Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Is Oranje geplaatst voor het EK als de Nations League wordt gewonnen?

Laatste update:

Het Nederlands elftal gaat deze week op voor de eindzege van de Nations League. Het nieuwe toernooi van de UEFA, waarin vier tickets voor het EK van 2020 te verdienen zijn, telt 55 deelnemende landen. Maar hoe werkt de Nations League precies en waarom is dit toernooi in het leven geroepen? En hoe is Oranje geplaatst voor het EK als de Nations League wordt gewonnen?

Waarom de Nations League?

Om een einde te maken aan de zinloze oefenwedstrijden, heeft de UEFA de Nations League in het leven geroepen. Het is een nieuw toernooi, waar de Europese voetbalbond sinds 2011 aan werkte, en waarbij de groepswedstrijden vorig jaar werden afgewerkt. De finales staan voor juni 2019 op het programma. “De UEFA Nations League zorgt voor betekenisvolle en competitieve wedstrijden”, legt de bond uit.

Hoe werkt de Nations League?

In totaal zijn 55 landen verdeeld over vier divisies: A, B, C en D. Nederland is ingedeeld in de A-divisie, de pot met de hooggeplaatste landen. Per divisie worden groepswedstrijden afgewerkt, als een soort mini-competitie. Ploegen die als laatste eindigen in hun groep, degraderen naar een divisie lager. Landen die als eerste eindigen, promoveren naar een divisie hoger. De vier groepswinnaars uit de A-divisie spelen in juni 2019 via een halve finale en finale om de titel. Ook is er een wedstrijd om de derde en vierde plaats.

Wat is het verschil met de EK-kwalificatie?

In de UEFA Nations League zijn in totaal vier EK-tickets te verdelen. De overige twintig tickets zijn te verdienen via de reguliere EK-kwalificatiecampagne. Dit programma ging in maart van dit jaar van start en kent verder interlandperiodes in juni, september, oktober en november. Landen worden onderverdeeld in vijf groepen van vijf team, en vijf groepen van zes teams. De nummers een en twee plaatsen zich automatisch voor het EK.

Wat staat er voor Oranje op het spel?

Vier teams kunnen zich via dit toernooi plaatsen voor het EK van 2020. De vier beste landen per divisie plaatsen zich voor de play-offs van de Nations League, die in maart 2020 worden afgewerkt. In totaal zullen dus zestien landen deelnemen aan deze play-offs. Via een halve finale en een finale plaatst de winnaar per divisie zich voor het Europese eindtoernooi. Zo levert iedere divisie uiteindelijk een extra EK-deelnemer. Het kan voorkomen dat de groepswinnaar zich al via de EK-kwalificatie heeft geplaatst. In een dergelijk geval wordt de plaats in de play-offs overgenomen door het beste nog niet geplaatste land uit de divisie.

De vier groepswinnaars van Divisie A spelen in juni 2019 om de winst van de Nations League. Er worden twee halve finales gespeeld, een trootstfinale en de finale. In de eindstrijd staat de trofee en nog een bonus van 4,5 miljoen euro op het spel. Het gaat in deze finales nog niet om een EK-ticket. Deze zijn alleen via de play-offs in maart 2020 te verdelen. Mocht Oranje de Nations League winnen, dan is het dus nog altijd niet zeker van deelname aan EURO 2020.

Koeman gaf vorig jaar aan dat hij kansen ziet voor Oranje om de Nations League te winnen. Echter, dat was op voorhand niet het hoofddoel voor de bondscoach. Hij vertelde na de 3-0 overwinning op Duitsland dat het de met Nederland de bedoeling is om in Pot 1 te komen bij de loting voor de EK-kwalificatiecyclus. Doordat Oranje als eerste eindigde in de poule, werd die doelstelling behaald.

Uitslagen Divisie A, groep 1

Duitsland - Frankrijk 0-0

Frankrijk - Nederland 2-1
Mbappé, Giroud; Babel

Nederland - Duitsland 3-0
Van Dijk, Depay, Wijnaldum

Frankrijk - Duitsland 2-1
Griezmann (2x); Kroos

Nederland - Frankrijk 2-0
Wijnaldum, Depay

Duitsland – Nederland 2-2
Werner, Sané; Promes, Van Dijk

Eindstand
1. Nederland 4-7
2. Frankrijk 4-7
3. Duitsland 4-1**

** Gedegradeerd naar Divisie B

Finales: 5 t/m 9 juni 2019

Play-offs: 26 t/m 31 maart 2020

Speelschema Nations League

De eindronde van de Nations League wordt afgewerkt tijdens de interlandperiode van juni. In dezelfde periode worden EK-kwalificatiewedstrijden afgewerkt. De UEFA heeft Engeland, Nederland, Portugal en Zwitserland bij de EK-kwalificatie ingedeeld in de groepen A, B, C en D, die slechts vijf landen tellen, terwijl alle andere poules uit zes landen bestaan. Zodoende spelen de ‘Final Four’ twee EK-kwalificatiewedstrijden minder, waardoor er in juni tijd is om de eindronde van de Nations League te spelen.

Halve finales
Woensdag 5 juni 20.45 uur: Portugal - Zwitserland (Estádio do Dragão, Porto)
Donderdag 6 juni: 20.45 uur: Nederland – Engeland (Estádio D. Afonso Henriques, Guimarães)

Derde plaats
Zondag 9 juni 15.00 uur (Estádio D. Afonso Henriques, Guimarães)

Finale
Zondag 9 juni 20.45 uur (Estádio do Dragão, Porto)

Wat krijgt de winnaar?

Behalve de trofee van 71 centimeter hoog, ontvangt de winnaar van de Nations League een bonus.

Eerste plaats: 7,5 miljoen euro
Tweede plaats: 6,5 miljoen euro
Derde plaats: 5,5 miljoen euro
Vierde plaats: 4,5 miljoen euro

Bovenop bovenstaande bedragen ontvangen de landen nog eens drie miljoen euro. De landen uit Divisie A hebben een startpremie van 1,5 miljoen euro ontvangen en een bonus van 1,5 miljoen euro voor het winnen van de poule. Zodoende kan de KNVB een totaalbedrag van 10,5 miljoen euro opstrijken.

Betekent Nations League-winst EK-kwalificatie?

De winnaar van de Nations League plaatst zich niet automatisch voor het EK. De winnaar van de finaleronde van de Nations League wint alleen de trofee en bonus. Als Nederland er via de EK-kwalificatieserie niet in slaagt om zich te plaatsen voor het EK, dan krijgt het in maart 2020 via de play-offs de kans om zich alsnog te plaatsen voor EURO 2020. Oranje strijdt dan met de vier beste landen uit Divisie A, die zich dan nog niet hebben geplaatst voor het EK, om één toegangsbewijs voor het Europese eindtoernooi.

Ben jij blij met de komst van de UEFA Nations League?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Prima... oefenwedstrijden hebben in mijn ogen helemaal niets met voetbal te maken. Door er een luchtige competitie aan te koppelen wordt dat aspect in ieder geval weggenomen. Ben groot voorstander van dit systeem dus

23 januari 2018 om 12:41

Het doel van oefenwedstrijden is oefenen. Kijken of je systeem werkt en of de spelers die je hebt gekozen daarvoor geschikt zijn of dat je beter een andere speler kan opstellen om dat bepaalde systeem te spelen. Zoiets kan je doen in partijvorm tijdens de training, maar dan zit je altijd met een B-team tegen een A-team. Oefenen tegen Andorra of Indonesië heeft daarom ook geen zin.

Deze league maakt het daarom ook wel leuk dat je op teams op je eigen niveau oefent. Dus prima toevoeging. Maar oefenwedstrijden die niks met voetbal te maken hebben? Dat is kul

23 januari 2018 om 13:02

Oefenen kan ook prima op een trainingsveld. Voor mij staat voetbal ook gelijk aan het voeren van strijd, tonen van mentaliteit en veerkracht. Die dingen ontbreken grotendeels tijdens oefenpartijtjes. Er is genoeg voetbal-aanbod op de televisie, waarom zou ik kijken als het resultaat me toch niets kan schelen?

23 januari 2018 om 22:52

Mwa, oefenen tegen dat soort landen heeft wel degelijk zin. Als elftal wil je tegen verschillende soorten elftallen spelen. Bijvoorbeeld landen waarbij je zelf het spel moet maken, landen die beter zijn dan jij waarbij het zaak is om goed te verdedigen. Landen die op de counter spelen. Landen die oppurtunistisch en hard spel spelen etc etc.

24 januari 2018 om 09:18

Oefenen tegen Andorra heeft totaal geen zin.. je wint namelijk altijd welk systeem je ook speelt, dus dan hoef je ook niet te kijken of jouw systeem werkt tegen Andorra. Dat zegt namelijk helemaal niets.

24 januari 2018 om 09:55

Nou, Ijsmuts, oefenwedstrijden zijn er niet voor jouw vermaak. Ze zijn er voor het team om te oefenen en voor mensen met meer voetbalverstand om van te leren en voor een speler om zich te bewijzen.

24 januari 2018 om 11:54

Nou Wetenschap, dan doe je dat toch lekker achter gesloten deuren?

14 oktober 2018 om 13:41

Het erna kijken is een ander verhaal. Echter zijn oefenwedstrijden wel gewoon van belang voor spelers maar dan wel alleen voor de competitie start in mijn ogen.

20 mei 2019 om 17:18

Ik denk dat het belang van oefenwedstrijden even vergeten word, we zijn maar een klein landje wat soms moeite kan hebben met het inpassen van nieuwe spelers(begrijp mij niet verkeerd want voor zo’n klein landje mogen niet klagen qua kwaliteit). Maar wanneer er meer van zo’n wedstrijden af zal gaan hangen zal een trainer toch ook minder snel nieuwelingen oproepen. We hebben geen aanwas als een Duitsland/Engeland/Spanje.

21 mei 2019 om 12:33

Er wordt via dit systeem gewoon echt om de knikkers gespeeld, er komt veel meer wedstrijdspanning bij kijken (wat heel leerzaam is), en er kan een ticket verdient worden voor het EK en het loont ook om in divisie A te blijven, aangezien dit de kans op een EK ticket aanzienlijk verhoogd (zoals uitgelegd in het artikel krijgt de winnaar van de play off van divisie A een extra EK ticket, mocht deze zich al regulier geplaatst hebben zal dit ticket gaan naar de hoogst geplaatse uit divisie A die zich nog niet regulier geplaatst heeft, echter zullen de meeste landen uit Divisie A zichzelf wel regulier plaatsen. Mocht NL dit dus niet lukken, is de kans groot dat zij alsnog naar het EK gaan. Al met al dus zeer goede ontwikkeling!

24 januari 2018 om 09:22

Dus wanneer spelen we nu nog tegen een Brazilië of Argentinië?

24 januari 2018 om 11:26

Nooit. Alleen op het WK 😜

Jammer, Zuid-Amerikaanse landen zien we niet meer op onze Nederlandse velden voor een oefenwedstrijd.

24 januari 2018 om 13:10

Dit geldt alleen voor de EK-kwalificatie cyclus, dus oefenen tegen de door jou genoemde landen kan in de aanloop van een WK.

24 januari 2018 om 13:29

Tja alleen willen meer landen dat dan. Dus dat kan lastig worden.

5 september 2018 om 08:40

Ah dit is niks dan geldklopperij. Bij oefenwedstrijden zijn de uitzendrechten geen eigendom van de UEFA/FIFA. Met dit leuke trucje zijn de uitzendrechten van zo’n beetje elke internationale wedstrijd hun eigendom en dat is dus kassa kassa

Jammer dat nederland in de eerste divisie zit. Stonden ze een plek lager dan waren ze als 1e geplaats van divisie 2 en dat maakt kwalificeren een stuk makkelijker dan in een groep met 2 wereldtoppers. Verder is het een leuk concept, maar het idee dat een team uit divisie 4 het ek zo makkelijk kan halen is belachelijk. Niemand zit op zulke slechte landen te wachten.

23 januari 2018 om 12:47

Kan het trouwens als alle 11 ander landen zich al geplaatst hebben via de reguliere kwalificatie dat nederland zonder play offs te spelen (of zonder de play offs te hoeven winnen) zich kan plaatsen voor het ek? Want het zou niet heel raar zijn als al die 11 landen zich plaatsen voor het ek en het ek ticket wordt doorgeschoven naar de volgende niet geplaatst team. In dat geval heeft nederland opeens een grote kans via dit systeem in divisie 1. Het kan dan zelfs voorkomen dat je degradeerd als 3e maar toch een ek ticket wint met wat geluk lijkt het.

23 januari 2018 om 13:19

Ja!

Daarom is het dus gunstig dat Nederland alsnog in de 1e pot kwam.

23 januari 2018 om 13:21

Lacazette

Zou raar zijn als dat niet het geval zou zijn. Dat zou immers erop neerkomen dat landen uit de beste poule dus thusi moeten blijven ten faveure van teams uit de groep met Faroer, Liechtenstein en Andorra.

23 januari 2018 om 14:47

Lacazette, dat kan inderdaad. Als alle 11 andere landen uit divisie A zich regulier kwalificeren zou het A-ticket, ongeacht het resultaat, naar Nederland gaan. En Constant, ja ook dat is waar: met deze opzet gaat er dus sowieso 1 divisie D ploeg naar het EK: een once in a lifetime kans voor landen als Luxemburg of Faeröer Eilanden om eens een eindtoernooi te spelen dus. Wel lucky als je bij dat land in de poulefase komt op het EK zelf dus

23 januari 2018 om 15:57

Nee dat is niet zo, althans deels niet. Nederland zou dan tegen ongeplaatste landen uit divisie B moeten strijden voor een ticket. Ze zullen dus niet zonder play-offs te spelen al automatisch zijn geplaatst.

23 januari 2018 om 16:53

Hoe kom je hierop? Want ik zie dat je alleen maar tegen teams van jouw divisie moet spelen.

23 januari 2018 om 18:01

Hoe kom je aan die info wiggie? Er is dan al een knock out systeem (halve finales en finale) gespeeld binnen elke divisie. Is er daarna dan nog tijd over om nog een play-off ronde te spelen? Bovendien zeggen ze 'hoogst geklasseerde overgbleven team', dat zou dan sowieso een divisie A ploeg zijn toch?

24 januari 2018 om 09:24

Wat Wiggie zegt klopt. Is al eerder gecommuniceerd.

24 januari 2018 om 09:29

Dat staat op de website van de Uefa. De 4 beste van divisie A spelen in 2019 een halve finale en finale voor winst van de Nations League. In maart 2020 zijn play-offs voor de 4 extra EK-tickets.
En hoogst geklasseerde overgebleven team hoeft niet per definitie binnen dezelfde divisie te zijn.

24 januari 2018 om 09:34

@Timba69: lekker duidelijk haha! @wiggie: Ah i see, maar dat zullen dan dus nummers 2 uit de poules van Div B zijn (gezien de groepswinnaars ook play-offs van hun divisie spelen) als ik het goed begrijp?

24 januari 2018 om 13:12

Beter onduidelijk en juist dat duidelijk en onzin verkondigen. 😉

4 juni 2018 om 09:18

“Mocht het voorkomen dat bijvoorbeeld in Divisie A geen landen meer over zijn om een play-offplek aan te geven, dan wordt er gekeken naar de volgende divisie.”

Dus even als voorbeeld:

Duitsland en Frankrijk kwalificeren zich via de normale kwalificatie. Nederland speelt dus voor de play-offs. Stel dat alleen Polen uit Divisie A zich niet kwalificeert via de normale kwalificaties, dan speelt die ook voor de play-offs. De andere twee worden aangevuld uit Divisie B.

* ik neem aan dat de landen uit divisie B die niet poulewinnaar zijn geworden doorschuiven. Want als je eerste wordt in divisie B en je schuift dan door naar Divisie A, dan is dat een nadeel.

Stel dat Oekraïne en Wales met de meeste punten nr 2 worden in de Nations League dan schuiven die door naar de play-offs voor Divisie A.

Gaan de play-offs dus in dit voorbeeld tussen Wales, Oekraïne, Nederland en Polen. Dat worden wedstrijden met het mes op de keel, gaaf!

5 september 2018 om 12:20

lacazette

in Theorie kun je laatste worden in je Poule (als Nederland) alles verliezen maar toch naar EK gaan omdat alle andere landen in Divisie A zich plaatsen via reguliere plaatsingswedstrijden.

Je degradeert dan wel uit Divisie A. Daarom was het voor NL extra aantrekkelijk om in de hoogste Divisie te komen de kans dat die landen zich rechtstreeks plaatsen is natuurlijk enorm groot. We hebben wel wat resultaat nodig maar stel we kunnen verrassen en tweede worden in de poule dan is de kans erg groot dat je je plaatst! Dus alles op alles zetten voor de nations league is op zijn plaats.

En kansen hebben we.... Frankrijk waant zich natuurlijk de beste en terecht maar kan NL wel eens onderschatten en Duitsland gaat experimenteren met jeugd en dat is ook de kans voor Nl. We hebben alleen geen spits dat is ons probleem. Middenveld en verdediging is prima en buitenspelers lukt ook nog wel maar die spits die hebben we niet. Misschien zonder spits en voorin Babel en Promes met Depay in vrije rol vanaf middenveld?

5 september 2018 om 21:50

Denk idd dat de aanval een combi van Babel, Promes of Depay zal worden. Frankrijk heeft met Chiroud ook niet bepaald een topspits in huis. Benzema en Lacazette zouden de dynamiek van het elftal verstoren.

9 september 2018 om 00:10

Giroud speelt prima als aanspeelpunt voor opkomende griezmann/Mbappe

14 oktober 2018 om 10:32

Jawel dus, want de divisies zijn Al ingedeeld op basis van de klassificaties, oftewel de hoogste geklassificeerde teams zitten in divisie A, daarna B enz. Tenzij de klassificaties aangepast gedurende het toernooi.

23 januari 2018 om 17:59

Het is juist goed dat NL in divisie 1 zit omdat de kans groot is dat nagenoeg alle anderen zich rechtstreeks kwalificeren. In divisie 2 is die kans veel kleiner en moet je nog twee wedstrijden winnen om het ticket te pakken.

24 januari 2018 om 13:30

In divisie 1 moet je ook gewoon play-offs spelen.

5 september 2018 om 18:30

Kans is levens groot dat Frankrijk en Duitaland zich al plaatsen in de kwalificatie. Zoals ik het begrijp ben je in divisie A redelijk zeker van een EK.

6 september 2018 om 15:36

Redelijk zeker gaat wat ver, er moet te allen tijden nog een knock out deel (halve finales, finale) gespeeld worden. Maar goed, stel Nederland en nog 1 land uit pot A zijn de enige 2 van de 12 die zich niet via reguliere qualifiers hebben weten te plaatsen: dat spelen Nederland en dat andere land -aangevuld met de 2 hoogst geklasseerde én vooralsnog ongeplaatste landen uit pot B die niet in hun eigen kruisfinales (dus de groepswinnaars in B vallen al af) spelen- de bracket om te bepalen wie er met het 'pot A ticket' voor het EK meeneemt. Het is allemaal wat ingewikkeld maar volgens mij gaat het op deze manier.

10 september 2018 om 22:34

Juist goed...kans dat deze landen zich regulier weet te plaatsen is groot en dus een grote kans voor een land die zich niet plaatst alsnog mag spelen

14 oktober 2018 om 00:16

Mwah, de landen uit de b, c, d klasse die al hun directe concurrenten hebben verslagen in deze opzet verdienen wel een plekje. Het is er ook maar 1 uit elke klasse.

Dus mochten de overige 11 landen uit divisie A zich kwalificeren via de normale kwalificatie, dan maakt Nederland alsnog kans om naar het EK te gaan? Ondanks dat ze eventueel uitgeschakeld zouden worden?

23 januari 2018 om 14:48

Ja dat klopt, met een 2e plaats in zo'n groep van 3 heb je dus al een hele grote kans om gekwalificeert te zijn aangezien alle teams boven je zich waarschijnlijk toch wel kwalificeren!

23 januari 2018 om 19:03

Dit is helaas niet zo. Dan schuiven de runner ups uit poule 2 door

24 januari 2018 om 07:52

Uit welke poule 2? Wel zo handig om gewoon ovet divisies te spreken. En het staat er heel duidelijk...wanneer iemand zich al via de reguliere kwalificatie plaatst dan gaat het ticket naar het hoogste nog niet geplaatste land in de divisie van dat land. Die nations league wordt dus heel belangrijk...hopelijk levert dat niet een hoop krampachtige wedstrijden op.

24 januari 2018 om 13:31

Het playoff ticket ja.

Als je deze theorie loslaat op de WK kwalificatie voor 2018 heb je dus gelijk een finale tussen NL en Italie, aangezien de andere 10 direct gekwalificeerd zijn en daardoor niet deel nemen aan de playoffs...

24 januari 2018 om 09:05

Ja haha.
En als Italië van Zweden had gewonnen was je rechtstreeks gekwalificeerd. Vandaar het belang om in divisie 1 te zitten anders was het ook veel beter om in divisie 4 te zitten bijvoorbeeld

24 januari 2018 om 09:10

Nee want er komen nu nog 20 ipv 24 teams uit de reguliere kwalificatie dus de play offs van nummers 3 uit de groep zoals we die vroeger kende komen te vervallen. Alleen de 10 nummers 1 en 2 plaatsen zich direct.

ik weet dat praktisch niemand zit te wachten op een land als andorra op een ek. maar voor zo'n klein land zou dat zo'n beetje het mooiste zijn uit hun hele bestaansgeschiedenis. de blijheid die je in en rond de stadions gaat zien, daar zou ik erg vrolijk van worden.

23 januari 2018 om 19:30

Ja daar zullen dan alle dertig inwoners huilen van geluk. Het draait hier gewoon om geld verdienen door een extra toernooi te verzinnen. Daarbij komen er weer meer landen op het EK waardoor ook dat toernooi langer zal duren. Ik vind het prachtig dat een klein land zich weer te plaatsen maar dan wel op een normale manier (zoals IJsland).

24 januari 2018 om 08:06

Faeröer (verrassend veel niet-0-punters in WK kwalificatie poule), Letland en Luxemburg zijn denk ik de grootste kanshebbers voor de groepswinst in div D, al kan ik Armenië en Azerbeidzjan moeilijk inschatten qua niveau. Toch mooi dat 1 van die landen dan 1 keer een compleet volksfeest mag meemaken. Bovendien promoveren ze als groepswinnaar in div D direct naar div C van 4 jaar later dus het volgende toernooi hebben ze direct 0% kans om erbij te zijn. Vind dat er met deze opzet een vrij mooie eerlijke verdeling komt waarbij ook kleine landjes toch een klein buitenkansje kunnen benutten, ik kan het wel waarderen!

5 juni 2018 om 20:41

Ik wel niks mooiers dan dat een groot land wordt uitgeschakeld door een klein klote land.juist dat mis ik ook in de cl dat een kleine club een grote kan uitschakelen gewoon via knock out .

Je kan hier dus beter in poule 2/3 zitten want de kans dat je daarbij een ticket verdient voor Ek kwalificatie is natuurlijk een stuk groter. Aan de andere kant als je in poule a waar we zitten boven Zwitserland, polen en IJsland kan eindigen dan is de kans al heel groot dat de overige teams via de kwalificatie al een Ek ticket gewonnen hebben en dat je op die manier een ticket kan verdienen wanneer je je Ek kwalificatie verkloot.

Het is alleen jammer dat je zoiets hebt voor het Ek. Ik had dit juist liever gezien voor de Wk kwalificatie zonder te zeggen er mogen 6 teams uit Europa komen en 5 uit Afrika. Gewoon in een vrije bak gooien en loten en zien bij wie je in de poule komt. Dan krijg je tenminste een Wk met alleen teams die op dat moment in vorm zijn en niet een Wk met verplicht 5 teams uit Afrika terwijl het vijfde team er eigenlijk niet thuishoort en daardoor wen Italië thuis moet blijven.

24 januari 2018 om 08:19

Het is juist de charme van een WK dat er Aziatische, Afrikaanse en Noord Amerikaanse landen bij zijn. Als we heel de top 32 zouden uitnodigen zou het gewoon een kruising tussen een EK en Copa America zijn zo ongeveer.. Het is in Afrika bijvoorbeeld al gigantisch moeilijk om je te kwalificeren gezien je 2x winnaar van een poule moet worden en er gaan maar 5 landen terwijl ze ongeveer evenveel landen hebben als de UEFA. Daarbuiten heb ik Nigeria, Kameroen en Algerije (om maar een paar voorbeelden te noemen), maar ook landen als Costa Rica (N-Amerika) en Zuid-Korea en Iran (Azië) goed voetbal zien spelen, er behoren zeker landen uit die continenten bij de kanshebbers om de knock out fase te halen, is toch juist mooi!

24 januari 2018 om 12:00

Maar het moge toch wel duidelijk zijn dat het niveau van elke ploeg uit de 1e groep minstens net zo hoog is als welk willekeurig Afrikaans topland. Nigeria is aardig net als Ghana, Tunesië Senegal, Marokko en Algerije, nou dan houd het wel een beetje op. Zie liever Nederland op het WK als Togo eerlijk gezegd. En dan begin ik niet eens over de landen uit Azië, want dat niveau is wel heel pover.

Eigenlijk ben ik meer een voorstander van een opzet zoals bij het Ijshockey en nu deze nations League. Gewoon de beste landen van de ranking tegen elkaar in een toernooi, waarbij de slechtsten degraderen de beste worden kampioen of promoveren. Zeg de beste 32. Dan heb je toch iedereen wel een beetje te pakken.
En dan is er voor de 'mindere' landen ook echt iets te winnen. Ze hebben hun eigen toernooi waar ze een serieuze rol van betekenis kunnen spelen. Zijn we ook meteen van dat corrupte gedoe af bij de Fifa, waarbij stemmen worden gekocht door het vergeven van startplekken op het WK.
En sorry ik zit niet te wachten op Iran, Saudi-Arabie, Mali, Togo, Nieuw Zeeland, Andorra etc. Ik wil de besten tegen elkaar zien.

5 september 2018 om 13:42

Grappig dat je Afrika boven Azië plaatst terwijl in elke poule waar een Aziatische ploeg heeft gezeten samen met een Afrikaanse het Aziatische land er telkens boven is geëindigd. Daarnaast is Japan doorgegaan en geen enkele Afrikaanse en hebben ze meer punten dan de Afrikaanse landen gehaald. Iran zorgde bijna voor een stunt en Zuid-Korea knikkert de Wereld Kampioen eruit. Ik hoor zo vaak het argument dat Afrika zo geweldig is en Azië er niks van bakt zonder dat dit onderbouwt wordt. Ga eerst eens op onderzoek uit voordat je gaat blaten.

14 november 2018 om 16:25

Sorry meneer. We kijken over meerdere WKs niet alleen 2018. Leuk voor Japan en "bijna Iran" maar dat is ook niet altijd zo geweest.

Je zult nooit automatisch geplaatst zijn, omdat er ten alle tijden een play-off (halve finale - finale) gespeeld moet worden bestaande uit 4 ongeplaatste landen. Stel Nederland wordt 12e in divisie A en de overige 11 zouden al geplaatst zijn, dan spelen ze met 3 andere ongeplaatste landen uit divisie B de play-offs. De winnaars daarvan plaatsen zich alsnog voor het EK.

23 januari 2018 om 18:07

Nee toch, de 4 groepswinnaars binnen elke divisie spelen juist een knock out systeem (halve finales geloot en daarna finales) en die 4 winnaars plaatsen zich, dus 1 team uit divisie A, B, C en D. Mocht 1 van deze landen al geplaatst zijn (wat alleen bij A en B waarschijnlijk is eigenlijk) schuift/schuiven die ticket(s) door naar het hoogst geklasseerde land(en) uit de Nations League dat nog niet gekwalificeerd is via de reguliere kwalificatie.

24 januari 2018 om 00:43

Als ik het zo lees is er los een halve finale en finale (2019) en daarna nog een keer play-offs (2020). Lijkt me sterk dat dit twee keer dezelfde wedstrijden zijn, dus denk dat wiggie gelijk heeft. De play offs worden gevuld met de 4 teams uit divisie A die best hebben gepresteerd mits ze nog niet geplaatst zijn en anders hoogst geplaatste in divisie A. Als er dus meer dan 8 landen al geplaatst zijn hou je maximaal 3 over en moet er dus aangevuld worden vanuit een andere divisie.

24 januari 2018 om 08:27

metaalverf: Ja oke, dat zie ik ook staan inderdaad. Dus de kruisfinales dienen voor het bepalen van de kampioenen van de Nations League divisies en de play offs dus voor de daadwerkelijke EK kwalificatie. Echter staat er wel: 'mocht een groepswinnaar al gekwalificeerd zijn wordt deze plek in de play-off ingenomen door het hoogst geklasseerde team uit DIE divisie', daar ontstaat dus de verwarring. Het zou raar zijn om dan aan te vullen met ploegen uit Div B aangezien ook zij play-offs spelen (met hun 4 groepswinnaars) voor de Div-B ticket voor het EK.. Ik vind het nog niet 100% duidelijk in ieder geval. Daar tegenover staat weer, stel er zouden 3 ploegen ongeplaatst zijn in A, dan zullen ze toch moeten aanvullen inderdaad want anders zijn kruisfinales niet mogelijk. Bij 2 omgeplaatste landen zou je weer wel gelijk een finale kunnen spelen. Ik hoop dat hier nog wat meer duidelijkheid over verschaft wordt binnenkort..

24 januari 2018 om 09:25

Toch is het zo. Je krijgt niets cadeau.

24 januari 2018 om 09:48

Nee, je speelt altijd in PO met 3 andere landen. Even een voorbeeld: stel, 11 ploegen van divisie A (alleen Nederland niet) plaatsen zich voor het EK, samen met 7 ploegen van divisie B (3 van de 4 Nations League groepswinnaars plaatsen zich ook voor het EK) en 2 ploegen van divisie C (die beiden ook hun divisie C poule gewonnen hebben). Dan gaan ze de PO als volgt indelen (beginnend bij divisie D).

Divisie D: de 4 groepswinnaars
Divisie C: de 2 groepswinnaars die zich niet voor het EK geplaatst hebben + de 2 beste nummers 2
Divisie B: de groepswinnaar die zich niet voor het EK geplaatst heeft + de 3 beste van de overige teams (waarbij ze eerst naar eindrangschikking, dan aantal punten en dan doelsaldo kijken)
Divisie A: Nederland, het overgebleven team van Divisie B die niet aan PO meedoet en zich niet voor het EK geplaatst heeft en de overige 2 nummers 2 van divisie C

Dus mocht Nederland zich niet plaatsen voor het EK, kan het gunstig zijn om in divisie A te zitten, omdat er dan een kans is dat je tegen zwakkere ploegen in de PO komt dan als je in divisie B zou zitten

24 januari 2018 om 10:29

Kralinger dank u, dat noem ik nou een duidelijke uitleg de kans is dus wel aanzienlijk dat je zelfs een Div C ploeg tegenkomt in die play offs (zoals in jouw voorbeeld). Mooi nieuw systeem, ik kijk al uit naar de wedstrijden!

24 januari 2018 om 12:33

Ik kan me niet voorstellen dat de runner up van divisie B wordt doorgeschoven naar de playoffs van divisie A. Het lijkt mij eerder dat de beste poulewinnaars van divisie B (lees: hoogstgeklasseerd op de wereldranglijst) omhoog worden geschoven naar divisie A. En in de playoffs van divisie B worden vervangen door de eerstvolgende runners up.

5 september 2018 om 13:44

@kralinger.
Duidelijke uitleg, zo dacht ik er ook over. Toch heb ik mijn twijfels, omdat ik me niet kan voorstellen dat Nederland dan wordt gekoppeld met twee teams uit Divisie C. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat teams uit Divisie B doorschuiven, omdat het dan moeilijker wordt voor ze. Ik ben benieuwd, maar volgens mij is er nog niet goed over nagedacht.

15 oktober 2018 om 17:39

@davekattenberg
Dat zou niet eerlijk zijn tegenover die groepswinnaars uit divisie B. Die zouden dan gestraft worden en tegen een land uit divisie A moeten uitkomen. Nu is juist een lager geklasseerd land uit divisie B de pineut, en moeten zij doorschuiven naar de play-offs van A. Logisch dus: betere prestaties in de poules, betekent minder lastige tegenstanders in de Po's. Aangezien de Nations League vã³ã³r de gewone kwalificatie gespeeld wordt, kan je ook niet speculeren op een bepaald resultaat, omdat je nog niet weet wat je nodig hebt om bij de Po's tegen een bepaalde tegenstander uit te komen. Je kan dus maar beter "gewoon" je best doen in de NL wedstrijden.

Dus als ik het goed begrijp plaats er zich ook een land uit divisie 4 zich voor het EK. Dat is toch ronduit belachelijk.

23 januari 2018 om 19:38

Hoezo? Wanneer ze de divisie 4 winnen gaan ze inderdaad naar het EK, maar hierdoor promoveren ze ook naar divisie 3 en zullen daardoor niet zo gauw weer op een EK te vinden zijn. Ik vind dit wel een goed concept waar elk land evenveel kans maakt!

15 oktober 2018 om 17:42

Ach, 1 ticket van de 24, dat kan er toch wel vanaf? Dan hebben die kleine landjes ook een prijs en wordt het voor hen leuk. Promotie naar divisie C is iets waar ze blij van kunnen worden, en ticket voor EK is kers op de taart. Wat ze tot nu toe meemaakten, waren kansloze wedstrijden tegen sterkere tegenstanders. Daar wordt een inwoner van die landen niet vrolijk van.

Vind dit een uitstekend plan, meer wedstrijden op nationaal niveau.
Neem aan minder oefenwedstrijden, dus meer wedstrijden met belang.

Nu krijgt iedereen de kans om aan een eind toernooi mee te doen en tegelijkertijd met 24 landen is de kans groot dat alle grote landen aanwezig zijn. Divisie A is de plek om te zitten. Bijna allemaal mooie wedstrijden en daarnaast zal bijna iedereen in die groep zich plaatsen via kwalificatie. Mocht je dus zoals Nederland een minder jaar hebben, is de kans nog steeds groot dat je op het eind toernooi aanwezig bent. Een soort Denemarken scenario is dan elk EK mogelijk.

Elke 2 jaar degraderen er dus 4 teams en dat hoeven in divisie A niet de minsten te zijn. Hoop op een groep met Portugal/duitsland/belgie en Italiã«/zwitserland/engeland. In deze volgorde van liefst naar minst. Spanje en Frankrijk compleet weg gelaten omdat hier het minst leeft. Portugal en Italiã« gebeurd bijna altijd wat ^^.

Alleen 1 vraag. je krijgt dus groepen van 3 neem ik aan per divisie.
Waarom zijn er dan 6 speeldagen? uit, thuis en neutraal terrein?

23 januari 2018 om 23:20

Volgens mij voor de pouls die bestaan uit 4 teams

24 januari 2018 om 08:32

Ja het zijn groepen van 3 inderdaad en 6 speeldagen omdat er 6 wedstrijden gespeeld worden: A-B, A-C, B-C, B-A, C-A en C-B. Er kan uiteraard niet tegelijk gespeeld worden aangezien er maar 3 teams zijn, een van de drie heeft elke speelronde rust.

15 oktober 2018 om 17:44

En op de speeldagen dat je niet speelt, kan je alsnog een oefenwedstrijd naar keuze inlassen, of eventueel helemaal niet spelen. Dat moet elke voetbalbond dan maar zelf weten.

Ik blijf de foto van het Nederlands elftal, die hier gebruikt wordt, het toonbeeld uiten hoe het Nederlands elftal de laatste paar jaren speelt en zich profileert: ongecontroleerd, geen sturing en het beeld van een groep jongens die op schoolreisje zijn. Hopen dat na het WK het Nederlands elftal er weer staat en er tenminste weer wat te zien is van die uitstraling dat we niet te kloppen zijn. Eerst maar eens deze nieuwe league afwachten, heb er zin in.

Heerlijk! Er valt iets te winnen! Eindelijk eens een idee/regel die iets toevoegt. Waarom ze bijvoorbeeld de aftrap veranderd hebben is mij een raadsel. Denk dat ze Marco van Basten aan het werk willen houden ofzo. Maar dit nieuwe systeem, prima! Heb er zin in

Oefenwedstrijden bestaan niet, wel vriendschappelijke ontmoetingen maar die zijn alles behalve vriendschappelijk.
Het gaat uiteindelijk om de eer en zeker niet de bedoeling om te verliezen.

Vooral in kleinere landen wordt er echt uitgekeken naar de nations league. Ik woon in Schotland en hier hebben de mensen het er al een tijdje over. Eindelijk eens de kans om dit land in een toernooi te zien met gelijkwaardige tegenstanders waar er daadwerkelijk wat te winnen valt. Dat is toch wel het mooie aan de Nations League.

voor de mensen die willen kijken naar de loting, check de site van uefa

even een vraag omdat ik met een schuin oog zat te kijken naar de loting maar zag ik nou Noorwegen geloot worden voor poule 2 maar dat ze in poule 3 terecht zijn gekomen. Waarom was dat?

Met Frankrijk, juist het land dat ik nou niet wilde zien

Dus als Nederland 3x degradeert zitten we in divisie 4, dan kunnen we proberen om een ticket te bemachtigen door tegen Andorra en Malta te spelen
Ik acht de kans dat NL over 12 jaar bij het EK zit wel reã«el

maar ja ff zonder gekheid, ik denk dat het geen verkeerd systeem is, zal me benieuwen.

Denk alleen van de promotie wedstrijden dat het tussen divisie A - B interessant is om in A te komen omdat er dan kans is dat je een ticket in je schoot geworpen krijgt.

Van D - naar C en C naar B, maak je het voor je zelf moeilijker, maar ja we gaan het wel zien.

Weetje, we gaan gewoon die wedstrijden spelen en dan zie ik wel wat de gevolgen zijn. Nog steeds een totaal onduidelijke competitieopzet maar het zal wel.

Dus diegene die al zeker zijn van het EK kunnen dan voor spek en bonen mee doen aan de kwalificaties?

15 oktober 2018 om 17:54

Nee, de volgorde is:
1) Nations League groepsfase
2) kwalificaties EK + tegelijk halve finale en finale Nations League, om de eindwinnaar van de NL te bepalen (enkel divisie A)
3) play-off's NL, 1 ticket per divisie, enkel met de landen die nog niet geplaatst zijn voor het EK, en je krijgt geen ticket cadeau, want er spelen per divisie altijd 4 landen mee. Zijn er niet genoeg ongeplaatste landen over binnen een divisie, dan vullen ze aan uit lagere divisies.

Onzin dit. Je gaat toch geen ek spelen om mee te mogen doen aan het ek 😶.

Dit zijn voor landen met weinig perspectief op het halen van de EK de mogelijkheid om zich te plaatsen
Dus Nederland, pak je kans - de andere, sterkere, landen zullen met een reserve team op de proppen komen

Wel weer jammer dat alles in weekend word gespeeld zodat de reguliere competitie weer stilgelegd moet worden, het had ook even tussendoor op een woensdag gekund

5 september 2018 om 19:21

Waarom komen die met reserveteams?? Ze kunnen gewoon degraderen toch? Lijkt mij geen gok waard.

5 september 2018 om 20:13

Je kan je gewoon plaatsen voor het ek mwt dit toernooi, dus de grote landen zullen zeker wel met hun a selectie komem. Je kan deze wedstrijden toch niet even op een woensdag doen... spelers moeten met elkaar kunnen trainen en aan elkaar wennen enzo. Als je zondag nog speelt en woensdag al weer aan moet treden aan de andere kant van de wereld/continent, dat kan je de sporters natuurlijk niet aandoen.

"om een einde te maken aan de zinloze oefenwedstrijden, heeft de Uefa de Nations League in het leven geroepen."

En dus spelen we een oefenwedstrijd ter voorbereiding op de Nations League

Duitsland en Frankrijk. hoe lastig wil je een loting hebben?

6 september 2018 om 11:13

Nou, bijvoorbeeld de poule van Eng/spa/kro is net zo lastig. De andere pouls (zeker van Belgie) zijn beduidend zwakker

6 september 2018 om 11:55

die van Engeland is bizar zwaar inderdaad

14 oktober 2018 om 14:56

Kroatie wordt hevig overschat door 1 WK waarin het ze mee zat. Natuurlijk hebben ze een aantal goede spelers en speelden ze een goed WK, maar de komende jaren komen ze waarschijnlijk niet eens meer in de buurt van een finale.

Bovendien ziet Engeland er op papier altijd goed uit, maar in de praktijk is het toch altijd weer heel pover. Kwaliteit is er wel, maar ze weten er zolang ik leef nooit echt iets uit te halen. Ook tactisch vind ik de Engelsen heel naief.

Spanje is natuurlijk wel een erg goede ploeg. Ze hebben wel een jasje uit moeten doen nu het duo Xavi en Iniesta er niet meer is, maar nog steeds is Spanje altijd een kandidaat voor een titel.

Begrijp er nog steeds weinig tot niks van. Maar zal wel aan mij liggen. Onnodig ingewikkeld allemaal als je het mij vraagt.

15 oktober 2018 om 17:57

Je moet even de 4 tickets voor Euro 2020 weglaten, want dat is maar een extra'tje dat er niet altijd bij zal zijn.

En dan is het simpel: 4 divisies met telkens 4 groepen. Groepswinnaars van divisie A strijden voor eindwinst. Laatste in elke groep degradeert, eerste in elke groep promoveert.

En dat om de twee jaar.

That's it.

Het ingewikkelde eraan is het gedoe rond de 4 extra tickets voor Euro 2020, maar dat is maar eenmalig. In volgende edities kunnen ze dat deel weglaten of iets anders als extra'tje erbij doen.

Als met dit extra systeem Nederland zich nog niet plaatst voor het EK, kunnen ze beter stoppen met voetbal. Zeker als je er van uitgaat dat zowel Duitsland als Frankrijk zich via de kwalificatie gaan plaatsen,

6 september 2018 om 20:34

Dat zegt nog niets. Je zult altijd nog 2 rondes playoffs moeten spelen.

Ik heb een vraag, stel nou; 11 van de 12 landen in divisie A plaatsen zich via de ''normale'' ek-kwalificatie voor het EK. Is het 12e land van divisie A dan verzekerd van een ticket voor het EK?

6 september 2018 om 20:33

Nee. Dan komen er 3 landen uit de B divisie bij voor de play-offs.

10 september 2018 om 16:59

Maar dan is de vraag hoe die landen worden aangevuld. Als dat de beste niet-geplaatste landen uit de B divisie zijn, dan hebben zij dus moeilijkere tegenstanders in de playoffs.

In #98 staat een uitleg die plausibel klinkt, maar het is dan allemaal wel erg ingewikkeld gemaakt.

19 november 2018 om 15:30

Het zijn de beste niet-geplaatste zonder deelname aan de B playoffs.

Oranje speelt al klote,en krijgt een loodzware loting

Nog even een vraag voor Kralinger:

Stel dat in de normale EK-kwalificatiereeks 12 landen uit divisie A, 7 landen uit divisie B en 1 land uit divisie C zich voor het EK plaatsen.
In jouw uitleg worden dan de play-offs door de volgende landen gespeeld;
Divisie D: de beste 4 landen van divisie D
Divisie C: de beste 4 landen van divisie C (m.u.v. het land dat zich al rechtstreeks geplaatst heeft)
Divisie B: de beste 4 landen van divisie B die zich nog niet rechtstreeks geplaatst hebben
Divisie A: het slechtste nog niet geplaatste land van divisie B+nummers 5-7 van divisie C (m.u.v. rechtstreeks geplaatst land)
In dat geval is het als divisie B-land gunstig om zo slecht mogelijk te presteren in de Nations League, omdat je dan een aanzienlijk makkelijkere playoffs hebt.

10 september 2018 om 17:00

Ja dit is precies wat ik me afvroeg. Het klinkt plausibel, maar het wordt wel volstrekt ondoorzichtig dan. Dat is op zich niks nieuws in de voetballerij, de lotingen zijn ook altijd abracadabra. Maar dan weet je dus echt pas op het allerlaatste moment wie je tegenstanders in de playoffs zijn.

Zijn die playoffs trouwens ook weer een uit- en een thuiswedstrijd?

10 september 2018 om 17:09

Aanvulling, kleine correctie; in de playoffs van divisie C spelen dan de nummers 2-5 tegen elkaar. Dat betekent dat dan de nummers 6-8 in de playoffs van divisie A toegevoegd zouden worden (en niet de nummers 5-7). Wat een ingewikkeld gedoe zeg, ik moet het echt 4 keer lezen allemaal.

15 oktober 2018 om 18:00

Het enige ingewikkelde eraan zijn die 4 extra tickets voor Euro 2020, maar dat staat volledig los van de eigenlijke Nations League. Ze hadden dat beter niet gedaan, en de 24 tickets gewoon via de reguliere kwalificatie gedaan. Nu mengen ze 2 tornooien met elkaar en dat is nooit een goed idee.

Ik weet niet. Zie veel gelul over kwalificatie via Nations League maar wij gaan ons regulier kwalificeren. Ben ik heilig van overtuigd.

Als je 3e wordt inde poule degradeer je naar de lagere divisie. Maar kun je desondanks doorschuiven naar de eerste plaats als de nummers 1 en 2 zich al voor het EK hebben geplaatst? Dus ben je dan zowel degradant, als halvefinalist? Lijkt mij wel, anders komen er in divisie A steeds maar weinig plekjes vrij voor de winners uit divisie B, maar ik kan dit nergens defnitief terugvinden.

15 oktober 2018 om 18:03

Als je 3e wordt in de poule, degradeer je naar een lagere divisie, dus over 2 jaar speel je hoe dan ook in die lagere divisie!

En de 4 winnaars van divisie B promoveren hoe dan ook naar divisie A.

Tot daar is alles simpel.

Maar je kan inderdaad alsnog opgevist worden voor de play-offs, voor een ticket voor Euro 2020, maar dit telt enkel voor het halen van dat ene ticket, en heeft dus geen enkele invloed op de normale gang van zaken in de Nations League.

Dus het is eigenlijk wel lekker voor Duitsland, mochten zij degraderen: dan is de weg naar het EK via de Nations League een stuk makkelijker voor hen. Dat is toch wel jammer in dit systeem, dat degraderen loont. In de eerste finales worden nog geen EK-tickets uitgedeeld, dat zal pas volgend jaar zijn.
Verder is het jammer dat alleen de groepswinnaar volgende wedstrijden speelt. Nummer 2 en 3 zijn meteen uitgespeeld. Oefenwedstrijdjes tegen Zuid-Amerikaanse tegenstanders organiseren dan maar na de winterstop.

15 oktober 2018 om 18:06

Als Duitsland degradeert, dan betekent dat helemaal niet dat ze makkelijker naar het EK kunnen. Dan gaan ze eerst een play-off moeten spelen tegen eventuele andere landen van divisie A die nog niet geplaatst zijn, of tegen ongeplaatste landen uit divisie B.

Opzettelijk degraderen om in een volgende editie makkelijker aan een ticket te komen, dat is riskant, want het is lang niet zeker dat er de volgende keer weer tickets te verdienen zijn. Europa heeft maar 13 tickets voor het WK, dus het lijkt me sterk dat ze die gaan "verspillen" aan de losers van de Nations League. In de editie daarna (voor Euro 2024) kunnen ze eventueel terug een ticket aan elke divisie geven, maar ze kunnen tegen dan ook van gedacht veranderen.

Blijf het nogal raar vinden dat de kleine landen net zoveel kans hebben als de 'betere' landen. In divisie A zul je dus veel meer moeten doen om zo'n ticket te krijgen. Dan is het dus helemaal niet zo heel erg dat je degradeert en is de weg naar het EK al een stuk makkelijker.

15 oktober 2018 om 18:08

Helemaal niet. Die kleine landen hebben nul kans om te kwalificeren op de normale manier. Dat zijn al 20 van de 24 tickets die buiten bereik liggen. De 3 tickets voor divisie A, B en C, daar kunnen ze ook niet aan. Blijft maar 1 ticket over, waar ze met z'n 16 voor moeten strijden. Makkelijk is anders.

En of die 4 extra tickets er in volgende edities weer zullen zijn, is nog maar de vraag.

Lijkt mij een goed systeem, maar waarom doet israel hier aan mee? De laatste keer dat ik in israel was, lag het niet in europa :/

15 oktober 2018 om 18:14

Omdat de federaties niet de landsgrenzen volgen. Uefa is niet Europa, en AFC is niet Aziã«, want Australiã« zit daar ook bij.

Israel doet ook mee aan het Eurosong festival. Dat land is gewoon grotendeels westers qua opvattingen, dus willen ze graag bij Europa horen. Dat kan niet qua landsgrenzen, maar voor sport en cultuur heb ik daar geen bezwaar tegen.

Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat als Egypte liever bij AFC zou horen omdat dat volk zich meer Moslim/arabier voelt dan Afrikaans, dat dat mogelijk zou zijn. Je moet natuurlijk wel een bã©ã©tje in de buurt liggen, dus als bijvoorbeeld Kameroen bij AFC zou willen horen, gaan ze dat weigeren.

13 november 2018 om 04:37

Er zijn ook landen in beide conferenties die het vertikken om op een veld met Israel te staan.

20 mei 2019 om 11:51

Sterker nog, er zijn vrij veel landen waar mensen met een Israelitisch paspoort niet eens het land in mogen.

20 mei 2019 om 19:53

Ja, als Israel bij de Aziatische bond zou zijn aangesloten kun je de bizarre situatie krijgen dat ze in een poule met Saudi Arabië, Syrië en Iran terecht komen.

Het is niet ideaal, maar binnen Europa hebben we dit soort gesodemieter gelukkig niet zoveel.

Als we 4 punten halen uit de komende 2 duels zijn we toch ook zeker van groepswinst? Of gaat het om onderling resultaat? In dat geval moeten we van Frankrijk winnen en is een gelijkspel tegen Duitsland genoeg voor groepswinst.

Of zie ik het verkeerd hier? Zo ja, ik hoor graag hoe het dan wel zit.

13 november 2018 om 11:01

Als we winnen van Frankrijk met 1-0, 2-1 of met meer dan één doelpunt verschil en gelijkspelen tegen Duitsland zijn wij groepswinnaar.
Winnen we (uitgaande van een gelijkspel tegen Duitsland) met 3-2, 4-3 etc. dan geldt dat de uit-doelpunten dubbel tellen en gaat Frankrijk door. Bij 2-1 is het gelijk en gaan we door o.b.v. doelsaldo.

13 november 2018 om 11:17

Top, dankjewel. Het gaat dus eerst om het onderlinge resultaat, dus een gelijkspel tegen Frankrijk is helaas niet voldoende. Dan maar gewoon winnen, ik zie daar zeker kansen toe.

13 november 2018 om 12:19

Ja, voor poulewinst is winst tegen de Fransen noodzakelijk plus minimaal gelijkspelen (in dat geval geldt hetgeen eerder gezegd) tegen Duitsland.

Dus als je geen eerste wordt kan je beter 3e worden en degraderen zodat je de volgende keer meer kans hebt om wel eerste te worden en de play-offs kan winnen

De Nations League winnen is uiteindelijk moeilijker dan het EK. Je speelt meer (8 ipv 6) én enkel wedstrijden tegen A-landen over een langere periode.

Nederland moet na Duitsland nog twee A-landen uitschakelen in een tweeluik.

Waarom de nations league? Niet om een einde te maken aan zinloze oefenduels, want dan hadden ze die wel gewoon geschrapt. Het draait immer en alleen maar om geld.

Het voetbal wordt al decennia verkracht door de Uefa/fifa, meer, meer, meer, kwantiteit (geld) over kwaliteit (een eerlijke sport).

De Nations League is dus niets anders dan het rechtvaardigen van een hoop onnodige interlands, zodat de bond er weer geld aan kan verdienen in de vorm van sponsoring e.d..

Jammer dat de waarheid door de media niet gewoon gezegd en geschreven wordt en ze simpelweg de onzin van de bond overnemen. Slap stukje journalistiek dus!

Ik snap nu alleen niet hoe de tickets aan poule B, C en D worden weggegeven.

Ligt het aan mij of lees ik het niet goed?
Er zijn vier tickets voor het EK te winnen maar als Nederland de Nations league wint zijn ze nog niet zeker van het EK ? Huh?

20 mei 2019 om 19:56

Het winnen van de Nations League betekent roem en geld, maar idd geen automatische plaatsing voor het Ek,

Daarvoor zal Oranje 1ste of 2e in de huidige poule moeten worden, wat niet zo moeilijk is gelukkig.

Mocht dat niet lukken, dan kan Nederland zich alsnog kwalificeren via de playoffs. Door de eerste plek in de Nations League poule was Oranje daar namelijk sowieso van verzekerd.

Snap het alsnog niet.
Als we aankomende juni de Nations League winnen, zijn we nog niet geplaatst. We moeten nog eens eerste worden in de groepsfase om ons te plaatsen voor de play-offs?

21 mei 2019 om 14:07

Waar spelen we die finale dan voor? De eer?

Dus naast roem en geld zit er geen verschil in 4e worden in de Nations League Finals en het winnen? Je hebt gewoon een extra kans voor de playoffs?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren