Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Leegloop van dragende krachten bij Ajax dreigt bij mislopen titel’

Laatste update:

Wanneer Ajax dit seizoen er niet in slaagt kampioen te worden, dan zal het moeten vrezen voor een leegloop. Dat schrijft het Algemeen Dagblad zaterdag. “Geen schaal? Dan dreigt er een leegloop”, kopt het dagblad. Meerdere dragende spelers zullen de club verlaten wanneer de ploeg van Erik ten Hag in de laatste zeven wedstrijden het gat met koploper PSV niet weet te overbruggen.

“Zonder schaal zullen meerdere dragende spelers vertrekken”, schrijft de krant. Daarbij wordt de 22-jarige doelman André Onana als voorbeeld genomen. Ondanks een doorlopend contract tot medio 2021 lijken de Amsterdammers hem kwijt te raken wanneer het kampioenschap niet wordt behaald. “Of Ajax straks tijdens de zomerse transferperiode leegloopt? Onana, die plots een serieus gezicht trekt, beaamt het. Waarschijnlijk wel, denkt hij. Nu de laatste fase van de competitie is aangebroken, zal de doelman niet van de daken roepen dat hij wil vertrekken. Maar ja, hij weet ook: in de bloei van zijn carrière spelen bij een club die ontbreekt in de Champions League? Poeh, dat is eigenlijk zonde van de tijd.”

Naast Onana wordt ook Hakim Ziyech aangehaald als speler die mogelijk vertrekt. Hij kan zich komende zomer etaleren op het WK met Marokko. Dan is er nog de interesse vanuit Barcelona voor Matthijs de Ligt, terwijl het AD ook Nicolás Tagliafico ziet verkassen wanneer hij met Argentinië een goed WK speelt. “Ze zullen de finale maar halen. Kan Ajax hem dan houden zonder lonkend perspectief? Het staat de komende weken allemaal op het spel voor de Amsterdammers.”

Denk jij dat komende zomer een leegloop zal plaatsvinden bij Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

2e plek is toch gewoon nog altijd voorronde champions league?? Als je vind dat je als speler thuis hoort in dit toernooi, bewijs het dan en wandel de voorrondes door...

7 april 2018 om 08:41

De tweede plek is inderdaad voorronde CL. Een huwelijk dat Ajax niet goed gezind is. Buiten dit alles is het bericht van het AD te lachwekkend voor woorden en journalistiek onwaardig. Hier draait Ajax op; opleiden en groot brengen van jong talent en dan verkopen, want je sterkhouders kunnen ze uiteindelijk toch nooit behouden. En het mooie bij Ajax is, er komt altijd iets moois voor terug. Onana doet er goed aan om nog een jaar te blijven. Ik verwacht namelijk weinig spectaculaire transfers op keeper gebied. Ziyech zal naar een Europese middenmotor vertrekken en Viergever zal vertrekken. Meer ook niet. De Ligt is er nog niet aan toe, net als Kluivert. Kortom zo heel druk zal het niet worden. Tagliafico, die zou gek zijn om al weg te gaan. Is hier echt nog te kort.

7 april 2018 om 11:31

Dit biedt ook kansen. Ajax wordt zo namelijk gedwongen spelers als Frenkie, Justin, Donny etc meer speeltijd te geven. Het enige wat overmars dan zou moeten doen is wat ervaring kopen in de vorm van een verdediger en defensieve middenvelder.

7 april 2018 om 11:48

En het grappige is dat als Ajax toch kampioen wordt dan ook moeten ze voorrondes spelen

7 april 2018 om 11:56

Dat er altijd iets moois voor terug komt valt wel mee de laatste tijd.
Dat de Ligt en Kluivert er nog niet aan toe zijn klopt helemaal. De vraag is echter of ze zich daardoor laten weerhouden om te vertrekken als de kans zich voor doet.

7 april 2018 om 08:52

Ik zou het eigenlijk niet eens erg vinden als we 3e eindigen ipv 2e. Vorig jaar ook 2e en geen europees voetbal, zelfs geen Europa League. Ik mis de donderdagavonden wel zonder ajax.

7 april 2018 om 09:45

Zelfs als je kampioen bent moet je dit jaar voorronde spelen. De kampioen is ook niet direct geplaatst voor de CL

7 april 2018 om 09:55

Maar de kampioen speelt in de Champions Route en heeft dus een veel grotere kans om het hoofdtoernooi te halen.

7 april 2018 om 10:27

Daarnaast hoeft de kampioen wss maar 1 voorronde (als geplaatst team de CL wint) te spelen, terwijl de nr 2 3 voorrondes speelt.

7 april 2018 om 11:34

Nummer 2 speelt 2 voorrondes neem ik aan, niet 3?

7 april 2018 om 11:42

Nee, de nummer 2 speelt 3 voorrondes CL Daarnaast spelen de nummers 3 en 4 (normaliter) in de 2e voorronde EL (dus ook 3 rondes) en de bekerwinnaar in de 3e voorronde EL (dus 2 rondes)..

7 april 2018 om 11:35

Kampioen worden is ook voorrondes, alleen 1 ronde minder. Dus ik verwacht dat het minder snel zal meewegen dan andere jaren. Behalve als dit bij de spelers niet bekend is.

7 april 2018 om 13:36

1e plek is ook voorrondes, al zijn die tegenstanders van een heel ander kaliber.

Maar dit artikel is wat mij betreft clickbait van het AD, want Ajax moet elk jaar een aantal spelers afstaan aan de (sub)top in Europa. Broodvoetballers als Ziyech, Taglafico en Onana laten zich echt niet tegenhouden door CL deelname als er een mooie club uit een grote competitie komt. Die voelen geen clubliefde en gaan niet voor het *kuch* proces.

Volens mij het niks nieuws dat Ajax haar dragende krachten verliest.. dat gebeurd jaarlijks..

7 april 2018 om 08:33

Dit is ool helemaal geen nieuws. Dit calculeer je in en dat weet elke supporter. Ziyech zijn voornemen was toch maximaal 2 jaar blijven. Nico zit op een leeftijd als er een mooie club is hij ook weg. Onana komt uit een heel arm gezin en die jongen wilt uiteraard een transfer maken en heeft de ambities zowel sportief om die te maken. Als ik hem was zou ik die stap maken. Voor De Ligt beter dat hij blijft maar als wij 60 miljoen ontvangen direct weg doen.

Ajax kan gewoon verder bouwen en kopen. Dit is het hedendaagse voetbal. Je speelt even goed en je bent weg. Maar daarin tegen koopt Ajax ook heel veel spelers.

7 april 2018 om 11:18

Nico speelt net 3 maanden bij Ajax. Die kan je echt nog wel een jaartje behouden hoor. De Ligt zal ook wel zo verstandig zijn om gewoon nog 1 of 2 jaar basis te spelen, want hij is nog steeds 18. Ziyech zal voor 99,99% vertrekken, maar dat wist iedereen al 2 jaar terug. Onana verdient momenteel een miljoen, dus zo "slecht" heeft hij het ook niet dat hij per se weg moet. Al zal hij best een stap kunnen/willen maken.

7 april 2018 om 11:50

Toch doet Onana er ook goed aan om nog minimaal een jaar te blijven. Vind hem nog niet toe aan een stap hogerop.

7 april 2018 om 11:58

Ik hoop dat de Ligt zo verstandig is om nog twee jaar te blijven maar zijn uitspraken doen anders vermoeden.

Is dit nog nieuws? Dit gebeurt toch al jaren bij onze topclubs?

7 april 2018 om 08:46

Sensatiekrant, dat AD

Maar je hebt gelijk. Jaarlijks verkassen onze beste spelers. Dat is het lot van een club als Ajax (en PSV).

De eredivisie is niet aantrekkelijk genoeg en we doen er niets aan

7 april 2018 om 11:14

Wat kan je er aan doen? Onze commerciële markt is gewoon niet groot genoeg in vergelijking met de topcompetities. We moeten gewoon mikken op jong talent, daar wat ervaren spelers bij halen en hopen op succesjes als ajax in de EL of PSV in de CL een aantal jaar geleden.

7 april 2018 om 11:16

Sowieso is dat het lot van elke club, op welk nivo ook. Vorig seizoen draaide cambuur goed en worden de dragende spelers opgehaald door teams uit de middenmoot eredivisie. Want die teams zijn hun dragende spelers kwijt geraakt aan de top, omdat de top hun dragende spelers naar het buitenland ziet vertrekken,. De carrousel van het voetbal.

Onana, Younes, Viergever en Ziyech zullen zo goed als zeker vertrekken. Daarnaast is er ook een grote kans dat Veltman vertrekt. Wanneer er grote bedragen op tafel komen voor de Ligt is hij ook niet te houden. Voor Tagliafico zie ik de kans kleiner in dat hij nu al vertrekt, hij is er pas net. Er is werk aan de winkel voor Overmars!

7 april 2018 om 08:35

Of te wel iedereen is te koop voor het juiste bedrag. Heel belangrijk voor overmars om nu al in te slaan. Al vast contact en het mondeling eens zijn met een club. Ajax moet echt toeslaan want de voorrondes zijn dit jaar er ook sneller. Gelukkig spelen veel Ajax spelers geen WK.

7 april 2018 om 08:58

Bande en Schuurs zijn al gehaald. Frenkie zal Ziyech vervangen op het middenveld en Viergever is al vervangen met Tagliafico. Dus opzich is Marc al heel goed bezig geweest. Vraag me alleen wel af of er nog een keeper bij komt of men tevreden genoeg is over van Leer?

7 april 2018 om 09:38

Ik denk eerlijk gezegd dat zowel Bande als Schuurs komend jaar verhuurt zullen worden. Ze komen beide (nog) tekort voor de top.

Echt waar? Wat een baanbrekend nieuws! Dat wisten we nog niet van de afgelopen 20 jaar..

7 april 2018 om 11:16

Hoe het ook wendt of keert, als Ajax echt nog 7 wedstrijden heeft geef ik ze nog wel een kans. Wij mogen er nog maar 5.

Dit is wel heel erg open deuren intrappen!
Natuurlijk zullen spelers vertrekken, maar dat heeft niks met het kampioenschap te maken, maar doorgroeien van spelers!

En wat is nu een echt dragende kracht bij Ajax?
Alleen de Ligt toont bijna wekelijks op een constant niveau te zijn, maar dat is zo’n groot talent dat die moeilijk te behouden is als er een grote zak met geld op tafel wordt gezet.

Onana, die plots een serieus gezicht trekt, beaamt het. Waarschijnlijk wel, denkt hij.

Wat is dit dan voor journalistiek?! We stellen niet eens vragen meer, maar aan iemands gezicht kunnen we aflezen wat hij denkt en wat hij vindt, en dat schrijven we op als waarheid. Fraai.

7 april 2018 om 10:17

Volgens mij zegt Onana: waarschijnlijk wel.

7 april 2018 om 11:36

Er staat: "waarschijnlijk wel, DENKT hij." Slecht artikel. Stemmingmakerij.

Niks nieuws toch ieder jaar vertrekken de sterkhouders bij de (top)clubs

Al die jongens hebben nog nooit champions league gespeeld bij ajax, als Onana dit gezegd zou hebben waarom is 'ie dan überhaupt naar ajax gekomen

7 april 2018 om 09:34

Beter lezen...onana zegt niks. De journalist leest t aan zijn gezicht af

7 april 2018 om 11:37

Ja sensatiejournalistiek van de bovenste plank dit, een volle alinea over mislopen CL op bepaalde leeftijd etc. van iemands gezicht aflezen, what the fuck..

Volgens mij vergeet de schrijver een belangrijk detail. De kampioen van dit jaar zal net als de nr. 2 voorrondes moeten spelen, wat is dan de meerwaarde om te blijven wanneer je kampioen bent? Daarnaast is dit natuurlijk niks nieuws, bij Ajax is het komen en gaan van spelers, kwaliteit blijft nooit lang in Nederland.

7 april 2018 om 08:37

Ajax is altijd een opleidingsclub geweest. Maar de laatste jaren nog meer als daarvoor. Ajax moet gewoon keihard weer nieuwe spelers halen en doorgaan. Schuur is binnen en Bande. Maar daarnaast moet Ajax nog meer spelers halen als dit weggaat.

7 april 2018 om 09:26

Ik geloof dat het zo zit: wanneer de CL winnaar dit seizoen ook kampioen in eigen land wordt, speelt PSV (of de kampioen.. ) 'slechts' één voorronde CL. En ook nog eens tegen relatief eenvoudigere tegenstanders. Plus je bent (geloof ik) verzekerd van groepsfase EL, iets wat de nummer 2 ook niet heeft dacht ik. We mogen dus hopen dat Barcelona, Juventus, Bayern of Man City de CL wint.

7 april 2018 om 11:42

En als Real dus bijv. de CL wint speelt de kampioen 2 voorrondes (weliswaar kampioenen-route), dan verzeker je je pas als je de eerste hebt gewonnen van EL voetbal als ik me niet vergis? En de nummer 2 speelt sowieso 2 voorrondes, de niet kampioen-route, weliswaar zonder ploegen uit de top 4 competities maar wel met de nummers 3 van Frankrijk, Rusland en Portugal enz. Als je die eerste wordt uitgeschakeld speel je nog de laatste voorronde voor de EL (zoals Ajax dit seizoen zegmaar).

7 april 2018 om 14:11

Sterker nog: de nummer 2 moet sowieso 3 voorrondes overleven om groepsfase CL te bereiken. Nou scheelt het nog dat die extra ronde tegen een bijzonder matige tegenstander zal zijn, maar op Europees niveau is dat dus hoever de Eredivisie afgezakt is. En Ajax en PSV hebben ook al iets te vaak bewezen inderdaad te kunnen verliezen van de nummer 3 van Noorwegen of de nummer 2 van Moldavië ofzo...

Ook als ze wel kampioen worden vertrekken Onana, Ziyech, Veltman en De Ligt gewoon.

7 april 2018 om 11:19

Ik denk alleen Ziyech. Tenzij: Onana op de bank wil zitten bij een club uit een grotere competitie, Veltman naar een club van het niveau FSV Mainz wil en De Ligt naar een Engelse topclub gaat en verhuurd wil worden.

Ook met de schaal zullen spelers vertrekken. Vorig jaar geen kampioen maar wel een mooi Europees avontuur + dat spelers en staf afspraken om het team bij elkaar te houden. Uiteindelijk vertrokken 3 (Klaassen, Sanchez, Traoré) zeer belangrijke spelers en de complete staf.

De kans is zeer groot dat Ajax 2e wordt. Sterker nog, PSV kan maar beter winnen van AZ zodat de tweede plek veilig is. Een slim bestuur begint nu met het strategisch plannen van verwachte vertrekken. Je weet heel zeker dat Hakim Ziyech zal vertrekken, dus je zult moeten kijken wie hem kan vervangen. Frenkie de Jong lijkt een goede opvolger. Ook Onana lijkt te vertrekken; met Van Leer heb je een goede keeper maar het is geen Onana, Cillessen of Vermeer. Op de Nederlandse velden zie ik niet zo snel de vervanger, al doet Unnerstall het goed bij VVV. Ik verwacht dat De Ligt zal blijven, maar in het geval van een vertrek zal je echt een nieuwe centrale verdediger moeten halen, ook omdat Veltman waarschijnlijk zijn koffers al aan het inpakken is. Met alleen Wöber als centrale verdediger moet je dus miminaal 2 nieuwe centrale verdedigers zoeken; zodoende moet je Viergever niet van de hand doen. Dat is een ervaren routinier die goed gaatjes kan opvullen. Dan is er nog Tagliafico; iedereen hoopt dat hij na het WK blijft, maar als hij bij Argentinië gaat opvullen staat er zo een degelijke Spaanse / Engelse middenmotor op de stoep. Alhoewel ik denk dat zijn loyaliteit groot is, moet je toch gaan rondturen in de jeugd. Ik denk dat niemand op Dijks Deel 4 zit te wachten. We zijn dan nog niet klaar, want iedereen ziet dat de sleet op Schöne zit. Eiting lijkt een goede vervanger, maar moet echt geflankeerd worden door een ervaren controleur met duelkracht en voetballend vermogen. Er is dus veel werk aan de winkel voor het bestuur van Ajax maar met een goede vooruitziende blik kun je voorkomen dat net zoals vorig jaar de selectie niet compleet is.

7 april 2018 om 08:42

Schuurs is al aangetrokken

7 april 2018 om 10:46

Klopt! Maar je weet niet zeker of hij gelijk basis klaar is.. Fortuna Sittard in de Jupiler League of Ajax in de Eredivisie is toch een groot verschil. Maar talent heeft hij zeker.

7 april 2018 om 10:37

@verstandbal

Je schrijft: "er is dus veel werk aan de winkel voor het bestuur van Ajax maar met een goede vooruitziende blik kun je voorkomen dat net zoals vorig jaar de selectie niet compleet is".

Dat heeft helemaal niets vooruitziende blik te maken, maar met de beperkte financiele mogelijkheden die een club als Ajax heeft. Ajax heeft zonder CL deelname en uitgaande transfers een hooguit kostendekkende begroting. De opbrengsten uit CL deelname en uitgaande transfers zijn incidentele en geen structurele inkomsten en daar kun je derhalve geen solide begroting op bouwen. En aankopen dienen binnen de begroting gefinancieerd te worden.

Ajax heeft de afgelopen jaren relatief veel spelers aangetrokken en de kosten die daarmee zijn gemoeid moeten fiscaal worden afgeschreven. Hoe meer spelers er worden aangetrokken en hoe hoger de kosten, des te hoger wordt ook de afschrijvingspost. En het geld dat daarmee is gemoeid, kan je derhalve niet aan andere zaken uitgeven. Je kunt als Ajax dan ook maar heel beperkt inkopen zonder dat daar uitgaande transfers tegenover staan omdat je bij een kostendekkende begroting heel snel tegen de budgettaire grenzen oploopt.

Een supporter kan reageren naar de waan van de dag, maar een bestuurder heeft die weelde niet. Die moet ook in staat zijn om vooruit te kijken en rekening te houden met de toekomst. Ajax heeft in de jongere leeftijdsklasse een groep zeer talentvolle spelers, waarvan er velen in de belangstelling staan van grote Europese topclubs. Om die uit handen te houden van die clubs, zal de club ze zo snel mogelijk een contract moeten aanbieden. En daar is geld mee gemoeid, dat uit dezelfde begroting zal moeten komen als waarmee de aankopen moeten worden gefinancieerd. Het zou natuurlijk pas echt van wanbeleid getuigen als je een toptalent moet laten gaan omdat het budget op is.

Een club als Ajax met een uiterst beperkte begroting kan slechts in beperkte mate ageren en zal in de meeste gevallen eerst moeten verkopen voor er kan worden ingekocht. In de jaren voor de revolutie heeft men op veel te grote voet geleefd en het laten gebeuren dat de grootte van de selectie niet in evenwicht was met het beschikbare budget. Op een gegeven moment ging 70 tot 80% van het budget op aan salarissen en dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Het onvermijdelijke gevolg was een structureel en zwaar verliesgevende begroting die op het dieptepunt een verlies van bijna 30 miljoen opleverde in 1 jaar. In 1 jaar verdampte bijna de helft van het eigen vermogen.

Ajax is financieel niet in staat om voor elke speler die dreigt te vertrekken, een vervanger te halen voordat deze ook daadwerkelijk is vertrokken. Bovendien is hebben we te maken met een WK-jaar en dat betekent in de meeste gevallen dat de transfermarkt laat op gang komt. Het is dus heel goed mogelijk en misschien zelfs wel zeer waarschijnlijk dat als de spelers die jij noemt, laat vertrekken ook volgend seizoen de selectie pas laat op orde zal zijn. Dat heeft niets te maken met wanbeleid maar is gewoon een kwestie van oorzaak en gevolg. En een verantwoorde bedrijfsvoering.

7 april 2018 om 11:18

Ik kan me wel in je betoog vinden, in principe zeg je ook hetzelfde: "Een bestuur moet vooruit kunnen kijken en rekening houden met de toekomst". Ik bedoel precies hetzelfde, echter betrek ik vooralsnog het financiële plaatje er niet bij. Je noemt meerdere malen dat Ajax een beperkte begroting heeft. In het eerste half jaar van het seizoen 2017/18 boekte Ajax een nettowinst van 16,9 miljoen, mede door Sanchez. Dit had, als de Europa League was gehaald, 26,4 miljoen kunnen zijn. Mede hierdoor heeft Ajax een begroting van 80 miljoen euro, en is daarmee koploper in de Eredivisie. Tegenover het geweld van Manchester City, PSG of Madrid is dit inderdaad een kruimeltje.

Echter lijkt me dat je met dergelijk budget 3/4 spelers kunt aantrekken die bovengenoemde namen kunnen vervangen. Nee, dit is dan geen internationale top, maar jongens zoals Tagliafico, Schöne, Poulsen, Viergever of Younes hebben hun waarde bewezen en waren inkopen van 4-8 miljoen euro. Dat lijkt me met een begroting van 80 miljoen toch wel haalbaar.

Ik begrijp je redenering over afschrijvingen, echter blijkt uit de nettowinst die is behaald dat de afschrijvingen vooralsnog lager zijn dan de waardetoenames. Bij een normaal bedrijf schrijf je af op je assets totdat deze een nulwaarde hebben. De 'assets' van Ajax kunnen daarentegen ook in waarde toenemen, en vaak wordt die waarde al vooraf vastgelegd met contract clausules of doorverkoop percentages. Daarom zijn de afschrijvingen op spelers vaak lager, omdat Ajax veel talenten opleidt die vaak goed in waarde toenemen. Dat weegt af tegen de verliezen op spelers die moeten afgeschreven worden.

Daarom ben ik het ook eens met je standpunt over het contracteren van jeugdspelers; deze zijn als het ware de 'toenemende financiële' waardes. Echter weet iedereen ook dat je geen kampioen wordt of Europa haalt met een veredeld jeugdelftal. Bovendie mag je verwachten dat zeker Ziyech en eventueel De Ligt met flinke winst worden verkocht. Een percentage daarvan kan ook geherinvesteerd worden.

Uiteindelijk is de vuistregel heel simpel; of je nou een individu bent, een bedrijf of een land, het is het gezondst om minder uit te geven dan dat er binnenkomt. Daar is Ajax, met afschrijvingen, dus aardig in geslaagd.

7 april 2018 om 14:58

@verstandbal

Je schrijft: "bij een normaal bedrijf schrijf je af op je assets totdat deze een nulwaarde hebben. De 'assets' van Ajax kunnen daarentegen ook in waarde toenemen, en vaak wordt die waarde al vooraf vastgelegd met contract clausules of doorverkoop percentages".

Je vergelijk gaat helaas niet op omdat de waarden waar jij het hebt, fictief zijn. Je kunt wel een afkoopsom in een spelerscontract hebben opgenomen, maar dat wil niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk voor dat bedrag verkocht gaat worden. Het staat zelfs helemaal niet van te voren vast of een speler daadwerkelijk verkocht gaat worden voor zijn contract afloopt en hij nul waard is. Ook al is dat wel het uitgangspunt. Ook die waarde is derhalve fictief. Ajax neemt bovendien uitsluitend transfersommen op in het contract van een speler als die daar zelf op aandringt. Het zelfs beleid van de club om dat zoveel mogelijk te voorkomen omdat het de onderhandelingspositie niet ten goede komt als de speler een vertrekwens heeft en er onderhandeld moet worden over de verkoopprijs.

Spelers uit de eigen jeugd komen sowieso niet in de begroting voor omdat dat zinloos is omdat ook hun transferwaarde fictief is. Je kunt er wel een prijskaartje aan hangen, maar dat wil niet automatisch zeggen dat een geinteresseerde partij ook bereid is die prijs te betalen. Daardoor is dat prijskaartje boekhoudkundig van nul en generlei waarde. De enige spelers die op de begroting staan, zijn de spelers die zijn aangekocht en tegen de boekwaarde. Als de looptijd van hun eerste contract is verstreken en ze hun contract hebben verlengd, worden ook zij niet meer in begroting opgenomen en hebben derhalve geen boekhoudkundige waarde meer. De verkoopprijs van een zelfopgeleide speler of een speler die volledig is afgeschreven, is boekhoudkundig derhalve 100 winst, zelfs als je hem voor minder zou verkopen dan je ervoor betaald hebt.

Zyech en Tagliafico hebben nog een boekwaarde omdat hun eerste contract nog steeds doorloopt. Als zij zouden vertrekken, valt hun afschrijving weg en komt er financiele ruimte vrij op de afschrijving en het salarisbudget. Dat kan je herinvesteren. Als Veldman en Onana weggaan komt er uitsluitend ruimte vrij op het salarisbudget omdat zij niets of nauwelijks iets gekost hebben en derhalve niet behoeven te worden afgeschreven. Ajax heeft een sluitende begroting en als voor Zyech, Tagliafico, Veldman en Onana vervangers zouden worden gehaald voor ze vertrekken en van een of meer van hen het vertrek uiteindelijk niet door gaat, betekent dat een significantie verhoging van de uitgaven en op een kostendekkende begroting betekent dat uiteindelijk verlies.

Er zal heus nog wel wat bestedingsruimte zijn op de begroting en er zal waarschijnlijk ook wel wat geld beschikbaar zijn voor versterkingen zonder dat er spelers moeten worden verkocht. Maar dat zullen waarschijnlijk geen tientallen miljoenen Euros zijn. Daarvoor is de begroting eenvoudigweg niet toereikend. Om grote transfers te kunnen bekostigen, zal er daarom waarschijnlijk eerst verkocht dienen te worden. Je kijkt ook op een verkeerde manier naar de begroting. Je kijkt uitsluitend naar de hoogte ervan, terwijl die feitelijk niet relevant is omdat het vooral om de verhouding tussen de inkomsten en de uitgaven gaat. Die zijn in evenwicht, maar er is geen enkele sprake van een begrotingsoverschot. Dan lijkt het me toch niet moeilijk te begrijpen dat als de uitgaven omhoog gaan, het evenwicht wegvalt en de begroting verliesgevend wordt. Dat heeft niets met de hoogte van die begroting te maken.

In een voetbalbegroting zijn ook inkomsten uit merchandising en het verkoop van toegangskaarten opgenomen. Je weet natuurlijk niet van tevoren hoeveel shirts en kaarten je gaat verkopen en inkomsten uit die categorie zijn derhalve geen harde inkomsten. Dat geldt ook voor deelname aan en het verloop van de Europese competities, waardoor die ook zijn gebaseerd op een prognose. Ook de inkomsten uit aan- en verkoop zijn natuurlijk allesbehalve hard en als je ook die zou opnemen in je begroting, zou het evenwicht tussen harde en zachte inkomsten uit balans raken, waardoor de risico's onbeheersbaar worden. Daarom wordt dat nooit gedaan. In een voetbalbegroting wordt nooit een transferbudget opgenomen, de kosten van inkomende transfers worden altijd betaald uit de post Algemeen en de inkomsten uit uitgaande transfers vloeien daar ook weer in. Hoe meer er in de post Algemeen zit, hoe meer er beschikbaar is voor investeringen, waarbij ook rekening dient te worden gehouden met het meerjarenplan omdat je de spelerssalarissen ook door moet betalen als je niet voor 80 miljoen aan spelers verkoopt, terwijl de afschrijvingen ook gewoon doorlopen. De winst die een BVO boekt, komt uitsluitend ten goede aan het lopende boekjaar, terwijl de aangegane verplichtingen gewoon doorlopen.

Want bij PSV, mits ze kampioen worden, spelen ze CL? Nummer 1 speelt ook voorrondes CL. Journalistiek van hoog niveau dit.

Iets met open deuren..

7 april 2018 om 09:28

Maar wel grote kans dat de kampioen slechts 1 voorronde speelt, en tegen makkelijkere (zover je daarvan kan spreken als Nederlandse club) tegenstanders. Zit wel degelijk een verschil tussen de nummer 1 en 2 qua route.

7 april 2018 om 09:58

Nummer 1 heeft een veel makkelijkere route. Op papier zou PSV een van de beste ploegen in de Champions Route moeten zijn.

7 april 2018 om 11:46

Inderdaad, daar kom je ploegen als Osijek enz. tegen Hahah nee grappie, PSV zal die rondes wel moeten kunnen overleven inderdaad! Overigens als Real de CL wint moet PSV nog wel 'gewoon' 2 voorrondes natuurlijk want Real wordt nooit kampioen.

7 april 2018 om 13:38

Dat klopt inderdaad maar heb er wel vertrouwen in dat het PSV gaat lukken. In de voorronde CL is elke speler top gemotiveerd dus komt helemaal goed.

Vorig seizoen werd Feyenoord kampioen ....
... en vertrokken de dragende krachten.

Zelfs met een titel zie ik kansen dat die gasten vertrekken. Onana zeker. Die heeft al meermaals aangegeven Ajax als springplank te zien en daar is ook helemaal niets mis mee.

Overigens:
in de bloei van zijn carrière spelen bij een club die ontbreekt in de Champions League?

A. ook al wint Ajax de titel, CL is geen zekerheid
B. Als Ajax 2e wordt spelen ze nog altijd CL. Met het ontbreken van de grote landen in de voorrondes is het bovendien nog 'iets' minder moeilijk om de groepsfase te bereiken. Ajax heeft door de goede prestaties de afgelopen seizoenen (met uitzondering van dit jaar) door dikwijls te overwinteren grote kans om bij elke loting geplaatst te zijn. Dan heb je dus grote kans dat Ajax in de voorrondes clubs uit Frankrijk, Portugal, Turkije, Belgie etc zal ontlopen. Uiteraard, het overleven van al die voorrondes is lastig, maar ik heb het idee dat met de nieuwe CL opzet er geen mega lastige tegenstanders uit de koker kunnen komen voor NL-clubs in de voorrondes. Dat geldt voor zowel de kampioen als de nummer 2.

Ook als Ajax kampioen wordt zullen Ziyech, Onana, Viergever, Veltman vertrekken. Ik heb de hoop dat De Ligt sowieso nog 1 jaar blijft, zeker als hij aanvoerder wordt. En Tagliafico is er pas enkele maanden, dus die gaat ook nog 1 vol seizoen meedraaien. Ik verwacht eerder dat Kluivert er nog tussenuit piept...

7 april 2018 om 08:55

Aangezien Justin nog niet heeft bijgetekend acht ik de kans ook erg groot dat hij vertrekt. Dat de zoon van nu bij elke gelegenheid het Ajax symbool kust op z'n shirt zegt mij weinig. Raiola zal z'n cliënt heus niet adviseren om te blijven en bij te tekenen...

Alle fans in de JC Arena weten dit. Het gebeurt toch elke zomer. Hebben we succes zoals vorig jaar dan gaan de dragende spelers weg. Heb je een flut seizoen zoals er nu gebeurt en hoppa de beste jongens zullen ook vertrekken. Dit is de realiteit van Ajax. Het is teleurstellend dat we niet aan een goed elftal kunnen bouwen, maar die tijden zijn voorbij.

7 april 2018 om 10:50

Ze moeten gewoon vaker de poot stijf houden, geld hebben ze inmiddels wel.

7 april 2018 om 13:04

Dat ben ik met je eens, maar de macht ligt wel volledig bij de spelers (makelaars). Als ze een aanbieding krijgen met meer salaris dan kunnen ze hoe dan ook via arbitrage vertrekken. Het ligt tegenwoordig echt aan de goede wil van de speler zelf. Als morgen een club komt die de Ligt wil, de speler meer geld kan bieden dan hij nu verdient moet je hopen dat de jonge verdediger zelf wil blijven. Dit is de realiteit van anno 2018.

7 april 2018 om 16:11

Nou, volgens mij leggen we ons daar in Nederland veel te snel bij neer. In Duitsland krijgt een speler dat echt niet zo gemakkelijk voor elkaar. Nu wil Lewandowski bijvoorbeeld ook graag naar Real, wat je qua gewonnen Europacups, competitie en salaris op een bepaalde manier via arbitrage ook best als een 'positieverbetering' zou kunnen omschrijven. Maar Bayern zegt gewoon Nein.

Als een ploeg kampioen wordt, dan wordt er geschreven: het is mooi voor ze dat ze de Champion's League in gaan, maar eerst maar eens zien of de club de ploeg bij elkaar kan houden, want doordat ze kampioen zijn geworden zal er wel veel op hun spelers geaasd worden.

Als een ploeg geen kampioen wordt, dan wordt er geschreven: jammer dat ze nu niet de Champion's League in gaan, dat zal voor veel spelers wel een reden zijn om te vertrekken.

Conclusie: 'leegloop' dreigt in de Eredivisie simpelweg na elk seizoen, of je nu kampioen wordt of niet.

7 april 2018 om 13:07

Beter kan je het niet beschrijven. Zo is de realiteit. De volledige macht ligt bij de spelers/makelaars. Hoe dan ook komt er een leegloop, zeker bij Ajax want die heeft nog steeds een erg goede naam wat betreft haar opleiding.

Zelfs als Ajax wel kampioen word dan komt er een leegloop. Beetje onzinnig artikel dit.
Sommige spelers hebben gezegd dat ze weg gaan zodra ze iets winnen met Ajax.
Maakt niet uit wat er gebeurd, spelers gaan weg. Ajax word er rijker en slechter van.
We zitten al 4 jaar in een overbruggings periode...

Dragende spelers of niet. De champions league zie ik geen enkele Nederlandse club bereiken de komende jaren. Althans, de groepsfase dan. De kampioen Speelt 2 voorrondes en de nr. 2 zelfs 3 (dacht ik). Daar zie ik ze niet doorheen komen.

7 april 2018 om 09:59

Onze kampioen zal een van de favorieten zijn om de groepsfase te halen. Van de kleine landen zijn wij nog wel een van de betere.

Dit noem ik maar weer onrust stoken en verhalen nieuw leven in blazen. Het is elk jaar zo dat er gehoopt moet worden dat het geen leegloop zal zijn. Of ze nu kampioen worden of niet.

Dit echt een stuk van niks. Ziyech gaat of Ajax kampioen wordt of niet, voor De Ligt en Nico geld dat als er een club komt die de hoofdprijs betaald ze gaan heeft kampioen worden ook niets mee te maken. Alleen Onanna zie ik wel blijven als Ajax CL speelt maar ook dat is niet zeker bij kampioenschap. Dus als de krant die Ajax altijd onderuit wil halen niets beters te melden heeft zeg dan niets.

Echt een artikel van niks, pure speculatie. Worden ze geen kampioen dan gaan ze weg, worden ze wel kampioen dan gaan ze ook, maar dan voor een hoger bedrag. En natuurlijk zal Ajax meewerken. Ziyech wil sowieso weg. Onaneer keept voor de poen en gaat bij een fraai aanbod waarschijnlijk ook om een transfer vragen. Onze Argentijnse vriend zie ik niet snel vertrekken. De top had hem al lang gehaald als hij geschikt was, maar die wordt niet beter dan dit. En Ajax moet ook wel verkopen want die hebben een miljoenenverlies goed te maken door de enorme waarde devaluatie van Dolberg. Best leuk eigenlijk dat speculeren, ik ga meteen solliciteren bij het Ad..

7 april 2018 om 10:52

@Je Neef Ertje

Je schrijft: En Ajax moet ook wel verkopen want die hebben een miljoenenverlies goed te maken door de enorme waarde devaluatie van Dolberg" .

Hoe kun je nou verlies lijden op een speler die a. bijna niets heeft gekost en b. de komende drie jaar nog gewoon onder contract staat bij Ajax? Hoe kun je nu spreken van waardevermindering als Ajax nog nooit een bod heeft gehad op de betreffende speler en je zijn waarde derhalve helemaal niet kunt vaststellen en die die dus fictief is. En hoe kun je nu spreken van waardevermindering als je geen idee hebt wat hij gaat opleveren als hij straks verkocht gaat worden?. Wat je schrijft, is echt totale onzin. Zelfs als Dolberg straks gratis de deur uitloopt, is er geen sprake van verlies omdat hij nauwelijks iets gekost heeft en als zijn contract afloopt, volledig is afgeschreven.

Als ze zo graag CL willen spelen kunnen ze beter met Ajax door de voorrondes komen. Het gros van deze spelers komt momenteel namelijk tekort om een transfer te maken naar een buitenlandse club die sowieso CL speelt. Onana en De Ligt zijn de uitzonderingen, maar of ze dan daadwerkelijk zullen spelen is weer een andere vraag.

Ten eerste is dit ieder seizoen bij Ajax wel het geval en daarnaast bepaald nog altijd de club of dragende spelers met doorlopende contracten de club verlaten of niet.
Misschien.ook wel goed dat bv ziyech weggaat, als hij zich "minder gewaardeerd" voelt, ben fan van hem maar misschien dat een andere speler beter past..
Veel Ajacieden schijnen de virtuositeit van Ziyech vaak niet te begrijpen...

Wat een enorme berg onzin!

Die dragende spelers staan met of zonder kampioenschap altijd on het vizier bij de grote clubs.

Kampioen of niet heeft daar geen reet mee te maken! Alleen de prijs waarvoor deze vertrekken!

De poot stijf houden kennen ze in Nederland helaas niet. Kijk eens naar Bayern. Lewandowski wil naar Real en kan daar ongetwijfeld nog een stuk meer verdienen, maar Bayern zegt gewoon Nein. En dan kun je wel zeggen 'ja maar het is Bayern', maar dat heeft er niets mee te maken. Het gaat om het principe. Daarnaast is de Primera Division qua kwaliteit van de competitie ook als een 'positieverbetering' in te schalen, een term die in Nederland nog wel eens valt wanneer spelers naar het buitenland willen.

zo gaat het al jaren. ajax blijft een opleidingsclub net als de rest in nederland.
daar moet je helemaal niet moeilijk over doen dat clubs in nl voor buitenlandse clubs opleiden.
stel dat ajax zyech en onana verkoopt dan haal je daar vervangers voor.
of je probeert het een half jaar met van leer en frenkie de jong die het overnemen op die posities.

Ziyech, Onana, De Ligt en Neres zijn het moeilijkst te vervangen, vooral die eerste. de rest van de spelers zijn denk ik wel te vervangen

Vrij logisch allemaal. Als ze voor die spelers geen backup lijst hebben dan kun je beter helemaal stoppen. Te hopen dat ze eigen jeugd nog kans geven

Het is mede door deze spelers dat we het kampioenschap zijn misgelopen. Ik denk en hoop dat Mathijs en Justin graag weggaan met een titel op zak.

ajax kampioen? zijn er nu nig mensen die daar in geloven.psv heeft beter eindsprint en ajax is te mak.laat ze eerst maar eens de 2e plaats vasthouden.p.s.topvoetbal is niet meer.psv wordt gewoon beste subtopper

Hebben de sjoernalisten van het AD het afgelopen decennium onder een steen gelegen?
Volgens mij raakt Ajax al jaren zijn dragende spelers kwijt. Wel of geen kampioenschap heeft hier geen invloed op. Ik denk aan Ericksen, Suárez, Vertohngen, Ibrahimovic, van der Vaart, Sneider, Cillissen, Klaassen, Sanchez, Traoré, en dit stopt ook nooit meer. Ajax moet elk jaar opnieuw gaan bouwen. En dan vinden die dombo's van het AD het nog raar ook als ze een paar jaar achtereen geen kampioen worden.

Eén troost als het gebeurt. Dan komt er een stroom geld binnen waar elke andere Nederlandse club alleen maar nat van kan dromen. En er staat zat goede jeugd klaar. En Ziyech doet wel veel goed, maar ook heel veel fout. Dus ik zie daar geen probleem in. Kan Frenkie lekker naar het middenveld. Iedereen blij.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren