Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Ik heb Sánchez en Neres weliswaar ontdekt, maar daarna is het teamwork’

Laatste update:

Henk Veldmate is sinds 2016 hoofd scouting bij Ajax. In Amsterdam wilde men dat er een einde kwam aan het kopen van spelers die uiteindelijk door de mand vielen. Veldmate was eerder bij FC Groningen verantwoordelijk voor de komst van speles als Luis Suárez, Tim Matavz en Marcus Berg. Ook bij Ajax haalde hij al met succes diverse spelers naar de Johan Cruijff ArenA, onder wie Nicolás Tagliafico.

Veldmate is niet de enige scout binnen Ajax die over een groot netwerk beschikt. Ook Hans van der Zee is van waarde voor de huidige nummer twee van de Eredivisie. Laatstgenoemde prijst het werk van zijn collega Veldmate. “Ik heb Sánchez en Neres weliswaar ontdekt, maar daarna is het teamwork", vertelt Van der Zee in gesprek met de NOS. "Henk heeft ze vervolgens ook nog eerst bekeken. Maar Tagliafico heeft Veldmate als eerste gezien. Bij zijn komst heeft hij zeker een belangrijke rol gespeeld.”

Net als Veldmate reist Van der Zee de wereld over, op zoek naar talent. “Veldmate is een ervaren scout en heel sociaal en prettig in de omgang. Hij is echt iemand die zijn taken vooral in het veld uitvoert", klinkt het. "Hij gaat zelf ook vaak op reis, naar Scandinavië en Zuid-Amerika, om spelers te bekijken."

Van der Zee durft niet te zeggen dat de hand van Veldmate al goed te zien is bij Ajax. "De scouting functioneert momenteel goed, wat niet wil zeggen dat het daarvoor onder Marc Overmars niet goed was. Er zijn de afgelopen tijd belangrijke spelers bijgekomen uit de scouting. En we hebben spelers op lijstjes staan van wie moet worden bekeken of ze haalbaar zijn. Komende zomer komen er bij Ajax zeker nog nieuwe spelers bij."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hele goede zet geweest van Ajax om hem binnen te halen. In 1,5 jaar tijd al spelers als Sanchez, Neres en Tagliafico gehaald die allemaal een grote toevoeging zijn voor Ajax 1. Cassierra zie ik ook nog wel goed komen. Orejuela is wel een miskoop denk/vrees ik.

31 maart 2018 om 11:24

Adtikel gelezen?

31 maart 2018 om 11:29

Ja. In Van der Zee was er geen vertrouwen meer binnen Ajax, maar in Veldmate wel. Doordat Veldmate ze ook goed vond zijn ze binnen gehaald, want in Van der Zee was er amper geloof meer gezien zijn geschiedenis.

31 maart 2018 om 11:53

Ja maar sanches en neres zijn niet door Veldmaten gevonden maar door van der Zee.
Dus wat jij aangeeft dat Veldmate nu al die spelers heeft gehaald is onzin.
Tagliafico heeft hij dan wel netjes gedaan.

31 maart 2018 om 11:54

Maar toch heeft Van der Zee Sánchez én Neres ontdekt, Tagliafico was dan weer wel Veldmate..

31 maart 2018 om 12:13

Eens, maar zonder Veldmate had Ajax ze waarschijnlijk niet gehaald, omdat Van der Zee een verleden vol miskopen kende. Zoals hij zelf zegt werken ze als een team. Daarom vind ik het ook een goede zet dat Ajax Veldmate heeft binnen gehaald, omdat ze nu weer lef durven te tonen/vertrouwen hebben in de Zuid-Amerikaanse markt. Sinds Cvitanich en Lodeiro 7 jaar terug heeft Ajax tot Davinson Sanchez niks meer met Zuid-Amerika gedaan, wat heel jammer was, want daar voetballen toch hele goede haalbare spelers. Er mogen zeker ook credits naar Van der Zee, die zich herpakt sinds Veldmate weer terug is.

De scouting bij Ajax rendeert op dit moment naar behoren. De aanwinsten zijn nu groter dan de miskopen en dat is nogal eens anders geweest. Achteraf gezien mogen we blij zijn dat Van der Zee destijds niet is vertrokken. Zo zien we maar weer dat het raar kan lopen.

31 maart 2018 om 12:29

Maar daar gaat het hier toch niet over? Nu gaat het om de scouting en met name over Van der Zee en in mindere mate over Veldmate. Ja, Overmars moet uiteindelijk de zaken doen, maar zonder een goede scouting komt ook Overmars niet aan goede spelers voor Ajax.

31 maart 2018 om 13:17

Nou, das wat kort door de bocht. De scouting draagt spelers aan, maar Overmars is uiteindelijk verantwoordelijk voor de beslissingen die hierin genomen worden en welke spelers gehaald worden.
Dat doet hij blijkbaar erg goed, want het rendement aanwinst vs miskoop is momenteel bijzonder goed. Het is natuurlijk een team effort uiteindelijk, maar net als Veldmate speelt Overmars hier natuurlijk ook een rol in.
Ik vind Overmars altijd wel heel degelijk en slim overkomen op dit vlak als je 'm hoort praten. Ik vind 't ook mooi dat hij gewoon z'n fouten toegeeft als het achteraf beter had gekund door niet agressief of snel genoeg te handelen. Dat siert hem en maakt 'm uiteindelijk ook steeds beter.
Maar zonder goeie scouting zou ook Overmars niet renderen natuurlijk. Ze verdienen allemaal een pluim.

31 maart 2018 om 13:26

Ja en de coach van Ajax 1 moet de speler opstellen en laten renderen, want anders is het gewoon een klote aankoop. Dusja zo kunnen we bij iedereen wel veren in zijn kont stoppen. Wat mij betreft begint het gewoon bij de scouting die onder de verantwoordelijkheid van Overmars valt. Die rendeert goed, die komen met de juiste spelers en Overmars geeft uiteindelijk een go al dan niet een no-go.

31 maart 2018 om 14:16

Destijds met Sulejmani kon echt iedereen zien dat het een geweldige speler was. Bij Ajax, mede door het gebrek aan begeleiding, rendeerde hij gewoonweg niet. Dat valt en staat met succes van spelers. Sanchez was bijvoorbeeld geen typische Ajax verdediger, want die kon gewoonweg niet opbouwen. Bosz liet hem staan, omdat hij gewoonweg een prima verdediger was. Dat geluk moet je hebben. Een trainer die een speler naar zijn kwaliteiten laat spelen. Ten Hag stelt Cassiera niet op, terwijl ik het een prima spits vind en zeker bij afwezigheid van de eerste twee. Ik weet zeker dat een groot gedeelte Cassiera niets vindt. Ik blijf het goed gescout vinden, maar een trainer durft het toch niet aan. Ergens in 1990 werd een zekere Jari Litmanen door Roda JC, PSV en ook door Lokeren als niet goed genoeg bevonden.... de rest is geschiedenis. Toen hadden we Pronk als hoofdscout. Die man was ook echt geweldig. We hebben dat geluk een beetje nodig. In deze gaat het om het enorme netwerk wat de scouts nodig hebben. Ajax heeft er goed aan gedaan om Veldmate aan te stellen. Hij ontdekte Suarez (kwam echter voor een andere speler) ook dat is weer dat beetje geluk wat je moet hebben. Op dit moment klopt grotendeels het totaalplaatje bij Ajax op het gebied van scouting. Men neemt eindelijk de juiste beslissingen.

31 maart 2018 om 16:57

Suljemani was een matige speler met een topseizoen bij Heerenveen. Daarna is het niets geworden met die jongen, ook niet bij andere clubs. Des te minder we ophalen in de eredivisie des te beter.

1 april 2018 om 01:35

@babel:
Zoals ik al zei, een team effort.
Als de scout goeie spelers vind, overmars verkeerde beslissingen neemt of de coach er idd geen hol mee doet, dan schiet je ook niks op inderdaad.
Ze verdienen dus juist WEL allemaal veren in hun kont. Dat was nou juist 't punt van mij. Alsof Overmars geen veer mag krijgen en de scouting wel.
Waar het begint is niet zo relevant dus, het gaat om de hele chain.

31 maart 2018 om 12:02

Uiteraard hebben die mannen een groot netwerk. Die hebben genoeg connecties die ze tippen. Het is dan de vraag waar ze tijd in moeten steken. Alle clubs krijgen tientallen al dan niet honderden spelers aangeboden. Dus de daadwerkelijke ontdekker? Dat niet, maar wel diegene die er voor durft te gaan.

31 maart 2018 om 12:03

Precies dat.
Al deze zogenaamde "ontdekkers" krijgen een lijst met interessante spelers van mensen achter de scherm waarvan wij nog nooit gehoord hebben en vervolgens strijken zij de "eer" op.

31 maart 2018 om 12:10

Ik denk 50/50, soms krijgen ze een tip en gaan ze kijken. Soms valt er dan een andere speler op (zie Suarez).

Ben momenteel zeer blij met Overmars en de scouting bij Ajax. Een paar jaar terug waren er toch meerdere miskopen aangetrokken, met onder andere van der Hoorn, Cuenca (weliswaar door blessureleed), Zimling, Duarte, Bojan, etc., maar daar is de afgelopen jaren gelukkig verandering ingekomen: er worden nu meer goede aankopen dan miskopen gedaan en ten opzichte van een paar jaar terug, wordt er nu ook 'n stuk meer in kwaliteit geïnvesteerd.

Want spelers als Wöber (speelt laatste tijd wat minder, maar heb vertrouwen in hem en voor z'n blessure speelde hij uitstekend), Sánchez, Neres, Ziyech, Tagliafico, etc. zijn kwalitatief gezien wel veel beter dan de namen die ik hierboven heb opgenoemd.

Ook nu heeft Ajax nog steeds wel wat miskopen, zoals bijvoorbeeld Krul, Westermann (was wel te verwachten) en Orejuala, maar het is gelukkig een stuk minder dan voorheen en op Sánchez hebben ze al flink gecasht, terwijl ik verwacht dat Ajax ook flink zal verdienen aan spelers als Ziyech, Onana, Neres, de Ligt en Tagliafico en nee, ik verwacht niet dat al deze spelers aankomende zomer zullen vertrekken: van de namen die ik hier heb genoemd, verwacht ik dat de kans vrij groot is dat Ziyech, Onana en de Ligt mogelijk een transfer zullen maken, al hoop ik van vooral de Ligt dat hij nog minimaal 1 seizoen bij Ajax blijft.

Als Ajacied ben ik ook erg blij dat Ajax zich de laatste jaren meer op de Zuid-Amerikaanse markt begeeft. Persoonlijk heb ik altijd al een zwak voor spelers uit dat continent gehad (dan met name bij Brazilianen) en Sánchez, Neres en Tagliafico zijn gewoon uitstekende aankopen voor Ajax (geweest), Cassierra heb ik altijd al vertrouwen in gehad en van Orejuala vrees ik dat hij gewoon een miskoop is en over het algemeen kan je aan spelers uit dat continent erg flink verdienen.

Waarschijnlijk zal Ziyech na dit seizoen dus vertrekken bij Ajax en ik hoop dat Ajax dan iemand uit Zuid-Amerika haalt. Labyad is een goede kandidaat, maar toch heb ik een lichte voorkeur voor iemand uit Zuid-Amerika en een paar dagen terug werd de naam van Rodolfo Pizarro genoemd: een Mexicaan van 24, die bij Guadalajara speelt en die hebben hem in januari 2017 voor 11 miljoen van Pachuca gekocht, daardoor zal Pizarro waarschijnlijk ruim 15 miljoen gaan kosten, maar ik denk wel dat hij echt een goede aanwinst voor Ajax zal zijn en bij Guadalajara heeft hij tot dusver 43 wedstrijden gespeeld, waarin hij 13 goals heeft gemaakt en 15 interlands voor het nationale elftal van Mexico, waarin hij 3 goals heeft gemaakt.

Al denk ik dat PSV wat Mexicanen betreft, wel een streepje voor zal hebben op Ajax met onder andere Salcido, Maza Rodriguez en momenteel Lozano, maar toch hoop ik dat Ajax kan toeslaan indien Ziyech vertrekt en ja, ik weet dat Mexico eigenlijk dat Midden-Amerika behoort.

1 april 2018 om 01:03

Zou vd Hoorn niet eens echt een miskoop noemen, heeft uiteindelijk toch wel zijn waarde gehad voor Ajax, zijn laatste seizoen was gewoon prima dacht ik. 4 miljoen was wel te duur ja maar hij leverde ook nog behoorlijk wat op.

Maar wat ik nog steeds niet snap is dat mensen Westermann een miskoop noemen. Snapt men dan niet dat hij overduidelijk niet voor de basis is gehaald? En dat was ook helemaal geen schande met Sanchez die het uitstekend bleek te doen en de Ligt die er aanstormde.
En de wedstrijden die hij wel speelde deed ie het gewoon prima m.u.v. die allereerste waar hij die fout maakte.
Krul zat toen volgens mij ook te sukkelen met blessures dus daar kon Ajax niet heel veel aan doen, en ik meen me te herinneren dat hij ook vooral als plan B was, mocht Onana tegenvallen, maar die bleek het uitstekend te doen.

@rochester

Je schrijft: Ben momenteel zeer blij met Overmars en de scouting bij Ajax. Een paar jaar terug waren er toch meerdere miskopen aangetrokken, met onder andere van der Hoorn, Cuenca (weliswaar door blessureleed), Zimling, Duarte, Bojan, etc., maar daar is de afgelopen jaren gelukkig verandering ingekomen: er worden nu meer goede aankopen dan miskopen gedaan en ten opzichte van een paar jaar terug, wordt er nu ook 'n stuk meer in kwaliteit geã¯nvesteerd.

Toe de huidige bestuurders aantraden werden ze opgezadeld met een zo goed als lege kas en een zwaar verliesgevende begroting (op het dieptepunt bijna 30 miljoen verlies per jaar). Daardoor moest er eerst flink bezuinigd worden en het lijkt me duidelijk dat als je moet bezuinigen er minder geld is om uit te geven. Daardoor moest Overmars met een uiterst smalle beurs de transfermarkt op en dan moet je ook niet verwachten dat hij met spectaculaire aankopen op de proppen komt. Mede doordat De Boer 4 keer achtereen kampioen werd en dat Ajax hoge CL inkomsten opleverde, was Ajax in staat de bezuinigingsoperatie versneld uit te voeren. De pech van FdB was dat hij op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was. Hij heeft met zijn resultaten veel geld verdiend voor de club, maar daar zelf nauwelijks van kunnen profiteren. Hij moest met lede ogen toezien dat ieder jaar zijn beste spelers werden verkocht, terwijl hij er spelers met aantoonbare minder kwaliteit voor terug kreeg. Het scheelt natuurlijk nogal wat als je Eriksen ziet vertrekken en Duarte er voor terug krijgt. Maar dat ging helaas niet anders omdat er nu eenmaal bezuinigd moest worden. Pas tijdens zijn laatste seizoen was de bezuinigingsoperatie afgerond, waardoor Peter Bosz direct met zijn neus in de boter viel en met een selectie kon werken die over aantoonbaar meer kwaliteiten beschikte dan het jaar daarvoor. Onder FdB was ieder jaar het omgekeerde het geval.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren