Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Consequenties voor PSV zijn groot: ‘We zullen financiële gat moeten dichten’

Laatste update:

De uitschakeling in de derde voorronde van de Europa League is een hard gelag voor PSV. Niet alleen in sportief opzicht, maar ook financieel. Na de eliminatie door NK Osijek kampt de Eindhovense club met een gat van vijf miljoen euro in de begroting. De beoogde premies en recettes van het hoofdtoernooi zijn opgenomen in het budget en nu heeft PSV tot 30 juni 2018 om dat gemis op te lossen.

PSV lijkt bovenal gedwongen om een of meerdere spelers te verkopen. Dat moet dan nog deze maand of in januari gebeuren. "Dit is een van de moeilijkste situaties bij PSV, in de zeven jaar dat ik hier nu zit", zegt technisch manager Marcel Brands in gesprek met De Telegraaf. "De consequenties voor de club zijn groot. We zullen het financiële gat moeten dichten. Hoe? Dat moeten we nog bekijken."

Spelers als Santiago Arias, Gaston Pereiro en doelman Jeroen Zoet worden in verband gebracht met een transfer en ook de uitgerangeerde Adam Maher is nog altijd niet weg. Brands zegt nog niet te weten welke invloed de eliminatie in Europa direct heeft op het transferbeleid van PSV, dat nog altijd zoekt naar een opvolger voor de vertrokken Jetro Willems. Douglas Santos van Hamburger is de voornaamste kandidaat.

Gaat PSV in de top drie eindigen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Gedwongen spelers verkopen is een slecht teken. Huidige transferbalans is geloof ik ook negatief.

5 augustus 2017 om 07:42

Begin maar met mr niet gemotiveerd locadia. Die is echt dodelijk voor de topsport sfeer daar.

5 augustus 2017 om 14:02

PSV is slecht omgegaan met Locadia. Ze misbruiken hem als linksbuiten en voor de bank, maar niet voor de spits, terwijl dat z'n positie is. Eerder weigerde PSV medewerking te verlenen aan een vertrek/verhuur periode, omdat ze Locadia als ideale speler zien voor de bank en de breedte. Het is gewoon duidelijk hoe slecht PSV met Locadia omgaat. Grote deels ook schuld van Cocu dat hij Luuk de Jong blijft opstellen. On: PSV had Propper moeten verkopen afgelopen winter, dan hadden ze niet het middenveld probleem gehad en hadden ze 20 miljoen gekregen.

5 augustus 2017 om 14:41

En de keren dat Locadia de kans heeft gehad in de spits heeft hij ook niet veel laten zien. Terecht dus dat hij voor de bank wordt gebruikt lijkt mij. En dan nog, als gebruiken ze hem als keeper, met zo'n salaris mag je je club elke dag op je blote knieeen danken en elke dag 110% geven, of je nou in de spits gezet wordt of ballenjongen mag spelen bij Jong Psv.

5 augustus 2017 om 07:48

Niet te vergeten dat je spelers ook minder waard worden daar ontbreken van Europees voetbal, ik als Feyenoorder kan daar helaas over meepraten.
Al zeker 10 jaar hebben wij onze spelers voor een appel en een ei moeten verkopen terwijl ze heus niet altijd minder waren.

Ik denk dat Feyenoord zowel sportief als financieel over psv heen gaat komende 10 jaar. Hier gaat een wisseling in komen.Net als Ajax het Bayern gaat worden van Nederland.

Het is te hopen voor het Nederlands voetbal dat dat niet gebeurd. Persoonlijk zou ik beginnen met een andere trainer. Kwaliteit loopt er heus wel, echter pakt psv de draad weer op waar het vorig jaar zowel mee gestart als geëindigd is. Dit duurt al veel te lang. Ik heb beide wedstrijden gezien, ze hebben het verloren omdat er duidelijk geen plan in de ploeg op het veld is. Iedereen doet maar wat, dat is toch een kwalijke zaak voor cocu

5 augustus 2017 om 08:10

@varkenoord1988

Je schrijft: "het is te hopen voor het Nederlands voetbal dat dat niet gebeurd. Persoonlijk zou ik beginnen met een andere trainer".

PSV moet 5 miljoen besparen en dan wil jij de coach vervangen hetgeen natuurlijk geld kost. Ik zou niet in zaken gaan, als ik jou was.

5 augustus 2017 om 08:22

Op basis waarvan gaat Feyenoord, PSV sportief voorbij? Omdat ze weer 1x kampioen zijn geworden? Geloof mij dat Feyenoord nog een hele lange weg te gaan heeft voordat ze psv op dat vlak gaan inhalen. Iedereen kan er komen, maar om er structureel te blijven, is niet zomaar gedaan

5 augustus 2017 om 08:23

Cocu is een PSV man. Misschien valt er over zijn contract te praten.

5 augustus 2017 om 08:40

@fckorsou:
Omdat Feyenoord financieel een gezonder beleid voert dan Psv. Meer doorstroming heeft wat geld oplevert, geen huurlingen en een grotere achterban waar meer geld uit te halen is. Feyenoord komt uit een ongekend financieel dal en zal nog groeien terwijl PSV te lang vast hield aan hun oude transfer beleid (ervaren duurdere krachten en huurlingen) wat ze nu de kop kost.

5 augustus 2017 om 08:42

Volgens mij kan je bij nationaal succes ook een waarde stijging van je spelers creeeren. Of denk je dat Karsdorp en Kongolo de transfersom te danken hebben aan het magistrale europese seizoen van vorig jaar?

5 augustus 2017 om 09:41

PSV had vorig seizoen de hoosgte begroting van Nederlands.

Dat voor deel dat ze hebben is echt niet door een mager jaartje weg, en ook zal PSV daardoor niet structureel wegzakken.
Ben het wel met je eens dat dit geen goed niuews is. ben benieuwd hoe het afloopt in Eindhoven.

5 augustus 2017 om 11:11

@ scepticus

Toevallig heb ik een eigen bedrijf😉 Gaat prima overigens

Slecht presteren kost voor psv meer geld dan de trainer vervangen.

Maar goed dat word een discussie op basis van meningen, en geen feiten

5 augustus 2017 om 11:42

Jeeetje man. Wat een hoop aannames nadat het 1x is misgegaan. Gelukkig zit jij niet in management van de club. Roepen dat feye psv voorbij gaat betitel ik als nonsens. Dan moet feye komende 10 heel vaak kampioen worden en psv ook een x met 10-0 vernederen. Zoals jij al zelf zegt kan dat niet want ja, ajax is beyern van nl. Psv en ajax liggen nog mijlenver op Feyenoord. Psv is actief in regio waar meeste groei te bespeuren valt. Waar veel hi tech en it bedrijven sneller dan ooit groeien. Eco regio eindhoven heeft dit jaar snellere groei gemaakt dan heel de randstad. Daar gaat psv ook van profiteren.

5 augustus 2017 om 12:50

Dus om PSV voorbij te gaan moet Feyenoord per se een keer met 10-0 winnen van Psv? Het feit dat Feyenoord de laatste jaren vaker van PSV wint dan andersom heeft daar verder niks mee te maken? Ben wel met je eens dat Feyenoord nog niet PSV voorbij is, maar je argumentering slaat nergens op.

5 augustus 2017 om 13:22

@Ronzie,

Maar dan nog kunnen we niet zeggen dat Feyenoord ineens PSV voorbij gaat. Het gaat idd heel goed in Rotterdam en dat is goed voor heel NL, maar ik vind dan nog dat PSV mijlenver van Feyenoord af staat. We moeten niet vergeten dat PSV meerdere landstitels heeft en NL hiervoor goed heeft vertegenwoordigd in Europa, waar feyenoord de laatste jaren niet eens europees heeft gespeeld. AZ en Twente zijn de afgelopen jaren net zo vaak kampioen geworden en we hebben gezien dat het heel moeilijk is om dit succes te behouden. Dure krachten heeft PSV idd, 1 huurling ook idd Maar als er geen alternatieven zijn, moet je nou eenmaal creatief zijn. Spelers als arias, lozano, guardado, propper, zie ik toch gewoon als zeer goede spelers met potentie. Vooral de buitenlanders waren onbekend, maar PSV kan oa door een netwerk buiten NL en qua naam in het buitenland deze spelers aantrekken. Hiermee wil ik aangeven dat PSV gewoon een stabiele topclub is samen met Ajax en Feyenoord dit met al hun potentie en achterban wat al jaren en jaren word geroepen, nog heel veel te bewijzen heeft. Te beginnen met dit jaar, met extra wedstrijden in europa mss wel weer een keer ver komen in de beker. Het is allemaal ontzettend wat als als, hetzelfde geldt staat PSV eind van het jaar weer eens met de schaal in de hand...

5 augustus 2017 om 13:36

Ik denk dat dat
Nogal meevalt , cocu lijkt me niet de persoon die dan het onderste uit de kan wilt halen. En soms is het hoe dan ook goedkoper een manager die het team niet optimaal laat functioneren uit te open dan gewoom door te
Modderen. "There os
Nothing worse then doing nothing" is een bekende zakemterm dus aan een scepticus hebben ze in de zakenwereld ook niks.

5 augustus 2017 om 13:40

Nee maar alle seinen staan er voor Feyenoord beter voor. Veel betere jeugdopleiding waardoor doorstroom uit eigen jeugd, veel grotere achterban , betere selectie , CL inkomsten . Dan kan het heel hard gaan in het een club voorbij stevenen . Als een keertje geen EL bij PSV al zo veel problemen geeft, geeft aan dat ze er niet best voor staan.

5 augustus 2017 om 14:13

@pieterprins, Feyenoord's jeugdopleiding was beter dan die van Psv, in de periode dat Brard hoofdopleiding was, maar dat is allang niet meer zo. Je ziet het de afgelopen jaren; er stroomt niet zoveel meer door en de jeugdelftallen van de Herdgang en Jong PSV presteren veel beter dan die van Feyenoord.

Daarnaast denk ik dat Feyenoord veel te grote risico's neemt wat betreft transfers. Er is nu geld en het lijkt alsof de leiding denkt dat het meteen in zijn geheel uitgegeven moet worden. Dat lijkt een beetje op wat PSV deed na de grondverkoop. Op korte termijn heeft dat resultaat gebracht, op lange termijn niet. Een paar zeperds en je bent financieel en sportief terug bij af.

Overigens is het niet zo vreemd dat PSV Europees voetbal meebegroot, want ze speelden tot vorige week 43 jaar achtereen Europees. Deze uitschakeling hoeft niet per se een ramp te zijn, want het kan leiden tot meer creativiteit in het aantrekken van spelers en eigen jeugd kan eindelijk de kans krijgen.

Ik denk dan ook niet dat Feyenoord PSV voorbij streeft, vooral om het bedrijfsleven in de regio Eindhoven veel meer bereid is om in de club te investeren dan in Rotterdam, want die bedrijven voelen zich veel meer verbonden met de club.

5 augustus 2017 om 14:38

@fckorsou
Ik heb het niet over verleden en prijzen kast, vanuit dat perspectief staat Feyenoord inderdaad nog ver weg.

Ik doelde puur op huidige ontwikkelingen en beleid dat gevoerd wordt. Spelers als Guardado en Moreno zijn leuk, maar redelijk prijzig en hebben bijna geen restwaarde. Een eigen opgeleide wisselspeler van Ajax gaat bijvoorbeeld voor evenveel weg als Moreno, dat zegt toch wel wat. Ik vind dat het beleid van PSV niet meer van deze tijd is, die oudere spelers zijn absoluut een meerwaarde, maar de restwaarde ligt laag en jonge talenten worden ook steeds duurder waardoor het voor PSV lastiger wordt om goede aankopen te doen die ook veel opleveren.
Feyenoord doet het naar mijn inziens beter met eigen jeugd dan Psv, en jeugd is de plek waar je geld mee kan verdienen. Ze kosten weinig, maar leveren vaak veel op. Kijk naar Kongolo en Karsdorp. Kijk bij PSV naar Depay, maar daarna vielen ze toch weer terug op ervaren externe krachten.

Natuurlijk moet Feyenoord eerst nog maar laten zien dat ze structureel mee kunnen doen en dat ze ook nu er geld binnen komt jeugd en kans geven (nu ook weer veel aangekocht). Maar ik denk dat ze met hun beleid PSV sportief voorbij gaan streven. En dan heb ik het dus op sportief vlak in huidige tijd en niet over historie en prijzenkast.

5 augustus 2017 om 18:23

Feyenoord is iig niet minder heworden ten opzichte van vorig jaar. Misschien zelfs een beetje beter. Bij psv moet dat nog maar te zien zijn. En wat ze laten zien is niet hoop gevend.

5 augustus 2017 om 07:53

Zeker een slecht teken. En ook deze zomer is er meer uitgegeven dan binnen gekomen. De club is uit balans. Naast huurlingen zal er steun van buitenaf moeten komen...

5 augustus 2017 om 08:22

Ik zou eerst kijken naar de pipo die get financiele plan heeft goedgekeurd waarin er geen rekening is gehouden met eventuele uitschakeling voor europees voetbal. Dat gaat toch in tegen het voorzichtigheidsbeginsel.

5 augustus 2017 om 08:29

Nou goed, als je al 43 jr. Europees voetbal speelt kun je misschien beter naar de technische uitvoering kijken.

5 augustus 2017 om 08:32

Ik studeer zelf bedrijfseconomie en daar wordt toch duidelijk geleerd dat dit soort risicos onverantwoordelijk zijn en tegen het voorzichtigheidsbeginsel gaan. Het is een voorbeeld van een tv kopen voordat je het geld hebt...

5 augustus 2017 om 08:35

Ja maar de clubs zijn van cl uitgaven naar el uitgaven gegaan alleen als je dan de el niet behaald zul je je reserves moeten aanspreken. Ajax heeft dat psv blijkbaar niet.

5 augustus 2017 om 08:38

Ik vind het dan nog kwalijk dat ze dan nu "voor een groot probleem staan." als je afhankelijk bent van EL en geen reserves hebt is het een flink risico. Dat je dan nu opeens niks anders kan dan persee spelers verkopen vind ik kwalijk.

5 augustus 2017 om 08:41

We hebben het hier nu over een voetbalclub die de 5 miljoen zelfstandig gaat dichten maar wat zeer ten koste gaat van de kwaliteit op t veld. Je laat t nu veel erger voordoen.

Pas als ze t gat niet meer in staat zijn te dichten praten we verder over je opleiding

5 augustus 2017 om 08:42

Onzin, als je 43 jaar deze bonus krijgt dan is het niet vreemd dat je dit meeneemt in de begroting. Het probleem zal meer zitten in de overige bedrijfsvoering.
Het kan niet zo zijn dat er bij een club als PSV door een tegenvaller van 5 miljoen er in één keer begrotingstekort is wat niet op een andere manier opgevangen kan worden.

5 augustus 2017 om 08:46

De selectie is al mager, er is al weinig kwaliteit. Je hebt doelstellingen en je weet dat je risico loopt betreft die inkomsten. Je neemt dat gewoon een grote gok. Natuurlijk betekent dit niet het einde van de club, maar waarom zijn er dan geen reserves? Nu ga je gelijk over naar het verkopen van je Activa. Je gaat dan nog meer kwaliteit inleveren.

5 augustus 2017 om 09:00

@fcbogarde

Je schrijft: "zeker een slecht teken. En ook deze zomer is er meer uitgegeven dan binnen gekomen".

Hoe weet je dat? Heb je inzage in de boekhouding van Psv? Je praat als een blinde over de kleuren. Je denkt ik trek de transferkosten af van de transferopbrengsten en ik weet hoe PSV er financieel voor staat. Dat is de redenatie van een kleuter en slaat helemaal nergens op. Transfers worden helemaal niet opgenomen in de begroting van een club omdat je pas weet hoeveel je aan spelers hebt uitgegeven en/of hebt ontvangen als ze gekocht of verkocht zijn. In een begroting wordt ook geen transferbudget opgenomen, transfers worden geboekt op de post onvoorzien zodat dat geld eventueel ook voor andere zaken gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld als de Minister van Financien volkomen onverwachts op de proppen komt met nieuwe belastingmaatregel. De inkomsten op de begroting komen uit heel andere bronnen omdat transferinkomsten incidenteel zijn en de hoogte ervan niet van te voren vast staat en je op louter aannames nu eenmaal geen solide begroting kunt bouwen. Een solide begroting moet voor 80 uit vaste inkomsten bestaan om te voorkomen dat als die tegenvallen de organisatie meteen failliet gaat.

Jij weet niet hoeveel PSV binnen krijgt aan recettes, sponsoring en merchandising, etc., terwijl je ook niet weet hoeveel er uit gaat aan bijv. salarissen. Moreno, Willems en Guardado waren grootverdieners bij PSV en hun salaris behoeft niet meer te worden opgehoest, waardoor je er van uit mag gaan dat er op het salarisbudget bespaard gaat worden. Je weet ook niet hoe de betaling van de aankopen is geregeld en of de transfersom in 1 keer of in termijnen betaald moet worden. Zonder die wetenschap kan je op geen enkele manier een objectief oordeel geven over de fnanciele situatie van Psv. Jij weet dus helemaal niets en je oordeel over de financiele positie van PSV is dan ook nergens op gebaseerd. PSV speelt dit seizoen geen CL, zelfs geen Europees voetbal, waardoor de omzet flink zal dalen. En dan is 5 miljoen een hoop geld. Je suggestie dat PSV weer hulp van buitenaf nodig zou hebben, terwijl je geen enkele inzage in de boekhouding hebt, is echter te bespottelijk voor woorden. Ik zou je willen adviseren om eens een keer te proberen om objectief te zijn en je aan de feiten te houden als het over andere clubs gaat. Dat lukt mij ook, dan moet jij dat ook kunnen.

Ook Maher is grootverdiener bij Psv. Als de club die weet te verkopen voor een klein bedrag, krijgt het een beetje geld binnen en vallen het salaris en de afschrijving weg en is het gat waarschijnlijk al zo goed als gedicht. Het is potsierlijk om net te doen alsof de club PSV ieder moment kan omvallen terwijl je geen enkele inzage in de financiele huishouding hebt. De Knvb, die dat wel heeft, heeft de club gewoon in de hoogste financiele categorie geplaatst en geeft daarmee feitelijk aan dat de club kerngezond is. Die vijf miljoen is zorgelijk, maar zelfs al zou de club aan het eind van de streep een verlies van die omvang maken, dan heeft men meer dan voldoende eigen vermogen om dat met gemak uit eigen zak bij te leggen. Een negatief financieel resultaat aan het eind van de rit, is in strijd met de FFP regels, maar omdat het niet is ontstaan door met geld te smijten maar door het missen van Europees voetbal, dat op een prognose is gebaseerd, zal de Knvb het PSV waarschijnlijk niet zwaar aanrekenen. Ook niet omdat het verlies binnen de perken blijft. Het zou de club waarschijnlijk alleen op een kleine reprimande komen te staan en geen gevolgen hebben voor het volgend seizoen.

Zover is het echter nog lang niet. Het seizoen is nog niet eens begonnen. Het financiele resultaat van een club wordt pas aan het eind van het seizoen bekend gemaakt en dan volgt ook de afrekening. Het is belachelijk dat jij daar op basis van aannames die ook nog eens voor geen meter kloppen, nu al een voorschot op neemt en de club in een kwaad daglicht probeert te stellen. Terwijl de transferperiode nog bijna een maand duurt en er ook nog 1 in januari komt. Ik heb gevoelsmatig helemaal niets met Psv, maar ik wil graag dat er op basis van feiten en argumenten over mijn eigen club wordt geoordeeld. Dan moet je dat ook doen over clubs waar je niets mee hebt of zelfs iets tegen hebt, anders heb je natuurlijk geen enkel recht van spreken. Bovendien is het ook meestal zo dat wie wind zaait, storm zal oogsten.

5 augustus 2017 om 09:37

Twente ging ook bijna ten gronde die hadden het geld ook al begroot omdat de dachten dan het tweede kampioenschap binnen was en weer de CL ingingen dachten ze , maar ze hielden geen met Ajax dat die wedstrijd won met 3-1 en toen kwamen de problemen , maar ondanks dat je misschien tegen een tegenstander speelt waarvan je denkt die pakken we wel kun je dat geld toch al niet gaan begroten in feite geld uitgeven want er nog niet is .

5 augustus 2017 om 09:43

(scepticus)
Maar je hebt Maher toch niet gekocht om hem nu voor een klein bedrag te verkopen het was een jonge speler die je na 3/4 jaar voor veel geld had willen verkopen als hij zich dusdanig had ontwikkeld maar dat is jammergenoeg niet gebeurt en nu willen ze hem slijten voor een klein bedrag , dan lijd je er gewoon verlies op hoor want hij is voor 6/7 miljoen aangekocht ik ben geen econoom maar kan wel rekenen hoor Maher is toch gewoon een verliespost .

5 augustus 2017 om 09:52

Scepticus,

twee dingen. Brands geeft in de tekst aan dat er een gat van 5 mln in de begroting ontstaat. Hoe je het ook uitlegt. Dat is nooit goed nieuws. Ik ben het met je eens dat PSV waarschijnlijk nog wel komend seizoen de mogelijkheid heeft dat gat te dichten.

Verder schrijf je "je weet ook niet hoe de betaling van de aankopen is geregeld en of de transfersom in 1 keer of in termijnen betaald moet worden". Ik vind dat nooit zo interessant, want dat is een debiteuren - crediteuren kwestie en heeft hooguit betrekking op de liquiditeit.

5 augustus 2017 om 11:45

Voorzichtigheidsbeginsel kun je op 100x manieren interpreten in je commerciële jaarrekening. Het is niet vooor niets open norm. Voor voetbalclubs is het helemaal anders. Dus zo simpel ligt het niet.

5 augustus 2017 om 12:24

@sloep01

Je schrijft: "maar je hebt Maher toch niet gekocht om hem nu voor een klein bedrag te verkopen het was een jonge speler die je na 3/4 jaar voor veel geld had willen verkopen als hij zich dusdanig had ontwikkeld maar dat is jammergenoeg niet gebeurt en nu willen ze hem slijten voor een klein bedrag , dan lijd je er gewoon verlies op hoor want hij is voor 6/7 miljoen aangekocht ik ben geen econoom maar kan wel rekenen hoor Maher is toch gewoon een verliespost"

Maher is boekhoudkundig geen verliespost, maar een slechte investering. Het is niet zo dat als je een speler koopt voor 8 miljoen en je hem 3 jaar later voor de helft verkoopt, je 4 miljoen verlies hebt geleden. Als je een auto koopt is hij na 3 jaar ook minder waard en datzelfde geldt voor een speler. Maher heeft volgens mij nog 1 jaar contract over en heeft er dus al 4 opzitten en is dus voor 4/5 afgeschreven. Maher is boekhoudkundig dus nog 20 van die 8 miljoen is 1,6 miljoen waard. Dat moet PSV er nog wel voor kunnen krijgen, zou je zeggen.

Sulejmani heeft Ajax 16 miljoen gekost en zijn contract uitgediend. In die tijd is hij dus afgeschreven en niet de boeken ingegaan als verliespost. Hij was echter een bar slechte investering omdat hij hoegenaamd geen rendement heeft opgeleverd. Een voetballer is in principe geen handelsobject, een club koopt een speler meestal niet om hem later met winst te kopen maar in de hoop dat hij bijv. ieder jaar 25 doelpunten maakt, je kampioen maakt en CL voor je haalt, waardoor je de CL miljoenen op kunt strijken. Het met winst verkopen is een streven maar geen doel op zich. Ajax kocht Luis Suarez voor 9 miljoen van Groningen. Hij maakte daarna heel veel goals voor de club, terwijl men hem later ook nog eens voor bijna 3 keer het aankoopbedrag heeft weten te verkopen. Suarez was voor Ajax dus een heel rendabele investering. En dat zelfde kan je zeggen van Kjh. Een TD wordt wel eens de maat genomen als hij een kat in de zak heeft gekocht, maar dat is natuurlijk niet terecht. Dat hoort er ook bij, het gaat erom wat je aan het eind van het seizoen onder de streep overhoud. Als dat een plus is, heeft de TD het meestal goed gedaan. Geld verdienen is niet het doel van een Bvo, uit de rode cijfers blijven is dat wel.

5 augustus 2017 om 12:36

@njfromvol

Je schrijft: "brands geeft in de tekst aan dat er een gat van 5 mln in de begroting ontstaat. Hoe je het ook uitlegt. Dat is nooit goed nieuws".

Volgens mij heb ik nergens beweerd dat zoiets goed nieuws is, integendeel, maar het in perspectief geplaatst.

Je schrijft: "ik vind dat nooit zo interessant, want dat is een debiteuren - crediteuren kwestie en heeft hooguit betrekking op de liquiditeit".

Of jij dat wel of niet interessant vind, is aan jou. Ik vind dat wel want het is een uitgave en het maakt nogal wat uit of je die moet doen op het moment dat je een volle beurs hebt of dat je krap bij kas zit. Of dat nu bij het pompstation is of boekhoudkundig.

5 augustus 2017 om 12:44

@sloep01

Je schrijft: "twente ging ook bijna ten gronde die hadden het geld ook al begroot omdat de dachten dan het tweede kampioenschap binnen was en weer de CL ingingen dachten ze , maar ze hielden geen met Ajax dat die wedstrijd won met 3-1 en toen kwamen de problemen , maar ondanks dat je misschien tegen een tegenstander speelt waarvan je denkt die pakken we wel kun je dat geld toch al niet gaan begroten in feite geld uitgeven want er nog niet is ".

Twente is niet in de problemen gekomen door 1 jaar wanbeleid, de problemen zijn al veel eerder ontstaan. Het is ook onzin dat Ajax door het kampioenschap voor de neus weg te kapen, de bijna ondergang van de club ingeleid. Er was veel meer aan de hand. Dat de club in zee is gegaan met een investeringsfonds waardoor die bepaalde wanneer een speler werd getransfereerd en ook nog eens met het grootste deel van de transferopbrengsten aan de haal ging, was een minstens net zo groot probleem. Een situatie als waar die Twente in is verzeild geraakt, heeft nooit 1 maar vrijwel altijd meerdere oorzaken, waarbij de gevolgen van de een die van de ander vaak ook nog eens versterken.

5 augustus 2017 om 13:06

Als je bedrijfseconomie studeert dan weet je neem ik aan ook waarom je een begroting maakt en dat daar altijd een onzekerheid inzit. Dit betekent alleen dat PSV wanneer het de andere inkomsten die het begroot heeft wel realiseert EN de uitgaves gaat doen die begroot zijn dat er een gat zal zijn van 5mln. Maar afhankelijk van de begroting kan het bijvoorbeeld ook simpelweg betekenen dat een investering dit jaar niet gedaan zal worden. Je voorbeeld van de tv slaat al helemaal nergens op omdat het niet om een cash tekort of een verlies gaat en het boekjaar pas een maand onderweg is en heel veel kosten nog gemaakt gaan worden

5 augustus 2017 om 13:47

Het is vooral verontrustend dat PSV kennelijk 0 reserves heeft. Bij Ajax kun je dat
Makkelijk incalculeren in de begroting en als het dan niet lukt spreken ze lachend hun reserves aan. Als je zo weinig vet op de
Botten hebt is dat sowieso verontrustend..:5 miljoen inkomsten (en dat gaan nog eens iets van 2 miljoen kosten van af) is tegenwoordig niks voor een club . Als 1 keer geen luizige EL al problemen oplevert is het heel hoog tijd met supergrote spoed te kikken naar hoe heel snel de inkomsten structureel verhoogd kunnen worden of de kosten structureel omlaag. Ach en andere verkopen ze toch een Zoet of Eem Pereiro. Is toch maar middelmaat , echt missen zul je die niet.

5 augustus 2017 om 14:19

@la~decima, als je 43 jaar achtereen - struktureel - Europees speelt, is het toch niet zo vreemd dat je Europa League inkomsten meebegroot? Het zou pas slecht zijn als ze dat niet gedaan hadden. Sowieso heeft PSV een maand de tijd om met aan- en verkoopbeleid ervoor te zorgen dat de begroting bijgesteld kan worden door meer dure jongens te lozen en qua verkoop de nodige liquide middelen te genereren. Daarnaast mogen ze wat betreft de Uefa FFP en de licentievereisten van de Knvb een klein verlies lijden, dat is geen ramp, als dat met goed beleid later recht wordt getrokken.

5 augustus 2017 om 14:23

@scepticus, "transfers worden helemaal niet opgenomen in de begroting van een club"

En toen ben ik gestopt met lezen. Wat slecht, zeg. Iemand terechtwijzen, terwijl je er zelf geen ballen verstand van hebt en dan nog een groen randje krijgen van een mod!!! Onwerkelijk.

Even voor de duidelijkheid: Een aankoop gaat de boeken in en wordt afgeschreven over de contractduur.

5 augustus 2017 om 15:15

Scepticus, wat heb jij een vervelende manier van discussieren zeg. Ik denk dat het goed is dat jij voorlopig ook even geen boekhoudkundige uitspraken doet, want je hebt er blijkbaar geen kaas van gegeten. Dit viel mij al op bij een ander bericht, maar wordt nu nogmaals bevestigd. Op het contract van een speler wordt namelijk afgeschreven en een afschrijving is gewoon een verliespost in de boekhouding.

Je geeft aan dat Maher nog maar 1,6 miljoen waard is en ik maak uit je verhaal op dat als PSV er hetzelfde bedrag voor krijgt, het geen verlies op Maher heeft geleden. Het contract van Maher is de afgelopen jaren gewoon afgeschreven waardoor er wel delijk kosten zijn genomen. Ondanks dat voorgaande niet altijd ook gelijk tot een verlies zou hoeven te leiden, is het in het geval van Maher wel degelijk zo (weinig huuropbrengsten, geen toegevoegde waarde waardoor inkomsten worden gegenereerd, etc.)

5 augustus 2017 om 20:31

@pieterprins
Deze discussie heeft niets te maken met reserves want ook PSV heeft genoeg eigen vermogen om dit soort tegenvallers op te vangen. Probleem is alleen dat je als BVO eigenlijk geen verlies mag maken ook al betekent dat niet meteen dat je failliet gaat. in de prognose had PSV gerekend op minimaal 5 mln inkomsten door inkomsten uit de EL en die komt het nu tekort.

5 augustus 2017 om 20:33

@DonCoXxX
Maar die zitten niet in je begroting dus prima dat je stopt met lezen en en passant mij een sneer geeft maar zijn opmerking is terecht

Geen linksback aantrekken betekent wel echt dat ze een stuk zwakker zijn dan vorig seizoen. Ik vraag mij ook echt af welke speler ze zouden moeten verkopen. Er is geen een speler die uitblinkt op dit moment en echt een miljoenen bedrag op kan brengen. Ongelooflijk maar PSV is in korte tijd echt een stuk minder geworden.

5 augustus 2017 om 08:27

Ik las op verschillende duitse sites dat ze Douglas santos gaan huren met verplichte aankoop optie. Dit zal er wel voor zorgen dat de transfersom uiteindelijk hoger uit zal vallen. Komen ze in dat opzicht nog goed mee weg.

5 augustus 2017 om 13:48

Zoet levert misschien nog een miljoentje of 5 op. Die kun je wel
Missen.

Tja, als je daar in je financien geen rekening mee houdt... Psv heeft zich wederom een slechte dienst bewezen met matig financieel beheer. De selectie is al superdun en erg matig en dan moeten ze ook nog een sterkhouder verkopen. Als ik zou kiezen zou ik Zoet doen. Wat is die matig.

5 augustus 2017 om 08:35

Ik vind het niet gek dat een Ajax en PSV Europa League als een zekerheid te begroten. Ik meen zelfs dat circa 5 jaar geleden beide zelfs CL begroten. Daarvan was het risico te groot en hebben ze beide een stap terug gedaan.

5 augustus 2017 om 08:43

Het risico is te groot.. Als je als psv zijnde weet dat je door de kwalificatie heen moet terwijl je gewoon een matige selectie hebt en tevens vorig seizoen nidt al te best speelde, zou je toch minstens rekening hiermee moeten houden. Al dan niet met reserves, die heeft psv niet (genoeg). Mede door de eerdere financiele problemen. Toch vraag ik me dan af in hoeverre er aan de duurzaamheid van de club wordt gedacht.

5 augustus 2017 om 09:38

@la~decima

Je schrijft: "tja, als je daar in je financien geen rekening mee houdt... Psv heeft zich wederom een slechte dienst bewezen met matig financieel beheer".

Wat een lulkoek. Het is voor het eerst in 44 jaar dat de club geen Europees voetbal haalt. Hoezo geen rekening mee gehouden? Er is wel degelijk rekening mee gehouden want zowel PSV als Ajax begroten tegenwoordig op EL niveau, ook als er CL wordt gehaald. Dat was vroeger wel eens anders en er is op dat punt dus heel erg veel verbeterd. Je opmerking is niet erg slim omdat het niet voor niets een begroting heet. Een begroting dient zoveel mogelijk op vaste inkomsten te zijn gebaseerd, maar je ontkomt er niet aan om er ook prognoses in op te nemen, zoals het aantal shirtjes dat je denkt te verkopen, hoever je denkt te komen in de Europese competities en hoeveel kaartjes je verwacht te kopen. En dat kan ook wel eens tegen vallen. Kennelijk heb jij een glazen bol tot je beschikking en ik zou je daarom willen adviseren om die aan de PSV directie ter beschikking te stellen zodat men de volgende keer precies en tot achter de komma kan begroten.

5 augustus 2017 om 09:19

Ga met je studie'tje effe elders klagen over het financiele beleid. Je hebt het over iemand die dit doet als beroep. Jij staat te roepen van de zijkant over je studie.

5 augustus 2017 om 09:55

precies ... en kom eens terug ls je een jaart of 10 in de werkelijkheid hebt geleefd. Dan keer je het verschil tussen theorie en praktijk.

5 augustus 2017 om 09:56

Ik ben het echter wel volledig met hem eens. Begroten op een variabele is niet al te verstandig. Wanneer je niet begroot op dergelijke inkomsten en de begroting sluitend krijgt, creëer je een gezond bedrijf. Doe je dat niet en ga je continu daar wel op begroten om het rond te krijgen, krijg je dergelijke tekorten.

5 augustus 2017 om 09:57

We staan toch allemaal aan de zijkant? Ga jij ergens anders klagen samen met AFCsukke.

5 augustus 2017 om 11:50

Wat zij zeggen klopt gwn niet. Het zijn allemaal open normen en dat kunnen wij hier niet voor psv invullen. Zo simpel is dat. Roepen dat psv onvoorzichtig is geweest is gwn ondeskundig en toont aan dat degene weinig kaas heeft gegeten van het vak. Jaarrekening is zo subjectief als maar kan. Het moet een getrouw beeld geven. Tja, wat is dat? Psv is sinds jaar en dag Europees actief. Bovendien kan je altijd incidentiele kosten maken. Etc meer.

Straks on Eindhoven ook een buitenlandse investeerder om krampachtig het hoofd boven water te houden. 3x Van Ginkel huren (en vorig seizoen 3 huurlingen) was al een signaal....

5 augustus 2017 om 08:18

Volgens mij zei Brands vorig seizoen in de winter al dat er weinig geld was voor dit seizoen. Om toch nog aankopen te doen, aangezien de publieke opinie er om schreeuwde is men er vanuit gegaan dat ze gewoon europees voetbaal haalde. Een risicoloos gokje leek ze, ze haalden het 43 jaar achter elkaar wel... Niet dus.

Wat een onzin ze hebben toch ook een eigen vermogen om zulke dingen op te kunnen vangen.

5 augustus 2017 om 08:20

Weet je wat eigen vermogen is? Dat is een deel van het geld. Ingebracht door psv in de vorm van kapitaal, aandelen, winst, voorzieningen en reserves waarmee de activa (bezittingen) zijn gefinancieerd. Eigen vermogen is niet een kluis vol met geld of een bankrekening met miljoenen erop. Maar een grootboekrekening die het eerdergenoemde optelt. Als psv geen geen liquide middelen heeft (kas en bankrekening) kunnen ze niemand halen.

5 augustus 2017 om 13:51

Kennelijk niet. Dat verbaasde mij ook want dan sta je er echt heel belabberd voor. Ik had verwAcht na de 50 miljoen voor Depay en Wijnaldum dat ze toch ook wel een mooi bedrag hadden laten staan op de bankrekening .

Ik snap niet dat ze in Eindhoven zo dicht langs de rand varen. Je zou toch denken dat er na de lucratieve transfers van Depay, Wijnaldum etc. iets van een potje is om dit soort tegenslagen zonder al te veel directe gevolgen te kunnen opvangen?

Dit zat er aan te komen. PSV heeft nog steeds geen goed financieel en sportief beleid. Dat is onzichtbaar gebleven door 2 landstitels, maar het was toch vreemd dat met zo veel inkomsten nauwelijks winst gemaakt werd. Ook de vele huurconstructies waren in mijn ogen een teken aan de wand. Je kunt wel eens een speler huren om een keer iets tijdelijk op te vangen, maar jaar oop jaar spelers huren betekent dat je te weinig geld hebt om spelers te kopen. Van Ginkel kan nog steeds niet gekocht worden, alleen maar gehuurd na een verlenging bij Chelsea. Ondertussen heeft de club nauwelijks spelers met grote transferwaarde in huis. Er wordt matig ingekocht, er wordt te laat afscheid genomen van niet goed functionerende spelers. De 2 Mexikanen kregen een salaris dat zo hoog was dat het niet meer op te brengen was zonder CL, dus die moesten weg.
Daarbij lees ik nog steeds op fora zoals deze dat ze kwalitatief de beste selectie hebben. Nee hoor, helemaal niet. Er is een grote groep spelers die te kort komt voor het gewenste niveau. Denk aan een Isimat, Schwaab, Brenet, Locadia enz. Een Propper is nog steeds Vitesse niveau. Zoet is een degelijke keeper, maar niet meer dan dat. Ramselaar is talentvol, maar lijkt stil te staan in zijn ontwikkeling. Of Lukassen goed genoeg is moeten we nog afwachten.
Verder valt er weinig te verwachten van de leiding. Cocu, Brands en Gerbrands zijn zo met elkaar verweven dat ze elkaar niet kunnen laten vallen, want dan valt de rest mee.

5 augustus 2017 om 09:00

Je slaat de spijker op z'n kop! Dit is in mijn beleving het resultaat van slecht sportief/commerciëel beleid. Je kunt niet ongestraft je selectie naar beneden bijstellen, vanwege de omstandigheden in het voetbal. Daarmee gaan ook de transferwaardes mee omlaag en zit je in een negatieve spiraal. Het kan alleen wanneer je niet mee gaat doen om de bovenste plek, om van daaruit met eigen jeugd weer te bouwen en financiëel sterker te worden.

5 augustus 2017 om 09:34

Het financiële beleid is niet goed ? En dat basseer je op wat?
De begroting moet gewoon worden aangepast. Dat betekend dat er plannen gewijzigd moeten worden. Meer is het niet. Zoals ik al hieronder zeg, gaat het om zo weinig mogelijk concessies proberen te doen. Maar PSV zot echt niet in financiële problemen.

5 augustus 2017 om 10:17

Gebaseerd op?

Ohja het behalen van groene duimpjes,

Je geeft een opeenstapeling van meningen en presenteert het als een vaststaand feit. Lees de post van Scepticus eens en besef dat je slechts aan het gissen bent. Dergelijke informatie komt namelijk nauwelijks bij PSV naar buiten. Het enige wat ze nu weten is dat ze momenteel een tekort hebben. Je weet echter niet hoe ze dat tekort bepalen, dat weet jij niet, en dat weet ik niet. Voor hetzelfde geldt is dat tekort al opgevuld door het wegdoen van die twee Mexicanen, misschien is achter de schermen de transfer van Maher al rond. Kan allemaal. Is allemaal gissen, precies wat jij ook doet.

5 augustus 2017 om 12:59

@gaudi,

Onze vriend Mayarood heeft het niet zo op Psv. Zie je ook wel aan zijn reactie, louter open deuren intrappen en aannames.

Maar goed, hij krijgt heel veel 'groene duimpjes' dus het zal goed voelen in de onderbuik van supporters van concurrerende clubs.

'daarbij lees ik nog steeds op fora zoals deze dat ze kwalitatief de beste selectie hebben. Nee hoor, helemaal niet.'

Dat is toch subjectief? Hoe kun je zo'n uitspraak nou als een 'feit' presenteren?

5 augustus 2017 om 13:57

Ja dat os subjectief. Maar gezien de matige prestaties vorig jaar, dat de twee beste spelers ook nog eens zijn vertrokken en slechts 2 echte aankoop, een jonge zuid Amerikaan nog en een jonge verdediger terugkomt...gecombineerd met de EL voorronde wedstrijden ....lijkt dit toch inderdaad het geval.

5 augustus 2017 om 14:05

@mayarood

Je schrijft: "dit zat er aan te komen. PSV heeft nog steeds geen goed financieel en sportief beleid".

Ik vraag me af waarop dat is gebaseerd. Je weet die bewering op geen enkele manier te onderbouwen. PSV zit in de hoogste financiele categorie en dus als financieel kerngezond geclassificeerd. De club is daar door de Knvb geplaatst op basis van de financiele gegevens, waar jij niet over beschikt.

Het beleid waar PSV altijd veel succes mee heeft gehad is niet langer houdbaar omdat dat beleid was gebaseerd op handel op de transfermarkt en de transfersommen inmiddels zo de pan uit zijn gerezen dat ze nauwelijks meer op te hoesten zijn voor een club als Psv. De directie was daarom genoodzaakt om het over een andere boeg te gooien. Een dergelijke cultuuromslag vergt altijd de nodige tijd en je zult eerst moeten zaaien om later te kunnen oogsten. De club heeft een groot deel van de inkomsten van de afgelopen jaren in de modernisering van het jeugdcomplex en de jeugdopleiding gestoken. Het is daarom eenvoudig te verklaren dat er niet veel winst is gemaakt. Omdat het geld direct is geherinvesteerd. Daardoor kan het ook niet worden benut voor het versterken van de spelersgroep en is het ook logisch dat de selectie aan kwaliteit heeft ingeboet. Dat is echter niet meer een momentopname. Als je de huidige selectie van Ajax vergelijkt met die van 4 jaar geleden, is er ook een levensgroot verschil in kwaliteit. Waarom zou dat bij PSV over een paar jaar ook niet het geval kunnen zijn. PSV heeft door het missen van de EL een gat in de begroting van 5 miljoen. Dat is een behoorlijk bedrag, maar natuurlijk geen enkele aanleiding om net te doen alsof de club ieder moment om kan vallen.

Dat PSV de afgelopen jaren zoveel spelers heeft gehuurd, is ook helemaal niet zo negatief als jij het uitlegt. Integendeel het is even begrijpelijk als verstandig. Men heeft kennelijk lering getrokken uit de problemen waar Ajax mee te maken heeft gekregen vlak na de beleidswijziging. Omdat de bestuurders van Ajax werden opgezadeld met de erfenis van hun voorgangers, een zwaar verliesgevende begroting en een kas die bijna leeg was, moesten zij een zware bezuinigingsronde doorvoeren. Als je moet bezuinigen, dienen de uitgaven te worden beperkt en kan je dus geen miljoenen aan transfers uitgeven. Daardoor kon het gebeuren dat de beste spelers vertrokken en de vervangers die werden gehaald beduidend minder waren omdat er maar een beperkt budget beschikbaar was om in de selectie te investeren. Als Eriksen weg gaat en je koopt er Duarte voor terug, doe je niet 1 maar 3 stappen terug. Het gevolg was dat de selectie steeds verder aan kwaliteit inboette en dat werd gaandeweg steeds meer zichtbaar in het spel en op den duur ook in het resultaat. Het is aan Frank de Boer te danken dat dit proces beperkt is gebleven tot een jaar 4. Door de geweldige resultaten die hij haalde met een beperkte selectie, wist de club veel geld te genereren en daarmee kon de financiele reorganisatie aanzienlijk worden versneld. PSV heeft kennelijk geleerd van de problemen bij Ajax. Ook die club heeft doordat de sportieve en financiele infrastructuur moest worden verbeterd weinig geld beschikbaar voor aankopen. Dat heeft men proberen op te vangen door de huur van spelers die men niet kon kopen, in de hoop dat de selectie er kwalitatief niet teveel op achteruit zou gaan. Ik vraag me af wat daar mis mee is. Je moet nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt en dan is het beter om te huren dan je in de schulden te steken.

Ajax heeft in het begin van de reorganisatie met exact dezelfde problemen te maken gehad als PSV nu. Dat is onzichtbaar gebleven door de goede resultaten, maar je hoeft geen wiskundig wonderkind te zijn om te kunnen uitrekenen dat als je 52 miljoen ophaalt uit transfers en CL deelname en er onder aan de streep maar 23 miljoen aan winst overblijft, je zonder die twee componenten zwaar verlies zou hebben geleden. De resultaten verbloemden derhalve de begrotingsproblemen omdat de verkoop van spelers en CL deelname nu eenmaal niet vanzelfsprekend zijn. Ajax heeft inmiddels een begroting die ook sluitend is zonder CL deelname en/of lucratieve uitgaande transfers. Dat heeft echter wel meer dan 4 jaar gekost. PSV heeft naar eigen zeggen aan het begin van de cultuuromslag al een (zo goed als) kostendekkende begroting. Dat is door de gemeente Eindhoven in de gronddeal min of meer afgedwongen. Op dat punt heeft PSV dus een voorsprong op Ajax. De achterstand die PSV op Ajax heeft, betreft de opleiding.

Dat PSV nog flink achter loopt op Ajax, mag overigens geen verbazing wekken omdat die club al 7 jaar geleden het roer helemaal om heeft gegooid. Het beleid van Ajax begint inmiddels haar vruchten af te werpen en zover is PSV natuurlijk nog niet omdat het beleid van die club net in de steigers staat. Er is echter geen enkele reden om te veronderstellen dat als Ajax in staat is om de gevolgen die een reorganisatie nu eenmaal met zich meebrengen, te boven te komen, PSV daar ook niet in zou moet kunnen slagen. Helemaal omdat PSV er aan het begin van die reorganisatie financieel veel beter voor staat dan bij Ajax het geval was. Dat het bij Ajax allemaal toch nog vrij snel is gegaan, is vooral te danken aan de goede resultaten. Dus mag je vaststellen dat er ook het nodige geluk bij komt kijken. En vakmanschap uiteraard. Of het nu met eigen spelers gebeurt of met die zijn gehuurd, is nu nog niet relevant. Dat is pas van later zorg als de reorganisatie is voltooid en de steigers kunnen worden weg gehaald.

5 augustus 2017 om 14:30

Je lange verhalen ten spijt, onderbouw je nergens de daadwerkelijke verandering op het gebied van sportief financiëel beleid. Het bouwen van een jeugdcomplex is nog iets heel anders dan die jonge gasten ook echt in te zetten ik het eerste elftal. Daarvoor is een cultuuromslag noodzakelijk in de organisatie, anders gaat dat niet eerder gebeuren dan op het moment dat het water ze aan de lippen staat, zoals ook feyenoord jaren geleden is overkomen. Een omslag dus van kopen en verkopen naar opleiden, rendement halen en met winst doorverkopen. Ik ken hun beleidsplan niet, maar dit stralen ze in ieder geval niet uit. Ik verwacht echter dat dit de enige mogelijkheid is in het huidig voetbal landschap en daarmee loopt psv nu dus een aantal jaren achter op feyenoord en Ajax, maar ook az en Utrecht.

5 augustus 2017 om 15:18

@jaakke,

'ik ken hun beleidsplan niet, maar dit stralen ze in ieder geval niet uit'

Nu doe je toch precies het zelfde?

5 augustus 2017 om 17:34

@jaakke

Ik weet niet of je al een keer hebt nagelezen wat je hebt opgeschreven, maar ik raad je aan om dat snel te doen want het is om het voorzichtig uit te drukken, hoogst opmerkelijk.

Niet alleen herhaal je zaken die ik ook heb benoemd, maar ook schrijf je "je lange verhalen ten spijt, onderbouw je nergens de daadwerkelijke verandering op het gebied van sportief financiã«el beleid", om de onderbouwing die ik daarvoor heb gegeven vervolgens bijna letterlijk op te noemen. Heel apart. Ik neem aan dat jij niet een konijnenhok in elkaar gaat timmeren, als je helemaal niet van plan bent om konijnen te nemen. Waarom zou PSV daar anders over denken?. De club gaat natuurlijk niet miljoenen investeren in de infrastructuur van de jeugdopleiding om er vervolgens niets mee te doen. Het feit dat men dat doet, is voldoende bewijs dat men het roer daadwerkelijk om wil gooien en van de jeugdopleiding een belangrijke(re) pijler onder het beleid wil maken. Bovendien kan men helemaal niet anders omdat het oude beleid onhoudbaar is geworden en ook daar heb ik meer dan voldoende argumenten voor aangevoerd. Je kritiek houdt op dat punt derhalve geen steek.

Niemand gaat de kinderkamer pas inrichten als het kind al geboren is. En dus is ook PSV eerst aan de slag gegaan om de faciliteiten van de jeugdopleiding te verbeteren en nieuwe jeugdtrainers aanstellen om dan pas zaken als de doorstroming te regelen. Het lijkt me logisch dat je aan het begin moet beginnen. Ik ben het wel met je eens dat de doorstroming het moeilijkste onderdeel van het proces zal worden en dat het nog moet worden afgewacht of men in staat is om dat in goede banen te leiden. Feyenoord en Ajax hebben daar al tientallen jaren ervaring mee en Ajax heeft daar zelf een grote reputatie mee opgebouwd waardoor ook grote talenten als Eriksen en Dolberg graag naar Amsterdam komen om hun opleiding te volgen. PSV heeft daar veel minder ervaring mee en ligt wat dat betreft ver achter op Ajax en Feyenoord.

Je hebt niets aan een jeugdopleiding als je niet bereid bent om in de talenten te investeren en hen voldoende aan spelen toe te laten komen. Ook als ze even in een dip terecht komen, iets waar ieder talent vroeg of laat mee te maken krijgt. Het wordt interessant om te zien of PSV de talenten ook daadwerkelijk een kans gaat geven omdat de verleiding om een talent als deze even niet in vorm is, te vervangen door een wat oudere speler natuurlijk heel groot is. Als PSV te vaak aan die verleiding toe gaat geven, is het project gedoemd om te mislukken. Ik ben daar eerlijk gezegd echter niet zo bang voor omdat het oude beleid inmiddels onhoudbaar is geworden en er feitelijk geen weg terug is. PSV zal het nieuwe beleid wel tot een succes moeten maken om te voorkomen dat Ajax en Feyenoord te ver weg lopen en het jaren gaat kosten om die weer in te halen. Dat kan men zich eenvoudigweg niet veroorloven. De enige vraag is wat mij betreft hoe lang het zal gaan duren.

Het is een gat in de begroting. Stelt weinig voor. Het gat is zo gedicht. Maar ze willen natuurlijk zo weinig mogelijk concessies doen aan het uitgewerkte beleidsplan.
De begroting zal moeten worden aangepast of er zal ergens een meevaller worden gevonden. Maar PSV komt hierdoor niet in de financiële problemen.

UEFA begroting is opgenomen in de begroting van PSV vind ik het echt niet kunnen. Je hebt geen garantie dat je elk jaar in het Europees presteert. Doe dat zonder de begroting van UEFA, zie dat als extraatje.

5 augustus 2017 om 09:58

Toch is de KNVB akkoord gegaan met deze begroting waar nu kennelijk een storend tekort is opgetreden. Hoe doen andere clubs het? Begroten die ook Europese prestaties zonder dat je een garantie hebt op succes?

5 augustus 2017 om 10:22

Gaat dit over KNVB? Nee PSV! Ze zijn verantwoordelijk. Een betrouwbare boekhouder is iemand die dat niet opneemt.

5 augustus 2017 om 14:00

Ajax en Feyenoord wel. Andere clubs natuurlijk niet.

5 augustus 2017 om 10:04

Als je 44 jaar op rij Europees voetbal haalt dan is dat geen extraatje. Het is gewoon een schande dat je niet eens de poulefase haalt.

5 augustus 2017 om 10:27

Vroeger heb je als je hoog staat in de competitie garantie voor een plek in het Europees naar nu heb je te maken met voorronde... dus schaf dit eens af.

Tja als ze een goede linksback halen en een die trainer eruit gooien worden ze toch kampioen. Geen Europa betekend zo 4 a 10 punten meer dan de clubs die dat wel moeten.

5 augustus 2017 om 11:08

Is dat zo? Ik snap de gedachte hoor, maar vraag me af of het aangetoond is dat clubs die korter of niet in europa meedoen meer of minder punten halen, en hoeveel.

5 augustus 2017 om 13:03

@dante,

Volgens mij was het vorig jaar bij zowel Ajax, PSV als Feyenoord elke keer niet om aan te gluren na zo'n Europese wedstrijd. Veel punten verloren.

5 augustus 2017 om 14:01

Gevoelsmatig is dat wel zo. Dat zou wel eens een interessante statistiek zijn om uit te zoeken..

5 augustus 2017 om 14:56

Het was heel vaak niet om aan te gluren, niet zozeer alleen na europees. Ook had Ajax maar een puntje minder dan het seizoen ervoor geloof ik, ondanks veel europese wedstrijden. Daar valt dus ook niet veel uit te halen. Ik heb ook niet het gevoel dat wij na europees veel punten hebben laten liggen, want we lieten in die fase sws erg weinig liggen. Maar zoals Pieter zegt het is wel interessant om te weten. Lijkt er alleen niet op dat wij het weten.

5 augustus 2017 om 15:07

Ik heb het even opgezocht.

18 september Psv-Feyenoord 0-1
2 oktober Willem II-Feyenoord 0-2
23 oktober Feyenoord-Ajax 1-1
6 november GAE-Feyenoord 1-0
27 november Utrecht-Feyenoord 3-3
11 december AZ-Feyenoord 0-4

Eigenlijk is hier de 1-0 tegen GAE de enige vreemde uitslag. Zeker aangezien 5 van de 6 wedstrijden uitwedstrijden waren kan ik hier niet uithalen dat we het lastiger hadden na europees.

Had PSV de verkoop van Jetro Willems wel begroot? Die jongen is voor een bedrag verkocht waarmee het gat op de begroting toch is gedicht?

5 augustus 2017 om 14:02

Hebben ze daarvoor zuid Amerikaan en Lukassen niet coor gekocht?

Ik zou bewust voor een tussenjaar kiezen en dit openlijk uitspreken. Dit had ik ook zonder de Europese uitschakeling gedaan. De selectie is er te veel op achteruit gegaan en er zijn ook geen potentiële cashcows die tientallen miljoenen opleveren. Er zitten een aantal talentvolle spelers aan te komen, geef die jongens wat speeltijd, zo bespaar je geld en zo creëer je weer waarde op het veld. De strijd met Ajax (en waarschijnlijk Feyenoord) ga je dit seizoen toch verliezen. Anders blijf je doorhobbelen en heb je het volgend seizoen weer moeilijk.

5 augustus 2017 om 14:05

Mee eens. Beter nu een stapje terug om er later weer 2 vooruit te doen. Met de huidige selectie word je geen kampioen en heel verontrustend is dat er eigenlijk geen een speler is die een leuke transfereaarde voor de toekomst gaat opleveren . Er moeten nu dus echt meer spelers uit eigen jeugd gaan doorbreken.

Psv heeft ook gewoon pech gehad met Luuk de Jobg die ineens gesn bal meer raakt.. Ze missen gewoon een echte pesv voetballer. Tijd om volgend seizoen Affelay en Robben terug te halen

5 augustus 2017 om 10:58

Robben gaat niet meer naar PSV. On topic: hoe je het went of keert, dit is een debacle voor PSV. Sportief, financieel en qua imago. Het onderstreept de gaande neergang van het NL voetbal t.o.v. Europa. Nederland is hard op weg een klein voetballand te worden.

gewoon een gat van 5 miljoen op de begroting, wordt melding van gemaakt omdat waarschijnlijk moet.

Lijkt mij geen probleem voor PSV om dat te dichten, zal vast nog wel éã©n of twee spelers verkocht worden.

Psv moet alleen veel meer de jeugd een kans geven, Feijenoord en Ajax hebben dit al tijden begrepen en vangen ook veel geld voor hun zelf opgeleide spelers.

Psv blijft te veel hangen op de huurspelers.

Iedere club zit wel eens in een dalletje, ze komen er altijd weer uit.

PSV heeft toch nog wel geld op de bankrekening staan om dit gat voor 1 jaar op te vullen? De 50 miljoen van Depay en Wijnaldum zijn er toch nog niet doorheen gedraaid?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren