Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Cruijff: ‘Bosz heeft die kwaliteit en daar heeft Ajax nu voordeel bij’

Laatste update:

Jordi Cruijff is onder de indruk van de manier waarop Ajax zich profileert onder leiding van Peter Bosz. De technisch directeur kent de oefenmeester van hun gezamenlijke periode bij Maccabi Tel Aviv. De zoon van wijlen Johan Cruijff zag van nabij hoe Bosz het team verdedigend opstelt als het aanvalt en dat de spelers daardoor niet hoeven na te denken als er daarna sprake is van balverlies.

Maccabi heeft daar nog altijd baat bij, zo stelt Cruijff dinsdag in De Telegraaf. "Ik vond het enorm knap hoe Bosz er bij ons in slaagde om dit binnen zes maanden in het team te brengen", zo licht de voormalig profvoetballer toe. "Maar dan heb ik het over een ploeg met nogal wat oudere spelers, terwijl hij dit bij Ajax met veel jonge voetballers voor elkaar heeft gekregen. Dat is heel bijzonder."

De tegenstander niet kunnen laten voetballen als je de bal niet hebt, is één van de belangrijkste details in de visie van Bosz. "En wat nu opnieuw gebleken is een heel sterke kwaliteit", wijst Cruijff op de vooruitdenkende visie van de coach van Ajax. "Het zit in de visie van veel trainers, maar weinigen zijn in staat om dit daadwerkelijk aan een elftal over te brengen. Bosz heeft die kwaliteit wel en daar heeft Maccabi voordeel bij gehad en nu ook Ajax. Zie dat maar in een team te krijgen en helemaal tegen een ploeg als Schalke 04."

De Volkskrant-journalist Willem Vissers wijst ook Bosz aan als het grote brein achter het succes van Ajax. "Hij heeft tijd nodig gehad. Bosz staat toch voor een andere manier van voetballen dan zijn voorganger Frank de Boer", zo lichtte hij maandagavond bij de NOS toe. "Hoe Ajax afgelopen donderdag Schalke opjaagde, heb ik in jaren niet gezien. En dat deed Bosz met de Hollandse School. Terwijl we allemaal in Nederland nu zeggen dat we net als Bal op 't Dak 7 lekker moeten gaan counteren... Bosz heeft de Nederlandse stijl geherintroduceerd en dat doet hij uitstekend."

Peter Bosz is de beste coach van de Eredivisie

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De enige die huiverig waren voor Bosz zijn de ajax supporters.
Bijna alle andere supporters waren eerder bang denk.

Bosz heeft bij mindere clubs laten zien wat hij wil en kan qua speelstijl en dat kan bij ajax alleen maar beter worden. De kwaliteit van de spelers is daar hoger. De enige vrag die er wel bij kwam hoeveel krediet krijgt hij, Zijn stijl vergt wel enige aanpassing en tijd. Gelukkig voor hem ging hij op tijd presteren.

Als ajax op tijd en juist investeert kan het volgend jaar wel eens oogsten. Dit jaar is bosz aan het zaaien geweest.
Het enige waar ik vind dat Bosz wat foutjes heeft gemaakt is te vel vertrouwen in sommige spelers .

18 april 2017 om 07:39

Nouja huiverig, ik denk dat het meer iets is dat hij door zijn Feyenoord verleden gewoon snel moest presteren. Door dat verleden begin je al direct onder druk en met een kleine achterstand. Presteer je dan zijn de fans dat snel vergeten, dat zie je nu ook terug. Bosz is gewoon een uitstekende trainer voor Ajax en ik hoop dan ook dat hij nog wel een paar jaartjes blijft. Ik ben met name benieuwd naar volgend seizoen als hij met deze selectie de kans krijgt echt een volledige voorbereiding te draaien. Dit seizoen heeft hij met Ziyech die last second kwam en toch een sleutelspeler is in dit team wat dat betreft geen ideale voorbereiding gehad.

18 april 2017 om 07:50

Ik was zelf ook heel erg huiverig over Bosz. Vnod vooral dat hij heel veel doelpunten tegenkreeg bij de ploegen die hij coachte. Tot bij het naieve af. Je zag dit ook in het begin van het seizoen toen er heel veel onnodige doelpunten achter (ik denk toen nog) Cillessen lagen.

Maar ik moet zeggen, hij is stug doorgegaan en lijkt het nu toch voor elkaar te hebben gekregen. Helaas is het net wat te laat (waarschijnlijk) om Feyenoord nog in te halen, maar kijkend naar volgend seizoen kan dit al een hele mooie aanloop zijn. Al moet ik zeggen dat met name als Klaassen niet meedoet Ajax een klasse minder is, met druk zetten en scorend vermogen.

Ook heeft Bosz laten zien dt hij keuzes maakt ongeacht wie het is. Dit jaar gaat dit ten koste van de talenten van De Boer, die niet mee leken te willen in het spelletje van Bosz. El Ghazi en vooral Bazoer kregen snel te horen dat hij het niet in ze zag zitten en ook Riedewald bleek niet zo n ster in het spelletje van bosz en er werd gekozen voor een mindere voetballer, maar betere verdediger met zichtbaar meer strijd in Viergever.de enige die vorig jaar onder De Boer strijd had en maar bleef gaan (dijks) was ook niet goed genoeg in dit spelletje en werd afgerserveerd. Ik ben geen fan van de huidige linksback, maar deze voldoet minstens zo goed als Dijks en heeft aanvallend meer te bieden.

Al met al een redelijk goed eerste jaar voor Bosz, waar hij voor hem helaas een goed draaiend Feyenoord tegenkwam. Anders was hij gewoon kampioen geworden en had Europees overwinterd,. Dat zou uitstekend geweest zijn.

18 april 2017 om 09:59

Moet je eens voor de gein kijken hoeveel doelpunten hij tegen kreeg bij Vitesse. Dat was volgens mij na de kampioen het minst. Vitesse heeft niet veel doelpunten tegen gehad onder Bosz. Heracles wel.

18 april 2017 om 07:53

@bliek

Valt wel mee met dat 'de Ajax-supporters' huiverig waren voor de komst van Bosz bij zijn aanstelling. De tedens bij het gros was, dat men na de laatste twee seizoenen overwegend fantasieloos en soms angstig breedte-voetbal onder De Boer, wel weer toe was aan een aanvallend ingestelde coach als Bosz. Hooguit wat verstokte F-siders, fans die Bosz associeerde met Feyenoord en een aantal fans die de tactiek ietwat suicidaal vonden, waren sceptisch of huiverig over de aanstelling van de coach met o.a. een Feyenoord-verleden.

Er brak onder een deel lichte paniek uit, toen de voorbereiding en de seizoensstart een negatieve reeks resultaten opleverde, vooral bij de groep negatieve, notoire klagers onder de supporters, degenen die reageren op de waan van de dag en snel graag koppen zien rollen. Maar verder wisten de realistische fans, dat implanteren van pressievoetbal bij de aanwezige selectie vooral tijd en geduld vergde. En vooral ook doorselecteren en zoeken naar de juiste formatie, die het best past bij de vernieuwde speelstijl.

Krediet kreeg Bosz wel en natuurlijk ook van de clubleiding, dat is ook belangrijk. Al moest er op een gegeven moment wel een stijgende lijn in de prestaties en de ontwikkeling van het elftal en in de uitvoering zichtbaar zijn. Wat ook snel gebeurde. Bosz verdient krediet en waardering en heeft dat ook zelf bewerkstelligd met zijn onverstoorbare en sterke karakter en zijn trainerscapiciteiten.

18 april 2017 om 08:25

Ik ben zeer tevreden over Bosz. Ik ben blij met zijn visie en manier van voetballen (hij speelt heel Cruijffiaans, en daar ben ik groot aanhanger van).

Als we echter nog een klein kritiekpuntje mogen hebben is dat ook zijn communicatie met de wisselspelers. Er zijn teveel wisselspelers die ontevreden en niet blij zijn. Ze willen allemaal weg. Kan aan de types liggen maar ergens vind ik wel dat Bosz hierin ook kan verbeteren.

18 april 2017 om 10:10

Komt ook dat die wisselspelers vorig seizoen wel speelde en Bosz natuurlijk voor andere types heeft gekozen die wel presteerde. Denk dat het een wisselwerking is tussen spelers die tegenwoordig niet meer tegen een terugval kunnen waardoor ze niet meer basis staan en een trainer die gewoon wat meer vraagt van de spelers. Denk alleen dat Bosz in sommige gevallen wel bepaalde spelers meer speeltijd zou kunnen gunnen, zeker gezien de omstandigheden dat je veel posities goed dubbel bezet hebt en kwa kwaliteit niet veel er op achteruit gaat (denk bv aan een van de Beek die wel iets meer had kunnen spelen en een Tete). Bazoer is jammer want die had het uiteindelijk wel gered denk ik en El Ghazi mis ik niet echt. Riedewald vindt ik ook nog niet heel overtuigend en dus ook daar heeft Bosz het gelijk in.

18 april 2017 om 09:31

Toen Bosz was aangesteld was iedere Ajacied tevreden hoor. Toen Bosz bij vitesse zat riepen er al veel Ajacieden dat als De Boer ooit vertrok dat Bosz wel de ideale coach zou zijn. Op 300 F-siders na vond iedere Ajacied het een prima keus. Na de voorbereiding dat we niet eens konden winnen van afc of fc lieferingen en natuurlijk de valse competitiestart was er veel gemor, maar dat heeft Bosz (Ziyech) binnen afzienbare tijd weer goed gemaakt en nu loopt het als een trein met goed voetbal.

18 april 2017 om 09:57

@bliek

Je schrijft: "bosz heeft bij mindere clubs laten zien wat hij wil en kan qua speelstijl en dat kan bij ajax alleen maar beter worden. De kwaliteit van de spelers is daar hoger".

De twijfels over Bosz worden maar door 1 ding gevoed en dat is dat hij bij al de clubs waar hij heeft getraind, nog nooit een prijs heeft gewonnen. Hij heeft het mooie voetbal dat hij vaak met zijn vorige clubs heeft gespeeld, nooit kunnen koppelen aan resultaten. Dat is niet zo gek omdat hij zijn elftallen altijd met veel risico heeft laten spelen en dan betekent een off day niet zelden meteen een nederlaag. Dat was bij zijn vorige clubs geen probleem, maar bij zijn huidige club is het boeken van een resultaat een vereiste. Dit jaar is zijn eerste zal hij er derhalve nog wel mee weg komen als Ajax geen prijs wint, maar als dat volgend jaar weer gebeurt, zullen zowel de supporters als de beleidsbepalers gaan mokken, waardoor er een enorme druk op hem en de spelersgroep zal komen te staan. Het is de vraag hoe ze daar mee om zullen gaan. Als Ajax de selectie bij elkaar zou weten te houden, zou ik niet weten wie de club volgend jaar zou kunnen afstoppen, maar de kans daarop acht ik niet al te groot. Dan blijft de vraag over wie er komt en wie er gaat en of Bosz net als FdB ieder jaar opnieuw moet beginnen, waardoor er in het begin van het seizoen kostbare punten verloren gaan. Wat Bosz als eerstejaarstrainer bij Ajax heeft gepresteerd is razend knap, maar resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Het doen van voorspellingen over vorig seizoen heeft dan ook pas zin als het 1 september is en de transfermarkt is gesloten. Als de ploeg dan nog grotendeels intact is, is Ajax met afstand de grootste kanshebber voor de titel en geef ik de ploeg een goede kans om de voorronden en de groepsfase van de CL ongeschonden door te komen. Als de sleutelspelers worden weg gekocht, en de kans daarop groeit bij iedere ronde die de club verder komt in de EL, dan wordt de nabije toekomst een heel stuk moeilijker voorspelbaar.

Einde deze week staan ze halve finale EL en dit seizoen eindigen als 2e of misschien zelfs kampioen, al hoop ik zelf van niet. Je kan niet ontkennen dat de beste man prima beslissingen neemt en met een duidelijke aanpak te werk gaat. Hopelijk mogen wij in Rotterdam het kampioenschap vieren, en zij in Amsterdam de EL.

18 april 2017 om 09:10

Helemaal mee eens, zo slecht is dat niet. Uiteraard hoop ik dat Ajax kampioen wordt haha, maar over dat EL vieren. Ik vind dat Ajax nog wel kans maakt om hem te winnen, aangezien ze Celta eerder dit seizoen al verslagen hebben, ik de Belgische clubs ook te kloppen acht voor Ajax en Man U erg wisselvallig is, en dus ook te kloppen (als ik me niet vergis, volg de PL niet echt dit seizoen). Dus, mits Ajax op dezelfde manier speelt als tegen Schalke, maken ze tegen elke tegenstander in de EL een aardige kans.

18 april 2017 om 10:12

Manu heeft zondag even Chelsea helemaal van de mat getikt. Daarnaast spelen ze heel vaak gelijk, maar ze hebben dit sezioen nog maar 3x verloren. Ik denk dat Ajax in de halve finale kansloos is tegen Manu en Lyon. In een finale kan alles gebeuren.

18 april 2017 om 11:31

'Voordeel' daaraan zou wel zijn dat United in de weekenden na de 2 halve halve finale dagen belangrijke uitduels tegen respectievelijk Arsenal en Spurs speelt. Ik zie Mourinho er best voor aan om daarom tijdens de eventuele uitwedstrijd tegen Ajax (mochten ze beide doorgaan en elkaar treffen) niet het allersterkste elftal op te stellen. Gezien het programma in de PL (United moet nog tegen City, Arsenal en Spurs) kunnen ze als ze daar alles winnen namelijk ook gewoon nog via de PL een CL plek veiligstellen. Maargoed dat is allemaal koffiedik kijken, eerst maar eens winnen van Schalke donderdag!

18 april 2017 om 12:31

Dat zou echt ideaal zijn, vooral omdat ik Feyenoord het kampioenschap echt gun en Ajax het momenteel echt goed doet voor het Nederlands voetbal. Ondanks de vorm wil ik niet meteen zeggen dat Ajax echter al door is in de halve finale. Schalke heeft een vreselijk seizoen achter de rug in de eigen competitie. De playoffs halen die vast niet meer dus ik denk dat ze alles op alles zullen zetten om die EL te winnen. Alsnog, met een 2-1 of 3-1 verlies gaat Ajax door, dus met een beetje effectief countervoetbal zal het vast wel goedkomen.

Ik heb als Ajacied al jaren niet meer zo zitten genieten in het stadion en voor de tv als de afgelopen tijd. Bosz heeft echt het voetbal teruggebracht bij Ajax. Ze werken echt als een team nu en de selectie is niet eens de beste selectie van de afgelopen 5 jaar naar mijn mening. Ik hoop dan ook dat Bosz nog een aantal jaar bij Ajax zal blijven. Echt mochten we de EL finale halen dan ben ik toch een beetje bang voor een leegloop... Ziyech, Klaassen, Sanchez en wellicht ook krankzinnige bedragen voor een Dolberg/Kluivert. Hoop dat Ajax deze groep bij elkaar kan houden.

18 april 2017 om 07:55

Helemaal waar. Ajax speelt zoals Ajax hoort te spelen.

18 april 2017 om 08:28

Niet de beste selectie van de laatste 5 jaar? Sorry maar de Boer heeft nooit zo veel mogen investeren. Bosz doet het zeker goed maar heeft ook een betere selectie met spelers als Sanchez, Onana, ziyech, Traore, Neres en talenten als Kluivert, Dolberg en de Ligt

18 april 2017 om 09:30

Dat is niet waar. Muv de eerste 2 jaar misschien wel maar verder had de Boer net zoveel kunnen investeren als Bosz, hij deed het alleen nauwelijks.

18 april 2017 om 10:33

5 jaar geleden hadden we met Eriksen, Janssen, Vertonghen, Alderweireld, Van der Wiel en Blind bijvoorbeeld wel echt een lekkere selectie die lyon met 4-0 zoek speelde. Maar dit is zeker de beste selectie sinds Eriksen is vertrokken.

18 april 2017 om 12:10

Frankie mocht altijd kopen maar kocht meestal troep als Sightorsson, Janssen en van der Hoorn terwijl er betere alternatieven waren waarmee Ajax in verband werd gebracht.

18 april 2017 om 14:17

We hebben Lyon helaas nooit met 4-0 zoek gespeeld. Was dat maar zo, dan hadden we de achtste finale van de CL gehaald.

18 april 2017 om 09:47

De Boer moest het met aanwinsten als Sanogo en Zimling doen. Natuurlijk heeft Bosz de beste Ajax-selectie van de afgelopen 5 jaar. Hij speelt er ook goed voetbal mee, maar De Boer heeft nooit dergelijk spelers tot zijn beschikking gehad. Toen zat Overmars nog op het geld.

18 april 2017 om 10:01

Nee dat was gewoon de Boer's visie. Met dat hele "Marc netto" vi-fabeltje doe ik niet aan mee. Hij gaf toch ook gewoon 6 miljoen en 7 miljoen uit aan Gudelj en Sinkgraven? Het was de Boer die liever 2 aankopen van 6 deed ipv 1 van 12 omdat hij het risico op mislukking niet wilde riskeren. Overmars volgde gewoon zijn (Franks) visie

18 april 2017 om 10:35

Ik heb het niet alleen over vorig seizoen, maar ook over die 4 jaar daarvoor. Het was gewoon een heel armoedig elftal en dat kun je niet in de schoenen van De Boer schuiven.

18 april 2017 om 09:55

Ik heb als Feyenoorder sinds jarenlang zitten genieten. Tegen Schalke was imponerend vond ik. Feyenooord was kansloos in ee Arena. Wij, Feyenoord moeten nu kampioen worden. Want dit lukt ons volgend jaar en miss wel langer niet. Maar het is hoe voetbal gespeeld moet worden. Hij legt wel de facetten neer van aanvallend voetbal, met en zonder bal. Ik ben echt onder de indruk wat ik bij onze rivaal zie!

18 april 2017 om 10:26

@ibracadabra020

Je schrijft: "echt mochten we de EL finale halen dan ben ik toch een beetje bang voor een leegloop"

Het maakt al niet meer uit of Ajax de EL wint of niet. Met de wedstrijd tegen Schalke is het leed al geschied. Iedereen praat over die wedstrijd, tot aan de PL aan toe en de spelers hebben hun naam derhalve al gevestigd. Er gaat zonder twijfel aan de beste spelers van Ajax getrokken worden en het is de vraag wie van hen op jonge leeftijd sterk genoeg is om de lokroep uit het beloofde voetballand te weerstaan. Ajax zal iedere speler die weg wil, ongeacht de doorlooptijd van zijn contract, moeten laten gaan. Het enige wat de club kan doen, is er zoveel mogelijk geld uit te peuren. De kans is groot dat Peter Bosz hetzelfde als FdB zal overkomen en ieder seizoen opnieuw zal moeten beginnen. Als dat volgend seizoen al het geval zal blijken te zijn, staat er volgend seizoen waarschijnlijk een elftal dat minder kwaliteit herbergt dan dat van dit seizoen. Omdat spelers als Klaassen, Zyech en Sanchez in de meeste gevallen onhaalbaar zijn voor een club als Ajax omdat ze hun neus ophalen voor de Nederlandse competitie en voor het salaris dat Ajax te bieden heeft. Natuurlijk kan Ajax het salarishuis opnieuw optuigen, maar dan kun je er vergif op innemen dat de zaakwaarnemers bij contractverlenging van hun clienten een stuk hoger in de boom gaan zitten en wordt de oplossing die je hebt bedacht juist een extra probleem. Omdat zelfs het bieden van een hoger salaris topspelers niet over de streep zal kunnen trekken en de uitgaven binnen de begroting van Ajax kortste keren opnieuw verliesgevend zullen maken. En dan heb je het dus gewoon over hetzelfde wanbeleid die de club een jaar of zeven geleden bijna de das om heeft gedaan.

Ajax kan dan ook het beste op dezelfde voet verder gaan, haar lot op de koop toenemen en met hard werken en een uitgekiend en verantwoordelijk beleid proberen af en toe een incidenteel succesje proberen te bewerkstelligen. Meer zit er helaas niet in omdat bij het eerste de beste succes de tent onmiddellijk zal worden leeg gekocht. Qua sportief beleid behoort Ajax tot de absolute wereldtop, maar omdat het in het hedendaagse voetbal vooral draait om geld is dat in de meeste gevallen helaas niet genoeg om mee te doen om de prijzen. De club heeft voor de revolutie alles in het werk gesteld om een plaatsje te bemachtigen in de ratrace van de rijke clubs, maar dat heeft er alleen maar toe geleid dat de bodem van de kas ieder jaar meer in zicht kwam. En heeft bovendien 7 jaar lang geen enkel prijs opgeleverd, zelfs in de eigen competities. En lost derhalve helemaal niets op, maar creeert alleen maar meer problemen..

18 april 2017 om 10:57

Een voordeel is nu natuurlijk dat we er veel beter op voorbereid zijn dan een aantal jaar geleden.Hoop spelers liggen langdurig vast waardoor je een hogere afkoopsom kan afdwingen.Tevens is de jeugd nu ook veel verder.

19 april 2017 om 10:04

@jari nr 10

Je schrijft: "een voordeel is nu natuurlijk dat we er veel beter op voorbereid zijn dan een aantal jaar geleden. Hoop spelers liggen langdurig vast waardoor je een hogere afkoopsom kan afdwingen. Tevens is de jeugd nu ook veel verder.

Je kunt nog zo voorbereid zijn op het vertrek van je sterkhouders, omdat de vervangers die je kunt halen, vrijwel altijd van een minder kaliber zullen zijn, of dat ze nu uit de eigen opleiding afkomstig zijn of van buitenaf worden aangetrokken, zal je er altijd op achteruit gaan. Dat spelers langdurig vast liggen, betekent niet automatisch dat je daarom zekerheid hebt dat ze zullen blijven, maar alleen dat je een hogere transfersom kunt ontvangen. Wel heb je volkomen gelijk dat Jong Ajax in de Jupiler League speelt en de talenten niet meteen stil komen te staan in hun ontwikkeling als ze niet in aanmerking komen voor een basisplaats bij het vlaggenschip, de jeugd veel verder is dan voorgaande jaren. Daardoor zal een leegloop van de selectie, aanzienlijk minder kwaliteitsverlies opleveren. Een vertrek van Klaassen en Veldman zal omdat voor beiden geldt dat ze een van de weinige spelers zijn met enige ervaring, ongetwijfeld een flinke aderlating zijn, maar hoeft niet meteen desastreus te zijn. Als behalve die twee echter ook bijv. Dolberg, onana en Sanchez de deur van de Arena achter zich dicht zullen slaan, wordt het meteen een heel ander verhaal en moet Peter Bosz net als Frank de Boer overkwam, volgend seizoen in feite weer helemaal opnieuw beginnen.

18 april 2017 om 12:07

En toch moet je Bosz beoordelen op een seizoen en niet op zijn beste of slechtste wedstrijd. Vooralsnog is het een mager zesje als er geen prijs wordt gehaald.

Is een relatief korte periode heeft Bosz uitstekend werkt geleverd. Zeker met zoveel jonge spelers. Erg knap om in een sneltreinvaart in te haken op hetgeen je voorganger heeft achter gelaten en het dan te kneden naar een nieuw geheel. Hij heeft een mooie visie, gekoppeld aan een goede uitvoering. Laten we hopen dat het Nederlands voetbal daardoor ook weer wat positiever voor de dag komt.

Voor mij is met het (hopelijk) halen van de halve finale van de EL het seizoen meer dan geslaagd. Wellicht geen kampioen maar er wordt eindelijk goed voetbal op de mat gelegd, jeugdspelers stromen door en presteren voortreffelijk en Europees laten we eindelijk weer eens wat zien. Als je dit team intact houdt denk ik dat velen dit Ajax zullen vrezen voor volgend seizoen, zeker omdat de concurrentie moet doorselecteren en Ajax eigenlijk al gebakken zit. Het behouden van Klaassen zie ik als de prioriteit voor Ajax.

18 april 2017 om 11:13

Inderdaad, voorronde Champions league staat al bijna vast dus dat is positief er word goed gespeeld we hebben veel punten en we komen ver in Europa. In de zomer een paar spelers door selecteren, Klaassen en Veltman. En indien er interesse is voor andere spelers gewoon vol de hoofdprijs vragen. En dan volgend jaar knallen. Ik heb veel vertrouwen in Bosz

Met Bosz eindelijk weer wedstrijden die ik als Ajax waardig beschouw. Attractief voetbal door volledige pressing. Spelers die de bal verticaal spelen, recht vooruit naar voren en niet steeds zoals onder Frank de Boer, horizontaal en achteruit naar de eigen keeper. Wat was dat oersaai en leeg voetbal. Het voetbal onder Bosz zit vol passie en creativiteit. Echt een verademing en voor mij als Ajax supporter kwam Bosz net op tijd. Ik was echt klaar met dat super negatieve, creatiefloze voetbal van onder Frank de Boer. Tjonge jonge als ik daar over nadenk krijg ik nog een hartverzakking. Wat was dat waardeloos Ajax onwaardig voetbal. Die 4 titels ben ik allang weer vergeten en in mijn beleving gaat het tijdperk Frank de Boer ook niet de boeken in als een mooie periode voor de club.

18 april 2017 om 08:27

Nou helemaal mee eens nog een jaar onder de Boer en ik had echt na 25 jaar mijn seizoenkaart opgezegd en misschien worden we wel geen kampioen maar ik vind het kijkspel belangrijk en ik wil vermaakt worden en heb al veel goede wedstrijden gezien , de laatste 3 jaar waren merendeel niet om aan te gluren .

18 april 2017 om 11:01

@sloep01

Je schrijft: "misschien worden we wel geen kampioen maar ik vind het kijkspel belangrijk en ik wil vermaakt worden en heb al veel goede wedstrijden gezien , de laatste 3 jaar waren merendeel niet om aan te gluren" .

Een begrijpelijke maar ook een ontzettend naieve reactie. Ajax is een voetbalclub, waarvan de inkomsten afhankelijk zijn van sportieve resultaten. Ajax heeft de hoogste sponsorinkomsten van Nederland en vangt alleen al aan sponsoring voor de vrouwen, de amateurs en de jeugd een bedrag dat meer dan de helft bedraagt van het bedrag dat Feijenoord ontvangt van de hoofdsponsor. En dat heeft natuurlijk alles te maken met de resultaten die de club in het verleden heeft geboekt. Doordat de club haar aantrekkelijke spelopvatting vaak weet te koppelen aan resultaat, is de club aantrekkelijk voor jonge spelers en aankomende talenten, die Ajax zien als het voorportaal van het beloofde voetballand. Zonder resultaten is het bestaan van de club uitzichtloos omdat het de club minder aantrekkelijk maakt om er te komen spelen of er de opleiding te voltooien en de resultaten bovendien de inkomsten verschaffen om er de dure huishouding mee te betalen.

Zoals @maya Rood volkomen terecht opmerkt en ondergetekende zelf ook al menig maal onder de aandacht heeft gebracht, heeft Ajax in het eerste jaar onder Peter Bosz bijna net zoveel in de selectie geinvesteerd als tijdens de gehele periode-De Boer. Daardoor staat er nu de beste selectie sinds jaren en mag er derhalve ook meer van het team worden gewacht. Dat Ajax zoveel in de selectie heeft kunnen investeren, is deels de verdienste van FdB die met zijn prestaties zoveel geld in het laadje heeft gebracht dat de club er financieel warmpjes bij zit. Zelfs Peter Bosz geeft toe dat de visie die FdB uitdraagt, niet zo heel veel anders is dan de zijne. De verschillen zitten vooral in de persoonlijkheid van beide heren. FdB toonde zich in zijn eerste jaren als coach dezelfde idealist als PB, maar is tot inkeer gekomen toen de kwaliteit van zijn selectie ieder jaar verder inkromp en steeds meer negatieve effecten begon te sorteren. FdB is een winnaar en een realist en tot het inzicht gekomen dat zijn selectie dusdanig in kwaliteit had ingeboet, dat de spelers niet meer konden uitvoeren wat hij in gedachten had. En heeft daarop de speelwijze aangepast. Ik ben Ajacied vanwege de filosofie van de club, maar ook realist en had exact hetzelfde gedaan als FdB omdat iedereen die zijn verstand gebruikt, weet dat het volstrekt zinloos is om aan een dood paard te trekken. Dan kan je beter tijdelijk een stapje terug doen en toewerken naar een toekomst waarin je weer een sprong vooruit te maken. Het is spijtig en onverdiend dat hij het zelf niet meer heeft mogen meemaken dat Ajax weer een sterke selectie heeft als nu. Maar dat was uiteindelijk zijn eigen keuze. Maar ook Peter Bosz doet er goed aan zich niet rijker te rekenen dan hij is omdat een dergelijke weelde volgend seizoen weer helemaal over kan zijn. Peter Bosz mag dan net als JC een idealist zijn en de schoonheid van het spel prediken, maar dat neemt niet weg dat als zijn selectie net als onder FdB aan kwaliteit gaat inboeten en zijn spelers door een gebrek aan bagage niet meer in staat zijn om zijn ideeen uit te voeren en de resultaten daaronder gaan lijden, hem niets anders overblijft dan zijn ideaalbeeld aan te passen. Omdat een club als Ajax successen nodig heeft om aantrekkelijk te blijven voor spelers, talenten en sponsoren en van alleen mooi voetbal niet kan leven.

18 april 2017 om 08:50

Toch heeft met name Frank de Boer er wel voor gezorgd dat Ajax financieel goed ging draaien en met het daardoor verdiende geld kunnen nu ook wat duurdere spelers gehaald worden. Daar profiteert Bosz nu als eerste van.

Leuk dat ze weer wat beter spelen maar er is nog helemaal niets gewonnen. Als hij straks tweede wordt en in de halve finale EL uitgeschakeld wordt mag je straks begin Juli derde kwalificatieronde CL gaan spelen.
Hij heeft radicale keuzes gemaakt om Franks team te ontmantelen en een eigen team neer te zetten wat redelijk tot goed draait maar op het moment is het ook niet meer dan dat.

18 april 2017 om 08:52

Gelukkig maar dat het team van de Boer is ontmanteld want dat had ook al 2 jaar niets gewonnen en het Ajax voetbal was ook heel vakkundig eruit gehaald door die zelfde de Boer , ik ga nu weer met plezier naar de Arena om leuk voetbal te zien en we zitten bij de laatste 8 in de europa league , en we hoeven niet te kijken naar tikkie breed en tikkie terug en dat ze geen kampioen worden is jammer dan maar volgend jaar beter , er kan er maar een kampioen worden

18 april 2017 om 17:49

Nee, daar heb je helemaal gelijk in. De Boer werd destructief op de een of andere manier. Hij wilde altijd als Barca spelen en op het begin was het materiaal inderdaad slecht maar in het midden van zijn Ajax tijd heeft hij het team ook wel leuk laten spelen. Niet als Barca maar wel leuk. Waarom die beste man ineens Bazoer, Riedewald, El Ghazi, Gudelj, Tete en van Dijk op die manier moest laten spelen weet niemand. Vind het ook wel jammer want die 4 zijn opzich niet eens slechte voetballers maar werden wel door de Boer aan dat verschikkelijke spelsysteem gekoppelt en zijn nu bijna allemaal vertrokken.

Ben al 60 jaar voor Ajax, maar ik hoor niks meer over Groningen en Excelsior??
Daar hebben wij het toch echt laten liggen.
Anders hadden we nu al kampioen geweest.dus zo goed is het de laatste 8 weken ook niet geweest, toch???

18 april 2017 om 09:34

@burgos, precies dit. Kom op zeg, we laten soms fantastisch voetbal zien, om vervolgens werkelijk inspiratieloos over het veld te struinen. Tegen Heereveen begon het wederom echt waardeloos en met een bagger instelling. We weten het vervolgens in die wedstrijd zelf gelukkig nog om te draaien, maar kom op waar bij de Boer te ver wordt doorgelslagen naar het negatieve, wordt bij Bosz echt te ver doorgeslagen naar het positieve.

Net of we nooit goede wedstrijden onder de Boer hebben gespeeld. Sterker nog onder de boer begon het zeer goed met mooi verzorgd voetbal en werd het per seizoen minder, juist doordat de selectie elk seizoen afgeroomd werd. Wat je ook heel erg ziet, is dat de boer keuzes moest maken voor spelers en dat er voor de rest werd gekeken naar goedkope gokjes en dit is nu echt niet het geval. De Boer raakte eriksen kwijt en kreeg daar nooit meer een echt fatsoenlijke dirigent voor terug en onder Bosz wordt die dirigent in de vorm van Ziyech gehaald. Weet zeker dat de Boer Ziyech graag had gehad, maar je toen was het max zes miljoen uitgeven en bij hoge uitzondering acht, nu ligt dat heel anders.

Het is dus een beetje in het midden, Bosz doet het goed, maar heeft ook veel meer mogelijkheden. De boer deed het heel goed gelet op de mogelijkheden die hij had. Bosz lijkt beter in het overbrengen van zijn spelwijze en in het inslijpen van patronen, maar de Boer had dan weer een stuk minder gedonder met spelers die wilde vertrekken en lijkt wat beter te zijn in spelers motiveren.

18 april 2017 om 10:02

Precies, dit heeft ons het kampioensschap gekost, Feyenoord had toen punten verloren en wij konden de motivatie niet vinden om daar van te profiteren. Telkens wanneer het kampieonsschap in bereik is slaat Ajax niet toe. Mensen zijn dit al snel vergeten omdat we consistent goed spelen

18 april 2017 om 11:17

Bosz heeft tijd nodig om aan een team te werken. Ajax heeft super veel punten gepakt dus als Ajax geen kampioen word mag je het best aan de kracht van Feyenoord wijten. Daarnaast vind ik dat we het hebben verspeeld tegen Roda en Willem 2 met de spelers van de Boer die toen nog speelde. Daar heeft Bosz toen uitstekend op gereageerd en gelijk de meeste spelers doorgeselecteerd. Nee alleen maar Chapeau voor Bosz want de prijzen moeten nog worden verdeeld en het is nu al een geslaagd seizoen

18 april 2017 om 10:40

Vele malen liever tweede met leuk spel dan kampioen met het slaapvoetbal van De Boer, waar naar voren passen strafbaar leek. Voetbal draait om vemaak en het voetbal van Bosz is leuk om naar te kijken.

Resultaat is dan van ondergeschikt belang, al komt dat bij goed en leuk voetbal in principe vanzelf.

18 april 2017 om 10:52

Nou, voor mij telt aantrekkelijk voetbal misschien nog wel meer dan het slaapverwekkende fantasieloze voetbal dat ons onder Frank de Boer voorgeschoteld werd. Ik ben een echte liefhebber en zie graag mooi, aantrekkelijk en aanvallend voetbal. Daarom ben ik Ajaxfan geworden omdat Ajax daarvoor stond en staat (gelukkig). Bosz heeft in mijn ogen al bewezen een prima trainer voor Ajax te zijn door de wijze waarop hij Ajax laat voetballen. Mochten we dit seizoen met lege handen dan verdient hij alsnog heel heel veel respect. De tijd onder Frank de Boer was Ajax geen schim van wat Ajax moet zijn. Tjonge, jonge en heb me echt werkelijk dood geergerd tijdens wedstrijden. Ik zie hier ook een verschil van mening tussen de jonge Ajax fans, die de echte gloriejaren niet gekend hebben, en de oudere fans die die tijden wel hebben meegemaakt. De jonge fans zijn tevreden zolang de club bovenaan staat maar kijken minder naar het vertoonde spel. Maar Ajax moet Ajax blijven en dat betekent dat resultaten gekoppeld moeten worden aan aanvallend en attractief voetbal.

18 april 2017 om 11:20

Dat Bosz geen kampioen word is te wijten aan Feyenoord, want Bosz heeft in zijn eerste seizoen meer punten behaald dan De Boer in alle 4 de seizoenen van de Boer. Daarnaast presteert hij Europees ook een stuk beter.

Ajax heeft nu vier indrukwekkende zeges op rij geboekt. Schalke en PSV zullen volgen

18 april 2017 om 11:21

Feyenoord, Az, Nec, Schalke en Heereveen zijn er 5
Ook al was het tegen Heereveen in het begin iets minder.
Maar ik zie Ajax niet zwaar door de ondergrens zakken en conditioneel blijven ze vechten dat is heerlijk om te zien.
Of ze gaan winnen bij Schalke weet ik niet maar ze gaan sowieso wel 1x scoren en dan zijn ze door naar de halve finale

Nee hoor, ik kraak de \boer niet af, alle bewondering wat hij deed voor Ajax,zeker,we zijn er door de Boer helemaal boven op gekomen.
EN daarom zei ik al,bosz is ook niet allemaal hosanna,
Inderdaad alleen kampioen telt.

Ik ben ook ontzettend tevreden met bosz. Ook ik kan leven met een halve finale europa league (liefst nog meer natuurlijk), en een tweede plek. Ajax eindigt waarschijnlijk dik in de tachtig punten met goed voetbal en net een paar slippertjes meer dan Feyenoord. Dan doe je het gewoon zeer goed voor je eerste seizoen als coach zonder krediet (geen ajax achtergrond).

Ben pas sinds kort overtuigd van en blij met Bosz als trainer.
Zoals hij vast bleef houden aan Traore en hij Bazoer, Riedewald en Tete op een zijspoor zette.., ik vond het helemaal niks.
Bazoer, toch een groot talent heeft daar zelf ook een aandeel in gehad. Speelt nu regelmatig bij Wolfsburg en ik hoop dat hij z'n potentie waar weet te maken.
Riedewald en Tete gaan goed met de situatie om. Ik hoop dat ze meer aan spelen toe komen in de volgende seizoenen.
Traore, man man man wat heb ik hem verafschuwt. Kon zoveel meer scoren en dat is nog steeds zo maar hij is op zijn manier toch wel belangrijk en van toegevoegde waarde gebleken.
De resultaten van de laatste tijd zijn (over het algemeen) prima. Dat komt op het conto van Bosz maar ook van de spelers die het uitvoeren.
Heb vertrouwen gekregen in Bosz maar hoop nog altijd dat hij Riedewald en Tete volwaardige leden van de selectie laat zijn. Grote talenten i.m.o.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren