Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Het zal nog lastiger worden als Barcelona wil meedoen aan de Premier League’

Laatste update:

Arsenal-manager Arsène Wenger denkt dat het 'moeilijk' zal zijn voor iedereen als Barcelona besluit om in de Premier League te gaan voetballen, mochten de Catalanen La Liga verlaten. Barcelona-voorzitter Josep Maria Bartomeu stelde maandag dat men La Liga zou kunnen verlaten als Catalonië onafhankelijk wordt van Spanje.

Afgelopen zondag vond er in Catalonië een referendum plaats om onafhankelijk te worden, waarbij negentig procent van de stemmers voor onafhankelijkheid stemde. In gesprek met Engelse media reageert Wenger op de ontwikkelingen: “Als Barcelona wil meedoen aan de Premier League, maakt het het nog lastiger voor iedereen. Ik denk niet dat ze zover zijn gekomen.”

“Het is interessant om te volgen en er zullen sportieve gevolgen zijn, aangezien Barcelona een zeer politieke club is. Ik vind het interessant om te zien hoe ze reageren in de competitie. We hebben hier met twintig clubs genoeg clubs, maar als ze naar 24 clubs willen moeten we de Schotse clubs eerst uitnodigen alvorens we voor Spaanse clubs gaan", verwijzend naar Celtic en Rangers FC.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik moest wel lachen dat hij aanhaalde dat Celtic en Rangers toch echt voorrang zouden moeten krijgen.. Dat is ook een discussie zonder eind in Engeland haha

3 oktober 2017 om 14:57

Sterker, die discussie is nog niet eens echt begonnen. Want als straks Schotland zich afscheidt van Engeland, wat gebeurt er dan?

Gewoon een grote Europese voetbalpiramide in elkaar zetten. Dan zijn we ook van dat gezijn van CL af.

3 oktober 2017 om 15:11

Als barca naar de pl zou gaan is dat denk ik wel het begin van het einde van de nationale competities ja. Zou natuurlijkchelemaal nergens op slaan...een catalaanse club in de bpl.

3 oktober 2017 om 15:32

Ach, de BPL heeft ook geen hele sterke binding met Engeland voor mijn gevoel. Ja de clubs zijn daar gelegen, maar de eigenaren, de spelers, de sponsors en het grote geld komt allemaal uit het buitenland. Er spelen vijf Engelse teams Champions League, maar er waren de eerste speelronde meer Nederlanders actief in de CL dan Engelsen. In de tweede wellicht ook, maar dat heb ik niet nageteld.

3 oktober 2017 om 15:44

Dat heeft natuurlijk niet alleen te maken met het aantal Engelsen in de Engelse ploegen, maar ook met het aantal Engelsen bij een buitenlandse club. Dat zijn er nul.

3 oktober 2017 om 16:04

Bale als Welshman komt er het dichtstbij. In de afgelopen jaren Cole nog. Nu ook niet meer.

In Nederland spelen er trouwens een stuk of 10 Engelse in de eredivisie, maar wel allemaal van een laag niveau.

3 oktober 2017 om 16:10

Ja, dat klopt. Maar daarentegen spelen er vijf keer zo veel Engelse ploegen als Nederlandse ploegen in Europa. Daarnaast is onze nationale lichting niet dusdanig dat elke Europese ploeg maar een Nederlander in de selectie heeft. En ten slotte zijn er voor de Engelse ploegen nog regels omtrent homegrown spelers, die het hebben van talent opgeleid in Engeland stimuleren. Ik meen dat 8 van de 25 spelers homegrown moeten zijn. En toch, ondanks vijf keer zo veel teams, van bovenaf opgelegde regels mbt zelf (of in Engeland) opgeleide spelers én een betere lichting Engelse voetballers voetballen er meer Nederlanders op een dinsdagavond in de Champions League dan Engelsen. Dat is toch absurd als je er over nadenkt?

Puur geografisch gezien lijkt het mij dat ze zouden aansluiten bij Frankrijk. Maar als ze als 'buitenlandse club' kunnen aansluiten bij een ander land, zouden ze toch ook gewoon kunnen 'aansluiten bij Spanje'.. ? Zal wel weer te gevoelig en alles zijn..

3 oktober 2017 om 18:31

Gewoon eigen Catalaanse competitie of bij Spanje. Hoe kan je in godsnaam meedoen in de premier league? Welke drugs hebben ze daar genomen? Wat met uitfans? Die moeten dan maar naar Barcelona vliegen. Wat is het volgende? Argentinië die mee wil doen op het EK?

Frankrijk (of desnoods Italiã«) liggen meer voor de hand geografisch gezien. En je krijgt Espanyol er ook bij natuurlijk. Ik heb me best wel proberen te verdiepen in deze kwestie, maar vind het heel moeilijk een standpunt in te nemen. Hoe de Spaanse regering reageert op het referendum vind ik kwalijk. Veel politiegeweld en je krijgt het gevoel van onderdrukking. Aan de andere kant is die Catalaanse onafhankelijkheidspartij volgens mij ook niet zo fris en betwijfel ik hun motieven. Als in Italiã« een partij pleit om het noorden van het zuiden af te scheiden dan denken we daar negatief over, en terecht. Daar spelen louter economische motieven een rol en een minachting voor de zuidelijke Italiaan. Maar wie zegt mij dat dat in Cataloniã« niet net zo is? Economisch zijn zij ook veel beter af zonder dan mã©t de Spanjaarden.

3 oktober 2017 om 15:03

Als je je er werkelijk in hebt verdiept, dan zou je weten dat Catelonie economisch helemaal niet beter af zijn (wat ik in een eerder topic ook al aangaf), laat staan 'veel beter'.

3 oktober 2017 om 15:14

Ik had begrepen dat Catalonië goed is voor een vijfde van het bruto nationaal product en eenzelfde BNP als Portugal heeft. Volgens mij zit Seat er ook en er is natuurlijk veel toerisme. Of het daadwerkelijk beter af is is de vraag, maar dat is wel het gevoel wat leeft bij de Catalaanse nationalisten.

Maar jij hebt je er werkelijk in verdiept, vertel eens, hoe zit het precies? Extra informatie is altijd welkom.

3 oktober 2017 om 15:47

Als ze zich afscheiden zitten ze ook niet meer in de Europese Unie, Euro of enig ander overkoepelend orgaan. Dat heeft desastreuse gevolgen. Denk maar niet dat Spanje ze van harte uitnodigt om deel te nemen. Maar goed, allemaal speculeren om niets.

3 oktober 2017 om 16:12

Punt 1 (en eigenlijk het belangrijkste punt) is dat de meeste handel via Spanje gaat. Wat Gunnero dan ook zegt klopt. Het is maar de vraag hoe de goed de band met de EU blijft en Spanje zal uit wrok naar verwachting extra hoge tarieven vragen richting
Catelonie.. Dan kan je leuk Seat benoemen, maar er bestaat een reeele kans dat de export voor hun daardoor erg af zal nemen.
Punt 2 is dat Catelonie een schuld heeft van 76,7 miljard Euro, waarvan ze tweederde geleend hebben bij de Spaanse overheid. Dan zijn er 2 scenarios: of Spanje eist die schuld op, en Catelonie moet ergens anders lenen. Dit wordt echter moeilijk, want door de onrust hebben ze een 'junk status', waardoor de rentes immens hoog zijn. Of ze betalen het niet terug. In dit 2e geval kunnen de Catalanen waarschijnlijk fluiten naar hun pensioen, die ze op hebben gebouwd bij diezelfde overheid.

Meeste info uit een beschouwend artikel op Nos.

En dan kan je wel spottend doen door hieronder te zeggen dat ik een 'kenner' zou zijn, maar een beetje verdiepen en het 1e waar je op stuit zijn deze nadelen. Dat, en het verder denken dan je neus lang is.

3 oktober 2017 om 16:33

Het is niet spottend bedoeld, ik vind gewoon dat je dit soort kennis moet delen. Je eerste bijdrage was stellig maar summier, je laatste toevoeging is al een stuk beter en ook verhelderend voor anderen. Als je de kennis heb, deel die dan ook. Ik verblijd hier dagelijks mensen met mijn kennis, ik kan het je aanraden.

3 oktober 2017 om 16:45

Nou nou baardgrasmus.. Je kunt ook zeggen dat jij voorbarig reageert op een kwestie waarin je je niet hebt ingelezen, ipv de aanval te openen omdat iemand het voor jou niet voldoende verklaard. Beetje de omgekeerde wereld dat iemand pas kredietwaardig is bij jou, wanneer ze bewijzen daadwerkelijk meer te weten, als je dan zelf niet de moeite neemt even een krantenartikel of 2 te lezen..

3 oktober 2017 om 16:52

Voorlopig kunnen wij alleen maar doorgeven wat de media doorgeeft, persoonlijk vond ik het stuk in de NRC het meest duidelijk
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/28/wat-is-er-aan-de-hand-in-catalonie-en-nog-11-vragen-over-het-referendum-a1575176

3 oktober 2017 om 16:58

Haha moet je eens mee aankomen bij wie of wat dan ook, bij de bank, natuurlijk ben ik kredietwaardig, kan het alleen niet bewijzen. Als Spanje specialist, natuurlijk weet ik er alles van, kan het alleen niet bewijzen.

3 oktober 2017 om 17:02

@arseneal....is het niet zo dat de meeste handel in de haven van barcelona binnen komt dan?

3 oktober 2017 om 17:14

Wandering dat stuk heb ik ook gelezen gisteren, inderdaad een aanrader om relatief snel een overzicht te krijgen.

3 oktober 2017 om 17:18

Oh inhakend op je tweede post Wandering, een lening bij de bank vragen is natuurlijk wel wat anders dan een inhoudelijke discussie op voetbalzone. Als je naar de bank gaat, hebben zij ook daadwerkelijk financiële kennis en verwachten zij niet van jou dat je hun eerst komt uitleggen hoe bijvoorbeeld beleggen werkt. Net als dat ik er persoonlijk vanuit ga, dat wanneer iemand zich in een inhoudelijke discussie mengt, weet waar ie over praat. Mijn kritiek is overigens niet zozeer het gebrek aan achtergrondkennis bij Baardgrasmus, maar ook ik kreeg het idee dat hij Arseneal wegzetten als een wijsneus omdat ie verder geen heel uitgebreide argumentatie had.

3 oktober 2017 om 17:20

Inderdaad een aanrader. Ook een vrij objectieve weergave vond ik, voor zover werkelijk objectief bestaat natuurlijk.

3 oktober 2017 om 17:24

Shorty1991, ik doe het ook alleen met de info van de media, dat onafhankelijkheid verstrekkende politieke gevolgen kan hebben snap ik, echter is dat speculeren. De EU houdt zich redelijk afzijdig in deze. Bovendien geef ik in mijn eerste post al aan het een lastige kwestie te vinden. Echter zijn de motieven van de Catalanen wel vrij duidelijk, hoe het uitpakt is lastiger te voorspellen.

3 oktober 2017 om 17:24

Bizzlad, natuurlijk. Echter bestaat meer dan een derde(!) van de Catalaanse export uit vracht naar het overige deel van Spanje. Bovendien komt natuurlijk ook nog een aanzienlijk aandeel van de import uit Spanje.

Wandering, dank. Ook veel nuttige info inderdaad.

En inderdaad Shorty. Bovendien had ik het in een eerder topic al uiteengezet. Als iemand graag kennis wil opdoen dan help ik graag, maar het is niet niks om in ieder topic zo'n verhaal te typen.

3 oktober 2017 om 17:26

Tja....als je iemand terecht wijst lijkt het mij dan weer heel logisch dat je het daar niet bij laat maar ook even zegt waarom diegene ernaast zit. Dus ergens begreepcik de baard ook wel weer.

3 oktober 2017 om 17:32

@arseneal...overigens leg je het nu prima uit. Ik was altijd in de veronderstelling dat spanje catalonie harder nodig had dan andersom. Dit is ook wat een becriende catalaan mij ooit vertelde. Maar dat lijkt dus niet helemaal te kloppen.

3 oktober 2017 om 17:40

Maar Arsen(e)al jij lijkt er vanuit te gaan dat als Catalonië zelfstandig wordt alle handel opeens stil komt te liggen, terwijl er voorbeelden genoeg zijn die het tegendeel laten zien, bijvoorbeeld nu nog tussen Zuid en Noord Korea of Rusland Oekraïne of zelfs in oorlogstijd in de jaren 90 tussen Servië en Kroatië.

3 oktober 2017 om 17:54

Niet stil, maar ze lopen wel een flinke deuk op. De export zal naar verwachtingen sowieso duurder worden, waardoor beide groepen het dus voornamelijk elders zullen zoeken.
En hoe kom je erbij dat de handel tussen Rusland en Oekraine en tussen Zuid en Noord Korea staande houd? Ik dacht laatst te hebben gelezen dat de handel tussen Rusland en Oekraine de laatste jaren zowat is gehalveerd.
Om maar niet te spreken over de handelsblokkades (zij het door westerse druk) op producten uit Noord Korea.

Dan is het conflict tussen Catelonie en Barcelona misschien niet zo groot, maar gevolgen zullen er zijn.

3 oktober 2017 om 18:41

@ Arsenal Deze schuld blijft ook alleen maar groeien, aangezien Catalonië alleen maar geeft en geen financiële middelen terugkrijgt.

Toegeven aan Catalonië is toegeven aan Baskenland.

3 oktober 2017 om 19:18

Er stond een maand ofzo terug een heel artikel in het FD over de handel in en met conflict gebieden. Over Rusland en de Oekraïne, na eerst een daling van ongeveer 40% is de handel tussen beide landen het laatste jaar weer toegenomen, men verwacht binnen nu en 6 jaar weer op hetzelfde niveau te zitten als voor de Krim crisis. Zuid Korea exporteert vooral voedingsmiddelen naar Noord Korea dat was in 2016 voor 26 miljoen, dat lijkt niet veel maar het was bijna 20% meer dan in 2015

3 oktober 2017 om 15:07

Kun je mij misschien meer vertellen over de motieven van de Catalanen, ik vraag me al dagen af hoezo ze zo graag onafhankelijk willen zijn.

3 oktober 2017 om 15:16

Wat ik heb begrepen (maar arsen(e)al is misschien de echter kenner) is dat Catalonië het gevoel heeft (de nationalisten alleszins) dat ze zonder Spanje sterker zijn, ook economisch. Ze hebben het gevoel te veel af te dragen aan de centrale overheid. Dan heb je het verleden nog en de identiteit van de Catalanen, dat speelt ook mee.

3 oktober 2017 om 17:00

Hier staan de belangrijkste redenen vernoemd, duidelijk en overzichtelijk beschreven
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/28/wat-is-er-aan-de-hand-in-catalonie-en-nog-11-vragen-over-het-referendum-a1575176

3 oktober 2017 om 15:19

En Girona niet te vergeten, dit seizoen ook in La Liga

3 oktober 2017 om 15:29

Ja, die was ik inderdaad vergeten!

3 oktober 2017 om 16:15

Niet alleen Espanyol. Wat doe je met Girona en alle clubs uit Catalonie die in lagere divisies spelen? De impact is echt veel groter dan wat hier gesuggereerd wordt.

Je zou dan maar als Barcelona afreizen naar Newcastle. Ga je richting de 2000 km. En komen ze dan direct in de PL? Voor wie? Ik zie het niet gebeuren.

3 oktober 2017 om 15:05

Ik ook niet, de enige logische optie is dat
Fc Barcelona in z'n geheel naar Engeland zal verhuizen. Ook dat zie ik nooit gebeuren. Ik heb heel veel Catalaanse vrienden en die zullen dat nooit accepteren.
Ook al zouden ze blijven in Barcelona en in bijvoorbeeld Engeland gaan voetballen haalt dat de hele club historie weg. Lekker trainen in de zon om 2500km verderop in de regen te gaan voetballen.
Die blijven gewoon lekker waar ze zitten en de enige manier dat ze iets anders gaan doen Is als er een Europese competitie gaat vormen

3 oktober 2017 om 16:01

Tja, dat moet Las Palmas toch ook om de week ? Zo'n ramp zal het ook weer niet zijn.

3 oktober 2017 om 16:14

In de mls lachen ze om die afstanden denk ik 😁

3 oktober 2017 om 16:19

Haha ja of in Rusland

3 oktober 2017 om 17:28

Het is ook niet het grootste probleem, maar wel 1 van de zoveel dingen om over na te denken.

Allemaal voorspellingen voolopig, Catalonie is spaanse provincie en zal voorlopig zo blijven tenzij alle partijen aan de tafel gaan en hierover onderhandelen en tot een oplossing kolen en dat zal jaren en jaren duren.

3 oktober 2017 om 16:14

Catalonië is geen provincie.

Ze kunnen dan beter de plannen voor een Super League nieuw leven inblazen.

3 oktober 2017 om 17:55

Exact wat ik dacht, mocht dit gebeuren dat gaat dit balletje zeker weten opgegooid worden.

Het zou een opmaat kunnen zijn naar een door zovelen gewenste International Super League. Meer allure, meer geld.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren