Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘KNVB leert van Ziyech-scenario en zette tevergeefs Advocaat in'

Laatste update:

Sofyan Amrabat heeft definitief gekozen voor een interlandcarrière bij Marokko, zo meldt het Algemeen Dagblad woensdagmiddag. De middenvelder van Feyenoord, die ook als vleugelverdediger uit de voeten kan, zegt daardoor 'nee' tegen Oranje, waarvoor hij ook had mogen uitkomen.

Amrabat had in Zeist nog een gesprek met bondscoach Dick Advocaat, maar heeft besloten niet in te gaan op de interesse. Bronnen uit de omgeving van de speler, zo stelt het Algemeen Dagblad, melden dat het een goed gesprek was en de KNVB het keurig heeft gespeeld, maar dat Amrabat op gevoel kiest voor Marokko.

Hervé Renard, bondscoach van Marokko, had Amrabat opgeroepen voor de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Ivoorkust en bij speelminuten was het niet meer toegestaan om alsnog de overstap te maken naar het Nederlands elftal. De middenvelder werd door Advocaat eerder nog omschreven als een 'potentiële international'. Eerder zag de KNVB ook Hakim Ziyech al voor Marokko kiezen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
1 november 2017 om 15:53

Eindstand geinvesteerd in een mogelijke topper inwording maar de balans wijst weer eens 0 uit! Op zijn zacht gezegd is het merkwaardig dat bij de duitsers de "allochtonen" wel voor Duitsland willen spelen. In Nederland is die trend vervlogen lijkt wel.

1 november 2017 om 15:59

Misschien omdat Duitsland altijd voor de prijzen strijdt?

1 november 2017 om 16:06

Dat zijn ook over het algemeen de vierde generatie "allochtonen". Die hebben net iets mindere binding met de land van herkomst dan de "allochtonen" van de derde generatie in Nederland. Je zult zien dat de vierde generatie meer voor oranje zal kiezen maar dan moeten we nog 10 a 20 jaar wachten.

1 november 2017 om 16:11

Vindt ik te kort door de bocht. Zou betekenen dat ze allemaal puur voor de prijzen en niet dat ze zich verbonden aan Duitsland of duitser voelen. Met andere woorden als een allochtoon voo Nederland kiest doet hij dat voor sportieve succes en niet omdat hij zich Nlse voelt?
Denk eerder dat zulke opvattingen er voor zorgt dat de Ziyechs en Amrabats voor hun "vakantieland" kiezen.
Just sayin'

1 november 2017 om 16:15

@Arnavut Vind je dat niet naief? Ik denk eerder dat hun opas verhalen dan de vierde generatie zullen overhalen voor hun "vakantieland" te kiezen.
Ma he kan het mis hebben hoor!

1 november 2017 om 16:16

Je Neef Ertje,

Jij denkt dat het primair om de prijzen gaat?

1 november 2017 om 16:22

Ik begrijp de reactie van Je neef Ertje wel.

Doordat Duitsland een absolute topland in het voetbal is, hebben zij veel meer te bieden dan bijvoorbeeld NL. Waardoor spelers bij twijfelen geneigd zijn eerder voor hen te kiezen dan het land van herkomst. En ja, je hoeft je dan niet eens helemaal Duits te voelen. Want spelers zoals Ozil, Boateng en Khedira voelen zich ook niet helemaal Duits.

En als je dan toch voor Turkije of Marokko kiest is dat prima. Voor jou zijn er namelijk 5 anderen. Zij hebben zoveel talent dat ze niet zullen treuren om een speler die voor zijn land van herkomst wil spelen.

1 november 2017 om 16:42

Nou, dat is zeker niet zo, als makkelijk en simpel voorbeeldje de broeders Boateng.

Daarbuiten moet je zelf kiezen waar je de meeste afiniteit mee hebt. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee dat Ziyech en Amrabat voor Marokko kiezen, zal ze zeker niet missen. In tijden van crisis grijp je graag en snel naar elke mogelijke redding maar Ziyech heeft zich totaal nog niet bewezen om over Amrabat nog maar te zwijgen. Die Ziyech had heus Nederland niet behoedt voor het schamele resultaat nu.

En integratie in Duitsland verloopt wat makkelijker omdat Duisters rechtlijniger zijn. Als je je daar niet aanpast en de taal niet leert, kom je nergens. In de NL aaicultuur wordt teveel gedoogt en daarom willen er vrij veel zich niet aanpassen.

Je kunt dan filosoferen over wat in welke situatie en op welke termijn het beste is.

1 november 2017 om 16:43

Arnavut1 onzin, zowel Ozil als Emre can hebben ontzettend veel liefde voor Turkije, dat hebben ze vaak genoeg ge uit ook, heeft niks met generaties te maken, als een bepaalde bond geen moeite doet vallen ze af, spelers willen zich deze tijden belangrijk voelen en aandacht hebben, krijgen ze dat niet van de ene bond en van de andere wel dan is de keuze simpel.

1 november 2017 om 16:59

Die opa s zullen dan wel erg oud zijn en de vaders al beter geïntegreerd zijn. Zie Duitse Turken (over het algemen).

1 november 2017 om 17:16

Aparte mening en volledig fout. Van Dijk, Wijnaldum, Rekik, Willems, Fer, Ake etc etc

1 november 2017 om 17:41

Je noemt een aantal surinaamse en antiliaanse spelers die alleen beschikken over een nederlands paspoort. In suriname kan je geen dubbele nationaliteit hebben.

1 november 2017 om 18:42

Marokkanen zitten in een verdomhoekje in Nederland. Het politieke landschap is in Duitsland, waar je geen geblondeerde leider hebt die straffeloos minder minder minder kan scanderen, kompleet anders, dus je zit onderzeeers met peren te vergelijken, vriend.

Natuurlijk wil je niet spelen voor een land waar je familie en jij als 2e rangs burgers worden beschouwd.

Overigens zou spelen voor Nederland door een Nederlanders van Marokkaanse afkomst wel een mooi signaal zijn naar beide groepen waardoor een aanzet zou kunnen worden gegeven naar wederzijdse acceptatie en waardering. Zoiets van wij horen er ook bij. Sport verbroedert

1 november 2017 om 21:04

@DonCoXxX daar sla je de plank volledig mis, Duitsers hebben een hekel aan buitenlanders, onderlinge racisme daar is erger als hier in Nederland, ik heb veel Turkse familie wonen in Duitsland ik ben er vaak geweest en valt me op dat ras echte Duitsers met een scheef oog kijken naar je, in Nederland valt dat reuze mee, hier moet je wederzijds respect hebben dan is er niks aan de hand, en ja Wilders wilt gewoon laten zien wat hij durft maar heeft er tot nu toe niks aan gehad.

1 november 2017 om 17:14

Geen gemis. Ze mogen hem hebben

1 november 2017 om 18:38

Die actie van hem tegen Ajax toen hij als een blind paard het middenveld inliep met de tegengoal als gevolg, geeft aan dat hij nooit een topspeler zal worden, dus Marokko mag hem hebben.

' Mijn' Ziyech heeft ook het inzicht niet van een absolute topspeler, dus om hem ben ik ook niet rouwig dat hij bij Marokko speelt. Nederland wil graag het oude hoge niveau weer terug, dan moet je niet bij dat Eredivisiewaardige spelers uitkomen, want de Eredivisie is niet meer van hoog niveau.

Nederland zullen spelers niet meer zo snel instappen, ten eerste er is geen coach en ten tweede er zit geen systeem meer.
Daarnaast heeft Marokko gewoon een heel mooi en sterk elftal waarmee die nog gewoon verder komt. Het is niet zo dat de faciliteiten slecht zijn en het elftal slecht. Deze zijn beide goed net als in Nederland dan is de keuze niet moeilijk.

1 november 2017 om 16:16

Er zit bij Marokko gelukkig wel een systeem in. Hou toch op man, dat land presteert al decennia niks. En dan durf je Marokko nog net zo goed te noemen als Nederland? Hahaha.. Wij zijn geen top meer maar hebben nog steeds een aantal prima spelers in de subtop van Europa. Er is gewoon teveel gekloot maar met spelers als Van Dijk, De Vrij, Strootman, Wijnaldum, Dost, Janssen, Promes, Van Aanholt, Cillessen, Pieters (helaas nooit opgeroepen), Fosu-Mensah etc. heb je gewoon zat spelers die zich in de subtop staande houden. Nu moet er nog een normaal systeem en elftal van gemaakt worden.

1 november 2017 om 16:33

Marokko is geweldig bezig in de kwalificatie, zeer sterk team dat steeds beter samen speelt, als we nog een fatsoenlijkere spits hadden, zou marokko makkelijk de kwartfinale kunnen halen, misschien moet je een wedstrijd van ze kijkem voordat je gaat beoordelen.

1 november 2017 om 16:45

Grappig dat jij zo denigrend doet naar Marokko. Ik weet niet of jij het land volgt, maar zij staan op het rand van kwalificatie voor het WK. Het is gewoon een goede land dat qua niveau niet ver van NL verwijderd is. En als het gaat om mentaliteit en fysiek aspecten, dan zijn spelers van Marokko misschien wel beter dan onze internationals. Qua voetballend vermogen zijn wij dan weer sterker.

Ik vind het in ieder geval jammer dat Amrabat niet voor NL kiest. Ik weet nog dat Feyenoord tegen City speelde in CL en dat hij zich toen echt liet gelden. In die wedstrijd stond hij z'n mannetje terwijl onze Internationals zoals Vilhena en Berghuis zich als watjes aan de kant lieten zetten.

Amrabat zal denk ik geen speler worden voor de echte top, maar hij kon zeker een bruikbare speler worden voor Oranje!

1 november 2017 om 16:47

Haha makkelijk de kwartfinale halen, waarvan dan, de Africa Cup? Marokko heeft nu best een aardig team dat zich op basis van de wedstrijden tegen Afrikaanse opponenten terecht plaatst voor het WK. Daarbij is het niet ondenkbaar dat ze met een beetje geluk in de loting en het spelen van 2 goede potten in de groepsfase zelfs in de volgende ronde komen, maar om te stellen dat ze even 'makkelijk' bij de beste acht landen spelen op een WK dan moet je wel echt kwaliteit hebben.

1 november 2017 om 16:49

Het zit diep he, dat Nederland niet naar het WK gaat. Het systeem zit er al 3 jaar in bij Marokko. Daar waar het bij Nederland drie jaar uit ligt. Marokko is tot nu toe het enige land in de WK-kwalificatie(alle continenten) dat geen enkel doelpunt heeft tegengekregen. Je ziet ook verschil in doelpunten. Marokko 10 jaar terug won telkens met 1-0, 2-1 enz. Nu winnen ze vaker met 3-0 6-0 enz.

Ps. Kijk naar Marokko-NL dit jaar, maar 2-1 tegen een team dat de hele dag niets op heeft (behalve een enkeling als Manuel Da Costa). Dat je daar maar met 2-1 van wint is schandelijk.

1 november 2017 om 17:34

Ik vind het prachtig om te zien hoe dom en onwetend mensen hier zijn. Zojuist ook al bij het artikel over Feyenoord, nu weer hier.. Mensen baseren hun mening op niets of op een combinatie van dingetjes die ze hier en daar horen. Op dit moment kan ik veel meer genieten van Marokko dan van Nederland (lees: ik kijk naar beide i.v.m. de afkomst van mijn vriendin). Ze spelen leuke wedstrijden, hebben goede spelers lopen en er zit nu eindelijk een duidelijk systeem in waardoor het begint te lopen. Nederland daarentegen.. Daar ontbreekt het systeem - althans, we houden vast aan een systeem dat voor Nederland al een tijd is uitgeblust - en is er nog veel meer mis. Zo is er geen capabele bondscoach, hebben de spelers de mentaliteit van een stuk stront (lees: uitzonderingen daar gelaten) en zijn ze niet bereid om voor elkaar door het vuur te gaan. Mensen uit Nederland die andere landenteams belachelijk maken.. Het moet niet gekker worden, want wij mogen absoluut even niets zeggen op dit moment. Zelfs een poule met Zweden en Bulgarije kunnen we niet overleven 😂

1 november 2017 om 18:09

Tering het doet pijn bij de autochtone Nederlanders.
Marokko zou nou van de 10x tegen Nederland minstens 5 wedstrijden winnen.
Mensen onderschatten het Afrikaans voetbal, kijk welke Europese landen naar het WK gaan: Servië, Polen en Ijsland zijn door hahahha die zouden het in Afrika best wel eens niet kunnen halen en dan heb je nog landen als Noord-Ierland vs Zwitsland of Denemarken vs Ierland die zich kwalificeren houdt toch op man.
Nederland zou het nog slecht gedaan hebben in Afrika. Landen als Bulgarije, Luxemburg en Wit Rusland in je poule wees toch stil.

1 november 2017 om 18:30

mollemarijden. Ik neem aan dat het ook bij alle Nederlandse voetballiefhebbers pijn doet? Waarom dat onderscheid?

En ik denk dat jij Afrika overschat tov Europa. Ik weet het niet exact, maar volgens mij heeft Marokko een keertje de poulefase overleefd op een WK. Nederland is de nummer drie van het afgelopen toernooi. En wij zitten in een slechte periode, zelfs toen al. Het afgelopen WK waren volgens mij Nigeria en Algerije de enige Afrikaanse landen die de groepsfase overleefden. En ik weet niet hoe goed Ivoorkust is tov andere Afrikaanse landen, maar het was denk ik de makkelijkste tegenstander die Oranje de afgelopen jaren heeft getroffen. 5-0 deze zomer. En die staan maar een puntje achter op Marokko in de kwalificatie. We staan er met Oranje heel beroerd voor, maar ik denk dat jij Afrika schromelijk overschat.

Prima, missen we niets aan. Het is van de zotte dat een jongen die net een paar goede wedstrijden bij Feyenoord speelt (en ook slechte) we al bij Oranje hadden moeten halen. Als hij niet wil wachten op Oranje, dan gaat hij maar lekker. Je moet het willen of niet.

Los daarvan, volgens mij speelde hij in de jeugd ook al vaak voor Marokko. Dan is dit ook een logische beslissing.

1 november 2017 om 16:08

wat dacht je van dat ventje wat bij Ajax achterin loopt vd Ligt of zo. na 2 wedstrijden moest blind m zzonodig naar het Ned 11 tal halen. Je weet hoe het afgelopen is in Bulgarije. En hoe hij dit seizoen bezig is zijn er 13 in een dozijn.

1 november 2017 om 18:16

Sorry hoor, maar als ik iets constateer over een Feyenoorder, dan moet er per direct een oordeel komen over een Ajacied die ik niet vermeld in mijn commentaar (en die ook nergens staat vermeld in dit topic)?

Ik constateer iets over een 'talent' waarbij wij blijkbaar voor op de knieën moeten gaan of hij alsjeblieft bij Oranje komt voetballen? Je moet vereerd zijn om in Oranje te mogen spelen of niet. Doe je dat niet, helemaal goed en zijn keuze.

1 november 2017 om 20:54

Ben het er op zich wel mee eens, Amrabat is geen supertalent en het is sowieso graag of niet. We hebben juist trotse, fanatieke spelers nodig. Alleen in het algemeen is het wel jammer dat de meeste Marokkaanse spelers niet voor Nederland kiezen. Amrabat kan zomaar nog uitgroeien tot een verdienstelijke speler voor Oranje, maar ik noem bv ook een Ziyech.

1 november 2017 om 21:46

4ever4ajax ik ben het 100% met je eens maar jou reactie lijkt een aanvallend jegens Feyenoord. Zo van: bij Ajax kan dat wel. Ik hoop dat je dat snapt

1 november 2017 om 16:17

"het is van de zotte dat een jongen die net een paar goede wedstrijden bij Feyenoord speelt (en ook slechte) we al bij Oranje hadden moeten halen."

Zei je dit ook over De Ligt?

1 november 2017 om 16:28

Zelfde geldt inderdaad voor de Ligt. Laat die jongen eens 2 volledige seizoenen spelen met daarin een stabiel niveau alvorens hem op te roepen.

1 november 2017 om 18:09

@apocalyps: Zo jammer dat je over De Ligt begint, terwijl dit over Amrabat gaat (en ik nergens iets vermeld over een Ajacied). Maar om antwoord te geven op je vraag, ik had liever niet gewild dat De Ligt was geselecteerd. Hij kwam net kijken in voetballand en dan is het gek dat je wordt opgeroepen. Had liever gezien dat hij voor Jong Oranje had gespeeld (en nog steeds trouwens).

1 november 2017 om 21:00

De Ligt vind ik wel een nog groter talent. Ik snap wat je bedoelt hoor, Ajax-talenten worden sneller gehypet. Daarnaast is Amrabat een goeie jongen volgens mij. Niet iemand die afgeeft of neerkijkt op Nederland. Maar ik vind het zelf ook te vroeg eerlijk gezegd.

1 november 2017 om 18:07

Natuurlijk is het dan jammer. Maar het is van de zotte dat je hem nu al zo zou moeten pamperen terwijl hij het allemaal nog moet bewijzen. Hij wil graag of niet.

1 november 2017 om 16:32

behalve die "paar goede wedstrijden voor Feyenoord" heeft hij natuurlijk ook al een heel goed seizoen bij FC Utrecht gehad. De spoeling is op dit moment wat dunner voor wat betreft voranjewaardige spelers dus ik denk dat we er WEL wat aan missen.
Bovendien is Amrabat op meerdere posities bruikbaar.

1 november 2017 om 18:11

Tsja, leuk seizoen bij Utrecht zegt niet zoveel op internationaal niveau. Amrabat is nu gewoon nog geen materiaal voor Oranje, dus ga je hem ook niet pamperen. Je moet willen spelen voor Oranje, ipv dat "de leeuw" op z'n knieën moet voor een 'talent'.

1 november 2017 om 20:03

Ik zou het toch wat pragmatischer aanpakken en ze wel benaderen, om de simpele reden dat spelers daar gevoelig voor zijn. Je kan wel wachten totdat ze onbetwist klaar zijn voor Oranje, maar vrijwel elke speler acht zichzelf eerder rijp voor Oranje dan dat hij dat zelf is. Leuk dat de grote leeuw niet op de knieën gaat, maar aan dit soort principes heb je niets, daar krijg je geen punten voor.

En uiteindelijk, wat is er mis met laten weten dat je een speler interessant vindt? Het is niet alsof Amrabat is overstelpt met cadeaus en bovendien de bondscoach heeft tijd zat voor dit soort zaken. Dit is een goede aanvulling op zijn takenpakket. Ik had in de toekomst graag de mogelijkheid gehad om Amrabat te selecteren. Het is lastig om de toekomst te voorspellen, maar ik zie niet meteen een speler met vergelijkbare kwaliteiten van zijn leeftijd in Nederland. Juist spelers met zo'n fysiek lijken we maar weinig op te leiden tov andere landen. Is hij nu al meteen oranje materiaal? Nee, maar dat kan heel snel veranderen. Met oranje speel je eens in de zoveel tijd, dan is het juist belangrijk om dit soort mogelijkheden voor de toekomst open te laten. Tegen de tijd dat we weer een belangrijke wedstrijd spelen hebben we er al weer een heel seizoen opzitten, plus een zomerstop. Wie weet waar Amrabat dan staat?

1 november 2017 om 20:09

@baardgrasmus: Daar hebben we Jong Oranje toch voor?

1 november 2017 om 19:22

Het gat ten eerste nergens over dat er keuze bestaat voor welk land je speelt. Je wordt geboren in een land en dat is je vaderland, als je ouders nooit de intentie hebben gehad om na hard werken weer terug te keren naar het vaderland. Ze voelen meer bij het land waar de ouders zijn opgegroeid maar kunnen er niet wonen omdat de voorzieningen er niet zijn. Breng morgen ook je NL paspoort even aan de koning want die heb je ooo nergens voor nodig.

2 november 2017 om 11:32

Precies...we leven in een vrij land en in een vrij land is er geen plek voor dingen als "gevoelens" en ande linkse multiculti gelul!!

1 november 2017 om 22:26

Deze jongen speelde gewoon al heel erg goed, en het is dan van de zotte dat een Janmaat, Cilissen en van Dijk wel worden geselecteerd en spelen terwijl die helemaal nooit bij hun eigen clubs spelen!

Prima toch! Hij kiest op gevoel en als hij zich meer Marrokaan dan Nederlander voelt dan is dat zijn goed recht.

1 november 2017 om 16:36

Meteen wat andere zaken inleveren. 2de paspoort en wegwezen!

1 november 2017 om 16:45

Dat is wel een flinke maatregel, maar ik vind wel dat de speler de opleidingskosten en alle andere zaken mag terugbetalen die de Knvb in hem geinvesteerd heeft tijdens zijn wedstrijden voor de vertegenwoordigde jeugdelftallen (o15 en O17).

1 november 2017 om 16:52

Dat risico loop je als je jongens met een dubbele nationaliteit opleidt. Zolang FIFA hier niks aan veranderd is het onlogisch om geld ervoor te vragen.

1 november 2017 om 18:02

Sirius, verlang je dat ook van Vertonghen, Alderweireld, Eriksen, Dolberg of een van de andere buitenlandse talenten die bij Ajax de plek van die blonde Hollandse jongen innemen? Ik word een beetje misselijk van dit soort reacties, andere zaken terugbetalen. Op grond waarvan? Alsof die jongen ons iets heeft misdaan door bij een Nederlandse amateurclub te voetballen maar niet voor Nederland uit te komen, ga toch weg zeg.

1 november 2017 om 18:31

Ik heb het niet over voetbalclubs, maar over de zaken bij de Knvb. Alderweireld, Eriksen, Dolberg enzovoort hebben nooit vertegenwoordigde (jeugd)elftallen van Oranje gespeeld, dus die vergelijking gaat totaal niet op. Amrabat heeft dat wel en op die kosten doel ik.

1 november 2017 om 18:54

Vind ik nog steeds onzin. In die vertegenwoordigende elftallen haalt het overgrote merendeel Oranje nooit. Moeten die dan ook hun verblijf en zo terug betalen? Of geldt dat alleen voor allochtonen?

De beste spelers worden opgeroepen voor de vertegenwoordigende elftallen, of ze nou een of twee paspoorten hebben. We kunnen niet verlangen dat 15 jarigen zich al zo vastleggen. Ik snap dat het jammer is dat ze niet voor Oranje spelen als ze daar wel voor in aanmerking kwamen, maar dan moeten we maar zorgen dat ze wel voor ons kiezen. Of moeten we nu rekeningen gaan sturen naar allerlei oud-jeugdinternationals? Eloy Room, Benschop, Bacuna, Augustien en die anderen? En wat doen we met Denzel Dumfries? Die heeft al caps voor Aruba, maar hebben we nu in Jong Oranje rondlopen. Wat moet hij betalen aan Aruba? Of geldt dat weer niet voor landen in ons koninkrijk?

1 november 2017 om 20:26

Tommyhp

Geef mij eens 1 goede reden waarom hij dat zou moeten doen. Omdat hij misschien voor Marokko kiest? Ik kan het mis hebben maar je komt een beetje gefrustreerd over dat een middelmatige voetballer niet voor Nederland kiest. Met alle respect voor Amrabat maar dat is naar mijn bescheiden mening echt geen speler die ons naar een titel zal kunnen leiden.

1 november 2017 om 20:31

Sirius

Over wat voor opleidingskosten heb jij het dan en doe eens een inschatting over het bedrag waar je over praat. Het lijkt me dat die jongen voor de jeugdige oranje elftallen is opgeroepen en niet dat hij daar om gevraagd heeft. Verklaar je eens nader.

2 november 2017 om 09:13

Geldt dit ook voor een jongen als Lars Veldwijk? Geboren in Nederland, maar zijn vader komt uit Zuid-Afrika. Moet hij ook van jou zijn Nederlands paspoort inleveren? Of geldt dit alleen voor (de niet "arische" ) allochies?

2 november 2017 om 11:32

daar ga jij niet over hahaha

1 november 2017 om 17:31

Precies zoals je het verwoord, veel van die boys willen gewoon Marokkaans zijn. Is dikke prima maar je moet je afvragen waarvoor je energie in deze wispelturige gasten steekt die bijna nooit Nederlands zijn maar meer Marokkaans, ook met betrekking tot jong oranje. Heb het effe gehad met deze Marokkaanse prima donna(s). Al tijden aangesloten bij de Marokkanen en nog steeds doen alsof de keus niet is gemaakt. En nu zouten over dit onderwerp Amrabat!

Jammer, maar meer ook niet. Die jongen kiest met zijn hart, dus is dat altijd de juiste keuze.

Ik ben zelf geen fan van jonge spelers maar oproepen voor het Nederlands elftal, om hun op die manier maar te binden aan Oranje. Ondanks dat het Nederlands elftal momenteel een sportief dieptepunt ervaart is Amrabat nog niet klaar voor een selectie. Ik snap dus ook niet dat advocaat hier een poging toe heeft gewaagd.

Jammer maar laten we niet overdrijven zeg...middenvelders hebben we genoeg.

Creatieve spelers / aanvallers, daar zit het probleem.

Ik ben er op zich niet rouwig om dat een speler die al niet uit zichzelf gewoon kiest voor Oranje, dat we daar geen energie in zouden steken. Prima toch. Steken we aub energie in zij die gewoon wel willen. Waarom moet amrabat gevraagd worden? Alsof hij the next big thing is. Amrabat zou ook zelf kunnen aangeven, dat als oranje hem nodig heeft hij gewoon voor ze zal kiezen. Nu is het steeds een ratrace welk land als eerste gaat vragen, ook al zou dat op basis zijn van een enkel duel in de eredivisie.

Deze spelers hebben hun voetbalopleiding in Nederland genoten, hebben hun kansen gehad op het hoogste Nederlandse niveau en dan gaan ze daarna liever naar Marokko (of welk land dan ook). Tja. Moeten we daar dan ook nog in blijven investeren? Zou ik persoonlijk niet doen.

1 november 2017 om 16:23

"deze spelers hebben hun voetbalopleiding in Nederland genoten, hebben hun kansen gehad op het hoogste Nederlandse niveau en dan gaan ze daarna liever naar Marokko (of welk land dan ook)."

Vind je jongens als Amrabat ondankbaar?

2 november 2017 om 07:11

Nee ik vind amrabat niet ondankbaar, een goeie vent zelfs. Ik zou alleen niet weten waarom Knvb amrabat of welke speler dan ook al zou moeten gaan vragen. Laat m zelf kiezen, dat we het een goede voetballer vinden is toch al gebleken uit de hele geschiedenis die hij heeft kunnen opbouwen.

2 november 2017 om 07:13

Ik vind de keuze voor Marokko ook prima. Helemaal zijn eigen keuze. Ik ben er dan ook geen voorstander van dat wij als publieke opinie vinden dat Knvb zich daar proactief mee moet gaan bemoeien.

1 november 2017 om 18:01

Yoda: dat geldt voor Eriksen, Vertongen, Alderweirld, Vermalen, Dolberg ook. Geen van allen speelt voor NL.

Boeiend, leuke Eredivisiespeler, verder niets. Niet het niveau dat we moeten nastreven met Oranje. Veel succes bij Marokko.

1 november 2017 om 16:45

Ik weet het niet. Hij viel goed in, maar na wat leuke wedstrijden sloop er al wat nonchalanse in zn spel vind ik. Natuurlijk draait het hele team voor geen meter, maar echt een megatalent vind ik hem niet. Ik laat me uiteraard graag verrassen.

1 november 2017 om 16:47

21 inmiddels, maar voor de rest met je eens. Het zie in hem toch wel degelijk veel potentie. Kijk, Van de Beek en De Jong zijn net iets jonger, maar missen tov Amrabat fysiek. Ik zeg niet dat het nooit iets met die twee wordt, maar in betwijfel of ze het fysiek aankunnen in een topcompetitie. Als je dan Amrabat ziet, daar passen Frenkie en Donnie samen in in de breedte. Dat zegt natuurlijk ook niet alles, maar juist dat type missen we in Nederland. En dan nog is het afwachten of Amrabat het wel red in een topcompetitie, maar ik had hem er voor Oranje graag bij gehad. Maar goed, Amrabat mocht zich volgens mij op zijn 18e al melden bij het grote Marokko, meen na drie wedstrijden eredivisie. Dat hij voor hen kiest snap ik wel, hij zat in 2015 al bij de selectie

Migi84, hij moest op rechtsback, en daar vond ik hem eigenlijk alle keren matig spelen. Ook toen hij lof kreeg vond ik hem als back niet goed spelen, maar zodra hij op het middenveld kwam zag het er een stuk beter uit. Bij VI loofden ze hem toen, maar ik vond dat niet helemaal terecht. Hij deed dingen die je als back niet echt hoort te doen.

1 november 2017 om 16:51

Maar Amrabat is niets speciaals in vergelijking met andere spelers. Elke speler kan zich stormachtig ontwikkelen, maar er zijn maar heel weinig spelers die dat ook daadwerkelijk doen. Persoonlijk zie ik dat ook niet echt gebeuren bij Amrabat. Potentieel misschien een leuke speler voor een Brighton of Stoke City naar mijn mening.

Iedereen loopt nu op eierschalen vanwege het gedoe rondom Ziyech alsof elke speler met een dubbel paspoort een aanwinst is voor Oranje. Het laat de wanhoop zien betreft het Nederlands voetbal, maar ook een totaal gebrek aan overzicht. Ik sluit me dus ook aan bij Migi84.

1 november 2017 om 17:15

Sirius, natuurlijk is ontwikkeling niet te voorspellen. Maar als je Ziyech en Amrabat wil vergelijken moet je dat ook doen naar leeftijd. Toen Ziyech zo oud was als Amrabat zat hij nog bij Heerenveen en zou hij niet veel later de overstap maken naar Twente. Hij heeft bij Heerenveen slechts 1 seizoen veel gespeeld (31 wedstrijden) in het seizoen van zijn debuut slechts 3 wedstrijden en in het seizoen van zijn transfer speelde hij nog twee wedstrijd voor Heerenveen voor de transferdeadline.

Amrabat heeft bij Utrecht meer wedstrijden gespeeld dan Ziyech bij Heerenveen, maar maakte al jonger de overstap naar Feyenoord. Het is een beetje speculeren natuurlijk, ik zeg niet dat Amrabat zeker weten beter wordt dan Ziyech, maar als je hem als voorbeeld neemt dan ligt Amrabat toch wel degelijk op schema om niet te zeggen voor op schema. Overigens zijn het andere voetballers natuurlijk op een andere positie. Maar ik denk dat mensen vergeten hoe jong Amrabat nog is. En de kwaliteiten die hij nu al bezit, welke speler van zijn leeftijd heeft die in Nederland?

1 november 2017 om 18:28

Ik vergelijk Amrabat en Ziyech niet. Ik schreef dat we in Nederland sinds het gedoe rond Ziyech wel erg op eierschalen lopen als het om een speler met een dubbel paspoort gaat. Vroeger werd er nooit zo'n issue van gemaakt in de media en ook bij Amrabat en Ziyech vind ik het allemaal wat overdreven.

Amrabat vind ik qua overzicht en technisch maar heel middelmatig, terwijl Ziyech fysiek zeer beperkt is. Beiden zijn hele andere spelers, dus ik vind het sowieso niet nodig om die twee te vergelijken.

1 november 2017 om 18:37

Nee, dan is het goed. Ik weet niet hoe oud je bent, maar het gedoe speelt al langer hoor. Ik kan me de discussies over Jordi Cruijff nog herinneren en over Yildirim, Otman Bakkal is de international met de minste minuten ooit in Oranje (al had hij nog kunnen switchen, net als Yildirim). En over Douglas is deze discussie ook gevoerd (en wellicht De Guzman?).

Het speelt al langer, bij Ziyech was het gewoon heel dom hoe het is gespeeld. Had hij gewoon voor Marokko gekozen hadden we het nu nergens meer over, maar hij wilde voor Nederland kiezen, maar werd niet meer geselecteerd. Dat steekt. Maar ik geloof ook niet dat Ziyech de redder was geweest, ik vind het niet iemand die even opstaat als de rest niet loopt. Ook zijn periode bij Twente op het laatst had ik dat niet, Ziyech scoorde veel en was belangrijk, maar het team trok zich er niet aan op. Volgens mij liep het ook beter na zijn vertrek, maar dat zou ik moeten nazoeken.

Ik wil absoluut niet zeggen dat hij goed genoeg was voor het NL elftal, maar het gaat hier meer om de gemiste kans.
Knvb, coaches en teamgenoten laten waarschijnlijk gewoon steken liggen.
Ik vind het overigens wel een nare trend worden dat alle spelers die voor een keuze staan niet voor Oranje kiezen.

1 november 2017 om 16:53

Het is nu gewoon pure toeval. We keken bijvoorbeeld vroeger niet eens om toen jongens als Labyad, Aissati, Nordin Amrabat enzovoort voor Marokko kozen. Ik denk dat er maar weinig mensen waren die in Sofyan Amrabat een aanwinst zagen voor Oranje. Het verbaast me eigenlijk hoeveel aandacht er aan is besteed.

1 november 2017 om 17:18

Ik denk dat veel mensen dachten dat Amrabat al een gepasseerd station was, ik had nooit gedacht dat hij nog serieus Oranje zou overwegen. Hij zat namelijk in 2015 al bij de selectie van Marokko, een half jaar voordat Ziyech zich daar mocht melden. Let wel, het grote Marokko he, hij was pas 18 jaar en had 3 wedstrijden eredivisie gespeeld. Zij hebben duidelijk het talent gezien en daar in geïnvesteerd.

1 november 2017 om 17:29

De discussie is er natuurlijk al wel jaren alleen niet over middelmatige voetballers.
Maargoed de " nederlandse' jongens zijn nu ook middelmaat dus snap ik het wel.

1 november 2017 om 17:44

Dan heb je niet opgelet hankey, we hebben deze discussie ook over Yildirim gevoerd bijvoorbeeld, en ik denk dat die toch wel minder was dan Ziyech en Amrabat.

1 november 2017 om 18:23

Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik er ook niet bepaald een geweldenaar in zie. Ik zie Amrabat dezelfde fouten als de rest maken en dat zijn geen fouten die je zo maar even afleert. Dat zijn fouten op instinct, fouten die spelers met een succesvolle carriere vanuit de Eredivisie eigenlijk niet maakten. Ik denk niet dat Amrabat veel beter is dan al die andere spelers die we de laatste jaren voorbij hebben zien komen. Zijn fysiek doet daar weinig aan af.

1 november 2017 om 18:41

Ik vind je zo voorbarig daarin Sirius, hoe vaak heb je hem nou bij Feyenoord kunnen zien spelen op het middenveld? Je ziet hem dezelfde fouten maken? Noem er eens een paar dan. En kom niet met die wedstrijd tegen Ajax aan, want toen stond hij op rechtsback. Ik zie juist enorm veel groei bij die jongen, hij past zich snel aan bij Feyenoord. Kijk, als je zo'n oordeel over Bilal had kan ik je volgen, maar Amrabat is amper twee maanden bij Feyenoord.

1 november 2017 om 21:42

Ik baseer het ook niet op feiten, maar op m'n eigen inzicht en mening. Wil dus absoluut niet zeggen dat ik gelijk heb, maar ik persoonlijk zie in Amrabat een speler zoals we ze de afgelopen jaren zoveel hebben gehad in de Eredivisie. Ik vind het ook geen slechte speler, maar ik vind hem niet talentvoller dan jongens als Propper, Klaassen enzovoort.

Een gemiste kans maar wens hem veel succes bij Marokko. Ik hoop oprecht dat hij zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen als voetballer. Talent heeft hij zeker.

Jammer maar je moet je hart volgen, ik geloof ook niet dat de keize van Ziech bepalend is geweest van het wel of niet gesprek met de bondscoach vsn welrer. Ook hij volgde zijn hart, niets meer maar ook niets minder.

Top speler lees ik het goed laat lekker voor marocco voetballen ik zie in die gast geen topper. Hij is in mijn ogen niks speciaals.

Hij is nog lang niet toe aan een selectie en zie ook niet in hem een persoon die in de toekomst z'n stempel gaat drukken. Denk dat Feyenoord grotere talenten heeft rondlopen.

Ondanks dat ik het een matige voetballer vind, toont dit aan de de muticulturele maatschappij volledig mislukt is. Is 2/3 generatie, dat ze zich geen Nederlander voelen is een erg slechte zaak. En maar zeuren dat ze zich niet geaccepteerd voelen. Gek hé

1 november 2017 om 16:40

Amrabat is dus geen Nederlander maar een Marokkaan. Maakt verder niets uit, maar hou op met dat moeilijke gedoe. Hij heeft een keuze gemaakt, vanaf nu is hij dus een Marokkaan en niet een Nederlands Marokkaan of een Marokkaanse Nederlander.

1 november 2017 om 16:47

Mits hij niet z'n paspoort inlevert blijft hij het gewoon allebei.

1 november 2017 om 16:50

Dat is een andere discussie. Dubbele paspoorten moeten als het aan mij ligt direct worden afgeschaft. Of je bent Nederlander of je bent de andere nationaliteit. Maakt verder niet uit wat je kiest, maar je moet kiezen.

1 november 2017 om 17:26

En als je Nederlander bent, wat houdt dat dan in? Amrabat is gewoon Nederlander, dat hij voor Marokko kiest doet daar niets aan af. Hij mag gewoon stemmen en heeft alle rechten die alle Nederlanders ook hebben. Ik vind het behoorlijk misselijk dat je hem nu het Nederlanderschap ontzegd, waar haal je het vandaan zeg?! Hij heeft zijn keuze gemaakt, wat een onzin. Hij gaat zijn interlands voetballen voor Marokko, dat is alles. Dat maakt hem echt niet minder Nederlander.

Misschien bedoel je het niet zo (ik ben ook geen fan van dubbele paspoorten) maar ik krijg toch een beetje de kriebels van je bijdrages. Alsof Amrabat nu moet worden verbannen of zo, die toon proef ik. Kan ook zijn omdat ik net die geblondeerde lapzwans weer op tv zag raaskallen, dat ik nu de kriebels krijg van elk nationalistisch toontje.

1 november 2017 om 16:59

Marokkaanse, Turkse of wat dan ook voor soort jongens voelen zich niet Nederlands omdat ze zich niet geaccepteerd voelen. Dit hoeft niet de reden te zijn voor Amrabat's keuze. Wacht maar totdat hij zelf wat zegt, want hij heeft nu wel erg lang gezwegen.

1 november 2017 om 17:32

Waar worden ze dan niet geaccepteerd? Want ik heb het idee dat er veel te veel belang wordt gehecht aan wat een volstrekt machteloze politicus soms roept. Want je niet geaccepteerd voelen is precies wat Wilders wil, dan gaan allochtonen zich zo gedragen en gaan mensen die niets met Wilders hebben ineens ook bevestiging zien in zijn woorden. Ik heb een gruwelijke hekel aan Wilders en het nationalistische geluid wat we tegenwoordig veel te veel horen, maar die slachtofferrol moeten allochtonen zich juist niet aanmeten. Want Wilders leeft van de allochtonen die zich misdragen of aan de maatschappij onttrekken, niet van de Nederlanders met een allochtone achtergrond die zich niets aantrekken van die stereotypen, die leveren namelijk geen nieuwe stemmen op.

Deze reactie geldt eigenlijk voor 34 Nieuw-West, reallover en polli. Je niet geaccepteerd voelen is exact wat Wilders probeert op te wekken. Hij spreekt geen verbindende woorden, hij wil tweespalt in de maatschappij.

1 november 2017 om 17:43

Wat meneer Wilders uitkraamt boeit niet. Het gaat er om wat veel Nederlanders van buitenlandse origine naar hun hoofd krijgen geworpen. Op een gegeven moment is het ook klaar.

1 november 2017 om 17:50

Ja door wie dan? Iemand die je op grond van je afkomst, of in feite de afkomst van je ouders, grootouders of overgrootouders iets naar je hoofd slingert, die neem je toch niet serieus? Ik kan niet zo veel met zo'n uitspraak. Als een half zachte jou iets toeroept en je gaat je dat heel erg aantrekken dan geef je die halfzachte veel te veel macht. Ik krijg ook weleens wat naar mijn hoofd geslingerd, ik heb nog nooit de behoefte gehad om dat heel serieus te nemen. Een beetje sterker in je schoenen staan en ruggengraat kweken hoor. Als je leven daardoor wordt bepaald hebben de halfzachte racisten en de allochtonen elkaar in een wurggreep.

1 november 2017 om 20:52

Maar dat is het verschil juist. U ervaart dat als ''wel eens'' waar het bij anderen vele malen vaker is.

1 november 2017 om 17:04

?, blijkbaar voelen ze zich geen Nederlander, omdat ze niet geaccepteerd worden. Laat ik het zo zeggen afgelopen week zei een jongentje (8jaar) tegen zijn teamgenoot: ''jij bent niet van hier jij komt uit het buitenland, weetje hoe ik dat weet? jij lijkt niet op mij!'' Als je 8 bent en je hoort dit soort randzaken dan begrijp je dat andere opgroeien met een acceptatie probleem.

1 november 2017 om 22:19

Mwha, dat heeft niets met acceptatie te maken naar mijn mening. De meeste Marokkaanse Nederlanders voelen zich gewoon meer Marokkaan dan Nederlander is mijn ervaring. Dan snap ik ook wel dat ze eerder voor Marokko kiezen dan voor Oranje. Al dat gelobby en spelers maar selecteren om zieltjes te winnen, mag de Knvb van mij wel achterwege laten. Moet uit de speler zelf komen en anders maar niet

1 november 2017 om 17:18

Op basis van welke onderzoek komt u tot die conclusie!

Het gevoel niet geaccepteerd te worden komt ergens vandaan.
De gastarbeiders zijn hiernaartoe gehaald om tijdelijk arbeider te verrichtten en weer terug te keren naar land van herkomst. Het was volgens de overheid nadrukkelijk niet de bedoeling dat ze in Nederland zouden blijven. Wist je dat voor elke allochtoon die Nederland tijdens die periode is gearriveerd, de huidskleur en ras werd genoteerd op de ID-kaart. Om aan te makkelijk aan te kunnen tonen dat ze niet Nederlands zijn.

Trouwens Amrabat mag lekker zelf bepalen voor welke land hij uitkomt. Misschien vindt hij het leuker om voor Marokko uit te komen.

1 november 2017 om 18:12

" Wist je dat voor elke allochtoon die Nederland tijdens die periode is gearriveerd, de huidskleur en ras werd genoteerd op de ID-kaart. Om aan te makkelijk aan te kunnen tonen dat ze niet Nederlands zijn. " Heb je daar een bron van? En dan met name dat het was bedoeld om aan te tonen dat ze geen Nederlander zijn? Ik geloof daar namelijk niet zo veel van, want we hebben paspoorten om iemands identiteit en nationaliteit vast te stellen.

Verder kunnen we speculeren waar een gevoel vandaan komt, maar in deze discussie lijken er twee kampen te zijn. De ene kant schreeuwt "hullie passen zich niet aan" en die anderen schreeuwen "zij accepteren ons niet". Dat is lekker makkelijk, kan je allebei in de hoek blijven staan, overtuigd van je eigen gelijk. En uiteindelijk krijgen ze allebei gelijk, maar die twee groepen houden elkaar in de houtgreep.

Je bent grotendeels zelf verantwoordelijk voor je eigen gevoel. Laat jij jouw identiteit bepalen door een schreeuwende idioot, of neem je het heft in eigen hand? Of je je Nederlander of niet voelt is iets dat je zelf moet uitmaken, het is jouw identiteit, laat je het bepalen door anderen dan is het ook niet langer jouw identiteit, maar die identiteit die zij jou aanmeten. En geloof me, je kan beter zijn wat je zelf wil zijn, dan wat anderen willen.

HAKIM Z deed het ook op gevoel maar daar geven we dan Blind en v Basten de schuld van haha
Boter op je hoofd

1 november 2017 om 17:00

Je vergeet dan alleen gemakshalve erbij te vertellen dat Ziyech al aanwezig was in een trainingsstage en in de voorselectie zat. Waarvan hij zelf zei dat het een hele eer was dat hij daarbij zat ("de beste 30" van het land). Als hij niet geblesseerd was geraakt en in de kwalificatiewedstrijd die volgde had gespeeld, had hij de facto voor Oranje gekozen. Vervolgens werd hij, al dan niet terecht, niet geselecteerd door Blind en v. Basten en koos hij definitief voor Marokko. In hoeverre het anders was gelopen als Blind en v. Basten hem wel hadden geselecteerd zullen we nooit weten.

1 november 2017 om 17:42

Eum jongens, van Basten?! Die stopte als bondscoach toen Ziyech 15 was. Er is best wel wat op hem aan te merken als bondscoach, maar dit kan je Marco toch echt niet in de schoenen schuiven. We hebben in de tussenliggende periode ook nog Van Marwijk, Van Gaal en Hiddink gehad als bondscoach, dat kan jullie toch niet ontgaan zijn, we zijn in die periode nota bene tweede en derde van de wereld geworden, was best een leuke tijd voor onze nationale elf.

1 november 2017 om 21:28

Ja het komt door die persconferentie waarin v Basten nogal geirriteerd deed dat men het ineens als zijn fout ziet ofzo.

1 november 2017 om 23:14

Van Basten was assistent van Blind, vandaar dat hij genoemd wordt.

Waarom moet er altijd een gesprek aan vooraf gaan. Als je als Knvb van mening bent dat een speler goed genoeg is voor Oranje en hij is speelgerechtigd voor Nederland gewoon oproepen, dat doet Marokko nu toch ook?
Gewoon oproepen; Proficiat u bent geselecteerd voor het Nederlands elftal, melden op 1 november om 17:00uur in Zeist. Altijd dat gepamper moet afgelopen zijn.

1 november 2017 om 16:45

Tegenovergesteld, een uitnodiging door de Knvb moet je verdienen en als je er niet op wilt wachten ben je het niet waard. Denk je echt dat spelers die geen afiniteit hebben zich genoeg kunnen opladen?

Laat ze lekker voor dat land spelen waaraan ze zoveel te danken hebben en zich zo thuis voelen

1 november 2017 om 16:48

Dat ben ik met je eens. Maar wat ik bedoel als een speler het verdient heeft ga je toch niet eerst vragen of die asjeblieft wil komen. Nee gewoon oproepen!

Marokko begint langzamerhand een sterk elftal te krijgen en dat gaat alleen maar beter worden de komende jaren. Hij kan ook mee naar het WK als ze minstens gelijk spelen tegen Ivoorkust. Ik begrijp zijn keuze goed en een WK speel je maar 1 keer in 4 jaar.. als je je kwalificeer tenminste. Het kan zo 8 of 12 jaar duren.

Dit is geen gemis. We hebben voor Oranje vergelijkbare spelers en talenten, die wel graag voor Oranje willen uitkomen. Zo exceptioneel talent als Ziyech hij ook niet, dus hiermee kunnen we leven. Het lijkt erop dat de Marokkaanse bond spelers uit de Eredivisie snel wil laten debuteren zodat ze geen keus meer hebben. We gaan het meemaken tot hoeveel interlands hij gaat komen bij een land waar zelfs Mahi international is....

1 november 2017 om 16:49

Ziyech vind ik ook niet exceptioneel. Ja qua talent misschien, maar die zal ook nooit bij een topclub spelen. Mooi weer voetballer die als eerste zoek raakt bij tegenslag.

Bij Marokko heeft hij de kans om in lengte van jaren daar basisspeler te worden. In het Nederlands elftal waarschijnlijk niet.

Nederlands Elftal is sterk genoeg. Mijn opstelling Als ze allemaal in vorm zijn:

Zoet
Tete
van Dijk
de Vrij
Kongolo
Strootman
Blind
Wijnaldum
Promes
Dost
Babel
1 november 2017 om 17:19

Als ze allemaal in vorm zijn dan is Depay denk ik wel een betere keuze dan Babel. Daarnaast kan Strootman en Wijnaldum denk ik inderdaad alleen met Blind erbij maar ik ben dan wel bang dat je middenveld niet creatief genoeg is. Ook Kongolo zit nog verre van 'in vorm zijn', die moet zich maar gaan laten verhuren ben ik bang.

1 november 2017 om 17:35

Niet creatief genoeg en te weinig scorend vermogen. Strootman, Blind en Wijnaldum scoren zelden in Oranje en ook voor hun club. Wat dat betreft vind ik op dit moment van Ginkel i.p.v. Wijnaldum een te overwegen wissel.

2 november 2017 om 10:04

Pröpper.

Iedereen moet zijn eigen keuzes maken maar ik blijf er toch altijd moeite mee hebben dat dit soort jongens die nota bene hier geboren zijn hun hele leven Nederlander zijn wanneer het ze uitkomt en ze gebruik kunnen maken van alle faciliteiten die dit land te bieden heeft maar het land dan ook weer net zo hard laten vallen.

1 november 2017 om 17:38

Ik zie het niet als laten vallen, want andersom zou je het ook kunnen betogen. Amrabat zat tweeënhalf jaar geleden al bij de selectie voor het grote Marokko, na drie wedstrijdjes eredivisie. Nu hij bij de landskampioen speelt komt Oranje in beeld, en Amrabat lijkt het nog serieus te hebben overwogen. Heeft bedenktijd gevraagd en de laatste interlandronde aan zich voorbij laten gaan. Ze zagen in Marokko eerder zijn talent dan hier.

Die faciliteiten waar hij gebruik van heeft gemaakt hangen niet af van je bereidwilligheid om ook voor ons nationale team uit te komen. Of zouden we die faciliteiten moeten afsluiten voor mensen met twee paspoorten? En wat te denken van de buitenlandse talenten die bij Ajax speelden? Vertonghen, Dolberg, Eriksen, Alderweireld, Cerny etc. hebben nooit voor Oranje gespeeld, maar namen in de jeugd wel de plek in van een jongen die wel voor Oranje had kunnen spelen. Wat vind je daarvan?

1 november 2017 om 21:31

Je moet ook de situatie van die jongen meewegen. Je hebt je familie, je hele sociale kring. Mensen die van je houden en tegelijk bepaalde verwachtingen van je hebben. Je geloof. Don't judge a man till you've walked a mile in his shoes.

2 november 2017 om 10:11

Met faciliteiten doel ik niet alleen op voetbaltechnische faciliteiten maar het hele plaatje (onderwijs, zorgstelsel, sociale zekerheid). Ik snap wel dat deze jongen door zijn familie en sociale kring wordt beïnvloed maar dat is juist het probleem. Juist zijn ouders en de overige mensen uit de eerste generatie allochtonen zouden hem er op kunnen wijzen dat ze dankzij Nederland een beter bestaan hebben kunnen opbouwen (anders zou ik niet weten waarom ze niet in Marokko zijn gebleven of er naar terugkeren), dat hij hier geboren is en de toekomst van zijn familie en vrienden waarschijnlijk hier ligt. Hij is bovendien een rolmodel voor veel Marokkaanse jongeren die hun voorbeeld duidelijk voor Marokko zien kiezen en niet voor Nederland. Het helpt ook niet voor hun integratie want in tegenstelling tot Amrabat die ongetwijfeld de komende jaren nog miljoenen gaat verdienen en daardoor meer mogelijkheden heeft zullen zij het in Nederland moeten zien te redden.

Is toch goed hij is een Marokkaan waarom zou je voor nederland kiezen.
Omdat hij een ook een nederlands paspoort heeft. En dan nog wat het nederlandse voetbal.dendert maar achteruit.

1 november 2017 om 18:45

Hij schijnt hier ook te zijn geboren en opgegroeid, zijn ouders schijnen in Nederland te wonen en hij heeft ook in de jeugd voor vertegenwoordigende elftallen gespeeld. Ik heb ook gehoord dat hij het Marokkaans niet enorm machtig is, maar vloeiend Nederlands speelt. Daarnaast werkt en woont hij in Nederland, al zijn hele leven, en kent hij Marokko vooral van vakanties en verhalen.

Ik heb respect voor zijn keuze, maar vind jouw stukje wel heel simpel, een beetje racistisch zelfs. Mag hij even zelf uitmaken wat zijn identiteit is. Mensen die dit soort stempels drukken, de geschiedenis is er vol mee, en het heeft een hele hoop ellende opgeleverd.

Ik denk juist dat hij hiermee kiest voor zekerheid Marokko draait op dit moment goed en hebben een grote kans zich te plaatsen voor het WK. Het WK is iets waar iedere speler van droomt bovendien kan hij ook met zn broer voetballen. Oranje speelt de komende maanden nergens meer voor dus een begrijpelijke keuze. Bovendien heeft Marokko nu een prima elftal met jongens als Taarabt ( Genoa FC ) Boufal ( Southampton ) Harit ( Schalke 04 ) Benatia ( Juventus ) Hakimi ( Real Madrid ) Dirar ( Fenerbache ) Belhanda ( Galatasaray ) Mendyl ( Lille OSC ) Ait Bennasser ( Monaco ) El Kaddouri ( Poak ) en jongens die jullie kennen zoals Boussoufa Carcela Amrabat Ziyech Tannane El Ahmadi en Mahi. Het voetbal in Marokko leeft enorm en de Marokkaanse clubs doen het ook goed Wydad staat in de finale van de CL. De heenwedstrijd eindigde in 1-1 als Wydad zaterdag wint of 0-0 speelt winnen ze de CL.

Ben er niet rauwig om,zo goed is hij niet kan hij daar meteen gaan wonen lijkt me.

1 november 2017 om 21:34

Dan zal een Marokkaanse club eerst flink de portemonnee moeten trekken.

Goed van de KNVB dat ze het iig geprobeerd hebben. Niet te trots om talent vast proberen te leggen!

1 november 2017 om 21:35

Precies. Doen ze het niet, dan zeurt men alsnog. Nu is Amrabat ineens te min blijkbaar, beetje flauw.

Marokko plaatst zich (bijna) nooit voor een WK, dus dat kan de reden niet zijn. Buiten dat, Afrikaanse landen presteren een enkele keer op een WK, maar nooit structureel. Dat ligt onder meer aan de discipline en de organisatie. Misschien dat de achterstand op de Europese en Zuid Amerikaanse landen ooit zal worden ingelopen, maar ik heb daar een hard hoofd in. En daaruit kun je concluderen dat de Nederlanders Marokkanen (of andersom) vanuit het gevoel kiezen voor Marokko, al geldt dat niet voor iedereen. Dit zal alleen veranderen als iedereen slechts 1 nationaliteit heeft, wat ik vrij normaal zou vinden. Dat hoeft niet te betekenen dat dit het land is waar je geboren bent. Maar dan wordt het een discussie die in de politiek gevoerd moet worden.

als iemand voor je land eenmaal is uitgekomen mag hij nooit meer voor een ander land uitkomen.
Dus ook al twijfel je als de voetballer het nivo zal bereiken, toch is het slim om zo vroeg mogelijk uit te nodigen.
Spanje heeft e.g gedaan met Munir. Daarna nooit meer opgeroepen, maar hij kan nu alleen voor Spanje uitkomen.
Brazilie heeft aan de andere kant de fout gemaakt met Costa. Wel voor vriendschappelijke wedstrijden laten uitkomen maar nooit in officiele (was ook niet makkelijk want ze waren al geplaatst voor WK omdat ze organiserend land zijn dus er waren geen wedstrijden om te spelen. Maar eerder natuurlijk wel)

In geval van NL was natuurlijk lastig. NL zat in lastig parket qua kwalificatie en dan ga je niet experimenteren door niet je beste speler op te roepen en in veld te sturen. Maar ik wil alleen zeggen dat reactie dat hij nu niet goed genoeg is, te makkelijk is. Wie weet hoe hij ineens kan groeien of een nood ontstaat op zijn positie

Ik lees constant reacties dat niemand er rouwig om is. Toch vreemd gezien de heisa die er om deze jongen is gemaakt de laatste tijd.

1 november 2017 om 21:36

Ja de heisa was deels terecht, de kritiek nu deels ook. Maar gewoon terecht dat de knvb het nog wel geprobeerd heeft.

Begrijpelijke keuze. Als je altijd als 2e rangs burger wordt gezien, dan is dit het resultaat. Het onderscheid in de Nederlandse samenleving neemt alleen maar toe. Kijk maar naar het debat van vandaag in de 2e kamer. Dit heeft verder geen uitleg nodig.

1 november 2017 om 21:14

Tuurlijk en dat komt alleen maar door de politiek en de Hollander. Wijzen naar anderen maar geen donder er aan willen doen en alles op een presenteer blaadje aangediend krijgen. Je kan her debat wel aan halen. Maar verdiep je eens in de vertegenwoordiging waar hoge percentages worden bereikt terwijl er verhouding gewijs niet zo veel van in Nederland wonen.

1 november 2017 om 21:39

Jammer. Door die instelling neemt het onderscheid ook alleen maar toe. En ik denk persoonlijk dat Amrabat zich helemaal geen tweederangsburger hier voelt. Hij heeft ongetwijfeld racisme ervaren maar hij lijkt mij slim genoeg om te weten dat er altijd goede en slechte mensen zijn, waar je ook leeft.

Ach die Amrabat kan mij gestolen worden. Lekker voor Marokko gaan voetballen. Als je hart daar ligt moet je dat lekker doen toch. Net als Ziyech, spelen voor je vakantieland en afkomst ouders en familie. Dan heeft de doorsnee Hollander uiteindelijk in politieke zin gelijk wanneer het die Marokkanen zo genoemd worden.
Als het een sportieve plaatje zou hebben vind ik het landverraad. Wanneer het goed gaat voor Oranje kiezen en minder voor het land waar je ouders vandaan komen. Denk oprecht dat zijn hart daar ligt.
Persoonlijk zie ik een jongen in Oranje staan die zijn keuze al heeft gemaakt voordat hij in de situatie is gekomen dan iemand die een keuze moet maken. Zonde van die plek, zonde van de andere jongens die daar al hun leven over dromen. Laat dit wederom een goede les zijn voor Oranje. In de jeugdteams uitvogelen of ze dubbelpaspoort hebben of ik aanmerking kunnen komen voor een dubbelpaspoort, zo ja kijken of er alternatieven zijn voor die plek en daar voor gaan. Ben je van dit gezeik af maak je direct een statement als voetbalbond. Kan je investeren in spelers die van Nederland houden en niet van een ander Land.

Amrabat heeft een sterk fysiek en longinhoud, maar tactisch weet ik het zo net nog niet. Als je hem zag uitverdedigen door het midden tegen Ajax waar een tegengoal door komt en nu ook weer tegen Shakhtar met een tegendoelpunt als resultaat vind ik dat wel opvallend. Dat heeft niets met geluk of pech te maken maar met spelinzicht.

Ag lekker laten gaan, we hebben betere middenvelders op de bank zitten bij Oranje, dus totaal onnodig. Als hij zich meer Marrokaan voelt dan moet hij lekker daar heen gaan, dit is geen kaliber Ziyech waar we ons druk om moeten maken, Ik ben er niet rouwig om.

Jammer dat bij Ajax (Ziyech) en Feyenoord (El Ahmadi en Amrabat) het halve nationale elftal van Marokko speelt. Zijn toch in Nederland geboren en hebben hier hun voetbal opleiding gehad. Dat doen ze in Belgie toch beter, daar worden ze in de jeugd 'verplicht' voor Belgie te voetballen...

1 november 2017 om 21:34

Dat vind ik niet eens zo'n gek idee. Wanneer die jongens wel in de jeugdteams willen spelen is het raar dat ze later alsnog over willen stappen. Speel dan ook in de jeugd van dat andere land zou ik zeggen.

1 november 2017 om 22:01

Ja, vind ik ook. En als ze dat niet willen, dan moeten ze hun voetbal opleiding maar in dat andere land verder vervolgen... Simpel toch..

Eva: Rob, ik ben verliefd op je. Kom bij mij, hou me vast en laat mij een mooie toekomst tegemoet zien!

Rob: Eva, ik denk dat jij en ik toch niet een goede match zijn. Ik heb voor Linda gekozen. Daar ligt mijn hart! Ik vind jou een leuke meid hoor Eva maar denk toch dat Linda beter bij mij past.

Eva: Huh, ik heb je toch nooit echt leuk gevonden. Veel plezier hoor met Linda. Ik zal je in ieder geval niet missen! Ik kan veel beter krijgen hoor. Ik ben super aantrekkelijk en ook heel intelligent. Je weet niet wat je mist. Maar goed, doei, ik zit er echt niet mee hoor.

Dit is een beetje het gevoel dat ik van een paar passief agressieve reacties krijgt.

1 november 2017 om 23:06

Precies dat. En die kaasjes maar blaten dat Asensio "half" Nederlands is. Heeft voor Spanje gekozen. Dus nooit meer over zijn Nederlandse afkomst praten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren