Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Advocaat zag dat Amrabat twijfelde: ‘We moeten talenten eerder monitoren’

Laatste update:

Sofyan Amrabat heeft definitief gekozen voor een interlandcarrière bij Marokko, ondanks het feit dat bondscoach Dick Advocaat heeft ingepraat op de rechtsback annex middenvelder van Feyenoord. Vrijdag legt de keuzeheer van het Nederlands elftal uit dat alles uit de kast is getrokken om Amrabat voor Oranje te laten spelen.

"Wij hebben er alles aan gedaan om hem over te halen voor Oranje te kiezen. Ik heb zelf een goed gesprek met hem gehad, ook met zijn zaakwaarnemers. Uiteindelijk moet hij de keuze maken, niet ik. Ik kan niet oordelen of het een wijs besluit is. Ik heb gezegd: 'Ik zou voor het Nederlands elftal kiezen'", aldus Advocaat, opgetekend door Voetbal International.

De bondscoach geeft aan dat Amrabat voor zijn gevoel niet helemaal zeker was van zijn besluit: "Ik had zeker het gevoel dat Amrabat twijfelde. Als je anderhalf uur met die jongen zit met zijn begeleiding erbij, heb je wel het gevoel dat hij twijfelt. Zijn broer (Nordin, red.) heeft hetzelfde gedaan. Ik geloof niet dat iemand het had kunnen omdraaien."

Advocaat zegt dat de KNVB eerder moet handelen wanneer een jongen met een dubbele nationaliteit in potentie een basisspeler van Oranje is: "Wij hebben er als staf alles aan gedaan. Ik vind wel dat we dat soort talenten eerder moeten monitoren. Dat je eerder in contact treedt om te zorgen dat ze eerder een besluit nemen. Je kunt het al vroeg met de familie bespreken."

Oranje had Sofyan Amrabat goed kunnen gebruiken

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Als het kalf verdronken is, dempt men de put. Dat ze van de kwestie Ziyech nog niet geleerd hebben zeg, sjonge jonge wat een kneuzen.
Het feit dat Nordin zijn keuze op Marokko heeft laten vallen, maakt het schier onmogelijk om hem over te halen natuurlijk.

3 november 2017 om 14:01

Als het toch schier onmogelijk was om Amrabat binnen te halen dan heeft het toch niets te maken met het geval Ziyech? Ziyech had in principe voor Oranje gekozen, maar werd niet opgeroepen. Een vete met Van Basten erbij maakte dat hij voor Marokko speelde waarna een journalist Ziyech moest vertellen dat hij nu niet meer voor Oranje kon spelen. Dat soort dingen mogen inderdaad niet meer voorkomen. Maar zeker in dit geval, waar de kans eigenlijk groter was dat hij voor Marokko zou kiezen dan voor Nederland, vind ik niet dat de KNVB heeft gefaald.

3 november 2017 om 14:42

De handelswijze en de gedachtegang erachter is waar ik kritiek op uit. Ik doel met name op de laatste zin(nen) uit het artikel. Hoe komt het dat dit nu naar buiten komt en niet pakweg een jaar geleden?
Dat geeft toch aan dat heel die Knvb een grote groep kneuzen bij elkaar is of niet?

3 november 2017 om 17:01

Ziyech werd wel opgeroepen, maar was toen geblesseerd. Vervolgens is ie de volgende niet opgeroepen en kiest direct voor Marokko. Had ie dat dan niet bij zijn eerdere oproep kunnen doorgeven?

3 november 2017 om 14:06

Voordat Ziyech voor Marokko ging spelen was Amrabat al opgeroepen voor de Marokkaanse ploeg, een half jaar eerder dus. Hij speelde toen niet, maar in feite was je toen dus al te laat in maart 2015.

En Nordin Amrabat zat toen ook in de voorselectie voor de Olympische Spelen, maar viel op het laatste moment af. Wat dan wel weer grappig is is dat hij vier jaar later wel op de Olympische Spelen actief was, maar toen voor Marokko.

3 november 2017 om 15:04

Mensen overdrijven echt zwaar met de situatie van Ziyech en deze Amrabat, vin dik. Laten we nou niet doen alsof het voetballers zijn die je eens in de honderd jaar voorbij zit komen. Allebei vallen onder het categorie ''dertien in een dozijn'' en de komende jaren gaan er genoeg spelers van hun niveau komen die wel voor Oranje zullen kiezen.

3 november 2017 om 15:16

Precies, laten we het inderdaad niet overdrijven. De spelers die niet voor Oranje kozen hebben we in het verleden niet veel aan gemist, en de spelers die wel voor Oranje kozen hebben ook niet altijd echt de belofte ingelost. Ik bedoel Affelay was wel beter en werd hoger aangeslagen dan Ziyech, maar als we een lijstje maken met de 20 belangrijkste internationals de afgelopen 10 jaar dan denk ik dat weinigen Affelay daarop plaatsen. Nochtans een groot talent, en door blessures heeft zijn ontwikkeling veel schade opgelopen. Maar nooit onmisbaar geweest in Oranje. Toch ben ik blij dat hij voor ons ging spelen, net als Boulahrouz, De Guzman etc.

3 november 2017 om 15:51

Ze hebben wel van de situatie Zyech geleerd en zijn daarom het gesprek met Amrabat aangegaan. Maar dat was volstrekt onnodig, want dat is geen toegevoegde waarde. Overschatte voetballer, 13 in een dozijn. Je maakt de fout met Zyech niet goed door nu een nieuwe fout te maken en Amrabat over te halen.

Ik ga het toch even hard zeggen als iemand met roots in 6 verschillende landen: iedereen die moet twijfelen bij een keuze tussen het land waar je opgegroeid bent, waar je je opleiding genoot, je jeugd met pokemonkaarten en al hebt meegemaakt, je eerste meisje een kus gegeven hebt en je vrijwel alles aan te danken hebt.. of een land waar wellicht nog familie woont, maar jijzelf slechts sporadisch verblijft en waar je nooit echt gewoond en geleefd hebt.. die moeten we niet eens in Oranje willen. Wanneer je het shirt van Marokko aantrekt presenteer je jezelf als Marokkaan, dat is zijn goed recht, maar iedereen die ook maar overweegt om voor een ander land te kiezen moet je gewoon gelijk een dichte deur presenteren. Het is graag of niet, laat het nou weer eens een keer een eer zijn om dat oranje shirt aan te trekken en niet 'een van de opties.' Enkel in Oranje wanneer het altijd je kinderdroom is geweest en je bereid bent tot het gaatje te gaan voor dat shirt, zo'n instelling kan het begin zijn van een inhaalrace tegen landen als Iran.

3 november 2017 om 15:20

En wat als asenio voor nederland had gekozen? Die jongen heeft niets met NL, behalve dat zijn moeder hier vandaan komt. Of Xavi Simons? Die is op driejarige leeftijd naar Spanje gegaan. Als hij eindelijk mag debuteren in het Nederlands elftal, heeft hij bijna zijn hele leven daar gewoond. Leg mij dan eens uit waarom men (KNVB, analisten, e.a.) hem dan wel in het Nederlands elftal willen.

3 november 2017 om 15:22

Overigens begrijp ik je reactie, je moet alleen voor NL kiezen als je daarbij een beter gevoel hebt. Maar Amrabat mag zich toch Marokkaan voelen en dan is het logisch dat je voor Marokko kiest.

3 november 2017 om 15:37

Natuurlijk, ben ik zeker met je eens. Asensio heeft zijn hele leven in Spanje gewoond, spreekt geen woord Nederlands en vrijwel zijn enige link met ons land is helaas en triest genoeg overleden. Ik geef die jongen groot gelijk dat hij voor Spanje kiest en ik was er ook geen voorstander van om hem naar Oranje te halen. Heb je ineens een Spanjaard in de selectie, zullen de Nederlandse jongens die plaats voor hem moeten maken leuk vinden. Idem met Xavi Simons, die zit ook zijn hele leven in Spanje dus die zou daar ook gewoon voor moeten kiezen. Ik ben dan wel consequent genoeg om geen fan te zijn van het feit dat de KNVB bij (feitelijke) Spanjaarden aanklopt om voor Nederland te spelen. Maar voor Amrabat ligt dit natuurlijk anders. Geboren in Blaricum en via De Zuidvogels bij Utrecht terecht gekomen. Er komt nergens een vleugje Marokko bij kijken, en toch voel je je meer verbonden met Marokko dan hier? Dan hoef je van mij niet eens de optie te krijgen om in Oranje te spelen, excuus voor als het hard klinkt.

3 november 2017 om 15:38

Hij zegt toch ook dat zijn keuze voor Marokko prima vind? Verder snap ik de link met Asensio/simons niet zo. Ook over hun zegt hij ''als je niet voor NL wilt spelen, dan niet''

3 november 2017 om 16:12

En ik zeg toch dat ik hem ook begrijp of niet???

Ik ben zelf ook een Marokkaanse Nederlander en er komt zeker wat meer Marokkaans bij te pas dan je denkt. En juist de manier waarop vaak dit soort keuzes worden uitgelegd. " het is alleen een goede keuze indien je voor NL kiest. Nu wordt er opeens anders tegen Amrabat aangekeken. Je kan je toch ook Nederlands en Marokkaans voelen of ben je of Nederlands of Marokkaans.

De link met Asenio en Simons heb ik gemaakt omdat die officieel benaderd worden/ zijn om voor NL te spelen. Ik probeerde daarmee aan te geven dat dit spelletje niet draait om wat je voelt, maar om de beste spelers met jouw paspoort voor je land uit te laten komen.

3 november 2017 om 23:52

@ Anoni Eigenlijk kan het niet. Daar begint het al. Je voelt je ofwel een Marokkaan die in Nederland woont of een Nederlander met Marokkaanse roots, dat en/en is er eigenlijk niet. Ik keur zeer zeker geen van beide af. De link met Asensio kan ik nog inkomen, de link met Simons veel minder. Dat jochie is in Spanje terecht gekomen, hij is er niet geboren. Hij is ook geen derde generatie Spanjaard, je kan hem hooguit als eerste generatie Spanjaard zien. Veranderd niets aan het feit dat als hij zich Spanjaard voelt hij lekker voor Spanje moet kiezen. Tevens heb ik niet het gevoel dat er heel anders gekeken wordt naar Amrabat, juist omdat hij biet massaal partijen heeft gespeeld in jong oranje. Daar is waar bij de meeste mensen de schoen wringt, wel je partijen in jong oranje draaien, maar vervolgens voor een ander land uitkomen omdat daar je hart ligt. Dan had je bij de oproep voor jong oranje al moeten bedanken en de andere bind moeten bellen of je niet voor dat land mocht uitkomen.

3 november 2017 om 16:50

Een hele dikke duim/plus voor John Terry. Precies zoals ik er ook over denk.

3 november 2017 om 19:43

Hoe kut ik het ook vind dat Ziyech niet gewoon voor Nederland heeft gekozen heb je wel helemaal gelijk.

3 november 2017 om 23:18

Thnx man, had ik als Nederlandse boer toch even nodig. Je hebt gelijk. We moeten trots zijn op de kleuren. Anders ga, en laat je hier niet meer zien. Profiteer niet van onze voorzieningen.

Ik blijf het vreemd vinden dat je voor meerdere landen opgeroepen kan worden.
Nu moet je ze eigenlijk al laten spelen voordat ze er aan toe zijn om ze maar alvast te laten binden.
Misschien bij elke officiële wedstrijd 1 15/16 jarige meenemen met een dubbele nationaliteit en de laatste minuut laten invallen.
zijn we er zeker van dat ze niet voor iets anders kiezen, zou beginnen met dat talent van Barca..

3 november 2017 om 14:24

Waarom je kunt het niet maken naar jongens van 15 of 16 om ze de keuze te laten maken en los daarvan wat moeten we met iemand die met zijn hart niet voor Nederland kiest? Over deze jongen we hebben genoeg talenten van zijn kaliber

3 november 2017 om 14:46

Het was ook niet helemaal serieus..
Maar beetje vreemd dat als je hier bent geboren en getogen en ook nog eens werkt dat je hart dan niet hier zou liggen.
Er moet gewoon geen keuze zijn.

In alle ernst, er werd de afgelopen tijd overal geroepen dat het voor die jongen z'n toekomst en ontwkkeling veel beter was om voor Nederland te kiezen, want daar zou hij toch veel meer perspectief hebben als bij Marokko. Maar kan iemand mij eens uitleggen waarop dat dan gebaseerd is. Het Nederland stelt al een jaar of 5 helemaal niets meer voor en zakt nog steeds verder weg. We hebben al een EK en een WK gemist, het volgende EK zal naar alle waarschijnlijkheid ook gemist worden. Marokko daarentegen zal zich naar alle waarschijnlijkheid netjes gaan plaatsen voor het WK en bovendien is het een vaste deelnemer aan de Afrikaanse tegenhanger van het EK, de Africa Cup.
Dus waarom wij nu zo massaal roepen dat zo veel beter is voor Ambrabat zelf, en bijvoorbeeld ook Ziyecht, om voor Nederland te kiezen is me een raadsel.

3 november 2017 om 15:01

Een jaar of 5? Drie jaar geleden werden ze nog derde op het WK en werd wereldkampioen Spanje met 5-1 en gastland Brazilië met 3-0 weggevaagd. Het toernooi ervoor waren ze zelfs tweede van de wereld.

En dat Marokko elk jaar meedoet aan de Afrika cup hoeft ook geen voordeel te zijn, voor een grote club kan het zelfs een reden zijn hem niet te nemen omdat je hem lang mist bijvoorbeeld.

Je kan nou net deze periode van twee gemiste eindrondes pakken, maar Marokko heeft in zijn geschiedenis ik meen 1 keertje de poulefase overleefd op een WK. Dat is natuurlijk helemaal niets vergeleken bij een drievoudig finalist. Ik zal niet zeggen dat het Nederlandse voetbal er geweldig voor staat, maar ik geloof ook niet dat we heel ver achter lopen op Marokko.
We hebben nu een mindere lichting, maar is de Marokkaanse lichting zoveel beter? Want internationals als Amrabat, Ziyech, El Ahmadi, Benatia, Belhanda, Harit of Boufal (om er maar een paar te noemen) zijn niet in Marokko geboren. Dat zij een goede lichting hebben is vooral de verdienste van Frankrijk en Nederland denk ik dan, niet door de geweldige voetbalinfrastructuur van Marokko. Dus dan kan je je afvragen, hoe lang blijft die aanwas nog zo? Als de volgende generatie niets voelt bij Marokko, of de regels omtrent tweede paspoorten worden aangepast, is er dan nog wel aanwas om een fatsoenlijk team op de been te brengen? Is het een land dat vanaf nu structureel gaat meedoen, of is het daarvoor nog te veel afhankelijk van jeugdopleidingen in andere landen?

Een interland mogen spelen moet een eervol gevoel geven, waardoor de persoon ook zich volledig zal inzetten om zijn land te representeren. Dat is het stukje binding wat je met het land hebt.

Die zogenaamde “twijfel” is er nooit geweest. Het is vrij simpel. Amrabat voelt ondanks dat hij in Nederland is geboren en getogen meer binding met Marokko. Dan kan je er theorien erop los gooien tot je een ons weegt. Dat gaat de beslissing niet veranderen. Daarnaast is dit niet een taak van de KNVB om er iets aan te doen, maar een maarschappelijk issue op veel groter schaal.

We moeten helemaal niks. Dit hele onderwerp heeft met de integratieproblematiek te maken van vooral twee groepen. Moeten we op onze knieën gaan zitten voor jongens die hier geboren en getogen zijn? Als ze voor Marokko of Turkije willen spelen is het hun recht (en mogelijk), maar ik vind dat wij als Nederland ook onze trots zouden moeten hebben. We moeten niet gaan smeken.

3 november 2017 om 15:25

We hoeven niet te smeken, maar ik zou het zelf toejuichen als ze wel voor Nederland kozen. Het zou mooi zijn als onze nationaal elftal een afspiegeling was van onze maatschappij, uiteraard puur op kwaliteit geselecteerd. In de jaren 90 werden we samen met Frankrijk dikwijls aangevoerd als hét voorbeeld van multiculturele elftallen. Het zou jammer zijn als Marokkanen zich niet thuis zouden voelen in het Nederlandse elftal, want de komende en huidige generatie is soms al de derde generatie die hier leeft, dan zouden we dat ook in Oranje moeten merken. Maar goed, ze mogen zelf de keuzes maken. Ik bladerde net door het elftal van Marokko, maar de beste spelers zijn allemaal buiten Marokko geboren, veelal Frankrijk. Dat maakt het voor Amrabat en Ziyech natuurlijk ook makkelijker voor Marokko kiezen, je bent weliswaar in andere landen geboren, maar hun achtergronden zullen ongetwijfeld overeenkomsten hebben. Misschien voor hun gevoel (of in het echt?) wel meer dan dat ze met Nederlandse jongens zouden hebben.

Bijzonder jammer dat we de eerste 12 jaar niet uit zullen komen op een WK of EK nu Amrabat niet voor Nederland heeft gekozen. Hoe komen we hier overheen. Maar wat ik de laatste tijd gezien heb van deze voetballer heb ik het vermoeden dat het Ned. Elftal toch te hoog gegrepen is.

3 november 2017 om 16:44

nederland kan zich gaan richten op korfbal finale tege belgie.nee, op is op jonge.weer opbouwe en opnieuw beginnen

Kletskoek van Advocaat! Heeft helemaal geen zin. Een speler kiest pas definitief voor een land als hij speeltijd gekregen heeft bij dat land. Dus kan een speler nog heel lang switchen. Dat is zijn goed recht. Dat iemand die met beide landen verbonden is moet kiezen is de regel. Maar heel vaak kijkt een speler gewoon waar hij het beste perspectief heeft. Dat is Marokko voor Amrabat. Daar wordt hij opgeroepen en zal hij speeltijd krijgen waardoor hij vastligt. Met zijn voetbalkwaliteiten is hij niet uitzonderlijk genoeg om hem op te stellen bij Oranje, wat dan ten koste gaat van andere spelers die in dit geval beter zijn. Als hij wel voor Oranje zou kiezen komt hij in de wachtkamer van Oranje. Als hij zich heel goed zou ontwikkelen zou hij opgeroepen kunnen worden. Maar dan loopt hij het risico dat hij nooit opgeroepen wordt.
Op den duur lost dit zichzelf wel op. Er zijn steeds meer goede Marokkaanse voetballers in Europa en je kunt er maar 11 opstellen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren