Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Scheidsrechterskorps ‘staat voor lul’: ‘Nijhuis maakt zijn eigen regels’

Laatste update:

Afgelopen weekend was er veel te doen over de optredens van de verschillende scheidsrechters in de Eredivisie. Zo kregen Serdar Gözübüyük, Bas Nijhuis en Danny Makkelie veel kritiek op hun fluiten. Dick Jol en Mario van der Ende constateren dat de arbiters andere maatstaven hanteren en inconsequent fluiten, waardoor spelers, trainers en supporters gefrustreerd raken.

“Kijk, elke scheidsrechter heeft zijn eigen stijl. Daar is op zichzelf helemaal niets mis mee. Maar dit is een heel andere discussie”, aldus Jol in gesprek met het Algemeen Dagblad. De oud-arbiter constateert dat de scheidsrechters binnen hetzelfde korps ‘compleet anders fluiten’. “Dat is niet uit te leggen aan trainers, spelers en publiek."

Jol zegt dat hij ook van mannelijk voetbal hield, maar dat bij hem een overtreding gewoon een overtreding was. "Het is ook geen discussie die afgelopen weekend is begonnen, hè. Nijhuis doet het al jaren anders dan de anderen. Dat kan gewoon niet. Het scheidsrechterskorps staat voor lul zo. Maar erger: het heeft dus ook invloed op de titelrace."

Van der Ende kan zich vinden in de woorden van Jol en stelt dat het een utopie is te denken dat alle scheidsrechters op dezelfde manier fluiten, ook vanwege het kwaliteitsverschil. "Maar het verschil is nu veel te groot. Nijhuis maakt al seizoenen lang zijn eigen regels. De Eredivisie mag geen tombola worden waarbij we elke week weer moeten afwachten hoe de scheidsrechterlijke beslissingen nu weer uitpakken."

Begrijp jij de kritiek op Bas Nijhuis?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Waarom is er nu ineens zo'n ophef over Nijhuis? Dit doet hij het hele seizoen al en omdat PSV benadeeld wordt is er ineens gedoe. Hij heeft Feyenoord en vooral Ajax dit seizoen ook al enkele keren benadeeld. De KNVB zou Nijhuis eens een paar wedstrijdjes in de Jupiler league moeten laten fluiten. Denk dat hij die rare fratsen dan wel afleert

12 februari 2018 om 17:44

Er was al ophef om Nijhuis in het duel vorig seizoen tussen Feyenoord en PSV. Alleen toen kreeg hij alleen maar positieve feedback erover en hoe vernieuwend hij wel niet was en nu is hij daar al maanden in doorgeslagen en fluit hij naar zijn eigen regelboekje.

12 februari 2018 om 17:49

Dat is inderdaad het probleem. Hij is te veel de hemel in geprezen. En nu slaat hij door in zijn manier van fluiten. De KNVB moet hem nu op het matje roepen

12 februari 2018 om 17:53

Nou lijkt Nijhuis me niet iemand die na een paar duels Jupiler League zijn stijl van fluiten gaat veranderen. Ik vind ook niet dat hij dat moet doen. Zijn insteek is prima, het meer laten doorgaan van het spel maar dat mag wel een tikkeltje minder.

12 februari 2018 om 17:59

Het probleem van Nijhuis is dat hij graag laat zien wi de baas op het veld is. Alles toelaten behalve gemopper, want dan krijg je direct een gele kaart. Bah, narcistische trekjes heeft Nijhuis. Ook dat hij interessant zat te vertellen dat hij tegen Koeman (geloof ik) zei dat als ze een half jaar door hadden gespeeld nog niet hadden gescoord. Hij moet zijn plaats kennen en gewoon doen moet wat hij moet doen en dat is fluiten voor overtredingen. Niet de show willen stelen.

12 februari 2018 om 18:10

Dat is juist prima. Commentaar met een verkeerde toon of met te veel gebaartjes moet je direct bestraffen met geel. Dan leren ze dat gejank misschien eens af, want in elke sport is er respect voor de scheids, maar in de voetballerij kan het niet. Daarnaast is Nijhuis met oog op Europese wedstrijden de beste scheids van Nederland. Hij staat tenminste mannelijk voetbal toe. Het probleem is dat hij er in doorslaat en dat moet voorkomen worden. Overigens mag Jol dit al helemaal niet zeggen, want als er iemand altijd een eigen interpretatie en navolging van de regels had, was hij het wel.

12 februari 2018 om 18:16

Je hebt commentaar en commentaar. Nijhuis wil geen enkele vorm van commentaar hebben, zelfs niet als het legitieme is.

12 februari 2018 om 18:18

@SMK, commentaar afkeuren is inderdaad goed. Maar als je dan gaat zeggen dat je niet floot omdat er geen commentaar kwam. Dan geef je toe je eigen regels te maken en gewoon situatie niet goed te kunnen beoordelen. Nijhuis zijn weekend lijkt pas geslaagd als er over Nijhuis gepraat kan worden. Dingen als naar spelers die niet vragen om overtreding sprinten om duidelijk te maken dat het geen overtreding is om even in beeld te komen en dat soort dingen. Nee, aan zo'n scheidsrechter heb je niets want Europees fluiten ze ook niet zo, als iets zijn ze juist strengen qua regels dan losser omdat ze daar wel echt beoordeeld worden.

12 februari 2018 om 19:00

Ik heb De Jong tot tweemaal toe heftig zien protesteren, daar kwam hij anders beide keren zonder kaart mee weg.

Wat mij veel meer stoort is dat Nijhuis voor de wedstrijd al z'n slachtoffers uit lijkt te kiezen, of op z'n minst weet wie die geel gaat geven. Hij maakt het veel te persoonlijk. Kluivert krijgt direct geel bij een schwalbe (edit: iets te gewillige val, want uiteraard hoort elke schwalbe met geel bestraft te worden), bij Berghuis is er niets aan de hand. En het voorval dat wolterx beschrijft zal iedereen zich ook nog wel kunnen herinneren, echt pure kolder deze man. Hoog tijd dat er nu aandacht aan wordt besteed.

12 februari 2018 om 19:41

jol mag echt wel iets zeggen want die heeft ooit de champions league finale gefloten en dat is iets wat bassie nooit gaat halen op deze manier , en het is prima dat ie door laat spelen in een manlijk duel met bal maar nijhuis geeft tegenwoordig alleen maar voor praten een gele kaart en de rest laat ie doorgaan , ook moet ie wegblijven bij voetbal inside waar derksen elke keer in zijn kont kruipt alleen maar omdat zijn uitgeverij een boek van nijhuis heeft uitgebracht

12 februari 2018 om 18:15

Ik kan me de verontwaardiging van Bemmelaar wel enigzins voorstellen. Nijhuis maakt er al langer een zooitje van. Toen de Ajcieden er hier iets van vonden, moesten zij zich niet aanstellen....
Om het even in perspectief te plaatsen. Als Nijhuis normaal had gefloten bij Groningen-Ajax verleden jaar, was Feyenoord dan kampioen geworden? Hij heeft daar Ajax enorm benadeeld namelijk.

Dat is gebeurd en klaar, maar dat het eens aan de kaak wordt gesteld lijkt me wel zinning!

12 februari 2018 om 18:30

Het is toch logisch dat de Jong hierover zeurt nadat PSV door Nijhuis gefloten is? Zou raar zijn als hij dat na een wedstrijd van Ajax zou doen.

12 februari 2018 om 18:43

Je moet beter lezen, dan was je post onnodig geweest. Het gaat er om dat er selectieve verontwaardiging is, terwijl eerder hetzelde gebeurde, maar toen bij andere clubs.

12 februari 2018 om 19:08

Denk niet dat je het Nijhuis kunt verwijten dat Ajax geen kampioen werd. Het is niet dat Ajax maar 3 of 4 verliespunten had aan het eind van het seizoen.

12 februari 2018 om 19:29

Tuurlijk wel kohaku. Als Ajax die dag had gewonnen hadden ze de koppositie 1 of 2 weken later thuis tegen feyenoord kunnen pakken, omdat feyenoord van sparta verloor die dag. Ajax speelde toen gelijk en kwam toen op 4 punten ipv 2 en toen ging die wedstrijd helaas niet om de koppositie. Uiteindelijk kwam Ajax 1 punt te kort. Ik zeg niet dat het gebeurd was, maar die punten waren gewoon vrij cruciaal en door de neus geboord door bas. Behalve die overtreding op Onana beoordeelde hij een ippon op Sanchez in de 16 bij een corner of vrije trap als niks en later werd Younes nog een keer vol onderuit geschoffeld in de 16. Hadden we een goede scheids "volgens het boekje" dan had Ajax 2 penalties gehad en geen tegen goal.

12 februari 2018 om 20:10

Hoezo werd PSV benadeeld? Hij liet toch bij een overtreding doorspelen waaruit PSV scoorde?

12 februari 2018 om 22:42

Hij bevoordeeld deze keer juist PSV daar waar hij midweeks Ajax bijna de strot omdraait..

hebben we eindelijk een scheids die een beetje leuk voetbal toestaat, met hier en daar een tikje, of een kleine overtreding die niet direct doodgefloten word

krijg je dit weer! want we willen graag 15x Kuipers als scheids, volgens het boekje doen die namelijk niets fout. maar leuke wedstrijden heb je er nooit mee

12 februari 2018 om 17:41

Kuipers maakt zo onwaarschijnlijk veel fouten. Alleen minder ophef omdat hij nooit een overtreding mist. Helaas ziet hij er wel erg veel die er niet zijn.

12 februari 2018 om 17:44

Het gaat om de regels hanteren. Dat doet Nijhuis niet. Neem nou Luuk de Jong. Die moet gisteren gewoon minimaal 3x een vrije trap krijgen die hij niet krijgt

12 februari 2018 om 18:48

Maar ook Sparta had recht op een vrije trap na die overtreding van Mauro. Waarna het kort daarop 1-1 werd.

12 februari 2018 om 19:02

Precies dus het is gewoon onkunde.

12 februari 2018 om 18:05

Rode kaarten niet geven, eindeloos Marchanderen etc. Het gaat bij Nijhuis langzamerhand gewoon te ver. Leuk om Engels spel toe te laten staan, maar je kunt niet gewoon maar dingen als beslissende kaarten, vrije trappen op gevaarlijke plekken etc negeren puur omdat jij je eigen stempel wilt drukken. Nijhuis is teveel in zichzelf gaan geloven, ik vind het bijvoorbeeld ook heel raar dat een 'objectief' geachte scheids aanschuift bij VI om een beetje schijt lollig te doen en te vertellen wat z'n collega's wel of niet goed zagen. Hele vervelende vent vind ik het.

12 februari 2018 om 18:13

Het niet of nauwelijks fluiten voor duwen, trekken of beuken is in het voordeel van de niet voetballende ploeg. En fijnzinnige bal-aaname is onmogelijk met een beukende houthakker in je nek.

12 februari 2018 om 18:13

Het probleem is (volgens Dick Jol) niet dat Nijhuis veel laat gaan. Het probleem is dat elke scheidsrechter in Nederland zo anders fluit. Bij Nijhuis mag je bijna alles, week daarna krijg je een Higler of een Makkelie en dan mag er helemaal niets meer. En dat is van invloed op het spel en de titelrace. Je zag het laatst in dat onderzoek waar bleek dat bepaalde ploegen nadeel hebben bij bepaalde scheidsrechters.

12 februari 2018 om 18:16

Nijhuis wekt irritatie door de ene overtreding weg te wuiven en voor de ander wel te fluiten. Een overtreding moet je gewoon bestraffen dat is gewoon duidelijk. Door voetballen doordat je in het voordeel bent is oké, maar door voetballen terwijl je de bal kwijt raakt door een overtreding is niet uit te leggen. Nijhuis is gewoon een carricatuur geworden. Eng pedant mannetje. Vind zichzelf de belangrijkste man op het veld met zijn media optredens en zijn boek.

12 februari 2018 om 18:35

Ik snap wel dat jullie Feyenoorders hem mogen, hij heeft jullie tenslotte hoogstpersoonlijk kampioen gemaakt vorig jaar. Met als dieptepunt die actie met Onana bij Groningen. En dan afloop met een grote grijns zeggen maar Onana heeft daar niks te zoeken. Spelers als El Ahmadi en Toonstra die tegenstanders vaak half ondersteboven lopen om een bal te veroveren hebben alleen baat bij zo'n stijl van fluiten, zo hebben ze vorig jaar de wedstrijd tegen Psv kunnen winnen. Ik heb helemaal niks met die gladjanes, zit te pas en te onpas bij VI waar ze hem op een voetstuk zetten. Hij zit mij iets te graag in de aandacht, pas weer met dat boek met anekdotes waar de helft niet van blijkt te kloppen maar wel lekker verkoopt.

12 februari 2018 om 18:54

Nijhuis is gewoon een slechte scheidsrechter die totaal niet consequent fluit.

Bij Kuipers ( ook een scheids uit regio Twente) heb ik nog het idee dat hij eerlijk fluit, bij Nijhuis had ik van te voren al het idee dat als Sparta het goed zou doen zij wel door Nijhuis benadeelt zouden worden.

Zal het wel verkeerd zien, maar PSV kwam aan een doelpunt waar een overtreding aan vooraf ging.( kwam toevallig goed uit voor Twente).

Maar eerlijkheidshalve kwam Ajax ook goed weg met de pingel, tegen Twente( die kon je geven).

Vind ook dat Nijhuis spelers totaal niet in bescherming neemt, terwijl een aantal spelers bewust gezocht worden. Hij fluit niet snel.

Moet gewoon fluiten bij een overtreding, vooral als een club voordeel heeft bij het maken van die overtreding.

12 februari 2018 om 22:28

Was Feyenoord geen kampioen geworden, dan had iedereen geroepen dat Makkelie Ajax kampioen had gemaakt (wedstrijd tegen Utrecht). Uiteindelijk ligt dat echt niet aan de scheids. Verschilt per team welk type scheidsrechter jullie ligt

13 februari 2018 om 11:17

Dat was het jaar daarvoor.

12 februari 2018 om 18:36

Bassie Nijhuis is een clown. Een scheidsrechter die niet volgens de regels fluit en er compleet andere regels op hanteert. Eerst dacht ik dat hij tegen Ajax was, aangezien ik weinig andere wedstrijden kijk uit de eredivisie maar ondertussen is het wel al duidelijk dat het niet met Ajax te maken heeft. Het heeft te maken met een scheidsrechter die denkt dat er 50.000 man naar een stadion komt om Bassie te zien. Ga weg met je Ziyech, Lozano of Berghuis mensen komen massaal om Bassie te zien fluiten. Dus om de mensen in spanning te houden tijdens de grote Bassie show fluit hij de ene keer wel en de andere keer niet. En de idiote voetbalsupporter vind het prima onder het mom van "anders fluit hij de wedstrijd dood" of "maakt het wel leuker". Persoonlijk vind ik het leuker als we na de wedstrijd kunnen praten over de wedstrijd zelf, dat we kunnen discussiëren waar de wedstrijd werd gewonnen of verloren etc.. Helaas gaat het steeds vaker over welk team het meeste werd benadeeld door de scheids, iets wat makkelijk voorkomen kan worden als scheidsrechters gewoon dezelfde duidelijke regels naleven. Tot slot raad ik aan om tijdens de premier league eens te kijken wat ze doen als er shirtje word getrokken.. Daar fluiten ze gewoon voor, en we kunnen toch niet zeggen dat dat de amusementswaarde omlaag haalt lijkt me.

12 februari 2018 om 19:01

Leuk voetbal? Ik vind ordinaire trappartijen geen leuk voetbal.

Nijhuis maakt niet meer fouten dan elke andere scheidsrechter in NL, alleen zijn fouten zijn de andere kant op.
Nijhuis mist overtredingen, waar de rest overtredingen ziet die er niet zijn. Geef mij Nijhuis maar, de wedstrijden zijn leuker en het tempo hoger.

12 februari 2018 om 18:04

Helemaal mee eens. Liever een keer niet fluiten als een overtreding is dan wel fluiten als het geen overtreding is...

12 februari 2018 om 18:19

Als hij drie keer niet fluit bij een duidelijke overtreding en de betreffende teams daardoor de wedstrijden winnen/verliezen, heeft hij dus een aanzienlijk aandeel in het kampioenschap of de degradatie. En dat is niet de taak van een scheidsrechter. Maar Nijhuis wil veel meer zijn.

12 februari 2018 om 18:36

Heeft niet meer aandeel on kampioenschap of degradatie dan een scheidsrechter die wel fluit terwijl er niks is. Zoals gozubuyuk. Het is geen kwestie van beter of slechter, maar een kwestie van smaak. Wat Tornado zegt, liever een keer te weinig fluiten dan een keer te veel.

12 februari 2018 om 18:48

Echter, het gebeurt niet zo vaak dat een scheidsrechter fluit als er niets aan de hand is, terwijl Nijhuis gewoon niet fluit als er wel iets gebeurt.

12 februari 2018 om 18:50

Nee, dat is dus onjuist! Hij fluit bewust niet voor dingen, met als dieptepunt Groningen-Ajax vorig seizoen dat Ajax zeer waarschijnlijk de titel heeft gekost en nu weer bij psv, die zich terecht benadeeld voelen door zijn warrige gedoe. Hij loopt pedant over het veld, en kan geen commentaar hebben, want dat is wel geel waard....... En roept dan als achteraf dat mensen niet tegen hem klagen ennhet dus wel geen fout zal zijn. Dat raad je de koekoek, als je iedereen te hpoi en te gras op de bon slingert bij praten tegen zijne hoogheid. Het wordt tijd dat Nijhuis van de velden verdwijnt als hij zijn manier van fluiten niet aanpast.

12 februari 2018 om 19:13

En Kuipers die vorig seizoen in de eerste minuut in de Arena een vrije trap toekent die Schone er in schiet? Dat had geen invloed? Of de pentalty voor Ajax gisteren?
Kom op zeg, selectieve waarneming. Er wordt zo enorm vaak gefloten terwijl er niks aan de hand is. Ik vind Nijhuis juist een verademing. Niet foutloos, maar wel leuker.

Ja invloed op de titelrace is het altijd.
Voorbeeld penalty Ajax had nooit gegeven moeten worden, maar ik snap gewoon niet waarom er geen beroep wordt gedaan op de VAR.

12 februari 2018 om 18:14

Uh, die wedstrijd werd niet door Nijhuis gefloten, dat weet je he? Het gaat er niet om dat er zo nu en dan fouten worden gemaakt, het blijven mensen, die blijven er altijd. Het gaat er om dat Nijhuis is doorgeslagen in zijn vrije interpretatie van de regels en daarmee te ver af staat van veel andere scheidsrechters. De KNVB moet zorgen dat die richtlijn weer nauwkeuriger wordt nageleefd door álle arbiters, zodat je op een zo constant mogelijk level fluit met z'n allen.

12 februari 2018 om 18:15

Omdat daar ook al ophef over is? Zolang de regels omtrent de VAR niet duidelijk zijn, dan heb je er ook nog niets aan.

De insteek van Nijhuis is prima, maar hij moet toch wel enigszins de regels hanteren. Wel of geen overtreding bij de goal van Bergwijn laat ik in het midden en lijkt iedereen toch een andere kijk op te hebben, dus dat hij daar doorspeelt kan ik nog wel in meekomen. Maar het moment dat een verdediger duidelijk een kansrijke situatie onderbrak door vast te houden is een overtreding en geel. Ik weet niet of die speler op scherp staat, maar zoiets kan ook invloed hebben op de degradatiekraker die komende week is tussen Twente en Sparta. Dat gaf Verbeek ook aan in studio voetbal en daar gaf ik hem volkomen gelijk in, het is gewoon het sparen van een speler om geen enkele gegronde reden.

Dat de een meer toelaat dan de ander is niet erg daar anticiperen spelers wel op.
Probleem is dat er ook scheidsrechters zijn die bij zogenaamde overtredingen buiten de zestien een penalty geven en keepers met de bal in de hand buiten de zestien laten lopen.
Of grensrechters die achterballen zien die er niet zijn.

12 februari 2018 om 18:11

Of rode kaarten niet geven aan gekken die andere spelers de benen doornidden willen trappen, om een voorbeeld van je eigen clubje aan te halen die je opvallende wijs weglaat. Mij irriteert het nog het meest dat het vaak in een wedstrijd nog zo inconsequent is. Ik beschuldig scheidsrechters niet van partijdigheid ofzo, ze zijn gewoon 1 voor 1 zeer matig van niveau en allemaal op verschillende manieren. Nijhuis is vooral heel matig omdat niemand de regels ket die hij hanteert, Kuipers is irritant omdat ie alles affluit en een soort Collina achtige houding aanneemt, blom is blom en ga zo maar door. Vind zelf Makkelie nog het minst erg, maar ook op hem heb ik al meermaals flink lopen vloeken. Het is gewoon belachelijk dat elke scheids maar doet waar ie zin in heeft en ze niet meer als team opereren.

Wat een ophef om niets weer.. eindelijk een scheids die niet voor ieder miniem duwtje fluit en het hele tempo uit een wedstrijd haalt, wordt er weer van alles over gezegd. Wat mij betreft kunnen de anderen beter een voorbeeld nemen aan Nijhuis, dan dat hij zich moet gaan aanpassen.

Ik snap de kritiek op Nijhuis maar kan Luuk de Jong wel ophouden met het zeuren op scheidsrechter? Dat doet hij elke wedstrijd zeker minimaal 2x keer per wedstrijd.

Eindelijk wat steun. Nijhuis mag rugby wedstrijden gaan leiden, maar hoort niet thuis op een voetbalveld. Al hoewel ik mij afvraag of de door hem toegestaande schoppartijen worden goedgekeurd op een rugbyveld.

13 februari 2018 om 07:15

Nee, bij rugby zeker niet, daar is de arbitrage veel strikter dan bij het voetbal en worden beslissingen geaccepteerd. In het rugby is voetballer een scheldwoord.

Ik vind het ergste niet dat er grote verschillen zijn tussen scheidsrechters, al moet het gat ook niet te groot worden natuurlijk. Maar het ergste is de inconsistentie bij dezelfde scheidsrechter. En dat geldt voor allemaal. Dezelfde overtredingen worden anders beoordeeld door dezelfde scheidsrechter, binnen dezelfde wedstrijd en soms zelfs binnen 5 minuten. Dát is ergerlijk. Dan weet je ook niet waar je aan toe bent. Als Nijhuis fluit zoals hij wil fluiten, waar ik geen fan van ben omdat de verhoudingen niet kloppen in mijn mening, moet hij wel consistent zijn. Als dat dan in het nadeel van mijn favoriete club is... het zij zo. Als het maar consistent is. Maar nu is het dat totaal niet en dan krijg je al snel de schijn dat een scheidsrechter partijdig is. En laten we nu niet doen alsof ik daar de enige in ben, hoeveel mensen hier wel niet zeuren over een bepaalde penalty die Makkelie ooit gaf...

Meer dan terechte kritiek. Het duurde wel lang dat men zich hierover uitsprak trouwens. Nijhuis kan niet doorgaan met deze rare gewoonte. Je maakt niet je eigen regels, dat hoort niet in het voetbal thuis, net zo als het niet in de maatschappij thuishoort.

12 februari 2018 om 18:05

Dat komt om dat Johan Derksen geen kritiek op hem heeft, hij moest ten slotte eerst een boek uit brengen. Nijhuis is wel heel erg in zichzelf gaan geloven. Kritiek is volledig terecht

Normaal gesproken hou ik er niet zo van om naar een scheidsrechter te wijzen. Want elke club heeft zo zijn voor en nadelen mbt de arbitrage gedurende een seizoen. Maar waar ik mij bij Nijhuis aan stoor is dat hij zijn eigen regels heeft tijdens een wedstrijd. Ja ik ben voor mannelijk voetbal maar een overtreding is gewoon een overtreding en daar hoor je voor te fluiten.

Ik ben wel een fan van de manier van fluiten van Nijhuis, niet zo kinderachtig. Doet uiteraard niets af van het feit dat hij moet fluiten zodra iemand over de grens gaat. En die grens ligt bij Nijhuis iets verder weg dan bij een Kuipers. Dan weet iedereen, lijkt mij geen verrassing. En ik heb deze wedstrijd niet gezien, dus kan ook niet oordelen of Nijhuis wel/niet veel fouten gemaakt heeft.

Waar ik wel ontzettend moe van wordt is van Luuk de Jong. Bij werkelijk iedere beslissing van de scheids die hij niet meekrijgt loopt hij met een zwaar verongelijkt gezicht, zeurend en klagend bij de scheids. Wat een vreeslijke jankerd!

12 februari 2018 om 18:44

De grens mag best verder liggen, maar de grens wisselt per minuut bij Nijhuis. Dat is waar de irritatie vandaan komt, niet per se dat er meer mag. Als er dan maar consequent meer mag.

"een overtreding is gewoon een overtreding'' maar ook dat is voor interpretatie vatbaar. Zelfde geldt met het bepalen wanneer een scheidsrechter rood of geel geeft.

Voetbal is gewoon een heel erg dynamisch spel, met veel fysiek geweld en daar kun je simpelweg niet een vaste maatregel voor vinden.

Het is en zal altijd een subjectieve beslissing zijn, wat het wel of niet straffen van overtredingen betreft. Zelfs de video ref, zal hierbij niet altijd objectief kunnen zijn.

Alsjeblieft Dick Jol, die dacht dat "one of the guys" was. Lekker populair lopen doen in het veld.
Nijhuis is een prima scheidsrechter. Hij mist wel eens een overtreding de vraag is wat heb je liever, een scheidsrechter die wel eens door laat spelen als hij achteraf misschien beter had kunnen fluiten? Of een arbiter die situaties affluit die achteraf geen overtreding bleken te zijn....
Nijhuis is een prima scheidsrechter.
Oud scheidsrechters hebben sowieso de neiging om te verkondigen dat alles vroeger beter was, nou dat geldt zeker niet voor Jol. 😀

Terechte opmerking van Jol. Overtreding is overtreding, verder zo veel mogelijk laten doorgaan goor een vlotte wedstrijd. Maar doorspelen bij een overtreding omdat het de wedstrijd leuker maakt is nooit goed te keuren, dan maak je je eigen regels.

Ik vind Nijhuis een heerlijke scheidsrechter. Kleine overtredingen ? Lekker doorgaan.

Weet nog dit seizoen tegen Ajax thuis. Min 94 keek die naar Noord en maakte het gebaar van oke jongens, we zijn klaar ! Hahaha heerlijke vent!

12 februari 2018 om 18:26

Haha natuurlijk vind jij het een heerlijke vent, mindere ploegen die de beuk erin willen gooien hebben een duidelijk voordeel bij deze scheids.

12 februari 2018 om 18:43

Wat bedoel je precies met "oke jongens we zijn klaar"? Het lijkt me überhaupt niet echt de bedoeling dat een scheids (non verbaal) communiceert met mensen in een vak vol supporters, bij welke club dan ook. Als Nijhuis dit wel doet, wat daaraan maakt hem dan precies een heerlijke vent, ik snap het niet.

12 februari 2018 om 18:46

Nee het begint treurig te worden. Iedereen schreeuwt om een videoref terwijl we een Bas hebben rondlopen die bewust overtredingen laat gaan omdat hij zichzelf een karikatuur heeft aangemeten die bij VI voor extra veren in zijn rest zorgt. Je mag en kan gewoon duidelijkenovertredingen niet negeren want dat zijn de regels. Ik vind dat als he twijfelt je best in het voordeel van het voetbal mag fluiten maar hij is doorgeslagen. Luuk de Jong zal niet meer weten wanneer hij beschermt wordt door de scheids en klagen mag hij ook niet want daar legt Bas het spel wel even voor stil hoor. Bah.

Ik vind het prima als scheidsrechters veel toestaan, zolang ze het maar consequent doen. En Nijhuis doet dat niet. Het is bij hem zo willekeurig, het lijkt bij wijze van spreken wel of hij bij elke overtreding een muntje opgooit: kop is fluiten, munt is door laten gaan.

En daarbij staat zijn uitstraling me niet aan. Je kunt zware, lastige beslissingen op twee manieren brengen als scheidsrechter: "sorry, maar dit is hoe ik het gezien heb", of "ik zie nooit iets fout, dus ga maar gewoon weg". Bij Nijhuis voel ik altijd heel erg het tweede.

Hou je gewoon allemaal aan dezelfde regels of blijf daar consequent zo dicht mogelijk bij. Begint allemaal bij de fifa .
Regels zijn nodig en voor iedereen hetzelfde zijn. Lijkt me logisch.

Nijhuis kan echt niet meer. Is absoluut niet objectief.100 %.

Scheidsrechters moeten consequent zijn. Commentaar op de scheids, altijd geel. Shirt vasthouden, altijd geel. Om een gele kaart vragen, altijd geel. Vasthouden tijdens corners, fluiten. Zodra je de regels consequent toepast dan weet iedereen waar hij aan toe is. Dan zul je zien dat spelers geen commentaar meer hebben, niet meer vasthouden en niet meer om gele kaarten vragen.

Zoals ni wordt gefloten, snapt niemand er meer wat van. De ene keer wordt er gefloten, de andere keer weer niet. Onnodig.

12 februari 2018 om 20:03

"commentaar op de scheids, altijd geel."

Zo strikt als jij het nu stelt hoeft voor mij nou ook weer niet. Ik weet niet meer wie het was, maar ik hoorde eens een scheidsrechter zeggen: "de eerste 10 seconden zit je nog in de emotie van het moment, dan mag je best wel wat zeggen. Maar als je na die 10 seconden nog niet klaar bent, dan ben je de mijne". Dat vond ik eigenlijk wel een hele goeie, want emotie hoort ook bij het voetbal.

Maar inderdaad, het belangrijkste is wel dat er consequent gefloten wordt.

Nijhuis is de slechtste scheidsrechter van Nederland .maar Luuk de Jong moet z,n kop houden , hij is de grootste huilebalk op de Nederlandse velden . Constant maar huilen als iemand hem een tikkie geeft of shirtje vast houdt . Constant maar gele kaarten vragen voor de tegenstander . Bij het minste geringste gaat hij al liggen . Erger me eigen dood aan die sukkel.

13 februari 2018 om 07:09

Helemaal mee ens. Maar het leuke is: hij haalt zichzelf ermee uit zijn spel. Zijn hele hoofd staat standaard in de huilie-huilie-stand. Net als Bergwijn trouwens.

Twee punten zijn belangrijk:
Je moet je als speler (zeker als aanvaller) voldoende beschermd voelen in de manier van fluiten van een scheidsrechter, en je moet weten waar je aan toe bent qua lijn van fluiten van het hele scheidsrechterskorps. In het geval van Nijhuis is van beide geen sprake. Hij laat een hoop geschop en geduw gewoon doorgaan. Binnenkort zit hij bij z'n vriendjes van RTL7 met een extra glimmende laag Brylcream om z'n nieuwe boek te lanceren: De spelregels volgens B. Nijhuis.

Nijhuis doet het gewoon prima, dat de andere scheidsrechters voor lul staan is niet zijn probleem. Vooropgesteld dat Nijhuis net zoveel fouten maakt als andere scheidsrechter op de nederlandse velden is hij wel een scheids die ervoor zorgt dat wedstrijden het aanzien waard zijn. Dat hij niet snel CL wedstrijden toegewezen zal krijgen zal eerder liggen aan de kritiek van collega's dan aan zijn capaciteiten. Zo'n Kuipers daarentegen zien ze wel graag, voor ieder kleinigheidje fluiten en vooral goed opletten dat de grote clubs niet benadeeld worden dat doet het natuurlijk prima bij de Uefa.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren