Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Celstraf Lionel Messi wordt omgezet in flinke boete

Laatste update:

Het hoger beroep van Lionel Messi en zijn vader Jorge Messi bij de Spaanse Hoge Raad is woensdag op niets uitgedraaid. De ster van Barcelona werd vorig jaar veroordeeld tot 21 maanden celstraf wegens belastingontduiking en die straf blijft ook na een herziening van de zaak staan.

De kans is echter klein dat Messi daadwerkelijk de cel in moet. Aangezien de straf korter is dan 24 maanden, en hij nog geen eerdere strafbare feiten heeft gepleegd, wordt de sanctie onder de Spaanse wet waarschijnlijk omgezet in een werkstraf, boete of huisarrest. Messi ontdook volgens de Spaanse justitie tussen 2007 en 2009 voor 4,1 miljoen euro aan belastingen door de inkomsten uit zijn portretrechten weg te sluizen via bedrijven in Uruguay en Belize.

Hij was zich vorig jaar toen de straf in eerste instantie werd uitgesproken van geen kwaad bewust: “Deze uitspraak is niet correct. Ik houd me alleen bezig met het voetbal en ik vertrouw op wat mijn vader en de advocaten hebben besloten.”

Update 24 mei 20.45 uur - Barcelona spreekt onvoorwaardelijke steun uit voor Messi
Barcelona heeft zijn steun uitgesproken over Lionel Messi. Het hooggerechtshof bevestigde woensdag de veroordeling tot een celstraf van 21 maanden (die hij niet moet uitzitten) voor belastingfraude voor Messi. “De club spreekt nogmaals zijn steun uit voor Messi, vader Jorge en de familie. Voorzitter Josep Maria Batomeu heeft dat vandaag laten weten. De familie was erg dankbaar en niet alleen voor het gebaar van vandaag, maar voor de steun die men altijd van de club heeft gekregen. De club zal achter Messi, Jorge en de familie blijven staan”, valt er in een statement te lezen.

Update 23 juni 14.12 uur - Lionel Messi kan celstraf omzetten in maximale boete
Lionel Messi werd onlangs veroordeeld tot een gevangenisstraf van 21 maanden wegens belastingfraude, maar doordat de straf korter is dan twee jaar hoeft hij deze volgens de Spaanse wetgeving niet uit te zitten. De sanctie blijft echter wel als een voorwaardelijke straf staan en bij een volgend vergrijp moet Messi wel de cel in. De ster van Barcelona kan die straf nu echter ook afkopen: de openbaar aanklager van Barcelon heeft laten weten de celstraf helemaal kwijt te schelden als Messi de maximale schikkingsboete van 255 duizend euro betaalt. De rechter moet nog wel zijn goedkeuring geven aan dit voorstel.

Update 7 juli 15.50 uur - Celstraf Lionel Messi wordt omgezet in flinke boete
De Spaanse rechtbank heeft vrijdag besloten dat de celstraf van 21 maanden die Lionel Messi opgelegd heeft gekregen wegens belastingfraude komt te vervallen. In plaats daarvan krijgt de ster van Barcelona een boete van 250 duizend euro. Hoewel Messi sowieso al niet de cel in had gehoeven omdat de sanctie lager was dan 24 maanden en hij een blanco strafblad heeft, zou de veroordeling wel als een voorwaardelijke straf blijven staan. Door het betalen van de boete voorkomt hij dit.

Vind jij dat Lionel Messi alsnog de cel in moet?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Kromme wereld waarin we leven.

24 mei 2017 om 14:45

Helemaal mee eens. Laat dan de boete maar 100x hoger worden gezet ipv een nietszeggende celstraf

24 mei 2017 om 17:15

Onzin, als hij iets illigaals heeft gedaan dan moet hij daarvoor boeten. Ongeacht of je Messi heet of niet.

7 juli 2017 om 18:22

Waar baseren ze de 250.000. Hier rekent de bel dienst gewoon een flink % vanaf het moment de vordering loopt. Ach ja het is messie maar.

8 juli 2017 om 00:34

Inderdaad werkelijk schandalig.
Een vergelijking met zijn salaris en het salaris van een doorsnee inkomen. Hij krijgt een boete van 250.000 euro, wat dan vergelijkbaar is als een normaal mens een boete krijgt van 25 euro.

Tja, het blijft een lastig onderwerp al denk ik dat de Spaanse Hoge Raad gelijk heeft. Ook al is Messi zich van geen kwaad bewust, hij is wel verantwoordelijk voor zijn eigen financien. Dat de straf blijft staan, is dus ook gewoon terecht. Valt me sowieso op dat er in Spanje wel veel spelers betrokken raken bij belastingontduiking. Dan verdien je tientallen miljoenen per jaar en dan moet je toch nog even 4 miljoen extra wegsluizen. Ik vind het een goede zaak dat ze er in Spanje tegen optreden.

24 mei 2017 om 15:12

Ik ben het helemaal met je eens Sirius, echter wordt er in Spanje met twee maten gemeten. Messi is inderdaad zelf verantwoordelijk voor zijn eigen financiën. De zus van de Spaanse koning heeft samen met haar man geld verduisterd (vele miljoenen) en bij haar is de straf ingetrokken. Een andere speler die bij een club uit Madrid speelt sluist 150 miljoen weg naar belastingparadijzen en er komt niet eens een onderzoek... Zowat de hele regeringspartij van Partido Popular wordt verdacht voor verduistering van geld. Niemand van deze mensen is hiervoor veroordeeld; hooguit enkele loopjongen. En diegenen die Messi inderzieken en veroordelen zijn hooggeplaatste functionarissen van het rechtse PP en zitten wekelijks op de tribune van het Bernabeu of hebben een verleden bij de maagdelijke witten.
Op basis hiervan ben ik van mening dat men in Spanje met twee maten meet. Wie iets verkeerds doet, moet natuurlijk gestraft worden. Maar laten we dat dan bij iedereen doen.

24 mei 2017 om 15:20

Het is gewoon onzin dat men bij het eerste vergrijp dat met minder dan 24 maanden celstraf beoordeeld wordt men de bak niet in hoeft. Tuurlijk is het dan verleidelijk dat voetballers, die waarschijnlijk minder dan 10 jaar in Spanje wonen een gokje gaan wagen voor een paar miljoen. De opbrengsten van ermee weg komen zijn hoger dan de verliezen als men betrapt wordt, het nodigt fraude uit in mijn opinie

24 mei 2017 om 15:27

Je hebt helemaal gelijk. Helaas is er in Spanje veel corruptie aanwezig, maar dit van Messi valt niet goed te praten. Enorm zonde aangezien hij het geld niet zal missen, maar zijn reputatie wel een deuk heeft opgelopen en ik denk dat de club daar nog veel meer schade van ondervind. Daarom hou ik ook niet van dit soort berichten. Het maakt mij enorm verdrietig dat mijn club negatief in het nieuws komt door idioten als Rossell of miljonairs als Mascherano en Messi.

24 mei 2017 om 15:54

@ Barcelona203

Kan je het weer niet laten om Real Madrid er bij te betrekken? Moeilijk om te accepteren dat de ideale schoonzoon een crimineel is?

Ronaldo heeft geld wegesluisd naar andere landen, dat is 100 correct.
Dat hij daardoor minder belasting hoeft te betalen, dat is ook 100 correct
Is hij daardoor strafbaar, nee het zijn legitieme transacties. Hij kan ze verantwoorden, verklaren en heeft ze aangegeven bij de belastingdienst.

Het verschil tussen belastingontduiking (messi) en belastingontwijking (ronaldo) is heel simpel. Ronaldo heeft belasting betaald, weliswaar lager dan de tarieven in Spanje, maar er is belasting betaald. Messi heeft geen, lees geen belasting betaald.

het eerste is geldig voor iedereen en bruikbaar voor iedereen. Wie probeert er aan het einde van het jaar ook niet zoveel mogelijk aftrekposten te vinden bij zijn of haar belastingaangifte. Dat is belasting ontwijking. Wat Messi heeft gedaan is simpelweg invullen dat hij geen belasting hoeft te betalen en het ook daadwerkelijk niet doen.

Als Ronaldo schuldig is, volgens jou, dan is 40 van Nederland en Europa schuldig.

Dus laten we vooral de wet toepassen zoals die is, en die schrijft voor dat Lionel Messi Schuldig is aan belastingontduiking. En dat Ronaldo schuldig is aan belastingontwijking. Alleen is dat rechtsgeldig en geen strafbaar feit.

Get a life!

24 mei 2017 om 16:12

@thermisol

Maar het is natuurlijk ook wel schandalig. Als je zo ontzettend veel verdient, heb je absoluut geen geldige reden om ook maar te denken aan belastingontduiking. Messi bijvoorbeeld verdient alleen al 40 miljoen euro op jaarbasis aan salaris. Daarbij komen nog sponsors, portretrechten enzovoort.

Overigens ben ik het wel met je eens dat de straf zeker voor rijke mensen kinderspel is en niets voorstelt. Ik vind ook dat ze niet met bedragen, maar met percentages moeten werken. Daardoor is de straf voor ieder mens in verhouding even zwaar.

24 mei 2017 om 16:18

@barcelona203

Uiteindelijk gaat het om de vertaling van de wet, zoals de overheid het bedoelt. Er is een groot verschil tussen de zaak Messi en de zaak Ronaldo. Ik geloof niet dat de Spaanse overheid onderscheid maakt, aangezien het dan zelf vreselijk in de problemen komt.

Over de zus van de Spaanse koning:

Ze is officieel vrijgesproken van betrokkenheid, maar moest wel 265.000 euro betalen en al haar adellijke titels zijn ontnomen door haar broer, de Spaanse koning. Er was dus niet genoeg bewijs om haar te vervolgen en vervolgens heeft de koning het heft in eigen handen genomen door haar alsnog te straffen met het innemen van de adellijke titels.

24 mei 2017 om 16:23

Hee D-Bergkamp, wat een simpele redenatie weer van je.

Ten eerste doet niet 40 procent van de bevolking aan belastingontwijking, dat je dat denkt lijkt me het eerste bewijs dat je moreel kompas de verkeerde kant op wijst.

Ten tweede schrijft een wet niet precies voor wat moreel juist is of niet. In sommige landen mag je trouwen met twaalfjarigen, terwijl wij daar allebei van zouden zeggen dat dat moreel verwerpelijk is.

Als we kijken naar de moraliteit van beide acties zien we dat Messi 4 miljoen niet aan belasting betaald heeft en Ronaldo 65 (correct me if im wrong). Dat het een is toegestaan en het ander niet is het gevolg van imperfecte wetten, maar het moge duidelijk zijn dat het gedrag in deze casus van Ronaldo immoreler is dan dat van Messi.

De wet toepassen zoals die is, zoals jij voorstelt is niet meer dan een lui gelegenheidsargument zodat je Ronaldo niet moreel hoeft te veroordelen.

24 mei 2017 om 16:35

Het verschil tussen Messi en Ronaldo ligt in de echte bestaanheid van de bedrijven die men gebruikten. In de saal van Ronaldo bestonden deze wel. In die van Messi niet.

24 mei 2017 om 18:05

@Bergkamp,
Voor mij is de aanleiding van mijn post het feit dat er onderscheid gemaakt wordt tussen mensen. Dat is in mijn ogen oneerlijk en heeft niets te maken met recht. Dat Messi een fout gemaakt heeft is een feit en dat ie daarvoor veroordeeld is is ook terecht. Maar dan moeten anderen die soortgelijke feiten gepleegd hebben ook gelijke straffen krijgen. Dat bedoel ik met meten met twee maten.
Het is fijn om te zien dat je het opneemt voor Ronaldo... ik had namelijk geen namen genoemd.
Wat je Get a Life opmerking betreft; I have one. Huisje, boompje, beestje... Ach, je kent het wel.

24 mei 2017 om 18:48

Goh, en we vinden het gek dat landen als spanje nooit begrotingsdoelen zullen halen. Wat dat betreft betaalt het rijke noordrn voor corrupte zuiden. Waar zowat ieder (leeg) vliegveld op kosten van eu is. Geldt idem voor spaanse grootmachten die echt wel op gemeenschapsgeld draaien voor een deel.

24 mei 2017 om 18:59

Sirius,
Het geval van de zuster van de koning stinkt aan alle kanten. Ik heb het redelijk gevolgd (zowel de mainstream media als meer linkse media) en het is gemanipuleerd aan alle kanten. Meerdere bronnen melden dat zij het brein achter de verduistering was en dat manlief Urdangarin de schuld alleen op zich heeft genomen (hij was overigens net zo schuldig). Ze is inderdaad al haar titels kwijt, maar dat neemt niet weg dat ze vrijgepleit is van een terechte gevangenisstraf.

24 mei 2017 om 22:34

Er is een verschil met wat messi deed zoals in het artikel aangegeven belasting ontduiken. En wat meneer bij real madrid deed belasting ontwijken de ene is strafbaar bezig de andere gewoon heel slim en legaal

23 juni 2017 om 17:11

Bekijk je uitspraak van mei 2017 eens even door de bril van juni 2017. Denk je nog steeds dat de uitleg "belastingontwijking" blijft staan nadat Ronaldo voor 4 criminele aanklachten belastingontduiking moet voorkomen? Helemaal volgens de regels van de wet trouwens

23 juni 2017 om 17:32

GtotoD,

Dus geen belasting betalen is moreler dan wel belasting (maar minder) betalen? We snappen al na jarenlange ervaring dat je een diepe haat voor alles wat Real-gerelateerd is hebt, maar dit liet me toch wel even grijzen. Het boeit overigens niemand wat immoreler is.. Messi is een crimineel, Ronaldo niet. Punt

7 juli 2017 om 17:17

"ik ben voor Barcelona en alles wat er in Spanje gebeurt is pro-Real."

Man man man, misschien moet je je eens in de geschiedenis verdiepen in plaats van op basis van je clubvoorkeur zonder enige kennis van zaken stemming proberen te maken op een internetforum.

7 juli 2017 om 23:46

@Barcelona203. Eigenlijk bedoel je dus 3 maten. De mensen die er mee weg komen en de mensen die een lage boete krijgen die de betekenis heeft van een bakje nootjes, beide betreft rijke mensen. Groep 3 is de mondiale jongen die netjes de boel invult omdat hij geen accountant heeft, een fputje maakt ter waarde van 3 tientjes en een boete krijgt die 10 keer het dubbele is omdat ze hem pakken op belastingsfraude en hij geen centen heeft om het aan te vechten.

Tief op met je Ronaldo Messi discussie. Dat de spaanse fiscus kort bij kas zit is wel duidelijk, maar ga niet net doen alsof Messi onterecht wordt aangepakt en er mee wegkomt met het betalen van een schijt lage boete invergelijking met zijn inkomen terwijl miljoenen Europeanen worden uitgekleed als ze een foutje maken.

8 juli 2017 om 00:36

Hij heeft de belastingdienst opgelicht voor vele miljoenen en krijgt nu een boete van slechts 250.000 euro.
Het moet toch voor iedereen duidelijk zijn dat het hier om corruptie gaat.

25 mei 2017 om 01:09

Van geen kwaad bewust? Hij leest toch wel de papieren die hij tekent? Als hij ziet dat er gelden naar Urquay en Belize gaan, dan kan hij toch vragen stellen of een tweede advies inwinnen om zich ervan te verzekeren dat dat allemaal wel mag?

Desnoods vraag je de fiscus om advies en stuur je de constucties in ieder geval in zodat de fiscus je hoogstens een naheffing kan opleggen maar je niet van ontduiking kan beschuldigen. Zo heeft Ronaldo het wel gedaan, dan kan je wel een meningsverschil hebben en deze voor de rechter uitvechten maar ben je tenminste niet strafbaar.

26 mei 2017 om 10:06

Ik zeg ook dat ieder mens verantwoordelijk is voor zijn eigen financien. Daar bedoel ik dus onder andere mee dat het geen excuus is, zelfs als je daar mensen voor in dienst neemt.

Om verder even in te haken op de tweede alinea, zie ik in Messi nou niet bepaald een persoon die uberhaupt weet wat een naheffing is of hoe financiele zaken werken. Ik bedoelde het stuk "al is Messi zich van geen kwaad bewust..." verder ook niet als een feit, maar als in "zelfs al zou Messi zich van geen kwaad bewust zijn...".

26 mei 2017 om 18:29

Waarom klaagt Messi zijn adviseurs dan niet aan? Zij zijn verantwooordelijk om hem correct in te lichten. Messi is rijk genoeg om goede adviseurs in te huren, al was het maar om een second opinion te vragen voordat hij zomaar papieren ondertekend.

Ik blijf het echt opvallend vinden dat Ronaldo dit niet overkomt. Ook hij maakt gebruik van constructies om zo min mogelijk belasting te betalen echter hij heeft de gebruikte constructies wel ingestuurd naar de fiscus. Zo is hij ingedekt, de fiscus kan het met hem oneens zijn, echter in het ergste geval moet hij bijbetalen. Hij kan niet vervolgt worden voor belasting ontduiking.

Begrijp me goed, met belasting ontwijking is niets mis. Iedereen betaald het liefst zo min mogelijk belasting dus als je iets kan aftrekken of iets kan bedenken zodat je minder hoeft te betalen, prima. Alle bedrijven en alle rijke mensen doen dat. Zo lang je de fiscus maar correct inlicht.

23 juni 2017 om 16:50

Het is altijd zo dat je je van geen kwaad bewust bent als je financieel adviseur een fout maakt, maar je blijft zelf verantwoordelijk. Het is goed dat belastingdiensten overal ter wereld sinds de Panama papers witteboordencriminaliteit keihard aanpakken, want deze vorm van criminaliteit lijkt mild, het heeft meer impact op de maatschappij dan bv geweldadige straatroverij en dat soort criminaliteit.

Het is wel weer typerend dat rijke mensen gevangenisstraf kunnen afkopen met voor hun een relatief schijntje. Hier moet justitie nog stappen maken. Deze boete zou hem een paar jaarsalarissen moeten kosten ipv een weeksalaris. Want Jan met de pet krijgt een relatief veel hogere boete.

Even terug te komen op mijn eerste zin. Mijn moeder heeft ook iets gehad waarvan ze zich niet bewust was en heeft jaren moeten bloeden door een blunder van haar financieel adviseur. Hier in Nederland werkt het dus ook zo. En die man komt daarmee weg. Dit is iets waar naar gekeken moet worden. De financiele sector komt overal mee weg.

Opsluiten. Dan geef je ook meteen een statement af aan alle andere voetballers.

24 mei 2017 om 15:14

Het is de vraag of dat gunstig is voor alle partijen. Het ontdoken bedrag is relatief laag en als messi 21 maanden niet voetbalt en geen sponsorgeld ontvangt, loopt Spanje denk ik meer mis dan 4 miljoen.

24 mei 2017 om 15:18

Niet alles draait om geld...

24 mei 2017 om 15:30

Zeg dat maar tegen de Spaanse autoriteiten. Daarbij is het ook politiek niet verstandig (in Catalonië nog meer afkeer tegen spanje) voor messi is het ook niet verstandig, wat leert hij ervan in de gevangenis, kans op recidive is sowieso klein. Voor gevangenen is het wellicht leuk om messi te zien. Bovendien is de schade die messi aan Spanje aanricht relatief klein (vier miljoen inkomsten is niet veel) dus een goed voorbeeld stellen aan een relatief kleine groep, namelijk profvoetballers, stellen is zinloos. Een hoge boete zou in dat kader wel werken.

24 mei 2017 om 17:14

@prithender

In deze wereld draait alles(!!!!!!) om geld. Wat denk jij nou, dat ze werkelijk waar commercie willen mislopen -en- geld gaan uitgeven aan Messi in het gevang?

Alles wat Messi is en wordt verkocht binnen de Spaanse landsgrenzen, is al direct geld in het laatje voor de Spaanse overheid. Btw..

Daarnaast, financieel gezien kan Spanje geld hard gebruiken. Boette ipv geld betalen om Messi achter de bars te hebben dus.

Daarnaast willen ze de Spaanse competitie ook echt niet voor de schenen schoppen, want ook dat levert de Spaanse overheid geld op.

25 mei 2017 om 01:48

In principe ben ik het met je eens dat een veroordeling zou moeten betekenen dat je gewoon moet brommen maar aangezien zo de wet niet is in Spanje kan je moeilijk Messi de bak in gooien.

Wet aanpassen lijkt me een beter idee.

24 mei 2017 om 13:53

35 miljoen. Maar je hebt gelijk. Het gaat bijna op dezelfde manier. Komt op hetzelfde neer, maar het een is legaal en het ander illegaal. Als Messi ipv zn vader wat louche adviseurs had gehad, had hij veel meer belasting kunnen vermijden zonder berecht te worden.

24 mei 2017 om 15:41

Tja, alleen heeft de spaanse prinses exact hetzelfde gedaan, kwam het exact hetzelfde excuus en is wel iemand die gestudeerd heeft itt een 20-jarige Messi en werd zij door het hooggerechtshof als onschuldig verklaart omdat zij haar zaken aan een ander had toevertrouwt.

24 mei 2017 om 16:39

Dag est, het verschil zit em in dat Ronaldo echte bedrijven gebruikte die via Ierland en de Maagdeneilanden gingen. In Messi's zaak bestonden deze bedrijven niet.

24 mei 2017 om 13:53

Tja denk je niet dat de Spaanse belastingdienst erachter was gegaan als het klopte? Die lopen dan ook miljoenen mis.

Altijd maar dat naar Ronaldo wijzen gelijk, alsof belastingontduikingen ook een competitie is tussen hun twee.

Verder vraag ik mij echt af of Messi hiervan niks af wist, het is wel zijn vader...

24 mei 2017 om 13:55

Messi was toen 19 toen de belasting ontduikingen begon, lijkt me dat hij alles aan zijn vader overliet.

24 mei 2017 om 14:21

Wederom een flater van jou. Als je 18 bent, ben je fiscaal gezien de enige die de financien mag beheren. Dat hij daar "hulp" bij kreeg is een ander verhaal.

24 mei 2017 om 14:43

Volgens mij geeft hij alleen aan dat Messi dat zelf niet deed op zn leeftijd en dat lijkt mij logisch... ook al ben je zelf verantwoordelijk

24 mei 2017 om 15:33

Ik snap niet wat er zo logisch is, misschien dat jij het beter kan uitleggen.

Je bent volwassen geworden, dat betekent dat je auto mag rijden, je mag stemmen en dus zul je ook je stukken eigenhandig moeten indienen bij de belastingdienst. Het Hof kan in beginsel er niet van uitgaan dat een ander de aangifte voor je doet na je 18e en dan nog ben je de enige die als laatste er een klap op moet geven.

Zo schuif je anders het wel heel gemakkelijk weg en in dit geval naar je vader.

24 mei 2017 om 15:43

Logisch aangezien Messi zich volledig op het voetbal richtte en de financiële zaken aan zijn vader/zaakwaarnemer overliet. Zou ik ook doen op die leeftijd. Misschien dat jij 15 jaar geleden al zo wijs was als nu, maar dit geldt niet voor iedereen en al helemaal niet voor de gemiddelde voetballer die geen school afgemaakt heeft.

24 mei 2017 om 15:56

@ Samcro

Een boekhouder op zijn blauwe ogen vertrouwen wanneer het over miljoenen gaat is simpelweg een stomme gedachte. Een logische second opinion zorgt ervoor dat je niet in de problemen komt. Dit heeft Messi nagelaten.

Waarom word Messi verantwoordelijk gehouden? Omdat Messi er ook van profiteert. Het geld dat ontdoken word blijft op zijn rekening staan en is voor hem ter besteding.

24 mei 2017 om 15:59

Het is kennelijk niet zo logisch als je denkt dat het is. De argumenten die jij opwerpt zal heus wel door zijn advocaat zijn gebruikt en deze zijn terecht door de Hoge Raad verworpen.

Bij 4 miljoen euro aan belasting ontduiken heeft papa Messi toch ook wel wat uit te leggen aan zoonlief neem ik aan.

24 mei 2017 om 16:45

@samco encD-bergkamp. Messi heeft dit zelf natuurlijk niet gedaan maar hij heeft de eindverantwoordelijkheid. Het zijn zijn inkomsten. Hij is medeplichtig. Als jij en een vriend bij een winkel staat en die vriend begint te stelen en je blijft erbij staan ben je ook medeplichtig.

24 mei 2017 om 16:52

D-bergkamp.

Normaal zie ik je altijd zeer objectieve en correcte reacties schrijven. Echter, wanneer het over Messi gaat lijk je ietwat geagiteerd. Mag ik vragen waar dit door komt? Is eindverantwoordelijke Messi schuldig? Ja tuurlijk. Maar dat je denkt dat een 18 jarig jochie dergelijke zaken überhaupt kan controleren, gaat alle perken te buiten. Klein voorbeeld(een waargebeurd verhaal): mijn schoonmoeder werkt bij de belastingdienst, bij toeslagen. Mijn vrouw had vorig jaar een eigen woning die ze verkocht had met winst. Deze winst moet je eigenlijk in je nieuwe woning stoppen, anders is deze niet aftrekbaar. Dit hebben wij destijds niet gedaan, dus niet aftrekbaar.. Ga jij nu maar eens je belastingaangifte doen met deze situatie. Zelfs mijn schoonmoeder wist niet hoe ze dit moest invoeren. Uiteindelijk wel, maar goed, ik hoop dat je m'n punt snapt. Een jongen van 18 jaar met bedragen waar wij 20 jaar voor moeten werken in 1 jaar en dan logisch je aangifte doen.. yeah right.. Probeer je eens te verplaatsen in een ander, zou een hoop schelen.

25 mei 2017 om 01:13

Ronaldo? Niemand kan naar hem wijzen, hij heeft zijn constructies gewoon ingestuurd naar de fiscus zodat ze er vanaf wisten. Dan kan de fiscus de contructie betwisten en een naheffing opleggen waartegen Ronaldo zich bij de belanstingrechtrer kan verdedigen echter het is geen ontduiking omdat hij het wel gemeldt heeft.

23 juni 2017 om 14:32

Uiteindelijk Ronaldo ook gewoon isd

Vind toch aan de ene kant frustrerend dat dit soort bekende personen er op de een of andere manier vaak onderuit kunnen komen. Waar niet bekende mensen als crimineel worden bestempeld, word Messi hier vaak bezien dat hem misdaad word aangedaan. Ik zou het wel wat vinden om hem vast te zetten.

24 mei 2017 om 16:45

Dit heeft natuurlijk te maken met die belachelijke wet in Spanje. Er zijn genoeg mensen die men wel te pakken krijgt. Zoals de oud voorzitter van Bayern.

Miss wel goed jaartje bajes komt ie als een killer terug

On: Tuurlijk hoort Messi niet in de gevangenis kijk wat voor boegbeeld die is

Meneer Messi zal de gevangenis niet in gaan, maar o wee o wee als dit Jan Modaal was geweest. Mensen met geld komen echt met veel meer weg.

24 mei 2017 om 13:55

Regels in spanje zijn zeer simpel en duidelijk, of je nou jan modaal bent if lionel messi. Bij deze situaties, Eerste vergrijp, minder dan 24 maanden, dan hoef je de bak niet in. Jan niet en Lionel niet.

24 mei 2017 om 13:58

Lees eerst eens eventjes de tekst, meneer de Moraalridder. Ook Jan Modaal had hiermee "weggekomen" aangezien hij dan ook een straf van 21 maanden zou krijgen. En zoals je in de tekst kan lezen is het volgens de spaanse wet (oftewel voor iedereen die in Spanje woont) onder de 24 maanden is voorwaardelijk.

24 mei 2017 om 13:59

"de kans is echter klein dat Messi daadwerkelijk de cel in moet. Aangezien de straf korter is dan 24 maanden, en hij nog geen eerdere strafbare feiten heeft gepleegd, wordt de sanctie onder de Spaanse wet waarschijnlijk omgezet in een werkstraf, boete of huisarrest.".

Nee, Jan Modaal was ook niet de cel in gegaan.

24 mei 2017 om 14:10

en jij denkt dat de straf per ongeluk onder de 24 maanden is gekomen?
Jan Modaal had waarschijnlijk een straf gekregen van meer dan 24 maanden en had dus wel gewoon de bak in gemoeten. Messi wordt hier een handje boven z'n hoofd gehouden en iedereen weet t, voor mij is en blijft t gewoon een crimineel.

24 mei 2017 om 14:14

Dit gaat om de periode toen hij 19 ~ 21 was. Hij deed heus niet zijn eigen financiën, en leuk allemaal complotjes zoeken er achter.

24 mei 2017 om 14:17

Jan Modaal had waarschijnlijk helemaal geen inkomsten uit portretrechten dus deze discussie lijkt me onnodig.

24 mei 2017 om 16:47

@perspectief, maakt niet uit of hij het zelf deed. Het zijn zijn inkomsten en hij is eindverantwoordelijk. Hij is daarom gewoon schuldig.

24 mei 2017 om 16:56

Gmva. Jij hebt serieus geen idee hoe wetten werken he? Lees je alsjeblieft een keer in voordat je dingen gaat roepen. Voor de wet is hij nu ook een crimineel, dus wat dat betreft heb je gelijk, maar een celstraf is niet mogelijk. Jammer joh..

25 mei 2017 om 01:16

Ja en? Iedereen wordt geacht de wet te kennen en als je ervoor kiest anderen je aangifte te laten doen blijf je gewoon verantwoordelijk. Hij kon er ook voor kiezen een tweede advies aan te vragen of van te voren in gesprek gaan met de fiscus om te kijken of alles toegestaan is. Zo slim is Ronaldo wel geweest, die heeft alleen een conflict over de hoogte van de naheffing maar loopt geen risico om veroordeelt te worden wegens ontduiking.

25 mei 2017 om 04:00

@la~decima waar zeg ik dan dat hij niet schuldig is dan?

24 mei 2017 om 14:13

Als je niet eens de moeite neemt om de tekst te lezen hou je mening dan voor jezelf joh. Die regeling geldt voor iedereen en is al jaaaren van kracht, sinds de crisis in Spanje echt begon. De cellen zitten namelijk overvol en dat kost de staat bakken met geld.

24 mei 2017 om 14:21

jan modaal zou ook niet zomaar 4 miljoen euro tot zijn beschikking hebben om t weg te sluizen.
nee maar ik snap natuurlijk wat je bedoelt..mensen die hier nog proberen te recht te praten over dezogenaamde regelgeving in spanje zijn gewoon naief. deze hele wereld is gewoon krom en oneerlijk. maar dat is al sinds mensheugenis zo. niks nieuws.

24 mei 2017 om 14:45

Jon Modaal ontduikt geen belasting voor 4,1 miljoen. Anders zou hij geen Jan Modaal zijn.

Waarom zou die alsnog de cel in moeten? De regels zijn toch duidelijk daar, waarom ineens die gaan omgooien. Denken toch niet dat die paar voetballers de eerste zijn die dit doen daar.. ze verdienen achterlijke bedragen, maar er zijn zat mensen nog voor wie dit kleingeld is op jaarbasis. Beetje vreemd om op basis van bekendheid de regelgeving om te gaan draaien.

Niet dat ik het hem gun, Maar wat een mazzel met die rare regeling. Een zakenman etc gaat hier gewoon de bajes voor in als die dit doet. Snap sowieso niet hoe je met zo een salaris etc nog zo iets kan doen. Dan heb je echt geen hersens

24 mei 2017 om 13:59

Hij was toen 19, wist volgens mij er niet (veel) van af.

24 mei 2017 om 14:20

Maakt niets uit. In de wet ben je vanaf 18 zelf rekeningsvatbaar voor al je financiën. Of hij nou 18 of 40 was. Verder verandert dit niets aangezien hij toch de cel noet in moet.


Denk dat hij in eerste instantie in hoger beroep is gegaan om zijn naam te "zuiveren". Niet om de stra te verlagen aangezien die toch niet geldt.

24 mei 2017 om 14:23

Ik zeg niet dat hij niet verantwoordelijk voor is, alleen dat hij er niet (veel) van af wist.

24 mei 2017 om 15:27

Iedereen ? Hier in Nederland zijn dus heel veel zakenmensen de dans ontsprongen toen ze hun zwarte geld zonder celstraf mochten aangeven. Inkeerregeling toch? In Spanje doen ze dat pas sinds kort en daarvoor kreeg je gelijk een straf.

Wat een wereld toch. Meneer de multimiljonair jat 4 miljoen euro belastinggeld van mensen die er hard voor werken en komt weg met: foei, niet meer doen.

24 mei 2017 om 14:18

Wat zeg jij nu? Messi heeft geen geld gestolen van mensen hé! Hij heeft geld dat hij zelf verdiend heeft niet aangegeven. Dat is wel nog een verschil hé. Keur dit ook niet goed hoor maar het is niet dat hij bv geld van de overheid heeft gekregen en dat verduisterd heeft.

24 mei 2017 om 14:30

Iedereen betaalt belasting, en hij lapt dat aan zn laars. Als ik de komende 4 miljoen belasting niet hoef te betalen word ik een stuk rijker.

Hij pikt het natuurlijk niet direct, maar door zijn bijdrage achter te houden is het toch een soort van stelen.

24 mei 2017 om 21:30

Ik ga wat advocaat van de duivel spelen maar hij betaalt ook belastingen. Hij heeft een deel niet aangegeven. En zonder dat deel betaalt hij nog altijd meer belastingen dan 99% van de bevolking. En je kan het ook zo bezien. Hij werd er minder 'arm' door, niet rijker. Je moet namelijk een deel van uw geld afgeven. Als je een stuk van uw taart moet afgeven heb je minder taart. Als je dat stuk verstopt en zelf opeet heb je gewoon u eigen taart. Geen extra stuk taart.

Moraal van het verhaal: zorg er lekker voor dat je heel veel geld hebt, dan is de kans dat je de cel niet in hoeft te gaan erg klein (kijk ook maar naar al die Wall Street bankiers). Maar Jan Modaal is volledig de lul.

24 mei 2017 om 14:01

"de kans is echter klein dat Messi daadwerkelijk de cel in moet. Aangezien de straf korter is dan 24 maanden, en hij nog geen eerdere strafbare feiten heeft gepleegd, wordt de sanctie onder de Spaanse wet waarschijnlijk omgezet in een werkstraf, boete of huisarrest.".

Nee, Jan Modaal was ook niet de cel in gegaan.

24 mei 2017 om 14:15

Wat gek dat jij dat steeds moet herhalen. Je zou denken dat iedereen die z'n mening hier wil komen uitten de voorbije 2 jaar tenminste 1 artikeltje van de tientallen hier op vz die dit onderwerp behandelden volledig hadden doorgelezen he?

24 mei 2017 om 14:31

Het is inderdaad de wet die niet klopt. Snap het ook echt niet, aanpassen die wet en de bak in met die boef.

Spanje is werkelijk alles mogelijk.. de ene voetballer krijgt niks en de andere krijgt een Madrileense rechter, wat een land en wat een onzin allemaal.

24 mei 2017 om 14:25

Man man man nog een internetgekkie. Madrileense rechter ? Volgens mij overschat jij de invloed die voetbal heeft. Maar niet getreurd ! Ik zal proberen je uit je onwetendheid te helpen. Belastingontwijking is wat Ronaldo heeft gedaan. Dit is legaal. Belastingontduiking is wat Messi heeft gedaan. Dit is niet legaal. Simpel toch?

24 mei 2017 om 16:28

Praat je dat belastingontduiking nu goed ? Of begrijp ik het verkeerd? Want het komt toch echt op hetzelfde neer. Beide is verkeerd en beide zou bestraft moeten worden, puur omdat Ronaldo het net wat anders heeft gedaan maakt geen of minder belasting betalen niet eens legaal en moraal in orde. Mensen zijn zo ongelofelijk naief hier. Zowel CR7 fans als Messi fans. Durf eens toe te geven dat je held, zowel Messi als Ronaldo, beide verkeerd bezig zijn als het op belasting aankomt.

24 mei 2017 om 16:43

Ja als je geld hebt en zeker zo veel als die 2 moet je dat niet door je vader laten beheren. Messi kan een voorbeeld nemen aan Ronaldo want die was blijkbaar wel in staat geschikte mensen te vinden die mazen in de wet weten. Al met al doet iedereen hier net of het criminelen zijn maar iedereen wil zo min mogelijk belasting betalen dus ik neem ze beide niks kwalijk.

24 mei 2017 om 17:02

Nee volgens mij kan jij niet goed lezen. Het komt niet op hetzelfde neer. Wat jij vind dat bestraft moet worden gaan we niet zomaar bestraffen. Er is een wet en die volgen wij en niet wat jij vind of niet vind. Wat Ronaldo heeft gedaan is legaal punt uit. Belastingontwijking is ers dan belastingontduiking. Als je geen kaas hebt gegeten van fiscale zaken moet je eerst wat onderzoek doen. Ik zou het zeker hebben toegegeven als Ronaldo aan belastingontduiking had gedaan. Dit is echter niet zo.

24 mei 2017 om 19:33

Zo bedoelde ik mijn statement niet eens haha.
Zo heb je vast meegekregen wie de rechter was van een Barcelona speler. Verder jazeker, belastingontwijking is in zekere mate wel degelijk te vervolgen!

24 mei 2017 om 16:50

Ronaldo deed aan ontwijking. Gebruikte een legale constructie via Ierland en de Maagdeneilanden en gestort op zijn bankrekening. Dit werd trouwens gedaan in 2014 net voordat de Spaanse wet werd aangepast. Hij heeft dit wel opgegeven. Door deze regeling hoeft hij geen vennootschapsbelasting te betalen. Messi';s zaak ging over 2007-2009 en werden verdeelt over bedrijven die fictief waren... Vandaar dat de een strafbaar is. Messi loog over de bedrijven...

Ik vraag me af wat er gebeurt als zijn straf wordt omgezet in huisarrest. betekent dit dan ook dat hij voor een periode niet meer mag trainen/wedstrijden mag spelen?

Wat Messi deed valt niet goed te praten, maar kan me ook moeilijk Leo inbeelden achter zijn bureau met jaarboeken, facturen, creditnota's, etc. Hij is uiteindelijk de eindverantwoordelijke want het is zijn geld, maar hier zit toch meer achter dan 1 voetballer. Dikke boete geven, zodat hij in de toekomst niet meer voor zo'n problemen komt te staan.

Bijna een ieder heeft het over de 21 maanden, maar vergeet gewoon dat dit een veroordeling is die blijft staan! Wanneer Messi een verkeerde scheet laat is ie alsnog de sjaak. Dit kan dus behoorlijke gevolgen hebben voor de komende jaren (weer problemen met de belasting, auto ongeluk waarbij hij verantwoordelijk is, bedenk zelf maar wat). Ik denk zelfs dat hij een transfer nu niet meer uitsluit. We zullen zien .....

Geen verrassing , de balans blijft intact. Wat ze niet hoeven te doen in Madrid wordt dubbel bestraft in Catalonië , Andalusië en Galicia. De meest corrupte partij ooit in Spanje is nog steeds aan de macht en dat merk je. En voordat er mensen gaan reageren , ik ben Spanjaard ik ben op de hoogte van de gebeurtenissen en rariteiten etc.. dus ik weet heel goed waar ik het over heb.

24 mei 2017 om 16:31

Klopt, er zitten alleen maar reptielen in de regering en als ze voor de buis komen veranderen ze in mensen.

24 mei 2017 om 16:35

Juist, net als die bar waar Johnny Depp doorflipt in de film Fear and Loathing in las Vegas.

24 mei 2017 om 17:05

Franco heeft dit allemaal georchestreerd. Zijn liefde om Real te bevoordelen bleek groter dan de dood en nu zit ie ergens in een ivoren torentje Barcelona te saboteren.

Moeilijk verhaal. Het is natuurlijk bijzonder triest dat de familie Messi in een land dat zo gastvrij voor hen is geweest en hen zo veel heeft opgebracht, moet op zoek gaan naar 'loopholes' om een aantal miljoenen belasting te ontduiken. Dat getuigt ten eerste van weinig respect en ten tweede van baatzucht. Ik wil best geloven dat Lionel er persoonlijk weinig van af wist/weet en blindelings vertrouwd op zijn vader en raadgevers voor dit soort zaken, maar dat verandert in principe niet veel aan de zaak. In een land dat het zo hard nodig heeft, zouden de grootverdieners streng mogen aangepakt worden bij belastingontduiking. De rechter, die onafhankelijk is, besliste in eerste aanleg dat het 21 maanden cel wordt en in beroep werd dat bevestigd. Ik zie niet in waarom we hier op zoek moeten gaan naar complotten waarom hij wel en een ander niet, of waarom net 21 maanden, of ... Een celstraf van 21 maanden lijkt mij best een strenge straf. Mocht ik dat vorgeschoteld krijgen, zou ik toch eens slikken. Akkoord, hij gaat nooit de binnenkant van een cel zien, maar dat is eigen aan het systeem. De gevangenissen zitten overvol en enkel als je 24+ effectief krijgt, ga je achter de tralies. Het is niet anders. Ik ben zelf Belg en ik lees genoeg in de kranten dat allerhande criminelen met veel weg komen zonder de gevangenis in te moeten. Om dezelfde reden als in Spanje. Vol is vol. Volgens mij is alles volgens het spreekwoordelijke boekje gegaan, behalve bij de Messi's, en is de straf gepast. Wees gerust dat ze bij Messi thuis wel twee keer zullen nadenken over hoe hun boekhouding in te dienen.
Misschien moeten ze de boekhouders van die speler uit Madrid inhuren, want dat blijken de meesten hier een meesterlijke zet te vinden: belastingontwijking. Legaal en slim, lees ik hier. Het is gewoon even triest in mijn ogen. Het land dat je ontvangt in het gezicht spugen. Dat is wat het is. Bij Messi en Ronaldo. Legaal of niet. Diep triest.

24 mei 2017 om 16:53

De Spaanse belastingdienst is pas wakker geworden na 2010- 2011. Sindsdien hebben ze de Beckham-regel bijna helemaal afgeschaft want rijke buitenlandse spelers hielden meer geld over terwijl de meeste Spaanse profs, vooral 2e en 3e divisie, helemaal geen geld kregen. In Spanje is het hebben van politieke vrienden al jarenlang erg handig en aangezien die in Madrid zitten, is het logisch dat Real daar profijt van heeft. Wat in Madrid belastingontwijking heet, wordt in Catalonië en Andalusië belastingontduiking genoemd. Het verschil is 21 maanden straf. Verder maakt de belastingdienst het wel erg bont door wetten in te voeren met terugwerkende kracht waardoor je ineens schuldig bent aan belastingontduiking terwijl je toen netjes je aangifte deed. Zelfs voor mij heeft het gevolgen en helemaal voor mijn ouders, die kunnen niet terug. Mijn vader hoekte bijna die pedante medewerkers op het Spaanse consulaat in Adam toen die doodleuk vertelde dat hij bij emigratie in Nederland zijn belastingen moest betalen en daarna nog een keer over alles wat hij hier in 40 jaar had verdiend! Beter s het nu als je een Bask bent ,die krijgen flinke korting als soort van goedmakertje voor de nasleep van ETA. Rafael Nadal is zelfs betrapt op het misbruiken van deze regel toen hij zijn belastingpapieren inleverde als bewoner van Baskenland. Niet handig als iedereen weet dat je geboren en getogen bent op Mallorca.

24 mei 2017 om 17:03

@juan in Nederland verloopt zo n zaak na 5 tot 12 jaar. Welke regelgeving gebruikt men hier in Spanje over? Verder zou in uw vaders zaak hij dubbel belastingbetaling. Het klinkt als iets wat de nlse wetgever en spanje moeten uitvechten. Ik las dat Ronaldo's zaak net voor belastinghervormingen waren. Vandaar dat hij dit deed.

24 mei 2017 om 17:15

Die 5 a 12 jr is niet van toepassing , ze hebben in 2016 de belastingen van 2011 bekeken en de regels veranderd met ingang vanaf 2011 ! Dus de mensen hebben niets crimineels gedaan maar krijgen een flinke naheffing omdat de belastingdienst daar zin in heeft. Die dubbele belastingen bij emigratie is iets wat eigenlijk niet zou mogen maar Spanje heeft er maling aan aangezien ze iedere euro nodig hebben. Ronaldo betaald zijn portret rechten in Ierland, die belastingtruc die ook veel multinationals gebruiken, en is in principe schuldig aan belastingontduiking omdat hij dit niet gemeld had bij de Spaanse belastingdienst. Maar wie in Madrid Ronaldo probeert op te sluiten moet gelijk emigreren

24 mei 2017 om 16:56

Over de verdeling van belastingen wanneer de middelen, eigendommen en inkomsten in meerdere landen zijn. (in combinatie met werkplek, woonplaats, werkplaats, geboorteplaats) zijn verdragen en onderlinge afspraken gemaakt dussen alle landen. zo zie je dan China speciale areas maakt voor internationaal grote bedrijven waar ze geen/minder belastingen hoeven te betalen. Spanje snijdt zich ook deels in de vingers met die contracten. Dan nog vraag ik me af of de contructie van cr7 in de praktijk klopt. (zo las ik dan men gebruik zou maken van brievenbusfirmas). Al bij al moet je nagaan dat sommige landen dit stimuleren door wetten weg te laten vallen. Zo diep zit dit.

24 mei 2017 om 17:20

Maar iedereen vind dat de Spaanse belastingdienst doorgedraaid is, het is zo erg dat je tegenwoordig een huis kan verkopen aan een Guardia Civil die zélf aangeeft dat hij de helft wit en de andere helft handje contantje wil betalen. Zwart geld bij een notaris... ik wist niet wat ik zag en verwachtte een valstrik ofzo. Maar alles ging goed en we hebben door het lagere 'witte' bedrag veel minder belasting betaald.

Sorry hoor maar ik vind dit echt schofterig, deze man verdiend zoveel geld dat hij dat nieteens kan uitgeven in zijn hele leven, en dan alsnog stelen van de spaanse bevolking/belastingonduiken? Schandalig, ze moeten berekenen hoeveel hij moest betalen qua belasting en daarboven een boete. Prima straf vind ik, je kan hem toch niet opsluiten. Daarvoor is hij te belangrijk bij Barca. Kan je oneerlijk vinden maar dat is wel de realiteit.

Vind het toch vreemd, dat sommigen hier hem als voorbeeld willen stellen, voor anderen. Zo werkt de wet niet. Iedereen is gelijk voor de wet en je kan daarom niemand een hogere straf geven, omdat hij een bekend persoon is.

ook al is het messi en zou het voor het voetbal zonde zijn, dan moet hij toch zijn verantwoording nemen en wanneer men hem dan een celstraf geven, moet hij ook zitten. dat moeten wij als gewone man ook.
en egaal wie het is hij of CR7 of de koning, straf is straf

". De ster van Barcelona kan die straf nu echter ook afkopen: de openbaar aanklager van Barcelon heeft laten weten de celstraf helemaal kwijt te schelden als Messi de maximale schikkingsboete van 255 duizend euro betaalt. De rechter moet nog wel zijn goedkeuring geven aan dit voorstel.".

Wat gek dat hij nu ineens wel kan afkopen. Ook niet erg opvallend.

23 juni 2017 om 14:29

Dat is een dag of 3 voetballen voor hem. Wat een systeem zeg.

23 juni 2017 om 14:33

Opmerkelijk dat zelfs hoger in beroep gaan niet lukte maar nu ineens 255.000 euro kan betalen.

23 juni 2017 om 14:49

Tja... money talks.

Waarom krijg ik het idee dat dit nu opeens kan, zodat Ronaldo het ook kan in het geval de celstraf van Ronaldo langer dan 24 maanden zal zijn.

23 juni 2017 om 14:49

Waarom zou die van Ronaldo ineens langer zijn dan 24 maanden?

23 juni 2017 om 15:20

Ik weet niet hoe het precies werkt in Spanje, maar misschien zou het kunnen omdat het om een 5x zo groot bedrag gaat?

Omdat hij (dat wordt gezegd, nog niet bewezen) meerdere jaren belastingfraude heeft gepleegd, ook wordt het hem misschien wat meer aangerekend omdat hij veel ouder was dan Messi (Messi was 19 toen er belasting werd ontdoken).

Verder waren de jury's meerdere keren tegen vervolging voor Messi en vonden ze zijn vader aansprakelijk. Ik weet niet of ze bij Ronaldo ook iemand anders aansprakelijk zullen vinden (maar mij lijkt het duidelijk dat Mendes schuldig is).

Maar de zaak is nog niet voorgekomen, dus we zijn nog niet 100% zeker hoe het er aan toe zal gaan en ik weet ook niet exact hoe het in Spanje werkt.

Het is wel duidelijk dat het met Mendes cliënten niet zo goed gaat als het op belastingen aankomt.

23 juni 2017 om 17:51

Omdat je in complottheorien gelooft en er daadwerkelijk van overtuigd bent dat voetbal zo een grote rol speelt. Waanzinnig inderdaad

Belachelijk eigenlijk dat hij ipv 23 maanden cel zijn 3-dagen salaris kan betalen.

Dit soort dingen... nog geen drie ton, wat een schijntje is voor dit soort gasten, en klaar is kees.

Wat?! Rare praktijken daar zeg!

Messi de beste ooit naar mijn mening, maar buiten voetbal een beetje een oplichter. Snap niet hoe je met zo'n klein bedrag 2 jaar kan kwijtschelden.

Het is heel grappig hoe ze in Spanje te werk gaan.

In 1e instantie vonden ze Messi niet aansprakelijk voor de fouten die hij had gemaakt. Ze wilden hem zelfs niet meer vervolgen (alleen zijn vader wouden ze vervolgen). De jury was het er mee eens, de rechter niet. Messi vroeg toen of het in een geldboete kon worden omgezet. Ook dat werd geweigerd, zelfs in hoger beroep. Dat terwijl alle anderen die in Spanje problemen hadden (Xabi Alonso, Carvalho, Casillas, Coentrao, Falcao, Di Maria, Mascherano, Adriano, Neymar) hun "gevangenisstraf" wel konden afkopen. Spanje wou een voorbeeld maken van Messi.

Nu willen ze het wel opeens omzetten in de maximale geldboete?

Ik geloof niet in conspiracies, maar het is wel heel toevallig dat ze dit nu doen nadat bekend is geworden dat Ronaldo ook problemen heeft voor een groot geldbedrag. Als een soort voorbode voor als Ronaldo schuldig wordt verklaard en ze hem er dan ook mee weg kunnen laten komen met een boete. Want als Messi 21 maanden krijgt voor €4 miljoen, wat zou Ronaldo dan wel niet krijgen voor €15 miljoen als ie schuldig wordt verklaard?

7 juli 2017 om 17:36

Jij snapt het. Nu is er jurisprudentie waar de verdediging van Ronaldo gebruik van kan maken.

Kvind dat hij geen celstraf verdiend, absoluut niet. Als er iemand ervoor moet opdraaien is het de boekhouder. Messi weet wsl niet eens hoe die een belastingaangifte uberhaupt invuld.

7 juli 2017 om 22:02

Zoals ik begreep was zijn vader de boekhouder of niet?

In de cel kost iemand geld voor de overheid. Uit de cel + boete betalen is
economisch veel aantrekkelijker. Dus misdaad loont de staat. Mooi dat
tegenwoordig (bijna) alles te koop is met geld - toch?

lees ik dat goed? dat is toch gewoon een week salaris voor die gozer? nja zeg

Hahaha! Gewoon boete betalen en het is geregeld. Het is duidelijk dat de Spaanse belastingdienst geld zoekt en uiteindelijk ook zal krijgen.

Poeh, dat wordt op een houtje bijten de komende 2 dagen. Even serieus, dit verdient Messi toch bijna in een halve week terug.

Met 2,5 ton je straf afkopen.. Flinke boete? Laat me niet lachen zeg.

250.000 duizend euro boete.... Voor iemand die ditzelfde bedrag per week verdiend en de belastingdienst voor 4.1 miljoen heeft opgelicht. Komt Messi toch wel weer lekker weg, snap bijna wel dat ze belasting onderuiken als dit je straf is.

Hier heeft Messi vast vrede mee want van zo'n bedrag ligt hij niet wakker. Die 4.1 miljoen moet hij natuurlijk ook nog betalen.
Ik vind dat je als overheid gewoon een statement moet maken als er echt op tegen bent(wat niet zo lijkt) en het bedrag dat ontdoken is verdubbelen als straf, dus in Messi zijn 8.2 innen. Toch heb ik de indruk dat ze met dit soort lachwekkende boetes het blijven stimuleren. Het ruikt naar corruptie.

7 juli 2017 om 20:56

Hij moet gewoon als elk ander burger behandeld te worden. Iemand die bewezen fraudeert voor zoveel geld zou gewoon de bak in moeten. Voetballer of niet.

4,1 miljoen ontduiken aan belasting, 250.000 boete. Geen cel straf.
Vreemde wereld leven we. Maar goed het is het proberen waard.

Haha dit is geen boete voor hem. Het loont dus om te frauderen. Wat een verrotte sport begint dat voetbal toch te worden

Flinke boete?? 250.000 is niks voor iemand als Messi

250.000 is niks..... zeker als je daar 2 jaar gevangenis tegenover zet

Spanje is echt af met dat rechtsysteem van ze. Messi betaald nu een boet dat met zijn salaris gelijk staat aan ongeveer een dag werk. Met geld sta je blijkbaar boven de wet.

250.000 lacht hij natuurlijk om, als je nou een statement wilt maken pak dan zijn jaar salaris (alles wat op zijn rekening is gekomen, dus buiten Barca salaris ook zijn sponsor geld etc) doe dat keer 2 want zijn 'celstraf' was bijna 2 jaar en geeft hem dat als boete. Daarbij waarom wilde hij zo graag van de voorwaardelijke straf af? gaat hij de boel weer belazeren en is hij bang dat hij dan alsnog vast komt te zitten?

Sluit hem gewoon op... Dit mag gewoon niet meer voorkomen bij die idioot rijke voetballerts

Waarom wil iedereen zichzelf het genot van het kijken naar Messi zo graag ontnemen, voor iets wat Messi in principe niet eens zelf heeft gedaan, door hem achter de tralies te wensen? Ik begrijp het niet helemaal.

Die boete is een schijntje voor Messi, verdiend genoeg. Dus dit is zo krom als wat.

Het zijn allemaal schurken, maakt me niet uit of je accountant dat doet of niet, dan zeg je een keer van, hoor eens ouwe pik ik verdien zo'n 100 miljoen dit jaar, dus dan kunnen we er wel evens iets af trekken hoor. Achterlijk, nu zo'n boete die letterlijk niks doet, die dingen zijn er om dingen af te leren in de maatschappij, maar Messi verdient z'n straf in 3.5 dag, dus die zal er geen seconde om wakker liggen. Ook word ik moet van alle Barca en Real fanboys die hun clubjes verdedigen en de andere kapot maken, dit heeft niet eens met voetbal te maken, Messi z'n mensen hebben de boel zitten oplichten, misschien Ronaldo ook, dat zien we dan wel.
Vind het trouwens idioot dat dit de regel is in Spanje, gewoon echte onzin.

8 juli 2017 om 00:05

Gevangenissen in Spanje raakte overvol dus extra geld uitgaven. Reden volgens mij waarom deze regel er is

8 juli 2017 om 18:26

Dat is een domme reden wat mij part, neem aan dat ze weinig gevangenissen hebben dan. Tja, tenminste beter dan heir in Amerika, we hebben hier meer gevangenissen dan ongeveer de hele wereld bij elkaar.r

Geld heeft het voetbal helemaal kapot gemaakt. Messi die meer verdient dan Roger Federer. Wat doe je in vredesnaam met 80m per jaar? Stel je voor dat je dat op je bankrekening had staan. Die geldinkomsten gaan ook nergens meer over, daarbuiten is iedereen die met geld kan smijten succesvoler dan anderen. En dan heb ik het niet alleen over voetbal voor clubteams, maar ook over interlandvoetbal dat zo geen charmes meer overhoudt. Ik walg er al jaren van... enne, dat smoesje van mijn naam is Haas ik weet nergens van verbaast me niets. Dat zeggen ze allemaal.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren