Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Frank de Boer wist niets: ‘Maar als de KNVB het wist, dan wist Nouri het ook’

Laatste update:

Frank de Boer was niet op de hoogte van de hartafwijking van Abdelhak Nouri. Dat vertelt de voormalige trainer van Ajax zaterdag aan AT5. "Van Nouri wist ik het niet, maar over een hoop andere spelers kreeg ik wel informatie", zegt De Boer. De momenteel clubloze oefenmeester zegt dat hij zulke informatie normaal gesproken altijd zou meekrijgen, mits die bekend is. "En als de KNVB het wist, dan wist Nouri het normaal gesproken ook."

Het is onduidelijk wie precies wist dat er in 2014 al een hartafwijking was geconstateerd bij Nouri. De KNVB meldde zaterdag dat de middenvelder zowel mondeling als schriftelijk op de hoogte was gesteld. In 2014 en 2016 werd Nouri geïnformeerd over het feit dat er tot tweemaal toe een hartafwijking aan het licht kwam, verzekerde de bond.

Bij beide gesprekken met Nouri was een medisch specialist aanwezig en de KNVB heeft verder alle protocollen gevolgd. Dat betekent dat de ouders van de middenvelder niet op de hoogte gebracht werden, aldus de KNVB. Nouri was destijds immers al ouder dan zestien jaar. De bond maakte ook duidelijk dat Ajax op de hoogte was gesteld.

De familie van Nouri is ervan overtuigd dat de speler zelf niet wist van de afwijking. Daarom heeft de familie een advocaat ingeschakeld die onderzoek doet. Volgens journalist Hugo Logtenberg van het NRC Handelsblad, die maandenlang onderzoek deed naar het medisch dossier van Nouri, is er geen enkel bewijs dat de voetballer schriftelijk is geïnformeerd.

'Het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat hij zijn ouders niets verteld heeft. Hij deelde al zijn medische informatie met familie", zegt de journalist. "Er gingen ook altijd familieleden mee naar artsbezoeken en de post werd ook door familie gelezen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het natuurlijk achteraf makkelijk lullen maar je kan ja natuurlijk afvragen of ze in deze situatie Nouri wel een contract hadden moeten aanbieden. Er overlijden ook spelers aan hartfalen waarbij testen bij keuringen niets naar voren gekomen is.
Uiteindelijk blijft het triest maar de vraag is hoe was die te voorkomen geweest?

6 januari 2018 om 18:57

Een jongen van de club waar word van gezegd 1 van de grootste talenten die er al ik weet niet hoelang loopt geen contract aanbieden. Is inderdaad achteraf wel heel makkelijk lullen van je. Ik ben geen arts en ik heb daar niet gelopen, ik weet niet of het een afwijking was waarmee hij kon voetballen. Kunnen de mensen bij de Knvb beter beoordelen dan ik.
In mijn ogen is ieder woord van iedereen teveel gezegd zolang er geen feiten op tafel komen. We lullen allemaal maar wat in de rondte.

6 januari 2018 om 18:58

Wat bedoel je met: "Er overlijden ook spelers aan hartfalen waarbij testen bij keuringen niks is voorgekomen."? Er worden ook mensen 100 waarbij er hartfalen zijn geconstateerd, dus dat je hartfalen hebt betekend niet dat je snel dood gaat of dat je achter de garaniums moet gaan zitten. Kanu, Sno en Ebecillio hebben ook gewoon met hartafwijkingen gespeeld en Sno zelfs nog na een hartstilstand. Een ogenschijnlijke onschuldige afwijking bij Nouri zegt in principe niks. Daarbij is het nog maar de vraag of die afwijking ook maar iets met zijn hartstilstand heeft te maken. Voor nu is het gissen, maar ik geloof niet dat Ajax of de KNVB bewust Nouri lieten spelen terwijl ze wisten dat zijn hart elk moment kon stoppen.

6 januari 2018 om 19:17

Ik ben geen arts jij ook niet denk ik. Het klopt dat er spelers na een hart aanval weer top voetbal hebben gespeeld er zijn ook spelers overleden waar bij meerdere testen niets aan de hand bleek en een paar weken later dood op het veld lagen. Een hart test is echt een moment opname.
Ik speel even de advocaat van de duivel.
In dit geval is er bekend dat er iets niet helemaal in orde is met het hart van Nouri. Nouri heeft 1 grote droom, slagen bij Ajax. Wettelijk gezien is de arts van Ajax niet verplicht om deze hart afwijking met de ouders te bespreken, sterker hij mag het niet tenzij hij nadrukkelijk toestemming heeft van Nouri. Het was en is in de toekomst raadzaam om in overleg met de betreffende speler toch overleg te hebben met de ouders.
Ik vraag me af of een knaapje van 16 alle eventuele risico's goed kan overzien? Of een speler talentvol is of niet mag natuurlijk niet terzake doen.
Uiteindelijk zijn dit soort incidenten moeilijk te voorkomen maar er waren aanwijzingen dat er iets niet helemaal was zoals hij zou moeten zijn. Hoe klein ook er was een afwijking. Het is ook nog de vraag of het uiteindelijk de bekende hartafwijking geleid heeft tot dit leed natuurlijk....

6 januari 2018 om 21:01

Dat Kun je allemaal wel schrijven, maar als de familie van Nouri volhoudt dat ze van niets wist en het een juridische strijd wordt over aansprakelijkheid dan kan het zo maar een vervelende juridische strijd worden, mocht familie Nouri dan in het gelijk worden gesteld dan kan Ajax dit veel held gaan kosten. Sterker nog dan zou Ajax willen dat Nouri niet zon groot talent zou zijn.

6 januari 2018 om 22:06

Heel veel geld ? We leven in Nederland, niet in de Vs...

Daarbij ligt de verantwoording om de familie te informeren niet bij de club; die mogen dat niet eens, omdat het over vertrouwelijke informatie gaat.

6 januari 2018 om 19:38

Als Frank de Boer niets wist van de medische keuring van de KNVB, waarom wist de directie van Ajax het dan ook niet?

Hoe kan t dan zo zijn dat de KNVB deze gegevens niet met Ajax heeft gedeeld?

Hoe kan t zo zijn dat er bij de medische keuring van Ajax niets naar voren is gekomen?

6 januari 2018 om 23:05

Ik denk het volgende.
Nouri wist hier van.
Echter omdat het volgens de specialisten niet urgent was hield hij het voor zichzelf.
Uiteraard was hij bang dat als zijn ouders dit zouden vernemen, deze met Ajax contact op zouden nemen en hem verbieden door te gaan op dit niveau.
Dus einde voor een veel belovende carrière.

7 januari 2018 om 03:46

Welke situatie? De situatie dat een keuringsarts een lichte afwijking vaststeld maar die niet bedreigend acht en de speler vrij geeft om de volgende dag een interland te spelen?

Hoe vaak denk je dat Nouri gekeurd is in zijn leven? En elke keer is hij vrijgegeven om te spelen, nimmer achtte een arts het risico te groot.

En dan moeten clubs de speler geen contract meer aanbieden? Bij de minste afwijking een speler verbieden prof te worden?

Wat denk je dat er gebeurt wanneer spelers naar de rechter stappen en schadeloosstelling eisen omdat ze geen carriere in het profvoetbal mogen hebben van de clubs terwijl de artsen het wel goed vinden?

Het is niet achter makkelijk lullen wat je doet, het is gewoon geklets. De normen wanneer een voetballer profvoetbal kan spelen worden vastgesteld door medici, niet door clubs.

8 januari 2018 om 13:27

Dus jij denkt dat deze nare situatie niet te voorkomen was geweest? Ik denk dat als Nouri geen fysiek zware inspanning gedaan had hij nu nog gewoon had rond gelopen. Er is ergens een beoordelingsfout gemaakt, door wie en wanneer is aan de rechters en specialisten maar het lijkt mij niet dat de mensen die een beoordelingsfout gemaakt hebben hier zomaar mee wegkomen.
Naar de rechter stappen omdat je geen contract krijgt is gezwets van de zuiverste soort, het is aan in dit geval Ajax of ze wel of geen risico willen lopen met een jeugdspeler met een hartafwijking. In het wel of niet aanbieden van een contract is een voetbalclub altijd volledig vrij.

8 januari 2018 om 22:10

Ik heb er geen oordeel over omdat ik er echt niets vanaf weet, ik heb totaal geen toegang tot welke medische gegevens van Nouri dan ook. Ik weet dus niet of ze dit hadden kunnen voorkomen, anders dan hem af te keuren. En zelfs dan weet ik niet of dit uiteindelijk niet gebeurd was.

Of er een beoordelingsfout gemaakt is of niet, dat zal uitgezocht moeten worden. Alle gegevens zijn beschikbaar dus de contra expertise kan zo gedaan worden door de andere partij. En dat zal ongetwijfeld gebeuren. Dan horen we in de toekomst wel hoe het precies zit.

Je kan mensen niet zomaar een beroepsverbod geven, zeker als de uitslag binnen de afgesproken normen ligt dan zal je dat moeten accepteren. De Knvb arts die meende iets afwijkends geconstaeerd te hebben, keurde Nouri wel goed en liet hem spelen. Dat is echt van cruciaal belang, hij is gewoon goed gekeurd voor professioneel voetbal. Bij herhaling zelfs, hij is nimmer afgekeurd.

Jammer dat dit allemaal in de media moet belanden. Denk dat nouri dat ook niet gewild zou hebben maargoed. Wel raar dat frank de boer er niets van wist. Dat laat mij toch denken dat de knvb ze niet heeft ingelicht en hun hagje proberen te redden.

6 januari 2018 om 18:53

Ik vind het een schande dat het zo'n soap wordt. Ook hier al minimaal drie en ik meen al vier artikelen over deze kwestie. Alles voor kliks en de aandacht blijkbaar.

6 januari 2018 om 18:56

Neem aan dat als de Knvb meldt dat zowel de speler als Ajax is geinformeerd, terwijl dit niet het geval is, Ajax aan de bel zou trekken. Een Nouri kan dat niet meer, maar Ajax zal echt wel op de hoogte gebracht zijn. Of je de trainer op de hoogte moet stellen als medische staf is twijfelachtig. Ook daar zit je weer met beroepsgeheim. Tevens zou het de trainer kunnen aanzetten om onbewust een speler minder te belasten omdat ie het hartfalen wellicht meeneemt in zijn gedachte. Aan de andere kant schijnt Frank dus wel van andere spelers dingen te weten. Waarom weet ie van andere spelers wel dingen.

6 januari 2018 om 19:08

Dat moet dan aan de betreffende speler zelf liggen. Medische dossiers, daar rust een zware embargo op, wat persoonsbescherming betreft. Zonder expliciet akkoord van een persoon mag je zijn medische gegevens niet openbaren, doorgeven of zelfs in een dossier bewaren. Als een persoon niet wil dat de gegevens verder worden verspreid, dan mag dat dus absoluut niet. De een zal daar makkelijker toestemming voor geven dan de ander. Dat kan het verschil verklaren.

6 januari 2018 om 19:23

De vraag is moet je een kind van 16 alleen zulke beslissingen laten nemen? Een aanstormend talent met maar 1 droom wil maar 1 ding en dat is slagen bij zijn Ajax. Moeten Ajax en de artsen is zo'n geval niet veel meer aandringen op overleg met de ouders? Het gaat hier niet over een ingegroeide teennagel.
Ajax kan natuurlijk heel simpel zeggen alleen na medische overleg met je ouders kan er een contract getekend worden...

6 januari 2018 om 19:33

Wij weten niet in hoeverre Ajax of de artsen hebben aangedrongen op overleg met de ouders. Misschien hebben ze het inderdaad niet gedaan, misschien wel. Ik had het wel verstandig gevonden. Ajax kan bij contract onderhandelingen niet eisen dat de speler zijn medische gegevens deelt met zijn ouders en bespreekt.

6 januari 2018 om 19:54

Ajax kan wel afzien van het aanbieden van een contract.

6 januari 2018 om 20:20

Ja dat kunnen ze doen, maar ik heb al meerdere keren gelezen dat het om een ongevaarlijke hartafwijking ging waar je dus blijkbaar gewoon topsport mee kon bedrijven. Wie is Ajax dan om te zeggen dat ze geen contract aanbieden als Nouri 1 van de grootste talenten blijkt en daarnaast blijkt dat die jongen er geen last van heeft. Bovendien kan Ajax en de KNVB ook niet meer doen dan met klem aan te raden dat met zijn ouders te bespreken. Als nouri dat besluit niet te doen is het klaar en kan je niks.

6 januari 2018 om 22:43

Het moet ook nog blijken of het hartfalen van Nouri ook daadwerkelijk komt door de eerder geconstateerde hartafwijking.
Het kan ook een beoordelingsfout van de des betreffende arts geweest zijn en misschien was de aandoening toch wat minder onschuldig dan dat er gedacht werd.....

8 januari 2018 om 22:17

Je zegt het correct, het zal moeten blijken. Na de contra expertise van alle medische gegevens zal duidelijk worden of de artsen een fout hebben gemaakt of dat ze conform de geldende protocollen correct hebben gehandeld.

In het uiterste geval staan de specialisten tegenover elkaar en zal het medisch tuchtcollege een oordeel moeten geven. Pas dan weten we hoe het zit.

Tot die tijd weten we helemaal niets.

7 januari 2018 om 03:49

Wie wil zijn hachje redden? Alle artsen die Nouri hebben gekeurd in zijn leven en vrij gegeven hebben om te voetballen?

Waarom denk jij dat er sprake is van overschrijvingen van medische normen, dat Nouri geen voetbal had mogen spelen? Alleen maar omdat hij een hartstilstand heeft gehad. Dan hadden de artsen dat moeten zien aankomen ofzo? Artsen keuren op vooraf vastgestelde normen. En als een speler binnen de grenzen blijft van die normen, dan mag die gewoon spelen.

Ik vind het verschrikkelijk dat dit zo'n soap aan het worden is.

Begrijp mij niet verkeerd, de waarheid moet aan het licht komen, maar er worden helaas ook veel onwaarheden verspreid.

Voor de familie van Abdelhak Nouri moet dit ook verschrikkelijk zijn, al dat nieuws elke keer. Elke journalist die bij hen aanbelt... En voor Ajax is dit vervelend, want los van het feit dat zij geen slecht imago willen, hebben zij ook altijd het beste voor gehad met Appie. En natuurlijk geldt dit ook voor de Knvb.
En als laatste, en wellicht het allerbelangrijkste, wordt er over Appie zelf gesproken, zonder dat hij een weerwoord kan geven. Of de waarheid kan spreken, over wat er nou wel en niet bekend is.

Iedereen die hier gaat reageren met: 'Ik denk dat Appie het zelf wel wist' of 'Ik weet zeker dat Ajax dit gewoon verteld heeft aan de familie' of 'Ik denk dat familie Nouri eerlijk in deze zaak is' of wat dan ook: Doe het niet.
We denken allemaal wel wat, maar we weten te weinig en het is ook niet nodig om of mensen te gaan beschuldigen of mensen te gaan verdedigen totdat alles helemaal 100 is.

Al die journalisten en websites die maar halve waarheden vertellen: vermoeiend en onnodig. We hebben het niet over een contractbespreking of een transfergerucht, maar letterlijk over iemand zijn leven.

6 januari 2018 om 18:55

Echt verschrikkelijk, Simpatico! en wie spinnen er garen bij? Dat zijn de media, en dit verhaal/ deze soap zal tot ver buiten proporties worden opgeblazen.
Ik hoop echt dat zowel de familie van Appie, alsmede Ajax deze materie zeer discreet zal behandelen. Dit kan echt niet, zo over de rug van een jochie dat alleen maar lekker wilde voetballen.

6 januari 2018 om 21:47

De onderste steen is al boven. Het werkt heel simpel. Nouri heeft medisch iets, de inhoud weten alleen de doctoren. Deze zelfde doctoren mogen onder geen enkele voorwaarden dit delen met de werkgever tenzij de betrokkende het zelf meld aan de werkgever. Ajax heeft goed gehandeld in deze , als Nouri niks verteld heeft dan kan ook niemand het weten. Dit is iets tussen Nouri en de sportarts (bedrijfsarts) Men wil graag een schuldige hebben alleen die is er niet. Laat het rusten!!!

8 januari 2018 om 13:41

Wat een onzin, die spelers worden frequent binnenstebuiten gekeerd door de medische staf, en natuurlijk is Ajax daar dan op de hoogte van. Waar denk je dat zo'n medische keuring voor is wanneer er sprake is van een transfer dan?

8 januari 2018 om 22:19

Wie is Ajax in deze? De directie van de NV samen met de Rvc? Denk je dat die toegang hebben tot de medische gegevens van Nouri?

Of zal het zo zijn dat die gegevens strikt geheim zijn en alleen de artsen erover beschikken. Dat die artsen tegenover de technische staf aangeven of een speler kan spelen of niet en het daarbij laten?

Mijn verwachting is dat dit nog gaat ontploffen. Het is natuurlijk heel raar dat er geen schriftelijk bewijs is en dat Frank de Boer het niet eens weet. Dan betwijfel ik of zelfs de artsen die Nouri aan het reanimeren waren het wisten.

6 januari 2018 om 19:00

Bewijzen dat iemand schriftelijk is geinformeerd is gewoon lastig. Als hij tijdens de mondelinge toelichting in 2014 het resultaat van de medische test schriftelijk heeft meegekregen, dan is ie schriftelijk geinformeerd. Maar ja, hoe bewijs je dat? Dat rapport wat ie eventueel heeft meegekregen zal vast in het dossier zitten, maar dat bewijst dat je het hebt meegegeven. Ajax ontkent niet dat ze op de hoogte waren van de hartproblemen van Nouri. Dan is het de vraag wie krijgt bij Ajax de informatie en wat doen ze ermee. Het gaat schijnbaar niet naar de hoofdtrainer en of de arts die Nouri aan het reanimeren was het wist, weten we ook niet.

6 januari 2018 om 19:08

Er is uiteraard een geheimplicht omtrent medische dossier maar het lijkt mij dat de trainer wel op de hoogte gesteld moet worden zodat hij de belasting op een speler kan controleren. Het is daarom verdacht dat frank de boer niets wist. Deze uitspraak van Frank spreekt niet in het voordeel van Ajax.

6 januari 2018 om 20:24

Een trainer is geen medisch specialist. Frank had het kunnen weten maar kan er vervolgens ook niks mee. Het was een ongevaarlijke hartafwijking lees ik overal. Dan ga ik er niet vanuit dat je ineens daar ernstig rekening mee moet houden. Als dat zo bedreigend was geweest dan had de KNVB en Ajax hem echt wel afgeraden om nog topsport te bedrijven. Dan was er echt al eerder een einde aan zn carrière gekomen.

6 januari 2018 om 20:48

Frank is idd geen medische specialist maar het is gebruikelijk dat hij dat soort gezondheidsproblemen wel weet. Dat geeft hij in het artikel ook aan. Mocht er iets gebeuren dan weet frank wat er aan de hand is. Dat een persoon een hartafwijking is niet automatiscj einde topsport maar het feit dat een medische specialist aangeeft dat er geen gevaar is wil niet aangegeven dat het ook veilig is. Belangrijk voorbeeld voor Ajax is Evander Sno. Hij had ook een bekend hartprobleem en dat is een keer fout gegaan bij Ajax. Vervolgens heeft ie nog bij andere clubs gevoetbald zonder problemen. Daarbij moet je niet vergeten dat Ajax in Oostenrijk op een grote hoogte speelde. Dit heeft hele grote invloed op je zuurstofgebruik en de belasting op je hart. Vraag maar aan die Zuid Amerikanen die moeten voetballen in Bolivia op 3000 meter hoogte

7 januari 2018 om 03:55

Wat had de arts moeten weten toen hij bezig was met de reanimatie? Die informatie is op dat moment volstrekt irrelevant.

Het enige wat relevant is de keuringsinformatie. Had Nouri op basis van de medische gegevens die uit de keuring naar voren kwamen wel of niet mogen spelen.

In dat eerste geval is er verder niets aan de hand voor de artsen en voor de Knvb danwel Ajax. De info is opgevraagd door de advocaat en die laat er andere experts naar kijken. Vervolgens kunnen ze de rechter laten bepalen wie er gelijk heeft. tot die tijd weten we het publiek helemaal niets want medische inforamtie is geheim.

Inderdaad. Iedereen moet gewoon het onderzoek afwachten. 1 ding heeft mij wel altijd dwars gezeten en dat was het feit dat zij heel laat waren begonnen met reanimatie. Ik heb verschillende artsen in mijn kennissenkring en heb zelf EHBO cursussen gedaan en de artsen waren net als ik van mening dat het te lang duurde voordat er begonnen werd met reanimeren. Met de info van de hartafwijking erbij is het helemaal vreemd dat zij niet eerder zijn begonnen met reanimatie. Helaas kent deze zaak alleen verliezers maar de waarheid moet wel.boven tafel komen. Als de medische staf in gebreke is gebleven dan zal Ajax juridisch verantwoordelijk zijn.

6 januari 2018 om 19:14

Mee eens deze zaken zijn vreemd. Het moet ook onderzocht worden, alleen niet op deze manier via de media. Ik hoop dat dit circus snel verdwijnt, zodat de personen die daar geschikt voor zijn hun onderzoek op de correcte wijze kunnen uitvoeren en dat het geen spelletje wordt in de media. Hier zijn alleen verliezers. Je kan min niet wijsmaken dat welke arts, begeleider of wie dan ook iemand bewust laat liggen, zonder iets te doen. Dat er fouten gemaakt kunnen zijn, dat zou best kunnen. Maar laten we niet op zaken vooruit lopen met eigen gedachten en aannames. Dat is mijn mening in ieder geval.

6 januari 2018 om 20:04

Inderdaad. Nu heeft de advocaat van familie Nouri een interview in de telegraaf gegeven. Dat moeten de partijen helemaal niet doen. Gewoon een onafhankelijk onderzoek verrichten en resultaten afwachten.

6 januari 2018 om 19:47

Ik weet niet of ze laat waren met reanimeren. Ik weet namelijk niet wanneer zijn hart precirs stopte. Toen hij net op de grond lag? 1 of 2 minuten daarna? En hoe lang daarna begon men met reanimeren? Dat kan ik iig niet uit de televisiebeelden opmaken.

6 januari 2018 om 20:17

Ik had het destijds op andere beelden gezien maar heb nu ook ff gezocht op Youtube. Nouri gaat de 72ste minuut neer. In de 83ste minuut is er nog altijd niemand aan het reanimeren. Vanaf daar is er geen tijdklok meer dus kan ik niet meer zien hoe lang het duurde. Op dat moment waren er al ambulance personeel en een ambulance aanwezig. Nu weet ik uiteraard niet wat er precies aan de hand was. Misschien had ie wel een zwakke polsslag en hebben ze geen reanimatie gedaan. Ik heb altijd geleerd dat reanimatie in principe geen kwaad kan. Vaak is er al na 6 minuten van geen hartslag al onherstelbare schade aan hersenen en organen. Een AED werkt in principe alleen als een persoon een onregelmatige hartslag heeft. Bij geen hartslag is een AED niet altijd effectief. Vergeet aub niet dat dit allemaal alleen maar redmiddelen zijn en niet altijd werken. De kans dat reanimatie en een AED een leven zullen redden is niet 100%, maar het vergroot wel je kans op overleven. De artsen die ik ken vonden het onbegrijpelijk dat de medische staf niet meteen is begonnen met reanimeren maar zij weten uiteraard niet wat de situatie van Nouri op dat moment was. Misschien reageerde hij wel ofzo. Het beste is gewoon het onderzoek afwachten.

7 januari 2018 om 04:08

Dat is ook een onderdeel wat de advocaat van de nabestaanden laat onderzoeken. Er zal vastgesteld moeten worden of de arts binnen de geldende norm begonnen was met de reanimatie of niet. Als dat niet zo blijkt te zijn, dan kan de arts nalatigheid verweten worden. is de arts wel binnen de geldende normen gebleven, dan kan hem weinig worden verweten.

Termen als laat zeggen niet zoveel in deze. Het zal echt om exacte tijden moeten gaan, alleen dan kan je vaststellen of de arts nalatig is geweest of niet.

De info over een vermeende afwijking is in deze niet zo relevant voor ons, immers de keuringsarts vond de afwijking niet zodanig dat Nouri niet kon spelen. De vraag is dan over welke afwijking praten we hier. En dat weten wij, het publiek, niet omdat die informatie geheim is. Uiteraard kan de advocaat van de familie deze info wel opvragen en kan deze in een eventuele zaak gebruiken, indien hij van mening is dat de gevonden afwijking wel bedreigend was. Zolang niet vaststaat of de vermeende afwijking reden was tot zorg was, kunnen wij als leken er niet over oordelen.

7 januari 2018 om 09:51

De hartafwijking is indirect relevant in deze zaak voor het handelen van de medische staf van ajax. Als jij weet dat een speler een hartafwijking heeft dan heeft dat invloed op het medisch handelen. Het belangrijkste in deze zaak in wat er allemaal gebeurde tijdens de reanimatie. Er is geen verplichte norm of protocol dat stelt dat je binnen een bepaalde tijd moet beginnen met reanimatie. Er is wel een norm waarbinnen je moet reanimeren of schade te voorkomen. Dus je MOET niet reanimeren binnen een bepaalde tijd maar als je dat niet doet dan zijn er gevolgen

8 januari 2018 om 22:21

De dokter zal ongetwijfeld in d toekomst uitleg moeten geven over zijn handelen en dan zal er door experts geoordeeld kunnen worden of hij correct gehandeld heeft of dat hij fouten heeft gemaakt. Tot die tijd kunnen we er niets over zeggen.

als de Knvb het wist dan wist ajax het toch ook,en ik kan me niet voorstellen dat de familie van niks wist,of nouri heeft het allemaal verzwegen of heel grof gezegt en ajax en de familie en nouri hebben de gok genomen dure gok dan jammer genoeg

6 januari 2018 om 19:21

Dus jij vind het normaal dat de club een gok neemt op basis van iemands leven?

6 januari 2018 om 20:27

Dat zullen ze natuurlijk echt niet gedaan hebben. Als het risico te groot was, was zijn carrière in 2014 na die test echt wel beëindigd. Naar wat ik begrijp ging het om een ongevaarlijke hartafwijking. Dat impliceert dat een topsportcarriere gewoon mogelijk was...

7 januari 2018 om 04:15

Wat wist? Dat er bij een van de vele keuring een afwijking is vastgesteld die de desbetreffende leuringsarts niet zodaning bedreigend achtte dat Nouri niet kom spelen?

Als mijn dokter zegt dat hij bij een keuring een lichte afwijking ziet die binnen de norm valt en ik gewoon mag voetballen, dan ben ik die opmerking ook zo weer vergeten. De afwijking viel immers binnen de veilige norm. Waarom zou ik mijn familie dan inlichten, er is toch neit saan de hand, ik ben goed gekeurd en kan volgens de arts veilig sporten.

Mocht dit toch echt waar zijn dan is het echt vreselijk voor de familie. Dit is echt een zeer ernstige zaak waarbij commerciele belangen van een club voorrang krijgen boven de gezondheid van de spelers. Of dit nou de schuld is van de clubarts of iemand anders, de club zelf zou zichzelf eens goed in de spiegel moeten kijken. Ongeacht of de hartafwijking bekend of onbekend is bij de familie, zou Ajax Nouri moeten beschermen en niet meer mogen laten voetballen. Dit is erg onverantwoord. En als mensen zeggen dat dit onzin is, dan hadden ze beter moeten communiceren en maatregelen moeten treffen om Nouri beter te ondersteunen in geval van de tragische gebeurtenissen in de afgelopen zomer.

6 januari 2018 om 19:28

Tuurlijk gooi het maar op de club zonder dat je van iets weet. Wij zijn buitenstaanders, wij weten helemaal van niks. Niet over wat is vastgesteld, welk gevaar er voor Nouri was, of er gevaar was, of er risico's zijn genomen en door wie die risico's zijn genomen. Ook weten wij niet wat is gecommuniceerd, aan wie en hoe dat gebeurd is. Toch weet jij op basis van al deze ontbrekende gegevens dat Ajax de commerciã«le belangen van de club boven de gezondheid van spelers heeft gesteld en dat Ajax Nouri nooit meer had mogen laten voetballen. Inderdaad gewoon pure onzin dat je neerzet.

6 januari 2018 om 19:38

Ik geloof ook niet dat Ajax commerciele belangen boven de gezondheid van spelers zet. Maar dat er onbewust fouten gemaakt zijn lijkt mij wel de waarheid na de artikelen en vooral dit artikel. Ajax kan dit meteen ontkrachten door te zeggen dat Nouri zijn hartafwijking door de beste specialisten is onderzocht maar dat is tot dusver niet gebeurd. Dat wijst er op dat het waarschijnlijk niet gebeurd is. Een hartafwijking komt vaak voor maar een uitgebreid onderzoek is dan toch vrij belangrijk Maduro en Bruma bijvoorbeeld konden pas bij hun club tekenen na een uitgebreid onderzoek in de VS. Misschien heeft een arts bij Ajax of de KNVB het verkeerd beoordeeld. Daarnaast zeggen veel mensen dat ze redelijk lang hebben gewacht met reanimeren. Je mag er toch van uitgaan dat met zijn medische situatie meteen alle alarmbellen gaan rinkelen.

6 januari 2018 om 19:38

Ik geloof ook niet dat Ajax commerciele belangen boven de gezondheid van spelers zet. Maar dat er onbewust fouten gemaakt zijn lijkt mij wel de waarheid na de artikelen en vooral dit artikel. Ajax kan dit meteen ontkrachten door te zeggen dat Nouri zijn hartafwijking door de beste specialisten is onderzocht maar dat is tot dusver niet gebeurd. Dat wijst er op dat het waarschijnlijk niet gebeurd is. Een hartafwijking komt vaak voor maar een uitgebreid onderzoek is dan toch vrij belangrijk Maduro en Bruma bijvoorbeeld konden pas bij hun club tekenen na een uitgebreid onderzoek in de VS. Misschien heeft een arts bij Ajax of de KNVB het verkeerd beoordeeld. Daarnaast zeggen veel mensen dat ze redelijk lang hebben gewacht met reanimeren. Je mag er toch van uitgaan dat met zijn medische situatie meteen alle alarmbellen gaan rinkelen.

6 januari 2018 om 19:38

Feit is wel dat Nouri een afwijking heeft aan zijn hart. Dit is zeer onverantwoord van de club om een gok te nemen. Dat er nu onduidelijkheden blijk te zijn omtrent de communicatie naar de familie zou dit alleen maar erger maken.

6 januari 2018 om 19:50

Ik sluit zeker niet uit dat er fouten zijn gemaakt door Ajax. Ik hoop dat de verschillende onderzoeken hier definitief uitsluitsel over gaan geven en dat daar dan vervolgens van geleerd wordt. Als er fouten van Ajax naar boven komen moeten ze die ook ruiterlijk toegeven. Ajax heeft ervaring met onder andere Sno en jaren terug dat ze zelfs Kone hebben afgekeurd. Dan zou je verwachten dat ze erg alert op dit soort signalen zouden zijn. Dus juist daarom ben ik benieuwd naar wat er uit de onderzoeken komt.

6 januari 2018 om 19:54

@curly.winston

Jij wilt schijnbaar dat Ajax een onverantwoorde gok heeft genomen. Want feitelijk weet jij net als ons helemaal niks.

6 januari 2018 om 20:03

Blijkbaar voel je je erg op je pik getrapt als het om Ajax gaat in een negatieve publiciteit. Dit gaat over spelers, over mensen. En ik spreek met "als dit waar zou zijn".

6 januari 2018 om 20:17

Jij begint met "als dit waar zou zijn..." om vervolgens over te gaan met "dit is echt een zeer ernstige zaak waarbij commerciële belangen van een club voorrang krijgen boven de gezondheid van de speler". Dan ben je niet meer aan filosoferen, dan ben je gewoon vooringenomen de boel aan het veroordelen zonder dat je er ook maar iets van af weet.

Ik voel mij niet op de pik getrapt ik vind dat men erg terughoudend dient te reageren met veroordelingen. Niet alleen richting Ajax hoor. Ik heb in andere topics ook mensen aangesproken die het erover hadden dat de familie Nouri uit zou zijn financieel gewin. Dat soort opmerkingen zijn zeer schandalig, dus ook daar spreek ik mensen op aan. Net als dat ik jou aanspreek op het veroordelen van Ajax.

7 januari 2018 om 04:20

@curly

Feit is dat jij werkelijk geen idee hebt of Nouri een afwijking had of niet. Jij hebt geen enkel idee wat de arts nou precies had geconstateerd. Wel weet je zeker dat de arts het prima vond dat Nouri ging voetballen, hij werd gewoon goedgekeurd.

De club neemt geen enkele gok met spelers, alleen goedgekeurde voetballers mogen spelen. Elke speler van Ajax gaat jaarlijks naar het ziekenhuis om een hartfilmpje te maken en alle Ajax spelers trainen dagelijks met een hartslagmeter om.

Het enige wat ik heel erg vind is mensen zoals jij. Die zonder enige vorm van welke kennis dan ook menen medische uitspraken te kunnen doen en met een vingertje naar anderen te mogen wijzen. Dat is pas erg.

6 januari 2018 om 20:09

Pfff de Ajax haters hebben ook weer iets gevonden hoor. Man je weet er echt helemaal niks vanaf dus wacht het gewoon af. Waarom heeft een Kanu met afwijkingen de wereldtop gehaald? Omdat je met een onschuldige hartafwijking gewoon kan voetballen. Waarom keurde Ajax kone af? Door hartproblemen. Geloof je nou echt dat Ajax risico's gaat nemen als er een kans van 99% is dat Nouri omvalt? Nee. Onafhankelijke artsen hebben gewoon geconstateerd dat Nouri onschuldige hartafwijkingen had. Door dat specialisten die er jaren voor gestudeerd hebben het als onschuldig af doen ga je er toch vanuit dat het in orde is? Daarnaast is het ook nog de vraag of deze afwijking er uberhaupt iets mee te maken heeft gehad

6 januari 2018 om 20:28

Kanu een onschuldige hartafwijking ? Hij heeft in feite jaren met zijn leven gespeeld ... volgens mij heb je in die tijd onder een steen gelegen, of je was nog niet geboren, in beide gevallen raad ik je aan je eerst eens in de materie te verdiepen...

6 januari 2018 om 21:08

Oh stond me niet meer zo bij, maar is alweer 20 jaar geleden.

Volgens mij worden de spelers bij Ajax ieder jaar gekeurd en verzekerd
Mochten er afwijkingen zijn dan vraagt de verzekeringsmij aanvullend onderzoek en: of hogere premie .
Is dit gebeurd bij Appie?

Is de keuring bij de Knvb dan zo anders (beter?) dat zij wel twee keer een hartafwijking ontdekten en Ajax niet? Zelfs twee dagen voor het ongeval zou Nouri nog volledig gekeurd zijn, zonder bevindingen van een hartafwijking.

6 januari 2018 om 19:42

Je kunt inderdaad afvragen welke rol Ajax in dit verhaal gespeeld heeft. Hoe kan het dat de artsen van de Knvb constateren dat er een afwijking is en dat Ajax dit niet ziet of zegt dat ze het niet zien. Volgens de Knvb hebben ze ook Ajax op de hoogte gesteld. Waarom is er dan geen extra onderzoek uitgevoerd en stond hij niet onder continu controle. Daarnaast blijft het vreemd dat er zoveel artsen aangegeven hebben dat de reanimatie veel te laat op gang is gekomen. Dit hele verhaal kan nog wel eens een hele nare nasmaak voor de verantwoordelijken van Ajax krijgen.

6 januari 2018 om 20:02

Wat een speculaties man. Hoe kan een arts obv tv beelden nou zien of er te laat is begonnen? Je kan toch nooit zien wanneer zijn hart stopt, etc, etc. Daarnaast weten we niet eens of die hartafwijking ook maar iets met zijn hartstilstand te maken heeft gehad. Overigens was die afwijking geconstateerd door onafhankelijke artsen en werd het "onschuldig" bevonden, dus als specialisten zeggen dat het onschuldig is dan snap ik dat ze verdere onderzoek onnodig achten.

7 januari 2018 om 04:33

Nee je kan wel dom willen doen maar ook de Knvb arts heeft Nouri gewoon goedgekeurd om te spelen. Dus helemaal niets beter of slechter dan de keuring die gedaan worden door het VU medisch centrum in Amsterdam. Notabene een academisch ziekenhuis met een uitstekende, internationale reputatie.

Hetzelfde medische centrum dat afgelopen zomer Barac niet goedkeurde wegens vermeende hartproblemen. Hierdoor ging de transfer naar Ajax niet door en moest Ajax dringend op zoek naar een andere verdediger. Dat was de reden van het late aantrekken van Wober.

Jjij hebt helemaal geen informatie noch ben jij medisch gekwalificeerd om te bepalen of er een relatie is tussen de vermeende afwijking op de echo van de Knvb keuringsarts en het in coma raken van Nouri.

7 januari 2018 om 17:12

Lezen. Ik vind het vreemd dat de Knvb wel een hartafwijking constateert (tot twee keer toe zelfs) en Ajax helemaal niet (tot zover bekend). Daar hoef ik toch niet medisch gekwalificeerd voor te zijn?
Overigens is Nouri nog steeds in leven. Of heb jij wel informatie die wij niet hebben? Of een medische kwalificatie?

8 januari 2018 om 22:25

Je hebt gelijk, Nouri is momenteel in coma, ik heb dat meteen verbeterd, dat is wel zo netjes.

De Knvb constateerde een afwijking die ze zelf als onschuldig beoordeelden en gaven Nouri vrij om te spelen. Ik heb geen idee wat de artsen van Ajax of van het VU hebben gevonden danwel geconsteteerd omdat ik geen toegang heb tot die gegevens.

En jij weet dat ook niet want ook jij hebt geen toegang tot die medische gegevens. Dus vind je dingen vreemd terwijl je zelf ook al het voorbehoud maakt 'tot zover bekend'. Er is niets bekend, de medische inforamtie is niet publiekelijk dus kan je ook niets vreemd aan vinden.

Ik vraag me al de hele tijd af waarom de advocaat zo nodig met zijn verhaal in de publiciteit wil.
Dat doe je toch als je aandacht wil hebben omdat een tegenpartij niet mee werkt?
Je kan toch ook gewoon zeggen dat je niets wil / kan zeggen ipv dat je, je verhaal bij bijv. RTL Boulevard gaat vertellen. In deze fase van het onderzoek?
Ik vind dat tenenkrommend.

6 januari 2018 om 19:48

Om druk uit te oefenen op de tegenpartij om alles in openheid te geven over de gang van zaken. Er werd toch vertelt dat Ajax heel moeilijk deed met het delen van informatie aan de familie van Nouri.

6 januari 2018 om 19:55

Welke druk? Verwacht iedereen dan dat AJAX niet mee zou werken?
Die zijn toch niet gek.

7 januari 2018 om 04:35

Ajax kan maar in beperkte mate meewerken, ze zijn gebonden aan de instructies van de verzekeraar anders vervalt de dekking. Zo gaat het nou eenmaal in letselschade zaken.

De advocaat van de tegenpartij probeert via de media druk te ontwikkelen om er zo het maximale uit te halen voor zijn clienten, hetzij financieeel, hetzij om de waarheid boven tafel te krijgen. Zo wordt het juridische spel anno 2018 gespeeld.

Ik denk dat iedereen bij Ajax op de hoogte was en ook de familie in zoverre is de gebeurtenis tragisch maar daar zit niks verwijtbaars in. Wat wel te verwijten is en ik ben voor Ajax is het volgende: als je weet dat je een speler hebt met blijkbaar een hartafwijking en je gaat op een soort hoogte stage dan moet zeker de medische staf allert worden en ten eerste zich afvragen of het in dit geval voor nouri verantwoord is en ten tweede de voorzorgsmaatregelen nemen om te kunnen handelen mocht het mis gaan en ik denk dat daar steken zijn laten vallen.. en misschien is er uit de medische hoek genoeg gewaarschuwd geweest dat er bepaalde voorzieningen niet beschikbaar waren en heeft Marcel keizer bewust het riciko genomen hem op te stellen en heeft dat ook geleid tot zijn ontslag... dat blijft speculeren maar daar in Oostenrijk is de echte verkeerde handeling getroffen en niet eerder....

7 januari 2018 om 04:48

Het eerste wat je je moet afvragen, welke afwijking is er nou precies gevonden? De Knvb arts heeft Nouri gewoon goedgekeurd en Nouri laten spelen.

Wat jou te verwijten valt is dat je hetzelfde doet als velen anderen, je weet helemaal niets. Je hebt niet eens de beschikking over de echo's van de Knvb arts noch ben je medisch gekwalificeerd om er een oordeel over te geven.

De spelers van Ajax worden jaarlijks gekeurd in het VU medisch centrum, notabene een renomeerd academisch ziekenhuis. Hierbij is het maken van een hartfilmpje een vast onderdeel. Verder traint Ajax met hartslag meters. Als dan nimmer sprake is van een zodanig probleem dat iemand wellicht niet kan spelen of trainen, wat wil je dan dat Ajax doet?

Afgelopen zomer nog heeft Ajax de transfer van Barac nog afgeblazen nadat hij gekeurd was in het VU. Ajax neemt geen risico's, men is zich destijds rot geschrokken met Sno die gelukkig wel op tijd gereanimeerd kon worden.

Overigens was er in Oostenrijk gewoon een AED beschikbaar en heeft men die ook ingezet. Dus welke medische voorzieningen heb jij ter plaatse gemist?

7 januari 2018 om 12:19

Speedy,
Je hebt gelijk dat ik niks weet of medisch gekwalificeerd ben. Ik wordt gevoed net als de meeste hier door de aannames en naar buiten komende feiten en probeer daar een mening of een opmerkelijk feit uit te halen.
Dus het enige opmerkelijke van de situatie vind ik het feit met de kennis die ik heb is het op trainingskamp gaan naar een omgeving met zuurstof van mindere kwaliteit (hoogte) en daar een jongen met een hartproblemen aan dezelfde inspanning blootstellen maar ook dat weet ik niet zeker misschien had hij wel een aangepast programma.. verder kan ik en iedereen speculeren wat we willen het trieste is dat we nooit meer van zowel de mens als voetballer nourie kunnen genieten.

Zou het toeval zijn of gewoon onkunde ?
Kanu, bij Ajax vele malen gekeurd en niks ontdekt en Inter ontdekt bij de eerste de beste keuring een niet goed werkende hartklep.
Mike Offenberg, bij Real Madrid op de eerste de beste medische test een hartafwijking waar Ajax al die jaren dacht dat hij lui was. En nu Nouri weer. KNVB die het ontdekt en de club waar hij elke dag speelt en traint vond niks in hun testen./.

Zijn helaas gewoon de feiten...3 x is me iets te toevallig.
Voor de rest weten we niet welke specifieke hartafwijking de KNVB heeft gevonden , dat is van belang om voor een onafhankelijke cardioloog een oordeel over de gang van zaken te kunnen stellen ( zowel qua risico als qua causaliteit) , een wpw bevinding geeft andere risico’s en adviezen dan bv geconstateerd atriumfibrilleren. Dus ben benieuwd naar wat de KNVB vond alvorens verder te denken over risico’s oorzaak en schuld.

6 januari 2018 om 20:42

Dan heb je ook nog Nico Rijnders, Hedwiges Maduro en Evander Sno. Officieel nooit een hartafwijking gevonden bij medische keuringen bij Ajax.
Ik kan me niet voorstellen dat een medische keuring bij de Knvb uitgebreider is dan bij een club als Ajax. Dus inderdaad. Hoe komt het dat Ajax niets heeft gevonden betreft de hartafwijkingen van Nouri? Zelfs twee dagen voor het noodlot zou Nouri volledig binnenstebuiten gekeerd zijn.

Het zwartepieten is begonnen
Wie moet wat betalen?
Letseladvocaten werken volgens het principe”no cure no pay”

Walgelijk en respectloos al die publiciteit. Uiteraard kreeg Peter R. de Vries via Shownieuws ook weer zijn podium. Niemand weet iets en iedereen schreeuwt. Radiostilte zou gepast zijn tot zaken duidelijk zijn.
STAY STRONG APPIE!!!

De Knvb zegt de bevindingen doorgespeeld te hebben aan Nouri en Ajax. De Boer heeft als trainer van Ajax nooit te horen gekregen over de hartafwijking van Nouri. Noch van Nouri zelf, noch van de club Ajax.
De club Ajax heeft nooit een hartafwijking bij Nouri geconstateerd. Zelfs niet twee dagen voordat Nouri in elkaar zakte in Oostenrijk.
Het verhaal blijft vreemder en vreemder worden en het geeft meer vragen dan antwoorden. Wist Nouri zelf van zijn hartafwijking? Is Ajax ingelicht door de Knvb? Heeft Ajax echt nooit iets gevonden bij de medische keuringen? Zijn er fouten gemaakt bij het reanimeren? Wisten de aanwezige artsen van de voorgeschiedenis van Nouri?
Verstandig dat de familie Nouri een advocaat heeft ingeschakeld. Iemand die de belangen van de familie op de eerste plaats zet.

6 januari 2018 om 22:44

Ik ben het eens met je verhaal. Alleen denk ik dat ze gezien het feit dat ze een letsel advocaat in de arm genomen hebben niet alleen voor de waarheid gaan maar ook voor een schadevergoeding.

7 januari 2018 om 04:57

Het inschakelen van een advocaat is zeer verstandig, die kan alle dossiers opvragen en laten beoordelen door medische experts. Zo kan de familie de waarheid achterhalen en hopelijk rust vinden zodra ze alle antwoorden hebben oip hun vele vragen.

Wat wel belangrijk is, is de woord keuze. Nouri is atlijd goedgekeurd. Er is in de pers sprake van een vermeende afwijking die een Knvb arts op een echo geconstateerd zou hebben. De desbetreffende arts zou die vermeende afwijking niet als een risico hebben gezien en keurde Nouri goed. Vandaar Nouri gewoon mocht spelen.

Een echo is een beeldinterpretatie die door computer software gemaakt wordt op basis van gegevens. Het apparaat stuurt een geluidsgolf uit en vangt deze weer op met zijn microfoons en creeert daar een beeld van. Wat een arts dan precies ziet, is een interpretatie, het is geen werkelijkheid. Pas als men sectie verricht, wat alleen mogelijk is als iemand is overleden, kan men zien of er daadwerkelijk iets afwijkens is aan het hart.

Het is momenteel nog compleet onduidelijk of er een relatie zit tussen de vermeende afwijking en de oorzaak van Nouri's hartstilstand. We weten geeneens of er uberhaupt wel een afwijking is. Heel veel is nog onduidelijk.

Is er al vastgesteld of deze afwijking de oorzaak is van de hartstilstand? En is deze zelfde hartafwijking ook vastgesteld in Oostenrijk tijdens zijn coma. Kan de hartafwijking überhaupt de oorzaak zijn geweest van zijn hartstikstand? Vragen vragen en nog eens vragen. Dit zal allemaal de revue passeren tijdens het onderzoek. Dus wacht het af en laat het aan de mensen over die het onderzoek doen. ZONDER MEDIA

7 januari 2018 om 05:00

Nee, er is nog geeneens vastgesteld dat er uberhaupt een afwijking is. Men zal de data ongetwijfeld voor een tweede keer laten onderzoeken, maar zonder sectie of kijkoperatie weet men het nooit zeker. Laat staan dat er een relatie is gevonden tussen de oorzaak van de hartsilstand en de vermeende afwijking. Volgens mij weet men de oorzaak van de hartstilstand ook niet. Zonder sectie is dat erg lastig vast te stellen.

En waarom is hier geen pol of ajax mede verantwoordelijk is geweest aan de situatie waarin nouri nu ligt? Zeer kwalijk dat ajax wederom een speler met hartafwijking op top niveau laat presteren. Alles voor het geld. Afschuwelijk.

7 januari 2018 om 05:09

Het is pas echt afschuwelijk als mensen zonder enige medische achtergrond gaan oordelen. Je weet helemaal niets. je weet niet waarom Nouri een hartstilstand heeft gekregen, je weet niet of de artsen er alles aan gedaan hebben wat ze konden. Toch meen je te moeten oordelen dat Ajax zeer kwalijk is geweest. Dat noem ik pas afschuwelijk.

En het woordje wederom, echt schandalig. Denk je nou echt dat de artsen in het VU medisch centrum een academisch ziekenhuis notabene, expres voetballers met een gevaarlijke conditie zouden laten spelen? Ze hebben afgelopen zomer nog Barac afgekeurd, terwijl Ajax dringend een verdediger nodig had.

8 januari 2018 om 01:24

A) je weet niet wie van de reageerders een medische achtergond heeft
B) Daarnaast hebben een aantal onafhankelijke hoogleraren al zonder twijfel geoordeeld dat de artsen op onbegrijpelijke wijze
en onkundig hebben gehandeld ter plaatse, al helemaal als Ajax wist dat er een hartprobleem was ontdekt ( nota bene door de KNVB want het AMC lukt het blijkbaar niet dit bij Nouri en Kanu op te sporen , terwijl een ander het op de eerste de beste ECG al waarneemt )
C) tussen expres iets doen en een al dan niet verwijtbare fout maken zit een grote nuance die jij helaas niet lijkt te zien.

8 januari 2018 om 01:52

Ik heb gelezen dat de keuringsarts van de Knvb iets gezien had op een echo, dus niet op een Ecg. Zo zie je maar hoe verwarrend het allemaal is. Wat je in ieder geval wel weet is dat de desbetreffende arts de finding destijds niet als een belemmering zag om Nouri goed te keuren.

Gekwalificeerde artsen kunnen alleen een oordeel geven als ze alle gegevens tot hun beschikking hebben. Zo moeten zeker weten dat de arts ter plaatse geen polsslag gevoeld heeft, immers als er een poslslag is, ga je niet reanimeren toch? Hoe weten deze hoogleraren dat dan zo zeker? Hoe weet jij dat uberhaupt?

Wat als ze wel een poslslag voelde maar zagen dat zijn luchtpijp belemmerd was, wat is dan het protocol? Kan je mij dat uitleggen? Is dat niet de patient in een stabiel zijligging leggen en proberen de belemmering te verwijderen of zit ik er nu helemaal naast?

Leuk dat je mij verwijt geen nuance te willen zien echter ik kan geeneens vaststellen of er uberhaupt een verwijtbare fout gemaakt is of niet omdat ik de gegevens niet heb en ik geen medicus ben.

Ik reageerde overigens op Hazelsi die stelt dat de Ajax express Nouri met een hartafwijking heeft laten spelen voor het geld. Dat was niet mijn bewering maar de zijne. Hij denkt dat de medici op verzoek van Ajax e.e.a. onder de pet gehouden hebben, niet ik.

Ik ben alleen erg verbaasd dat anderen menen dat allemaal wel te kunnen zonder dat ze de beschikking hebben over de medische dossiers of weten wat er nu precies is gebeurd op het veld in Oostenrijk.

Voor zover ik weet is de oorzaak van het hartfalen van Nouri geeneens bekend, laat staan dat bekend is of het mogelijk geweest zou zijn om dit in een vroeger stadium op te sporen via een Ecg of andere methode.

NRC brengt dit zeer gevoelig onderwerp buitengewoon ongevoelig veels te vroeg naar buiten aangezien er nog niets als zekerheid kan worden aangevoerd, nu is het niet meer of minder dan iets tussen sensatie en nepnieuws, schandalig domweg absurd!

Nouri kan ook hebben gezegt dat zijn ouders niets van af mogen weten om dat ze hem willen zien slagen bij ajax. Als knvb alle protocollen hebben gevolgd dan is het aan Nouri om het aan zijn ouders te vertellen. Misschien Wilde hij niet stoppen dus had hij alles in eigenhand. We zullen de waarheid nooit kunnen achterhalen. Zoals knvb zegt mondeling en schriftelijk...misschien hebben ze de uitslag aan hem persoonlijk gegeven dus niet via brievenbus zoals de ouders zeggen. Schriftelijk kan namelijk ook gewoon brief rechtstreeks aan betrokkene geven en niet met de post.

Wij als normaal mens moeten onze conclusies trekken uit de media.. Als een instantie als de KNVB zegt dat alle protocollen zijn gevolgd, dat wil zeggen dat speler en club(arts) zijn geïnformeerd of eventuele afwijkingen dan zal dat wel zo zijn. Als de familie Nouri vervolgens niets wist van de eventuele afwijking betekend naar alle waarschijnlijkheid dat hun zoon dat niet verteld heeft. Zoals de wet het voorschrijft is zowel Ajax en de KNVB niet verplicht om het te melden aan de ouders van de speler. Dat Frank de Boer nu zegt van niks te weten toen hij trainer was van Ajax is wel een kwalijke zaak. Als het medisch team van Ajax de hoofdtrainer(lid technisch hart) niet op de hoogte heeft gesteld van het feit dat een van hun grootste talenten een al dan niet schadelijke Hartafwijking heeft.
Dan is de vraag terecht is de medische begeleiding van Nouri optimaal en goed geweest door de Club?!? Het begint er steeds meer op te lijken namelijk dat hier onzorgvuldig en niet goed mee om is gegaan. Als club zijnde ben je hier verantwoordelijk voor ongeacht of de afwijking risicovol is of niet.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren