Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Vlaar wordt vrijgesproken na rode kaart tegen PSV

Laatste update:

AZ is in beroep gegaan tegen het schikkingsvoorstel van de KNVB om Ron Vlaar voor één wedstrijd te schorsen, zo meldt de Eredivisionist woensdagmiddag via de officiële kanalen. De zitting vindt donderdag om 20:00 uur plaats in Zeist. Vlaar kreeg het voorstel na zijn rode kaart in het thuisduel met PSV, dat met 2-3 werd verloren.

Indien Vlaar donderdag wordt vrijgesproken, is hij vrijdag inzetbaar in het uitduel met Heracles Almelo. John van den Brom zit komende vrijdag sowieso niet in de dug-out als AZ het opneemt tegen Heracles, want de trainer uitte felle kritiek op scheidsrechter Kevin Blom. De Alkmaarders hebben het schikkingsvoorstel van de aanklager van de KNVB van één wedstrijd schorsing geaccepteerd.

Van den Brom noemde de strafschop en de rode kaart die Vlaar vlak voor tijd ontving ‘belachelijk’: "Onze grote vriend Blom krijgt het weer voor elkaar. Er is dit weekend één topwedstrijd... Ik begrijp niet dat we daar geen topscheidsrechter voor krijgen." Vlaar haalde Luuk de Jong in het strafschopgebied neer en even later maakte hij volgens Blom een overtreding op Hirving Lozano, die was doorgebroken.

Update 13 april 10.00 uur - Vlaar wordt vrijgesproken na rode kaart tegen PSV
De tuchtcommissie van de KNVB heeft Ron Vlaar vrijgesproken. De verdediger kreeg een schikkingsvoorstel van één wedstrijd aan zijn broek nadat hij een rode kaart had gekregen na een overtreding op Hirving Lozano, maar ging in beroep. De commissie acht ‘niet wettig en overtuigend bewezen’ dat Vlaar een overtreding op de Mexicaan heeft begaan.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik heb zelf niet op hoog niveau gevoetbald. Maar het lijkt me lastig als verdediger om de aanvaller niet te raken als hij zo voor je langs kruist. Stoppen met rennen lijkt me ook geen optie. Rood kan hoor, maar om hem dan ook nog te schorsen.

11 april 2018 om 14:27

Rood en niet schorsen betekent dat je de kaart seponeert. Rood is altijd een schorsing tenzij onterecht gegeven. Dat laatste gebeurt in NL zelden, de seponatie tenminste.

11 april 2018 om 14:58

Roda heeft een aantal jaar terug in één jaar 4 of 5 geseponeerde rode kaarten gehad, maar daar was ook duidelijk sprake van een fout van de scheidsrechter. Ik betwijfel of dat hier het geval is, dus ik denk dat Vlaar uiteindelijk toch een wedstrijd zal moeten zitten.

11 april 2018 om 14:28

Dat zijn de regels, een rode kaart betekend een schorsing.

11 april 2018 om 14:28

Bij rood hoort automatisch schorsing.

Je hebt gelijk in de zin van: je hebt overtredingen met de intentie om iemand neer te schoppen en je hebt overtredingen omdat je in een situatie zit waarbij je geen kant op kan, maar volgens mij wordt hier in de strafmaat rekening mee gehouden.

11 april 2018 om 14:30

Volgens mij ben je bij een rode kaart altijd geschorst tenzij de kaart geseponeerd wordt. Zoals je zelf al aangeeft kan je hier rood voor geven en dan wordt hij eigenlijk nooit geseponeerd.

11 april 2018 om 14:57

Heb zelf ook nooit op hoog niveau gevoetbald, maar weet wel dat als je flinke snelheid hebt en een klein duwtje voor nodig is om uit balans te raken en is je kans verkeken. Daarom is hoe klein de overtreding van Vlaar ook was, de kaart wel terecht. Maar zou het terecht vinden als een rode kaart betekend: "je gaat op dit moment een grens over en moet het veld verlaten", zonder automatisch(!) een vervolgstraf. Vind de straf, dat een team met een man minder verder moet, al een groot genoege straf is. Dat zou ook moeten kunnen, helaas laten de regels dat nu nog niet toe.. nog niet... @knvb

13 april 2018 om 10:15

Dat is de slimmigheid van de spits. Zelf als verdediger ook vaak voor dit dilemma gestaan.

11 april 2018 om 14:31

In principe is het toch doorgebroken neerhalen hoe ligt ook maar daar staat alleen maar rood voor.

11 april 2018 om 14:59

Maar is het hier de aanvaller die de verdediger op zoekt of andersom? Lozano zoekt Vlaar op omdat hij weet dat bij een kruising voorlangs Vlaar hem hoe dan ook aan gaat tikken. Hij kan hier letterlijk niets aan doen. Overtreding? Ja. Rood? Absoluut niet.

11 april 2018 om 15:55

@ Smk88

De kleur kaart wordt in dit geval niet bepaald door de zwaarte van de overtreding maar de aard ervan.

Vlaar voorkomt met deze overtreding een scoringskans/doelpunt. Daar staat volgens de regels gewoon een rode kaart op.

Dat er maar 1 wedstrijd als voorstel komt geeft al aan dat men niet heel zwaar aan de overtreding hecht. Als Vlaar hier een doodschop had gegeven dan was de eis wel een stukje zwaarder geweest.

1 duel naar aanleiding van een directe rode kaart is gewoon de minimale eis.

Zie dit overigens niet omgezet worden danwel geseponeerd worden.

11 april 2018 om 16:10

Smk al had ie geel gekregen was het zen 2e en dat is ook rood.

11 april 2018 om 16:27

Theref,

Het probleem is dat het op de eerste plaats al geen overtreding is..dat ziet iedere blinde toch. Tenzij je nog altijd uitgaat van 'contact = overtreding' maar het is me echt een raadsel waar mensen die onzin vandaan halen.
Het is een schande dat dit soort duikelpartijen bij het minste of geringste überhaupt beloond worden, daar zou eens wat meer aandacht aan besteed moeten worden.

11 april 2018 om 16:36

@timmothy,

Het is naar mijn idee ook echt geen overtreding. Lozano is sneller als Vlaar waardoor hij voor Vlaar zn voeten gaat lopen. Vlaar kan echter ook niet zomaar stoppen met lopen en bovendien wilt hij dat ook niet, want je hebt kans dat Lozano struikelt of iets, waardoor je hem alsnog in zou kunnen halen. De optie stoppen met lopen is er dus helemaal niet. Lozano raakt inderdaad uit evenwicht omdat Vlaar kort achter hem loopt, maar dat komt doordat Lozano zelf voor Vlaar gaat lopen.

Vlaar gebruikt trouwens wel zijn handen, maar daar besluit Lozano door te lopen en dus heeft Blom daar niet voor gefloten.

Ik zou het niet willen omschrijven als een duikelpartij van Lozano, want ik snap op zich wel dat je kan vallen als je een klein beetje uit evenwicht wordt gehaald. Echter kan Vlaar hier echt helemaal niets aan doen. Het had de Knvb gesierd om na de beslissing van Blom (die denk ik de situatie ook niet helemaal goed kan inschatten, omdat hij er natuurlijk achter loopt) de kaart de seponeren.

11 april 2018 om 16:45

Gaat er niet om of Vlaar er iets aan kan doen, maar meer dat dit volslagen te licht is voor een overtreding omdat er vrijwel niks gebeurt (en ja, er kan inderdaad sprake zijn van te licht contact, voordat mensen weer komen met 'contact = overtreding', wat volslagen onzin is).
Zo kan je ook redeneren dat spelers bij een corner 'een klein beetje uit hun evenwicht' worden gehaald omdat er daar ook zat contact is. Maar daar wordt toch ook niet continue voor gefloten?
Pas wanneer er iemand duikelt, komt er een vergrootglas op te liggen en wordt er mogelijk gefloten. En daar zit nou juist het probleem: vaak wordt het beloond om dus te gaan liggen. Terwijl dit juist ontmoedigd moet worden...

En ja, het kan inderdaad zijn dat je echt uit je evenwicht raakt en niet bewust valt, maar helaas zie je in veel gevallen dat het gewoon bewust duikelen is om maar die penalty of rode kaart te versieren. Daar lijkt het hier ook op bij Lozano, en ook bij de Jong eerder in de wedstrijd. Heb je het idee dat ze nou echt neergaan vanwege het 'contact' dat er gemaakt wordt. Tuurlijk niet, die vallen gewoon expres.
En dat is niet alleen de Jong en Lozano, maar overal in het voetbal. Dit moet ontmoedigd en gestraft worden maar het wordt helaas veel te vaak beloond.

11 april 2018 om 18:31

@ Timmothy

Dus iemand uit zijn evenwicht brengen door achter hem te kruisen en aan te raken is geen overtreding? Die is nieuw.
Spelregels zeggen toch geheel iets anders.

Jij vind het een duikelpartij, maar goed gaan wel keer grasveld opzoeken en dan mag jij op volle snelheid voor me langs kruisen en dan tik ik net ff je voet aan. Kijken of jij kan blijven staan

En bij de penalty is het gewoon Vlaar die De Jong naar beneden duwt. En dan kan je wel zeggen dat geven ze bijna nooit. Maar dat is niet het zelfde als helemaal nooit.

Hij kan hem geven en doet het. Spelregeltechnisch is er op beide dingen gewoon niks af te dingen.

Kom jij dan maar met de spelregelteksten waaruit blijkt dat het geen overtreding is. Ben benieuwd.

Heb al eerder gezegd, als het hier om Weghorst was gegaan die naar beneden werd geduwd en Weghorst die uit balans was gebracht was het precies andersom geweest. Dan was Blom ook de gebeten hond geweest.

Huilen voor de wolven en de frustratie van een 2-0 voorsprong zeer knullig weggeven niks meer en niks minder en daar moet een zondebok voor worden gevonden en die heet Kevin Blom ipv Ron Vlaar en Marco Bizot.

11 april 2018 om 19:10

Haha, spelregeltechnisch is er inderdaad niks op af te dingen, mits het aan de interpretaties voldoet die jij nu schetst. Jij schetst het als 'iemand uit zijn evenwicht brengen' en 'vlaar die De Jong naar beneden duwt'.

Jij schetst het dus eigenlijk al als duidelijke overtredingen, en komt dan uitleggen dat een overtreding een overtreding is volgens de spelregels. Ja dat snap ik ook wel...

Maar ik zie het dus in de eerste plaats niet als overtredingen. Ik vind inderdaad niet dat Vlaar Lozano dusdanig uit zijn evenwicht brengt dat het een overtreding is, het lijkt mij eerder een schwalbe.

Zelfde wat betreft de Jong. Jij interpreteert het als de Jong die naar beneden wordt geduwd, ik vind dit gewoon het contact dat je bij vrijwel ieder duel bij een corner ziet en wat bij lange na niet zwaar genoeg is voor een overtreding, maar omdat de Jong zich makkelijk laat vallen deze indruk wel wordt gewekt.

Dus dat 'hij kan hem geven' is zeker wel iets op af te dingen. Sowieso is dat zo'n kul argument: 'hij stelt de scheidsrechter in staat om hem te geven'. Iets is een overtreding of niet.

13 april 2018 om 10:13

@timmothy,

Bedankt dat je dit wilde schrijven haha. Ik ben al bijna de hele week in discussie met The Ref, maar ik kon telkens niet goed omschrijven waarom ik het niet eens was met deze beslissingen. Gelukkig kan jij dat wel.

Inderdaad, zo'n duel wordt bij hoekschoppen bijna altijd wel gehouden en dan wordt er bij lange na niet altijd gefloten. In de eerste helft gebeurt nagenoeg hetzelfde, daar fluit Blom ook niet! Aanvallers doen er vaak net zo hard aan mee, maar daar wordt dan weer nooit voor gefloten. Een beetje trekken en duwen hoort er nou eenmaal bij denk ik altijd.

Wat mij betreft hoef je pas te fluiten als je echt niet meer op je benen kan blijven staan. Dat was hier niet het geval.

13 april 2018 om 10:23

@Thimmothy, even terug naar de basis. Raakt Vlaar Lozano of niet? Heeft Vlaar een arm om de Jong heen?

13 april 2018 om 11:04

Is goed ja op allebei. Maar dan ook vanaf nu elke vergelijkbare overtredingen het zelfde bestraffen. Dat wordt dus bij elke corner een strafschop.

11 april 2018 om 14:38

Ik heb de herhaling een paar keer in de vertraging gekeken maar op het moment dat Lozano valt is er eigenlijk geen contact meer. Vlaar pakt Lozano vast als hij wegdraait daarna is er geen contact meer.

11 april 2018 om 15:06

Tornado72

Ik heb die beelden ook een heleboel keer bekeken en er is (ook) na dat eerste contact gewoon contact tussen Vlaar en Lozano. Licht, maar wel contact. En bij die snelheid is maar een licht contact nodig om iemand uit balans te brengen. Is dus het risico dat je neemt als verdediger als je daar toch dat duel aan gaat. Logisch ook, want het alternatief is dat Vlaar Lozano helemaal laat lopen. En dát wilde hij niet. Tja okay, maar dan weet je dus dat dit je lot is.

Is ook logisch dat er wel contact is, want om dat duel aan te gaan maar toch 'geen contact' te maken moet Vlaar in feite vol in zijn ankers. Dat deed hij niet. Dat vind ik geen verwijt aan Vlaar, ik snap zijn actie best wel, maar dit gevolg was het te verwachten resultaat van het daar aangaan van het duel met iemand die drie keer sneller is dan jij en die voorlangs kruist.

Wedstrijd schorsing is terecht en ik snap niet dat AZ in beroep gaat. Kan nu eigenlijk alleen nog maar meer worden.

11 april 2018 om 15:32

Hier hebben we duidelijk een verschil van mening en inzicht.

De rode kaart op zich was al belachelijk een eventuele schorsing helemaal. De Knvb zal de schorsing inderdaad niet terugdraaien daar zijn ze te ijdel voor. Vlaar heeft pech. Soms zit het mee soms zit het tegen met arbitrale dwalingen.

11 april 2018 om 16:32

Hahaha, dat wilde ik ook net schrijven, van dat verschil van inzicht!

Zo zie je maar, ik denk dat een videoref echt een aanwinst kan zijn, maar er is nu al heel vaak heel veel discussie over één actie. Zoals nu ook. Dat effect, dat ook de videoref dus gewoon een oordeel moet geven maar dan op basis van herhalingen, dat blijf je gewoon houden.

11 april 2018 om 19:36

Contact betekent niet gelijk overtreding hè...
Videoref is goed natuurlijk, maar ben er wel bang voor dat de videoref na alles in superslowmotion 8x te herhalen veel makkelijker tot de conclusie komt dat er een overtreding is omdat er toch wel wat contact was, terwijl het eigenlijk geen drol voorstelde...

12 april 2018 om 07:43

Ik vraag me af of in dit geval de video scheidsrechter een aanwinst is? Wij hebben beide de beelden meerdere keren gezien en zijn het nog oneens. Ik denk dat doellijntechnologie in eerste instantie veel belangrijker is al kan daar ook wat fout gaan is gebleken in het verleden.

13 april 2018 om 11:46

Mmmm vrijspraak, dus toch niets aan de hand, gewoon een swalbe van lozano.

11 april 2018 om 16:19

Dit vind ik nog altijd onbegrijpelijk. Hoe kan het nou toch dat dat argument 'tja er was contact' nog steeds wordt gebruikt...
Alsof contact per definitie gelijk staat aan een overtreding. Voetbal is nog altijd een contactsport voor zover ik weet...
In sprintduels is dit soort contact er nou eenmaal, als je daar voor gaat fluiten is het einde zoek. Gebeurt vrijwel altijd. Ook kan je 10 penalties per corner geven als je uitgaat van 'contact = overtreding'.
Enige verschil waarom er uberhaupt ophef over is is dat Lozano in dit geval naar de grond gaat...

11 april 2018 om 18:32

@ Timmothy

Duik jij gewoon ff hoofdstuk 12 van de spelregels in, zal een hoop verduidelijken voor je.

11 april 2018 om 19:13

Leg anders gewoon uit waar je op doelt en reageer inhoudelijk wat er niet klopt aan mijn reactie, ga niet puur voor jou de moeite nemen om de spelregels te bekijken.
Contact is inderdaad niet per se een overtreding nee, het zou me verbazen als in de spelregels staat dat dit wel zo is. Dan doen veel scheidsrechters namelijk behoorlijk veel fout elke wedstrijd..

13 april 2018 om 11:06

Nou ref einde discussie geen overtreding. Door tuchtcommissie bepaald. Mooi klaar. Timmothy had dus gelijk!!!

13 april 2018 om 12:13

Wel een beetje een pedante houding van je, the Ref.. Ik lees graag stukjes van je omdat jij altijd goed lijkt te weten wat er in de reglementen staat, maar je hoeft mensen niet zo weg te zetten. Zoals Timothy ook al zegt kan je ook prima zeggen waar je op doelt, ipv aangeven welk hoofdstuk, pagina of zin ze nog eens moeten lezen.

En terecht! Wat een onzin om die rode kaart te laten staan. Iedereen kon zien dat Lozano zich liet vallen zonder dat er veel aan de hand was. Daarnaast, Ron is een voorbeeld speler verder nooit slecht bekend staat. Hij heeft vorig jaar (en ja, dat telt niet meer) zelfs een half jaar lang als enige verdediger van Nederland geen enkele overtreding gemaakt.
Als de strafmaat ook hier aanhoudt maakt de Knvb zich weer belachelijk door de discutabele beslissingen van hun scheidsrechters te beschermen.

11 april 2018 om 14:56

@waagplein. Even vergeten dat Ron vorig seizoen ook niet vies was zich in het strafschopgebied te laten vallen. Toen hij een penalty mee kreeg, wist hij niet hoe snel hij zich uit de voeten moest maken.
Waarschijnlijk omdat hij ook wel wist dat het niet klopte.
Voorbeeldspeler mee eens, maar dat wil niet zeggen dat hij al z'n ervaring en trucjes in het spel legt.
Ik denk dat Vlaar uitgekookter is dan menigeen denkt.

11 april 2018 om 15:57

Dat Vlaar een voorbeeldspeler is betekent toch niet dat zijn rode kaart maar geseponeerd moet worden? Ik verwacht niet dat de rode kaart ingetrokken gaat worden. Dan moet er wel echt heel duidelijk bewijs zijn dat er niets aan de hand was. Bij het lichtste contact zullen ze de kaart al gerechtvaardigd vinden.

11 april 2018 om 16:00

@ Waagplein

Je zult bedoelen dat Vlaar vorig seizoen een half seizoen geen enkele kaart pakte. Hij zal best in een paar wedstrijden wel wat overtredingen gemaakt hebben .

Was er nu wel of was er niets aan de hand. Een beetje aan de hand bestaat niet. Het is ook niet een beetje een overtreding of een beetje buitenspel.
Het is een overtreding of niet, het is buitenspel of niet. Meer smaken hebben we niet.

Is er contact tussen Vlaar en Lozano? Antwoord ja.
Is het een overtreding? Antwoord ja
Wordt er een scoringskans/doelpunt verhinderd? Antwoord Ja

Wat is de straf dan? Rood

De aanklager komt op een direct rode kaart met het voorstel van 1 duel. Dat is gewoon de minimale eis na een rode kaart. Dus men hecht niet veel waarde aan de kaart. Maar het is gewoon een automatische schorsing na een rode kaart. Meer niet.

11 april 2018 om 19:39

''een beetje aan de hand bestaat niet. Het is ook niet een beetje een overtreding of een beetje buitenspel''

Nee, maar er kan wel dusdanig weinig aan de hand zijn dat het niet zwaar genoeg is voor een overtreding, en het dus in zijn geheel geen overtreding is...

11 april 2018 om 20:12

@ Timmothy

Blijft moeilijk he. Er is contact op volle snelheid, dan is soms heel licht contact al genoeg om dusdanig uit balans te zijn om te vallen.

Je moet niet bij Blom zijn je moet bij Vlaar zijn.

Er is genoeg aan de hand in de ogen van Blom om hier te fluiten voor een overtreding. En aangezien hij de man is die het beslist ..... tja.

Volgens de spelregels heeft hij gewoon gelijk hoe lullig dat ook is. Voor AZ voor Vlaar.

Als we allemaal onze eigen regels gaan maken wordt het een zooitje.

11 april 2018 om 20:32

Nee volgens de spelregels heeft hij helemaal niet per se gelijk, ligt er maar aan hoe je de situatie interpreteert, maar dat lijk jij nog steeds niet te snappen...

Ja er is contact op volle snelheid, betekent dat dat per definitie een overtreding is? Natuurlijk niet, verschilt per geval. Zijn zat duels waar er contact is op volle snelheid waar er geen sprake is van een overtreding.

''je moet niet bij Blom zijn je moet bij Vlaar zijn.

Er is genoeg aan de hand in de ogen van Blom om hier te fluiten voor een overtreding. En aangezien hij de man is die het beslist ..... tja.''

Hier spreek je jezelf een beetje tegen. Juist omdat Blom de man is die beslist moet ik bij Blom zijn, en niet bij Vlaar. Ben het namelijk niet eens met de beslissing van Blom. Zo moeilijk is het toch niet?

ondanks dat ik het wel begrijp van AZ kant, denk ik niet dat dit iets uit gaat halen. Schorsing van een wedstrijd zal denk ik wel gehandhaafd worden. Vooral omdat er niet onmiskenbaar niets aan de hand is. Ja, het is zwaar gestraft, maar sowieso is er vooraf al even contact (vlaar pakt shirt Lozano) en daarna is het bijna niet te zien of Vlaar Lozano raakt terwijl hij op volle snelheid ligt

Ik vind het een moeilijke kwestie. Vlaar raakt Lozano gewoon en dus is het een overtreding en kun je rood geven maar een schorsing vind ik wel heel zwaar. Waar moet Vlaar dan heen?

11 april 2018 om 14:32

Doorgebroken speler dus rood. Maar extr schoring erboven op is onnodig

11 april 2018 om 16:01

@ Markbakel

Dat is het gevolg van een rode kaart pakken is dat je minimaal 1 duel mag brommen. Dat is niet extra dat is gewoon normaal.

11 april 2018 om 16:36

''vlaar raakt Lozano gewoon en dus is het een overtreding''

Ik volg de logica hier niet. Raken/contact maken staat niet direct gelijk aan een overtreding. Alhoewel 99% hier dit wel lijkt te geloven...
Dan kan je 15 penalty's per corner geven.
Is toch volslagen belachelijk dat men hier nu een overtreding inziet, puur omdat Lozano de behoefte heeft om naar de grond te gaan (want anders wordt dit moment niet eens genoemd net zoals al de andere 1000 duels per wedstrijd waar er ook 'contact' is).

11 april 2018 om 20:17

Er is een verschil tussen raken en aantikken waardoor hij valt inderdaad. In dit geval wordt Lozano op zijn voet geraakt waardoor hij niet 1 op 1 kon lopen dus wordt hij gehinderd en kan je er voor fluiten. Lozano deed het gewoon heel handig. Op deze manier krijgt Vlaar een rode kaart of hij kan inbedreigd 1 op 1 met de keeper. Ik snap de vergelijking tussen corners en dit soort situaties trouwens niet echt. Totaal niet te vergelijken lijkt me.

11 april 2018 om 20:43

De vergelijk met corners komt omdat jij met je opmerking ''vlaar raakt Lozano gewoon en dus is het een overtreding'' insinueert dat als er sprake is van iemand aanraken/contact, het automatisch een overtreding is. Dit is volslagen onzin en ik gebruik corners als voorbeeld om aan te geven dat contact niet per se gelijk staat aan een overtreding.

Wat betreft dit moment, jij vindt dat Lozano op zijn voet geraakt wordt waardoor hij niet 1 op 1 kan lopen, oke prima. Ik zie dit niet echt gebeuren en het lijkt mij eerder op een bewuste buiteling van Lozano. Als Vlaar echt stapte op de Voet van Lozano in de laatste beweging dan is het natuurlijk wel een overtreding, maar dit is met die ene camerapositie die je krijgt erg lastig te zien moet ik zeggen.

Ben benieuwd wat hier uit gaat komen. Is natuurlijk een hele slimme actie van Lozano om zo voorlangs te kruisen. Op die manier gaat er altijd contact komen en kan je gaan liggen, wat in dit geval werd bestraft met een rode kaart en een vrije trap. Ik vraag me alleen af hoe Vlaar anders zou moeten verdedigen zonder een overtreding te maken. Heb het idee dat je in zo een situatie waar de verdediger veel langzamer is dan de aanvaller je de aanvaller alleen nog maar kan laten lopen of anders krijg je rood en een vrije trap.

11 april 2018 om 14:36

Volgens mij is dat ook de enige mogelijkheid die Vlaar nog had, laten lopen. Vraag is dan wel in hoeverre je van een verdediger kan verwachten dat hij stopt met rennen om te voorkomen dat hij iemand raakt. Volgens mij moet er altijd wel sprake zijn van opzet en dat was natuurlijk niet het geval hier.

11 april 2018 om 14:51

Precies, maar je hebt op deze positie in het veld ook altijd de schijn tegen als verdediger. Je probeert het de aanvaller altijd zo moeilijk mogelijk te maken. Er kan toch niet verwacht worden dat hij hem maar laat lopen. Scheidsrechters mogen best wat kritischer kijken in het geval van een doorgebroken speler. De aanvallende speler is vaak zat opzettelijk opzoek naar contact met de wetenschap dat de verdediger dan rood pakt, en nu ook is het een overtreding terwijl Lozano het duidelijk opzoekt.

11 april 2018 om 15:01

Door de positie op het veld kon Blom het volgens mij niet eens echt goed beoordelen, hij liep er volgens mij bijna recht achter (logisch ook als je kijkt wat er gebeurde). Door zijn positie kan hij volgens mij helemaal niet zien of Lozano wordt geraakt. Het enige wat hij kon zien was de hand die Vlaar uitstak toen Lozano hem inhaalde.

11 april 2018 om 15:09

schuumkes

Er moet sprke zijn van 'opzet' maar opzet is niet vast te stellen. Voorwaardelijke opzet wel. Dat gaat ervan uit dat je weet als verdediger dat als je dat duel zo aangaat, de kans groot is dat de aanvaller ten val gebracht wordt. Dus in die zin is hier eenvoudig vast te stellen dat Vlaar dit 'opzettelijk' deed. Hij deed het in ieder geval niet 'per ongeluk'. Hij liep natuurlijk niet per ongeluk daar op die plek namelijk, hij wilde, mag ik aannemen, toch voorkomen dat Lozano zomaar eventjes alleen doorloopt op de doelman, lijkt mij.

11 april 2018 om 15:16

Nee tuurlijk joh omdat vlaar moet kiezen tussen laten lopen en vasthouden is het voor hem maar geoorloofd zonder gevolgen, eigen schuld handjes thuis en anders heb je pech als de scheids het ziet

11 april 2018 om 15:27

Constant Kante

Lozano kiest ervoor om het duel zo aan te gaan zoals ik het zie, want hij kruist voor Vlaar langs. En op het moment dat er contact komt doordat Lozano voor de voeten van Vlaar gaat lopen is er volgens mij sprake van "per ongeluk" contact vanuit de kant van Vlaar.

11 april 2018 om 15:34

@constant kante
Ik ken voorwaardelijke opzet alleen van het strafrecht, maar ga ervan uit dat de uitleg hier hetzelfde is. Volgens mij moet er bij voorwaardelijke opzet sprake zijn van een aanmerkelijke kans op een bepaald gevolg. En Vlaar zou dat in dit geval willens en wetens geaccepteerd moeten hebben. Zoals ik het zag rende Vlaar achter de bal aan en op het moment dat hij merkte dat hij Lozano voorlangs moest laten kruisen probeerde hij in te houden. Dit lukte niet op tijd en daardoor tikt hij Lozano aan. Je kunt dan weliswaar stellen dat hij zich bewust was of moest zijn van het risico, maar hij probeert nog in te houden, dus heeft hij in mijn ogen niet het risico aanvaard.
Ik weet alleen niet zeker of opzet ook daadwerkelijk een vereiste is en of mijn uitleg van voorwaardelijke opzet klopt. Wel denk ik als er tot op deze hoogte over te discussiëren is, dat je dit niet als fout van een scheidsrechter kunt zien

11 april 2018 om 16:06

@ schuumkes

Er hoeft helemaal geen sprake van opzet te zijn. De criteria is wordt er een overtreding gemaakt ja of nee.
Een ongewilde overtreding is nog steeds een overtreding.

Als jij een omhaal maakt en je tegenstander komt koppend in (gewoon op hoofd hoogte) en jij raakt je tegenstander. Heb je niet de opzet hem te raken maar is het nog steeds gevaarlijk spel en een overtreding.

Dus tja hoe Vlaar het moet oplossen kunnen we over twisten, maar 1 ding is zeker hij moet geen overtreding begaan op Lozano, gewild of ongewild. Doet hij dat wel (zoals hij dus deed) volgt er maar 1 straf in dit geval en dat is douchen. En omdat het direct rood is ook een schorsing.

11 april 2018 om 16:17

ja ik snap ook wel dat er een overtreding gemaakt moet worden. De discussie over opzet gaat over wanneer er precies sprake is van een overtreding.

Als ik een omhaal maak met een speler in de buurt, dan heb ik niet de opzet om die gene voor zijn hoofd te schoppen. (Je moet hier opzet niet lezen als iets "expres" doen). Wel neem ik de kans dat ik iemand zijn hoofd raak willens en wetens op de koop toe. Dan is er geen sprake van opzet om hem te raken (ik wil immers scoren en geen overtreding maken), men spreekt dan van voorwaardelijke opzet.

Het kan trouwens wel dat de aanwezigheid van opzet geen vereiste is, maar niet vanwege de reden die jij noemt

11 april 2018 om 16:30

@ schuumkes

Jij trekt het naar het strafrecht en dat moet je niet doen. Ga in de spelregels zoeken Hoofdstuk 12 genaamd Overtredingen

Feit is dat Vlaar een overtreding maakt en dat Blom daar voor fluit. Opzet of niet doet niet ter zake.
Criteria is overtreding ja of nee.

Vervolgens voor de kleur kaart, gaan er andere dingen mee tellen zoals afstand tot de goal, andere spelers in de buurt. Ontnemen van scoringskans/doelpunt etc.

Laat het strafrecht hier buiten, is niet ter zake doende. Het gaat om de spelregels en wat die voorschrijven.

11 april 2018 om 16:39

Az95

"lozano kiest ervoor om het duel zo aan te gaan zoals ik het zie, want hij kruist voor Vlaar langs."

Dat is correct. Sterker, hij doet dat met opzet natuurlijk, dat is gewoon een 'normaal' onderdeel van het spel. In bijna ieder duel probeer je als balbezittende speler zoveel mogelijk je lichaam te houden tussen de bal en de tegenstander. Daarnaast, in dit geval, doe je dat als aanvaller ook zeker omdat je weet dat die verdediger, als hij inderdaad toch het duel aangaat, altijd aan de verkeerde kant staat en je altijd zal aanraken. Bij die snelheid is een lichte aanraking (want dat was het natuurlijk voldoende om je uit balans te brengen.

Ik las ook nog ergens dat men vond dat Lozano 'beter zijn best had moeten doen om overeind te blijven'. Dát kan ik niet volgen. Waarom zou dat moeten? Vaak genoeg zie je spelers dat doen en uiteindelijk toch niet overeind kunnen blijven maar intussen zijn ze wel de bal kwijt. Het is de taak van de verdediger in te zien dat hij een groot risico aangaat door van de verkeerde kant het duel aan te gaan dat hij in feite toch al niet meer kon winnen. Laat Lozano dan maar gaan.

11 april 2018 om 16:49

ik had niet het idee dat ik het naar het strafrecht trok. Constant kante had het over voorwaardelijke opzet en daar ging ik op door. Gaf alleen aan dat ik het alleen van het strafrecht ken.

Wel bedankt voor de verwijzing naar de spelregels want daar staan een drietal voorwaarden voor een overtreding. Waarbij er aan tenminste een voldaan moet worden wil iets aangemerkt kunnen worden als overtreding. Iets is alleen een overtreding wanneer er ofwel sprake is van onbesuisd handelen ofwel van onvoorzichtig handelen of van buitensporige inzet.

Ik zou hetgeen dat Vlaar deed niet als een van die voorwaarden kwalificeren en daarom denk ik dat het prima te betogen is dat Vlaar geen overtreding maakte.

11 april 2018 om 16:50

schuumkes

Klopt, ik wilde aanknopen bij het leerstuk uit het Strafrecht waar voor doleuze delicten dus de opzet moet worden bewezen. Maar dat is puur omdat mensen maar steeds blijven beweren dat sprake zou moeten zijn van 'opzet' bij bepaalde overtredingen. Terwijl niemand beseft dat je 'opzet' van iemand bij welke handeling ook nooit daadwerkelijk kunt vaststellen. Vandaar dat dit Strafrechtelijk is opgelost door de figuur van de voorwaardelijke opzet.

Maar het klopt wat je zegt, er moet sprake zijn van de aanmerkelijke kans op een bepaald gevolg van je actie. Zo heb ik dat ook proberen te omschrijven als 'dat je weet als verdediger dat als je dat duel zo aangaat, de kans groot is dat de aanvaller ten val gebracht wordt'.

Overigens zie ik het anders dan jij. Jij zegt dat Vlaar 'inhield'. Ik snap wat je daarmee bedoelt, en ik zie inderdaad ook dat hij niet voluit doorloopt, maar dat kon natuurljik ook niet. De actie van Lozano, slim, kruist namelijk precies in het looppad van Vlaar voorlangs. Dat inhouden, zoals jij het noemt, is in mijn ogen dus geen indicatie van het niet aanvaarden van dat risico door Vlaar. Want in dat geval had hij Lozano allang laten lopen en had hij hem niet ook al eerst vastgepakt. Vlaar moet gewoon, is mijn visie, alles doen om Lozano te verm ijden en te ontwijken. Dat had wel het gevolg gehad dat Vlaar Lozano DUS vrije doorgang had moete geven. Dat wilde Vlaar simpwelweg niet, hij probeerde toch nog uit alle macht om in ieder geval Lozano niet die vrije doortocht te geven. Dát maakt voor mij dat hij, als hij dat doet en geen doorgang verleent, dus al dat risico aanvaard. Want nogmaals, iedere voetballer weet wel dat in die situatie ieder licht contact leidt tot dit resultaat.

Maar, de vraag is gerechtvaardigd of hier inderdaad sprake moet zijn van opzet. Als dat niet zo is, dan is het helemaal simpel namelijk. Dan is zelfs het geval dat Vlaar dit 'per ongeluk' doet een overtreding.

11 april 2018 om 16:52

The Ref

Schuumkes trekt het niet naar het Strafrecht toe, dat deed ik!

En jij bevestigt dat opzet geen bestanddeel is van de Knvb spelregels, in dit geval (ik weet dat dit bij hands wél het geval is, al geven de spelregels daar zelf wat mer handen en voeten aan hoe je dat moet beoordelen omdat er criteria genoemd zijn en richtlijnen over hoe je hands vaststelt.

11 april 2018 om 16:56

schuumkes

'onvoorzichtig' kan je Vlaar toch wel verwijten?

Okay, jij zegt, 'hij hield in', dus voorzichtig, ik zeg 'ofwel je laat Lozano lopen (want dat is voorzichtig) of je gaat het duel aan, terwijl je te laat bent en aan de verkeerde kant staat, en dan ben je onvoorzichtig.

11 april 2018 om 16:58

in de spelregels staat:

"onvoorzichtig betekent, dat de speler een duel ondoordacht aangaat of dat hij onbezonnen handelt.
Een disciplinaire sanctie is niet nodig;"

Dus, ik vind dit wel passend eigenlijk. Als je de actie doordenkt, dan laat je Lozano lopen. Door dat niet te doen ben je ondoordacht.

Wel opvallend, geen disciplinaire straf. Dus wel overtreding, geen gele kaart. In dit geval met Vlaar gaat het dan wel om het wegnemen van een duidelijke scoringskans. Dus vandaar ook rood niet zozeer de overtreding zelf.

11 april 2018 om 17:14

Constant kante

Het is gewoon een hele slimme actie van Lozano, waardoor hij contact krijgt met Vlaar. Blijf er echter bij dat Vlaar weinig te verwijten valt. Tuurlijk houdt hij in eerste instantie vast, maar dat is niet de oorzaak van de valpartij. Lozano kruist dusdanig vlak voor Vlaar langs dat hij eigenlijk niet meer in de gelegenheid komt om hem te ontwijken. Dat probeert hij echter nog wel wat je kan zien aan het inhouden. Lozano "dwingt" Vlaar eigenlijk tot een overtreding. Hoe ik het zie tenminste

11 april 2018 om 17:15

Daar valt inderdaad wat voor te zeggen, lastige kwestie. Helemaal als je t tijdens een wedstrijd zo moet beoordelen

11 april 2018 om 18:36

@ schuumkes

Zullen we het er maar op houden dat wat Vlaar deed dan gewoon onvoorzichtig is en dat hij het risico neemt om Lozano te raken en daarmee uit evenwicht te brengen?

Overigens die 3 criteria die jij aanhaalt zijn voor de kaarten

Onvoorzichtig handelen: is gewoon een vrije trap verder niks
Onbesuisd handelen: is gele kaart
Met buitensporige inzet : is rode kaart

Iemand ten val brengen is gewoon onvoorzichtig. Dit kan op heel veel manieren gebeuren. Iemand die in volle sprint is heeft maar een hele kleine balans verstoring nodig om te vallen.

11 april 2018 om 18:40

@ Constant kante

Bij hands gelden er ook nog een aantal criteria, de makkelijkste is namelijk dat de hand naar de bal moet gaan.
Of dat de hand op een onnatuurlijke plek zich moet bevinden (bijvoorbeeld boven het hoofd).
Daarbij heb je ook nog te maken met de snelheid van de bal en de afstand vanaf waar het gebeurt.

Je kan niet verwachten dat iemand zijn handen weg krijgt als de bal vanaf 2 meter met 90 km per uur richting hem geschoten wordt .

Het is allemaal niet zo makkelijk als mensen denken dat het is. En dat mag een scheidsrechter allemaal in een split second beslissen en dan verwachten we ook dat hij dit altijd goed doet .

Laat het strafrecht er aub buiten voegt niks toe en de spelregels zijn leidend in het optreden van een scheidsrechter niet het strafrecht

13 april 2018 om 13:54

Nu aangetoond is dat hij geen overtreding gemaakt heeft moet Lozano dus een schorsing krijgen wegens wangedrag. Ten minste als men jouw logica volgt.

11 april 2018 om 14:49

Op zo’n moment moet je als verdediger dus ook beseffen dat je niet meer kan verdedigen en de man laten lopen.

11 april 2018 om 14:52

Dat probeert Vlaar toch ook. Je ziet hem inhouden. Lozano is duidelijk opzoek naar contact.

11 april 2018 om 16:33

@ Az95

Vlaar kan ook stap naar links nemen omdat contact te ontwijken, dat doet hij niet tikt Lozano aan en daarmee begaat hij een overtreding. Dan weet Vlaar ook wat de consequenties zijn.
Vlaar is ervaren genoeg om te weten hoe dit spel gespeeld wordt.

Tis een selectieve verontwaardiging. Dat is jammer. Zijn er maar weinige die even de spelregels in duiken en die zeggen, goh Blom had weinig andere keuze op het moment dat hij floot voor de overtreding.

Terwijl het er letterlijk gewoon in staat.

11 april 2018 om 17:37

The Ref

"vlaar kan ook stap naar links nemen omdat contact te ontwijken"

Je kan niet van een verdediger verwachten dat hij een stap naar links zet om maar geen overtreding te maken, terwijl het gewoon een mannelijk duel om de bal is. Ze rennen immers naast elkaar en het is in eerste instantie nog niet per definitie een verloren duel voor Vlaar.

Vervolgens pakt Lozano een halve meter voorsprong op Vlaar en kruist hij voor hem langs. Gevolg: contact en Lozano komt ten val.

Op het moment dat Lozano voor langs kruist komt Vlaar echt niet meer in de gelegenheid om Lozano te ontwijken en een stap naar links te zetten en daarvoor is het nog een mannelijk duel waarvan de winnaar nog niet bekend is.

Ik vind het een zware straf, puur omdat de looplijn van Lozano dusdanig vlak voor Vlaar langs is dat hij niet meer in de gelegenheid komt om hem te ontwijken. Ik snap ook wel dat het ten val brengen van een doorgebroken speler wordt bestraft met een rode kaart en dat Blom weinig andere keus heeft op het moment dat het gebeurd. Daar hoef ik niet de spelregels voor door te lezen. Het zou mij echter niet verbazen als de rode kaart geseponeerd wordt, omdat Vlaar "gedwongen" deze overtreding maakt.

11 april 2018 om 18:46

@ Az95

Mannelijk duel om de bal? Als je achterlangs je tegenstander moet? Waar is het duel?
Hij was al geklopt op snelheid en Lozano gaat bewust die kant op omdat hij de bal voor zijn rechter voet wil hebben en zo beide hoeken wil groot maken, daarbij heeft hij er belang bij om zichzelf tussen Vlaar en de bal te houden.

Het zou een mannelijk duel zijn als beide spelers de schouders tegen elkaar aan konden zetten maar daar was hier geen sprake van. Door achterlangs te kruisen neemt hij het risico (onvoorzichtig handelen) dat hij Lozano raakt. Dit is voldoende om Lozano uit evenwicht te brengen en ten val te brengen op dat moment heeft Blom geen andere keus meer.

Ik snap dat het klote en rot is, maar dit zijn dus de dingen waar Vlaar zich tegen moet wapenen, door slimmer te zijn dan je tegenstander. En ja dat valt niet mee, ook Vlaar moet in een split second beslissen wat hij gaat doen. Net zoals Blom dat moet doen.

In dit geval trekt Vlaar aan het korste eind. Hoe lullig dat ook is.

11 april 2018 om 19:51

The Ref

Het is zeker weten in eerste instantie een mannelijk duel. Dan lopen ze ook schouder aan schouder, precies de definitie die jij in je tweede alinea schetst van een mannelijk duel. Kijk de beelden er maar op na.

Vervolgens snap ik heel goed van Lozano dat hij zijn lichaam tussen hem en de bal wil zetten, en dat doet hij dan ook handig door voor de voeten van Vlaar te gaan lopen. Maar wat kan Vlaar er aan doen als er iemand zodanig vlak voor je voeten gaat lopen dat het hem ten val brengt. Lozano kruist immers voor Vlaar langs en dus niet Vlaar die achterlangs bij Lozano kruist zoals jij zegt.

In mijn optiek zoekt Lozano juist het contact en gaat hij zo dicht voor de voeten van Vlaar lopen dat hij zijn evenwicht verliest. Maar wat kan Vlaar hier dan aan doen? Lozano kiest er toch voor om zo dicht voor hem langs te kruisen?

Het maakt mij verder eigenlijk niet zo heel veel meer uit wat er mee gebeurd. De wedstrijd is geweest, AZ heeft misschien pech gehad, maar shit happens.
Het is meer een principe kwestie dat ik het gewoon echt geen overtreding vindt, en nogmaals begrijp ik heel goed dat Blom er voor fluit hoor, hij kan het ook niet goed zien vanuit zijn positie. Ik ben nu vooral heel benieuwd hoe de Knvb dit moment gaat beoordelen.

11 april 2018 om 15:53

ze worden toch ook altijd benadeeld daar in Alkmaar. Spelen veruit het beste voetbal maar alleen de Knvb kan hun van het kampioenschap afhouden. Zetten zich steeds meer voor schut door dit gefrustreerde gedrag. 1 wedstrijd schorsing is heel normaal, hij houdt hem 2 keer vast en loopt hem op de hakken. Wat wil je dan nog meer. Daarnaast mis je die gozer ook niet meer, want met zijn snelheid mag hij blij zijn dat hij lozano überhaupt gezien heeft.

11 april 2018 om 16:02

Ik snap je reactie niet helemaal. Welk gefrustreerd bedrag bedoel je precies uit mijn reactie? Graag even toelichten. Zoals ik al zeg vindt ik dat er nauwelijks contact is en dat Lozano juist op zoek gaat naar contact door voor Vlaar langs te snijden. Zie inderdaad dat die hem 1 keer vasthoudt, maar dan valt Lozano niet, hij valt pas een fractie later waar ik geen/ nauwelijks contact zie. Hij houdt hem zeker niet vast en loopt hem ook niet op zijn hakken. Kijk de herhaling er maar op na.

11 april 2018 om 16:51

Je mist hem niet omdat hij met zijn snelheid blij moet zijn dat hij Lozano gezien heeft?? Wat een rare redenatie. Zijn genoeg spelers die niet snel zijn en toch mee kunnen op topniveau

11 april 2018 om 17:05

''op die manier gaat er altijd contact komen en kan je gaan liggen''

Dit vind ik dus verontrustend, dat er zo geredeneerd wordt.. Alsof contact een vrijbrief is om maar te gaan liggen. Hoort natuurlijk niet zo te zijn. Bij het minste of geringste gaan duikelen is ook gewoon een schwalbe, zelfs al was er minimaal 'contact'.
Je kan het als slim interpreteren ja als je puur kijkt naar het behalen van resultaat (want helaas wordt het vaak beloond... ) maar ik vind het eerder een actie van matennaaierij. Belachelijke schwalbe om maar die rode kaart/overtreding te versieren. Dit moet juist ontmoedigd worden, en niet gezien worden als 'slimme actie van Lozano'.

11 april 2018 om 18:00

Timmothy

Ik zou zelf liever ook niet zo redeneren. Maar de feiten leren dat er door de meeste scheidsrechters in Nederland wel zo geredeneerd wordt. In deze specifieke wedstrijd zijn daar nog twee voorbeelden van te geven, twee keer met Vlaar. Dit moment met Lozano en het penalty moment met De Jong. Spelers weten dat er bij minimaal contact al voor een overtreding wordt gefloten door de meeste Nederlandse scheidsrechters, wat het dus in dit geval een "slimme" actie maakt van Lozano. Neemt natuurlijk niet weg dat het een actie van matennaaierij is.

11 april 2018 om 18:11

Ja dat bedoel ik ook, helaas wordt het vaak beloond en behaal je er resultaat mee. Maar dit moet dus anders vind ik.

wat een onzin allemaal. Er zijn zelfs figuren die zeggen dat een gele kaart beter op zn plaats was geweest. Volgens mij had hij al een gele kaart van de strafschop (terecht) en een tweede gele kaart is rood en automatisch een wedstrijd schorsing. Wat is dan het verschil? Gewoon een wedstrijd op de tribune naast de jankerd van de Brom

11 april 2018 om 14:53

Het verschil is duidelijk: bij een directe rode kaart kun je overgaan tot verdere vervolging (langere schorsing). Bij een indirecte rode kaart is er gewoon sprake van een automatisch duel schorsing en that's it. Dus om nou te stellen dat er geen verschil in zit; dan snap je zelf niet waar je over praat.

11 april 2018 om 15:04

Hij heeft nu 1 wedstrijd gekregen, dus in die zin zit er niet veel verschil in. Of hij nou zijn tweede geel kreeg en dus automatisch één wedstrijd geschorst zou zijn, of dat de aanklager één wedstrijd eist, in beide gevallen zit hij dus een wedstrijdje op de tribune.
Denk dat Braveman dat bedoelde

11 april 2018 om 16:39

beetje lezen valt niet altijd mee. Ik snap het wel!!! Nu heeft hij de Mogelijkheid om in beroep te gaan. Als Blom hem een gele i.p.v. rode had gegeven had hij direct een schorsing van een wedstrijd gehad. Die heeft hij nu ook dus waar maak je je druk over.
Nu kan hij in beroep met 2 gele niet. Snap je? Ik wel.

Ben benieuwd. Brom geschorst om z'n kritiek op Blom. En dan nu Vlaar vrijspreken tegen de beslissing van Blom in.
Dat zou betekenen dat de Knvb vd Brom in het gelijk stelt.
Kijk je naar andere gevallen dan wordt hier regelmatig een rode kaart voor getrokken. Dat Blom misschien anders had kunnen anticiperen zou kunnen, maar volgens de regels heeft hij gelijk.
Misschien is het zelfs beter voor Ron om een wedstrijd rust te pakken i.v.m. de bekerfinale.

Als ik de KNVB was zou ik de kaart seponeren. Je ziet heel duidelijk dat Vlaar zelfs met zijn handen ten hemel is op het moment dat Lozano valt. Ja, er is even daarvoor wel licht contact, maar als je als aanvaller op dat moment kiest om niet te vallen, dan is daarmee het moment dat je een terechte vrije trap voor en rode kaart tegen krijgt toch voorbij? Toen hij daadwerkelijk viel maakte hij een pure schwalbe. Laten we daar nou gewoon even duidelijk over zijn.

11 april 2018 om 15:07

Inderdaad! Het was een zeer licht contact. Bij een corner is er veel meer contact en wordt er niet zo vaak gefloten. Oh ja, dat deed Blom ook nog.... AZ werd behoorlijk gepiepeld naar mijn mening.

11 april 2018 om 15:47

Bij een corner is niemand op topsnelheid. Bij topsnelheid wordt je eerder uit balans gebracht. Dan nog kun je een paar stappen maken voordat je valt.
Voetbal is geen contactsport. Het enige contact dat er mag zijn is een schouderduw. Ieder ander contact is verboden. Dus als je een tegenstander een duw in de nek geeft met je arm dan is dat niet toegestaan en hoort de scheids te fluiten. Soms heel flauw maar niet minder terecht.

11 april 2018 om 16:55

Nu wordt ie helemaal mooi. Komt er iemand even vertellen dat voetbal geen contactsport is.

Dat is het namelijk wel. Er is continu contact. Niet alleen een schouderduw, ook wanneer je bijv een aanvaller dekt en die juist tegen de laatste verdediger aanstaat, en wanneer die in de bal komt even afzet tegen de verdediger. En wanneer die verdediger druk zet en de aanvaller de bal afschermt is er ook weer contact. Wordt toch ook niet voor gefloten.
Ook in sprintduels is er vrijwel altijd contact, topsnelheid of niet, waar natuurlijk niet voor wordt gefloten. Anders kan je wel blijven fluiten.

Gewoon terecht die rode kaart, doorgebroken speler.
Lozano kruist slim voorlangs, Vlaar houdt niet in en raakt 'm dus.
Rode kaart is gewoon minimaal 1 wedstrijd schorsing.

terechte kaart en een terechte schorsing.
Als je als scheids fluit is er maar een straf.
Hoe licht ook.

Dus snap die ophef niet echt goed.

Maar goed dat is mijn mening.

Ik denk dat de meeste mensen die dit geen terechte rode kaart vinden kijken naar vergelijkbare situaties. En ja, niet iedere scheidsrechter zou hier rood voor geven. Blom deed dit nu wel en Vlaar bood hem die gelegenheid, al dan niet bewust (is geen criterium).
Hetzelfde geldt voor de penalty. Er wordt een lichte overtreding op de Jong gemaakt en niet iedere scheidsrechter zou de bal op de stip leggen. De veel geprezen Nijhuis zou dit (vrij) zeker weten niet doen.
Juist door die verschillende interpretaties van scheidsrechters is zoveel discussie.

Wat mij overigens opviel was dat ik ook meerdere mensen hoorde zeggen dat PSV in de eerste helft een penalty onthouden werd. Ik heb die situatie meermaals bekeken en kom tot de conclusie dat de bal die de Jong kopt gevaarlijk spel was (van de Jong zelf). Laag koppen, terwijl Vlaar daar echt met zijn been in de buurt zat, is namelijk ook gevaarlijk spel.

Gaat niet lukken, want dan zou Blom 1 van de fouten van Blom bekennen en dat doet men niet. Men wilt alle vorm van kritiek op scheidsrechters niet en maakt een Vd brom als meest recente nu monddood.

11 april 2018 om 20:18

@ jan1980

En het is ook de eerste keer dat v/d Brom de arbitrage en scheidsrechterskorps door het slijk haalt?

Zeker de keren vergeten dat hij dit als coach van Vitesse ook al deed met Makkelie.

Tis gewoon goed dat hij op zijn nummer wordt gezet want even heel hard gezegd tis gewoon een recidivist.

Het is een vergelijkbare kaart als Lachman kreeg tegen Excelsior. Ook hij heeft éã©n wedstrijd schorsing gekregen. Hele lichte overtreding, als er al sprake was van een overtreding, zowel Lozano als van Duinen gaan veel te makkelijk naar de grond. Dit onsportieve gedrag wordt veel te zwaar beloond.

Tuurlijk was dit een rode kaart!! Elke scheidsrechter had hiervoor gefloten. Het was een snelle speedboot tegen een log vrachtschip... En de speedboot lag al voor, dus....

13 april 2018 om 10:11

Was geen contact. En blom zag eerst een duw, toen niets en gisteren ineens een duw met borst. 3 verschillende verklaringen in 3 verhoren..... AZ moet blom aanklagen voor smaad en commissie blom juist schorsen

Hahah blom loog alles bij elkaar gisteren volgens het verslag van de commissie. Na de wedstrijd zag hij een duw, daarna zag hij het niet goed en gisteren zag hij dat Vlaar met de borst vooruit lozano vloerde. 4de man en scheidsrechter verschilde ook van getuigenis.


Gerechtigheid, helaas kan de commissie de onterechte penalty van PSV niet intrekken

13 april 2018 om 10:41

Ja wat een incapabele man niet. Hij is net zo warrig met zijn uitleg als dat hij fluit. De kritiek van V/d Brom wordt hier alleen maar door versterkt. Zou de KNVB sieren om de schorsing hiermee ook te niet te doen en Blom eens uit te nodigen voor een gesprek. (Helaas een utopie ).

13 april 2018 om 11:31

Is te laat, AZ speelt vanavond al. KNVB laat zich wederom kennen

Gaan we de schorsing voor Van den Brom dan ook seponeren, want die krijgt nu dus zijn gelijk.
Blom wist gewoon al dat hij fout zat, waardoor die tegen de pers niet wilde reageren.
En dat maakt het juist zo raar dat hij vrij vaak de top-3 mag fluiten en er altijd gezeur lijkt te zijn.

13 april 2018 om 10:49

Nee, want daar draaide die schorsing helemaal niet om. Vdbrom werd geschorst omdat ie als een klein kind Blom voor rotte vis uitmaakte, nadat z'n ploeg het net voor de zoveelste keer tegen een topclub had laten afweten. De rode kaart van Vlaar viel bovendien toen de wedstrijd al beslist was. Snap dat je daar als vdbrom best kwaad over kunt zijn, en dat mag je ook aankaarten, maar niet op de manier waarop hij dat deed.

13 april 2018 om 12:35

Aannames of slecht lezen:
1) VdBrom noemde Blom geen topscheidsrechter. Is dat te vergelijken met rotte vis ?
2) het duel was niet beslist 2-3 !
0-7 is beslist 2-3 nooit !
Merkwaardige interpretatie heb jij .
Wie de afgelopen week het voetbal gevolgd heeft weet dat wedstrijden binnen 10 minuten omgedraaid kunnen zijn.

Mooi zo, was ook helemaal niets aan de hand in mijn ogen.
Daar waar spelers elkaar kruizen kan contact ontstaan, dat is echt niet per direct een overtreding.

Dit verslag van de arbitragezaak (nhd), zegt alles over het niveau van Blom en onze scheidsrechters:

Voor de tv-camera’s wilde hij zaterdag na AZ-PSV niet reageren, maar donderdagavond moest Kevin Blom er toch aan geloven. Bij de tuchtcommissie moest de scheidsrechter uitleggen waarom hij Ron Vlaar zaterdag een rode kaart gaf.

Blom was door de aanklager van de Knvb opgeroepen als getuige. Erg blij leek de scheidsrechter daar niet mee te zijn.

Hij kwam binnen zonder te groeten, deed zijn verhaal, luisterde naar de verklaringen en ging ook weer weg zonder te groeten. Nauwelijks was de voorzitter van de tuchtcommissie uitgesproken of Blom had, met een gezicht als een oorwurm, het zaaltje al verlaten.

Naar aanleiding van de rode kaart kreeg Vlaar Ãâ©ã£â©n wedstrijd schorsing. Tegen die straf ging Vlaar in beroep, omdat hij bezweert zijn tegenstander Hirving Lozano helemaal niet te hebben geraakt.

De behandeling was donderdagavond in Zeist. Met dus de scheidsrechter als getuige. Uniek is dat overigens niet. Als de televisiebeelden ruimte voor twijfel laten, gebeurt het vaker dat de aanklager de scheidsrechter oproept om hem nog eens zijn verhaal te laten doen.

’met de borst naar vorenã¢â‚¬â„¢
Volgens Blom had Vlaar zaterdag ’met zijn borst naar vorenã¢â‚¬â„¢ Lozano ten val gebracht toen die een vrije doorgang naar het doel van AZ had. Als de PSV-aanvaller niet gevallen was, had hij een goede scoringskans gehad. Er was dus maar Ãâ©ã£â©n straf mogelijk, aldus Blom: een rode kaart voor Vlaar. â€ëœik constateer dat hij zijn tegenstander met zijn borst naar voren ten val brengtã¢â‚¬â„¢, aldus Blom in zijn schriftelijke verklaring na AZ-PSV.

Opmerkelijk genoeg verklaarde Blom donderdagavond iets anders. Nadat hem was voorgelegd dat hij vanuit zijn positie niet kon zien of Vlaar Lozano met de borst raakte, moest Blom toegeven dat dat voor hem inderdaad â€ëœlastig te zien wasã¢â‚¬â„¢.

,,U zegt dus eigenlijk dat u het niet gezien heeft, maar dat het volgens u wel met de borst gebeurd moet zijn?ã¢â‚¬â„¢ã¢â‚¬â„¢, vroeg voorzitter Van Steenbeek van de tuchtcommissie. ,,jaã¢â‚¬â„¢ã¢â‚¬â„¢, zei Blom, die daarmee zijn eerdere schriftelijke verklaring nogal afzwakte.

Het oproepen van Blom als getuige pakte derhalve ongelukkig uit voor de aanklager. Ook niet sterk was dat de schriftelijke verklaringen van zijn twee grensrechters en die van de vierde official uiteenliepen.

Twee van hen zeiden dat ze een duw in de rug van Lozano hadden gezien. De leden van de tuchtcommissie kwamen tijdens de zitting zelfs met nã£â³g een andere versie. Na het zien van de beelden dachten zij dat Lozano was gevallen omdat zijn voet de bil van Vlaar raakte.

Voer voor discussie
Net als zaterdag was de rode kaart nu dus opnieuw voer voor discussie. De aanklager begreep dan ook wel dat Vlaar niet akkoord was gegaan met het schikkingsvoorstel van Ãâ©ã£â©n duel schorsing. ,,er zit namelijk wat licht tussen de verklaringen en ook de beelden zijn niet overduidelijkã¢â‚¬â„¢ã¢â‚¬â„¢, vond de aanklager, die niettemin bij zijn eis bleef.

AZ vroeg vanzelfsprekend vrijspraak. ,,de beelden tonen juist aan dat Vlaar Lozano nã£â­et met de borst raakt. En Blom geeft nu zelf ook toe dat hij niet heeft kunnen constateren dat dat gebeurdeã¢â‚¬â„¢ã¢â‚¬â„¢, zei Wouter van Zetten, de jurist van de club.

13 april 2018 om 10:49

Mooi verslag; was je bij de zittingen aanwezig?

13 april 2018 om 10:55

Dit is volgens mij exact het artikel van het Noord-Hollands Dagblad. Misschien net om even de bronvermelding erbij te doen @wondersloff.

13 april 2018 om 11:17

staat in de 1e zin tussen 1 haakje i.p.v. 2 en niet met hoofdletters. Dank, aangepast

Terechte uitspraak van de tuchtcommissie. De rode kaart was ten onrechte gegeven. Een lichte touche tussen twee spelers is niet altijd te voorkomen in de betreffende situatie, als daar al sprake van is geweest. In dit geval een oordeel waar ik wel achter kan staan.

Wat een amateur die Blom zo zie je maar dat Blom Psv even een handje heeft geholpen. Weten we dat ook weer.

13 april 2018 om 10:55

Denk niet dat deze rode kaart heel veel invloed heeft gehad op de eindstand.

13 april 2018 om 10:57

De penalty was naar mijn idee minstens net zo dubieus, maar dat kan je helaas niet meer terugdraaien. Blom heeft naar mijn idee zeker invloed gehad op de einduitslag.

13 april 2018 om 12:31

Penalty was gewoon terecht. En zoals gezegd die rode kaart heeft totaal geen invloed gehad op de wedstrijd

PSV wederom 3 punten rijker door het incompetente fluiten van de scheidsrechter. De trainer die zijn terechte mening geeft wordt geschorst, wordt het niet tijd om deze scheidsrechter op non actief te zetten.

13 april 2018 om 11:14

Grote onzin. PSV was hele wedstrijd minimaal gelijkwaardig aan AZ. PSV is gewoon doorgegaan na de 2-0 achterstand. 2-1 en 2-2 valt helemaal niks op af te dingen. Helemaal de verdienste van Psv. over de penalty kun je discussiëren, maar het is gewoon stom van een ervaren verdediger als Vlaar dat hij daar heel kort en licht om de Jong heen gaat hangen. Het was niet de enige keer die wedstrijd dat hij zijn handen gebruikt in het zestien meter gebied. En je weet dat daar in Nederland voor gefloten kan worden. Het is makkelijk afgeven op de arbitrage maar PSV heeft de overwinning gewoon zelf afgedwongen.

13 april 2018 om 11:16

Wat bedoel je hier met ‘wederom’?

13 april 2018 om 11:22

Nou ik baalde ook van t feit dat ze op miraculeuze wijze toch wonnen. Maar hoe kan je zo verdedigen bij de 2-1 terwijl je weet dat PSV van de standaardsituaties is. En dan die enorme blunder van bizot . Dit lag niet aan de scheidsrechter hoor maar door az zelf.

Welk doelpunt kwam er voort uit de rode kaart van Vlaar dan?

Het vervelende van dit soort zaken is altijd dat de invloed die het op de wedstrijd had niet teniet gedaan wordt. Eigenlijk zou je nu de wedstrijd moeten voortzetten op het moment van de rode kaart, maar dan met 11 man van AZ.

Bij schorsingen is het altijd zo dat een andere club ervan kan profiteren. Krijgt Garcia zondag bijvoorbeeld zijn 5e gele, dan doet ie de wedstrijd erop niet mee en profiteert Sparta ervan. Slaat eigenlijk ook nergens op. In plaats daarvan kun je beter een tijdstraf invoeren in de wedstrijd zelf.

13 april 2018 om 11:23

Wanny, welke invloed had deze kaart verder op de wedstrijd, met nog een paar minuten te gaan? Het is niet zo dat AZ hierdoor voor een groot deel van de wedstrijd met een man minder stond he. Ze hadden het al min of meer opgegeven na de afgekeurde 3-3 en voor Vlaar eruit werd gestuurd.

13 april 2018 om 11:59

Nu wellicht weinig, maar dit komt vaker voor en er zijn ook situaties waarin ploegen veel langer met 10 man moeten spelen ivm een rode kaart die later geseponeerd wordt.

Overigens zou AZ natuurlijk best kunnen scoren in die paar minuten. En als Ajax dan zondag wint van Psv, zou het verschil ineens klein zijn.

13 april 2018 om 11:29

Wedstrijd geheel overspelen. Ook al had het misschien weinig invloed, fout van de Knvb dus overspelen net zoals Jong Ajax-NEC. Daar had die gast van Ajax ook niet veel invloed op het wedstrijd verloop maar moet ook compleet over.

Dus het was een onterechte rode kaart. Neem aan dat de schorsing van vd Brom dan ook wordt teruggedraaid hij heeft tenslotte gelijk?

13 april 2018 om 11:32

Je neemt het maar aan wat mij betreft. Maar Van den Brom werd niet geschorst vanwege zijn ongelijk over de situatie. Die werd geschorst omdat hij de scheids buitenproportioneel aan de schandpaal nagelde in de ongeremde huilie-huilie die hij deed. En dat blijft natuurlijk staan. Aangeven dat je niet erg blij was met het optreden van de scheidsrechter is een ding, maar zeggen dat 'onze grote vriend Blom' totaal niet gekwalificeerd is als arbiter en zelfs suggereren dat de man met opzet AZ benadeeld gaat veel te ver. Ben benieuwd hoe Van de Brom zou reageren als Blom voor de camera's gaat zeggen dat hij het onvoorstelbaar vind hoe waardeloos Van de Brom zijn spelers neerzet voorafgaand aan Psv's tweede goal...

13 april 2018 om 16:44

Nogmaals, het gaat niet om gelijk of ongelijk. Het gaat erom hoe ver je gaat in je reactie en of dat nog acceptabel is. Als Cocu komende zondag naar Makkelie wijst voor een onterechte penalty is dat prima; maar suggereert hij cynisch dat Makkelie altijd al een Ajax-fan is en doelbewust PSV het kampioenschap door neus boort dan is het niet meer dan terecht dat Cocu de week erop tribuneklant is. Of zijn klaagzang nu terecht is of niet.

Volledig terechte vrijspraak wat mij betreft. Het was uiteindelijk gewoon een "slimme of onsportieve" buitelpartij van Lozano.

Wil Opta eens berekenen hoeveel rode kaarten van Kevin Blom nu inmiddels al geseponeerd zijn?
En dan vd Brom nog eens schorsen ook, omdat hij keurig uitlegt waarom hij de scheidsrechter niet op niveau vond.

13 april 2018 om 17:21

21 wedstrijden blom dit jaar, 5x AZ. Alle wedstrijden vol blunders... ook bij AZ. Dan snap ik de frustratie wel bij Vd brom als blom weer een wedstrijd fixed

Idiote actie van de tuchtcommissie. Ik denk dat 999 van de 1000 scheidsrechters ook hadden gefloten voor een overtreding, zo gek is dat niet. En als het dan een doorgebroken speler betreft, ja dan is het rood. Toch zo simpel als wat, ik begrijp de ophef niet en de tuchtcommissie begrijp ik al helemaal niet met die idiote vrijspraak. Maar helaas zijn er al vele voorbeelden van de onkunde van de tuchtcommissie....

13 april 2018 om 12:00

Lozano schorsen voor een schwalbe en Vd brom vrijspreken

13 april 2018 om 12:02

was gewoon geen overtreding, dus hier zit de tuchtcomissie goed

13 april 2018 om 12:05

dit is de enige juiste beslissing, want er wordt geen overtreding gemaakt. er wordt overdreven gevallen door een aanvaller en slecht beoordeeld door de scheidsrechter.

Mensen die vragen om vrijspraak van Van de Brom hebben het volgens mij niet helemaal begrepen. Het feit dat Blom op deze situatie wordt teruggefloten, betekent niet dat hij AZ bewust heeft genaaid, maar dat hij een fout heeft gemaakt. De woorden van Van de Brom blijven dus buiten elke proportie.

Ik zit een half uur alle reacties te lezen, maar ik ben het zo'n beetje met geen een eens.
Het gaat er volgens niet om wat voor overtreding er gemaakt wordt, het gaat er volgens mij om wat de scheidrechter(s) ziet, en Blom die stond op de middenlijn dus die kon het niet waarnemen en de "grens" aan de andere kant stond helemaal ver van de situatie en omdat ze zo dicht bij elkaar waren kon die zeker geen overtreding zien.
Ik ben wel voor AZ , maar of Vlaar nou geschorst wordt of niet, ik mis 'm niet ! Was een hele goede, maar is wel een beetje klaar volgens mij.

Mensen die schrijven dat lozano zich liet vallen snappen het niet echt, het was een duel die logischerwijs Vlaar fysiek won. Niets aan de hand dus, maar ook geen schwalbe, Vlaar zet gewoon zijn lichaam ertussen en daardoor raakt lozano uit balans. Maar geen overtreding en geen schwalbe, oftewel doorvoetballen!

Ik vind het raar dat hij nou weer wordt vrijgesproken. Er was contact, misschien ligt, maar contact was er zeker. Plus hij had al geel op zak dus bij zijn 2e gele kaart was het even goed douchen. Lozano is gewoon veel sneller dan hem.

13 april 2018 om 14:14

contact is niet hetzelfde als een overtreding!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren