Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Dolberg komt gewoon niet aan de bal en dat is te weinig voor een spits’

Laatste update:

Na een flitsende start van het seizoen, heeft Kasper Dolberg het even moeilijk bij Ajax. Willem Kieft vindt dat de jonge Deen te weinig brengt in de punt van de aanval van de Amsterdammers. Volgens de analist is de spits in sommige wedstrijden onzichtbaar, wat voor iemand op zijn positie niet kan.

/

“Natuurlijk heeft Dolberg heel veel kwaliteiten. Dat zie ik ook wel. Maar ik zie het soms ook hele wedstrijden niet”, stelt de oud-spits van onder meer Ajax en PSV bij het programma Rondo van Ziggo Sport. “Dan kun je wel zeggen: hij is jong. Maar we zijn allemaal jong geweest. Bij Van Basten zag ik bijvoorbeeld altijd weer die flits in een wedstrijd. Dolberg komt gewoon niet aan de bal en dat is te weinig voor een spits. Hij wint momenteel bijna geen duel."

“Ik vind dat Dolberg echt te weinig brengt. Dat is al maanden zo. Vorige week tegen Beugelsdijk, met alle respect of niet met alle respect, kon hij dan weer wat laten zien. Maar ik mis bij hem gewoon een bepaalde agressiviteit, felheid en wil om duels te winnen”, besluit de analist. Dolberg verzorgde afgelopen zondag in het gewonnen uitduel tegen Roda JC de assist op de openingstreffer van Davy Klaassen.

Ben jij het met Willem Kieft eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dolberg krijgt inderdaad weinig kansen, maar dat heeft deels ook met de vleugelspelers te maken. Ik heb juist het idee dat de keren dat hij bruikbare ballen krijgt, hij hier goede dingen mee laat zien, vooral qua balgevoel.

6 februari 2017 om 14:05

Ja, deels ben ik het met je eens, maar hij maakt naar mijn mening ook minder loopakties en prbeert zich veel te weinig vrij te lopen. Hij heeft natuurlijk nu wel veel meer verdedigers om zich heen omdat ze hem veel meer als een gevaar beschouwen. Maar hij moet echt een beetje gretiger worden want op dit moment, begint hij een beetje gelatenheid en desinteresse te vertonen.

6 februari 2017 om 14:14

Op het laatste punt na ben ik het wel met je eens. Hij staat ook wat dieper heb ik het idee, waardoor er wel met ruimte is voor de middenvelders, maar minder voor zijn acties. Ik vind hem echter wel erg gretig overkomen. Alleen daarbuiten (in interviews) lijkt hij misschien verveeld.

6 februari 2017 om 14:18

Als spits ben je ook afhankelijk van je buitenspelers en middenvelders, Ziyech speelde gister zeer matig en dat is toch een speler die de steekpasses kan geven maar gister was een bal over 5 meter vaak al te moeilijk, en dan heeft die nog de pech dat beide buitenspelers wel erg graag naar binnen trekken en de voorzetten waren gister ook niet echt van een hoogstaand niveau, verder mag Dolberg wel iets meer laten zien maar hij wordt ook weinig aangespeeld

6 februari 2017 om 14:37

Hij heeft een beetje hetzelfde probleem als Luigi Bruins ziet er leuk uit als het goed gaat, maar zijn gezicht toont geen enkele passie en dat lijkt dan op desinteresse. Sommigen noemen dat cool ik noem dat emotieloos.

6 februari 2017 om 15:00

Achja verlengt Ziyech die bal goed op Dolberg is het een 100% goal. Het hangt soms ook wel van toeval aan elkaar. En moet gezegd worden dat Ananou ook een erg sterke pot speelde. Zat als een strontvlieg op Dolberg (positief bedoeld haha)

6 februari 2017 om 14:54

Dolberg mist Traoré, die twee kunnen elkaar prima vinden. Het is dan wel te hopen dat Traoré het op zijn heupen krijgt. Met Traoré, Ziyech, Klaassen, Schöne en wellicht Neres heeft hij klasse spelers achter zich. Een stapje harder mag hij daarintegen best lopen. Verder steaalt de klasse er bij hem af. Geduld is in deze een schone zaak

6 februari 2017 om 14:54

Dolberg mist Traoré, die twee kunnen elkaar prima vinden. Het is dan wel te hopen dat Traoré het op zijn heupen krijgt. Met Traoré, Ziyech, Klaassen, Schöne en wellicht Neres heeft hij klasse spelers achter zich. Een stapje harder mag hij daarintegen best lopen. Verder steaalt de klasse er bij hem af. Geduld is in deze een schone zaak

Echt wat een onzin. Tegen Ado speelde hij goed, gister deed hij wat hij kon ook goed. Mooie pass op Nouri, bleef gewoon in de duels bezig.

6 februari 2017 om 14:50

Een meevoetballende spits is toch een vereiste bij Ajax? Milik kreeg een hoop commentaar over zich heen op dat punt. Die goals komen wel als Dolberg hard blijft werken.

6 februari 2017 om 14:57

Over 90 minuten kom je met 1 mooie pass. Is dat niet wat weinig?

6 februari 2017 om 16:52

Nee ik noem een gebeurtenis op, niet de highlights van zijn wedstrijd. Maar moet elk duel wat hij in gaat en wint worden uitgelicht? Zoals gezegd hij houdt de verdedigers continu, maar dan ook echt continu bezig waardoor er ruimte gecreã«erd wordt voor andere spelers om aan te sluiten (getuige de vele schoten uit de 2e lijn) en voetbalt ook goed mee. Voorbeelden zijn hiervan de pass op Nouri, de assist vorige week op Ziyech en de uitstekende controle op de borst waardoor Klaassen kon inschieten. Zo kan ik (alleen over deze 2 wedstrijden) bezig blijven, maar dit lijken mij voldoende voorbeelden.

6 februari 2017 om 15:05

Hij brengt gewoon te weinig. Jammer dat Ajax Huntelaar niet gehaald heeft. Verpietert bij Schalke. Huntelaar zou nu Dolberg moeten vervangen en Dolberg kan dan als invaller en komend seizoen als basisspeler weer vlammen. Nu is er geen enkele speler die hem vervangt.

6 februari 2017 om 16:24

Tjah, lekker makkelijk achteraf praten. Wat als Dolberg na de winterstop wel veel had gescoord zoals voor de winterstop? Dan was Huntelaar weer overbodig geweest.

6 februari 2017 om 16:53

Dolberg heeft in 2 wedstrijden 2 assists en 1 doelpunt gemaakt en tevens ook nog pech in de afronding gehad. Wat verwacht je nog meer van hem?

6 februari 2017 om 16:54

Met Huntelaar in de spits bij dit Ajax verlies je bijna wekelijks punten, gegarandeerd. Huntelaar is een pure afmaker die het moet hebben van aanvoer, die zou hij 0.0 krijgen, kan voor andere amper kansen creëren ( wat Dolberg wel doet ) laat staan voor zichzelf ( wederom Dolberg wel ) Dolberg is meer een valse spits als een afmaker en toch rekenen we hem daarop af. Blijf het bizar vinden. Met Dolberg erin zal dit team veel beter functioneren als met welke andere spits in de Eredivisie dan ook, puur omdat Dolberg zo gericht is op het meevoetballen en het middenveld in positie laten komen terwijl al de andere spitsen zelf hun goal zoeken. Dolberg is hoogstens anders, zeker niet slechter.

6 februari 2017 om 16:54

@sparta,

KJH is nog steeds bezig met zijn herstel. Daarna moet hij nog wedstrijdritme krijgen. Leuk een spits halen voor de laatste 5 wedstrijden van het seizoen ;x

6 februari 2017 om 17:00

Je hebt gelijk, dacht dat hij fit was maar simpelweg uit beeld. In dat geval kan m'n verhaal de prullenbak in!

Daar heeft Kieft wel een punt. Dat hij erg getalenteerd is, is een feit. Maar soms is het wel heel erg timide. Hij is heel hard gekomen deze jongen, ineens stond hij er, het was voor iedereen een verassing. Maar nu beginnen de verdedigers op hem te letten en krijgt hij minder de ruimte en daar heeft hij het duidelijk moeilijk mee.

6 februari 2017 om 14:56

Kieft heeft een aantal maanden geleden nog gezegd dat Dolberg meer talent heeft op die leeftijd dan Kieft zelf. Daar komt hij nu op terug.

6 februari 2017 om 16:23

Hier komt Kieft niet op terug. Hij vindt dat van Basten beter was, niet hij zelf. Als ik alle kwaliteiten op een rijtje zet die ik na de eerste wedstrijden hier en in de andere media over hem gelezen heb, is het nu maar povertjes.

Ze moesten deze jongen niet te snel brengen.Als ie op de bank belandt heeft ie geen vertrouwen meer

Dolberg is eigenlijk teveel overhypt. Het is een leuk spitje alleen voor Heerenveen of Groningen zou hij het wel goed doen. Voor Ajax komt Dolberg te kort. Daarom geloof ik niet echt in de titelkansen voor Ajax. Ajax heeft de titel al lang verkocht door Milik te verkopen en geen ervaren spits voor teruggehaald. Echt een gemiste kans van Overmars dit!

6 februari 2017 om 14:17

Tjonge jonge.. Dolberg staat er pas net. Hij heeft al hele mooie dingen laten zien. Dingen die je niet ziet van 'een spitsje van Heerenveen of Groningen'. Bovendien draait heel Ajax op dit moment niet echt soepel. Dat je denkt dat Ajax geen titelkansen heeft door Dolberg is echt de grootste onzin die ik vandaag gelezen heb. Dolberg was gisteren gewoon weer mede verantwoordelijk voor de belangrijke 0-1.

Altijd maar dat afkraken van eigen spelers als het even niet zo lekker loopt. Waarschijnlijk zei je een jaar geleden over Milik hetzelfde, terwijl je hem nu de hemel in prijst.

6 februari 2017 om 14:52

Hetgene wat men nu over Dolberg zegt, zei men een aantal seizoenen geleden ook over Zivkovic. Dolberg wordt met spelers als Kieft en Ibrahimovic vergeleken. Zivkovic werd met Kluivert vergeleken. Zo vreemd is de vergelijking van ajaxschone dus niet, aangezien Zivkovic nu ook slechts bij FC Utrecht speelt. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar je kunt ook niet uitsluiten dat Dolberg uiteindelijk bij een club als Heerenveen of Groningen terechtkomt.

Er zijn genoeg jonge spelers die in de afgelopen 5 jaar mooie dingen hebben laten zien. Dat wil niet direct zeggen dat het ook toptalenten zijn. Gezien de staat van het Nederlands elftal dacht ik dat we inmiddels wel slim genoeg waren om niet elk talent te bestempelen als toptalent. Helaas gebeurt het nog steeds net zoveel als twee jaar geleden en ja, ik weet dat Dolberg een Deen is...

6 februari 2017 om 15:02

Denk dat het AjaxLeeds erom gaat dat als het even wat minder gaat met een speler gelijk het vertrouwen in hem wordt op gezegt en dat ie van niveau Groningen is, ik kan geen 18, 19 jarige spits bedenken die week in week uit de show steelt en er ff 30 inlegt want dat is blijkbaar de maatstaf, deze jongen komt er wel maar wij (lees Ajax supporters) hebben weinig tot geen geduld zoals je hier ook weer leest, na zijn goede begin was Ajaxschone waarschijnlijk lyrisch en nu staat ie weer vooraan om hem de grond in te trappen om hem vervolgens weer te omarmen als die weer goals maakt.. Kortom, ga eens achter je club en spelers staan dat helpt meer dan alleen maar zeiken en zeuren

7 februari 2017 om 01:01

@robertkok

Maar als een speler even onbevangen speelt, is het gelijk een toptalent. Het gaat er niet om in welke vorm een speler verkeert. Het probleem is dat we in Nederland nog steeds denken dat als een 19-jarige speler goede cijfers weerlegt, het ook direct een absoluut toptalent is. Dat terwijl iedereen met een beetje voetbalverstand kan zien dat spelers als Dolberg nog ontzettend veel werk moeten verrichten om uberhaupt de Europese subtop te halen. Het zijn geen uitzonderlijke talenten terwijl sommige mensen anders willen doen vermoeden...

Hetzelfde met bijvoorbeeld Bazoer. Mensen zien hem bij Ajax spelen en denken direct dat het een toptalent is. Vervolgens debuteert hij in Oranje en kon overduidelijk het tempo en de handelingssnelheid niet aan. Vervolgens praat men over een dipje en als Bosz hem ook nog eens op de bank zet, is hij niets meer waard. Feit is nou eenmaal dat het voor Eredivisie-begrippen tegenwoordig grote talenten zijn, maar op elk ander niveau gewoon beperkte spelers zijn op dat moment.

6 februari 2017 om 14:48

Oooo maar als tie scoort was je uiteraard lovend of wat? Milik kreeg bakken met kritiek. Sterker nog, welke Ajax spits nou niet? Zelfs kjh, Suarez en Zlatan kregen kritiek. Kluivert (Patrick) volgens m'n pa ook hoor. Hij werd pas onsterfelijk na zijn goal in de CL finale. Hoewel ook daarna was er kritiek op allerlei zaken. Kortom: welkom in NL het land van zeuren, zeuren en nog eens zeuren...

7 februari 2017 om 01:07

Je zegt het zelf eigenlijk al. Kluivert speelt op zijn 18de al een CL-finale. Suarez had al ontzettend goede statistieken sinds hij in de Eredivisie kwam te spelen. Datzelfde geldt eigenlijk voor Zlatan. Verder had de Eredivisie destijds veel meer aanzien dan tegenwoordig. Zo bijzonder is het niet meer dat een jonge speler tegenwoordig indruk maakt in de Eredivisie. We draven de laatste tijd in alles teveel door. Echter is het ophypen van talenten wel een flink struikelblok gebleken de afgelopen jaren.

Hier heeft hij gewoon een punt. Het is nog allemaal net iets te braaf. Daarom zou het voor Ajax goed zijn wanneer er een ervaren spits (huntelaar) wordt aangetrokken waarvan Dolberg kan leren en zich op deze manier in de luwte kan ontwikkelen. Talent heeft hij zeker en ik denk nog steeds dat hij ver kan komen.

Wat me dan wel weer stoort is dat Marco van Basten erbij wordt gehaald. Marco is de beste spits Ooit die voor Ajax heeft gespeeld. Waarom moet hij meteen vergeleken worden met een grootheid van zijn kaliber? Je mag tegenwoordig al tevreden zijn wanneer een spits van het niveau Bas Dost doorbreekt.

Onzin, als hij wordt ingespeeld kaatst hij altijd de bal goed. Maar voornamelijk doordat zijn medespelers op de flanken in een te laag tempo spelen staat hij vaak al geparkeerd tussen twee centrale verdedigers. Ik heb alle vertrouwen in Dolberg, als Traore terug is en Younes naar de bank gaat dan zal het wel beter met hem gaan.

6 februari 2017 om 14:44

Dit snap ik dus nooit. In de eerste helft van het seizoen presteert hij met dezelfde opstelling uitstekend en kreeg Traore niets anders dan kritiek te verduren als hij wel speelde. Nu presteert Dolberg minder goed en is het ineens belangrijk dat Traore weer terugkeert. Feit is gewoon dat Dolberg gewoon een dipje heeft. Als je 19 jaar bent, is dat heel normaal. Letterlijk elk talent krijgt vroeg of laat zo'n dip.

Verder mag het best geadresseerd worden als een jong talent slecht speelt. Bij Ajax is er nou eenmaal een verwachtingspatroon. Dolberg is een goede spits en een goed talent, maar is er natuurlijk nog lang niet. Ik begrijp dan ook niet dat hij in zijn eerste seizoen al word vergeleken met de grote jongens. Laat hem eerst maar eens 2-3 seizoenen goed presteren.

6 februari 2017 om 14:59

Is het een dipje? Of was de periode oktober-november presteren boven normaal niveau?

6 februari 2017 om 15:01

Daar ben ik het niet mee eens. Dolberg speelde niet slecht. Hij kreeg nauwelijks een bruikbare bal. Maar als Nouri die laatste bal gewoon binnen schiet heeft hij aan t eind van de wedstrijd wel twee assists achter z'n naam staan. Younes en Ziyech die speelden slecht. Man wat heb ik me geergerd aan Younes, die komt nog geen lantaarnpaal voorbij. En z'n richtingsgevoel is net zo makkelijk te voorspellen als een vermogende ondernemer vlak voor de verkiezingen: hij kiest altijd rechts.
Punt bij Traore is dat hij veel meer dreiging heeft dan Younes. Ookal oogt het alsof hij alles op 80 procent doet hij houdt wel altijd z'n tegenstander bezig en komt altijd wel in scoringspositie waardoor Dolberg automatisch meer ruimte krijgt.
Geef Dolberg z'n kansen, als het elftal beter draait zal hij ook vanzelf meer rendement krijgen.

6 februari 2017 om 17:11

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen - op gisteren, en zelfs toen was hij met afstand beste aanvaller , na - hem slecht vinden spelen. Als je puur naar het spelen in teambelang kijkt is Dolberg zelfs geweldig bezig, de wedstrijden waar hij het meest met de grond gelijk gemaakt werd ( zoals Heerenveen ) won hij bijna alle duels, won hij meeste overtredingen op hele veld en creëerde ruimte en stond aan de basis van bijna elke kans. Maarja, hij scoorde niet of gaf een assist en dan speel je dus slecht en ben je onvolwassen hier. Gisteren zag ik hem gewoon 2 100% kansen creëren ( Nouri en Goal Klaassen ) terwijl hij zelf had gescoord als Ziyech die bal gewoon goed op hem terug legt, verder was zijn kaatsing weer goed en speelde hij in dienst van het middenveld. Toch schieten ze hem af op het feit dat hij weer niet zelf in de positie om te scoren komt ( waar hij bij goede keuze van de Beek en slechte bal van Ziyech ) er alsnog 2x doorheen was geweest. Ditzelfde fenomeen was in de A1, hij laat het team functioneren maar ze kijken alleen naar hem als een spits en niet al voetballer. Deze jongen is langer een middenvelder en vleugelspeler geweest als een spits en doet het daar nu geweldig voor Ajax. Schiet Ajax in zijn debuutseizoen makkelijk 10 extra punten erbij ( Neem een PEC, Puntje tegen Feyenoord, Punten tegen Roda in allebei de wedstrijden, ADO geeft hij het assist op de 1-0, Excelsior geeft hij een enorm knap assist en dan Europees doet hij hetzelfde ) maar toch krijgt hij een verwachtingspatroon dat niet te realiseren is. Als hij dit niveau van veldspel zijn hele carrière vol kan houden heb je hier gewoon een potentiële topspeler, overal worden deze spelers gekoesterd behalve in Nederland. Dolberg is aanvallend alles wat Ajax heeft op het moment, zonder hem zouden Klaassen en Ziyech het een stuk lastiger hebben. Ik grijp nu graag terug naar de goal van Ziyech tegen Celta uit assist Traore ( niet die uit assist Dolberg al is daar eigenlijk zelfde ) hier zag je een verdediger ( Sanchez ) een harde inspeelpass op Dolberg doen over een aardige afstand, Dolberg kaatst en opeens staan 3 spelers met gezicht naar de goal. Bal komt bij Traore, Dolberg trekt een gat achter hem waar Ziyech induikt, Traore passeert mooi en legt hem rustig in dat gat en Ziyech scoort. Deze kleine dingen heeft Dolberg bij bijna elke kans van Ajax als je erop gaat letten. Ik zag hier tegen ADO nog een mooi stukje over op FOX, misschien moeite waard op op te zoeken. De eerste kansen van de wedstrijd allemaal Dolberg bij betrokken, assist gewoon heel knap gedaan door Dolberg nu had hij dan geluk dat hij een onbelangrijke goal scoort voor de statistieken maar anders was hij die wedstrijd ook compleet met de grond gelijk gemaakt.

7 februari 2017 om 00:51

Uiteindelijk kun je een heel A4'tje vol schrijven met positieve punten van Dolberg. Sterker nog, dat kan bij meerdere jonge spelers in de Eredivisie. Feit is dat Dolberg een goede speler is, maar zeker geen uitzonderlijk talent. Dat is geen schande, maar deze jongen wordt nou eenmaal zo neergezet in de media. Als het dan wat minder gaat, word de kritiek vaak feller dan nodig is.

Je kunt vast nog wel meer positieve voorbeelden van Dolberg opnoemen, maar het feit blijft dat Dolberg gewoon een goed talent is in de Eredivisie. Als hij dan al wordt vergeleken met Ibrahimovic, is dat gewoon lachwekkend. Je hoeft geen uitzonderlijke speler te zijn om uit te blinken in de Eredivisie. Sterker nog, de afgelopen aantal jaren zijn er genoeg matige spelers geweest die opvielen in de Eredivisie en vervolgens keihard onderuit zijn gegaan. Het tegendeel is tot nog toe nauwelijks bewezen.

Verder zijn statistieken voor een spits gewoon erg belangrijk. Spelsituaties tellen niet als de spits niet direct betrokken is bij het doelpunt over een periode van 7 wedstrijden. Als je ontkent dat Dolberg in een dipje zit, is dat gewoon ontzettend naief. Ik concludeer simpelweg dat Dolberg niets meer dan een leuk talent is. Persoonlijk zie ik er geen topspits in in ieder geval.

7 februari 2017 om 00:58

@gloryunited

Dat is lastig te beoordelen, maar het is gewoon geen uitzonderlijke speler. Enes Unal heeft zo'n beetje dezelfde ratio en is ongeveer net zo oud. Het probleem is dat we in Nederland al snel denken dat dat soort jongens toptalenten zijn, terwijl er een reden is waarom ze in de Eredivisie spelen.

Onze topclubs worden nog steeds beoordeeld op hun geschiedenis en de spelers die daar spelen, hebben hetzelfde verwachtingspatroon. Echter mogen we toch wel concluderen dat een toptalent in de Eredivisie gewoon zeer indrukwekkende cijfers moet weerleggen om zijn waarde echt te bewijzen. Het Nederlands elftal is momenteel wel kenmerkend voor de status van de Eredivisie op een enkele uitzondering na.

Ben het wel deels met Kieft eens. Ik had ook liever wat meer felheid en agressie gezien bij Dolberg. Maar hij staat er ook pas net en misschien is hij wel iets te snel gebracht. Ik ben het niet eens met Kieft dat hij hem soms hele wedstrijden niet ziet. Ja, tegen Zwolle was hij behoorlijk onzichtbaar, maar in de andere afgelopen wedstrijden is hij toch wel degelijk belangrijk geweest voor Ajax. Hij was vaak een belangrijk aanspeelpunt en won ook belangrijke duels, creerde ruimte voor andere spelers etc. Dat je hem misschien niet zoveel ziet met scoringskansen komt ook om dat hij naar mijn idee lang niet altijd goed bediend wordt door zijn medespelers. Een voorbeeld was gisteren dat moment met die 3 tegen 1 situatie met Donny van de Beek. Als Dolberg die bal had gekregen dan hing hij gewoon in de touwen.

Laten we hopen dat Dolberg was meer in stelling wordt gebracht en wat nadrukkelijker aanwezig is in de toekomst. Dan kan dit een hele grote worden. De klasse en intelligentie druipt er in elk geval met vlagen vanaf.

Hij mist inderdaad felheid en agressiviteit in de duels. Aan de andere kant hebben we gisteren wel die flits van klasse gezien met die assist bij de 0-1. Zoveel spitsen in Nederland leggen hem niet zo terug. Wel is deze jongen gewoon overhypt, maar dat komt vooral door de media die al na 2 wedstrijden riepen dat hij in de winterstop niet te houden was. Hij heeft gewoon tijd nodig. Wellicht 2 a 3 jaar. Daarna kun je pas echt inschatten of dit echt zo'n groot talent is.

6 februari 2017 om 14:39

Dolberg is niet de eerste en zal ook zeker niet de laatste speler zijn die zo erg wordt opgehyped. Je zou denken dat mensen het wel leren na 5 jaar en 100 foutieve prognoses. Uiteindelijk zitten we hier in Nederland met welgeteld 0 absolute toptalenten, een paar aardige talenten. De rest is pure middelmaat gebleken.

Dolberg is een goede speler, maar ik snap niet waarom men hem nu al 'exceptioneel' noemt. Allereerst is hij dat simpelweg niet en dat is ook geen schande als je slechts 19 jaar bent. Ten tweede zijn er meer dan voldoende voorbeelden aanwezig van spelers die vroeg pieken en vervolgens stilstaan in hun ontwikkeling. Geduld is een schone zaak, zeker bij het inschatten van het potentieel bij een talent.

Hij is natuurlijk nog jong, maar ik vind zijn cijfers niet zo goed. 17 Wedstrijden in de basis, in 12 daarvan niet gescoord. Dat is voor de eerste spits van Ajax echt te weinig.

6 februari 2017 om 14:31

Voorafgaand het seizoen had niemand verwacht dat hij het zo goed zou gaan doen. Door de hype ( net zoals nu bij Kluivert) zijn de verwachtingen gewoon te hoog om waar te maken.

6 februari 2017 om 14:34

En zoals nu ook met Neres gebeurt voordat ie zn debuut gemaakt heeft. Die verwachtingen worden zo toch veelste hoog, idem ook voor Kluivertje gewoon lekker laten ballen we zien wel waar t schip strand.

6 februari 2017 om 15:08

@joker030:

Natuurlijk zijn de verwachtingen hoog. Maar dat moet ook als je een basisspeler bent van een club als Ajax.

6 februari 2017 om 17:02

@ cabinessence, dat heeft ook met het spel van Ajax te maken. Ik denk dat je weinig momenten kan opnoemen dat Dolberg kansen verprutst. Als die een goede kans krijgt zit die in 90% van de gevallen.
De Jong heeft bijvoorbeeld voldoende kansen, maar verprutst ze regelmatig en staat daardoor op zo'n laag gemiddelde. Ik denk dat als Dolberg dit seizoen 15 -20 maakt het zeker een geslaagd seizoen is voor hem als spits. Dan kan die volgend jaar doorgroeien naar 20+ en dan misschien in 50% van zijn wedstrijden scoren.

6 februari 2017 om 17:23

Als je puur over cijfers wilt praten; Eerste 2000' als prof: 12 doelpunten, 6 assist. Leeftijd 18/19. Pure cijfers, als je dan dieper op zijn kansen creëren en afmaken zelf heeft bij topcijfers. Enige wat ontbreekt is het zelf in positie komen wat dan weer te verklaren is door de manier waarop hij speelt, namelijk heel diep en balletjes terug leggen of breed geven als ze de bal heroveren. In balbezit staat hij in de dekking en zorgt hij dat het middenveld ( Klaassen en Ziyech ) op kunnen duiken.

Fysiek is het gewoon een speler met weinig kracht en modale lengte. Dan kan je beter op de flanken terecht komen of wellicht een linie naar achteren? Ik denk dat hij tegen clubs met fysiek sterke speler weinig aan de bak komt.

6 februari 2017 om 14:32

Ik vind hem fysiek juist erg sterk, hij is vaak moeilijk van de bal te krijgen en wanneer hij doordraaid met een speler in zijn rug is hij vaak sterker en speelt hij zichzelf vrij.

Deze onzin krijg je als je een speler van 19 jaar al gaat vergelijken met de grote spitsen die alles al hebben waargemaakt. Elk talent dat hier goed presteert, word zowel in de media als onder het voetbalpubliek opgehyped. Dolberg is een goede speler en heeft ook wel een zekere potentie, maar heeft geen uitzonderlijke kwaliteiten terwijl er genoeg mensen zijn die anders doen vermoeden.

Deze jongen kan daar niets aan doen en zal zich er op mentaal gebied doorheen moeten slaan. Dit zal niet zijn laatste mindere periode zijn, zeker niet op zijn leeftijd. Dit is pas de eerste test om te zien hoe goed Dolberg is. Schijnbaar willen we er met zijn allen nog steeds niet aan en denken we nog steeds dat elk goed presterend talent een absoluut toptalent is hier in de Eredivisie.

Laten we die gedachtegang vooral houden, dan is een wederopstanding van het Nederlands voetbal bijna onmogelijk. Allereerst moet het besef er eens komen dat het niveau van de Eredivisie dusdanig is, dat redelijke 19-jarige talenten het niveau gewoon kunnen bijbenen. Leuke talenten zullen dus al sneller uitblinken. Even ter verduidelijking: Ik vind Dolberg wel degelijk een goede speler, maar absoluut geen uitzonderlijk talent.

Het was niet eens een echte assist. Hij wilde de bal met de borst aannemen en werd toen in de rug gelopen waardoor de bal wegsprong en bij Younes terecht kwam. Het was absoluut niet bewust met de borst klaargelegd.

6 februari 2017 om 14:52

Best jammer dat je het allemaal zo goed ziet, maar dat je dan weer niet de juiste speler noemt waar de bal van Dolberg terecht kwam. Of Klaasen moet tegenwoordig zwart haar hebben natuurlijk.

6 februari 2017 om 15:57

Het was inderdaad Klaasen kon je dat niet gewoon zeggen zonder dat hele verhaal er omheen

Ach joh, een gemiddelde spits is pas echt op zn hoogtepunt als ie 27/28 is. Er zijn geen wereldspitsen van 19 jaar. Suarez was er op zijn 19e ook nog niet.

6 februari 2017 om 15:12

Dat had Ajax toch een ervaren spits achter de hand moeten hebben om de onvermijdelijke dip die een jonge spits krijgt op te vangen?

Het is ook erg gewaagd om met Dolberg als eerste spits te spelen zonder dat daar een ervaren spits achter staat om hem te kunnen vervangen. Niemand had verwacht dat Dolberg gelijk een heel seizoen de pannen van het dak zou spelen. Dolberg heeft talent maar is absoluut geen van Basten. Dolberg is een leuke voetballer die de potentie heeft om door te groeien tot de (sub) top van Europa maar dat is natuurlijk absoluut geen garantie.
Dolberg leeft met de last dat elke jonge speler die een bal 10 meter recht vooruit kan schieten bij Ajax gelijk krijgt omgehangen. Als een speler doorbreekt is het gelijk een absoluut toptalent die binnen drie seizoenen bij Real Madrid of Barcelona gaat spelen. Riedewald Bazoer en Tete als recente voorbeelden.
Laat Dolberg eerst eens topscoorder worden en een seizoen stabiel presteren voordat hij gelijk de hemel in geprezen wordt of volledig wordt af geschoten.

Niet eens, Dolberg is bijna altijd wel op een manier belangrijk, niet perse scoren maar bijvoorbeeld met een assist of door ruimte te creã«ren. Zou ook helpen als Younes wat minder probeerde alles zelf te doen.

Om een of andere reden blijf ik me verbazen over veel mensen. Na de goede start van Dolberg werd hij de hemel ingeprezen door 80%, nu wordt hij door diezelfde 80% weer overschat genoemd. Die jongen is 18 jaar en zal nog wel even in pieken en dalen presteren. Daarnaast is het wel makkelijk om hem kritiek te geven, maar heel Ajax loopt even iets minder. Je bent als spits toch vaak afhankelijk van jouw medespelers.

Dat oordelen na een goede pot of dat afzeiken na een goede pot.. Ongekend dat dit nog zoveel gebeurt in het wereldje van voetbal.

Niet mee eens. Vond hem tegen Ado goed spelen, goeie assist en een goal, buiten dat vond ik hem ook goed. Gister was Ajax als team niet zo goed, maar Dolberg toch belangrijk met zijn assist, en bijna nog een assist op Nouri. Ook vond ik dat hij met El Ghazi op rechts en Younes op links totaal niet goed bediend werd. El Ghazi was niet in vorm en Younes komt alleen maar naar binnen. Nu met Kluivert gaat dat al wat beter en ik denk dat Neres ook wel een speler is die kansen voor Dolberg kan creëren. Ik vind toch echt dat je Ziyech wat kunt verwijten, hij bediend Dolberg veel te weinig, daarin verwacht ik veel meer van hem, of denkt iemand hier anders over? Dolber is imo juist een speler die belangrijk blijft ondanks veel goals, ook omdat ik hem een goed aanspeelpunt vind.

6 februari 2017 om 17:32

Maar vergelijk de inbreng van Dolberg met die van de Jong, de jong is een afmaker en kapstok. Dolberg is juist een soort spelverdeler en kapstok, hierin schuilt het verschil. Dit is net zoiets als Bergkamp ( als CA ) met Huntelaar vergelijken, ik zou een type Bergkamp altijd boven een type Huntelaar verkiezen. Zelfs als je type Bergkamp er 15 maakt en 10 assists geeft en je type Huntelaar er 30 maakt. Puur omdat je een type Huntelaar ( De Jong ) moet voeren terwijl een type Bergkamp ( Dolberg ) net zo makkelijk op 40 meter van de goal als op 20 ervan voetbalt, maakt daarin niet uit of hij rechts aan de lijn staat of links aan de lijn. Beoordeel Dolberg als een voetballer in een systeem en niet als een spits op het scorebord, mensen lijken te vergeten dat Ajax moet scoren en niet Dolberg. Note: Ik vergelijk de kwaliteiten van De Jong en Dolberg niet met die van Huntelaar en Bergkamp, noemde deze namen om de uiterste duidelijk te maken. Gaat me hier niet over kwaliteit, slechts manier van functioneren op het veld.

Kieft heeft hier een punt. Die jongen staat vanaf dit seizoen pas in Ajax 1, speelt een aantal goede wedstrijden en meteen een enorm hoge druk en het verwachtingspatroon dat hij al de top is.
Altijd voorzichtig zijn met dit soort jongens, natuurlijk heeft hij talent, maar is 19, dus nog een lange weg te gaan. Was ook te verwachten dat er wedstrijden zouden komen waarin hij niet scoort of niet goed is, daar is hij jong genoeg voor. Kan zeker een hele grote worden, maar moet ook oppassen dat hij niet onder die druk bezwijkt, hoe rustig hij ook altijd oogt.
Maar ik vind dat ze over het algemeen voorzichtiger met grote talenten moeten zijn. Hoop dat dit bij Kluivert niet gebeurd, want zou toch mooi zijn als hij minimaal net zo goed als zijn vader wordt! Kunnen we bij Oranje ook wel gebruiken.
Maar zelfde geldt voor een Nouri, vd Beek en de Ligt, ook talenten, kan ook verkeerd uitpakken, want Tete en Riedewald komen ineens te kort terwijl dat ook super talenten waren.

Tuurlijk is Dolberg een toptalent , heeft in alle competities 31 wedstrijden gespeeld en was goed voor 12 goals en 6 assists en dat in zijn eerste jaar als speler van ajax1 .Buiten dat zie ik geen andere spits op die leeftijd die zo compleet is . Natuurlijk is t een talent die ook nog veel moet leren en natuurlijk gaat t op t moment wat moeizamer , maar dat is inherent aan jonge spelers.

Scoren is niet het allerbelangrijkste voor een jonge spits. Dat ie goed meedoet in het spel, anderen laat scoren, de centrale verdedigers stukspeelt is allemaal goed voor het team. Hij doet vanzelf de ervaring op om er te staan, wanneer ie er moet staan. Dat Ajax met veel andere buitenspelers speelt, helpt ook niet bepaald. Jammer dat Kieft zich onder druk voelde gezet om er maar iets van te zeggen... en dan met deze onzin komt.

6 februari 2017 om 17:33

Amen. Team gaat voor eigenbelang.

Dolberg is een aanvallende middenvelder, staat bijna nooit op de juiste plek als er een bal voor de goal komt. Is ook veel te klein en fysiek te zwak om spits te zijn.

6 februari 2017 om 17:34

Je weet dat Dolberg 1.85+ is toch? En fysiek voor een 19-jarige spits goed in elkaar steekt, enkel balans lijkt nog niet in orde maar puur fysiek zit het goed. Ben het wel met je eens dat het geen pure 9 is.

Wat een onzin, een paar weken terug vielen de "kenners" nog over elkaar heen om te zeggen en schrijven wat voor geweldig talent dit is en nu kan hij er niks meer van.
Als we gewoon eens allemaal zelf kijken dan ziet iedereen dat hij het helemaal niet zo verkeert doet bij Ajax, is nog niet zoals goed als suarez of huntelaar in het verleden maar hij is voldoende op het moment. Hij heeft het de laatste wedstrijden wat moeilijker omdat de verdedigers er alles aan doen om hem uit het spel te houden. En nog steeds is ie bij veel kansen betrokken.
Gewoon rustig blijven lekker laten staan en dan wordt ie alleen maar beter. En als ie af en toe wat minder is, vertrouwen houden en bedenken dat hij pas 19 jaar is.

Als hij wat meer aanvoer krijgt komt het wel goed dit jaar gaan nog een hele hoop plezier aan hem hebben

Ik zie wel een bepaalde mate van stoicijnsheid bij dolberg. Het echte vuur lijkt soms een beetje te ontbreken. Al overdrijft kieft wel een beetje, vorige week een doelpunt en gisteren een assist.

Iemand bekend met das phantom? Makaay anyone?
Een succesvolle spits hoeft niet continue te trekken en te sleuren, aanwezig te zijn. Er zijn verschillende type spitsen, voor verschillende tactieken.

6 februari 2017 om 18:55

Inderdaad. Daar dacht ik ook gelijk aan. Alleen speelt de manier van spelen hierbij ook een rol, hoewel dat ook wel eens wordt overtrokken. Ajax wou Makaay ooit zelf nog halen en toen speelde ze hetzelfde als nu met drie voorin.

Straks als Traore weer mee doet gaat hij het weer beter doen. Nu moeten ze ook weer traore gaan verdedigen waardoor Dolberg weer ruimte krijgt.

Azijn zeikers wacht maar af dit wordt een fantastische spits.
Hij is zo verschrikkelijk slim!
En of die kieft zo'n actieve speler was!
Balletjes afwachter eerste klas.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren