Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Straks heeft hij 80 miljoen en is het Chinese voetbal niets opgeschoten’

Laatste update:

Axel Witsel was in de zomer dicht bij een vertrek naar Juventus en de Belg leek in de winter alsnog richting Turijn te vertrekken. De toekomst van de middenvelder, die nu nog bij Zenit Sint-Petersburg speelt, heeft nu echter een andere wending genomen en het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat hij gepresenteerd wordt bij Tianjin Quanjian.

/

Witsel kan in China voor een enorm jaarsalaris tekenen en dat heeft in zijn thuisland voor flink wat opgetrokken wenkbrauwen gezorgd: “Grote spelers worden aangetrokken. Axel Witsel. De Chinezen hebben Axel vier jaar 20 miljoen per jaar geboden. Hij wordt een pijler van de Chinese opmars naar de top van het voetbal”, schrijft Jan Mulder in zijn column in Het Laatste Nieuws.

“De vraag in de Belgische kranten luidt of de transfer goed is voor zijn carrière bij de Rode Duivels. Tja. Over vier jaar heeft Axel er 80 miljoen bij en het Chinese voetbal is geen meter opgeschoten”, sluit hij af. Witsel begon zijn loopbaan bij Standard Luik en was in het seizoen 2011/12 actief voor Benfica. De afgelopen vijf jaar verdiende hij zijn brood in de Premjer Liga.

Denk jij dat Axel Witsel in China in aanmerking blijft komen voor een plaatsje bij de Belgische nationale ploeg?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Als Martinez slim is roept hij Witsel niet meer op. Als je naar China gaat heb je geen sportieve ambitie meer. Hoop dan Nainggolan weer terugkeert.

2 januari 2017 om 19:37

Daar heb je helemaal gelijk in! Daarnaast zal die Witsel zijn carriere ook achteruit gaan. Die gelooft het wel denk ik en die 80 miljoen is nu toch al binnen dus die zal niet zo zijn best meer doen.

2 januari 2017 om 23:29

Wat jullie hier aangeven is wel heel erg kort door de bocht en lijkt hier veel afgunst te zijn richting het Chinees voetbal. Uiteraard is het niveau in Aziã£â« bedenkelijk, maar hebben zij nou eenmaal de pegels om de grotere en met name subtop spelers aan te trekken. Langzaam aan zal het niveau stijgen maar is en blijft de vraag of ze ooit een rol van betekenis zullen hebben. Het mooie van dit alles is het effect van geld en het o zo geliefde spelletje. Eerst waren het de Britten die met hun ponden schade verrichte aan het voetbal en zal China waarschijnlijk de schade nog groter maken door geliefde spelers weg te kapen. Ps ik zou ook getekend hebben als ik Witsel was. De jongen is binnen voor het leven

2 januari 2017 om 19:38

Denk dat dat een beetje voorbarig gesteld is, als China straks een hele competitie aan buitenlandse spelers van het niveau Gudelj tot spelers als Witsel en Oscar, aangevuld met de grote Chinese talenten, dan heeft het ook meer sportief perspectief voor de buitenlandse spelers die in China komen te spelen. Eerst wilde er ook niemand naar Man City toen zei lukraak op alles wat los en vast zat enorme bedragen boden, en kijk ze nu. Dat is een heel groot verschil, ik bedoel alleen, als er een schaap over de heg is zullen er steeds meer volgen, en dat is denk ik nog lang niet voorbij!

2 januari 2017 om 20:04

Het kan nog wel 10 jaar duren voordat er echt grote talenten uit China komen. Ik snap wel dat ze spelers als Witsel halen om de competitie aantrekkelijker te maken en daardoor voetbal populairder te maken maar spelers die nu gaan die gaan puur om het geld. Ik denk echt dat het beter is om afscheid te nemen van Witsel want hij speelt puur voor het geld op en matig nieuwe en België heeft genoeg talenten die wel het beste uit zichzelf willen halen.

2 januari 2017 om 20:15

Man City speelde in de Premier Lezgue, die vergelijking gaat niet op.

Het kan inderdaad nog hel lang duren voor het niveau daar een beetje deftig wordt. Hadden ze immers geen limiet van 3 of 4 buitenlanders per team of is die afgeschaft?

Nu inzetten op jeugd, en dan pluk je er over 15 jaar de vruchten van, maar voor Witsel en co. wordt het daar sportief niet interessant.

2 januari 2017 om 20:26

Het is natuurlijk ook een grote luchtbul de overheid pompt op dit moment er ook nog geld in maar dit houd ook een keer op.
Zoveel geld als er nu verdient word dat gaat natuurlijk een keer mis.
Ik zie nu de samenvoeging van de top clubs van elke competitie ook nog wel gebeuren.
Waardoor de echte spelers hier wel zullen blijven denk ik.

4 januari 2017 om 00:18

@ Bon Jovi

Ik stel zelf toch ook al dat dat niet te vergelijken is, maar dat ik bedoel dat als eenmaal het rad in werking is gesteld, er alleen maar meer zal volgen. Beetje kinderachtig om daar dan weer op in te gaan. Daarbij kan je niet zeggen dat het niet op gaat als men spelers van het kaliber als Oscar, Witsel etc. weet binnen te slepen, dat waren spelers waar Man C voor had getekend destijds...

Dat limiet zal vrijwel zeker opgehoogd worden, daar kan je U op zeggen, het beleid tot dusver heeft niet geleid tot een grote verbetering in kwaliteit in de Chinese voetbalbond, dus ze zijn drastisch op zoek naar verbetering.

Daarnaast worden er links en rechtsom clubs aangekocht door Chinese investeringsmaatschappijen en bedrijven, klopt men overal ter wereld aan om te leren van jeugdopleidingen en het zal niet lang duren of er zal ook op veel stafleden van de Europese clubs gejaagd worden om ook op die vlakken hun clubs van expertise te voorzien.

4 januari 2017 om 00:25

@ Arnout108

Het zou inderdaad nog wel 10 jaar kunnen duren, maar dat is helemaal geen zekerheid hoor. China staat bekend om zijn enorme werklust, het is een land waar men geen jaren doet over het bouwen van een 100 etage hotel, maar een week.
Chinezen zijn bovendien bijzonder leergierig, en zijn meesters in kopiã«ren, waarom zou het niet kunnen dat als zij heel goed kijken en leren van alle gevestigde topclubs en jeugdopleidingen, aangevuld met jong en oud talent van de europese topcompetities en staf, dat dat wel eens sneller dan 10 jaar zou kunnen zijn?

2 januari 2017 om 19:57

Als Witsel in het nationale elftal presteert kan hij gewoon opgeroepen worden. Presteert hij niet dan mag ie thuis blijven, net als elke andere speler.
En waarom mag hij niet naar China als hij zoveel geld kan verdienen? Wat is het verschil met miljoenen per jaar in Europa verdienen? In beide gevallen krijgen voetballers veel te veel betaald.

Liever in 4 jaar 80 miljoen verdienen en voor de rest van je leven geen zorgen meer te hebben dan voor een zogenaamde sportievere carriã¨re te gaan waaraan je over 10 jaar slechts een bescheiden vermelding aan over houdt en bij moet klussen als trainer, analist of soapster

2 januari 2017 om 19:44

Net of ie nog moet werken als ie bij Zenith blijft of als ie naar Juventus gaat

2 januari 2017 om 19:59

Doe niet zo simpel. Iedereen zou deze keuze maken. Wie weet wat zijn dromen zijn na zijn voetbalcarriere en/of wat hij wil kopen of wil investeren in bedrijven of wil beginnen.

Als je uberhaupt al een paar miljoen euro op je rekening hebt staan ben je goed bezig maar deze jongens hebben een bepaalde levensstijl (ik zeg nergens dat ze het decadent maken en elk jaar een nieuwe Ferrari van 350k kopen) en daar heb je geld voor nodig.

En als het geld stopt na je 35ste (of eerder) wil je zoveel mogelijk hebben zodat je nergens meer naar moet kijken. En als je dan 'maar' 10 miljoen euro hebt kun je best rond komen maar met 80 miljoen euro is het wel een heel ander verhaal.

2 januari 2017 om 20:05

Na al die jaren bij Zenit heb je meer dan 10 miljoen. Juve bood ook nog eens 4,5 miljoen per jaar en daarna kan Witsel nog naar Qatar, China of de Vs.

Btw het is geen 80, Jan Mulder schrijft dit, het is 3 jaar 18 dus 54.

2 januari 2017 om 20:18

Klopt maar wie weet wat hij er mee doet of wat hij allemaal weg geeft aan familie en vrienden.

Daarnaast is hij nog relatief jong, ook over 3 jaar dus zal hij tegen die tijd wel richting de 80 miljoen gaan.

2 januari 2017 om 20:43

Ach, hij is over een jaar gewoon weer terug in een Europese competitie. Die gaat gewoon na een jaar vervelend doen, relletje veroorzaken en zijn zaakwaarnemer zal hem wel weer aansmeren bij een of andere club. Dan is hij binnen een jaar klaar daar, 18+ miljoen rijker en kan hij daarna nog een ambitie naleven als die dat al heeft.

Misschien is Witsel een uitzondering, maar je ziet het wel vaker met spelers die dan toch na een jaartje terugkeren om weer echt te gaan voetballen.

2 januari 2017 om 19:51

Ja, want Benfica, Zenit en Juventus betalen dusdanig slecht dat je als speler na 10 jaar weer moet bijklussen als trainer, analist of iets anders. Als ie niet te idioot doet leven hij en zijn kinderen de rest van hun leven in absolute luxe, ook zonder die 80 miljoen uit China.

2 januari 2017 om 19:59

Inderdaad. Juve bood hem immers een hongerloontje van 4,5 miljoen en het is niet dat je na enkele jaren Zenit al schatrijk bent...

Het is simpelweg kiezen tussen 40 miljoen en een mooie carriã£â¨re dicht bij huis of 80 miljoen en... in China gaan spelen, ver weg van familie en vrienden, bij een clubje van niets.

Sowieso, binnen 10 dagen wordt hij pas 28. De trein komt allicht nog wel eens langs binnen enkele jaren, cashen kan dan nog. We kennen Witsel natuurlijk, die heeft geld geroken en kiest liever voor de snelle optie. Hij moet het weten.

Ik hoop alleen dat zijn ferrari's het knagende gevoel zullen kunnen vullen. Het is immers jammer dat hij ondanks zijn uitzonderlijke talent nooit verder is geraakt dan Zenit, hij haalde pak 'm beet 40 procent uit zijn carriã¨re. Misschien ziet hij dat anders want financieel haalde hij er de volle 100 procent uit, dan kan hij tevreden terugblikken.

2 januari 2017 om 20:54

Het is maar wat je een mooie cariere noemt of sterker nog wat je aan een mooie cariere hebt.

Daar kijkt iedereen anders naar. En als je een beetje realistisch bent is de keuze van vele die het grote geld verkiezen voor het "sportieve" gedeelte gewoon heel logisch.

Leuk als je misschien een club als Juventus op je cv hebt staan. Maar ja als je eenmaal bent gestopt ben je gewoon weer de zoveelste dertien in een dozijn voetballer voor de mensen.

Witsel is geen voetballer van het niveau Ballon D'or waar mensen zich nog jaren herinneringen aan ophalen.
Witsel is ook geen clubvoetballer die jaren bij dezelfde club voetbalt en uitgroeit tot clubicoon.

Als Witsel straks stopt, dan is het weer de zoveelste voetballer met een "mooie" carriere die in de vergetelheid raakt. Hij zal net zoals het merendeel van de spelers na zijn "mooie" carriere echt niet dezelfde status genieten als een Pele, Maradona, Cruijff enzovoort. Dus dan blijft dat persoonlijke stukje waarde die je zelf hecht aan zo'n "mooie" carriere.

En als je het aan mij vraagt, dan hecht ik meer waarde aan de waarde van mijn bankrekening dan wat er op mijn CV hebt gestaan.

3 januari 2017 om 01:02

Vele mensen vergeten vaak dat dit hun job is. Wij werken allemaal voor ons geld, dus er is niets mis mee als Witsel zijn bankrekening verder wilt opvullen met chinees geld.

Als er een andere bedrijf mij wilt aannemen voor dubbele loon, dan zeg ik niet rap nee hoor.

3 januari 2017 om 09:55

@ska_4, precies. Ik ga in China 3 jaar lang voetbalschoenen poetsen met een tandenborstel als ik een salarisverdubbeling krijg. Wat gebeurde er ook alweer met Tevez? Ging die niet 20 keer zoveel verdienen nu? Nee hoor, niet doen jongen, want het is zo slecht voor je sportieve ambities.

Ik zie het probleem niet, topclubs hadden genoeg tijd te halen maar wilden de hoofdprijs niet betalen. Nu kiest hij niet meer de topclubs die als maar bleven wachten tot hij transfervrij zou zijn. Hij gaat 18 miljoen per jaar dienen 4 jaar lang. Zo'n mega aanbieding zou ik ook niet weigeren. Voetbal is leuk en aardig, maar in 4 jaar tijd bijna 80 miljoen verdienen is toch aantrekkelijker.

De Chinezen hebben het simpelweg goed begrepen.. tegenwoordig draait het in het voetbal om geld. De budgetten bepalen in welke categorie je voor spelers kan shoppen.

De reden dat Nederland zo achterop raakt is ook simpelweg het feit dat de budgetten vele malen kleiner zijn dan in het buitenland, waar alles groter is. Jammer maar helaas, niets aan te doen. In onze eigen eredivisie zie je het ook al. Ajax en PSV bepalen met hun grootste budget al jaren wie er kampioen wordt (met een enkele uitzondering).

Punt is, je moet ergens beginnen met je competitie en als dat in het begin veel geld kost, geld dat er kennelijk wel is, dan is de basis voor een toekomstig sterke competitie al gelegd. We zullen de komende jaren uiteraard niet de ene na de andere Chinese club op het wereldtoneel zien verschijnen, maar de vergelijking die Selassi 020 maakte met Manchester City en de vele miljoenen, is volledig terecht. De Chinese competitie zal alleen maar sterker worden en over welilcht 15 jaar net zo sterk zijn als de Engelse en Spaanse competitie.

In het geval van Witsel had ik overigens ook voor het geld gekozen. Ik las dat iemand zei dat je met 4,5 miljoen per jaar ook rijk wordt. Tja.. 18 miljoen in 4 jaar is toch net even een andere orde van grootte dan 80 miljoen in 4 jaar.

Voor de goede orde: Uiteraard begrijp ik dat niet alleen geld bepaalt hoe sterk een compeitie is of wordt, het gaat ook om de randvoorwaarden, maar een filnke smak geld is echt wel een goede start. Wat dat betreft is het wel grappig dat Engelse en Spaanse (en een beetje de Italiaanse en Duitse clubs) ineens moeten gaan concurreren met het grote geld uit Cina.

Ik krijg toch een beetje een fijn gevoel van "eigen schuld, dikke bult" bij dit soort ontwikkelingen.

Als iemand 80 miljoen kan verdienen, dan is er geen reden om te weigeren. Zogenaamde sportieve ambities ? Je kan bij een Europese topclub tekenen en dan op de bank belanden omdat een nieuw trainer andere poppetjes opstelt.

Deze bedragen zijn gewoon te groot om te weigeren. Zelfs een Gudelj verdient in 4 jaar tijd 17 miljoen , dat zou hij in Europa nooit bijelkaar voetballen in 20 jaar.

3 januari 2017 om 10:02

Precies. Dan zit je daar, op de bank in Turijn, met je goede gedrag. De buitenwereld is dan tevreden omdat je braaf in de pas hebt gelopen. Maar ondertussen lekken er elk jaar meer dan 10 miljoen eurootjes uit je achterzak weg.

Over een jaar of 5 is het voorbij voor Witsel. Dat vergeten de meeste supporters, want het voetbal gaat wel verder, maar dan met andere spelers. Maar Witsel hoopt dan nog een jaartje of 50 te leven, en dan is het best wel verstandig als je bankrekening 30 miljoen extra euromuntjes bevat.

3 januari 2017 om 10:22

Helemaal juist. Als iemand mij 20 keer zoveel biedt om op een lager niveau mijn werk te doen en met het idee om het niveau omhoog te helpen. Dan ben ik eergisteren al vertrokken. Geen twijfels en nooit omkijken. Snel chinees leren en genieten van een andere cultuur.

Iedereen praat echt zo makkelijk en lijkt wel of niemand hem het geld gunt. Witsel heeft gelijk alleen een Messi ronaldo neymar Bale Zulke type spelers zou nee zeggen voor de rest zie ik iedereen akkoord gaan met een club uit China. 20 miljoen per jaar mensen je praat over bijna 2 miljoen per maand, daar moet een speler van Feyenoord 4 seizoenen voor draaien en nog heeft hij dat niet. Het is ongelofelijk maar je kan het moeilijk afslaan

Axel kiest sinds hij België heeft verlaten alleen maar voor het geld, net als Hulk! Wat moet je ermee? Meer, meer, meer! Alsof je als multimiljonair niet gewoon voor voor het sportieve kan kiezen...

2 januari 2017 om 23:58

Benfica was geen keuze voor het geld.

3 januari 2017 om 00:10

Nee, dat niet meteen. Maar die laatste twee moves wel!

3 januari 2017 om 01:06

Deze mannen zijn niet verschillend dan jij en ik. Voetballen is hun werk, dus als ze elders meer geld kunnen verdienen, dan is het hun goed recht om erop in te gaan.

3 januari 2017 om 10:05

Wat hij er mee moet?

Nou, een prettig leven financieren, want dat gaat nog een jaartje of 50-60 verder na het voetballen.

En zijn familie de rest van hun leven financiã«le zekerheid geven. Kinderen, kleinkinderen.

Dat is wat veel mensen doen als ze de kans hebben. En dat gaat een stuk makkelijker als je in 3 jaar tijd pakweg 30-40 miljoen extra (!!) erbij pakt.

Maar wel 80 miljoen op zijn bankrekening.

80 miljoen...!!!!

Wie zou niet overstag gaan, behalve de absolute topspelers zoals Messi en Cr7. Nou??

2 januari 2017 om 23:49

Spelers die topcompetities en de CL willen winnen! Die verdienen ook snel tussen de 10 en 40 miljoen in 5 jaar tijd.

3 januari 2017 om 10:10

Imponeria, je probeert het allemaal weg te poetsen door met cijfers te goochelen. Maar de rekensom is simpel.

Witsel verdient straks 18 miljoen per jaar. Bij Juventus zou hij een kwart daarvan verdienen. Hij tikt dus een paar jaar lang 13,5 miljoen Extra af. In drie jaar tijd verdient hij dus gewoon 40 miljoen meer dan hij bij Juventus zou verdienen.

40 miljoen. Meer. In drie jaar. Niet in 5 jaar. Dat bedrag gaat hij van zijn lang zal zijn leven niet verdienen in Europa.

4 januari 2017 om 21:50

Exact.
Zoals nu met die spits van Dortmund. Die gaat dadelijk 3 x of 4 x netto meer verdienen dan hij bijvoorbeeld bij United zou kunnen verdienen. Per jaar.

Iedereen zou dan gaan. Verschil is TE groot.

Ondanks dat het voetbal kapot gaat. Geef ik alle voetballers die een godsvermogen kunnen verdienen in China, groot en groot gelijk

Stel nu dat mijn huidige loon 2000 euro per maand is en ik kan ergens anders beginnen waar ik 8000 euro per maand kan verdienen..
Keuze is rap gemaakt voor mij.
Zie totaal geen reden voor Witsel om deze deal te weigeren. Alhoewel ik het een beetje ongeloofwaardig vind, 80mil in 4 jaar!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren