Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Dost: ‘De Ligt vroeg me waar ik toen speelde, hij ging helemaal stuk’

Laatste update:

Bas Dost strijdt momenteel met sterren als Lionel Messi, Luis Suárez, Edinson Cavani en Robert Lewandowski om de Gouden Schoen en de Oranje-spits bezet de tweede plaats achter de Argentijnse ster van Barcelona. Voor Dost is Sporting Portugal na een geleidelijke weg omhoog langs FC Emmen, Heracles Almelo, sc Heerenveen en VfL Wolfsburg de ploeg waar hij tot nu toe het meest zijn draai lijkt te hebben gevonden en het is voor hem dan ook geen verrassing dat hij het zo goed doet.

“Ja, wel als je tien jaar terug gaat in de tijd. Toen speelde ik in de A-jeugd bij FC Emmen en had ik dit inderdaad niet verwacht”, vertelt hij aan RTV Drenthe. Dost sprak er bij het Nederlands elftal nog over met de nu zeventienjarige Matthijs de Ligt: “Hij vroeg me waar ik speelde op mijn zeventiende. Toen ik zei dat ik in de A1 van FC Emmen mijn wedstrijdjes balde, ging hij helemaal stuk van het lachen. In dat licht is het ergens wel gekkenhuis. Nu ben ik teleurgesteld dat ik geen minuten maak in het Nederlands elftal.”

Het moet raar lopen wil Dost geen topscorer worden van de Portugese Liga NOS, waar hij met 24 treffers een voorsprong van acht doelpunten op nummer twee Soares van Vitória Guimarães heeft. Dit betekent echter niet automatisch dat zijn eerste seizoen in Lissabon meteen een succes is: “Eigenlijk kwam ik hier met maar één doel: om kampioen te worden. Dat is, acht duels voor het einde van het seizoen, vrijwel onmogelijk. Dan kan ik wel topscorer worden, maar het seizoen is daarmee niet geslaagd.”

Denk jij dat Bas Dost de Gouden Schoen gaat winnen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Klinkt nogal arrogant van de Ligt. Zou wel anders gegaan zijn, Dost zegt het een beetje ongelukkig..

On: Jammer dat Dost in Oranje niet presteert wat hem in Portugal wel lukt. Licht het dan echt zoveel aan de buitenspelers...?

29 maart 2017 om 16:46

Ik zou in de verste verte niet weten wat er arrogant zou moeten zijn aan het feit dat Ligt even moest lachen. Volgens mij lijkt het er ook niet bepaald op dat Dost zich ongelukkig zou hebben uitgedrukt. Het is nu eenmaal best een grappige carriã¨re van Bas Dost.

29 maart 2017 om 16:51

Is vrij arrogant hoor zonder context, als 17 jarige bij FC Emmen is niks ergs aan. Denk eerder in het context van nu topscorer bij Europa en toen wedstrijdjes bij FC Emmenm

29 maart 2017 om 17:13

Wat weer compleet verkeerd verwoord dit artikel, de Ligt lachte omdat Dost nu al 24 doelpunten heeft gemaakt en toen hij 17 was speelde hij bij Emmen.

29 maart 2017 om 17:22

Het is niet te beoordelen of dit arrogant was. VZ verwoordt dit soort dingen vaak ongelukkig en uit context.

Feit is wel dat van de A1 van Emmen naar kandidaat voor de gouden schoen bij een Europese subtopper een vrij extreme stap is. Aan de andere kant: het is wel een logische route. Niet iedereen begint in de jeugd bij Ajax/feyenoord/psv en debuteert op z'n 17e in de basis. Er zijn er genoeg, maar je kunt ook slagen via andere wegen.

29 maart 2017 om 17:27

Waar spelen de meeste topscorder op hun 17e dan? De Ligt moet niet denken dat iedereen in Ajax 1 speelt op die leeftijd en international is! Toch altijd die Ajacieden die zo arrogant moeten zijn. Was het niet Sneijder die Velthuizen uitlachte met hoeveel hij verdiende?

29 maart 2017 om 17:40

Kom op @leopart. Dit kan je toch helemaal niet opmaken uit slechts 1 quote van Dost. Als je echt arrogant en beledigend was, dan had Dost dat echt niet zo leuk naar buiten gebracht. Je mist volledig de context waarin het gebeurde.

29 maart 2017 om 17:52

International is? Die jongen mag God op blote knietjes bedanken dat de KNVB maar van die pauper coaches blijft aanstellen, waardoor hij zijn eerste interland heeft mogen spelen; eentje waar hij direct keihard door het ijs zakte (lees: zoals door zo'n beetje iedereen - behalve een flink aantal Ajacieden - voorspelt werd). Daar blijft het voorlopig ook bij, aangezien je met De Vrij, Van Dijk en Hoedt heel goed voorzien bent en ook nog spelers als Martins Indi, Kongolo, etc. hebt.

29 maart 2017 om 17:57

Wat een onzin, die jongen is er alleen maar ongelukkig van geworden, de schuld is alleen bij Blind te vinden. Het grootste deel Ajacieden vond deze stap ook te vroeg. Maar toch is het een groot talent.

29 maart 2017 om 18:08

Smk88, laat ik als eerst zeggen dat ik absoluut tegen het debut van De Ligt was. Maar wat jij hier zegt is ook onzin. Hoedt speelde gisteren ook een slechte wedstrijd en was ook verantwoordelijk voor een goal. Toch wordt er bij hem een stuk minder moeilijk over gedaan dan bij De Ligt. Hoedt ligt niet onder een vergrootglas omdat er geen incapable trainer was die hem veel te jong heeft opgeroepen en dan nog heeft laten spelen ook.

29 maart 2017 om 18:48

@Smk88, gelukkig zakte Hoedt met veel meer ervaring niet door het ijs tegen Italië en was tegen Bulgarije niet iesereen door het ijs gezakt of alleen de Ligt? Ik irriteer me meer aan pseudo vedette Strootman die denk de leider te zijn maar 2x de slechtste was op het veld

29 maart 2017 om 19:42

Van mij mag voetbalzone de nieuwsposter aanspreken, context is verdraaid! Nu Dost topscorer is van de Portugese competitie. .. het is ondenkbaar als je als 17e bij Emmen A1 speelde.. misschien had dost wel een humoristische verhaal waardoor de Ligt moest lachen.

29 maart 2017 om 17:38

Die jongen is 17. Als ie op die leeftijd eens niet even kan lachen..? Moet echt alles onder een vergrootglas komen te liggen?

29 maart 2017 om 17:54

Het geeft wel aan waar het fout gaat met ons voetbal. Vechten voor een profbestaan blijkt dus grappig te zijn..

29 maart 2017 om 18:33

Het geeft alleen iets aan als je je hand ervoor uitsteekt. Met andere woorden, zeur niet zo en ga niet overal conclusies aan verbinden. Als je Jamie Vardy niet kent en je krijgt te horen dat hij 4 jaar geleden nog bij Fleetwood Town speelde, dan kan je ook opmerkelijk reageren. Niet iedereen is een psycholoog, dus niet iedereen moet elk teken van leven aangrijpen om te gaan gissen wat dit zegt over de mentaliteit van iemand.

29 maart 2017 om 17:48

Ja want we verwachten van onze voetballers altijd dat het dooie pieren zijn, die mogen nergens om lachen, want dan is het of arrogant, of beledigend, of uitdagend, of dom, of gemeen, of iets anders.

Lighten up a little. Het is een lollig moment, verder niks. Jaap Stam was pas op zijn 20e prof. Daar kan je prima om lachen zonder hem te disrespecteren.

29 maart 2017 om 18:58

Jij lacht nooit als iemand een onvoldoende haalt voor een tentamen of op zijn bek ging tijdens het lopen. Ja jongens doen dat, naarmate je ourder wordt dan lach je minder om zulke dingen en kijk je anders naar het leven. De Ligt is 17 jaar he en we behandelen hem alsof hij 33 is.

Mooie zelfreflectie. Lijkt me een fijne, nuchtere speler om in je selectie te hebben. Het is een prima breekijzer voor Oranje maar meer ook niet. Ben wel zeer benieuwd wie er in de nabije toekomst nummer 1 van Oranje gaat worden. Zeker als Janssen zo weinig ritme blijft behouden.

29 maart 2017 om 17:37

Ik hoop toch op Janssen, aangezien Depay, Promes, Robben en Sneijder allemaal meer hebben aan een spits die met hen kaatst dan aan een afmaker. Al zou een aanval met Depay of Promes in de spits ook prima zijn of zelfs een 2mans aanval.

Wat vroeger eigenlijk gewoon het normale traject was, wordt nu uitgelachen. Mede door Ajax vind ik. Ajax laat spelers zo vroeg debuteren, waardoor 18/19-jarige het normaal gaan zien om basis te staan bij Ajax. Ene R. van Nistelrooy en Huntelaar enzo speelde toen nog bij Fc Den Bosch en Ago VV.

Natuurlijk zijn het grote talenten en pakt het tot nu toe goed uit, maar het gaat wel iets te ver vind ik.

29 maart 2017 om 16:30

Jij bent nu ook wel heel selectief in je voorbeelden. Tegenover Van Nistelrooy en Huntelaar kun je bijvoorbeeld ook een Seedorf en Kluivert zetten. Beide debuteerden ze erg vroeg bij Ajax 1. Vroeg laten debuteren is niet iets van de laatste jaren.

29 maart 2017 om 16:42

Klopt, maar dat werden dan ook wereldsterren. Daarvoor kun je dan een uitzondering maken, zoals Messi.

Bij Real Madrid spelen spelers nog zelfs bij de 2e op hun 21-23ste...

Uitzonderlijke talenten kan ik dus wel begrijpen, net als Van der Vaart en Sneijder, maar nu gebeurd dit ook bij mindere talenten, waardoor de maatstaaf omlaag is gegaan.

29 maart 2017 om 16:53

@bellapartita

Dus jij wist op hun 17e al dat Seedorf en Kluivert wereldsterren zouden worden?

29 maart 2017 om 17:14

Nee, dat kun je nooit weten, maar je kunt toch wel inschatten of iemand veel of weinig talent heeft? (De Sa, Ebicilio, Lukoki, Sporkslede, Ligeon etc.)

Overigens de voorbeelden die jij opnoemt hebben de CL op hun 16e en 18e gewonnen.

29 maart 2017 om 17:15

Ook uitzonderlijke talenten kunnen stil gaan staan in hun ontwikkeling, net of er vroeger geen spelers debuteerden op jonge leeftijd die het uiteindelijk niet zijn geworden.

29 maart 2017 om 17:19

Kluivert niet, van seedorf absoluut dat zag heel Nederland. Die was met 15 al een beest.

29 maart 2017 om 17:32

Hier heb je zeker een punt, vooral onder Frank de Boer hebben er veel jonge talenten gedebuteerd en kregen ook veel minuten als basis klant, bij Bosz is dat toch minder, tuurlijk krijgen ze kansen in de beker of een Europees duel die nergens meer om gaat, maar niet als het ergens meer om gaat, die tendens is gelukkig voorbij nu.

29 maart 2017 om 17:03

Je moet natuurlijk ook wel kijken naar het verschil in kwaliteit in de Eredivisie. Bij Ajax gaat het de laatste jaren natuurlijk snel met jeugdspelers, maar het feit dat de oudere concurrentie veel sneller naar het buitenland gaat heeft er natuurlijk ook mee te maken. De tijden dat een speler tot en met zijn 25ste nog bij Ajax speelt zijn zo goed als voorbij. In de basis van Ajax nu is eigenlijk alleen Klaassen en Veltman de uitzonderingen als je hebt over spelers die uit de jeugd zijn doorgebroken.

Ik ben het in die zin ook wel eens dat de maatstaf omlaag is gegaan, maar dat geldt ook voor het niveau van de Eredivisie.

29 maart 2017 om 17:57

De reden dat Klaassen en Veltman nog bij Ajax spelen is ook heel simpel: die gaan de absolute top nooit halen en zij zelf zullen geen genoegen nemen met een club als Burnley, Torino, Sociedad of Hertha. De spelers waar de absolute top het op gemunt heeft, worden zo vroeg mogelijk weggehaald.

29 maart 2017 om 17:47

Het wordt niet uitgelachen, maar het is gewoon gek. 10 jaar geleden voor Fc Emmen spelen en nu strijden om de Gouden Schoen, dat is ook wel grappig.

29 maart 2017 om 18:01

Maar wat is er zo grappig aan? Dat hij op die leeftijd nog niet voor Ajax speelde of een andere grote club? Ik zie namelijk steeds meer spelers hopeloos falen die (te) vroeg weggaan, dan dat er daadwerkelijk spelers slagen. Vroeger had je Van Nistelrooy en Huntelaar die via de geleidelijke weg hun plekje hebben gevonden, terwijl Mertens, Wijnaldum en in mindere mate Chadli (lees: wel een belangrijke speler voor zijn club nu) al jaren op niveau spelen via de geleidelijke weg. Dost is nu ook zo'n iemand, terwijl een 'wereldtalent' als Nouri op de bank zit te verpieteren en zijn minuten maakt bij Jong Ajax. Ik zou het dan wel weten..

29 maart 2017 om 18:18

Precies dat ja. Het kan toch dat mensen dat bizar vinden en daarom lachen? Omdat het wat gek is in hun ogen.

Ik snap totaal niet waarom mensen hier zo moeilijk om doen. Wat jij zegt klopt, maar ook dat heeft hier eigenlijk niets mee te maken.

29 maart 2017 om 17:59

Oh ja, is ook de schuld van Ajax. Je ziet toch wat ervan komt als Ajax spelers niet zo vroeg mogelijk speeltijd geeft? Antonucci was deze winter nog ontevreden dat hij nog niet op het gewenste niveau speelt, en is naar Monaco gegaan. Punt is: Jonge spelers zijn gewoon steeds verwender, en gaan weg als het ze niet zint.

En kijk eens naar andere clubs? Wie speelt bij Feyenoord rechtsback? Wie speelt bij PSV al een seizoen of 3 linksback? En dat is niet de schuld van de clubs, dat is noodgedwongen. Jeugdspelers krijgen door social media al van jongs af aan te horen dat ze de nieuwe Gouden Bal-winnaars zijn, en dan kan het ze snel naar hun hoofd stijgen. Ze vinden allemaal dat ze in het eerste horen en anders gaan ze ervandoor. En als je dan als club je poot stijf wilt houden loop je mogelijke transferinkomsten mis door ze gratis de deur uit te laten gaan.

29 maart 2017 om 18:35

Maar dan hebben we een Nouri die bijna 20 is, heel erg weinig minuten in het eerste erop heeft zitten en men vindt dat die dan weer flink wat meer moet spelen, anders is hij overschat.

Hahaha Bas Dost als topscorer van Europa. Wat kent deze man ongekende pieken en dalen zeg. Ik hoop echt dat hij hem wint, en volgend seizoen weer geen knikker raakt. Het hoort gewoon zo. Bas Dost de eeuwige schommelaar!

29 maart 2017 om 16:40

Dat met die ongekende dalen valt volgens mij best mee. Hij maakt elk seizoen zijn doelpunten, al zijn het er dit jaar bijzonder veel.

29 maart 2017 om 16:57

Van 3 uit 28 in zijn eerste jaar Heracles naar 38 uit 39 bij zijn laatste jaar Heerenveen. Vervolgens van 10 uit 31 bij Wolfsburg vorig jaar naar 26 uit 31 dit jaar (tot nu toe).

Hij scoort inderdaad altijd wel, maar toch met redelijke pieken en dalen. Cijfers komen overigens van good old Wikipedia.

29 maart 2017 om 17:07

Bij Wolfsburg zat hij gewoon vaak op de bank.

29 maart 2017 om 17:44

Bij Wolfsburg had hij toen ook ineens twee maanden waarin bijna heel zijn seizoenstotaal bij elkaar schoot. Daarvoor en daarna viel hij idd wel weer terug, dus het klopt wel aardig wat Valceryn zegt.

Die De ligt komt met pas kijken in het betaald voetbal man

Kluivert en van Nistelrooij. Op de dag af precies even oud. Vergelijk hun carrieres eens in '95, '98, '04 en '08 eens. Kluivert was in '04 al klaar. Van Nistelrooij was pas net bezig in de wereldtop.

Tuurlijk De Ligt, als je op je 17e nog niet bij Ajax zit ben je eigenlijk best een loser.

Zeg dat ook maar even tegen o.a. Klaas-Jan Huntelaar (tot zijn 16e bij De Graafschap), Ruud van Nistelrooij (tot zijn 21e bij FC Den Bosch), Ruud Gullit (tot zijn 19e bij FC Haarlem), Jaap Stam (tussen zijn 20e en 24e speler van FC Zwolle, Cambuur en Willem II) en Edwin van der Sar (tot zijn 19e bij VV Noordwijk).

29 maart 2017 om 17:39

Vooral het negatieve lezen. Je hebt geen flauw idee hoe dit gesprek ging. Ze kunnen toch gezamenlijk liggen omdat hij van Emmen het zover heeft geschopt? Of lachen omdat het in dat opzicht twee uitersten van elkaar zijn? Er hoeft niks negatiefs of arrogants aan te zijn!

29 maart 2017 om 18:36

Je doet nu gewoon je best om je aangevallen te voelen.

God wat grappig zeg, ben blij dat De Ligt nog kan lachen. Misschien dat hij het niet weet maar Jaap Stam speelde toen nog bij Zwolle in de A of zelfs Dos Kampen, via Cambuur, Willem II, Psv, Manchester United, Lazio Roma, AC Milan bij Ajax terecht komen om af te bouwen.
Misschien dat Te Ligt daar ff naar moet kijken.
Giovianni van Bronckhorst, begon bij Feyenoord, ging naar Rkc, kwam terug, via Glasgow Rangers, Arsenal bij Barcelona en een WK spelend.
Virgil van Dijk speelde bij Willem II in de A, ging naar Groningen, daarna naar Celtic, nu Southampton.
Huntelaar, Van Nistelrooy, Jimmy Floyd Hasselbaink, Pierre van Hooijdonk, Roy Mackaay, Paul Bosvelt, om er een paar te noemen speelden allemaal voor clubs als Psv, Den Bosch, Haarlem, Rbc, Vitesse, GAE en noem ze maar niet op.
Verschil is wel dat ze hebben moeten vechten om bij het Nederlands Elftal te mogen komen. Bas Dost heeft dat ook moeten doen, Te Ligt moet oppassen dat ondanks zijn talent hij zijn voetjes op de grond houdt en niet zoals Ron Vlaar er een tijdje overdoet om er bovenop te komen, fouten tegen Kopenhagen, Groningen en Bulgarije kun je hem misschien niet kwalijk nemen hoor, maar meneertje is natuurlijk wel gewend om bij de boven liggende partij te spelen

Bas Dost heeft dan inderdaad niet bij een grote club in de jeugdopleiding gezeten, maar uiteindelijk heeft Dost (in mijn ogen) tot dusver zeker wel het maximale uit z'n carriã¨re gehaald. FC Emmen, Heracles Almelo, SC Heerenveen, VFL Wolfsburg en Sporting Portugal zijn dan niet de beste clubs van de wereld, maar Dost heeft z'n carriã¨re wel geleidelijk opgebouwd en bij mooie clubs gespeeld.

In zijn periode bij Heracles, Heerenveen en nu bij Sporting vind (en vond) ik Dost op z'n best. Bij Wolfsburg speelde hij niet altijd veel en volgens mij hadden ze daar ook niet het volledige vertrouwen in hem. Ik zie met Dost ongeveer dezelfde situatie als Arek Milik de afgelopen 2 seizoenen bij Ajax: scoren kan hij zeker en als je hem het vertrouwen geeft, dan zal Milik (en Dost ook) het terugbetalen met goals.

Ik heb dit vaker aangegeven: Dost kreeg volgens mij nooit echt het volledige vertrouwen bij Wolfsburg, maar in de wedstrijden die hij speelde, pikte hij altijd wel geregeld z'n goals mee en ik denk dat als Dost echt het vertrouwen had gekregen, dat hij dan ook echt serieus goed zou presteren bij Wolfsburg, want ik kan me nog herinneren dat hij ook in 'n wedstrijd tegen Bayern Mã¼nchen, die Wolfsburg met 4-1 won, 2x scoorde en ook 4x scoorde in een wedstrijd tegen Bayer Leverkusen, die met 5-4 werd gewonnen door Wolfsburg.

Toch geen misselijke tegenstanders. De combinatie Kevin de Bruyne en Bas Dost werkte toen erg goed en daardoor scoorde hij veel, maar ook als je hem het vertrouwen geeft, dan zal hij het goed doen.

Nou grappig zeg. Misschien moet jij Promes ook nog even aanspreken...die speelde toen in de A1 van Hfc Haarlem.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren