Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘We leveren met de jeugdopleiding nu ’niveau Europa League-finale’ af’

Laatste update:

Ajax lijkt eindelijk weer de grote talentenfabriek die het vroeger was. Toptalenten dienen zich in hoog tempo aan en met een jonge ploeg worden mooie resultaten geboekt, met de finale in de Europa League als kers op de taart. Dennis Bergkamp werkte de afgelopen jaren in alle stilte mee aan de ontwikkeling van een hoop talenten. De oud-aanvaller van onder meer Ajax en Arsenal is blij met het succes van de Amsterdammers, maar tevreden is hij nog lang niet.

Ajax presteert dit seizoen uitstekend in de Europa League, maar in Amsterdam wil men hetzelfde laten zien in de Champions League. “Op het veld gaat het hartstikke goed en we hebben zelfs het idee dat het nog beter kan. Ook financieel gaat het geweldig met de club. Mensen vragen dan: ’Wat wil je nog meer?’ Veel! Want we willen door”, zegt Bergkamp in De Telegraaf. “De toekomst lacht ons toe. Zeker als je kijkt wat voor een lichting er aan komt…”

“We leveren met de jeugdopleiding nu ’niveau Europa League-finale’ af, maar het streven is nog hoger”, klinkt het. “Voor het beleid van de club is het belangrijk dat we elk jaar ver komen in Europa. De finale is natuurlijk wel vrij extreem, moet ik toegeven. Maar de Champions League blijft iets geweldigs. Als we erin slagen daarin de kwartfinale te halen, dan ben je goed op weg. Die rek zit er nog in.” Ajax neemt het woensdagavond in de finale van de Europa League op tegen Manchester United. De aftrap vindt plaats om 20.45 uur in de Friends Arena in Stockholm.

Ajax bereikt binnen vijf jaar de Champions League-finale

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik zou als eerste doel hebben de achtste finales te halen....
Maar als het team bij elkaar blijft, kan Ajax dat zeker. Zit genoeg rek in.

23 mei 2017 om 08:57

Een CL-finale halen? Dat lijkt mij voor Nederlandse clubs onhaalbaar.

23 mei 2017 om 08:59

Nee achtste finale 😉

23 mei 2017 om 09:01

De achste finale is net voor de kwart finale dus zou zeker haalbaar moeten zijn.

23 mei 2017 om 09:39

@fr12jules

Je schrijft: "een CL-finale halen? Dat lijkt mij voor Nederlandse clubs onhaalbaar".

Dat lijkt inderdaad onhaalbaar, maar of het dat ook is, zal de toekomst moeten uitwijzen omdat het maar van 1 ding afhankelijk is en dat is hoelang Ajax deze spelersgroep bij elkaar kan houden. En het antwoord op die vraag, kunnen alleen de spelers geven en alles wat ieder ander daarover te zeggen heeft, is niets anders dan speculatie. Ik acht de kans zelf ook niet groot dat Ajax in staat zal zijn m de spelers lang genoeg vast te houden om een dergelijke prestatie gestand te doen, maar aan de andere kant had ik het aan het begin van het seizoen ook voor volstrekt onmogelijk had gehouden dat het team de finale van een Europees toernooi zou halen, met uitzicht op meer. En dat met af en toe oogstrelend voetbal. Het kan verkeren, schreef Bredero ooit.

23 mei 2017 om 09:56

Slaan we niet weer een beetje door hier in Nederland. Een absoluut knappe prestatie van Ajax dit seizoen, maar we moeten niet overdrijven. Wedijveren met clubs in de EL is wat anders dan in de CL. Daarnaast is het nog veel lastiger om structureel aan de top te blijven ook al blijft je ploeg in tact. En dat laatste is al helemaal een utopie. Ajax, PSV en misschien ook Feyenoord zullen altijd incidenteel voor successen in Europa kunnen zorgen, maar uiteindelijk is de afstand met de echte top veel te groot. Leuk voor Ajax, echt waar, maar blijf met de voetjes op de grond.

23 mei 2017 om 10:26

De kwartfinale CL is voor Ajax en misschien Feyenoord en PSV alleen haalbaar als ze veel geluk hebben met de loting. Tegen Juventus, Barcelona, Real Madrid, Chelsea en Bayern Munchen is Ajax gewoon kansloos

23 mei 2017 om 19:27

Je bent nooit kansloos. Nederland heeft in internationaal perspectief nog steeds een zeer goede infrastructuur voor ontwikkeling van talent. En je merkt langzamerhand dat het in de grote landen ook lang niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Financieel zet Ajax ook goede stappen en Feyenoord hopelijk ook gauw.

Op een gegeven moment houd dat ook op. Je kan niet verwachten dat wanneer je jeugd alleen in Nederland scout en af een toe een speler uit het buitenland, dat je altijd een elftal met eigen toptalenten kan opstellen. Dat heeft Overmars ook goed gezien en heeft met aankopen zoals Ziyech, Sanches en Neres een mooie combinatie ervan weten te maken. Zo een goede prestatie neerzetten met alleen eigen jeugd is een sprookje en niet realistisch.

Is gewoon niet haalbaar meer. Alleen als ze sanschez, dolberg, de ligt, ziyech enz enz enz nog jaren bij Ajax kunnen houden. Dit gaat simpel weg niet want de grootste clubs willen de grootste talenten vroeg kopen. Neem dolberg.. als clubs nog een jaar wachten zijn ze bang mis te vissen dus zullen ze hem zo snel mogelijk willen halen. El zal het plafond blijven tenzij Ajax het salaris plafond omhoog gaat gooien

Wat een onzin..de reden dat je de Europaleague finale speelt is een gedegen aankoopbeleid. Ga nu niet de boel omdraaien en jezelf veren in je reet steken.

23 mei 2017 om 08:35

Niet zo zuur reageren zit niemand op te wachten. Ajax heeft een mix van geweldige (eigen) talenten en wat aankoop. De toekomst is de rode draad van deze selectie., En het zou geweldig zijn als een eigen jeugd speler morgen Manchester gaat vernederen.

23 mei 2017 om 08:48

Denk dat timba het niet helemaa begrijpt. Die denkt waarschijnlijk dat je een jeugdopleiding pas lekker op de rit hebt als je met een elftal zelfopgelegde spelers tot zulke resultaten komt. Maar wat Ajax al jaren doet, ieder seizoen drie basiswaardige jeugdspelers afleveren, is wereldwijd al ongeëvenaard. Als je in je A-selectie zoveel meer zelfopgeleide spelers hebt en daarmee, inderdaad in combinatie met gerichte versterkingen van buitenaf, tot zo'n prestatie komt is dat echt het maximaal haalbare. Dit verdient zoveel respect in een wereld die verder vooral draait om groot geld. Cruyff had gelijk, de financiële race win je nooit meer, dus moet je slimmer zijn, dat is Ajax geworden. I love it when a plan comes together - Hannibal. Zonder Ziyech en Sanchez had je dit niet gered. Maar zonder Klaassen VD Beek De Ligt Kluivert etcetera ook niet. Als je opleiding 30 procent van een elftal bijdraagt is dat uitzonderlijk substantieel en een doorslaand succes.

23 mei 2017 om 09:37

@mano
Wie volgens jou uit eigenjeugd is Europapeague finale niveau dan?
Alle uitblinkers zijn toch echt van buitenaf...

23 mei 2017 om 09:48

Klaassen? Veltman? Verder kom ik niet denk ik

23 mei 2017 om 09:51

Klaassen prima! Veltman lijkt me zeker niet

23 mei 2017 om 09:53

"Uitblinkers" kunnen niet functioneren en uitblinken zonder de rest van het elftal. Daarom is voetbal een teamsport. En iedereen die morgenavond speelt, is EL-finale waardig. Maar dat is logisch, zou een wijze man zeggen..😀

23 mei 2017 om 10:06

Klaassen, de Ligt sowieso. Voor de rest kom je verstrekt in het argument, wanneer is het eigen jeugd. Jeugd inkopen en laten doorstromen is namelijk ook een goede tactiek waarbij je wel degelijk bijdraag aan het verbeteren van die spelers. Dan kom je uit bij Onana, Dolberg, etc. Jongens die niet van jongs af aan in de jeugd zitten, maar bij Ajax wel de laatste stap hebben gemaakt.

23 mei 2017 om 10:21

Wie heeft het persé over eigen jeugd?
Manodedios geeft gewoon aan dat Ajax bijna elk seizoen drie basiswaardige jeugdspelers aflevert. Of ze dan al vanaf hun 6 jaar bij Ajax voetballen of pas vanaf hun 16e, dat maakt dan toch helemaal niet uit? Ze zijn vanaf een jeugdelftal doorgestroomd naar het eerste. Aangevuld met enkele voltreffers van aankopen en er staat een fantastisch jong elftal.

Als je dan toch kijkt naar het aantal spelers dat al voor hun 16e bij Ajax speelde en ook in de EL hebben gespeeld, dan kom je toch ook op een behoorlijk aantal 'eigen' jeugd spelers.
- Klaassen
- de Ligt
- Veltman
- Riedewald
- Tete
- van de Beek
- Kluivert
- Nouri

Toch maar 'even' 8 jeugdspelers die dit seizoen in de EL hebben gevoetbald.

23 mei 2017 om 10:42

EigenJeugd die in de europaleague spelen en eigenjeugd van europaleaguefinale niveau zijn 2 volstrekt verschillende dingen.
Verder reageer ik op Manodedios die een argument probeert te ontkrachten, die precies de spijker op zijn kop slaat

23 mei 2017 om 11:13

Ze spelen in de finale of ze hebben Ajax naar de finale gebracht. Dan hebben ze toch ook dat nivo?? Bovendien wordt Blind nog vergeten. 😁😁

23 mei 2017 om 11:13

Ze spelen in de finale of ze hebben Ajax naar de finale gebracht. Dan hebben ze toch ook dat nivo?? Bovendien wordt Blind nog vergeten. 😁😁

23 mei 2017 om 11:59

En Fosuh-Mensa als die speelt :P

23 mei 2017 om 12:23

En Ibra. Ook bij Ajax groot geworden!! Wat zijn we eigelijk goed als je er over nadenkt. 😁😁.

Hartstikke leuk de EL-finale halen, maar het is geen tijd om daardoor te gaan zweven. Dit is al bijzonder genoeg en al hoop ik dat het niet weer 15 jaar gaat duren voordat een Nederlandse club een Europese finale speelt, dit is natuurlijk een incident en niet structureel.

23 mei 2017 om 08:42

Maar dat zegt Bergkamp toch ook? Hij noemt de finale wel erg extreem en mikt op kwartfinale Champions League. En dat lijkt me een goed doel. Een doel stellen terwijl je weet dat je het al gaat halen, dan is het geen doel meer om voor te gaan. En kwartfinale CL is voor een Nederlandse club in de Champions League gewoon heel goed!

23 mei 2017 om 08:58

Wellicht eerst eens proberen om als Nederlandse club wat vaker te overwinteren?

23 mei 2017 om 09:06

Wil je ambitieuze doelen stellen, ga je net iets verder dan dat. Dat wil niet zeggen dat je het gaat halen. Als je wil dat doelen werken, moet je een ambitieus doel stellen die, als je het heel goed doet en alles op zijn plek valt, te halen valt. Dan is kwartfinale Champions League gewoon prima. Ik begrijp deze reacties eigenlijk niet. Past wel heel goed in het "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg". Met die instelling kom je niet ver denk ik.

23 mei 2017 om 09:30

@4Ever4Ajax Over het halen van de CL-finale wel inderdaad. Hij geeft echter ook aan dat de jeugdopleiding op 'niveau EL-finale' zit. Dan nog lijkt me dat structureel gezien niet mogelijk. Neemt niet weg dat ik hoop dat ik er naast zit. Voor het Nederlands voetbal zal het vaker spelen van finales natuurlijk fantastisch zijn. En verder heb je natuurlijk gelijk hoor. Wanneer ook kwartfinale CL structureel haalbaar is, dan doe je het uitstekend. Echter denk ik dat dit voorlopig een brug te ver is.

23 mei 2017 om 09:37

Dat denk ik ook, maar daarom is het halen van de kwartfinale Champions League ook een mooi doel. En met zijn opmerking over niveau EL-finale kan je twisten. Je kan ook zeggen dat hij gelijk heeft, want een aantal talenten staan morgen in de finale. Hij zegt namelijk dat hij ze "nu" heeft afgeleverd. Of dat structureel is, lijkt me niet (zou natuurlijk wel mooi zijn).

23 mei 2017 om 09:04

Als je ziet dat het spel van Ajax eigenlijk nog beter kan dan wat ze tot nu toe hebben laten zien, dat je clubs als Schalke en Lyon in de thuiswedstrijd eigenlijk al 7, 8 doelpunten had moeten laten incasseren, en dit pas het 1e jaar is onder Bosz, waarom zou het dan niet nog beter kunnen, en waarom zou dit niet iets structureels kunnen worden? Ik zie Ajax met dit spel echt wel weer de halve finale EL halen, of misschien zelfs een keer een ronde of 2 overleven in de Champions League. Er zit nog veel rek in dit Ajax, natuurlijk staan de grootste talenten weer op de nominatie om te gaan, maar dat hoeft niet te betekenen dat dit ook gebeurt. Als Ajax het bij elkaar weet te houden, en misschien zelfs versterkt (op de back posities is nog veel winst te behalen met Sinkgraven en Veltman die eigenlijk geen backs zijn), dan zie ik ze echt nog wel 2, 3 jaar ver komen in Europa.

Begin het allemaal behoorlijk overdreven te vinden.

Ajax heeft nu een goede lichting met wat leuke spelertjes plus wat leuke aankopen.

Maar er word nu net gedaan als de finale zo onbereikbaar was.

Ajax heeft wat middenmoters uit Duitsland en Frankrijk moeten verslaan die ook nog eens uit vorm warm waren en de beste spelers misten.
Dit had een Feyenoord of Psv in goede doen ook gewoon kunnen doen.
Het moet alleemaal ook beetje meezitten soms.

De wedstrijden van Bosch zijn het zelfde als bij vorige teams , je kan er 4/5 maken maar de tegenstander ook vaak.

23 mei 2017 om 08:35

Tja waarom vloog Feyenoord er dan uit tegen Fenerbahce en Manchester United...

23 mei 2017 om 09:44

Je doet net of dat heel slecht is tegen Manchester United. We zullen morgen zien of Ajax dat zoveel beter doet, alhoewel Feyenoord wel gewoon won van MU.

23 mei 2017 om 10:06

Asroma

Heel leuk er aardig, maar vermeld er dan ook even bij dat Feyenoord werd in Engeland hellemaal van de mat gespeeld, en in Rotterdam kwam het met een B(C)-Elftal aantreden.

Dat gaat morgen niet gebeuren, en het is een finale, totaal niet te vergelijken .

23 mei 2017 om 13:07

@grasveld7,

Voordat dit weer een eigen leven gaat leiden.

Manchester United: De Gea; Darmian, Bailly, Smalling, Rojo; Schneiderlin, Herrera, Mata, Pogba; Martial en Rashford.

Wisselspelers:
Romero, Fosu-Mensah, Carrick, Fellaini, Memphis, Young en Ibrahimovic.

Ibra, Young en Depay vielen na 60 minuten in.

En Feyenoord speelde in de uitwedstrijd zonder Bothegin, Kongolo, KEA en Berghuis. En werd inderdaad na een half uur, waarin het een paar grootte kansen kreeg om de scoren te openen, van de mat gespeeld.

23 mei 2017 om 08:35

Wanneer had Feyenoord dit moeten "kunnen" doen dan? Met het spel van de afgelopen maanden? Denk het niet en over PSV hoef je ook niet te beginnen want die hebben al moeite hun eigen "spel" goed uit te kunnen voeren.. dus nee de enige club op waar je op dit moment kan bouwen is Ajax en dat resulteerde in een EL-finale. Tuurlijk gaat het niet elk jaar lukken, maar snap dat andere clubsupporters gek worden van al het nieuws rondom Ajax, maar dan moet je het resultaat van Ajax niet gaan bagatelisseren om het voor jezelf dragelijker te maken!

23 mei 2017 om 10:27

Dat bagatelliseren doen we allemaal. Toen vorig jaar PSV de volgende ronde haalde van de CL hoorde je heel veel Ajacieden roepen dat de poule zo zwak was van Psv, en dat Ajax de jaren daarvoor altijd zo zwaar had geloot. Dat sloeg ook nergens op aangezien je het niet met elkaar kan vergelijken, want de omstandigheden zijn gewoon niet hetzelfde. Daarom moet je het ook per prestatie bekijken, en de prestatie van Ajax nu is gewoon erg goed. Punt.

23 mei 2017 om 08:37

Lyon is een topclub in Frankrijk en Schalke is normaal gesproken suptop Duitsland. Enige lof voor Ajax is hier wel op z'n plaats hoor.

23 mei 2017 om 09:42

Noem je AZ ook een topclub in Nederland? Want Lyon is een beetje de AZ van Frankrijk. 14 punten geëindigd achter nummer 3 maar liefst.
Schalke is gewoon dramatisch dit jaar, vooral toen ze Ajax speelde was de vorm dramatisch. Ze eindigen dit jaar niet voor niets in het rechter rijtje.

Het is inderdaad knap van Ajax, maar ze hebben nog geen op papier duidelijk betere tegenstanders gespeeld. Dat zal morgenavond veranderen. Als ze dat winnen is het een heel goede prestatie ipv gewoon goed wat mij betreft.

23 mei 2017 om 10:16

Zit het je zo diep dat Ajax in de finale staat?

Man man, wat slaap jij slecht deze week mocht Ajax morgen werkelijk de finale winnen in Stockholm.

Het niveau in Frankrijk ligt wel even wat hoger dan in Nederland, voor het geval je het is ontgaan, AZ werd in zo wel de thuis als uitwedstrijd hellemaal van de mat gespeeld door dat ''matige'' Lyon.

Ajax zou kapot gespeeld worden volgens iedereen, maar nu ze in de finale staan, staan er plotseling mensen op (zoals verwacht en eerder aangegeven) om de prestaties zogenaamd neer te zetten alsof het niks voorstelt, en of Ajax weer eens geluk heeft.

Lyon was op papier duidelijk een betere tegenstander dan Ajax hoor? Of nu toch maar niet, want Ajax wordt nu wel door iedereen neer gezet als een topclub..

23 mei 2017 om 10:35

Haha, dus omdat Lyon dit seizoen derde eindigde zijn ze ineens het AZ van Frankrijk? Lyon is een slapende reus. Kijk enkel naar de individuele kwaliteit van die ploeg en je ziet dat je vergelijking mank loopt.

Arsenal is toch ook niet ineens het Utrecht van Engeland omdat ze dit seizoen CL mislopen. Of Leicester vorig jaar het Bayern van Engeland.

23 mei 2017 om 13:02

Whahahahaha Lyon is het AZ van Frankrijk.

Lyon het AZ van Frankrijk noemen is werkelijk waar schandalig.

In het decenium 2000-2010 maar liefst 7 keer kampioen van Frankrijk. En dan hebben we het over 7 jaar achter elkaar he.

Als je ziet wat voor spelers die afleveren dan hebben we het niet over en Vincent Janssen he. Die 4e plek van dit seizoen is de laagste notering van de afgelopen drie seizoenen. Maar goed Lyon is zogenaamd het AZ van Frankrijk.

Al waren ze inderdaad het AZ van Frankrijk dan nog is dat al 4 klasses hoger dan de eredivisie en dit seizoen in ieder geval beduidend beter dan AS Roma, maar ja AS Roma is dan ook het AZ van de Italiaanse competitie natuurlijk......

23 mei 2017 om 08:41

Tuurlijk moet het een beetje meezitten. Daarom is Fnoord kampioen en kon psv vorig tot achtste(...) finale CL komen.
Maar Ajax levert gewoon een topprestatie en dan kun je lullen wat je wilt maar als je aan het begin van het seizoen keek wie er aan de EL meededen ( topclubs als Fnoord enz..) en dat Ajax nu in de finale staat kun je daar niet omheen. Dat het je zeer doet is jouw probleem maar met je maakt jezelf een beetje belachelijk met dit soort uitspraken.

23 mei 2017 om 08:43

Waar anderen de prestatie van Ajax wat over romantiseren, weet jij de prestatie bijna tot in het extreme te bagatelliseren.

Laten we nou niet net doen of een finale plek voor dit seizoen zo vanzelfsprekend was. Menigeen zag een Nederlandse club geen finale meer halen tijdens de aanvang van dit seizoen. Ergens ook wel logisch als je de prestatie van de Nederlandse clubs van de afgelopen tien jaar erbij pakt. O.a. uitgeschakeld door ploegen uit Luxemburg, Bulgarije, Oostenrijk en nog meer van zulk soort landen. Het Nederlands voetbal is enorm afgegleden en afgezien van wat extreme positivo's leken weinige nog maar serieus rekening met deze mogelijkheid te houden.

Schalke en Lyon zijn gewoon ploegen die de veelvoud van het budget van Ajax hebben. Die kunnen het gemis van een speler een heel stuk makkelijker opvangen. Extreem makkelijk dit geneuzel achteraf, aangezien 75 van deze site Ajax in beide tweeluiken vooraf kansloos achtte, en achteraf bijna in het treurige naar excuses zocht waarom Ajax er toch doorheen was gekomen. Natuurlijk met wat geluk, maar dat heeft elke winnaar aan het eind van een seizoen/competititie wanneer je de potjes individueel gaat bekijken. Welke spelers mistte Schalke overigens? Die mistte volgens mij enkel Kolasinac de eerste wedstrijd. Net als Lyon enkel Lacazette 70 minuten van de eerste pot moest missen. Ajax mistte in beide tweekampen ook gewoon basisspelers, maar daar kijk je voor het gemak even voorbij.

23 mei 2017 om 10:09

Natuurlijk, nu zijn het middenmoters met veel blessures. Toen we ze loten waren het buitenlandse topclubs die Ajax wel even gingen verslaan.

Naast het feit dat zei veel blessures hadden vergeet je dat Ajax ook bijna elke wedstrijd last had van blessures(sowieso Sinkgraven sinds Schalke thuis) of spelers die geschorst waren.

Even kijken: Onana gekocht
Tete en Veltman jeugd, Sanchez gekocht, De Ligt jeugd, Viergever en Sinkgraven gekocht.
Klaassen en van de beek jeugd, schone en ziyech gekocht
Troare gehuurd, Neres gekocht, Younes gekocht, Kluivert jeugd, Dolberg voor 3 ton gekocht dus geen jeugd.
Voor mij is iemand die vanuit de jeugdopleiding doorstroomt iemand die vanaf 15 of jonger al bij de club zat.
Dus op dit moment vind ik het niet alleen de verdienste van de jeugdopleiding, maar ook zeker aankoop en scoutingsbeleid.

Als er echte financial fair play komt en clubs mogen geen miljoenen schuld meer hebben. Dan zullen clubs als Ajax en Anderlecht het veel verder schoppen. Er is domweg voor clubs in Nederland om zoveel salariskosten en transfergelden te betalen. Zlatan verdient in zijn eentje meer dan de waarschijnlijke basiself bij Ajax.

23 mei 2017 om 08:43

Is toch bijna de helft eigen jeugd plus nog wat spelers die een deel van hun oeiding bij Ajax hebben gevolgd. Toch lang niet slecht. Kan mij niet zo snel een andere europacupfinalist herinneren die dat ook kan zeggen.

23 mei 2017 om 08:45

Ok...dus als ik na de mavo doorstroom naar de havo . Heb ik geen havo opleiding volgens jouw redenering? Dat gezeur altijd over wel of geen eigen jeugd...

23 mei 2017 om 09:26

Schulden maken heeft niets met wel/geen fair play te maken, mits de leningen op normale wijze tot stand komen.

Met grotere omzetten en winsten kan je nu eenmaal grotere leningen aangaan. Een chirurg kan nu eenmaal ook een groter huis kopen omdat hij met zijn loon een grotere hypotheek kan krijgen.

Onderaan de streep komt het er op neer dat er niets mis is met lenen, mits je gewoon aan de aflossingsvoorwaarden kan voldoen.

23 mei 2017 om 10:13

Spelers boven de 15 zijn volgens jou geen eigenjeugd. Maar juist de categorie van 16 tot prof worden is mijn inziens de lastigste periode waar spelers het meest leren. Daar ga je zien of spelers echt voetbalintelligentie hebben en hoe ze een wedstrijd moeten lezen. Het is niet voor niks dat de meeste spelers tot de A'tjes of "jong" teams komen en dan de laatste stap niet kunnen zetten. Ajax koopt dat soort spelers aan die de laatste stap nog moeten zetten en helpt ze daarbij. Soms omdat het supertalenten zijn, maar ook omdat ze een gat moeten vullen wanneer een eigen jeugdspeler is weggekocht.

23 mei 2017 om 11:27

Dolberg en Onana komen uit de opleiding en zijn ook gekocht. Bergkamp en Rene Stam hebben deze jongens onder hun hoede gehad voor een jaar en ze ontwikkeld net als dit jaar in het eerste bij L Ami. Jij haalt eigen jeugd (heeft Bergkamp het ook niet over) en opleiding door de war zoals zovelen.

Scoutingsbeleid is ook voor eigen jeugdspelers van belang, niet iets losstaan voor gekochte spelers, jeugdspelers moet je immers ook scouten en dat doet Ajax inderdaad zeer goed. Verder zijn aankopen voor de opleidingen ook investeringen in de opleiding, vaak omdat Ajax een deel van hun toptalenten niet kan houden (malen, dilrosun, peeters, mensah...)

Met; de Ligt, Kluivert, Nouri, Tete en v/d beek lijkt het er op dat ze echt wel spelers met potentie uit die opleiding getrokken. Aan de andere kant dachten we dat ook van El Ghazi, Fisher, Van Rhijn, Andersen, Kishna, etc ook.

Ik vind het wel meevallen met het tempo waarin de toptalenten zich aandienen. Tenzij je jonge spelers al snel al toptalent bestempeld.

Het is in Amsterdam vaak alles of niks. Dolberg heeft gewoon bijna een half seizoen kut gespeeld en komt net kijken. Hij kan voetballen, maar dat kon Fisher (bijvoorbeeld) ook.

23 mei 2017 om 09:01

Inderdaad, laat dat rijtje El Ghazi etc mooi zien. Ze bestempelen een nieuwe speler altijd als toptalent, vervolgens gaat het minder soepel dan verwacht en pakken ze het volgende talent. Laat die jongens eerst eens meerdere seizoenen presteren

23 mei 2017 om 09:14

Leuk gezegd, maar dat is vaak niet mogelijk omdat ze dan vaak al worden gekocht door een grotere club. En ja, nogal makkelijk om aan te geven dat niet iedereen het redt. Als dat wel zo was, dan had elke Engelse, Duitse of Spaanse elke jongen van 17 of 18 van ons gekocht. Die zijn dan nog een stuk goedkoper, en je weet toch wel dat ze het redden.

Feit is dat er altijd veel jeugd meespeelt (en nu ook in goede combi met iets betere aankopen). Een beetje positiviteit zou wonderen doen. Hoe mooi is het dat er gewoon een aantal erg jonge jongens meedoen in een Europese finale.

23 mei 2017 om 10:16

Dat is in principe het geval met iedere club. De talenten worden weggekocht door de grotere clubs. Depay en Bazoer bijv.

Het is goed te zien dat de jeugd in ieder geval de kans krijgt onder Bosz. Ook goed voor het Nederlandse voetbal en het NL elftal. Het enige dat ik altijd jammer vind bij Ajax is die hosanna sfeer. Het zijn nooit talenten, altijd Toptalenten.

23 mei 2017 om 10:23

@ Fr12jules

"inderdaad, laat dat rijtje El Ghazi etc mooi zien. Ze bestempelen een nieuwe speler altijd als toptalent, vervolgens gaat het minder soepel dan verwacht en pakken ze het volgende talent. Laat die jongens eerst eens meerdere seizoenen presteren".

Complete onzin. Bazoer, El Ghazi etc. zijn nog steeds talenten met hun 20 jaar. Talent betekent niets anders dan aangeboren aanleg en dat zijn ze natuurlijk niet ineens kwijt. Uit jouw woorden blijkt dat je ze al af hebt geschreven terwijl ze pas 20 jaar zijn. Dat is natuurlijk belachelijk. Als je ergens een aanvaardbaar oordeel over wil geven, moet je eerst zorgen dat je de terminologie beheerst. Uit bijdragen als die van jou blijkt m.i. dat dat heel vaak niet het geval is. Een toptalent betekent niet hetzelfde als een topspeler. Als je een toptalent wordt genoemd, betekent dat niets anders dat je over voldoende natuurlijke aanleg beschikt om als voetballer de top te halen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook gaat gebeuren. Uiteindelijk zullen er waarschijnlijk net zoveel zijn die het niet als die het wel halen omdat er ook nog andere eigenschappen voor nodig zijn om dat doel te bereiken. Sulejmani en El Hamdaoui waren ook toptalenten, maar hebben desondanks niet uit hun carriere gehaald wat er in zat omdat ze op andere vlakken dan natuurlijke aanleg tekort schoten. Zoals er ook mensen zijn die op karakter de top hebben gehaald terwijl ze niet bovengemiddeld getalenteerd waren.

23 mei 2017 om 11:21

Dus branden we ze maar gelijk af?! Laten er lekker skeptisch zijn. Veel beter en doen we jullie fnoorders ook nog een plezier. Is toch prima een beetje hosanna?? En als je je er aan ergert; niet op Ajaxtopics kijken!!!

23 mei 2017 om 11:23

Ja dat wordt ook wel doorselecteren genoemd en doet Ajax inderdaad. Alle talenten bij Ajax zou toptalenten anders zouden ze bij Zeeburgia en niet bij Ajax spelen.

23 mei 2017 om 11:38

@scepticus

Waar schrijf ik die talenten af? Juist. Nergens. Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat men er bij Ajax een enorm handje van heeft hun eigen kweek ontzettend te vrheerlijken alsof het enorme talenten zijn. Maar uiteindelijk blijkt dit toch vaak niet het geval te zijn. Waarom zijn zoveel spelers uiteindelijk via de achterdeur vertrokken? El Ghazi, Boilesen, Bazoer, Fischer, Andersen, El Ghazi, Kishna etcetera

Het zijn allemaal talenten, dat staat buiten kijf. Maar bij hun debuut worden ze ontzettend opgehemeld door een deel van de supporters van Ajax. Daarom, laat ze eens een langere periode presteren.

23 mei 2017 om 11:39

Jongejonge. Anders maak je ergens een punt van zeg. Wat ik zeg klopt toch gewoon? Niks te maken met skeptisch zijn, maar met realistisch zijn. Het verschil tussen talent en toptalent is overal, behalve bij Ajax.

23 mei 2017 om 12:34

Ajax presteert het nu eenmaal om talenten te blijven produceren. En sommigen halen en anderen niet. Heelaas. Kun je er toch niet omheen dat ze een fantastische internationale faam hebben?? Zal toch wel ergens vandaan komen. Ja en dat ze opgehemeld worden heeft met enthousiasme te maken. Is toch helemaal niet erg? Mensen denken gelijk weer aan JC of MvB Bergkamp Rijkaard Seedorf Kluivert enz En zijn ook clubs waar fans dat niet kunnen. Of zich geen fatsoenlijke jeugdspeler meet kunnen herinneren

Een club als Ajax moet altijd streven naar het hoogste. Dat geldt feitelijk voor iedere sportman of -vrouw en daar is dan ook helemaal niets mis mee. Zolang je er als supporter maar niet op gaat rekenen of het zelfs gaat eisen. Dat gaat niet werken omdat het volstrekt realistisch is. Daarvoor is het spelersverloop bij een club als Ajax veel te groot. Het is geen uitzondering bij Ajax dat er jaarlijks 5 spelers vertrekken en in veruit de meeste gevallen zijn dat ook de besten. Dat kun je als modale club nooit in die mate opvangen dat de selectie er kwalitatief niet op achteruit gaat. Ajax heeft op dit moment de beschikking over een extreme lichting talenten, maar dat is vooral de verdienste van Moeder Natuur en daarna pas van de jeugdtrainers. De jeugdopleiding is echter geen krokettenfabriek en er wordt in Nederland natuurlijk niet ieder jaar een toptalent geboren. Na verloop van tijd zal de talentenstoom dan ook vanzelf weer opdrogen. De huidige A1 is kampioen van Nl geworden, maar loopt niet over van de toptalenten. Die van Feyenoord is zelfs in de onderste regionen van de competitie geeindigd. Dat zegt natuurlijk niets over de opleiders maar alles over het materiaal waarover ze konden beschikken.

Als Ajax supporter moet je vooral genieten van hetgeen Ajax momenteel te bieden heeft omdat het ook weer zo voorbij kan zijn. Speculeren over de toekomst is bij een club als Ajax om die reden een zinloos tijdverdrijf. Spelers als Dolberg en Sanchez zijn nu al zo goed dat ze de Nederlandse competitie snel ontgroeid zullen zijn en naar een grotere competitie verkassen. Uiteindelijk staat Peter Bosz hetzelfde lot als FdB te wachten en zal hij met lede ogen moeten toezien dat zijn beste spelers worden weggekocht en zijn selectie drastisch aan kwaliteit zal inboeten. Al is het na het halen van de EL finale en het vertoonde spel van zijn team, ook niet denkbeeldig dat hij tegen die tijd zelf ook al is weg gekocht.

23 mei 2017 om 11:45

Een club als Ajax moet altijd streven naar het hoogste, maar de fans mogen niet dromen.
Wat voor onzin is dat? Je vergeet dat Ajax met een budget van 100 miljoen tegen een club speelt die meer dan een half miljard budget heeft per jaar. Ze kopen een Pogba van 90 miljoen en nog een paar spelers van 30 en 40 miljoen en het is nog steeds geen wereldteam. Ajax bewijst dat je met goede scouting en jeugdopleiding ook best een goed team kan smeden dat europees ver kan komen. Van wie heeft Barcelona Messi, Xavi, Iniesta gekocht? Precies!!! Waarom zouden wij zulke spelers niet zelf kunnen opleiden dan in plaats van ze te kopen als ze als peperduur zijn?? Sterker nog, als ik kijk naar een Dolberg en Kluivert dan is Ajax daar volop mee bezig.
Oh ja er word dan gezegd dat Ajax maar een armoedig clubje is uit een mickeymouse league waar alle beste spelers aan het einde van het seizoen worden verkocht aan rijke clubs. Ik begrijp wat men bedoeld, maar in 1995,1996 was het ook niet veel anders en heeft Ajax ook de Champions league gewonnen en het jaar daarna de finale gehaald. Ajax is meer dan een opleidingsclub voor rijke clubs uit Spanje,engeland, Italie, Duitsland enz en staat wereldwijd bekend als een grote club, dus ik wil een beetje af van die overdreven underdog posititie waar Ajax steeds in word geschoven. Ajax heeft inderdaad geen begroting van 500 miljoen maar heeft desondanks wel al 10 x in de finale gestaan en dat hebben ze nooit bereikt met spelers die ze voor honderden miljoenen hebben gekocht. Gewoon met eigen jeugd gecombineerd met pareltjes uit het buitenland die samen met de jeugdige spelers de visie en speelstijl van Ajax kunnen uitvoeren. We moeten niet arrogant en hoogmoedig worden, maar die valse nederigheid word ik ook kotsmisselijk van. Bijvoorbaat al Ajax afschrijven voor het komend jaar Champions League terwijl ze nog geen wedstrijd hebben gespeeld. uuuuugh dat is zo misselijkmakend... Ooit het verhaald van David en Goiliath gelezen? Beetje geloof en durf is nodig om te komen waar Ajax nu staat. Als de spelers zouden lezen hoeveel vertrouwen het meeredneel van Nederland heeft in hun dan was Ajax niet eens de groepsfase door gekomen.

Ik denk trouwens niet dat Bosz hetzelfde lot als Frank de Boer wacht. FDB was een beetje een laffe trainer met weinig tactisch inzicht. Hij had niet de guts en ook niet de trainerskills om zijn team met lef en passie te laten spelen zoals Ajax dat nu doet. Altijd op save, weinig risico, want de nul houden is belangrijker dan scoren leek z'n filosofie te zijn. Het staat haaks op de visie van Cruijf die altijd zei dat als je 1 doelpunt meer maakt dan je tegenstander je gewonnen hebt. Dus 7 voor en 6 tegen is ook goed. in ieder geval beter dan 0-0. Of proberen in de playoffs de verlenging te halen en dan gokken dat je met penalties wel wint. Dat was een Frnak de Boer tactiek,

Bosz ziet veel sneller wie passen in het Ajax-systeem dat hij wilt spelen. (bazoer, Elghazi enz dus niet). Paar spelers die in de tijd van de Boer volgens velen 20 en 30 miljoen waard waren zijn geslachtofferd en daarvoor in de plaats zijn intelligentere spelers gekomen die een veel hoger rendement halen. Als die aan het einde van het seizoen worden weggekocht voor 35 of 40 mijljoen dan kan Ajax het jaar daarop zeker wel met wat investeringen in talenten uit binnen en buitenland een team smeden dat ook volgend jaar weer Europees mee kan doen. ( Kijk maar voor hoeveel Milik, El ghazi verkocht zijn en wat Ajax ervoor terug heeft gekocht. Ik denk dat het voor Bosz juist meer mogelijkheden oplevert terwijl dat in de tijd van de Boer als een reden werd gezien waarom hij er europees steeds niks van bakte. Logisch als je steeds denkt dat je glas half leeg is terwijl die nog half vol zit.

24 mei 2017 om 08:59

@fortress

Je schrijft: “een club als Ajax moet altijd streven naar het hoogste, maar de fans mogen niet dromen”.

Waar staat dat fans niet mogen dromen?. Met die tekst leg je me woorden in de mond die ik niet heb uitgesproken. Iedereen mag wat mij betreft dromen wat hij wil, ik adviseerde mensen alleen maar met beide benen op de grond te blijven staan en zich te realiseren dat dromen in de meeste gevallen bedrog zijn. Ik zeg ook nergens dat dat je met een goede opleiding en scouting incidenteel niet een keertje ver kunt komen, dus in dat opzicht begrijp ik niet waar je naar toe wilt met je betoog.

Dat betoog maakt verder wel duidelijk dat je lichtjaren van de realiteit bent afgedwaald. De mogelijkheden van een club als Barcelona vergelijken met die van Ajax is werkelijk bizar. Afgezien van de voetbalfilosofie zijn er tussen die clubs meer verschillen dan overeenkomsten. Messi, Xavi en Iniesta spelen al hun hele leven bij Barcelona of hebben er hun hele leven gespeeld. Zoiets is bij Ajax ondenkbaar vanwege het gebrek aan financiele middelen en de laag gewaardeerde competitie waarin de club speelt. Spelers van dat kaliber worden onmiddellijk weggekocht en als ze zo goed zijn waarschijnlijk al voordat ze hun eerste wedstrijd in de hoofdmacht gespeeld hebben. Je kunt het natuurlijk gewoon ontkennen en als een struisvogel je kop in het zand steken, maar mensen die dat niet hebben gedaan zal het niet ontgaan zijn dat er de laatste jaren steeds meer talenten weg gaan voor ze hun eerste contract hebben getekend. Iedere jonge speler droomt van een carriere bij een club als Barcelona, terwijl diezelfde spelers Ajax hooguit als een opstapje naar een van de topcompetities zien. Daar komen ze ook gewoon vooruit, iemand als Justin Kluivert heeft het nu al net zo vaak over Ajax als Barcelona en daarin staat hij zeker niet alleen.

Je kunt het nog zo hard ontkennen, maar het Ajax van nu is in de praktijk inderdaad niets anders dan een veredelde opleidingsclub en hoewel ze het niet met zoveel woorden zeggen, is het voor iedereen die in staat is om tussen de regels door te lezen, duidelijk dat de clubleiding zich daar al lang bij heeft neergelegd. Bergkamp zegt in een ander artikel op VZ dat hij hoopt dat Dolberg nog minimaal 1 seizoen bij Ajax blijft, terwijl betreffende speler pas aan zijn eerste jaar bezig is. Hoeveel duidelijker wil je het nog hebben. Je hoeft alleen maar de elftalfoto’s van Barcelona en Ajax van de laatste 5 jaar naast elkaar te leggen om tot het inzicht te komen dat een vergelijking tussen beide clubs niet anders dan potsierlijk is.

De vergelijking van het huidige Ajax met het Ajax van vroeger mist ook iedere grond. Kennelijk heb je nog nooit van het Bosman-arrest gehoord. Dat heeft het voetballandschap zo ingrijpend veranderd dat het sinds dat arrest in 1995 maar 1 keer voor gekomen dat de winnaar van de CL niet uit 1 van de grote voetballanden kwam. En dat is in inmiddels ook al weer 13 jaar geleden, in 2004 toen Porto won. De verschillen tussen de grote topclubs en de clubs uit de kleinere landen zijn inmiddels al zo groot dat laatstgenoemden al blij mogen zijn als ze de groepsfase weten te overleven en het is derhalve heel wonderlijk dat er nog zoveel mensen zijn bij wie het kwartje kennelijk nog steeds niet is gevallen. Die valse nederigheid waar jij het over hebt, is in werkelijkheid dan ook niet anders dan een gezonde portie realiteitszin.

Gezien de mogelijkheden die Ajax heeft, is het niet anders dan logisch dat de club vaak in de underdog rol wordt geduwd. Dat besef is er bij jezelf kennelijk ook, aangezien je in je tekst zelf het vergelijk tussen David en Goliath maakt en dat je dat tegelijkertijd hekelt, is dan ook behoorlijk tegenstrijdig. Ik begrijp het probleem dat je daar kennelijk mee hebt, eerlijk gezegd ook niet zo omdat als Ajax zoals nu een keer de finale van een Europees toernooi haalt, het de uitstraling daarvan alleen maar groter en krachtiger maakt. Realisme heeft ook helemaal niets van doen met een glas dat half leeg of half vol is. Realisme is het erkennen en herkennen van mogelijkheden en onmogelijkheden. Iemand die beweert dat bij een club als Ajax hetzelfde mogelijk is als Barcelona, moet niet gek opkijken als er mensen zijn die zich afvragen of hij soms te diep in het glas heeft gekeken.

Je noemt FdB in je reactie een laffe coach met weinig tactisch inzicht. Ik denk dat je jezelf schromelijk overschat als je denkt dat je genoeg kennis en kunde hebt om daarover te kunnen oordelen. Ik vraag me af welke geloofsbrieven je kunt overleggen die een dergelijke uitspraak rechtvaardigen. Je hebt een hele grote mond en gebruikt hele grote woorden, maar bent tegelijkertijd op geen enkele manier niet in staat om die met argumenten te onderbouwen, laat staan die van mij te weerleggen. Daarbij leg je me ook nog eens uitspraken in de mond die ik niet heb gedaan. Het is me een raadsel waarom je uberhaupt op mijn verhaal het gereageerd, niet in de laatste plaats omdat uit je betoog blijkt dat je helemaal niets maar dan ook werkelijk niets van de essentie ervan hebt begrepen. Terwijl die toch niet zo moeilijk is. Zelfs de grootste optimist had aan het begin van het seizoen niet kunnen vermoeden dat Ajax aan het eind ervan in de finale van een Europees toernooi zou staan en de wereldwijde aandacht die er voor die prestatie is, toont aan hoe bijzonder die is. Je kunt natuurlijk net doen alsof het vanzelfsprekend is wat Ajax heeft gepresteerd en er vanuit gaan dat het team in staat is dat kunstje het volgend seizoen te herhalen. Dan loop je echter wel een groot risico dat je teleurgesteld zal worden. Daarom raad ik iedere Ajax supporter aan om trots op het succes, maar wel met beide benen op de grond te blijven staan en zich te realiseren dat de resultaten van het moment geen garantie zijn voor die van de toekomst. Het succes zal normaal gesproken heel kortstondig zijn en daarom doet iedere Ajax supporter er goed aan om er vooral heel veel van te genieten.

Bergkamp zegt: "we leveren met de jeugdopleiding nu ’niveau Europa League-finale’ af".

Onzinnige en nietszeggende tekst natuurlijk omdat geen enkele speler die net uit de jeugdopleiding komt, meteen van CL niveau zal zijn. Daarvoor zal een talent eerst de nodige wedstrijden op niveau dienen te spelen. Of een speler uiteindelijk van CL niveau zal worden, hangt bovendien grotendeels af van zijn natuurlijke aanleg en daar hebben opleiders dus geen invloed op. Het moet wel heel gek lopen als een speler als Dolberg uiteindelijk niet in de CL terecht komt, maar dat was ook zo geweest als hij ipv Ajax voor PSV of Feyenoord had gekozen.

23 mei 2017 om 11:27

Bij psv had hij nooit een kans gekregen. Natuurlijk hangt het van de kwaliteit vd speler af maar bij Ajax kunnen ze wel aardig opleiden en geven ze spelers een kans.

24 mei 2017 om 08:46

#claro2

Je schrijft: "bij psv had hij nooit een kans gekregen. Natuurlijk hangt het van de kwaliteit vd speler af maar bij Ajax kunnen ze wel aardig opleiden en geven ze spelers een kans".

Onzin. Depay is ook gewoon doorgebroken bij Psv. Spelers van dat kaliber breken overal door. De opleiding van Ajax is van wereldklasse. En bij een voetballer gaat het net als bij een advocaat. Zijn talent zal uiteindelijk bepalen of hij gewoon een advocaat wordt of een topadvocaat. Maar voor beiden geldt dat ze de fijne kneepjes van het vak van iemand uit het vak zullen moeten leren en het niveau van hun opleiders bepaalt uiteindelijk hoe snel ze de materie onder de knie hebben en hun talent en de mate waarin ze in staat zullen blijken te zijn hun talent om te zetten naar kwaliteit en in de praktijk te brengen. Maar zelfs de beste leraar kan uit steen geen goud maken. Bergkamp kan zijn pupillen leren hoe je het beste kunt schieten en in welke situatie je het beste kunt stiften, maar als zijn leerlingen niet voldoende bagage hebben om zijn oefenstof uit te voeren, houdt het snel op natuurlijk.

23 mei 2017 om 12:12

Kluivert brak in 1995 door en scoorde in de Chapions League finale de winnnende goal met 0,0 ervaring.
Conclusie: Ervaring is mooi meegenomen maar talent en karakter zijn belangrijkere factoren voor winnaars. Bergkamp heeft dus wel degeleijk een punt. Hij ziet dat zijn A-junioren europees geen moeite hebben om mee te kunnen. Sterker nog , ze spelen de sterrren van de hemel.

Messi heeft aanleg net zoals sommige mensen zonder 1 zangles te hebben gehad volle zalen trekken met hun talent. Maar kijk eens naar een Ronaldo en je ziet dat hij met wilskracht, goede training, begeleiding en veel minder aangeboren talent dan Messi toch ongeveer net zoveel naam maakt als Messi met z'n aanleg. Kortom : je kan nog zoveel veel aanleg hebben maar zonder goede managers en coaches zou Adele misschien alleen in d'r badkamer zingen en Ronaldo alleen in z'n achtertuin in Portugal voetballen.

24 mei 2017 om 09:18

@fortress

Je schrijft: "kluivert brak in 1995 door en scoorde in de Chapions League finale de winnende goal met 0,0 ervaring".

Ik kan me nog een wedstrijd van Ajax tegen AEK Athene herinneren waarin Edgar Davids in de opstelling ontbrak omdat hij geblesseerd was. Zijn vervanger was Tarik Oulida en die scoorde beide doelpunten, waaronder een hele mooie. Dat wil nog niet zeggen dat betreffende speler van CL niveau was, sterker nog hij heeft dat niveau in zijn hele carriere niet gehaald, ook al was het talent aanwezig. Nordin Wooter en Kiki Musampa hebben ook meerdere wedstrijden voor Ajax in de CL gespeeld en voor hen geldt exact hetzelfde. Conclusie: je reactie is gebaseerd op een non-argument.

Volgens de uitspraken van Bergkamp is Dolberg van Uefa league niveau, terwijl het me heel sterk lijkt dat hij niet net als Kluivert in het team van 95 had mee kunnen komen. Deelname aan een CL wedstrijd en daarin kunnen meekomen, wil nog niet zeggen dat een speler van CL niveau is. PSV speelde destijds twee voortreffelijke wedstrijden tegen een topclub als Athletico, maar ook in dat team liepen spelers rond die m.i. niet van CL niveau waren. Misschien leg ik de lat te hoog, maar mij betreft is het volstrekt onmogelijk om een speler van 17 of 18 jaar af te leveren die meteen van CL niveau is. In mijn beleving doet Bergkamp zichzelf en de jeugdopleiding dan ook schromelijk tekort met een dergelijke uitspraak. Als Kluivert destijds al van Champions League niveau was, is Dolberg dat nu ook en klopt er dus helemaal niets van zijn uitspraak dat Ajax nu EL niveau aflevert. Wellicht bedoelt hij er iets anders mee dan als ik het interpreteer en wil hij ermee zeggen dat het opleidingsniveau nog lang niet aan de top zit. Maar dan vind ik dat hij zich beroerd uitdrukt. Al is ook hij zonder twijfel een voortreffelijk opleider, net als Wim Jonk dat was.

Maar grappig al die niet ajacieden die de prestaties omlaag proberen te praten en alles proberen te doen om vooral niet toe te geven dat Ajax het gewoon uitstekend doet op beleidstechnisch gebied. Is alleen maar leuk om zelfs de grootste sceptici te overtuigen richting de toekomst.

Dit is slechts een begin, nu is het iets van 5-6 jaar geleden dat Cruijff en co ingestapt waren, zaten een hoop rommelige jaren tussen maar nu staat Ajax aan alle kanten als een huis. Financieel kerngezond, meer en hoger niveau talenten uit de opleiding, beter scoutings en aankoopbeleid, betere sponsordeals. Er zit nog veel meer potentie in en moet de beleidsmakers nu bij elkaar houden (overmars, van der Sar, Bergkamp etc.)

24 mei 2017 om 09:55

@lausho

Je schrijft: "maar grappig al die niet ajacieden die de prestaties omlaag proberen te praten en alles proberen te doen om vooral niet toe te geven dat Ajax het gewoon uitstekend doet op beleidstechnisch gebied. Is alleen maar leuk om zelfs de grootste sceptici te overtuigen richting de toekomst. Dit is slechts een begin, nu is het iets van 5-6 jaar geleden dat Cruijff en co ingestapt waren, zaten een hoop rommelige jaren tussen maar nu staat Ajax aan alle kanten als een huis. Financieel kerngezond, meer en hoger niveau talenten uit de opleiding, beter scoutings en aankoopbeleid, betere sponsordeals. Er zit nog veel meer potentie in en moet de beleidsmakers nu bij elkaar houden (overmars, van der Sar, Bergkamp etc.)".

Ik ben het volkomen met je eens. Maar het probleem dat Ajax heeft, ligt ook niet bij de organisatie, die uitstekend functioneert, maar wordt veroorzaakt door externe factoren waarop de club geen of nauwelijks invloed heeft. Zelfs een loyale uber Ajacied als John Heitinga, die destijds aan iedereen die dat wilde horen liet weten dat hij de ambitie had om de nieuwe Mister Ajax te worden, kon op zijn 23e de lokroep van de grote competities niet weerstaan. Laat staan de spelers die intrinsiek niet zoveel met Ajax hebben en de club voornamelijk zien als een opstapje naar een niveau hogerop. Bergkamp zei in een ander artikel dat hij hoopte dat Dolberg nog minimaal 1 seizoen bij Ajax zal blijven, waaruit blijkt dat dat dus nog allesbehalve een vanzelfsprekendheid is terwijl Dolberg een eerstejaarsprof is. Als daaruit nog niet blijkt dat je verwachtingen volstrekt onrealistisch zijn weet ik het niet meer.

Ajax barst van de toptalenten en heeft een prachtige toekomst voor zich, maar dan moet je er wel bij vertellen dat het een hele kortstondige toekomst zal zijn. Als je Dolberg, Sanchez en Zyech uit het huidige elftal haalt, gaat het niveau meteen met 50 omlaag en dergelijke spelers zijn zo zeldzaam dat het een utopie is om te verwachten dat de Ajaxopleiding jaar in jaar uit talenten van dat kaliber kan produceren. Ajax kan nu de begroting op orde is, financieel uiteraard meer doen dan tijdens het trainerschap van Fdb, maar er is dan wel sprake van een riant eigen vermogen, maar nog steeds niet van een begrotingsoverschot en de financiele mogelijkheden zijn vanwege de FFP regels derhalve nog steeds uiterst beperkt. Het is bovendien eerder regel dan uitzondering dat er bij Ajax een speler of 5 vertrekken bij Ajax en dat zijn doorgaans de beste. Ajax heeft zelf het streven uitgesproken om jaarlijks 1 a 2 spelers uit de opleiding te laten instromen in de selectie. Dat geeft aan dat er tegen het enorme spelersverloop waar de club jaarlijks mee te maken heeft niet valt op te leiden en het is ook een utopie dat de club het zich kan permitteren om jaarlijks tientallen miljoen op de transfermarkt uit te geven, want dan bestaan de uitgaven binnen de kortste keren voor de helft uit afschrijvingen.

Ik gun iedereen zijn dromen, maar ik adviseer daarbij wel om er rekening mee te houden dat die vaker niet dan wel uit zullen komen. Door met beide benen op te grond te blijven staan en niet te gaan zweven, voorkom je dat je keer op keer wordt teleurgesteld en die teleurstellingen zich uiteindelijk gaan uiten in frustraties. Ajax voert het enige beleid waarmee een Nederlandse club zich staande kan houden tussen de kapitaalkrachtige grootmachten en het is zelfs mogelijk om daar incidenteel een succesje mee te boeken. Dat succes heeft doorgaans echter ook een keerzijde waardoor de club er helaas vaak een buitensporige prijs voor dient te betalen. Een alternatief is er echter niet en daarom doet de club er goed aan het huidige beleid onverstoord voort te zetten en te accepteren dat een structurele aansluiting bij de top er niet meer in zit zolang de financiele en sportieve kloof tussen de rijke en minder gefortuneerde clubs alleen maar groter wordt en er een revolutie voor nodig zal zijn om daar verandering in te brengen. Als de Fifa haar plannen doorzet en de CL verder reorganiseert door het aantal deelnemende clubs in 2021 sterk te verminderen, wordt deelname zo goed als onmogelijk voor clubs uit landen als Nederland en het lijkt me evident dat de aantrekkingskracht die Ajax nog steeds heeft als opleidingsclub daar geen garen bij zal spinnen. Daarom kan je beter met volle teugen genieten van het succes, aangezien het zomaar heel snel weer over kan zijn.

De Halve Finale zie ik wel gebeuren binnen nu en 10 jaar.

Waarschijnlijk word het een aantal keer kwartfinale en kom je tegen kapitaalkrachtige clubs te spelen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren