Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘AZ vind ik wat dat betreft een voorbeeld voor alle clubs buiten de top drie’

Laatste update:

Het inkrimpen van de Eredivisie is volgens Arnold Bruggink geen goed idee. De oud-voetballer denkt dat een kleinere competitie ten koste gaat van de kwaliteit. Volgens Bruggink moet de jeugdopleiding bij de clubs centraal staan, zo vertelt hij in zijn column voor Voetbal International.

Volgens Bruggink leiden meer goede clubs tot meer goede opleidingen, waardoor er uiteindelijk meer goede talenten worden opgeleid. “En dat leidt weer tot een kwalitatief betere en dus lucratievere competitie”, aldus Bruggink. “AZ vind ik wat dat betreft echt een voorbeeld voor alle clubs buiten de top-drie. De hele wereld zoekt naar een goede linksback. De opleiding van AZ is inmiddels zó ontwikkeld dat eerst Ridgeciano Haps voor 6,5 miljoen euro werd afgeleverd aan Feyenoord, nu Thomas Ouwejan een prima linksback is van AZ en als hij straks wordt verkocht, staat Owen Wijndal klaar.”

Om de kleinere clubs uit de Eredivisie tegemoet te komen, opperde Nico-Jan Hoogma, technisch directeur van de KNVB, reeds om de televisiegelden evenredig te verdelen. Bruggink heeft daar ook zo zijn ideeën over. “Als je de tv-pot evenrediger gaat verdelen, kun je in elk geval ook strenge eisen gaan stellen. Het gaat tenslotte om collectief geld. Je kunt clubs dan bijvoorbeeld verplichten dat ze een vastgesteld deel investeren in de opleiding, in de aanleg van natuurgrasvelden en in de kwaliteit van de trainingsaccommodatie”, aldus Bruggink. “We zijn nu gebaat bij goede oplossingen voor het totale voetbal en niet bij een goede oplossing voor slechts een paar clubs.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

AZ heeft een prima jeugdopleiding, maar laten we aub niet overdrijven. Het is natuurlijk veel makkelijker om bij AZ door te breken dan bij Ajax, Feyenoord of Psv. Veel van de jeugdspelers die bij AZ in de basis staan zouden bij de top 3 geen kans maken.

14 februari 2018 om 14:09

hoedt, van overeem, haps, olij, hatzidiakos, luckassen, ouwejan en pareltjes zoals stengs, til, koopmeiners, boadu en wijndal.. maar men overdrijft vast... ;-)

14 februari 2018 om 14:12

Dat is natuurlijk top voor een regionale club, maar hoeveel echte wereldsterren zijn er al uit de opleiding in Alkmaar gekomen. Nationaal gezien heeft AZ een topopleiding, internationaal is het gewoon een goede opleiding.

14 februari 2018 om 14:14

@ jan 1980, daar noem je me toch een partij goede voetballers ....
Sorry maar ik vind dat leuke spelers voor AZ, maar niet meer dan dat.

14 februari 2018 om 14:29

De Ligt >>> Hoedt
Malacia >>> Haps
vd Beek >>> Til
Vilhena >>> Luckassen
Kluivert >>> Stengs
Hendrix >>> v Overeem

Top 3 heeft betere spelers dan de spelers die jij opnoemt.

14 februari 2018 om 14:36

Je gaat nu de kracht van de hele top 3 afmeten tegen AZ slimpie.. zo lust ik er nog een paar

14 februari 2018 om 14:38

De top 3 heeft ook een 3x zo hoog budget dan AZ...
Volgens mij snappen jullie de doel van een jeugdopleiding niet. Bij een jeugdopleiding gaat het echt niet om hoeveel topspelers je voort brengt. Wat Bruggink bedoelt is dat je spelers opleidt die van waarde zijn voor het eerste team. Op die manier hoef je minder snel spelers in te kopen en is het lucratiever. Hetboeit het niks dat jeugdspelers van ajax beter zijn dan az. Het gaat om het feit dat az zich heeft ontwikkeld tot een club waarbij de doorstroming naar het eerste is vooruitgegaan en spelers voortkomen die normaal ergens vandaan worden geplukt voor een paar miljoen.

14 februari 2018 om 14:39

Ik denk dat Malacia nu nog niet beter is dan Haps btw en Kluivert beter gaat worden dan Stengs vind ik een gevaarlijke uitspraak. Stengs heeft voetbaltechnisch in die 4 wedstrijden al minstens even mooie dingen laten zien als Kluivert in 25 wedstrijden.

14 februari 2018 om 14:40

Volgens mij doet Hoedt het internationaal prima. Stengs is nu al top 3 waardig laat staan over een paar jaar. Boadu gaat ook minstens de top 3 van Nederland verrijken

14 februari 2018 om 14:56

@ leszz, we kunnen het ook doen Ajax vs Az.

Ajax heeft o.a
Klaassen, Alderweireld, Vertonghen, Blind, Veltman, De Ligt, Kluivert, vd Beek

Dat is toch wel een hoger niveau dan die spelers van AZ.

14 februari 2018 om 15:58

Luckassen staat er naast bij PSV en is eigenlijk vaste invaller. Finalvoetbal heeft in dat opzicht wel gelijk. Het is veel makkelijker om te slagen bij AZ dan bij Ajax, PSV en Feyenoord waar de druk gewoon erg hoog is voor Nederlandse begrippen.

Er zitten vast een aantal goede talenten bij die nog ver kunnen komen, maar ze gaan echt niet allemaal slagen. Ik ben ook van mening dat het allemaal wat overdreven word en dat men voorbij gaat aan het feit dat het niveau van de competitie niet heel erg hoog is.

Het is voor jonge spelers niet heel moeilijk om aan te haken in de Eredivisie. Dat zie je niet alleen bij AZ, maar bij heel veel clubs. Dat ze boven Feyenoord staan, heeft meer met het slechte seizoen van Feyenoord te maken.

14 februari 2018 om 16:00

@leszz

Stengs heeft nog niets laten zien op een aantal oefenwedstrijden en een paar minuten Eredivisie na. Het is maar afwachten hoe hij uit z'n blessure komt, maar je kunt onmogelijk beoordelen of Stengs al klaar is voor de Nederlandse top 3.

14 februari 2018 om 21:27

Eerlijk gezegd vind ik het misplaatste arrogantie om neer te kijken op de prestaties van clubs op het niveau van Az.

Waarom deel je niet met ons al jouw prive successen opdat wij weten met wie wij te maken hebben? En als je echt klasse hebt dan zou je je niet eens met AZ moeten bezig houden. Of wil je provoceren?

Kijk of je met jouw geschiedenis onze waardering kunt winnen. Dat zou ik pas stoer vinden.

14 februari 2018 om 21:41

Hij heeft de playoffs gespeeld en daarin was hij heer en meester, dat waren zijn eerste eredivisewedstrijden. Dat zijn wedstrijden op subtop niveau waarin hij al uitblonk

14 februari 2018 om 21:48

AZ win de prijs de laatste paar jaar, beetje dom om dan spelers te gaan opnoemen die jaren geleden zijn doorgebroken. Die prijs van vorig jaar wilt zeggen dat het gaat om jongens uit het hele spectrum wat ze op dat momeng hebben, dus jongens van 11 tot 19 ongeveer. Dus vrijwel al die jongens moeten de komende vijf jaar pas gaan doorbreken.. niet vijf jaar geleden. Daarbij haalt Ajax moeiteloos jongens weg die bij AZ opgeleid zijn. Ennn je noemt een paar jongens die Ajax op 17 jarige leeftijd heeft gehaald.

Maak eens een lijstje van de laatste paar jaar van opgeleidde spelers van Feyenoord en PSV. Volgens mij heeft AZ het hoogste rendement gezien de grote van de club en de regio waar ze uit kunnen putten met Ajax om de hoek die altijd eerste keuze is geweest voor jochies. Lang verhaal kort AZ wint niet voor niks telkens

17 februari 2018 om 16:06

jan1980

Alle namen die jij hier opnoemt, zonder uitondering, hebben bij AZ aardig tot uitstekend gepresteerd, maar buiten AZ absoluut nog niet. Kijk even naar Luckassen en Haps. Of, de naam die je niet noemt, Maher. En kun je anders ook namen noemen van spelers uit die jeugdopleiding van vóór 2010?

Verder maak ook jij de fout om te denken dat een topspeler van AZ ook automatisch een topspeler is voor PSV en Ajax. Dat is dus niet zo. Er is gewoon nog steeds een groot verschil tussen spelen bij AZ en spelen bij Ajax/psv.

Dus inderdaad, de stelling dat we niet moeten overdrijven heeft een kern van waarheid.

17 februari 2018 om 16:13

leszz

De grote vraag is hoe je 'rendement' definieert. Hoe definieer jij dat dan? Doorbreken bij AZ en verkocht worden aan de Top3 of hoger? Of hoe dan wel?

En over je lijstje met spelers van 'de laatste paar jaar' zou ik deze spelers van PSV willen noemen, waarbij ik Zoet, Brenet, Depay, Hendrix, Locadia, De Wijs, Koch en Bergwijn even buiten beschouwing laat:

- Paal;
- Rosario;
- Rigo;
- Lundquist;
- Gudmundsson;
- Mauro Jr.
- Lammers.

Dus wat is je punt precies? Want de stelling 'az wint niet voor niks telkens' die raakt kant noch wal.

14 februari 2018 om 14:10

AZ won toch al paar keer op rij de prijs voor beste jeugdopleiding?

14 februari 2018 om 14:12

Klopt, dit jaar zullen we hem waarschijnlijk weer winnen.

14 februari 2018 om 14:17

Die prijs zegt mij helemaal niks aangezien dat niet wordt beoordeeld op basis van teamprestaties of persoonlijke ontwikkeling van spelers, maar op grond van de gunfactor van andere clubs.

14 februari 2018 om 14:29

Daarbij weet ik niet hoe dat bij AZ zit maar bijvoorbeeld bij Ajax spelen vaak jongens die in de C horen te zitten in de B en jongens die in de B horen te zitten in de A.

14 februari 2018 om 15:49

@finalvoetbal

Dus jij zou een jeugdopleiding beter vinden vanwege teamprestaties of persoonlijke ontwikkeling? Dat vind ik raar.

Stel je koopt een lading talentvolle spelers die prijzen pakken. Maakt dat je opleiding goed? Nee.

Stel je koopt een lading talentvolle spelers. Maakt dat je begeleiding goed? Nee.

Ik zie liever dat er wordt gekeken naar de kwaliteiten van de faciliteiten en de begeleiding.

Verder, zegt de prijs mij ook niet veel hoor. iedere club kan intern perfect beoordelen hoeveel waarde de jeugdopleiding toevoegt aan de proftak. Wanneer je kan zeggen dat je jeugdopleiding een belangrijk aspect is van de club én veel bijdraagt zegt dat volgens mij veel meer dan een of andere prijs die je er voor krijgt.

14 februari 2018 om 16:50

@ Fr12jules,

Ik vind de persoonlijke ontwikkeling van jeugdvoetballers het belangrijkste wat er is.

Die ontwikkeling krijg je mede door de begeleiding en de faciliteiten die je bied..
Je kan die dingen dus niet van elkaar los koppelen.

Van mij mag AZ die prijs overigens ieder jaar hebben hoor. Ik hecht er gewoon totaal geen waarde aan.

Ik hoop dat mijn eigen club in ieder geval zoveel mogelijk eigen jeugd en alibi jeugd (jeugdspelers vanaf hun 16e) goed weet te begeleiden zodat het basisspelers worden voor het 1e.

14 februari 2018 om 17:07

@jules,

A) Liever een mooi complex, met toptrainers en een goede begeleiding, maar matige jeugdspelers doorbreken.

B) Een redelijk complex, met redelijke trainers en redelijke goede begeileiding waar topspelers doorbreken.

Ik denk dat AZ, Feyenoord, Ajax en PSV toch allemaal voor B gaan.

14 februari 2018 om 21:51

Het gaat om de opleiding flappie, niet om de spelers..

17 februari 2018 om 16:14

leszz

Maar 'de opleiding' staat of valt toch met de spelers die het voortbrengt, of hoe bedoel jij het hier precies?

14 februari 2018 om 18:03

@finalvoetbal

Waarom jij er nou weer de top drie bijhaalt, terwijl in het artikel juist staat van alle clubs B U I T E N de top 3 :

“AZ vind ik wat dat betreft echt een voorbeeld voor alle clubs buiten de top-drie."

14 februari 2018 om 18:16

Klopt ik trok het breder dan alleen dit artikel.

Sommige journalisten en ''analisten'' doen net alsof ze bij de top 3 aan het prutsen zijn en alleen AZ topwerk levert. Ik vind zelf dat Ajax, AZ, Feyenoord en PSV allemaal goed werk leveren.

Maar Bruggink heeft wel gelijk dat AZ zeker een voorbeeld is voor de clubs onder de top 3.

Leuk Arnold, maar zie als een Excelsior of VVV maar eens een jeugdopleiding zoals AZ te realiseren. De ontwikkeling van AZ tot de club die het vandaag is, met inbegrip van de jeugdopleiding, is met name te danken aan de periode Scheringa. Utrecht heeft nu ook een goede jeugdopleiding, toevallig en met name sinds de komst van van Seumeren.

14 februari 2018 om 14:11

Dat was 2009 failliet... het nieuwe complex is pas wat meer dan 1 jaar oud... dus 8 (!) jaar na Scheringa. Totaal niet meer te vergelijken, helemaal gezien az met een failliete boedel zat

14 februari 2018 om 14:20

Volgens mij zijn de in de periode Scheringa wel degelijk meer gaan focussen en investeren in de jeugd. Het idee om jeugd belangrijker te maken kan dus wel degelijk uit die periode stammen, maar weet er zelf natuurlijk ook niet alle details van.

14 februari 2018 om 14:59

Shorty1991, maar dat AZ nu meer focust op de jeugdopleiding komt dat niet door dat ze dat wel moesten doen door de financiële situatie? Ik was destijds nogal jong dus ik weet me die tijd niet precies meer te herinneren, maar als er minder geld beschikbaar is (na 2009) dan ga je natuurlijk andere manieren zoeken om een goed elftal op de been te brengen.

14 februari 2018 om 15:09

Ik ken niet alle ins en outs van jouw club, maar dat wat jij zegt zou zeker ook goed kunnen.

14 februari 2018 om 19:14

Klopt, maar de basis was toen al gelegd. De spelers die vandaag de dag in de selectie van AZ zitten of recent hebben gezeten zullen zo rond die periode wel in de jeugdopleiding hebben gezeten.

17 februari 2018 om 16:20

Jaimy87

De jeugdopleiding was te danken aan de periode Scheringa?

Sorry maar als in de periode Scheringa iets gebeurde was het wel dat AZ, dankzij de miljoenen van DSB bank, opeens evenveel geld had om te investeren in aangekochte spelers als Ajax en PSV dat destijds konden. Er is echt een hele reeks namen die zowel bij PSV als Ajax op de scoutingslijsten stonden maar die tóch naar AZ gingen. Ryan Donk, David Mendes da Silva, Moussa Dembele, Julian Jenner, ze gingen allemaal naar AZ in plaats van naar Ajax of Psv. Scheringa kocht echt iedereen in die periode.

Az heeft het financieel niet zoals ajax en psv het hebben. Is dus enigszins noodzaak dit. Pakt leuk uit. Maar overdrijf niet aub. Een jetro willems of matthijs de ligt brent az uiteraard niet voort.

14 februari 2018 om 15:57

Het heeft geen enkele zin om een linksback/linkshalf te gaan lopen vergelijken met een centrale verdediger.

14 februari 2018 om 16:12

Gaat om verdedigers en echte talenten opzich ipv leuke spelers die bij een met alle respect nog steeds simpele club zonder druk voetballen. Deze jongens mogen de veters nog niet eens strikken van de ligt. En willems mag ik toch aannemen dat je door het bankzitten heen kan kijken? Het verdedigende aspect. De drive naar voren. De voorzet. Die zie je bij de jongens van az niet terug.

14 februari 2018 om 19:12

Hij vergelijkt ook de potentie van het talent, niet de posities.

14 februari 2018 om 20:33

Heeft niks met belachelijk te maken. Alleen je laat de mening van een ander naar de jouwe draaien. Hoeveel spelers lopen er internationaal rond die van az afkomstig zijn? Hoedt dan. Die is nu via een omweg een leuke carierre aan het opbouwen. En wees wel, elke club slaat wel eens de plank mis. Neem dijks bijvoorbeeld bij ajax of diks bij feyenoord (laatste is geen jeugdproduct i know) die zijn gewoon geen materiaal voor de top.

14 februari 2018 om 21:59

Willems kan amper verdedigen, tis enkel om zijn aanvallende kwaliteiten. Haps zit nu ook bank en is niet slechter dan Willems. Sparta kan een Willems opleiden maar AZ niet?

14 februari 2018 om 14:28

Nog niet, omdat die categorie spelers altijd de keuze heeft om al in de jeugd bij de top 3 te gaan spelen, en de meeste spelers dat niet kunnen weerstaan. Het verschil wordt echter kleiner, en bijvoorbeeld Boadu (en ja, dat is er maar 1) heeft ervoor gekozen bij AZ te blijven. Of het categorie De Ligt is? Dat moeten de komende 2 seizoenen uitwijzen. Feit is wel dat er een hoop Europese topclubs achter hem aan zaten

14 februari 2018 om 14:43

Idem met een aantal talenten van Vitesse waar de Europese top achteraan zit/zat. Een daarvan was Buitink, en laat die nou net zijn debuut hebben gemaakt afgelopen weekend tegen feyenoord en in die korte tijd 3x meer hebben laten zien dan dat toptalent van Feyenoord, Castaignos...

14 februari 2018 om 15:07

Er zit weer genoeg aan te komen. Wacht gewoon even een jaar of 2/3. Waarom je Anco Jansen noemt is me overigens onduidelijk...

14 februari 2018 om 15:52

Waarom zou een Sparta wel een Jetro Willems kunnen voortbrengen maar een AZ niet? Overigens vind ik dat AZ nu best wat aardige talenten heeft rondlopen met Stengs, Til, Ouwejan en zo zal ik er nog wel wat vergeten. Leuke ploeg om naar te kijken.

Als Feyenoorder ben ik ook strontjaloers op de faciliteiten die de jeugd van AZ tot zijn beschikking heeft.

14 februari 2018 om 16:06

Wat maakt dat uit? AZ heeft uitstekend gehandeld. Vooral als je ziet hoe het met Janssen gaat sinds zijn transfer.

14 februari 2018 om 21:56

Jetro Willems hebben ze van Sparta overgenomen en dat soort kwaliteit potiente spelers lopen er al rond bij AZ, sneller dan jij denkt onbenul

Wat een gezwam weer, meer clubs leiden tot meer goede opleidingen en een hoger niveau. We hebben al decennia lang 18 teams in de competitie en lang niet al die teams hebben een goede jeugdopleiding. Het Nederlandse geld is relatief steeds minder waard, omdat er in het buitenland simpelweg veel meer geld is. Hoe moeten die kleine clubs dan in hemelsnaam iets opzetten om het gemiddelde Nederlandse niveau omhoog te brengen? Ik weet niet of we minder teams moeten willen, maar ik vind de argumentatie van Bruggink echt onzinnig.

14 februari 2018 om 14:34

En dat budget gaat vervolgens vaak op aan een 28 jarige schopper die met z'n passie degradatie moet voorkomen, bij wijze van spreke. Alsof VVV genoeg geld vrijmaakt voor de jeugdopleiding om ineens internationaal aan te haken.

14 februari 2018 om 15:12

Bruggink wil dat het algehele niveau van de competitie stijgt, dat vatte ik vrij vertaald op alsof hij denkt dat je via die weg Europees nog enigszins aan kan sluiten. Maar als we dan puur letterlijk kijken naar wat Bruggink zegt, dan is het nog steeds onzin. In Nederland wordt meer dan gemiddeld gefocust op de jeugd, ipv dat het niveau daarvan omhoog is gegaan, is het gemiddelde niveau steeds maar dalende geweest in Nederland. Ik vind focussen op jeugd zeker niet verkeerd, ik ben het er echter niet mee eens dat het de competitie naar een hoger niveau tilt. Al weet je natuurlijk nooit hoe slecht we misschien wel niet waren als we minder op jeugd focussen.

14 februari 2018 om 15:58

De Van Ginkels en Wijnaldums breken niet door bij Heracles of VVV en de spelers die daar doorbreken hebben echt niet zoveel impact op het omhoog brengen van het Nederlandse niveau. Ik snap wel dat Heracles een ervaren Duitse keeper neemt die niet door kan groeien, ipv een keeper als Drommel bijvoorbeeld die de ene na de andere blunder maakt en ook uiteindelijk de top niet gaan halen. Maakt het voor het Eredivisie niveau nou zoveel uit of er een speler als Havenaar (gekochte Japanner) of bijvoorbeeld Falkenburg speelt? Die kleine clubs in Nederland hebben echt niet ineens het geld om net als Ajax, PSV of Feyenoord om toptalenten bij andere clubs of uit het buitenland weg te plukken.

Ik vind Owen Wijndal beter dan onder andere Ouwejan & Malacia, speelt niks voor niks boven Malacia in Nederland O.19 op de linksback positie.
Ik denk ook dat AZ met Ajax en in mindere maten Sparta de beste jeugdopleiding van Nederland heeft.

14 februari 2018 om 14:27

Wijndal speelde vorig seizoen nog wel wat wedstrijden maar dit seizoen toch nauwelijks? Ik denk dat nu Malacia minuten maakt bij Feyenoord en Wijndal z'n wedstrijden speelt in jong AZ dat malacia z'n plek in O19 snel zal overnemen.

14 februari 2018 om 14:36

Ja dat klopt alleen minuten gemaakt tegen NAC,Feyenoord en FC Twente, maar omdat Malacia meer minuten speelt betekent niet dat hij meteen beter is hij heeft gewoon gelik gehad met blessure en dat hij het goed invulde.

14 februari 2018 om 15:09

Wijndal speelt gewoon voor Jong AZ, we hebben namelijk Ouwejan. Ze kunnen natuurlijk niet allebei spelen, dat is toch logisch? Persoonlijk vind ik Wijndal ook wel een stukje beter als Ouwejan, maar aangezien het nu bij AZ goed gaat, zie ik ook niet echt een reden tot veranderen.

14 februari 2018 om 15:30

Misschien betekent het niet dat hij beter is maar trainers kijken toch echt naar het niveau waarop je je kunsten vertoond. Mocht Malacia het nu goed blijven doen bij Feyenoord in de eredivisie kan je er vergif op innemen dat hij geselecteerd gaat worden.

14 februari 2018 om 14:49

Pardon? Juist bij Vitesse breekt er elk jaar minimaal 1 jeugdig talent door. Dat was zo toen we jaren geleden geen cent hadden en om plek 12 speelden en dat is nog steeds zo nu we om plek 3 tm 7 spelen. Verder heeft Vitesse het hoogste aantal jeugdspelers na Ajax en Feyenoord die daadwerkelijk prof word (en blijft). Kijk bijvoorbeeld maar naar Gosens, Tighadouini, Darri, Van Ginkel, de broertjes Propper en nu weer Osman. Geen 'wereldtop' op Van Ginkel en Propper na, maar toch nuttige eredivisiespelers!

14 februari 2018 om 15:08

En toch breekt er elk jaar minimaal 1 talent door dat vervolgens later weer met winst verkocht word, leg me dat dan eens uit? Zo waren er Nakamba, Zhang en Rashica nog vrij recent...
Er is overigens dit jaar bewust gescout naar ervaring ivm de EL. Let nou maar op dat het de komende jaren weer richting jongere spelers gaat.

14 februari 2018 om 15:26

Ze hebben beide bij de A gespeeld en kwamen op hun 17e binnen bij de club. Als bepaalde Ajax talenten eigen jeugd zijn geld dat voor hen ook...

14 februari 2018 om 16:14

Ja RomeoFC, als je het over Vitesse hebt dan kan je niet met objectieve informatie komen bij yatsemata want die slikt dat niet jammer genoeg.
Ik vind je namelijk gelijk hebben, er stroomt in die richting vrij weinig door.
Ook bij Feyenoord stroomt er nu echt weinig door, Malacia is nu 'toevallig' de enige die doorbreekt.
Ik zou liever nog een paar x Emil Hansson willen zien of Cheick Toure.

14 februari 2018 om 19:03

Wat is jouw probleem met mij voetbalr? Zit je er mee dat ik gelijk heb over Feyenoord afgelopen weekend en m9et je dat nu kwijt? Nogmaals, bij Vitesse breekt er bewezen elk jaar een jonge (eigen) speler door en krijgen talenten (uiteindelijk) echt wel een kans (zie Faye bijvoorbeeld). Dat het beter kan ben ik met je eens, maar dat bij Vitesse zogenaamd niets doorbreekt is onzin. Vitesse is geen Willem 2, NAC of Roda waar nooit iets doorbreekt...

Je kunt de kwaliteit van een jeugdopleiding niet bepalen of inschatten aan de hand van de 'jeugdproducten', omdat scouting en aantrekkingskracht van de betreffende club heel erg bepalend is in het aantrekken van talenten. Het gaat erom in hoeverre een club een talent beter maakt en de juiste bagage meegeeft. Dat er bij een club als AZ minder goede talenten doorkomen dan bij Ajax, wil dus niet zeggen dat de opleiding van AZ minder is dan die van Ajax. Misschien is het dat wel, maar dat kan je daar niet op baseren. AZ heeft minder aantrekkingskracht (al wordt dat steeds meer door gekloot van Ajax) en minder naam, en moet zo uit de tweede garnituur vissen. Maar als zij die tweede garnituur gemiddeld 50% beter maakt, en Ajax zijn talenten gemiddeld 40%, dan leidt AZ in principe beter op.

Buiten dan kan je kijken naar de visie, of daar echt een idee achter zit. De opleiding zou volledig toegespitst moeten zijn op het spel van je eerste elftal, de clubfilosofie. Daar dien je ook de juiste type jeugdspelertjes voor te scouten, en passende trainingsvormen bij te hanteren. Dat bepaalt voor mij mede de kwaliteit van een opleiding. Cruijff wilde dat met Ajax, maar de pure middelmaat heeft hem er weer uitgewerkt, zoals altijd, en nu zit er bij Ajax nog maar weinig lijn in, ieder elftal speelt weer anders dan de ander.

AZ is goed bezig, de jeugdteams spelen aantrekkelijk en combineren veel, waarmee je vrijwel alle technische aspecten traint en scherp houdt.

Wat er zoal doorkomt is voor een club als AZ prima, en klasse dat ze die zo inpassen en steady hoog in de ranglijst blijven, maar individueel is het niet bijzonder. Spelers als Koopmeiners, Til, Ouwejan, Helmer, vind ik allemaal toch een beetje meevoetballers die geen bijzondere individuele kwaliteiten hebben. Hun plafond schat ik niet hoger in dan top eredivisie. Til wordt gehyped, maar het is vooral de 16 induiken en goaltjes meepikken, en weinig voetballende kwaliteiten verder hebben. Dat lijkt een trend in Nederland, en dat werkt met name Europees totaal niet.

Stengs is een uitzondering, die lijkt echt veel potentie te hebben. Boadu wordt veel geprezen, maar moet ik nog zien spelen, en Wijndal lijkt een hele leuke back. Maar er komt vast meer aan in de (nabije) toekomst. Ze zijn in ieder geval goed bezig.

14 februari 2018 om 15:58

Als je de extra kwaliteit van Koopmeiners niet ziet dan kan ik je niet serieus nemen , die jongen is 19 jaar oud ! Prachtige atleet met een fantastische drive en een nog mooier linkerbeen. Die is nu al 2 klasse beter dan Schöne, Hendrix en El Hamadi.

14 februari 2018 om 16:17

Hallo zeg, El Ahmadi is ook niet iemand die je moet vergelijken met een aanvallend ingestelde middenvelder.
Zeg dan Toornstra en ja dan zou je nog gelijk hebben.
Echter hebben talenten altijd een dipje, eerst eens zien of ze daar ongeschonden uit komen.
Neemt niet weg dat het leuke talenten zijn die bij AZ rondlopen.

Ik ben het met Bruggink eens. Al heeft AZ natuurlijk wel de luxe dat er een grote stad met veel talent relatief dichtbij is en er qua concurrentie in de buurt om de talenten alleen Ajax echt een concurrent is. Dat geluk hebben clubs als VVV, Willem 2, ADO of NAC bijvoorbeeld niet...

14 februari 2018 om 15:11

Dat klopt, maar als je met tig andere clubs moet concurreren kom je inderdaad in de Beugelsdijk-categorie uit als kleinere club. Daar is overigens niets mis mee met de beperkingen die ADO heeft en het spel dat ze spelen, daar wat een Beugelsdijk juist wel...

14 februari 2018 om 15:17

Wat een slap gelul dat ADO strafpunten moet krijgen voor het opleiden van Beugelsdijk. Volgens heb jij geen idee hoe de jeugdopleiding van ADO er voor staat. Nederland kan zo sowieso geen verdedigers opleiden en dat zegt al genoeg denk ik

14 februari 2018 om 15:14

ADO heeft een prima jeugdopleiding en dat het jou ontgaan is, is weer het andere uiterste.

14 februari 2018 om 15:25

Mocht je het tegen mij hebben, ik weet vrij aardig hoe de jeugd bij de diverse clubs er bij staat. ADO heeft zeker geen slechte opleiding en is groeiende. Het is echter nog niet de Nederlandse top, zowel qua spelers als qua faciliteiten. Daar zijn Feyenoord, Ajax, Utrecht, AZ en Vitesse allemaal een stuk verder in. Al bied dat geen garanties op doorgebroken jeugd. Iets wat bij ADO overigens helaas momenteel (tijdelijk) een beetje achterblijft. Al is dat te begrijpen gezien wat er allemaal gebeurd is in Den Haag. Overigens woon ik zelf in Den Haag en kom ik geregeld bij ADO, mocht je je dat afvragen...

14 februari 2018 om 15:58

Over welke faciliteiten heb je het over, want bij ADO staat er een nieuw moderne jeugdcomplex waar de faciliteiten uitstekend zijn.
Vitesse is ook niet zo ver dat het top is en Utrecht ook niet en die zijn ook groeiende.

14 februari 2018 om 16:19

Ik denk dat je niet weet wat er op Papendal (of in iets mindere mate bij AZ en Utrecht) allemaal beschikbaarheid is voor zowel het 1e elftal als de jeugd. Dat is echt het nieuwste en het beste dat er is op onder andere fysieke ontwikkeling maar ook talentbegeleiding. ADO heeft een prima complex, maar ontbeert een aantal (dure) mogelijkheden die andere clubs wel hebben...
En ja, qua faciliteiten is Vitesse momenteel (Nederlandse) top. Enkel Ajax heeft in dat opzicht meer te bieden aan de jeugd.

Een jeugdopleiding is zeker belangrijk en kan veel geld opleveren. Het nadeel voor kleinere clubs is alleen dat de grotere talenten te snel gekocht worden, waardoor alleen de "matige" talenten blijven. Dit zag je bij Eagles bijvoorbeeld ook. De grotere talenten gingen naar Twente. Dit zal bij az ook het geval zijn qua ajax bijvoorbeeld, maar AZ heeft dan nog wel veel grotere vijver om te vissen waardoor ze het enigszins kunnen opvangen. Kleinere clubs moeten wel heel creatief zijn, willen ze dit langer kunnen volhouden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren