Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van Hanegem hekelt PSV en Feyenoord: ‘Druist tegen alle wetten van topsport in’

Laatste update:

PSV en Feyenoord werden voor de winterstop uitgeschakeld in Europa en zien daar naar eigen zeggen de voordelen van in. Willem van Hanegem vindt het onbegrijpelijk dat de clubs daar zo over denken. Het druist volgens de oud-international in tegen de wetten van de topsport.

/

PSV-trainer Philip Cocu en Feyenoord-directeur Eric Gudde lieten weten dat het met het oog op de competitie geen ramp is om Europees uitgevoetbald te zijn. “Als je als trainer of directeur vindt dat uitschakeling een voordeel is, dan is er nog een lange weg te gaan. Van de lat lager leggen is nog nooit iemand beter geworden”, zegt Van Hanegem in zijn wekelijkse column in het Algemeen Dagblad.

"Als we rapporten vol schrijven over hoe het Nederlandse voetbal weer aansluiting moet vinden bij de top van Europa, is dit wel een aandachtspuntje", gaat de Kromme verder. “Het druist tegen alle wetten van topsport in om een uitschakeling, op welk niveau ook, juichend te accepteren. Bovendien kun je ook het seizoen nog glans geven als het in de competitie niet loopt zoals gehoopt. Kijk eens hoe blij Leicester City is met de prestaties in Europa, terwijl ze in de competitie voortdurend worden afgedroogd.”

Denk je dat het voor PSV en Feyenoord een voordeel is dat ze geen Europees voetbal meer spelen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ach Willem moet weer zijn gal over alles met een bal uitspuwen hoor. Tuurlijk het is goede ervaring voor je spelers, maar waar hebben we het over? De landstitel of uitgeschakeld worden voor een Uefa cup die je nooit gaat winnen aangezien de toppers veels te sterk zijn met risico op blessures en vermoeidheid? ik snap het wel maar goed.

16 januari 2017 om 10:37

Is toch geen gal spuwen? Hij geeft gewoon een onderbouwing er bij. en ik vind dat hij noggelijk heeft ook.

Waarom zou je anders in de top 5 willen eindigen? Geen kampioen, naja dan maakthet ook niet uit of je 2de of 12de word. Je speelt een heel jaar om Europees voetbal te halen. En dan ben je er en zeg je ach ja boeit niet zoveel.

Ja CL is het mooist, maar daar gaan we de komende geen potten breken. Dus gewoon serieus voor de Uefa cup gaan. Hoe prachtig was dat met Feyenoord wel niet in 2002?!?!
In de Uefa cup zitten tegenwoordig ook prachtige clubs om tegen te spelen.

16 januari 2017 om 10:44

Mijn inziens heeft Willem geen gelijk. Want zowel Feyenoord als PSV hebben er niet met de pet naar gegooid. Jammer dat ze beide niet wisten te overwinteren, maar zoals Gudde terecht aangeeft zit er ook een keerzijde aan de uitschakeling, en dat is dat de focus volledig op de competitie kan.

Na de uitschakeling van Ajax in de Knvb beker werd er ook geroepen dat er nu meer gericht kan worden op de competitie en Europees. Druist dat ook tegen de wetten van topsport in? Want als topsporter zou je toch moeten nastreven voor iedere prijs 100% te gaan?

16 januari 2017 om 10:46

Dat druist ook tegen de wetten van topsport in.

16 januari 2017 om 10:58

@fr12:

Ja tuurlijk druist dat tegen de wetten in van Ajx. Maar danvind ik Europees nog erger dan de beker. Europees zijn prachtige wedstrijden, de beker is gewoonleuk en een mooie prijs.

Maar de Uefa cus zou voor iedere Nederlandse club een geweldige prestatie zijn. Knapper dan het kampioenschap. Plus tegenwoordig winje toch ook een tikket voor de CL als je de Uefa cup wint?

Nee je kan ook Feyenoord en PSV niks verwijten. Het zat erzeker voor Feyenoord niet in met een zware poule en wat pech. Maar om dan daarna te zeggen heeft ook een voordeel, ja dat gaat tegen top sport in. Van wedstrijden tegen een Fener en Man U word je alleen maar beter en je doel moet altijd het hoogste zijn.

16 januari 2017 om 10:58

@fr12jules
Hij zegt ook niet dat de uitschakeling erg is. maar wel dat de reactie daarop erg is. Het voordeel zien van een uitschakeling is anti-topsport.

16 januari 2017 om 11:07

@Feye88, ik lees veel reacties hierboven van mensen die het totaal niet snappen. Maar jij snapt hem gelukkig. Ik ben het overigens niet vaak eens met Willem maar dit keer wel.

16 januari 2017 om 11:10

@capis

Ik vind dat Gudde niks geks zegt. Want hij heeft gewoon gelijk. Hij heeft wel degelijk aangegeven het jammer te vinden uitgeschakelt te zijn, maar ook dat er een keerzijde aan die medaille zit, en dat is dat de focus op de competitie kan worden gelegt. Niks geks!

@feye88

Je kan toch altijd naar de keerzijde van de medaille kijken? Niks mis mee.

16 januari 2017 om 11:48

@fr12: Ja maar hij kon ook zeggen het is jammer, flink balen zelfs, punt.

Waarom een excuus er bij halen en het mooier laten lijken dan het is. Conditioneel die paar extra potjes moet toch kunnen. En zoniet is dat juist al slecht. Je merkt nu al dat onze splers het conditioneel die direct bij houden in de top.

16 januari 2017 om 11:55

Alleen de CL telt, daar kun je veel geld verdienen. Kijk eens naar wat Ajax vier jaar lang binnengeharkt heeft, daar valt de EL bij in het niets. En beiden kunnen we niet winnen.

16 januari 2017 om 13:18

Finalvoetbal je hebt gelijk,

Mensen moeten eens weten wat een Cruijff en van Hanegem voor hun club hebben betekent.

Als ze dat wisten zouden ze vele oud voetballers met veel meer egards behandelen.

Als geen ander weten zij wat topsport inhoudt, je hoeft het niet altijd met ze eens te zijn maar respect is zeker op zijn plaats.

Sowieso moet je je eigen oudspelers niet snel afvallen, dus als Feijenoord supporter moet je de Kromme op handen dragen.

Wat Sjakie af en toe zegt hoort misschien ook niet altijd op die manier uitgesproken te worden, maar het is wel een sportman in hart en nieren.

Ik zal op dit soort spelers nooit snel kwaad worden, hoor de Kerkhofjes ook graag want zij staan voor hun club en dat siert ze.

16 januari 2017 om 16:09

Ach wat onzin gelul allemaal. Positief denken zou churandy zeggen. Beide ploegen vonden het jammer, maarja je moet ook het positieve ervan inzien

16 januari 2017 om 10:43

Nee jongen, je ziet het verkeerd.
Willem zegt dat hij het uiterst vreemd vind dat er bws gejuicht wordt of in ieder geval niet rouwig om gedaan wordt (onverschillig) als je uitgeschakeld bent/wordt in Europees verband.
Dan leg je de lat ook lager en dat is niet goed. Niet voor Nederland maar ook niet voor de clubs (niveaulering).
Kijk dat je de EL of CL voorlopig nooit kan winnen mag geen excuus zijn om niet teleurgesteld te zijn bij verlies.
Schrijf je dan gewoon domweg niet in (wat kan zie Twente bij plaatsing via fair play die ze afgestaan hadden waar de Eagles weer voor in de plaats kwam) en concentreer je dan maar alleen op de competitie.
Oh ja, moet je ook wel even uit de Knvb beker gaan anders zou je daar nog averij (blessures) kunnen oplopen.

16 januari 2017 om 10:45

Als je het nut niet inziet van participeren in een toernooi waar veel clubs meer kwaliteiten hebben dan jouw eigen club, dan mag je ook nooit meer iets zeggen over de kwaliteit van het Nederlands voetbal, want dan ben je zelf een van de factoren die het kapot maakt. Ik begrijp wel dat Feyenoord zo ver afgezakt is dat ze niet eens meer naar Europa kijken, maar kom op, dit is wel zo'n anti-topsport instelling wat je hier toont. De lat moet altijd hoger liggen dan hoe jij jij jouw kwaliteiten inschat. Anders wordt het nooit beter.

16 januari 2017 om 11:37

@bennl:

Waarom nou weer een sneer alsdat Feyenoord "niet eens meer naar Europa kijkt"?

Heb je wel gezien hoe Feyenoord gespeeld heeft dit seizoen in Europa? Zowel op bestuurlijk niveau ( er alles aan doen om het goed te laten verlopen) op supportersniveau ( de uitwedstrijd in Manchester!) en op sportief niveau ( altijd met de sterkst beschikbare 11 gespeeld) heeft Feyenoord er alles aan gedaan

Manchester United en Fenerbahce waren helaas net te sterk. Dat is geen schande.

Maar zeggen dat Feyenoord "niet meer naar Europa kijkt" is echt de grootst mogelijke onzin.

16 januari 2017 om 10:54

Wat een onzin. Als Feyenoord kampioen wordt moeten ze dan maar geen CL gaan spelen? Die gaan ze toch nooit winnen en de kans op puntenverspelen is dan groot waardoor ze dan geen kampioen kunnen worden. Echt dikke onzin wat jij nu zegt.

Helemaal mee eens. Als Je hoort het jammer te vinden dat je bent uitgeschakelt. Tuurlijk is het voor de titelstrijd een voordeel, en die gedachte speeld bij mij ook. Maar als coach of directeur (of überhaupt iemand in functie van de club) mag dit toch niet de boodschap zijn die je naar buiten breng en dus ook overbrengt op de spelers.

Nou ik snap het wel. In de Europa League valt weinig eer/geld te behalen voor PSV en Feyenoord. Als uitschakeling betekend dat de kans op het eerste kampioenschap ik bijna 20 jaar toeneemt, zou ik er ook njet rouwig om zijn. Beide ploegen zijn er wel gewoon voor gegaan, trouwens.

16 januari 2017 om 10:30

Precies. Zeker voor Feyenoord is dit de enige goede weg. Feyenoord heeft niet de breedte in de selectie om vol voor twee prijzen te gaan. Dus dan laat je de Europa League op prio 2 staan.

Voor PSV snap ik het ook, al worden zij toch geen kampioen meer. Dus dan zou je nog kunnen zeggen dat je je team nuttige ervaring op laat doen, zodat ze die alvast in de benen hebben voor volgend jaar.

16 januari 2017 om 10:43

Zo simpel is het niet hã¨. Even door gaan in Europa om nuttige ervaring op te doen. PSV heeft het echt wel geprobeerd om door te komen, wat helaas niet gelukt is. Dat ze nu minder wedstrijden spelen is dan weer een voordeel. Maar het is niet dat ze kiezen om uitgeschakeld te worden of simpelweg kiezen om door te gaan.

16 januari 2017 om 11:10

Nee, dat kan je inderdaad niet afdwingen. Maar de mate waarin je het zelf serieus neemt, is wel heel bepalend. In hoeverre PSV dat gedaan heeft weet ik niet en boeit me ook niet zo enorm. Beide keuzes zouden begrijpelijk zijn wat mij betreft.

Maar Leicester speelt in de Champions League, niet in de Europa League, zoals PSV en Feyenoord. Dat lijkt Willem te zijn vergeten. In zijn tijd was de status van de Uefa cup ook gewoon hoger dan nu het geval is, omdat alle goede clubs gewoon in de Champions League zitten.

Dus als hij topsport wil, dan moet hij toch begrijpen dat PSV en Feyenoord die titel willen pakken. Ze willen prijzen, en ze willen in de Champions League spelen ipv de Europa League. En een plek in de Champions League win je niet in de Europa League.

16 januari 2017 om 10:58

Je snapt zelf toch ook dat op deze manier er over een paar jaar helemaal geen Europees gespeeld wordt in Nederland op het hoogste niveau. Als iedereen er maar met de pet naar blijft gooien houdt het gewoon een keer op en al helemaal voor de Champions League. Wat wordt het, over een paar jaar inhaken in de allereerste voorrondes van de CL?

Geen Europees betekend vervolgens dat je zowel als club en als competitie een stuk minder interessant bent waardoor je alleen maar overgeleverd bent aan achtergebleven jeugdspelers. Ook een Chelsea zal geen spelers meer afzenden naar een competitie waar geen Europees meer gespeelt wordt.

Ik zeg niet dat Feijenoord of PSV er met de pet naar gegooid hebben dit seizoen, wel dat ik het absoluut niet met je eens kan zijn over de instelling van clubs die alleen de titel willen pakken. Uiteindelijk gaat dat heel duur betaald worden, ook voor de betreffende club zelf....

16 januari 2017 om 11:14

@harecles

Ja, dat begrijp ik, en als supporter van alle Nederlandse clubs in Europa vind ik dat ook kwalijk. Maar de afweging die individuele clubs maken kan anders uitpakken. Als je als Feyenoord moet kiezen tussen de nationale titel (die je al 20 jaar niet meer gewonnen hebt) en een zwaar traject in de Europa League, dan snap ik dat je niet al je energie in de donderdagse wedstrijd wil steken. Het individuele belang loopt niet altijd gelijk op met het bredere belang.

@sonnyfloyd ik weet niet of dat zo is, maar zelfs dan nog: alleen de winnaar pakt hem. De kans dat je hem wint is zo klein, dat dat niet opweegt tegen de kans dat je in de eredivisie punten gaat verliezen als je vol inzet op de El.

@FC Neutraliteit het gaat erom hoeveel energie je erin steekt vanaf het moment dat je weet dat overwintering in de CL er niet meer in zit.

16 januari 2017 om 11:34

Ik kan me niet voorstellen dat Feijenoord, na een kolkende Kuip tegen bijvoorbeeld MU, dit soort potjes bagatalliseerd. Je gaat met een volle bak thuispubliek niet een B-elftal opstellen tegen een Europese topclub. FCT deed dat ooit eens tegen Schalke, dat is ze niet in dank afgenomen

Dat het ze nu lekker uitkomt is wat anders maar ik betwijfel of het zo gepland is.

Verder wel met je eens hoor, ik wou alleen een beetje tegenwicht erin gooien.

16 januari 2017 om 22:20

17 jaar, geen 20....

17 januari 2017 om 13:49

Zucht. Als je toch gaat mierenn*****n, dan is het 18 jaar,en geen 17. Maar volgens mij is dit niet zo relevant voor het punt.

@harecles, volgens mij heeft Feyenoord inderdaad juist tegen United volle bak gespeeld. Maar je hoorde gedurende de EL campagne hardop de aarzeling: gaan we donderdag de volledige basis opstellen? Of geef je een speler rust met het oog op zondag. Dus Feyenoord heeft het zeker niet weggegeven, maar de afweging was er wel degelijk.

16 januari 2017 om 10:59

Nou volgens mij wint de winnaar van de Europa league wel degelijk een ticket voor de (voorronde?) Champions league...

16 januari 2017 om 10:59

Volgens mij speelde PSV ook CL.

16 januari 2017 om 11:10

@edo: Ja maar helaas is de CL een utopie voor Nederland.

Dus dan blijft de Uefa cup over, wat al moeilijk zat is voor onze teams. En hoezo was de status vroeger hoger? Er zitten meer da prachtige teams in de Uefa cup, kijk naar Sevilla de afgelopen jaren.
Monchengladback, Schalke, Fiorentina, Roma, Villareal, Spurs, Man U, Zenit en Shaktar zijn toch stuk voor stuk geweldige teams in de Uefa cup nog.

En dan speel je als je geen kampioen word, dus verder om niks? Kan je net zo goed opgeven en 12de worden als je om plek 3/4 speelt. Plus winst Uefa cup geeft je een ticket voor de CL. Iets wat de kampioen hier dalijk al niet meer direct krijgt.

16 januari 2017 om 11:15

Het winnen (!) van de CL is een utopie. Overwinteren niet, en zelfs pakweg een kwartfinale niet. Zie PSV vorig jaar. Dat zijn de wedstrijden waar het om gaat. De beste tegenstanders, zo ver mogelijk in het toernooi.

16 januari 2017 om 14:04

Volgens mij krijgt de winnaar van de Europa League of Europese supercup een startbewijs voor de Champions League, dus een plek in de Champions League is op papier wel te verdienen in de Europa League volgens mij. Hoe dan ook, de kans daarop blijft zeer miniem voor een Nederlandse club ja. Verder is de Europa League voor Nederlandse clubs gewoon een mooi niveau, zeker na de winterstop wordt het niveau natuurlijk steeds hoger. Als club zou bijvoorbeeld Ajax er veel voordeel aan kunnen hebben om relatief lang mee te doen, omdat je wel Europees aan je naamsbekendheid werkt en spelers zich op een hoger niveau kunnen presenteren. Ik zie de voordelen er wel van in in ieder geval. Ook de nadelen zie ik niet echt. Ajax heeft voldoende spelers op de bank die meer speeltijd verdienen, zoals Riedewald, Tete, Cassierra, Van de Beek.. Meer wedstrijden, meer mogelijkheden om hun kansen te geven en tevreden te houden.

Mes snijdt aan twee kanten. Feyenoord wilde graag door en heeft ook alles op alles gezet. Zelfs voor een belangrijke competitiewedstrijd tegen PSV ging Feyenoord all out in de Europa League. Ze waren ook niet blij met de uitschakeling. Nu je uitgeschakeld bent, scheelt het wel dat je niet ergens naar Oost Europa moet. Dat is toch niet zo vreemd om te zeggen?

Ik ben het voor 1x met Willem eens. Je moet juist wedstrijden op hoger niveau spelen, daar worden spelers beter van. Kampioen is leuk, en dan lig je er bij een beetje normale loting gewoon in de poule weer uit. Geen schande want je kunt niet tegen Europese (sub) top op. Als je dan de EL ook laat lopen krijg je dus wat we nu zien, dat zelfs de kampioen VCL moet gaan spelen, daar wordt het voetbal echt niet beter van.

16 januari 2017 om 10:46

Het is toch fantastisch een Nederlandse club een ronde verder te krijgen in Europa. Hebben we vorig jaar niet genoten van PSV-Atletico Madrid?! Nu is het interessant wat AZ en Ajax nog kunnen. Je doet het voor de supporters. Het is een slechte zaak dat PSV zijn neus ophaalt voor de EL, sportief gezien het enige platform waar Nederlandse clubs iets te zoeken hebben. Doe je daar je best niet, dan raak je vanzelf je CL plaatsen ook kwijt. Leuk hoor, €20mln pakken in de CL, maar wanneer je dat om het jaar gemiddeld realiseert (PSV en AJAX), pak je per jaar €10mln tot €15mln, daarmee realiseer je geen aansluiting met de Europese top, tis een habbekrats. Je stinkende best doen in de EL, steady overwinteren, dan kun je straks weer met twee teams in de CL, pak je elk jaar €25mln, meer sponsoring, etc

16 januari 2017 om 11:08

Het gaat er voor Nederlandse clubs om dat je je zolang mogelijk "in the picture" blijft spelen om je spelers daarna voor een zo'n mooi mogelijk bedrag te kunnen verkopen.
Daar draait het om bij Nederlandse clubs, die moeten het echt niet van het prijzengeld hebben.

16 januari 2017 om 11:39

Nou, ik heb de laatste Europese wedstrijden van AZ en F'noord gezien. Waar AZ er alles aan deed om door te kunnen gaan, daar geloofde F'noord het wel en stonden ze als makke schapen op het veld. Dus, om nou te zeggen dat ze er alles aan gedaan hebben? Tot aan de wedstrijd tegen Fenerbahçe misschien. Maar, na 5 wedstrijden met een kleine kans op overwintering geloofden ze het in R'dam wel en hadden ze zich er al bij neergelegd dat de poulefase het eindstation was

16 januari 2017 om 12:51

Ja, de poule van AZ was makkelijker, ja Zenith was al geplaatst. Ja, er is een behoorlijk kwaliteitsverschil tussen F'noord en Fenerbahce. Ja, Dickie heeft het verdedigend goed staan bij Fener.
Maar, om nou te zeggen dat F'noord er alles aan deed? Een schot op de paal van van Vilhena betekend natuurlijk niet dat F'noord er echt voor ging tegen Fener. Op die manier van denken zou je ook kunnen zeggen dat Giroud na zijn goal van afgelopen week een technisch verfijnde spits is. Sterker nog, ik denk zelfs dat F'noord de zondag erna AZ van het veld blies omdat AZ die donderdag alles had gegeven en F'noord met de handrem er op had gespeeld. Want, als je voor je laatste kans in eigen huis zo magertjes voetbalt, terwijl F'noord juist een ploeg heeft die op kracht zoveel kan winnen (zie bijvoorbeeld de wedstrijd tegen NEC of Utrecht dit seizoen), dan mag je toch wel concluderen dat het niet alleen een verschil in kwaliteit is geweest maar, ook een instelling die niet bij F'noord en zeker niet bij een topclub past.

Ben het niet vaak eens met Willem van Hanegem, maar dit is de uitzondering die de regel doet bevestigen. Heel leuk dat het clubs niet zoveel kan schelen dat ze in Europa niet meer mee doen, alleen waar speel je dan uiteindelijk nog om? Worden we dan over tien jaar kampioen van de Eredivisie om vervolgens in de vierde ronde van de Champions League een playoff te mogen spelen tegen de kampioen van Albaniã«?

Zo'n uitspraak van Gudde is een typisch voorbeeld van korte termijn denken. Wat hem in dit geval, wegens de kans op de eerste titel in 17 jaar, niet kwalijk te nemen valt. Daarnaast denk ik ook niet dat Feyenoord er dit seizoen in Europa met de pet naar heeft gegooid. Datzelfde geldt dit seizoen voor Psv, die presteerden vorig jaar gewoon op de toppen van hun kunnen en dit jaar lukte dat niet.

Al met al een logische reactie van Van Hanegem op een domme opmerking van Gudde, echter valt Feyenoord en PSV in mijn optiek dit seizoen weinig te verwijten.

16 januari 2017 om 10:40

Helemaal geen domme opmerking van Gudde, Feyenoord heeft namelijk gewoon gestreden voor die overwintering. Gudde geeft alleen aan dat er ook een andere kant van de medaille is, en dat is dat de focus volledig op de competitie kan.

Mijn inziens eerder een domme opmerking van Van Hanegem, want zowel Feyenoord als PSV hebben er niet met de pet naar gegooid. Als de EL toch niet interessant was, waarom hebben ze niet 6 keer het B-elftal het veld in gestuurd, zodat de A-selectie rust krijgt?

16 januari 2017 om 10:46

Precies dit ja. Mensen doen hier echt alsof PSV en FEY het Europees bewust hebben laten lopen.. Ze zijn er toch vol voor gegaan. Dat je dan concludeert dat het nu een voordeel is dat je minder wedstrijden speelt, is toch logisch.

16 januari 2017 om 10:50

Inderdaad. De zinsnede "met het oog op de competitie' is in dit verhaal nogal belangrijk en daar leest Willem over heen.

16 januari 2017 om 12:25

@ Fr12jules

Dat je je beste 11 in het veld stuurt, wil nog niet zeggen dat je er niet met je pet er naar kan gooien. Als ik de laatste wedstrijd tegen Fener zie, dan kan ik niet anders concluderen dat Feyenoord er qua instelling er met de pet er naar gooide.

on:
Er valt Feyenoord weinig te verwijten, behalve de instelling die ze brachten in de laatste wedstrijd tegen Fener. PSV heeft gewoonweg veel pech gehad en daarmee bedoel ik dat ze gewoon niet in vorm waren, anders zaten ze nu in de El.
Ik snap wat Willem bedoelt: Je bent jezelf namelijk gewoon aan het mindfucken als je van iets slechts, uitschakeling Europa, iets goeds wil maken, meer kans op titel.
Dat is recht lullen wat krom is. Die paar wedstrijdjes, 2 a 4, gaan echt niet de doorslag geven voor de titel. Is dat wel zo: dan heb imo niets te zoeken in Europa en mag je eigenlijk geen aanspraak maken voor de titel. Wat een gezwets dat die 4 wedstrijden uitmaken....

16 januari 2017 om 14:08

@conti

Haha, tegen Fener met de pet gooien? Feyenoord ging er voor tegen Fener, maar Fener was simpelweg een maatje te groot en waren defensief gewoon erg sterk. Dat je vervolgens knullig op 0-1 achter komt doet ook niet goed voor het geloof.

16 januari 2017 om 12:19

Jongens lees je eerst eens in de materie in. Niet zomaar van een oude gek zijn leuzen uitgaan hã¨. Nergens geeft Guddo nog Cocu aan dat het Europees voetbal ze niet kan schelen. Zij hebben alleen nadat ze al uitgeschakeld waren aangegeven dat het niet spelen van doordeweekse wedstrijden een voordeel is ten opzichte van Ajax. Iets wat (zeker de laatste jaren) toch wel erg goed naar voren is gekomen (feit). Dus waar maken we ons druk om, ongelooflijk zeg. Zij benoemen alleen een bijkomstigheid, welke zij liever ook niet meegemaakt hadden, maar voor de resultaten in de competitie wel perspectief biedt. 1 schaap roept iets en alle andere schapen roepen hem waar na.. Nederland anno 2017, hetzelfde in de politiek (bijvoorbeeld Wilders en Sylvana); waardoor heel veel verdeeldheid, onwaarheden en haat ontstaan. Datzelfde ook in bijvoorbeeld het voetbal; iemand roept iets wat totaal uit zijn verband wordt gerukt en totaal niet in de context wordt gezien en elk schaap roept hem na. We zijn geen robots toch? Mensen, leer alsjeblieft weer voor jezelf na te denken en niet blindelings andermans meningen achter na te lopen en te aanbidden. Je hebt niet voor niets een eigen brein gekregen, gebruik hem dan ook.

Het is nou niet zo dat Feyenoord de EL heeft laten lopen. Ze zijn er gewoon voor gegaan en vinden het jammer niet te zijn overwintert, maar Gudde heeft aangegeven dat er ook een andere kant van de medaille is. Dat is dat de focus volledig op de competitie kan.

Als je het nou bewust laat lopen oke, maar dat was nu dus niet het geval. Mijn inziens een rare opmerking van Willem.

16 januari 2017 om 11:17

Je reageert al 3x hetzelfde en 3x heeft je reactie geen link met wat Willem bedoelt . Hij zegt nergens dat PSV en Feyenoord er niet voor zijn gegaan. De reactie op de uitschakeling door Gudde en Cocu, daar heeft hij kritiek op. En dat is terecht. Je wil als voetballer en club toch op zoveel mogelijk fronten blijven meedoen en zo veel mogelijk wedstrijden spelen tegen goede teams. Dat zou tenminste wel de ambitie moeten zijn.

16 januari 2017 om 12:06

Mastero precies, dat puntje mist Fr Jules het is niet professioneel.

16 januari 2017 om 12:41

Met je tweede elftal voor de beker er uitgeknikkered worden is ook niet heel professioneel

16 januari 2017 om 13:42

Maar het gaat hier om een reactie van Willem op PSV en Feijenoord. Waarom meteen andere dingen er bij halen?

16 januari 2017 om 13:56

Mastero en Sulejmanii. Volgens mij missen jullie, én Willem, juist het punt van FR12Jules en Gudde. Tuurlijk is er teleurstelling over de uitschakeling, maar je kan er het positieve van inzien en je volledig richten op de competitie. Jullie doen nu alsof Feyenoord en PSV er niet alles aan gedaan hebben om te overwinteren. Ik was nog blij verrast met de manier waarop Feyenoord in deze poule tot de laatste speeldag meedeed. Gudde zegt dus helemaal niet dat hij blij is dat we eruit liggen.

16 januari 2017 om 20:59

Therazer,

Het punt is, dat het verschil tussen topsport, en amateursport gemaakt wordt door geen enkel positief aspect te vinden in welke uitschakeling voor welke deelname, aan welk toernooi dan ook.

Daarmee zijn de argumenten van Fr12jules en Gudde dus per definitie overtollig.

Willem van Hanegem heeft hier wel een punt. Van Europees spelen worden je spelers namelijk beter. Dit is zelfs de belangrijkste reden voor het achteruithollen van het Nederlandse voetbal. De landen die ons ingehaald hebben spelen graag Europees, hoewel Belgische clubs wel een herkansing hebben voor de Champions League plaatsen. Gevolg is dat we over een jaar al voorrondes moeten spelen voor een plaats in het hoofdtoernooi van de Champions League. Denken Feyenoord en PSV werkelijk dat als ze niet Europees gespeeld hebben deze voorrondes wel doorkomen? Daarbij telt ook het aantal punten dat je als club behaalt voor de loting en krijg je dus met weinig punten een zware loting. Laten we maar hopen dat Ajax of AZ dit jaar kampioen worden.
Overigens kan de Knvb er wel over nadenken hoe men de clubs die nog in Europa actief zijn een klein beetje kan helpen. Gunstiger speeltijden, gemakkelijke wedstrijden rond Europese wedstrijden enz.

16 januari 2017 om 10:53

Plus je wint aan prestige waardoor internationale talenten sneller komen.

16 januari 2017 om 11:47

@mayarood:

ook jij doet net alsof Feyenoord en Psv er niet alles aan zouden hebben gedaan om te overwinteren.

Dat is niet zo.

Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat de Uefa de Europa league zo onaantrekkelijk mogelijk probeert te maken. Poule systeem met een grote kans op lange reizen naar koude oorden waar voor lege stadions bij min 10 gespeeld moet worden. Daar zit geen club op te wachten. Een ko systeem zou het veel aantrekkelijker maken geen gereken meer van teams geen veredelde B elftallen meer van teams die al door zijn naar de volgende ronde
Zolang de Uefa alleen het geld belangrijk vindt en het voetbal daar ondergeschikt aan maakt zal het steeds minder interessant worden voor clubs en supporters.
De vergelijking met Leicester is natuurlijk een hele scheve, Leicester heeft een begroting die groter is dan de hele eredivisie bij elkaar. Die spelen in een competitie met clubs die een nog meer geld te besteden hebben dan Leicester. Geld zegt niet alles maar het zegt wel veel over de aanwezige kwaliteit.

En aan het begin van het seizoen riep hij zelf nog dat Ajax en PSV de Europa league beter kunnen laten lopen.....ðÿ˜©

Vind dat Van Hanegem gelijk heeft. Presteren in Europa is het hoogste goed. Daar gaan Nederlandse clubs al vele jaren veel te gemakzuchtig mee om. Alleen AZ laat vrijwel altijd iets opkomen van een ouderwetse Europacup-houding.

16 januari 2017 om 11:09

Europees voetbal is zeker voor een nederlandse club het podium waar je beter van wordt. Echter is al heel vaak aangetoond dat (in elke competitie) ploegen die door de weeks europese wedstrijden hebben gehad het weekend erna meer dan gemiddeld vaak punten verspelen. Dus op dit punt heeft Willem geen gelijk. Het is zeker een voordeel ten opzichte van Ajax.

16 januari 2017 om 21:02

Die denkwijze is dus onjuist en mede verantwoordelijk voor de wanprestaties van de Nederlandse clubs.

Als je toch blij bent dat je uitgeschakeld bent in Europa, hoef je toch ook geen kampioen te worden of in het linker rijtje te eindigen?

Je wilt toch (ook?!?!) kampioen worden omdat je daardoor Europees (cl) mag spelen??

16 januari 2017 om 11:11

Volgens mij heeft Cocu nooit geroepen dat hij blij is dat ze europees uitgeschakeld zijn. Hij geeft alleen aan dat het feit dat ze uitgeschakeld zijn een voordeel ten opzichte van Ajax kan zijn. Dit is totaal iets anders.
Daarnaast (hoe lullig het ook klinkt) kun je volgens mij beter elk jaar kampioen worden en elk jaar in de CL voor de winterstop uitgeschakeld worden dan heel ver komen in de EL. De kans dat je deze wint is vrij klein en levert financieel niet zo veel op.

Tuurlijk europa league is leuk, en een goede ontwikkeling voor spelers. Maar kampioen worden is leuker en een betere ontwikkeling denk ik.

PSV en Feyenoord hadden allebei nog graag in Europa gespeeld en hebben ervoor gestreden, maar het is een feit dat het de competitie negatief beã¯nvloed. Als Ajax langer in Europa blijft zal ze dit hoogstwaarschijnlijk punten gaan kosten.

Voor het eerst sinds tijden ben ik het eens met Willem, en niet omdat hij eens niet over Ajax praat. Er zitten natuurlijk nog wel wat addertjes onder het gras. Ik vind niet dat clubs als Ajax, Feyenoord en PSV mogen denken dat het een voordeel is als je niet meer Europees speelt omdat je dan meer en beter kunt focussen op de landelijke competitie. Ja, de kans dat je de Europa League wint is al heel erg laag, laat staan de Champions League. Maar is dat dan ook gelijk reden genoeg om te zeggen/denken: "ach, wat maakt het uit?".

De kans dat, bijvoorbeeld, Heracles kampioen wordt is ook laag. Moeten zij er dan ook maar met de pet naar gooien?

Als clubs op deze manier gaan denken is het einde zoek. Europees stellen we als Nederland zijnde eigenlijk al niets meer voor. Straks spelen we helemaal geen Champions League meer omdat we de kwalificaties toch niet door komen. Dan zal het niet lang duren voordat we ons ook niet meer zullen plaatsen voor de Europa League.

We hebben het hier over topsporters die meer dan rijkelijk beloond worden voor hun inspanningen. Niet zeiken, en elke wedstrijd 110% geven. Of het nou in de competitie tegen, met alle respect, een tegenstander als Sparta is, of het nou Europees tegen Tottenham of Sevilla is.

16 januari 2017 om 11:49

"maar is dat dan ook gelijk reden genoeg om te zeggen/denken: "ach, wat maakt het uit?"

dat hebben zowel psv als Feyenoord ook nooit ook maar een beetje gezegd....

16 januari 2017 om 11:55

Wanneer Ajax uit Europa was gevlogen had je ook termen gehoord als nu kunnen we vol voor het kampioenschap gaan etc.

Natuurlijk hadden PSV en Feyenoord liever in Europa overwinterd. Het is niet dat ze er met de pet naar gooiden. Maar als je er dan toch uitvliegt, dan wil je er nog een positieve draai aangeven. Maar geloof me, er zullen weinig mensen bij die clubs zijn die blij zijn dat ze er uit liggen.

En andere grootheid zei ooit " ieder nadeel heb z'n voordeel" . Volgens mij moeten de uitspraken van Cocu en Gudde in dat licht zien.

16 januari 2017 om 11:50

Exact dat.

Dit wordt veel te ver verdraaid door iedereen en ook door Willem.

Psv en Feyenoord zijn er vol voor gegaan. Daar gaat het om.

Van Hanegem vergeet een ding. De tijden zijn veranderd, in Europa is eigenlijk geen succes meer te halen. Een kampioenschap is veel meer waard omdat je dan (voor nu) een mooi bedrag van de Champions League kan ontvangen. In principe heeft de kromme wel gelijk, maar we leven in de realiteit van 2017.

16 januari 2017 om 14:11

Er is wel succes te boeken. Voor Nederlandse topclubs is de Europa League een schitterend toernooi om aan hun naamsbekendheid te werken. Dat kan net het verschil zijn tussen het wel of niet binnenhalen van een goede speler of juist die grotere sponsor binnen te halen. Qua directe beloningen is de Europa League misschien niet boeiend, maar daaromheen is er nog veel te winnen voor de Nederlandse clubs en het Nederlandse voetbal. Daarbij is het voor Nederlandse clubs, met over het algemeen jonge selecties, een uitstekende leerschool om in aanraking te komen met profvoetbal in andere landen. Ik ben blij dat Ajax in Europa door is en hoop dat we minimaal deze ronde doorkomen. Het zal onze spelers en de club goed doen.

Jongens, lees je eerst eens in de materie in. Niet zomaar van een oude gek zijn leuzen uitgaan alsjeblieft. Nergens geeft Gudde, nog Cocu, aan dat het Europees voetbal ze niet kan schelen. Zij hebben alleen nadat ze al uitgeschakeld waren aangegeven dat het niet spelen van doordeweekse wedstrijden een voordeel is ten opzichte van Ajax. Iets wat (zeker de laatste jaren) toch wel erg goed naar voren is gekomen (een feit). Dus waar maken we ons druk om, ongelooflijk zeg. Zij benoemen alleen een bijkomstigheid, welke zij liever ook niet meegemaakt hadden, maar voor de resultaten in de competitie wel perspectief biedt.

Éã©n schaap roept iets en alle andere schapen roepen hem waar na.. Nederland anno 2017, hetzelfde in de politiek (bijvoorbeeld Wilders en Sylvana); waardoor heel veel verdeeldheid, onwaarheden en haat ontstaan. Datzelfde ook in bijvoorbeeld het voetbal; iemand roept iets wat totaal uit zijn verband wordt gerukt en totaal niet in de context wordt gezien en elk schaap roept hem na. We zijn geen robots toch? Mensen, leer alsjeblieft weer voor jezelf na te denken en niet blindelings andermans meningen achter na te lopen en te aanbidden. Je hebt niet voor niets een eigen brein gekregen, gebruik hem dan ook.

16 januari 2017 om 13:25

Juist het accepteren van uitschakeling is het grootste hekelpunt waar Willem op doelt en ik geef hem gelijk. Hoe kan je eerst je ballen uit je broek spelen, winnen van Man United en dan gewoon accepteren dat je uit met 4-0 er af gaat uit. Dat geeft alleen al de gelatenheid weer. Overigens geldt dat ook voor de voorronde CL van Ajax, die zich gelukkig in de EL herpakten en volgens mij een van Nederlands slechtste CL-sessies ooit, door Psv, wordt ook met de mantel der liefde bedekt aangezien ze in een moeilijk poultje zaten.

Kwalitatief kan je soms wel de mindere zijn, maar Ajax in de voorronde CL was kwalitatief veel beter en heeft gewoon gefaald, PSV in de poulefase CL en Feyenoord in de poulefase EL bewezen lang niet altijd voor de volle honderd procent er bij te zijn waardoor ze met het excuus komen dat ze het toch niet konden winnen. Maar dan vraag ik me dus af waarom je wel zo'n pot thuis tegen United op alle fronten te winnen van de Engelsen. Het is puur de waardeloze mentaliteit waar een keer een einde aan moet komen.

Overigens hebben we ons de drukke kalender van na de winterstop ook aangepraat. Als Nederlandse clubs zowel in Europa als in de competitie in een lekkere flow zitten, win je juist alles. Dan wil je toch zoveel mogelijk spelen? Ik heb overigens het gevoel dat dit voor Ajax ook daadwerkelijk geldt: die hebben een zo'n brede selectie waardoor je in Europa en in de Eredivisie op gelijkmatig niveau met verschillende spelers kan excelleren.

16 januari 2017 om 16:19

Wat een haat en nijd hier. PSV moest tegen twee potentiã«le winnaars en tegen een ploeg die net rivaal/concurrent Ajax met 5-2 uitgeschakeld hadden. Dus om dan als Ajacied te praten over de slechtste CL-campagne ooit dat is erg misplaatst. PSV heeft niet verloren van Rostov en is er al helemaal niet door afgedroogd. Natuurlijk had PSV hier meer uit moeten halen, maar Rostov bleek toch ook een erg stabiele ploeg waar lastig tegen te scoren viel (zeker als je ziet hoe lastig PSV het al in de competitie heeft). Rostov droogde niet voor niets Ajax af en won thuis van Bayern Munchen. Daarnaast is PSV in de eerste poulewedstrijd genaaid door de scheidsrechter, Atkinson. Die een zuivere goal van PSV afkeurde na vijf minuten, volstrekt onbegrijpelijk. Vervolgens PSV een onterechte penalty gaf, die gemist werd. Daarna door liet spelen toen Prã£â¶pper met een hoofdwond op de doellijn lag, wat wel erg snel ging allemaal. En daarna geen penalty gaf toen Godin de bal voor het hoofd van Luuk de Jong wegsloeg met zijn hand terwijl die van 3 meter afstand op goal ging koppen. Dat zat natuurlijk ook allemaal niet mee en dan wordt het lastig.

Het is daarnaast makkelijk praten dat Ajax zijn rug gerecht heeft nadat ze afgedroogd waren door Rostov. Het is namelijk iets makkelijker om je rug te rechten wanneer je tegen B-ploegen speelt dan je rug te rechten wanneer je dat dan zou moeten doen tegen een Atlã©tico Madrid of een Bayern Munchen.

Nergens wordt ook een uitschakeling blij geaccepteerd, men kan er van over de emmer zijn maar kan moeilijk opnieuw mee gaan doen natuurlijk. Het is vanaf dat moment vooruitkijken, hoe lastig dat soms ook is. Dat is beter dan in een negatief moment blijven hangen.

Ps. Over het drukke schema, als dat zo op Ajax werkt dan zou dit erg knap zijn en zou dat inderdaad de sterke brede selectie aantonen. Echter denk ik dat dit niet het geval zal zijn. We zullen zien.

Kan niet anders zeggen dan dat ik het dit keer volledig met Willem eens ben.

Topsporters willen toch altijd winnen en door? Over twee jaar staan ze te janken als ze als voorronde moeten spelen als kampioen.

Hij heeft hier wel een punt vind ik. Als je aangeeft dat je er blij mee bent of je voordeel er mee kan behalen , betekend dat je nog niet goed genoeg bent. Eigenlijk geven PSV en Feijenoord hiermee aan dat ze met dit team zich alleen maar kunnen richten op een doel......

Als zogenaamde topclub wil je overal mee willen doen , om te laten zien hoe goed je bent. Maar ja als je alleen maar naar de centjes kijkt , omdat als je kampioen wordt je mee kan doen in de CL , tja dat ben je geen topclub , maar een bedrijf.

Uiteindelijk wil je je supporters wat te bieden geven zo wel nationaal als internationaal

We kunnen negatief gaan doen of het positieve eruithalen. De tijd kan je niet keren, moet je ook niet willen, want uit mindere periodes haal je de beste lessen.

Zinnige woorden van Van Hanegem. Wanneer je jezelf een topclub vindt, moet je ambitie zijn op zo veel mogelijk vlakken te willen strijden. Voordeel zien in een uitschakeling is een zwaktebod.

Hoewel ik het tegenwoordig zelden eens ben met Willem van Hanegem moet ik hem hier toch gelijk in geven. Ik vind het belachelijk dat de technische staf of spelers van PSV blij zijn met een uitschakeling in Europa, idem voor Feyenoord. Ik snap best dat Feyenoord sinds '99 geen kampioen meer is geworden en er nu heel goed voorstaat, ik snap ook best dat het bij mijn cluppie nog niet lekker loopt dus dat die extra belasting niet zo gemist wordt maar pretendeer dan ook niet dat je een topclub wil zijn. Een topclub wil winnen, altijd en in elke competitie. Dat heb ik altijd bewonderd in Amerikanen...die absolute wil om te winnen, de topsport mentaliteit, alles geven om je top te bereiken. Nu ik in Amerika woon zie ik dat elke dag, zelfs bij de teams van de scholen...ik kan me nog herinneren dat er vorig jaar in een NFL pers conferentie aan Mike Mccarthy (coach van de Greenbay Packers) werd gevraagd of ze wat mensen gingen sparen aangezien er een belangrijke wedstrijd aankwam...zijn antwoord? "that mentality is for losers. We don't subscribe to that mentality here."...dat mis ik toch wel een beetje in het voetbal.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren