Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Forse kritiek op Ajax: ‘Wat is er nou eigenlijk zo bijzonder aan dit spel?’

Laatste update:

Ajax morste zondagmiddag op bezoek bij Excelsior (1-1) twee dure punten in de strijd om het kampioenschap. De achterstand op koploper Feyenoord is inmiddels opgelopen tot liefst zes punten en de Amsterdammers dreigen nu op de ranglijst zelfs achterhaald te worden door PSV, dat slechts twee punten minder heeft. Aad de Mos voorspelt een teleurstellend competitieslot voor Ajax.

"Ajax gaat die tweede plaats ook niet vasthouden. In Nederland weet iedere club wel hoe Ajax speelt en eigenlijk is hun spel heel eenvoudig te ontregelen", zegt de voormalig trainer van onder meer PSV en Vitesse tegen Metro. De Mos stelt dat Ajax nog steeds teert op twee grote elftallen. "Het team van Johan Cruijff uit de jaren zeventig en het team van Louis van Gaal. Daartussen zaten vooral heel veel matige ploegen. Dit huidige Ajax is ook een matig elftal."

Ook Pierre van Hooijdonk is van mening dat een verrassingselement ontbreekt in het elftal van Peter Bosz. "Ajax blijft gewoon tot het einde van de wedstrijd hetzelfde geduldige spel spelen." Hij looft het uitstekende middenveld. "Als het goed loopt is dat prima, maar als bijvoorbeeld Davy Klaassen slecht speelt, dan blijft er niks over van dat middenveld." Arnold Bruggink is het daarmee eens. "Ajax speelt altijd een passing game, maar als dat niet lukt, blijft er niet veel van over. Wat is er nou eigenlijk zo bijzonder aan dit spel van Ajax? Als ik er naar kijk, raak ik vaak snel verveeld."

Op welke plaats gaat Ajax eindigen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
20 maart 2017 om 22:44

Haha precies. Lekker opportuun weer. Buiten dat ik het donderdag niet zo heel bijzonder vond, ligt de waarheid ergens in het midden. Ajax over-all iets beter dan vorig seizoen, maar wel met beter materiaal imo. Behalve de aanval dan. Misschien waren het geen 'Ajax-types' maar ik vond El Ghazi - Milik - Younes vorig seizoen wel gevaarlijker dan wat er nu staat.

21 maart 2017 om 00:06

Inderdaad! Je hebt zo gelijk bingb. Lekker boeien. Ajax gaf Kopenhagen mooi klop en nu spelen ze gelijk. Iedereen lekker janken. Komt vast wel weer een mooie match of nieuw seizoen waarin ze wel kampioen worden.

21 maart 2017 om 07:09

Haha, hoe erg ik het ook met je eens ben, zo kun je alles wel relatieveren he.

21 maart 2017 om 10:02

En laten we wel wezen, donderdag geweldig?? Dat Kopenhagen kan natuurlijk niet zo heel veel.. Als boilesen daar wel aan minuten komt ben je toch aan je stand verplicht om ze te pakken.. Boilesen kwam er bij Ajax al tijden niet meer aan te pas.. Uit daar 2-1 verliezen is al schandalig

21 maart 2017 om 00:20

Je betrapt er ook veel supporters op tegenwoordig. Het loopt even een potje of 2 niet, gelijk moet de trainer eruit, is het beleid kloten en wordt er weer bij getrokken hoeveel er geïnvesteerd is in de selectie. De waan van de dag regeert echt op een belachelijke wijze. Een jaar of 10 geleden was er veel meer geduld. Ik vind dat wel jammer, maar ook een beetje typerend voor de maatschappij. 0.0 tolerantie, iedereen weet het beter en tegenwoordig krijgt ook iedere imbeciel een podium.

21 maart 2017 om 00:41

Eens. Maarja, dit geldt tegenwoordig voor de gehele voetballerij, dit is niet typisch voor Ajax. Barca is ook gedegradeerd tot voorspelbare slappe ploeg na de oorwassing tegen PSG, terwijl ze na de return ineens weer de beste ploeg op aarde zijn. Meegaan met de meute vind ik altijd een slechte zaak, al ben ik het wel (deels) met de kritiek op Bosz eens. Vooral omtrent traore.. Die gast is elke wedstrijd by far de slechtste. Kritiek op Veltman, tsja... het liep een tijd goed met hem op de back, groot gelijk dat hij daar z'n basisplek behoudt toch?

21 maart 2017 om 09:46

@mentalist

Je schrijft: "de waan van de dag regeert echt op een belachelijke wijze. Een jaar of 10 geleden was er veel meer geduld".

Wat je schrijft is geen gewone onzin, maar complete onzin. Sinds de revolutie voert Ajax eindelijk iets dat op beleid lijkt. In de periode daarvoor werd er juist bestuurd naar de waan van de dag met als gevolg 8 trainers in 7 jaar en een selectie die veel te groot was en een vermogen aan salaris kostte. Toen het Bestuur-Van Praag in 2003 terug trad, had Ajax meer dan 60 miljoen in kas en een uiterst talentvolle selectie, die op een haar na en volstrekt onverdiend de halve finale van de CL miste. Daarna is het door wanbeleid alleen maar bergafwaarts gegaan en was er vlak voor het begin van de revolutie van het eigen vermogen en de talentvolle selectie nauwelijks nog iets over. Pas na de revolutie is de weg omhoog weer in gezet, wordt er weer beleid gevoerd en zijn er zowel sportieve als zakelijke successen geboekt.

Een club als Ajax, die veel succes heeft en veel prijzen heeft gewonnen, trekt helaas ook successupporters aan, die zich graag willen spiegelen aan het succes, maar intrinsiek geen speciale band met de club hebben. Je kunt ze heel makkelijk herkennen om dat uit hun mening blijkt dat ze voornamelijk oog hebben voor het korte termijn succes en dat waar Ajax voor staat hen veel minder interesseert, terwijl een echte supporter wel hecht aan het DNA van de club. Het Plan-Cruijff paste Ajax als een maatkostuum en heeft de club terwijl het nog volop in ontwikkeling was, al veel sportieve en zakelijke successen op geleverd. Helaas wordt het steeds meer losgelaten en is het beleid steeds meer gericht op het korte termijn succes met als gevolg dat de club zich als vanouds weer steeds meer van de eigen jeugd begint te vervreemden met als onvermijdelijk gevolg dat die jeugd veel te vroeg zijn koffers pakt. In het verleden was dat Ajax niet aan te rekenen, maar dat is nu een heel ander verhaal omdat het het rechtstreekse gevolg is van het beleid. In het begin leverde dat nog wat op in de vorm van aantrekkelijker spel, maar dat zie je wel vaker als er een nieuwe trainer voor de groep staat. Sinds de winterstop is het spel niet veel beter dan onder Fdb, een incidentele oprisping daar gelaten. En dat is een magere oogst als je in ogenschouw hoeveel geld er het afgelopen jaar in de selectie is geinvesteerd.

Ik vind dan ook dat Ajax er sinds de komst van Peter Bosz alleen maar op achteruit is gegaan en dat baseer ik dan met name op het feit dat steeds meer spelers ongeduldig worden en overwegen om hun geluk elders te zoeken. En dat feit weegt m.i. niet op tegen een paar aantrekkelijke wedstrijden, die sportief bovendien ook dit keer niets op dreigen te leveren. Het is vooral de financieel directeur die in zijn nopjes is met de huidige gang van zaken, maar sportief levert het voornamelijk verliezers op. En dat is zeer betreurenswaardig als je in ogenschouw neemt hoe florissant de sportieve toekomst van de club er vorig jaar nog uitzag. Amper een jaar later zijn de spelers die het verst waren in hun ontwikkeling vertrokken of dreigen te vertrekken. En dat alleen omdat men aast op een korte termijn succes, dat aan het eind van het seizoen mogelijk nog verder uit het zicht is dan ooit. Tel uit je winst!

21 maart 2017 om 12:10

Scepticus. Je hebt het over Teteringen, Riedewald, Bazoer en EL Ghazi. Jongens die op hun 20e al te groot zijn voor de bank volgens zichzelf. Tel uit je winst. De A1 lichting die erachter zat met Nouri, De Ligt, de Jong, Dolberg en Kluivert zijn ten koste van hun gebracht. Omdat ze beter zijn. Tel uit je winst.

21 maart 2017 om 13:34

@metalist

Je mag echt een stuk meer bij Bosz gaan neer leggen. Hele tijd bij de spelers neerleggen is verre van reëel. Viergever laat keer op keer zien veel beter te functioneren als back dan Sinkgraven. Dat verschil in kwaliteit is echt vele malen groter. Dan viergever-Riedewald. Maar Sinkgraven moet zo nodig spelen. Zelfde gold voor het verschil el Ghazi - Traore.

Gelukkig begin ook meer en meer mensen het in te zien. Bosz laat tot nu toe een slagveld achter qua spelers. Wat mij betreft wordt dat alleen getolereerd indien er resultaat gehaald wordt. Zo niet ga dan maar lekker ergens anders de wijsneus uithangen. Want het is maar Peter Bosz het is niet Mourinho ofzo die een bewezen topcoach is.

21 maart 2017 om 17:30

Kai, Bosz selecteert gewoon door. Laten weten afwachten hoe dat uitpakt in plaats van aan het voorportaal janken dat een paar verwende spelertjes weg willen. Bosz verdient de tijd. En als El Ghazi, Bazoer, Riedewald straks allemaal banken bij andere clubs ligt het nog aan Bosz?

21 maart 2017 om 01:17

Zo geweldig waren ze Donderdag niet. Een Ajax in vorm had afgelopen Donderdag die wedstrijd 4/5-0 uitgespeeld. In kleine dingetjes zie je gewoon dat het nog niet lekker loopt. Zoals tegen Copenhagen hebben ze ongeveer, 4 keer een man meer situatie niet goed uit gecounterd.

Wat een gezeur ineens om Ajax. Ja, van Excelsior moet je winnen maar afgelopen donderdag tegen Kopenhagen speelden ze nog een hele goede wedstrijd en nu is het saai, voorspelbaar en makkelijk te verslaan...

20 maart 2017 om 23:04

Ze kunnen weer even mopperen op Ajax omdat we gelijk spelen tegen Excelsior. Dat hebben ze even niet gekund. Zo komt elke topclub aan de beurt kijk maar naar PSV en Feyenoord die hebben ook al een hoop kritiek gehad. Als we winnen van Feyenoord dan doen we in een keer weer mee om de titel.

20 maart 2017 om 23:05

Idd zeg. Ok, zondag was het slecht (al ben ik daar als Feyenoorder zeer blij mee :P) maar binnen 4 dagen tijd van Nederlandse club die eindelijk weer eens een (halve) finale van een Europese cup kan behalen naar 'matig elftal' slaat werkelijk nergens op. Na de nederlaag tegen Sparta werd Feyenoord ook volledig afgemaakt door de media, het was een ingekakt elftal dat z'n tegenstander onderschatte. Na AZ en Heerenveen is het opeens weer een topteam met enorme veerkracht.. :'

20 maart 2017 om 23:26

Welkom in Nederland! Voornamelijk met voetbal is dat al ja-ren. Ze zijn het iig snel vergeten als Feyenoord de volgende wedstrijd zich verslikt. We zullen het in ieder geval zien!

20 maart 2017 om 23:37

Inderdaad, Ajax speelde weergaloos goed tegen Kopenhagen. Het had zo 5-0 kunnen worden terwijl Kopenhagen Europees gezien een prima ploeg is. Die hebben 9 punten behaald in de Champions league poule. Club Brugge 2 keer van de mat gespeeld.

Het enige minpunt is dat beide vleugels zwak, voorspelbaar spelen. Maar dat ligt waarschijnlijk meer aan die spelers dan aan de training.

21 maart 2017 om 00:20

Ach, waan van de dag hã¨. Daar blinken wij als Nederlanders in uit. Kijk ook maar naar Dolberg, Karsdorp en vele andere talenten. Beginnen goed en worden de hemel ingeprezen. Dan volgt een dipje en zijn ze overschatte talentjes. Dan komen ze weer in vorm en moeten ze nadenken over de volgende stap.

21 maart 2017 om 14:40

Idd, zou trouwens wel beter zijn als Dolberg en Jorgensen allebei de Deense wedstrijden even laten voor wat het is en blessurevrij terugkomen voor de Klassieker

22 maart 2017 om 10:05

Klopt, toch moet ik zeggen dat, ook toen het goed ging, Bosz gewoon continu kritiek kreeg. Dit slaat natuurlijk nergens op, want een winnende coach heeft gelijk. Viergever en Veltman konden bijvoorbeeld nog zo goed spelen, men zag liever Riedewald en Tete. Misschien dat Traorã© wel beter gewisseld kan worden, maar ik vind dat de achterban wat betreft Bosz toch wel iets soepeler mag worden. We hebben zoveel meer wedstrijden genoten van het spel en ik kijk tegenwoordig echt weer uit naar het moment dat de wedstrijd begint. Dit heb ik onder De Boer toch dik drie jaar lang niet gehad.

20 maart 2017 om 23:16

Precies. Kijk eens naar alle onterechte punten die elke club verspeelt in een seizoen. En dan heb ik het over onterechte penalty die wel of niet gegeven wordt, doelpunten die wel of niet worden goedgekeurd etc etc. Het ene jaar zit het mee en het andere jaar zit dat tegen. Dit geldt trouwens voor elke club niet specifiek voor Ajax!
Soms zit het mee en soms zot het tegen. Dat Ajax dit seizoen iets meer punten verspeelt heeft mijns inziens ook nog eens te maken met een jonge selectie die lang Europees voetbal spelen. Dus zo raar is het allemaal niet. En zeker noet zo slecht als nu opeens beweerd wordt. Ik zit elke thuiswedstrijd in het stadion en het is dit jaar toch echt leuker dan afgelopen seizoenen. Vooral Europees ben ik soms echt aan het genieten. Met als hoogtepunt afgelopen donderdag. Hopelijk kunnen we 13 en 20 april weer gaan genieten en bereikt Ajax de halve finale. Dan wil ik alle criticasters wel weer eens horen!!!

Stel Ajax wint de EL en eindigt 3e, mogen dan 3 NL'se clubs de CL in? Is er een max of geld dat alleen voor de PL dit seizoen?

20 maart 2017 om 22:47

Dan speelt PSV de voorrondes, ook al eindigen we 3e. Lijkt me vooralsnog totaal niet realistisch, haha. 2 clubs CL zou al geweldig zijn.

20 maart 2017 om 23:03

Die max geld voor elk land, alleen zit die max niet op 3, dus hebben wij er geen last van (mocht het zo ver komen)

Nou, ik denk dat de tweede plek wel van ons gaat zijn. Al hoop ik vanzelfsprekend nog wel op het kampioenschap!
Verder draait de Mos elke (paar) weken als een blad aan een boom om met zijn meningen over wie er kampioen gaat worden en nu ook over wie er tweede gaat worden: dit kunnen wij allemaal ook, daar hoef je geen voormalig trainer, analist of helderziende voor te zijn. Wat een grapjas..

21 maart 2017 om 08:20

Gezien het programma (feyenoord thuis en PSV uit, waarbij Ajax ook nog EL wedstrijden heeft) lijkt mij juist dat PSV hele goede papieren heeft voor de 2de plek. Zoals ze in amsterdan dan zouden zeggen als we alles winnen zijn we 2de.

Typisch, Ajax speelt een goede pot tegen Kopenhagen ze worden de hemel ingeprezen.

En dan volgt Excelsior dat spelen ze gelijk en het spel wordt de grond weer ingetrapt. Bosz doet het gewoon goed, ik kijk nooit Eredivisie, maar afgelopen Donderdag zag ik ze het spelletje toch echt lekker spelen. Ajax moet zich gewoon aan de beste kant laten zien het is nog niet beslist, maar Ajax heeft een wat moeilijker programma dan Feyenoord meende ik.

20 maart 2017 om 23:39

Vermoedelijk kreeg Ajax tegen Kopenhagen meer ruimte, en is het spel tegen een terugzakkende ploeg als Excelsior wat te langzaam, voorspelbaar.

Na de overwinning van Sparta op Feyenoord zij Aad nog dat Ajax de gedoodverfde favoriet voor de titel was.

Dat die vent nog een podium krijgt om al die onzin op te ventileren is mij een raadsel.

Ajax houdt wellicht te veel vast aan een speelwijze (het Ajax spel) dat niet meer van deze tijd en te makkelijk te verdedigen is.
Ajax moet het spel moderniseren, maar het lijkt wel arrogant vast te houden aan een gedateerde speelwijze (Cruijff, Van Gaal).
Ajax heeft het daarom ook moeilijk met bepaalde tegenstanders die een opportunistisch speelwijze, vecht voetbal hanteren of zich volledig ingraven. Het Ajax spel is hier niet op berekend....

20 maart 2017 om 23:03

Daar is het Ajax spel juist op berekend, echter wel met een hogere balcirculatie, meer verrassende buitenspelers en aanvallender backs.

21 maart 2017 om 02:52

Waar heb je het over?

Cruijf speelde 4-3-3 met een echte tien, met een ruit op het middenveld.

Van Gaal speelde 4-3-3 met knijpende backs die de spitsen dekte en zelden over de middenlijn kwamen. De centrale verdediger met nummer 4 schoof door naar het middenveld. De buitenspelers gingen met name met hun goede been buitenom om een voorzet te geven

Dit Ajax speelt 4-3-3 met de punt naar achteren, met buitenspelers die alleen maar naar binnentrekken. Ze staan gespiegeld aan hun goede been. De back worden geacht over de buitenspelers heen te komen om voorzetten te geven echter dat gebeurt zelden. Een nummer tien hebben we allang niet meer.

Ajax heeft momenteel alleen problemen met Traore die moet spelen. Koste wat kost. De betere eigen buitenspelers of de peperdure aankoop mogen niet spelen. Niemand weet exact waarom maar het vermoeden is dat dit contractueel is overeengekomen met Chelsea.

Wat een geneuzel zeg. Ik zie in tegenstelling tot voorgaande jaren eindelijk een ploeg waarin de vleugelverdedigers vaker over de buitenspelers heen komen, een ploeg waarin het middenveld sneller werd ingespeeld dan dat eindeloze gebrei tussen de centrale verdedigers en een ploeg waarin de spits weer belangrijk wordt gemaakt. De weg is juist, alleen zie je dat Bosz voor persoonlijk gewin kiest voor bepaalde pionnen die beter ingevuld kunnen worden door anderen. Ik zou bijvoorbeeld liever Ajax als volgt zien spelen, waarbij je dus vleugelbacks hebt die de hele flank bestrijken en defensieve zekerheid hebben.

Onana
Tete
D. Sanchez
Veltman
Viergever
Klaassen
Schöne
Ziyech
D. Neres
Dolberg
Kluivert
20 maart 2017 om 22:59

Of desnoods ga je echt experimenteren met exotische formaties, bijvoorbeeld een 3-4-3 waarin Sinkgraven de rechtsback van de tegenstander op moet vangen in defensief opzicht. Dan heb je weer een man meer op het middenveld, die je kan gebruiken op het moment dat je relatief veel balbezit hebt.

Ik bedoel dit middenveld trouwens in een ruit met Riedewald als controleur, Klaassen en Schone als buitenste middenvelders en Ziyech op tien. Op zich geen gekke gedachte als je tegen mindere tegenstanders speelt. Heb je meer controle over het middenveld.

Onana
Veltman
D. Sanchez
Viergever
Klaassen
Riedewald
Ziyech
Schöne
D. Neres
Dolberg
Sinkgraven
20 maart 2017 om 23:03

3-4-3 is een systeem waar Bosz bekend mee is, vooral van zijn tijd bij Heracles. Denk niet dat hij aanleiding ziet om dit seizoen nog te gaan experimenteren.

20 maart 2017 om 23:18

Nou, je ziet in iedere tweede seizoenshelft dat Bosz het lastig vindt om zijn elftal constant op niveau te laten spelen. Er is altijd enige mate van verval in de tweede seizoenshelft. Verschil is alleen nu bij Ajax dat hij nog waanzinnig talent als Tete, Riedewald en Nouri op de bank heeft zitten die zonder problemen jongens in de basis kunnen vervangen. Als je echt iets wil bereiken moet je ook de ballen hebben om te experimenteren.

20 maart 2017 om 23:14

Ik zie Veltman nauwelijks tot nooit de achterlijn halen waardoor Traore telkens tegenover twee verdedigers staat.

20 maart 2017 om 23:19

Precies, daarom moet je Veltman ook niet als rechtsback opstellen.

21 maart 2017 om 00:44

Maar je zegt dat vleugelverdedigers vaker over buitenspelers heen komen, maar Veltman komt er praktisch nooit overheen.

21 maart 2017 om 06:37

Tete haalt ook zelden de achterlijn en Sinkgraven is teveel middenvelder om buitenom te gaan. Tel daarbij de buitenspelers op die constant binnendoor gaan en alle verrassing is uit het spel verdwenen.

21 maart 2017 om 11:40

Dit is nou juist wat ik bedoel. We moeten het niet over namen hebben, maar over de posities. Er is genoeg ruimte (doordat de buitenspelers constant naar binnen trekken) om over de buitenste aanvallers heen te denderen. Dat zie ik steeds meer gebeuren (eerder zag je dat nooit) en moet echt nog veel meer gebeuren. Daarom is Veltman op rechtsback ook geen goed idee.

Wat een gezeur. Ajax heeft gewoon een prima aantal punten in de eredivisie. In de kampioensjaren onder de Boer eindigden we vaak op rond de 70 punten. Dat gaat Ajax dit jaar wel overtreffen. In de beker is er te lang vastgehouden aan een jong Ajax tegen Cambuur en in de EL presteert Ajax gewoon goed. Laat staan als ze de halve finale bereiken.

Heerlijk die zogenaamde analisten. Dik geld verdienen door zichzelf analyst te noemen, maar naast van Halst is er niemand die echt inhoudelijk over het spel praat. Al deze zogenaamde analisten praten gewoon met alle winden mee. Staat er in de krant dat Ajax goed speelde is het een top team vol potentie. Spelen ze een keer minder? Is het hele seizoen mislukt en kan niemand er meer wat van. Stel Ajax wint van Feyenoord en Psv, dan doen al deze gasten alsof ze altijd al gezegd hebben dat Ajax het beste team heeft. Verliest Feyenoord volgende week? Dan spelen ze al weken slecht.

Ajax heeft op die 2 teams na niks bereikt? Volgens mij hebben we genoeg tittels gewonnen tussen en na die 2 periodes. Of verwacht Aadje dat Ajax elk jaar wel even mee doet in de CL tot de halve finale? Je kan een periode van ruim 20 jaar terug niet vergelijken met nu. De talenten breken nog altijd door, alleen vertrekken ze helaas eerder. Maar lekker opportunistisch blijven ouwehoeren, alle kranten, praatprogramma's en noem maar op moeten toch gevuld worden he.
Het ergste van alles is dat genoeg mensen ze nog blind volgen ook.

Je kon duidelijk zien dat als Dolberg geblesseerd is, Ajax een groot probleem heeft. Zelfs als Kasper niet scoort, dan houdt hij wel verdedigers bezig waardoor de anderen, zoals Younes, Traorã©, Klaassen of Ziyech de ruimte krijgen om te scoren. Ook zakten alle sterkhouders gewoon door hun ondergrens, Klaassen was niet heel zichtbaar, Sanchez was niet zo robuust en betrouwbaar als anders, Schã¶ne zat ook niet in de wedstrijd. Alleen Justin Kluivert, De Ligt (ondanks zijn enorme fout) en Tete leken er wel zin in te hebben.

Ajax heeft het zelfde probleem als Barcelona: (op een iets lager niveau, dat wel)
Als het loopt, kunnen ze heel mooi voetbal laten zien, maar loopt het niet, hebben ze nooit een plan B.

Zoals zondag ook, ze bleven maar het zelfde spel spelen, en hopen op dat doelpunt.
Of dat aan de trainer ligt of aan de samenstelling van de selectie weet ik niet... Maar het valt me wel vaker op.

Zo negatief is het nou ook weer niet, grootste reden dat we naast de titel lijken te grijpen als interne factor kun je de slechtste start van het seizoen noemen en een slechte december week. Voor de rest is het niet bijzonder hoogstaand maar wel behoorlijk constant. En dat is best knap met al 14 Europese wedstrijden midweeks waarin ook nog zeer behoorlijk gepresteerd wordt. Maar de grootste reden dat we naast de prijzen vallen is omdat Feyenoord een geweldig seizoen draait en weinig laat liggen. PSV zal ons mogelijk nog voorbij gaan, omdat die alle focus op de Eredivisie kunnen gooien.

Stel je toch eens voor dat Ajax dadelijk nog een ronde verder komt of zelfs de finale zou halen. Dat gaat de geschiedenis in, en dan staat in het archief van VZ een artikel dat het allemaal niks voorstelde volgens diverse deskundige.

Het valt trouwens weinig mensen op, maar afgezien van Anderlecht en Besiktas is de rest van de EL alleen nog maar gevuld met ploegen die nationaal naast hun beoogde eindklassering grijpen. Genk mist de play-offs, Celta en Schalke staan in de middenmoot, United kan het kampioenschap al weken vergeten, Lyon gaat de top 3 niet halen en Ajax gaat waarschijnlijk ook geen kampioen worden. Of Anderlecht en Besiktas hun doelstelling halen is trouwens ook nog even afwachten gezien de race waarin ze zijn verwikkeld, maar ik vind het eigenlijk behoorlijk veel zeggend. Het is bijzonder lastig een goed EL seizoen met een goed seizoen in de eigen competitie te combineren. Helemaal als je wat beperktere middelen hebt.

21 maart 2017 om 00:39

Het gaat mij niet zozeer om het begrip topploeg, maar meer om het behalen van je doelstelling nationaal in combinatie met Europa League. Ik verwacht heus niet dat een Schalke 04 kampioen zal worden, maar ik geloof dat Schalke na Dortmund en Bayern de grootste omzet heeft en toch mikt op een plek die recht geeft op (voorronde) CL.

Ik vind het bijvoorbeeld ook opvallend dat Sevilla het in de competitie dit seizoen beter doet als voorgaande seizoenen waarin ze de Europa League wonnen. Ik vermoed dat spelen op de donderdagavond en daarna het weekend een prestatie in de competitie neerzetten gewoon bijzonder lastig te combineren zijn. Dat zal de allergrootste ploegen misschien nog wel aardig afgaan, wanneer je een grote en brede selectie hebt dan kun je dat wel veroorloven door een relatief goede bank in te zetten om de fysieke belasting te beperken.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is nationaal en internationaal in de Europa League te presteren. Maar in de praktijk gaat het in de competitie vaak mis naarmate het avontuur verder duurt. Het vervelende van de EL is eigenlijk dat er maar 1 winnaar over blijft en de focus op het Europees presteren vaak alleen beloond wordt met waardering van het voetbalpubliek.

21 maart 2017 om 00:28

Dat is toch wel appels met peren vergelijken. Die clubs die jij noemt spelen in veel betere competities met veel betere clubs en daarnaast is daar de concurrentie ook in Europa actief. Ajax gaat die finale helaas niet halen voor die clubs is het gewoon een cl ticket. Ik zie Ajax niet van Schalke winnen laat staan van Utd of Lyon want die weten dit is de enige kans op Cl.

21 maart 2017 om 00:58

Het gaat mij niet om spelen in een betere competitie of spelen om het kampioenschap, het gaat om spelen om je doelstelling. Een club als Schalke mikt op een plek bij de beste 4, aangezien de club na Dortmund en Bayern de grootste omzet heeft. Celta mikt op het behalen van Europees voetbal en Genk mikt toch minimaal op een plek bij de beste 5.

Ik wijs bijv. op Turkije waar Osmanlispor het heel verdienstelijk deed in de EL, maar in eigen competitie slechts 11de staat. Fenerbahce overwinterde ook, kende ook een rampzalig slecht seizoen. Zenit overwinterde, staat 3de momenteel op een straatlengte van Spartak Moskou.

Iedere club heeft zijn eigen verhaal, ongetwijfeld een uitzondering. Maar het is allang aangetoond dat clubs die slechts 2 rustdagen hebben gehad bovengemiddeld puntverlies lijden als ze tegen tegenstanders spelen die 3 rustdagen gehad hebben. En als je donderdag speelt dan loop je gewoon in een heel aantal wedstrijden in het weekend aan tegen dit fenomeen.

Overigens zeg ik niet dat Ajax de finale gaat halen of uberhaupt winnen. Ik schat de kansen toch 60 - 40 in het voordeel van Schalke. Daarna moet je maar kijken wat je treft, Lyon heeft met Besiktas ook een zware tegenstander. En Zenit heeft zich ook al verkeken op Anderlecht dit seizoen. Kortom, we leven per ronde. Stel je komt door tegen Schalke en treft de winnaar van Genk - Celta, dan zijn de kansen natuurlijk anders wanneer je United of Lyon treft.

We gaan het wel zien, in eigen huis hebben we een gigantische goede reeks Europees lopen met 5 overwinningen op rij en 11 wedstrijden op rij ongeslagen. Tegen Kopenhagen werd ook duidelijk hoe erg het Europese avontuur leeft onder de supporters, de sfeer was werkelijk geweldig. Uit hebben we inmiddels al een hand vol heksenketels gehad waardoor de spelers wel gewend zijn aan wat intimidatie. Het zijn allemaal kleine dingen, maar ze kunnen wel doorslaggevend zijn om net dat zetje de goede kant op te geven.

Komt goed. Volgend jaar
- is Bosz geheel gewend aan Ajax en andersom
- hebben we Kluivert/Neres ipv Traoré
- is Klaassen weg (waardoor Zyjech veel beter zal renderen)
- kan de opbrengst voor Klaassen worden geïnvesteerd in 1 of 2 toppers in de voorhoede

Wedstrijd van afgelopen donderdag is de norm, die was echt uitstekend. Ze kunnen het dus wel.
Trouwens, na een zware EL-wedstrijd worden er door elke club punten verspeeld, dat is niet zo vreemd.

Ik vind Ajax het hele seizoen niet echt overtuigend spelen, vaak wonnen ze dankzij individuele klasse van een Ziyech of een Klaassen.

20 maart 2017 om 23:22

Vooral die Klaassen is een fenomeen. Niet opvallend in het veldspel betrokken (bijna altijd minste touches van de middenvelders). Maar staat door zijn spelinzicht altijd op de juiste plek. Ook nog een van de betere afmakers in de Eredivisie.

Men heeft ook een club van azijnzeikers gevraagd om een mening. Welke grote dingen heeb de Mos, van Hooijdonk en Bruggink op hun naam staan als trainer? Bosz is aangesteld omdat Ajax minder werd, in mijn ogen bouwt hij hier aan. Iedereen zag dat de concurrentie niet stil stond en mag je dan verwachten dat Bosz het binnen een paar weken zou oplossen en hun direct zou inhalen? Misschien moet de Mos zijn rekenmachine uit het vet moeten halen en er een sommetje op los moeten laten en is Ajax dit seizoen nr 1 en winnen ze volgend jaar de CL met 2 vingers in de neus.

Als iedereen weet hoe Ajax speelt en hoe ze bestreden moeten worden hoezo staan we dan tweede en niet laatste?

Wat een ongelooflijke lariekoek van Aad zeg, wat een pannekoek.

Het zijn ook niet echt personen van wie ik de mening serieus neem, van hooijdonk is sowieso van het "intrappen van open deuren" natuurlijk was het resultaat (en spel) tegen excelsior slecht, ik zie het zelf meer als een incident na een zware el wedstrijd. Het mag niet gebeuren....maar het enige wat ajax nu kan is zorgen dat er verder geen punten meer verspeeld worden. Nog een lastig programma voor de boeg, laat het nu maar zien!

Eigenlijk is hun spel heel eenvoudig te ontregelen, maar ondertussen staat Ajax in de kwartfinale van de EL en heeft het na de winterstop maar twee keer punten verspeeld. Het is inderdaad niet top wat Ajax laat zien, maar het was ook niet te verwachten in het eerste seizoen van Bosz na zes jaar breivoetbal van De Boer.

Volgend jaar kan Bosz zijn speelstijl perfectioneren en dat moet resulteren in het kampioenschap. Daarvoor moet wel het een en ander gebeuren.

Verkopen: Tete, HW4, Klaassen, Younes; Kopen: Keeper, Rechtsback, Linksback, Centrale middenvelder, Twee vleugelspelers; Wildcards: Riedewald, Cerny;

Volgend seizoen hebben we één keerper: Onana. Zijn contract loopt tot 2018, dus verlengen aub! Daarnaast moet er dus een keeper bij. Bij deze transfer moet rekening worden gehouden met het scenario dat Onana ernstig geblesseerd kan raken. Nu zouden we de titelstrijd (nou ja, nu niet meer) aangaan met Boer op doel, maar dat kan niet imo. Mijn voorstel: Padt. Het zal echter een lastig verhaal worden om hem te overtuigen voor een rol als stand-in, maar dat niveau is naar mijn idee vereist voor een tweede keeper.

Tete is simpelweg niet wat Bosz zoekt in een rechtsback. Liever heeft hij daar een speler die over de hele flank kan draven. Het liefst een jong talent, zodat hij op den duur de plek van Veltman over kan nemen. In Nederland is dan misschien Dumfries of Troupee een optie, maar ik zou toch ook naar het buitenland kijken.

Westermann hoef ik niet toe te lichten. Riedewald zou zeker een optie kunnen zijn, maar hij gaat niet zo maar zijn basisplaats terug krijgen nu Viergever en Sanchez het goed doen en De Ligt sprongen maakt. Dus het hangt ervan af of hij die concurrentiestrijd aan wil en kan gaan...

Een pure linksback hebben we niet in de selectie. Sinkgraven doet zijn best om zijn positie eigen te maken en het gaat hem ook steeds beter af, maar volgend seizoen moet hij concurrentie krijgen van een pure linksback. In de Eredivisie zie ik alleen geen optie voorhanden liggen, dus we zullen naar het buitenland moeten...

Klaassen is een topper en Klaassen is een held. Toch denk ik dat Ajax beter zal draaien met Van de Beek op zijn plek. Hij speelt minder diep en is dus een extra mogelijkheid in de opbouw voor zowel de verdediging als Schöne. We hebben dan met Ziyech, Schöne, Van de Beek, Nouri en De Jong echter maar vijf middenvelders en daar moet één bij. Waar Schöne en De Jong evenals Ziyech en Nouri strijden om een plekje, moet de extra middenvelder een concurrent zijn van Van de Beek. Het liefst iemand die ouder is dan twintig en over loopvermogen beschikt. Iemand uit de categorie Kobayashi/Nakamba/Ayoub wellicht?

Traoré gaat sowieso weg en het contract van Younes loopt in 2018 af. Laatstgenoemde begint de laatste tijd weer wat beter te spelen, maar ik zie geen noodzaak om zijn contract te verlengen. Dan houd je Kluivert en Neres over. Cerny lijkt voorbij te zijn gestreefd door Kluivert, die op zijn beurt nog lang niet klaar is voor een vaste basisplaats bij Ajax 1. Het lijkt mij dan ook het beste om hem te verhuren, aangezien hij nog altijd enorm getalenteerd is. Twee vleugelspelers is daarentegen vrij mager, dus er moeten nog twee bij. Ik dacht zelf aan het kopen van Jahanbakhsh en het huren van Musa.

De spitspositie is prima bezet met Dolberg en Cassierra. Ze misschien misschien ervaring, maar het Ajax van twintig jaar terug had de tieners Kluivert en Kanu als opties daar. Maar inderdaad, andere tijden etc.

Daarnaast: voeg Ricardo Moniz toe aan de technische staf. Hij schijnt oog te hebben voor innovatie en tactiek, zoals Van Gastel dat heeft bij Feyenoord (en waar ze daar de vruchten van plukken).

Tot zover mijn raad

21 maart 2017 om 00:15

OK, ik geef het wel aan Marc door. Bedankt!

Maar ik moet toegeven dat Alireza en Musa we goede opties zijn. Maar wie als linksback dan? Een Italiaan lijkt me wel wat, die worden allemaal geboren als verdediger en qua mentaliteit zit dat vaak wel goed. Iemand een idee?

Misschien is t wel beter om 3e te worden.Die laatste voorronde CL kom je toch bijna nooit door als NLse club en t zijn ook nog eens loodzware wedstrijden waardoor je in t begin van de competitie weer een hoop punten gaat verspelen.

Ik vind het wat goedkoop om binnen 4 dagen van een sterre team naar een vuilnisbak team te gaan.
De enige met wie ik het eens ben hier is Bruggink, ja voetbal is vaak saai. Zeker als een team solide verdedigers heeft.
Wat betreft het spel, Ajax speelt net als een Barca via de Coerver methode: gebaseerd op passing en pure (bal)controle. Wat mij betreft zouden veel meer clubs daar op mogen focussen. Maar wat ik mis bij Ajax is zoals Bruggink aangeeft een plan twee. Dolberg, Younes, Kluivert allemaal leuk om te zien in de aanval. Maar waarom niet een ouderwetse pinchhitter op de bank. Daar gebruikte ze in het verleden nog weleens Heitinga of Stam voor en Ajax kocht gewoon de beste spits van clubs als Utrecht of Roda die daar aan voldeden. Zelfs de huidige trainer van Roda heeft voor 500.000 een transfer gemaakt naar Ajax, maakte de winnende tegen PSV en zo werden ze kampioen. Yannis was echt geen Ajax spits, maar wel zeer bruikbaar.
En om heel eerlijk te zijn, ik denk dat dat probleem er haast eerder is vanwege de supporters dan de staf.

Als feyenoord het niet zo belachelijk goed had gedaan was ajax gewoon kampioen geworden. Ik vind het spel wel prima. Ajax speelt het zelfde systeem als Madrid en Barcelona alleen dan op een lager niveau. Maar wel met bijna alleen maar aanvallend ingestelde spelers. Als er volgend seizoen een rechtsback bij komt die aanvallend sterk is ala karsdorp zul je zien dat het voetballen een stuk beter gaat de rechtsbuiten beter gaat functioneren en de spits meer gaat scoren. Als ajax dit team bij elkaar kan houden ziet de toekomst er mooi uit

Maar het is toch al jaren zo dat als je ver komt in Europa dat ten koste gaat van de competitie, Feyenoord in 2002 toen ze Europa cup wonnen, az heeft het al meerdere jaren gehad en zo is het nu eenmaal. Meestal degene die 1xpwr week speelt word kampioen! En idd is het spel vooral tegen de kleintjes ver onder de maat en niet om aan te zien

Het is een feit dat Ajax stug blijft vasthouden aan een systeem. Zelfs nadat allang gebleken is dat tegenstanders die goede analyses maken, het inderdaad makkelijk weten te ontregelen.
Schrijnend is het product bij uitstek daarvan, Veltman. Die zit zo vast in het systeemdenken. De trainers vinden dat ideaal, maar ik mis de ruimte voor individuele klasse en het karaktervoetbal in de moeilijke wedstrijden.
Zelfs barca onder pep speelde in allerlei verschillende systemen. Bij Ajax hebben ze de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.

Daar hebben we Aadje weer, die draait ook met iedere wind mee!
Eerst is Ajax de ultieme favoriet en nu weer niet. Die vent veranderd iedere week.
Kijk, als je aan het begin van het seizoen wat roept en je draait dat ergens eind van het seizoen bij omdat je er naast zat, maar hij blijft aan de gang.
Ajax wisselt hele goede met slechte wedstrijden af, maar dat doen Feyenoord en PSV ook.

Aad de Mos heeft terecht een punt over het spel van Ajax. Ook ik had
gaandeweg het seizoen een beter en leuker Ajax verwacht, maar juist
het tegenovergestelde is het geval. In Europa doet Ajax het prima,
maar in de competitie en beker zwaar onvoldoende. En daarnaast
amper met aantrekkelijk voetbal. Lijkt nog steeds op het voetbal van
de laatste 2/3 jaar, ondanks met meer frivole spelers in het basiselftal.
Het grootste probleem bij Ajax in de Eredivisie is wedstrijdmotivatie.
Wat wel lukt (niet vaak!) tegen Kopenhagen, lukt nauwelijks in Nederland.
Daarnaast heeft Ajax een schreeuwend gebrek aan corrigerende routine.
Die meerwaarde is niet in punten uit te drukken. Conclusie? Samenstelling
van de selectie is weer eens niet op orde. En dat is in hoge mate Marc
Overmars aan te rekenen. Spelers beter maken en aantrekkelijk voetbal
spelen hoort bij het takenpakket van Peter Bosz, en daar is hij niet, of
amper, in geslaagd. Praatjes vullen nu eenmaal geen gaatjes......

Ajax heeft mij in ieder geval vanaf het begin niet kunnen bekoren.
Dat gelul dat ajax onder Bosz beter speelt dan onder de Boer heb ik ook nooit begrepen.
Voor mij spelen beiden trainers hetzeldfde spel, rondtikken terugtikken en kijken wanneer ze naar het doel van de tegenstander kunnen spelen. Zeer Saai spel.
Ik wil wel een uitzondering maken Ajax - Kopenhagen, toen heb ik weer ouderwets genoten.
Ach, men zal nu wel weer zeggen daar komen de negatieve geluiden, ik ben vanaf het eerste uur zeer kritisch op deze trainer geweest. nogmaals Bosz vind ik gewoon weg niet bij ajax passen.
Wij hebben een trainer nodig die de bravoure (amsterdam) uitdraagt en dat mis ik in het spel en ook bij de spelers.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren