Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Ajax is een club die successupporters aantrekt, geef mij maar Feyenoord’

Laatste update:

John van Zweden is een uitgesproken persoonlijkheid. De 55-jarige ondernemer werd geboren in Den Haag en is fervent supporter van ADO. Van Zweden haalde in het verleden diverse malen de krantenkoppen vanwege zijn weinig genuanceerde mening over Ajax, maar betwist dat hij haatgevoelens koestert jegens de Amsterdamse club.

"Ik heb helemaal geen hekel aan Ajax, maar daarom hoef ik er toch niet van te houden?", vraagt hij zich hardop af in gesprek met Nieuwe Revu. "Ik heb ook niks tegen Amsterdam of zo. Maar Ajax is wel een club die nu eenmaal een hoop successupporters aantrekt, en dat soort gasten kunnen me gestolen worden. Geef mij dan maar Feyenoord. Dat is net als ADO een echte volksclub met hondstrouwe supporters in goede en slechte tijden. Met 10-0 verliezen van PSV, en de week daarop is De Kuip vol en staan ze als één man achter hun club. Voor zo’n club kan ik alleen maar enorm veel respect hebben."

Van Zweden is inmiddels succesvol ondernemer. Van onbesproken gedrag is hij echter allerminst. "Ik was een ratje, maar beslist geen hooligan", kijkt hij terug op zijn jeugdjaren. "Ik heb twee keer vastgezeten wegens knokken, toevallig beide keren tegen Ajax-supporters. Maar ik heb toen nooit iets vernield. Van de drugs ben ik altijd af gebleven. Ik ben ook nooit met drank op naar het stadion gegaan. Dat zweer ik je met de hand op mijn hart. Ik zal het je nog sterker vertellen: in mijn hele leven heb ik nog nooit een sigaret aangeraakt. Pas de laatste jaren ben ik een biertje gaan waarderen."

Kun jij je vinden in de woorden van John van Zweden?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ach John van Zweden, de man die je ook niet serieus kan nemen
Neem als voorbeeld het gerucht van Sneijder maar...

19 juli 2017 om 10:57

Dat is ook zo, maar toch vind ik het jammer dat deze man een podium krijgt. Zeker in deze tijd van verbroedering rondom de situatie van Nouri vind ik dit soort berichtgeving nog irritanter. Een domme man die met domme praat een wit voetje probeert te halen, maar niemand zit te wachten op de mening van John van Zweden die door een leuke investering het gevoel heeft gekregen dat hij iets voorstelt in de voetballerij. Totaal onnodig en misplaatst dit, ik hoop juist dat we gezonde rivaliteit kunnen behouden zonder dat gehaat en gezeik, daar wordt het leven niet leuker van.

19 juli 2017 om 11:32

je hebt natuurlijk helemaal gelijk jizzy, maar John van Zweden past natuurlijk fantastisch in de voetbalwereeld.
Toch een wereld waar grote bek en knaken het winnen van intelligentie, vooruitzien en goed beleid.
Kijk naar Ajax waar succesvolle, welbespraakte zakenmensen als Frank Kales of Rcik van den boog kapot gemaakt werden. Maar Edwin vd sar met zn lagere school diploma en 1 vinger typen bejubeld wordt.
Wat ik maar wil zeggen, de voetbalwereld is een volkssport met een voorliefde voor uitgesproken karakters. Voor weloverwogen intelligente mensen, moet je meer bij tennis zijn...

19 juli 2017 om 11:46

Volgens mij gaat het toch aardig goed met Ajax sinds er oud voetballers de leiding hebben!

19 juli 2017 om 11:56

Hoewel je grotendeels gelijk hebt over karakters in de voetbalwereld, vind ik je opmerking over Van der Sar een beetje kinderachtig. Die man heeft ook gewoon gestudeerd en een diploma gehaald. Zit dus wel iets meer achter dan alleen zijn naam.

19 juli 2017 om 11:58

Voor het geval dat je het niet weet: van der Sar heeft een master titel, dwz. een afgeronde HBO opleiding...

19 juli 2017 om 12:16

Als je een hbo afrondt heb je geen mastertitel hoor maat.

19 juli 2017 om 12:41

Ajax fans uit regio Amsterdam lijken mij toch wel echte fans. Uit andere steden zijn het trouwe successupporters met aanvallend voetbal retoriek. Verder gaat wel over van ouders op kinderen. Wat van Zweden zegt lijkt mij flauwekul

19 juli 2017 om 13:03

@ peter isaias

Dus ik ben een trouwe successupporter omdat ik niet in Amsterdam woon en er nooit gewoond heb? Rare beredenering hebben sommige zeg.

Ik ben Ajacied in hart en nieren sinds ik op m'n 5e het prachtige Ajax onder van Gaal heb kunnen aanschouwen. 0,0 invloed vanuit huis, 0,0 invloed vanuit de omgeving.

Mag ik nu ook aub een echte fan zijn?...........................

Statements dat je voor een club moet zijn omdat je uit die gemeente/regio komt is bullshit. Dank u

19 juli 2017 om 13:09

@clarkkent2, In mijn ogen zie je allerlei verbanden die er niet zijn. Je manipuleert in feite de statistieken door in de voetbalwereld mislukte welbespraakte, hoogopgeleide en in het bedrijfsleven succesvolle v/d Boog en Kales af te zetten tegen de door jou als minkukel afgeschilderde v/d Sar.

Frank en Rick deden gewoon hun werk niet goed, klaar. Een club als Ajax leiden is veel lastiger dan directeur zijn van Ibm, omdat je bij Ajax naast de medewerkers binnen Ajax te maken hebt met de machtige ledenraad waarin ieder lid zijn eigen agenda heeft. Het is dus in sommige gevallen, zoals bij Ajax, voor mensen die van buiten de club of de voetballerij komen wel lastig laveren, want die wereld is gewoon anders. Al moeten topmensen uit het bedrijfsleven gewend zijn aan backstabbers en hielenlikkers e.d. want die mensen lopen ook in het bedrijfsleven rond. Maar ook in de voetballerij lopen vnl nette mensen rond die meestal niet markant zijn. Neem b.v. Gudde, Gerbrands, jan Smit en Joop Munsterman

On: John van Zweden is een patjepeeer en een (voormalige) hooligan en hooligans moeten ten aller tijden genegeerd worden. Dat hij geen hekel heeft aan Ajax is ook een pertinente leugen, daarom heeft hij ook zo'n simpele mening over Ajaxsupporters.

Overigens vraag ik me af waarom een deel van de ADO aanhang afgelopen seizoen in de Kuip zat

19 juli 2017 om 13:32

peter isaias, ik kom niet uit amsterdam, maar uit het uiterste zuiden en ben ajacied en geen successupporter, vind je opmerking niet gepast. Dhr. van Zweden mag zijn mening hebben, maar ook hier vindt ik het niet gepast, hij haat ajax gewoon, punt

19 juli 2017 om 14:03

Nee maar als je een mastertitel hebt behaald, heb je wel minimaal een HBO studie afgerond.

19 juli 2017 om 14:06

@dconcoxxx

Van Zweden vindt zichzelf geen hooligan, en beweert compleet het tegenovergestelde van wat jij zegt. Hoezo zou jij beter weten wat hij vindt? En een simpele mening is een mening die echter door ontiegelijk veel mensen wordt gedeeld, en wat nou ook niet echt als een verrassing mag komen, nietwaar? Feit is dat succes aantrekt, en aangezien Ajax vrij succesvol is, betekent dat een hoop 'fans' die nauwelijks weten wie er in het doel staat. Dus ja, ik deel de mening van John compleet, Ajax heeft een hoop 'nepsupporters'.

19 juli 2017 om 14:07

@jolano

Sterke argumentatie: hij haat ajax gewoon. Hij zegt het toch treffend, hij haat ze niet, maar hij houdt ook niet van ze. Wat is daar gek aan?

19 juli 2017 om 14:46

Wat er gek aan is, is dat hij liegt. Misschien dat jij hem nog niet kent, maar elk weldenkend mens die hem kent weet dat hij een hekel aan ajax heeft.

19 juli 2017 om 14:57

Het lijkt me sterk dat wanneer je een club of zijn fans niet haat, je een tattoo laat zetten met de tekst "we beat the scum" omdat je clubje van ze gewonnen heeft... of dat je liever hebt dat ajax degradeert dan dat ado kampioen wordt en dat je zegt dat je de club, de mensen, de stad, de kleuren en het taaltje bij ajax niks vindt... dat kan alleen voortkomen uit pure haat...

19 juli 2017 om 15:28

Haten is zo'n sterk begrip, vind je niet? En waarom hij zo'n uitspraak doet, weet ik niet, maar hij zal er vast zijn redenen voor hebben.

En daarnaast, ik heb ook totaal niets met Ajax als club, vind de mensen over het algemeen een enorm 'hochnäsig', vind de stad echt helemaal niets, en vind het Amsterdams accent verschrikkelijk. Betekent dat echter dat ik 'pure haat' voor ze voel? Volgens mij niet, het is alleen niet mijn club, volk en stad.

Beetje nuancering mag dus wel.

19 juli 2017 om 15:33

Je snapt er niet zoveel van hè? Je kunt een universitaire bachelor halen en vervolgens een master doen zonder ooit iets met een hbo te maken te hebben gehad. Als je de behoefte voelt om iets uit te leggen, zorg dan wel dat je snapt waarover je het hebt.

19 juli 2017 om 16:32

&jordy b. Ik heb geen respect voor fans als jij. Gewoon voor de rijkste dus succesvolste club zijn. ijsselmeervogels speelt ook mooi voetbal. Misschien ben je ook voor een ander land tijdens het ek/wk aangezien andere ploegen al jaren mooier voetbal spelen. En als er een oorlog komt, ben je dan voor het land met de mooiste tanks? Support your locals!

19 juli 2017 om 19:46

Dat fans van andere clubs liever hebben dat Ajax degradeert dan dat hun eigen club kampioen wordt is een fabeltje dat sommige Ajacieden zichzelf wijsmaken. Hoogmoedswaanzin heet dat syndroom.

19 juli 2017 om 23:01

Isaias: Dat mag jou mening zijn. Ik kijk voetbal voor de mooie aanvallende acties. Ik kies voor goals. Liever een 4-3 wedstrijd dan een 1-0. Ik kies voor zelfvertrouwen. En nee niet alles is dan top. De vechtersmentalitiet laat soms te wensen over. Soms naïef en niet consolideren....maar het mooie van het voetbal vindt ik dan belangrijker en daardoor heb ik al een kleine 40 jaar geleden gekozen voor een club. En dat dat niet de IJsselmeer vogels zijn komt omdat ik die op 5 jarige leeftijd niet zo vaak op het hoogste niveau zag presteren. Mijn club is daardoor AJAX. En ja ik heb gewoon respect voor de kwaliteiten en eigenschappen die de andere clubs hebben. Jammer dat het respect voor de andere club en supporter niet bij iedereen even groot is. Het zou toch zo veel prettiger zijn als iedereen wat makkelijker respect voor een ander konden opbrengen.

19 juli 2017 om 23:07

Ik snap het prima, maar begrijpend lezen is niet je sterkste kant begrijp ik. Ik zeg namelijk "minimaal", een universitaire bachelor is een trede hoger.

19 juli 2017 om 11:01

Die man is zo een enorme flapdrol hè. Echt ongelooflijk. Maar goed, het is een simpele vent, simpele ziel.

En zo jammer dat hij hierover moet beginnen. Je kunt het ook gewoon laten gaan.

19 juli 2017 om 12:11

was het maar waar dat gerucht

19 juli 2017 om 13:09

Beetje zoiets als Sjaak zwart van Ajax dus?

Alleen krijgen we van Sjaak Zwart wekelijks dikke onzin te horen en van John een paar x per jaar.

19 juli 2017 om 23:04

Klopt, alleen heeft Zwart iets betekend in het voetbal. Deze man is en "gewone" supporter die toevallig ergens anders door bekend is geworden. Dat is mi toch een verschil

ADO heeft natuurlijk precies evenveel supporters als toen ze een onbeduidend clubje in de eerste divisie waren.

Oei oei oei, dit gaat weer discussie opleveren. Maar ik zwengel 'm wel aan. Ook de kuip kent groei van seizoenkaarthouders na een goed jaar en daling van aantal na een slecht jaar. Wat een trieste uitspraak eigenlijk.

19 juli 2017 om 10:44

In de HCS tijd zaten er geregeld maar 5000 mensen in De Kuip. Dat wordt nog weleens vergeten.

19 juli 2017 om 10:51

Elke club die het goed doet trekt successupporters aan. In 2010 zag ik opvallend veel Twente shirts, nu zie ik weer meer Feyenoord shirts rondlopen dan normaal. Clubs trekken niet dat soort supporters aan, maar succes. Alsof Ajax alleen maar successupporters heeft. Ajax heeft ook al drie jaar geen prijs gewonnen.

19 juli 2017 om 14:12

Ja, dat klopt wel natuurlijk. Een hoop mensen vinden Feyenoord weer 'hot' op dit moment. Maar wij hebben aan de andere kant nooit een langere periode van succes gekend, zoals Ajax dat wel kent. 3 of 4 jaar achtereen kampioen worden heeft nou eenmaal zijn weerslag op jonkies die nog een clubkeuze moeten maken. En tja, succes trekt nou eenmaal aan, zoals je zelf ook al treffend zegt.

19 juli 2017 om 14:59

Als die jonkies vervolgens hun hele leven voor dezelfde club maken kun je het moeilijk successupporters noemen...

19 juli 2017 om 15:30

Dat klopt natuurlijk wel, maar dat succes betekent wel dat meer mensen daarnaartoe getrokken worden, als vliegen op stront. En dat succes zorgt nou eenmaal voor successupporters, dat is niet alleen bij Ajax zo.

19 juli 2017 om 23:10

Er zijn supporters die van bloem naar bloem vliegen. Er zijn er ook die ergens beginnen en vervolgens een gevoel ontwikkelen. Dat gevoel heeft, aten we het zo maar even noemen, gewone supporter nodig. Ben er vrij zeker van dat er op de Coolsingel mensen stonden die eerder in Eindhoven en Amsterdam een feest aan het vieren waren.

19 juli 2017 om 10:57

Bovendien is de uitspraak 'na de 10-0 zat de Kuip vol' natuurlijk niet waar, dit is makkelijk terug te vinden op internet:
Ze speelden meteen de woensdag erna dus daar waren al een hoop kaarten voor verkocht: 41.600. De weken erop:
Feyenoord - Roda: 38.000, Feyenoord - Heerenveen: 39.000, met een capaciteit van 51.117 heb je het dan dus ongeveer over hetzelfde opkomstpercentage als gemiddeld bij ADO (behalve als de top 3 op bezoek komt).

19 juli 2017 om 11:03

Sander capaciteit is leuk natuurlijk. En ook leuk om aan te halen. Maar iedereen weet inmiddels toch wel dat er niet zoveel mensen in mogen?

19 juli 2017 om 11:09

Vooruit, daar heb je gelijk in (het is 47 duizend en een beetje tijdens Feyenoord wedstrijden, was dot overigens in 10/11 ook al zo?). Excuus dan zat hij blijkbaar toch vol. Ohnee wacht, nogsteeds 8 a 9 duizend lege plekken.

19 juli 2017 om 11:20

Ja, maar er mogen er wel meer dan 38k in

19 juli 2017 om 11:43

Sander en 'lucas',

De capaciteit van Feyenoord schommelt door de jaren heen tussen de 42.000 en 47.000, al is het jaren 45.000 maximaal geweest. Het ligt aan het soort wedstrijd etc. Tegen een tegenstander als VVV zal het maximaal zijn geweest. Dus laten we uitgaan van 45.000-47.000.

Jij stelt dat 41.600 mensen in het stadion zaten tijdens Feyenoord - VVV Venlo. Naast dat dit de wedstrijd na de 10-0 is, is dit ook een wedstrijd op woensdagavond. 41.600 is dan helemaal geen gek aantal .

Dat Feyenoord niet altijd trouw is geweest, dat valt zeker te zien in de geschiedenis. Maar hoe jij Feyenoord probeert af te doen, vind ik toch best krom. Maken andere clubs deze situatie mee, dan is de kans aanzienlijk dat de bezettingsgraad lager komt te liggen. En dan vooral een sneer naar Ajax. Wanneer zij in deze situatie komen te geraken, dan zullen vrij veel seizoenkaarthouders op de lange zijde het af weten. Naja, het zullen vrijwel alle seizoenkaarthouders op de lange zijde zijn, dat weet jij waarschijnlijk ook wel .

19 juli 2017 om 11:54

Ik weet niet hoe je aan de cijfers bent gekomen, maar het klopt niet helemaal.

Die woensdag na de 10-0 speelden we tegen Vvv. Ik heb die avond geprobeerd tickets te kopen bij de officiele ticketshop voor het stadion, maar ze waren uitverkocht. Uiteindelijk heb ik voor (als ik het me goed kan herinneren) 60 euro per stuk twee tickets gekocht van iemand voor het stadion. Dit waren tickets voor vak W1.

Wellicht dat er wat business seats beschikbaar waren, maar normale stoelen waren er niet meer

19 juli 2017 om 12:13

@emre61

Misschien een aantal seizoenskaarthouders die niet op zijn komen dagen? Geen idee verder hoor. Ik vind het ook geen relevante discussie, als er na een 10-0 nederlaag nog altijd ruim 40.000 zitten op een woensdagavond dan mag je dat gerust nog een vol stadion noemen, daar hoeft het echt niet tot aan het laatste stoeltje voor vol te zitten.

19 juli 2017 om 13:21

Ik probeer Feyenoord helemaal voor niks af te doen. Feyenoord heeft (als totaalplaatje) het trouwste publiek van het land, dat durf ik als Ajacied ook nog wel vrolijk toe te geven. Ik probeer alleen 'de Kuip zit áltijd vol' ietwat te nuanceren. Want men doet altijd lacherig als er een paar honderd/-duizend stoelen leeg zijn in de Arena, maar ook in de kuip komt dit voor (en niet alleen na de 10-0). Dat bedoel ik er alleen mee te zeggen. En voor jullie je aangevallen voelen: ja, meestal heeft de Kuip alsnog een hoger percentage vol dan de Arena inderdaad :D Offtopic: om op de 'lange kant seizoenskaarthouders' bij Ajax terug te komen. Ik vind dat de club een voorbeeld moet nemen aan het model dat Bayern hanteert, niet minimaal 13 a 14 van de 17 thuiswedstrijden aanwezig? Dan gaat je seizoenskaart door naar iemand die wél wil komen. Dit zou Ajax absoluut ten goede komen.

19 juli 2017 om 10:58

Ik heb al jaren een seizoenkaart en mag mezelf een echte Feyenoorder noemen.
We hebben een trouwe kern van echte supporters, maar ook bij ons komen dagjesmensen en successupporters.
De Coolsingel stond vol een paar weken geleden en ook na de kampioenswedstrijd werd er hard gefeest en dat was echt niet alleen met mensen die echte supporters zijn, maar ook met veel mensen die gewoon een feestje wilden vieren en het kampioenschap aangrepen om mee te feesten. Kortom; ook bij Feyenoord komen er bepaalde mensen op succes af die je in een slecht jaar niet in de kuip zal zien.

19 juli 2017 om 12:30

@Faas010. Ook onder seizoenskaarthouders heb je vele mensen die geen 'echte' supporters zijn. Dat zijn bijvoorbeeld meelopers/rellers. Dan heb ik liever mensen zonder seizoenskaart buiten het stadion die meefeesten dan die debielen met een seizoenskaart die meerellen. Je argument is zwak

19 juli 2017 om 13:31

Jouw reactie is zwak. Ik zeg nergens dat de ene supporter beter is dan de andere, maar wijs alleen naar het feit dat succes mensen aantrekt. Als je wint hebt je vrienden. zo werkt het nou eenmaal.

Lees mijn reactie nog eens goed na en geef aan waar ik het heb over "meelopers en rellers"

19 juli 2017 om 14:10

@faas010

Rijen dik, echte vrienden. Helemaal waar.

Waar ik het echter niet mee eens bent is het in een adem noemen van dagjesmensen en successupporters. Successupporters a la, dat ga je nooit tegen, maar dagjesmensen zullen vast niet allemaal successupporters zijn. Wat is er erg aan niet elke week naar de Kuip te kunnen? Of het geld er niet voor hebben, het vervoer, of gewoonweg de zin om tussen een aantal van die volwassenen te staan die de ene na de andere negatieve benaming of vloek eruit gooien? Ik zie mezelf ook als een supporter, maar ik kan een hoop Kuipbezoekers missen als kiespijn.

19 juli 2017 om 14:32

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die de behoefte of het geld niet hebben. Ik zeg dan ook niet dat dat soort supporters er niet toe doen of minder zijn dan een ander.
Het punt dat ik probeer te maken is dat het bij ons net als bij andere clubs gaat. Als je wint heb je vrienden. Van Zweden zegt dat alleen bij Ajax successupporters zijn te vinden, ik zeg dat wij ze ook hebben.

19 juli 2017 om 14:38

In dat geval heb je natuurlijk helemaal gelijk. Ik denk echter dat het aantal bij Ajax vele malen hoger is, vanwege de langere periode waarin zij succesvol zijn geweest. Successupporters is voor Feyenoorders sowieso een onbekend begrip. Het is namelijk geen feest om een Feyenoordsupporter te zijn.

"twee keer vastgezeten vanwege knokken met toevallig Ajax-supporters".

Tuurlijk John, vast heel toevallig. Mening -- > prullenbak. Fijne dag!

19 juli 2017 om 12:06

Stond hier niet een keer een filmpje van van zweden waar gevraag werd ado kampioen of Ajax degraderen en dat hij voor "Ajax degraderen" koos. Hahahahaha.

19 juli 2017 om 12:12

http://m.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=283125 Voor de geïnteresseerde.

19 juli 2017 om 12:14

Zijn haat tegen Ajax is groter dan zijn liefde voor ADO. John moet je niet serieus nemen.

19 juli 2017 om 12:29

Haha ja mooi hè. In dit artikel: "ik heb ook niks tegen Amsterdam of zo." In dat filmpje: "ik vind die club niks. Vind de stad niks, kleuren niks, taaltje niks. Helemaal niks."

Van Zweden. Mijn god, word eens volwassen. Vorig seizoen liep men in Nederland de polonaise voor Feyenoords schaal. Iedereen 'gunde' het hun. Zouden heel veel van die lui geen 'succesfans' zijn geweest? Alsjeblieft, wat een gedrag zeg. Geef mij dan iemand als Jan Boskamp die tenminste als een volwassen iemand Ajax ook wat respect kan geven. Echt, wat is de nieuwswaarde van dit soort stukjes?

19 juli 2017 om 10:46

Kom op zeg. Succes brengt nou eenmaal "succesfans" met zich mee. Denk je nou echt dat dit niet bij jou club gebeurt?

19 juli 2017 om 10:54

Ik heb het idee dat hij doelt op het feit dat als het slecht gaat bij Feyenoord (toen ze voor plek 3-8 speelde) er gewoon netjes 50000 mensen in het stadion zitten.

Ajax heeft eerder slechte jaren gehad, en als er dan 30000 man in de Arena zitten is het veel.

19 juli 2017 om 10:58

Het valt mij op dat het vaak mensen zijn die niks met Ajax hebben die het zo graag over de toeschouwersaantallen hebbrn. Lekker belangrijk joh of er nou 30.000 of 50.000 zitten.

19 juli 2017 om 11:01

Hebben jullie nou echt oogkleppen op? Ik zal nooit beweren dat er bij Ajax trouwer publiek is (stadionbreed dan he, niet qua harde kernen) dan bij Feyenoord, want dat is simpelweg niet zo. Maar in de slechte jaren van Feyenoord zat er ook écht niet wekelijks 50.000 man hoor.

19 juli 2017 om 11:05

Sterker nog, de weken na de 10-0 heeft het voor een kwart leeggezeten. Zulke diepe dalen zie je bij Ajax niet eens .

19 juli 2017 om 11:25

Maar dat is onzin. Feyenoord heeft in de jaren 90 ook gewoon periodes gehad waarin er 5000 man in het stadion zat. Dat is bij Ajax nooit gebeurt. Feyenoord heeft een heel jaar de tweede ring niet open gehad. Dat gelul over het eeuwenoude hondstrouwe legioen is gewoon een mediapraatje. De weken na de 10-0 waren er er regelmatig 10000 plekken vrij.

Begrijp me niet verkeerd, als de kuip vol zit (en dat is vaak) en ze hebben er zin in dan kan de sfeer zich meten met de beste. Maar er wordt wel te heilig gedaan over het verschil tussen Ajax en Feyenoord. Feyenoord heeft ook gewoon dagjesmensen, successupporters en dergelijke. Net zo goed als Ajax een trouwe kern heeft die altijd komt opdagen.

19 juli 2017 om 12:09

Kun jij even de laatste wedstrijd aanwijzen waar er minder dan 30000 zaten? Zelfs heel vaak volgens jouw, dus wil de cijfers wel is zien.

19 juli 2017 om 13:15

Zulke diepe dalen zie je bij Ajax ook op tv. Verschil is dat Ajax meer seizoenkaarthouders heeft die dus wel een kaart hebben maar niet komen. Feyenoord hanteert een ander systeem met uit mn hoofd gezegd max 35000 seizoenkaarthouders en de rest losse verkoop voor degene die af en toe een wedstrijd willen bezoeken maar dan in verhouding meer betalen en waar Feyenoord dus meer aan verdient. Bij Ajax zie je vooral lege plekken in het stadion maar als je naar de toeschouwersaantallen kijkt staat er gewoon 50000+ toeschouwers

19 juli 2017 om 15:11

De cijfers: sinds 1997 heeft ajax enkel in 2001 en 2002 een gemiddelde gehaald dat onder de 40.000 lag. Vanaf dat jaar erna is het gemiddelde niet onder de 47.000 uitgekomen. Verder is er nog een duits onderzoek gedaan naar de bezetting van europese stadions in 2012 wat ik op vz zag waarin gemeld wordt dat de arena in die tijd gemiddeld voor 94% vol was en de kuip voor bijna 85%

19 juli 2017 om 16:00

@sander die cijfers zijn niet helemaal eerlijk aangezien Feyenoord daadwerkelijke bezetting meet en Ajax verkochte tickets.

Deze man speelt toch helemaal geen rol meer in het voetbal?

19 juli 2017 om 11:12

Zulke genuanceerde en goed-doordachte meningen mag hij lekker aan zijn vrienden in de Kuip en Den Haag verkopen.

19 juli 2017 om 11:19

Eigen mening is prima. Vind het op dit trieste moment eerlijk gezegd volledig misplaatst en ook onzin. Maar dat is mijn mening.

19 juli 2017 om 11:47

Is het relevant, dat is de vraag.

19 juli 2017 om 12:35

@claro2. Overdrijven is ook een vak. Een mening over een club hebben mag altijd. Appie zn situatie, waar jij op doelt, maakt de club niet gevrijwaard van kritiek.

19 juli 2017 om 13:43

Zeker niet maar je zag nu juist hoeveel echte en trouwe Ajaxfans heeft. Ik vind het nu een ongepaste opmerking daarom. Ok??

Die man is stiekem hartstikke onzeker. Dat zie je zo. Bakken vol met poen en iedereen moet wat van je. Ja dan kan je wel eens lichtelijk doordraaien.

John leef je leven maar blijf aub uit de publiciteit het wordt met de dag triester, kerel.

19 juli 2017 om 10:48

Tuurlijk. Dat mag zeker. Of het verstandig is, is wel wat anders.

19 juli 2017 om 15:22

Wat heeft hij neergezet? Hij heeft 50.000 pond betaald om swansea te redden met 6 anderen. Qua dagelijkse gang van zaken daar was hij verre van belangrijk.

ADO een club van het volk? Nee dan toch liever een successupporter

19 juli 2017 om 11:21

ADO is chinees. Ziel verkocht. Als deze grapjas met zijn grote mond wat had willen doen had hij erin moeten stappen ipv praatjes te verkopen

19 juli 2017 om 13:06

Helemaal mee eens, hij kan zich beter druk maken om zen eigen clubje waar het een niet te filmen puinhoop is.
Ajax verkocht binnen 3 dagen al zen 45.000 seizoenkaarten, je kan moeilijk zeggen dat dit allemaal successupporters zijn naar 3 jaar geen enkele prijs te hebben gewonnen.

Iedere club heeft successupporters. Kom ook zat mensen tegen van wie je nooit wist dat ze voor Feyenoord waren tot ze afgelopen seizoen kampioen werden.

Dat is ook precies de reden waarom ik geen behang in mn huis heb. Ik heb geen drank of pillen op, maar als ik behang zie, wil ik meteen gaan scheuren.... On: vertel eens wat nieuws John. Ga je eigen club ADO eens steunen ipv meeliften met Feyenoord. Nu is een Chinees aan het bewind in Den Haag met een halfbakken selectie. Doe daar eens wat aan of ben je bij ADO ook uitgekotst....

Lol en ADO is dat niet... Waar zijn al die mensen gebleven die een paar jaar terug er ineens zaten omdat ADO in de top 6 stond. Dat zijn dan geen successupporters Johnny?

Elke club heeft successupporters, de een alleen net even wat meer dan de ander omdat ze wat vaker succes hebben dan de ander.

Successupporters heb je bij elke club. Een vriend van me zei een jaar geleden nog dat hij niets om voetbal gaaf. Maar aan het einde van het seizoen kon hij het alleen nog maar over Feyenoord hebben.

Overigens is het legioen ook niet altijd zo hondstrouw geweest. Eind jaren tachtig en begin jaren negentig zaten er meestal nog geen 20.000 supporters in de Kuip, met als dieptepunt een gemiddelde van 9790 toeschouwers in het seizoen 1987-1988.

Ach successupporters is een beetje een overdreven term voor veel Ajax fans.

Ik ben er van overtuigd dat er gewoon heel veel Ajax fans zijn zoals ik: geboren in de jaren '80, liefde voor het spelletje ontwikkeld in de jaren '90 toen Ajax groot was, maar niet een onwijze voetbalfan. Ik houd van het spelletje maar het staat bij mij op plek 10 van dingen die ik belangrijk vind in het leven. Het is leuk vermaak. Ik ga dan ook naar een wedstrijd of 5 per jaar, niet veel meer. Dan kan je mij een 'nepsupporter' noemen, prima, maar ik zie dat niet zo. Als ik voetbal kijk ben ik voor Ajax, en dan kan ik ook echt fanatiek zijn.

Indien het een seizoen goed gaat zal ik inderdaad naar 7 ipv 5 wedstrijden gaan omdat er meer Europese wedstrijden op het programma staan. Zie dat niet echt als successupporter ofzo, ben ook naar wedstrijden geweest toen het slecht ging.

Edit: Ajax heeft ook gewoon veel supporters in de harde kern, onzin dat Ajax die niet zou hebben. Alleen omdat Ajax overall de meeste fans heeft in NL zal er inderdaad een groter percentage fans niet fanatiek supporter zijn tov andere clubs.

Dat hou je altijd als je de grootste en meest succesvolle club van het land bent. Liever zoveel succes dan eens in de 20 jaar een kampioenschap zoals Feyenoord..

19 juli 2017 om 11:06

Ja, maar omgekeerd werkt het zo natuurlijk ook bij Feyenoord. Het Legioen is heilig bij Feyenoord en vaak het fanatiekst genoemd. Alles draait om het Legioen, prijzen zijn mooi meegenomen. Wat mooi is hoor, alleen daardoor zitten er wel meer tokkies en tuig tussen.

Ook ik zeg niet dat een Feyenoordsupporter per definitie een tokkie is, maar het soort en de karakter van de club trekt een soortgelijk publiek aan. Ik kan me dan ook beter identificeren met een gemiddelde Ajaxsupporter dan Feyenoordsupporter. Elke supportersgroep heeft zo z'n voor- en keerzijde.

19 juli 2017 om 12:13

Nee wat ik zeg. Een club dat het meeste succes heeft, zal ook de meeste 'succes supporters' trekken. Dat is in dit geval Ajax en daarom heeft het misschien ook de meeste 'succes' supporters en zijn de fans misschien wat kritischer dan bij Feyenoord. Je gaat mij niet vertellen dat Psv, Twente, AZ en nu dit jaar Feyenoord geen nieuwe supporters erbij hebben gekregen na hun kampioenschap. Ook zonder het succes zal Ajax heus wel een trouwe achterban hebben. Dat zullen we alleen niet weten gezien de geschiedenis van Ajax. Dus noem Ajax fans dan maar successupporters want dat betekent dat de club goed presteert. Waarom ik voor Ajax ben? Ik woon en ben geboren in Amsterdam en mijn omgeving is voor Ajax dus voor mij is er nooit een andere optie geweest om Ajacied te zijn. Maar elke fan wil toch succes voor zijn club.

ik vind wel dat er een kern van waarheid in zijn verhaal zit. de arena is bijna altijd uitverkocht, maar zit bijna nooit vol. veel supporters kiezen er voor om op een wedstrijddag iets anders te gaan doen. dat zal bij een feyenoordsupporter minder snel gebeuren.
het probleem in zijn betoog zit meer in het feit dat dit bij bijna alle clubs zo gaat als bij ajax. gaat het goed dan komen er meer mensen, gaat het niet goed dan blijven ze thuis. dat is ook bij ado zo. ik denk dat feyenoord wat dat betreft een uitzondering is in nederland.

19 juli 2017 om 11:00

Natuurlijk zit er een kern van waarheid in. Ajax telt de verkochte kaartjes, als er dan wat lege plekken zijn zijn er seizoenskaarthouders niet op komen dagen. Ook ik als Ajax-supporter kan die conclusie wel trekken.

Ajax trekt door het hooghartige en kosmopolitische karakter van Amsterdam sneller 'yuppenvolk' aan dan Feyenoord en daar zullen mensen bij zitten die wat minder om de club geven dan bij Feyenoord, ik zal de eerste zijn die dat toe zal geven. Dat is de downside van het karakter van de club als Ajax. Het is alleen altijd jammer dat wanneer je de conclusie trekt dat de downside van het fanatieke Feyenoord publiek is dat dat meer tokkies en hooligans bij zitten dat per direct bestempeld moet worden als onzin want 'het legioen is alleen in positieve zin fanatiek'. Als dat besef nou eens door zou dringen bij beide supportersgroepen zou het geschreeuw over 'wij hebben het beste publiek - nee wij hebben het beste publiek' ook eens een keer over zijn. Elke supportersgroep heeft z'n mooie en slechte kanten.

19 juli 2017 om 11:02

Feyenoord is helemaal geen uitzondering. Als er 200.000 in de Kuip zouden passen, dan was het de laatste wedstrijden afgelopen seizoen volle bak geweest.

Maar dat zou waarschijnlijk niet zo zijn geweest als Feyenoord derde zou staan en niet meer omhoog of omlaag kon.

Feyenoord heeft gewoon veel supporters en een relatief klein stadion. Een deel van die supporters komt altijd, een deel zou ook komen als er meer plek was en een deel alleen als er wat te winnen valt.

19 juli 2017 om 11:02

Dr. Duck, vind dat je een goed punt hebt in je eerste paar zinnen. Kan natuurlijk ook zo zijn dat de Ajax supporters (seizoenkaarthouders) wat meer verspreid zitten over Nederland dan bij andere clubs, wat er wel is voor wil zorgen dat ze niet kunnen komen. (blijft natuurlijk speculeren)

Wat ook de indruk kan wekken dat Feyenoord supporters meer aanwezig zijn in het stadion, is omdat in de Arena de harde kernen een vak hebben, waar ze in de Kuip meer verspreid zitten door het hele stadion.

Uiteindelijk is het natuurlijk raar dat van Zweden 'betwist' haatgevoelens jegens Ajax te hebben, terwijl iedereen in Nederland, ook de ADO en Feyenoord supporters, wel beter weten.

Ongelijk kan ik hem niet geven. Ik heb bij veel mensen die zichzelf Ajaxied noemen vaak het gevoel dat het successupporters zijn. Daarmee zet ik niet de echte fans weg. Feyenoord heeft die groep dit jaar ook zeker gehad. Echter was het succes er de afgelopen tijd niet dus zul je die niet zo snel zien dan.

Als ik een vergelijking moet trekken is het dat dagjes Ajaxieden vaak een beetje dezelfde mentaliteit hebben als dat het merendeel van ons heeft met Oranje. Gaat het goed, lopen we met de wuppies op straat. Is Danny Blind coach dan blijven ze thuis.

19 juli 2017 om 11:28

Oké maar dit zegt iets over jouw gevoel. Ik ken veel mensen die "wel iets met Feyenoord hebben". Zagen geen wedstrijd live. Ik kon beter opstellingen, transfers en spelers noemen. Al die jaren niet veel van die mensen gehoord. Totdat ze vorig jaar ineens vooraan stonden toen Feyenoord kampioen werd en ineens zo'n grote mond hadden over clubliefde en over wat voor verheven iets Feyenoord supporter zijn wel niet is. Die mensen kan ik ook successupporters noemen. Maar goed als iemand zich Feyenoorder noemt dan is diegene toch Feyenoorder? Wie ben ik om dat in twijfel te brengen.

En ajaxsupporters vergelijken met Oranje supporters is bijna beledigend. Er zullen ook mensen zijn bij Feyenoord die er een dagje van maken. Dat krijg je als je supporters over het hele land verspreid hebben. Ik woon in Noordoost-Friesland. Het is niet dat ik elke week in de Arena kan zitten. Ik zoek mijn momenten uit. Wie bepaald in hemelsnaam dat ik dan meer of minder supporter ben dan de ander|?

19 juli 2017 om 11:58

Tsss, nepsupporter

Ik heb al 20 jaar een seizoenkaart van Vitesse en heb in al die jaren slechts 4 wedstrijden gemist. Dat terwijl ik eerst in Maastricht woonde en nu al tijden in den Haag. Clubliefde gaat gewoon voorbij aan locatie.

19 juli 2017 om 12:07

Volgens mij lees jij over een zin van mij heen. "daarmee zet ik de echte fans niet weg". Als je geregeld wedstrijden ziet (mag ook op Tv), echt baalt als ze verliezen, en gewoon een gevoel bij die club hebt ben ik niet degene die het in twijfel gaat trekken dat jij een mindere supporter bent dan iemand die obsessief met de club bezig is/voor de club leeft.

Ik zie gewoon in mijn naaste omgeving mensen die hetzelfde reageren op Ajax met of zonder succes als dat ze bij Oranje zullen doen. Mensen die zich eigenlijk niet in voetbal interesseren die wel van een feestje houden als het ware. Mijn ex-vriendin was er zo een.

19 juli 2017 om 12:28

Ajax 3 jaar niks gewonnen. Alle seizoenkaarten voor komend seizoen zijn verkocht. Kortom, je verhaal rammelt aan alle kanten. Familie van Van Zweden?

Wat heeft deze post van toegevoegde waarde op een voetbalsite??
Post dit lekker in een blad als de Linda / Panorama of de Revu!!

Als Ajax altijd succes heeft wil dat niet zeggen dat er alleen maar succes supporters zijn!
Is alleen niet vaak gebeurd dat wij geen succes hebben........ dus als je ons dan succes supporters wilt noemen is dat prima! Slaap er niet minder door. Sterker nog. Misschien slaap ik er wel beter door! Vorig seizoen hadden we geen succes maar wel alleen maar vol stadion. Sterker nog wij horen tot de best bezochte clubs in de hele wereld qua stadion bezetting!

inkoppertje: je moet ook successen halen om successuporters te onderscheiden van zogenaamde echte supporters. En Feyenoord is voor het eerst in 18(?) jaar weer kampioen geworden. Bekerewinsten niet meegeteld.

Ik snap hem ergens wel hoor. Kijk ajax word 2 jaar geen kampioen en er is geen paniek omdat het voor die supporters normaal is jaarlijks prijzen te pakken. Dan word je nonchalant en lax. Als je in 18 jaar niets wint is het logisch loyaliteit groter omdat na zoveel jaar je hoop blijft houden op een keer een prijs. Voor de rest deze jongen totaal niet serieus nemen.

Wat is er mis met successupporters? Dat is toch een positief gevolg van sportief succes, meer supporters = meer geld = meer succes = meer supporters... Alleen mensen die fan zijn van een club met weinig succes gebruiken dit als een negatief fenomeen.

Fijn voor de 42.000 hondstrouwe Ajax seizoenskaarthouders.... die man weet niet waar ie het over heeft.... kijk eens naar de toeschouwers gemiddelden de laatste 10 jaar. Dat gelul over het "legioen" zwaar overtrokken maar als je het maar vaak genoeg zegt geloofd iedereen het...

Konden jullie het niet aan bij Voetbalzone dat Ajax en Feyenoord supporters tijdelijk één waren na het gedoe rondom Nouri? Even de haat jegens elkaar weer voeden? Top, goed bericht ook trouwens.

Wat een prachtige vent zeg.. net als Ado.. ik heb daar wedstrijden gezien dat ik een volledige rij stoelen voor mezelf had en een klein vak met zijn 10en. Feyenoord zit altijd vol ja, maar had vorig seizoen ook ineens meer "supporters" toen ze kampioen gingen worden. Elke club ter wereld heeft successupports als ze succes hebben. Daarnaast heeft elke club een vaste kern die door weer en wind er voor de club is. Maar zeggen dat ajax successupportera trekt en feyenoord en ado niet, heeft misschien iets meer met behaalde successen te maken dan net de club zelf. Ajax kampioen, ajax meer "supporters", feyenoord kanpioen, feyenoord meer "supporters". Ado heeft hier weinig last van..

Elke club heeft bij succes "last" van succes supporters. Zo ook Feyenoord. Dus het is een simpele opmerking van John. Het is onzin en compleet oninteressant. Maar zijn opmerking over vechten met Ajax supporters toont wat voor persoon John eigenlijk is..

Ik ben de combinatie successupporters en Ajax wat kots beu. In de 7 jaar dat wij helemaal niks wonnen hadden we nog steeds de grote supportersgroep van Nederland. Ajax is een club waar je wat mee hebt of waar je niks mee hebt. Maar altijd die etiketten op Ajacieden en Ajax plakken ben ik toch zo gigantisch beu. Ajacieden stralen vertrouwen uit en kunnen zich identificeren met het DNA waar de club voor staat. Mensen kunnen dat arrogant noemen en ik vind dat dus mooi. Natuurlijk zitten er Ajacieden tussen die je als arrogant kunt bestempelen. Maar dat type supporters heeft Feyenoord ook en PSV ook. Maar goed al die mensen die zo'n afgunst op Ajax hebben ik zou zeggen ga lekker je agressie en afkeer op een groep projecteren. Whatever makes you happy.

19 juli 2017 om 11:38

Ach die behangboer wil weer even provoceren om een discussie uit te lokken nou laat hem lekker zijn gang gaan en zich lekker focussen op zijn eigen club , successupporters heeft Ajax zeker niet alleen want zoveel succes heeft Ajax nu ook weer niet gehad ja 4x kampioen en een finale Europa league maar verder valt dat succes wel mee hoor en ik heb zelf al ruim 25 jaar een seizoenkaart de belangstelling is best goed vind ik als dat allemaal succes supporters zouden zijn dan zat het snel leeg hoor ook Ajax heeft heel veel hondstrouwe aanhangers hoor maar dat weet hij ook wel maar gewoon even provoceren vervelende vent .

En daar is weer een fan die niets met Ajax heeft, maar alleen maar over Ajax kan praten. Hou je lekker bij je volksclub.
De aversie tegen Ajax is groter als de liefde voor zijn eigen club.

Buiten dat ik een beetje moe van meneer van Zweden word, word ik heel erg moe van de mythe van successuporters

Dan heb je het over de tijden van de Meer, daar was ik ook bij

Als Ajax dan een paar weken slecht speelde kwamen er soms maar 7000 of 8000 supporters opdagen

Die tijden zijn al heel lang voorbij

De Arena zit elke twee weken stijf uitverkocht, elk jaar worden alle seizoenkaarten moeiteloos verkocht, op de hele slechte plaatsen na misschien. Voor een goede plaats is er nauwelijks nog tussen te komen

We moeten niet blijven hangen in het verleden, dan kunnen we ook blijven beweren dat Feyenoord een schop ploeg is en PSV een koop ploeg

En o, o, o, wat heeft Feyenoord een fantastische supporters. Ajax supporters zijn net zo fanatiek en begaan met hun club

Ga eens mee met de tijd

19 juli 2017 om 11:46

PSV is ook een koopploeg.

Ik ben op m'n 6e fan geworden van ajax (1995) Successupporter pur sang. Het kan me echt m'n reet roesten wat de behangkoning vindt of niet vindt van voetbal.

In slechte tijden is dat 'hondstrouwe' publiek van Feyenoord ook nergens bekennen hoor, dat is gewoon een fabeltje die in stand wordt gehouden.
Eind jaren 80/begin 90 kwamen er gemiddeld nog geen 2500 toeschouwers in de kuip. Pas na hun kampioenschap begin 2000 en de uefa cup winst in 2002 kwamen de meeste supporters weer uit hun holletje gekropen. Dus ook bij Feyenoord lopen er gloryhunters, net als bij elke club. Er wordt alleen net gedaan of het legioen heilig is en al 300 jaar bestaat (bwvs) en dat stoort me. Net zoals mensen die gewoon maar wat dingen roepen omdat ze een hekel hebben aan een bepaalde club,zoals deze van Zweden

Achjaa.. en zo ken ik weer een hoop mensen die dit jaar ineens weer enorm veel van voetbal hielden en o zo trots waren op hun clubje toen zij kampioen werden. Van de meeste was niet eens bekend dat zij van voetbal hielden maar leken nu ineens de fanatiekste van allemaal. (Allemaal woonachtig in Rotterdam) Nou zou het vast zo kunnen zijn dat Ajax misschien iets meer succes supporters heeft maar komt dat dan ook niet omdat Ajax nou eenmaal veel meer supporters heeft? Misschien zou het percentage 'successupporter' wel net zo groot zijn.

''ik heb twee keer vastgezeten wegens knokken, toevallig beide keren tegen Ajax-supporters.''

Ik vroeg me al af waar zijn verstand was gebleven, maar de meeste hersencellen zullen wel verloren zijn gegaan. Succes supporters heb je toch overal zitten, wat een onzin altijd, en tuurlijk zullen er bij Ajax meer zitten dat krijg je namelijk als je de grootste van het land bent, en vaak successen boekt.

Mooi kerel met het hart op de tong🤣

Hij heeft wel een punt. Toch mooi hoe hij na een "kleine" investering in Swansea zoveel geld verdiend heeft. Bij Feyenoord zie je echt een hondstrouw publiek, in goede en slechte tijden. En ik kan het weten !

19 juli 2017 om 11:54

En waar waren al die hondstrouwe fans in de jaren 80 dan? Toen zat er gemiddeld 20000 man in de kuip...

19 juli 2017 om 13:04

Begin jaren 90 gemiddeld 2500 mensen in de kuip, hoezo hondstrouw? Blijkbaar wist je dat dus niet

Lol, Feyenoord heeft net zo goed successupporters. Ik ken genoeg mensen die niet openlijk fan waren van een club en nu ineens zogenaamd feyenoorder zijn.

Tsja, wat is een échte volksclub? ADO speelt in een modern stadion op kunstgras en heeft een Chinese eigenaar. Dat hoort ook niet bij mijn beeld van een volksclub.

Toch wel heel apart dat die 'successupporters' er ook waren na 7 jaar geen landstitel en nu naar 3 jaar droogte zijn ze er ook nog steeds. Zou niet moeten mogen toch...

Gefeliciteerd meneer van Zweden het is u ook hier weer gelukt om wat voetbal lelijk maakt te veroorzaken.gedoe tussen mensen veroorzaken om een rot sfeer te creëren. Wie wat waar laat iedereen in zijn waarde en ga staan achter wat voetbal mooi maakt.

Hondstrouw zijn de supporters van Feyenoord? De kuip zat in de slechte tijden maar voor de helft gevuld. Er is totaal geen verschil tussen de supporters van ajax en Feyenoord(in opkomst). Misschien 1 ding en dat is dat bij ajax supporters vertrekken voordat de 90 minuten om zijn ivm file ect ect, maar hier lijkt ook verbetering in te komen. Ik weet daarom niet waar de mythe van altijd een volle kuip vandaan komt.

Is logisch want Ajax heeft nou eenmaal vaak succes in tegenstelling tot Feijenoord

Ajax heeft trouw publiek, Feyenoord heeft trouw publiek, PSV heeft trouw publiek. De heer Van Zweden heeft niks tegen Ajax en Amsterdam, maar vind het toch nodig om het over successupporters te hebben in de Revu. Prima, Ontgaat me wel waarom voetbalzone zo'n uitgekauwde discussie plaatst.

Ach ach wat een simpele ziel deze man, dan noemen ze ons maar successupporter en ben ik dat al 31 jaar kan mij het schelen, voor mij blijft Ajax de mooiste club.

hoe vaak zit hij nog bij swansea nu zijn zakken gevuld zijn

Die Van Zweden is ongelooflijk naïef zeg! Net alsof Feyenoord geen successupporters aantrekt!

Je kunt pas zeggen of Feyenoord niet ook een club is die succes supporters aantrekt als ze een keer successen behalen. En dat doen ze, op een enkel incident na, al decennia niet meer.

Wie zegt dat de Arena niet vol zit na een 10-0 nederlaag tegen Psv? Het verschil is alleen dat ons dat niet is gebeurd dus we weten het niet.

Als dat zo is dan zou Ajax in de 6 magere jaren flink zijn gekrompen in aantallen supporters maar het omgekeerde was het geval.

Ach die man kun je niet serieus nemen. PSV supporters zijn pas succes supporters. Als ze achterstaan dan hoor je ze niet terwijl ze bij Ajax wel altijd blijven steunen!

Elke club trekt successupporters aan. Daar is Ajax geen uitzondering in, Feyenoord niet en ook kleine clubs niet. Deze John van Zweden heeft wel vaker vage uitspraken en deze is niet anders. Hij is schijnbaar bang om in de vergetelheid te raken binnen de voetballerij en spuwt daarom maar alles wat er in hem opkomt.

Gelukkig is die Van Zweden geen AJAX supporter.... hij is gewoon een zielige schreeuwer langs de zijlijn 👎🏼

Ik ken erg veel Feyenoorders en Ajacieden (en Psv'ers) uit de provincie, en hoe je het ook wendt of keert; dat zijn successupporters, want het zijn supporters waar het succes van die club een grote rol speelt bij hun aanvankelijke keuze om voor die club te supporten. Het idyllische beeld dat er in de Kuip alleen maar Rotterdamse havenarbeiders op de tribune zitten is echt niets meer dan dat; een idyllisch sentiment.
Je kan het zelfs verder doortrekken. Bij ADO (even als voorbeeld, maar je kan hier iedere profclub neerzetten) zitten ook voor het overgrote deel successupporters, want hoeveel mensen waren er voor ADO geweest als ze hoofdklasse hadden gespeeld?

Verder zijn Van Zweden's opvattingen over hooliganisme natuurlijk belachelijk. 'ja ik heb in de naam van mijn club wel eens iemand op zijn bakkes geslagen, maar ik heb nog nooit gerookt, dus ik ben geen hooligan'. Dat hij op de vuist gaat zonder enige invloed van alcohol en drugs, maakt het ergens alleen maar sneuer.

19 juli 2017 om 17:51

Want er zijn in de provincie geen fans die al van vader op zoon voor een club zijn?? Waar je met een Ajaxpyama geboren wordt? Mensen die honderden of duizenden km per jaar rijden om Ajax te zien??

Wat maakt iedereen zich toch druk en wat wordt er toch een hoop onzin hier verkondigd, ook in de reacties. Ajacieden verwijzen naar de HCS periode van Feyenoord en vergelijken dan met de Arena. Slaat nergens op. Wij speelden toen in de Meer, en ook daar waren toen vaak maar 4000 toeschouwers van de partij. PSV was toen de club die het meeste publiek trok.

Ik kom al 45 jaar bij Ajax, hetgeen John van Zweden aangeeft klopt gedeeltelijk. Feyenoord is veel volkser, nog steeds. Wij zijn van huis uit een elitaire club, qua voetbal en spelniveau ongeëvenaard in Nederland. Ons DNA is door de verhuizing naar de Arena gewijzigd, wat ons niet ten goede is gekomen (vind ik). De Engelse voetbal atmosfeer is in Nederland alleen bij Feyenoord te aanschouwen, dat is gewoon zo, ik ben er niet jaloers op, het is jammer om te zien dat vele Ajacieden hier wel moeite mee hebben. In mijn optiek begrijp je dan niet waar Ajax voor staat.

19 juli 2017 om 14:09

Wijze woorden! Het feit dat Ajacieden hier moeite mee hebben is omdat trommels, vlaggen en tifo's door Feyenoorders belachelijk worden gemaakt en bestempeld als minderwaardige sfeer, als ze het al sfeer noemen. En dat steekt bij sommigen, wat ik wel kan begrijpen, maar waar je boven moet staan. Anders krijg je van dit soort kinderachtige, eindeloze welles-nietes-discussies.

19 juli 2017 om 15:05

Er zijn wel meer clubs in Nederland waar een Engels aandoende sfeer heerst.

19 juli 2017 om 16:31

Ik denk dat jij de spijker op zijn kop slaat!
Ajax publiek is meer verwent, verwacht mooie dingen te zien. 4 kampioenschappen onder de Boer, geweldige prestatie natuurlijk, maar het werd als oerlelijk bestempeld en de meeste fans waren blij dat hij vertrok! Daarnaast krijgt ajax en adam al decennia veel meer media aandacht dan de andere topclubs en andere grote steden bij elkaar. Mediawereld woont ook grotendeels in adam, dus op zich allemaal te verklaren.
Daarbij, succes trekt gewoon mensen aan, ook dat is logisch.
Vroeger waren sommige van mijn campingvriendjes het ene jaar voor Feyenoord en dan weer voor ajax, omdat ajax vaker kampioen werd. Zo werkt het gewoon.
Het mooiste voetbal wordt overigens al jaren niet meer in adam gespeeld, ajax heeft afgelopen seizoen bij vlagen erg goed gespeeld, maar pas na Maart zo'n beetje en hooguit in delen van 3 of 4 wedstrijden.
Ik vind persoonlijk de verschillen in de clubs onderling wat het zo boeiend maakt. Zowel ajax als psv en feyenoord hebben toch een eigen gezicht.
Juist ook het stuivertje wisselen om het kampioenschap maakt het ieder jaar weer interessant. Ik hoop dat de top 3 ook de komende jaren tot het laatst om de titel met elkaar kunnen blijven strijden, met af en toe een Europese uitschieter.
Gezonde rivaliteit, zonder haat!
Zou mooi zijn als ook alle relsupporters door de coma van Nouri nu zijn wakker geschud.
Dan heeft Johan weer gelijk, "ieder nadeel heb zijn voordeel"....
Doe gewoon normaal tegen elkaar, respecteer elkaars voorkeur. Bij winst of verlies
Kap ook met dat jodengedoe, aan beide kanten! Geen jodenvlaggen en verkeerde "geuzennaam" meer!
Geen uitspraken meer doen als "wij zijn de beste enz enz.
Sportiviteit getuigt van klasse. Kunnen toegeven dat een tegenstander terecht heeft gewonnen dus ook!

Het is uiteindelijk maar een spelletje.........mannetjes die achter een balletje aanhollen....

19 juli 2017 om 18:11

Wat een domme reactie, omdat wij "jodenvlaggen" dragen mogen mensen alles wat vreselijk is over joden zeggen?

19 juli 2017 om 20:26

Wat een onzin kraam jij uit en je maakt een crusiale denkfout!
Onzin, met name over het mooiste voetbal.

Ja, onder de Boer was dat niet top, zeker. En nee, niet alle wedstrijden van Ajax afgelopen seizoen waren van de mooiste categorie, klopt ook. Maar kom op, het aantal wedstrijden waarin wel echt mooi voetbal door Ajax werd gespeeld, o.a. diverse in Europa en ook tegen jouw club in de Arena was van Ajax kant van een ongeã«venaarde schoonheid. Dat ga je in Nederland nergens anders vinden, bij geen enkele andere club. Hoe mooi voor de feyenoord fans de titel van afgelopen seizoen ook was.

En dan over successupporters. Ja, succes trekt supporters aan, bij elke club. Maar ik zit al vele, vele jaren bij Ajax op de tribune en daar hebben ook bagger jaren tussen gezeten. Ja, dan zit de Arena niet stamp en stamp vol, maar 40-42.000 mensen zitten er meestal minimaal wel.

En dan jouw denkfout.
Voetbal is geen spelletje, maar de belangrijkste bijzaak ter wereld!

En als laatste nog even over crimineeltje van Zweden. Zullen we hem met zijn beperkte gedachten wereld maar niet te serieus nemen?!

En hoe bepaal jij dat iemand een successupporter is meneer? Volgens mij zjin er ook magere jaren geweest en heeft Ajax nog altijd heel veel supporters, ik ben supporter om de aanvallende en vernieuwende speelstijl en zie dat graag succesvol zijn.

Als je John van Zweden zijn verhaal leest, begin je spontaan weer in
Sinterklaas te geloven. Tot het moment dat je in de grotemensenwereld
terecht komt en tot de ontdekking komt dat Sinterklaas bijna is afgeschaft
en dat John van Zweden een grondige hekel heeft aan Ajax...
Maar kom op man, draai daar dan niet omheen.
Overigens, die Ajax haat tref je in heel Nederland aan, zie de reacties in
andere stadions wanneer Ajax weer een landstitel mist. Die haat vindt
vooral zijn oorsprong in de jaloezie op de successen van eertijds, in
combinatie met het vleugje arrogantie, die van de club uitgaat. Tja, dat
zal wel niet veranderen - al heeft Nouri dan weer onbedoeld een hoop
sympathie teruggewonnen. Maar vooral vanwege juist zijn bescheidenheid,
voetballend dan wel weer in de gehoopte en nagestreefde Ajax stijl....

Successupporters, leuk woord in feite, de betekenis ervan houd dus in dat deze groep alleen een club support wanneer deze succes heeft of gewoon elke club die op dat moment succes heeft. Met andere woorden, zijn ze multi inzetbaar of toch wel voor een club maar alleen op momenten dat het goed draait?

Wel lastig voor clubs in de top drie om dat te staven in feite gezien ze altijd meedraaien in de top en dus vrij succesvol zijn en dus altijd successupporers zouden kunnen hebben. Ze zouden eigenlijk de top die in de eerste divisie moeten laten spelen en bij ADO eens wat goede spelers neerzetten zodat zij ook eens bovenin kunnen eindigen. En dan maar eens kijken of er ook meer toeschouwers komen kijken. Ben bang van wel, want in de eerste divisie trokken ze zo'n 5000 supporters, nu ongeveer 10 dus een conclusie is snel getrokken.

John van Zweden zal waarschijnlijk ook gewn fan van PSV zijn, maar toch laat meneer zich alleen maar negatief uit over enkel Ajax. Heeft geen haat naar Ajax toe, maar vecht wel enkel met Ajacieden. Zal allemaal wel toeval zijn dan... Prima hoor wat mij betreft, maar draai er niet zo omheen jongen.

Sinds 2004 wachtten wij al op het 30e kampioenschap dat in 2011 werd binnengehaald. Alle jaren zat de Arena vol. Het is dus gelul in de ruimte. Natuurlijk zijn er successupporters. Die heb je ook bij AZ, Psv, FC Twente, etc. en nu ook weer bij Feyenoord (mensen die nu opeens een seizoenskaart willen).

Maar ach, laat iedereen maar lekker zeiken over nepsupporters. Nepsupporters zijn supporters die een ander het licht niet gunnen, die alles haten van de ander. Echte supporters drinken samen een biertje, maken grappen over elkaars club en kunnen genieten van een speler van de ander.

De haat richting Ajax is echt nergens op gebaseerd (tja, kuddegedrag en napraterij).

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren