Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Klaassen in bescherming genomen: ‘Eredivisie is niet hetzelfde als PL’

Laatste update:

Everton betaalde afgelopen zomer 27 miljoen voor Davy Klaassen, die daarmee een van de grote aankopen van the Toffees werd. De Oranje-international begon daarop goed aan de voorbereiding, maar heeft tot nu toe moeite om zich in de Premier League te onderscheiden. Ronald Koeman, die Klaassen afgelopen zaterdag in de wedstrijd tegen AFC Bournemouth voor de derde keer in drie basisplaatsen in de Premier League naar de kant haalde, denkt echter dat het wel goed komt.

“Hij heeft tijd nodig, hij is oké. Hij is intelligent aan de bal. Hij kan nog fitter worden en hij kan fysiek sterker worden voor de duels op het middenveld. Dat is wat hij moet leren en wat hij nog moet verbeteren, maar dat is normaal”, legde de Nederlandse oefenmeester uit aan verslaggevers. “De Eredivisie is niet de Premier League en die jongen zal de tijd krijgen.”

“Het gaat allemaal om de speler zelf. Andere jonge spelers worstelen met dezelfde vragen. Sandro Ramírez moet bijvoorbeeld ook geduldig blijven. Hij zal goed worden, aangezien ik niet twijfel aan zijn kwaliteiten”, sloot Koeman af. Klaassen krijgt aankomende donderdag mogelijke een nieuwe kans, als Everton het in het kader van de Europa League opneemt tegen Apollon Limassol. Wayne Rooney is vanwege een snee boven zijn oog en twijfelgeval voor die wedstrijd.

Denk jij dat Davy Klaassen gaat slagen bij Everton?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat komt wel goed met Klaassen bij Everton. Natuurlijk heeft hij aanpassingsproblemen en is hij niet meteen de ster bij Everton. Klaassen heeft nooit ergens anders gespeeld dan de Eredivisie en de Premier League is nou eenmaal fysieker en drie tempo's hoger. Dus zoals Koeman al zegt, het komt wel goed. Of hij daarna kan doorstoten naar een niveau hoger, dat vraag ik me af. Dat vroeg ik me al af toen hij bij ajax zat, maar dat betwijfel ik. Ik denk dat Everton zijn top is.

26 september 2017 om 13:36

De vraag is natuurlijk of Klaassen in staat is drie tempo's hoger te spelen en fysiek sterker te worden....

Nederlandse spelers lopen bijna per definitie twee jaar achter op fysiek gebied. Alleen van natuurlijk sterke spelers (van Dijk) of spelers die individueel fysiek aan de slag zijn gegaan (De Vrij) kunnen meteen meedraaien.
Op het moment dat spelers dan wel fysiek in orde zijn, hebben ze een ander lichaam waar ze aan moeten wennen. Fransen, Belgen, Spanjaarden, Italianen en Duitsers trainen op techniek EN atletisch vermogen.
De Frenkie de Jongs en Jari Schuurmans van deze wereld zijn in de jeugd fantastisch, maar komen daarna veel te kort. Wanneer gaan we eens investeren in spelers die wel aangepast zijn aan de huidige voorwaarden om in het topvoetbal mee te doen? Het is niet meer 20 jaar geleden, toen je er nog mee weg kon komen.
Je moet nu een gedisciplineerd, fysiek beest zijn om top te worden. Dat gaat ten koste van de technische charme die Pirlo, Bergkamp en Zidane wel hadden. Je moet nu Ronaldo of Kanté zijn. Niet Clasie of Klaassen.

26 september 2017 om 13:36

Helemaal eens.. ik zag eens een foto van Joel Veltman die 20 kilo aan het deadliften was.
De tranen sprongen direct in mn ogen. Hoe kan het dat ik met 3/4 keer per week krachttraining breder ben dan een professioneel topsporter bij Ajax.
Prima dat ze in de onderbouw het accent op technische voetbalkwaliteiten leggen, maar zodra ze wat ouder zijn moeten die gasten gewoon de sportschool in en fysiek kweken.
Waarom kan dat in het buitenland wel? Waarom horen we toch altijd dat daar zwaarder getraind wordt?
En ons dan afvragen waarom we mijlenver achter lopen

26 september 2017 om 13:46

Ik heb t gevoel dat we nog heel erg in het verleden leven. Net zoals Duitsland na 2002 een terugval kreeg, maar zich inmiddels helemaal opnieuw heeft uigevonden. Of Frankrijk dat jarenlang geen fatsoenlijk team op poten kreeg na de wondergeneratie aan het einde van het millennium.
Het enige verschil is dat daar wel een nieuw proces werd ingezet. En bij ons... tja... knvb..

26 september 2017 om 13:49

Maar we hoeven de Knvb toch niet aansprakelijk te stellen voor het gebrek aan fysieke training bij de clubs?
Daar lopen toch professionals in de rondte die dagelijks met die gasten werken. Ik hoop toch niet dat de Knvb die gasten moet gaan vertellen dat die jongens ook eens de sportschool in moeten. Als dat het geval is geef ik het direct op ja.
Niet dat ik nu wil pleiten om 11 bodybuilders het veld in te sturen, maar er valt op fysiek vlak echt nog een hele hoop te winnen en volgens mij moeten de clubs dat zelf ook kunnen constateren.

26 september 2017 om 14:07

Zeker. Daar heb je ook gelijk in. Maar de Knvb is wel een organisatie die de richtlijnen kan uitzetten. Daarnaast wordt het opleidingscentrum voor coaches betaald voetbal gerund. De Knvb legt dus de focus op bepaalde spelaspecten, waar een coach aan moet voldoen om een diploma te krijgen.
Wanneer er vanuit de Knvb een geluid komt dat zegt: we schieten fysiek te kort, is dit een eerste stap in de goede richting.
Clubs zijn zelf natuurlijk verantwoordelijk voor de opleiding van voetballers en daarbij sluit ik me volledig bij je reactie aan.. Dat stuk had ik in mijn reactie moeten vermelden.

26 september 2017 om 15:14

De KNVB kan er iig voor zoegen dat de scheidsrechters niet bij elke pietlullig lichamelijk contact fluiten. In het huidige nederlandse voetbal heb je weinig fysieke kracht omdat alles tegen je gefloten gaat worden. Vooral met al die lichte spelers en hun fopduiken.

26 september 2017 om 14:30

Maar Dijks is ook niet meer dan een bonk spieren. Atletisch zijn en heel veel spieren hebben is iets heel anders.

26 september 2017 om 14:19

Lariekoek.

Als je kijkt naar jongens als Eriksen, Vertonghen, Sanchez en Alderweireld bij de spurs. Die kwamen toch ook allemaal uit de Nederlandse competitie.

Heeft ook gewoon met kwaliteit te maken of (in geval van Klaassen) speelstyle.
Een middenvelder van Ajax moet anders renderen als een middenvelder van everton.

Ik denk dat het hem vooral daar in zit. Want wat ik van Klaassen zoal heb gezien bij onze Amsterdamse vrienden, was dat hij heel goed kan voetballen, een trainingsbeest is, een fantastische techniek en overzicht heeft plus hij heeft een fantastische, bijna on-Nederlandse mentaliteit.

In dit specifieke geval moeten we het meer in systemen en wennen zoeken. Verder kan Klaassen prima mee bij een club als Everton. Had hem zelfs bij Spurs of hoger zien slagen, maar dat kan altijd nog. Slimme carriere planning om bij Everton in te stromen denk ik

26 september 2017 om 14:25

Van de 4 spelers die je noemt zijn 3 een fysiek beest heb je dat door?

26 september 2017 om 14:30

Eriksen heeft waanzinnig inzicht. Die kan met zijn stijl uit duels blijven die op fysieke kracht beslist worden. Spelers als Klaassen of Clasie kunnen dat niet. Die moeten juist in de duels spelen. De Eriksens zijn ook zwaar in de minderheid. Daarvan heeft een team er misschien 1 of 2. De rest van je team moet echter wel wat meer kunnen op fysiek vlak.
Atletisch vermogen is ook niet hetzelfde als spierkracht. Atletisch vermogen betekent je lichaam zo goed mogelijk afgetraind hebben om optimaal te presteren. Spierkracht valt bij Nederlandse spelers wel op, maar het gaat ook om startsnelheid, handelingssnelheid, sprongkracht etc.
Eriksen heeft dat kennelijk goed voor elkaar, anders zou hij niet zo goed renderen. Iemand als Lucas Andersen (dat ventje dat een paar jaar geleden bij Ajax speelde) had misschien wel net zoveel technische bagage als Eriksen, maar was fysiek niet goed genoeg.

26 september 2017 om 14:55

Ja klopt Veldkampj, daarom zeg ik het ook. feye88 geeft aan dat spelers uit de eredivisie bijna standaard achterlopen qua fysiek. Ik probeerde hiermee te vertellen dat ik dat toch anders zie.

@feye88
Ik snap wel wat je bedoelt verder. Maar in dit specifieke geval denk ik dus niet dat het door fysiek komt. Ik denk dat Klaassen gewoon aan het andersoortige type voetbal moet wennen.

26 september 2017 om 14:56

Ja, dat is toch exact zn punt? Dat het onzin is dat Nederland alleen maar spelers levert die achterlopen? Want Vertonghen en Alderweireld zijn dat echt niet van nature, kijk maar is terug naar de dunne armpjes van onze belgen bij hun debuut.

26 september 2017 om 15:21

en dat vindt ik trouwens ook van Eriksen. Als je ziet wat voor een sprietje dat was en hoe hij op zijn manier met een sterk fysiek is aangesloten in Engeland, dan is hij ook gewoon fysiek sterk, ook al heeft hij niet het postuur van een Boom

26 september 2017 om 15:23

@datissjakie
Ah, excuus, dan begreep ik je verkeerd

26 september 2017 om 15:28

Fysiek is iets anders dan spieren. Spelers moeten atletisch zijn op een manier die hun spel ten goede komt. Als eriksen zichzelf haat oppompen tot bodybuilder wordt hij slecht.
Als ik t over fysiek heb gaat het over veel meerr dan alleen spierkracht. Leer t verschil

26 september 2017 om 15:30

Ook alderweireld en vertonghen hebben zich moeten aanpassen. Als het trainingsniveau in nl zou kloppen hoefden ze alleen speltechnische aanpassingen te maken.

Dat de PL een zwaardere/ sterkere competitie is in vergelijk met de EDL is niet raar of vreemd. Wat ik wel vreemd vind, is de fitheid. Fred Rutten zei het ook al een week of wat geleden dat men hier in Nederland niet zwaar traint en daar ligt al een heel groot verschil in vergelijk met het buitenland. Hierdoor lopen wij al 1 , 2 en misschien nog wel meer stappen achter terwijl dit in mijn ogen redelijk simpel is op te lossen door meer te eisen van de spelers in trainingen.

Fitheid is trainbaar en maakt de achterstand/verschil kleiner tov de andere competities

26 september 2017 om 13:59

Dat klopt. Maar Fred Rutten heeft heel wat jaren getraind in Nederland en heeft nog nooit iets bewezen (prijzen gepakt). Dus met de kennis die hij heeft, heeft hij ook geen resultaat gehaald. Misschien heeft het ook iets te maken met dat bij ons hele jonge spelers voetballen. Daardoor is de weerstand op de trainingen en wedstrijden lager en bouw je fysiek minder op. Het is denk ik niet zo simpel dat ze gewoon wat meer moeten bankdrukken.

26 september 2017 om 17:42

En verleden jaar in de EL bleek Ajax fitter dan Schalke en Lyon. Zo slecht is het nou ook weer niet gesteld in de eredivisie.

Krijg een beetje een 'jordy Clasie-gevoel' bij hem. Volgens de kenners zou hij moeiteloos mee kunnen met de Engelse subtop, zo goed was hij wel. Zelfde verhaal nu bij Klaassen. Blijkt dat toch nog even tegen te vallen, en dat je in onze speeltuin-competitie toch al snel beter wordt gemaakt dan je eigenlijk nog maar bent.

We lopen gewoon mijlenver achter op de toplanden, zelfs op landen als Belgie, Portugal e.d. zijn veel verder als ons. Actie Knvb en clubs, spelers het krachthonk in, met alleen techniek en Hollandse School halen we het niet!

26 september 2017 om 14:21

Hoezo zelfde verhaal? Seizoen is net begonnen, en ook al wordt hij er een paar keer vroegtijdig afgehaald, hij speelt wel basis. Kortom, je schrijft hem nu al af.

26 september 2017 om 14:35

Jordy Clasie startte ook basis (kreeg wel een blessure) en zakte daarna af naar de bank. Clasie heeft zelfs nog een aantal hele goede wedstrijden gespeeld.

26 september 2017 om 14:43

Clasie is alleen wel erg licht en mist een beetje het vermogen naar voren iets te creëren.

26 september 2017 om 14:43

Klopt, maar dat kan je nu achteraf zeggen. Hoezo is het bij Klaassen al hetzelfde verhaal dan?

26 september 2017 om 14:46

@falcao
Nou ja, ik wil niet flauw doen. Maar Clasie zijn grootste talent is juist om het spel snel naar voren te verleggen. Hij speelt, in goeden doen, vrijwel altijd de bal meteen naar voren. Bij Feyenoord was hij zo goed omdat hij onderschepte en meteen de aanval in stelling bracht.
Die wedstrijd in de Arena (toen Kazim meer keeper van Ajax was, dan spits van Feyenoord) onderschepte Clasie alles en was zijn voortzetting uitstekend.
Hij is alleen niet iemand die directe assists geeft. Maar hij is wel de speler die de aanval opzet.

26 september 2017 om 15:12

Uiteindelijk maakt het niet uit of Klaassen slaagt of mislukt bij Everton. Ik vind hem betreft potentie exact te vergelijken met Wijnaldum en dat worden geen topspelers. Voor bijvoorbeeld Oranje blijven het spelers die aan moeten haken, maar nooit bepalend worden over een langere periode dan 1-2 wedstrijden.

Wat ik zo vreemd vind is dat iedereen het heeft over de fitheid en dat het wennen is van de Eredivisie naar de Premier League, terwijl er maar weinig de kwaliteiten van Klaassen in twijfel trekken. Het is geen slechte speler, maar dit is toch geen topspeler?!

Ik vraag me in ieder geval af of Klaassen uberhaupt goed genoeg is voor Everton. Ook in Oranje is het gewoon een onzichtbare factor die meer bezig is met aanhaken dan dat hij zich onderscheidt. Niets ten nadele van Klaassen, maar als je als nationale ploeg afhankelijk bent van de ontwikkeling van dit soort spelers, heb je gewoon een groot probleem.

Dit is toch niet anders dan met b.v. Memphis?
Beide te goed voor de ED, maar komen zichzelf op hoger niveau nogal tegen.
Beide hebben er veel voor over qua trainingsarbeid en ambitie, we zullen zie of ze het gaan redden. Ik gun het ze allebei wel.

Het is gewoon de kwaliteit van de spelers. We moeten niet vergeten dat de Eredivisie gewoon een heel zwakke competitie is ten aanzien van de PL. We hadden een periode waarin de sleutelspelers van Ajax, PSV en in mindere mate Feyenoord altijd standaard naar de topclubs van Europa gingen en daar ook mee konden draaien. Het was als het ware een goudmijn voor de top. Maar dat is hedendaags wel anders geworden, heel sporadisch komt er nog een speler langs die bij een topclub terecht komt. Maar uiteindelijk beland het merendeel bij de subtop of zelfs bij een degradant zoals Propper.

26 september 2017 om 15:09

Dat komt ook door het beeld die wij hier in Nederland schetsen. Je hoeft niet eens heel veel verstand van voetbal te hebben om te beseffen dat jongens als Klaassen, Propper of zelfs een Wijnaldum gewoon geen geweldenaren zijn.

Ook nu worden er weer jongens van 18-20 jaar helemaal de hemel in geprezen, maar in geen van hen zie ik een toekomstige wereldtopper. Ook dat is een groot probleem in Nederland en mensen lijken maar niet te beseffen dat het tegenwoordig gewoon niet meer zo moeilijk is voor een jonge speler om aan te haken in de Eredivisie.

Klaassen is gewoon niet goed genoeg. Dat riep ik al voordat hij een voet op het gras zette in Engeland. Blinkt nergens echt in uit. Voor Eredivisiebegrippen is hij redelijk sterk en snel, maar in Engeland is het een klein mager mannetje en dat kan hij nergens mee goed maken, omdat hij, zoals gezegd, nergens echt in uitblinkt.
Dit soort jongens moeten gewoon lekker bij de top in Nederland blijven, maar goed, geld en de kans om je op een hoger podium te bewijzen zijn aanlokkelijke factoren, dus ongelijk geven doe ik hem niet.

26 september 2017 om 14:50

Niet helemaal met je eens. Klaassen is wel heel goed in diepte aanbrengen in het spel. Is iemand die altijd achter de verdediging gaat lopen en zo gaten creëert.
Het is denk ik ook niet genoeg voor Engeland. Maar hij is wel degelijk erg goed in lopen.

26 september 2017 om 15:01

@feye88

Aan de andere kant is het ook ernstig dat een speler die het toch van z'n loopvermogen moet hebben conditioneel niet aan kan haken in Engeland. Er zijn namelijk genoeg voorbeelden van (nederlandse) spelers die wel direct aan kunnen haken.

Verder is Klaassen inderdaad goed in het lopen van de juiste lijnen om gaten te creeeren, maar aan de bal heb je niet heel veel aan Klaassen op een hoog niveau. Ik ben het dus ook volledig met Migi84 eens en ik zie in Klaassen ook niet echt een speler waar je iets aan gaat hebben op een hoog niveau.

Helemaal eens,er wordt tegenwoordig ook veel te weinig op loopvermogen getraind, coopertest, interval!!!de spelers moeten atleten zijn of je wil of niet,de techniek is er wel maar de kracht en loopvermogen maakt het verschil! !!

Leuke discussie!
Ik merk wel dat iedereen een paar punten vergeet.

A scouting, In Nederland scouten we op technisch/tactische sterke verdedigers die alles voetballend oplossen. In andere landen scout met meer op fysiek. Een verdediger moet vooral kunnen verdedigen.
Deze verschillen zie ja al terug wanneer U15 - U17 zijn wedstrijden speelt. Dikke beren tegenover onze jongens.

B In Nederland debuteer je jong. 17-18 jaar is niet heel gek om te debuteren. Op die leeftijd ben je vaak nog druk met school en ineens train/speel je met de selectie mee. Je trainingsuren schieten omhoog. Deze jongens wordt dan ook afgeraden om extra uren te maken in de sportschool omdat ze al moeten wennen aan een hoger intensiteit. In onze buurlanden debuteer je vaak na je 20ste. Zeker verdedigers hebben genoeg tijd om in de sportschool te hangen voordat ze debuteren.

C Je maakt niet alleen een stap naar een fysiek andere competitie het is veel meer, wonen in een andere land, andere cultuur, andere trainingsritme, andere manier van voetballen. sommigen pikken het binnen een week op, anderen zijn hier ruim een jaar mee bezig.

Kijken we Klaassen dan hebben we het juist over een speler die echt wel wat kan fysiek maar daarnaast als kracht heeft om tussen de linies te bewegen. Klaassen ontwijkt dus liever de duels dan dat hij ze aangaat. Hier moet het team ook aan wennen, aan zijn manier van lopen en passen.

26 september 2017 om 18:46

Op zich een aantal goede punten, maar om direct al even in te haken op de laatste alinea. Een club als Everton gaat z'n speelstijl echt niet aanpassen voor een speler van het niveau Klaassen. Bij grotere clubs zal daar zelfs nog minder sprake van zijn.

A: Onze jeugdopleidingen doen het doorgaans prima. Op jonge leeftijden (tot 18 jaar) doen onze talenten prima mee met de rest van Europa, ook vergeleken met de top competities en clubs. Bovendien is het fysieke aspect toch meer van toepassing op verdedigers en dat is nou net het aspect waarin je in korte tijd veel progressie kunt boeken.

B: Als je een toptalent bij een Nederlandse topclub bent, heeft voetbal toch echt wel de voorkeur. Vooral als je al regelmatig speelt bij Ajax en al 15x zoveel verdient als Jan Modaal, is school geen enkel excuus. Bovendien is elke belasting op een speler op internationaal gebied hetzelfde. Als een Engels talent fysiek hard kan trainen, kan een Nederlands talent dat ook...

C: Verhuizen van Nederland naar Engeland mag geen enorm verschil zijn. In het geval van Klaassen heb ik in ieder geval geconcludeerd dat het niveau van hem simpelweg niet zo goed is als veel mensen dachten. Allrounders op een hoog niveau zijn een leuke opvulling van een wedstrijdselectie, maar ze helpen je niet aan punten.

26 september 2017 om 20:41

Las dat ze in België in de nationale opleiding spelers die te licht waren bevonden toch kansen hebben gegeven, door eerst op een lager niveau in te stromen. Bijvoorbeeld Mertens is geleidelijk naar het juiste niveau gegaan, maar fysiek was het helemaal niets. In de oude Belgische situatie was hij afgeschreven. Nu kijken ze beter naar de individuele ontwikkelingen en of spelertjes niet alleen tegen leeftijdsgenoten maar zelfs tegen ‘maand’genoten spelen. Omdat een half jaar een enorm verschil kan zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren