Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Kunstgras vermoordt het voetbal: de erfenis van Smit is dood gras’

Laatste update:

De meeste aanvoerders in de Eredivisie hebben in een verklaring laten weten dat zij af willen van het kunstgras op het hoogste niveau van Nederland en Henk Spaan kan hen alleen maar gelijk geven. De journalist stoort zich eveneens aan de synthetische velden, zo schrijft hij in Het Parool.

De columnist zegt zich te ergeren aan Jan Smit, de voorzitter van Heracles Almelo en een warm pleitbezorger van de neppe sprieten. “Deze man draait dubbeltjes om en denkt dat het een deugd is. Vervang je het gras, vermoord je het voetbal. Dirk Kuyt zei dat het kunstgras zijn lichaam had gesloopt. Kunstgras vermoordt het voetbal. De erfenis van Smit is dood gras.”

Spaan stelt vast dat voetbal om het voetbal zou moeten draaien en niet om geld. “Kunstgras is goedkoper dan gras, is het mantra van de deurwaarder (Smit, red.). Met voetballen heeft dat letterlijk niks te maken”, besluit Spaan. De KNVB heeft al laten weten dat men de beslissing om wel of niet te spelen op kunstgras aan de clubs zelf overlaat.

Ben jij het met Henk Spaan eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat vind ik vrij cru om zo te zeggen. Jan Smit is iemand die Heracles tot een stabiele eredivisie club heeft gemaakt door zuinig en secuur beleid. Dat hij als eerste begon met kunstgras is vooral te wijten aan zijn hoofdsponsor Ten Cate.

20 mei 2017 om 16:36

Het is inderdaad een beetje kort door de bocht. Je kan Jan Smit best bekritiseren om het kunstgras maar hij heeft zoveel betekend voor Heracles dat dit niet zijn erfenis zal zijn.

Maar ja, Spaan is een columnist en die hebben blijkbaar aan de realiteit niet genoeg terwijl die al gek genoeg is om een leuke column over te schrijven. Hopen dat geforceerde stukjes niet de erfenis van Spaan zullen worden.

20 mei 2017 om 17:42

@setto, jij snapt duidelijk niet wat een column is en waar het toe dient. Een columnist probeert de lezer te prikkelen en aan het denken te zetten. Dat doe je vaak door dwars tegen de huidige moraal of denkbeelden in te gaan. In deze werd Jan Smit die zoals jorisdijk beschrijft als kundige directeur bekend staat in een ander licht gezet, namelijk als de man die kunstgras in de Eredivisie heeft geintroduceerd. En weet je wat, beide stellingen zijn waar

Het gaat zelfs zover dat een standpunt beschreven niet eens het standpunt van de columnist hoeft te zijn. En toch vereenzelvig jij hem met zijn stukjes, terwijl ik hem zie als het genie achter Pisa(en opvolgers) en niet die paljas Vermegen.

20 mei 2017 om 18:27

Een goede columnist trekt lezers door zaken in eenander daglicht te zetten, niet per se door overal tegen in te gaan. Dat trucje gebruiken alleen bn'ers zonder enig schrijftalent die puur op naam ergens een stukje mogen neerkwakken.

20 mei 2017 om 16:51

Hoe heeft Jan Smit Heracles tot een stabiele subtopper gemaakt? Door het kunstgras...

20 mei 2017 om 19:35

Subtopper? Volgens mij is Heracles een middenmoter.

20 mei 2017 om 20:20

Dat werd hierboven gezegd waar ik op reageerde. Inderdaad een middenmoter met hier en daar een uitschieter.

21 mei 2017 om 06:30

Maakt toch iet uit, heeft het prima gedaan met zo'n klein clubje. Staat een mooi stadion en financieel alles goed voor elkaar. Ja ze spelen op kunstgras, maar laten we hem daar nou niet op afbreken. Voor Heracles was dat gewoon de juiste beslissing. Verder ben ik dat gezeur over kunstgras nou ook wel zat. Het ligt er dus je moet het mee doen aangezien de knvb er niets aan gaat veranderen. Een echte prof stelt zich er dan ook op in. Zoveel sporten op kunstgras en alleen i n het voetbal kunnen ze zich er niet op voorbereiden.

De ellende is alleen dat het erg moeilijk is geworden de regels nog te veranderen. Sjoerd Mossou slaat de spijker op zijn kop in zijn column van vandaag in het AD. Ik zou hem hier eigenlijk in zijn geheel moeten plaatsten, maar dat zou plagiaat zijn. De hoofdstrekking van zijn verhaal is dat we worden gegijzeld door het aantal clubs dat speelt op dat verrekte plastic "gras". Hoe draaien we dit in hemelsnaam nog terug?

Ik zou het echt niet weten. De Knvb kan in principe weinig doen. Het is aan de clubs zelf.

20 mei 2017 om 17:08

Misschien dat de KNVB zou kunnen proberen om clubs die dan weer echt gras plaatsen te compenseren

20 mei 2017 om 20:15

Compenseren vind ik volledig onterecht. Zij hebben zelf jarenlang kunnen profiteren van amper terreinkosten terwijl dat voor veel directe concurrenten zoals Willem II, Go Ahead en NAC een enorme kosten post is...

20 mei 2017 om 20:50

Compensatie is inderdaad lastig. Voor komend seizoen de tv rechten eerlijk verdelen, dus Door 18 delen. Een dan over 2 á 3 jaar de licentie eisen bijstellen naar hybride of echt veld.

21 mei 2017 om 09:25

Eerlijk verdelen over 18 clubs, kom op zeg. Naar Go Ahead Eagles op tv op zaterdag avond kijken 5000 mensen, naar Feyenoord op zondag minstens 300.000. Hoe groter de club, hoe meer geld ze krijgen. Dat is gewoon eerlijk.

21 mei 2017 om 04:26

Wanneer de clubs die op echt gras spelen niet meer tegen die andere willen spelen verandert er vanzelf wat. De grasclubs hebben namelijk verreweg de beste onderhandelingspositie

Stel dat stoke city volgend jaar kunstgras wil laten leggen. Denk je echt dat ze dat de Engelse bond dit zullen toelaten. Dus hoezo zegt de knvn dat ze dat aan de club over laten!

Het is toch ongelofelijk dat je alleen in Nederland zoveel kunstgrasvelden ziet? We worden door andere landen uitgelachen. Voetbal hoort op echt gras te worden gespeeld en ik hoop dat de knvb dit gaat verplichten. Zo goed als iedereen vind spelen op kunstgras helemaal niets.

20 mei 2017 om 17:11

In andere landen zijn ook clubs die op kunstgras spelen dus dat uitlachen valt waarschijnlijk ook wel mee. Daarnaast spelen zo goed als alle clubs die ons in Europa vertegenwoordigen ook op gras dus waarom zou het buitenland uberhaupt lachen?

20 mei 2017 om 17:49

Dammie, Dat is inderdaad een redelijke lijst, maar als je kijkt naar het aantal clubs per land valt het wel mee. Nergens is de kunstgras terreur zo wijd verbreid als in Nederland (geen cent te veel he). Terwijl ik voor landen als Noorwegen, Rusland, Zweden en Denemarken de klimatologische omstandigheden nog enigszins als excuus kan zien. De Landen:

België

Sint-Truiden

Denemarken

FC Nordsjælland

Frankrijk

LB Châteauroux
AS Nancy
FC Lorient

Italië

AC Cesena
Novara

Noorwegen

Tromsø Il
Bodø / Glimt
Aalesund Fk
Odd Grenland

Portugal

Boavista Fc

Rusland

FC Spartak
FC Amkar

Zweden

IF Elfsborg
GIF Sundsvall
IFK Norrköping

Zwitserland

Young Boys
Neuchâtel Xamax

Verenigde Staten

Seattle Sounders Fc
New England Revolution

20 mei 2017 om 18:45

Kan ik me ook indenken dat die daarvoor kiezen. En het is natuurlijk veel goedkoper dan echt gras. Dat is voor sommige clubs ook een reden. Hierdoor kan ik wel zeggen dat wij financieel er wel beter van geworden zijn. Was goedkoper dan echt gras onderhouden. Maar er gaat niks boven echt gras natuurlijk.

Natuurlijk heeft Jan Smit erg veel voor Heracles betekend, maar kunstgras is toch vooral een manier om kosten te besparen en dat is de enigste manier waarom het goed word gepraat door een aantal directeurs. Ze kunnen natuurlijk moeilijk zeggen dat echt gras veel beter is, terwijl zij een club runnen dat op kunstgras speelt. Ik hoop persoonlijk ook dat de Knvb het uiteindelijk gaat verbieden. Echter overdrijft Spaan wel met de erfenis van Smit. Hij heeft er namelijk voor gezorgd dat de begroting enorm gestegen is en dat de club nu een stabiele middenmoter is. Ik heb zelf niets met de persoon Jan Smit vanwege zijn uitspraken richting FC Twente (niet de hand bijten die je voedt), maar hij is voor Heracles wel een geweldige directeur gebleken.

Ik heb Smit een paar dagen geleden op radio 1 horen praten aangaande deze discussie en hij komt over als een vriendelijke man. Maar zodra het gaat over het eventueel verbieden van dat plastic wat hij daar in het stadion heeft liggen, verandert hij opeens in een bullebak die diverse mensen en de knvb voor de rechter wil dagen. En heeft hij het over dat Heracles zogenaamd ten dode opgeschreven zou zijn. Allemaal onzin natuurlijk.
Ik vind het heel ergerlijk dat de knvb niet gewoon een keiharde positie inneemt en kunstgras verbied in de eredivisie. Laten de clubs met het plastic maar een eigen competitie oprichten.
Want ze spelen geen voetbal zoals het voetbal gespeeld moet worden.

20 mei 2017 om 17:24

@magicmike

Precies.

Heracles heeft een omzet van om nabij 11 miljoen Euro. Daarmee is het ongeveer de middenmoot van Nederland. Er zijn clubs met 3x minder omzet en die weten wel een goed grasveld neer te leggen.

Waar een wil is, is een weg zoals ze dat dan wel zeggen.

De Knvb zal echter in de huidige vorm geen beslissingen nemen waarvoor je ballen in de broek moet hebben.

20 mei 2017 om 17:54

De KNVB zal het eerst moeten verbieden voordat Heracles overstag gaat. Heracles heeft ooit kunstgras neergelegd omdat de lichtinval in het stadion niet genoeg was om een goede grasmat te krijgen. Dat is wat Smit tijdens een supportersavond verteld heeft. Ik hoop dat ze overschakelen naar een mooie hybride mat, dat is de beste oplossing.
Als we kunstgras verbieden moeten er wel eisen komen aan het grasveld. Sommige grasvelden zien er 5/10x ook niet uit.

20 mei 2017 om 18:57

Lichtinval? Grappig hoor waarom hebben ze in de ArenA wel echt gras?

20 mei 2017 om 20:24

heraclesman
Even serieus, dat kan toch niet?
Ik ben in jullie stadion geweest. En jullie hebben toch echt meer lichtinval als dat
er bv in de JC Arena is. Het lijkt me dat dat een drogreden is die door Smit gebruikt wordt..

20 mei 2017 om 20:53

Wij hebben niet het geld voor 5 grasmatten per jaar... 😉

20 mei 2017 om 23:10


Maar wel voor 1 goede en een terreinknecht voor het onderhoud, toch?

21 mei 2017 om 08:12

Ik heb liever een leuke speler voor dat geld. Liever goed voetbal op plastic, dan een slechte wedstrijd op echt gras. 😄

Ik weet niet wat mij meer stoort: het napraten van die pseudo-columnist over een discussie waar iedereen het allang over eens is, of topvoetbal op kunstgras

20 mei 2017 om 17:51

topvoetbal op kunstgras is een contradictio in terminis

21 mei 2017 om 01:02

Hehe daar heb je gelijk in. Maar je begrijpt me, kunstgras is perfect voor de kelderklasse, maar niet voor hoog niveau.

21 mei 2017 om 11:10

Ik voetbal als verteraan zelf ook op kunstgras. Prima en ben er aan gewend. terug naar gras hoeft van mij niet,.

Recreatief en totaal niet vergelijkbaar met nievau, snelheid en spelopvatting op het hoogste niveau..

Ik ben dus ook niet tegen kunstgras voor amateurs, jeugd 2e divisie, maar daarboven zou op echt gras gespeeld moeten worden..

Nederland loopt voorop met innovaties. Over 50 jaar inclusief de doorontwikkeling speelt iedereen op kunstgras of een hybride mat.

20 mei 2017 om 17:52

Dat kan, maar dat is het verschil tussen een Trabant en een BMW 5 serie.

20 mei 2017 om 18:17

Hoe kun je kunstgras en een hybride grasmat nou vergelijken? Bij een hybride mat worden alleen enkele kunstgrassprieten tussen het gras geplaatst, bij kunstgras is de hele ondergrond compleet anders dan bij echt gras.

Het gaat natuurlijk meer om de stelling of kunstgras nou zo verkeerd is.
Jan Smit is in deze de dupe maar goed men heeft er allemaal aan bijgedragen.

Ik speelde zelf voor een club die als 1 van eerste in nederland kunstgras had. FC Abcoude.. waar De Ligt vandaan komt..en wat mooie keepers uit de nl geschiedenis.

Maar ik heb echt gras altijd als speler beter ervaren.

Ook de manier van stuiteren van de bal, de slidings die je kunt maken de weer elementen die invloed uitoefenen.
Het natuurlijke.. en qua ondergrond voor je knieeen enkels etc.. kunstgras is niet zo verstandig.
Alles heeft zoal Spaan zegt met geld te maken. het is belachelijk.
En het draagt zeker bij dat NL (meer en meer) achterloopt tov de rest.

Ik snap dat dingen goedkoper kunnen etc maar het mag niet ten koste gaan van het mooie spel het plezier en van gezondheid.
Ik opper dan ook als voetbal fan en met hart voor voetbal in algemeen dat ze het zo snel mogelijk afschaffen. En zeker voor ons land Nederland.
Neppe grasssss...

20 mei 2017 om 19:00

Voetbal doe je inderdaad met modder aan je poten. Daarbij wie zijn de keepers dan? Weet wel dat Edwin vd Sar en Rob V Dijk uit hetzelfde gehucht komen.

20 mei 2017 om 20:27

Precies... en die keepers?
Piet Schrijvers en Ruud Hesp :D XXX

Bij de (topamateur) club van mijn zoon liggen 6!!!!!!!!! Grasvelden waar je nu, aan het eind van het seizoen, nog op kunt driebanden. En die worden elke Zaterdag van ' morgens vroeg tot 's avonds laat gebruikt, muv het hoofdveld. Zo wat is het probleem? Gras hoort bij voetbal en geen kunstgras.het is een different kind of ballgame.

De hele generatie ,,grasruikers'' is aan het uitsterven. Wat een onzin. Nergens is bewezen dat het meer blessures oplevert. De hele nieuwe generatie voetballers wordt opgeleid op kunstgras. Geen gezanik meer dat in mei tot september de velden dicht moeten. Dat er in de winterstop geen wedstrijden meer gespeeld en getraind kan worden op die modderpoeltjes of hotseknots-grasvelden. Niet meer op velden waarop de gemeenten vrachtwagens zand knetteren. Lekker buiten voetballen i.p.v. afhuren van sporthallen, wat echt een heel andere sport is. En het gekke is, al die ,,grasruikers'' vinden dat allemaal prima. Diezelfde zeurpieten vinden ook dat er nog gespeeld moet worden op zwarte voetbalschoenen; voetbalschoenen met stalen neuzen; ballen van leer i.p.v. plastic, enz. enz.
Kunstgras ontwikkelt zich prima, en net als profspelers zich moeten wapenen tegen bagger-grasvelden, kan hij of zij zich ook instellen op kunstgras. Onzinnige discussie met een aantal voortrekkers ,,tegen''! De rest huppelt er lekker achteraan, of niet ouwe meuk Spaan en co. Doe die poll over 5 jaar nog een keer, en spelers zullen zich de zin van zo'n poll afvragen! Typisch geleuter uit de voetbalwereld. Heb je die hockeyers ooit gehoord over de evolutie in haar sport?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren