Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Het is jammer dat Oranje mij de laatste tijd links laat liggen’

Laatste update:

Yassin Ayoub droomt van een interlandcarrière. De middenvelder werd twee keer opgeroepen voor de nationale ploeg van Marokko, maar in een oefenwedstrijd tegen het Nederlands elftal en in de WK-kwalificatieduels met Mali bleven speelminuten uit. Ayoub mag daardoor nog altijd kiezen voor óf Marokko óf Oranje.

“Het is jammer dat Nederland, waar ik altijd voor speelde als jeugdinternational, mij de laatste tijd links laat liggen. Het is ook jammer dat de Marokkaanse bondscoach mij nu niet nodig heeft”, aldus de 23-jarige Ayoub, die werd geboren in Al Hoceima en op vijfjarige leeftijd met zijn ouders naar Nederland emigreerde.

De linkspoot zegt in het Algemeen Dagblad ‘alle opties’ open te houden: “Natuurlijk hoop ik dat Renard zijn oog op mij laat vallen. Wie wil nou niet op een WK spelen? De kans om je te meten met alle grote sterren laat niemand lopen. Ik zie wel wat er de komende maanden gebeurt, reken me niet rijk.” Ayoub dacht in mei overigens een definitieve keuze te hebben gemaakt.

De linkspoot werd uitgenodigd voor het duel met het Nederlands elftal en ging gretig op die invitatie in: “Ik ben geboren en getogen in Marokko, dus dit is voor mij een keuze met het hart”, sprak hij destijds. Nu, een klein half jaar later, kan Ayoub nog altijd switchen van landenploeg. Voor FC Utrecht speelde hij tot dusverre overigens 149 wedstrijden.

Is Yassin Ayoub goed genoeg voor het Nederlands elftal?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ok, je kiest met je hart voor Marokko maar vindt het jammer dat Oranje links laat liggen als Renard je niet oproept?

Juist...

14 november 2017 om 08:16

Inderdaad. Echter moeten we niet overdrijven over de kwaliteiten van Ayoub. Hij is al 23 jaar en komt nu bovendrijven in een gemankeerde competitie als de eredivisie. Dit wordt echt geen topper hoor.

14 november 2017 om 08:17

Goed lezen hoor.
Hij zegt "Ik ben geboren en getogen in Marokko, dus dit is voor mij een keuze met het hart", sprak hij destijds, nadat hij voor Nederland had gekozen.

14 november 2017 om 08:59

@ Gillyabrakip

Hij werd geselecteerd Voor Marokko in de oefenwedstrijd Tegen Nederland.

14 november 2017 om 09:14

Ja, dus?
Het is niet bindend, dus waarom zou je niet eerst even kijken alvorens een keuze te maken. Blijkbaar had hij bij oranje een beter gevoel. Prima toch?

Neemt niet weg dat hij tekort komt, maarja, niveau van oranje is ook niet erg hoog momenteel.

14 november 2017 om 09:24

Vz heeft een fout gemaakt, hij is geboren en getogen in Nederland en ging daarom in op de uitnodiging van Oranje.

14 november 2017 om 09:31

Geboren in Marokko.
Verder ook prima keuze, maar blijf daar dan ook bij... (en persoonlijk denk ik dat beide landen weinig aan hem missen)

14 november 2017 om 09:32

Gillyabrakip, jij moet denk ik beter lezen, want "nadat hij voor Nederland had gekozen." staat nergens. Hij werd namelijk door Marokko geselecteerd.

@maykel24 en anderen, snap jullie probleem niet zo. Een speler kan toch een goed gevoel bij zowel Marokko als Nederland hebben, en gewoon graag in een van deze twee elftallen spelen?

Stel jouw Nederlandse ouders emigreren naar Frankrijk en je groeit daar op. Je wordt een keer opgeroepen voor het Nederlands elftal -- top. Maar de optie om voor Frankrijk te spelen is er ook. Dan kun je het toch alsnog jammer vinden dat je nooit door Frankrijk wordt opgeroepen?

14 november 2017 om 16:24

Goed lezen hij is geboren en getogen in Marokko en als 5jarige kwam hij naar Nederland.

14 november 2017 om 08:33

Ik denk dat ie zich wat ongelukkig uit. Hij wil gewoon sportief voor het hoogste gaan en zou waarschijnlijk tegen beide landen 'ja' zeggen. Er valt echter weinig te kiezen als beide bondscoaches je niet oproepen.

Tsjonge jonge zeg, of je kiest met je hart voor Nederland of Marokko, het is graag of anders maar niet.. beetje vermoeiend dit..

14 november 2017 om 09:47

Niet iedereen is nationalistisch ingesteld. Daarnaast zegt hij dat hij voor beide graag zou willen spelen.. dus precies wat jij van hem op dat vlak verlangt, echter die kans heeft hij nog niet gekregen want nog geen officiële wedstrijden mogen spelen. Het lijkt erop dat Ayoub gewoon voor een nationale ploeg wil spelen omdat het mooi is en vaak een hoger niveau dan het clubniveau betreft. Blijkbaar heeft hij voldoende voeling bij beide landen om zich prettig te voelen in de nationale ploegen, dat is toch mogelijk?

Een kuitenbijtertje als Ayoub heeft oranje zeker nodig. Alleen 1 nadeel; ik zie hem niet veel beter worden dan hij nu is, wat wel echt zou moeten wilt hij in beeld komen/blijven

14 november 2017 om 07:31

Niet voor niets dat zelfs marokko hem nog niet heeft laten debuteren

14 november 2017 om 08:28

@samirmo,

Vergeet het maar, bij Oranje zou hij de basis niet halen. Hij zou alleen maar geselecteerd worden en opgesteld zodat zijn keuze vast ligt en bij eventuele doorontwikkeling hij wel een plaats in het Nederlands elftal heeft. Beetje zoals Amrabat nu bij Marokko.

Daarnaast hoef ik zo'n switch speler niet. Ja ik kies voor Marokko, oh ik ben er niet meer bij? Ja ik vind het jammer dat nederland mij links laat liggen, want ik speelde ook in alle vertegenwoordigende elftallen. Misschien moet Nederland maar helemaal kappen om mensen met dubbele nationaliteiten gebruik te laten maken van de opleidingsfaciliteiten voor het nationale elftal. Mag Marokko zelf eens beginnen met die spelers extra trainingen bieden en extra weerstand.

Nederland moet eens zorgen dat het al een eer is als je in de jeugdelftallen mag spelen. En echt alles met dubbele nationaliteit dat speelt in de jong elftallen, op 17 jarige leeftijd minuten laten maken bij het eerste.

14 november 2017 om 08:52

Ninjakai: Je doet alsof knvb veel spelers heeft opgeleid voor marokkaanse elftal. Marokkaanse voetbal bond heeft kea en amrabat ook opgeleid en in hun geinvesteerd sinds de jeugd elftallen. Btw er is een toptalent van wydad casablanca in de spits. Ook de keeper die nu in premira division speelt is uit Marokko en de linksbeck die nu bij lille speelt mendyl. Marokko leid genoeg spelers op ze zijn goed bezig. En de meeste top spelers van marokkaanse elftal zijn uit Frankrijk. Maar die franse hoor je niet huilen die hebben lacazette en lemar op bank. Oranje praat over marokkanen opeens die hun keuze maken omdat oranje niet naar het wk gaat en omdat het nederlandse elftal dood is en ze spelers van eredivisie als de ligt vilehna en flop jansen moeten oproepen omdat er niks beters is.

Als hij voor Marokko kiest dan komt het deels door Van Basten met zijn uitspraak. Hij zou zijn keuze dom vinden.

14 november 2017 om 07:40

Welnee... dan is het gewoon, zoals hij eerder aangaf, een keuze met het hart.
Helemaal prima wat mij betreft. Dit soort spelers moet je dan ook niet in Oranje willen hebben.

Op dit moment is iedereen goed genoeg voor het NL elftal. Ayoub, kom er bij!

Ze moeten de regels aanpassen bij de knvb al die gasten doorlopen de jeugd van Oranje en leren alles in Nederland en laatste moment kiezen ze voor Marokko. Is toch niet eerlijk? Mij maakt het niet uit dat die gasten kiezen voor Marokko, maar wel hier alles leren en van profiteren en niets ervoor terug krijgen.


Die ayoup is een leuk spelertje maar je hebt toch geen garantie dat hij met zn hart 100% voor nl speelt dus kies dan maar een speler waarvan je zeker weet dat hij wil knokken voor nl. Ik vind persoonlijk Adam Maher veel beter dan Ayoup. Ayoup is een huis tuin keuken voetballer met afentoe een flitsende pass misschien over 3 jaar dat hij Oranje materiaal is maar dan nog zou ik hem niet oproepen heb liever een Guus, Henk, Dirk, Pieter, Klaas. in Oranje.

14 november 2017 om 07:58

Zijn internationale regels, zou ook andersom gelden, nl speler die altijd in het buitenland heeft gewoond/gespeeld.

14 november 2017 om 08:04

Nederland(KNVB) moet gewoon de eer aan zichzelf houden en niet bij die jongens gaan smeken, je wordt opgeroepen omdat je goed genoeg bent, niet omdat hij anders kiest voor een ander land. Dat gelul bij voetbal international vind ik ook onzin van je moet mensen met “status” met zo’n speler laten praten. Iemand kiest voor Oranje of niet, klaar!

14 november 2017 om 08:53

dat ben ik met je eens.
Maar je weet dat Knvb ook een poging gewaagd heeft bij Arsensio (http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=312962)
En er lopen nog een paar jonge spelers in het buitenland. Je moet er soms wel wat voor doen om ze ook 'binnen te halen'.

In het geval van Ayoub, zelfs de bondscoach van Marokko twijfelt, dus waarom dan wel in Oranje?

Het feit dat Marokko wel naar WK gaat maakt ze niet automatisch van een hoger niveau. Volgens mij heeft Oranje ze, in een weliswaar oefen duel, redelijk makkelijk verslagen (en ook van Ivoorkust trouwens, 5-0 of zo)

14 november 2017 om 09:47

Iedereen blijft wijzen naar die oefenwedstrijd waar het 1-2 werd. Maar volgens mij zijn jullie vergeten dat die wedstrijd midden in de ramadan plaatsvond en de spelers van Marokko al een hele dag niet hadden gedronken.

14 november 2017 om 10:03

Marocberkane. Ach je zag aan alles dat Marokko er geen bal van kon. Ze hadden anders genoeg power om doodschoppen te geven... Daarbij is de ramadan een keuze, dat hoeven ze helemaal niet te doen die dag.

14 november 2017 om 10:09

Nou als Marokko er geen bal van kan, Dan geldt dat voor Nederland natuurlijk ook, aangezien Marokko wel naar het WK gaat. 0 tegengoals in de kwalificatie is nog nooit een land gelukt. Dusja je laat je afgunst hier duidelijk blijken.

14 november 2017 om 10:13

Daarnaast trouwens over die doodschoppen, volgens mij was het Aké die Amrabat uit de wedstrijd trapte.

14 november 2017 om 11:21

Het slechtste Nederlands elftal aller tijden won die dag nog van het ‘beste’ Marokko aller tijden, Nederland kan er op dit moment ook geen bal van, maar waren dus nog altijd beter.

14 november 2017 om 12:01

Je kan wel blijven terugwijzen naar een oefenpotje, maar dat zegt natuurlijk helemaal niks. Momenteel liggen de kaarten toch anders. Want Marokko zal aanwezig zijn op het WK en Nederland kwam Bulgarije niet eens voorbij.
Daarnaast heeft het Marokkaanse elftal in het verleden de 10e positie op de fifa-ranking bereikt. Op dit moment is dat 48. Dus dit is verre van het beste Marokko aller tijden.

14 november 2017 om 12:22

Het is jullie van harte gegund ook alleen we doen nu net alsof het een Wereldprestatie is om Ivoorkust achter je te laten. Feit blijft dat je kwalificeren in Europa een stuk lastiger is dan in Afrika. Maar nogmaals, Nederland kan alleen zichzelf verwijten dat het niet naar het WK gaat en Marokko heeft prima gestreden voor hun plekje op het WK en omwille van KEA en Amrabat zal ik ook een beetje voor ze juichen.

14 november 2017 om 12:47

@marocberkane; ik gun het Marokko van harte, maar bedoelde meer dat je het in perspectief moet zien.
Kijk naar Zweden, die hebben best gemazzeld in de poule. 4 gratis punten door een beslissing van de scheidrechter (tegen Nederland) en een blunder van de keeper van Frankrijk.

Ik wilde zeggen dat als Ayoub niet in aanmerking komt voor Marokko hij niet automatisch (voor het mindere, want niet op WK) NL elftal in aanmerking zou komen, want dat verschil tussen die 2 landen is niet zo heel groot.

14 november 2017 om 08:07

Vraag me af of je Ayoub wel echt goed kent. Kom op man, is het nou zo moeilijk om een naam goed te schrijven? En verder wordt die doorgeloopte jeugd aangeboden ten faveure van de KNVB zelf, doen ze echt niet omdat ze het die spelers zo gunnen. Dit is een incidentele situatie die soms ook voordelen biedt als je vaderland bestaat uit twee landen.

14 november 2017 om 08:15

Echte onzin praat, Nederlandse spelers spelen al jaren voor Marokko- el Hamdaoui, el ahmadi, boukhari, boussaboun, sinouh, el khattabi, assaidi enz. En het opeens slecht gaat met oranje zijn ze nodig. Nederland leidt ze niet op de clubs doen dat en niet omdat ze gunnen en niet kunnen voetballen maar omdat ze nodig zijn. Dus volgens jou redenering moet iedereen die in Nederland opgegroeid is niet voor een ander land mogen uitkomen. Dus als ze te slecht zijn voor oranje dan kunnen ze nooit een interland carrière hebben.

14 november 2017 om 09:09

Jaa daag. Internationale toernooien tegen de beste van andere landen is niet iets wat clubs per definitie kunnen aanbieden. Dat is een stukje extra opleiding in de hoop dergelijke spelers nog beter te maken en sneller te laten aanhaken bij het niveau dat vereist is voor het nationale elftal.

14 november 2017 om 08:59

Maar als Lars Veldwijk voor Zuid Afrika kiest hoor ik niemand klagen? Hij is toch ook in Nederland opgeleid waarom horen we niemand? Ohja hij is niet goed genoeg.

14 november 2017 om 09:17

Oh wacht ff, dat Lars op veel latere leeftijd voor Nederland kiest omdat hij totaal niet in aanmerking kwam voor het Nederlands elftal vind ik echt iets anders. Dat was namelijk ook de reden die hij gaf voor zijn keuze. Als zuid Afrika daar dan genoegen mee nemen moeten ze het lekker zelf weten.

Dat zelfde geldt voor de jongens die kiezen voor de nederlandse antillen. Ook daarbij is veelvuldig de reden, ja ik de kans dat ik in aanmerking kom voor het Nederlands elftal is heel gering en zo kan ik toch mooi interland voetbal spelen. Ja als jij als land daar genoegen mee neemt dan moet je het zelf weten.

Wat we veelal horen bij spelers die kiezen voor Marokko, ja ik volg mijn hart........

Oranje laat me links liggen, Maar Marokko heeft me niet nodig.
Zoek de verschillen..........

Hij heeft toch voor Marokko gekozen? Dat hij niet wordt opgeroepen is niet ons probleem. Ayoub heeft z'n keuze gemaakt, einde verhaal.

14 november 2017 om 10:01

Idd zo is het.
Daarom geen aandacht aanbesteden. Leuke speler voor de Eredivisie, maar toch geen international. Nu komt het over als:

1) als ik kan kiezen speel ik het liefst voor marokko
2) maar als zij mij niet nodig hebben, dan speel ik wel voor Oranje als ik opgeroepen wordt.

Als je dan naar het volkslied van Italië terugdenkt gisteren, dat is passie voor een land !

Prima Eredivisiespeler, maar niet beter dan wat momenteel wordt opgeroepen of thuiszit (clasie). Bij Marokko schijnbaar ook niet beter dan wat al wordt opgeroepen. Jammer voor Ayoub, maar schijnbaar zijn de bondscoaches niet overtuigd.

Je vindt het jammer dat Oranje je de 'laatste tijd' links laat liggen. Alsof je ooit in de buurt bent gekomen van een selectie... Maar goed, hij kiest met zijn hart voor Marokko.. dus het zal hem wel niet uitma.. oh wacht.

14 november 2017 om 10:22

Hij heeft het over jong oranje..

Categorie niet goed genoeg. En de concurrentie op het middenveld is gewoon groot bij Oranje. Het is echt jammer dat spelers als Weghorst en Ayoub genoemd worden, ook al noemen ze zichzelf soms. 20 jaar geleden dacht er toch niemand aan het selecteren van een FC Utrecht speler?

Spelers die vrouwen geen handje geven hebben niks te zoeken in het Nederlands elftal. Helemaal als je al twee keer met je verstand naar Marokko bent gegaan om voor hun nationale team te spelen. Nee, ik zou alleen spelers willen zien in het Nederlands elftal die met hun hele hart ervoor hebben gekozen. Het is geen carriere-move om voor Oranje te spelen het is een eer.

Vind het nog steeds vreemd dat je, wanneer je alleen oefenwedstrijden speelt, opgeroepen kan worden voor een ander land. Een keuze voor een land hoort niet gemaakt te worden op basis van 'een kijkje in de keuken', maar op basis van gevoel. Laten ze alsjeblieft bij de Fifa regelen dat wanneer je een oproep krijgt en op komt dagen het je definitieve en bindende keuze is.

Dit gaat weer heel wat hypocriete en onderbuik reacties veroorzaken. Toen Lars Veldwijk ervoor koos om voor Zuid-Afrika te spelen, kwam niemand met die pvv achtige teksten. Niemand die over "profiteurs" sprak. Niemand die zei dat de Knvb maar moet stoppen met het opleiden van spelers met een dubbele nationaliteit. Niemand die hem ondankbaar noemde. Niemand die zei dat ze zijn paspoort moeten innemen.

Kan iemand haarfijn uitleggen - zonder die slechte excuusjes - waarom dit soort reacties alleen bij jongens als S. Amrabat naar boven komen drijven?

14 november 2017 om 09:33

Heel simpel. Lars Veldwijk is geen Nederlands elftal materiaal, voor hem is dus de keus: geen interland loopbaan, of een interland loopbaan bij Zuid-Afrika. Dat is zijn goed recht om daarvoor te kiezen.
Maar bij Amrabat en Ziyech ligt dat heel anders omdat zij zijn geboren in Nederland en wel in aanmerking komen voor Oranje. Dat zij dan toch voor Marokko kiezen schiet bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Dat is toch niet zo lastig om te begrijpen?

14 november 2017 om 09:59

Ik heb specifiek Amrabat gekozen, omdat die jongen volgens mij éã©n periode voor een jeugdelftal van het Nederlands elftal uitkwam en daarna de jeugd elftallen van Marokko heeft doorlopen. Er was niets, maar dan ook niets wat erop duidde, dat hij voor het Nederlands elftal zou kiezen.

Hoeveel mensen spraken denigrerend over Amrabat en zeiden dat hij (en in mindere mate Ziyech) geen Nederlands elftal materiaal zouden zijn, en dat het daarom geen gemis is? Zij zouden Nederland immers geen kampioen maken. Dat waren vaak dezelfde luitjes die zeiden dat de Knvb moet stoppen met dit soort mensen.

Zijn keuze schiet bij zoveel mensen dusdanig in het verkeerde keelgat, dat zij dermate achterlijke reacties beginnen te spuien, dat zelfs moderators - op een voor mij nog niet eerder vertoonde wijze - moeten ingrijpen. En dat (de pvv achtige reacties) kun jij begrijpen?

14 november 2017 om 10:07

Wil je me even uitleggen wat nou precies pvv-achtige reacties zijn? Ook even met voorbeelden want dit is echt populistisch gezever.

14 november 2017 om 10:08

Er zijn altijd mensen die met verkeerde argumenten komen. Dat heb je in iedere maatschappelijke discussie wel. Als je jezelf daar op gaat focussen en iedereen over 1 kam gaat scheren vind ik dat erg kort door de bocht en net zo populistisch als de tegen argumenten.
Persoonlijk vind ik het vreemd wanneer je bent geboren in Nederland, hier naar school gaat, opgroeit met je familie, hier leert voetballen en de vrijheid krijgt om je eigen geloof te volgen, dat dan je hart toch bij een ander land ligt. Maar ik ben ook een blanke hagelslag, boerenkol-Nederlander. Misschien dat ik het daarom ook niet begrijp.

14 november 2017 om 10:19

-NEC-,

Heb je de reacties m.b.t. dit onderwerp meegekregen? Waarom moeten die jongens hun paspoort inleveren, omdat zij voor Marokko hebben gekozen? Waarom worden die jongens als profiteur van Nederland / de Knvb weggezet? Waarom moesten moderators in een bericht aangeven dat o.a. racistische en discriminerende reacties op dit onderwerp ongewenst zijn en daarom werden verwijderd.

Als je je van de domme houdt, dan hoef je niet meer op mij te reageren.

14 november 2017 om 10:28

Apocalyps, maar wat heeft dat dan precies met de pvv te maken? Dat ze profiteren van onze opleiding is natuurlijk ook zo, zie ook niet in waarom dat racistisch zou zijn. De Marokkaanse bond zijn dan natuurlijk profiteurs, al is de context en lading van het woord voor jou waarschijnlijk anders omdat je er een negatieve lading bij hebt. Natuurlijk heb je altijd mensen die domme reacties plaatsen, dat moet ook aangepakt worden. Maar dat heeft natuurlijk niks met de pvv te maken.

14 november 2017 om 10:50

Het jammere is dat er geen argumenten werden aangehaald. Enkel onderbuik sentimenten die naar boven kwamen drijven. Ik focus mij nergens op. Het viel direct op, aangezien het merendeel van de reacties werd geveegd. Buiten dat stond dat bericht van de moderators bovenaan. Dat bericht las je als eerst...

Als er (goede) argumenten werden aangehaald, dan was er waarschijnlijk ruimte voor een discussie geweest, maar dat was grotendeels niet aan de orde.

En wie scheer ik volgens jou met mijn teksten precies over 1 kam?

Dat jij en anderen het, vanwege jullie achtergrond, niet of minder goed begrijpen, is niet erg. Dat zijn zaken die je nu eenmaal meemaakt of niet.
Ik heb in mijn jongere jaren ook de mogelijkheid gehad om voor Nederland of het land van mijn moeder te kiezen. Dat zijn zaken die ik dan, vanwege mijn achtergrond, weer begrijp.

14 november 2017 om 10:51

-NEC-,

Volgens mij weet je best in welke context jij het woord "profiteur" moet interpreteren...

Edit. Heb je de reacties gelezen?
Ze moesten het land uitgaan en hun paspoort inleveren etc. Dat noem ik pvv achtige reacties. Wil je dat ik ook uitleg, waarom ik dit pvv achtige reacties noem?

14 november 2017 om 10:24

Ja en toen Blind Assensio wilde overhalen door Ruud contact te laten opnemen.. die jongen spreekt geen woord Nederlanders en heeft totaal geen binding met Nederland. Maar we zaten allemaal te hopen dat hij ja zou zeggen.

14 november 2017 om 10:30

En jij denkt dat Spanje niet over Assensio was gevallen als hij wel voor Nederland zou kiezen? Dat is toch precies hetzelfde.

Volgens mij mag hij helemaal niet meer voor Nederland spelen. Zelfde situatie als Ziyech nadat hij 2 oefenwedstrijden speelde voor Marokko. Hij is al uitgekomen voor Nederland in jeugdselecties. Voordat je voor een ander land (ook vriendschappelijk) uit kunt komen moet je een "switch" aanvragen bij de Fifa en dat mag maar één keer. Als hij nooit voor een jeugdselectie was uitgekomen had hij nu nog kunnen kiezen.

14 november 2017 om 10:20

Punt is dat hij wel bij de selectie heeft gezeten maar nooit z'n debuut heeft gemaakt. Zolang je niet met je noppen binnen de lijnen staat tussen de eerste en de 90e minuut is er nog niks officieel.

Dat hypocriete gedoe word ik kotsmisselijk van. Nu zijn ze opeens wel belangrijk en nodig voor Oranje. Men heeft liever geen Marokkaanse speler in Oranje maar omdat et een paar goed presteren en Oranje zo zuur is geworden zijn ze opeens broodnodig. Alsof je iemands vriendje wil zijn omdat hij je geld geeft, maar anders ken ik hem niet.

Uiteindelijk zijn het clubs die deze spelers opleiden en in hen investeren. Uiteindelijk kunnen ze presteren voor de club en geld in het laatje brengen met een transfer, daar heeft het land niks mee te maken. En dat men deze situaties niet snapt vam jongens met een dubbele nationaliteit snap ik ook wel, je zal zelf nooit in deze situatie komen met maar 1 paspoort, maar dan hoef je niet meteen zo triest te doen. Het is eenmaal zo dat zulke situaties voorkomen en alleen in NL doen we moeilijk. En wat doe je met spelers die half om half zijn? ....juist ja dat is de maatschappij die veranderd en met Asensio ging iedereen bijna nog op de knieeen, kom op zeg.

14 november 2017 om 10:28

Ja we zaten te watertanden op Assensio, zelfs Ruud laten bellen enzo. Die jonge kent Nederland niet eens. Deze boys gaan elke jaar naar Marokko, beide ouders komen er vandaan. Sommige zijn er zelfs geboren. Worden op straat altijd aangesproken als Marokkaan. Maar wat vreemd als ze voor Marokko besluiten te spelen. Is maar een game man, neem het allemaal niet zo serieus het is gewoon sport! Clubs leiden niet op voor het Nederlands elftal, anders zouden we niet zoveel Scandinavische spelers zo vroeg scouten. Clubs leiden op om deze spelers weer met winst door te verkopen. Nou dat is Utrecht (Amrabat) en Heerenveen (ziyech) wel gelukt.

Deze beste man zou spelen voor Marokko of Nederland of de Seychellen. Als hij maar kan roepen dat hij naar het WK geweest is.

Snap al die ophef en heisa niet zo goed eigenlijk. Dus er zijn nu eenmaal mensen die meer dan één nationaliteit hebben. Heeft te maken met het feit dat ieder land natuurlijk helemaal zelf mag bepalen wie haar onderdanen zijn, met het Internationaal recht en Internationale verdragen.

Dan is het logisch, normaal en begrijpelijk dat die mensen, dus, de keuze hebben om als international voor het ene of het andere land uit te komen. Fifa beperkt alleen het aantal keuzes dat een speler mag maken. Eén keer namelijk, daarna ben je aan je eigen keuze gebonden. Dus so what?

En op dit moment focust deze kwestie zich op spelers die zowel een Nederlands als een Marokkaans paspoort hebben. En dat vooral omdat oranje het momenteel heel erg slecht doet en Marokko heel erg goed. Is het dan echt zó onbegrijpelijk dat spelers er nu voor kiezen om voor Marokko te gaan spelen in plaats van Nederland? Voor mij niet. Kijk maar eens naar de periode toen Ibrahim Affelay voor oranje koos. Destijds stond oranje nog in de top 5 van de wereld. Had dat nu nog het geval geweest lijkt het me wel duidelijk dat Ziyech en Amrabat gewoon voor Nederland hadden gekozen. Dat was dan ook voor hun carrieres de betere keuze geweest. Maar omdat het nu even omgekeerd is, gaan een heleboel mensen allerlei drogredenen en andere onzin verzinnen die helemaal niets te maken heeft met waar het over gaat. Dan wordt het eerder een politiek discussie dan eentje over voetbal.

En in dit kader, als er pingpongers uit China, lopers uit Afrika of basketballers uit de VS kunnen worden ingelijfd, dan doen we in de meeste gevallen nooit zo moeliijk over dubbele nationaliteiten en/of het krijgen van een Nederlands paspoort. Dat zegt ook wel iets.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren