Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van der Sar: ‘Onvermijdelijk dat er grote clubs op de tribune zitten’

Laatste update:

Door de grote verschillen in televisiegelden en prijzengeld is het financiële gat tussen de Eredivisie en grootste Europese competities de jaren enorm gegroeid. Bij Ajax weet men dat er niet meer is op te boksen tegen het grote geld uit competities als bijvoorbeeld de Premier League, LaLiga en Bundesliga, en daarom wordt in Amsterdam meer dan ooit de focus gelegd op de eigen jeugdopleiding. “De landen met de hoogste tv-gelden bepalen het voetbal”, weet Edwin van der Sar.

In zijn column voor De Telegraaf legt Van der Sar, algemeen directeur van Ajax, uit dat de inkomsten van de grootste clubs uit Europa steeds verder stijgen. Als vertegenwoordiger van het Nederlandse clubvoetbal bij de European Clubs Association (ECA) waarschuwt hij om ie reden voor ‘competitive balance’. “Met Ajax willen wij ook topvoetballers aan ons publiek presenteren, maar de salariseisen van topspelers zijn door de enorme mogelijkheden van de voetballanden die ik noemde zo hoog dat een groot aantal prima clubs in kleinere voetballanden die spelers al lang niet meer kunnen veroorloven”, aldus de oud-international. “Bij Ajax dealen we daar al jaren mee. De beste en rijkste clubs kunnen nu eenmaal de beste spelers aantrekken en dus is de kans op succes het grootst. Zo werkt het internationaal en zo werkt het nationaal. Daarom zucht ik soms als ik de verwijten (richting de topclubs) hoor van clubbestuurders elders in het land.”

Volgens Van der Sar is het zaak dat clubs zelf de beste spelers opleiden. “Als je dat goed doet, verkoop je die spelers voor een stevige prijs en dan is het de kunst om de opvolgers al weer klaar te hebben staan”, legt hij uit. “Het is onvermijdelijk dat er grote clubs op de tribune zitten voor je spelers. Er gaat geen weekend voorbij dat er niemand uit Europa naar onze toptalenten kijkt. Na een gedegen opleiding hopen we spelers een aantal jaren voor Ajax 1 te behouden en met hen successen te halen. Maar op zeker moment gaan ze gewoon. Dat proces gaat al tientallen jaren zo.”

Om de spelers zo goed mogelijk op te leiden, wordt op De Toekomst de lat hoog gelegd. “We werpen bij Ajax onze jeugd zoveel trainingen en wedstrijden met weerstand toe dat ze het niveau aankunnen als ze bij het eerste elftal arriveren. Onze grootste talenten gaan mee op trainingskamp met het eerste en op vrijdagmiddag laten we betere spelers uit A1 of een nog jongere lichting extra trainingen doen met de wisselspelers van het eerste.”

Ajax heeft de beste jeugdopleiding van Nederland

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Duidelijk verhaal. Iedereen moet zich op de jeugdopleiding richten.

24 februari 2018 om 07:35

En als de grote clubs dan niet telkens de beste talenten bij de kleinere clubs weghalen dan hebben de kleinere clubs ook wat aan hun jeugdopleiding. Talentvolle spelers weghalen om ze vervolgens eerst in de JL te laten spelen slaat nergens op.

24 februari 2018 om 07:45

Dat is precies wat er ook gebeurd met de ajax talenten. Worden ook weggekocht door de grotere uit Europa.

24 februari 2018 om 07:50

Klopt. Maar doordat de Nederlandse topclubs dit ook doen is het voor kleinere clubs zinloos om veel geld in een jeugdopleiding te steken, de pareltjes verdwijnen voordat ze kunnen oogsten. Bij de topclubs komen die spelers vervolgens in de JL terecht, hadden ze beter nog een of twee jaar bij de eigen club kunnen blijven.

24 februari 2018 om 08:00

@Kokaku

De Jupiler League is voor de jeugdopleidingen van de grotere clubs de laatste fase van de opleiding, ook al komen deze talenten vaak niet meer in aanmerking voor O19. De ontwikkeling is niet abrupt beëindigd wanneer het talent ‘junior-af’ is.

De opleiding stopt pas als die jongens rond de twintig 20 zijn. Wanneer ze goed genoeg zijn stromen ze door naar de eerste selectie, als ze stagneren, zogezegd niet goed genoeg zijn, dan stromen ze uit naar het complete segment onder de top.

Van de door de topclubs opgeleide talenten, die het hoogste niveau niet halen, ‘profiteren’ uiteindelijk de subtoppers, de middenmoters, de degeadatiekandaten en de JL-clubs mee, die eerder niet in de mogelijkheid waren zulk talent binnenboord te houden.

Vaak kunnen die clubs afstromend talent gratis of tegen geringe vergoeding ophalen. En soms weer ook met winst verkopen, zoals laatst met Philippe Sandler, die PEC Zwolle geen windeieren legde.

Verder ben ik van mening dat het logisch is, dat de beste en grootste talenten van de kleinere clubs in de beste opleidingen terechtkomen, het niveau wat het meest bij hun niveau past en waar horen te zitten. Als ze lager zitten, worden ze ook minder getrickerd om het meeste uit hun mogelijkheden te halen, terwijl ze bij topclubs met spelers en opleiders te maken krijgen, die beter op hun niveau aansluiten.

Je dwingt een gemotiveerde VWO-er ook niet op een lager VMBO-niveau, omdat die opleiding toevalling dichter bij huis zit. Talenten horen naar mijn idee opgeleid te worden naar hun niveau, talent en mogelijkheden.

Het is een soort van natuurlijke selectie. Ik ben minder sceptisch over het oppikken van talenten die onder hun niveau ‘ingedeeld’ zijn. Elk talent verdient de opleiding waar hij qua talent het beste tot zijn recht komt en waar hij het meest uit zijn potentie haalt.

Zolang de intenties van de clubs bij het halen van talenten zuiver gericht is op de ontwikkeling van het talent tenminste en ze niet als handelswaar worden weggehaald.

24 februari 2018 om 08:05

Het gaat erom dat je aan de hand van eigen jeugd de winst gaat behalen. Kijk alleen naar Ajax die met vd beek, de ligt, Kluivert, Veltman een verkoop waarde van minimaal 80miljoen heeft staan.

24 februari 2018 om 08:22

Als ik het dus goed begrijp moet een club als bv Sparta dus eigenlijk hartstikke blij zijn dat hun beste jeugdspelers telkens weggehaald worden? Als Sparta zijn jeugdspelers zou behouden zou Sparta er een stuk beter voor staan dan nu.

24 februari 2018 om 08:26

dus ajax kan ook beter stoppen met geld in de jeugd te pompen? omdat de kans groot is dat ze door de man citys van de wereld worden weggekocht. dat is natuurlijk bs.

''bij de topclubs komen die spelers vervolgens in de JL terecht, hadden ze beter nog een of twee jaar bij de eigen club kunnen blijven.''

Lijkt me niet goed voor de ontwikkeling van een speler, je wilt toch altijd de meeste weerstand creeeren voor de speler zodat hij nog beter kan worden. op de training de beste zijn voor 2 jaar helpt volgens mij daar niet aan mee.

24 februari 2018 om 08:29

inderdaad , dan krijgt het nieuwe talent weer de kans om zich in de kijker te spelen en zijn transferwaarde verhogen , zodat sparta er lekker aan kan verdienen.

24 februari 2018 om 08:46

Nee hoor Kokaku, dat betoog ik niet. Sparta hoeft helemaal niet blij te zijn, wanneer het een groot talent naar PSV, Ajax of Feyenoord ziet vertrekken. Dan begrijp je mijn woorden verkeerd.

Natuurlijk balen clubs, en ook terecht, wanneer hun opleiding wordt afgeroomd. Maar waar ik op doel, is dat het uiteindelijk om de talenten zelf gaat en zij de beste opleiding verdienen, die bij hun niveau past.

Het draait uiteindelijk in mijn verhaal hierboven om de talentenontwikkeling en overleven als voetbalnatie op bescheiden niveau. Geld is een middel, maar moet in mijn ogen niet te koste van alles het doel zijn voor een voetbalclub.

Zonder geld kun je uiteraard niet overleven, maar je hebt ook met kinderen te maken, die aan het begin van hun leven staan en je moet gunnen het beste uit hun mogelijkheden te halen.

Uiteraard baalt een club als Sparta, dat ze minder vermogend zijn en niet in staat zijn talent te behouden om zo al club door te groeien naar een hoger niveau. Echter dat is de realiteit.

Wanneer Ajax vermogender was geweest, wanneer de club in een topland was gesitueerd, dat had het nu ook op Champions League niveau gezeten, doordat het al jaren de grootste talenten had kunnen behouden.

Een team met spelers als Vertonghen, Alderweireld, Blind, Cillessen, Eriksen, Klaassen, Suarez, et cetra, aangevuld met talenten als de Ligt, Kluivert, Frenkie de Jong, Donny van de Beek, et cetra, èn aanschafte topspelers die dat te veroorloven waren, had moeiteloos op het hoogste niveau meegekund,

Helaas is de situatie anders, en verliest ook Ajax jaarlijks de sterkhouders, beste spelers en sommige van de grootste contractloze 16 jarige talenten. Het is niet anders. Daar is Ajax natuurlijk ook niet blij mee, maar er bestaat nou eenmaal een hiërarchische ladder in her huidige voetbal.

24 februari 2018 om 09:17

wat een domme reactie ga hier niet eens verder op reageren.

Eigen jeugdopleiding? Waarom dan binnen een jaar 17 spelers kopen?
Slaat nergens op dit interview.

24 februari 2018 om 07:32

Omdat er ook spelers weg gaan. Ook uit de jeugd worden ze gemakkelijk opgepikt.... Die trend hou je niet meer tegen.

24 februari 2018 om 15:02

Dan zijn 17 spelers nog steeds wel heel erg veel he...

24 februari 2018 om 08:08

Ga maar eens optellen hoeveel winst Ajax heeft gemaakt op eigen jeugdspelers de afgelopen 10 jaar. En dan te bedenken dat Kluivert, de ligt, vd Beek alweer basis staan en zeker 50 miljoen binnenharken met spelers als Mazraoui, Eiting, bakker die alweer aankloppen.

24 februari 2018 om 08:09

Het antwoord op jouw vraag staat in de titel van dit subject.???!!!

24 februari 2018 om 08:16

Ja want iedere club leid zelf even 11 eigen spelers op.
Hahaha beetje simpele kritiek om punten te scoren.

24 februari 2018 om 09:26

@wve. Ik snap de kritiek. Ajax doet op een jonger niveau precies hetzelfde. Ze kopen behoorlijk veel spelers voor de jeugdelftallen.

24 februari 2018 om 09:44

Ajax koopt spelers van 18 jaar omdat Ajax ook weer spelers kwijt raakt aan de Engelse rijke clubs.

24 februari 2018 om 11:15

Dat is kritiek wat jij zegt.
Hij heeft geen kritiek alleen maar punten scoren.
En ajax word daartoe gedwongen natuurlijk evenals psv en feyenoord alleen feyenoord heeft geen geld.
Daarbij hebben ze nooit gezegd dat ajax met alleen maar jeugd gaat spelen en dat kan ook niet.
Maar als ze met 4 tot 5 zelf opgeleide spelen zijn ze tevreden.

24 februari 2018 om 08:41

Je mag er toch gemakshalve vanuit gaan dat Van der Sar beter weet waar ze mee bezig zijn dan jij en ik? Dat Ajax behoorlijk wat spelers heeft moeten halen is niet zo heel gek. Je leidt zelf op en je zoekt de pareltjes uit het buitenland. Dat bij elkaar moet een team gaan vormen. Door het grote geld is Ajax gedwongen om jongere spelers aan te trekken, want zie City's van deze wereld die weet ik hoeveel contractspelers hebben. Van elke 10 jeugdspelers hopen die dat er 1 de top haalt en zo niet dan verkopen ze deze jongens weer met toch nog wat winst. Ajax moet mee, want alleen uit de vijver die Nederland heet gaan ze het niet redden, die is te klein en kwalitatief gezien dus ook te mager. Dat Ajax met de jeugd het hoogste nastreeft valt te prijzen. Je weet namelijk dat je max drie seizoenen van je eigen jeugd product kan genieten. Met het geld uit de verkopen als Milik en Sanchez(waar ze heel veel winst op hebben gemaakt) kan je wellicht op de achtergrond je financiële positie verbeteren. De beste opleiden en de beste parels kopen zorgt ervoor dat Ajax nog enigszins overeind blijft. Het is anders helemaal niet meer te behappen.

24 februari 2018 om 09:22

@huub

Bestaat er een regel, dat een ‘eigen’ jeugdopleiding alleen kan en mag bestaan als het volledig bestaat uit talenten, die sinds de F’jes bij de club zitten? Of is het zo, dat het door grote vermogende Europese topclubs geen 16 jarige talenten gratis mogen ophalen Nederlandse topclubs? Is het een regel dat een Nederlandse topclub zijn opleiding geen jeugdopleiding meer mag noemen, omdat de gaten die daardoor vallen niet mogen worden opvult? Je heb geen ander keus om talent van elders te halen om zodoende je jeugdopleiding op niveau te houden.

24 februari 2018 om 10:56

Het antwoord op jouw vraag wordt gegeven in de titel van dit subject.

@ moderator leer begrijpend lezen

24 februari 2018 om 10:56

Dubbel

Vind dat je altijd wel een mix van ervaren, kwalitatief goede spelers moet hebben en jonge, potentieel veelbelovende spelers. Dat is in ieder geval nog de beste wijze om een beetje mee te komen met de grote teams van Europa. Je kunt wel op deze wijze blijven handelen, maar dan wordt je eerder echt een bedrijf. Het lijkt net het verhaal van Dagobert Duck. Hij verdient geld. Wat wil hij er mee doen? Nog meer geld verdienen. En wat wil ie daarmee doen? Nòg meer geld verdienen.

24 februari 2018 om 08:18

Zo denkt overmars zie zijn laatste aankopen.
Het probleem was bergkamp die alles tegenhield.

24 februari 2018 om 08:22

En wat ga je dan daarmee doen?? Nog meer geld verdienen net zo lang dat je weer mee kan doen met de andere grote jongens?? Ideetje??

24 februari 2018 om 09:18

Wat moet je nou met geld verdienen als het toch niet terug te zien valt op het veld? Ajax leidt nu alleen maar spelers op, en haalt buitenlandse talenten voor een paar ton. Kan je misschien op de beurs meedoen met de grote jongens, maar niet op het veld.

Nu begint Ajax steeds meer duurdere spelers te halen. Vind ik op zich wel goed, maar 't zijn opnieuw jonge spelers, waarvan eigenlijk wordt uitgegaan dat ze kwalitatief niet heel goed zijn, maar wel veelbelovend. Ze hebben nu welgeteld twee spelers met goeie buitenlandse ervaring, Huntelaar (die toch ook al over de datum begint te raken) en die Tagliafico.

24 februari 2018 om 10:19

Spaarcentjes opbouwen? Investeren in een toekomstplan

24 februari 2018 om 10:55

Maar kijk even naar Ajax nu. Veltman, Ziyech, Schone, Tagliafico, Viergever en Huntelaar zijn allemaal spelers van 24 jaar en ouder. Is al meer dan de helft van het team wat veel speeltijd krijgt. Best wel ervaren voor Eredivisie begrippen zou ik zo zeggen.

24 februari 2018 om 11:15

"best wel ervaren voor Eredivisie begrippen" is te weinig als je enige aansluiting wilt vinden met de top. Dan moet je beter kunnen als Viergever en Lasse, met alleen maar Eredivisieclubs achter de naam. Haal bijvoorbeeld een Guardado, of Moreno. Spelers die op topniveau ervaring op hebben gedaan. Huntelaar en Tagli waren goede stappen, al is Klaas natuurlijk al bijna over de datum. Als je ziet hoeveel Ajax te spenderen heeft, moeten zulke spelers toch best wel te halen zijn.

24 februari 2018 om 11:29

Als je aansluiting wilt vinden zal je geld moeten hebben om te investeren. Dat is niet met de verkoop van Moreno en Guardado bij mekaar verdiend, daar is iets meer geld voor nodig..

24 februari 2018 om 12:31

Maar het lijkt mij toch dat Ajax momenteel geld zat heeft, als je ziet wat er de afgelopen tijd gespendeerd wordt aan transfers. Bovendien kun je nog wel geld verdienen tot je een ons weegt, de prijzen voor voetballers gaan ook gelijktijdig omhoog, hè?

Wat sws een goed plan is is om de 4 beste clubs van België en de 4 beste clubs van Nederland elk 4 maal tegen elkaar te laten spelen. Dan zul je veel meer tv gelden krijgen en elke week alleen maar topwedstrijden zien. Maar ook zonder deze competitie kan ajax bij de top 10 van Europa horen Door elk jaar 100 miljoen te verdienen met transfers elk jaar je 3 beste spelers verkopen voor 30 miljoen en zorgen dat de vervangers klaar staan. dan kan vanzelf het salaris plafond om hoog en kun je concurreren omdat de tv inkomsten van de andere clubs net zo hoog zijn als jouw transfer inkomsten. plus het voordeel van een zwakke competitie is dat je met de talenten kampioen kunt worden en de echte sterren kunt sparen voor de CL

Als de jeugdopleiding de primaire bron van inkomsten is van Ajax en als die jeugdopleiding echt zo veel vooruit loopt op die van de concurrenten... Waarom is de jeugdopleiding dan niet beter beveiligd? Waarom kunnen mensen van buitenaf zomaar naar binnen lopen en alle ideeën meenemen? Op die manier geeft Ajax zijn sterktepunt gratis en voor niets weg aan anderen. Leuk hoor dat zo'n type als Nemanja Vidic langs komt en komt leren, maar hij komt hier niet werken en gaat wel die kennis doorgeven aan andere clubs en Ajax krijgt er niets voor terug!

24 februari 2018 om 09:25

Jij denkt dat Ajax niet in andere keukens kijkt? Natuurlijk gebeurt dat, maar ik denk zelfs nog veel te weinig, omdat we in Nederland te arrogant zijn om iets van buitenaf te willen leren. Het klopt wat je zegt dat de rest onze sterke punten implementeert en hier nog een eigen draai aangeeft. Neem Duitsland rond 2002. Die hebben goed in onze keuken gekeken, maar zagen onze tekortkomingen. Zie hoe technisch het spel nu is. Opleiden kan Ajax als de beste, maar de grote clubs pikken de parels er al heel snel uit. Dat is de keiharde realiteit. Het vergt nog meer aandacht en het niveau van Ajax 1 moet echt omhoog wil je dit soort jongens behouden. Die zien denk ik ook dat het spel in de eredivisie veel te traag is. Ajax moet elke ploeg in Nederland van de mat kunnen spelen, maar het gebeurt alleen nog niet.

Zonde van het interview. Vertel me eens iets nieuws...

24 februari 2018 om 09:46

Duidelijk dat je niet snapt waarom van der sar zo'n interview aflegt. De andere bestuurders geven namelijk de laatste tijd veel kritiek omdat ze de grote wereld niet begrijpen.

24 februari 2018 om 10:02

De andere bestuurders hebben gewoon gelijk. Hoe kan de ED sterker worden als de beste spelers van de mindere clubs weggekocht worden? Van het geld wat ze krijgen kunnen ze geen gelijkwaardige speler halen.
Ik snap de grote Nederlandse clubs als ze spelers weghalen maar de kritiek van de kleinere clubs snap ik ook.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren