Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Zidane prijst Ronaldo: ‘Ja, hij is de beste speler aller tijden’

Laatste update:

Cristiano Ronaldo won donderdag voor de vijfde keer in zijn loopbaan de Ballon d’Or en zegt in een interview met France Football dat hij zichzelf de beste voetballer ooit vindt. Real Madrid-trainer Zinédine Zidane is het eens met zijn sterspeler en noemt hem ook de beste speler die er ooit op aarde heeft rondgelopen.

Ronaldo speelde een sleutelrol in het succes van Real Madrid de afgelopen jaren. De sterspeler van de Koninklijke hielp zijn ploeg dit kalenderjaar aan de eerste landstitel sinds vijf jaar. Daarnaast won hij met Real voor de tweede keer op rij de Champions League en werd hij topscorer van het toernooi. Hij heeft nu net zo vaak de Ballon d’Or gewonnen als Lionel Messi.

Ronaldo was in 418 wedstrijden voor Real Madrid 412 keer trefzeker en in totaal won hij 26 prijzen met de clubs waarvoor hij speelde. “Ja”, zei Zidane vrijdag op een persconferentie. “Er zijn veel spelers geweest dit geschiedenis hebben geschreven bij deze club. Maar niemand heeft het laten zien zoals hij, de statistieken spreken voor zich. Wat hij heeft gedaan is indrukwekkend. Dus ja, ik denk dat hij de beste speler in de geschiedenis is.”

Zidane won de Ballon d’Or zelf in 1998. Hij kon een lach op zijn gezicht niet onderdrukken toen hem werd gevraagd of Ronaldo een betere voetballer is dan hij ooit is geweest. “Ik was overduidelijk beter. Als ik moet kiezen, kies ik voor mezelf”, aldus Zidane met een knipoog. “Maar serieus, je weet dat ik vind dat Ronaldo veel beter is, ook al heb ik zelf een goede carrière gehad. Er zijn geen woorden om hem te beschrijven. Wat hij iedere dag, iedere wedstrijd, laat zien, is fenomenaal. Hij heeft bij deze club geschiedenis schrijven en blijft dat herhalen. Ik hoop dat hij zijn carrière hier afsluit.”

Cristiano Ronaldo is de beste voetballer aller tijden

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Vind Ronaldo echt een goede aanvaller. Maar na zijn uitspraken vanmiddag krijg ik toch beetje een naar gevoel bij deze man. Zich de beste alle tijden te noemen.. Kan niet eens een mannetje voorbij komen zoals pele Maradona en Messi dat deden en doen. Heb gevoel dat die gozer super onzeker is en maar elke keer zulke dingen roept. Maarja zal waarschijnlijk wel aan mij liggen

8 december 2017 om 16:10

Dat heb ik ook. Zijn uitspraak over dat hij de meest complete speler ooit is, kan ik nog wel beamen. Maar de beste zeker niet.

8 december 2017 om 18:06

Gullit? Rijkaard? Vidal? Pogba zelfs. Er zijn tal van spelers die veel completer zijn dan Ronaldo. Meest complete aanvaller wellicht.

8 december 2017 om 19:20

Pogba completer dan Ronaldo? ?

8 december 2017 om 19:36

Ja, een complete voetballer moet over de hele linie goed zijn. Meestal zijn dit dus middenvelders. De term slaat eigenlijk nergens op want de meest complete voetballer hoeft niet de beste te zijn.

8 december 2017 om 20:53

Dan heb jij leef jij nog in de tijd van vroeger messi z'n tijd is geweest jonge het is nu ronaldo zijn tijd en Dat weet je zelf ook wel ronaldo is de beste van de wereld en dat blijft ook zo dat hij deze laatste 2 maanden niet op zijn hoogste niveau speelde kan een keer gebeuren maar messe z'n tijd is over dat wou ik je even doorgeven

8 december 2017 om 20:58

Messi zijn tijd voorbij? Messi staat nog steeds boven Ronaldo en dat zal ook zo blijven. Ronaldo krijgt nu deze prijs omdat hij met Real prijzen wint, maar qua speler individueel is Messi stukken beter.

8 december 2017 om 16:16

Nou hij kwam best veel mensen voorbij bij manchester united maar toen moest hij veelste veel energie instoppen. Hij is nu zakelijker geworden en maakt dat gene wat van hem verwacht wordt: voetballen en scoren. En dat is wat hij doet.

8 december 2017 om 18:36

Ik lees regelmatig dat Ronaldo bij Manu een soort dribbelkoning was maar dat viel dus oprecht reuze mee. Hij deed veel trucjes, vaak erg geforceerd, en vaak ook nutteloos zoals de tigtal overstapjes die hij bij elk balcontact moest maken. Het klopt dat hij toen meer bij het spel betrokken was en meer dribbels maakte maar hij was nooit een balkunstenaar pur sar a la Messi, Ribery, Ronaldinho, Neymar.

8 december 2017 om 19:21

Bij United was hij dat wel

8 december 2017 om 16:16

Kan een mannetje niet voorbij komen. Kijk even naar United tijden. Zijn eerste seizoen bij Real...

8 december 2017 om 16:21

Ja dus? Dat is 8 jaar geleden. We kijken naar de beste aller tijden op basis van wat hij over zn hele carrière heeft bereikt? We kunnen 100 spelers opnoemen die ook vroeger hun mannetjes voorbij kwamen en er nu niks van bakken

8 december 2017 om 16:22

Ronaldo is gewoon een goede aanvaller. Je kan heb bij de beste spitsen ooit zetten. Maar echt beste voetballers die echt alles kunnen. Dan moet hij toch even Messi Maradona pele en onze Johan voor zich laten

8 december 2017 om 16:37

Dus over alles tijden, dan tellen zijn tijden bij United ens ook mee. Wat jij doet is kijken naar wat die nu kan, dan heel anders dan over alle zijn jaren.

8 december 2017 om 16:39

Dus over alle tijden, dan tellen zijn tijden bij United ens ook mee. Wat jij doet is kijken naar wat die nu kan, dat is heel anders dan over zijn gehele loopbaan.

8 december 2017 om 17:20

Messi kan al niet koppen, dus die kan zeker niet alles.

8 december 2017 om 17:33

Messi kan wel koppen ..

8 december 2017 om 18:03

Niet serieus toch? Voetbal van tegenwoordig is veel moeilijker om een echte topper te worden. Pele en Maradona liepen bouwvakkers voorbij. Leuk en aardig

8 december 2017 om 18:31

Messi kan niet koppen??
Nou nou.. man united 2009 ...
Dat is alles wat ik zal zeggen

8 december 2017 om 19:39

Kijk maar naar finales championsleugue,ik geloof dat ie toen met zijn hoofd scoorde en tegen wie ,ik dacht manchester united of arsenal

8 december 2017 om 17:30

Naja, 4 Cl's, 5 gouden ballen en topscoorder ooit bij één van de grootste clubs ter wereld. Je zou je voor minder de beste noemen denk ik.

8 december 2017 om 19:10

En Messi en Maradona kunnen/konden niet eens een mannetje dekken zoals Chielinni dat kan. Zijn zij dan ook zeker niet de beste speler ooit?

Nee het klopt wat je zegt, heel nare uitspraken van Ronaldo en ik ben het er ook niet mee eens. Ik kijk er alleen van op hoe iedereen naar bepaalde kwaliteiten wijst waarvan zij vinden dat de beste ter wereld of ooit die zeker moet beheersen.

8 december 2017 om 21:01

Qua instelling zeker!!

De beste speler aller tijden van Real Madrid, absoluut. In het algemeen, nee.

8 december 2017 om 18:43

Di stefano was toch echt beter dan ronaldo, niet veel beter hoor maar net ietsjes beter.

8 december 2017 om 20:17

Want die heb jij ooit zien spelen?

8 december 2017 om 20:31

Kan toch? Waarom niet?

8 december 2017 om 18:52

Misschien gooi ik hiermee wat olie op het vuur, maar naar mijn mening is Cristiano niet eens de meest complete (lees: beste) Ronaldo aller tijden. De Braziliaanse Ronaldo was naar mijn mening technisch een klasse beter en had een betere dribbel. Denk dat we Cristiano Ronaldo een van de grootste atleten in de geschiedenis van het clubvoetbal mogen noemen en hem mogen roemen om zijn waanzinnige doelpuntenmoyenne. Maar laten we het nou niet meer maken dan dat het is.

8 december 2017 om 20:34

Ja komt een beetje neer op de discussie Messi Ronaldo.

Puur vanuit voetballend opzicht, talent, techniek en inzicht is Messi de betere.

Maar qua combinatie kracht, snelheid, sprongkracht en effectiviteit is Ronaldo simpelweg ongeëvenaard in de geschiedenis vind ik.

Ben zelf ook fan van de eerste, maar de definitie van wie het beste is kun je op verschillende manieren opvatten.

8 december 2017 om 20:42

Lionel Messi is nog op veel meer vlakken de betere voetballer, maar dat zal ik even terzijde laten. Het gaat me om het vergelijk tussen Cristiano Ronaldo en de Braziliaanse Ronaldo. Natuurlijk mag de Portugees een beter doelpuntenmoyenne overleggen, maar wat mij betreft was de Braziliaan de betere voetballer. Het blijft eeuwig zonde dat zware blessures hem hebben weerhouden van de status van 'beste aller tijden'.

Overigens heb ik een hekel aan de term 'beste aller tijden' en zou liever willen spreken van de beste speler van hun tijdperk. Het is namelijk onmogelijk om spelers van verschillende perioden met elkaar te vergelijken. En ja, Messi is de beste speler van dit tijdperk. Ronaldo is dat, ondanks dat hij een waanzinnige carriere neerzet, met alle respect niet.

8 december 2017 om 23:35

Messi mag van mij de best speler zijn, zolang wij met de prijzen er van door gaan vind ik het best

9 december 2017 om 11:55

Vrij ironisch dat de prioriteiten van jullie sterspeler precies andersom zijn. Het maakt hem geen reet uit of zijn ploeg prijzen wint zolang hij maar mijn zijn individuele prijs op het podium mag staan.

Het zegt al genoeg dat Ronaldo continu met Messi vergeleken wordt, terwijl Messi met spelers als Maradonna en Pele wordt vergeleken. Dat zijn twee verschillende discussies.

Voor mij is Maradonna nog steeds de grootste. Hoe hij eigenhandig Argentinië en Napoli naar de prijzen schoot is van een andere planeet. Noem zonder te spieken maar een 2 andere spelers uit die teams van toen. Het zegt genoeg over zijn prestaties dat je haast geen andere topper te binnen schiet.

8 december 2017 om 16:25

Dat dus! Ik heb nog nooit iemand van de voetbal mensen (dus niet de fanboys) ooit horen zeggen dat Ronaldo misschien tussen Maradona en pele zit. Bij Messi is er nog ene twijfel door dat hij geen wk heeft gewonnen. Maar hij word in ieder geval er mee vergeleken

8 december 2017 om 17:04

@barcalover123 Cruijff won ook nooit het WK en daar hoort het ook niet van af te hangen. Zowel Messi als Ronaldo hebben nog nooit een onvergetelijk goed eindtoernooi gespeeld. Ronaldo heeft dan wel een EK titel achter zijn naam maar niemand zal over 20 jaar daar iets van herrineren. Messi werd in 2014 dan verkozen tot beste speler van het WK maar indrukwekkend was het allemaal niet. Messi heeft zelfs nog nooit gescoord in de knockout fase van een WK.

8 december 2017 om 17:23

''ronaldo heeft dan wel een EK titel achter zijn naam maar niemand zal over 20 jaar daar iets van herinneren.''

Wat een onzin! Ik denk dat de Portugezen over 20 jaar ook nog wel weten hoe het is gelopen in de finale van het EK wat betreft Ronaldo (het opvallende mee coachen gedurende de hele wedstrijd) net zoals Nederlanders al 30(!) jaar praten over '88 En terecht natuurlijk!

8 december 2017 om 17:44

Natuurlijk zullen in Portugal over 20 jaar de EK winst herinneren maar de individuele voetballende prestaties van Ronaldo niet, zeker niet buiten Portugal.

8 december 2017 om 18:40

Maar buiten Nederland herinnert zich niemand ‘88 nog. En het afgelopen ek was zo mogelijk nóg minder indrukwekkend

8 december 2017 om 16:42

de enige mensen die Ronaldo met Messi vergelijken zijn mensen die graag die discussie zien escaleren, die mensen neem ik niet serieus. wat ik bijzonder vind is dat we uit de geschiedenis 3 van de aller besten vandaag de dag opnoemen (pele, Maradonna en Cruijf) en wij er de afgelopen 10 jaar 2 te gelijk hebben zien spelen die daar bijkomen te staan. op bijna elk record wat je kan vinden staat wel een van deze twee namen: Ronaldo of Messi. what a time to be alive!

8 december 2017 om 16:53

Met dat laatste ben ik het helemaal eens! Dat ik Messi beter vind, betekent namelijk ook niet dat ik niet van Ronaldo kan genieten. Ik ben dan ook bewust naar wedstrijden van beiden in het stadion geweest, omdat het idd iets is wat je niet snel meer zult zien. Zo kan ik met jaloezie luisteren naar mensen die Cruijff nog hebben zien spelen.

8 december 2017 om 19:30

Ja want de meeste mensen zijn hier niet ouder dan 25. Niemand heeft dat meegemaakt.

De beste allertijden weet ik niet.. maar wel een van de beste allertijden. Je presteert niet zomaar wat hij presteert in alle ploegen waarin hij heeft gespeeld heeft hij de hoofdprijzen gepakt en in de cl zijn alle records van hem. Een terechte conclusie om hem bij de beste te scharen.

Tja, je zou kunnen zeggen, tuurlijk zegt Zidane dat, maar hij had misschien ook gewoon kunnen zeggen, hij is fantastisch, maar vergelijken met anderen is lastig.

Ronaldo is namelijk ook een fantastische voetballer, maar mijn God, wat kan hij het toch moeilijk maken voor mensen om van hem te houden. Hoe goed je ook bent, het over je zelf zeggen blijft een teken van zwakte en de enige reden dat er zoveel mensen zijn die het je niet gunnen.

Zidane vindt het ook wel prima natuurlijk. Hij weet ook dat Ronaldo dit graag wil horen. Zelf weet hij als geen ander dat Messi beter is. Hij heeft er niks aan om Ronaldo nu tegen te spreken.

Het mag dan bijna gedaan zijn met deze onzin. Je zou al kunnen beargumenteren dat Zidane zelf beter was dan Ronaldo. Nee, ik snap het echt niet.
Dat hij die vijfde prijs wint kan je als het echt moet nog enigszins verdedigen, maar dat hij en zijn trainer zeggen dat hij de beste ooit is, tjah, dat is toch volledig van God los? Iets te veel aan de champagne gezeten gisteren?
Zelden iemand gezien die zichzelf zo de hemel in prijst, terwijl iedereen het anders ziet. Of het moet al Trump zijn ...

8 december 2017 om 16:44

Het overmatig van jezelf houden is denk ik niet eens zo bijzonder, in ieder geval zijn Trump en Ronaldo zeker niet de enige. Ik vind het vooral zo bizar hoeveel fans Trump en Ronaldo desondanks op de been weten te brengen.

De cognitieve dissonantie bij de fans is ook zo onwaarschijnlijk hoog. Eerst ontkennen ze de uitspraak van Ronaldo, en over een dag of twee gaan ze gewoon zeggen dat hij gelijk heeft. Het is voer voor psychologen.

9 december 2017 om 04:42

Trump en Ronaldo nog wel..

Zoals ik net in het vorige topic zei zou het heel goed kunnen dat Ronaldo de beste ooit is. Heeft zichzelf ontwikkelt van showman en dribbelaar bij United, naar 1 van de meest complete spelers ooit in zijn eerste jaren bij Real. Een periode die vaak vergeten wordt omdat Messi en co iedereen aan flarden schoten, dat was dan ook een van de beste ploegen ooit. Na Mourinho ontwikkelde Ronaldo zich een 3ex tot een geweldige killer. Iemand die zichzelf 3x opnieuw kan uitvinden en nog steeds een immens bijdrage leveren aan zijn team kan best de beste allertijden zijn. Om het over jezelf te zeggen is arrogant maar daar hou ik wel van. Andere mensen misschien niet !

Zidane de Real Madrid trainer hoort te zeggen dat Cristiano de allerbeste is. Zidane als (ex-)voetballer en mens denkt daar totaal anders over, daar ben ik heilig van overtuigd. Ik kan me niet voorstellen dat een van meeste gracieuze spelers uit de jaren 90 en begin 21e eeuw, een voorkeur heeft voor Ronaldo in plaats van Messi.

Was het niet andersom? 412 wedstrijden 418 doelpunten. In ieder geval in mijn ogen is hij in zijn rol de beste aller tijden, daarmee gezegd dat Messi dat ook in zijn rol is. Wie de beste speler aller tijden in het algemeen is zal voor altijd een persoonlijke kwestie blijven en is een discussie waar we nooit uit zullen komen.

8 december 2017 om 16:37

Jawel, gewoon een Pol maken en stemmen. Dit in elk land op elke website. de uitslag zal tussen 40/60 en 30/70 komen in het voordeel van Messi.

8 december 2017 om 16:52

wordt het dan niet gewoon een kwestie van wie de meeste fans heeft? maar daar doelde ik niet op. ik bedoel dat we in een dermate luxe positie zijn (omdat ze allebei te gelijk spelen) dat het meer een persoonlijke kwestie aan het worden is.

Nou Zidane ik vond jouw eigenlijk een betere voetballer dan Ronaldo.

Zidane prijst Ronaldo: ‘ja, hij is de beste speler aller tijden’

Dat mag hij vinden, maar hij is ook de coach van Ronaldo dus zeker niet objectief.

De beste zijn in voetbal is niet of extreem lastig te meten aangezien het een teamsport is. Dus de mening van de meerderheid is bepalend wie de beste is. Ronaldo komt dan niet in de top 3 voor. Dat zijn toch echt Pele, Maradonna en Messi.

8 december 2017 om 16:32

En op wat baseer je dat?

8 december 2017 om 16:39

Op dat Ronaldo zo een lastig figuur in je groep is, dat wanneer je hem niet behandeld alsof hij god is dat hij niks meer voor je doet, en dat je als trainer dus kan wieberen omdat het bestuur eerder Ronaldo zal kiezen boven een trainer.

8 december 2017 om 16:45

Messi is degene die 100 miljoen tekengeld wilt hoor. Volgens mij ben jij in de war.

Mensen dit zijn gewoon meningen, waar ik me bij aansluit, maar nog steeds meningen. Ze mogen en denken wat je vinden. Dat jullie Messi, Cruyff of Maradonna beter vinden is jullie zaak. Je hoeft geen commentaar op andermans meningen te geven, want dat gaat hun mening heus niet veranderen. Vrijheid van meningsuiting

8 december 2017 om 16:48

Vrijheid van meningsuiting is te vaak een excuus om niet na te denken. Lees het artikel Lionel Messi is Impossible op de site fivethirtyeight, of heel recent Some Notes on Passing op de site Statsbomb en dan zie je dat Messi de betere voetballer is.

Ik kan Beugelsdijk de beste van de eredivisie vinden, maar dat is dan een domme mening (die je wel mag uiten onder vvmu). Net als Ronaldo de beste voetballer ooit vinden, blijk geeft van een gebrek aan informatie of een sterke bias.

8 december 2017 om 17:10

Voor mij is hij de beste voetballer allertijden omdat hij mijn club zoveel heeft gegeven en meer. Ik leefde niet in de tijd van Pele, Maradonna etc en was te jong om echt te oordelen over Ronaldinho, Henry, Gerrard etc. Messi vind ik zelf een geweldenaar maar je moet er ook staan qua mentaliteit, in de spiegel kijken en zeggen ik ben Ronaldo, Messi, Pele of wie dan ook en ik ga er staan voor mijn team. Natuurlijk zal je af en toe eens falen maar je hebt het tenminste gegeven en dat zie ik heel vaak bij Messi niet die drive om het beter te doen en de allerbeste te worden. En zeg wat je wilt Messi de passing dit dat, Ronaldo is atletisch zoveel meer en kan ook dingen met de bal die Messi nog nooit vertoond heeft. Ik meen het serieus als ik zeg dat Ronaldo de allerbeste allertijden is in mijn ogen en daar schaam ik me ook zeker niet voor.

8 december 2017 om 17:27

Het is allemaal vaag wat je opnoemt. Hij is de beste ooit omdat hij je club veel successen heeft gebracht. Dat staat niet gelijk aan de beste voetballer ooit. Atletisch zoveel meer en staat er niet qua mentaliteit? Je praat alsof Messi met een bierbuik rondloopt en niks doet of wilt bereiken. Wat doet Ronaldo precies met een bal wat Messi niet zou kunnen? Wees eens concreet. Het is eerder andersom. Messi is de kern van het huidige Barcelona waar zo goed als alles om hem draait. Ronaldo kan/heeft juist veel dingen niet die Messi wel kan/heeft waaronder een ongekende visie, pass (zowel kort als lang) en dribbel. Het verschil in voetbal IQ van die twee zie je ook terug in hun spel en prioriteiten. Toen het middenveld verzwakte, nam Messi een deel van die taken over; teambelang staat voorop. Ronaldo is meer en meer een doelpuntenmachine geworden die, in de tijd dat Real dat juist nodig had, zich minder met het spel bezig begon te houden en meer met zijn individuele prestaties. Maar daar zie je ook de limieten van de capaciteiten van de twee spelers; die van Messi is hoger dan die van Ronaldo. Beste speler ooit? Misschien in zijn wereldje en de mensen die daarin meeleven.

8 december 2017 om 17:32

Ronaldo was in de tijd van Pellegrini en Mourinho degene die iedereen omver dribbelde en scoorde. Speelde ook geweldig mee. In de tijd dat Real hrt nodig had is hij juist een doelpuntenmachine geworden; vanaf Ancelotti zn tijd dus. Kijk maar naar Real, wie scoort er nu als hij het niet doet? Niemand. Nu hebben ze ook juist creatieve spelers a la modric, kroos en Isco die weliswaar uit vorm zijn maar alsnog. Jij doet alsof Ronaldo zijn team in de steek heeft gelaten door zich te ontwikkelen tot doelpuntenmachine maar het tegendeel is juist waar. Zijn team had en heeft een doelpuntenmachine nodig.

8 december 2017 om 19:47

Deze Cristiano zou eind de jaren 90 in de serie A niet eens de veters strikken van de Braziliaanse Ronaldo. Er werd harder verdedigd, de toppers speelden in meer teams en er waren geen teams die zo overheersten. Er was niet genoeg geld in het voetbal.

Doelpunten die de toppers tegenwoordig scoren in die "superploegen" hebben echt niet zo veel waarde, sorry Messi en Ronaldo fans.

Kijk dit seizoen maar eens naar het aantal doelpunten die Kane en Cavani al gescoord hebben. In de toekomst zullen er noch spitsen zijn die zo'n doelpunten aantallen zullen scoren. Gewoon omdat ze net als Ronaldo genieten van het huidige voetbalklimaat waarbij de tegenstand zwakker is en de eigen teamgenoten beter zijn.

Daarom is deze discussie ook zo absurd. C. Ronaldo is voetballend niet de beste en zijn doelpunten zijn een zwakke waardemeter.

9 december 2017 om 01:37

Volledig akkoord. De tegenstand is veel zwakker geworden. Ronaldo Nazario was echt een machine. Niettemin hebben de heren Messi en Ronaldo een veel grotere carrière. Ik denk dat ze elkaar waard zijn. Is gewoon een nutteloze discussie ook Zidane vond ik even geweldig...

Ik vind Paul Scholes de beste voetballer aller tijden.

8 december 2017 om 16:49

Iemand vroeg een keer aan Zidane: How does it feel to be the best player in the world? Waarop Zidane antwoordde: I don't know, ask Paul Scholes.

CR7 top 10 ooit, maar zeker buiten de top 5. Messi samen met Maradona, Ronaldo 9 en Pelé top 4, waarvan ik het onmogelijk vindt om hen te rangschikken. Dit zeg ik als CR7 fan.

8 december 2017 om 17:12

Ik vind Cristiano overall beter dan Ronaldo Fenomeno. Fenomeno was te inconstant, al waren zijn piekseizoenen misschien wel beter dan die van Cris.

Over Maradona en Pélé kan ik weinig zeggen want daar heb ik te weinig van gezien.

8 december 2017 om 17:21

Ronaldo 9 was voor zijn zware blessure het beste wat ik ooit gezien heb. Niemand had gedacht dat hij ooit terug zou keren op wereld niveau sterker nog er werd getwijfeld als hij ooit weer zou kunnen voetballen.

Komisch dat Zidane als argument gebruikt dat zijn statistieken voor zich spreken, terwijl Messi betere statistieken heeft. Ronaldo: 882 wedstrijden 620 goals 202 assists. Messi: 728 wedstrijden 585 goals 236 assists. En dan hebben we het niet eens over de overige statistieken zoals succesvolle passes, succesvolle dribbels, gecreeerde kansen etc.

Ik denk dat onze generatie extreem gelukkig mag zijn dat we 2 spelers hebben mogen meemaken die allebei voor die titel in aanmerking komen.

Afgelopen jaar vond ik CR inderdaad de beste speler, maar het is toch maar een minuscuul verschil tussen hem en Messi.

Leuk die beste discussies altijd waarbij iedereen het patent denkt te hebben op wat de beste speler is... En dan met name zelf de kaders hiervan bepaalt. Wat zijn deze kaders dan? Meeste goals? Minste balverlies? Meeste assists? Meest gevaarlijke acties? Beste meeverdedigd? Minst gepasseerd? Meeste ballen afgepakt? Het snelst? Het gretigst? Meeste kilometers? Beste dribbel? Tweebenigheid? Tactisch inzicht? Mooie bewegingen? Precies daar zit het probleem dus al?

Velen denken echter in het straatje zoals zij het zelf graag zien. Als volgend jaar Brenet als beste speler wordt gekozen omdat hij nog niet verloren heeft, dan is dat zo. Ik zou ook vreemd staan te kijken maar de jury heeft zo bepaald.

De kaders zijn voor iedereen anders en daarom is een vakjury in deze een prima oplossing,

Prijzen worden op een bepaalde manier uitgereikt en daar kun je het mee eens zijn of niet maar je verdient ze omdat je die bewuste prijs, volgens die regels (die vooraf bekend zijn) wint. Veel van deze prijzen worden verdeeld door een vakjury. Zo ook deze prijs. Hij is democratisch gekozen door trainers en aanvoerders en andere prijzen worden door andere jury's zoals journalisten bepaald.

Hetzelfde geldt met de oscars, literatuurprijzen etc etc. Iedereen heeft andere smaken en beoordeelt op andere facetten. Maar vakjury prijzen afdoen als feitelijk onjuist is feitelijk onjuist.

8 december 2017 om 17:01

Precies dit eigenlijk. Maar heel veel, schijnbaar hele boze, mensen kunnen het niet accepteren als Ronaldo (of Messi) de beste speler ooit wordt genoemd.

8 december 2017 om 17:10

Ik zit hier voornamelijk om het schrijven van mijn paper verder uit te stellen

8 december 2017 om 17:08

Drogredenatie. Tot 1500 vonden bijna alle wetenschappers de aarde plat, was dat toen feitelijk juist?

Het is inderdaad waar dat Ronaldo volgens de jury de beste voetballer van 2017 is, maar dat maakt hem niet feitelijk de beste speler, laat staan ooit. Net zoals Brenet dat ook niet is, hoeveel jurys ook anders mogen beweren.

8 december 2017 om 17:24

En dan zeg jij drogredenatie. Hij wint deze feitelijke prijs en jij zegt dat hij feitelijk niet de beste is. Dat is hij wel volgens deze prijs. En aan deze prijs wordt nu eenmaal waarde gehangen. Wij kunnen ook samen een alternatief gaan uitreiken maar dat zal niet heel veel indruk maken.

Verder zeg ik ook niet dat hij de beste aller tijden is. Mijn punt is alleen dat veel mensen hier een uitslag van een democratische prijs niet kunnen handelen en dan met argumenten komen op basis van zelf bepaalde kaders.

Ja en dan kunnen we nog uren gaan filosoferen over wat een feit is of niet. Men denkt dat het een feit is dat je doodgaat. Is dat zo? want van alle mensen die ooit hebben geleefd is nog 30-35% in leven en dus (nog)niet doodgegaan. En is zwart zwart? Of is dat een mentale interpretatie die voor iedereen uniek is? Is voor mij geel wat voor jou rood is? We weten het nog niet zeker maar nemen het wel voor feit aan.

8 december 2017 om 17:37

Je zegt het precies goed, maar begrijpt zelf de implicaties van je denken niet.

"hij wint deze feitelijke prijs en jij zegt dat hij feitelijk niet de beste is"

Hij wint de prijs, daar is geen discussie over. Toch kan hij prima feitelijk niet de beste zijn. Daar kun je dan vervolgens argumenten voor geven die wel of niet gelden. Het punt is dat de meerderheid van een 'vakjury' (veel oud-voetballers zeggen ook maar wat) op zichzelf geen geldig argument is voor waarheidsvinding.

Je hebt wel gelijk over de kaders en daarom is het belangrijk om te proberen kaders voor te stellen, die zijn er nu niet. Met als resultaat een 'vakjury' die ook slechts in het duister tast. Ik vind dat in het artikel Lionel Messi is impossible aardig wordt uitgelegd welke verschillende facetten een voetballer kan hebben en wie daar goed in is.

8 december 2017 om 18:12

Ah zo, ja eens dat hij feitelijk niet de beste hoeft te zijn inderdaad alleen vind ik dat wel heel exact beredeneerd. Maar we mogen een prijs als deze, die breeduit wordt gedragen best als waar beschouwen.

Alleen omdat wij niet weten (door het gebrek aan kaders) wanneer je de beste bent en dat levert discussie op. Prijzen winnen helpt dan altijd omdat dat evenals goals makkelijk meetbaar is.

Of je een vakjury op moet zadelen met kaders is de vraag. Dan kun je misschien beter een robot/algortimen werk kunnen laten doen. Daarbij is het wellicht te complex om goed te meten en krijg je discussie omtrent de weging. Is een goal tegen een laagvlieger factor 0.7 van een goal tegen een (mede)titelkandidaat of meer./minder? Is het knapper om er in Spanje/engeland 40 te maken of in Nederland? In hoeverre laat je de kwaliteit van je medespelers meespelen? Waren je gemaakte goals vooral eigen werk (factor 1,5) of intikwerk (factor 1) Of is juist het tactische inzicht van het op de juiste plaats staan knapper bij een intikker dan een solo?

Hoe dan ook wat mij betreft is een juryprijs zoals deze nu is prima.

8 december 2017 om 18:37

En dan kom je dus vrij dicht bij mijn punt, als we algoritmes naar voetbal laten kijken, dan blijkt vaak dat Ronaldo niet de beste is (wel extreem goed, laat daar geen misverstand over bestaan)

Het lastige is dat die algoritmes natuurlijk ook niet perfect zijn en gebaseerd op enigszins subjectieve aannames. Toch denk ik dat je al gauw een beter beeld hebt dan een vakjury. In ieder geval zou het oordeel van een vakjury niet een discussie hoeven doodgooien als absolute waarheid, dan zou voetbalzone namelijk ook de tent wel kunnen sluiten

Tot slot, ik raad dat eerder genoemde artikel, Lionel Messi is impossible echt sterk aan. Geeft ook een mooie overview over wat we ondertussen allemaal kunnen halen uit voetbaldata.

Ik denk dat Zidane dat helemaal niet echt vind, als hij dit zou toegeven dan levert dat natuurlijk een groot probleem op in Madrid

8 december 2017 om 17:21

Dat denk ik stiekem ook haha. Iemand die zoveel voetbal magie heeft voortgebracht kan dit toch niet serieus menen?

8 december 2017 om 19:40

Precies, lijkt me sterk dat een tovenaar als Zidane een machine verkiest boven een magiër

Je moet beginnen met de definitie van 'de beste'. Is dat de beste voetballer die je ooit hebt gezien (dus op zijn piek), of beoordeel je iemand op zijn gehele carriere?

In geval 1 komt iemand als Ronaldinho bijvoorbeeld ook in aanmerking voor het podium, maar gezien zijn relatief korte piek zou hij een stuk lager eindigen als we naar zijn hele carriere kijken.

Ik blijf deze speler zo dubbel vinden. Ik hij is, in mijn ogen, de beste speler aller tijden van de spelers die geen aangeboren voetbal grootheid zijn. Hij heeft niet de gave van bijvoorbeeld een Messi of Maradonna en zelfs niet van Johan. Echter als je ziet wat hij ondanks zijn mindere gave allemaal gepresteerd heeft, dan moet je hier diep respect voor hebben. Het is alleen dan weer jammer dat hij doorslaat en zegt dat hij de allerbeste speler is. Want dit is hij niet, en zal hij ook nooit worden.

8 december 2017 om 19:33

Zonder zijn prestaties te onderschatten maar er zijn er in Madrid, zoals Ramos die meer prijzen in de kast hebben als Ronaldo. Waarom hemelen we Ronaldo op omdat hij die prijzen wint ondanks hij minder talent heeft als Messi en spreekt niemand over een speler als Ramos?

Madrid won 2 van die laatste CL even hard dankzij de inzet van zo'n Ramos en daar hoor je nooit iemand over. Ramos won ook meer titels met zijn land maar iedereen spreekt over Ronaldo terwijl hij niets speciaals was op dat Ek.

Het is gewoon 1 media-hype.

Ronaldo is een beest, fenomenaal, een legende maar niet de beste aller tijden. Mijns inziens is Ronaldinho dat. Dan kunnen de statistieken even me rug op. Wat hij deed was letterlijk ongekend. Wat mis ik hem toch

Kan wel zien dat hier veel jongeren reageren.
Het voetbal was vroeger heel anders en wie nou de beste was dat is nu veel belangrijker.
Qua natuurlijke aanleg komt Ronaldo niet in de buurt van Puskas , Pele , Cruyff of Maradona maar hij is atletisch getraind wel beter.
Ja het spel ging vroeger langzamer maar het was ook veel harder , types als Israel of Butcher hadden Ronaldo lachend de sintelbaan over getrapt dan word het wel anders.
Ik weet nog dat Goicochea Maradona zijn been brak tsja dat kon toen gewoon er waren niet eens overal camera's .
En de beste? Pele , Cruyff , Maradona of toch Platini , Zidane of Messi.
Ik zeg maar zo : Cruyff vond de buitenspelval , meevoetballende keeper, opkomende backs, inschuivende libero etc.etc. uit - oftewel het moderne voetbal zoals het nu ontwikkeld is.
Dus de discussie is niet nodig er was er maar een de beste aller tijden.

Wat willen mensen nou eigenlijk horen? Tuurlijk zegt Zidane dat cr7 de beste is, hij wilt gewoon stabiliteit houden in de ploeg en zijn relaties met ronaldo hoog houden. Zidane kan moelijk zeggen dat hij messi de beste vindt, dan gaat er het een en ander gebeuren in de kleedkamer. Zidane ziet heus wel in dat beide heren aan elkaar zijn gewaagd.

Ik vraag me af of Zidane dit had gezegd als hij trainer van Barcelona was geweest. Waarschijnlijk niet...

Wat mij altijd opvalt, dan mensen Ronaldo naar beneden halen, maar als hij zoveel minder is, waarom heeft hij net zoveel Ballon'dor als Messi? En ze zeggen dat hij de prijs alleen wint omdat hij veel teamprijzen wint en scoort maar niet de beste voetballer is,maar wil je dan zeggen dat al die journalisten,trainers en kenners die konden stemmen,het allemaal aan het onjuiste eind hebben...5x onjuist...? Nee wie de ballon'dor wint is de terechte winnaar, punt uit.

8 december 2017 om 19:27

Het is een verkiezing over een objectief iets wat beinvloed wordt door vele factoren. EN het gaat dan noch om een individuele prijs in een teamsport.

Ik vind het erg moeilijk om te zeggen wie de beste is. Telkens ik Ronaldo zie spelen, vind ik hem minder als wanneer ik Messi met een bal bezig zie. Dan scoort hij heel wat goals op het belangrijkste moment in de CL, wat knap is, maar je moet ook eens kijken hoe al die goals tot stand komen.

IK vind hem de meest overschatte spelers ooit, maar zowiezo 1 van de meest succesvolle dus dat ie dan zo'n prijs wint, wat een objectief gegeven is, is best ok.

8 december 2017 om 20:35

Ronaldo en Messi zijn aan elkaar gewaagd zoals jij ook al aangeeft, ben het 100% met je eens. Maar helaas is de goude bal meer een populariteits prijs en totaal niet gebaseerd op individuele factors maar wel weer heel erg op team prijzen iets dat minder relevant is aangezien het een individuele prijs is. De CL winnaar van volgend jaar pakt ook gelijk de goude bal...... zo makkelijk als iets.

Nou het is erg simpel man: Toen C. Ronaldo top was liep er ene rond die noch veel beter was Messi. De laatste jaren zijn beiden wat minder maar er is niemand die echt opstaat achter die 2.

Zowiezo een moeilijke discussie. Hij is zeker 1 van de 5 meest succesvolle spelers ooit. Maar 1 van de beste ooit, bepaal je dat dan op basis van enkel succes of ook voetbalvermogen?

Er zijn heel wat spelers die op hun absolute top beter zijn dan Cristiano ooit is of was:

Zidane, Ronaldinho, Maradona, Ronaldo, Messi zijn allemaal meer begenadigd. Ik heb Pele nooit zien spelen.

Spreken we over titels op clubniveau dat zijn Messi en Ronaldo de besten ooit maar ik denk dat dit eerder komt doordat het verschil tussen de beste teams en andere teams zoals Ajax en PSV zo groot is geworden. Blijkbaar zijn er velen vergeten dat Madrid en Barca niet zomaar even de beste spelers voor elke positie konden aankopen 20 jaar terug. Ajax haalde de finale van de CL etc..

8 december 2017 om 19:31

De meesten hebben Pele nooit zien spelen. Maar wat een leuke tip is voor iedere voetballiefhebber is op YouTube kijken naar het filmpje Pele he did it 50 years ago. Leuke compilatie wat laat zien wat hij toen al aan skills liet zien die je nu veel ziet

Braziliaanse Ronaldo zou zowel messi als CR vierkant achterlaten En zidane vond ik overigens ook beter maar goed.

Jammer die uitspraak zo, maar sws de bal wel zeer terecht gewonnen, geen moment gedacht dat Messi dat ooit zou winnen, kon gewoon niet, en vorig jr ook niet. Zou schandalig zijn als messi die won.

Maar cr moet 1 ding wel beseffen, zonder deze selectie van Real (imo echt de sterkste ooit die ik heb meegemaakt) had hij never nooit 2x deze bal gewonnen en of voorgaande.
Hij betekent gewoon veel voor real niemand kan daarom heen maar Real betekent naar mijn idee nog veel meer voor hem.

Het is hem iig gegund, althans zeker door mij ook al zal het nooit mijn type speler zijn maar hij verdient het.

De beste voetballer is Messi. Ronaldo is de beste afmaker. Doelpunten maken en hoe goed iemand is zijn twee heel verschillende dingen. Ik zie veel liever hoe Zidane of Pirlo weg konden draaien en dan een splijtende pass gaven. Maar goed dat is misschien mijn kijk op het spelletje. Ik vind Ronaldo ook houterig ogen. Voor mij is de beste voetballer eentje die sierlijk is en makkelijk voetbalt alsof het zijn tweede natuur is. Ik zie dit bij Messi wel terug. Redondo was ook zo'n speler vroeger. Ook echt geweldig om naar te kijken. Nogmaals dit is mijn mening. Ronaldo blijft natuurlijk een geweldenaar!

Messi, Maradona, Cruyff, Pele enzv....dus weet niet waar Ronaldo het over heeft, wat een eigendunk.

Die Ronaldo is helemaal niet zo goed als ie denkt. Je ploeg een x in de laatste 5 jaar kampioen van Spanje maken mogen we gerust matig noemen 😎

8 december 2017 om 20:07

Je ploeg 3x de CL laten winnen en een sterk aandeel hebben in het winnen van de EK. Als je dit doet binnen 5 jaar naast die landstitels, ben je inderdaad erg matig

8 december 2017 om 20:17

Ronaldo is een geweldenaar, ongekende killer. Maar niet de beste 'voetballer'. Dat is Messi al jaren! Is spelverdeler, assistkoning, beste dribbelaar en wereldtop in het 1 op 1 duel. En dan er ook nog een paar inschieten! Er is er maar een de beste kerel 😎

Ronaldo heeft alle recht op zichzelf de allerbeste allertijden te noemen. Sommige zijn het er niet mee eens en dat is hun goed recht. Maar dat betekent niet dat Ronaldo direct arrogant is ofso. Want hij vind dat ook oprecht samen met miljoenen andere mensen. Dus wat is nou het probleem?

8 december 2017 om 20:10

De echt beste allertijden hoeft dat niet te zeggen. Iedereen weet toch wie dat is😎

8 december 2017 om 20:20

Goh hij zou ook anders denken over zijn eigen speler gelukkig zijn de meningen daarover verdeeld meneer Zidane 😉

8 december 2017 om 20:47

Het probleem is dat het simpelweg niet zo is. Geen enkel bewijs mogelijk om dat voor te leggen. Goals? Ja, dat ga je inderdaad als argument gebruiken. Spitsen zat die goals maakten, en Cristiano is daarin een kanjer. Maar aub, laten we ff weer normaal doen want dit is bezopen.

860 mensen en counting. Bijna 60 procent zegt neen. Dan weet je het wel denk ik. Aller tijden? Maradona, Pele, Cruijff, , Messi, Platini, Ronaldo, Ronaldinho...beter dan die bende? Het lef zeg...

8 december 2017 om 21:35

Beter dan Ronaldinho durf ik nog wel te zeggen. Ronaldinho was geweldig maar het is hem niet gelukt om echt een aantal seizoenen top te zijn en dat laat Ronaldo wel zien.

9 december 2017 om 03:25

Ronaldinho speelde voetbal voor het publiek, dat was echt genieten en zo onvoorstelbaar mooi. Dat is echt kunst aan de bal, het echte werk. Wat is beter zijn? Wat is dat voor jou, en dat is dat voor iemand anders. Voor de een is het statistieken, voor de andere het talent.

9 december 2017 om 08:31

Het is inderdaad best een zinloze discussie omdat beter zijn niet echt een vaste definitie heeft. Ronaldinho was geweldig omdat hij dingen deed die niemand deed en alles was puur om het publiek te vermaken en zelf plezier in voetbal te hebben. Ronaldo leeft al jaren puur voor de doelpunten en dat lukt hem vooral op de belangrijke momenten. Ze zijn allebei op hun eigen manier geweldig maar ik vind Ronaldo dus "beter" omdat hij het langer volhoudt en ook bij meerdere clubs.

Hij is momenteel nieteens de beste van de wereld. Qua doelpunten is hij natuurlijk ongekend en buitenaards maar qua voetbal is Messi beter. Messi heeft veel meer overzicht, kan een hele verdediging uitspelen en vind ik gewoon leuker om te zien. Om de beste ooit te worden moet hij er maar eens 80+ maken in een jaar zoals Messi dat ooit deed. Die gouden bal is trouwens ook niet helemaal serieus te nemen. Het is meer een soort teamprijs aan het worden die je alleen kan winnen als je team de CL wint. Dan mag je zelfs 3 maanden er niks van bakken in de competitie blijkbaar.

Ik vind Zidane de meest complete voetballer aller tijden, maar dat is maar mijn mening.
Ik vind Maradonna, Messi, Cruijff, Beckenbauer, toch betere spelers.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren