Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Unieke deal levert Ajax de komende drie jaar in totaal 1,2 miljoen op

Laatste update:

Ajax heeft er een sponsor bij. De runner-up van het voorbije seizoen in de Eredivisie heeft een contract getekend met KB88. Het Chinese gokbedrijf is nu een officiële Asian Betting Partner van de Amsterdammers, zo valt er op de clubwebsite te lezen.

“Ajax is er als eerste Nederlandse club in geslaagd om een sponsor aan zich te binden die zich alleen op Chinese social media zal ontplooien”, schrijft De Telegraaf. De krant voergt eraan toe dat de samenwerking Ajax een bedrag van vier ton per jaar oplevert. Door de contractduur van drie seizoenen zal Ajax straks dus 1,2 miljoen kunnen bijschrijven.

KB88, tot dit seizoen sponsor van West Bromwich Albion, mag zich vooralsnog enkel op Weibo laten gelden, want de gokmarkt is in Nederland nog niet is vrijgegeven. Wie in Nederland wil gokken, kan dat nu officieel alleen doen bij een paar bedrijven met een vergunning, zoals de Staatsloterij en de Lotto.

"We zijn verheugd ons nieuwe partnership met KB88 bekend te maken. We kijken voortdurend naar de mogelijkheden om onze groeiende Aziatische fanschare verder te enthousiasmeren en de club wereldwijd te promoten. Na eerdere samenwerkingen met Aziatische bedrijven als CST en Huawei, voelt dit partnerschap heel goed en zien we uit naar deze pan-Aziatische samenwerking", aldus directeur Edwin van der Sar.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ajax is toch wel lekker bezig met dit soort dingen. Je hoort regelmatig dat ze hier of daar weer een sponsor vandaan halen die weer een paar ton tot een paar miljoen investeert. Ook maken ze aardig naam in China inmiddels en hebben ze op E-sport gebied ook het nodige in de melk te brokkelen nu.

Uiteindelijk gaat het om de prestaties op het veld maar dit soort dingen kunnen daar alleen maar bij helpen.

19 juni 2017 om 10:20

Veldprestaties altijd voorop maar door deze deals zouden de veldprestaties beter moeten worden. Hebben we meer investering. Best wel ziek trouwens dat Ajax een eigen vermogen rond de 150 miljoen op dit moment heeft. Best veel geld als je er bij stil staat.

19 juni 2017 om 12:57

En dan zien we straks allemaal bel chinezen op de tribune. Zal een scheidsrechterlijke dwaling anders worden uitgelegd. Ben benieuwd hoe Nijhuis hiermee omgaat.

19 juni 2017 om 14:27

Nijhuis fluit toch wel tegen Ajax, met of zonder wedkantoor

Ajax groeit best wel hard op commercieel vlak. Toch wel lekker om jaarlijks 400.000 euro aan inkomsten te krijgen. Ajax gaat goed op dit vlak nu ook gezien met de Europa League finale moet Ajax hier zoveel mogelijk uithalen.

Op sponsorgebied heb ik het idee dat Ajax de laatste jaren goed bezig is! Ben benieuwd of dit kan helpen met het verstevigen van de financiële voorsprong die Ajax nu in Nederland heeft.

Doet Ajax toch weer goed. Nu zijn het natuurlijk geen wereldbedragen, maar heel veel kleine beetjes zorgen ook voor een hele hoop geld.

19 juni 2017 om 10:48

Heel veel kleine beetjes is beter dan afhankelijk zijn van 1 of een paar mega sponsoren.

Toch interessant om te zien dat Ajax wederom in Azië een sponsor aantrekt. Goed bezig! Ben wel benieuwd of dit de cultuur (op den duur) van Ajax aantast (niet daarmee zeggende dat dit negatief is). Hopelijk doen meer Eredivisie clubs volgen en brengen we het vermogen per club omhoog.

19 juni 2017 om 11:09

Hoezo zou dit de cultuur aanpassen? Het is niet zo dat er opeens rijstschotels en chinees bier verkocht wordt op de omloop ofzo. Je hebt een bedrijf dat geld geeft aan ajax om hun naam ergens te hebben staan. Meer niet...

19 juni 2017 om 12:20

Ik denk dat Edwin erop doelt dat er in Engeland clubs spelen met Chinese teksten op de borst. Op zich prima maar zoiets geeft je shirt natuurlijk wel een ander imago.

19 juni 2017 om 14:22

Precies, in Asie kijken ze heel anders naar voetbal dan we in NL doen. Wellicht stijgt de shirtverkoop met een chinese (bijvoorbeeld) sponsor wel met 300%, maar daalt die shirtverkoop in NL wel. Dan veranderd de cultuur van je club (onbewust). En dit is slechts een voorbeeld.

De Aziatische markt moet men niet onderschatten, daar is veel geld te verdienen als je jezelf goed verkoopt. Clubs als United halen hier zoveel geld vandaan, niet normaal.
Goed dat Ajax zich ook op deze markt richt, zou de eredivisie als geheel ook wat meer moeten gaan doen, zeker PSV en Feyenoord. Je zal daar niet gaan concurreren met de PL, maar als competitie kun je genoeg halen daar!

19 juni 2017 om 10:34

Ik denk dat Ajax meer aanzien heeft dan een PSV en Feyenoord.

19 juni 2017 om 10:52

Zeker waar, Ajax is internationaal gezien de grootste club. Maar ik bedoel als competitie kun je dit best goed verkopen. Ajax als grote club uit de hoofdstad, met als uitdagers de hardwerkende Rotterdammers en PSV die het zuiden van Nederland vertegenwoordigd. Tevens kun je promoten dat best wat internationale sterren hun carrières in Nederland zijn begonnen (zlatan, Eriksen, Wijnaldum bijv..) Denk dat Aziaten hier best geïnteresseerd in kunnen raken, maar dan moet er wel aandacht naartoe gaan.

19 juni 2017 om 10:52

In Azië en vooral China wel heb ik me laten vertellen, Ajax is sowieso al paar jaar bezig er een voet aan aarde te krijgen. Hebben een TV-show gehad daar meen ik me vaag te herinneren en zijn steeds meer bezig met sponsoring daar. Toch valt voor PSV en Feyenoord daar ook wel een slag te slaan.

19 juni 2017 om 10:53

De Knvb zou hiervoor reclame moeten maken. Ajax gaat de concurrentie niet spekken hiermee.

19 juni 2017 om 11:07

Dat bedoel ik ook, de knvb/eredivisie moet deze markt op, natuurlijk gaat Ajax niet PSV en Feyenoord verkopen daar.

Ik dacht dat Nederlandse clubs geen gokbedrijven als sponsor mochten hebben. Blijkbaar heb ik me vergist..
Wat is precies de regeling hiervan? Ik weet dat er iets mee was.

Verder natuurlijk mooi voor Ajax, als Nederlandse clubs moeten we overal geld uit halen als we kunnen zonder de club te verkopen.

19 juni 2017 om 10:40

Precies dat PSV moet ook meer die business op gaan. Ze laten nu hun shirt bedrukken met allemaal sponsors dat vind ik meer tegenstelling.

19 juni 2017 om 10:47

Voogens mij mag dat tegenwoordig dus wel

19 juni 2017 om 10:53

Mag ook niet, dit is een soort van Aziatische vorm van Twitter sponsoring. Zou je niet precies kunnen uitleggen hoe het werkt maar Ajax zou 1.2 miljoen volgers hebben op een Chinese equivalent van Twitter en via daar zou er sponsoring gaat optreden als ik het goed heb begrepen.

19 juni 2017 om 11:24

De sponsor zal zich alleen op het Sina Weibo-account (Chinese variant van Twitter) van Ajax laten gelden. Dat account heeft idd 1,2 miljoen volgers en de sponsor zal waarschijnlijk uit naam van Ajax vanuit China de (gesponsorde) berichtgeving verzorgen enkel voor Chinezen. Zo begreep ik het tenminste.

19 juni 2017 om 11:39

Ja, ik had hetzelfde meegekregen, klinkt nieteens zo gek. Mooi bedrag voor iets waar meeste niet stil bij zouden staan dat er geld mee te maken is.

19 juni 2017 om 11:04

Het mag voor zover ik weet NOG niet. Wetsvoorstel 33996 (wijziging van de Wet op de kansspelen, de Wet op de kansspelbelasting en enkele andere wetten in verband met het organiseren van kansspelen op afstand) moet nog door de Eerste Kamer worden aangenomen.
In de huidige situatie mogen enkel staatsbedrijven/bedrijven met een kansspelvergunning op een shirt staan/een voetbalclub sponsoren. Daarom is Kb88 ook geen directe sponsor.

19 juni 2017 om 13:53

Dat gaat hier echter niet op. De betreffende sponsor richt zich niet op Nederlandse klanten en begeeft zich dus ook niet op de gesloten Nederlandse markt.

Ik voorzie echt totaal geen juridische problemen met deze vorm van sponsoring.

19 juni 2017 om 14:08

@sammerens: Dat klopt! Het valt ogenschijnlijk buiten het toepassingsbereik van de Nederlandse Reclame Code en de Gedrags- en reclamecode kansspelen, nu het zich enkel richt op een buitenlandse markt i.p.v. op de Nederlandse markt.
Wolterx gaf al een antwoord in die richting, dus ik heb dat niet extra in mijn verhaal gezet .

19 juni 2017 om 13:10

Zoals ik het begrijp zal de activiteit ook enkel in China (via de Chinese variant van Twitter genaamd Weibo) plaatsvinden. KB88 gebruikt daarmee de naam van Ajax in China en staat daarvoor 4 ton per jaar aan auteursrecht of iets dergelijks of denk ik. Zal ongetwijfeld een maasje in de wet zijn aangezien de activiteiten niks te maken heeft met de Nederlandse dan wel Europese markt. Kan natuurlijk ook andersom zijn dat Ajax daar KB88 promoot en daarvoor directe sponsoring ontvangt, maar het wederom hetzelfde 'maasje' betreft. Hoe dan ook een goede deal voor Ajax dat langzaam aan toch leuke bedragen bij elkaar sprokkelt.

Wat ik opmerkelijk vind is dat de Chinese regelgeving omtrent kansspelen vele malen strenger is dan in NL. Dus dan ga ik er vanuit dat KB88 een onderdeel is van de Chinese regering.

Ajax groeit commercieel enorm de laatste jaren. Wat dat betreft is het maar goed dat Feyenoord en PSV kampioen zijn geworden, als Ajax de laatste 3 jaar ook had gepakt dan had je in NL een soort Bayern-verhaal gekregen.

19 juni 2017 om 10:57

Dat denk ik ook wel gezien de inkomsten die Ajax dit seizoen al heeft gemaakt. Bijna 100 miljoen gemaakt aan verkopende transfers. Daarnaast ook veel commerciã«le inkomsten zoals de EL wat rond de 30 zit.

Maar Ajax zal nooit alles maar kopen om te kopen. Ajax zal liever opleiden.

19 juni 2017 om 11:10

Daarom moet Feyenoord, als ze goed presteren in de CL, dit ook gelijk gaan doen. In Azië kijken ze de CL dus gelijk je slag slaan

19 juni 2017 om 11:50

Maar 1 jaar CL is niet genoeg om zoiets te doen. Voor dit soort deals moet je over een langere tijd je merkwaarde opbouwen en wat dat betreft heeft Feyenoord nog een flinke inhaalslag te slaan nu ze zich hebben terug geknokt uit de financiële malaise.

19 juni 2017 om 13:15

Jaren geleden (begin van 'de zeros' was Feyenoord een redelijk gevestigd merk in Japan (grotendeels dankzij Shinji Ono). Je kan dus best 'per toeval' een aardige fansbase maken met een one-hit-wonder. Echter is dat nu totaal niet van toepassing en is het merk Ajax internationaal vele malen groter dan Feyenoord en PSV. Zelfs als zou Feyenoord de kwartfinale CL halen, dan nog zie ik niet hoe dat tot 'grote' contracten in Azië zou moeten leiden. Sluit me dus aan bij Ronzie.

Wat heeft deze deal voor voordelen voor dat bedrijf zelf dat ze er 4 ton per jaar voor betalen?

19 juni 2017 om 11:42

Ajax heeft volgers op Weibo (durf zo niet te zeggen voor hoeveel). Die volgers krijgen vanuit Ajax reclame te zien voor Kb88. Dat hebben ze er aan.

19 juni 2017 om 12:01

Zou gaan om een kleine 1.2 miljoen volgers op Sina-Weibo, dat is meer dan alle Ajaxaccounts samen op Twitter hebben.

Ajax neemt financieel steeds verdere afstand van de resterende clubs in Nederland. Als Ajax dit voort weet te zetten krijg je over een aantal jaar hetzelfde ritueel als in Duitsland.

19 juni 2017 om 13:18

Dat is zeker geen ondenkbaar scenario. Echter is de prijzenkast nu al wel 3 seizoenen leeg, waar PSV (2), Feyenoord (2), Vitesse (1) en Groningen (1) wel prijzen wisten te pakken. Dat laat Bayern zich niet zovaak overkomen...

21 juni 2017 om 08:18

Dat klopt, maar goed dat hangt natuurlijk ook af van een aantal oorzaken.

- Afgelopen seizoen haalde Ajax de finale van de EL, als ook Ajax in de winterstop was uitgeschakeld had ik het nog wel eens willen zien. Dat heeft ze op het einde gewoon opgebroken, dat zag je vooral goed bij de uitwedstrijd tegen Psv, de pijp was duidelijk leeg na die slijtageslag in Europa.

- Seizoen ervoor geef je het zelf weg door gelijk te spelen tegen de Graafschap, wat over 100 ontmoetingen 99x de overwinning naar Ajax gaat.

Dus het is maar hoe je het bekijkt.

22 juni 2017 om 08:48

Oh was ook absoluut niet als sneer bedoeld hoor Wou meer aangeven dat Beyern de afstand wat groter heeft gemaakt in het verleden. Dat tegen de Graafschap was eeuwig zuur natuurlijk, maar wat je zegt: 99/100 keer gaat dat goed. Wat betreft de EL tour, ach ja. Ik ben trots dat Ajax NL weer even op kaart zette. Of ze daardoor het kampioenschap mis zijn gelopen weet ik niet, maar klinkt plausibel dat het meespeelde. Ik heb er best veel vertrouwen in dat Ajax komend seizoen weer een prijs pakt (mits komende zomer niet teveel wijzigt).

Groeiende Aziatische fanschare? Tuurlijk joh, er zijn echt veel chinezen die echt fan van Ajax zijn. Oh wacht...aziaten zijn eerder echt fan van de Engelse, Spaanse en Duitse clubs en gokken op andere clubs. Maar echt fan?

19 juni 2017 om 13:20

Waarom zou Ajax geen groeiende Aziatische fanschare kunnen hebben? Weet je hoeveel alleen al Chinezen er in Azië wonen? Dat zijn er 1.360.720.000.... Naast dat er fans zijn van Engelse, Duitse en Spaanse clubs blijven er genoeg over die Ajax een warm hart toedragen of zich fan mogen noemen.

Ja, idd fan. Weet je waar dat woord van afgeleid is? Het is een afkorting van fanatiek. Een Ajax-fan is dus een persoon die fanatiek Ajax volgt, live, op tv, in de berichtgeving in de (social) media en/of door merchandise aan te schaffen. Deze fanschare is groeiende op Sina Weibo zijn dat al 1,2 miljoen. Voetbal is überhaubt een upcoming sport in China.

En tuurlijk joh, elke Chinees of Aziaat gokt op voetbalwedstrijden. Over vooroordelen gesproken.

19 juni 2017 om 14:02

Ik bedoel meer mee dat ajax nu net doet of ze enorm veel fans hebben in Azië terwijl dat aantal heel erg mee zal vallen, zeker in verhouding tot diverse buitenlandse clubs. Of denk jij echt dat die mensen midden in de nacht opstaan om ajax-willem 2 te kijken? Volgers betekent overigens niet meteen fans he?

19 juni 2017 om 14:36

Waar maak je uit op dat Ajax nu net doet dat ze enorm veel fans hebben? Het enige wat ik lees is dat ze bezig zijn om naar middelen te zoeken om hun alsmaar groeiende fanschare te enthousiasmeren. Daarmee wordt toch niet beweerd dat ze enorm veel fans hebben in Azië? Jij trekt verder een vergelijk naar andere Aziatische fanscharen van buitenlandse clubs. Waarom is dat relevant dan?

Daarnaast hoeven wedstrijden als Ajax-Willem ll uiteraard niet middernacht live bekeken te worden, er zijn nog voldoende mogelijkheden om de wedstrijd intergraal met vertraging, op en later tijdstip of in samenvatting te bekijken.

Verder heb nergens geschreven dat een volger synoniem is aan fan. Maar ik ga wel vanuit, dat de Ajax-volgers op Sina Weibo niet volgen, omdat ze niks met de club hebben of er een hekel aan hebben. Het gros zal wel op de één of andere wijze affectie voor de club voelen. Ik zal mijn eerder geschreven zin wat duidelijker nuanceren: Deze fanschare is groeiende en op Sina Weibo zijn dat al 1,2 miljoen berichtenvolgers.


19 juni 2017 om 14:38

Yatsemata, in China is het verschil qua tijd slechts 6u in de zomertijd en 7u in de wintertijd. Wedstrijden op bijvoorbeeld de zondag zijn dan prima te volgen, mits ze niet om 16.45 starten. De kans dat er veel Chinezen op zondagochtend om 02.45 de de zaterdagavond pot van 19.45 (wintertijd) volgen acht ik nihil inderdaad. Maar gelukkig leven we in een digitaal tijdperk waar dingen als 'opnemen van tv-beelden' bestaat. En ze hoeven natuurlijk ook geen die-hard Ajax te zijn, als ze maar de media en beelden van de club met enig regelmaat volgen dan is er een basis voor een bedrijf om sponsoring te overwegen. Zo moeilijk is dit niet te relativeren om het dus uit te willen bouwen

19 juni 2017 om 14:08

Tsja wat is echt fan. Als je een club op Twitter volgt zul je er in ieder geval binding mee hebben. En dat doen er dus 1,2 miljoen in china..das best veel.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren