Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Het maakt de supporters niets uit wie er in hun shirt speelt’

Laatste update:

Een Super League is onvermijdelijk, zo schrijft het Algemeen Dagblad vrijdag. Komend seizoen verdelen Engeland, Italië, Spanje en Duitsland al de helft van het aantal toegangsbewijzen voor de groepsfase van de Champions League. Het is dan ook de vraag of clubs in Nederland, maar ook in landen als België, Griekenland en zelfs Portugal, nog een figurantenrol willen vervullen in een competitie waar de grote landen het uitvechten. De grote landen zullen ook niet meer zitten te wachten op groepsduels met Feyenoord, Celtic, of Qarabag FK, zo concludeert het dagblad.

Dat de steenrijke Qatari het voetbal alleen als een grappig speeltje zien, is echt voorbij, zo stelt zaakwaarnemer Rob Jansen. "De budgetten gaan van miljoenen naar miljarden, let maar op. Je kunt het proberen tegen te houden, maar wat je beter kunt doen is erop inspelen." PSV-directeur Toon Gerbrands wil liever aanhaken in de achterhoede bij de elite dan helemaal afhaken. Hij ziet een competitie met gelijkgestemden op begrotingsvlak alleen zitten als het een substantiële verbetering op het gebied van tv-opbrengsten betreft. "Anders heeft het geen nut", zo stelt Gerbrands.

Jansen stelt dat de allerrijksten ter wereld alleen naar Engeland kijken. "En een beetje naar Spanje, Frankrijk en Duitsland. En wellicht een klein beetje naar Italië. De rest telt eigenlijk niet mee. De vraag is of we dat erg moeten vinden, of maar gewoon moeten accepteren dat het zo is. Het is toch niet te stoppen." De belangenbehartiger ziet het allemaal groter worden en ziet daarnaast voor Nederland een rol als 'een klein opleidingsland' weggelegd. "De clubs in België, Nederland en andere kleine landen worden nu al opgekocht en daar lopen straks de spelers van de rijke clubs die in de toekomst eventueel de stap naar de top kunnen maken."

Jansen wijst er tot slot op dat voetbalminnend Nederland moet koesteren wat men heeft. "De Eredivisie blijft de mensen naar de stadions trekken. Maar constateer tegelijkertijd ook dat de fans van Manchester City juichen voor al die dure buitenlandse spelers. Het maakt ze niets uit wie er in hun shirt speelt. En dus is het niet te stoppen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Eens, je zou alleen al de 2/3 topclubs van 6/7/8 landen moeten betrekkeb om enigzins een front te vormen. Ben benieuwd hoe het vormgegeven gaat worden als het zover komt.

Ik vind t idee om Nederland (10/11 teams), Belgie (7/8 teams) en Luxemburg (1/2 teams) in 1 competitie te laten spelen veel beter. Dan heb je een mooie top bestaande uit PSV, Club Brugge, Ajax, Anderlecht enz.

Daarnaast moet t afgelopen zijn met die kleine clubs als Roda, VVV, MVV. Gewoon FC Limburg. Overijsel ook 1 ploeg etc etc.

Dit is allemaal onrealisitisch gezien de koppige fans maar financieel gezien haak je op deze manier tenminste nog een beetje aan . Budgetten worden groter, fanbase ook, subtop spelers komen etc etc.

15 september 2017 om 07:47

De slechtste van ieder land degradeert. Dus van ieder land 1. Op die manier blijft de verhouding gelijk.

15 september 2017 om 09:38

Ik vond alles wat je vertelde een redelijk goed plan. Het lijkt mij ook erg leuk om een sterkere competitie te hebben in de vorm van een BeNeLux competitie. Maar het punt wat je hier aanhaalt, daar ben ik het totaal niet mee eens. Stel je voor dat er in de nieuw te vormen competitie 18 teams zitten, de slechtste Nederlandse club wordt 13e, de slechtste Belgische club wordt 15e en de slechtste Luxemburgse club wordt 18e dan degraderen nummer 13,15 en 18 terwijl nummer 14 en 17 er in blijven?

15 september 2017 om 10:06

@MeesPSV...daar dacht ik ook aan. Maar om te voorkomen dat er te weinig/geen clubs meer van 1 land erin blijven, kun je niet anders. Mensen uit Wallonië gaan niet PSV supporten. Aantal clubs per land moet gelijk blijven.

15 september 2017 om 07:51

Dat is een van de redenen dat ik niet meer naar de CL kijk , ik heb een seizoenkaart bij mijn eigen club en kijk alleen nog naar de premier league omdat daar nog enige strijd is en daar soms nog een verrassende kampioen is maar de CL nee je zit straks toch weer naar de laatste 8 ploegen te kijken die er altijd zijn , mijn enige hoop is dat het wordt veranderd en dat kan alleen maar door gewoon vanaf de eerste dag een eerlijke loting en gewoon over 2 wedstrijden want het heet toch CL nu wint er waarschijnlijk weer een die niet eens kampioen is geworden in zijn land , en de Uefa zou wat moeten doen zoals in Duitsland waar clubs geen schulden mogen hebben en niet eigendom mogen zijn van buitenlandse investeerders het kan toch niet zo zijn dat clubs als Real en Barca schulden hebben van honderden miljoenen en maar blijven kopen , en Clubs als City en Chelsea maar allerlei jonge spelers kopen en 30/40 spelers uitlenen of weer verkopen om zo hun toptransfers te bekostigen daar zou in mijn ogen is wat aan gedaan mogen worden , ik hoop dat die ballon een keer uit een springt maar dat zal nog wel even duren .

15 september 2017 om 08:02

Zou dan fair zijn om city, madrid, barcelona, psg, chelsea, man utd eerst 3 voorrondes onderling te laten spelen waarna er 1 team doorstroomt in de CL.

15 september 2017 om 08:12

Nee het heet CL dus eigenlijk bedoeld voor kampioenen nu kan een ploeg de CL winnen die geen kampioen is geworden en ja gewoon 32 clubs in een beker en dan loten , met het huidige systeem ontlopen de clubs elkaar altijd band dat de Uefa is voor verrassingen de CL is gewoon een financieel gedrocht waar maar een klein aantal clubs van profiteren en de rijken alleen maar rijker worden .

15 september 2017 om 09:26

Ja, dat zou mooi zijn, alleen de kampioenen. Vroeger had je Nottingham Forest dat als enige team vaker de Europa Cup 1 had gewonnen dan de landstitel. Dat was maar op één manier mogelijk, en dat lukte Nottingham Forest. In de toekomst zie ik dit misschien vaker gebeuren. De concurrentie in Engeland wordt zo moordend dat het makkelijker wordt om Europees te winnen dan nationaal. Al is het Leverkusen al bijna gelukt natuurlijk, nog nooit landskampioen maar wel finalist in de Champions League.

15 september 2017 om 09:46

@sloep:
Het is maar hoe je interpreteert. Kan ook gewoon het toernooi zijn van de sterkste en dat dus als champions ziet.

Alleen wij zien het hier graag anders, omdat we niet meer mee tellen. En het niveau is hoger dan ooit te voren. Dus wat is er nu voor een gedrocht aan.

Nee laten we lekker denken dat heel de wereld zich gaat aanpassen aan NL omdat wij geen ruk meer te vertellen hebben. Dat is onze fout en onze zwakte dat komt niet door de Cl.

Als je alleen de kampioenen van ieder landgaat doen is er helemaal geen ruk meer aan. Dan heb je pas een gedrocht, dan zijn er 4 teams van de grote competities die met 2 vingers in de neus alles winnen en pas lastig krijgen als ze bij de laatste 4 zijn.

Nee dat zal veel kijkers trekken ja....

15 september 2017 om 09:53

Hartstikke leuk die nostalgie allemaal, maar het draait maar om 1 ding en dat is zoveel mogelijk geld genereren. De opzet van de Champions League draait puur en alleen op financiele gronden. Door ervoor te zorgen dat alle miljoenenploegen uit de grote landen kunnen deelnemen is de opzet veel interessanter voor sponsoren en die pompen er dus vrolijk nog meer geld in. De clubs uit de grote competities zijn blij, die krijgen veel meer internationale composure en de Uefa bobo's verdienen zo zelf ook veel meer steekpenningen.

Het is een illusie om te denken dat de opzet nog in het voordeel zou kunnen veranderen voor Nederland. De Uefa is erbij gebaat om vanuit alle landen clubs te hebben die deelnemen en daarna afgeslacht te worden door de grote ploegen. Op deze manier wordt de competitie in elk land gevolgd en houden ze ook de kleine landjes enigszins tevreden. Kijk maar eens hoe groot de drang voor Nederlandse clubs nog steeds is om groepsfase CL te spelen. Dat is de droom van alle spelers en bestuurders. Ten eerste vanwege de inkomsten die ermee gemoeid zijn, maar vooral omdat dat de competitie is waarin spelers zich aan de wereld laten zien en een toptransfer kunnen maken.

Al met al zal er niks veranderen aan de opzet. Hooguit dat er nog meer ploegen deel gaan nemen en we wellicht een 4e voorronde krijgen (zodat er nog meer geld gegenereerd kan worden).

15 september 2017 om 16:40

precies wat je aangeeft. geef mij de eredivisie maar met jongens uit eigen opleiding een eigen identiteit en vooral niet teveel buitenlandse broodvoetballers. die handelshuizen van de PL zijn killing voor de sport zelf. maar ja zeg het en je bent idealist of calimero in de ogen van velen.

15 september 2017 om 07:54

Dus omdat in Engeland een vals malafide beleid wordt gevoerd waar 11 van de 20 clubs door qatari en andere cowboys worden gehouden, moeten wij ons maar aanpassen door met Belgie samen te gaan?

Ook de bubbel van de premier league zal er uiteindelijk aan gaan, de situatie zoals die nu is, is echt oneerlijk en zal niet geaccepteert worden. Doei premier league, doei psg.

15 september 2017 om 09:39

@bastardoo:

Door wie zal het niet geaccepteerd worden? en hoezo zal de "bubbel" er aan gaan. Het is niet eens een bubbel maar goed.

en je kan wel je kop in het zand blijven steken en zo door modderen. Maar je kan ook vooruit dneken en je wel aanpassen. Dan overleef je en kan je nog een beetje mee tellen. Of je kan koppig zijn en steeds minder gaan voorstellen met voetbal.

15 september 2017 om 10:01

@capis

De vraag is dan wie zijn kop in het zand steekt. Vooruit kijken? Naar wat? Hoe het verschil nog groter gaat worden de komende jaren en het Nederlandse voetbal nog verder gaat afglijden? Wat je ook doet, je gaat toch enkel minder meetellen in het voetbal zolang de huidige ontwikkelingen zich verder doortzetten.

Door het publiek wordt het niet geaccepteerd, deze onzin. Een beetje meetellen is niet genoeg.

15 september 2017 om 10:02

Nee gewoon omdat het ook goed is voor het NL voetbal. En ik ga liever naar Ajax – Brugge (en zeker andersom) dan Ajax – Excelsior. Je hebt met 20 clubs uit de Benelux gewoon bijna elke week een topduel. Heeft niks met Engeland te maken.

15 september 2017 om 10:37

@bastardoo:
door welk publiek niet? Die in engeland die de grootste voetbalers zien? Die in Spanje niet, die over de hele wereld niet die steeds betere teams zien?

Of die paar miljoen hier niet.....

Wij steken de kop in het zand als je niet mee ontwikkeld. Als we zo door gaan als nu gaan we steeds minder mee tellen. Of ej maakt de competitie sterker met meer kijkers dus meer inkomsten door BE er bij te betrekken. Je zal niet met Real mee kunnen dan ineens. Maar je kanw el meer gaan betekenen.

Heb je nu ons 2de niveau gezien. Daar zitten straks 10 2de teams van clubs die op het hoogste niveau zitten. zo armoedig is het aan het worden.

Ga samenmet BE en ook de JL word weer wat sterker.

15 september 2017 om 10:44

Je hebt gelijk Bastardooo, zolang we geen 900 miljoen (dat is potvolkoffie meer dan de totale eredivisie) kunnen besteden zal er weinig veranderen en worden er al helemaal geen gaten gedicht. Het komt ook een beetje krampachtig over van "onze" top 3 dat ze alles en iedereen maar willen lozen, wild om zich heenslaande, in de hoop dat het niveau beter wordt. Het is bijna zielig aan het worden. Laat ze eerst maar weer eens overtuigend winnen van eredivisieclubs, daar hebben ze het al moeilijk genoeg mee! Vervolgens zouden ze verder kunnen kijken, Europa in, maar nu hebben ze er he-le-maal niets te zoeken....

15 september 2017 om 10:58

@heracles:
Dat is helemaal niet wat Batardoo zegt, maar jou afkeer tegen de top 3 van de Eredivisie haha..

het heeft niks te maken met wat Bastardoo zegt.

Het gaat er juist om dat ze meer te vertellen hebben in Europa. En dat gaat op deze manier niet gebeuren. en laat lekker die onzin achter wegen met overtuigend winnen van de Eredivisie teams. Vorig jaar was het gat tussen de nummer 3 en nummer 4 iets van 20 punten. Hoeveel overtuiging wil je hebben.

zolang die minu clubs met kunstgras komen aankakken zijn we al helemaal niet serieus te nemen hier. Gaan eerder richting amateur niveau dan omhoog. Gek heh dat de top 3 dan wel vooruitwil.

15 september 2017 om 11:45

Hoezo, ik stel toch ook dat samengaan (met Belgen of wat dan ook) helemaal niets oplost? Dat we een onoverbrugbaar gat hebben met de absolute top? Dat je met die paar rotcenten erbij helemaal niets oplost? Ik vind namelijk inderdaad dat dat de "zogenaamde" Nederlandse top, behoorlijk zielig om zich heen aan het slaan zijn nu het niet lukt. Iedereen heeft schuld maar naar zichzelf kijken zit er niet bij. Zo ook je voorbeeld weer met kunstgras, je kan er op tegen zijn, soi, maar dat is natuurlijk niet de reden van teloorgang van het Nederlandse voetbal. Of wou zeggen dat Ajax 2x verloor van Rosenborg door het kunstgras, of wat dacht van PSV tegen Osijek? Wat moet het moeilijk voor je zijn dit te accepteren. Nou, wen er maar aan!

15 september 2017 om 09:20

Koppige fans? Zou jij willen fuseren met je grootste rivalen? En dan FC London willen heette?

15 september 2017 om 09:35

Warabe, wat voor ideeën heb je allemaal dan? Ik ben benieuwd welke clubs je dan in hemelsnaam allemaal samen zou willen voegen... Op naar een competitie met maximaal 1 club per provincie ofzo? Leg mij dat eens uit, en ook wat je dat bedoelt met je 'etc etc'.

15 september 2017 om 09:50

Ik vind onze eredivisie nog een beetje het laatste 'echte' voetbal wat we over hebben, ik vind dat we dat moeten koesteren en zo laten als het is.

15 september 2017 om 11:00

@lacazette:

Laatste echte voetbal... 7 clubs met kunstgras wat al geen echt voetbal is.
Enige wat het echt maakt is de emotie en de band met je eigen club. Zat zondag als neutrale supporter te kijken naar Sparta - Twente nou wat een drama is dat dan.

Niveau van lik me vessie, niet om aan te zien. Tuurlijk is het leuk noga ls je fan bent an zo'n ploeg maar anders is er weinig aan. Is een random pot uit Engeland veel leuker met ieder stadion altijd helemaal afgeladen.

15 september 2017 om 09:59

Ben ik ook groot voorstander van. Dan heb je mooie wedstrijden, veel weerstand, mooie stadions, mooi voetbal maar bovenal meer TV geld, hogere recettes en meer commerciële mogelijkheden. Echter moeten juist de genoemde clubs hiervan profiteren, je hebt dan ook een prachtige tweede divisie en misschien zelfs een derde, maar ik zou gaan voor twee grote competities met 20 clubs.
Luxemburg er ook zeker bij betrekken, land met veel geld en wie weet zijn er wel lokale investeerders die een club uit Luxemburg mee willen laten strijden voor de benelux competitie.

15 september 2017 om 10:35

Fc limburg is altijd al een slecht idee geweest en dat zal het in andere provincies ook zijn. Fans van roda en mvv gaan nooit met elkaar voor een club juichen. Daarnaast gaan 'hoge' mannetjes nu dan bepalen dat kleine clubs geen bestaansrecht meer hebben. En daar komt ook nog eens bij dat je dan 25 spelers in een team over hebt en de overige 70 spelers die het niet redden bij hun gefuseerde club op straat staan? Op deze manier heb je een grotere competitie die niet eens nederlands is en de jupiler league verliest aansluiting omdat ze toch nooit kunnen concurreren met de betete competitie.

Ja ik ben er na woensdag ook wel beetje klaar mee eigenlijk, op CL niveau kunnen we niet meer mee tegen dit soort olieteams. Misschien krijgen we de dominantie terug als we zo snel mogelijk overstappen op hernieuwbare energie, nemen we manchester city de wind uit de zeilen en doen we ook wat tegen vervuiling/klimaatverandering ;-) . In Nederland is het voetbal tenminste nog een beetje herkenbaar, met Feyenoord hebben we een leuk team, maar ja op het hoogste Europese niveau kunnen we echt niet mee met deze begrotingen. Hoeveel Engelsen deden er mee bij city? Die fans maakt het geen bal uit, die juichen voor de speler die het meeste geld wil verdienen.

15 september 2017 om 08:33

Ach, toen Feyenoord kampioen werd vonden alle fans het fantastisch om clubs als Barcelona, Real Madrid en Bayern weer te zien in De Kuip. Maar nu worden ze weggevaagd door City en het is ineens niet meer leuk. Kom op hè. Tegen zoveel geld verlies je inderdaad 8 van de 10X. Toen Feyenoord het financieel zwaar had speelde het met heel veel jongens uit de eigen opleiding. Dat was heel mooi om te zien. Feyenoord was daar trots op en terecht. Nu hebben ze weer wat te besteden en zie je dat 9 van de 11 spelers tegen City ook gekocht zijn. Maar juich je nu minder? Natuurlijk niet. Als Jantje speelt maar je kunt Pietje halen op die positie die veel beter is, dan haal je die. Dat heet ambitie.

15 september 2017 om 08:42

Ach, het is geinig dat we meedoen, maar waarom? Vanwege het geld. Leuk als de teams langskomen, tja, ik heb zelf minder met dat soort sentimenten.

En over de selectie, we speelden met vrijwel allemaal spelers uit de eredivisie, dat vond ik leuk om te zien. En dat van die jeugdspelers wordt ook steeds meer geromantiseerd. We hadden inderdaad spelers als De Vrij en Martins Indi, maar we hadden ook nog steeds een hoop aankopen. Bijvoorbeeld die gruwelijke wedstrijd tegen Psv, Van Dijk, Mokotjo, De Cler, Schaken, Bruins, Bahia. Maar iedereen denkt dat het allemaal jeugd was wat er toen speelden. Boëtius komt uit de jeugd, Vilhena ook, Nieuwkoop had normaal gesproken gespeeld, Nelom kan je over steggelen, Vente is eigen jeugd. Dan tel ik er evenveel als toen tegen Psv. Ik vind het zelf een enorm herkenbaar team, elke speler heb ik al zien spelen in de eredivisie, behalve Jorgensen. Dit team vind ik leuk om te zien, jij vond dat team in de financiële malaise misschien leuker. Maar dit team is landskampioen en alweer koploper, dat team eindigde tiende. Dat een ajacied het ene leuker vind dan het andere geloof ik wel, maar doe niet net alsof er nu een onherkenbaar team staat.

15 september 2017 om 09:29

Ik zeg allesbehalve dat er een onherkenbaar team staat. Ik zeg alleen dat in de basis tegen City 2 spelers stonden die niet zijn aangetrokken. Bietius komt ook uit de jeugdopleiding maar is natuurlijk wel aangetrokken dit seizoen. Van de invallers 2 van de drie. Mooi dat Gio die jonge gozer liet invallen maar dat was natuurlijk alleen maar omdat het mission impossible was. Mensen vinden het leuk als er "bekende" spelers in staan maar juichen niet meer of minder hoor. Eerst romantiseren mensen eigen jeugd, dan moeten het blijkbaar eredivisie spelers zijn. Binnenkort alleen maar Nederlanders? Geloof me, mensen juichen niet meer of minder.

15 september 2017 om 09:50

Ik weet het niet, ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaringen putten en ik vind dit team een erg leuk team om naar te kijken. Het is herkenbaar, het zijn jongens die graag voor Feyenoord spelen en de prestaties en het spel zijn naar behoren. En ik betichtte jou van romantiseren, kijk de cijfers er op na, zoveel verschilt het niet in jeugdspelers met nu en toen.

Feyenoord kende vorig jaar een prachtig seizoen, jij denkt dat mensen niet meer of minder juichen, maar ik denk dat je dat toch echt onderschat. Kuijt die met een hattrick de kampioenswedstrijd beslist, dat is zo ontzettend mooi. We hadden ook gejuicht als Kramer ze had gemaakt, maar dat Kuijt ze maakt is toch nog mooier. Dat snap je denk ik ook wel. El Ahmadi en Vilhena ook, spelers die er al zo lang zitten, zoveel inzet tonen en vaak zo dominant zijn, dat is leuk om te zien. Jan Scharie, een cultfiguur, Karsdorp was ook een speler waarvoor je ging zitten. Boëtius doet het nu ook goed, Berghuis is belangrijk en wilde dolgraag bij Feyenoord spelen. Dat vind ik wel degelijk belangrijk. De tijden dat we met Smolov, Miyaichi, Meeuwis, Dani Fernandez, Slory, Cisse of Babovic speelden liggen nog vers in het geheugen, dan is dit elftal echt een verademing.

Ik ben nog steeds een voorstander van een kleinere eredivisie, waardoor de Nederlandse clubs gemiddeld iets meer te besteden hebben. Daarbij zullen deze toch de beste spelers aantrekken, waardoor de kwaliteit toch iets stijgt.
Verder zie ik ook wel iets in een soort nacompetitie tussen de beste ploegen van een aantal kleinere landen waarin de tickets voor CL en EL verdeeld worden, het liefst te spelen na de zomerstop in plaats van de voorrondes voor deze toernooien.

15 september 2017 om 08:41

Presteren in Europa gaan wij als Nederland toch amper doen. Ook met een beetje extra geld speel je nog steeds een figurantenrol. De Eredivisie is leuk zoals hij is, dat moeten we koesteren. Zou een beetje zot zijn als we allemaal clubs gaan elimineren zodat de top-3 misschien een keer verder dan de groepsfase van de CL kan komen.

15 september 2017 om 10:35

Wil je nog echt ooit mee kunnen doen in Europa. Dan zie ik maar 1 oplossing en dat is dat de grootste Nederlandse Clubs zich aansluiten bij Duitsland Ajax, Feijenoord en Psv in de BL. Dan stijgt hun budget en kunnen ze weer meekomen.
Overigens ben ik hiervan geen voorstander, dan maar niet meekomen met de grote jongens.

Maak een poule met maximaal 8 clubs die nu ook steeds de CL winnen en laat die het lekker uitvechten in een onderlinge competitie. De huidige opzet van de CL is helemaal gemaakt voor deze clubs geef ze dan hun eigen competitie. Laat de rest van Europa een mooie EL beker competitie spelen.

Ze hebben het dan over city en hun wereldwijde fans, maar ik weet dat bij mijn club dat het wel degelijk uitmaakt wie er speelt. Talent uit de eigen jeugd word bij ons altijd met extra veel plezier naar gekeken.

15 september 2017 om 09:40

Ja, omdat er al jaren niks te vieren valt bij Liverpool. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen sneer. Als je succesvol bent dan maakt het niemand uit waar ze vandaan komen. Als je geen succes hebt en je hebt alleen maar buitenlanders, dan gaan supporters morren. Doe Maar heeft daar al heel lang geleden een mooi nummer over geschreven 'als je wint, heb je vrienden'.

De ideale situatie is natuurlijk prijzen winnen met veel eigen jeugd, maar zonder eigen jeugd is voor de meesten ook meer dan prima.

8+3 regel weer invoeren.
Als je het aantal buitenlanders per team weet te beperken tot 3, dan wordt alles weer een strijd en maken alle landen een kans.

Bovendien hebben dan Man C. en PSg zeker een probleem, dan blijft er weinig staan op het veld.

Ik zou ook graag weer terug willen naar de tijd waarin enkel de landskampioenen aan de Cl meededen, laat de rest maar in de EL spelen en breng desnoods weerd de EL voor beker winnaars terug.

15 september 2017 om 09:09

Mee eens.

Zou ook geweldig weer zijn die 8+3 regel.
Maar helaas gaat dat niet lukken ivm de EU.
Zou toch mooi zijn alleen de kampioenen in de cl en dan meteen K.O. fase vanaf de eerste ronde en geen geplaatste ploegen meer hebben.

15 september 2017 om 10:03

Idd, de EU, vrij verkeer van personen en goederen heeft dit de das om gedaan.
Hiermee is ook het ontwikkelen van eigen talent/jeugd teloor gegaan, erg jammer...

Als alleen de kampioenen meedoen, dan zijn er geen geplaatste ploegen, hoewel een K.o. fase in de Cl lijkt me niet wenselijk,, eerst de poule fase daarna meteen de 1/4 finales.

K.o. fase meteen in de EL invoeren, geen poule fase meer daar.

15 september 2017 om 09:49

Misschien kunnen wij in Nederland ook wel een dergelijke regel invoeren ter bevordering van het Nederlandse talent. Meedoen in Europa doen wij toch niet, waarom zouden wij ons dan focussen op het opleiden van Deens, Zweeds en Balkan talent?

In Europa regeert het geld al jaren met afgelopen transferperiode als zoveelste "uitspatting". Je denkt dat het niet gekker kan worden, maar hup; daar komt weer een idiote transfer. Mbappe 185 miljoen? Asjeblieft zeg. Je kan dan zeggen: dat geld vloeit ook weer door naar Nederland (uiteindelijk). Maar wat is geld (10mio oid) waard als een andere club het veelvoudige (200 mio) hiervan heeft te besteden?

Aan de ene kant is het "mooi" dat traditionele clubs als Barcelona en Madrid concurrentie hebben gekregen van een City of een Psg. Maar clubs als Milan, Juve en Inter doen ook al een stuk minder mee dan voorheen. Een gezonde competitie als Duitsland doet ook minder mee, op Bayern na misschien. Op het moment dat ook Barcelona en Madrid afhaken, is het einde zoek. Dan is de CL eigenlijk een competitie tussen qatari, amerikaanse cowboys en russische malafide figuren.

Die geldschietters, de vrije markt en de absurde tv-gelden verpesten het voetbal en maken het een scheve, oneerlijke sport. Misschien wel de meest oneerlijke sport ter wereld. Op het moment dat je geen hoop meer hebt op resultaat, waar doe je het dan nog voor?

15 september 2017 om 10:04

Omdat de grootste NL talenten worden weggekocht en er vervanging moet komen, dat is wat ik bij Ajax veelal zie, elk jaar wordt de beste spits weggekocht. Terwijl je Ajax niet voor de faciliteiten of het perspectief hoeft te verlaten, alleen voor het geld, wat ook al niet heel weinig is.

Nederlandse clubs kunnen alleen wat bereiken als er ook een sjeik oid met een oneindige zak geld een.xlub koopt.

Focus me allang op eigen club en eigen talenten aangevuld met leuke spelers uit buitenland die een opstapje krijgen met leuk en aantrekkelijk voetbal. Europees voetbal maakt me al niet meer uit. Meestal heel tevreden mee want kijk naar Heerenveen.
Tegelijk paar topclubs volgen die leuk en goed voetbal spelen met mooie spelers, betekent meestal dat 75% v PL en alle Mourinho ploegen genegeerd worden, Barca en Real bekeken worden en de ploeg die er in Italië t leukste doet, vroeger AC nu Juve.
Duitsland wisselt ook al omdat meestal Bayern wint. Sfeer is soms wel aantrekkelijk.
Rest is niet te doen, Europees voetbal pas in kwart- of halve finale.
Dan is t nog te doen, niveauverschil is bedroevend en niet om aan te kijken

Tuurlijk maakt het wel uit wie er in het shirt speelt, het is alleen zo dat de Engelse supporters aan het veranderen zijn. Nu zie je steeds meer touristen welke een wedstrijdje City pakken of iets (zie veel Chinezen bijvoorbeeld) en steeds minder "lokalen" op de tribunes. Dat kun je goed of slecht vinden, en het stadion blijft (nog) wel gevuld, maar het maakt wel degelijk uit.

15 september 2017 om 09:42

Voor jou wellicht, maar het overgrote deel interesseert het niks als er succes is. Men gaat zich er pas aan storen als er geen succes is.

15 september 2017 om 10:13

Mij maakt het niet uit, ik heb er niks mee te maken, maar ik weet wel dat de gemiddelde Britse supporter het wel uitmaakt. Mooi voorbeeldje is Hull City, ze heten inmiddels de Tigers, waarbij een groot deel van de supporters niet meer naar het stadion gaat vanwege alle history die daar om zeep wordt geholpen om het geld. Manchester United had verloor toch ook een groot deel van het support aan de amateurtak geloof ik? Die lege plekken worden wel gewoon opgevuld, maar veelal door toeristen. Derhalve is het overgrote deel aldaar ook gewoon successupporter, en de die-hards (die in die nogal arme straten aldaar wonen) zijn aan het verdwijnen. Ik geloof dat de lokale mensen de prijzen nog nauwelijks kunnen betalen. Het maakt wel uit, voor Jan met de pet aldaar, maar voor de successupporter inderdaad niet.

15 september 2017 om 10:35

Bedankt voor het verwijt. Waarom weet ik niet precies maar goed, je bent het in ieder geval kwijt. Hull City is een slecht voorbeeld vind ik, want nergens in dit artikel of in mijn reactie wordt het aanpassen van de clubkleuren, logo, clubnaam etc. genoemd. Ik snap heel goed dat dit slecht valt bij de die hard supporters, maar bij spelers snap ik dit niet. De regio waar ze vandaan komen is niet bepalend, prijzen wel. En als men geen prijzen wint dan wil men zich met een speler kunnen identificeren om zijn karakter en kwaliteiten die passen bij de club. Als een speler dan uit de regio komt, helemaal top. Maar men kan zich ook identificeren met een buitenlander.

15 september 2017 om 12:06

Excuus voor de leo (lomp en onbenullig) taal, je hebt gelijk en heb het aangepast. Maar ik vind het makkelijk gezegd dat het supporter niets uit zou maken wie er in hun shirt speelt, soms wordt het allemaal maar door de strot gedrukt, dat bedoel ik een beetje.

15 september 2017 om 13:18

Geen probleem. Tuurlijk maakt het supporters uit wie er in hun shirt speelt. Mijn punt is meer dat succes dit verbloemd. Door succes vinden de meeste mensen het minder van belang.

De tendens van de grote clubs doorbreek je niet meer. Vroeger waren de kinderen voor Ajax, Psv, Feijenoord of een andere Nederlandse club. Als je nu een kindje vraagt voor welke club ze zijn zeggen ze Barcelona, of Chelsea ofzo. Ze lopen ook allemaal in shirtjes van die clubs.
Je kunt proberen aan te haken, maar wat je ook verzint zo groot als die clubs wordt je nooit. Of een of andere miljardair moet je club kopen en er heel veel geld in pompen.

Aanhaken en een rol van betekenis spelen in de CL doe je niet meer. De oneerlijke opzet maakt het tegenwoordig voor kleinere voetballanden onmogelijk om meer dan alleen een figurantenrol te spelen. Focus je op je eigen competitie en de EL. Het beste zou zijn wanneer heel Europa wakker wordt en weigert om hiermee door te gaan. Laat de City's, Chelsea's, Barca's en Real's maar lekker elk jaar dezelfde 'superleague' spelen. Dan maken we met de rest van de Europese landen een Europese competitie waar wel nog enige eer in te behalen is.

Dat klopt helemaal, ook in Nederland. Totdat resultaten en prijzen uitblijven. Dan zijn het aantal jeugdspelers of aantal Nederlanders ineens wel belangrijk bij sommige supportersgroepen.

De opheffing van de buitenlanderregeling is het grootste probleem geweest. Nog groter dan het Bosman-arrest, waar de clubs tegenwoordig een stuk meer vat op hebben. Door de opheffing van de buitenlanderregeling is de filter weg en kunnen clubs uit de grote landen de kleine landen ongelimiteerd leegzuigen. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat alle betere spelers in een paar competities spelen, waardoor die competities internationaal veel betere marketinginstrumenten hebben. Nederland heeft de kaarten in de EU zomaar uit handen gegeven. En als Juncker zijn zin krijgt gaat het nog veel verder.

15 september 2017 om 11:43

Klopt als een bus. En van de grote landen heeft Engeland het als slimste aangepakt waardoor daar het allermeeste geld zit.

15 september 2017 om 12:24

Engeland heeft door de enorme omvang van het voormalige Empire en het samenhangende feit dat Engels de wereldtaal is en Londen een toonaangevend financieel centrum op wereldschaal een aantal belangrijke speerpunten waar Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italiã« niet aan kunnen tippen. Dat komt ook door de relatie met de VS. Ben overigens wel benieuwd hoe het met de vrijheid van personenverkeer zit wanneer de Brexit doorgezet wordt aangezien dit een EU-regel betreft.

Wat een gejank allemaal zeg.

Wat moet een beetje supporter van VVV, Cambuur of Den Bosch wel niet zeggen.

Pas nu onze top ook ergens niet mee financieel kan aanhaken is niet opeens een groot drama bij de media. In Nederland zelfs is dit ook al decennia hoor. Een gemiddelde Ajax - Go Ahead pot heeft nooit iets te maken gehad met gezonde competitie. Gewoon een budget van 7o miljoen tegen 6 miljoen. En nooit iemand die er iets over zei in onze media.

De titel is een beetje "bull-crap" , want 80 procent van Nederland juicht voor spelers waarvan ze de naam soms niet eens correct weten te schrijven, als het maar in hun shirt goede dingen laat zien.
Als he het geheel bekijkt qua voetbal is het wel waardeloos om te zien hoe het er aan toegaat in het hedendaags voetbal.
Erg telleurstellend als je Nederlandse clubs wegzet tegenover de grote clubs uit bovengenoemde landen.
Alleen als je je puur en alleen concentreerd op de eredivisie is het nog best leuk allemaal, maar op CL niveau en zelfs al zichtbaar in de EL ook doen "we" gewoon niet meer mee of kunnen we moeizaam aanhaken of je nu Ajax, Psv, Feyenoord, Az , Vitesse of Utrecht heet....stuk voor stuk leuke teams, maar vooralsnog op Nederlands niveau.
Als voetbalsupporter geniet ik uiteraard van spelers als Messi, Ronaldo, Neymar, Hazard, De Bruyne etc....etc....maar walg ervan als ik ga vergelijken met onze eigen clubs en spelers dus probeer ik altijd alles los van elkaat te zien en te bekijken.
Europese wedstrijden van Nederlandse clubs boeien mij geen ene reet en kijk ze ook zelden omdat het toch vaak een ongelijke strijd opleverd met zo her en der een uitzonderlijk resultaat.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren