Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

KNVB overweegt Ajax-verzoek: ‘Op zich een prima suggestie’

Laatste update:

De KNVB overweegt om competitiewedstrijden vanaf komend seizoen ook op maandagavond af te werken. Verschillende spelers van Ajax deden dit seizoen een oproep aan de bond, nadat zij veel wedstrijden in korte tijd achter elkaar moesten afwerken. Zo kwamen de Amsterdammers vorige week donderdag nog 120 minuten in actie in de kwartfinales van de Europa League tegen Schalke 04 in Gelsenkirchen, waarna op zondagmiddag de topper tegen PSV alweer op het programma stond.

In andere landen komt het voor dat wedstrijden worden verplaatst om ploegen die in Europees verband in actie komen meer rust te geven. “Op zich een prima suggestie, bij ons staat het sportieve belang altijd voorop”, laat KNVB-directeur Gijs de Jong weten aan Voetbal International. “Nu we het competitieformat tegen het licht houden, zal dit ook zeker worden besproken. Maar we moeten onze ogen er niet voor sluiten dat je zeker een topwedstrijd niet zomaar even verschuift.”

De Jong benadrukt dat er buiten de clubs ook nog meerdere partijen betrokken zijn bij het organiseren van wedstrijden. “De fans zijn er weken mee bezig, politie moet worden ingezet en FOX heeft zondag gigantische kijkcijfers gehaald. Maar de discussie gaat zeker plaatsvinden.”

Goede zaak?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Lekker op een maandagavond naar Kerkrade, Heerenveen of Groningen. Ik weet dan zeker dat ik voor 03:00 niet thuis ben. Ondertussen blijven ze met combi's strooien maar vinden ze het gek dat er zoveel uitsupporters op de thuisvakken zitten. Het wordt steeds gezelliger.

26 april 2017 om 13:27

Ik ben ook absoluut tegen. Als ze die maatregel willen invoeren, dan alleen als die clubs thuisspelen. Dat kan de Knvb vooraf plannen.
Ze weten precies wanneer alle EL en CL duels zijn, daar kunnen ze dan rekening meehouden. Als je dan eerder uitgeschakeld bent, kunnen die wedstrijden weer naar de normale dag. En ik ben er dan voor dat Ajax, PSV en Feyenoord dan alleen thuiswedstrijden mogen spelen.
Dus dan wordt het bijvoorbeeld Ajax-Roda op maandag en nooit Roda-Ajax. Dan kies je er als club bewust voor wat meer rust, maar draait dit niet ook nog af op de kleinere clubs. Die willen de wedstrijden tegen de toppers namelijk graag in het weekend spelen vanwege de extra inkomsten.

26 april 2017 om 16:26

Ajax/psv/feyenoord e.d. gewoon zondags elke keer thuis na zo'n wedstrijd.

Andersom is ook geen optie. Dan heb je Ajax - Roda zonder uitsupporters. Dat is precies hetzelfde als andersom. Of het moet zo gepland worden dat het elke keer uitwedstrijden dichtbij zijn (excelsior - Feyenoord, Utrecht - Ajax, Willem II - Psv).

Ik vind sowieso dat een prof makkelijk twee wedstrijden in 3/4 dagen moet kunnen spelen, maar dat ter zijde. Kijk naar wielrennen en tennis. Zijn die sporters dan zoveel fitter?

26 april 2017 om 16:48

Voetbal heeft een totaal andere belasting dan die twee sporten. Wielrennen is bijvoorbeeld maar een beweging waarbij de spieren snel herstellen.

Bij voetbal door het vele kilometers rennen, sprinten. explosieve acceleraties, springen en tackelen. Je belast er veel verschillende spieren mee.

26 april 2017 om 17:00

Ik voetbal, tennis en wielren toevallig. Ik noem precies de drie sporter dus die ikzelf beoefen. Een wedstrijd tennis van 2,5/3 uur is erg vermoeiend en dat voel je een dag later zeker. Een dag later moet je dan weer aan de bak. Dit gebeurt gewoon. Zonder klagen.

Wielrennen heb je deels gelijk, maar die spieren worden wel dag in dag uit belast. Klagen ze daar? Ook niet.

Qua mentaliteit kan voetbal van vele sporten heel erg veel leren. Kijk naar rugby, kijk naar wielrennen, kijk naar tennis. Voetbal is in dat opzicht compleet verrot. Voetballers worden in de watten gelegd en denken het recht te hebben om tegen alles en iedereen een grote bek te hebben. Een Viergever zeurde niet na de wedstrijd tegen Psv. Zo hoort het. Het is topsport, geen 'hobby', als op het niveau dat ik het beoefen...

26 april 2017 om 17:00

Gewoon geen toppers plannen na europese wedstrijden op donderdag, wat denk je daarvan? Dat is gewoon haalbaar. En verder snap ik het heel goed dat hier naar gekeken wordt. Mits ze dergelijke wedstrijden vroeg plannen, uiterlijk 19:30 bijvoorbeeld.

26 april 2017 om 17:06

Dat is inderdaad ook mogelijk. Gewoon een PSV-Excelsior of Feyenoord Vvv. Niks aan de hand. Wedstrijden die ze gewoon winnen moeten normaliter. En zeker met enkele aanpassingen ook prima te doen zal zijn

28 april 2017 om 19:10

Of een Excelsior-Ajax.

26 april 2017 om 13:47

In de meeste competities waar op maandag gespeeld wordt, zijn de afstanden veel groter en daar voelen uitsupporters zich ook niet te beroerd voor. Het probleem zit hem misschien meer in de soms veel te strenge combiregelingen. Daar zouden de Knvb en clubs ook wel eens een keer wat kritischer naar mogen kijken.

26 april 2017 om 13:51

Dat is ook een beetje mijn punt. Er worden met combi's gestrooid alsof het pepernoten zijn. Dat betekent vele extra uren voor de supporters. In mijn optiek, onnodige uren. Ik zit daarom veel liever op de thuisvakken omdat ik dan met mijn auto overal veel sneller ben en veel sneller weg kan. Ook kan ik daarvoor nog even gezellig de stad in.

Maar zodra de autoriteiten zien dat er duizenden supporters op de thuisvakken zitten dan spreken ze er schande van en gaan ze allerlei onderzoeken instellen. Waarom niet eens omdraaien en kijken naar de combi's.

26 april 2017 om 13:52

Eens! Eerst moeten de spelers van Ajax, PSV en Feyenoord niet zeuren en vervolgens komt er gezeur van (misschien wel) dezelfde mensen dat zij zelf dan zo laat thuis zijn. Oftewel: een ander mag niet klagen over de rust, maar zelf mag er zeker geklaagd worden.

On: dit is natuurlijk een goede zaak, het schijnt gewoon echt zo te zijn dat de rust zeer nodig is. Mochten de ploegen die in Europa spelen alsnog deze wedstrijden verliezen, dan mag er al helemaal niet gezeurd worden. :-)

26 april 2017 om 17:06

Ik ben het eens dat er naar de Combi gekeken moet worden. Echter bepalen de Knvb en de Clubs dit niet. Dit wordt door de gemeent bepaadl. Zij schalen de risico's in en bepalen hoe uitsupporters bij een wedstrijd komen en de geemnte heeft andere belangen met betrekking tot politie inzet. Nu is het uiteraard wel zo dat Feyenoord Ajax en PSV met de trein prima te berijken zijn. Dus dat zou een alternatief kunnen zijn voor de bus.

26 april 2017 om 14:35

Uiteindelijk willen ze allemaal bij Barcelona, Real Madrid of bij een andere Europese topclub spelen. Dan wens ik je veel succes met je verdere voetbalcarriã¨re. Daar spelen ze elk jaar 50/60 wedstrijden in een jaar. Exclusief Winter- en Zomerstop is dat bijna ander halve wedstrijd per week. Ja Ajax had toch talenten rondlopen en spelers aangekocht? Waarom worden die dan niet ingebracht? Sja dan had je dit probleem nooit gehad. En verschuiven naar maandag, betekent aan de andere kant ook dat je een dag minder rust hebt voor de wedstrijd naar het weekend. Een selectie bestond toch uit meer dan 11 spelers? Komop man, wees eens een vent en zeg tegen de coach dat je liever wissel wilt zijn en zet het teambelang voorop. Nouri, Van de Beek, Cerny zullen zich niet in vinden in deze suggestie. Die hadden lopen trappelen om te mogen spelen Nu verlies je van Psv, maar ontneem je ook de extra ervaring van jonge spelers. ALs je toch verliest, laat die wedstrijd dan verliezen door jeugdspelers, want daar leren zij veel meer van. Andere spelers die leren dat ze misschien toch wel het teambelang voorop moesten stellen door rust te vragen. Ja ga dan eens een wedstrijd op de bank beginnen. Als de coach dat niet doet, dan kan jij dat toch doen? Het is toch een team die speelt? Erg vage reden. Dan moet je zeker niet naar de Premiere League gaan, want daar speel je bijna elk maand een topwedstrijd. Zware leven heb je dan :P

26 april 2017 om 15:43

Even voor de duidelijkheid. Klaassen (alleen Eredivisie en EL meegeteld 3645 minuten) heeft dit jaar al ruim 400 minuten meer gespeeld dan:

Barcelona:
Ter Stegen (3600)
Suarez (3326)
Messi (3220)

Real:
Ronaldo (3120)
Navas (2910)
Kroos (2899)

Chelsea:
Azpilicueta (2970)
Cahill (2964)
Courtois (2880)

Man United:
Pogba (3558)
Ibrahimovic (3336)

Juventus:
Higuain (3356)
Buffon (3196)
Khedira (3104)

Bayern:
Lewandowski (3211)
Neuer (3180)
Alaba (2988)

Psg:
Cavani (3338)
Marquinhos (2905)
Matuidi (2836)

Van de spelers in de halve finale van de CL hebben alleen Subasic (3690) en Koke (3689) meer minuten gespeeld en komt Griezmann (3633) redelijk in de buurt. Dat terwijl bij Ajax Onana 3720 minuten heeft gespeeld dit seizoen. Bij Ajax speelde sowieso de halve basiself al meer dan 3000 minuten en dat is zonder de CL-voorronde meegeteld (omdat op whoscored deze statistieken niet zijn bijgehouden).

26 april 2017 om 16:11

Mooie statistiek hiermee snoer je direct veel mensen de mond. Als je ver komt in Europa speel je ook veel wedstrijden. Daarnaast hebben de grote clubs ala real Madrid 2 selecties die ze kunnen inzetten en daardoor basisspelers rust kunnen geven. Vandaar dat ze minder minuten maken dan een Klaassen.

26 april 2017 om 16:25

@nijogeth dit is natuurlijk onzin, het heeft ook te maken met blessures en andere zaken. Daarnaast hebben de teams die je nu opnoemt ook gewoon minstens 22 volwaardige spelers die allemaal in 't eerste kunnen spelen als basis speler. Ik begrijp dat Ajax er nu moeite mee heeft gehad maar hoevaak komt het nou voor dat een nederlandse club een kwart/halve/finale speelt in europa. Dit gebeurt zelden. Als Ajax vind dat hun spelers hier moeite mee hebben dan moet je investeren in een betere en brede bank wat met 't vermogen van Ajax ook gewoon makkelijk kan. In de PL spelen ze veel meer wedstrijden zonder een winterstop. Het is jammer voor Ajax dat ze van PSV hebben verloren maar dat kan. Het is niet de schuld van de Knvb of een schema. De Knvb had niet van te voren kunnen weten dat Ajax een kwart finale europa league zou spelen.

26 april 2017 om 16:29

Wat heerlijk dat iemand eens cijfers gebruikt om mensen die goedkoop denken te scoren een halt toe te roepen.

Mensen vergeten altijd maar voor het gemak dat de grote teams veel meer geld hebben en daardoor zowat twee gelijkmatige elftallen kunnen neerzetten. Ajax heeft misschien het meeste geld van de Eredivisie, maar niet genoeg om twee gelijkmatige elftallen neer te zetten.

Je ziet Manchester United, Chelsea of Arsenal ook amper week na week met de zelfde elftallen spelen en dat maakt voor hun dan ook niet uit, want zij hebben waardige vervangers.

26 april 2017 om 16:32

@nijogeth Leuk allemaal die statistieken, maar hij speelt voor het eerst in zijn carriã¨re een kwartfinale van de Europese League. En wij doen net alsof hij de meeste minuten heeft gemaakt ooit? Sommige hadden een EK nog meegepakt en die maken dit ieder jaar mee. Heb je Messi horen klagen van een te drukke schema? De speler die jij noemt spelen echt niet tegen Excelsior of FC Kopenhagen, dus de intensiteit is veel lager. Wat een krome vergelijking. Je zou juist de Eredivisie en Uefa Cup met twee vingers in je neus moeten kunnen combineren als je echt de top wilt halen. Want in de Premiere League spelen ze bijna elke maand een ot twee topwedstrijden.

26 april 2017 om 16:41

Je gaat wedstrijden ineens niet meerekenen. Dat wekt al snel de indruk dat je in je eigen voordeel probeert te spreken.

In werkelijkheid:
Klaassen - 4003 minuten.
Saurez - 3953 minuten.
Messi - 3939 minuten.

Dan is die bewering van 400 minuten meer gespeeld al snel pure onzin.

Buiten dat is het totaal nietszeggend om zo'n lijstje neer te gooien. Ter Stegen en Messi hebben beiden wedstrijden gemist wegens blessures bijvoorbeeld. Beiden zouden zonder die blessures simpelweg meer gespeeld hebben.

Pogba heeft dit seizoen 4035 minuten gespeeld terwijl hij in tegenstelling tot Klaassen ook wedstrijden heeft gemist wegens een blessure. Die zou zonder die blessure dus ruimer afstand van Klaassen hebben genomen. Zlatan had zonder zijn schorsing en huidige blessure ook meer minuten gemaakt hebben dan Klaassen.

Lopes van Lyon heeft er 4230 minuten opzitten dit seizoen. Griezmann en Koke hebben meer gespeeld dan Klaassen.

Daarbij is het ook zo dat Klaassen 4 kwalificatiewedstrijden heeft gespeeld en de grotere clubs die wedstrijden hebben mogen skippen. Dat is niet het geval geweest bij Monaco, en daarom hebben zij ook maar liefst 4 spelers met 4000 minuten gespeeld dit seizoen.

Afgezien daarvan is het feit dat Klaassen zo veel minuten gespeeld heeft ook juist een indicatie van wat Ajax verzuimt, namelijk rouleren.
Erodinho heeft daarin gewoon een punt, maar met spelers als van Cerny, Cassiera, de Beek, Nouri, Tete, Riedewald, Westermann en eerder ook Dijks en Bazoer heeft Ajax meer dan voldoende alternatieven achter de hand die prima ingezet hadden kunnen worden om een andere speler rust te gunnen. Klaassen is in de Eredivisie echter pas 2x gewisseld, terwijl dat er veel vaker mogelijkheid is geweest om hem (of andere spelers) eens rust te gunnen en een ander de kans te geven.

27 april 2017 om 04:44

Ik tel alleen bekerwedstrijden en voorronde CL niet mee, omdat die niet werden bijgehouden door de site. EK wedstrijden tel ik sowieso niet mee, omdat iedereen na t EK rust krijgt en ze dus gewoon bij t vorige seizoen horen.

26 april 2017 om 17:45

Ik vind dat de supporters van beide clubs naast elkaar kunnen zitten. Dat zie je overal in Duitsland. Ze drinken samen een biertje enzo. Zo hoort dat.
Vindt maandagavond idd een gekke dag zoals je zegt of je dan ook voor 3:00 uur thuis bent is maar de vraag.
Paar uitwedstrijden minder dan maar.

Nee knvb nu hoeft het niet meer!
Gewoon doorgaan zoals altijd.
Dus volgend seizoen...feyenoord op woensdag dan zaterdag weer competitie.
Gelijke monniken ,gelijke kappen

26 april 2017 om 13:00

En het jaar daarna als het Ajax betreft weer zeuren zeker?

26 april 2017 om 13:34

zeur ik dan?!
waar baseer je dat op als ik vragen mag?
of schrijf je maar wat en geef je je mond een duw
zeg alleen gelijk speelveld voor iedereen, niet het ene jaar dit en het andere jaar dat.
consequent!

26 april 2017 om 13:43

Wat een onzin zeg. Dit jaar heeft Ajax er geen voordeel bij gehad nee, maar we hebben het hier niet over het voordeel van Ajax, Feyenoord, PSV of een andere club. We hebben het over het voordeel voor het Nederlands voetbal. Als je clubs maximaal kunt helpen om buiten de competitie ook Europees top te laten presteren dan moet je hier altijd over na willen denken. We willen toch allemaal dat Nederland weer stijgt op de lijst voor meer CL en EL plaatsen?

26 april 2017 om 14:13

Ik wil zeker dat we weer stijgen op de lijst, maar leg mij eens uit wat het voordeel zou zijn geweest voor Ajax in Europa als ze op maandag tegen PSV hadden gespeeld?

26 april 2017 om 14:22

Echt waar? Moeten we dit aan je uitleggen? Prima dan. Het gaat er om dat je de clubs die voor jouw organisatie uitkomen (knvb) een beetje in bescherming neemt. Je kan er op deze manier voor zorgen dat ze iets meer rust krijgen voor een competitiewedstrijd. Dat betekent dat ze in het Europese duel ervoor minder rekening hoeven te houden met de volgende wedstrijd. En dan kan je belangrijke spelers dus langer laten staan. Niet zo ingewikkeld toch?

26 april 2017 om 13:01

Tja zo los je natuurlijk nooit wat op, Ajax zal er ook volgend seizoen last van blijven houden en het is beter voor iedereen als men gewoon minimaal 3 dagen rust heeft.

26 april 2017 om 13:01

Feyenoord speelt zelden op zaterdag daarnaast gaat het om teams die EL spelen.

26 april 2017 om 13:39

oke dus als Feyenoord op zondag voetbalt en ze moeten dan op woensdag dan zit er dezelfde tijd tussen.
Nu spelen ze bijna nooit op zaterdag omdat ze bijna nooit Europees spelen en al zeker niet na de winterstop.

26 april 2017 om 13:52

Donderdag 21 uur(starttijd) zondag 14:30 = 66 uur 30 minuten. zondag 14:30 woensdag 20:45 = 76 uur en 45 minuten. Ruim 10 uur meer. Eigenlijk zou ik de eindtijd moeten nemen van de wedstrijden, maar deze zijn afwijkend door verlenging. Maar haal maar 2 uur van de rustperiode af.

PSV heeft afgelopen seizoen ook al aangegeven dat ze niet tevreden waren met het schema, maar de Knvb wilde hier niet aan meewerken.
Zou voor de spelersgroepen geen slecht idee zijn, maar voor de supporters wel. Daarnaast kunnen de spelers van oa Engelse clubs het wel?!?. Dus moet je maar een bredere selectie hebben, zodat je spelers hun rust kunt geven indien dat nodig is.

26 april 2017 om 15:58

Spelers van Engelse clubs kunnen dit ook niet. Tuurlijk zijn er 2 of 3 spelers die vergelijkbare aantallen minuten maken met de spelers van Ajax dit seizoen, maar die hebben er een stuk of 7,8 die al meer dan 3000 minuten hebben gemaakt. Een ploeg als United heeft er maar 2 (pogba en Ibrahimovic), terwijl deze net zo ver zijn gekomen als Ajax. Het probleem zit hem dan ook niet bij de topspelers van een Engels team, maar 9 van de 11 spelers kunnen 1 op 1 gewisseld worden met een spelers op de bank/ in de selectie en het niveau blijft vergelijkbaar. Bij Ajax is er geen speler die dat niveau heeft van die 2 grote, maar met een vaste kern van spelers kun je dus even ver komen. Er is toch wel een verschil tussen als je alleen de 2 beste spelers zou laten staan (opstellingen gebaseerd op minuten):

Onana
Tete-Westerman-De Ligt-Riedewald
Klaassen-Van de Beek-Nouri
Neres-Cassierra-Kluivert

t.o.v.

Onana
Veltman-Sanchez-Viergever-Sinkgraven
Klaassen-Schone-Ziyech
Traore-Dolberg-Younes

of

Romero
Darmian-Carrick-Smalling-Shaw
Mhkytarian-Pogba-Rooney
Martial-Ibrahimovic-Lingard

t.o.v.

De Gea
Valencia-Bailly-Rojo-Blind
Pogba-Fellaini-Herrera
Mata-Ibrahimovic-Rashford

26 april 2017 om 13:13

De kans is groter dat Ajax hier meer profijt van gaat hebben (volgend seizoen) dan Feyenoord. Desnoods Psv/utrecht.

26 april 2017 om 13:44

gaat er toch niet om wie er wel of niet voordeel heeft, gelijk speelveld voor iedereen.
niet elke keer veranderen.
dit beleid heeft nu grote invloed gehad op sportieve gronden, niet dan opeens weer veranderen.
zo creã£â«er je geen draagkracht onder iedereen als je maar ad hoc blijft veranderen.
het nederlands voetbal komt er toch niet meer boven op in europa, veel te veel inkomsten verschil, we zijn een c land geworden dan iig consequent handelen, anders wordt het willekeur.

26 april 2017 om 13:18

Je moet je ogen er niet voor sluiten om evt wedstrijden op maandag te gaan spelen. In andere landen is het de normaalste zaak van de wereld behalve in nederland. Nederland moet altijd het buitenbeentje zijn met dit soort zaken net als met feestdagen en dergelijke.

26 april 2017 om 13:25

Haha, want zulke regels mogen alleen Ajax ten goede komen?

26 april 2017 om 13:31

@trypofoob, Gelijke monniken, gelijke kappen. Je geeft het zelf al aan, alle clubs moeten gelijk behandeld worden. Daarom kwam het er dit seizoen niet van, want het was niet van te voren besproken en PSV kreeg toen ook geen uitstel. Nu wordt het aan het begin afgesproken, zonder te weten wie er na de winterstop nog Europees actief is en wie om het kampioenschap mee doet volgend jaar. Als het aan het begin van het seizoen duidelijk is wat de mogelijkheden zijn, dan is het eerlijk. Niet ineens de regels aanpassen om éã©n club te helpen in de titelstrijd.

26 april 2017 om 14:15

Je kunt zo bij de Knvb gaan werken, een non-argument opbrengen om iets maar niet te veranderen.
De bedoeling is om clubs te helpen om in Europa te presteren, zonder dat het grote impact heeft op de competitie. Daar hebben we nu toch last van (tenminste als ik de argumenten vanuit bv het Ajax kamp de afgelopen dagen moet geloven, en die geloof ik!). Dan zou je t gewoon moeten toejuichen als er een verandering wordt overwogen. En niet "gelijke monikken, blabla", want daarmee blijft het voor altijd zoals het is.

Verlies voor de supporters, zou eventueel alleen voor europees spelende teams laten gelden. Maar dan nog als uitspelende ploeg zijn je supporters de dupe. Weerstand opbouwen is helemaal niet zo verkeerd. Snap het idee wel.maar eigenlijk vind ik het een slecht idee en vind ik het zeuren.

Verstandig en zo kan je ook meer wedstrijden zien zoals in Engeland dat ook gebeurt

26 april 2017 om 13:06

In Engeland gebeurt dit ook niet. Er zijn om commerciele redenen wel af en toe wedstrijden op maandag, maar dat heeft niet met Europese wedstrijden te maken.

United speelde ook gewoon afgelopendonderdag en zondag weer. Sterker nog, morgen spelen ze tegen City, zondag tegen Swansea, dan donderdag Celta halve finale EL, zondag uit naar Arsenal, donderdag halve finale EL en dan zondag uit naar Tottenham.
Ze spelen dus gewoon 4 weken op rij op donderdag en zondag.

Gebeurt dit eens in Nederland als er op zondag een topwedstrijd op het programma staat en dan is het meteen huilen geblazen. Vette pech voor Ajax dat ze net nu tegen PSV moesten, maar daar moet je als topclub gewoon mee om kunnen gaan.

26 april 2017 om 13:10

Heb het over meer wedstrijden verdeeld dat je meer kan zien met de Engeland vergelijking

26 april 2017 om 13:16

En er heeft natuurlijk ook nooit iemand geklaagd over het schema in de Prem. Kuch, kuch.

26 april 2017 om 13:22

Ik roep hier constant dat het grote onzin is dat dit in andere competities gebeurd....maar constant komt Voetbalzone hier mee. Dus helemaal gelijk Sammerens...in andere landen wordt op maandag gevoetbald puur uit commercieel oogpunt, niet om clubs wat meer rust te geven.

26 april 2017 om 13:45

Mourinho heeft dan ook al het hele seizoen een wekelijks klaag halfuurtje waarin hij praat over dat ze teveel wedstrijden hebben. Het is iets wat overal genoemd wordt, niet alleen in Nederland. Verschil is dat een club als United of Real gewoon de halve selectie rust kan geven en dan staat er nog steeds een basis die meer waard is dan de complete Ajax selectie. Bij Ajax staan er 2 zeventienjarigen in het veld. Je snapt zelf het verschil wel toch?

26 april 2017 om 14:17

@deem de mensen die klagen zijn altijd buitenlanders je hoort de engelsen namelijk nooit klagen.

26 april 2017 om 15:18

En als Ajax die 17-jarige rust geeft dan komt er iemand die aangekocht is voor 12 miljoen. Hoe verhoudt zich dat qua waarde tegenover de clubs waar Ajax gemiddeld tegen aan moet treden in de Eredivisie?

De verhouding van de waarde van een wisselspeler van Manchester United tegenover die van Ajax is totaal irrelevant.

Net zoals het niet relevant is dat Ajax met 2 17-jarigen in de basis speelt. Dat is je eigen keuze. Ze hebben Neres voor 12 miljoen, toptalent Cerny die daar niet speelt en naar mijn weten hebben ze de 21-jarige El Ghazi ook laten vertrekken omdat hij ontevreden was over zijn speeltijd. Dan is het leuk dat Kluivert mag spelen, maar dat is en blijft een gevolg van jouw eigen vrijwillige keuzes.

Je kan niet vol trots wijzen naar je jeugdige selectie en prat gaan op je opleiding om vervolgens te wijzen naar de leeftijd op het moment dat het zwaar wordt. Het is aan de club om een balans te vinden in de selectie en er voor te zorgen dat er een selectie staat die de belasting van strijden op meerdere fronten aan kan.

26 april 2017 om 16:16

Sammerens, er zit 1 speler op de bank die aangekocht is voor 12 miljoen euro en die noem je dan. De rest van de bank (op Cassierra na) is gratis bij de club gekomen en de meeste zijn ook nog nooit ergens doorgebroken en zijn daar nu mee bezig. De bank bij bijvoorbeeld Manchester United heeft louter spelers die langere tijd ergens in de basis stonden.

26 april 2017 om 17:28

Het maakt geen klap uit of een speler gratis is gekomen of niet. Het gaat er om hoe die spelers zich qua kwaliteit verhouden in tegenstelling tot het gemiddelde niveau van de tegenstanders in jouw competitie. Natuurlijk heeft United een sterkere bank dan Ajax. Ze spelen normaal gesproken standaard meer wedstrijden dan een Nederlandse club en tevens acteren ze op een hoger niveau.

Ajax heeft in de winter transferwindow 25 miljoen gevangen voor spelers die weg wilden omdat ze op de bank zaten en nagenoeg compleet genegeerd werden. Dat zegt toch voldoende over hoeveel kwaliteit je oorspronkelijk in de breedte had.

Dan heb je ook Tete en Riedewald nog, 2 Nederlandse internationals die beiden ook aan een vertrek denken, puur omdat ze week in week uit op de bank zitten en nauwelijks kans krijgen om minuten te maken. Plus dan de verhuurde Dijks nog, die ook al eens bij de voorselectie van Oranje zat..
Al die spelers zouden een directeversterking zijn geweest voor iedere ploeg in de Eredivisie, behalve wellicht voor PSV en Feyenoord.

Dan is het gewoon pure onzin om maar als argument te gebruiken dat United duurdere spelers op de bank heeft zitten. Totaal irrelevant.

De middelen om spelers rust te gunnen en te kunnen rouleren zonder dat je er sportief flink op achteruit zou gaan waren aanwezig. Daar hebben ze echter niet goed mee om weten te gaan, Bosz weigert stelselmatig bepaalde spelers te rouleren en kweekt daarmee onvrede bij kwalitatief gezien topspelers voor Eredivisieniveau.

Wat een gezeik. Ik denk dat er niemand op zit te wachten om op maandagavond een wedstrijd te gaan bezoeken. In Engeland spelen ze allemaal zonder problemen 60 wedstrijden per jaar en hier in Nederland klagen wij over vermoeidheid als we 45 wedstrijden per jaar spelen. Als je dat niet aankan dan moet je maar niet bij een topclub gaan voetballen. Een beetje fysiek niveau wordt ook wel verwacht. Maar vervolgens wel allemaal de droom hebben om zo snel mogelijk een transfer naar Engeland te maken.

26 april 2017 om 13:04

Ajax zit dit jaar op 55 wedstrijden daar komen veel Engelse clubs niet bij in de buurt

26 april 2017 om 13:22

Nogal wiedes dat je niet in de buurt komt als je als club geen Europees speelt. Ajax speelt dit seizoen 16 of 17 Europese wedstrijden en dat is extreem uitzonderlijk voor een Nederlandse club. Om daar nou meteen de boel voor om te moeten gooien is ook wat overdreven.

Ajax zit dit jaar op 51 wedstrijden. Met de halve finale EL en de laatste 2 competitiewedstrijden komen ze op 55.

Manchester United speelt er dit seizoen 62 of 63. City 56, Arsenal 55, Tottenham 53. In dat opzicht is dit gewoon een leerzame les voor een Nederlandse club. Dit is dus de intensiteit die je kan verwachten als je met de grote jongens mee wilt doen.



26 april 2017 om 13:29

@sammerens

Er zijn ook nog andere argumenten. Weet jij nog toen PSV en Twente met de pet naar de Europa league gooide dat ons veel punten heeft gekost zodat zij wat meer op de competitie konden focussen? Dat moeten we voorkomen. Het is belangrijk dat we punten halen in Europa zodat we op alle fronten kunnen blijven mee spelen en daarmee ook geld binnenhalen. Het is daarvoor noodzakelijk dat er rekening word gehouden met teams die spelen in Europa en 2 hersteldagen is gewoon niet genoeg. Zo erg is het ook niet. Zolang er van te voren rekening mee kan worden gehouden zullen er mensen naar de stadions gaan. We moeten in ieder geval voorkomen dat clubs er met de pet naar gooien.

26 april 2017 om 13:31

Dus alleen United speelt meer... En als de Nederlandse clubs hier voordeel uithalen let maar op hoe snel het in Engeland dan ook gaat komen.. ik wil prijzen winnen in Europa met Nederlandse clubs als dit helpt mooi

26 april 2017 om 13:47

Verschil is wel dat bij de grote jongens de helft van de selectie rust kan krijgen tegen de kleintjes en dat er dan nog steeds een basiself staat die meer waard is dan de complete Ajax selectie. Terwijl bij Ajax er een paar tieners in het veld lopen. Daar zit echt wel een verschil in natuurlijk.

En het is uitzonderlijk, maar misschien is het wel uitzonderlijk omdat de nederlandse clubs dit niet aankunnen. Je ziet dat PSV de EL eigenlijk standaard laat lopen. Dat Ajax nu punten laat liggen na een europees duel. Geef clubs de ruimte, misschien wordt het dan minder uitzonderlijk.

26 april 2017 om 14:10

@superman123,

Alsof die ene dag rust door op maandag te mogen spelen ineens het verschil gaan maken. Dat clubs zich soms minder inzetten voor de Europa League is niet alleen in Nederland het geval, maar in ook in andere landen aan de orde geweest. Clubs die verwikkelt zijn in directe plaatsing voor de Champions League gaan daar vol voor omdat het veel meer geld oplevert.

Van mijn part gooi je zo'n PSV - Ajax dan maar naar iets later op de zondag. Hebben we op zondag eens een avondwedstrijd. Vanaf donderdagavond zit daar dan nagenoeg 72 uur tussen en dan heb je de 3 dagen rust mooi te pakken.

Bottom line is dat clubs die op meerdere fronten meedoen gewoon 2x in de week moeten voetballen. Ga je op maandag spelen en moet je donderdag weer, dan heb je dus alleen met dinsdag en woensdag weer 2 volledige dagen rust. Dan kan je daar weer over gaan zeuren.

Clubs die in Europa actief zien krijgen ook een hoop geld binnen als vergoeding. Met dat geld moet je er dan maar voor zorgen dat je selectie breed genoeg is om 2x in de week een goede partij op de mat te kunnen leggen.

@ Lucasandersen,

Waarde van de selectie in verhouding met grote clubs heeft er echt helemaal niets mee te maken. Er is ook sprake van een heel ander niveau waarop ze in de competitie acteren. De waarde van de selectie van Burnley is ook bijna 9x zo hoog als die van de Eagles, dus die duurdere selectie van een grote Engelse club moet dan alsnog tegen ook andere dure selectie aantreden.

De begroting van Ajax is minimaal 3x zo hoog als 76 van de tegenstanders in de Eredivisie. Vitesse en Twente zitten daar niet ver van af. Ajax kan minimaal 2,5x zo veel als die 2 clubs besteden. Dan hou je alleen PSV en Feyenoord over die bij Ajax in de buurt zitten.

Ajax moet gewoon prima in staat zijn om een selectie op de been te brengen die zelfs met roulatiespelers veel beter moet zijn dan de meeste tegenstanders in de Eredivisie.

Als je spelers als Westermann, Riedewald, Tete, Bazoer en Dijks echter gedurende de competitie nauwelijks mee laat rouleren dan is dat je eigen fout.

Als Ajax nu gewoon donderdag tegen Lyon had moeten spelen en je had de wedstrijd tegen de Eagles daarom naar maandag verplaatst, dan had Ajax daarna alleen dinsdag en woensdag als volledige rustdagen gehad. Dan verleg je het probleem dus alleen maar.

26 april 2017 om 14:51

Een ander probleem in nederland dat wij bijna verplicht eigen jeugd moeten werken. Jochies van 17/18/19 zijn fysiek gewoon minder ver dan iemand van 25/26/27. Fysieke belasting is trainbaar en dat mag van mij in nederland zeker.opgevoerd.worden maar je hebt wel te maken met andere leeftijden.

26 april 2017 om 15:07

Die ene dag maakt inderdaad verschil. Bosz heeft het al aangegeven dat het te kort is om te herstellen. Het verschil kan inderdaad veel sportieve verschil maken want je spieren kunnen nou eenmaal meer geven. Wat belangrijker is, is dat de Knvb met deze beslissing een signaal geeft naar de clubs. Zij houden rekening met het herstel van de spelers en het drukke programma en daarentegen hebben de clubs een extra stimulans om wel hun A elftal op te stellen in deze wedstrijden dat geld en punten kan opleveren voor het Nederlandse voetbal. Een win-win situatie lijkt me zo. Het is daarentegen vrij normaal dat je rekening met elkaar houd. Daarentegen is er niet zo veel mis met voetballen op maandag avond. Ten eerste word dat vaker gedaan in Europa. Daarnaast worden er beker/competitie wedstrijden afgerond op Dinsdag en Woensdag. Word er championsleague gespeeld op Dinsdag en Woensdag. Word er Europa Cup gespeeld op Donderdag en weer competitie afgerond op Vrijdag. Spelen door de weeks is een normale zaak in het voetbal, wat is dan het grote verschil voor de maandag? Mensen gaan wel naar de stadions zolang het maar van te voren is aangegeven. Wat je allemaal zegt over de "begrotingen en 2 keer per week spelen moet we kunnen" "selectie op peil houden". Clubs willen nou eenmaal op 2 fronten mee doen maar als het A team niet de gelegenheid krijgt om te herstellen zullen zij het als snel op 1 front gooien met het A team en op het andere front met het B team. Daarom slaat het nergens op wat je zegt. Je moet namelijk op alle fronten met je sterkste elftal spelen. Volgens jou redenatie hebben PSV en Twente het prima gedaan in de europa league door het met een B elftal te doen want ze hebben veel geld en kunnen een prima selectie op de been houden.

26 april 2017 om 15:24

Jammer dat je voorbij gaat aan het belangrijkste:

Dus na de wedstrijd tegen Lyon (dit keer wegens bijzondere omstandigheid verzet, maar normaal niet zo natuurlijk) wil je niet op zondag voetballen.

De wedstrijd gaat dan naar maandag.

Dan heb je dinsdag en woensdag vrij maar moet je donderdag alweer tegen Lyon.

Die extra rust voor de competitie zorgt er door het verzetten dus voor dat je minder rust hebt voor de return.

Wat schiet je er dan mee op?

26 april 2017 om 15:39

Dan gebeurt het toch gewoon niet... de knvb kan toch in overleg met de club gaan, het gaat erom dat we in Europa zo goed mogelijk presteren en dat de competitie der niet onder lijdt

26 april 2017 om 17:01

Je schiet er tegen Heerenveen niks mee op, maar tegen PSV weer wel en de groepsfase wedstrijden ook.
Dus als de 1/16, 1/8, kwart, halve bijvoorbeeld in de competitiedagen vallen dan heb je er 4 dagen maximaal niks aan. Maar je hebt er sowieso meer dagen profijt van.

26 april 2017 om 13:07

Over het algemeen hebben de clubs die in Engeland zoveel wedstrijden spelen wel een iets andere selectie dan in Nederland waarmee ze het ook wat makkelijker kunnen opvangen.

26 april 2017 om 13:14

Over het algemeen is het niveau in Engeland ook wat hoger wat dat argument dus weer volledig gelijk trekt. De selecties zijn daar al voorbereid op een roulatiesysteem. Daar moet je als Nederlandse club dan ook voor zorgen. Of denk je dat bij PSV Hendrix, Brenet, Schwaab en Bergwijn niet eens een keer een wedstrijdje kunnen spelen. Of bij Ajax Riedewald, Tete, Van de Beek en Kluivert? Dat zijn spelers waarmee je ook van Excelsior of PEC Zwolle moet kunnen winnen.

26 april 2017 om 13:29

Dit dus. Dat non argument over andere selecties hoor je steeds vaker.

Ajax acteert qua competitiewedstrijden op een heel ander niveau en daarin moeten ze relatief eenvoudig in staat zijn om met rouleren de competitiewedstrijden ook tot een goed einde te brengen.

Juist het feit dat spelers als Bazoer, Riedewald en Tete gewoon richting de deur gaan is omdat men bij Ajax momenteel voor geen meter rouleert. Die jongens hadden prima de nodige wedstrijden kunnen spelen.

Je hebt het over een club die spelers van 5-6 miljoen tot zelfs 12 miljoen aan heeft getrokken. 12 miljoen, dat is meer dan de complete begroting van maar liefst 8 van de 17 tegenstanders waar je tegen moet voetballen. Kom dan niet aanzetten met het argument dat je een andere selectie hebt, want Ajax heeft meer dan voldoende spelers om niet te veel kwaliteit te verliezen als je af en toe rouleert.

26 april 2017 om 13:56

Waarom zou je een initiatief als dit willen bagatelliseren?? Misschien is het je ontgaan dat Nederland heel hard punten nodig heeft. Als dit soort initiatieven ertoe leidt dat Nederlandse clubs verder kunnen komen in Europa moet je dit ten alle tijden alleen maar toejuichen! Volgend jaar hebben we niet eens meer een directe plaats voor de CL! Het is dat Ajax nu een heel goed jaar draait met maar 2 verliespartijen wat ons veel extra punten oplevert. Maar als je weer een paar baggerjaren draait dan doen we helemaal niet meer mee. Nederland heeft dit soort potjes nodig, niet alleen voor de punten maar ook om weer op de kaart te staan (spelers aantrekken) en vergeet ook voor het gemak niet dat oranje spelers hier heel veel leren.

Het is in deze ook totaal niet relevant of Ajax wel of niet een sterkte selectie heeft. Dit gaat om Alle clubs uit de eredivisie die in Europa spelen!

Het lijkt hier wel een hanengevecht, lekker bashen op elkaars clubs maar ondertussen vergeten dat dit totaal niet om Ajax of wie dan ook gaat. Dit gaat om de toekomst van de eredivisie!

26 april 2017 om 14:20

Omdat dit initiatief onzin is. Als je mee wil strijden in Europa, dan moet je 2x in de week voetballen en dan heb je soms minder rust. Dat hoort er gewoon bij.

Normaal gesproken had Ajax volgende week donderdag voor de Europa League moeten spelen (nu op woensdag op last gemeente).

Dan staat daarna op zondag de wedstrijd tegen de Eagles op het programma. Dat ga je dan dus naar maandag verplaatsen zodat je 3 volledige dagen rust hebt.

Na maandag heb je dan dinsdag en woensdag rust, maar dan moet je op donderdag alweer aantreden voor de return. Wat heb je dan bereikt, behalve het verleggen van het probleem? Zet dan eventueel de wedstrijd op zondag naar de avond. Dan pak je net zo goed nagenoeg 72 uur rust en geef je de supporters tenminste nog een fatsoenlijke kans om op een vrije dag de wedstrijd te bezoeken.

Speel je in Europa en kom je ver, dan komt daar de belasting van 2x per week moeten presteren bij kijken. Je krijgt ook bakken met geld voor je Europese wedstrijden, waarmee je er voor moet kunnen zorgen dat je een kwalitatief brede en sterke selectie hebt.

Ik ben er van overtuigd dat we het hier niet eens over zouden hebben gehad als het affiche geen PSV - Ajax maar pakweg Sparta - Ajax zou zijn geweest afgelopen zondag.

26 april 2017 om 13:17

Niet heel doordacht. Ajax speelt meer wedstrijden dan de meeste PL ploegen, waar die ploegen ook nog eens over veel meer geld beschikken (om een bredere selectie te hebben).

Bovendien klagen ze in Engeland nog meer over het drukke schema dan hier in Nederland.

26 april 2017 om 13:48

In de Championship en League One spelen ze alleen al 46 competitiewedstrijden. Daarnaast spelen ze met de FA Cup en de EFL Cup ook nog eens bekerwedstrijden en hebben zij niet eens zoals de Nederlandse clubs de tijd om uit te rusten rond de jaarwisseling. In Nederland spelen we echt niet bovenmatig veel wedstrijden. Omdat Ajax een keertje ver komt in Europa spelen ze evenveel wedstrijden als in Engeland en begint het klagen. Daarnaast vergeet je dat het niveau en tempo in Nederland ook 3x zo laag ligt als in Engeland.

26 april 2017 om 13:59

'maar in Engeland!' is een argument dat elke discussie doodmaakt. Engeland is het magische land waar de scheidsrechters schijnbaar de meest harde karatetrappen niet bestraffen en waar de spelers zonder problemen 5 wedstrijden per week voetballen.

Intussen hebben coaches als Mourinho en Wenger ook al vaak aangegeven dat het programma vaak te vol is. Daarnaast is Engeland een competitie waar gearriveerde topspelers in de kracht van hun leven spelen, niet waar de gemiddelde leeftijd van de selectie 22 is (dan trek je dat toch een stuk minder). Oja, en waar de clubs die Europees spelen een bizar aantal contractspelers hebben, ook iets dat in Nederland lastig wordt.

Ik zeg (en wil) niet dat we op maandagavond moeten gaan spelen want dat is voor de fans niet te doen. Maar altijd dat gelul over Engeland helpt ons ook niet verder. Je zou wel als Nederlandse topclub kunnen kijken of het wel werkt met zo'n jong elftal, of dat je beter wat meer spreiding kan hebben qua leeftijd. Of dat je wellicht meer moet gaan rouleren, want dat doen ze bij Ajax ook niet/nauwelijks terwijl ze toch jongens als Riedewald, Tete en eerder Bazoer en Gudelj hadden die niet speelden.

26 april 2017 om 14:27

Hij zegt in Engeland en niet specifiek de Premier League. Een club als Millwall heeft er op dit moment al 57 wedstrijden op zitten dit seizoen. Meer dan Ajax in deze uitzonderlijke situatie uberhaupt halen kan.

Punt is dat je wel op maandagavond kan gaan voetballen, maar als je dan vervolgens weer op donderdag moet, dan verkort je de rust richting die wedstrijd dus weer met een dag. Heb je met dinsdag en woensdag 2 dagen volledige rust en op donderdag sta je dan net zo goed weer op het veld.

Wat schiet je daar nu in werkelijkheid mee op? Is dat nou echt voldoende om de last die je supporters aandoet te rechtvaardigen?

Niemand zit op de maandag avond te wachten als voetbal avond. Wel leuk om voor de tv te zitten maar niet om naar het stadion te gaan.
Ik ben wel benieuwd hoe de Ajax supporters hierover denken. Toen PSV EL speelde was het állemaal onzin met rust ed.

26 april 2017 om 13:07

Inderdaad. Weet je nog hoeveel gezeik er was (vooral uit feyenoordhoek) toen PSV een dag extra rust kreeg omdat hun wedstrijd verregende en niet door kon gaan en een dag later moest worden gespeeld?
En daarna hadden we nog een van de mooiste PSV-Feyenoord's aller tijden. Die goal van Memphis in blessuretijd!

26 april 2017 om 13:28

Psv liet el gewoon lopen. Maakte dus niets uit. Vorig jaar en de cl speelden ze op woensdag en daarna op zondag tegen Ajax. Is nog steeds 3 dagen rust.

26 april 2017 om 13:33

Maar zitten mensen dan wel te wachten op beker wedstrijden op Dinsdag en Woensdag. Champions league wedstrijden op Dinsdag en Woensdag? Competitie wedstrijden die op woensdag afgewerkt worden? Europa league wedstrijden die op Donderdag gespeeld worden en nog meer competitie dat op vrijdag word afgewerkt? Wat is nou het grote verschil tussen deze wedstrijden en maandagavond? Alsof dan opeens niemand meer komt terwijl dit ver van te voren gepland kan worden.... Kul argumenten overgenomen van Johan Derksen.

26 april 2017 om 13:53

Ik ben als Ajacied een voorstander. Ik vind dat de clubs die Europees voetbal spelen best enige profijt mogen hebben als dit het Nederlands voetbal ten goede komt. Dat zelfde vond ik vorig jaar toen het om PSV ging. Echter moet dit dan wel voor aanvang van de competitie gepland worden en niet tijdens het lopende seizoen. Dus dit jaar vond ik het terecht dat de wedstrijd tegen PSV niet verzet werd.

Het sportieve belang staat voorop, maar.... Haha, het sportieve belang staat voorop of het sportieve belang staat niet voorop. Als het niet voorop staat om geldige redenen, zoals in de tekst genoemd, moet dat ook gewoon gezegd worden. Heb gewoon de ballen om iets aan te pakken of duidelijk te maken dat iets hetzelfde blijft.

26 april 2017 om 13:09

Het blijft natuurlijk een afweging tussen het sportieve belang en het commerciële. Wat ik de Jong aan argumenten hoor geven is voor een deel organisatorisch, maar toch ook echt commercieel/financieel.

Ik verwacht ook niet dat ik op maandagavond om 20 uur een wedstrijd ga bezoeken. Trouwens, die combi's moeten ze sowieso eens vanaf. Dat slaat soms echt nergens op

Dat ze nadenken over verplaatsen is top. Maar ik zou daarvoor niet de maandagavond als meest gunstige kiezen. PSV-Ajax had namelijk net zo makkelijk komend weekend gespeeld kunnen worden een dag voor de bekerfinale.
Ik vind wel dat men duidelijke regels moet introduceren hiervoor anders gaan we na ieder Europees duel met elkaar discussies voeren of t wel of niet verantwoord is om een duel te verplaatsen.
Voorstel:
1. Minimaal 3 dagen rust tussen wedstrijden.
2. Na Europese wedstrijden zoveel mogelijk ploegen die beiden Europees spelen tegen elkaar laten spelen.
3. Maandag avond als een optie beschouwen maar altijd trachten wedstrijden in de weekenden te laten plaatsvinden.

Tevens ben ik nog altijd beschikbaar als directeur voor de Knvb. Hans je kunt me bellen.

26 april 2017 om 13:26

Hoe ga je daarmee om als je 3/4 clubs in de Europa League hebt zitten die allen op donderdag spelen. Die wil je allemaal naar de maandag?

Daarnaast klinkt het allemaal makkelijker dan het is. Je hebt te maken met veiligheid, politieinzet en je weet niet welke clubs nog in Europa spelen na de winterstop.

Ik weet een makkelijkere oplossing: stop met de playoffs en laat de competitie 2/3 weken langer doorlopen, zodat je meer flexibel bent met inplannen van de wedstrijden.

26 april 2017 om 13:31

Je kunt er ook voor zorgen dat die ploegen dan tegen elkaar spelen. Dan is er geen ploeg in het voordeel omdat ze beiden weinig rust hebben gehad.
Dat lijkt me ook zeker een goed voorstel. Als je in een seizoen 2 a 3 weekenden kunt vrijhouden waarop men wedstrijden kan inhalen is dat ook prima. Vooral na een doordeweeks beker programma lijkt me dat ideaal.

26 april 2017 om 13:32

Als Ajax, Psv, Utrecht en nog twee ploegen zich na dit seizoen plaatsen voor de EL of de voorrondes daarvan dan weet je toch al voordat de competitie begint welke ploegen er wellicht op een donderdag gaan spelen. Je kunt daar op voorhand al rekening mee houden.

26 april 2017 om 13:43

Dan zit PSV dus ineens 2 weken zonder wedstrijd en het daarbij behorende verlies aan ritme. Dat is ook totaal geen oplossing.

Puntje bij paaltje is dat clubs die in Europa spelen daar ook een hoop centen mee verdienen. Ajax heeft de afgelopen jaren tientallen miljoenen ontvangen voor het spelen van Europees voetbal. Het is simpelweg aan hen om er voor zorg te dragen dat ze die belasting ook kunnen dragen. Als dat betekent dat je een bredere selectie moet hebben, dan is dat mogelijk dankzij het geld dat je met Europese wedstrijden verdient.

Kies je er voor om op de centen te gaan zitten en sowieso weinig te rouleren (vraag maar aan Tete, Riedewald, Westermann, Bazoer, etc.), dan is dat jouw keus. Maar ga dan ook niet miepen als je een keer op donderdag en zondag aan moet treden.

Van mijn part gooi je in een geval van nood maar eens een wedstrijd naar de zondagavond. Speel je donderdagavond en zondagavond. Zitten er bijna 3 volledige dagen tussen en dan moet je als voetballer bij een topclub verder niet miepen.

26 april 2017 om 13:56

Kan het hier alleen maar mee eens zijn. Ajax wil graag de vruchten plukken van Europees voetbal, maar niet de lasten. Kan me ook niet voorstellen dat veel andere Eredivisieclubs hierop zitten te wachten. Supporters die naar het stadion gaan al helemaal niet in ieder geval.

26 april 2017 om 14:08

Ik vind dat de grootste onzin. Aan de eene kant wil men wel dat de Nederlandse clubs zoveel mogelijk hun best doen om punten te vergaren voor de uefa coefficientielijst maar aan de andere kant zou men dan geen helpende hand uitsteken als het gaat om de belasting van spelers in de competitie?
Stel dat Ajax nou de eerste wedstrijd tegen Schalke had verloren dan had men de laatste wedstrijd misschien wel met een b-elftal gespeeld om zich volledig te focussen op Psv. Loop je weer een paar broodnodige punten mis.
De Knvb moet ploegen die Europees spelen beter beschermen tegen belastbaarheid dat is alleen maar in het voordeel van het Nederlands voetbal.

26 april 2017 om 14:34

@afcavosje,

Dat is dan maar zo. Uiteindelijk is de Eredivisie volgens mij toch ook echt het bestaansrecht van een voetbalclub. Waarom zou alles in het teken moeten staan voor Europa?

In principe had Ajax volgende week donderdag tegen Lyon moeten spelen, ware het niet dat het in een uitzonderlijke situatie op last van de gemeente naar woensdag is gezet. Laten we even uitgaan dat het normaal gesproken wel donderdag is.

Donderdag: Ajax - Lyon
Vrijdag: Rust
Zaterdag: Rust
Zondag: Rust
Maandag: Wedstrijd tegen Eagles, verzet vanaf zondag
Dinsdag: Rust.
Woensdag Rust.
Donderdag: Return Lyon.

Dus nu heb je dankzij het verplaatsen van de wedstrijd tegen de Eagles ineens minder rust voor de return tegen Lyon. Wat ben je er dan nou daadwerkelijk echt mee opgeschoten wat het verzetten van de wedstrijd naar maandag rechtvaardigt?

26 april 2017 om 14:38

Jonge jonge wat een kortzichtigheid weer Grunn. Gaat helemaal niet om een club maar om nl voetbal. Je ziet Ajax staan en je begint te schuimbekken. Als het aan het begin van het seizoen afspreekt kan iedere club er voordeel van hebben.

26 april 2017 om 15:15

"je ziet Ajax staan en je begint te schuimbekken."

Puur calimero gedrag dit denken dat iedereen alleen maar tegen Ajax is. Al ging het om Telstar of Helmond dan nog ben ik een fel tegenstander van voetballen op de maandagavond. Ik ben iemand die trouw zijn club bezoekt tijdens thuis en ook bij uitwedstrijden. Op maandagavond wordt dit gewoon erg lastig voor mij en vele duizenden andere supporters. Maar ja, daar heeft de gemiddelde supporter van een top-3 club toch geen last van, want die volgen het voetbal toch voornamelijk via de tv.

26 april 2017 om 15:44

Voor de supporters die dan misschien 1 keer in een seizoen een wedstrijd op de maandagavond moeten volgen moet het nationale belang voor de Europese wedstrijden dan maar aan de kant worden geschoven? Wie is hier nou een Calimero?

26 april 2017 om 15:48

Het gaat hier helemaal niet over Ajax maar NL voetbal. Jij noemt Ajax zelf. En succes bij Grunn. Knap van je dat je ze elke wds volgt

Je moet ergens beginnen. Nu z.s.m. goed afspreken en meteen komend seizoen laten ingaan. Hopelijk ben je dan snel van het gezeur af.

Om een wedstrijd te verzetten voorafgaand aan een Europees duel (op vrijdag- of zaterdagavond spelen in plaats van op zondag) begrijp ik. Maar je gaat een wedstrijd toch niet van het weekend naar een maandagavond verplaatsen. Je voetbalt voor de supporters, daar zit toch niemand op te wachten.

En hoe wordt dit gedaan met meerdere ploegen die op donderdag avond europa league spelen? Mocht het komend jaar zo zijn dat er 3 ploegen in de europa league overwinteren (voor het gemak even vanuit gaan), wie bepaald er dan wie er op maandaag speelt? Of spelen alle 3 op de maandag? dat is dan 6 van de 18 ploegen die op maandag spelen...

26 april 2017 om 13:21

Proberen in te plannen dat die ploegen dan tegen elkaar spelen. Dat is het meest eerlijke.

26 april 2017 om 13:25

Het probleem darmee is dat het schema al aan het begin van de competitie vast gezet wordt. Dan kun je dus niet plannen dat bijvoorbeeld Ajax tegen AZ speelt. Daarnaast zijn dit bij 3 ploegen maar 6 wedstrijden in het seizoen. Daar zit je na de europa voorrondes al vrijwel doorheen.

26 april 2017 om 13:27

Zolang de clubs in de groepsfases zitten weet je op voorhand heel goed welke ploegen er op een donderdag europa league spelen. Je kunt er altijd rekening mee proberen te houden.

Stel psv az ajax en utrecht spelen europees voetbal en alle 4 hoeven ze niet tegen elkaar. krijgen wij dan 4 wedstrijden op maandag ?

Het is een heel goed initiatief want dit versterkt de kansen voor Ajax, en elk ander Nederlands team dat met een druk speelschema kampt, om verder te bekeren en uiteindelijk meer punten voor Nederland binnen te slepen in Europa want die punten heeft Nederland keihard nodig.

Een vrijdag of maandag wedstrijd van bijvoorbeeld Ajax, PSV of Feyenoord zit toch helemaal niemand te wachten. De discussie of de wedstrijd van PSV-Ajax verschoven kon worden, vond ik ook gewoon onzin.

Wat nou als de teams eens gaan trainen op meerdere wedstrijden door middel van die oefenpotjes en/of andere wedstrijden om wat meer te wennen aan meerdere wedstrijden in de week. Wat meer fysiek, conditie en andere punten die komen kijken bij de weerbaarheid is goed.

Moet nu geen slappe hap worden, want dan gaan we alleen maar meer achteruit en verliezen we de aansluiting pas echt met de subtop van Europa.

Conclusie: waarom iets veranderen als het gewoon goed ging.

Maandag wedstrijden spelen kijkt niemand naar uit blijkbaar. Beter zou denk ik zijn als naar de schema van Europa gekeken wordt. Wedstrijden er rondom plaatsen tegen clubs die niet als heel goed gezien worden voor het seizoen begint. Denk aan Willem II, Excelsior, Ado, Roda JC en VVV Venlo voor aankomend seizoen. Deze wedstrijden zijn ook meer geschikt om een beetje te rouleren, wissels willen zichzelf laten zien, oververmoeidheid bij basisspelers wordt tegengewerkt.

Ahhhg ajax arme jongens ... Hou effe op joh ...
In andere landen spelen ze 3 keer per week .. Wasr gaat dit nou over man .. De helft van de tegenstanders hier hebben nog een bijbaan ..

Voor supporters lijkt het me toch absoluut niet wenselijk om op maandag te gaan spelen... Dit moet je gewoon echt niet willen.

Dan gaat Ajax maar lekker alleen op maandagavond voetballen. Ik als seizoenskaarthouder zit er totaal niet op te wachten om op maandag naar het stadion te moeten. De lol is er dan vrij snel van af.

Dit is één van de redenen dat het Nederlandse voetbal achteruit holt. Die volgevroten vedettes zijn niets meer gewend. Nergens is dit een probleem behalve hier. Een wielrenner jankt ook niet als hij na een paar dagen rust de zoveelste zware ettape moet rijden.

26 april 2017 om 14:08

De reden dat de eredivisie achteruit holt is juist het tegenovergestelde. De bond heeft tot nu toe te weinig meegedacht met de clubs die in Europa spelen en het gaat in deze dan ook totaal niet om Ajax. Maar om alle toekomstige clubs die in Europa spelen. Elk initiatief dat ertoe leidt dat je straks meer punten kan pakken, meer wedstrijden kan winnen, moet je altijd aannemen! De eredivisie moet zich gaan onderscheiden tegenover de rest en dit is mogelijk een manier om dat te doen. Als wij zo achteruit blijven hobbelen kijk je straks in de eredivisie alleen nog naar nietszeggende spelers omdat Niemand meer wilt komen. Dan mag jij lekker op zondag naar die oersaaie potjes kijken, met het idee dat je op het einde van de rit alleen nog voorronde EL speelt. Succes, met jouw gedachten komen we er wel. Ik kijk liever een paar potjes per jaar op maandag, met het idee dat dit op de lange termijn effect gaat hebben.

26 april 2017 om 15:06

Echt waar elk initiatief? Dus maandagmiddag/avond of dinsdagochtend of op welk moment dan ook doordeweeks voetballen is prima? Krijgen wij nietszeggende spelers omdat we niet op maandagavond voetballen? Wat een ontzettende onzin. De Eredivisie loopt al jaren achteruit maar wedstrijden en de competitie blijven retespannend. Dat de kwaliteit minder wordt komt doordat de toplanden miljarden aan tv-deals verdienen. Daar kunnen we nooit mee concurreren of je nou op maandag voetbalt of niet.

Maar nee laten we het voor de voetbalsupporter maar nog ingewikkelder maken om zijn favoriete club te bezoeken. Die potjes op maandagavond kijk jij waarschijnlijk lekker vanaf je luie stoel op tv dus jij zal er weinig last van ondervinden. Nee met jouw gedachte komen we er wel.

26 april 2017 om 16:13

Jij maakt er wel graag je eigen feestje van. Je leest totaal niet wat ik zeg. Ik zeg nergens dat we nietszeggende spelers krijgen als we op niet op maandagavond voetballen. Ik schets een breder beeld dan dat. Als je dat niet begrijpt mag je dat gerust vragen. Daarnaast hoeven we niet te concurreren met het grote geld. Wat je wel kan doen is mee blijven doen, zolang je beleid goed is en je de juiste spelers aantrekt kan je zo nu en dan ver komen in de EL en met wat geluk is dat een keertje mogelijk in de CL.

En waarom zou jouw leven ingewikkelder worden wanneer je een keertje op maandagavond voetbal moet kijken? Je doet net of het elke week dan het geval is. Volgens mij vergeet je voor het gemak ook dat als jouw club Europees speelt dat ook door de weeks is. Jij maakt stampij om niks, het gaat om een paar wedstrijden in een jaar wanneer een club verder komt in het toernooi, niet meer en niet minder. We kunnen er ook gewoon voor kiezen om helemaal niks meer te doen, dan glijden we sowieso af.

Dat jij denkt dat ik achter de TV zit is ook een mooie insinuatie van jou. Heb je serieus wel gelezen wat ik wilde zeggen? Als je alleen gal wilt spuwen zonder dat daar iemand op in gaat moet je dat er voortaan maar bij zeggen want ik kan vrij weinig met jouw reply

26 april 2017 om 14:09

neem in je beoordeling mee dat als je leuk kan voetballen in NL je direct wordt weg gekocht, waardoor veel clubs veel jeugd moet inpassen.
Als je 19 bent kan je fysiek veel minder aan dan als je 28 bent.
Dat het ergens anders wel zo gaat komt dat de gemiddelde leeftijd van de teams veel hoger is,
Dan kunnen we wel weer onbeduidende oudere buitenlanders halen maar dit beleid werpt zijn vruchten af, kijk wat Fey psv en ajax de laatste 5 jaar hebben verkocht, ik denk dat je richting een half miljard euro gaat.
Ik zou ook niet op maandagavond naar het voetbal gaan, heb je een punt :-)

wat een onzin de gewone man moet ook 40 uur werken en kan ook niet tegen zijn baas zeggen ik kom niet ondat ik nog moe ben van het overwerk van gisteravond deze heren worden er meer dan goed voorbetaald dus niet zeuren verwende joggies

Volgens mij ging het altijd om dat er meer rustdagen voor de Europacup wedstrijden zouden komen zoals dat ook gebeurd in Portugal. dit om beter Europees te presteren. Maar kan iemand mij het voordeel Europees uitleggen als Ajax de wedstrijd tegen PSV op maandag had gespeeld?

26 april 2017 om 14:26

Het is een vicieuze cirkel. Als een ploeg goed presteert in Europa en vervolgens kort daarna een belangrijke competitie wedstrijd moet spelen kan het zijn dat men de prioriteiten verlegd waardoor men punten gaat verspelen in Europa. Als men meer rust inbouwt is dat sowieso het eerlijkst voor de competitie en het best voor de europese prestaties.

26 april 2017 om 15:21

Maar waarom dan zeuren over de wedstrijd tegen PSV hadden ze dan de wedstrijd tegen Heerenveen ook niet naar de maandag moeten verhuizen.

Wat een onzin. PSV heeft tussen 2009 en 2015 64 Europa League-wedstrijden gespeeld op donderdagavond. Nooit is toen ten sprake gekomen dat competitiewedstrijden naar maandag zouden moeten. Waarom wordt het nu dan alsnog een issue?

Zullen de supporters ook blij mee zijn, competitiewedstrijden op maandagavond. Vooral voor de uitsupporters is dat bijna niet te doen.

Dus ga maar lekker aan de Uefa vragen of je EL-wedstrijden voortaan op woensdag mag spelen...

26 april 2017 om 14:41

uuh volgens mij vorig seizoen nog, toen waren er geluiden uit Eindhoven om de wedstrijd tussen Psv en Ajax te kunnen verschuiven, vanwege de midweekse wedstrijd tegen Atletico? En dat was zelfs op woensdag en niet op donderdag!

26 april 2017 om 16:08

er is hier ook nog weinig gesproken over de winterstop, in diverse landen spelen ze gewoon met kerst en oud jaar.

Is gewoon moeilijke materie, Psv heeft vorig seizoen niet in oplossingen gedacht en gesproken maar had wel problemen met de rustperiode tussen de wedstrijden.

Misschien moet we naar de meerjaren puntenlijst kijken, dan zie je dat Psv, AZ en Ajax mogelijk iets beter beschermd kunnen worden.

Bij CL clubs zou je op de zaterdagavond kunnen spelen, heb je vier dagen richting CL wedstrijd en drie dagen richting nationale wedstrijd.

Hetzelfde bij EL clubs, die dan zondagavond competitie dan hebben ze vier dagen rust richting EL wedstrijden om vervolgens vanaf EL wedstrijd drie dagen rust te hebben richting competitie op zondagavond.

Er zijn nog wel meer oplossingen voorhanden, maar je kan het nooit naar ieders tevredenheid doen.

Maar wel rekening mee proberen te houden.

Het is een beetje raar dat ze er eerder niet mee kwamen, maar gewoon invoeren per het nieuwe seizoen, dan begint iedereen weer op nul. Al het gezeur of t idee van Ajax of Feyenoord komt leidt tot nergens toe

PSV en de Knvb waren er nu toch ook op tegen dat de wedstrijd tegen Ajax verplaatst zou worden naar de maandag. Het was immers niet in hun belang en Ajax zou dan immers een extra rustdag krijgen. Wel vreemd dat er nu ineens stemmen opkomen om volgend jaar wedstrijden te verplaatsen naar maandag.

Dit heeft wat mij betreft niks te maken met Ajax of PSV of Feyenoord.
Dit is gewoon voor het Nederlandse voetbal, hier woordje competitie alleen maar beter van en dan kan een club, of het nou Utrecht of Ajax of Feyenoord is, beter z'n mannetje staan in beide de competitie en Europa.

Aantal voetballers in Nederland zijn echt watjes. Andere sporten spelen ze zelfs nog vaker in de week en die hoor je niet piepen.

Die voetballers moeten niet zo zeuren over vermoeidheid. In de Giro die volgende week begint of de Tour geven de wielrenners drie weken achter elkaar iedere dag een topprestatie. Echte sport is ook om kunnen gaan met vermoeiïng en toch kunnen presteren! Voor de supporters zou zo'n verplaatsing naar de maandag verschrikkelijk zijn. Dus doe niet moeilijk en wees een vent. En anders ga je lekker geen topsport doen.

Dit gaat niet meer over ajax. Is een voorstel vool volgend seizoen. Juist psv zal volgend jaar EL spelen. 3 dagen tussen wedstrijden is in principe normaal voor topploegen hoewel 4 dagen beter is. Alleen als er een slopende verlenging tussenkomt en lange terugreis kan het extra zwaar zijn. De reden dat andere landen ook op maandag (en vrijdag) spelen is echter niet alleen voor europeze wedstrijden maar ook gewoon commercieel. Er is dan elke dag voetbal en je kan gewoon nog een extra dag uitzendrechten verkopen (weegt zwaarder dan iets minder mensen in stadion)

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren