Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘In De Kuip kan ik niet komen, heb het nooit geprobeerd en dat houd ik ook zo’

Laatste update:

Richard Witschge hield tijdens de Klassieker in 1997 een balletje hoog en ondervindt daar nog altijd de gevolgen van. De geboren Amsterdammer is op zijn zachtst gezegd niet al te populair onder Feyenoord-supporters. Overigens betekent dat niet dat Witschge als speler een bezoek aan De Kuip als vervelend ervoer.

“Ik vond het altijd lekker om daar te spelen. Die haat motiveert. Zolang het maar binnen de negentig minuten blijft. Die ene keer dat onze bus werd bekogeld, kneep ik hem wel even. Toen heb ik in het gangpad gelegen”, zegt Witschge, die na zijn spelerscarrière overigens nooit meer een bezoek heeft gebracht aan De Kuip, tegenover het Algemeen Dagblad. “In De Kuip kan ik niet komen. Heb het nooit geprobeerd en dat houd ik ook zo.”

“Normaal gesproken zou je natuurlijk zo'n mooie wedstrijd in het stadion willen zien”, vervolgt de oud-middenvelder. “Maar ik ben het gewend. Als ik in pakweg Maastricht of Den Bosch loop, krijg ik ook weleens Feyenoord-supporters op mijn dak. Zolang ze niet handtastelijk worden, kan ik het wel accepteren. Maar ik heb ook weleens moeten rennen.”

“In Rotterdam is op de een of andere manier de beleving en de rivaliteit nog net een stukje groter”, beaamt Arnold Scholten in gesprek met De Telegraaf. De Witte Socrates speelde gedurende zijn carrière voor zowel Feyenoord als Ajax. “De Klassieker springt er gewoon uit. Het zijn werkelijk altijd grote wedstrijden.”

De wedstrijd tussen Feyenoord en Ajax eindigt in een..

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Bizar dat je twintig jaar na dato nog steeds niet normaal over straat kan in sommige steden... De keerzijde van het voetbalwereldje

20 oktober 2017 om 11:16

Hij geeft aan ik heb het nog nooit geprobeerd.
Het is een aanname van zijn kant vandaan. Aan de andere kant tja sommige mensen zijn idd gestoord en je hoef er maar 1 te hebben.

20 oktober 2017 om 11:25

Hij geeft ook aan "als ik in pakweg Maastricht of Den Bosch loop, krijg ik ook weleens Feyenoord-supporters op mijn dak. Zolang ze niet handtastelijk worden, kan ik het wel accepteren. Maar ik heb ook weleens moeten rennen.”

Dan snap ik wel dat hij zich niet waagt aan een bezoekje aan de Kuip als ie zelfs in sommige steden die niet eens in de buurt liggen niet altijd veilig over straat kan.

20 oktober 2017 om 13:26

Lees anders even het artikel in plaats van alleen de titel of eerste zinnen...

20 oktober 2017 om 11:25

Ik kan sowieso met mijn hoofd niet bij die al die onderlinge haat. Elkaar een beetje plagen ermee is normaal, maar dat zoiets doorslaat naar schelden of zelfs fysiek geweld is echt te triest voor woorden.

Ik weet zelf nog dat ik als 5 jarig jongetje per se mijn nieuwe Ajax-shirt aan wilde naar de verjaardag van mijn neef in Rotterdam en door een volwassen man werd uitgescholden voor kk jood. Nu ik zelf volwassen ben, snap ik echt niet dat je tot zoiets in staat kan zijn.

20 oktober 2017 om 11:41

Gelukkig ben je tot de conclusie gekomen dat je inderdaad niet met een ajax-shirt naar Rotterdam kan. Nee zonder dollen, natuurlijk waanzin maar ik moet met Mn Feyenoord-shirt ook niet in hartje Amsterdam lopen hoor.

20 oktober 2017 om 12:20

Dat is toch wat hij zegt? Dat dat niet kan is achterlijk. Beetje plagerijtjes over en weer prima. In het heetst van de strijd een beetje pissig zijn als je aan het kortste eind trekt begrijpelijk. Maar een kind uitschelden oid is echt te triest voor woorden

20 oktober 2017 om 13:09

Wat is dit voor waanzin? Niet met een Ajax shirt in Rotterdam of andersom lopen? Er zijn genoeg Ajax shirts te vinden in Rotterdam, dus de mensen die dit beweren zijn sensatiezoekers die nooit in Rotterdam komen, maar toch een mening hebben over de stad, Feyenoord en de fans. Man, wat een trieste bende zeg.

20 oktober 2017 om 13:18

Tja...het blijft een risico. Je hoeft maar net de verkeerde tegen te komen. Maar ik zie idd regelmatig ajax shirtjes in rotterdam.
Heb zelf wel eens op een onbedachtzaam moment met een Feyenoord shirtje in breda rond gelopen en ook de nodige opmerkingen gehad. Maar dat wil toch niet zeggen dat ze je gelijk onder de grond willen stoppen? Is gewoon stoerdoenerij waar je je niets van moet aantrekken. Ik ben er dan ook van overtuigd dat Witschge makkelijk de klassieker in de kuip kan komen kijken. Er zitten nog altijd aanzienlijk meer normale mensen dan halve zolen.

20 oktober 2017 om 17:40

Je hoeft maar 3 idioten tegen te komen en je bent de sjaak. Snap goed dat hij het niet op gaat zoeken maar denk zelf dat er Weinig gebeurd. Zijn broer is zelfs een gewaardeerd Feyenoord speler dus zeg ga samen kijken zondag in de kuip.

Tja, Witschge, zijn broer was een stuk sympathieker. Ook Machlas kan zijn bloed wel drinken. Maar het is belachelijk dat het fysiek wordt, schelden is al dom. Richard speelde toen voor Ajax en dan kan je hem weinig kwalijk nemen. Ik vond dat balletje hooghouden geen sportieve actie, maar ja, dat moet Richard zelf weten. Als hij door een willekeurige stad moet rennen omdat Feyenoorders boos zijn dan zal hij daar misschien ook wel spijt van hebben.

20 oktober 2017 om 11:00

Dat staat er toch, over Scholten?

20 oktober 2017 om 11:02

Jezus, je hebt helemaal gelijk. Ik moet erover heen hebben gelezen, of het stond er net nog niet. Nog maar een bakkie koffie zetten zeg.

edit: heb het verwijderd

20 oktober 2017 om 11:21

De Klassieker staat bol van de onsportieve acties, regelmatig verhitte opstootje, publiek dat onpasselijk tekeer gaat en ga zo door. Ik snap Witschge ergens ook wel dat je 'iets' terug wilt doen als je de kans krijgt. Vrij onschadelijke manier om de rivaliteit nog eens extra in te wrijven.

20 oktober 2017 om 11:35

Waarom is zijn broer Rob een stuk sympathieker???? Omdat hij toevallig bij Feyenoord speelde??

Richard staat namelijk bekend als de meer joviale,sympathieke en sociale vd 2 broers

20 oktober 2017 om 11:55

Richard is degene met humor en inderdaad een sociale gozer. Rob is de serieuzere, maar daardoor niet minder sympathiek (vind ik). Beide waren overigens slechte verliezers 😂

20 oktober 2017 om 12:14

Ik baseer dat o.a. op de verhalen uit de periode van Machlas bij Ajax. Witschge werd er toen van beticht hem expres verkeerd aan te spelen omdat die twee elkaar niet lagen, ik meen dat er ook iets van in "daar hoorden zij engelen zingen" is gekomen, dat Witschge wordt aangesproken op het afzeiken van Machlas op de training (pin me er niet op vast, ik zou het moeten nakijken). Wie er daadwerkelijk gelijk heeft is lastig in te schatten. Rob heb ik ooit meegemaakt bij ADO 20 in Heemskerk, een gezellige kerel en erg vriendelijk tegen iedereen, zijn broer voetbalde daar toen ook een blauwe maandag maar liet de boel meteen in de steek toen hij nog wat geld in Japan kon ophalen. Dus daar is het een beetje op gebaseerd, Rob kwam aanzienlijk vriendelijker over.

20 oktober 2017 om 21:09

Richard is een chille gozer hoor. Vind m wel sympathiek(in real life)

20 oktober 2017 om 11:40

Waarom moet het slachtoffer van (fysiek dan wel verbaal) geweld jegens hem omdat hij een bal hooghield tijden een (thuis)wedstrijd er 20 jaar na dato spijt van hebben? Die gasten die krankjorum zijn en hem bedreigen moeten spijt hebben, nee, mogen van mijn part opgepakt worden. Wat een onzin dat je niet een random Nederlandse stad kan lopen wegens zo'n actie. Hij deed er niemand mee kwaad.

20 oktober 2017 om 12:09

Goed lezen myvision. Ik vind dat ook belachelijk, de derde zin schrijf ik het letterlijk. Ik kan me echter ook voorstellen dat Witschge misschien spijt heeft van die actie, als hij nu in willekeurige steden soms moet rennen. Maar misschien ook niet. Ik zou het wel hebben denk ik, want de meerwaarde zou voor mij niet opwegen tegen de gevolgen. Hoe belachelijk die ook zijn. Ik weet niet hoe ik je nog meer gerust zou kunnen stellen, hopelijk ben ik er redelijk in geslaagd nu.

20 oktober 2017 om 12:49

Het zou toch heel treurig zijn als Richard geen held was geweest als hij dat balletje niet had hooggehouden.

20 oktober 2017 om 13:16

Nou ja, Lukoki blijft ook een held.. maar ook maar vanwege 1 actie op de Cler.

20 oktober 2017 om 15:08

Thanks Baargrasmus, is me dan iets duidelijker.

Het lijkt me helemaal vervelend als je met je gezin een weekendje wegbent etc. Hopelijk kunnen Guidetti en Pelle dat bijvoorbeeld wel, die ook meer dan eens Ajax op en naast het veld weten te sneren. Ik ben het type supporter (net als jij) die er om kan lachen, helaas kunnen die gekken dit niet relativeren.

20 oktober 2017 om 16:25

Uiteraard, dat moet heel vervelend zijn met je kinderen. Ik moest aan dat filmpje denken van Kluivert afgelopen zomer, dat hij gasten tegen komen die 'helemaal niets in Amsterdam' gingen zingen. Ik weet niet of het Feyenoorders waren, maar Kluivert reageerde erg sportief. Noa Lang maakte zich echter snel uit de voeten, ik vermoed dat hij niet herkend werd, maar hij keek niet blij. Het is treurig dat je als voetballer goed moet uitkijken waar je bent en met wie, zeker als er alcohol in het spel zit kan het heel vervelend uitpakken.

Ik snap het probleem van die actie nog steeds niet. Hij had er ruimte voor, lekker boeie, ik kan de bal ook hooghouden op m'n knie, moet hij weten.

20 oktober 2017 om 11:08

Precies, als Boetius dat doet zondag staat iedereen op de banken. Sneue dat sommigen hem dat nog steeds verwijten

20 oktober 2017 om 12:08

Dat hooghouden stond natuurlijk symbool voor de totale machteloosheid van Feyenoord. Het herinnerd supporters eraan hoe kansloos ze waren en dat is natuurlijk niet leuk

20 oktober 2017 om 13:03

Wie zei ook toen op camera als ik in de buurt was had ik hem onderuit geschopt of iets dergelijks? Was dat Bosvelt?

20 oktober 2017 om 14:16

Dat snap je niet? Als je afgemaakt wordt en iemand gaat dan hooghouden dan is dat toch de ultieme vernedering.

Volgens mij overdrijft deze man ook weer lekker, ik geloof er weinig van dat die echt heeft moeten rennen maar goed. En dan begin ik al helemaal niet erover dat die niet eens naar de Kuip kan komen wat een onzin sorry hoor.

20 oktober 2017 om 11:30

Ik geloof best dat als een club gekken heeft die hun eigen spelers thuis gaan opzoeken en bedreigen omdat ze slecht spelen (vejinovic). Dat diezelfde gekken een keer los willen gaan als ze Richard Witschge een keer toevallig tegen het lijf lopen.

20 oktober 2017 om 11:51

Daar heb je een punt, kan me gewoon niet inbeelden dat je zoiets zou doen...

20 oktober 2017 om 12:45

Overdreven? Moet je is kijken wat er gebeurt als je met een Ajaxshirt door Rotterdam loopt. Op elke hoek wordt je uitgescholden of nog erger.

20 oktober 2017 om 13:47

Grappig hoe zulke kneuzen als jezelf alles maar doen om Rotterdammers als dom volk neer te zetten die ja aanvliegen als je jezelf ook maar een beetje associert met Ajax of Amsterdam. Ik loop elke dag door het centrum en zie af en toe weleens gastjes met een Ajax trainingspak lopen, en wat hoor ik dan? Juist helemaal niets maar goed, er zal af en toe weleens iemand zijn die wat zegt maar dat is andersom in Amsterdam niet anders.

20 oktober 2017 om 17:21

Haha meteen op je teentjes getrapt, tuurlijk joh het zijn allemaal engeltjes bij jullie nou tevreden?

20 oktober 2017 om 19:18

Niet waar. Zien er genoeg rond lopen in een ajax trainingspak. Je moet natuurlijk wel je moment kiezen. Niet naar pathe de kuip gaan in je ajax pak tijdens een wedstrijd van feyenoord. Ja, dan zoek je het op

20 oktober 2017 om 21:12

Iedereen weet dat feyernoord de grootste tokkiefanclubvereniging heeft

Het is ergens gewoon triest dat mensen zo op spelers reageren. Sportieve rivaliteit is mooi hoor, maar er Ijn grenzen. Al had hij de bal 199x hooggehouden, dan nog rechtvaardigt het niet om iemand fysiek te benaderen.

20 oktober 2017 om 11:20

In de wedstrijd natuurlijk wel, dan moet je gewoon een schop krijgen. Het heeft namelijk wel iets vernederends, net als trucjes zonder iemand in de buurt.

20 oktober 2017 om 11:29

In de wedstrijd mag je hem wat mij betreft wel een schop geven. Dan ben je Ijn directe tegenstander, maar verder als buitenstaander niet.

20 oktober 2017 om 12:00

Wat is er vernederend aan trucjes met niemand erbij? Dat is gewoon triest. Verder iemand schoppen omdat hij een truc doet of hooghoud vertelt meer dat jij zelf er niks van kan.

20 oktober 2017 om 12:11

In de wedstrijd heb je wat mij betreft altijd nog een bepaalde mate van respect voor je tegenstander. Het effectief inzetten van je technische bagage is natuurlijk geen probleem, maar iemand echt voor lul willen zetten terwijl het niet nodig is. Ik schaar de actie wat Richard daar niet onder, geen hond die in de buurt was. Gerry Mühren had indertijd ook zo'n actie. Maar als je Neymar zo af en toe zag dan is het gewoon irritant en verre van effectief.

Van Basten heeft ook wel eens moeten rennen toen hij een concert bezocht in Ahoy. Ja de fans in Rotterdam zijn iets wat minder vergevingsgezind dan in Amsterdam over het algemeen. Zit waarschijnlijk in de genen

20 oktober 2017 om 11:23

In de genen? Denk eerder in het succes, Ajax fans hebben gewoon veel vaker hun frustraties kunnen vergeten doordat ze succesvol waren. Als het aantal titels omgekeerd was, waren de Amsterdammers vast een stuk gefrustreerder en haatdragender.

20 oktober 2017 om 11:32

Dat denk ik ook. Vanuit een luxe positie is het makkelijker te relativeren en vergevingsgezind te zijn, vooral voor sommige low-iq's.

20 oktober 2017 om 12:06

Qua prijzen en spelers liggen ze mijlen ver achter. Maar als je de Feijenoord supporters niet geloven blijft er nog genoeg over om trots op te zijn. Blijkbaar niet genoeg om oud spelers met rust te laten.

20 oktober 2017 om 15:45

Fijn dat jij een hele regio ovet een kam scheert vanwege een handje vol idioten. Is natuurlijk een belachelijke opmerking. Ik heb op ieder amsterdams feest waar ik kom wel aanvaringen met losers die aan mn accent horen dat ik uit rotterdam kom. Dus zo fijn volk loopt daar ook niet rond. Maar dat zegt alleen iets over de idioten die het doen en helemaal niets over de rest van de regio.

20 oktober 2017 om 17:58

Ik heb het over het algemeen dus niet iedereen....ik heb er met genoeg mensen uit regio Rijnmond over gesproken en die zeggen het ook dat het gevoeliger ligt in het gebied rond Rotterdam dan andersom. Wil natuurlijk niet zeggen dat er rond om Amsterdam ook van dit soort figuren rond lopen. Het zal misschien ook met de mentaliteit te maken hebben.

20 oktober 2017 om 12:25

Lekker generaliserend zeg. Ik ben een Rotterdamse Feyenoorder maar zou het nooit in mn hoofd halen zoiets te doen. Helaas heb je bij elke club een stel hersenloze rondlopen die zulke ideeën hebben.

20 oktober 2017 om 21:25

Alleen zijn sommige supportersgroepen wat meer fanatieker, om het maar netjes te zeggen, dan andere groepen. En in het algemeen staan de supporters van Feijnoord bekend om hun fanatisme, zowel in positieve en negatieve zin.

20 oktober 2017 om 13:05

Of in het gemiddeld IQ, Rotterdam trekt met de haven nou eenmaal veel laagopgeleid volk naar zich toe. Niks mis mee, maar het zijn vaak wel een ander type mensen.

20 oktober 2017 om 15:46

Ja, want in rotterdam wonen alleen maar havenarbeiders. Wij hebben geen hogescholen, universiteiten en kantoren. Man man man wat een domme opmerking. Over laag iq gesproken.

20 oktober 2017 om 19:19

Hoe laag is jouw IQ dan? Want je uitspraak getuigd te echt van een hoge, vind ik

Snap wel dat ie niet gaat uittesten of het gezellig voor hem is in de Kuip. Op de een of andere manier is de gemiddelde Feyenoord supporter net een tikkeltje 'fanatieker' dan de gemiddelde supporter van een andere club. En dat is niet altijd positief.

Ongelofelijk dat die man niet normaal over straat kan lopen door dit soort "supporters". Ik vind dat buiten het stadion dit soort zaken erg serieus genomen moeten worden en als het mogelijk is de daders een eventueel stadion verbod geven.

Jammer, maar Witschge als voetballer en als persoon kan je toch geen hekel aan hebben? Was een sierlijke voetballer. Een echte Amsterdammer en een echte Ajacied. Daar kan je als rivaliserende supporter toch niet iets tegen hebben? Als Ajacied heb ik afgelopen mei genoten van Kuyt die zichzelf tot een legende heeft gemaakt in de Kuip. Als Feyenoord snap ik dat je je gepiepeld voelde toen Witschge arrogant ging hooghouden, maar dit was gewoon een voorbeeld van de supprematie van Ajax. Feyenoord is er nog goed bovenop gekomen.

Ik begrijp niet dat er figuren zijn die een speler fysiek bedreigen (je eigen speler danwel een tegenstander) als hij iets doet wat je niet bevalt. Deze figuren hebben hoogstens een enkele hersencel, meer niet. Off topic: dat geldt wat mij betreft ook voor die idioten die een foto plaatsen van twee vermoorde Joodse jongetjes met een walgelijke tekst erbij.

De quote 'in Rotterdam is op de een of andere manier de beleving en de rivaliteit nog net een stukje groter' is niet heel handig geplaatst na Witschges wandeling in Den Bosch en Maastricht, haha. Inderdaad frappant dat de rivaliteit venijniger lijkt dan in Amsterdam.

Het idee van bijvoorbeeld een winkelende Richard Witschge in Maastricht, achternagezeten door 'volwassen' mannen. Verbazingwekkend hoe primitief sommige mensen kunnen reageren.

Hij heeft gelijk ook. Je laat je toch niet beledigen en onderspugen voor de lol!

Mensen die er te veel in geloven ga je altijd hebben. Die zijn zo ziekelijk begaan met hun club, echt triestig noem ik dat.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren