Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Vitesse moet dit seizoen eigen broek ophouden: ‘Het mooie is: nu zijn we zover’

Laatste update:

Vitesse kreeg de afgelopen jaren de nodige financiële steun van Alexander Chygrynskiy. De Russische eigenaar pompte sinds 2010 zo’n 140 miljoen euro in de Arnhemse club, maar vanaf dit seizoen zal hij de gaten in de begroting niet meer dichten. Dat betekent dat Vitesse zelf winst moet gaan maken.

“Hij hoeft niet al zijn geld terug, maar heeft me wel duidelijk gemaakt dat de club weer winst moet gaan maken, zodat hij niet elk jaar hoeft bij te leggen. Het mooie is: nu zijn we zover. Dit wordt ons eerste seizoen zonder funding van Alexander”, zegt algemeen directeur Joost de Wit tegenover NRC Handelsblad. Er wordt vaak gevraagd waarom de Rus al 140 miljoen euro in Vitesse heeft gestoken.

“Je zou die vraag aan hem moeten stellen, maar hij zit op afstand”, probeert De Wit te verklaren. “Ik kan het niet mooier maken dan dat hij het geld ervoor heeft en vanuit Rusland geniet van onze prestaties en het hebben van een voetbalclub. Hij is goed bevriend met Roman Abramovich en heeft meer vrienden in het voetbal.”

Gaat Vitesse dit seizoen goed presteren in de Europa League?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Bizar eigenlijk! De beste man is er bijna nooit en heeft er een godsvermogen ingestopt. Ik ben wel erg benieuwd naar zijn motieven. Het "hebben" van een voetbalclub is te makkelijk in mijn ogen. Dan wil je er ook af en toe zijn lijkt me.

Lijkt me ook een logische eis van onze Russische vriend. Krijgt hij uiteindelijk nog wat van zijn geld terug. Maar verwacht dat hij het geld al lang terug heeft vanuit Londen. Chelsea verdient natuurlijk geld aan spelers die in Arnhem in de etalage worden gezet. En daarnaast zal er nog wel een ander interessant aspect aan zitten.. De liefde voor de club doet hij het in ieder geval niet voor, maarja nu Vitesse zelf al weer winst maakt boeit het me niet zoveel meer. We spelen dankzij de man wel Europees en zijn financieel stabiel geworden

12 september 2017 om 17:03

Hoe kom je er bij dat Vitesse winst draait? Seizoen 2015-2016 heeft Vitesse 13 miljoen verlies gedraaid, het jaar ervoor 10 miljoen verlies. Cijfers van afgelopen seizoen zijn nog niet gepubliceerd (zal komende maanden gebeuren), maar ook daar is de kans groot dat er verlies wordt gedraaid. Dan zal er dit seizoen echt iets veranderd moeten zijn, om niet zo'n verlies te maken en Chygrynsky niet nodig te hebben. Ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen. De omzet van Vitesse lag namelijk de afgelopen jaren rond de 15 miljoen per jaar.

12 september 2017 om 22:41

Net op radio 1 naar Joost de Wit geluisterd. Dit seizoen staat in het teken om 'zwarte cijfers' te hopen presenteren, aldus De Wit. Kortom, nogmaals de vraag. Hoe kom je erop dat Vitesse zelf alweer winst maakt?

Ik ben totaal geen voorstander van die buitenlandse miljonairs die even een clubje kopen om het na een aantal jaren keihard te laten vallen, maar deze Alexander Chygrynskiy lijkt het met goed beleid te doen. Verbeter me als ik het verkeerd heb als leek, maar het lijkt toch echt dat hij het beste voor heeft met de club en het gezond wil maken/houden. Vitesse lijkt met stapjes dichter bij de top te komen. Bovendien is het dit jaar Neerlands hoop in Europa, ben erg benieuwd hoe dat gaat verlopen!

12 september 2017 om 11:11

denk dat hij zelf geen vingen in de pap heeft wat betreft beleid. Allach en de Wit bepalen zijn aangesteld om beleid te bepalen en de eigenaar doet daar verstandig aan.

12 september 2017 om 11:15

Je weet wel dat Chrygrynski gewoon een tussenpersoon is he, net als onze Georgische vriend Jordania. Vitesse dient voor Chelsea voornamelijk als een soort van 'jeugdaccodomatie' die hele goeie trainigsfacilitieten heeft, waar de uitgeleende spelers van Chelsea uitstekend kunnen trainen en daarnaast ook wedstrijden spelen in een competitie die jongere spelers goed ligt.

12 september 2017 om 11:16

Waar zie je goed beleid? Hij legt 140 miljoen euro bij in zeven jaar tijd. Daarnaast verdient Vitesse zelf ook nog geld bovenop die 140 miljoen. Niet één keer is de top drie bedreigd door Vitesse. Daarnaast zijn de tribunes ook nog leeg. Als hij Vitesse los laat valt het zo weer terug tot de degradatiezone.

12 september 2017 om 11:34

Goed beleid is ook vrij makkelijk als je iemand hebt die 20 miljoen per jaar bijlapt. Dan mag je ook wel verwachten dat Vitesse top 5 speelt en eens een prijsje pakt.

12 september 2017 om 11:41

@azaz

Net alsof jullie de Top 3 bedreigd hebben na de Scheringa-affaire....

De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in het jeugdcomplex en de opleiding daarvan. Daar gaan we zeker de vruchten van plukken.

Het stadion is qua capaciteit te groot, vandaar de vele lege plaatsen. Maar gemiddeld zit er elke thuiswedstrijd toch wel 17000-19000 man en dat is voor een stad als Arnhem uitstekend.

Maar prima dat we onze eigen broek weer gaan ophouden. Afgelopen zomer hebben we hiernaar al uitstekend gehandeld, goede verkopen en prima spelers ervoor terug met daarbij een transferoverschot. Waarschijnlijk zit het je niet lekker dat we de beker gepakt hebben en nu als enige Nederlandse club de Europa League in gaan.

12 september 2017 om 12:09

Nee, maar die ambitie om de top te bedreigen heeft het bestuur van AZ ook pas weer sinds een jaar of twee (niet dat er veel van gekomen is in de tussentijd, maar we zijn groeiende).
Daarnaast kun je een hoop zeggen over AZ, maar het is wél de club die Nederland hoog heeft gehouden in Europa, zeker als je kijkt naar het budget wat we in de loop der jaren hebben gehad.

12 september 2017 om 12:14

AZ is ook zover gekomen omdat 1 persoon via zijn bedrijf er tientallen miljoenen in heeft gepompt. In die zin niet zoveel anders dan bij Vitesse.

12 september 2017 om 12:20

Nee, totdat je bedenkt dat Scheringa wel degelijk fan was van de club. En niet iemand die zich laat leiden door een Russische oligarch. Getuige het feit dat hij nog steeds bijna wekelijks in het stadion zit. En waar is Alexander Chygrynskiy?

12 september 2017 om 12:35

azaz....,

In de periode toen Bosz trainer was had Vitesse kampioen moeten worden. Met Bony hadden ze de beste spits en Vitesse speelde toen veruit het aantrekkelijkste voetbal.
2 versterkingen in de winter en ajax had het nakijken.

Maar misschien mocht Vitesse toen nog geen Europees voetbal halen, aantal huurlingen, banden met Chelsea of wat voor reden dan ook. De 2 versterkingen kwamen er niet en gedurende het eind van het seizoen ging het als een nachtkaars uit.

12 september 2017 om 14:20

Als Vitesse supporter kan ik niet anders dan respect hebben voor AZ. En dan met name de periode na Scheringa. Let wel: Scheringa heeft de club een boost gegeven in naam en faam. Toen hij wevging is er gesaneerd en weer goed opgebouwd. Erg knap van de directie die daarna is gekomen.
Bij Vitesse is het niet heel anders, er is een Rus gekomen, wat zijn motieven ook zijn, die er geld in heeft gepompt. De club heeft stappen gemaakt met dit externe vermogen. Het pad van AZ en Vitesse scheelt dus niet veel.

Overigens, Chygrynskiy heeft ook een bak met geld uitgetrokken voor de bouw van het nieuwe supporters-home. Hier heeft hij ook een miljoen aan uitgegeven wat niet gekoppeld is aan de begroting van Vitesse.

12 september 2017 om 14:24

In die 140 miljoen zit bijvoorbeeld ook de trainingsaccomodatie en investeringen in de jeugd van bijna 50 miljoen he? Dat vertekent het nogal...

12 september 2017 om 14:25

Overigens schattig dat een AZ fan over lege tribunes begint. Er zitten er gemiddeld 16000 in Arnhem, dat is gewoon vergelijkbaar of zelfs meer dan az...

12 september 2017 om 15:39

Nu wil ik niet AZ gaan verdedigen maar Alkmaar heeft natuurlijk veel minder inwoners dan Arnhem en maakt het ook nog wel verschil of je moet concurreren met een club in de buurt als Ajax of NEC en de Graafschap

12 september 2017 om 16:44

Maar wel bedankt voor de verdediging Daarin heb je namelijk wel gelijk.

12 september 2017 om 17:07

AZ heeft het juist makkelijker. Het heeft maar 1 directe concurrent qua toeschouwers en daar kom je niet zomaar tussen (er is een wachtlijst bij ajax). Daarnaast is de afstand tot amsterdam een stuk verder dan arnhem-nijmegen of arnhem-doetinchen en wonen er in de kop van noord Holland (lees boven amsterdam) meer mensen dan in Gelderland...

12 september 2017 om 22:56

Dan snap je er weinig van. AZ was vrijwel even groot als Ajax eind jaren '70 in Noord-Holland maar daarna ging het minder met AZ en ging het steeds beter met Ajax. Tot het punt dat Ajax de Champions League won en AZ tegen Helmond Sport in de Eerste Divisie speelde. Dat is de beeldvorming. Mijn generatie telt niet zo bizar veel AZ'ers omdat veel van de jeugd Ajax zag winnen van Europese grootmachten en AZ zich net aan staande wist te houden tegen zeer kleine clubs. Probeer daar maar tegenop te concurreren.

12 september 2017 om 17:09

De hele BPL is in handen van buitenlandse miljardairs. En dat vinden we met zijn allen de beste competitie van Europa.

Ik heb er wel een betere verklaring voor:
Chelsea is een handelshuis geworden waar talent wordt ingekocht voordat het doorbreekt. De prijzen van deze spelers zijn relatief laag en het risico voor Chelsea is daarmee zeer beperkt. De investering in Vitesse wordt gedaan zodat Chelsea de kans krijgt om (overbodig) handelswaar in een relatief sterke talentencompetitie in de etalage te zetten. Dan lijkt 140,- miljoen een hoop geld maar met de spelerverkoop verdien je dat soort geld relatief snel terug, ook met mindere Goden waarvan iedereen wel weet dat ze nooit in Chelsea 1 zullen spelen.
Probleem voor iedere Europese sub-topper (en ver daaronder) is dat het vrijwel onmogelijk wordt om nog spelers aan een club te binden. We moeten het doen met de gehuurde D-spelers van de Europese "top-clubs".
..
Ik snap overigens wel waarom een club als Vitesse voor deze constructuie heeft gekozen en als ik kijk naar de nieuwe faciliteiten en de stand in de Eredivisie dan kunnen we ook wel concluderen dat het in dit geval gewerkt heeft. Hoop van harte dat het ze lukt winst te maken zonder dat de eigenaar geld erbij moet doen, dat maakt voor mij persoonlijk wel uit voor de hoeveelheid sympathie die ik naar een club kan voelen.

12 september 2017 om 11:43

Dat lijkt me een wat vergezochte verklaring eigenlijk. 140 miljoen is een hele hoop geld en via de categorie spelers die van Chelsea naar Vitesse zijn verhuurd verdien je dat echt niet terug.

Noem nu eens 1 speler die na verhuur aan Vitesse voor een degelijk bedrag weer verkocht is. Traore heeft wel wat opgebracht, maar dat is toch vooral aan de EL finaleplaats van Ajax toe te schrijven, niet zijn tijd bij Vitesse.

Een van Aanholt ging voor maar 2 miljoen weg.
Davila was een flop en heeft niets opgeleverd.
Kalas wordt nog steeds verhuurd.
Matic werd dan wel voor 5 miljoen verkocht, wat 3.25 miljoen meer was dan zijn aankoopprijs. Die 'winst' is weer verloren doordat Rajkovic na een aantal verhuren met 3 miljoen verlies werd verkocht.
Kakuta werd goed verkocht, maar pas nadat hij een aardig seizoen in de PD had gespeeld. Cuevas heeft geen seconde gespeeld bij Vitesse en zit nu jaren later bij Twente.
Piazon wordt nog steeds verhuurd.
Atsu heeft na diverse verhuren 4,5 miljoen extra opgeleverd, wat vooral te danken is aan zijn verhuur aan Newcastle zelf.
Hutchinson is transfervrij bij Chelsea vertrokken.
Wallace was een flop en zit nog steeds bij Chelsea.
Mceachran is voor een miljoen verkocht, wat niet veel is voor een Engels 'toptalent'.
Baker wordt nog steeds verhuurd.
Brown wordt nog steeds verhuurd.
Pantic was een flop bij Vitesse en is weer verhuurd.
Nathan is weer verhuurd.
Solanke is transfervrij vertrokken bij Vitesse.
Ali is transfervrij overgenomen door Vitesse.

Als Chelsea achter de investeringen van Vitesse zit en als ze hoopten hun investering via de handel terug te verdienen, dan gaat dat voorlopig toch alles behalve voorspoedig. Logisch ook, want zoals gezegd is het niet de A-categorie die naar Vitesse verhuurd wordt. Ik geloof er niet zo in dat jouw uitleg de verklaring zou zijn.

12 september 2017 om 13:13

http://www.voetbalzone.nl/inbeeld.asp?uid=311458

Hier toch een mooi overzicht van wat Chelsea er aan verdiend en dat is toch mooi en makkelijk meegenomen.

12 september 2017 om 13:47

En hoeveel van die spelers zijn met winst verkocht dankzij een verhuur aan Vitesse? Dat is waar we het hier over hebben natuurlijk.

Buiten zijn de teksten bij de fotoserie wel wat kort door de bocht genomen. Een jeugdopleiding is niet gratis. Faciliteiten, materialen en lonen van technische staf worden totaal buiten beschouwing gelaten, net als de lonen van de spelers zelf.

Zo staan er bijvoorbeeld enkele eigen jeugdspelers bij die verkocht zijn. Allemaal pure winst volgens het item, maar zo is het natuurlijk niet.
Buiten dat zijn er ook de nodige spelers niet meegenomen die een verlies voor Chelsea betekenden.

13 september 2017 om 11:41

Speler die nog steeds worden verhuurd maar zich hebben bewezen bij Vitesse leveren ook geldt op hé.

Niet alleen met verkoop wordt winst gemaakt.

Nou perfect toch, Vitesse kan op zijn eigen benen staan. Alleen maar positief! Een herkembaar elftal veel Nederlandse spelers. Bekerwinst. Mij hoor je niet klagen.

Financial Fair Play is dus ook een wassen neus in Nederland. Clubs die veel meer uitgeven omdat iemand op de achtergrond de gaten dicht.

12 september 2017 om 11:44

Vitesse is gewoon binnen de kaders van het FFP gebleven. Hoe kan je dan stellen dat het een wassen neus is?

12 september 2017 om 12:16

Dat zeg ik. Clubs die veel meer uitgeven dan er binnen komt. Dat kan dus gewoon nog steeds.

12 september 2017 om 12:40

Of nou 1 persoon de gaten dicht of dat het een sponsor doet die de sponsorbedragen doorberekend aan de Nederlandse burger. Geef mij dan maar die ene persoon uit Russia.

12 september 2017 om 13:04

Als je een beetje op de hoogte zou zijn van de regels van de Ffp, dan zou je weten dat je als club gewoon maximaal een vastgesteld bedrag verlies mag maken over een periode van 3 seizoenen.

12 september 2017 om 17:12

Als je een beetje kunt lezen, dan zeg ik nergens dat ze niet aan de regels van FFP voldoen. Ik zeg alleen dat FFP dus weinig voorstelt als dat betekent dat clubs overeind kunnen worden gehouden door inkomsten niet uit normale bedrijfsvoering.

12 september 2017 om 11:47

En jij denkt dat er 140 miljoen in de selectie is gestoken of zo ?

Kom eens kijken wat er op ons trainingscomplex is neergezet. Dat moet straks de levensader van de club worden.

Van die 140 miljoen is weinig in de selectie gekomen. Vandaar dat veelal gekeken werd na transfervrije spelers en huurlingen. Sinds afgelopen zomer hebben we wat op de transfermarkt kunnen doen, deels door goede verkopen.

12 september 2017 om 12:05

Komt er eigenlijk al een beetje mooie lichting aan bij Vitesse jeugd, of heeft dat nog tijd nodig?

12 september 2017 om 12:27

Ja. onder de 19 heeft een paar leuke talenten. Maar in mijn ogen zitten er onder-17 nog betere talenten.

Maar het blijft afwachten, hoe zij zich verder ontwikkelen en of ze niet opgeslokt worden door de Top 3 of buitenlandse clubs.

Het staat buiten kijf dat we op Papendal heel goed bezig zijn, eigenlijk onze reddingsboei !!

12 september 2017 om 15:45

Dacht dat het trainingscomplex er door Jordania was neergezet en niet door Chigerinsky, correct me if I'm wrong

12 september 2017 om 17:09

Dat geld was nier van Jordania maar was waarschijnlijk altijd al van chigirynsky

12 september 2017 om 11:50

Ik weet het niet maar Vitesse heeft mede door het behalen van europees voetbal en de verkoop van spelers 14 miljoen binnengehaald en maar 2 miljoen uitgegeven aan nieuwe spelers...dat maakt in mijn ogen 12 miljoen winst en zoveel heeft hij afgelopen jaar al niet meer bijgelegd. Dan erbij mogen we in onze handen klappen want als ik het zo bekijk bij andere clups die hetzelfde proberen en achter het geld aan moeten vangen middels rechtzaken en dergelijke doet Vitesse het nog niet eens slecht met iemand die wel elke keer over de brug komt

12 september 2017 om 12:16

Uitgaven aan bijvoorbeeld het trainingscomplex en investeringen in de jeugd worden bij het FFP uit de resultaten gehaald. De Uefa heeft juist aangegeven dat ze de jeugdopleiding belangrijk vinden omdat de spelers toch opgeleid moeten worden en daarom heeft men gezegd dat die investeringen eruit 'gevist' worden.

Des ondanks zijn het natuurlijk hoge kosten, maar dat was vooral in de tijd voor Jordania gekomen.
De bezoekersaantallen liepen juist terug ipv omhoog, mijn gevoel zegt dat vele de constructie niet zien zitten op deze manier... Daarom juist moet Vitesse weer winst gaan draaien en hopelijk dan zonder de Rus verder kunnen maar dat zal niet zomaar gebeuren
Als je kijkt naar de salarissen van toen. De middelmatige voetballers als Leerdam kregen als 8 ton om voor het geld te kunnen vertrekken bij Feyenoord naar Vitesse. Ook Velthuizen kreeg bij terugkomst ruim 1 miljoen...
PS. Dat Kashia hier nog is, is niet vanwege zijn salaris. Ook hij heeft moeten inleveren om hier te kunnen blijven voetballen want ook hij verdiende ruim 8 ton en zal het nu met ongeveer de helft moeten doen op papier.

12 september 2017 om 15:59

Tijdens jordania liepen de bezoekers aantallen op toen hij weg ging daalde het juist

Volgens mij staan er twee uit eigen jeugd in oranje van vitesse vitesse heeft vaak leuke spelers gebracht, kijk dat jij een meeloper ben die voor Ajax is moet je zelf weten

Vitesse moet gewoon blij zijn met een geldschieter of hij nu Aalbers, Jordania of een andere naam heeft. Zonder deze mensen had Vitesse niet gestaan waar het nu staat.
Veel mensen zijn vergeten dat Vitesse erg lang een middenmotor is geweest in de Eerste Divisie en dankzij de verguiste Aalbers in de Eredivisie is gekomen en een prachtig stadion heeft gekregen. Jordanië heeft het niet slecht gedaan maar ging ten onder aan zijn eigen temperament en de bemoeienis van Abramovic die vervolgens een olicharg naar voor schoof die in 7 jaar tijd er 120 miljoen in heeft gestopt. Iemand zich wel eens afgevraagd waar Vitesse nu was zonder deze mensen?

12 september 2017 om 17:14

Daar waar ze blijkbaar zouden horen zonder externe geldschieters. Ook dan zou Vitesse met gezond beleid gewoon middenmoot eredivisie moeten kunnen spelen en niet onder hoeven doen voor Heracles of Pec.

12 september 2017 om 17:21

Vitesse zou degradatievoetbal spelen zonder externe geldschieters. Voordat er een eigenaar was speelde Vitesse voor lijfsbehoud.

12 september 2017 om 17:47

Dus niet want met ded komst van Jordanië hebben ze de aanvraag voor faillissement bij te TNT terug moeten halen want die was al onderweg en hebben ze op het laatste moment kunnen onderscheppen anders was hetg al te laat dus verdiep je eens ergens in wanny voordat je nog meer domme uitspraken doet

12 september 2017 om 19:20

Ehm, waar heb jij het over vitessegek? Vitesse heeft helemaal geen faillissementsaanvraag ingediend. Men was voor jordania al eigendom van een geldschieter (die idioot van afab) en heeft alleen ooit een keer een crediteurenakkoord doorgevoerd jaren voor zijn komst. Twente heeft overigens datzelfde financiële trucje eerder dit jaar uitgevoerd, het is een slimme manier om sne l schulden te herstructureren. Overigens heeft nienasnd ooit het gouden aandeel gehad, dat is en blijft van de supporters.

140 miljoen ingepompt... voor wat? Geld weggegooid voor 1 beker in Mickey mouse league. Waarom koopt de beste man geen club in een serieuze competitie?

Ben trots op onze mooie club. Is niet interssant waar het geld vandaan komt.
Net als bijna ieder club in Nederland wel van iemand afhankelijk is.
Jordania en chigirinsky hebben wellicht in opdrachtt van abramovitch gehandelt.
Maakt het uit, nee. Wij zijn nu redelijk gezond
Draaien leuk mee in de eredivsie , hebben een pracht complex op papendal en onze jeugdspelers beginnen door te komen.
Alles te danken aan die twee mensen die er miljoenen in hebben gestopt.
En laten we ook de vrienden van Vitesse niet vergeten die dit in het verleden hebben gedaan.
Ik ben trots op mijn club. Mooi donderdag Vitesse - Lazio kijken .

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren