Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Diplomatieke schokgolf brengt WK in gevaar: ‘Dit is een enorme escalatie’

Laatste update:

DOHA - Nooit eerder belandde een WK in een Arabisch land, een locatie in het Midden-Oosten noch in een moslimland. Maar in 2022 is het zover, want dan organiseert Qatar een spectaculair, compact en hightech toernooi, zo hebben de autoriteiten toegezegd. Om te kijken hoe het met het voetbal in het toekomstige gastland gesteld is, duikt Voetbalzone middels een zesdelige serie in het Qatarese voetbal. In aflevering III: de gevolgen van de diplomatieke crisis voor het voetbal in Qatar.

DOOR GIJS FRERIKS

Colombia
Colombia is nog altijd het enige land in de historie dat ná de toewijzing van het WK het evenement alsnog niet organiseerde. Het land gaf het organisatierecht van het toernooi in 1986 om economische redenen terug. “Onze grondregel dat het WK ten dienste van Colombia zou moeten staan, kan niet verwezenlijkt worden. Het besluit is genomen op economische gronden, nadat wij de mogelijkheden en onmogelijkheden van de organisatie hadden onverzocht. Wij hebben nog heel wat nadere dingen te doen voor wij ons kunnen bezighouden met de buitensporige eisen van de FIFA en zijn leden”, zei voormalig president Belisario Betancur. In de Arabische pers wordt de laatste dagen vaak gerefereerd aan het terugtrekken van Colombia als gastland, en dat gebeurt in de context van het WK van 2022

Emir Tamim bin Hamad al-Thani op de tribune bij Paris Saint-Germain met voormalig tennisser Gastón Gaudio.

Er zijn de laatste jaren vaak stemmen opgegaan om Qatar het organisatierecht te ontnemen en de discussie is opnieuw wereldwijd opgelaaid nu Saudi-Arabië, Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten en Bahrein afgelopen zondag besloten hebben de diplomatieke betrekkingen met Qatar te verbreken. De officiële regering van Jemen en het oostelijke machtsbestuur in Libië sloten zich bij hen aan. Zij beschuldigen de oliestaat ervan banden te onderhouden met terroristische groeperingen en de regio te destabiliseren. Men stelt dat Qatar onderdak biedt aan ‘verschillende terroristische groeperingen zoals de Moslimbroeders, Islamitische Staat (IS) en Al-Qaeda’. Volgens een communiqué van de soennitische coalitie van Saudi-Arabië steunt Qatar eveneens de sjiitische rebellengroepering Houthi's in Jemen.

Qatar Airways
Het bevriezen van betrekkingen klinkt vooral theoretisch, maar er zijn veel en grote praktische gevolgen. Zo krijgen inwoners van Qatar twee weken de tijd om te verhuizen uit de VAE. In de Liga van de Verenigde Arabische Emiraten voetbalt één Qatarees, te weten verdediger Hamad Faraj Abbas Al-Mas van Dibba Fujairah. Hij is voorlopig dus niet meer welkom in het emiraat en moet dus misschien wel op zoek naar een nieuwe werkgever. De diplomatieke crisis betekent verder - onder meer - dat de genoemde landen hun grenzen en hun luchtverbinding met Qatar sluiten en dat sponsorcontracten worden verscheurd. Al-Ahli, een van de grootste clubs in Saudi-Arabië, kondigde vrijwel direct aan dat men ‘op instigatie van de regering’ zou breken met Qatar Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van Qatar.


Qatar Airways was sinds oktober 2014 voor een bedrag van ruim 13,2 miljoen euro per jaar de hoofdsponsor van de drievoudig kampioen van Saudi-Arabië en de samenwerking was in mei nog verlengd tot 2020. Waar Al-Ahli nu een hoofdsponsor hoopt te vinden, is onbekend. Persvoorlichter Majed Fahmi liet in een reactie weten dat dat laatste nu ook geen prioriteit geniet omdat niet de belangen van de club, maar die van Saudi-Arabië voorop staan. Hij voegde daaraan toe dat het aan de nieuwe voorzitter - de huidige preses Ahmad Al-Marzouqi vertrekt over 25 dagen - is om een nieuwe sponsor te vinden. Qatar Airways blijft overigens nog wel clubs als Barcelona en Paris Saint-Germain sponsoren, zo hebben woordvoerders van die Europese grootmachen laten weten aan Goal.

Nieuwszenders
Op wie de diplomatieke schokgolf in tegenstelling tot PSG en Barcelona wél enig effect heeft, is Bert van Marwijk. De spelers en leden van de technische staf van Saudi-Arabië, die in augustus een WK-kwalificatiewedstrijd tegen de VAE afwerken, mogen niet met Qatarese media praten. Doen zij dat wel, dan krijgen zij van de voetbalbond een boete opgelegd van ruim zevenduizend euro, zo melden diverse bronnen. De Zonen van de Woestijn gaan donderdag op bezoek bij Australië en in de aanloop naar dat WK-kwalificatieduel moeten spelers en trainers dus al oppassen bij wie zij voor de camera gaan staan en in wiens microfoon men praat. Onder Qatarese media vallen bijvoorbeeld Alkass, beIN Sports en Al Jazeera.

De kanalen die onder televisiezender beIN vallen zijn in de Verenigde Arabische Emiraten en Saudi-Arabië al op zwart gezet en datzelfde geldt voor Al Jazeera. Laatstgenoemde nieuwszender heeft volgens Saudi-Arabië terreurorganisaties gesteund en probeert de nationale soevereiniteit van het land te verstoren, aldus de Saudische minsiter van Cultuur en Informatie Awwal Al-Awwal. Als Saudi-Arabië donderdag aftrapt tegen Australië, dan hoeven voetbalfans dus niet meer in te schakelen bij de drie bovengenoemde zenders. Als het reguliere voetbalseizoen nog aan de gang was geweest, dan hadden de blokkades tot aanzienlijk meer ophef geleid, zei een voetbalfan woensdag tegen The National.

“Kun je het je voorstellen als dit een paar maanden geleden was gebeurd? Dan waren nog veel meer fans teleurgesteld geweest. Omdat veel mensen in de zomers vaak weggaan uit de Verenigde Arabische Emiraten is er nu weinig protest, maar ik ben absoluut ontevreden.” De voetbalautoriteiten van Egypte sloten zich overigens bij die van Saudi-Arabië en de VAE aan: “Alle nationale ploegen en spelers zullen beIN Sports boycotten en die boycot gaat per direct in. De voetbalbond zal hierover binnenkort een verklaring afgeven”, vertelde bestuurslid Karam Kordi aan de website Filgoal. Ondanks deze boycotten houdt vooral één vraag het voetbalpubliek bezig: behoudt Qatar het WK van 2022?

WK
De Britse wetenschapper Kristian Ulrichsen, schrijver van verschillende boeken over het Midden-Oosten, stelt tegenover persbureau AFP dat de Qatarese autoriteiten wat dat betreft reden tot zorg hebben: “Dit is een enorme escalatie voor de druk op Qatar. Als dit enige tijd duurt, denk ik dat het zeker impact gaat hebben (...) Een van de dingen die in de ogen van de FIFA voor Qatar sprak, was immers dat het een van de meest stabiele landen in het Midden-Oosten is.” Ulrichsen denkt dat er genoeg landen zijn die de toernooiorganisatie zouden willen overnemen: “Qatar weet dat er alternatieven zijn en zal vanaf nu dus over zijn schouder blijven kijken.” Simon Chadwick van de Salford University in Manchester stelt eveneens dat het niet meer honderd procent vaststaat dat Qatar het gastland blijft.

Qatar Airways wordt in oktober 2014 gepresenteerd als de nieuwe hoofdsponsor van Al-Ahli.

De professor sportbedrijfskunde meent dat het diplomatieke steekspel bewijst dat er serieuze vragen moeten worden gesteld over in hoeverre Qatar de ‘risiscobeoordeling en rampenplanning’ voor het WK in orde kan krijgen. “Des te dichter we bij het WK komen, des te meer worden mensen met Qatar worden geconfronteerd. Voor de reputatie is dit van groot belang van Qatar, want de huidige crisis brengt het land in ernstige verlegenheid. Er moeten de komende vijf jaar nog heel veel problemen opgelost worden”, besluit Chadwick. De FIFA voelde zich ondanks de diplomatieke crisis niet geroepen om inhoudelijk te reageren. Een woordvoerder liet aan Reuters weten dat er ‘nauw contact’ is met de WK-organisatie van Qatar en zei verder ‘daar niets aan te willen toevoegen’.

Reinhard Grindel, de voorzitter van de Duitse bond, had dat wel: “We hebben nog vijf jaar te gaan. Op dit moment moeten we de voorkeur geven aan het streven naar een politieke oplossing in plaats van naar een boycot. Daar moeten we dus ook niet mee dreigen. Maar één ding is zeker: de voetbalgemeenschap zou het erover eens moeten zijn dat grote toernooien niet gespeeld kunnen worden in landen die terrorisme actief ondersteunen.” Vooralsnog is het onduidelijk hoe het conflict zich verder ontwikkelt en dus blijft het ook gissen of Qatar in navolging van Colombia een WK kwijtraakt nadat men al is aangewezen als gastheer. Op de korte termijn vormt de Golf Cup of Nations de eerste zorg, want ook daarvan is Qatar de organisator. Dit toernooi voor Arabische landen rond de Perzische Golf begint in december.

Denk jij dat het WK van Qatar wordt afgenomen als de politieke situatie zich er niet verbetert?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nou Ronald (de Boer) kom er maar in met je commentaar, ben erg benieuwd hoe jij er tegen aankijkt als ambassadeur van dat WK! (sarcasme natuurlijk, de zakken geld welke hij ontving maken zo blind als een paardevlieg!)

7 juni 2017 om 12:28

Ach jongens als ze de mensenrechten negeren voor dit tournooi zal dit ook niet veel uitmaken toch? Besides alle "experts" zeggen dat dit binnen afzienbare tijd opgelost word en t wk is nog een paar jaar weg dus storm in een glas water zou ik zeggen.

7 juni 2017 om 22:38

Grappig dat FM dit voorspelde en wk ergens anders worden gehouden

8 juni 2017 om 07:14

Geloof best dat de elite in Qatar aan de voorkant een positieve en moderne houding laat zien waardoor types als Ronald de Boer en Guardiola hier in meegaan. Aan de achterkant zijn de verhoudingen daar echter natuurlijk totaal onvergelijkbaar met onze maatschappelijke maatstaven. Het ligt er maar net aan waar je het accent op legt. Saoedi-Arabië vind ik persoonlijk enger dan Qatar.

sorry hoor, maar is het feit dat een aantal Arabische schurkenstaten een ander beschuldigen nu echt zo schokkend? Dat Qatar dubieuze regimes steunt wisten we toch ook al bij de toewijzing?
Overigens vind ik Saoedi Arabie minstens zo erg, dat is ronduit een middeleeuwse samenleving.

Dat het uberhaupt in zo'n sfeerloze zandbak wordt georganiseerd is erg jammer. Helaas is dit WK pas in 2022 en niet in 2018, aangezien onze NL elftal er alles aan doet om maar niet te hoeven opdraven komend wk.

7 juni 2017 om 10:20

Zowel Saudi Arabië als Qatar zijn prachtige landen met een rijke cultuur en zeer gastvrije samenleving. Er wonen daar mensen, waar je tegen kunt praten, die vervolgens terug praten. Je doet alsof er alleen maar zandzombies wonen in die landen. Dat de regering niet spoort ben ik het wel met je eens.

Qua corruptie kan ik niks ontkennen maar laten we niet doen alsof het westen heilig is. Dit conflict gaat verder dan alleen een botsing tussen twee stromingen van de islam. Een week geleden zat een president van een westers land nog in Saudi Arabie, deze boycott zal niet onbesproken zijn geweest tijdens die meeting.

7 juni 2017 om 10:43

Een rijke cultuur van vrouwenonderdrukking, godsdienstonderdrukking en een broertje dood aan mensenrechten. Een land waar vrouwen niet zonder man over straat mogen, geen eigen identiteitskaart hebben, geen rijbewijs, aparte ruimten voor mannen en vrouwen, geen minimumleeftijd om te huwen etc. Leuk land ja Saudi-Arabië...

Leuk dat je tegen die mensen kan praten, maar alle onderdrukkende wetten staan haaks op een gastvrije samenleving. Daar is namelijk absoluut geen sprake van.

7 juni 2017 om 10:47

Een zeer gastvrije samenleving zal best. Zijn ze ook gastvrij naar de geã¯mporteerde en gestorven arbeiders daar? Draai erom heen wat je wilt, feit is dat veel zaken in die samenlevingen op z'n zachtst gezegd om te kotsen zijn (algemene wetgeving, arbeidsrecht, vrouwenrechten, strafmaat). Een land waar een verkrachte vrouw berecht wordt is in geen opzicht een 'prachtig' land.

Verder wijs je nu naar het Westen die ook niet heilig zijn, dat begint mode te worden volgens mij. Het Westen gaat niet vrijuit en achter gesloten deuren geloof ik ook dat het Westen deze landen graag 'dom' houdt, maar dit zijn nog steeds op zichzelf staande landen met regeringen die toch echt hun eigen bevolking kapot aan het maken is.

7 juni 2017 om 11:08

@lfc11 en Twenteov

"dat de regering niet spoort ben ik het wel met je eens."

Hiermee geef ik toch duidelijk aan dat ik bepaalde zaken niet goedkeur? Jezelf afkeren tegen een land vanwege een regering is, in mijn ogen, belachelijk.

Jullie maken een vage afweging tussen wetgeving en samenleving. Ik wil niet die guy zijn die alles claimt te weten, maar ik heb daar (in SA en Qatar) 18 maanden gewerkt en gewoond. De samenleving is typisch midden-oosters, gewoon zeer gastvrij, zo gastvrij dat het irritant wordt. Daartegen over staat een onwetende samenleving die niet beter weet dan dat vrouwen bepaalde dingen niet mogen doen. Ik heb daar zelf veel issues mee gehad maar het kwam niet over alsof ze het heel erg vonden, omdat ze nou eenmaal niet beter weten. Ze kwamen daar ontzettend gelukkig over en waren over het algemeen zeer tevreden met hun leven. En voordat jullie dit verkeerd opvatten, ik heb daar niks gemerkt van kinderverkrachtingen, kinderhuwelijken of straffen van vrouwen die verkracht zijn. Al die zaken zijn verwerpelijk en keur ik uiteraard af.

En Twenteov, die gestorven arbeiders heeft in mijn ogen een andere oorzaak dan de druk van de samenleving, dan is druk van bedrijven (fifa anyone?) om een WK te organiseren in een land dat eigenlijk nog achterloopt op het gebied van ontwikkeling. Het is niet de cultuur van Qatar die zegt: jij bent buitenlander, sterf tot je er bij neer valt. Dat zijn andere organisaties. Ik ben als werknemer daar als koning behandeld.

7 juni 2017 om 11:16

Klopt, maar zo'n regering met zulke wetgeving en beperking van sommige fundamentele waarden en rechten van de mens is voor mij moeilijk te rijmen met een gastvrije samenleving.

Ik geloof ook best dat er zeker genoeg individuele inwoners zijn in SA die weinig tot niets hebben met de regering en wetgeving en enorm gastvrij zijn. Net als dat er in Nederland genoeg individuen zijn die qua normen en waarden beter in de middeleeuwen zouden passen.

7 juni 2017 om 11:25

Kan aan mij liggen maar je kunt een bevolking (en dus de samenleving) niet beoordelen op basis van een regering. Dat zeg je nu zelf volgens mij. Ik vraag me dan ook af waarom we massaal naar Amerika willen als de regering daar onze toekomstige kinderen in gevaar brengt met het terugtrekken uit een klimaatverdrag.

Maar goed, dit wordt wellicht te politiek, dit is een reactie op de claim dat de desbetreffende landen sfeerloos en middeleeuws zijn.

7 juni 2017 om 11:38

Hoodrich

Ik snap je punt, maar wat betreft de gestorven arbeiders is het land Qatar hoofdverantwoordelijk. Op het moment dat paspoorten ontnomen worden van deze arbeiders en ze dus letterlijk geen kant op kunnen en alleen mogen werken in 50 graden, dan is er als land echt iets goed mis.
De Fifa is ook verrotte en medeverantwoordelijke natuurlijk, maar is in deze niet de hoofdverantwoordelijk.

Daarbij geloof ik dat je als koning behandeld bent daar, maar of ze dat voor een Nepaleze arbeider ook zullen zijn vraag ik me af.

7 juni 2017 om 11:46

Het is geen discussie die hier thuishoort, maar ik krijg altijd een beetje de kriebels van wat hierboven staat. Niet dat Qatar of VAE nu zulke fijne landen zijn, maar we moeten niet doen alsof het hier bij ons zo paradijselijk is.
Vrouwenonderdrukking in de vorm van onderbetaald, moeten voldoen aan waanzinnige verwachtingspatronen etc. Godsdienstonderdrukking in de vorm van het bestempelen van een godsdienst als achterhaald en achterlijk, ongeacht welke godsdienst.
Om nog maar niet te spreken over onze hartelijke, gastvrije samenleving waar men massaal in opstand komt tegen de opvang van mensen die voor hun leven vluchten...

Eerst de balk uit je eigen oog halen als je het over de splinters bij anderen hebt....

7 juni 2017 om 11:56

Ik krijg de kriebels van jou. Je probeert goed te praten wat daar gebeurd, terwijl wij maatschappelijk verder zijn.

Of mogen we jouw vrouw ook stenigen als zeaar verkeerd naar iemand kijkt?

7 juni 2017 om 11:58

Niemand doet alsof het hier paradijselijk is, wel dat het 'beter' is. Als jij dat vrouwenonderdrukking vindt, dan moet je misschien de betekenis opzoeken van onderdrukking. Zelfde geldt voor godsdienstonderdrukking. Altijd leuk dat wijzen ook naar dat verzet tegen Azc's maar dat is relatief gering.

Leuk zo'n oneliner op het eind, maar raakt kant noch wal. Zolang hier nog geen kindbruiden zijn, homo's onthoofd worden en zweepslagen krijgen, de doodstraf staat op het bekeren tot een andere godsdienst dan de islam, vrouwen gewoon alleen over straat mogen, mogen rijden in een auto, mogen scheiden, een eigen identiteitsbewijs hebben en er hier een veelvoud aan godsdiensten is en mensen ook gewoon atheïst kunnen zijn, durf ik best te zeggen dat Nederland meer een paradijs is dan SA. En ja, natuurlijk heeft Nederland en de Nederlandse samenleving genoeg zaken waar je wat over kan op of aanmerken en wat verwerpelijk is.

7 juni 2017 om 12:09

@hoodrich, de discussie is al een eind verder, maar mijn post had niet specifiek betrekking op afzonderlijke mensen, maar op het land / systeem zelf. De mensen kan ik niet beoordelen, maar het (middeleeuwse) systeem wel en daarmee bedoel ik de politiestaat gebaseerd op de sharia.

7 juni 2017 om 12:16

Nick Danninga

De kriebels zijn geheel wederzijds, vrouwen die hier onderbetaald zijn en vrouwen die daar zweepslagen krijgen om een compleet achterlijke reden is inderdaad goed met elkaar te vergelijken. Wauw

7 juni 2017 om 13:58

Ik vloog laatste via Kuwait terug naar Nederland en mijn god wat was dat een verschrikkelijke ervaring zeg. De marechaussee daar die behandelt mensen als dieren zodra ze zien dat je een tintje hebt en je niet 1 van hen bent. Heel dat airport zat vol met gastarbeiders uit India en andere Aziatische landen, en de manier op ze behandelt werden was gewoon zielig om te zien. Omdat ik zelf Marokkaans ben en een beetje om op ze lijk keken ze ook op mij neer. Ik werd op een gegeven moment zelfs bedreigd omdat ik maar bleef doorvragen over hoe ze mijn baggage zijn kwijt geraakt, wat compleet hun schuld was. Never dat ik ooit nog een stap zet in dat apenland. Punt is, die hele regio daar zit vol met idiote regelgevingen en traditities. Dan vind ik mijn Marokko en Nederland wel degelijk paradijzen vergeleken met die hitteovens.

7 juni 2017 om 14:53

Rijke cultuur?! Sorry hoor, ik ben zelf Arabier en moet zeggen dat er onder de Arabieren wel redelijk consensus bestaat dat de golfstaten geen rijke cultuur hebben. Het zijn barbaren die nog 1000 jaar in het verleden leven. De Arabische cultuur in zijn algemeenheid is rijk, maar die van Saudi-Arabië etc individueel absoluut niet. Nou weet ik dat men de westerse gebruiken niet overal moet implementeren maar ook andere niet westerse landen hebben modernere gebruiken dan die landen. Bizar dat er in Qatar een wk georganiseerd gaat worden.

7 juni 2017 om 14:54

Zolang in dit soort landen Saoedi Arabie en Qatar ,nog vrouwen worden gestenigd en mensen publiekelijk worden opgehangen zijn het voor mij in ieder geval bananen republieken waar ik niets mee te maken wil hebben , en dat daar het WK voetbal wordt gehouden is niets anders dan geld geld geld en nog eens geld en ik hoop dat er een hoop top landen alsnog zeggen we gaan daar niet heen .

7 juni 2017 om 14:09

Typisch voorbeeld van iemand die zich laat brainwashen door de westerse media, en die daarom ook maar neerkijkt op het oosten. Jou staat is niet beter dan een Arabische staat, voel je niet beter dan andere mensen met een andere achtergrond.

7 juni 2017 om 14:56

Nee hoor, ik ben prima in staat om zelf te denken, los van Westerse media. Zie mijn reactie hierboven over vrijheid van denken en doen. Ik voel me ook niet beter dan die mensen. Qua systeem ben ik inderdaad blij om in Nederland te wonen. Jij zo te lezen niet.

7 juni 2017 om 15:14

Simpel figuur ben je door iemand gebrainwashed te noemen als diegene bepaalde kritiek uit die haaks staat op jouw mening. Daardoor kom jij over als datgene waar jij pretendeert zo op tegen te zijn. Alsof jij alwetend bent en de rest niet intelligent is om hun eigen mening te vormen los van de media.

Goed artikel! Als dit allen waar is (banden met IS etc.) dan moet je natuurlijk als Fifa het WK afpakken van Qatar. Het klinkt eigenlijk allemaal onwezenlijk... Zou de Fifa gevallen zijn voor het 'grote geld' en nu op zijn bek gaan?

7 juni 2017 om 12:01

Dat is al aangetoond, netzoals ons koningshuis daar ook doodleuk op bezoek gaat......terwijl ze mensen onderdrukken.

7 juni 2017 om 12:01

Bedoel hiermee SA

8 juni 2017 om 08:26

Als ze banden zouden hebben met IS, Al Qaida en andere groepen dan zou het westen met Amerika voorop allang Qatar hebben aangevallen. Dit gaat om iets heel anders, namelijk Iran. Saudie-Arabie en haar bondgenoten irriteren zich aan Qatar dat als enige land daar in de regio goeie contacten heeft met Iran. Landen die Qatar nu boycotten steunen ook allerlei dubieuze clubs in het Midden-Oosten. Dan zouden andere landen hen ook moeten boycotten als er rechtvaardigheid was in de wereld. Dit is gewoon een politieke spel wat dus niks te maken heeft met IS of wat dan ook.

Als FiFa, wat medeverantwoordelijk is voor al die dode gastarbeiders, besluit om het WK terug te trekken dan weet je dat het voetbal moreel falliet is (als het al niet zo is). In het midden-oosten heb je prima mensen, alleen de regeringen zijn daar soms een beetje doorgeslagen. Maar als FiFa zijnde ben je niet de organisatie om daar over zaken als politiek te praten! Anders had je ook bij Brazilie of Rusland moeten klagen.

En soms lijkt het wel of het westen een WK alleen aan zichzelf gunnen!!!!

Hoe je het ook went of keert. Het WK in Qatar wordt never afgenomen en aan een ander land toegewezen. De corrupte Fifa heeft zoveel geld mogen ontvangen van hun dat dit geen optie is. Al worden er morgen 20 aanslagen gepleegd zal er nog steeds niets gebeuren. Money talksss...

Al zou ik willen dat het WK 2022 niet in Qatar plaats vind; Het kan haast niet meer veranderd worden. Al die mensen die voor deze bouw overleden zijn onder erbarmelijke situaties, de Fifa die dit niet meer wilt terug draaien en zo kan je nog wel even doorgaan. Enige oplossing is om een statement te maken en dat alle Europese landen dit WK boycotten of het moet zoals in de laatste alinea van deze tekst zo gaan als bij Colombia, maar zie het somber in.

8 juni 2017 om 07:23

In 1986 was het WK nog veel kleiner qua opzet, aantal deelnemers, media, sponsorbelangen en marketing.

Qatar moet van de buurlanden gewoon even door het stof. Daarna komt alles weer helemaal goed. Qatar zwicht wel want al die boycotten doet de economie in Qatar ook gewoon pijn (in die genoemde andere landen ook trouwens).

Snap alleen niet zo goed waarom de wedstrijd van Saudi Arabie (bert v. Marwijk) tegen de VAE op neutraal terrein gespeeld moet worden? Die staan hier toch samen in dit conflict of mis ik iets?

Nog iets wat ik opmerkelijk van de wereldgemeenschap is dat Colombia het WK teruggaf omdat ze het zwaar hadden, economisch gezien. Daardoor konden ze niet aan de buitensporige eisen van de Fifa bobo's voldoen.. waarom viel de wereldgemeenschap niet over die buitensporige eisen?

7 juni 2017 om 12:41

Andere tijd, geen internet dus informatie verspreidde niet zo snel denk ik

Ach ja. Het is allemaal een schande natuurlijk, niet zozeer dat het daar gehouden wordt, maar wel de manier waarop dat tot stand is gekomen. Maar wat doen we er nog aan? Helemaal niets meer! De belangen zijn allemaal veel te groot om het nu nog terug te draaien. Dat de Fifa (maar ook de Uefa) zijn oor te luister legt bij het grote geld wisten we toch al langer? Vraag is, wat leren we hiervan.

Het EK van 2024 zal worden gehouden in Duitsland of Turkije.
Turkije???? Pardon? Het land waar na een coup-poging tienduizenden burgers zomaar worden ontslagen en / of opgepakt. Het land dat ander Europese landen uitmaakt voor nazies en fascisten. Het land waar vandaag nog de Amnisty-voorzitter samen met 22 advocaten is opgepakt mag meedoen in de race voor het organiseren van een voetbal feest? Hebben we dan nog niets geleerd.........

7 juni 2017 om 10:41

Misschien toch eens tijd om de grote voetballanden zich uit laten spreken. Ik ben al lange tijd van mening dat de fifa gewoon opgedoekt moet worden en van de grond af aan opnieuw opgebouwd moet worden. Zal natuurlijk nooit gebeuren, omdat ze zoveel geld ontvangen dat ze dat never nooit niet op gaan geven. Enige wat je als landen kunt doen is WK boycotten en in diezelfde periode een eigen toernooi op gaan zetten. Het kan wel, is in de F1 ook gebeurd, waardoor je de A1gp kreeg. Niet helemaal op dezelfde manier, maar zou je wel als voorbeeld kunnen gebruiken.
Ik vind het altijd zo slap dat alle landenbonden zeggen, we bemoeien ons niet met politiek, waardoor als je het niet afkeurt je ze dus eigenlijk gewoon steunt. Iedereen had toen Qatar werd erkend als WK kandidaat er al tegen in moeten gaan, maar dan zouden veel landen die zakken met geld niet gekregen hebben. Hoop dat de inlichtingendiensten hier snel iets mee doen.

Weet iemand waar ik deel 1 en 2 kan lezen?

7 juni 2017 om 10:11

Google even voetbalzone Qatar of gebruik de zoekfunctie van de site. Eentje is van 4 dagen geleden, de ander van 6.

Dat dit überhaupt ooit er doorheen is gekomen...
De hele fifa is maar een corrupt zooitje dat alles ervoor doet om er zelf financieel beter van te worden, schandalige organisatie.
Ik hoop nog steeds op een gezamenlijk statement tegen dit wk in de zandbak.

Qatar was altijd al een illegaal regime geweest die terreurgroepen in het Midden Oosten direct heeft bewapend, gefaciliteerd, gefinancierd en logistiek gesteund heeft met toestemming en kennis van de Verenigde Staten,turkije en Erdogan, Saudi Arabie en Israel. Dit is dus geen groot nieuws. Iedereen uit het Midden-Oosten weet dit.

Ondanks dat, het vreselijke klimaat en slavenarbeid besloot Fifa toch Qatar het WK van 2022 te laten organiseren. Na verschillende bezwaren uit verschillende voetbalbonden besloot Fifa ze toch geen gehoor te geven. Wat geld wel niet met mensen kan doen.

Misschien kan je een WK organiseren in een stabiel land in het Midden-Oosten zoals Iran, Armenie of Azerbedjan. Maar op deze na kan je voorlopig even niks doen want daar is het nog veel te onrustig voor. En al helemaal niet Qatar.

Ik zal nooit begrijpen waarom Barcelona, dat uit zoveel sponsors kan kiezen, deze lui kiest en die lelijke naam op het blaugrana wil laten afdrukken. Ja, je verdient lekker, maar kijk wat je promoot. Of speelt dat niet meer mee als je miljoenen krijgt? Zijn ze(bestuur) dan zo corrupt geworden?

7 juni 2017 om 11:35

Om even op je laatste alinea in te haken: Ja! Het feit dat er continu een zweem van corruptie rond het bestuur hangt en Rosell laatst zelfs opgepakt is wegens fraude is wel indicatief van de morele principes binnen het bestuur.

Ook Bartomeu wast zijn handen niet in onschuld, maar ik vind het wel een goede zet dat hij niet nogmaals met de Qatari verlengd heeft en voor webwinkel Rakuten gekozen heeft.

Het WK moet gewoon standaard plaatsvinden in Europa, op het Amerikaanse continent of in Australië. Zeker niet in landen met politiek of religieus gedonder. Bovendien hebben die landen er zelf niets aan getuige Zuid-Afrika.

7 juni 2017 om 12:44

Europa is niet beter dan andere werelddelen

7 juni 2017 om 17:33

Oooh jawel hoor.

7 juni 2017 om 22:30

jaman, hou anders het wk alleen gewoon voor Europese landen.

7 juni 2017 om 23:48

Ze mogen wel meedoen hoor. Alleen niet organiseren.

Gisteren had 'de speld' een grappig stukje over de Fifa die zich zorgen maakt dat er niet genoeg slaven geregeld kunnen worden voor de stadionbouw

Maar het laten overnemen door een ander land lijkt me het beste. Hopelijk niet een ander Arabisch land, want dat is van de regen in de drup.

Als Fifa zijnde had het WK sowieso niet aan Qatar toegekend moeten worden. Los van de terechte politieke en diplomatieke bezwaren is het natuurlijk van de zotte dat bijna de volledige voetbalwereld de speelkalender moet omgooien moet aanpassen vanwege één toernooi. Als je een WK niet in de zomer kunt organiseren moet je dat ook niet doen.

Er zouden eigenlijk een paar basiseisen gesteld moeten worden aan landen die een WK willen organiseren:

1. De benodigde stadions moeten er al zijn. Verbouwen mag, maar het kan niet zo zijn dat alles nog vanaf de grond gebouwd moet worden.
2. Het klimaat moet geschikt zijn voor voetbal in de zomer.
3. Het land moet internationaal op de kaart staan als voetballand, bijvoorbeeld door deelname aan meerdere eerdere Wk's.
4. Het land moet een goede reputatie hebben op het gebied van mensenrechten.
5. Alle bezoekers moeten de garantie kunnen krijgen dat ze gelijk behandeld zullen worden, ongeacht ras, geslacht, godsdienst of seksuele voorkeur.

Lijken me allemaal volkomen redelijk eisen. En volgens mij voldoet Qatar aan geen van allen.

7 juni 2017 om 12:47

Eens behalve nr3.. Iedereen moet het recht hebben om een WK te organiseren, voetbal is van iedereen.

7 juni 2017 om 15:21

"voetbal is van iedereen."

En juist daarom zie ik een WK liever naar een groot, voetbalgek land gaan.

Ik vond een nieuwsartikel uit 2014 waarin heel enthousiast werd vermeld dat een speelronde (alle wedstrijden op het hoogste niveau bij elkaar opgeteld dus) in Qatar ruim 20.000 toeschouwers had getrokken. En dat was het hoogste aantal in drie jaar tijd.

Dan kun je dus concluderen dat het grootste voetbalfeest op aarde is gegeven aan een land met waarschijnlijk maar enkele tienduizenden serieuze voetballiefhebbers, terwijl het ook naar een land had kunnen gaan dat er miljoenen heeft.

7 juni 2017 om 16:52

Je vijfde punt is wel vrij ironisch sinds er juist in het voetbal op mondiaal niveau zo veel racisme en homofobie voorkomt. Het is wel raar om bepaalde eisen aan een land te stellen, als er in de kern van de sport al zo veel mis is. Ik zou eerder eens wat progressie in de sport willen zien, daarna zullen organisaties er om heen niets anders kunnen doen dan zich daaraan te conformeren.

7 juni 2017 om 18:06

"je vijfde punt is wel vrij ironisch sinds er juist in het voetbal op mondiaal niveau zo veel racisme en homofobie voorkomt."

Als je homoseksueel bent, dan loop je overal ter wereld het risico gediscrimineerd te worden. Maar in Qatar loop je het risico om opgepakt te worden en vervolgens zweepslagen of in het ergste geval zelfs de doodstraf te krijgen. Dat gaat nog wel een paar stapjes verder, vind je niet?

7 juni 2017 om 19:55

Dat doet nog steeds geen afbreuk aan het punt wat ik maak over gelijke behandeling? Of wil je liever als punt 5 stellen: je mag discrimineren en uitsluiten, zolang je ze maar niet vervolgt of vermoordt?

7 juni 2017 om 20:54

Nee, natuurlijk niet. Maar wat is nou eigenlijk het punt dat je wil maken? Dat je dan ook alle landen uit moet sluiten waar discriminatie voorkomt? Nou, helaas hou je dan precies nul landen over. En uiteraard is dat een probleem waar iets aan gedaan moet worden. Maar dan zou ik zeggen: beging eens met het aanpakken van de landen die een discriminerende grondwet hebben...

8 juni 2017 om 08:42

Dat is op een verkapte manier zeggen, wij het westen hebben alleenrecht om het WK te organiseren. Dit omdat wij een open samenleving hebben, zonder racisme, met goeie stadions en faciliteiten.

Onzin man, alle landen in de wereld hebben recht op een WK. Mensen moeten afstappen van 't eurocentrische beeld die ze hebben. Qatar is inderdaad niet het schoolvoorbeeld, maar dat zijn Oekranie, Rusland, Zuid-Afrika en Brazilie ook niet.

8 juni 2017 om 11:53

"dat is op een verkapte manier zeggen, wij het westen hebben alleenrecht om het WK te organiseren."

Helemaal niet. Ik zou er in principe juist een voorstander van zijn als Europa, Amerika, Afrika en Azie elk om de beurt een WK zouden krijgen. Ik zeg alleen dat het organiserende land geschikt moet zijn om een WK te organiseren. En dat wil vooral zeggen: geen landen belonen die op grote schaal de mensenrechten schenden (zie Qatar) of die een fortuin moeten besteden aan nieuwe stadions, terwijl een groot deel van de bevolking straatarm is (zie Zuid-Afrika en Brazilie). Dat zijn dingen die je vanuit ethisch oogpunt gewoon niet moet willen.

Dan vallen er helaas een hoop niet-westerse landen af, dat klopt. Maar daarentegen zouden niet-westerse landen als Zuid-Korea, Japan (die het in 2002 nog samen organiseerden), Argentinie en Mexico volgens mij best (weer) een WK kunnen organiseren.

8 juni 2017 om 15:49

Enige punt wat ik wil maken is dat het onzinnig is om een eis te stellen aan een land als notabene de sport waar het om gaat al niet aan de eis voldoet. Is dat zo ontzettend moeilijk om te vatten? Ik ben het met je verdere punten wel eens hoor. Ik wil alleen aangeven hoe fokt op de voetbalcultuur hier is, dat wij echt geen morele eisen mogen stellen aan anderen totdat we (eigenlijk de Euefa/fifa) eens de zaken hier op orde hebben. Of zie je de ironie er niet van in als er apengeluiden komen uit een vak waar je nog onder leest: no to racism. Hoewel je laatste punt een beetje te ver gaat van mijn stelling, wil ik er heus nog op reageren. Een grondwet mag heus wel niet-discriminerend zijn, maar als je dat aan je laars lapt en niet serieus neemt, waar verschilt het dan in van een discriminerende grondwet?

Het is sowieso al achterlijk dat er een wk in Qatar wordt gehouden. Ze zouden al die corrupte fifa bobo's maar moeten onthoofden. Maar zonder dollen ik vind het echt schandalig dat mensen als Blatter hier mee weg zijn gekomen. De Fifa bestaat voor mij niet meer.

Hoop dat Nederland zich ook niet plaatst aangezien ze wel zo hypocriet zijn om hier bij plaatsing naar af te reizen. Ik kijk iig niet

Ik betreur het wat er allemaal aan de hand is in Qatar. Naast verwijten als 'zandbak, terroristische staten, criminelen, middeleeuws' valt het me op dat niemand het heeft over de gevolgen van de gewone burgers daar.

Zijn er mensen hier die daar ooit zijn geweest? Ik vraag me af of jullie mening gebaseerd is op films van Indiana Jones of eigen ervaring? Zeker, er gebeuren daar dingen die nooit mogen gebeuren. Maar...hier bij ons is het allemaal goed? Overal ter wereld worden vrouwen onderdrukt, op welke manier dan ook. En dat is een globaal probleem en moet opgeruimd worden!

Ik hoop dat er een mooi WK komt in Qatar, want dat uitgerekend Saudi-Arabie (usa's best friend forever zucht) gaat uitleggen wat men wel en niet kan doen is ronduit lachwekkend. Zoals je kan ruiken en zien is dit niet meer dan een politiek spelletje van de grote meneertjes in deze wereld.

Er zitten te veel vooroordelen op Vz laatste tijd en het wordt tijd dat je eens met je verstand post, een beetje meer research doet voor je wat zegt want dat neerbuigende gedoe is een mooi voorbeeld van dat wij als Europeanen geen flauw idee hebben wat er in de wereld allemaal aan het gebeuren is. Europa faalt al decennia lang met haar eigen problemen, wat geeft ons het recht om anderen te zeggen hoe het moet?

Gaan we echt in het midden oosten voetballen? Dat is toch niet veilig.

7 juni 2017 om 15:11

We hebben wk's gehouden in de VS (wapenhandelaar numero uno) en Brazilie (criminaliteit ten top), dus waarom niet in het Midden-Oosten?

7 juni 2017 om 15:36

Terrorisme? Slaat echt werkelijk nergens op wat je zegt. Je vergelijkingen komen niet overeen met de gevaren uit het middenoosten.

7 juni 2017 om 17:11

Je snapt er werkelijk niks van, arme jongen. Doe wat meer research als je over zulke onderwerpen wil praten.

7 juni 2017 om 17:57

Je doet nu uit de hoogte, maar wilt niet inhoudelijk op me ingaan. Al is VS een wapenhandelaar al is Braziliã« een crimineel land dan zal het nog niet een makkelijk doelwit zijn van terrorisme. In tegenstelling tot criminelen en wapenhandelaren zijn de intenties van terroristen om mensen te doden en vooral op plekken waar dat indruk maakt. Dus ik ben benieuwd hoe jij wapen handelaren en criminelen in verband trekt met terroristen. Dat verband bestaat in dit geval niet.
Houd je het WK in het midden oosten zal dat een uitgekozen doelwit worden voor terroristen.

7 juni 2017 om 18:46

Hoe bedoel je inhoudelijk op je ingaan? Je antwoordde slechts met 'terrorisme'.

Bedoelde je dat je bang bent voor terroristische aanslagen tijdens het wk in Qatar? Heeft IS ofzo die landen dan ooit aangevallen? Zijn er (geldige) bewijzen dat Qatar IS voorziet van wapens en dergelijke? En wat versta jij onder terrorisme, beste vriend? Een invasie in een ander land? Een bomaanslag in een metro? Zeg het maar. Wetenschappers zeggen al jarenlang dat terrorisme echt niet is wat men in de media ziet.

Je moet je research beter doen vriend, en niet zomaar het nieuws op televisie gebruiken als enige bron van vermelding. Zolang je zelf niet inhoudelijk kan praten over deze kwestie, blijf dan gewoon verder games spelen. Ik kan niet praten met mensen die vol van vooroordelen zitten over een bepaalde bevolkingsgroep, en het zijne ziet als onschuldig en heldhaftig. Ik moet daar echt van kotsen.

7 juni 2017 om 19:13

Ik beantwoord je vraag met een duidelijk antwoord. In het midden-oosten zit je nou eenmaal dichter bij terroristen in de buurt. Er wonen meer moslims en wie weet hoe het er geografisch gaat uitzien over 5 jaar. Het terrorisme groeit alleen maar en waar is de IS over 5 jaar? Dat weten we niet. Het lijkt me wel dat de kans op terrorisme eenmaal groter is in het midden-oosten dan in bijvoorbeeld Amerika. Daarom vind ik het raar dat je Amerika bestempeld als wapenhandelaar en Brazilie als crimineel land terwijl ik het daar helemaal niet over heb. Mijn antwoord op je vraag was dan ook terrorisme(was dat dan niet duidelijk?). Dat is het gevaar waar ik het over heb. Het WK is een ultiem doelwit voor deze mensen dus daarom maak ik me zorgen over deze locatie voor het WK. Wat zou ik nou verstaan onder terrorisme? Heb je afgelopen jaar onder een steen gewoond? Vrachtwagens in mensen, schietpartijen in theaterzalen, bom aanslagen. Noem nog een paar middelen om massa's mensen mee te vermoorden.

7 juni 2017 om 20:47

Je praat en je praat en je praat, maar alles wat je zegt valt naast de essentie.

'er wonen meer moslims in die landen'

Denigrerend, respectloos en ook nog eens niet waar. Een argument van niks weer. Uit cijfers blijkt dat 0,006 van de moslimbevolking in de hele wereld zogenaamde 'terroristen' zijn. Dit is dus geen graadmeter. Er is geen directe link te vinden tussen het geloof van iemand, en het plegen van terrorisme.

'daarom vind ik het raar dat je Amerika bestempeld als wapenhandelaar'

Euh...dat is gewoon een feit, zoek dat maar even op als je zin hebt in een nuttig debat. Ze bezitten 33 procent van de wapenhandel. Hun klanten? Israel, Zuid-Korea, Turkije, UAE en ja hoor...Saudi-Arabie. Qatar niet? Wat een toeval zeg!

Dat alleen zou je aan het denken moeten zetten, maar dat doe je liever niet he? Dat land leeft op wapenhandel (ze kunnen niet anders), om zo olie als ruilmiddel te kunnen bemachtigen. Tenslotte, wie is de kampioen in het verwoesten van landen? Juist, ja...

Amerika staat eenzaam op 1, Rusland volgt op 2, Frankrijk (jep, gek he) op 3. Die lijst wordt gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Italie, Nederland (oeps, ja hoor), China. Wat zo raar is aan die lijst is...er staat geen enkel land bij van het Midden-Oosten. Het zou een mens toch aan het denken zetten...

Maar ff serieus: wist je dit allemaal dan echt niet? Wauw, zo ignorant...

'mijn antwoord op je vraag was dan ook terrorisme(was dat dan niet duidelijk?)'

Neen, dat is niet duidelijk. Want ik reageerde daarop wat jij onder terrorisme verstaat. Wat voor jou groen is, kan voor iemand anders oranje zijn.

Kortom, je geeft duidelijk aan dat je niet geschoold bent om over zulke dingen te praten. Ik sluit af met een goeie raad: doe research.

7 juni 2017 om 23:09

Dus je wilt zeggen dat er geen verwantschap is tussen geloof en aanslagen omdat de statistieken aanwijzen dat een klein gedeelte van de moslims ook daadwerkelijk aanslagen pleegt? Dat is dom. Ook al is een klein gedeelte van de moslims een terrorist die overgaat tot een terroristische daad is de terroristisch gedachten natuurlijk leefbaar bij een veel groter gedeelte. De statistieken van de moslims die in staat zijn om een aanslag te plegen of de terroristisch gedachte steunen zijn veel meer waard in dit geval en zijn natuurlijk ook vele malen hoger. Of Amerika een wapenhandel natie is wil ik wel van je aannemen, dat maakt me echt geen drol uit. Wat is het directe gevaar van een handelaar voor een voetbal toernooi ga mij dat eens uitleggen. Ik wil beweren dat er zeker een groter gevaar is voor aanslagen als je gaat voetballen in het midden-oosten dan in de VS.
Wil je dan echt zo naã¯ef zijn en geloven dat er geen verwantschap is tussen moslim zijn en terrorisme dan weet ik nog wel een filmpje voor je waar jongere Turken beschrijven hoe ze over atheisten denken.
Daarnaast vind ik de zinloze feiten over het verleden niet relevant in deze discussie. We zitten nu in een ander tijdperk waar terrorisme de grootste bedreiging is voor onze samenleving.

10 juni 2017 om 20:54

Millonario

Je zegt 0,006 (wat? ik ga maar even uit van procent) moslims "zogenaamd" terrorist zijn. Wat zogenaamd? Je hebt het eerder over terrorisme dat dat moeilijk te bestempelen is. Nee hoor, daar is gewoon een glasheldere definitie voor in de dikke van dale. Je zegt dat 0,006 procent (nogmaals, ga ik vanuit dat je dat bedoelde) terrorist is, maar er geen directe link tussen geloof en terrorisme is. Natuurlijk is die link er wel. Net zoals de IRA vroeger uit louter terroristen bestond, bestaan groepen als IS dat tegenwoordig ook, en die gasten zijn allemaal aanhangers van een bepaalde tak van de Islam, die link is er echt wel. Vervolgens ga je volledig uit de context een verhaaltje doen hoe het Westen ook niet uit lieverdjes bestaat, maar dat is niet aan de orde. Superman stelt dat hij zich niet veilig voelt bij een wk in Qatar. Of je daar nou echt een verhoogd risico hebt op aanslagen met een dergelijk evenement vraag ik me af, maar dat betekent niet dat je als een bijdehand schooljongetje op pedante wijze wat willekeurige pseudo-feitjes naar iemands hoofd moet smijten.

10 juni 2017 om 23:10

Lieve jongen, als je met mij wil praten op een deftige manier kan dat altijd. Maar ik gooi niet zomaar met feitjes. Je kan het in het belachelijke trekken zoveel je maar wil, maar dan kom je nooit tot een deftig gesprek. Laat gaan, dit is niet voor iedereen weggelegd.

Drogredenen, Qatar heeft betrekkingen met Iran wat de anderen niet zint en komen dus met excuses. Ben geen fan om het WK daar to organiseren maar dit is gewoon een politiek spel van een stel staten die zelf ook niet vies zijn van terrorisme support.

Wat is het toch jammer dat de wereld nog zo afhankelijk is van olie. Anders konden we al deze landen boycotten. Dat Qatar het WK gekocht heeft zegt toch al genoeg, een grote corrupte bende.

Qatar moet zich terugtrekken. Dit zegt genoeg en ze staan onder druk.
Landen die de WK eventueel kunnen overnemen: Indonesie-Maleisie gezamenlijk, zuid korea, japan, china en australie.
Zijn landen die tot nu toe veilig zijn en waar het weer normaal is.

8 juni 2017 om 09:04

Qatar is te arrogant om zich terug te trekken denk ik, ze zijn gewend om zich alles te kunnen veroorloven en de sky is daar de limit. Gaat ze nog opbreken daar.

Dat mensen hier serieus de samenleving in deze landen gaat vergelijken met dat in Nederland. Kom op zeg. Ja we hebben gekken die hier rond lopen als Geert Wilders, en er zijn ook Nederlanders die slecht zijn tegen vrouwen, die kinderen verkrachten, waar mensen ongastvrij zijn. Wij als Nederlanders vinden ons ongastvrij, maar ik woon in Amerika, in het zuiden waar gastvrij zijn net zo belangrijk is ongeveer als ademen, en die zeggen altijd tegen mij dat iedereen in Nederland zo aardig en gezellig is en heel erg gastvrij is. Trouwens er valt ook genoeg kritiek op Amerika te uiten, zeker op dit moment, maar je bent toch echt op je achterhoop gevallen van liberalisme als je Saoedie Arabie en Qatar gaat vergelijken met Nederland. Wij hebben idioten, er zijn mensen die idiote dingen zeggen om dat ze vrijheid van meningsuiting hebt. Ik mag hier lekker zeggen dat Willem Alexander een irritante kaaskop is met een groot hoofd, daar kan dat niet. Mijn Oma kan in Nederland gerust in haar auto stappen zonder dat ze onthoofd word door de regering om dat het niet vrouwelijk is. Kom op iedereen, dit argument gaat ook veel dieper. Laten we het gewoon even over het toernooi zelf hebben, er zijn al een paar duizenden man gestorven tijdens het bouwen van de infrastructuur voor het toernooi. Tussen all olympische spelen en Wk's van 2008 tot en met 2014 zijn zo'n 50 mensen gestorven, 2 jaar geleden lag het aantal doden van de Qatar bouw al boven de 1,200 en werd er gespeculeerd dat dit nummer nog veel hoger lag. Er worden mensen uit Nepal, Myanmar, en India gehaald die een degelijke loon en zorg worden beloofd, maar ze krijgen nauwelijks te eten en worden niet bepaald, als ze dan terug willen vertellen hun werkgevers dat ze geen reis visa's hebben en kunnen ze het land dus niet verlaten, wat er voor zorgt dat het gewoon slaven zijn die uitdrogen en uithongeren terwijl zij stadia bouwen in de woestijn. Elke seconde voetbal in Qatar's WK word gespeeld op het bloed van duizenden mensen die zijn omgetoverd tot slaven. Dit zelf is al zo erg dat je hier nooit een toernooi kan spelen want zelf het het gedeelte wat met voetbal te maken heeft heeft veel bloed op z'n handen zitten, en dan heb ik het niet eens over het fijt dat Qatar terrorisme in de hele regio en misschien wel in de wereld sponsort. Het is ook niet alleen het voetbal wereldje hoor, maar de hele wereld geeft maar om een ding en dat zijn centen. Once again, ik zeg niet dat Saoedie's of Qatarese mensen slecht zijn, ik zelf ken een paar geweldige mensen uit die landen, maar de implementering van dit toernooi schand enorm veel mensen rechten en heeft duizenden mensen al het leven gekost en er zullen jammer genoeg veel meer volgen. De Fifa is ook een enorm corrupte organisatie want ze vinden het dood leuk dat in landen zoals Zuid Afrika en Brazilië, waar het gemiddelde persoon ver onder de grens van armoede leeft, de regeringen miljarden in de toernooien steken en de Fifa de winst oogst terwijl de armen alleen maar armer worden. Dit is ook waarom Blatter toen hij geconfronteerd werd in 2015 met het dodenaantal in Qatar zij dat dit de verantwoordelijkheid was van de constructie bedrijven, geen verantwoordelijkheid voor niks, alleen maar voor de nieuwe 4 bolide's die je dan in je garage hebt staan. Dit gedoe van die Arabische landen maakt ook geen verschil voor mij, die zijn vaak net zo corrupt en hebben ook eindeloze strafbladen met terrorisme erop staan.saoedie Arabie is net zo'n erg land en de anderen zijn ook niet onschuldig hoor, daar word je ook levend verbrand of onthoofd als je homo bent of als vrouw seks buiten het huwelijk hebt. Ik heb sinds ik het leven kan herinneren altijd een voetbal bij me gehad en ik ben werkelijk geobsedeerd met het spelletje en het liefst zou ik de hele dag voetballen, Fifa spelen op de Ps4, en voetbal kijken, maar ik gat het toernooi in 2022 niet kijken, voor geen seconde, we horen wat normen en waarden te hebben en ook al heeft Nederland Cruijff, Maradona, Messi, Robben, Ronaldo, en Sjaak Polak erbij ga ik niet kijken, want ik kan gewoon niet geloven dat het allermooiste spelletje ter wereld word besmet met het bloed van duizenden, dit toernooi heeft niks te maken met het vieren van voetbal, saamhorigheid, plezier, en de pracht van het leven, maar met centen. Nergens in de wereld is perfect en elke samenleving heeft z'n gekken die het voor de anderen willen verpesten, maar op zo'n platform willen voetballen heeft niks meer met voetbal te maken.

. FIFA heeft het al niet zo nauw met mensenrechten, dus dan stelt een diplomatieke relletje tussen een paar Arabische landen voor FIFA helemaal niets voor. Daarnaast leven mensen in de waan van de dag en is het WK2022 nog héél erg ver. FIFA kende steken ze hun koppen in de grond en laten ze het lekker langs zich heen gaan tot dat niemand er meer over heeft.

Dit WK in Qatar stonk natuurlijk al langer naar omkoping. Ik heb lange tijd de hoop gehad dat vanwege alle punten (corruptie, alcohol, rechten van vrouwen, spelen in de winter, bouw van stadions voor een paar wedstrijden, slaven-arbeiders) het WK aan een ander land zou worden gegeven maar het feest leek dus gewoon door te gaan ondanks dat Blatter was afgezet.

Maar deze wending had ik niet verwacht en het zou voor de hele voetbalwereld een zegen zijn als het WK naar een ander land toe gaat. De economie van Qatar draait momenteel ook heel slecht. Verder heb ik wel te doen met de mensen die er wonen, lijkt me niet prettig om te moeten hamsteren in de supermarkten en maar hopen dat je over een paar weken nog te eten hebt.

Er gaan hardnekkige geruchten rond dat dit te maken heeft met het feit dat Qatar niet wilt buigen voor Amerika. Toch wel toevallig dat dit net gebeurt na de bezoek van die engerd Trump.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren