Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Feyenoord en Ajax praten over uitsupporters: ‘Delen dat standpunt’

Laatste update:

De Klassieker tussen Feyenoord en Ajax wordt al sinds 2009 gespeeld zonder de aanwezigheid van uitsupporters, maar mogelijk komt daar binnenkort verandering in. Rutger Arisz, operationeel directeur van Ajax, heeft tijdens een overleg met Ajax-supporters laten weten dat de rivalen met elkaar contact hebben over een oplossing, zo schrijft de supportersclub AFCA op Facebook. Ook uitfans bij de wedstrijden tussen ADO Den Haag en Ajax behoort tot de mogelijkheden.

"Met beide clubs vinden er gesprekken plaats of gaan er plaatsvinden op korte termijn. Er is sowieso met beide clubs hierover contact", zo weet AFCA. "Beide clubs lijken op het standpunt te zitten dat er vanaf volgend seizoen over en weer er weer met uitsupporters de wedstrijden mogen worden bezocht." Eerder besloten de burgemeesters van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag om een verbod in te stellen, omdat er problemen ontstonden tussen de supportersgroepen.

Matthijs de Ligt liet bij Tiki Taka Touzani weten dat hij de aanwezigheid van uitfans bij de Klassieker op prijs zou stellen: "Als je het niet probeert, kom je er ook niet achter of het wel of niet werkt. Als het niet blijkt te werken, dan weet je dat voortaan. Als het wel goed gaat, dan kan je het elk jaar opnieuw proberen om te kijken hoe het ontwikkelt. Nu heb je er eigenlijk niets aan." De volgende confrontatie tussen Feyenoord en Ajax is op 22 oktober in De Kuip.

Vind jij dat er weer uitsupporters aanwezig moeten zijn bij de Klassieker?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ah kijk, hebben de 'fans' tenminste weer iemand om alle irrationele haat en woede naar te richten. Mag de politie weer massaal op komen draven. Kunnen de bewoners/ondernemers in de omgeving hun ramen en deuren dicht timmeren voor een potje voetbal. Goed idee.

11 oktober 2017 om 14:33

Jij snapt het niet dus. Tuurlijk heb je politie nodig. Maar waar in europa worden uitsupporters geweerd? Zelf bij As Roma Lazio niet. Als de Feyenoord supporters bij de Arena aankomen met de trein kan er geen Ajax supporter bij komen. Voetbal moet met uit en thuis supporters gespeeld worden. Over en weer zingen is toch mooier dan een stadion vol eigen mensen.

11 oktober 2017 om 14:36

Ja die haatkoren over en weer zijn mooi inderdaad, ook een goed voorbeeld voor de maatschappij

11 oktober 2017 om 14:39

Voor jou misschien mooier, de rest van Nederland interesseert het niets, die zien alleen hun belastingcenten in rook op gaan omdat een stel apen maximale beveiliging nodig hebben omdat ze anders de stad/stadion en elkaar slopen. Maar ja, dat het mooier is is wel iets om in overweging te nemen natuurlijk.

11 oktober 2017 om 14:51

Ik zie het belastinggeld ook op gaan aan een koningshuis waar ik niks mee heb, politie inzet rondom uitgaansgelegenheden en een verbouwing van een nieuwbouw gemeentehuis.

11 oktober 2017 om 14:52

Zal wel. Feit blijft dat het echt wel uit de hand zal gaan lopen. Ikzelf pleit voor geen uitsupporters!! Alleen maar extra kosten en gezeur

11 oktober 2017 om 15:09

Helemaal nooit uitsupporters scheelt nog meer kosten en gezeur!

11 oktober 2017 om 15:44

@ Bennl. Gelukkig zorgt het voetbal voor zoveel belastinginkomen dat die relatief kleine kosten van de politie inzet daarvan makkelijk vergoed kan worden.

11 oktober 2017 om 15:57

BenNL, het belastinggeld gaat aan zoveel meer op dan aan twee potjes Feyenoord versus Ajax hoor, dus als je je hier al drukt om maakt.. Hoe gaat het met je hart? Daarnaast is het te triest voor woorden dat veel gestoordere derby's / klassiekers wel met uitpubliek gespeeld kunnen worden waar dan ook ter wereld, maar in een goed ontwikkeld land als Nederland niet. Yeah right. De politie in Nederland doet gewoon niet goed haar werkt. Laat ze eens een spoedcursus volgen in Engeland, want daar gaat het al jaren goed. Echter wil niemand in Nederland het echte probleem aanpakken; wij hebben liever altijd wat om over te klagen.

11 oktober 2017 om 20:35

Haha, je verwijt iemand dat hij er niks van snapt, om vervolgens zelf met de argumentennte komen “als de Feyenoord supporters bij de Arena aankomen met de trein kan er geen Ajax supporter bij komen.” Waanzin toch, dat je hele groepen mensen als dom vee moet verplaatsen om een wedstrijd te kunnen kijken.

“voetbal moet met uit en thuis supporters gespeeld worden.” Dat is helemaal geen regel en dat het niet fatsoenlijk kan, waar ligt dat aan.? Gebrek aan respect en fatsoen. Misschien bedoel je “voetbal moet met uit en thuis supporters gespeeld Kunnen worden”, daar ben ik t mee eens.

Over en weer zingen is geen punt nee. Maar of het voor iedereen echt toegevoegde waarde heeft...

11 oktober 2017 om 14:34

Politie en clubs moeten gewoon logischer te werk gaan. Hang 360 camera's op zodat je tijdens de wedstrijd de boosdoeners identificeert en deze na de wedstrijd direct oppakt. Die sluit je op, geef je stadion en stadverbod op wedstrijd dagen. Dit zelfde doe je in de stad. Zo kun je de rotte appels meteen eruit pikken en ervoor zorgen dat ze in de toekomst geregistreerd staan en ze de toegang ontzeggen. Ze niet laten meekomen maakt de groep boosdoeners niet minder en dus de risico's ook niet. Dit soort volk kan altijd een trein pakken richting de stad en dezelfde dag nog naar huis als het zo blijft doorgaan. Geef ze de kans en dun de groep criminelen in de supportersvereniging uit ipv ze helemaal niet toe te laten waardoor je de mensen die gevaar zijn dus ook niet herkent. harder optreden ipv dit gedoe. Screenen en aanpakken

11 oktober 2017 om 14:42

Camera's hangen er al, daarom hebben ze altijd 90 procent van hun gezicht bedekt. Het is het risico en de kosten gewoon niet waard. Ik heb nog niet 1 argument gehoord waarvoor je het alsnog zou moeten proberen, zelfs niet in het artikel hierboven.

11 oktober 2017 om 15:50

Politie moet gewoon zijn werk doen. Diegene aanpakken die zich misdragen. Alleen word dit steeds bij de clubs neergelegd welke geen mandaat hebben om deze mensen goed aan te pakken. Een stadionverbod is alles wat ze kunnen doen en daar werken ze gemakkelijk omheen.
Als de politie gewoon lik op stuk beleid voert, zijn deze misdragingen in no time de wereld uit en kan iedereen weer met een gerust hart naar een voetbal wedstrijd. Zolang dit niet word gedaan blijf je dit probleem tot in eeuwigheid houden.

11 oktober 2017 om 15:59

Een stad verbod? Haha, dat kan niet jongen. Wat denk je van alle mensen die zelf in Rotterdam of Amsterdam wonen.. Moeten die dan maar hun huis verlaten voor een dag en ergens anders gaan zitten? Waarom posten mensen toch altijd dingen zonder na te denken..

11 oktober 2017 om 20:06

Stadverbod in de zin van openbare gelegenheden? zoals de misdragende Feyenoord supporters hebben gehad bij het kampioensfeest. Meldingsplicht tijdens de wedstrijd en als je in de stad gezien word, word je opgepakt. Dan kun je om mijn opmerking lachen dat het niet kan maar het is al gebeurd jongen. Een Ajacied kun je laten melden in Amsterdam tijdens de wedstrijd.

Dit vind toch iedereen! Echter zijn er bij beide clubs altijd weer hersenlozen die het verzieken met verschrikkelijk gedrag.

11 oktober 2017 om 15:59

Natuurlijk doen de supporters dat zelf, maar als er nou eens gewoon een goed systeem komt en een duidelijke manier van politie inzet is, maar nee.. Dat kan alleen hier in Nederland niet.

We hebben het hier over een ontwikkeld land waarbij mensen in elkaars haren vliegen zodra ze merken dat ze supporters zijn van een van beide clubs. Hoe diep kun je zakken? Ik kan het gewoon niet bevatten. En ja, dat zijn geen gelegenheidssuporrters, maar gewoon diehard supporters. Ooit had ik een bijbaantje een incassokantoor en een van deurwaarders was een diehard ajaxsupporter. Dus ik maakte bij wijze van grap bij koffieautomaat een grapje en daarin liet ik het woord feyenoord vallen. Bij het horen van dat woord kreeg hij een soort epilepsie-aanval en begon te vloeken en ik zag echt agressie in zijn ogen....waar gaat dit in godsnaam over?

11 oktober 2017 om 14:28

Inderdaad. Waar gaat jouw verhaal over?

11 oktober 2017 om 15:58

Ik snap nooit dat mensen altijd hele gesprekken hebben bij de koffieautomaat. Bij ons loopt iedereen altijd te schelden en te vloeken omdat dat ding weer schoon of leeg gemaakt moet worden of voor de 100ste keer kapot is.

Uitsupporters horen altijd welkom te zijn.

11 oktober 2017 om 18:56

Kantoorbaan waar ik had gewerkt als stage had bijna altijd ruzie aan de overkant kantoorgebouw om een parkeer plek. De mensen die in stage (gelegenheidwerkers) of geen vaste krachten zijn hebben nooit problemen. Alleen mensen met vaste krachten (die-hard werkers) die denken dat ze alles mogen. Het is een keer voorgekomen dat er politie aan de pas kwam. Twee rivaliserende kantoorgebouwen aan de stok.

Dan denk ik bij me zelf; ik kan het niet bevatten. Parkeerplek? Waar hebben we het over.

Dit gaat niet werken, er komen alleen maar meer tokkies bij in Nederland waar de veiligheid toch steeds minder word. Wedstrijden tegen Ado, Utrecht en Feyenoord moeten gewoon zonder uitsupporters. De overheid moet er voor opdraaien omdat die tokkies zich niet kunnen gedragen. Als je beseft hoeveel geld man en macht nodig is om zo'n wedstrijd in goede banen te leiden is het eigenlijk belachelijk dat we die dingen doen.

11 oktober 2017 om 14:30

Nou geld is het probleem niet in Nederland hoor, ze vragen tegenwoordig op alles belasting. Maar goed dat is een andere discussie, wel vind ik dat je het probleem groter maakt dat dat het is. Je moet het juist proberen en lukt dat niet.. helaas. Maar jij doet net alsof er oorlog ik het stadion is

We moeten het gewoon weer proberen, belachelijk dat we al sinds 2009 dit gezeik hebben. Waarom kan het in andere landen wel goed gaan en hier in ons kikkerlandje niet? Gewoon lekker de uitsupporters erbij, een beetje rivaliteit in het stadion mag altijd. Zolang er maar geen gewonden vallen

Het moet kunnen maar dan wel met nieuwe regels. Wanneer je een kaartje koopt geef je aan of je wil vechten of niet. Je krijgt dan een plekje in een kooi met andere deelnemers die ook willen vechten. Wat ze daar doen moeten ze allemaal zelf weten. Als er supporters zijn die in het stadion buiten de kooi vechten dan krijgen ze de doodstraf. Het klinkt misschien extreem maar het is iets om over na te denken. De wedstrijd kan dan wel gespeeld worden met uitsupporters.

11 oktober 2017 om 14:33

Ben jij wel lekker man?

11 oktober 2017 om 14:37

Ja, het zijn de mensen die vechten die het voor ons verpesten. Mensen die willen vechten moeten het toch allemaal zelf weten. Net als boksers.

11 oktober 2017 om 15:50

Arendsoog en Whyto: behoren jullie toevallig zelf tot de stoere 'fans' die alles voor de rest verpesten. Als dat niet zo is snap ik niet wat je op dit plan tegen kunt hebben.

11 oktober 2017 om 14:34

"Het klinkt misschien extreem."

11 oktober 2017 om 14:54

Jij bent niet goed bij je paasei man wazebey

11 oktober 2017 om 15:00

Allereerst moet je niet zo persoonlijk worden. En als iemand niet goed bij zijn paasei is zijn het de supporters die vechten wel. Ik denk in oplossingen zodat niet alle supporters de dupe zijn van deze idioten. Blijf jij vooral mensen beledigen

11 oktober 2017 om 15:47

Wazebey: ik kon het niet nog meer met je eens zijn!

11 oktober 2017 om 17:27

Camera's van SBS erbij en je hebt een prima format.

Het zou moeten kunnen in Nederland, maar we hebben het al zo vaak geprobeerd. En elke keer gaat het mis. Ik zou het niet eens meer proberen, het legde in het verleden zo'n grauwsluier over de klassieker heen, na afloop hadden we het weer over de vreselijke liederen of de vernielingen. Tegenwoordig gaat het over voetbal na afloop, of de scheidsrechter als Nijhuis floot, maar niet meer over de randzaken veroorzaakt door randdebielen.

Wat mij betreft houden we het zo, jammer dat het niet kan, maar we hebben ook rekening te houden met de maatschappelijke kosten. En als ik op de verschillende sites nog steeds de haat en nijd richting elkaar lees, dan leef ik niet in de illusie dat het nu ineens wel kan.

11 oktober 2017 om 14:47

Je moet toch op een of andere manier die imbecielen er uit kunnen houden? Ik zou met alle liefde als uitsupporter in de Kuip komen.. zo zijn er heel veel, die geen herrie willen schoppen. De sfeer in de Kuip bij een klassieker lijkt me al fantastisch. Geef die mensen dan een kaartje en niet de harde kern of zo.. hoe je dat zou moeten realiseren is me ook een raadsel maar goed, moet toch kunnen?

11 oktober 2017 om 14:55

Ja, in principe lijkt dat niet onmogelijk, maar je ziet dat de controle lastig is. Zeker rond een klassieker zal het praktisch heel moeilijk zijn om iedereen nauwkeurig te controleren. Dat kost erg veel tijd, tijd dat nog niet iedereen in het stadion is en we dus buiten het stadion nog steeds politieinzet nodig hebben.

En ik denk dan ook aan Vitesse uit, Feyenoorders waren daar ook massaal aanwezig. Als het ze lukt om kaartjes over te nemen van fans van andere teams op zulke grote schaal, dan zal het voor supporters onderling waarschijnlijk ook niet moeilijk zijn. En dan ben ik bang dat de harde kern ook intimiderend kan werken op de normale fan.

11 oktober 2017 om 17:36

Gewoon een VOG eisen, wil je als uit supporter meereizen naar. En ook van thuissporters een VOG eisen wil je in het stadion zitten tijdens deze wedstrijden. Dan filter je al een hoop uit.

Je hebt dan alleen de mensen mee die deze VOG níet uitgereikt krijgen. Maar dát zijn nou juist net de mensen die geen recht van spreken hebben.

Verder moeten de straffen veel harder worden. Geen lullig taakstrafje, geldboete of celfstrafje, maar gewoon minstens 10 jaar stadionverbod + 10 jaar lang melden wanneer club speelt, 5 jaar horeca verbod, en een verplicht psychologische test of persoon überhaupt wel in de samenleving thuishoort. Afhankelijk van die uitkomst wordt die persoon of opgenomen, of verplicht naar een x-aantal cursussen, kosten uit eigen zak.

Steek dat politiebudget lekker in boevenvangen en laat de supporters lekker thuis. Die idioten kunnen zich toch niet gedragen.

Ik snap dat beide supportersgroepen en clubs het graag weer willen proberen, want het hoort gewoon te kunnen natuurlijk. Het is van de zotte dat er doorgesnoven idioten bestaan die een ander iets willen aandoen of zaken willen verpesten voor een persoon of groep vanwege de voetbalcub die de ander(en) support. Geef het volgend jaar maar weer een kans, met duidelijke voorwaarden en wanneer het misgaat de komende 10 jaar simpelweg wéér geen uitsupporters mee.

11 oktober 2017 om 16:39

Tja begin eens met niet zeuren over Swift supporters in een Ajax shirt... Nouja niet zeuren, zorgen dat het gewoon kan dat een Ajax supporter naast je zit een wedstrijd te kijken, ik zou geen moeite hebben met een Feyenoorder naast mij, zou hem succes wensen en in geval van winst feliciteren met de overwinning. Wat dat betreft prachtige herinneringen aan Ajax - Man Utd, zat ook naast een paar Man Utd fans, precies gegaan zoals hierboven beschreven.

11 oktober 2017 om 17:38

@lausho. Bij wedstrijden van het Nederlands elftal in de Kuip worden supporters met een Feyenoord shirt zelfs geweerd door de Knvb.

Ik heb vele uitwedstrijden van mijn club bezocht in binnen- en buitenland, maar inmiddels heb ik het standpunt dat uitsupportes niet tegen alle kosten hoeven te worden toegelaten. Als ik zie wat een politie-inzet dat kost, dat gezien de schaarste effectiever kan worden ingezet dan bij een voetbalwedstrijd en wat voor andere ellende er vaak veroorzaakt wordt, dan ben ik er langzaam maar zeker klaar mee.
Maatschappelijk niet meer te accepteren. Natuurlijk komt het geklaag over het niet kunnen bijwonen van de klassieker regelmatig weer op, maar het zij zo. Dit is de consequentie als een deel van de mensen zich niet kunnen gedragen.

Los van de vraag of Aboutaleb het überhaupt laat gebeuren (is de grootste, terechte, tegenstander in al die jaren), hoef je het eigenlijk niet eens te proberen denk ik. Het is voor de grootste idioten na jarenlang wachten weer de kans om weer tekeer te gaan en er gebeurt toch wel weer wat ergs om het later wederom af te schaffen; spreekkoren, gevechten, etc. En nog maar te zwijgen over de enorme politie-inzet die dit gaat kosten.

Natuurlijk is het prachtig om zo'n duel als dit met thuis- én uitsupporters te spelen en zou het in Nederland 'moeten kunnen', maar zoals ik hierboven al zeg; het risico is gewoon te groot dat een deel van de aanhangers zich niet kan gedragen.

Als die paar achterlijke zich nu eens zouden gedragen....
Dan had het al veel eerder zo weer kunnen zijn.

Waarom kunnen wedstrijden in het buitenland van rivalen wel met uitsupporters gespeeld worden?
Zoals: Lazio vs AS Roma, Man Utd vs Liverpool, Real Madrid vs Barcelona etc.

Waarschijnlijk omdat Nederland een doorgedraaid land begint te worden in dit opzicht en het liefst elkaar allemaal de hersens in slaan als je een andere clubvoorkeur hebt. Helaas hebben wij te veel tokkies in dit land wonen die dit veroorzaken...

omdat ze in Engeland bijvoorbeeld wel gewoon een goed werkende voetbalwet hebben

ga je daar over de scheef? dan mag je je jaren lang tijdens wedstrijden gaan melden in het politiebureau
die gasten denken wel 10x na voordat ze wat doen, want voor je het weet kun je nooit meer naar je club gaan kijken

hier is het zo dat je een stadionverbod krijgt (van 3 jaar ofzo) die nog eens rete makkelijk te omzeilen is
en dat is het dan

Niet meer aan beginnen. De supporters die het toch wel weer gaan verzieken zijn echt het meest zielige volkje/diersoort dat op deze aardkloot rondloopt. Wanneer er mensen zijn die enkel het netnummer van een bepaalde stad kunnen brabbelen omdat ze 'fan' zijn van een voetbalclub weet je dat je te maken hebt met verstandelijk beperkten.

Of de wetgeving aanpassen en harder straffen (engeland is een goed voorbeeld), of geen uitsupporters. Jammer dat een klein deel het voor de rest verpest maar dit zou je echt niet maatschappelijk kunnen verantwoorden.

Het word toch weer eens tijd voor een echte klassieker. Ja we hoeven elkaar niet tot moes te slaan daar moet ook gewoon strengen beveiliging voor komen, maar een klassieker word overal ter wereld gespeeld met beide supporters schare terwijl het veel erger in andere plaatsen zijn. Een klassieker zonder fans maakt het ook minder aantrekkelijk om in NL te komen spelen, als speler herinner je die wedstrijden zeker. Het is mooi als der zoveel passie tussen fans komen dat hoort erbij. Het is nu lang genoeg geweest op houden met het voor iedereen verpesten omdat er een paar idioten te veel op hebben.

De mickey mouse classico zonder uit publiek,

Dat zou wel leukere wedstrijden opleveren, maar zolang mensen "vermeer" ophangen, zolang mensen Berghuis bij een corner bekogelen, zolang mensen de vreselijkste antisemitische dingen schreeuwen, geen goed idee.

Wat mij betreft niet meer doen. Gaat toch mis. En dan kunnen de daders niet gepakt worden wegens gebrek aan bewijs van wie wat precies gedaan heeft.

Alleen te proberen om bij misdraging het complete vak in de bak te gooien voor een paar jaar, foto's, namen en rugnummers op www.tokkie.nl plaatsen.

Ik snap de bedoeling, maar vrees dat het niet werkt.
Feyenoord heeft van de Knvb boetes gekregen voor vuurwerk afsteken in de Kuip. Natuurlijk zijn er supporters die dit logisch vinden. Er is echter een groot deel die vindt dat de Knvb dit doet om te pesten. Vuurwerk moet volgens hen kunnen en het verbieden kunnen ze niet bevatten, dat past niet in hun beleving. Ze laten zich door niets en niemand de wet voorschrijven.
Ook de trappen worden in bepaalde vakken niet vrij gehouden. Dit is noodzakelijk bij calamiteiten. Echter dit wordt ondanks iedere wedstrijd weer verzoeken van Peter Houtman categorisch geweigerd.
Wie bepaalt dat, de Knvb, de Uefa, Feyenoord, de brandweer. Nou echt niet IK bepaal dat. En de rest kan de ................. krijgen.
Heb meer dan 20 jaar seizoenkaart, dus weet een beetje hoe het gaat.

Leuk idee maar als enkele honderd mensen op alle 2 kanten zich niet kunnen gedragen houdt het gewoon op.

Zoals in Duitsland, Spanje en Engeland wordt het hier gewoon niet. Daarvoor worden idioten te soft gestraft, al denken zee daar in Den Haag anders over. Ook beide clubs zouden de groepen die het verpesten harder aan moeten pakken. Vak leeg bij misdragingen en dan niet terugdraaien, zoals laatst bij Ajax. Voor straf moest 410 leeg blijven alleen had Ajax die supporters al naar de eerste ring verplaatst voordat het vak 1 keer leeg moest blijven. Het overgroote deel van het vak dat de straf kreeg zat gewoon op een andere plek in het stadion. Bij Feyenoord hoor je teksten als Hamas Hamas. Die groep doet dat ook doodleuk in de rust achter de tribune. Nu je ze daar toch al hebt voorkomen dat ze weer terug het vak in kunnen en gelijk een stadion verbod opleggen. Er moet gestraft worden en misschien moet je daarom wel toeelaten dat de supporters weer bij elkaar op bezoek komen, dan kan je de echte klootzakken er meteen uithalen en ook hard straffen en niet dat softe gedoe wat we nu hebben.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren