Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Barcelona onderneemt juridische stappen tegen mondige Tebas

Laatste update:

De wedstrijd tussen Valencia en Barcelona in LaLiga (2-3) was een fantastische ontmoeting. Het duel werd op het scherp van de snede afgewerkt en in de laatste seconde van de wedstrijd werd Lionel Messi de held van Barcelona met een rake strafschop. Na de penalty liep het uit de hand voor de noordtribune met de fans van Valencia.

/

Er werd vanaf de tribune een flesje met water richting de juichende spelers van Barcelona gegooid, waardoor de gemoederen hoog opliepen. “Ik heb er spijt van”, laat de gooier van het flesje, een jongen van zeventien jaar oud, weten in de Spaanse media. “Het kenmerkt mij niet als persoon en het kenmerkt de fans van Valencia niet.”

“Toen de strafschop werd gegeven voelde ik me boos en machteloos. Toen Messi scoorde en voor onze neus kwam juichen, zag ik hoe Neymar onze supporters, die het team tot het einde gesteund hebben, beledigde en uitdaagde. Ik zag een flesje op de grond liggen en gooide het impulsief naar de spelers. Het flesje was praktisch leeg, maar het was genoeg om ervoor te zorgen dat niet één, maar vijf spelers van Barcelona deden of ze hard geraakt waren.”

/

Ook de baas van LaLiga, Javier Tebas, is kritisch op de reactie van de spelers van Barcelona. Hij vergeleek het incident met bowlen. “Misschien vielen ze allemaal omdat ze geraakt werden door het water. We hebben de beelden allemaal gezien, net als miljoenen kinderen. Als mijn kinderen zich zo zouden aanstellen, zou ik me schamen.”

Vicevoorzitter Jordi Mestre van Barcelona reageert furieus op de uitspraken van Tebas. “Ik was aanwezig in Valencia en ik heb zelden zo’n vijandelijke sfeer meegemaakt. In plaats van spelers aan te vallen kan Tebas zich beter bezig houden met het uitbannen van geweld in de stadions. De spelers zorgen ervoor dat de rechten van LaLiga verkocht worden in Azië en de Verenigde Staten. Hij moet de spelers meer steunen”, zegt Mestre tegen TV3.

Update 27 oktober 18.51 uur - Barcelona onderneemt juridische stappen tegen mondige Tebas
Barcelona heeft het vertrouwen in Javier Tebas, de voorzitter van LaLiga, opgezegd. De Catalaanse club is niet te spreken over de uitlatingen van Tebas. "Hij heeft dingen gezegd die onverantwoordelijk zijn en niet passen bij zijn functie'', zo maakte voorzitter Josep Maria Bartomeu donderdag duidelijk. Barcelona heeft het Spaanse sporttribunaal TAD gevraagd juridische stappen te ondernemen tegen de voorzitter.

De spelers van Barcelona stelden zich aan

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Anti-reclame voor het voetbal dit soort gedrag. Alle Amerikanen kunnen weer roepen; zie je wel, voetbal is voor mietjes!

26 oktober 2016 om 14:12

Nou inderdaad, dat is wel het eerste waar de voetbalwereld zich druk om moet maken, de mening van een stel Amerikanen!

26 oktober 2016 om 14:29

Beide partijen hebben gelijk met het punt dat ze willen maken. Alleen zouden ze eerst naar hun eigen gedrag moeten kijken.

Dus barca moet zeggen dat het overdreven vallen van hun spelers nergens op slaat. De liga moet zeggen dat het gooien van flesjes nergens op slaat.

26 oktober 2016 om 17:14

Nee, maar feit blijft dat het gewoon tenenkrommend is. En het zijn natuurlijk niet alleen Amerikanen. In Nederland laken zat mensen voetbal ook om het theatrale gedrag. Ze hebben het zelfs in voetbalprogramma's over het feit dat de voetbalsport er zo door wordt verziekt. Het is namelijk echt een voetbal ding, aanstellen. In andere sporten zie je het nauwelijks.

26 oktober 2016 om 21:47

Klopt, ik ben het ook met je eens dat dit gedrag het voetbal in diskrediet brengt, maar het argument over wat Amerikanen nu gaan roepen, die sowieso voetbal niet serieus nemen en het een andere belachelijke naam geven, vind ik nogal uit de lucht gegrepen en niet relevant.

26 oktober 2016 om 14:30

Maar er zijn ook zat Hollywood regisseurs die deze jongens een schitterende carrière kunnen geven op het witte doek na her voetballen!
Maar eventjes serieus, ik vind het niet kunnen dat supporters voorwerpen op het veld gooien. Dat is het 1e 'vergrijp' en dat veroordeel ik.

26 oktober 2016 om 14:47

Het eerste "vergrijp" is dat de spelers (vooral Neymar) gaan provoceren voor het Valencia vak. Dit is al niet nodig en lokt ractis uit.

Dat er dan iets word gegooid hoort ook weer niet. Maar dat dan 5 man naar de grond gaan is gewoon schandalig! het erge is dat dit dus echt de eerste reacties is die bij al die spelers op komt. Gaan liggen en naar het hoofd grijpen ook nog eens!

Is wel eens zo iets geweest met Puyol met Pique. Die greep in en zei niet zo aanstellen en voetballen!

26 oktober 2016 om 14:55

Jij zegt provoceren, ik zeg niets aan de hand. Dat is het leuke van provocatie, het bestaat namelijk niet. Jij kan mij niet provoceren en ik jou niet. Echter, jij kan je wel geprovoceerd voelen en ik ook. Provoceren zit dus alleen in het hoofd van de persoon die zich geprovoceerd voelt.

26 oktober 2016 om 14:59

Ik zag toch zeker alleen 2 man naar de grond gaan ipv 5 man. Jij vindt dat de spelers overdrijven, maar jij bent ook evengoed in het overdrijven.

26 oktober 2016 om 15:14

Nijogeth dat is altijd. Dat is met beledigen, rascisme, etc. Het is hoe de ander het ziet.

26 oktober 2016 om 15:19

Provocatie bestaat niet? Zou je dat willen uitleggen?

26 oktober 2016 om 15:51

Wat hij (volgens mij) bedoeld is dat provocatie de keuze van de ontvanger is. Ongeacht wat voor boodschap de zender verstuurd, de ontvanger heeft de keus of hij zich hierdoor geprovoceerd voelt of niet. Als de mens een volledig rationeel denkend en handelend wezen was geweest, had dit ook een juiste stelling geweest.

26 oktober 2016 om 15:59

Als je niet tegen dat soort 'provocatie' kan, dan moet je niet in een voetbalstadion komen!

26 oktober 2016 om 17:02

Racisme is daadwerkelijk iets wat wel plaats vindt en heeft niets met de perceptie van de ontvanger te maken. Racisme kan plaats vinden zonder dat de ontvanger het merkt, maar provocatie en belediging kunnen alleen zo opgevat worden door de ontvanger. Dit juichen voor de tribune kun je dus opvatten als het juichen na een doelpunt en een enkele van die juichende Barcelonaspelers, die zich heeft laten provoceren door Valencia en haar aanhangers, die een gebaar maakt naar de supporters. Provoceert hij hiermee? Nee. Kunnen mensen dit als provocerend opvatten? Ja, dat kan uiteraard wel.

26 oktober 2016 om 17:11

Oh ja, Bentini. Het wordt al uitgelegd, maar ik denk dat je het ook graag van mij hoort. Provocatie is afhankelijk van de ontvanger. De ene persoon wordt al geprovoceerd door een vuile blik, terwijl een ander zich niet zo makkelijk of helemaal niet laat provoceren. Zo ook met beledigen. Neem bijvoorbeeld de uitspraken van Johan Derksen over dat 'zo trots als een aapje' (racisme noem ik het niet, want hij noemt wel vaker mensen van alle rassen zo trots als een aap). Een enkeling zal zich direct beledigd voelen en het een belediging noemen ten opzichte van de gekleurde medemens. Terwijl de meesten accepteren dat Johan Derksen wat rare uitspraken in zijn vocabulaire heeft zitten, dit er een van is en er verder niets achter zoeken en zich niet beledigd voelen. De ene groep is dus beledigd en de ander niet. Als de ene groep niet beledigd is, dan lijkt het me dus geen belediging (en zo zijn er altijd mensen te vinden die iets niet beledigend vinden).

27 oktober 2016 om 22:31

Volgens die definitie is het onmogelijk om iemand te provoceren.

Echter is volgens de Van Dale de definitie als volgt:

"proâ·voâ·ceâ·ren (provoceerde, heeft geprovoceerd)
1 door woorden of daden uitdagen tot, uitlokken van ongeoorloofd gedrag"

Je kan dus ook iemand provoceren zonder dat die persoon zich geprovoceerd voelt.

PS: discussies over definities zijn niet interessant.

28 oktober 2016 om 00:07

Waar is Puyol als je een echte man nodig heb...Puyol zou ze allemaal omhoog trekken en zeggen dat ze normaal moeten doen!!

Deels eens. 5 spelers laten zich vallen voor 'maar' een flesje. Maar een flesje kan nog best wel hard aankomen. Neymar werd volgens mij het meest geraakt. Als je zo'n dop op je hoofd krijgt kun je makkelijk een hoofdwond krijgen, want een dop komt erg hard aan.
Suarez stelde zich nogal aan, werd amper geraakt. Jammer dat het duel zo moest eindigen, was een prachtig duel waar je nog vaak aan kan terug denken. Het werd echt op het scherpst van de snede gespeeld.

26 oktober 2016 om 13:54

Nog een toevoeging:
Messi en Neymar waren erg aan het provoceren en dat is sowieso al niet slim. Kijk niet vaak naar Valencia, maar volgens mij gebeurt er toch wel vaker dingen als flesjes gooien?
Neymar gedroeg zich erg als een eikel. Je mag de goal vieren, maar ga niet provoceren naar het publiek van de tegenstander. Messi reageerde op het flesje, veel te overdreven. Ga nou maar gewoon voetballen, dan weten we waarom we van het spel houden.

26 oktober 2016 om 14:05

Een dop kun je makkelijk een hoofdwond door krijgen? Een flesje met een dop misschien, maar een dop alleen weegt niks en daar voel je amper wat van

26 oktober 2016 om 14:11

Een dop op een leeg flesje, wat dus zo was, weegt ook niks en veroorzaakt zeker geen hoofdwond. Echt typisch barca dit en zeer zeer zeer storend. Zij maken het voetbal, maar kraken het nog harder. Stelletje mietjes, echt belachelijk.

27 oktober 2016 om 09:29

Ik zeg dit niet met een Barca-bril hoor hahaha. Als het bij Ronaldo, Messi, Griezmann, Luuk de Jong, Klaassen of wie dan ook anders was gebeurd had ik waarschijnlijk precies hetzelfde gezegd. Bovendien zeg ik ook dat de spelers zich aanstelden en het eigenlijk ook zelf aan het uitlokken waren.
Hoofdwonden door flesjes/dop kan gewoon hoor, ik spreek uit ervaring.

26 oktober 2016 om 14:10

Een hoofdwond? Serieus? Een kleine bult of een wondje misschien ja, een serieuze blessure zul je er niet zo snel aan overhouden. Er zijn hier in mijn ogen drie dingen gaande: provocatie van spelers en supporters (over en weer), een flesje dat niet gegooid mag worden uit het publiek (grensoverschrijdend) en een ontzettende aanstelleritis van de spelers.

Hetgeen Tebas over dat laatste zegt vind ik niet meer dan terecht, die spelers moeten zich schamen. Toonaangevend voor éã©n van de onderdelen binnen de voetbalcultuur die wat mij betreft veranderen moet. Daarmee zegt hij (in deze publicatie) niks over de andere punten, die op zichzelf ook te veroordelen zijn.

26 oktober 2016 om 17:57

Een serieuze hoofdwond door een flesje is mogelijk, maar dat hangt af van hoe hoog het gegooid word. Als ik uit een vliegtuig op 12 km hoogte een flesje naar beneden Gooi en het komt op je hoofd ben je waarschijnlijk dood. Maar dat is lastig in een stadion.

27 oktober 2016 om 10:26

Je zult begrijpen dat ik het relateer aan deze specifieke situatie.

Natuurlijk moet je je emoties proberen niet de overhand te laten krijgen, maar wat de barca spelers doen slaat werkelijk nergens op. Als het nou 100 bakstenen waren snap ik het, maar een bijna leeg flesje komt toch niet zo hard aan dat een hele groep gewoon bijna moet huilen? Nogmaals wil ik het gooien van die jongen niet goed praten, maar acteren kunnen ze net zo goed als voetballen bij Barca!

Hoewel het gooien van het flesje niet goed is, snap ik zijn impulsieve reactie wel. Neymar en Messi provoceerde en dat mag volgens de regels ook niet. Niet bepaald netjes en niet gek dat er dan een paar uit hun slof schieten.

De reactie op het flesje.. Om te huilen. Heb sws een schijthekel aan spelers die zo toneelspelen, maar dan zeker als ze eerst provoceren. Bah bah bah. Ook weer een grote reden waarom ik meer hekel krijg aan La Liga en deze jongens. Messi ben ik ook klaar mee.

26 oktober 2016 om 13:57

Messi privoceerde pas NADAT er een flesje gegooid was. Dan is het vrij logisch dat het doet. En als je daarbij een keeper hebt die wat spelletjes wilt spelen en je uit je tent wil lokken net voor de penalty optelt. Snap ik zijn reactie heel goed.

26 oktober 2016 om 14:06

Nadat? Voor de supporters van de tegenstander juichen is geen provocatie?

26 oktober 2016 om 14:13

Kijk eens naar de goal, Messi staat zelfs met de rug naar de fans toe en ging niet eens uitbundig juichen. Pas toen er tweemaal een fles (de eerste op Neymar, 2e was op Messi gericht) werd gegooid ging hij tekeer

26 oktober 2016 om 16:52

@godsson, Hou op man. Het gaat hier om een plastic flesje, geen handgranaat.. Man, man. Diep en diep triest die verwende wijven. Schande voor het voetbal. En die voorzitter al helemaal met z'n vingertje naar een ander wijzend. Bah. Eigen supporters zouden hier iets tegen moeten doen, dat dit niet is waarvoor ze naar het stadion komen of wat dan ook. Of schors ze. Dit moet een keer afgelopen zijn, dat gejank altijd. Voetballers maken zichzelf volkomen belachelijk, en andere voetballers zijn er de dupe van.

26 oktober 2016 om 13:59

Begrijpelijk, als hij telkens opnieuw je hele verdediging op een hoopje speelt.

En wat versta je onder provoceren? Gaan vieren voor de fans, 'impulsief' iets roepen richting de fans (want als het door hen wordt gedaan, wordt het natuurlijk volledig getolereerd)? Dan had Walcott volgens jou ook al wel een paar flesjes tegen zijn hoofd verdiend?
In mijn ogen is Suarez de enige die overdreven reageerde, de anderen schrokken en trokken zich weg met hun hoofd gebogen, een normale reactie lijkt mij wanneer je voelt dat er iets uit de tribune in jou richting vliegt.
Maar daar moet de focus niet op liggen, want de volgende keer ziet die jongen een metalen staaf liggen op de grond, en beslist hij opnieuw, 'volledig impulsief', om het richting het veld te gooien. Wat dan? Opnieuw de schuld van Messi en Neymar, omdat ze hem provoceren?

26 oktober 2016 om 14:52

Volgende keer ligt er misschien wel een granaat engaat die het veld op.......

Als als als... Het was nu een water flesje met amper iets er in en ze gaan naar de grond alsof ze wel een ijzere staaf tegen hun hoofd krijgen. Iemand die een flesje gooit zal echt niet zomaar een stang gaan gooien.

En ja hoe Neymar voor dat vak gaat staan is provoceren! Of dat is normaal een doelpunt vieren.... Kom op zeg

26 oktober 2016 om 15:23

De regels die voetballers hebben en fans hebben zijn anders. Fans kunnen dingen roepen, dat is gewoon zo. Spelers moeten daar boven staan en mogen dus ook niet provoceren. Adebayor kreeg ook eens een keer een boete door het provoceren van fans.

Ik zeg toch duidelijk dat het gooien van een flesje niet goed is? Dat ik z'n reactie begrijp heeft daar weinig mee te maken. Je doet het niet, maar ik kan het begrijpen als impulsieve reactie van een 17-jarige. En ja.. Als het een metalen pijp was. Komop, totaal anders.

Ze gingen gewoon als aanstellers ten onder. Bah.

27 oktober 2016 om 02:04

Het gaat erom dat je de nadruk verlegt van het 'werpen van voorwerpen' naar 'aanstellerij', wat in mijn ogen verkeerd is. Er zouden bewijzen zijn dat er ook een schroevendraaier was gegooid, althans volgens Barcelona. Dat komt al wel dichter in de buurt van een metalen staaf, niet?
Maar goed, volgens het merendeel van de voetbalfans is het aanstellerij. Emoties horen bij het voetbal, de voetballers moeten maar leren omgaan met die van de supporters.

26 oktober 2016 om 14:21

Ik snap je reactie en ik vond het ook overdreven wat er allemaal gebeurd is, maar je hebt het mis over een paar dingen. Messi liep rechts van de goal en werd besprongen door collega's die het vierden, maar Messi stond met zijn rug naar het publiek en provoceerde niet, Neymar deed dit overigens wel. Maar sinds wanneer mag dit niet? Ronaldo in de classico die 'calma calma' gebaart na een doelpunt te hebben gemaakt is ook gewoon 'provoceren', dit wordt ook gewoon gedaan in de Premier League, snap ook niet hoezo dit een punt van discussie is. Het aanstellen van de Barcelona spelers is een ander verhaal, dat was inderdaad niet nodig.

26 oktober 2016 om 15:19

Oke dan heb ik dat fout gezien.

Nee, officieel mag provoceren niet. Wat Ronaldo doet met calma calma is anders dan recht voor een vak gaan staan en juichen. Een goed voorbeeld (wel extreem) is Adebayor toen hij scoorde tegen Arsenal. Rende het veld helemaal over om voor de fans van Arsenal te 'sliden'. Dat werd een schorsing voor hem door provoceren.

26 oktober 2016 om 15:42

Precies, hij stak heel het veld over, de Barca spelers stonden gewoon vlakbij het punt waar ze hadden gescoord (wat heel normaal is, het zou pas raar zijn als ze het veld gingen oversteken om te juichen). Zoals ik al zei juichte Messi niet eens bij de goal, het waren de teamgenoten die hem besprongen. Er was toen ook niks aan de hand, totdat Neymar zo dom was om te reageren. De fles werd daarna gegooid, Neymar werd geraakt en Suarez misschien ook, maar die hoefde inderdaad niet naar de grond te gaan. Messi keek daarna boos het publiek aan, waarna het publiek met andere dingen ging gooien en een fles richting Messi gooiden. Dat zorgde uiteindelijk voor de reactie die Messi liet zien.
Trouwens, zoals ik al eerder aangaf was Messi 2 seizoenen geleden bij Valencia door een volle fles geraakt, dat kan misschien ook meegespeeld hebben in zijn hoofd en hebben geleid tot zijn reactie (omdat hij weer het doel was).

Maar wie flesjes op de grond ziet liggen, raap ze rustig op en gooi ze in het vervolg nog harder richting de spelers.

Ongelooflijk, wie is deze 'baas' in feite, en waarom veroordeeld hij het gedrag van deze fan in godsnaam niet? Hoe is het mogelijk dat de spelers van Barcelona in dit verhaal als schuldige uit de bus komen en de jongen die per ongeluk een flesje richting hen gooit het slachtoffer is, die geprovoceerd werd en hen helemaal niet wou bezeren??
Ik ben benieuwd wat hij zou zeggen als er een goedaardige fan eens iets in zijn richting zou gooien, of hij dan ook zo vergevingsgezind zou zijn.

26 oktober 2016 om 13:56

ik vond de reactie van Messi opzich niet zo vreemd. Hij ziet Iniesta uit de wedstrijd geschopt worden, Mario Suarez die pas na 15 overtredingen geel krijgt enz. dat Mascherano zich zo aan het aanstellen was is wel beschamend en ja Suarez? Dat dat mensen nog verbaasd haha? Die gast is gewoon zo gek als een deur. En ja wat betreft deze grote baas. Die is gewoon geirriteerd dt alle spelers van Barca niet naar die uitreiking van LaLiga zijn gegaan.

Ik kan me nog herinneren dat pique een aansteker tegen zich aan kreeg in een clasico 4/5 jaar geleden gegooid en hij met pijn naar de scheidsrechter wilde gaan om de aansteker te laten zien en dat Puyol hem tegen hield de aansteker afpakte en weggooide en deed alsof er niks aan de had was en pique zich niet moest aanstellen maar op de wedstrijd letten.
Puyol had de echte winnaars mentaliteit en wat zou het toch fijn zijn als meerdere zijn instelling hadden.

Dit was heel kinderachtig van de barca spelers, aan de ene kant kun je zeggen misschien was het de schrik omdat ze niet wisten wat het was en ze iets voelde, al hoewel sommige naar de grond gingen en ze niet geraakt werden.
Je ziet dit theater vaker, Marcelo had afgelopen seizoen ook zo een theatraal optreden en Pepe doet het ook wel eens.
Voetballers stellen zich altijd aan, helaas, de sport staat er nu onderhand bekend om.

26 oktober 2016 om 15:13

Ik zie dit aanstellerige gedrag toch vaker voorkomen in de zuidelijke Europese landen. Blijkbaar voelt men zich daar minder ethische verantwoordelijk dan in de noordelijke Europese landen. En ja, ik weet dat er uitzonderingen zijn, en ik weet dat je voorzichtig moet zijn met generaliseren van bevolkingsgroepen, maar het is toch een trend die ik na ruim 15 jaar intensief voetbal volgen heb opgemerkt

26 oktober 2016 om 16:08

Het is gewoon een feit dat het karakter van zoals je zegt mensen uit zuidelijkere Europese landen anders is dan bijvoorbeeld hier in het noorden. Ze zijn daar veel emotioneler en raken sneller opgefokt en de mensen daar lijken ook veel trotser.
Ik ben vaak in Spanje geweest en het verschil is gewoon te merken. Karakteristiek hebben bv Spanjaarden en Italianen veel meer weg van Noord-Afrikanen. Daar is niks mis mee.

Natuurlijk was de reactie van de Barcelona-spelers er over.

Het begint natuurlijk allemaal met het feit dat er zaken vanuit het publiek gegooid werden ; daar heeft de beste man blijkbaar helemaal geen moeite mee.

Ook over de ref van dienst helemaal geen woord die naar aloude Spaanse traditie geschoffel en geschop laat gebeuren ; in het beste geval fluit hij maar een kaart, neen, dat niet, die worden alleen maar gegeven als je iets durft te zeggen over die brutaliteiten.

Niks nieuws onder de Spaanse zon zal ik maar zeggen.

De spelers van Barcelona staat bekent als aanstellers, dus in dat opzicht op de LaLiga baas niet verbaasd zijn.
Net zoals ze de spelers aanpakken voor swalbes mogen ze dat ook met dit soort aanstellerige spelers doen van mij.

Degene die geraakt wordt zal het best gevoeld hebben, jammer dat er allemaal zwaantjes ineens naar de grond vliegen. Zie het toch wel vaak voorkomen bij bepaalde clubs dat overdreven gedoe. Helemaal niet nodig, spreken met je voeten kunnen ze uitmuntend, hou het daar lekker bij.

26 oktober 2016 om 14:03

Er werd niet alleen een flesje gegooid he. Er zijn ook nog drie aanstekers en sleutelhanger gevonden op de plek. En kom op man. Hoezo wordt er meer over de reactie gepraat dan over het geweld van de supporter(s). Wat een misselijkmakende wereld leven we toch in.

26 oktober 2016 om 15:29

nou nou wat een geweld zeg, we kunnen van geluk spreken dat er niemand zwaargewond is geraakt. Als je dit terug ziet als 1 van die barca spelers dan schaam je je toch kapot mag ik hopen.

26 oktober 2016 om 15:46

Denk dat Valencia zich kapot moet schamen aangezien ze 2 seizoenen geleden Messi vol op het hoofd hadden geraakt met een fles, voor aanvang van deze wedstrijd dingen gooiden naar Paco Alcacer en op het einde weer met flessen gingen gooien.

Ik snap heus wel dat niet alle Valencia fans zo zijn, maar al meerdere keren met spullen gooien moet als 1e worden aangepakt.

Er hing een vijandelijke sfeer bij de supporters en spelers van Valencia. Tuurlijk gaat zo'n jochie zijn excuus aanbieden.

Javier Tebas kun je ook niet al te serieus nemen als t gaat over uitspraken op Barcelona, baas van Laliga en supporter van Real.
Messi scoort, loopt 10m rechts van de goal en word besprongen door collegas. Pas na het flesje zei Messi er iets van of gebaarde hij iets.

Gooien is gooien, geen uitzonderingen daar gelaten. Javier Tebas moet daartegen optreden ipv de spelers van Barca aanvallen. Zelf is het een miet!

Er is een video op Youtube waar je duidelijk kunt zien wat er gebeurt.

Na de goal werd er gejuicht (Messi juichte niet uitbundig en stond zelfs met zijn rug naar de fans toe), maar Neymar was zo dom om het publiek te provoceren. Daarna werden er meerdere dingen gegooid, de fles raakte de spelers, maar er wordt weer overdreven door te zeggen dat 5 man zich aanstellen, Neymar werd vol geraakt en Suarez kreeg em misschien ook tegen zich aan. Mascherano leek te overdrijven, maar nogmaals op de andere beelden is te zien dat er nog meer dingen gegooid werden. Daarnaast is het een volkomen logische reactie dat de spelers wegspringen en schrikken als ze uit het niets iets op hun af zien komen.

Messi ging daarna juichen, omdat de fans na de 1e fles op Neymar nog een fles richting Messi gooide. Hij reageerde dus op die manier. Vergeet niet dat 2 seizoenen terug Messi ook al een fles naar zich toe kreeg gegooid bij Valencia. Trouwens werd er voor de wedstrijd ook iets gegooid naar Paco Alcacer en ook dat leek op een fles.

Hier de video van het incident:
https://youtu.be/ySrF12fJmmk

Je kunt zien dat de fles best hard aankomt en van Neymar zn hoofd stuitert, dat er meerdere dingen worden gegooid, dat iemand Messi nog een x probeert te raken waarna hij reageert en dat Sergi Roberto en Mario Suarez meerdere dingen van het veld halen.

Hier de link van de fan die iets naar Alcacer gooit - bleek achteraf een zak zonnepitten te zijn (Mathieu is zo aardig om het terug te geven):
https://youtu.be/nIgCzzZerm0

Hier een video van het incident 2 seizoenen terug:
https://youtu.be/hg3rLmA6TF4

Ik denk eerder dat La Liga wat aan dit herhalend gedrag van de fans moet doen, in plaats van Barcelona de schuld geven (alhoewel Neymar niet meer zo dom moet doen).

Het gooien van een flesje is triest en moet zeker bestraft worden. De manier waarop de Barca spelers naar de grond vielen vind ik dan weer lachwekkend. Nog nooit ben ik naar de grond gedoken nadat ik een flesje tegen m'n hoofd kreeg (iets met festivals en dronken mensen...). Waarom val je Ãâ¼berhaupt? Je wordt toch niet onderuit geschoffeld? Grijp dan naar je hoofd, maar net doen alsof je niet meer kan lopen gaat wel erg ver. Al met al een trieste situatie, van beide kanten.

26 oktober 2016 om 14:19

Je zegt het al. Je bent dan dronken. En er ging 1 iemand overdreven naar de grond en dat was Suarez. De anderen haalden UIT Schrik (een normale reactie voor de mens) hun hoofd weg. En Neymar werd gewoon VOL geraakt. Overigens is er meer gegooid op dat moment. Niet alleen een flesje.

26 oktober 2016 om 14:50

Je hoeft me niet uit te leggen dat een mens uit schrikreactie zijn/haar hoofd wegtrekt in zo een situatie. Wat ik wel overdreven vind, is het dramatisch op de grond vallen. Ik ben nog nooit theatraal naar de grond gedoken als ik een flesje op mijn hoofd kreeg. Dat vind ik dan wel weer typerend gedrag. Het erger maken dan het daadwerkelijk is. Neemt niet weg dat zoiets pijn kan doen, maar dit vind ik dan ook weer te ver gaan. Wat ik dus zeg: van beide kanten niet goed.

Die Mestre is zelfs in staat bij deze discussie Aziã«/vs erbij te halen. Wat is er mis met het voetbal? Spaanse clubs spelen voor de Spanjaarden, niet voor de Chinezen en Amerikanen..

Ik vind het trouwens knap dat deze jongen spijt betuigt voor zijn actie. En die spelers van Barã§a worden steeds irritanter, ondanks dat het mijn club is, heb ik weinig op met mannetjes als Neymar en Suã¡rez.

Het is wel super triest gesteld met de wereld wanneer er meer aandacht wordt geschonken aan de Barcelona spelers dan aan het feit dat deze fan gewoon bezig is met openlijke geweldpleging. Waar gaat het heen met het voetbal wanneer objecten gooien minder erg is dan de reactie van de speler die geraakt wordt? En overigens is dit niet de eerste keer in Mestalla. Maar blijkbaar wordt het gedoogd door Tebas. Moet je maar niet naar de grond gaan wanneer je pijn hebt.

26 oktober 2016 om 14:38

Tebas komt er openlijk voor uit dat hij een Madridista is. Zal ook wel invloed hebben op z'n mening.

26 oktober 2016 om 14:58

Is het gevolg van stelselmatig overdrijven. Onherroepelijk komt er dan een moment dat je, wel of niet ten onrechte, niet meer serieus genomen wordt.

Het gedrag van de Barcelona spelers was niet zo voorbeeldig inderdaad maar wat ik ook vreemd vind is dat de 'la Liga baas' zich hier zo over uitlaat.

Aan de andere kant, het feit dat hij een Madridista is heeft hij nooit echt onder banken en stoelen geschoven.

Alsof er nooit dingen uit het publiek gegooid worden. En dan om een leeg flesje doen alsof je geraakt wordt door een tomahawk. Stuitend irritant gedrag, waar de spelers van barcelona, en dan vooral neymar suarez en busquets sowieso al een handje van hebben.

Het is gewoon een schande hoe de Barca spelers zich hebben gedragen. Gedraag je in godsnaam als een vent en heb schijt aan dat flesje. Doet echt niet zo'n pijn, daar geloof ik niet in. Als Barca fan kan ik de ploeg echt waarderen qua voetbal, maar met dit soort dingen schaam ik me wel eens. Verman je eens ga niet zo belachelijk naar het gras aub.

26 oktober 2016 om 15:48

Het feit dat dit al meerere keren is gebeurd bij Valencia, is wat belangrijk is, trouwens is er een video op Youtube waarin je duidelijk kunt zien hoe hard die fles op de spelers aankomt vliegen.

Vergeet niet dat 2 seizoenen geleden Messi ook door een fles werd geraakt en er een wond aan overhield op zn hoofd. Pijn doet het zeker wel.

26 oktober 2016 om 17:31

Het is inderdaad niet goed dat er met flesjes gegooid word, maar dat neervallen stoort mij bijzonder. Dat is echt nergens voor nodig. Met Puyol in de ploeg was dit waarschijnlijk anders gelopen, al keur ik het absoluut af dat er met flesjes word gegooid, hetgeen zeker niet goed is.

26 oktober 2016 om 18:35

Het grappige aan dat incident van 2 seizoenen geleden was geloof ik ook dat Messi zelfs een gele kaart kreeg omdat iemand een flesje op zijn hoofd had gegooit.

Schandalige reactie van deze bobo. Die geeft nu aan datje van alles mag gooien naar de spelers toe en dat zij er niet om mogen zeuren.
Ja ze stelden zich aan maar had die persoon met minder hersens dat flesje niet gegooid dan was er niets aan de hand geweest. Wie is de schuldige in dezeâ± de fles gooier en niemand anders.

Vond wel grappig hoe Messi reageerde: eerste heel gefrustreerd richting de fans van Valencia en vervolgens had hij zoiets van: komop Neymar aansteller sta is recht

Typisch Barcelona, dit is wel het toppunt van hun walgelijk gedrag. Goed dat die jongen reageerde dat hij fout zat enzo, zouden de Barã§aspelers dat ook doen?

26 oktober 2016 om 18:38

Klopt man gelukkig gedragen alle andere spelers van andere ploegen zich altijd zo enorm netjes en respectvol

Er mag natuurlijk niet gegooid worden maar het gedrag van de Barcelona spelers was ronduit lachwekkend. De voorzitter van de Spaanse voetbalbond heeft gewoon gelijk al had hij het gooien harder moeten veroordelen dan de massale schwalbe. Die lachwekkende gedrag zie je alleen bij de prima Donna's van Barça.

27 oktober 2016 om 19:13

Die is uiteraard dat..

Tebas is de typische modern football directeur elk liedje met ook maar enige vorm van gescheld wordt beboet. Puta, cabron, etc. Alles anti madrid.
Sevilla kreeg een boete van 120.000 Euro voor een tifo actie met harde woorden. Valencia voor dit "geweld" een paar duizend minder...
#tebasveteya

28 oktober 2016 om 13:48

114.500 minder
aangezien Valencia waarschijnlijk slechts 5500 euro boete krijgt hiervoor
(1500 vd bond en 4000 vd Comisiã³n Antiviolencia)

Sevilla kreeg die boete van de Comisiã³n Antiviolencia
Die commissie is zo krom als wat

Incidenten en vervolg boetes van deze commissie die ik snel kon vinden:

120.000 euro boete voor Sevilla idd omdat ze het oproepen van geweld door de supporters zouden hebben gefaciliteerd middels o.a. spandoeken toe te laten

Espanyol kreeg dan weer maar een boete van 4000 euro voor o.a. beledigende spandoeken richting Pique en zijn vrouw

Barca kreeg 66.000 euro na de copa finale voor het afsteken van fakkels
en het uitfluiten van de koning en het Spaanse volkslied bij de copa finale
En Bilbao 18.000 voor het niet tegenhouden van protesten bij de finale.

Villareal in 2014 12.000 euro voor banaan richting Alves.

2015: De commissie adviseert de Spaanse bond om de hele zuid zijde in het Villamarin stadion te sluiten omdat Real Betis supporters pro Ruben Castro liedjes zongen nadat hij aangeklaagd is voor het mishandelen van zijn ex vriendin

En nu hebben ze een boete van 4000 euro geadviseerd voor die fles en andere objecten
bij Valencia

1) Ik lees hier vaak dat het toch zo'n mooi gebaar is dat die jongen zich spontaan verontschuldigt. Ik geloof er echter niets van. Normaal gaat dat als volgt: het bestuur haalt (op basis van camerabeelden) die jongen de volgende dag naar het stadion en 'dwingt' hem een openbare bekentenis en schulderkenning te doen. Zoiets van "hã©, jongen, kan je even zeggen dat het je spijt ... zo lijkt het alsof wij kordaat optreden en ontlopen we misschien een zware straf van de bond ... trouwens jij wilt waarschijnlijk toch ook gewoon je plekje in de tribune bewaren in plaats van een stadionverbod in de bus te krijgen, nee?".
2) De fans van Valencia waren (zoals gewoonlijk) bijzonder vijandig. Die vijandige sfeer werd trouwens niet verholpen door de Valencia-spelers die er van in de eerste minuut hard ingingen. Iniesta mocht al snel het veld verlaten, maar de scheidsrechter vond het blijkbaar allemaal wel kunnen.
3) Als je in de laatste minuut scoort, vier je gewoon het doelpunt aan de kant waar je staat. Of moeten ze wachten tot ze in de kleedkamers staan? Die wederzijdse provocatie na de winning goal tussen Valencia-fans en Barca-spelers is geen unicum. Dat gebeurt wel vaker. Ronaldo met zijn 'calma, calma' en andere sterspelers die de fans met de vinger het zwijgen opleggen. Dat hoort bij het voetbal. Er mag toch nog iets van emotie zijn. Nu lijkt het alsof die heilige knapen uit de Valencia-tribunes onrechtvaardig behandeld werden. Je oogt wat je zaait ...
4) Objecten vanuit het publiek gooien is laag. Maar ik ga akkoord dat ze bij Barcelona niet allemaal naar de grond moeten als het gebeurt. Dan krijg ik plaatsvervangende schaamte. Maar in welke wereld leven we als de ietwat belachelijke reactie meer benadrukt wordt dan de 'geweldpleging'?
5) Die voorzitter mag daar het zijne van denken, maar als je dergelijke uitspraken doet in de pers getuigt dat van weinig tact en intelligentie. MSN is zowat het uithangbord van La Liga en als je dan gaat roepen dat ze zich moeten schamen... Tjah, iedereen zal wel zien dat zo'n uitspraak niet bij een voorzitter past. Misschien had hij kunnen zeggen dat die flessengooier zich moest schamen en absoluut geen voorbeeld is voor de miljoenen kinderen die elk weekend naar een wedstrijd gaan kijken.

Zo ... dat moest er even uit ;p

We hebben het over een lege flesje water. Kap met deze ongein en houd je allebei bezig met je bestuurlijke taken. Het flesje gooien was dom en idioot, de reactie van de Barcelona spelers ook. Supporter straffen met toegangsverbod of een andere passende straf en nu over naar de orde van de dag. Wat een gezever zeg.

Barcelona heb ik vanwege Cruijff en de voetbalfilosofie altijd bewonderd, maar langzaam begin ik een hekel te krijgen aan dat aanstellerige gedrag waar de club van doordrenkt zit, zitten altijd kaarten aan te smeren, ze moeten eens leren dat het eervol is om als een man te winnen gewoon door beter te zijn en niet door spelletjes te spelen.

1. Je moet gewoon niet met flesjes, aanstekers etc... smijten. Valencia moet daarvoor worden aangepakt. Als ze hun supporters niet in de hand kunnen houden moeten er maar netten worden opgehangen.

2. De Barca spelers gingen wel erg uitbundig en provocerend bij de supporters staan.

3. Ik heb de herhaling van het incident met het flesje bekeken. Flesje lijkt niet eens meer helemaal vol te zijn maar eerder bijna leeg. Zal alsnog wel aankomen natuurlijk. Maar Suarez gaat 2 seconden nadat hij het flesje heeft gezien als een stervende zwaan naar de grond.

Dus nee, ik keur het gedrag van de Valencia supporters natuurlijk niet goed en er moet een passende straf komen. Maar tegelijkertijd walg ik ook van het gedrag van de Barca spelers. Het zijn echt allemaal een stel mietjes.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren