Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘De ‘charme’ van de beker heeft ons in Europa veel punten gekost’

Laatste update:

Hedwiges Maduro is niet te spreken over de loting voor de achtste finale van de KNVB Beker. Daarin werd Feyenoord bijvoorbeeld gekoppeld aan Heracles Almelo, PEC Zwolle aan NEC en FC Twente aan Ajax. Maduro vindt dat de opzet van de loting uiteindelijk niet bijdraagt aan de ontwikkeling van het Nederlandse voetbal.

De 32-jarige verdedigende middenvelder van Omonia Nicosia, die eerder voor onder meer FC Groningen en Ajax speelde, omschrijft de opzet van de loting als ‘onbegrijpelijk’: “Met een beetje geluk in de loting kan 'iedereen' de finales bereiken. Het is de kortste manier voor het bereiken van een plek in Europa”, schrijft hij op Twitter.

“Hoe kan het dan zo zijn dat twee amateurteams elkaar kunnen loten? Waarom geen uit- en thuiswedstrijden zoals in Spanje? Je blijft charme houden en de sterkste blijven over. Ik snap gewoon niet dat twee goede Eredivisie-teams elkaar in zo’n vroeg stadium kunnen loten. De 'charme' van het bekervoetbal heeft ons de afgelopen jaren punten gekost in Europa Nederland zijnde.”

Ben jij het met Hedwiges Maduro eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit is echt onzin. In principe zou de beker elk jaar gewonnen moeten worden door een top drie club of anders een subtopper. Als dit niet gebeurt dan ligt de fout echt bij deze clubs en niet bij de club die er dan mee aan de haal gaat. Gewoon allemaal in éã©n pot en geen voorkeursbehandelingen.

27 oktober 2017 om 10:44

2017 vitesse
2016 feyenoord
2015 fc Groningen
2014 pec Zwolle
2013 az Alkmaar
2012 psv
2011 fc Twente
2010 afc Ajax
2009 sc Heerenveen
In prinipe is leuk en aardig. Maar statistieken geven Maduro natuurlijk wel gelijk. In principe zou de nr1 van de competitie 33 wedstrijden moeten winnnen, maar ook dat is nog nooit gebeurd. Als we Psv, Ajax en Feyenoord als top zien is het de afgelopen jaren natuurlijk wel drama.

27 oktober 2017 om 10:50

En wat gebeurd er als Ajax psv en Feyenoord die beker wel winnen? Juist, dan gaat de overgebleven Europese plek naar de ranglijst... en laat dat nou net altijd az, Vitesse, Heerenveen of Groningen zijn die je daar tegen komt. Dus het maakt geen ene bal uit!

27 oktober 2017 om 11:49

De statistieken die jij geeft geven Maduro toch juist geen gelijk? Hij zegt dat in principe iedereen de beker kan winnen. In jouw rijtje zie ik alleen maar topploegen of subtoppers staan, en niets daaronder (bv rechterrijtje eredivisie of lagere divisies).

Ben ik de enige die hier niks van begrijpt? Dit is net leuk, dat er onverwachts ploegen kunnen doorstoten, geluk kunnen hebben in de loting, verrassingen. Ik ben een groot fan van Spaans voetbal, maar de Copa del Rey met hun onophoudelijke heen- en terugwedstrijden is te uitputtend. Het zorgt er ook voor dat de sterke ploegen 99% van de tijd doorstoten.

Ik ben sowieso voor om die rechtstreekse Europa League plek te vergeven op basis van prestaties in de competitie/play-offs. Hij heeft wel een aardig punt, maar ik vind wel dat de bekerwinnaar het verdient om in een voorronde in te stromen.

27 oktober 2017 om 12:19

Daar heeft de Knvb niets over te zeggen, de Uefa heeft bepaald dat het hoogste Europa League Tticket naar de bekerwinnaar moet gaan.

27 oktober 2017 om 14:07

Is dat zo? Was mij niet bekend. Goed om te weten!

Totaal oneens met zijn beredenering. Juist de huidige opzet vind ik fijn en zorgt zo af en toe nog voor een verrassing. Sowieso moeten de betere clubs in NL in een wedstrijd gewoon laten zien dat ze beter zijn en horen die op basis van kwaliteit ook gewoon de beker te winnen.

Kortzichtig verhaal van Maduro. Om diverse redenen.

Ten eerste moeten 'top'clubs gewoon in staat zijn om van de kleinere clubs te winnen. Als je als Ajax, Feyenoord en PSV niet de hele tijd wordt uitgeschakeld door NEC of Excelsior, dan wint er gewoon elk jaar een topclub de beker. Die topclubs moeten gewoon competitief zijn en niet door de loting in de watten gelegd worden.

En ten tweede; we hebben 3 topclubs en 5 plaatsen voor Europa. Dus als de beker elk jaar door een topclub gewonnen wordt, dan komen de subtoppers gewoon voor plek 4 en 5. Dan moeten ze een extra voorronde Europa League spelen waarin ze vermoedelijk worden uitgeschakeld. Dat kost ook veel punten. Dan kun je beter een topclub hebben die zich via die voorronde plaatst, dat levert meer op.

Dit jaar hebben PSV en Ajax zich in de voorrondes laten uitschakelen. DAT is het echte probleem. Gewoonweg niet goed genoeg zijn om van zeer matige ploegen te winnen. Dat los je niet op door die "top"clubs dan maar elk jaar de beker in de schoot te werpen.

Vraagje, klopt het dat dit seizoen de beker de enige garantie op Europees Voetbal? Vorige jaar was de kampioen zeker van CL, maar dit jaar slechts de voorronde. En vanuit de voorronde is het goed mogelijk dat je dat niet haalt en helemaal geen europees speelt (kijk maar naar ajax). In dat geval geef ik Maduro wel groot gelijk....hoor graag of dit klopt.

27 oktober 2017 om 11:50

Nee, de winnaar van de beker zal nu ook voorronde moeten gaan spelen. Weet niet zeker of ze in de laatste, of in de een na laatste ronde in zullen stromen.

27 oktober 2017 om 11:59

Nee, helaas klopt dat niet. Aankomend seizoen hebben we geen enkele garantie op Europees Voetbal.

De nummer 1 van de Eredivisie stroomt in de 3e voorronde van de Champions League in. Bij winst speel je in ieder geval groepsfase Europa League, bij verlies speel je nog een play-off voor de Europa League.
De nummer 2 van de Eredivisie stroomt in de 2e voorronde van de Champions League in. Bij verlies is het team uitgeschakeld voor Europees voetbal.

De nummers 3 en 4 stromen in de 2e voorronde Europa League in en zullen 2 voorrondes plus een play-off moeten overleven voor plaatsing van Europees voetbal. Bij verlies ben je uitgeschakeld.

De bekerwinnaar tenslotte stroomt in de 3e voorronde Europa League in en hoeft daarmee 1 voorronde minder te spelen dan de nummers 3 en 4 van de Eredivisie.

Zo zal het er uit zien. Wat er gebeurt als de bekerwinnaar voorronde Champions League speelt enzo weet ik niet, volgens mij is daar ook het een en ander in verandert. Zo is dat ticket voor het fair-play klassement er bijvoorbeeld uitgehaald, maar dat weet ik niet precies.

27 oktober 2017 om 13:36

Nu ik dit zo lees zie ik het erg somber in. Ik zie veel clubs namelijk niet zo vroeg in het seizoen zoveel voorrondes overleven.

27 oktober 2017 om 13:43

Klopt, vooral de nummers 3 en 4 zullen het zwaar krijgen om de Europa League te bereiken. Drie tweeluiken winnen is best een opgave. Echter is de kans groot dat in ieder geval een van die twee Ajax, Feyenoord of PSV zal zijn, die moeten dat kwalitatief gewoon aankunnen. Al weet je het natuurlijk nooit, je mag toch hopen dat ze er een keer van gaan leren, selecties op tijd op orde hebben, mentaliteitsproblemen uit de weg helpen etcetera.

Hij heeft zeker gelijk. Komop Groningen en Pec Zwolle hadden niks te zoeken in Europa. Vooral Groningen had aardig teleurgesteld. En in een bekerwedstrijd kan inderdaad van alles gebeuren. Dat maakt het spannender en ook leuker voor de kleinere teams zoals Pec ( die wel trouwens overtuigend van Ajax gewonnen hadden). Maar voor de Europese punten is het niet echt ideaal. Maar aan de andere kant kan je zo spreken over alle Nederlandse ploegen. Laten we het gewoon erbij houden dat ploegen soms Europees succes hebben en soms weer niet.

27 oktober 2017 om 10:58

PEC Zwolle werd destijds meteen helaas direct gekoppeld aan Spartak Praag thuis gelijk en uit met pech verloren. Ajax, Feyenoord of PSV zouden er destijds misschien ook via die loting eruit liggen, wanneer ze tegen Spartak moesten spelen. Je kunt zeggen; Je moet als club ook een beetje geluk hebben wie je als eerste treft in Europa om verder te kunnen komen.

27 oktober 2017 om 12:24

Zo sterk is Sparta Praag momenteel ook niet (meer). Wij speelden in de voorbereiding tegen hen in Praag met gemak 1-1 en Sparta lag er al in de voorronde van de EL uit dit jaar...

27 oktober 2017 om 14:25

In dat opzicht is psv vergeleken met Heerenveen ook momenteel geen top meer. Heerenveen won dit seizoen van psv en psv lag er in de voorronde van de Europa League uit dit jaar... Toch?

27 oktober 2017 om 11:24

Dan moest Ajax maar niet verliezen met dikke cijfers van Zwolle!

27 oktober 2017 om 12:00

Of Cambuur onderschatten in de beker. Hadden ze de beker vorig jaar serieuzer genomen dan hadden ze iig europees voetbal gehad. Doordat ze de beker te min vonden hebben ze misschien de EL finale gehaald, maar de kortste weg naar europees voetbal verspeeld.

Ik vind Maduro altijd wel slim overkomen, maar dit vind ik mega dom! Als Ajax/psv of Feyenoord wel de beker wint gaat de plek naar de ranglijst... en dan kom je alsnog subtoppers tegen die Europa in gaan. Dat Ajax en psv in de voorrondes worden uitgeschakeld en Vitesse wel in de poule zit heeft niks met de beker te maken... dat is gewoon schandalig van Ajax en psv!!

Ben het hier totaal niet mee eens, dit hoort juist bij bekervoetbal, dit is altijd zo geweest en dat is juist de charme, daarom vind iedereen de Facup zo'n mooie beker om te winnen, we roepen allemaal dat de CL saai wordt want de beste clubs krijgen een voorkeursbehandeling met de loting en als eenmaal de knock out fase bereikt is dan zijn er alleen nog maar toppers over, goed voor de commercie, maar een verrassende winnaar zal je nooit meer zien, en dat zal met de beker ook gaan gebeuren als de manier waarop maduro de beker in wil gaan vullen zodat grote clubs beschermd gaan worden of als er heen en returns gespeeld worden.

De huidige opzet heeft juist de charme dat minder teams met inzet ver kunnen komen. Ja en mss is het dan niet de beste (constantse) die wint. Maar daarvoor is de normale competitie dan weer, waar meer kaarten voor Europa uitgedeeld worden.

of een verzoek indienen bij de uefa om niet de bekerwinnaar rechtstreeks te laten plaatsen voor de groepfase van de Euro League maar de nummer 3 van de competitie. Of de nummer 3 en de bekerwinnaar thuis en uit tegen elkaar laten spelen voor rechtstreekse plek met goedkeuring van uefa.

27 oktober 2017 om 12:02

Voor deze opzet is juist gekozen zodat de top 3 het bekertoernooi ook wat serieuzer gaan nemen, maar dat heeft de top 3 zelf nog niet door.

27 oktober 2017 om 12:07

helaas heeft de bekerwinnaar geen rechtstreeks ticket naar de groepsfase van de EL meer maar moet ook de voorrones in.

27 oktober 2017 om 12:11

Buly: Tja het is dus nog erger dan ik dacht. Dan weet ik het ook niet meer

Ik vind het juist de charme van het bekervoetbal. Zou raar zijn om de topclubs een voorkeursbehandeling te geven. De garantie dat zij punten pakken in Europa heb je niet en dit seizoen bewijst dat zich op een uiterst pijnlijke manier.

Er zit echt geen enkel voordeel in dit voorstel. De wedstrijden worden nóg saaier, de verschillen tussen arme en rijke club nog groter. Bovendien hebben de top-3 teams dit jaar nog geen punt voor Nederland gepakt in Europa.

Ik volg het voetbal nu 30 jaar maar ik heb nog nooit de charme van dat hele bekertoernooi begrepen. Een paar wedstrijden winnen en je staat in de finale. Voorbeelden genoeg van clubs die toevallig in een jaar alleen maar thuiswedstrijden kregen, of alleen maar uit. Of profclubs die eerst 3 keer tegen amateurs moesten en pas na de winterstop eens serieus aan de bak moesten. Wat is daar nou leuk aan?

Prijzen moet je verdienen, de geluksfactor moet dan dus ook beperkt worden, en in de beker is die geluksfactor en duidelijk wel. In de competitie is het allemaal heel eerlijk: uit en thuis, iedereen dezelfde tegenstanders, en bovendien: veel tegenstanders, waardoor de geluksfactor veel beperkter is.

Leuk voor een club als PEC of Groningen om eens een prijs te pakken, maar dat je met zo'n prestatie Europees voetbal afdwingt is triest. In de JL bijvoorbeeld kun je periodekampioen worden in een periode waarin je toevallig een keer veel geluk hebt, of zwakkere ploegen treft. Hartstikke fijn, maar daar zit geen directe beloning aan vast: je mag daarna alleen maar meedoen aan de play-offs. En we zien bijna altijd dat ploegen die periodekampioen zijn geworden maar verder eindigen als 10e of 14e of zo nooit die play-offs winnen. Dit systeem vind ik prima: periodekampioen worden op basis van 8 wedstrijden kan wel iets opleveren, maar geen directe prijs.

Helemaal eens dus met Maduro. Als je punten wilt scoren in Europa, moet je een systeem bedenken waardoor de beste teams Europa in gaan. Ja, dan wordt het voorspelbaar, maar de vraag is wat erger is: voorspelbaarheid omdat we steeds dezelfde teams Europa in zien gaan, of snelle uitschakeling in Europa waardoor er ook minder Europese plekken beschikbaar zijn? De vraag stellen is hem beantwoorden.

27 oktober 2017 om 11:59

Juist. Niet jouw optie. Het holt het Nederlandse voetbal verder uit. Verrassingen horen bij sport. Het maakt het leuker om te volgen. De beker geeft extra mogelijkheden aan teams die nooit kampioen zullen worden. Het levert mooie heroïsche verhalen op als bv. Swift deze editie. Het geeft kleur aan het voetbal. Jij wilt liever panklare wedstrijden met steeds dezelfde uitkomst. Dezelfde manier waarom je eigen club nooit meer zal meedoen op het niveau van de CL. Leuk man!

27 oktober 2017 om 14:24

Ja, heel heroïsch. Straks staat VVSB in de finale tegen Heracles. Leuk man, krijg je VVSB tegen Milan in de EL. Leuk voor die paar duizend fans maar een drama voor de NL resultaten. En op termijn moet je als bekerwinnaar dan eerst 4 voorrondes spelen voordat je echt Europa in mag. Is dat wat jij wil?

27 oktober 2017 om 15:11

Dat vind ik juist het mooiste van bekervoetbal de stunts, de uitslagen die je niet verwacht. En ik vind het juist echt gaaf als bewijs van spreken een nietszeggende ploeg de finale haalt.
Vroeger werd er helemaal niet gezeken over kleine ploegen die in de finale kwamen of dat ze bang werden voor puntenverlies op een ranglijst.
En daarnaast dat Nederland punten verliest komt echt niet door 1 ploeg die toevallig de beker wint, maar door valen van meerdere clubs.

27 oktober 2017 om 15:23

Ben je dan bij een WK ook voor blinde loting zodat er altijd wel een paar mindere landen de kwartfinale halen? Dat kan dan ten koste gaan van bv. Nederland, dat zomaar in een poule met Italië, Duitsland en België kan komen.

27 oktober 2017 om 15:49

Wat presteert de top dan in de Eredivisie op dat punt Europees? Toch ook helemaal niets.

Ik ben het niet helemaal oneens met Maduro, maar wat ik veel kwalijker vind, en dat heeft 'ons' pas echt punten in Europa gekost, is dat gedrocht Play-Offs geheten, waardoor een aantal maal de nr. 7 of 8 van de reguliere competitie eindstand Europa in werd gestuurd.
De opzet van de beker, dat gaat al zo'n 100 jaar zo, en ja, dan wint van tijd tot tijd wel eens een 'kleinere' club die dan Europa in mag. Maar op zich hoeft dat niet zo dramatisch te zijn, als je daarnaast maar, afhankelijk van het aantal clubs dat je mag inschrijven, gewoon de top 5 of 6 uit je eindstand inschrijft. Dus stoppen met die play-off onzin. Die houden we nu al jaren en in al die jaren is toch wel gebleken dat het nationaal; en internationaal geen enkele toegevoegde waarde heeft gehad. Dat het financieel belangrijk zou zijn is ook een fabel. Al die clubs die de afgelopen jaren die play offs gespeeld hebben zijn er nauwelijks rijker van geworden en zouden zonder die play offs heus nu nog bestaan hebben.
Nee, gewoon weer, uitgaande van de situatie vanaf volgend seizoen, de nr. 1 in de 3e voorronde Champions League, de nr. 2 in de 2e voorronde Champions League, en de nrs. 3, 4 en, mocht een club uit de top 4 de beker winnen, evt. de nr. 5 in de voorrondes Europa League en de bekerwinnaar rechtstreeks in de poulefase Europa League.

27 oktober 2017 om 12:01

Alsof dat garanties geeft. De 3 topclubs hebben dit jaar bij elkaar minder punten gepakt dan Utrecht alleen al...

27 oktober 2017 om 12:44

Echt onzin wat je zegt. Sinds Belgie de play-offs heeft ingevoerd is dat land sky high op de ranglijsten van Europese prestaties. Wij hebben een structureel probleem en om dat af te doen als kunstgras of play-offs is echt struisvogelpolitiek. Alsof Ajax niet afgedroogd wordt door 3e rangs clubs in Europa wanneer er geen play offs zouden zijn (waar Ajax vrijwel nooit aan meedoet).

We zijn zo slecht in Europa, dat het voor mij niet meer hoeft, beslissingen maken of beoordelen met het oogpunt op hoe dat onze prestaties in Europa kan beïnvloeden. Europa is een bonus tegenwoordig. Alles wat je daarin pakt, is mooi meegenomen. Maar qua niveau kan je dat nu niet meer als de focus zien. Verander alles maar structureel van top tot de bodem, voordat je gaat denken aan bekertoernooien en voordat je gaat denken aan Europa.

Zolang de top 3 de beker niet serieus neemt en denkt dat ze in Europa echt nog wat voorstellen en daardoor door matige teams uitgeschakeld worden blijf je dit toch houden. Het zit he m niet in de opzet va m de beker, het zxit he m in de arrogantie van de topclubs!

In het buitenland heb je natuurlijk ook geen bekercompetities... Echt een drogreden. Daarnaast zijn Ajax, Feyenoord en PSV Europees vrij dramatisch. Voor een hoger niveau is een grotere markt nodig. Een Beneliga bijvoorbeeld, maar daar wil conservatief Nederland niet aan. Of buitenlandse investeerders en ook daar wil conservatief Nederland niet aan.

27 oktober 2017 om 16:26

Helemaal met je eens. Het zijn de supporters van Ajax, Feyenoord en PSV die altijd wat te klagen hebben, maar zelf presteren ze Europees ook helemaal niets.

Ik zou ervoor zijn om het speelschema van het tennis over te nemen. In principe komen dan de sterkste ploegen boven drijven en dat verhoogt weer de kwaliteit in het Bekertoernooi. Ook in dat systeem kan het gebeuren dat een underdog doorstroom al is die kans een stuk kleiner.
Voor de kleinere clubs is het loten van een top-3 club of een goede subtopper de droom en die kans is in dat systeem juist groter.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren