Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Cocu dwingt respect af: ‘Het is anders dan men in Nederland gewend is’

Laatste update:

PSV gaat zondag op bezoek bij Excelsior, de ploeg van trainer Mitchell van der Gaag. De coach van de Kralingers heeft zijn collega Phillip Cocu hoog zitten en prijst de ‘on-Nederlandse’ speelstijl van de koploper van de Eredivisie. Desondanks hoopt Van der Gaag de drie punten in huis te houden.

Cocu is bij PSV afgestapt van de Nederlandse speelstijl en hoeft niet per se de bal te hebben, zo bleek afgelopen zondag tegen PEC Zwolle. Op bezoek bij de ploeg van trainer John van ’t Schip liet de koploper het initiatief aan de Zwollenaren. “Het is anders dan men in Nederland gewend is. Zo moet je er denk ik naar kijken. Daar is niks mis mee, maar het is alleen niet typisch Nederlands. Het is heel effectief, daar hebben ze ook de spelers voor", zegt Van der Gaag tegenover Omroep Brabant.

Van der Gaag gaat PSV de punten niet cadeau doen. "We spelen om mee te doen en eventueel voor een verrassing te zorgen. Het is een mooie uitdaging, zo moeten we het denk ik betitelen", aldus de Excelsior-trainer. "PSV is na een moeizame start, met dat hele Europese verhaal, natuurlijk prima bezig. Dan kunnen we wel zeggen dat het geluk is, maar geluk dwing je af. Het is de ploeg die met afstand bovenaan staat."

Hoe eindigt Excelsior - PSV?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Cocu, een man van weinig woorden die aanzien van de hele wereld geniet. Kunnen heel veel trainers wat van leren.

Tjoh en als zwolle met de 3 punten naar huis ging, wat niet eens zo onlogisch zou kunnen zijn geweest. Dan zou het een trainer zijn zonder aanzien en geen benul.

23 november 2017 om 17:29

Daarom is het ook een mening hé... je hoeft er niet mee eens te zijn.

On: PSV is op koers, belangrijkste verschil met vorig seizoen zijn doelpunten en meer stabiliteit. Maar het is nog wel een lange weg.

23 november 2017 om 20:30

Dus jij baseert je mening van een trainer die al jaren bij die club zit op alleen op de laatste wedstrijd? Dan kan Verbeek er helemaal niks van en is Keizer een toptrainer.

23 november 2017 om 23:18

@frtorres en@rusty. Dit is helaas de gang van zaken in het voetbal. Ben je steeds de betere ploeg, creëer je veel kansen, maar speel je toch gelijk omdat de kansen steeds maar weer gemist worden, ben je een slechte trainer.
Klopt niet, maar gebeurt wel.
Dus helaas Gio, je kan er niets van.

PSV heeft samen met Ajax de grootste begroting. Als je dan in de Eredivisie zo speelt zoals de Eindhovenaren in Zwolle deden verdien je geen respect. Zelfs de PSV fans waren van mening dat het een gestolen overwinning was. Destijds in de CL tegen o.a Atletico stond ik er zelfs achter omdat je tegen ploegen moet spelen die zoveel meer kwaliteit hebben. Maar in de Eredivisie? Nee, dat gaat met te ver.

23 november 2017 om 17:32

Dus je verdient geen respect als je een keer een slechte dag hebt... nou, dan is het hele voetbal één respectloze bende... onzin natuurlijk, je mag best vinden dat Psv niet jouw soort voetbal speelt, maar de meeste PSV supporters delen jouw mening waarschijnlijk niet en die moeten erachter staan!

23 november 2017 om 19:03

@romarky
Het gaat niet over één slechte dag hebben. Ja, dat kan gebeuren. Het gaat over respect geven aan een ploeg met de grootste begroting die in de Eredivisie niet wil voetballen.

23 november 2017 om 19:34

Wat een geleuter zeg. PSV is zeer wisselvallig en speelt bij vlagen heel goed en dominant en wisselt dit af met optredens zoals afgelopen weekend. Kijkend naar je eigen cluppie lijkt het mij een stuk beroerder, dat is structureel beroerd tot afgelopen weekend.

23 november 2017 om 20:33

Het gaat niet om niet willen voetballen, het gaat om het hanteren van een bepaalde speelstijl. Halve finale CL dacht psv Milan uitgeschakeld te hebben totdat de Italianen ineens uit het niets de 2-1 maakte. Liever dit voetbal dan spelen op balbezit en 100 ballen breed in de wedstrijd om vervolgens te zeggen dat je hebt gedomineerd.

23 november 2017 om 17:42

@007 zei je dat ook toen Ajax 4 jaar kampioen werd met dramatisch voetbal? Of is dat weer anders omdat het Ajax is. PSV weet zijn kwaliteiten en per wedstrijd wordt bekeken hoe die het beste kunnen worden ingezet, dat is pas een kwaliteit.

23 november 2017 om 17:52

PSV wordt onder Cocu altijd alleen kampioen via counterspel. Het is resultaat voetbal. Liever geen mooi voetbal en kampioen dan geen mooi voetbal en geen kampioen

23 november 2017 om 18:04

Robin, degelijk verschil tussen niet kunnen en niet willen. 1e 2 seizoenen werd gewoon prima voetbal gespeeld. Laatste 2 seizoenen minder, vooral het laatste. Geen Ajacied zal je dan ook zeggen dat er goed gevoetbald werd.

23 november 2017 om 18:05

En dat doet psv goed want ze zijn al jaren achtereen kampioen.

23 november 2017 om 19:01

@Robin,
Het voetbal van Ajax onder de Boer was inderdaad vaak slecht, maar de intentie was wel om naar voren te gaan.

23 november 2017 om 20:01

Huh? 'en dat doet psv goed want ze zijn al jaren achtereen kampioen' De laatste 9 jaar 2 keer kampioen volgens mij.

23 november 2017 om 20:08

Gehoord van sarcasme? Ik weet zelf ook wel dat psv niet vaak meer kampioen is geweest de laatste jaren.

23 november 2017 om 20:47

Ja.. of de laatste 3 jaar 2 keer, of de laatste 15 jaar 7 keer, laatste 20 jaar 9 keer... is maar net welke tijdsperiode je uit komt.

23 november 2017 om 18:05

Ajax heeft veruit de grootste begroting en spaarrekening waar een paard de hik van krijgt. Nu weer reeds 8 punt achter op koploper PSV. Respect hoor.

23 november 2017 om 18:22

Ik heb altijd respect voor diegene die in de competitie met een straatlengte bovenaan staat. Daarentegen is Ajax met dé grootste begroting van Nederland, met een kwart miljard aan inkomsten door verkopen, het beste jeugdcomplex van het land (misschien zelf internationaal), de beste club van Nederland, een intituut op het gebied van voetbal, de oerknal van 4-3-3, met de bekendste voetbal-filosofie, zeg maar gerust het instituut van alle voetbal-instituten van de wereld...zó arrogant om het niet toe te geven. #tunnelvisie

23 november 2017 om 19:46

Mooi gesproken Curly. En wanneer wordt dat gevierd in de binnenstad want ben wel weer eens toe aan een feestje.

24 november 2017 om 08:12

Leuk en sportief van je om naar het kampioensfeest van de tegenstander te gaan. We gaan eerst naar het Stadshuisplein om te vieren en afpilsen doen we op de Stratumseind. Cheers!

23 november 2017 om 19:38

Wat een onzin. Jij staat net zo ver voor in het landskampioenschap onzin verkondigen als PSV in de Eredivisie. Iedereen heeft wel eens een slechte wedstrijd. Dat PSV een andere manier van spelen heeft dan Ajax maakt het nog niet dat ze geen respect verdienen. Ze staan eerste, dan verdien je respect. Ze staan nog ver voor ook, dan verdien je ook respect.

Als je echt vindt dat de beste ploeg het spel moet maken, dan ben je echt heel erg naïef. Je moet spelen om te winnen, niet spelen om het mooiste spel. Voor mooi spel krijg je namelijk geen punten. Als ze van voetbal een jurysport maken zou je gelijk hebben, maar dat is het niet.

23 november 2017 om 19:57

"als je dan in de Eredivisie zo speelt zoals de Eindhovenaren in Zwolle deden verdien je geen respect."

Ik heb sinds afgelopen zondag verschillende keren gelezen dat PSV geen respect zou verdienen, omdat ze zo behouden zouden spelen. De mensen die dat schrijven hebben volgens mij dit seizoen nog geen enkele wedstrijd van PSV gezien, afgezien van die ene tegen Pec...

PSV speelt dit seizoen overwegend best leuk voetbal. Ze hebben in 6 van de 12 wedstrijden zelfs al 4 keer of vaker gescoord. Maar tegen PEC konden ze gewoon even niet beter. Je speelt uit, op kunstgras, tegen een ploeg in vorm die op dat moment qua punten gewoon gelijk staat met Ajax. Dan is het toch niet heel raar dat je het een keer lastig hebt en er niet zo makkelijk uit komt?

23 november 2017 om 20:36

PSV had gewoon een mindere dag en PEC speelde geweldig. Dan is het niet zo gek dat je niet veel de bal hebt en dan is het alleen maar knap dat je nog wint. Deze opmerking gaat verder dan vorige week. Cocu laat PSV normaal gesproken (vooral in uitwedstrijden) altijd een beetje inzakken zodat Lozano en Locadia en co van hun snelheid gebruik kunnen maken. Niks mis mee. Het aanvallende spel in thuiswedstrijden is nog wel een punt waar Cocu aan kan werken.

23 november 2017 om 23:46

Daarnaast had PEC de minst gepasseerde verdediging van de Eredivisie is het een uitwedstrijd en speel je tegen de toenmalige nummer 3. Boeiend dat je dan een keer niet wint met sprankelend voetbal. Door deze wedstrijden te winnen wordt je tenminste kampioen. Ik ben blij met de prestaties van mijn club en kan er echt van genieten.

23 november 2017 om 23:57

@007 jij denkt over het voetbal hoe heel veel Nederlanders denken, dat er maar 1 weg is naar succes en dat is met mooi voetbal en een opbouw van achteruit. Ik denk dat gedeeltelijk daarom het Nederlandse voetbal zo ver is weggezakt. Ik ben zelf meer van het resultaat. Maar verder over Pec - Psv, dat pec beter was, vond bijna iedereen. Dus als psv lekker meegaat voetballen en veel ruimte weggeeft achterin is de kans groot dat ze gaan verliezen. (wat volgens jouw de enige mogelijkheid is om te spelen). Psv wil de kans vergroten om te winnen, dus ze trekken zich terug en uuiteindelijk heeft pec maar twee echte kansen gehad vond ik. (de bal van mokthar/namli met links voorbij de 2e paal en waar namli meen ik tegen isimat aanschoot in de rebound. Psv had dit ook kunnen verliezen, maar ik denk dat ze wel de kans hebben vergroot om te winnen door zo te spelen.

Wat een gelul. PSV was ronduit Lucky tegen Pec, een wonder dat ze geen tegengoals tegen kregen, en zelf scoorden.

Met zo'n selectie zo spelen is gewoon laf en een zeer slecht voorbeeld voor de andere ploegen in de eredivisie.

Men doet alsof het eerdere voetbal van Cocu, en dat van types als De Boer de nederlandse speelstijl is. Ja, die van de afgelopen kansloze tien jaar misschien, het heeft niks te maken met het Cruijffiaanse voetbal waar Nederland groot mee is geworden en zoveel lof mee geoogst heeft. Het is een slap, behoudend aftreksel waarin men de kernwaarden uit het oog heeft verloren, en avontuurlijk en aanvallend plaats heeft gemaakt voor behoudend en controle. Dat is dan zogenaamd 'realistisch'.
We hebben het gezien. Dat hele 'realisme' heeft het nederlandse voetbal verziekt.

23 november 2017 om 20:06

"het is een slap, behoudend aftreksel waarin men de kernwaarden uit het oog heeft verloren, en avontuurlijk en aanvallend plaats heeft gemaakt voor behoudend en controle. Dat is dan zogenaamd 'realistisch'."

Uh huh.

- PSV heeft dit seizoen eredivisiewedstrijden gewonnen met 1-4, 1-7, 4-0, 2-5, 2-4 en 4-3.
- In de top 3 van topscorers van de eredivisie staan 3 PSV-ers.
- PSV heeft vaker gescoord dan de nummers 3 en 4 van de ranglijst bij elkaar opgeteld.

Maar oh, wat spelen ze laf en behouden...

23 november 2017 om 20:21

Je trekt de zaken uit zijn verband. Gezegd wordt Cocu en types als Frank de Boer. Het gaat dus niet alleen over PSV, maar over het voetbal in Nederland over de afgelopen 10 jaar.

23 november 2017 om 20:52

Laat ze maar lullen. Een middenveld met Van Ginkel en Pereiro. Een verdediging met opkomende backs Arias en Brenet, die vaker voorin staan dan achter is natuurlijk behouden.

23 november 2017 om 22:03

Die laatste zin klopt helemaal, afgemeten naar de kwaliteit van de selectie.

24 november 2017 om 00:13

Psv is juist een ongeloofelijk goed voorbeeld voor de andere ploegen in de eredivisie(vooral voor de kleinere),want het geeft resultaat. Maar jij ziet liever Feyenoord en Vitesse de ene na de andere kinderlijke goal weggeven, omdat ze willen voetballen. Als je minder bent dan de tegenstander in voetballend opzicht moet je proberen om het op een andere manier zien te winnen en dat gebeurd veel te weinig in Nederland. Als Feyenoord realistisch had gespeeld hadden ze minimaal 2 punten gepakt en Vitesse denk ik minimaal 6 met de snelle aanvallers die zij hebben.

Ook met deze zogenaamde on-Hollandse speelstijl waren ze in Europa kansloos.

Psv heeft momenteel het geluk van de kampioen. Andere ploegen zullen simpelweg nog beter hun best moeten doen.

Nogal overdreven, want PEC had deze pot normaal gesproken 4 van de 5 keer gewonnen. Het spel van PSV is gewoon erg matig, maar ze hebben het geluk aan hun zijde en bovendien presteren Ajax, maar vooral Feyenoord beneden peil.

23 november 2017 om 20:29

"het spel van PSV is gewoon erg matig, maar ze hebben het geluk aan hun zijde en bovendien presteren Ajax, maar vooral Feyenoord beneden peil."

Vraag 1: denk je dat je 11 van je 12 wedstrijd kunt winnen alleen met geluk?
Vraag 2: wat hebben die 11 overwinningen van PSV (op die ene tegen Feyenoord na, uiteraard) te maken met hoe Ajax en Feyenoord het momenteel doen?

23 november 2017 om 23:03

Nee, maar ze hadden ook zomaar 6 punten minder kunnen hebben. Je kunt toch vanuit een objectief oogpunt niet stellen dat PSV op basis van kwaliteit in de wedstrijden dominant is. Dan praten we misschien over twee wedstrijden.

Verder hebben de resultaten van Feyenoord en Ajax wel degelijk met PSV te maken, want vanuit het verschil in puntenaantal bouw je als PSV zelfvertrouwen op. Dat zijn realistisch gezien de concurrenten. De rest gaat uiteindelijk te veel punten verspelen.

Het is als supporter wellicht niet leuk om te horen, maar tegenwoordig is er geen eer meer te behalen. Het kampioenschap is een leuke gelegenheid voor een massaal feest, maar meer is het ook niet meer.

24 november 2017 om 08:15

"het is als supporter wellicht niet leuk om te horen, maar tegenwoordig is er geen eer meer te behalen. Het kampioenschap is een leuke gelegenheid voor een massaal feest, maar meer is het ook niet meer."

Onzin. Waarom zou een landstitel nu minder waarde hebben dan 5 of 10 jaar geleden?

Mooi man, voorafgaand aan het seizoen riepen een hoop mensen hier nog dat Ajax en Feyenoord om de titel zouden gaan strijden en dat PSV nog maar moest zien of het boven Utrecht en Vitesse zou eindigen.

Tot nu toe loopt het toch iets anders en dan begint het grote bagatelliseren: "ze hebben alleen maar mazzel", "het spel is niet om aan te zien", "zonder Lozano zouden ze nergens zijn", "het niveau van de eredivisie stelt toch geen reet meer voor", "ze krijgen straks nog wel een inzinking"...

Het zal allemaal wel. Ik weet dat het nog een lange weg is, maar voor nu ben ik heel blij met 11 overwinning uit 12 wedstrijden en gemiddeld meer dan 3 goals per wedstrijd. En hoe gaat het intussen met jouw clubje?

24 november 2017 om 14:08

Zoals je zelf al sarcastisch probeert aan te geven in de laatste zin, ben ik geen supporter van een Nederlandse topclub. Ik heb dus ook geen voorkeur over wie er kampioen wordt.

Je ziet toch zelf wel dat PSV niet goed speelt, dat het spel inderdaad niet om aan te zien is, dat ze een aantal keren gemazzeld hebben en dat de Eredivisie inderdaad van een heel laag niveau is momenteel? Over de inzinking kan ik niet oordelen.

Aan de laatste zin maak ik al op dat je nogal gefrustreerd en niet objectief bent momenteel, want mijn club (FC Twente) heeft er werkelijk niets mee te maken. Het landskampioenschap heb ik wellicht iets te klein gemaakt met mijn woorden, dat heeft inderdaad wel een kleine nuance nodig.

23 november 2017 om 21:14

Pec 7 schoten op doel, PSV 6. Voetballend ging het PEC beter af ja, met name in de 2e helft. Die helft blijft de meesten wel bij evenals de 2e helft tegen Feyenoord. Tel daar de eerste helften bij op en je zal tot de conclusie komen dat PSV in geen van beide wedstrijden zo kansloos was als de meesten hier doen overkomen.

24 november 2017 om 08:05

Men kijkt ook subjectief, zo is voetbal nou eenmaal. De underdogs worden altijd gesteund. Vooral als er leuk gevoetbald wordt. De realiteit is voor velen niet meer zichtbaar maar droomt men van fifa-voetbal zoals zij die ook op hun scherm zien. Zodra een competitie zo vroeg in het seizoen niet meer spannend dreigt te worden, misgunnen zij de koploper. Behalve als je al heel lang niet meer kampioen bent geweest, zoals Feyenoord vorig seizoen. Feit is wel dat PSV na 12 wedstrijden, 8 punten voorsprong op nummer 2, erg goed op weg is naar de landstitel. Petje af PSV! See you Hopefully at the end of this season in Stratumseind and Stadshuisplein Eindhoven.

Nu is Cocu plotseling weer het paradepaardje van het trainersgilde? Pure middelmaat. Ten Hag wordt ook omhooggeschreven, maar dan moet ik even aan de 4-0 bij Twente en de 1-7 thuis tegen PSV denken. Over naïviteit gesproken. En bij Cocu denk ik ook vooral aan de Europese exercitie. In Nederland is het niveau van de trainers schrikbarend gedaald. Oja, van ‘t Schip doet het prima met Pec, totdat die een paar wedstrijden achter elkaar verliest;-). Maar het kan altijd nog erger, zullen ze in Amsterdam hardop denken....

23 november 2017 om 23:05

Precies dit inderdaad. Trainers worden omhoog geschreven als het goed gaat en dat zorgt voor een heel verkeerd beeld. Cocu is een lichtgewicht en het zal simpelweg nooit een topcoach worden. Net als bij spelers, worden tegenwoordig ook de trainers beoordeeld op hun goede kwaliteiten. Hun slechte kwaliteiten laten we dan maar achterwege, dan lijkt het allemaal nog wat...

Cocu altijd nuchter en oogt altijd rustig.
Ik vind cocu de beste trainer in de eredivisie.

23 november 2017 om 23:06

Op basis waarvan is Cocu de beste trainer uit de Eredivisie?

23 november 2017 om 23:30

Op basis van tactiek en resultaat.
Een trainer die het belangrijk vind resultaat te halen uit de wedstrijden die hij leid met psv.
Maar ook gewoon succes heeft behaald met wat je toch kan noemen een psv die toch uit een dal is gekomen onder zijn leiding.
Zeurt nooit en kijkt altijd maar zijn eigen team.
Ten hag focust zich op psv.
Cocu focust zich ook op psv.
Btw doet het goed met de middelen die hij heeft op lozano na dan.

24 november 2017 om 08:09

"op basis waarvan is Cocu de beste trainer uit de Eredivisie?"

- Werd twee keer kampioen met Psv, na zes seizoenen op rij zonder landstitel.
- Haalde in 2014-2015 het hoogste aantal punten uit de clubgeschiedenis.
- Is de enige trainer die in de afgelopen elf seizoenen overwinterde in de CL met een Nederlandse club.

Wat hebben de andere 17 eredivisietrainers daar tegenin te brengen?

24 november 2017 om 14:01

Die eer mag je de technisch directeur geven die voor Nederlandse begrippen een geweldige selectie op de been bracht. Jongens als Moreno, Guardado enzovoort waren normaal gesproken onhaalbaar. Ook Lozano valt onder die categorie.

Cocu heeft het beste CV, maar dat maakt hem niet de beste trainer. Spelers ontwikkelen zich nauwelijks. Een goede coach maakt iets van een mindere situatie, maar vorig seizoen was Cocu in geen velden of wegen te bekennen.

Ik moet toegeven dat ik Cocu ook graag zag vertrekken, na de 2-0 nederlaag bij Heerenveen. Het was zo armoedig om te zien hoe van ginkel alleen aan het druk zetten was rond de middelijn, terwijl de verdediging bijna op de eigen 16 stond. Het veld werd zo lang en het was totaal geen team, maar PSV (met name cocu) heeft zich geweldig herpakt door het veld heel klein te maken in verdedigend opzicht. Natuurlijk heb je wel goede/snelle aanvallers nodig om zo te kunnen spelen, en dat heeft Psv. Nu zie je hoe makkelijk je dan wint in Nederland, want bijna alles draait om mooi voetbal.

PSV speelt met een nummer 10 maar in de praktijk zijn de 4 voorste mensen altijd heel simpel te omzeilen voor de verdediging van de tegenstander. Pereiro is niet de aanjager die Klaassen bijvoorbeeld wel is. Daardoor ontstaat er tussen het blok van 6 en de middenlijn een enorme ruimte van waaruit er doogevoetbald wordt. Dat houdt dus is dat je het initiatief altijd kwijt bent. Van der Gaag doet alsof het de bedoeling is maar volgens mij gaat het per ongeluk. Overigens irriteer ik me ook de tandjes over de hossanasfeer in Eindhoven, europees uitgeschakeld in augustus maar ze doen net alsof dat niet uitmaakt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren