Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Trio getipt voor Feyenoord: ‘Zoals Ajax en PSV ook goede tussenstations zijn’

Laatste update:

Feyenoord kampte jaren geleden met grote financiële problemen en is daar inmiddels volledig bovenop. Toch hebben de Rotterdammers niet voldoende financiële stootkracht om spelers uit de subtop van de Eredivisie over te nemen. Spelers als Sofyan Amrabat, Sam Larsson en Ridgeciano Haps kosten vaak al vele miljoenen. Geld is er wel bij de landskampioen, maar grote investeringen zijn vooralsnog niet mogelijk. Dat een club als Feyenoord veel moeite moet doen om dergelijke spelers naar De Kuip te halen en daar niet altijd in slaagt, is volgens Valentijn Driessen, chef sport van De Telegraaf een slechte zaak voor het Nederlandse voetbal.

“Tien jaar geleden zou het Feyenoord geen moeite hebben gekost om spelers van subtoppers aan te trekken die op het wensenlijstje staan”, schrijft hij maandag in zijn column in de ochtendkrant. “Voor de ontwikkeling van Amrabat, Larsson en Haps zou een tussenstap naar de Rotterdamse landskampioen ideaal zijn alvorens naar het buitenland te verkassen. Zoals ook Ajax en PSV goede tussenstations zijn.”

Volgens Driessen zijn de verhoudingen zoekgeraakt door de grote bedragen die in het buitenland worden uitgegeven. “Clubs uit de subtop als Vitesse, AZ, FC Utrecht, FC Twente en Heerenveen vragen geen ’nationale’ maar ’internationale’ transfersommen, die de topdrie niet kan opbrengen (Feyenoord & PSV) of wil ophoesten (Ajax). Vraag en aanbod staan niet meer met elkaar in verhouding. Dat is een slechte ontwikkeling voor het Nederlandse clubvoetbal, maar tevens voor de individuele ontwikkeling van talenten.”

Welke van de drie moet Feyenoord hoe dan ook aantrekken?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
19 juni 2017 om 12:20

- clubs uit de subtop als Vitesse, AZ, FC Utrecht, FC Twente en Heerenveen vragen geen ’nationale’ maar ’internationale’ transfersommen, die de topdrie niet kan opbrengen (feyenoord en Psv) of wil ophoesten (ajax). Vraag en aanbod staan niet meer met elkaar in verhouding -

Je kunt de subtop niks verwijten als de buitenlandse ploegen dit soort bedragen echt gaan neerleggen.

En zeg nou zelf. 2 miljoen voor Amrabat? Dat is gewoon een fooi. Die is echt wel minimaal /- 5 mil waard.

Edit: post waar ik op reageerde is inmiddels verwijderd.

19 juni 2017 om 12:34

En ondertussen betaald Utrecht wel een fooi voor van der Streek. Het argument wat dan gebruikt wordt is dan " hij heeft zich nog niet bewezen in de eredivisie " , maar dat geldt ook voor een Amrabat in de echte top.

19 juni 2017 om 13:09

Nee dat is zeker waar, maar 2 miljoen is wel heel erg weinig natuurlijk. Jonge spelers die overstappen van clubs als Heerenveen, AZ en Utrecht leveren vaak toch wel minsten 4 miljoen op. Kijk naar Ramselaar, ik schat Amrabat wel iets minder hoog in, maar hij is niet minder dan de helft waard.

Ja leg vooral de schuld neer bij de subtoppers. Als de top3 internationale transfersommen ontvangt uit het buitenland (30 mio voor klaassen) dan kunnen zij ook meer betalen aan de subtop. Zou lekker wezen als alleen de top3 mag profiteren van de op hol geslagen transfermarkt.

19 juni 2017 om 12:21

Klopt daarom vind ik het ook goed dat Ajax verder kijkt dan de subtop. Met een beetje redelijke scouting kan je een betere en goedkopere speler dan haps halen.

19 juni 2017 om 12:59

Ja precies ik heb ook liever dat PSV gewoon goed scout dan dar ze wee met de sterspeler van Heerenveen, AZ of Utrecht aan komen zetten. Tenzij zich echt een mooie kans voordoet, zoals Ramselaar die is voor een prima bedrag aangetrokken vind ik.

19 juni 2017 om 12:30

Probleem voor Feyenoord is natuurlijk wel dat die een stuk minder krijgen voor hun spelers

19 juni 2017 om 12:31

Valentijn geeft de subtop helemaal niet de schuld. Hij noemt alleen een probleem en dat dit een slechte zaak is VOOR het Nederlands voetbal en VOOR de ontwikkeling van talenten. Als er in dit artikel ergens de schuld wordt gelegd is het bij buitenlandse clubs die deze buitenproportionele transfersommen bieden.

19 juni 2017 om 12:35

Hij legt de schuld toch helemaal niet bij AZ, Heerenveen en Utrecht? Iedereen vraagt het maximale en dat is logisch. De verhoudingen zijn alleen dermate scheef gegroeid dat je als Feyenoord al niet meer kunt concurreren met de nummer laatst uit Engeland. En dat is natuurlijk weer slecht voor het Nederlandse voetbal.

19 juni 2017 om 12:49

Het nadeel van vele subtoppers nu is.. dat de bedragen die hun vragen ervoor heeft gezorgd dat Ajax nu niet meer in NL shopt voor directe versterkingen.. voor de jeugdelftallen wordt er nog wel bij de andere clubs gekeken. Gevolg hiervan is dat de algehele niveau van je subtoppers daalt. Goed voorbeeld hiervan is Vitesse.. dat Ajax als concurrent ziet( waar ze dat vandaan halen?) en daardoor V.ginkel niet wilde verkopen en uiteindelijk het nu alleen moet doen met afdankertjes en huurlingen van Chelsea omdat ze niet vooruit komen

19 juni 2017 om 13:04

Op het moment dat Ajax Van Ginkel wilde halen was het verschil op de ranglijst tussen Vitesse en Ajax minimaal en wilde Vitesse de stap naar de top zetten door de eigenaar. Dus ja, dan is dat een logische reactie...

De topclubs moeten gewoon eens ophouden met te denken dat alles om hen draait. Als een Utrecht 7 miljoen kan krijgen van een buitenlandse club voor Amrabat is het toch logisch dat ze dat accepteren ipv de 2 miljoen die Feyenoord bied? Of in het geval van Van Ginkel, als Chelsea meer bied dan Ajax is dat een logische keus. En als een Ajax of Feyenoord dat vervelend vind, dan bieden ze zelf toch maar gewoon meer? Maar nee, ze zitten liever voor een kwartje op de eerste rij...

19 juni 2017 om 13:11

Dus omdat de ranglijst aangaf dat de verschillen klein waren dan is dat ook zo? Vraag maar eens aan de fans van Twente en AZ of de ranglijst bepaald of het verschil tussen top en subtop klein is.. daarnaast ookal vind je dat je de stap naar de top wilt maken als club.. wat ieder club natuurlijk wilt, is het toch beleefd om op te nemen mocht je concurrent bellen en dan meld je netjes dat je niet wil verkopen. Niet zoals Vitesse heeft gedaan en gewoon compleet negeren.. en nu ben je uiteindelijk afhankelijk van 18jarige talenten die je grote broer uit Engeland je wilt lenen.. sorry maar dan heb ik meer respect voor clubs als Excelsior NAC Nec Zwolle die het zelfde willen bereiken maar dan met een eigen identiteit. Maar als je als Nederland vooruit wilt zul je met elkaar moeten denken hoe je de beste spelers in NL kan houden tot hun 24e. Door verschillende constructies kunnen kleinere clubs hun spelers ook voor die 7mil verkopen aan de top.

19 juni 2017 om 13:55

Op dat moment is dat inderdaad zo. AZ en Twente kwamen allebei in de financiele problemen omdat ze zelf dom beleid hebben gevoerd. Beide clubs hadden inmiddels veel verder kunnen zijn, als zij niet in de financiele problemen waren gekomen.

Dus Ajax mag wel de hoofdprijs ontvangen voor Milik of Klaassen, maar Vitesse mag dat niet bij Van Ginkel? Dat is totaal de omgekeerde wereld. De Nederlandse subtop bestaat niet om de topclubs tevreden te stellen. Topclubs betalen nu eenmaal de hoofdprijs voor binnenlandse spelers. Dat is overal het geval...

19 juni 2017 om 14:18

Az was zonder Scheringa op het niveau van Volendam geweest. Deze man heeft ervoor gezorgd dat er goede bestuurders kwamen als Brands en Gerbrands. Dat Dirk bij zijn bank de zaakjes niet op orde had heeft er niet veel mee te maken. AZ is veel verder dan waar ze geweest zouden zijn zonder deze knaap.

19 juni 2017 om 14:22

@rassajax,

Wat je nu eigenlijk zegt is dat clubs buiten de traditionele top 3 geen ambitie mogen hebben. Vitesse had op dat moment de ambitie om aansluiting te vinden en nam daarom het volstrekt logische standpunt in dat ze geen spelers naar de top 3 zouden laten gaan. Dat is gewoon volledig in hun recht en het zegt ook veel dat supporters van de top 3 daar zoveel aanstoot aan nemen. Die denken dat alles maar in het teken van hun clubs en hun Europese prestaties behoort te staan.

Vitesse was gewoon duidelijk en wilde van Ginkel dus niet aan een andere Nederlandse club kwijt. Dat hebben ze Ajax duidelijk gemaakt. Dat men dan doet alsof ze bij Vitesse niet op namen zodra er een nummer met 020 in het scherm kwam te staan is natuurlijk wat overdreven. Vitesse is verder helemaal niet afhankelijk van de talenten van Chelsea. Het is een goedkope manier om directe kwaliteit te verkrijgen, terwijl men ondertussen bezig is zaken zoals het heropbouwen van de jeugdopleiding.

Als we als Nederlandse competitie vooruit willen, dan zijn er diverse dingen die de aandacht verdienen. Het langer bij ons houden van de betere spelers van 24+ staat niet bovenaan het lijstje, tenzij je weer alleen vanuit de top 3 aan het denken bent. De eerste winst moet behaald worden bij de middenmoot en staartploegen. Daar moet de kwaliteit omhoog. Dat bereik je onder anderen door een betere verdeling van de tv gelden, het niet leeg laten roven van hun toptalenten uit de jeugd door de top 3 en het verkopen van hun spelers voor fatsoenlijke transfersommen, ipv voor fooitjes.

19 juni 2017 om 14:23

Ik snap niet zo goed waar deze houding vandaan komt Sirius. Wie geeft hier iemand de schuld? Het is logisch dat iedereen het maximale uit transfers wil halen. Feit is gewoon dat zelfs de nummer laatst in Engeland tegenwoordig een groter budget heeft dan onze top3, dus het gevolg is inderdaad dat de top 3 niet zomaar meer kan shoppen bij onze subtop. Constatering van feiten, althans zo lees ik het, geen blaam.

19 juni 2017 om 14:58

Was het niet zo dat Chelsea minder bood dan Ajax?

19 juni 2017 om 15:16

@kyle66,

Nee, dat is een fabeltje wat velen maar direct voor waarheid aan hebben genomen.

19 juni 2017 om 12:49

Te kort door de bocht in mijn ogen. Hij legt de schuld sowieso niet bij de clubs neer, maar bij het ontwikkelen van de internationale markt en daarbij stagneren van de Nederlandse cashflows. Overigens is het leuk dat Ajax voor Klaassen een flinke smak geld krijgt, maar zoals in het artikel staat kan Feyenoord (en PSV kennelijk) het niet betalen en wil Ajax het niet. Dat kan ik de jongens in Rotterdam(, Eindhoven) en Amsterdam niet kwalijk nemen. Dat enkele clubs uit the Championship en letterlijk alle clubs uit de PL het lachend kunnen aftikken wordt hier (bijvoorbeeld) beschreven. En dat is spot-on. Hierdoor missen veel talenten de 'springplank' van de top in de ED, wat in het verleden voor velen een gouden greep is gebleken. Daar kan ik mij in vinden, persoonlijk. Dat andere ploegen uit de ED de internationale prijzen hanteren is natuurlijk logisch. Waarom bijvoorbeeld Haps verkopen voor 2-3mil aan Feyenoord verkopen, als hij ook voor 6-8mil naar Burnley kan?

Edit: Autocorrect.... grrrrrr!!!

19 juni 2017 om 13:03

Nou als je 10 miljoen voor Haps gaat vragen dan ben je wat mij betreft toch wel een beetje de weg kwijt. 5 miljoen voor Larsson en 5 miljoen voor Amrabat zijn gewoon realistische bedragen. Dan is het alleen de vraag of je dat wil neertellen.

Als ik Feyenoord (of Psv) was zou ik die 5 miljoen voor Larsson absoluut neerleggen, het lijkt mij zeer sterk dat hij dat niet waarmaakt.
5 miljoen voor Amrabat wil Feyenoord momenteel niet betalen en dat snap ik heel goed, want die jongen zal op de bank belanden achter El Ahmadi en Vilhena. Ik zou het onverantwoord vinden om nu 5 miljoen neer te leggen voor iemand die je op de bank zet, laat hem zich dan nog maar een jaartje ontwikkelen bij Utrecht.

19 juni 2017 om 14:06

Hij legt niet de schuld bij de subtoppers maar bij de achterlijke bedragen die in het buitenland worden betaald. Daardoor vragen de subtoppers ook hogere prijzen.

19 juni 2017 om 14:08

Dat is niet wat hij bedoelt. Als Ajax 30 mio voor Klaassen zou krijgen van pak hem beet Real Madrid, AC Milan, Bayern Munchen zou dat nog gezond zij. Dan kunnen zij op hun beurt weer terecht bij de subtop in Nederland. Nu moet Ajax Klaassen verkopen aan met alle respect Everton en kunnen Ajax, PSV en Feyenoord zelfs al niet meer concurreren met de nummer laatst uit Engeland zodat zij in de onderhandeling met Utrecht, Az, twente heerenveen en andere subtopper het afleggen tegen modale engelse, duitse, spaanse en Italiaanse clubs.

20 juni 2017 om 09:02

Feyenoord krijgt zeker geen Internationale transfersommen, zeker niet in vergelijking met Ajax.

Ik snap ook wel dat clubs als Utrecht, Az, Groningen etc voor meer geld vragen dan voorheen. Ze zien vaak spelers die verkocht zijn voor 3-4 mil, voor 20 mil naar het buitenland vertrekken bij clubs als Ajax, Psv en Feyenoord. Ik zou ook mijn beste spelers voor meer verkopen, de buitenlandse clubs zitten ook niet still.

19 juni 2017 om 12:24

Vertel mij dan maar welke spelers voor 3 a 4 miljoen gekocht zijn door een Nederlandse topclub en voor 20 miljoen zijn verkocht.... En het zijn er veel meer die hun geld achteraf niet waard bleken te zijn trouwens, maar dat nemen we zeker niet mee?

19 juni 2017 om 12:37

Ik praat over het algemeen. Als je ziet de spelers die van Az, Groningen, Heereveen en Utrecht zijn gekocht en daarna zijn doorverkocht dan praat ik over een dikke winst die de top 3 over de jaren hebben gemaakt.

19 juni 2017 om 12:41

Spelers als Strootman, Mertens, Tadic, Chadli, Suarez denk ik. Ook Wijnaldum is een voorbeeld ook al kwam die van Feyenoord. Die werd toch voor een stuk meer verkocht dan de 5 miljoen waarvoor hij kwam..

Eigenlijk zou er veel meer moeten worden gedaan met creatieve oplossingen zoals doorverkooppercentages, uitlenen van meerdere spelers in ruil voor die speler, etc...

19 juni 2017 om 12:41

Ja, maar welke voorbeelden zijn er dan? Je algemene verhaal klopt namelijk van geen kant, omdat er nauwelijks tot geen transfers van die hoogte naar de nationale top zijn gegaan die uiteindelijk voor 20 miljoen zijn verkocht.

19 juni 2017 om 12:43

Ja, nu gaan we het dus al hebben over een stuk duurdere transfers. Spelers die ook aantoonbaar beter waren. Alleen Chadli is een goedkoop voorbeeld, maar die is dan weer niet naar de nationale top 3 gegaan..

19 juni 2017 om 12:50

Bedoel jij dan spelers die voor bijv. 2 miljoen max zijn gekocht door de top3 en voor een veelvoud doorverkocht? Want waar ik het mee eens ben is dat een Suarez of Tadic al voor een heel mooi bedrag bij Groningen vertrokken..

19 juni 2017 om 12:51

Strootman en Mertens waren toch niet zo heel duur qua aankoop voor PSV? Ik kan me vergissen hoor.

19 juni 2017 om 12:56

Suarez is wel een geval apart omdat daar eerst nog een arbitragezaak aan te pas is gekomen, hoewel Ajax die verloor is dat wel de nachtmerrie voor elke subtopper of middenmoter. Zodra een speler die troef speelt is de topclub zwaar in het voordeel, bij winst heeft hij een speler voor een schijntje, bij verlies komt de subtopper uiteindelijk ook wel tot inkeer en komt een transfer er vaak alsnog. Gelukkig gebruiken we dit middel niet meer zo veel in Nederland, het is weinig sympathiek, al denk ik dat Feyenoord in het geval van Amrabat best weleens de speler voor een laag bedrag kan binnenhalen.

19 juni 2017 om 13:01

Wijnaldum had een eenjarig contract en heeft ook nog echt wel grote stappen moeten zetten bij PSV. Had in zijn eerste jaar ook moeite om aan te haken. Strootman en Mertens zijn geloof ik samen voor 12 miljoen gehaald, dat is niet heel goedkoop hoor.

19 juni 2017 om 13:25

I stand corrected Jdw17. Mijn geheugen laat me in de steek

19 juni 2017 om 13:41

Suarez en Huntelaar waren gewoon 8 miljoen. Volgens mij mertens en strootman beide +-7 miljoen en tadic was ook wel 6 of 7. De Toekomst heeft wel gelijk. De spelers waar de top 3 echt op gecashed heeft waren niet voor een appel en een ei op te halen, maar waren gewoon al rond de 7 miljoen.

19 juni 2017 om 14:25

@onelovechris, de doorverkooppercentages zijn ook niet meer aan te raden na het incident van Swansea met Vorm.

Hij heeft natuurlijk wel gelijk, maar het mes snijdt aan twee kanten. Als ze doorpakken en de komende jaren gezond financieel beleid voeren, kunnen zij waarschijnlijk ook een aantal spelers voor flink meer verkopen. Waar je bijvoorbeeld eerder inkocht voor 2 miljoen en kon verkopen voor 8-10 miljoen, kun je in de toekomst inkopen voor 6-8 miljoen en bijvoorbeeld verkopen voor 20-30 miljoen. In de tweede situatie hou je onder de streep meer over. Dit alles is natuurlijk wel afhankelijk van de mate waarin talenten doorbreken.

Edit: ik zie dat Reuser me net voor was met ongeveer hetzelfde verhaal

Dan vragen ze hoge sommen is het ook niet goed. Want anders wordt er geklaagd dat ze de spelers voor een te lage som laten vertrekken

Tuurlijk vragen de subtoppers meer. De top drie krijgt zelf ook hogere bedragen, dus moet dat meegroeien. In Engeland kun je altijd wel een speler slijten voor hetzelfde bedrag dat de Nederlandse topclubs er dan weer niet voor over hebben of kunnen betalen. Feyenoord overigens heeft nog lang niet zo'n grote stootkracht op de transfermarkt natuurlijk. We zijn pas net uit die crisis. We moeten het liefst buitenkansjes blijven vinden, met het maximale rendement.

19 juni 2017 om 12:29

Ik begrijp de subtop clubs uitstekend de topclubs ook trouwens. Uiteindelijk is dit gedrag wel de eerste stap voor de volledige teloorgang van het Nederlandse voetbal. Voor spelers die net komen kijken worden vele miljoenen gevraagd die de Nederlandse top niet kan/wil betalen. Zo'n speler vertrekt uiteindelijk maar naar de PL club verdiend vele tonnen per jaar en komt alleen niet aan spelen toe. Spelers die niet spelen ontwikkelen zich nauwelijks en worden dus niet beter. Vele van hun hun komen volgevreten een paar jaar later weer naar de eredivisie om voor een eredivisie salaris te komen ballen. Terwijl de weg andersom vaak toch vele malen succesvoller is.
Eerst subtop, dan eredivisie top vervolgens een stap naar een topcompetitie.

19 juni 2017 om 13:03

Ja precies Janssen is hier het beste voorbeeld van. Was voor hem toch veel beter geweest om naar een Nederlandse topclub te gaan, dan naar Tottenham. Maar goed hij was gewoon veel te duur voor Nederlandse clubs.

19 juni 2017 om 14:44

Strootman en Wijnaldum zijn voorbeelden dat een keuze met een tussenstop in de top van de eredivisie wel de juiste is......

De enige die ik van deze drie bij PSV wil zien is Haps, Larsson is niet goed genoeg voor PSV middenvelders hebben we genoeg, Haps kunnen we wel gebruiken als Willems weg gaat.

19 juni 2017 om 12:31

Welke buitenspeler is er 1. wel goed genoeg voor PSV en 2 ook betaalbaar? Dat zijn er niet bijster veel lijkt mij.

19 juni 2017 om 12:52

Volgens geruchten is PSV bezig met, Cengiz Under en wilt PSV 10 miljoen betalen daar zit meer potentie in dan Larsson.

19 juni 2017 om 12:55

Helemaal als je kijkt naar buitenspelers in de ED die niet bij de top 3 spelen. Wie heb je dan nog? Larsson, Mahi, ik zou niet weten wie meer...

19 juni 2017 om 13:00

Die moet dan ook het dubbele kosten van Larsson dus dan mag ik wel hopen dat er meer potentie in zit.

19 juni 2017 om 13:04

Wij zijn toch geen scouts? Ik mag hopen der PSV verder kijkt dan de Nederlandse subtop. Haps hoeft van mij ook niet, vind ik niet heel bIjzonder. Heeft een goede periode gehad, maar is ouder dan Willems en zal ook wel vrij prijzig zijn denk ik.

19 juni 2017 om 13:08

Rachica...

19 juni 2017 om 13:51

Die heeft toch ook echt een heel hoog rendement of wel? Oogt vaak aardig maar zijn statistieken zijn volgens mij niet erg bijzonder.

19 juni 2017 om 14:41

12 assists in de Eredivisie bij Vitesse dit seizoen is toch heel aardig. Scoorde dit seizoen wel veel minder dan vorig seizoen, maar die jongen is ook pas 20. Is vooral als hij er door is vaak nog wat onstuimig.

Er zullen ook steeds meer spelers bij (sub) topclubs zijn die niet willen bijtekenen en bij einde contract kunnen kiezen of voor een geleidelijke opbouw van de carriere of direct voor het grote geld. Contracten zullen een kortere looptijd gaan krijgen. Uiteindelijk zal er steeds meer macht bij de spelers komen te liggen wat natuurlijk zo hoort te zijn hoe vervelend het is voor de clubs maar de spelers moeten uiteindelijk zelf kunnen bepalen waar ze voetballen (werken).

Het is toch uiteindelijk toch ook weer in het belang van de Nederlandse topclubs als er een sterke subtop ontstaat? Als de subtop ook hogere bedragen krijgt, worden die voor het grootste gedeelte ook weer in het Nederlandse voetbal geïnvesteerd, waardoor je weer betere spelers kunt opleiden waarvan de topclubs weer profiteren als ze ze weer gaan kopen. De rechterhand wast de linkerhand (of andersom). Het is in ieders belang, dus zijn die huilie huilie verhalen van de top onnodig.

19 juni 2017 om 13:06

Maar nu is het volgens mij niet direct zo dat de Nederlandse top heel veel meer gaat betalen, maar ze van verder zoeken naar andere, goedkopere buitenlandse opties. En spelers van de suptop gaan naar het buitenland, terwijl een binnenlandse stap soms misschien wel beter is zoals bij Janssen.

De transferbedragen op de internationale markt zijn flink gestegen. Ajax, PSV en Feyenoord ontvangen meer, maar moeten ook meer betalen aan de subtoppers. De begrotingen van deze clubs zijn echter niet enorm hoger geworden de afgelopen jaren, waardoor de transferbedragen in geen verhouding meer staan tot de begroting. Als je met aankopen meegaat in de internationale bedragen dan is dat Russisch roulette. Je kunt je geen miskopen permitteren, want voordat je het weet heb je een tekort van 10 of 20 miljoen.

Het voetbal is helemaal verziekt geraakt.
Spelers hobbellen van club naar club.
Clubs zien spelers als handelswaar.
Spelers gaan voor belachelijke bedragen naar een andere club en worden veel te veel overbetaald.

Het is een beetje dubbel, ik snap wel dat subtoppers wat willen verdienen op hun spelers, misschien dat er meer met doorverkooppercentages moet worden gewerkt? Overigens halen subtoppers volgens mij meer spelers bij topclubs vandaag dan andersom. Ik meen dat Jong Utrecht voornamelijk uit spelers van Ajax, PSV en Feyenoord bestaat die daar geen contract kregen. Ook spelers met weinig perspectief, maar nog wel een contract wordt een stap terug naar AZ of Utrecht vaak wel gegund en dan vragen de topclubs vaak ook geen transfersommen. En ook qua doorverkoop van spelers lijkt dat vaak beter te gaan vanuit de Nederlandse top dan wanneer ze direct de stap maken naar het buitenland.

De subtop en topclubs hebben elkaar echt nodig, voor spelers is het moeilijker om door te breken bij topclubs, ik denk dat een Ayoub of Amrabat dat niet zomaar was gelukt wanneer ze al bij de topclubs zaten. Ook zijn bepaalde posities, zoals spits en keeper vrij moeilijk om vanuit de jeugd aan te vullen, dat soort spelers hebben de ervaring nodig die ze bij subtoppers wel kunnen opdoen. Maar goed, als Watford een miljoen meer betaalt dan Feyenoord voor Amrabat is het het goed recht van Utrecht om hem aan Watford te verkopen, ook al lijkt het voor de speler veel beter om naar Feyenoord te gaan.

Ik snap subtoppers ook wel, maar de prijzen zijn niet veel hoger geworden dan vroeger. Vroeger vroegen ze voor uitblinkers:

Suarez 8 miljoen
Huntelaar 9 miljoen
El Hamdaoui 5 miljoen

(kan weinig andere uitblinkers van subtoppers naar top transfers herinneren op eenmalige mislukte project Sulejmani na).

Nu vroegen ze toch voor Tadic 7.7 mln (naar Twente), Ziyech (12 mln), V Ginkel (8.5 mln), Bony (13.8 mln). Als je ziet hoeveel Toppers nu meer krijgen (subtopper Klaassen 27 mln vs absolute top Sneijder 27 mln) is het terecht dat subtoppers ietsjes meer vragen. De top maakt er vele malen meer winst op.

Een Bony bij Ajax had zeker voor 30 mln verkocht kunnen worden (mocht het een geslaagd huwelijk zijn geworden).

19 juni 2017 om 13:19

Ja, maar je kan hier ook een hele lijst maken van transfers van subtop naar top die uiteindelijk niet konden aanhaken. Bosschaart, Sikora, Soetaers, Sulejmani, Vejinovic, Tapia, Linderbergh, etc. etc. Ik zag net toevallig de loopbaan van Lamey, RkC kocht hem voor 50.000 van Ajax en verkocht hem na een jaar voor 4,3 aan Psv. De subtop heeft ook genoeg op spelers verdient waar de top helemaal niets aan had. En uit de jeugd bij topclubs is het voor subtoppers ook goedkoop winkelen natuurlijk, als ze die moeten terugkopen betalen ze verhoudingsgewijs ook veel meer.

19 juni 2017 om 15:02

Anderzijds plukken de topclubs de jeugdopleidingen van onze kleinere clubs ook gewoon leeg. Dat de afvallers later vaak weer opgepikt worden door kleinere clubs zou ik toch ook niet per se als goedkoop winkelen beschouwen.

Ik zag eerder dit seizoen een lijstje met nieuwe spelers in de Ajax opleiding. Daarvan waren er meer dan 10 afkomstig uit de jeugd van een andere Bvo. Duidelijke voorbeelden zijn natuurlijk ook spelers als Kishna en El Ghazi, terwijl bij PSV bijvoorbeeld eerder Zoet en Depay van andere clubs waren 'gestolen'.

In dat opzicht zie ik vaak wel een, in mijn ogen, foute en tenenkrommende opmerking langskomen dat de kleinere clubs dankbaar moeten zijn dat de grote clubs spelers voor hen opleiden.

19 juni 2017 om 15:45

Ja, het is nooit zo zwart-wit. Maar Az met zijn geroemde jeugdopleiding en zijn vele talenten, op wie hebben ze al goed geld gevangen? Op Vincent Janssen, opgeleid door Feyenoord en voor niets opgepikt door een klein clubje.

Dom gelul van die Driessen. Als ik voor Vitesse mag praten , Vitesse doet ze voot een habbekrats weg. Propper ging voor 5 miljoen, Vejinovic ging voor 3.5 miljoen, Buttner ging voor 5.5 miljoen, Diks ging voor 3.5 miljoen, Wolfswinkel ging voor iets meer dan 5 miljoen, Nakamba gaat nu voor 4 miljoen. Alleen van Ginkel en Bony gingen voor een hoop geld. Die Driessen verwacht dat de subtoppers alle spelers voor een habbekrsts laat gaan, om ze vervolgens voor t 5 dubbele te verkopen. Ze willem het gat alleen maar groter en groter maken. Lekker poot stijf houden wat betreft Amrabat, Haps en Larsson. Laat ze maat betalen, moeteb onze clubs ook.

19 juni 2017 om 13:06

Enkel Propper had wellicht iets meer op kunnen leveren, maar had die ook niet nog maar een eenjarig contract? 3,5 miljoen voor Vejinovic die niets bij Feyenoord laat zien, 5,5 miljoen voor Buttner die overal in het buitenland is mislukt en deze winter op zijn knietjes terugkwam bij Vitesse en Diks (idem dito) noem ik nou niet echt een habbekrats. Of had je verwacht dat Vitesse 7 miljoen voor deze spelers kon vangen?

Vergeet niet dat Feyenoord Pelle en De Vrij destijds voor 8 en 6 miljoen verkocht, zet dat eens eventjes in perspectief.

19 juni 2017 om 13:22

Dan weet ik een goede deal, jullie mogen die spelers allemaal terugkopen voor hetzelfde bedrag. Zou je het doen of niet? Ik denk dat je Vejinovic, Buttner en Diks sowieso niet hoeft voor dat bedrag. En kijk naar Van Wolfswinkel, daar heb je al twee keer keihard aan verdiend, maar hij kwam voor een habbekrats terug.

Waar Valentijn even over heen scheert is dat de subtop gewoon grotere prijzen kan vragen in het buitenland dan bij de topclub in Nederland. Ik denk namelijk niet dat bijvoorbeeld een Nederlandse topclub zover zou zijn geweest om 3 a 4 miljoen te tikken voor een Hoogma bij ons die kwam debuteren.

Kortom kleinere clubs zijn er bij gebaat spelers aan het buitenland te verkopen i.p.v. een topclub in Nederland. Je vangt er gewoon meer voor!

Het is ook volkomen logisch dat de subtoppers flinke vergoedingen willen voor hun topspelers, de top drie vangt (in verschillende mate) ook grote bedragen voor hun basisspelers. Als het bovenin regent dan mag het ook wel naar beneden druppen zullen deze clubs terecht denken. Kom je alleen bij het probleem dat Ajax, PSV en Feyenoord hier natuurlijk minder op zitten te wachten. Want als jij je spelers voor 20 procent meer verkoopt, maar je aankopen ook 20 procent duurder worden schiet je relatief gezien weinig op.

Daarnaast speelt nog een rolletje dat het verkopen aan een binnenlandse club betekend dat je een andere Eredivisie club sterker maakt. Om nog even te zwijgen welke sentimenten er soms spelen bij supporters als het gaat om bepaalde overgangen. Het is dus volkomen logisch dat steeds meer sterspelers van subtoppers direct naar het buitenland gaan als topclubs niet (gedeeltelijk) meegaan in de transfervergoedingen. Ik moet zeggen dat Ajax en PSV nog behoorlijk meegaan, die betalen incidenteel wel voor een Strootman, Maher, Sinkgraven, Ramselaar of een Ziyech. Het is vooral Feyenoord wat er moeite mee heeft, als je inderdaad een schamele 2 miljoen gaat bieden op een van de grootste talenten van FC Utrecht. Begrijpelijk dat ze voorzichtig zijn, gezien het dal waar ze vandaan komen, maar nu de club weer terug is aan de nationale top en meer geld beschikbaar heeft zullen clubs volharden in de vraagprijs.

Het is lekker kort door de bocht van Driessen. Dat hij bijvoorbeeld de 3 genoemde voetballers een versterking noemt voor de topclubs komt op zijn naam. Ik zie zelf zeer weinig spelers bij de subtop die geschikt voor de top zijn. Vandaar dat er door de topclubs meer over de grens gekeken wordt. Wel vind ik dat de top, als ze een speler bij een subtopper halen, wel een reeel bedrag mag betalen. Utrecht had wel wat meer mogen ontvangen voor Ramselaar om een voorbeeld te noemen. Aan de andere kant hoestte Ajax wel de 12 miljoen voor Ziyech op, wat wel een reeel bedrag is. Als Feyenoord echt Amrabat wil, mogen ze er echt wel 4 miljoen voor betalen. Larsson komt te kort voor de top, dus zal een topclub echt niet de hoofdprijs voor hem betalen. Gezien zijn leeftijd zal Haps ook niet de hoofdprijs opbrengen.

Precies de reden waardoor het Nederlandse voetbal niks meer voorstelt. Kunnen alleen nog naar het buitenland en komen op de bank terecht .kijk maar naar Jansen bij de spurs. Ze kunnen ook een doorverkoop van die club vragen waardoor ze er allemaal wijzer van worden . Nu zakt de Nederlandse competitie alleen maar verder weg . En stellen we ook in de uefa cup al niks meer voor. Op Ajax na dan afgelopen seizoen. Let maar op dat gaat niet meer gebeuren

19 juni 2017 om 13:49

Onzin. Als een Nederlandse club genoeg biedt, laat een club als Utrecht zijn spelers ook wel naar de Nederlandse top vertrekken. Dus Utrecht is verplicht om extra laag in te zetten als de top 3 komt aankloppen? Dat is compleet de omgekeerde wereld. Je hebt 18 clubs in de Eredivisie en de overige 15 zitten er niet om Ajax, PSV en Feyenoord maar een plezier te doen. Dan kunnen we net zo goed een Eredivisie met 3 clubs starten...

Dit is in mijn ogen echt een heel slecht staaltje journalistiek van meneer Driessen. Het kan toch niet zo zijn dat de overige Eredivisie clubs alles op alles moeten zetten om de top 3 maar tevreden te houden. De reden dat de Eredivisie zo'n zwakke competitie is, is omdat de top 3 geen concurrentie heeft op sportief gebied. Dan kan meneer Driessen dit soort onzin-theorien de wereld in slingeren, maar feit is dat Nederlandse clubs niet mee komen op het financiele vlak.

19 juni 2017 om 15:09

Welke theorieën heb je het over? Hij zegt niet dat de subtoppers alles op alles moeten zetten om de top 3 tevreden te houden. Hij zegt alleen dat het voor het Nederlandse voetbal een slechte zaak is dat de betere spelers bij subtoppers gelijk naar het buitenland vertrekken. Maar de toppers in Nederland kunnen nou eenmaal niet opboksen tegen de financiële kracht van de subtoppers/middenmoters in een aantal competities.

Ach laat die flapdrol van een Driessen toch maar lullen. Als je nu inmiddels niet weet dat het Europese landschap van het betaalde voetbal, met name door de TV gelden, enorm is veranderd en dat wij als klein landje daarin niet meer meekomen, ja dan heb je zitten slapen Driessen, De promovendus in Engeland begin al met een " starkapitaal " van € 190 miljoen! Wat wil je dan Driessen, dat de subtop tegen de top 3 zeggen, hier neem hem maar voor 2 of 3 miljoen terwijl ze in het buitenland het dubbele kunnen betalen! Wat wil je daar nu tegen doen Driessen! Dat de speler in die jaren zich financieel onafhankelijk kan spelen. Ja spelen, dat zullen vele daar niet doen, maar hun banksaldo ze dat goedmaken. Vooral spelers die uit de sociaal lage klasse komen zullen dit niet laten lopen, kunnen hun ouders en broers en zussen ook ineens een beter leven leiden. En wie neemt hen dat kwalijk? Kortom mijnheer Driessen, droom lekker verder.

Wat goed is voor Nederlands voetbal is dat al onze top talenten bij de grote club gaan schitteren, dan hebben wij er straks voor Oranje ook plezier van, dat is het enige wat ons rest. En dat we weer 10 jaar moeten wachten tot een Nederlandse club in een finale staat, wel van de EL, niet van het grote werk natuurlijk.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren