Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

PSV investeert miljoenen: ‘Op niveau Oranje geraken'

Laatste update:

Waar bij Ajax het ene na het andere talent doorbreekt in het eerste elftal, gaat dat bij PSV minder vlot. De Eindhovenaren willen meer eigen talent in de hoofdmacht en investeren daarom steeds meer in de jeugdopleiding. Dit jaar wordt De Herdgang op de schop genomen. Het trainingscomplex van de Nederlandse topclub wordt voor negen miljoen euro verbouwd.

/

De Herdgang krijgt een mini-stadion voor Jong PSV en de jeugdteams krijgen moderne voorzieningen tot hun beschikking. Alles met als doel om meer talent de stap naar het eerste elftal te kunnen laten maken. "Vanuit een achterstand zijn we vijf jaar geleden heel hard aan de slag gegaan daarmee", zegt directeur Toon Gerbrands in De Telegraaf. "Vorig jaar hadden we elf van de 23 spelers die uit de eigen jeugdopleiding kwamen, dit jaar tien. Maar wij vinden dat op termijn de helft van die jongens ook nog eens moet gaan spelen in het eerste elftal. Dit is een proces dat tijd nodig heeft."

Barcelona wordt door Gerbrands als voorbeeld genomen. "We zijn ooit bij FC Barcelona geweest en daar kregen we ook te horen dat zoiets zeker vijf jaar duurt. We vragen van deze jongens dat ze op het niveau Nederlands elftal geraken en daarvan kun je niet zomaar een blik opentrekken. Maar er wordt hard gewerkt om weer een paar toptalenten op dat niveau te brengen."

Heeft PSV over vijf jaar de beste jeugdopleiding van Nederland?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Erg goed van PSV dat ze investeren in de jeugdopleiding. Ik lees in dit bericht veel over moderne voorzieningen in de opleiding, maar wordt er ook gedacht aan bekwame trainers etc? Deze vormen mijn inziens de basis.

17 januari 2017 om 07:59

Daar zijn ze ook mee bezig hoor, bij de meeste jeugdteams heb je nu een ervaren trainer en een oud spelers als v Nistelrooij, v Bommel.

17 januari 2017 om 08:04

Ben ik helemaal met je eens. Daar vorm je de basis. Verder is visie ook heel belangrijk (begint alles bij). Wat wil je in welke leeftijdscategorie op welke manier de jeugd leren. En aansluitend bij die visie zoek je de juiste mensen en de juiste trainers. Eigenlijk moet je de beste trainers bij de jongste jongens zetten. Want daar vorm je de basis van de spelers.

Het helpt PSV natuurlijk niet mee dat ze in een gebied zitten waar vrij veel voetbalclubs zitten. Dan is scouten ook lastiger.

17 januari 2017 om 08:17

Scouten lastiger? Juist niet. Er zijn veel voetbalclubs maar dat zijn geen concurrenten van Psv. Spelers als Locadia en Lammers zijn op jonge leeftijd al weggeplukt bij Willemii en zo zijn er tal van spelers die bij lokale clubs worden opgepikt tussen hun 12e en 16e. Willemii kan nooit hetzelfde bieden op sportief en financieel vlak wat PSV kan bieden. Dit is eerder een luxe dan een last voor Psv.

17 januari 2017 om 09:41

@filip

Visie is daarbij inderdaad het belangrijkste. Je kunt wel heel veel geld in je opleiding steken, maar als je de talenten niet voldoende ruimte geeft om zich te ontwikkelen en voldoende speeltijd geeft, kun je het geld net zo goed meteen in het afvoerputje gooien. Als PSV inderdaad die kant op wil, zal er een cultuuromslag in het denken teweeg moeten worden gebracht en het wordt interessant om te zien of men daar in zal slagen. Vaak zie je bij clubs als Psv, bij wie het opleiden niet in het DNA zit, dat ze weer terug grijpen naar de oude politiek als de nieuwe niet direct resultaat oplevert. Om een dergelijke cultuuromslag te kunnen maken, is tijd en geduld nodig en ik ben benieuwd of men dat kan opbrengen. Bij Ajax omhelsde iedereen in het begin met volle overtuiging en veel enthousiasme het Plan-Cruijff, maar men heeft uiteindelijk niet het geduld kunnen opbrengen om het moment af te wachten tot het zijn vruchten ging afwerpen, waardoor het van het oorspronkelijke plan niet veel meer over is. Het is nog slechts een slap aftreksel van wat Cruijff voor ogen had. Het gevolg is dat de club de grote talenten een voor een moet laten gaan omdat er onder de nieuwe trainer onvoldoende perspectief voor ze is. Bazoer is al weg, El Ghazi staat op de nominatie om weg te gaan. Tete weigert om bij te tekenen en moet daarom binnenkort verkocht worden om te voorkomen dat hij gratis de deur uitloopt. En Riedewald zal ook niet lang genoegen blijven nemen met een plaats op de reservebank zonder veel uitzicht op speeltijd. Daarmee zeg ik niet dat Peter Bosz een slechte trainer is, maar dat zijn beleid om vooral te kiezen voor aangekochte spelers het Plan-Cruijff geweld aandoet. Het is niet zo moeilijk om revolutionaire plannen te maken, maar vasthouden aan je visie en die plannen ook daadwerkelijk uitvoeren, is duidelijk een heel ander verhaal.

17 januari 2017 om 09:57

Het verhaal leest leuk weg, maar klopt natuurlijk van geen kant. Hoe oud is het plan-Cruijff? Hoe lang zit Peter Bosz bij Ajax? Daar gaat het al mis. Dat er momenteel minder jeugdspelers in het 1e spelen dan aan het begin van het seizoen is maar een momentopname. Met Klaassen, Veltman en zelfs Dolberg en Onana heb je gewoon 4 spelers die vanuit een lager elftal doorgestroomd zijn. Verder gaat het puur om vorm een specifieke kwaliteiten die bepalen wie er spelen. Ik stoor me meer aan jonge spelers die ongeduldig zijn en het probleem niet bij zichzelf zoeken.

17 januari 2017 om 10:37

@gdoxu

Het spijt me, maar ik kan je totaal niet volgen. Wat heeft het er mee te maken, hoe oud het Plan-Cruijff is en hoe lang Peter Bosz trainer is?.

Speerpunt van het plan-Cruijff was dat de jeugdspelers op zijn minst uitzicht op speeltijd hebben en dus perspectief hebben en daar is voor de meesten van hen geen sprake van. Peter Bosz kiest voor resultaat en dat is zijn goed recht, maar met het Plan-Cruijff heeft dat niets te maken. Als het Plan-Cruijff was gevolgd was er geen middenvelder gekocht, terwijl er al tien waren. Dat jij je stoort aan jonge spelers omdat ze niet ongeduldig zijn, toont aan dat je niet veel mensenkennis hebt. Omdat ongeduld net als wispelturigheid, wisselvalligheid en flegmatiek kenmerken zijn die bij jeugdigheid horen als de boeg bij het schip. Ieder speler van die leeftijd heeft daar last van als hij niet speelt en geen enkele speler van die leeftijd zal het probleem bij zichzelf zoeken als hij daar niet op gewezen wordt. Omdat hij daar op die leeftijd nog niet het inzicht voor heeft. Een jonge speler heeft het veel te druk met zichzelf om zich in het veld met de prestatie van zijn leeftijdgenoten bezig te houden. Omdat het hem daarvoor nog aan ervaring ontbreekt. Bij een elftal dat voornamelijk uit talenten bestaat, is wisselvalligheid het grootste probleem als er continu gepresteerd moet worden. Het Plan-Cruijff heeft derhalve alleen kans van slagen bij een lange termijn visie en niet als de focus uitsluitend is gericht op de ranglijst. Het is onzin om spelers te verwijten dat ze ongeduldig zijn als ze moeten concurreren met spelers die wel over voldoende ervaring beschikken. Om de concurrentie aan te kunnen gaan, zullen ze zich moeten verbeteren en daarvoor zullen ze aan spelen moeten toekomen omdat dat op de reservebank niet gaat lukken. Als een jonge speler niet aan voldoende speeltijd toekomt, komt hij stilte staan in zijn ontwikkeling en het pleit juist voor hem als hij dat niet laat gebeuren en voor zijn eigen belang op komt. Het is belachelijk om hem daarvoor te veroordelen. Ajax heeft veel jonge talenten onder contract staan en omdat de trainer er maar 11 mag opstellen, kunnen die uiteraard niet allemaal spelen. FdB was een echte Ajacied en die liet de ontwikkeling van de Ajaxtalenten meewegen bij het bepalen van de opstelling. FdB was daarom uitermate geschikt als trainer in het Plan-Cruijff. Peter Bosz heeft geen Ajaxverleden en houdt daarom nauwelijks rekening met de ontwikkeling van zijn spelers. Hij stelt gewoon het sterkste elftal op. Dat is zijn goed recht en ik zal de laatste zijn om dat te veroordelen, maar met het Plan-Cruijff heeft dat niets te maken. Volgens het Plan-Cruijff moet een talent dat is overgeheveld naar de eerste selectie op zijn minst perspectief en uitzicht op speeltijd hebben. Peter Bosz heeft zelf in de media laten weten dat Bazoer prettig was in de omgang en dat er niets was aan te merken op zijn trainingsarbeid. Toch kwam hij onder PB zelfs niet meer toe aan warmlopen en dan kun je dus gewoon spreken aan een gebrek aan perspectief. En datzelfde geldt voor Riedewald en Tete. Het is belachelijk om een jonge speler ongeduld te verwijten en hem te suggereren dat er iets mis is met zijn mentaliteit, terwijl hem zelfs de mogelijkheid wordt ontnomen om zich met zijn concurrenten te meten. Dan heeft hij alle gelijk van de wereld om voor zichzelf te kiezen en zijn heil elders te zoeken.

17 januari 2017 om 10:53

Dolberg is inderdaad vanuit een lager elftal doorgestroomd maar hij kwam twee jaar geleden pas naar Ajax en heeft dus niets met de opleiding te maken.
Onana zit ook net twee jaar bij Ajax en Ajax had zo weinig vertrouwen in hem dat ze zelfs een geblesseerde keeper huurden die de plek van Onana over kon nemen. Onana bleek echter al beter dan Ajax zelf verwachtte en dat is de reden dat ie er nu nog steeds staat.
Scepticus heeft gewoon gelijk, Bosz stelt de sterkste spelers op en dat is zijn goed recht. Gevolg is wel dat je enkel met Klaassen en Veltman zelf opgeleide spelers rond hebt lopen, de rest is aangekocht.

17 januari 2017 om 18:58

De jongens van het plan Cruijff komen er nu pas aan. Van de Beek, Nouri, Clement, Cerny, Kluivert, de Ligt en in zekere zin ook de Jong. Van die jongens gaan er 3 of 4 in het eerste spelen. Laten we nog even wachten voordat we de trekker overhalen.

17 januari 2017 om 08:07

Als je gaat investeren in jeugdspelers dan moet je ook all the way gaan. Jong-PSV moet professionaliseren zodat men daar op vele vlakken al voorbereid kan zijn voor het echte werk. Bij Ajax zie je dat spelers die een jaartje bij jong Ajax hebben gespeeld fysiek erg sterk zijn en mentaal behoorlijk stabiel zijn. Maar daarnaast moet er bij PSV meer kansen voor jeugdspelers komen. Het is een goede zaak dat PSV geen vervanger haalt voor Narsingh omdat men vertrouwen uitspreekt in Bergwijn. Maar als een Sam Lammers na een dramatische periode van de Jong nog steeds geen enkel minuutje krijgt, waarom ben je dan nog spelers aan het opleiden?

17 januari 2017 om 08:56

Ook als je 'all the way' gaat dient er een verandering plaats te vinden, zoals ze bij Barcelona aangaven duurt dit een aantal jaar. Verder, men kan wel hard roepen om Sam Lammers, maar Cocu werkt dagelijks met de jongens, die zal vast zien dat Sam Lammers niet gaat brengen waar men op hoopt. Het is niet zo dat iedere spelers maar naar de basis moet worden geschoven omdat hij goed presteert bij Jong.

Prestaties zijn ook iets vertekent door een wedstrijd viermaal te scoren. In de overige 15 wedstrijden vond hij namelijk maar 6 keer het doel.

17 januari 2017 om 09:01

Zoiets duurt jaren inderdaad. Je kunt niet van de 1 op de andere dag een goed lopende jeugdopleiding hebben. Maar het is wel een heel goed teken dat PSV de intentie heeft om daar naartoe te gaan. Wat betreft Lammers heb je misschien wel gelijk maar ook hier gaat het om de intentie. PSV huurt liever een Zinchenko en een van Ginkel dan dat ze eens iemand van jong PSV de kans geven. Je kunt wel veel investeren maar als je puntje bij paaltje een hoofdtrainer hebt die jeugdspelers niet opstelt dan heb je er nog niks aan. De totale visie moet kloppen dat bedoel ik met all the way gaan.

17 januari 2017 om 10:58

Ajax huurde een geblesseerde keeper omdat ze van Onana niet veel verwachtten. Die bleek uiteindelijk veel beter dan men dacht.
Jeugdspelers krijgen genoeg kansen, als ze goed genoeg zijn. Dat is bij PSV zo en dat is bij Ajax zo. Dat is bij elke club zo. Zoveel eigen jeugd speelt er nu ook weer niet bij Ajax in het eerste.

17 januari 2017 om 12:30

Hangt natuurlijk ook puur van het beschikbare talent af hã¨. Ajax heeft Traore gehuurd, waarom hebben ze niet gewoon Cerny of Kluivert als vaste buitenspeler gebruikt?

Juist, omdat ze hun nog niet geheel klaar achtten voor een heel seizoen basis te spelen. Je moet die jongens rustig brengen.

Hangt puur van de situatie af. Feyenoord moest jaren geleden gedwongen jeugd gebriuken, achteraf heeft dat goed uitgepakt (gelukkig). Had ook de andere kant op kunnen gaan.

17 januari 2017 om 11:58

Dat is heel goed. Aan de andere kant geeft PSV wel een dubbel signaal af, door Siem de Jong en nu weer van Ginkel te huren, i.p.v. talenten van Jong Psv, dat het erg goed doet in de Jupiler Leagye, door te schuiven. Eigen talent krijgt nauwelijks kansen bij Psv. Brands en Cocu moeten een keer durf tonen en vertrouwen op eigen jeugd.

Daarnaast ga je niet beter voetballen wanneer je accommodatie van goed naar uitmuntend gaat. Het significant verhogen van het jaarlijkse budget van de opleiding levert meer op.

Dat gaat niet lukken. Er is gewoon geen talent genoeg om alle clubs van toptalenten te voorzien. In Nederland worden de beste talenten afgeroomd door vnl. Engelse clubs. Dan moet je talenten uit het buitenland aan gaan trekken, maar daar is heel veel concurrentie. Nederlands elftal niveau zal ook een hele klus worden, want het Nederlands elftal heeft maar 20 tot 24 spelers, die zullen voor het grootste deel bij buitenlandse clubs spelen. De Nederlandse competitie wordt steeds onbelangrijker.

17 januari 2017 om 07:56

Maar je kan ook een speler opleiden die op latere leeftijd vaste waarde van Oranje wordt. Kijk naar bijvoorbeeld Sneijder, jarenlang vaste waarde bij Oranje en komt uit de jeugd van Ajax. Toch iets om trots op te zijn als opleiding zijnde.

17 januari 2017 om 18:12

Maar dat soort spelers zijn zo schaars! Sneijder had dat altijd al in zich en is echt groot geworden bij Inter. Maar als 18-jarige debuteerde hij al in Oranje.... Natuurlijk kan Ajax trots zijn op Sneijder. Maar echte toptalenten zijn zo schaars. Daarvan lopen er per leeftijdsjaar maar 1 of 2 rond, in een topjaar hooguit 4, dus die worden verdeeld over Ajax, Feyenoord, Psv, AZ, Heerenveen en Vitesse. Daar kun je gewoon geen half elftal mee bouwen.
Daarbij heeft Oranje een paar mindere generaties gehad waardoor een aantal spelers, ook door blessures, jong hun debuut heeft kunnen maken. De meeste posities in Oranje zijn nu wel blijvend ingevuld, deze spelers die daar nu staan spelen voornamelijk in het buitenland, maar kunnen nog jarenlang mee. Dan moet een jeugdspeler zo waanzinnig goed zijn om iemand er uit te spelen, dat is nauwelijks haalbaar. Er wordt echt geen jeugdspeler naar Oranje gehaald om bijvoorbeeld in de verdediging te spelen. Virgil van Dijk en Daley Blind kunnen daar nog vele jaren vooruit, net als Wijnaldum en Strootman op het middenveld. Alleen in de aanval is er versterking nodig om op termijn Robben te vervangen.

17 januari 2017 om 08:01

Tegenwoordig is het volgens mij niet zo heel lastig om spelers op te leiden voor het Nederlands elftal aangezien het niveau niet heel hoog is.. Als Psv gewoon echt serieus met de jeugd om gaat en ze ook kander geeft ipv alleen bij het 1ste op de bank/tribune zitten zullen de tootalenten eerder blijven, nu zitten er wel redelijk veel bij het 1ste maar spelen er maar weinig

17 januari 2017 om 11:00

@roberkok:

De jeugd krijgt bij PSV gewoon kansen hoor. Zou niet weten waar men het vandaan haalt dat PSV de eigen talenten te weinig kansen biedt. Clubs die de naam hebben eigen jeugd de kansen te bieden spelen ook regelmatig met een gekocht elftal.

17 januari 2017 om 11:15

Wie krijgt er bij Psv de laste jaren dan echt de kans en dan heb ik het niet over 5 minuten invallen zoals met Lammers tegen Excelsior, maar dan heb ik het over spelers die regelmatig spelen, dan heb je alleen Brenet, Zoet en Bergwijn

17 januari 2017 om 11:20

Hendrix heeft bv al meer dan 100 wedstrijden in de ED en CL gespeeld maar als je geblesseerd bent is het lastig spelen.
Jeugd krijgt echt wel een kans maar moet wel goed genoeg zijn, zoals bij elke club.

17 januari 2017 om 11:24

Ja maar Hendriks heeft al wel 2 keer moeten toekijken hoe er spelers op zijn positie worden gehuurd. Ze vertrouwen hem niet terwijl hij het gewoon goed doet.

17 januari 2017 om 18:14

Maar dat niveau was tijdelijk laag. Ondertussen komen er steeds meer spelers die wel Oranjewaardig zijn. Er zal echt meer gekeken worden naar spelers bij zo groot mogelijke buitenlandse clubs.

17 januari 2017 om 08:11

@maya, tuurlijk kan dat wel. Jij hebt de jeugd van Ajax zeker nog nooit zien spelen? Dat zijn talenten waar de jeugdtrainers van Barcelona hun vingers bij aflikken. Als je flink investeert, jeugdspelers goed begeleid op mentaal en sportief gebied, ze een duidelijk traject kunt schetsen en ze financieel een mooi bedrag kunt bieden dan vliegen ze echt niet zomaar overal naar toe hoor. Of denk jij dat er nooit iemand van Man City met een zak geld voor de voordeur van familie Nouri heeft gestaan?
Probleem is dat men vaak niet al te veel wil investeren in de jeugd terwijl dat nou juist de sleutel tot succes is voor Nederland.

17 januari 2017 om 08:58

@afcavosje

Er zijn anders genoeg spelers die wã£â©l voor het grote geld gaan. Denk aan Fosu-Mensah, Bruma, Rekik, Ebicilio, Chong, R. Kongolo etcetera. Waarbij bij Fosu-Mensah, Ebicilio, Chong en R. Kongolo gewoon is bewezen dat de ouders een smak geld hebben gekregen.

Niet iedere speler is daar gevoelig voor, maar wat mij opvalt is wel dat zodra ze naar en grote club gaan dat ze allemaal maar roepen 'maar er was geen plan!'. Vind ik raar. Het plan is simpel: Hoe beter jij je ontwikkelt, hoe eerder je de kans krijgt op een hoger niveau.

17 januari 2017 om 09:07

Kijk financieel kunnen we in Nederland nooit mee met bedragen die in Engeland worden gegeven aan jeugdspelers. Maar wij hebben wel een andere troef en dat is dat men sportief de beste opleiding ter wereld kan hebben en veel eerder de kans krijgt op het hoogste niveau. En dan heb ik het niet over wedstrijdjes bij jong Ajax, maar ook het eerste elftal, CL en EL. Als spelers dan nog steeds voor het geld kiezen dan moet je ze gewoon laten gaan want dan hebben ze ook niet de juiste mentaliteit.

17 januari 2017 om 09:53

Zucht. Heb je afcavosje weer met zijn bewering over beste jeugdopleiding ter wereld. Voor de zoveelste keer: Ajax is niet uitgeroepen tot de club met de beste jeugdopleiding ter wereld.

Dat je trots bent op jouw favoriete club is jouw goed recht, maar ga niet constant onwaarheden verkondigen.

17 januari 2017 om 10:12

@sammerens, het gaat er toch niet om wie er wordt uitgeroepen tot beste jeugdopleiding? Dat is subjectief en totaal niet meetbaar. Welke club heeft al jaar en dag de meeste prof-spelers voortgebracht ondanks dat ook wij worden leeggeroofd door buitenlandse clubs? Welke club word als een blauwdruk gebruikt voor alle jeugdopleidingen? Je kunt mij veel wijs maken maar niet dat Ajax niet 1 van werelds beste jeugdopleidingen heeft.

17 januari 2017 om 10:16

@afcavosje:

Wie is dat via Nederland uit de jeugd de laatste tijd nog bij de echte wereld top gekomen?

Alleen de Belgen centraal achterin en Eriksen. En zelfs die zitten niet bij de wereld top. Blind, kan hetniet aan, Depayniet, Clasie niet.

de Vrij en van Dijk hebben nu de meeste kans, maar die hebben flinke stappen gezetjuist in het buiteland. Wij gelovenhier iets te veel dat wij goed kunnen opleiden. Barca, Real en de Engelse teams kunnen dit stuk voor stuk net zo goed als de Nederlandse top.

17 januari 2017 om 10:24

@capis, we hebben na de generatie de Jong, Heitinga, Sneijder en van der Vaart een aantal magere jaren gehad dat klopt. Maar als je nu in de jeugdelftallen gaat kijken dan zie je echt wel dat de kwaliteit van de jeugdspelers een heel stuk hoger ligt. Waar een paar jaar geleden spelers als Menig, Ligeon, Castellion en Bodul het niveau niet haalde waar men op hoopte zie ik nu genoeg spelers rondlopen die wel gaan slagen.
Daarnaast levert de opleiding ook in de magere jaren nog talloze prof-spelers af. De van Bastens, Kluiverts, Rijkaards en Bergkamps zitten er misschien niet tussen maar als je rondkijkt in de Eredivisie zie je bij vrijwel iedere club éã©n of twee spelers rondlopen met een Ajax verleden.

17 januari 2017 om 10:54

@sammerens

Ajax staat buiten Nederland bekend als een van de beste, zo niet de beste opleiding ter wereld. De verkiezing die jaarlijks in NL wordt gehouden staat daar volkomen los van. Die verkiezing is vooral een aanmoedigingsprijs en zou haar doel volkomen voorbij schieten als ze ieder jaar aan dezelfde club wordt toegekend. En de uitslag van een dergelijke verkiezing heeft natuurlijk alles te maken met hoe die is ingericht en wat de criteria zijn.

De titel beste opleiding van de wereld is net zo subjectief als de verkiezing van de beste speler van het jaar omdat je er van mening over kunt verschillen en omdat het afhankelijk is welke criteria je hanteert. De titel beste opleiding van de wereld is een eretitel die aangeeft dat je als club goed bezig bent, meer waarde heeft die niet. Dus muggenziften of de claim van @afcvosje daarop terecht is of niet, dient geen enkel doel. Velen geven hem gelijk en anderen niet. Dan wordt het een welles-nietes-verhaal dat je eindeloos door kunt voeren, maar geen enkele zin heeft.

17 januari 2017 om 11:20

@afcavosje,

Als het er niet om gaat, waarom loop je het dan in vredesnaam echt constant te verkondigen? Wel grappig dat je het nu snel nuanceert en roept dat het een niet meetbare en subjectieve bewering is. Dat is juist wat ik jou in diverse eerdere topics aan het verstand probeerde te krijgen.

Dat Ajax een prima opleiding heeft wordt niet betwist.

Dat je momenteel allerlei spelers in de jeugd ziet lopen die wel gaan slagen zegt me niet zo veel eigenlijk. Dat wordt eigenlijk constant wel beweerd, maar feit blijft dat velen de overstap van jeugd naar senioren niet vlekkeloos weet te zetten.

Dat er bij iedere andere Eredivisieclub wel 1-2 spelers met Ajax verleden rondlopen zegt verder weinig. Ajax heeft dit seizoen ook weer iets van 10-12 spelers uit de jeugdopleiding van een andere Nederlandse BVO gekaapt. Daar mag je van aannemen dat het spelers zijn die er bovenuit steken. Als die jongens het straks niet redden en weer terug gaan naar een lager aangeschreven club, krijgen ze het stempel Ajax product. Moet je daar dan trots op zijn als ze in feite gewoon mislukt zijn?

Dat maakt de kritiek op jonge spelers die de overstap naar de top maken en het niet redden zo frappant. Wordt een van Aanholt, die gewoon al jaren basis speelt in de Premier League en Oranje international is, aangewezen als mislukking, zo worden spelers die een beetje meehobbelen bij clubs in het rechter rijtje van de Eredivisie ineens genoemd als voorbeeld dat de opleiding hier toch echt wel heel goed is.

17 januari 2017 om 11:27

Blind kan het niet aan? Staat bijna altijd basis onder mourinho, waar haal je dat nou weer vandaan.

Verder zijn strootman, de vrij en in mindere mate van dijk gewoon spelers die zich kunnen meten met de wereldtop.

17 januari 2017 om 12:25

@sammerens, je doet nu net alsof ik een prediker ben die op voetbalzone het geloof van de Ajax-opleiding persoonlijk constant aan het verkondigen is... Ik zou mezelf hier zeker tot aan trainingsmethodes moeten gaan verantwoorden waarom Ajax 's werelds beste opleiding heeft? Ik deel de mening van Scepticus hierboven volledig, hierover kun je eindeloos en vooral zinloos door discussiã«ren door feiten in een ander perspectief te stellen. Daarnaast gaat het hier helemaal niet over Ajax maar over PSV en het nut van investeringen in jeugdopleidingen.

Om even on-topic te blijven stel je wel een interessant punt en dat is de overstap van jeugd naar het eerste elftal. Dit is inderdaad een fase waarin talenten die jaren lang een grote toekomst werd voorspelt volledig kunnen afgaan of spelers die jarenlang meelopen maar niet bijzonder zijn ineens een stap naar het eerste kunnen maken. Doordat Ajax en PSV voortaan in de jupiler league spelen wordt de stap naar het professionele voetbal al vele malen geleidelijker gemaakt. Als PSV nu nog meer gaat investeren in een complex zullen zij hun jeugdopleiding echt naar een veel hoger niveau kunnen brengen.

17 januari 2017 om 14:50

Blind is toch echt minder en minder aan het spelen hoor. Darmian en ook Shaw spelen steeds meer en meer.

17 januari 2017 om 15:04

@asroma8,

Klopt. Blind is allang geen basisspeler meer en gedurende het seizoen steeds verder weggezakt in de pikorde. Gedegradeerd tot vijfde keus centraal achterin en derde keus op linksback.

Shaw speelt niet meer en meer maar is eigenlijk gewoon eerste keus als linksback. Hij is echter het hele seizoen al aan het kwakkelen met blessures. Blind komt momenteel tegen laagvliegers aan bod zodat Darmian rust kan krijgen. Indien Shaw weer fit wordt zal die speeltijd zoals het er naar uitziet ook afgelopen zijn.

17 januari 2017 om 18:27

Natuurlijk volg ik de jeugd van Ajax wel. Daar zitten zeker grote talenten. Maar ook Ajax heeft een probleem om alle talentvolle kikkers in de kruiwagen te houden. Elk jaar gaat er minstens een talent verloren. Maar van alle talenten haalt 90% het niet, ja wel het voetbal in eredivisie of Jupiler League, maar veel blijken toch niet goed genoeg voor Ajax.
Maar hoe meer jeugdopleidingen er komen, hoe dunner de spoeling wordt. PSV moet nu bij andere clubs nog meer talenten weghalen dan nu al het geval is om hun doelstelling te halen. Ik geloof hier gewoon niet in. Bij mindere talenten kun je wel wat bijschaven, maar echte toppers kunnen het niet worden, daarvoor ligt de lat te laag. Met dergelijke spelers kun je je niveau niet echt verhogen, zoals je bij Feyenoord onder Mario Been en zelfs bij Ajax onder de Boer hebt gezien. Er wordt dan toch te veel water bij de wijn gedaan. Nu onder Bosz een kwaliteitsinjectie is gedaan, wat ook bij Feyenoord gedaan is, vallen sommige talenten wel buiten de boot. Gezien de prestaties in de Europa League van Ajax en de stand in de competitie lijkt dit een goede keuze te zijn.

17 januari 2017 om 08:16

Als je investeert in de jeugdopleiding en zorgt dat dit goed staat dan zorg je er ook voor dat de basiskwaliteit van je jeugdspelers omhoog. Wellicht dat de exceptionele talenten naar Engeland gaan. Maar als je de kwaliteit van de jongens daaronder ook omhoog weet te krikken en goed blijft opleiden dan gaat de kwaliteit van het eerste team alsnog omhoog.

17 januari 2017 om 09:30

Inderdaad Filip, bovendien als je de resultaten van de verscheidene jeugdteams erbij pakt is er geen reden om hierover denigrerend te doen.

Gewoon een goed initiatief!

17 januari 2017 om 10:45

@mayarood Als wat jij zegt klopt, dat er niet genoeg talent is in Nederland dat zegt mij maar 1 ding. De trainers in Nederland zijn niet goed genoeg en raffelen wij alles maar af. Daarbij is talent op zichzelf bijna nutteloos. Echt talent wordt namelijk getraind, niet geboren.

Echte toptrainers weten hun spelers met hun pootjes op de grond te houden en super gericht te trainen op kleine stukken van de totale vaardigheid. Ik zit niet dicht genoeg op het voetbal om te zien of dit wel of niet gebeurd. Maar met wat ik zie in Nederland is dat niet het geval.

Kijk maar eens naar het fysiek van de Nederlandse voetballers in de Eredivisie of als ze in Engeland of Duitsland spelen. Dat scheelt heel wat kilo'tjes spier.
Taktisch zijn Nederlandse spelers vaak echt onbenullen, altijd te laat, weinig situationele kennis. Guardado liet dit weekend een voorbeeld zien van situationele kennis tegen Excelsior, want dat doelpunt hebben we op vergelijkbare wijze gezien tegen Feyenoord vorig seizoen. Nederlandse spelers zie je dat soort passes niet geven, die hebben die situatie zelden gezien en daarna missen ze de techniek om het spel op die manier te verleggen.

Daarnaast geldt ook de onderstaande formule

Talent [ta] * Tijd [t] = Vaardigheid [v]
Vaardigheid * Tijd = Meesterschap. [m]

Het probleem in Nederland is dat er te weinig tijd gegeven wordt. Zelfs Cruijff heeft pas op zijn 19e een volledig seizoen in de basis van Ajax gespeeld. Zijn eerste jaar speelde hij maar 10 wedstrijden, het tweede jaar 23 (19 competitie, 4 in de beker).

Maar degenen die denken dat Cruijff zijn meesterschap in het wiegje al had, zitten helemaal mis. op dat moment had hij ook nog een fantastische vuilnisman of bokser kunnen worden.

17 januari 2017 om 11:08

"dan moet je talenten uit het buitenland aan gaan trekken, maar daar is heel veel concurrentie."

Toch lukt dat momenteel vrij aardig. PSV heeft in de jeugd onder meer Albert Gudmundsson (A-international voor Ijsland), Beto da Silva (A-international voor Peru), Gianluca Scamacca (36 jeugdinterlands voor Italiã«), Dante Rigo (28 jeugdinterlands voor Belgiã«), Matthias Verreth (35 jeugdinterlands voor Belgiã«) en Nicolai Laursen (20 jeugdinterlands voor Denemarken) rondlopen.

17 januari 2017 om 18:31

Ja, maar of dat allemaal zulke grote talenten zijn moet je nog maar afwachten. Als er ergens een talent gesignaleerd wordt, zitten er zo wel 5 clubs achteraan en dan gaan de meeste niet naar Psv.

Ze Hadden net zo goed even bij ajax of feyenoord langs Kunnen gaan of navraag te doen hoe je continue doorstroming van jeugd kan realiseren

PSV is nu eenmaal club waar goed in kopen in de cultuur zit en daar is helemaal Niks mis mee.

17 januari 2017 om 08:03

Naamgenoot praat geen onzin aub er stromen miss meer talenten door bij ajax/feyenoord. Miss door beter scout werk of dergelijke. Psv een koopclub noemen op basis van ? Kom met feiten / argumenten. Niks cultuur van de club of andere nonsens.

17 januari 2017 om 08:07

Omdat Psv normaal gesproken liever een speler koopt voor de basis dan dat ze een jeugdspeler in de basis zetten, is niks mis mee maar zo is het wel, en dan niet aankomen met het lijstje spelers die erbij zitten waarvan alleen Zoet steevast basis is want Hendrikx en Brenet zijn alweer de basis uitgewerkt

17 januari 2017 om 09:20

Ze hadden nu ook gewoon Hendrix de kans kunnen/moeten geven, maar nee we huren v.Ginkel voor een half jaartje, waarvoor? Kampioen wordt psv waatschijnlijk toch niet. Direct resultaat willen hebben ipv geduld met een talent. Die cultuur heeft ricardo77 het over en het valt moeilijk te ontkennen toch?

17 januari 2017 om 09:36

Oke noem jij is 1 grote speler uit de historie van Psv en het Nederlands voetbal die echt door psv is opgeleid.
Zelfs de gebroeders van de Kerkhof en van der Kuijlen hebben hun roots niet bij Psv liggen, net zoals Van Bomel, Cocu, Nillis, Robben, van Nistelrooi en noem ze allemaal.
maar op uit dat heldenlied van jullie, alles is gekocht en dat is een feit.
Vergelijk dat is met Ajax en Feyenoord en je weet waarom Psv altijd een koopclub is geweest en waarschijnlijk altijd zal blijven.
Toen Feyenoord in de shit zat vielen ze terug op hun jeugd, toen Psv net zulke grote financiã«le problemen had bedachten ze iets om zich uit de crisis te kopen.

17 januari 2017 om 09:47

@ricardovandaat....ok je wil feiten hebben:

Ik noem PSV een koop club omdat vrijwel Alle grote PSV spelers van de laatste 20 jr aangekocht zijn?!! Je wil voorbeelden? Prima:

- Gullit
- Romario
- Nilis
- Van Nistelrooy
- Van Bommel
- Robben
- Strootman

Dus het zit wel degelijk in de cultuur van de club dat Veel eerder kiezen voor goede aankopen dan de eigen jeugd een kans geven.

Ander bewijs daarvan is de huur van Van Ginkel, Siem de Jong...psv kiest er bij twijfel vrijwel Altijd voor om een aankoop te doen.

Dit in tegenstelling tot wat Ajax al 30 jaar doet en Feyenoord de laatste 10 jaar. Dat zit in de genen van de club en is zeer makkelijk Clubcultuur te noemen.

Jij praat dus onzin en niet ik.

17 januari 2017 om 09:49

Als je topscorer bent bij jong PSV, de 1e spits bakt er een en je krijgt dat nog steeds geen kansen.. Dan weet je dat er geen cultuur heerst waarbij doorstroom van talenten serieus genomen wordt.

17 januari 2017 om 09:53

Snap niet dat mensen de term koopclub zo erg vinden. Laat ik het anders stellen, in de tijd van (maar ook voor) Gullit bij Feyenoord, hoeveel jeugdspelers braken er toen door? Of bij Ajax rond 2010 (met topaankoop Sulejmani)?

Weinig kan ik je vertellen, dat het nu anders is geeft alleen maar aan dat ook PSV wel degelijk een verandering teweeg kan brengen. Laat je niet zo opnaaien Ricardo (van Daat), bij het wijzen van 1 vinger naar een ander wijzen er 3 naar jezelf (in het geval van de Ajax/feijenoord supporter die je een koopclub noemt)....

17 januari 2017 om 11:08

De mensen die PSV een koopclub noemen weten blijkbaar niet hoe een club als Ajax of Feyenoord aan zijn spelers komt. Die spelers komen echt niet allemaal op hun brommertje vanuit Denemarken of Zuid-Amerika naar de Arena tuffen om te vragen of ze asjeblieft een contractje kunnen krijgen.

17 januari 2017 om 12:28

Dat niet alleen, veel van die spelers worden gewoon weggetrokken of gekocht bij hun club waar ze vandaan komen in de jeugd. El Ghazi uit Barendrecht, de Ligt uit Leiderdorp, vd Beek uit Nijkerkerveen etc.

Even Feijenoord erbij pakken? De keepers (inclusief Vermeer) hoef ik niet over uit te wijden. Maar wist je dat Kongolo bijvoorbeeld in Zwitserland is geboren? Of dat het gehele middenveld (behoudens Vilhena) gewoon gekocht is? Ahmadi, Tapia, Veijnovic, Toornstra zijn gewoon allemaal gekocht. Zelfde voor de spitsen trouwens, of is Kuyt geen Katwijker meer die voor Utrecht eerst heeft gespeelt? Een Elia is gewoon Hagenees.

Kortom, een weinig zinvolle discussie me dunkt....

17 januari 2017 om 08:46

Ricardo77
Precies wat ik dacht, haha.
Waarom zo ver zoeken als het bijna om de hoek bij je te vinden is?

17 januari 2017 om 09:00

Nooit erg om bij grote clubs 'in de keuken' te kijken, toch?

17 januari 2017 om 11:05

Ricardo77

Denk niet dat Ajax zo'n goed voorbeeld is hoor. Die lopen nu met twee zelf opgeleide spelers rond in hun basiself, de rest is aangekocht.

17 januari 2017 om 14:15

@kohahu..je snapt blijkbaar ook niet zo goed wat het verschil is tussen ajax en psv vbw doorstroming van jeugd.

Bij Ajax wordt al meer dan 30 jaar (!) de keuze gemaakt om jeugd snel door te laten groeien en een kans te geven, bij Feyenoord OOK de laatste 10 jaar...bij PSV gewoon niet.

Kijk alleen dit jaar, de Ligt en Kluivert.

Ik heb het niet over een moment opname zoals de huidige basiself maar over de clubcultuur om de jeugd een kans te geven!

Als jij wil ontkennen dat Ajax en Feyenoord dit gewoon beter doen dan PSV dan snap je er vrij weinig van.

Cruijff
Rijkaard
van Basten
Van t'schip
Roy
Bergkamp
vd Vaart
Sneijder

Hoeveel andere voorbeelden heb je nog nodig? En noem anders even 5 PSV spelers die vanuit de jeugd doorstroomde naar het 1e elftal en vervolgens naam maakte in europa?!

PSV kocht in de jaren 80 al de beste spelers weg bij ajax en Feyenoord..het zit gewoon in de clubcultuur: het is een Koopclub.

17 januari 2017 om 19:29

Wees blij dat PSV zich in die tijd niet bemoeide met het opleiden van spelers zodat Ajax de kans kreeg om zich op dat aspect te onderscheiden. PSV liet in de jaren '80 het opleiden aan andere clubs over, om ze vervolgens in Eindhoven kennis te laten maken met Europees topvoetbal. Helaas zijn de (financiele) verschillen in Europa zo groot geworden dat je topspelers heden ten dage niet meer naar Nederland kunt halen of hier kunt houden, anders had PSV dit misschien nog wel zo gedaan. Voor mij getuigt handelen naar de stand van zaken van beleid, krampachtig vasthouden aan een cultuur niet.

Je kan ze wel opleiden, maar je moet ze ook durven de kans te geven.

En die filosofie heeft PSv niet, misschien dat dat nog komt. In de honger naar succes zijn ze in Eindhoven eerder genoodzaakt om extern rond te kijken.

Met Zoet staat er nu 1 speler in de basis. Terwijl juist Hendrix het exponent van doorgebroken jeugd zou moeten zijn. Een geweldige speler, die het nog steeds met minuutjes en als backupper moet doen. Het feit al dat PSv dit seizoen 3 aanvallende middenvelders huurt zegt feitelijk al voldoende !

17 januari 2017 om 08:56

Je weet dat hij net terug is van langdurige blessure?

17 januari 2017 om 10:01

Je kan het ook zo zien dat men bij PSV gewoon kiest voor kwaliteit. Kan een jeugdspeler dat bieden, dan kunnen ze best kansen krijgen.
Is het echter twijfelachtig en is elders een kwalitatief betere speler te vinden, dan gaan ze daarvoor.

Als puntje bij paaltje komt is PSV een topclub in Nederland. Het doel van een topclub is niet opleiden, maar presteren. Bij presteren behoort kiezen voor kwaliteit verkozen te worden voor het per se willen opstellen van jeugdspelers.

Ik ben het er wellicht wel mee eens dat PSV er misschien iets meer met de jeugd kan doen (uitgaande van dat de kwaliteit er is), maar je kan ook stellen dat andere clubs er in doorslaan. Zo ben ik van mening dat Ajax al jaren wel de mogelijkheid heeft om meer in kwaliteit te investeren, maar ze te veel de oplossing kiezen van jeugdige spelers. Dat gaat vaak ten koste van kwaliteit en dat kan bij een topclub nooit de bedoeling zijn.

17 januari 2017 om 10:34

Daarom is men bij Ajax daar ook vanaf gestapt en kopen vaker talenten of gearriveerde spelers. Feyenoord heeft een tijdje niodgedwongen jeugd gebracht,, maar sinds er geld is wordt er ook vrolijk op los gekocht.

17 januari 2017 om 10:54

"terwijl juist Hendrix het exponent van doorgebroken jeugd zou moeten zijn. Een geweldige speler, die het nog steeds met minuutjes en als backupper moet doen."

Hendrix stond aan het begin van het seizoen 11 wedstrijden op rij in de basis en raakte toen geblesseerd. Van die blessure is hij nu pas terug aan het keren. Dus dat hij minuutjes moet sprokkelen is gewoon niet waar.

17 januari 2017 om 11:48

Hendrix heeft tot zijn blessure nagenoeg alles gespeeld hoor.

"we vragen van deze jongens dat ze op het niveau Nederlands elftal geraken"
Geef Danny Blind nog vijf jaar de tijd en dat niveau stelt nog zo weinig voor, dat dat geen probleem hoeft te zijn.
Goed om te zien dat psv de laatste jaren zich meer richt op de jeugdopleiding. Ook wel begrijpelijk dat zo'n proces tijd nodig heeft.

Mooi hoor dat je investeert in je jeugdopleiding maar je zal dan ook een keer je spelers moeten opstellen. Dat zit gewoon niet in de dna van PSV verwerkt. Die kopen/huren liever een speler dan een eigen jeugdspeler de kans te geven.

17 januari 2017 om 10:04

Er is de laatste jaren bij PSV geen jeugdspeler afgeschreven/niet doorgebroken die elders heeft laten zien wel het niveau aan te kunnen. Met andere woorden; niet goed genoeg!

Leuk en aardig, maar onder Cocu krijgen talenten weinig kans. Zie voorbeeld Lammers die niet eens de kans krijgt. De Jong speelt hele seizoen als een natte krant. Als ik naar Bosz kijk, dan geeft de éã©n na de andere talenten kansen.

17 januari 2017 om 11:11

Klopt, Bosz geeft de talenten kansen om vervolgens weer een gekochte speler op te stellen bij de volgende wedstrijd. Bosz wil winnen en dat lukt niet met veel talenten. Het gaat ook om kwaliteit.

Je hoort iedereen hier over Ajax en Feyenoord dat ze zoveel meer talenten hebben? Ik kan hier niet oz veel mee. Feyenoord kan dan wel meer talenten hebben maar ze zijn al sinds 1999 geen kampioen meer geworden, wat koop je hier dan voor? Precies helemaal niets. Een jaar CL levert meer op dan 5 jaar lang goede talenten hebben. Misschien stromen er bij Ajax wel wat meer door, maar laten we eerlijk zijn welke talenten zijn de laatste jaren nou echt doorgebroken? De enige is mijn inziens Erikson, de rest heeft het allemaal niet gehaald. Er zijn een heel gros wat vroeger als talent bestempeld werd actief bij ploegen als Nac Heracles en ga zo maar verder. Ik zal is een greep uit de talenten van Ajax opsommen: Kisnha, Lukoki, Ebicilio, Fischer, van Rhijn, Anderson, Boilesen, Ligeon, de Sa, Becker, Menig. Dit waren allemaal grote talenten maar er is maar weinig van terecht gekomen. Het is maar net hoe je het bekijkt.

17 januari 2017 om 10:05

Sterker nog, die namen die je noemt behoren zelfs nog tot de toplaag. Daaronder zitten talloze spelers die je helemaal niet gezien hebt en die vaak ook uit de jeugdopleidingen van andere Nederlandse Bvo's weg zijn gehaald. Fans schetsen vaak een veel rooskleuriger beeld van de gang van zaken.

17 januari 2017 om 10:16

Hoe kom je erbij dat De Sa, Menig, Becker, Ligeon, Lukoki en Ebicilio grote talenten waren?

17 januari 2017 om 10:33

Omdat dit altijd standaard gezegt word als er iemand debuteert, dit is er weer eentje...

17 januari 2017 om 11:26

@arsen()al, omdat dat grote talenten waren. Een talent is namelijk iemand met bovengemiddelde aanleg. Elke speler die bij een BVO speelt is een talent, net als spelers die in het eerste elftal van hun lichting bij een topamateurclub spelen, die wekelijks tegen profclubs spelen, zoals Zeeburgia.

Een groot talent heeft nog iets meer talent, die spelen bij Ajax, Feyenoord, PSV en AZ, de clubs met de beste jeugdopleidingen in Nederland. Die namen die jij noemt daarvan hebben er een paar in de jeugd tegen leeftijdsgenoten gespeeld en die van het kastje naar de muur gespeeld. Kijk nu, Ajax en PSV O19 hebben moeiteloos overwintert in de Uefa Youth League. Die teams houden stand tegen jeugdteams van absolute topclubs die opgebouwd zijn uit karrevrachten toptalent dat jaarlijks over de hele wereld weggeplukt wordt. Sterker nog, ze zijn zelfs vaak nog beter.

Hoe dan ook, we hebben bij de Knvb ca 1 miljoen mannen ingeschreven staan, en die paar die het profvoetbal halen dat zijn of waren toptalenten; anders hadden ze het nooit gehaald. Dat absolute toptalenten soms geen wereldtop worden ligt aan zoveel factoren, en doet ook niet ter zake.

Ik word een beetje moe dat in de ogen van de gemiddelde gebruiker hier het woord talent een topvoetballer betekent die bij een topclub in een van de vijf grote competities speelt. Het is in mij ogen een soort afgunstige stupiditeit die zich bij sommige mensen meester maakt, waardoor die oogkleppen krijgen voor de realiteit. Zij zijn namemlijk nooit verder gekomen dan Bal op het dak A6 en spelen nu in het bierteam, terwijl Lukoki profvoetballer is die tonnen verdient met zijn hobby.

17 januari 2017 om 13:27

Ik kan daarentegen op mijn beurt een beetje moe worden van de bewering dat de jeugdopleidingen van absolute topclubs helemaal volgestouwd zouden zitten met karrenvrachten buitenlandse talenten van over de hele wereld.

Dat is echt een stupide aanname van figuren dat onze opleidingen van zeldzame kwaliteit zijn, zonder daarbij zelf eens te kijken hoe de vork in de steel zit.

Het team van Chelsea dat de Uefa Youth League 2x op rij won bestond namelijk nagenoeg louter uit Britse spelers. Toen ze Ajax vorig seizoen uitschakelden had Ajax meer buitenlanders in de basis staan dan Chelsea, dat met 0 buitenlanders aan de aftrap verscheen.

De Uefa Youth selecties van topclubs als Real Madrid, PSG of Bayern hebben volgens de data van transfermarkt zo'n 3-4 buitenlandse talenten in de selectie. Geen bijzonder aantal.

Vorig seizoen speelde PSV bijvoorbeeld 2x tegen Manchester United en bij United stond 1 buitenlander in de basis (Fosu-Mensah), terwijl PSV met 3-4 buitenlanders in de basis aan de aftrap verscheen.

Het mag duidelijk zijn dat we in Nederland prima opleidingen hebben, maar we zijn zeker niet de enigen. We staan in ieder geval zeker niet op zo'n eenzame hoogte zoals sommigen doen voorkomen.

Ik snap de wens van het opleiden vanuit het verleden, daar is Nederland o.a. groot door geworden en zijn er successen gehaald.
Maar in de huidige situatie vraag ik mij af voor wie je eigenlijk aan het opleiden bent. De grootste talenten worden voor je er al iets aan hebt kunnen hebben weggesnaaid door de rijkste clubs, vooral de Engelse. Dan ben je ze kwijt en 75% slaagt niet en ben je helemaal kwijt.
Van die 25% mag je nog hopen dat ze Oranje waardig zullen worden.
Dus je leidt op voor de rijke clubs en misschien voor Oranje. Moet je daar dan zoveel geld aan uitgeven?
Of moet je je richten op spelers die de ED kunnen halen en wellicht ietsje meer dan dat?
Duivels dilemma voor de clubs lijkt mij.
Het lijkt mij mooi als ook PSV volloopt met nog meer Zoets, Locadia's, Hendrixen, Affelays, Brenets, etc, maar het verleden heeft bewezen dat wij als supporters ook veel kunnen houden van gekochte spelers. Daar zijn heel veel voorbeelden van.

17 januari 2017 om 10:16

Het is altijd wel enigszins hypocriet dat de supporters van de Nederlandse topclubs een beetje gaan zeuren dat je voor een ander opleidt, omdat grotere clubs tegenwoordig hier en daar talenten van ze wegkapen op jonge leeftijd.

Eigenlijk hetzelfde dat die supporters klagen dat de financiele verhoudingen nu allemaal zo oneerlijk zijn nu we als Eredivisie niet meer mee kunnen komen. De verdeling van de tv gelden is in Nederland namelijk echt compleet gericht op de topclubs, terwijl de laag aangeschreven clubs echt met een fooi worden afgescheept. Van een eerlijk concurrentielandschap is dan in dat opzicht totaal geen sprake, maar binnen de landsgrenzen is dat ineens wel terecht.

Hetzelfde met de jeugdspelers. Onze top 3 kaapt de toptalenten van lager aangeschreven clubs weg en dat is allemaal logisch en terecht. Als er dan vervolgens nog grotere clubs hetzelfde bij hen doen dan moeten we ons allemaal maar afvragen waar we eigenlijk voor opleiden.

Kijk nu bij Psv: Zoet, Lammers, Alberto, Willems, Paal, Locadia. Dat zijn al 5 spelers die bij de selectie van PSV zitten en die vanaf een andere Nederlandse BVO komen. Sparta en ADO hadden ongetwijfeld graag gezien dat El Ghazi en Kishna bij hen door zouden zijn gebroken, echter werden ze voortijdig 'gestolen' door een grotere club.

Ik kreeg er onderhand steeds meer een nare smaak van dat men het in de top 3 maar logisch vindt dat binnen Nederland alles in het teken van hen staat, maar men piept zodra men op internationaal niveau juist de kleintjes zijn die hun oren moeten laten hangen naar grotere broeders.

Ik vind het goed dat PSV investeert in de jeugdopleiding, maar het lijkt nu een doel op zich te worden en daar ben ik niet kapot van. Je moet de omstandigheden creã«ren, maar de beste moet spelen. Hendrikx hoort wat mij betreft in de basis te staan (en straks wellicht Locadia), maar ik denk dat spelers als Lammers, Brenet en wellicht zelfs Bergwijn gewoon tekort komen.
Daarom snap ik ook niet dat men zegt dat de jeugd geen kans krijgt, ik twijfel namelijk over het niveau van die spelers. Van zo'n Kluivert bij Ajax spat het voetbaltalent af, maar zo'n spelers zie ik in de jeugd van PSV helemaal niet. Ze kunnen De Jong wel vervangen door Lammers, maar volgens mij kan hij het niveau helemaal niet aan.

17 januari 2017 om 11:07

@wouterke

Als de beste altijd moet spelen, is iedere Euro die je in de jeugdopleiding investeert, weggegooid geld. Een oudere speler in een selectie als die van Psv, waar voor minkukels geen plaats is, is vrijwel altijd beter of liever gezegd waardevoller dan een jongere speler omdat hij over meer ervaring beschikt. Ook als de jonge speler over veel meer talent beschikt. Om er voor te zorgen dat het talent van een jonge speler wordt omgezet in kwaliteit waarmee hij kansrijk met zijn oudere collega kan concurreren, zal het talent aan spelen moeten toekomen. Op de bank gaat dat niet lukken. Als PSV inderdaad de kaart van de jeugd wil trekken, zal de club de focus niet uitsluitend op de ranglijst dienen te richten, maar ook rekening dienen te houden met de ontwikkeling van die jeugd. Anders wordt het een kansloze onderneming. Bij Ajax staat Viergever wekelijks in de basis en zit Riedewald op de bank, terwijl laatstgenoemde over veel meer talent beschikt. Zolang Riedewald wekelijks op de bank moet plaats nemen en niet aan spelen toekomt, staat hij stil in zijn ontwikkeling en zal hij de concurrentiestrijd met Viergever nooit kunnen winnen, tenzij die ernstig geblesseerd raakt.

Prima dat ze daarin gaat investeren maar ik vraag me af of het zo zinvol is. De voorzieningen op de Herdgang zijn zeker niet slecht. Wellicht dat er gewoon niet meer talent in zit. Alle toppers worden te snel weggekaapt door buitenlandse clubs.

17 januari 2017 om 10:55

Als je betere voorzieningen hebt dan kiezen grote talenten eerder voor jouw club en gaat het niveau van de jeugdopleiding dus omhoog. Natuurlijk ga je altijd spelers houden die liever voor het grote geld in Engeland kiezen maar op deze manier kun je misschien talenten zoals Bazoer bij je club houden.
PSV moet wel beseffen dat alleen betere voorzieningen niet gaat werken. PSV zou meer talenten de kans moeten geven zodat jeugdspelers ook zien dat je bij PSV je goed kan ontwikkelen EN ook nog een kans krijgt. De laatste jaren breken er al meer spelers door maar dat zou nog echt beter moeten. Het talent komt er zeker aan.

17 januari 2017 om 11:15

Als club moet je kiezen tussen opleiden en dus de jeugd een kans geven of altijd voor het hoogste proberen te gaan. En en gaat niet goed samen.

17 januari 2017 om 14:48

Natuurlijk moet PSV altijd spelers halen die het elftal sterker maken. Ik heb ook totaal geen moeite met aankopen als Van Ginkel of een speler van dat kaliber. Ik heb meer moeite met aankopen als Siem de Jong. Hij is puur gehaald voor de breedte en was pas begin December fit. Ik weet wat er rondloopt bij Jong PSV en ik weet zeker dat die speler minimaal hetzelfde kunnen toevoegen.
En Sam Lammers krijgt geeneens 1 keer een goede kans in de basis terwijl hij ze er bij Jong PSV vanuit alle hoeken in schoot. Tijdens een beker wedstrijd vond Cocu het zelfs nodig om Siem de Jong in de spits te zetten.

Op dit moment is Barcelona misschien niet meer het beste voorbeekd, breekt ook nog maar weinig door de laatste jaren. Ipv kansen geven aan de jeugd worden liever spelers gehaald. Jammer want die eigen jeugd was voor mij de grootste charme van Barca

Betere voorzieningen waar moet ik dan aan denken? Warme bubbelbaden, massage salons?
Het zal toch echt op het veld moeten gebeuren met een ronde bal.

17 januari 2017 om 12:52

Er zal geinvesteerd worden in fitnessruimtes en er komen meer faciliteiten voor de medische staf, voor het opleiden van jeugdspelers en voor het analyseren van spelers. Verder komt er een stadionnetje, zodat Jong PSV wat meer het karakter kan krijgen van een volwaardig profteam.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren