Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: ‘WK van 2026 bestaat uit zestien groepen van drie landen’

Laatste update:

Wereldvoetbalbond FIFA wil in januari beslissen of het deelnemersveld van het WK 2026 wordt uitgebreid. Voorzitter Gianni Infantino sprak zich tijdens de verkiezingscampagne uit voor een groter WK en wil nu de daad bij het woord voegen.

/

Momenteel doen 32 teams mee aan het WK, maar mogelijk worden dat er in de toekomst 40 of 48. De toernooien van 2018 en 2022 zullen sowieso met 32 landen worden gespeeld. De Raad van Bestuur komt in januari bijeen, vermoedelijk in Zürich, en Infantino verwacht tegen die tijd een beslissing over eventuele uitbreiding voor de WK's ná 2022. Hij is 'vrij optimistisch', tekent AP op.

Infantino is zelf voor een WK met 48 landen, waarbij 32 ploegen eerst een voorronde moeten spelen. De 16 winnaars voegen zich bij de overige 16 geplaatste landen. Volgens de Zwitser daalt de kwaliteit niet door het toenemende aantal deelnemers. "Kijk naar het laatste WK. Engeland en Italië werden toen uitgeschakeld door Costa Rica. De kwaliteit zou juist toenemen."

Update 7 december 18.23 uur - 'WK van 2026 bestaat uit zestien groepen van drie landen'
Gianni Infantino blijft bij zijn plan om het deelnemersveld van het WK fors uit te breiden, zo meldt het AFP. Volgens het Franse persbureau heeft de voorzitter bij het WK van 2026 zelfs al een toernooi-opzet uit de doeken gedaan: zestien groepen van drie landen, en een knockout-fase voor de laatste 32 landen.

Ben je voorstander van meer deelnemers op het WK?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het geld zou eerder toenemen bij de fifa dan de kwaliteiten van de landen

13 oktober 2016 om 20:42

Voordeel: Nederland kwalificeert zich dan misschien wel!

13 oktober 2016 om 22:33

Dat mag ik hopen

7 december 2016 om 18:46

Hahaha, grapjas. Nederland heeft de laatste 2 WK's 2 medailles gehaald.

Persoonlijk zit ik echt niet op Tridad en Tobago tegen Curacao te wachten.

Dit was natuurlijk onvermijdelijk, andere motiveringen dan geld kan ik niet bedenken..

13 oktober 2016 om 19:42

Dit kan je toch gewoon niet meer serieus nemen? De kwaliteit neemt toe met meer landen? Dat hebben we gezien op het EK ja...
Iets met geld....

13 oktober 2016 om 23:54

Een WERELD kampioenschap hoort eigenlijk alle landen te hebben die een nationale elftal hebben. Ik vond het altijd al krom dat maar 32 van de +- 200 landen maar mee doen aan een WK.

14 oktober 2016 om 00:00

Je beseft niet wat voor wedstrijden er afgelopen week gespeeld zijn? - echt niet?!

14 oktober 2016 om 07:56

Alle landen doen ook mee. Aan de voorronden oftewel de kwalificatiewedstrijden. Kom je daar niet door heen dan hoor je ook niet op het wk thuis. Nu weer uitbreiden kan daarom ook nooit de kwaliteit verhogen. Betekend namelijk dat je landen die te slecht waren om zich te kwalificeren toe laat.

7 december 2016 om 19:01

Voor deze mensen wel. Misschien zit deze mensen niet wachten op zweden - Roemenië.

Sodemieter toch eens op, net een EK gehad met meer landen en dat was verschrikkelijk.
Natuurlijk daalt het niveau hierdoor drastisch en onder andere ik zal dan 3/4 van het toernooi niet eens meer bekijken.

13 oktober 2016 om 19:34

Juist. Beetje Championleague opzet..

13 oktober 2016 om 19:57

Voor de kleine voetballanden is het leuk voor de grote wat minder. Mischien om de 12/8 met wat meer landen spelen.

7 december 2016 om 19:45

Het kan dat het voor kleine voetballanden leuker is omdat ze kunnen meedoen, maar voor de neutrale kijker is er geen ruk aan. de groepsfase kan je makkelijk doorkomen met 1 overwinning. De 8ste finales kunnen landen als Albanië tegen Slowakije zijn. Niet heel interessant dus.
Het wordt pas een beetje interessant vanaf de kwart/ halve finale.

14 oktober 2016 om 12:35

48 op 200 landen is nog wel wat anders dan 24 op 50

7 december 2016 om 19:46

Maar welke 12 extra landen die zich bv niet plaatste voor het afgelopen wk zouden nou echt een toevoeging zijn voor het voetbalplezier van de neutrale fan?

Met alle respect maar ik zit echt niet te wachten op nog meer nietszeggende landen die er direct al uitvliegen.

Nee, die zou afnemen. We zouden meer van zulke drama wedstrijden zien als zoalsbop het wk. We kunnen onze borsten dan natmaken voor toppers als finland-syrie

Boh ik weet niet waarom, maar als ik ergens een hekel aan heb is het een toernooi met beste 3'es. Op een eindtoernooi horen gewoon 16 of 32 landen!

13 oktober 2016 om 21:46

Is een WK met 64 of 128 dan wel goed?

13 oktober 2016 om 23:00

In geval dat het direct knock outfase is wel. Direct spanning en veel mooie potten!

Ja doe!!!!!!! Nee nog beter, fck de kwalificatie en laat iedereen gewoon lekker het WK spelen leuk man! top kwaliteit elke wedstrijd enzo, super Fifa echt een geweldige organisatie, hoop dat ze zo door gaan. Chapeau Fifa chapeau!

Edit;

Ben alleen pist om 1 ding. Ze hebben verdomme nog niet gegarandeerd dat Spanje Italie Engeland en Duitsland elk toernooi standaard aanwezig is. Toch wel een flinke smet op deze nieuwsitem.

Hij doet maar ; mijn interesse neemt met ieder Ek/wk een beetje meer af en dat heeft natuurlijk te maken met de "toegenomen" kwaliteit. Het is gewoon leuker voetbal met Barcelona, Bayern, Real, City, Juventus, Chelsea en Dortmund.

Het volgende WK is in het racistische en corrupte Rusland en het volgende in de bakoven van Qatar ; vraag maar eens aan de wielrenners hoe goed de klimatologische omstandigheden daar zijn...

Samen met die toegenomen kwaliteit zal het met zich meebrengen dat ik nóg minder zal kijken. Hopelijk zijn er nog zo een mensen zodat de Fifa de tak waar het op zit zelf afgezaagd zal hebben.

7 december 2016 om 20:59

Achja, de vorige 2 Wk's waren in landen waar zelfs Ruskand van onder de indruk zou zijn qua corruptie.

Niet te geloven dit. Ze draaien het voetbal steeds meer de nek om met als reden weer meer geld in de grote corruptiepot te krijgen. Het laatste EK was al niet om aan te zien. Tegenwoordig kijk ik pas vanaf de kwartfinales, de rest kijk ik niet eens meer. Daarbij ook nog eens extra Champions League wedstrijden in de aanbieding. Dus dat wordt nog meer selectief kijken.

aub gewoon niet!!! was op het EK eigenlijk al dramatisch met de beste 4 nummer 3 die doorgaan looool! Ging al echt nergens over.... weken langen groeps wedstrijden en maar paar die afvallen.

Toernooi is al lang genoeg en als ze het niet langer willen maken, krijg je straks veel te veel wedstrijden op 1 dag en achter elkaar. Met behoorlijk wat wedstrijden van een minder niveau, wat je bij een uitgebreid WK dan al helemaal krijgt.

Maarja meer wedstrijden is meer kijkers, is meer geld oke.

Meer landen betekent automatisch zwakkere landen. Geef gewoon toe dat het om geld gaat. Een kind van drie kan dit argument van tafel vegen.

''kleinere' landen gaan weer defensief spelen waardoor het spel achteruit gaat en waardoor minder mensen naar het wk kijken.. Dat was al het geval bij de vorige edities..

Ik mis de oude tijden vooral WK 2012 waar elke team voor de volle winst speelden, ik keek letterlijk elke wedstrijd zo vermakend was het.. Ik verwacht dat mensen vooral kijken naar het kwartfinale maar wat heb je daaraan? Kan je net zo goed iets anders doen!

13 oktober 2016 om 20:29

ik heb het wk in 2012 niet gezien

13 oktober 2016 om 20:30

Als kleinere landen defensief gaan spelen, moeten de grotere landen daar dan wat op vinden. Wat een slap excuus. Het zijn trouwens niet alleen de kleinere landen die defensief spelen.

13 oktober 2016 om 23:02

Het zijn zeker niet alleen de kleine landen maar een fysiek sterke ploeg die georganiseerd verdedigt is gewoon heel lastig te verslaan en komt het kijkplezier niet ten goede. Het voetbal is genivelleerd omdat de invloed van fysiek belangrijker geworden is

Ach.. misschien dat NL zich dan weer eens weet te kwalificeren..

Ik snap niet waarom het EK er nu bij wordt gehaald. Het EK van dit jaar was niet verschrikkelijk omdat er meer landen aan deelnamen dan doorgaans het geval is. Het EK was verschrikkelijk omdat heel veel landen verschrikkelijk voetbal lieten zien. Wie zat er nou te genieten tijdens de kwart- en halve finales? Was het voetbal van de toplanden zo uitmuntend? Nee, totaal niet.

Het aantal landen dat vermakelijk voetbal liet zien was op één hand te tellen. Dus ik snap dat er mensen zijn die een eindtoernooi met 8 landen willen, maar dat gaat niet gebeuren. En beter ook. Anders heb je om de 2-4 jaar dezelfde landen die het uitvechten. Kleinere landen krijgen dan helemaal geen eerlijke kans.

Wat een zure reacties hier zeg. Waarom gunnen we de kleine landen niet? Ik heb liever landen die echt kunnen strijden en iets moois kunnen laten ipv overgehype Engeland die niks laten zien in de toernooien.

14 oktober 2016 om 09:02

Als bijv. Engeland echt slechter is dan iedereen denkt en het ook in voorronden naar een toernooi laat liggen, dan mogen ze niet meedoen toch? Daar zijn kwalificatiewedstrijden voor. Dat is dus gewoon ondervangen met het huidige systeem. Het gaat om kwaliteit hier, pure kolder dat de kwaliteit omhoog zal gaan als pak-em-beet Tuvalu mee zou doen. Dat heeft niets met gunnen te maken. Wanneer een dergelijk land zich kwalificeert via het huidige kwalificatiesysteem neemt de gunfactor juist toe, zie Ijsland en N-Ierland op het EK

Ongelooflijk toch? Die hele Infantino is weinig beter dan die leugenaars die hiervoor zaten. Kwaliteit wordt beter.. Hou toch op. Het gaat weer puur en puur om het geld.

Als je dan toch zo graag meer landen mee wil laten doen, moet je ook een ander poulesysteem gaan bedenken wat ervoor kan zorgen dat landen ook daadwerkelijk moeten voetballen.

13 oktober 2016 om 21:01

Je moet wat doen voor die kleine landen nadat je ze hebt omgekocht voor het voorzitterschap.

13 oktober 2016 om 22:41

Dat is zeker waar. Over een tijdje doet iedereen mee. Wk met 200 landen.

Dit kan best aardig uitpakken. Als de extra plaatsen bijvoorbeeld naar Afrika gaan en niet naar de Caraiben of andere 'kansloze' regio's, dan kunnen grotere Wk's best wel een stuk interessanter worden.

Wat een verschikkelijk bullshit argument, een wk speelt men met de beste 32 voetballanden van de wereld. Als je daar 16 nieuwe landen aan toe zou voegen, 16 slechtere dan die 32 dus, zou de kwaliteit toenemen? Hahahaha kut Fifa

Ziek leuk, dan in Poule A:
Polen, Costa Rica, Ivoorkust en China....
Poule B: Duitsland, Egypte, Suriname, Saudi-Arabie.

Kortom: kutidee. Op een WK met 32 landen zie je al regelmatig een team, waarvan je denkt: hoe de fuck zijn jullie hier gekomen?
Denk alleen maar aan Noord-Korea.

Hoe kan de kwaliteit toenemen als er alleen maar slechtere teams worden toegevoegd? Volgens mij neemt dan kwaliteit juist af. Er zijn minder échte topwedstrijden en meer wedstrijden van A-landen die tegen B-landen spelen. Als dan zo'n B-land ook nog eens een A-land uitschakelt zijn er minder wereldsterren aanwezig, zou toch jammer zijn aangezien ik de topvoetballers van top voetballanden in de wereld aan het werk wil zien en niet een of ander B- of C-speler uit een B-land.

Nou als ik moet kiezen tussen 32 of 48, ga ik toch voor 48. Slaat nergens op dat dadelijk de nummers 3 zich ook weer kwalificeren. De top zestien landen worden dan wel flink bevoordeeld met stuk minder wedstrijden.

14 oktober 2016 om 01:35

Er doen nu al 32 mee Boris, met 48 krijg je bagger poules!

14 oktober 2016 om 08:24

Ja, weet ik, dat is al erg genoeg. Ik snap dat er nog meer matige ploegen bij zullen komen bij 48, maar alles beter dan de beste nummers drie die doorgaan. Het is ook nog eens niet eerlijk, omdat sommige groepswinnaars dan in een latere fase al groepswinnaars tegenkomen, terwijl andere groepswinnaars (organiserende land onder andere) pas een ronde later een groepswinnaar kan treffen. Was ook zo op het EK.

In eerste instantie zou je zeggen dat de kwaliteit juist niet toeneemt, dan zou je er minder kwalitatieve landen bij krijgen, daar zit je ook niet op te wachten.
De geplaatste landen zijn er dan toch al en dan moeten de anderen nog gaan kwalificeren.

Zou wel werken als er meer teams uit Europa en Zuid Amerika bij mogen komen, maar dat maakt het ook niet leuker.

Meer landen is zeker leuker, maar meer kwaliteit twijfel ik toch over.

Die voorrondes bestaan al. Dat noemen we alleen kwalificatie.

16 groepen met 3 landen? Het moet niet gekker worden... wauw... Misschien word het wel leuker, ook al heb ik mijn twijfels erover..

Wanneer gaan we deze corrupte bende eens met z'n allen boycotten. Ik ben zo klaar met die Fifa.

Het maakt het door ons geliefde spelletje helemaal stuk.

Ik begin er steeds minder aan te vinden, het voetbal. Vroeger was ik geã¯nteresseerd in sommige buitenlandse competities, is bijna helemaal weg. Hetzelfde geld voor Europees clubvoetbal.
Het geld en de commercie hebben er voor gezorgd dat ik er helemaal niets meer aan vindt.
Alleen de eredivisie vind ik nog leuk..

Ik denk dat het spel op het ek niet echt hoopgevend was om meer landen mee te laten doen. Ik vond alleen Spanje en Kroatiã« goed voetbal spelen maar die lagen er snel uit de andere top en sub top landen moesten tegen een muur voetballen. Het is natuurlijk leuk voor de kleinere landen maar voor de neutrale supporters in bepaalde wedstrijden is het niet leuk.

48 landen op een totaal van 200 is van een andere categorie dan 24/52 zoals afgelopen EK. Van mij mogen ze het doorvoeren, misschien dat Oranje dan meer kans heeft om mee te doen.

7 december 2016 om 21:29

Nu al plaatsen 6 landen zich uit Azië.. dan krijg je zometeen 10 landen uit Azië dus ook Oezbekistan Syrië etc of uit Midden Amerika Panama enzo.. die zijn echt niet beter dan Luxemburg of Wit Rusland hoor

7 december 2016 om 21:39

Ze hebben nu 5 plaatsen geloof ik
Maar dat is inderdaad zat. Welk Aziatisch land heeft nou echt wat te zoeken op een WK? Japan, Zuid-Korea, Australie? Iran? en dan is Australie eigenlijk niet eens Aziatisch

Wat een onzin, gaat het niveau alleen maar van omlaag want reken er maar niet op dat die 16 tickets naar Europa/Zuid-Amerika gaan, dan is het nog enigszins van niveau. Neeeee de Afrikaanse en Aziatische landen gaan hier van profiteren, je weet wel die landen die er geen reet van kunnen.

En reken er maar op dat dit alleen maar een opstapje is naar 64 landen. Ik denk echt dat de Fifa (en Uefa) in de toekomst flink in de problemen gaan komen. Ik hoor en lees van steeds meer mensen dat ze er geen reet meer aan vinden op deze manier.

Groeten van 3 is het slechtste wat er is. Bij 1 overwinning ben je al geplaatst voor de volgende ronde.

8 december 2016 om 09:55

Dat is niet waar. Want jet kan zelfs zo zijn dat je met 1 overwinning word uitgeschakeld. Het kan ontstaan dat elk land in de poule 1 overwinning heeft en dan gaan de doelpunten tellen

Met 48 ploegen wordt het kwalitatief misschien wat minder. maar met 16 poules van 3 wordt het alleen maar spannender. Elke wedstrijd gaat ergens om. En het is ook nog zo dat er dan niet gelijk gespeeld kan worden.

Voorbeeld: je speelt de eerste wedstrijd in de poule. Deze verlies je, dat betekent dat je tijdens de 2de wedstrijd alles op alles moet zetten om te winnen zodat je nog kans maakt
Op de volgende ronde. Win dat land. Dan is jet derde land genoodzaakt om de derde wedstrijd te winnen om nog kans te maken voor de volgende ronde. Dit is echter tegen jet land dat de eerste wedstrijd al gewonnen heeft en als ze winnen worden ze eerste in de poule. En zijn ze geplaatst in de knock out fase.

Alleen maar wedstrijden die er om gaan. Dus laat maar komen hoor

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren