Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

PEC pareert kritiek: ‘Het is in ieder geval een betere mat dan bij Roda JC’

Laatste update:

PEC Zwolle won zondag met 4-2 van Roda JC Kerkrade, maar na afloop ging het vooral over het kunstgras in de Overijsselse stad. Christian Kum raakte geblesseerd aan zijn knie en na afloop uitte hij zijn frustratie door te stellen dat het nieuwe kunstgrasveld in het MAC3Park Stadion op een hockeyveld leek.

"Dat moeten we dan maar als compliment zien", reageert voorzitter Adriaan Visser in gesprek met Voetbal International. "Hockey is een mooie sport waar Nederland in excelleert. Zonder gekheid, de kritiek is niet terecht. Deze zomer is er een nieuwe kunstgrasmat aangelegd. Het is de allernieuwste en de allerbeste. Het is in ieder geval een betere mat dan bij Roda."

"Alles is gekeurd, volgens een formeel protocol", vervolgt Visser, die stelt dat het veld aan alle regels voldoet. De preses zegt dat de club hartstikke tevreden is met het kunstgras. "Natuurlijk is natuurgras minstens zo mooi, maar wij hebben hier voor gekozen. Als deze mat 'op' is, in 2021 of 2022, zijn we voornemens over te gaan op een hybride mat. Tot die tijd doen we het met dit veld."

Vissers stelt dat de spelers van Zwolle positief zijn over het veld en geeft tevens aan dat blessures nou eenmaal bij voetbal horen. "Er is geen wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat de kans op blessures groter is bij het spelen op kunstgras. Die arme jongen van AZ (Calvin Stengs, red.) raakte geblesseerd bij PSV. Dan is het pech en hoor je niemand over het gras..."

Geef je Adriaan Visser gelijk?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ja, lekker met elkaar gaan vergelijken... Allebei k*tvelden en een gevaar voor de gezondheid van de spelers!

14 augustus 2017 om 22:39

Voetbal an sich kan een gevaar boor de gezondheid zijn. Carrières zijn beëindigd door een verkeerde draai op natuurgras. Nu kan er nog geen scheet gelaten worden op kunstgras of men staat vooraan om moord en brand te schreeuwen. Dat argument is grote kul en de onderzoeken bevestigen dat, maar daar sluit men blijkbaar uit nostalgie de ogen voor.

Ik ben groot voorstander voor natuurgras maar dan aub wel met de juiste argumenten. Bijvoorbeeld dat spelers minder snel in Nederland willen komen voetballen, wat gewoon op zich al voldoende argumentatie zou moeten zijn.

14 augustus 2017 om 22:49

Dat is een beetje in de trant van "ja maar mensen die niet roken gaan ook dood en daar hoor je niemand over".

14 augustus 2017 om 22:51

Jouw vergelijking is een beetje in de trant van varkens en vogels zijn allebei dieren dus varkens kunnen vliegen.

Lol, wat een reactie haha!het
Ja, dat kunstgras moet gewoon lekker weg, slechte kwaliteit en echt gras is simpelweg beter.

14 augustus 2017 om 22:42

Dan ben ik toch wel heel benieuwd naar jouw definitie van beter want ik kan kan ook argumenten bedenken die voor kunstgras pleiten....

Het is toch allemaal niet zo moeilijk. Verbied dat kunstgras op het hoogste niveau gewoon. Er zijn vrijwel alleen maar minpunten te noemen. De enige reden om het te nemen is kostenbesparing, maar dat vind ik onzin. Andere clubs zonder kunstgras moeten net zo hard geld uitgeven aan de grasmat.

15 augustus 2017 om 01:46

Het probleem ligt hier bij de knvb. Die heeft toegelaten dat in de eredivisie op kunstgras gespeeld mag worden. Allerlei sponsoren zijn daar handig op in gesprongen. Nu zeg jij even makkelijk verbieden. Weet jij wat dat gaat kosten? Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat die clubs dan bij de knvb aankloppen voor compensatie. En dat zal niet alleen zijn voor het veldje, maar ook voor de sponsoring en onderhoudskosten.
Enige reden is dus absoluut niet kostenbesparing, maar ook inkomen uit sponsoring.

15 augustus 2017 om 08:25

Het is heel simpel volgens mij: hier staat dat dit veld in 2022 op is, dus zo'n kunstgrasveld gaat ongeveer 5 jaar mee. Als je nu zegt: over 5 jaar geen kunstgras meer, weet je in ieder geval dat je er tegen die tijd vanaf bent. Bovendien hoeft niemand compensatie, aangezien het veld dan toch vervangen had moeten worden. Ideaal gezien was dit natuurlijk 5 jaar geleden al gedaan, maar helaas.

15 augustus 2017 om 09:10

Nu praat ik even over Heracles omdat ik daar de situatie wat beter van ken.
Zij krijgen bijna elke 3 seizoenen of het seizoen daarop een nieuwe mat van één van de belangrijkste sponsoren.
Wat denk je wat er gebeurt als de Knvb ineens de regels veranderd?
Precies, sponsor weg. Die gaat wel naar een hockey club in de buurt.
De Knvb had zich vooraf dit soort dingen moeten bedenken.
Dit is al jarenlang een heksenjacht op de clubs, maar dit zou jacht op de Knvb moeten zijn. Zij zijn verantwoordelijk voor dit soort regelgeving.
Begrijp me overigens niet verkeerd. Ik zie ook liever overal een mooi grasmatje, maar dat is niet de discussie.

En beter dan VVV-Venlo..god wat was dat verschrikkelijk zeg! Niet alleen het aanzicht, maar je zag ook duidelijk dat het een ander spel werd. Ballen die raar stuiterden of bijna niet rolden. Het zou me niets verbazen als VVV dit seizoen gewoon veel punten pakt thuis, het is gewoon een voordeel als je dat veld gewend bent.

Dat PEC Zwolle zich nog durft te verdedigen. Het ziet er gewoon niet uit, er zijn al meerdere blessures gevallen op het vorige kunstgras en dit belooft niet veel beters.. Straks moeten teams bepaalde spelers niet opstellen uit angst voor blessures. Dat is toch te gek voor woorden. Ik ben het met de heer Derksen eens. Als je op het hoogste niveau wilt voetballen moet je gewoon (kunnen) zorgen voor een goed grasveld. En dit is niet de schuld van Zwolle alleen, de Knvb moet gewoon ingrijpen en dit als licentie-eis neerzetten. Kostenbesparing is onzin. Dan verkoop je maar een speler. NAC heeft ook geen rooie rotcent en heeft een prima grasveld liggen, dus het is gewoon mogelijk.

Het allerbeste en het allernieuwste..formeel protocol.. my ass. Het is en blijft een kunstgrasveld

14 augustus 2017 om 22:37

Ik vind overigens wel dat er ook een paar teams met een kunstgrasmat (oa Pec) wel een vrouwen afdeling hebben, die zo'n 3 ton kost (volgens studio voetbal). Nu hoeft het één het ander niet uit te sluiten, maar laten we daar dan óók een licentie eis van maken.
Ik bedoel, NAC heeft een mooie mat, die had Zwolle voor 3 ton dan ook best kunnen leggen

15 augustus 2017 om 00:00

Ik ben zelf supporter van VVV, maart ik geef je groot gelijk. Hey gekke is alleen dat vvv vorig een van de beste matten had vd JL. ( ook kunstgras ) dit is een nieuwe mat ook, maar ziet er niet uit idd

15 augustus 2017 om 01:50

Jij brengt het wel heel krom. De knvb heeft dit zelf toegelaten en nu moeten ze dat weer intrekken? Wie gaat dat betalen? Even ter illustratie. Je mag van de overheid zonnepanelen op je dak. Daarna vinden ze het toch niet mooi en moet je ze er maar vanaf halen. Geen kosten voordelen meer en op eigen kosten eraf halen?
Als je dit zegt op een verjaardag wordt je keihard in je gezicht uitgelachen.
Ik ben overigens geen voorstander van kunstgras. Maar met deze reactie sla je de plank volledig mis

Hij heeft zeker een punt en is ook gewoon eerlijk dat het niet zijn voorkeur heeft. Ik vind het ook een beetje jammer dat bij elke zware blessure op kunstgras de mensen vooraan staan om naar de ondergrond te wijzen terwijl dat bij gras nooit gebeurt. Er is notabene wetenschappelijk aangetoond dat je niet significant meer zware blessures op kunstgras hebt dan op echt gras maar toch blijft dat een mantra van velen. En ja, ik ben ook voorstander van echt gras maar snap de keuze voor kunstgras wel en vind dat je ook begrip op moet kunnen brengen voor clubs die financieel weinig keuzes hebben omdat de middelen nu eenmaal beperkt zijn

14 augustus 2017 om 22:48

Dammie,

Hetvolgende:
- wetenschappelijk aangetoond dat je niet significant meer blessures hebt
Is dat zo? Ik heb namelijk een verhandeling gehoord van een vooraanstaand fysiotherapeut die haarfijn uitlegde dat kunstgras vooral voor de gewrichten veel belastender is dan gewoon gras omdat je je voet in feite vastzet. Met grasondergrond geeft je voet nog wat mee als je lichaam doordraait, waardoor op kunstgras de klap moet worden opgevangen door de gewrichten.
- je financiele argument
Als je met een bergoting van een kleine 10 mln (en vele clubs zitten hier ruim boven) geen fastoenlijk grasveld kunt onderhouden, hoor je gewoon niet thuis in de hoogste profliga. De uitstraling naar het buitenland is catastrofaal en een aantal voetballers komt daardoor niet naar NL. We maken ons gewoon belachelijk als voetballand.

Deze mijnheer geeft gewoon zijn bek een douw en praat vrolijk in zijn eigen straatje als een volleerde demagoog (haalt even en passant Stengs erbij, schandalig gewoon). Kunstgras en deze charlatan graag even buiten het betaalde voetbal houden.

Edit: Volgens VZ bedraagt de begroting van PEC een kleine 12 mln. Dat is de begroting van een behoorlijk bedrijf. Als voetbal je core business is, moet je ook voor optimale omstandigheden zorgen; een natuurgrasveld dus.

14 augustus 2017 om 22:57

de nederlandse eredivisie maakt zich al 10 jaar belachelijk,omdat ze hopeloos achter lopen bij het buitenland en dat komt niet door het kunstgras,en als ze echt goed betalen in nederland dan komen de spelers echt wel hoor ,dan zal de speler het een zorg zijn als er nu echt of kunstgras ligt

15 augustus 2017 om 06:49

Waarmee loopt de eredivisie dan verder nog "hopeloos" achter bij het buitenland, caddy?

15 augustus 2017 om 07:40

Ja, er zijn wetenschappelijke onderzoeken die dat aantonen. Ik heb er een of twee jaar geleden eens twee door gebladerd omdat ik ook een ander beeld had en wilde weten hoe het zat. Een van de onderzoeken heeft een jaar lang alle blessures in volgens mij de Zweedse en Canadese competitie geanalyseerd en gekoppeld aan de ondergrond. Hoe het andere onderzoek opgezet was weet ik niet meet maar beiden kwamen tot dezelfde conclusie namelijk dat er niet significant meer zware knie en enkelblessures op kunstgras waren. De verdeling van de blessures was wel iets anders maar ook op dat niveau waren er geen significante verschillen volgens mij.

Het financiële argument vind ik een lastigere. Ja natuurlijk moet iedereen een grasveld aan kunnen leggen en op een begroting van 10mln mag het geen probleem zijn wat graszoden en graszaad te kopen. Maar er komen natuurlijk nog veel meer kosten bij kijken want veldverwarming is verplicht en wij vinden het allemaal schandalig als je kale plekken ziet dus in onderhoud gaat ook veel geld zitten. Daarnaast heeft kunstgras het voordeel dat je er ook veel meer activiteiten op kan houden zonder dat het veld beschadigd wordt en dus kun je ook meer inkomsten genereren. Bij clubs die jojo-en tussen de eredivisie en de Jupiler league snap ik dus best dat er dan voor kunstgras gekozen wordt. Ik heb bij Roda gestaan toen ze degradeerden en geloof mij, de keuze voor kunstgras deed iedereen pijn maar was ook bittere noodzaak om te overleven. Bij stabiele eredivisieclubs vind ik het een wat ander verhaal omdat die niet te maken hebben met zware fluctuaties in inkomsten door degradatie.

De discussie over gras of kunstgras is vaak een discussie op basis van emoties en niet zozeer op ratio. Mensen vinden dat er gevoetbald moet worden op echt gras Rn hebben dat ook als belangrijkste reden voor hun standpunt. Maar aan de andere kant valt er ook voor kunstgras best veel te zeggen want het is kennelijk financieel veel voordeliger, de kwaliteit van de matten is tegenwoordig volgens mij goed, je hebt altijd gelijke omstandigheden etc etc. en sterker nog, in een discussie juichen diezelfde mensen uiteindelijk een hybride mat wel weer toe omdat ze de voordelen ook wel inzien. Wat ik jammer vind is dat in discussies vaak verkeerde argumenten (veel meer blessures) of losse voorbeelden gebruikt worden. Mensen staan bij een blessure vooraan om naar het gras te wijzen en ook wordt net gedaan alsof de prestaties in Europa veroorzaakt worden door kunstgras. Kortom, kunstgras is een makkelijke zondebok en dat is in mijn ogen niet terecht, hoe groot voorstander ik zelf ook van echt gras ben

15 augustus 2017 om 08:26

Dammie, noem mij een cynische donder, maar onderzoeken ziijn vaak slechts een zogenaamde, onafhankelijke onderbouwing voor hetgeen de opdrachtgever er uit wil laten komen. Iedereen heeft belangen en er is enorm veel geld mee gemoeid. Ik snap dat het een dooddoener is waarmee je elk onderzoek dat je niet bevalt van tafel kunt vegen, maar er zijn m.i. te veel factoren die op het tegendeel lijken te wijzen.

Demping en beweeglijkheid (zie eerdere post) zijn duidelijk anders op kunstgras. Het is niet voor niets dat een groot deel van de spelers niet op kunstgras uit de voeten kan (bv Jorgesen, Sanchez) en de (lichte) klachten die spelers ervaren na een wedstrijd op kunstgras.
Daarbij is het schadalig dat clubs het kunstgras steeds meer als een competatief voordeel uitbuiten door het gras niet te sproeien vooraf. Ballen rollen en stuiten heel anders waardoor het spel steeds minder op voetbal lijkt.
Als we het voetballen in Nederland serieus willen blijven nemen, door de andere landen serieus genomen willen blijven worden en aantrekkelijk willen blijven voor spelers ut het buitenland, moeten we zsm van de kunstgras veden af. De voetbalbond kan best een financiele oplossing vinden om minder kapitaalkrachtige clubs eenmalig te ondersteunen bij de overgang van kunstgras naar natuurgras. Wellicht dat er ook in het promotieprotocol er een dinanciele paragraaf kan worden togevoegd.

Als het zo blijft, zullen we alleen maar verder afzakken.

15 augustus 2017 om 09:24

Nee hoor zo zal ik je niet noemen want ik weet ook wat dat er allerlei belangen spelen en uitkomsten nog wel eens gestuurd worden. Het onderzoek waar ik aan refereer was volgens mij (maar nu wordt het echt gissen) van een Canadese universiteit. Ik hecht alleen wel meer waarde aan een op het oog gedegen en logisch onderbouwd onderzoek dan op wat onderbuik gevoelens van de doorsnee bezoeker hier. Natuurlijk heeft kunstgras wat andere kenmerken dan echt gras en met name over de demping ben ik het volledig met je eens. Zelf speel ik ook het liefst op echt gras omdat ik na wedstrijden op kunstgras vrij veel last heb van mijn rug en knieën. Dus wellicht dat kunstgras daar op lange termijn wel slechter voor is maar dat is voor zover ik weet nooit onderzocht en ook niet het argument dat hier vaak gebruikt wordt. Mensen hier roepen namelijk altijd dat kunstgras zonder enige vorm van twijfel meer blessures veroorzaakt aan met name knieën maar hebben daar geen enkele onderbouwing voor. Dan worden er wat voorbeelden van blessures aangehaald maar elders in het topic staat ook een lijst met spelers die op gras een zware knieblessure hebben opgelopen. Dan is de ondergrond ineens geen thema en dat is natuurlijk krom.

Wat mij betreft staat het serieus genomen worden als voetballand verder los van de discussie over kunstgras. Ik ga ook niet mee in de tendens dat de slechte internationale prestaties te wijten zouden zijn aan kunstgras: dat heeft gewoon te maken met minder geld, mindere kwaliteit en mentaliteit. Topspelers komen niet meer naar Nederland omdat onze competitie van een minder niveau is en wij veel minder betalen dan bijvoorbeeld Engelse clubs. En internationaal slaan wij geen flater omdat er een paar clubs op kunstgras spelen maar omdat wij niet zo goed zijn als wij denken dat we zijn en steeds minder echte topspelers voortbrengen.

Kunstgras wordt veel gebruikt als een zondebok om allerlei negatieve ontwikkelingen aan op te hangen en dat is iets typisch Nederlands. We hebben iets dat ons niet bevalt en vervolgens proberen we die/dat alle negatieve gebeurtenissen in de schoenen te schuiven maar vergeten dat er nog veel meer aspecten in de wereld zijn. En dat terwijl wij juist voordeel zouden moeten halen uit de technologische ontwikkelingen en het feit dat tegenwoordig bij elke amateurclub al een of meer kunstgrasvelden liggen. We hebben geen excuus meer om de jeugd niet elke dag te laten voetballen en talent niet te ontwikkelen. En als we in plaats van alleen maar af te geven op kunstgras nu eens gaan denken in mogelijkheden die het biedt dan zijn we ook weer een stap verder. Begin eens met het schetsen van een ideale situatie en hoe we bijvoorbeeld kunnen voorkomen dat talenten zich geweldig ontwikkelen op kunstgras maar niet kunnen aanhaken in de (sub)top. Misschien moeten we dan wel toe naar een eredivisie met alleen maar hybride velden en een JL met een tussenvorm van gras en kunstgras of juist naar een eredivisie met alleen maar kunstgras. Maar denk constructief en in oplossingen in plaats van alleen maar negatief want het is naief te denken dat wanneer je alle kunstgrasvelden zou verbannen, wij ineens weer een topland in Europa en de wereld zijn. Dan vinden we wel weer een andere zondebok…..

14 augustus 2017 om 22:49

Het is niet voor niks dat spelers zelf zeggen dat zij last krijgen van kunstgras. Ik vind het geld trouwens wel grote kul. Jaren lang kan elke club echt gras betalen en nu kan dat opeens niet meer? Neem als voorbeeld Roda als hun vorig jaar niet zoveel onnodige spelers hadden gehaald, hadden ze voor de komende jaren op echt gras kunnen voetballen.

14 augustus 2017 om 22:58

Make that the cat wise. Natuurlijk heb je meer blessures op kunstgras. Alleen al een goede sliding op droog kunstgras (ja het veld was droog) zorgt voor een behoorlijke klap ipv een schuiver

14 augustus 2017 om 23:11

Ik vind het schandalig dat een bvo geen gewoon grasveld kan onderhouden.
1x per week is er een wedstrijd op dat veld,dat kan toch nooit heel veel werk zijn.
Kan toch nooit heel veel kosten dan.
Echt een bullshit verhaal van die kosten.
Gemeentes onderhouden soms wel 10 complexen bij in de maand.
Dat zijn velden waar wel 15 wedstrijden per weekend op zijn.
Gewoon gras en anders klasse lager.
Top 6 zou gewoon een x moeten staken...

15 augustus 2017 om 07:42

En dan heb je een schaafwond en een blauwe plek maar dat zijn geen zware blessures. Er is gewoon wetenschappelijk onderzoek gedaan waaruit blijkt dat er niet significant meer zware blessures (knie, enkel) ontstaan op kunstgras. Misschien niet wat je wil horen maar wel de waarheid....

Dat Roda een waardeloze mat heeft, is voor PEC een reden om ook een waardeloze mat neer te leggen. Mooi om te weten. We excelleren ook op de fiets of met schaatsen, dus wellicht had die geinporum van een voorzitter asfalt kunnen laten neerleggen of anders een ijsbaan. Bij die laatste had ie ook een kunst ondergrond gehad in de vorm van kunstijs.

Pec moet zijn grote mond houden. Het is toch een schande, dat ze zo weer nieuw kunstgras hebben neergelegd in de zomerstop. Dan moeten ze maar uit de Eredivisie worden gezet hoor. Ze hebben daar echt een bord voor de kop. De Knvb moet nu ingrijpen, want anders kan je kruisbanden gaan tellen.

14 augustus 2017 om 22:36

Hoeveel jupiler clubs zijn er met echt gras?

14 augustus 2017 om 22:37

PEC houdt zich gewoon aan de regels en moet met beperkte middelen werken dus geen flauw idee waarom je ze zo belachelijk zou moeten straffen.

15 augustus 2017 om 01:04

Hoezo met beperkte middelen? Van die 12 miljoen kan er toch wel een grasmat worden gelegd?

15 augustus 2017 om 07:45

Maar gras moet ook onderhouden worden en er moet grasverwarming aangelegd worden. En oh wee als er kale plekken ontstaan of pollen in de rondte vliegen want dan gaat iedereen weer met het vingertje wijzen. Ron Jans heeft een keer uitgelegd hoe de financiën bij PEC zijn en welke keuzes er gemaakt worden en dat was geen vrolijk verhaal. Dus als je opende centen moet letten snap ik wel dat je dit soort keuzes maakt

14 augustus 2017 om 22:44

Iemand is hier getriggerd door deze dis van Adriaan Visser.

14 augustus 2017 om 22:59

Haha indd, het zit sommige mensen nogal diep he. Wat een trieste reacties lees ik hier toch, we weten nu wel dat de meesten kunstgras verafschuwen. Leer er maar mee leven want er gaat de komende 5 jaar niks veranderen. Wel te hopen dat iedereen lekker kan gaan slapen straks.

15 augustus 2017 om 01:01

Ik denk dat het 90% van de voetballiefhebbers diep zit. En terecht. Ik was in het stadion aanwezig en zag Kum zich verstappen. Zijn voet stond compleet vast en draaide niet mee. Dit kan op gras ook gebeuren, maar de kans is zoveel kleiner. Iedereen die op kunstgras heeft gespeeld weet dat het slecht is voor je lijf. Een sliding en je bent verzekerd van weken plakplezier. Aan je dekbed wel te verstaan.

Verder 's avonds de wedstrijd van VVV gezien. Wat een schande. Ga dan lekker op het strand voetballen, dat is leuker om naar te kijken.

@consy, je kunt wel roepen dat we ermee moeten dealen, maar ik denk dat het imago van de kunstgrasclubjes steeds meer onder druk komt te staan. Echt voetbal hoort op echt gras. Dat is geen feit, maar wel een mening van de grote supportersschare. Een kunstgrasclub zal altijd een klein clubje blijven, zeker in de publieke opinie. Daarbij schaam ik mij als Zwollenaar dat we hier niet op echt gras voetballen. En dan zo'n Visser die er domme grapjes over gaat maken. Triestheid alom. Waarschijnlijk zelf nooit een bal geraakt op kunstgras....

14 augustus 2017 om 22:46

Ik tel er alvast een paar voor je. Jan Mulder, Ruud Gullit, Ruud van Nistelrooij, Ibrahim Affelay, Jonathan Reis, Filippo Inzaghi, Kevin Strootman, Theo Walcott, Falcao, Arek Milik, Luciano Narsingh. Wacht eens even... Afschaffen dat natuurgras!!

15 augustus 2017 om 00:22

Wel knap dat je maar zo 11 voorbeelden op kan lepelen uit ruim 40 jaar betaald voetbal over heel Europa.

15 augustus 2017 om 01:58

Ruud van N die zijn blessures allemaal heeft opgelopen op natuurgras, affelay kan alleen voetballen bij lekker weer. Jonathan wie? Dat je hem nog kent. Strootman zware blessure op echt gras. Wacht eens even? Milik heeft die ook geen blessure opgelopen op echt gras? Kom op man, kan je echt niks beters verzinnen?

15 augustus 2017 om 06:51

Dat bedoelt hij juist, Hankey.

Niet dat zijn post verder ook maar een klein beetje hout snijdt, maar goed.

15 augustus 2017 om 07:09

@Reuse5 de eerste elf hits op Google, sorry dat ik niet meer moeite heb gedaan.

15 augustus 2017 om 07:11

@michiel2424 waarom snijdt het geen hout dan? Die blessures waren gewoon pech ofzo? Itt tot de blessures op het grote boze kunstgras?

Oja, goede vergelijking! Stengs raakte geblesseerd door een botsing met ik dacht Arias. Dat kan je toch nooit aan het veld verwijten. Kunstgras is leuk voor amateurploegen, maar voor de top is het nou eenmaal verschrikkelijk ivm de intensiteit.

Ik heb eens op het veld bij ons in het stadion gespeeld. Ik heb het niet als enorm slecht en storend ervaren. Lekker nat maar genoeg grip, bal rolt vlak over de grond en snel. Perfect voor snelle buitenspelers en teams met combinatiesvoetbal. Ook heb je nooit last van polletjes, dus daar mogen ze in Nederland ook blij mee zijn aangezien een keeper dan nooit over een opstuiterende bal kan maaien.
Zaterdag bij VVV zag je de strepen korrels zitten aan de rand van het veld, in Zwolle zag je de kurk aan de rand van het veld. Op diezelfde rand van het veld waar kum akelig door zijn knie ging.
Het is gewoon een feit dat een kunstgrasmat waar nog niet veel op gespeeld is nog zeer slecht is.
Waar deze voorzitter mee komt is lachwekkend. Verwijten zonder feiten, om dit de beste kunstgrasmat te noemen is ook nog eens lachwekkend. Nee qua argumenten slaat deze meneer echt de plank mis.
Overigens vind ik dat Nederland wel weer terug moet naar echt gras.

hadden ze jou eerst moeten vragen dan Geniaal om een nieuw kunstgrasveld te gaan leggen,ik ben benieuwd als al het kunstgras weg is waar het dan aan ligt als men de kruisbanden scheurt,ik zal er al helemaal niet meer op reageren als ik pec zwolle was,laat de mensen die zich ergeren aan kunstgras hier maar los gaan ,en laat visser en nijkamp zich maar concentreren op een nieuwe speler dat kan nu wel uit.

Hahaha, argumenteren als een kind dit. Iets wat minder slecht is betekent niet dat het ook goed is.

Wat een zielig argument van Visser. Dit had ik toch niet verwacht van deze man.

Lol kijk toch naar je eigen veld in plaats van een andere club te noemen. Het gaat erom dat je als profclub een goed veld hebt en dit was echt heel slecht zelfs een amateur club heeft een betere grasmat.

Om voordeel te hebben plaats je gewoon een mat die anders is dan anderen. Paar punten extra per seizoen, mss wel meer - echt eerlijk is t niet. Indien kunstgras; iedereen dezelfde mat op dit niveau. Is voordeel heel stuk minder en nadeel voor clubs met echt gras ook stuk kleiner (spelen vaker op hetzelfde soort)

Ik vind het schandalig dat een bvo geen gewoon grasveld kan onderhouden. 1x per week is er een wedstrijd op dat veld,dat kan toch nooit heel veel werk zijn. Kan toch nooit heel veel kosten dan. Echt een bullshit verhaal van die kosten. Gemeentes onderhouden soms wel 10 complexen bij in de maand. Dat zijn velden waar wel 15 wedstrijden per weekend op zijn. Gewoon gras en anders klasse lager. Top 6 zou gewoon een x moeten staken...
Reageren

Pfff vermoeiend hoor al die reacties doorakkeren. Moraal van het verhaal: voetbal hoort op echt gras, want het ruikt lekker en de bal rolt anders. Oh en iedereen die dat niet vind moet de doodstraf. Ok, check.

Kunstgras is inderdaad goedkoper dan echt gras, maar dat alleen is in het geval van PEC niet het belangrijkste argument. Want ja. Als je de kosten sec tegen elkaar afzet zou het geen argument voor kunstgras zijn. PEC heeft nu maar 1 veld waar alle club gerelateerde activiteiten op plaats vinden. Van de jongste jeugd tot de dames en het eerste trainen en spelen hun wedstrijden op dat ene veld. Dus geen extra velden, trainingsaccomodatie met alle overhead die daar bij hoort, maar alles vind gewoon plaats op 1 plek. Kijk eens wat dat doet in je beheerskosten.

PEC is een kleine club en roeit met de riemen die het heeft. Men leeft niet boven zijn stand en eerlijk is eerlijk... is redelijk succesvol.

Hoe kan je daar nu tegen zijn?

15 augustus 2017 om 01:09

Verkeerde keuzes. Knap dat het zo roeit, maar de club die je beschrijft klinkt meer rijp voor de 2e divisie. Op het hoogste niveau mag je een beetje professionele opzet van een club verwachten lijkt mij. Klopt maar aan bij Be Quick of het ziekenhuis om wat velden en kleedkamers te bouwen. Nederland zit niet op kunstgrasvoetbal te wachten (dit weekend 4 vd 9 wedstrijden) en wel op een professionele eredivisie. Al die kleine clubjes kunnen misschien fijn samen in een kunstgrasleague ga spelen of zo. Dan heeft de echte voetballiefhebber er tenminste geen last van.

15 augustus 2017 om 08:10

Jouw mening is gebaseerd op sentiment. Dat snap ik wel, maar sentimenten brengen je helaas niets. Het heeft mij ook tijd gelost om het te accepteren, maar ik zie dat het de club succes brengt. En daar gaat het uiteindelijk om.

15 augustus 2017 om 09:12

Haha een kunstgrasleague, ik ben voor. De eredivisie weer op echt gras, zonder concurrentievervalsing. Clubs als PEC en Heracles waren zonder kunstgras wellicht niet eens zo ver gekomen, gezien het onevenredelijke voordeel dat ze hier uit gehaald hebben.

Er zijn steeds meer spelers die zich uitspreken tegen kunstgras, weigeren er op te voetballen. En nu zegt zelfs de aanvoerder van PEC dat je vorig jaar een dag stijf was van het veld. Dat kan toch niet op het hoogste niveau, dan maar een kunstgrascompetitie voor deze clubs.

Wanneer je als club niet in staat bent een grasveld met vekdverwarming neer te leggen en te onderhouden terwijl je ondertussen wel een spelerabudget van miljoenen hebt, dan heb je gewoon de prioriteiten verkeerd liggen.

Hopelijk pakt de Eredivisie door, weg met kunstgras uit de eredivisie.

15 augustus 2017 om 07:40

@peperbus jouw reactie is nog wel de meest vermoeiende reactie!

Gewoon volkomen terecht dat mensen reageren op die misselijkmakende en schandalige vergelijking welke die PEC voorzitter maak met Strengs. En als deze heer zo'n hoge pet op heeft over hockey moet hij lekker een hockey club vinden waar hij voorzittertje kan gaan spelen.

En zal best wel hoor,dat Zwolle zoveel bespaart op de facilitaire kosten, maar dat argument gaat op bij een BVO met schamele begroting en daar is bij Zwolle al geen sprake meer van. Dan maar een wat minder grote selectie, lagere salarissen, minder kantoor personeel of wat dan ook. Maar NEE clubs als Zwolle besluiten op het meest essentiële onderdeel van voetbal te bezuinigen; het veld!! Belachelijk

15 augustus 2017 om 08:05

Feit is dat meer spelers zware blessures oplossen op gras dan op kunstgras., daarom de vergelijking met die speler doe je noemt. En prima dat jij vind dat je beter kan bezuinigen op de selectie maar dat is toch juist waar het om draait in het voetbal. Wat mij betreft is het veld daaraan ondergeschikt.

15 augustus 2017 om 08:11

Nee, dat is dus geen feit maar een fabel. Er is wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat er niet significant meer zware blessures ontstaan op kunstgras dan op gras...

15 augustus 2017 om 09:46

Oh, dan neem ik dat terug. Doet echter niets af aan de argumentatie

Wat een ku ( ns) t vergelijking.
Hoge ballen stuiten bijna niet op kurk.
Strakke ballen lopen zeer stroef.
Bij kum zie je dat zijn schoen geen houvast heeft.
Hoezo betere grasmat.

Ach wel een leuke man die Visser, denken dat het veld in Zwolle beter is dan in Kerkrade. Moest er toch even om lachen...

Ik zie ook liever echt gras, maar mensen vergeten dat de clubs met kunstgras ook trainen in het stadion. Ga je over op verplicht echt gras dan kunnen ze niet meer trainen in het stadion, dit kost de clubs wel veel extra geld. Lastige situatie.

15 augustus 2017 om 00:12

Agja we hebben het hier over profclubs. Hier in Rotterdam zijn er zat verenigingen met een prima grasmat.

Heel kinderachtig dit van de heer Visser. Naar andere wijzen zodat je er zelf soort van beter op staat. Beide (kunst)grasmatten zijn niet best.

Is er ooit wel wetenschappelijk onderzocht of een kunstgrasveld leidt tot meer blessures? Een vergelijking maken met andere velden is meestal niet zo'n goede verdediging

15 augustus 2017 om 07:48

Jazeker en daaruit kwam dat er niet significant meer zware blessures op kunstgrasveld ontsierden dan op normaal gras

Misschien is het een idee om de kunstgrasclubs in een aparte competitie te laten spelen. Dan kunnen er een aantal clubs uit België instromen in de Jupidvisie. Daar worden we volgens mij alleen maar beter van.

15 augustus 2017 om 08:03

En waarom zouden we daar beter van worden? Ik denk dat het de doodsteek is voor een aantal clubs en de het Nederlandse voetbal er in de breedte op achteruit zal gaan

Ik ben benieuwd wanneer de knvb kunstgras eens gaat afschaffen. Ben er met jan Smit als nieuwe rvc echter sceptisch over aangezien hij bij Heracles ook zon mat had met rubbere bolletjes die pastoor graag opsnoof.

15 augustus 2017 om 08:29

De RvC is een controlerend orgaan van het dagelijks bestuur. Normaal lijkt het meer voor de hand te liggen dat dit een bestuursbesluit zou zijn. En als genoeg mensen het willen bij de Knvb dan kan het gebeuren. Kan Jan dan niet zoveel aan doen.

Mijn hemel. Die nemen de geuzennaam blauwvinger wel erg serieus en gaan er mee staan wijzen naar een ander.

Gewoon gras opnemen in de licentievoorwaarden voor competitie op hoogste niveau!

Ik verafschuw kunstgras en vindt dat zeker in de Eredivisie alleen maar op gras gespeeld Moet worden. Wat ik helemaal niet begrijp is dat er op het Kasteel voor de dames EK een prima grasmat ligt die vervolgens weer vervangen wordt door kunstgras. Dat kost schijnbaar niks?

Verder hoor ik graag of iemand weet wat het onderhoud van een grasmat nou eigenlijk kost, incl. Veldverwarming wat éénmalig is.

Ook vraag ik mij af hoe het dan kan dat bij een 2e divisieclub hier in mijn regio een wereld grasmat ligt en Bvo's zich dat niet kunnen permitteren? Dat wil er bij mij niet in en zou niet toegestaan moeten zijn.

Maar.........dan zou je dus alle kunstgrasvelden moeten vervangen. Nu traint en speelt een heel erg groot deel van voetballend Nederland op kunstgras. En iedereen die voetbalt of heeft gevoetbald weet dat er een enorm verschil is tussen spelen op deze twee ondergronden. De hoog, landelijk, spelende jeugd (a,b,c enz) spelen de ene week op gras, de andere week op kunstgras met rubber en dan weer met kurk. Wat gaan we daar dan meedoen? Maar goed eerst maar de eredivisie op gras

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren