Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘FC Utrecht is er de dupe van dat Nederland slechter presteert’

Laatste update:

FC Utrecht eindigde het seizoen met overmacht als best of the rest achter Feyenoord, Ajax en PSV, maar de Domstedelingen staan voorlopig nog gewoon met lege handen. Doordat Nederland is afgezakt op de coëfficiëntenlijst van de UEFA gaat de nummer vier niet meer rechtstreeks de Europa League in en moet Utrecht nog aan de bak in de play-offs.

“Dat plek vier geen Europees voetbal oplevert, is inherent aan het feit dat Nederland internationaal slechter presteert”, weet Mark van der Maarel. Hij vertelt echter in gesprek met het Algemeen Dagblad dat zijn ploeg hier niet mee bezig is: “Daar zijn wij de dupe van, maar tegelijkertijd is het helemaal geen item. Woensdagavond beginnen we op nul, net als de andere ploegen.”

Utrecht greep vorig seizoen naast Europees voetbal door in de finale van de play-offs van Heracles Almelo te verliezen. Volgens Nacer Barazite heeft de club hier een goede les uit geleerd: “Het draait in de play-offs om de absolute wil om te winnen. Vorig jaar wilde Heracles dat in de finale net iets meer dan wij. We kregen mentaal een klap na het verliezen van de bekerfinale en het verspelen van plek vier. Die pijn kennen we nu, dat willen we niet meer meemaken.”

Denk jij dat FC Utrecht volgend seizoen Europa League speelt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zonde, maar helaas realiteit. Utrecht mag van mij best ons vertegenwoordigen Europees, een sterk seizoen gedraaid en dat mag beloond worden.

16 mei 2017 om 17:57

Ik hoop dat AZ de play-offs wint, omdat zij bijna altijd de voorronde doorkomen van EL en ook als enige play-off club een geplaatste status heeft in die voorronde EL, waardoor ze oa: Everton, Bilbao, Gladbach, Marseille etc niet kunnen loten. Utrecht, Groningen en Heereveen hebben dat voordeel niet.
Bovendien heeft AZ ook nog eens bewezen veel punten te kunnen pakken voor NL. Iets wat Utrecht, Heerenveen en Groningen allemaal hebben nagelaten.

16 mei 2017 om 18:42

Aan de andere kant moet je ook gewoon kijken naar de huidige selecties en dan is het wel duidelijk dat Utrecht sterker is dan AZ.

16 mei 2017 om 18:47

Maar volgend seizoen waarschijnlijk niet meer door het vertrek van Haller en er bestaat een kans dat Ayoub, Amrabat en Barazite vertrekken dacht ik... vind AZ in de breedte ook een betere ploeg hebben. Denk alleen dat van der Brom er niet het maximale uithaalt.

17 mei 2017 om 14:51

Dat gaan we alleen redden met een andere trainer

16 mei 2017 om 18:46

De realiteit is meer dat Utrecht een paar jaar geleden, inclusief van der Maarel, verloren van een Luxemburgse ploeg die niet eens profs waren... Beter gaat gewoon AZ winnen, hebben de meeste kwaliteit als ploeg en in de breedte om Europees mee te spelen. Zeker als Utrecht na Haller ook nog eens spelers als Ayoub, Barazite en Amrabat kwijt raakt.

16 mei 2017 om 19:17

Maar Ajaxf1 geeft (terecht) aan dat Utrecht het in zijn ogen het meest verdient hebben door het seizoen dat ze gedraaid hebben. Daar kan niemand hem ongelijk in geven als je vierde wordt met 11 punten voor op de vijfde.. Dat de selectie er volgend seizoen anders uit ziet, zien we dan wel weer. Al werd dat vorig seizoen ook gezegd toen Utrecht op de laatste speeldag vijfde werd.. Met jouw logica zou het ook beter zijn als United (met James en Griezmann) ipv Liverpool (zonder Coutinho) de CL ingaat, maar ze hebben nou eenmaal dit seizoen niet goed gepresteerd..

16 mei 2017 om 19:49

Datzelfde utrecht speelde gelijk tegen liverpool napoli en rolde celtic op makellijk een ploeg afkraken maar de goede resultaten worden vergeten

16 mei 2017 om 20:46

Ja 10 jaar terug

16 mei 2017 om 21:15

Ja en tegen die luxemburgse ploeg dan ? Ook al lang geleden utrecht zal met ten hag beter presteren in europa dan az met v.d brom

16 mei 2017 om 23:00

Fcu030. Dat is een kulargument. Dan kun je ook zeggen dat NEC nog minder lang geleden overleefde in een poule met Tottenham, Dinamo Zagreb, Udinese en Spartak... Dat doet er nu gewoon totaal niet meer aan toe. Wat is er nog over van die ploeg? Tijden veranderen en tegenwoordig wordt Utrecht kei hard afgemaakt door die ploegen die je nu noemt.

17 mei 2017 om 01:21

Elke nederlandse ploeg heeft geen schijn van kans tegen die ploegen

17 mei 2017 om 11:03

AZ won van Udinese.

16 mei 2017 om 21:15

Utrecht is er medeveroorzaker van, geen slachtoffer. De reden dat Nederland laag staat is omdat er jaarlijks clubjes de eerste Play-off niet doorkomen. Als we alleen nog maar Ajax PSV Feyenoord en AZ sturen zouden we er veel beter voorstaan.

17 mei 2017 om 07:39

joostfan

Ze zijn zowel veroorzaker als slachtoffer, ze lijden er toch ook onder?
Bovendien, ook PSV en Feyenoord hebben redelijk ondermaats gepresteerd. En wat te denken van (helaas) Ajax? Tegen matige ploegen eruit afgelopen jaren...

Maar daar heeft Utrecht ook zelf aan meegeholpen, volgens mij heeft Van der Maarel zelf nog tegen die Luxemburgse club gespeeld?

16 mei 2017 om 17:53

Zeker! helemaal gelijk in... Grote schande was dat en nog steeds een zwarte bladzijde

gelukkig was het europese avontuur daarvoor een stuk beter, met winst op celtic en 4 gelijke spelen tegen liverpool en napoli.

Volgens mij was deze zin ergens een tussenzinnetje in het interview, dat je nu als nr 4 nou eenmaal playoffs moet spelen. Maar is natuurlijk een leuke kop voor een artikel over een club die zelf is afgegaan tegen een luxemburgse club...

Hoop van harte dat we de playoffs nu gaan winnen. Dik verdiend gezien ons constante seizoen én het gat met de rest! Met Ten Hag aan het roer zie ik ons ook tegen de postbodes uit Luxemburg winnen, dus dat moet helemaal goed komen.

Over de playoffs; net pech dat dit seizoen de beker niet is gewonnen door de top 3. Dan waren wij ook zeker van plaatsing voor de EL. Ook al zijn playoffs niet geheel eerlijk, ik ben er toch voorstander van omdat anders een club of 6-8 nergens meer voor spelen na de winterstop. Misschien kan je wel een regeling instellen dat als het gat meer dan 8 of 10 punten is ofzo de club een voordeel heeft, bijv. door een ronde later in te stromen in de playoffs. Dan zou je nu bijv. AZ-Groningen krijgen en de winnaar daarvan in een finale tegen Utrecht.

Dan heb je nog steeds playoffs en stimuleer je ook clubs die daar al lang zeker van zijn nog om goed hun best te doen. maar heb je ook nog een voordeeltje voor een club die er met kop en schouders bovenuit steekt

16 mei 2017 om 18:06

Play-offs moet idd worden afgeschaft. Nederland is het enige land in Europa dat zo'n stom play-offs systeem heeft waarin clubs strijden om een Europese ticket. Griekenland heeft ook zoiets, maar zij hebben dat de nummer 2 t/m 5 een eigen poultje hebben waarin ze 2 keer tegen elkaar spelen en dus 6 wedstrijden in totaal moeten spelen. Degene die dan bovenaan staan, krijgt het voorronde ticket en daaronder de EL tickets. Het is hetzelfde als Belgie heeft, maar dan bij nummer 2 t/m 5.
Voor de rest hoop ik dat AZ de play-offs wint, omdat zij bijna altijd de voorronde doorkomen van EL en ook als enige play-off club een geplaatste status heeft in die voorronde EL, waardoor ze oa: Everton, Bilbao, Gladbach, Marseille etc niet kunnen loten. Utrecht, Groningen en Heereveen hebben dat voordeel niet, dus zij loten veel zwaarder. Bovendien is AZ een betrouwbare punten pakker voor NL in Europa.

16 mei 2017 om 18:11

Ik hoop ook dat jullie de play off winnen en ook tot de groepsfase komen! Utrecht draait al 2 jaar gewoon goed, verdiend het om in Europa te spelen!

16 mei 2017 om 17:58

Helemaal waar. Selectief geheugen als het ze uitkomt.

16 mei 2017 om 20:00

Ook tegen liverpool en napoli , en dat juist een ajacied met zo opmerking komt nu je club eindelijk zelf een x van kopenhagen gewonnen heeft 😂

16 mei 2017 om 20:51

Ondanks dat het Ajax Europees gezien niet voor de wind ging hebben ze vaak in wedstrijden tegen grote clubs (manchester city, manchester united en Barcelona bijv.) wel thuis gegeven en daardoor meer punten gepakt dan menig andere Nederlandse club in die periode. De kampioen van 2018/2019 heeft nu zelfs aan Ajax te danken dat ze weer rechtstreeks Champions League mogen spelen. Ik snap de opmerking van joafca dan ook wel, een opmerking die overigens niet eens gemaakt zou zijn als Van der Marel hier niet de slachtofferrol zou aannemen.

16 mei 2017 om 21:19

Vd maarel geeft antwoord op een vraag zoals dat hoort ik persoonlijk reken ajax ook niks aan maar als mensen alleen de slechte dingen kunnen herinneren kunnen we dat wel van elke club toch? Het is al vrij lang geleden en utrecht heeft onder ten hag echt grote stappen gemaakt en denk dat utrecht europees best wel kan verassen om te overwinteren of iets het hangt natuurlijk ook van het 'geluk' af hoe je poule eruit ziet

Wat een onzin om te zeggen dat je er de dupe van bent. Van tevoren wist je toch hoe het zat? Het is ook zeker niet zo dat Utrecht de punten voor Nederland heeft gepakt. Utrecht heeft ook gewoon voordeel gehad van het feit dat bijvoorbeeld AZ sterk heeft gepresenteerd in Europa.

Niet alleen de dupe van maar zelf ook schuldig aan. Dan doel ik op die wanprestatie tegen de amateurs uit luxemburg een paar jaar geleden. Wat mij betreft gaat az door. Hveen, groningen en utrecht zijn er de afgelopen keren elke keer al in augustus uitgevlogen en hebben wat mij betreft dan ook niks in europa te zoeken. Nederland heeft maar 4 ploegen die nog iets presteren in europa: fey, psv, aja en az.

16 mei 2017 om 17:53

we hebben in principe qua statuur en mogelijkheden 5 clubs die europees actief zouden moeten/mogen zijn

Ajax
Psv
Feyenoord
AZ
FC Twente

Laatste in dit rijtje de komende jaren natuurlijk nog niet vanwege hun terechte straf, maar in principe hebben zij wel de achterban, het stadion en de mogelijkheden om gewon europees te spelen

Nu mogen Utrecht en Vitesse met z'n 2en hoofdzakelijk uit gaan maken wie nr 5 is

16 mei 2017 om 21:55

Lief dat je ons noemt. Maar ik zou niet weten waar de selectie volgend jaar staat. De huurlingen vertrekken natuurlijk, en wat er voor terugkomt is nog maar te bezien met de beperkte financiële ruimte. Een los projectiel als Twente zou in de EL dan ook niet echt een rol van betekenis kunnen spelen en dan ben je uiteindelijk weer terug bij af als Nederland zijnde. Dus ook in de fictieve situatie zou ik het maar uit m'n hoofd zetten, persoonlijk.

16 mei 2017 om 18:00

Az iets te zoeken in Europa? Met 49 punten heb je daar helemaal niets te zoeken. De hoogst genoteerde ploegen hebben daar wat te zoeken en daar hoort AZ dit seizoen niet bij. Dat Utrecht een paar jaar geleden tegen de amateurs uit Luxemburg een modderfiguur heeft geslagen wil niet zeggen dat ze daar niks te zoeken hebben. Ze hebben gewoon een topseizoen gedraaid in tegen stelling tot AZ. Dit fc Utrecht is anders dan die van een paar jaar geleden. En als we dan toch resultaten uit het verleden er bij gaan halen, kan mij 2010 herinneren tegen liverpool en napoli. Gewoon goede resultaten.

16 mei 2017 om 18:12

AZ heeft het grote voordeel dat zij in die voorronde EL een geplaatste status hebben, waardoor ze clubs als: Everton, Bilbao, Marseille, Gladbach, Fiorentina/AC Milan en Braga niet kunnen loten in die voorronde Europa League. Utrecht heeft dat voordeel niet, net als Groningen en Heerenveen, dus zij zullen veel zwaarder loten dan AZ. Hierdoor is de kans groter dat AZ veel meer punten kan pakken in die EL voor Nederland. AZ is ook de Nederlandse club, na PSV en Ajax, die de meeste punten hebben gepakt voor NL, dus voor het Nederlandse voetbal is het veel beter als AZ die play-offs wint en Europa League in gaat.

16 mei 2017 om 18:37

Daar gaat het niet om toch? Ik reageer hier op wie er thuis hoort en wie niet. Als je als AZ zijnde 49 punten pakt terwijl er een team als FC Utrecht ( met in mijn ogen dit seizoen een veel sterkere selectie) dit hele seizoen gestreden heeft en veel meer punten heeft gepakt, dan hoor je daar niet thuis ongeacht of je beter loot. Voor de punten die Europees gepakt kunnen worden is het voor nu Wellicht beter dat AZ doorgaat, maar voor onze competitie is dit helemaal niet beter. Buiten de top maakt het dan helemaal niks uit of je 4e of 9e eindigt en dat is kwalijk, zeker aan het einde van het seizoen waardoor bepaalde clubs het niet meer gaan opbrengen om absoluut goed te presteren of om te investeren om zo hoog mogelijk te komen op de ranglijst.

16 mei 2017 om 22:44

AZ wist al 3 maanden dat ze bij de beste 9 van de eredivsie zouden horen....dit systeem heeft er mede voor gezorgd dat AZ haar supporters heeft bestolen van ....voetbal.

als Utrecht gewoon zou winnen van een amateurclub uit Luxemburg dan zou dat al redelijk geholpen hebben

*kuch* Differange *kuch*

16 mei 2017 om 18:41

En wat heeft Feyenoord bijgedragen in Europa de laatste 18 jaar met uizondering van 2015? Utrecht heeft ook goed gepresteerd in 2010 tegen Celtic, Liverpool en Napoli. Zijn dit dan de reacties die je kan verwachten van Feyenoord fans als ze een keer wel wat winnen?

16 mei 2017 om 19:28

De Uefa cup

16 mei 2017 om 19:48

Achttien jaar is geen goed voorbeeld, je moet na de laatste vijf jaar kijken. En dan heeft Feynoord het lelijk laten afweten mar goed, ze hadden financiele problemen dus wel begrijpelijk.

16 mei 2017 om 21:46

Jongen jongen.. laatste 18 jaar alleen de Uefa Cup gewonnen, maar Utrecht zal dat ook wel ff lukken..

17 mei 2017 om 00:24

Wil je utrecht vergelijken met feyenoord?

Even vergeten dat toen ze het zelf mochten doen ze af gingen tegen een veredeld camping elftal uit Luxemburg waar hij zelf ook als een natte krant speelde.

Nederlandse ploegen krabbelen laatste jaren weer prima op, vorig jaar heeft PSV overwintert in de CL, Ajax haalt nu de finale van de Europa League, AZ overwintert geregeld en ook Feyenoord overwinterde in 2015.
Alle ploegen zijn een goeie weg ingeslagen die zich langzamerhand gaat uitbetalen, denk dat de grootste dip nu is geweest.

16 mei 2017 om 18:47

Er krabbelt helemaal niks op. PSV dat in de laatste 5 jaar 3x niet heeft overwinterd. Die CL is met die cijfers gewoon een incident. Ajax is redelijk stabiel met een domper vorig jaar, een uitschieter dit jaar en daarbuiten 3x overwintering. Feyenoord heeft in 10 jaar 1x overwinterd, die hebben dus ook verre van een positieve inbreng gehad. AZ doet het maximale wat je van ze kunt verwachten.

Feitelijk doen 2 clubs het dus redelijk naar hun standaard en de rest (minimaal 3 clubs elk jaar) die lopen te kloten.

16 mei 2017 om 23:56

Feyenoord heeft daarvan 7x Europees gespeeld en daarvan 2x overwinterd, 1x uitgesloten na Nancy dus zo dramatisch is het niet.

Verder kan je tegen een sterk Krasnodar verliezen, enige blamage in die tijd was dan Sparta Praag en / of AA Gent uitschakeling.

Valt dus wel mee.

Laatste twee jaar vergaren we gewoon prima punten, dat jij dat niet wil zien prima maar het is gewoon een feit.

17 mei 2017 om 08:53

5x niet overwinteren van de 7. Het is maar wat je niet dramatisch noemt. Voor een Nederlandse topclub ligt de lat hoger dan dat. Een Ajax heeft terecht kritiek gekregen op de Europese prestaties en die hebben 1x niet overwintert de laatste jaren.

Feit is dat Feyenoord qua punten nog steeds heel weinig bijdraagt aan de Nederlandse coefficient, dat AZ in 4 van de laatste 5 jaar meer punten sprokkelt dan Feyenoord, terwjil we toch kunnen vaststellen dat eigenlijk vanaf het moment dat Koeman trainer was, er een stijgende lijn in de prestaties in de Eredivisie heeft gezeten. Die lijn is in Europa nog niet echt waarneembaar.

Vooral Ajax is er de dupe van. Behaalt veruit het meeste punten voor het Nederlands voetbal maar met de 2de plek wordt het steeds lastiger om de CL in te komen. De grootste schuldige is natuurlijk Feyenoord die veel te weinig punten hebben binnengehaald.

16 mei 2017 om 17:56

wij zijn hier inderdaad deels zeker schuldig aan ! ga ik niet ontkennen

Maar, de laatste 2 seizoenen dat we europees actief waren waren niet onverdienstelijk, en de jaren daarvoor hadden we tientallen miljoenen schuld

ik verwacht oprecht dat Feyenoord de komende 5-10 jaar weer "gewoon" europees z'n werk gaat doen, ook al omdat de speelstijl die we hanteren perfect aansluit op europees voetbal, Hard werken Fysiek, soms op de counter.

16 mei 2017 om 18:07

AZ heeft in 4 van de laatste 5 seizoenen meer punten gehaald dan Feyenoord. En bij hun is het ook niet altijd financieel rooskleurig geweest.

Ik hoop dat Feyenoord het beter gaat doen in de toekomst. Maar ik denk niet dat de speelstijl daarbij helpt. Buitenlandse clubs spelen namelijk ook fysiek en hard werken en rennen. Hebben alleen meer kwaliteit. Het is denk ik effectiever om een andere tactiek te hebben dan alle andere. Zoals bij Ajax dit jaar het geval is.

17 mei 2017 om 11:11

AZ was na de val van DSB bijna terug gestuurd naar de derde divisie, en toch elk jaar het maximale eruit halen in Europa. Dit was in vrijwel dezelfde tijd dat het slecht ging met Feyenoord.

16 mei 2017 om 17:57

Je kunt eigenlijk alleen de Uefa op de schuld geven. Zij geven niets om de clubs met weinig geld en beschermen de clubs met het grote geld. Clubs kun je niet echt op de schuld geven, aangezien zij allemaal hun best doen. Soms komt het er niet uit. Feyenoord heeft het financieel allemaal pas net weer op de rit en kan nu eigenlijk pas echt weer kijken of het iets kan uithalen in Europa.

16 mei 2017 om 18:06

Een aantal Nederlandse clubs dat bewust met de pet naar de EL heeft gegooid (kuch Psv) mag het in ieder geval wel aangerekend worden. Daarnaast worden we ook wel ontzettend genaaid inderdaad. Minder plekken te verdelen, minder geld krijgen voor dezelfde prestaties, Europese voorrondes terwijl de helft van de selectie net verkocht is, etc. En ook helpt het niet als wij dankzij de fair play prijs een waardeloos team europa in sturen.

16 mei 2017 om 18:00

Ajax? PSV haalt de meeste punten. Want ajax overwintert nooit in cl. En wanneer die de voorrondes speelt. Vesliest Ajax elke keer de tweede ticket. Niet overdrijven Ajax fan

16 mei 2017 om 18:07

Toch echt niet.

16 mei 2017 om 18:08

Ajax: 67 punten.
Psv: 46 punten.

Kan je tellen?

16 mei 2017 om 18:15

Wat is dit nou voor domme uitspraak?! Ajax heeft meer pnt gehaald de laatste 5 jaar dan Fnoord en Psv de laatste 5 jaar samen!!

16 mei 2017 om 18:18

Laat hem maar, hij denkt dat 1 goed seizoen beter is dan 5 jaar waar je het redelijk doet. Volgens mij had psv in het jaar dat ze kampioen werd voor de 2x op rij niet de groepsfase van de Europa League overleeft?

16 mei 2017 om 18:26

Jongens laat je niet opnaaien.
PSV heeft 1 seizoen wat gepresteerd en gaan roepen dat ze de beste zijn. ( iets met arrogantie kuch ). Iedereen met een beetje verstand kijk even op de coëfficiëntlijst en ziet dan gelijk wie er echt de punten pakken voor Nederland.

16 mei 2017 om 18:28

Kijk maar eens even : http://www.uefa.com/memberassociations/uefaranking...

16 mei 2017 om 18:28

Ja want met een overwintering in de CL waar je 2 keer gelijk speelt haal je ook echt lekker veel punten binnen dan dat je een finale haalt bij een Europa League waar je ik weet niet hoeveel meer wedstrijden speelt.

16 mei 2017 om 18:48

PSV in de laatste 5 jaar, 3x niet overwintert. Daar helpt 1x overwintering in de CL niet zoveel tegen.

16 mei 2017 om 19:05

Dit is de eerste seizoen dat Ajax zo veel punten haalt. Je neemt alleen de gemiddeld van de laatste 5 jaar. Pak even de gemides van 10 jaar terug. Hoevaak heeft Ajax in cl overwintert laatste jaren. En hoe vaak heeft psv overwintert.

16 mei 2017 om 19:07

Alleen de resultaten in de laatste 5 jaar zijn relevant voor de verdeling van CL en EL plekken.

16 mei 2017 om 19:19

@jbrazyca

Ja logisch dat hij het over de laatste 5 jaar neemt, het zijn alleen de laatste 5 jaar die tellen voor de Uefa ranking. Leuk dat PSV het tussen 2006 en 2011 heel veel punten heeft gepakt, maar dat telt allemaal niet meer als we praten over de huidige stand van zaken en verbetering daarvan.

Echt waar, Uefa Cup in 2002, halve finale CL in 2005 en 1995 de laatste gewonnen CL ... allemaal totaal irrelevant voor waar we nu over praten.

16 mei 2017 om 19:34

Ja voor de laatst lijst. En de Andere lijst. Het klopt dat psv 3 seizoen minder heeft gepresteerd dan zijn wat zij normaal doen. Wat mijn punt is.

Dit is de eerste keer in 10 jaar dat Ajax meer punten haalt dan 15,5 en in jaar tijd.

16/17 22,78
15/16 8.0
14/15 14
13/14 10
12/13 9
11/12 12
10/11 15,5
09/10 11
08/09. 13
07/08. 2

Zoals je hier boven ziet. Valt het reuze mee. Dit jaar heeft Ajax extreem goed gedaan. Wat ik heel blij mee bent maar eigenlijk elke seizoen moet. En dat geld niet alleen voor Ajax maar ook Feyenoord en psv.

Ajax doet vergeleken met PSV veel slechter in de CL. Dat is gewoon een feit.

16 mei 2017 om 19:40

Het is wel relevant want mijn punt is dat psv beter doet over het algemeen. Hij zegt dat Ajax veruit de meeste punten haalt. En dat pas iets van deze seizoen want de andere seizoen is het niet altijd zo geweest. In Dit laatste 5 jaren bij elkaar wel. Maar niet de rest.

En trouwens psv heeft veel meer gedaan in CL als je hier boven zegt. Het verschil is dat zelf als zij tegen grote clubs spelen maken ze kans om te overwinteren en bij Ajax is het niet zo. Psv is zelf deze seizoen genaaid. Want had tegen atletico moeten winnen had de scheidsrecht het niet zo grote gefaald.

16 mei 2017 om 19:50

Zet jezelf toch niet voor schut. Ajax heeft afgelopen vijf jaar veel meer punten gehaald dan Psv. CL levert maar iets meer punten op dan de EL. En in de EL heeft PSV dramatisch gepresteerd afgelopen jaren.

16 mei 2017 om 19:53

Lees alle Posts voor dat je een uitsprak maak. Het ging niet alleen om laatste 5 jaar maar dat Ajax Elke meer punten haalt en dat is niet zo. Dit geweldig seizoen heeft daarvoor gezorgd.

17 mei 2017 om 00:41

Leer eens lezen Jbrazyca. Het gaat wel om de laatste 5 jaar. Wat daarvoor gebeurd is boeit niet voor de ranking.

En Ajax heeft in 4 van de laatste 5 seizoenen meer punten behaald dan Psv.

16 mei 2017 om 18:25

Tja Feyenoord had dit jaar ook wel flinke pech met de loting in de EL. Dat is ook het excuus dat ik vaak hoor vanuit Adam.
Feit blijft dat de ontwikkeingen in het voetbal de schuldige zijn. Alles draait om geld en dat hebben wij niet.

Hoop overigens dat Ajax we de EL wint, zou een mooi sprookje zijn voor een jong team.

16 mei 2017 om 18:30

Onzin gooi het maar op de loting.
Ja was idd de poule des doods hahaha.
Gewoon een magere poule en dito prestatie van Feyenoord.
Was geen extreem zware poule met een zwak Fenerbahçe en nog één uut het oostblok waarvan ik de naam even kwijt ben.

16 mei 2017 om 18:44

Met de droomstart die Feyenoord hebben ze het zelf uit handen gegeven. Ze hadden tegen nummer vier 2x moeten winnen en Fener puntje uit proberen te pakken en thuis winnen.

16 mei 2017 om 18:45

Het was zeker een lastige loting. Maar dat komt ook doordat Feyenoord in pot 3 zat vanwege hun slechte Europese resultaten in de voorgaande jaren. Dan krijg je 2 tegenstanders waarvan de kans groot is dat ze beter zijn. Daarom gaat Feyenoord ook een hele moeilijke CL loting krijgen wanneer ze in pot 4 zitten.

Daarom had PSV vorig jaar ook een relatief makkelijke loting. Zij zaten in pot 1.

16 mei 2017 om 19:48

Psv makkelijk poule?

Dus jij vindt
United, Wolfsburg, CSKA Moskou. Makkelijk? Dit is wat ik bedoel bij de ander post. Je verkleint succes van andere teams en vergroot de succes van Ajax.

16 mei 2017 om 19:50

Ja maar daar konden ze niks aan doen. Zij zouden de andere wedstrijd ook winnen als de scheidsrechter niet dat belachelijk rode kaart had gegeven aan bothegim. Plus fener woon verrassend van united. Waardoor Feyenoord wel moest gaan alles of niks tegen united en fener.

16 mei 2017 om 20:55

Ben je nou serieus? Dat is de simpelste poule die je maar kunt krijgen. Moet je voor de grap eens kijken wat voor poules Ajax altijd krijgt. En dan nog arrogant gaan lopen doen als Psv zich een keer plaatst dankzij die simpele poule

Ik vind dit nogal een ongenuanceerde uitspraak. Van Der Maarel vergeet even te vermelden dat Utrecht zelf dramatisch gepresteerd heeft in Europa als men zich uberhaupt al plaatste voor Europees voetbal. Nu hadden ze even een leuk seizoen en een aardige selectie, maar dat kan volgend seizoen weer helemaal anders zijn, gezien de interesse in een aantal bepalende spelers.

16 mei 2017 om 17:59

Utrecht heeft inderdaad een keer zeer slecht gepresenteerd in de EL. Echter, hebben ze ook in het verleden Celtic van de mat gespeeld en twee keer gelijkgespeeld tegen zowel Napoli als Liverpool. Maar het is heel typisch dat alleen het slechte seizoen in de EL wordt herinnerd

16 mei 2017 om 18:05

Inderdaad, dit dacht ik dus ook. Mooie is dat hier Feyenoord fans ineens gaan reageren dat wij er zelf schuldig aan zijn geweest. Waar heeft Feyenoord in afgelopen 18 jaar met uitzondering van een paar puntjes in 2015 dan geholpen? Een club met meer mogelijkheden dan utrecht.

16 mei 2017 om 18:26

Uh 2002 uefacup gewonnen

16 mei 2017 om 18:47

@joker030

Misschien wel omdat het seizoen waar jij aan refereert (2010/2011) na 2015 zijn waarde verloor voor de Uefa ranking, terwijl 2013-2014 nog tot volgende zomer meetelt.

@migi1984

Die prestatie helpt Nederland al sinds de zomer van 2006 niet meer ...

16 mei 2017 om 19:05

@adzevedo
Sirius suggereerde dat Utrecht altijd dramatisch presteert in de EL als ze zich überhaupt plaatse. Het jaar 2010/2011 toont aan dat dit niet het geval is. In hoeverre dit invloed heeft op de Uefa ranking is in de context waar ik het over had helemaal niet relevant.

16 mei 2017 om 19:31

Die suggestie haal jij eruit, ik zelf lees dat niet zo. En als ik hem eruit haal dan zeker niet zo scherp als "utrecht is Europees altijd dramatisch''. Zodra woorden altijd en nooit gebruikt worden in een subjectieve context dan ligt het altijd wat genuanceerder.

Laten we die suggestie dan wat minder scherp stellen : FC Utrecht presteert meestal niet zo best in Europa als het zich kwalificeert. Ik denk dat die stelling vrij goed te verdedigen valt, want jij haalt met 2010-2011 het beste Europese seizoen uit de historie van FC Utrecht erbij. Zou het relevant zijn Psv, Ajax en Feyenoord stellen dat ze vaak geweldig in Europa presteren door de het seizoen aan te halen waarin ze hun laatste Europese trofee wonnen ? Ik zou zeggen van niet. Je moet de negatieve incidenten (zo'n jaar tegen Luxemburgers) en de positieve incidenten (2010-2011) gebruiken maar alle seizoenen en dan proberen een conclusie te trekken.

16 mei 2017 om 20:03

Hij zegt: wat heeft Feyenoord de laatste 18 jaar bijgedragen.

Mijn antwoord: uefa cup in 2002.

16 mei 2017 om 20:26

Het is geen suggestie, het is gewoon feitelijk niet waar wat hij zegt. Ik kan niet in zijn kop kijken en precies eruit halen wat hij precies bedoelt. Maar de manier hoe het heeft opgeschreven, klopt gewoon niet. Dat jij er nuance aanbrengt (want uit zijn verhaal kan je dat compleet niet uithalen), is jouw interpretatie.

En over jouw stelling: "fc Utrecht presteert meestal niet zo best in Europa als het zich kwalificeert" komt subjectiviteit om de hoek kijken. Want naar mijn mening kan je over elk andere Eredivisie club hetzelfde zeggen. Al zou ik AZ, die met in verhouding met hun budget het goed doen in de EL, buiten beschouwing houden.

Plek 4 zou normaal voldoende zijn om een EL-ticket te bemachtigen. Maar jammer genoeg is dat dit jaar helaas onvoldoende. Utrecht heeft het uiteindelijk zelf weggegeven in de Knvb beker, door te verliezen van Cambuur. We zullen in de play-offs wel zien in hoeverre Utrecht gegroeid is ten aanzien van vorig jaar. Utrecht kennende geven ze het weer weg als er iets gewonnen kan worden.

Dat is niet waar. Dat Utrecht nu als nummer 4 play-offs moet spelen, heeft te maken met het feit dat de UEFA sinds vorig seizoen de doorstroom van de Europa League heeft veranderd. De tv contracten bij UEFA gelden voor 3 jaar en elke 3 jaar komt er een wijziging binnen de distrubutie van Champions League of Europa League. Soms een kleine wijziging, soms een grote. Vorig jaar ging het nieuwe 3 jarig contract in en toen werd de Europa League flink gewijzigd en gingen de bekerwinnaar van top 12 naar groepsfase EL ipv dat alleen de top 6 naar groepsfase EL ging. Zo werd ook gewijzigd dat landen 7 t/m 9, geen 6 deelnemers meer hadden en Nederland stond al op de 8ste plek, dus dat Utrecht als nummer 4 nu play-off speelt, heeft te maken met nieuwe UEFA regels, niet dat Nederland gezakt is.

Overgens hoop ik dat AZ de play-offs wint, omdat zij bijna altijd de voorronde doorkomen van EL en ook als enige play-off club een geplaatste status heeft in die voorronde EL, waardoor ze oa: Everton, Bilbao, Gladbach, Marseille etc niet kunnen loten. Utrecht, Groningen en Heereveen hebben dat voordeel niet.

16 mei 2017 om 19:10

Het blijft bij hopen denk ik.
De wedstrijd van afgelopen zondag gezien ? nou ik wel .
AZ is AZ niet meer dit seizoen ik denk dat je dat zelf ook wel door hebt, en als je nu gaat zeggen dat komt door de europeesche wedstrijden nou heel simpel dan hebben ze daar niets te zoeken.
Ben geen ajax fan maar die doen het gewoon goed daar.
Jammer dat bijna iedereen hier begint over luxemburg zonder ook maar een enkele verwijzing naar het feit dat utrecht toen moest aantreden met een volledig leeggekocht elftal en verdere bijna niemand zich nog herrinerd wat we rijdens ons vorige buitenlands avontuur hebben laten zien.
Gelukkig hebben wij ten Hag als trainer en geen vd Brom .

17 mei 2017 om 11:15

AZ begon dit seizoen ook met een deels leeggekocht elftal, en daar is helaas weinig voor terug gekomen. Toch heeft AZ overwintert met het marginale wat we hebben.

Deze informatie is niet eens juist. Elk land heeft 3 teams die aan de Europa League meedoen. Dit is niet doordat Nederland is gezakt in de ranglijst, maar door de verandering van de regels.

16 mei 2017 om 18:13

Precies! Ik hoop ook dat AZ de play-offs wint, omdat zij bijna altijd de voorronde doorkomen van EL en ook als enige play-off club een geplaatste status heeft in die voorronde EL, waardoor ze oa: Everton, Bilbao, Gladbach, Marseille etc niet kunnen loten. Utrecht, Groningen en Heereveen hebben dat voordeel niet.

Nederlands voetbal is niet meer wat het was, nee.

Maar, euhm, kunnen we die klote play-offs niet gewoon afschaffen? Na 34 wedstrijden gewoon de tickets verdelen obv ranglijst... Dat play-offs systeem is zo onfair als het maar zijn kan.

Waar ze zelf aan hebben meegedragen met hun uitschakeling tegen die Luxemburgse ploeg met nagenoeg allemaal amateurs...beetje onzinnige conclusie dat je er dan te dupe van bent. Dat gezegd hebbende denk dat Utrecht nu beter zal presteren, dat komt omdat ze met ten hag een trainer heeft die niet naïef speelt en het de top van Nederland regelmatig moeilijk heeft gemaakt met zijn tactiek en aanpassen van aan de tegenstander. Hij denkt redelijk internationaal en zal niet alleen mooi willen voetballen, precies wat er nodig is. Als het Utrecht niet wordt mag het az worden aangezien die ons normaal gesproken altijd goed vertegenwoordigen, hopelijk halen ze dan wel eerst een betere spits.

16 mei 2017 om 18:08

Utrecht heeft een aantal jaar geleden Celtic van de mat gespeeld en twee keer gelijk gespeeld tegen Liverpool en Napoli dus ze kunnen het wel. Echter hebben ze het vorig jaar ook gewoon verspeeld. Dus ik heb er redelijk een hard hoofd in, die kleine kansen die ze krijgen voor een prijsje laten ze slippen.

16 mei 2017 om 22:52

Hoe wil je het dan noemen. Feit is je wordt met leuk voetbal vierde en je hebt geen prijs. Waar je dat normaal wel had. Helaas liggen de Nederlandse clubs er veels te vaak te snel uit Europa

16 mei 2017 om 23:01

Je zou dit voorronde-ticket via de play-offs kunnen ruilen met het directe ticket van de bekerfinale. De beker is zo'n willekeurig toernooi, met een paar gelukkige lotingen sta je zo in de halve finale. Dat moet anders, want Vitesse gaat nu wel rechtstreeks Europa in, terwijl PSV en de winnaar van de Play-offs zich nog via de voorronden moeten kwalificeren. En dat terwijl met name PSV maar ook Utrecht (mochten zij de play-offs winnen) dit seizoen vele malen beter waren dan Vitesse.

17 mei 2017 om 07:49

Dat kan niet, volgens de regels van de Uefa is de winnaar van de nationale beker rechtstreeks geplaatst voor de Uefa cup-poulewedstrijden.
dus daar kunnen ze niks aan wijzigen.

17 mei 2017 om 11:17

Dat vind ik eerlijk gezegd terecht, het is ook bedoeld om wat meer flair aan de beker te geven. Anders is ook zo niks.

Utrecht is de dupe van het waardeloze play off systeem. Eindig je 34 wedstrijden met een riante voorsprong op de vierde plek, moet je tegen de nummer negen spelen die mijlenver achter je stond. In twee wedstrijden van van alles gebeuren.

16 mei 2017 om 18:16

Dat is inderdaad zeer onrechtvaardig en ook nog eens slecht voor het Nederlands voetbal. Groningen heeft gewoon niks te zoeken in die EL. Eerder werden ze al uitgeschakeld door Aberdeen en konden ze niet eens winnen van een middenmoter uit Tsjechie

16 mei 2017 om 19:41

Ik zal direct toegeven dat Utrecht dit seizoen veel sterker is dan FC Groningen, de argumenten die jij verder ter tafel brengt gelden natuurlijk net zo hard voor FC Utrecht, uitgeschakeld door de bakker, de loodgieter en de slager die voor hun hobby op een bijveldje 3x per week trainen. Verder is van de ingespeelde machine die Utrecht nu is geen bal meer over volgend seizoen. Ruiter, Haller, Zivkovic, Amrabat, Barazite vertrekken, je moet maar zien wie ze er voor terug halen en of dit op tijd is voor het begin van het Europese seizoen, daarbij ook maar afwachten hoe snel en team met zoveel nieuwe spelers op elkaar ingespeeld is.

16 mei 2017 om 20:43

Ik snap wel wat je bedoeld maar utrecht heeft met ten hag 1 van de betere trainers in de eredivisie hij doet ook de transfers en heb er echt vetrouwen in dat hij weer een top team opbouwt en ik wil dit utrecht best wel is europees zien az heeft de betere resultaten en is daarin idd veder maar als je ziet hoe utrecht er nu voorstaat denk ik dat ze europees best iets kunnen presteren maar eerst de play offs maar is zien te winnen vaak genoeg gezien hoe het na een topseizoen op het einde nog misgaat

16 mei 2017 om 21:44

Het wordt FC Groningen let maar op. Die pieken net weer op het juiste moment... Dan volgt er weer een enorm volksfeest, en vroeg in de zomer er direct in de 1e voorronde weer uit.

16 mei 2017 om 22:56

Als of niet elke andere Nederlandse zijn beste spelers verliest wat een kul. Situatie is nu financieel beter dat we een betere selectie neer kunnen zetten en niet met Kenny theijen en zo door een groep semi amateurs voor schut worden gezet. Differance is volgens mij nu kampioen en spelen cl

16 mei 2017 om 19:51

Wat dacht je van dat stomme fair play gedoe. De fair play punten gegeven door Nederlandse scheidsrechters waardoor GAE ineens EL ging spelen. Werd het totaal gedeeld door een extra ploeg, dag rating. Gewoon beleid van de Knvb, die denken niet na.

16 mei 2017 om 22:58

Die kunnen niet eens op een normale manier een bondscoach aanstellen

Kunnen ze wel om zeuren maar zij hebben de afgelopen 5 jaar ook niks voor het Nederlands voetbal betekent daarvoor moet je bij PSV, Ajax, AZ en Twente zijn die hebben de afgelopen 5 jaar punten gehaald om hoger op de coëfficiëntenlijst te komen

16 mei 2017 om 18:14

En Feyenoord niet te vergeten

2016-2017 : Heracles - direct uitgeschakeld
2015-2016 : FC Groningen - 4de in de groepsfase
2015-2016 : Vitesse - direct uitgeschakeld
2015-2016 : Go Ahead Eagles - direct uitgeschakeld
2014-2015 : PEC Zwolle - direct uitgeschakeld
2014-2015 : FC Twente - direct uitgeschakeld
2014-2015 : FC Groningen - direct uitgeschakeld
2013-2014 : Vitesse - direct uitgeschakeld
2013-2014 : FC Utrecht - direct uitgeschakeld

Het klinkt misschien een beetje vervelend, maar de afgelopen seizoenen hebben alleen Ajax, AZ, PSV en Feyenoord in Europa wedstrijden gewonnen. De rest heeft geen wedstrijden gewonnen en werd dan ook direct uitgeschakeld. FC Utrecht heeft daar zelf ook een bescheiden bijdrage in. Als je daarbij optelt dat Ajax, PSV en Feyenoord ook wisselende prestaties lieten zien dan is de slotsom dat je plekken moet inleveren.

De weg naar boven is echter alweer ingeslagen als ik de trend bekijk, maar dat geld helaas alleen voor Ajax, AZ, Feyenoord en Psv. Het wordt ook tijd dat andere deelnemers punten gaan pakken, zoals Vitesse volgend seizoen. En ja, als Utrecht de play-offs wint moeten ze ook zorgen dat de groepsfase in ieder geval gehaald gaat worden. Niemand verwacht dat deze clubs wonderen verrichten, maar het wordt wel tijd dat iets meer punten gaan binnenhalen, want op deze manier telt vooral hun aanwezigheid mee in plaats van hun bijdrage.

Vanuit het Eredivisie perspectief heeft Utrecht het meeste recht op die plek, maar gezien de status die AZ bij lotingen heeft en hun Europese prestaties hoop ik toch op AZ als winnaar. Maar als dat niet is dan hoop ik degene die het wordt wel iets kan neerzetten. Het zou toch jammer zijn als we net als bij Heracles zien dat het na 2 wedstrijden voorbij is (en dan ook nog eens onnodig).

16 mei 2017 om 21:35

Jaar maar jij gaat maar 3 jaar terug en de coëfficiëntenlijst gaat 5 jaar terug daarin heeft Twente sowieso 1 misschien wel 2 jaren goed gedaan dus ook Twente niet vergeten in dat lijstje

16 mei 2017 om 23:02

Hij bedoeld gewoon dat we als Nederland veel te weinig punten pakken. Ook PSV Ajax en Feyenoord lagen er vaak veel te snel uit. Daardoor zijn we gezakt, samen met de nieuwe regels krijgen we minder plekken

Utreg heeft daar helaas zelf ook aan bijgedragen .
Niet zeuren , nog even 2 weken ons niveau halen en we kunnen europa weer in .
Mochten we het tog weer niet redden baal ik wel maar ben evengoed trots op mijn cluppie.

Tja. Hier zijn wij zelf mede door het debakel tegen Differdange schuldig aan.

Was van te voren bekend dus heeft geen zin om er over te klagen. Nu de Play offs zien te winnen en zorgen dat er vroeg een selectie staat die in staat is om zich te plaatsen voor de Europa League.

Leuk hoor maar het zijn gasten als Van Der Maarel die het niveau omlaag hebben gebracht..

Lekker schreeuwen op het moment dat je 4e wordt, als ze 9e waren geworden had je ze niet gehoord. Klaag dan vooraf, achteraf zeiken kan iedereen. Wel mooi materiaal om over 1 of 2 jaar terug te halen als de uitzinnige Utrecht fans een keer de play-offs halen door op de laatste speeldag 9e te worden.

16 mei 2017 om 23:05

Is maar hoe je de tekst leest. De andere clubs waren ook de dupe als ze vierde waren geworden. Presteer je goed heb je nog een kans met lege handen te staan, is gewoon de realiteit

Ik bestempel dit als slap geouwehoer. In de afgelopen 5 jaar heeft FC Utrecht een marginale rol gespeeld als het aankomt op Europess voetbal. Dat Nederland laag staat op de ranking is in dit geval heel vervelend voor Utrecht maar het laatste wat van der Maarel moet doen is wijzen naar anderen.

Ondanks een mindere selectie tov vorig seizoen, is het een prima prestatie om europees te overwinteren,gezien de huidige vorm zal het moeilijk worden, maar misschien nog een keer pieken.

Ik bedoel natuurlijk AZ.

Ik vind dat Utrecht het toegangsbewijs voor de EL zou moeten krijgen omdat ze 4de zijn geworden. Vind wel dat AZ op papier een betere ploeg heeft. Helaas wisten die 3 maanden geleden al dat ze bij de top 9 zouden horen waardoor de prikkel om beter te presteren verdwenen was. Daarom die Elnc afschaffen en lekker volgend jaar de nummer 4 sturen....dan had dit jaar Utrecht alleen geen 4de geworden. Ben benieuwd hoe dit volgend seizoen zijn vormgeving krijgt..?

Utrecht is de enige ploeg die het verdient Europa in te gaan. Ze hebben 10 punten meer dan AZ en zelfs 20 dan Groningen. Dan zou het idioot zijn als ze ernaast grijpen, wat ik overigens zeker zie gebeuren. Typisch Utrecht.

16 mei 2017 om 23:08

Alles kan in die paar wedstrijden. Wie ook gaat voor het Nederlandse voetbal is het belangrijk als er weer eens geworden ook door Vitesse en wie nog meer Europa in mag

Het komt ze toe.. Ze hebben er zelf voor gezorgd door zich uit te laten schakelen door Differdange, als we eindelijk eens van dat soort wanprestaties af zijn net als GAE kunnen we weer wat punten pakken, ook nu moet het punten aantal van Ajax weer gedeeld worden door een extra club.

Wat is er toch een zurigheid en jankeritus bij veel gasten over Van der Maarel hier. Lees die tekst en je snapt de context, maar dat gebeurt door het gros niet. Hij noemt het en in één zin ontkracht hij het... Voor het gemak (hoef je niet helemaal naar boven te scrollen):

“daar zijn wij de dupe van, maar tegelijkertijd is het helemaal geen item. Woensdagavond beginnen we op nul, net als de andere ploegen.”

Al die klagende betweters, ga op iemand anders zeuren.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren