Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘In het buitenland lachen ze ons uit, we leiden nu alleen zaalvoetballers op!’

Laatste update:

Kunstgras lijkt nog niet echt voet aan de grond te krijgen in de grote voetballanden, maar in de Eredivisie is er al wel een aantal clubs dat zijn thuiswedstrijden op de kunstmatige ondergrond afwerkt. Volgens voormalig Feyenoord-directeur Chris Woerts is dat echter een van de redenen dat Nederland de aansluiting met de Europese top is kwijtgeraakt en hij pleit dan ook voor een verbod.

/

“Wij hebben toegestaan dat er op kunstgras gespeeld wordt, maar in het buitenland worden we echt uitgelachen”, vertelt Woerts, die maandag zijn plannen presenteerde aan de KNVB, bij de NOS. “Wij zijn geen gidsland! Wij zijn een volgend land. Pas als iedereen in Engeland, Italië en Spanje en Duitsland op kunstgras speelt, moeten wij dat ook gaan doen. Wij zijn een exportland. Wij leiden op om te verkopen. Maar wat leiden wij nu op? Zaalvoetballers!”

Volgens Woerts is het belangrijk dat de KNVB durft te innoveren. Hij pleit naast het afschaffen van kunstgras nog voor een aantal grote veranderingen: zo vindt hij dat de Eredivisie pas na 1 september af moet trappen, terwijl de play-offs ook afgeschaft moeten worden. Daarnaast maakt Woerts zich sterk voor een verlaging van het aantal clubs. De marketeer denkt dat de Nederlandse competitie met zestien deelnemers competitiever wordt in Europa. Deze veranderingen zijn volgens hem de enige manier om de aansluiting met de Europese top weer te hervinden.

Ben jij het eens met Chris Woerts?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ronduit belachelijk dat we op kunstgras spelen in Nederland, is gewoon competitievervalsing.

Kunstgras is echt verschrikkelijk. Zie het iedere thuiswedstrijd van Den Bosch. Je kunt gewoon geen fatsoenlijke sliding maken. Het voetbal op kunstgras is heel anders dan op gras. Daarnaast brengt het ook veel blessures met zich mee.

4 oktober 2016 om 11:59

Ik vind dit echt overdreven, ik maak vaak genoeg een sliding op kunstgras zonder er iets aan over te houden, verder vind ik voetballen op kunstgras en een goeie grasmat niet veel verschillen. Blessures komen inderdaad sneller, maar dat hangt ook af van de noppen waarmee je speelt, als je met pinnen op kunstgras gaat staan dan heb je je kruisbanden niet lief.

4 oktober 2016 om 12:05

Ik ben onder de indruk afc ik zou zeggen solliciteer bij de knvb want er zijn op dit moment een aantal kunstgras clubs oa zwolle die kampen met een golf van kunstgras blessures misschien moet jij ze voorlichting gaan geven.

Zwolle heeft op dit moment 5 gebleseerde spelers die echte kunstgras blessures ze hebben daar blijkbaar niet de kennis die jij wel hebt.

4 oktober 2016 om 12:13

Ik heb nooit objectief bewijs gezien dat kunstgras meer blessures veroorzaakt. In mijn persoonlijke ervaring is het juist andersom.

4 oktober 2016 om 12:27

Dat ligt misschien aan het feit dat jij waarschijnlijk op kunstgras speelt. Over het algemeen zijn er minder kunstgras velden waardoor het voor veel spelers een aardige overgang is. Is je lichaam hier niet aan gewend dan loop je eerder blessures op.

4 oktober 2016 om 13:00

In Kerkrade ligt er ook kunstgras én hebben we blessures. Grappige is dat van de 5 blessures er maar 1 op het kunstgras gebeurd is. Is vaak een drogreden.

4 oktober 2016 om 13:25

Je kunt het bestaan van een objectieve werkelijkheid niet bewijzen. Ik persoonlijk heb 2 ernstige knieblessures gehad op kunstgras, en in m'n omgeving zijn er ook wat enkelbandjes aangegaan..
Daarnaast is het ook onaantrekkelijk voor buitenlandse voetballers om hierheen te komen door dat kunstgras!

Voetbal hoort toch ook gewoon op natuurgras te worden gespeeld, ik hoop echt dat dit zo snel mogelijk doorgevoerd wordt. Met veel van zijn punten ben ik het eens, persoonlijk vind ik avondwedstrijden op maandag dan weer overbodig.

4 oktober 2016 om 12:13

Toch is het wel grappig dat echt zowat alle andere sporten WEL op kunst-ondergrond kunnen wrden gespeeld zonder dat daar mensen over vallen.

Tennis, Hockey, Korfbal, Handbal, Volleybal, Rugby etc.

En toch zijn deze sporten allemaal op een "natuurlijke" ondergrond (zand, gras) begonnen.

Misschien is het juist wel zo dat kunstgras de toekomst os en dat wij daar in Nederland enorm op voor lopen.

4 oktober 2016 om 12:21

Dat is appels met peren vergelijken. Deze sporten zijn totaal niet met voetbal te vergelijken, voetbal is namelijk een contact sport. Overigens wordt rugby gewoon op echt gras gespeeld.

4 oktober 2016 om 12:41

Korfbal, handbal en volleybal? Worden die niet in de zaal gespeeld? Op de vergelijking gaan we verder maar niet in.

4 oktober 2016 om 12:53

Dan ben je niet goed geinformeerd Fcg, in het rugby komt het wel degelijk voor o.a. Newcastle en Saracens in de premiership. Bij American Football trouwens is het vrij normaal, ook wel een aardige contactsport me dunkt.

Maar goed, ik snap de insteek wel, ben er persoonlijk ook niet al te kapot van en zie liever ook modder. Als je het mij vraagt is dit weer een schoolvoorbeeld hoe voetbal achterloopt bij andere sporten.

4 oktober 2016 om 13:00

Oh, en rugby met voetbal vergelijken is niet appels met peren vergelijken? 😂

4 oktober 2016 om 15:55

Kunstgras is een verademing.
In het buitenland, dat al begint in Duitsland, wordt ook op gravel gespeeld. Wordt je hard van zeker?
Voetbal wordt in alles een toneelspel. Ook hier weer. Blessures worden in de meeste gevallen geveinsd.
Zeurpieten, die niet anders willen dan eigenlijk niets doen.

4 oktober 2016 om 18:01

Wat yoda zegt ben ik het mee eens. Kunst gras is de toekomst. Kun je nagaan dat nederland een goed land is om gras te groeien... maar het is duur in onderhoud. Nederland loopt voorop, de generatie van nu zal nooit van kunstgras houden. Maar ik ben er helaas ook bang voor dat de nieuwe generatie gewoon kunstgras voetbal in de benen zal hebben. Op hoeveel amateur clubs ligt er inmiddels kunstgras? Ik denk dat er meer europeese landen gaan komen met kunstgras want niet overal is het klimaat top. Maar let op, dit gaat jaaaaren duren

6 oktober 2016 om 16:27

CR7 arsenal... Uit welk dorp kom jij dan? Ik zie hier toch duidelijk korfbalvelden buiten. En handbalvelden EN er wordt buiten gevolleybald. Dat laatste wel minder.

6 oktober 2016 om 16:30

@harecles...gelukkig zijn wij t nog een beetje eens met elkaar Op alle fora wordt de Knvb als ouderwets versleten, maar als je hier reacties ziet dan is het toch lastig voor velen op out of the box te denken.

Ik zeg niet dat kunstgras top is, maar t wordt tegenwoordig gewoon gebruikt als verklaring voor het niveau van de eredivise. lachwekkend.

6 oktober 2016 om 16:32

Jonkoman,
ik vind kunstgras ook echt niet fijn. Maar ik ben al een oude rot
Maar als ik zie hoe snel de bal rond gaat bij onze jeugdteams, dat kon vroeger op gras niet eens

Dus t voegt wel iets toe ook aan het voetbal.

Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt

Ik zou zeggen: begin eens met een Nederlands/belgisch bekertoernooi vanaf de laatste 8 deelnemers van een land. Dat kost je slechts een speelronde extra maar geeft wel een extra dimensie aan het toernooi. Grote clubs gooien er momenteel met de pet naar en wellicht dat dit de grote jongens wakker schudt om wat extra europese ervaring op te doen tegen onze Belgische buren. Voor andere Nederlandse en Belgische clubs zijn extra europese wedstrijden ook handig om te leren van elkaars voetbal. Het zijn buurlanden maar toch hebben sommige clubs een andere opvatting. Daar moeten we als Nederland gebruik van proberen te maken indien de Belgen dat goed vinden. Toch meer topaffiches voor beide landen en wellicht dat dit een beetje helpt.

Wat betreft het kunstgras ben ik het wel met deze meneer eens. Als je als Land de velden verzorgd voor ieder WK en EK maar de clubs kunnen niet eens zelf een veld onderhouden dan kun je daar je vraagtekens bij zetten. Ik vind dat de Knvb dit gewoon verplicht zou moeten stellen. Als je niet in staat bent om een echt veld te onderhouden dan ben je niet profvoetbalwaardig.

4 oktober 2016 om 11:57

Ik pleit ook al jaren voor een Benecup. Mooie potjes kan dat opleveren.

4 oktober 2016 om 12:00

Ik zie meer een samewerking met de ex-antillen. Beneliga gaat 'm nooit worden. Ik vind alle clubs in Belgie nikszeggend, en ik ken geen enkele Nederlander (woon in het noorden van het land)die iets heeft met een Belgische club.

Wat betreft kunstgras...stop daar mee, en heel snel. Het is een virus in ons land, en een virus moet je bestrijden, het liefst in de kiem.

4 oktober 2016 om 12:19

Dus jij kent jan mulder en johan boskamp niet? 😅

4 oktober 2016 om 12:31

@zooman,

Ik ben blij dat je enkel voor jezelf spreekt en dat je je mening presenteert alsof er ook daadwerkelijk niemand is in Nederland die iets om het Belgisch voetbal geeft.

Er zijn in mijn omgeving (de randstad) veel mensen die een band hebben met het belgisch voetbal. Zo heeft Ajax een vriendenband met Anderlecht en komen er jaarlijks fans over en weer bij elkaar over de vloer. Ook hebben Club Brugge en Ado den haag een supportersband. Wellicht kun je je ook afvragen waarom er 2000 standart Luik fans een verplichte buscombi nemen naar de Amsterdam Arena? Denk je dat dat komt omdat de fans vinden dat de stoelen in de bus zo lekker zitten?

Ik weet zeker dat er voor veel fans draagvlak is om zo'n competitie eenmalig uit te proberen. Zelf kom ik graag bij Zulte Waregem waar ik inmiddels een aardige vriendengroep heb opgebouwd. Het is vaak bijzonder gezellig op de sta-tribune in het regenboogstadion.

Ik denk dat alle clubs in zon bekertoernooi er winst uit kunnen halen als dit eenmalig een doorgang vindt.

4 oktober 2016 om 12:58

Het is niet Nederland die de velden bij grote kampioenschappen verzorgt maar het zijn Nederlandse bedrijven die dat doen. De reden dat Nederlandse clubs kunstgras hebben is een financiële reden. Niet elke Nederlandse club kan het zich veroorloven om een lichtinstallatie op het veld te zetten buiten de wedstrijden om. Dat kost al snel ruim een ton per jaar.
Als je redeneert dat je niet profvoetbalwaardig bent wanneer je geen echt veld kunt onderhouden zijn we snel klaar met de JL. Kunstgras zorgt er ook voor dat de trainingen in het stadion gedaan kunnen worden. Bij RBC kwamen zo velden beschikbaar voor amateurverenigingen die te weinig velden hadden. Een club kan dus ook niet in alle gevallen zomaar terug naar echt gras, ze zullen dan ook weer een trainingscomplex moet zien te krijgen.

4 oktober 2016 om 13:15

Het probleem is niet dat dat geld er niet is. Het probleem is dat clubs dat geld liever in iets anders stoppen. Ik begrijp best dat clubs liever geld besteden aan goede spelers maar dat gaat ten kosten van het veld en toeval of niet, er raken veel spelers geblesseerd. Dat kost op den duur ook veel geld en punten want je moet mindere spelers opstellen dan de speler die geblesseerd is geraakt. Ik zeg niet dat dit probleem met echt gras direct verholpen is maar ik blijf bij mijn mening dat profvoetbalclubs die niet in staat zijn een gewone grasmat te onderhouden, profvoetbalonwaardig zijn.

Als je gaat besparen op een van de belangrijkste facetten in de voetballerij neem je jezelf niet echt serieus als club. Zeker nu uit onderzoek is gebleken dat er veel meer blessures vallen op kunstgrasvelden dan elders op normale grasvelden. Eigenlijk kun je stellen dat clubs dat maar voor lief nemen zolang het geld bespaard. Belachelijk.

En dat Amateurverenigingen op kunstgras spelen kan ik nog wel begrijpen. Daar staat het water financieel gezien vaak al tot aan de lippen en als je dan een veld tot je beschikking kunt hebben waar je 12 maanden per jaar gebruik van kan maken met zon of regen dan begrijp ik dat volkomen. Je wilt voetballen als je amateur bent omdat het je hobby is. Eenmaal aanleggen en gesubsidieerd door de gemeente en je kunt er tien jaar vrijwel onderhoudsvrij op spelen. Echter wanneer mensen hun geld hiermee gaan verdienen vind ik niet dat er bespaard mag worden op een echte grasmat. Dan doe je het als club maar met mindere spelers.

Clubs als RBC en Haarlem (trainden op 2 kunstgrasvelden) zijn ook een voorbeeld dat het er niet toe doet dat je op kunstgras speelt. Het is gewoon een beleidskwestie.

4 oktober 2016 om 19:52

Kohaku
Dus als je als profbasketbal club geen nieuwe basketbal ring kan kopen (omdat het netje stuk is gegaan) en een korfbal ring stukken Goedkoper is dan moet dat ook maar kunnen? Of dat een (betonnen) vloer te duur is dus dan maar zeil of laminaat word neergelegd?

Zullen we dan ook gelijk bij boxen willekeurig handschoenen nemen ipv de reglementaire. Doen we gelijk keepers handschoenen (want ja die zijn goedkoper)

En met honkbal gaan we voortaan met een hockeystick slaan. Mijn punt is nu volgens mij wel duidelijk:

Voor voetbal heb je een aantal basis dingen nodig. 1 een goede bal, een veld, doelen, en de lijnen. Allemaal volgens de regels! Dat de regel nu toelaat dat 1 van de basis benodigdheden voor voetbal vervangen mag worden is natuurlijk belachelijk!

Zeker de argument van het is financieel niet haalbaar voor clubs en zo besparen ze geld zorgt dat nl steeds verder afglijd! We gaan toch ook niet zeggen: ow je kan een echt veld niet betalen? Nou ipv een heel veld op kunstgras dan halveren het veld zodat het veld 50 procent kleiner word. Dus ook 50 procent minder kosten kwa licht, onderhoud en alles. Zo kan je ook redeneren, zie je dat al voor je?

Het verschil tussen kunstgras en gewoon gras is echt te groot om dit onderwerp zomaar te negeren,er moet echt wat aan gedaan worden!

Ik ben geen voorstander van kunstgras maar het is onzin dat wij een volgland zouden zijn. Nederland moet juist een gidsland zijn, toen we sterk waren lag daar onze kracht. We zijn financieel minder, daarom moeten we juist durven te vernieuwen. En dat is nog steeds niet helemaal weg, we zijn nog steeds de eerste met doellijn technologie, een video scheids. Nog steeds komen grote clubs bij Ajax en feyenoord naar de jeugdopleiding kijken. Dus ja, kunstgras is niks voor professioneel voetbal maar nederland moet absoluut geen volgland worden.

4 oktober 2016 om 11:59

We zijn allang geen gidsland meer qua opleiding joh. We hebben technische begaafde maar mentaal beperkte voetballers in Nederland die ook nog eens op fysiek vlak compleet weggeblazen worden.

4 oktober 2016 om 12:14

Mentaal beperkt. Als dat zo is gaat het aanleggen van echt gras niet helpen toch?

4 oktober 2016 om 12:23

Mwah, dat valt wel mee. Blind, de Vrij, strootman, janssen, vertonghen houden zich allemaal prima staande. Dat zijn alleen nog maar de namen die nu bij me opkomen.

Bijvoorbeeld Inter Milan heeft onder de nieuwe eigenaar gezegd dat ze willen reorganiseren met Ajax als voorbeeld. De Nederlandse clubs hebben een beter imago in het buitenland dan je denkt.

4 oktober 2016 om 17:13

Dat gras is slechts het elimineren van competitievervalsing. Dat is inderdaad niet hetgeen de beperkingen van spelers zal verhelpen.

4 oktober 2016 om 17:14

@lucasandersen,

Tja die zien dat er interessante spelers doorkomen bij Ajax 'vanuit de jeugd'. Maarja degenen die de top halen kun je eigenlijk alleen Daley Blind nog noemen van de laatste jaren met een Nederlands paspoort en lang in de jeugd hebben gespeeld. Dat opleiden van Eriksen, Suarez of Vertonghen is ook te verwaarlozen.

Een paar goede punten heeft ie wel. Alleen dat zaalvoetballers opleiden ligt niet alleen aan kunstgras, daar werkt arbitrage ook aan mee. En als je dan ziet dat een Nuihijs meer door wil laten gaan slaat ie door en mist hij gewoon teveel.
Daarnaast moet er idd gestart worden als de transferdeadline gesloten is. En niet 4 weken eerder.
Playoffs snap ik ook niet, leuk voor Groningen, Az, Vitesse en nog een paar clubs, maar je speelt heel jaar om 4e te worden en door 2 mindere wedstrijden sta je met lege handen. Of andersom, je wordt 8ste en speelt 2x goed en gaat Europa in.

4 oktober 2016 om 12:03

Leuk voor Az?? die eindigen elke jaar 3de of 4de en spelen nooit play offs. De keren dat ze daar per ongeluk in kwamen omdat ze 5de werden verloren ze van clubs die 8ste waren geworden. Probleem is: de nummer 8 is e rblij mee, de nummer 5 baalt als een stekker en is niet meer gemotiveerd

4 oktober 2016 om 14:09

Die play offs moeten al lang afgeschaft worden. Vier ploegen spelen om een plek voorronde EL. Daarvoor spelen ze langer door. Omdat de ploegen weinig verschillen in sterkte heeft de uiteindelijke winnaar 4 zware wedstrijden extra gespeeld. De prijs is extra vroeg instromen in de voorrondes. Dus korte vakantie, weinig rust. Gevolg is veel blessures en uitschakeling door bijv. Schotland of Luxemburg.

Vind de plannen van Woerts niet slecht.

- Ik zie alleen niks in capaciteit verhogen naar minimaal 10.000. Dat geldt in de Eredivisie alleen voor Excelsior. Moeten zij stadion flink gaan vergroten waardoor er alleen maar stoeltjes te zien zijn? Of moet je ze terugzetten naar de Jupiler League puur omdat ze niet zo'n grote achterban hebben? Ze hebben het verdiend om in de Eredivisie te spelen.

- Ook zie ik niks in de plannen van Woerts om de Kvnb beker. De beker heeft juist een charme met allerlei amateurclubs. Waarom zou je dat willen aanpassen? Begrijp ik werkelijk waar helemaal niets van.

- Ben ook voorstander om de play-offs af te schaffen. De beste clubs over heel het seizoen horen in de Europese competities thuis, niet een club die toevallig aan het eind in vorm is.

- 14:30 op een zaterdag vind ik prima alleen zondagavond en maandagavond om 20:00 vind ik dramatisch. Voordat je thuis bent is het s'nachts en de meeste moeten dag daarna gewoon weer werken.

- Wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal naar het buitenland vind ik niet slecht, maar lijkt me heel moeilijk om te verkopen. Hij is daar erg goed in dus als hij dat kan, prima. Zal een mooi uitje worden voor de supporters.

- 16 clubs, beginnen op 1 sep + 1 feb vind ik prima.

- Als er aan het eind nog ruimte is voor een competitie tussen clubs van andere landen dan ben ik daar ook voorstander van. Denk dat het niveau daardoor alleen maar hoger wordt.

Ben het eens met zn stelling over kunstgras. Maar verder zijn er toch heel weinig innovatieve ideeën van deze marketingman. Althans, weinig vernieuwende ideeën.

Competitie later starten lijkt mij ook heel goed, althans competitiestart in lijn met de transfermarkt.
Het tegenargument nu is dat Europees voetbal al wel in juli begint. Het lijkt mij dat we met heel Europa gewoon naar een transferperiode moeten gaan die zo min mogelijk tijdens de competitie valt. En waarom niet gewoon terugbrengen naar één maand? Nu wordt toch vaak zo lang mogelijk gewacht met aankopen doen...

Van half juli tot half augustus transferaankopen doen. Vanaf begin augustus beginnen met voorrondes Europees en vanaf 2e helft augustus beginnen met de competitie, liefst na de schoolvakanties.

Verlaging van aantal clubs of afschaf van de playoffs zonder met nieuwe voorstellen te komen vind ik ook mager. Afschaf playoffs voor EL, ook al zijn er veel tegenstanders, leidt tot een competitie waar half februari 8 clubs nergens meer om spelen.

En waarom 16 clubs? We spelen al weinig wedstrijden in vergelijking met andere landen. Juist die hardheid van 3 wedstrijden in de week missen we in Nl.

Kom dan met echt innovatieve voorstellen zoals verandering van (spel)regels, andere verdeling van financiën, innovatie in de 'voetbalbeleving' in het stadion/tv of een vernieuwende competitieopzet.

4 oktober 2016 om 15:57

Ik vind het altijd zon onzin wanneer trainers gaan roepen ''we spelen 3 wedstrijden in een week''. Er is geen club die dat doet. Over het algemeen duurt een week doorgaans van maandag tot en met zondag en er is vrijwel geen club die op maandag, donderdag en zondag speelt. Wel komt het eens voor dat teams op zondag, woensdag en zondag spelen. Nou dan heb je doorgaans de week erna meer rust aangezien je vrijwel nooit 2 weken beker en championsleague achter elkaar hebt. Ook komt het wel eens voor dat een club 4 wedstrijden in 10 dagen speelt.

Persoonlijk vind ik een druk programma prachtig. In Engeland smul ik ervan als ik ze een dag voor kerst, op 2e kerstdag en op oudejaarsdag zie spelen. Je komt dan in een soort van Rush en die kun je uiteraard goed of slecht doorstaan. Zo heb je teams die binnen in 10 dagen van plek 13 naar plek 7 klimmen en andersom.

4 oktober 2016 om 19:21

Volgens mij zijn de maatregelen zoals het afschaffen van de play-offs en inkrimpen van het aantal clubs bedoeld om het mogelijk te maken om 1 september en 1 februari te starten.

Chris Woerts heeft meerdere goede plannen uitgewerkt in z´n plan die naar mijn mening zeker doorgevoerd moeten worden. Ben alleen bang dat er straks weer een paar eigenwijze mannetjes bij de Knvb in de top komen zitten die dit tegen gaan werken. Anderzijds is dit wel het beste moment om dit soort ideeën te opperen aangezien de top van de Knvb nu op de schop ligt en veranderingen kunnen plaatsvinden.

Gisteren bij vi de belangrijkste punten gezien van zijn rapport
100% mee eens

Leg het een buitenlander maar uit waarom wij zoveel kunstgras hebben terwijl het beste gras uit Nederland word gehaald.

4 oktober 2016 om 12:04

Uitleg: omdat kunstgras financieel veel aantrekkelijker is en de clubs in Nederland nu eenmaal niet allemaal overlopen van het geld.

Innovatie en gidsland kan ook zijn dat men kunstgras ontwikkeld dat op een gegeven moment niet meer van echt gras te onderscheiden is, eventueel met natuurlijke ondergrond (aarde). Ten Cate, hoofdsponsor van Heracles, is een hele grote speler op dat gebied, innovatief ook. Levert bijvoorbeeld ook pakken voor het Amerikaanse leger. Zo'n bedrijf moet in staat zijn om kunstgras tot het niveau van echt gras te brengen.

4 oktober 2016 om 12:16

Precies. Iedereen loopt maar te zagen op kunstgras, maar er valt nog zoveel winst mee te halen. Niks zo divers als plastics. Dat spul haalt normaal gras nog wel in de komende 20 jaar.

4 oktober 2016 om 12:25

Nog niet eerder verdienden Nederlandse clubs zoveel geld als nu. Als je dan geen natuurgrasmat kan betalen ben je in mijn ogen profclub onwaardig.

4 oktober 2016 om 12:30

Ze kunnen het wel betalen, alleen met kunstgras bespaar je geld. Het is net waar je je prioriteiten legt.

4 oktober 2016 om 12:32

Dan moet dat kunstgras maar eerst eens doorontwikkeld worden voordat ze zo'n veld aanleggen. Leuk die innovatie maar nu ligt er gewoon een zaadmat in Almelo waar iedere club over klaagt.

En ondertussen trainen de heren voetballers dagelijks op kunstgras of in een zaal maar daar hoor je niemand over klagen. Hebben de clubs een gewoon gras veld wat er belabberd bij ligt is het niet goed , hebben ze kunstgras is het ook niet goed.

Ben het met veel punten eens op enkele na. Ik vind het onzin dat er wedstrijden op zondag en maandagavond moeten worden gespeeld. Misschien leuk voor de tv-kijker, maar verschrikkelijk voor supporters die wél naar het stadion gaan. Kijk maar naar de JL, geen hond die het stadion op maandagavond bezoekt en daardoor lopen ze allerlei inkomsten mis.

Ook vind ik de Eredivisie prima met 18 clubs. Dat hoeven er van mij echt niet minder te worden.

Helemaal mee eens.
Belangrijkste argumentatie van de Bvo´s die al kunstgrasveld hebben is dat een natuurgrasveld te duur is?!?! Hallo, hoezo te duur? Als dat betekent dat je zonder kunstgrasveld je begroting niet sluitend kan krijgen dan is er serieus iets mis in je bedrijfsvoering. Dan maar een speler minder, of een lager salarisbudget. En kun je echt niet overleven zonder dan heb je daadwerkelijk niets te zoeken in het profvoetbal en moet je gewoon terug naar de amateurs.

Een verkleining van de competitie zou ook helpen, maar werk dan ook met 2 rechtstreekse degradatieplekken en 1 voor promotie/degradatie. Schaf die play offs om Europees voetbal idd af. Of als je toch met play offs wilt werken, dan aub volgens het Belgisch model. Maar dan wel alleen playoffs voor de beste tien ploegen. Die mogen dan in een onderlinge competitie uitmaken wie kampioen wordt en wie de overige Europese plekken binnen halen. Op die manier spelen onze zogenaamde talenten veel meer duels waar echt wat op het spel staat. De druk en weerstand wordt zodoende alleen maar verhoogd.

En een soort league cup voor de Benelux lijkt mij zeer interessant. Maar dan alleen voor die clubs die geen Europees spelen. Zodoende ondervinden ook die ploegen meer weerstand. Alleen maar goed voor het Benelux voetbal. Hang er vooral een interessant bonussysteem aan vast en er zal genoeg aandacht voor zijn.

Bazoer, Tete, Riedewald, Hendrix, Kongolo, de Vrij, Veltman etc etc. Allemaal totaal geen typische zaalvoetballers en dus is de kul die deze man verkoopt niet meer serieus te nemen, terwijl ie wat kunstgras betreft best wel gelijk.heeft. Overigens lachen ze zich in het buitenland inderdaad kapot, dat ze die goed opgeleide 'zaalvoetballers' voor prikkies op kunnen halen.

De knvb zou financieel moeten bijspringen. Clubs die nu een kunstgras hebben, dat de knvb goedgekeurd heeft. Die clubs moeten een vergoeding krijgen om een normaal grasveld te kunnen aanleggen.

De Eredivisie moet gewoon 18 clubs blijven. Geen playoffs om de landstitel en al helemaal geen gebroken competitiesysteem zoals in België.

Ben het wel eens dat kunstgras gewoon verboden moet worden. Maar in dit geval gebruikt de slinkse Woerts het om wat goodwill te kweken voor zijn andere ideeën die feitelijk gewoon bezopen zijn.

Zijn er dan werkelijk nog mensen die de illusie hebben dat als je Ajax en PSV een paar keer extra tegen elkaar laat spelen, dat je dan als competitie de aansluiting weer kunt maken met Engeland, Duitsland en Spanje? Die aansluiting is weg en zal zolang het geldsysteem blijft zoals het is ook weg blijven.

Dat Belgische clubs het nu een paar jaar iets beter doen dan de onze heeft niks te maken met hun competitieopzet, maar enkel met een toevallige samenloop van omstandigheden. Nederland heeft een aantal jaar met 6 clubs gespeeld, en België altijd met 5. En daarbij hebben Nederlandse clubs een aantal jaar redelijk structureel zwaar geloot in vergelijking met anderen. Prima, kan gebeuren, maar is niet toe te schrijven aan een "groot success" van de Belgische competitie.

Kijk maar naar de onderlinge duels Nederland-België. Nederlandse clubs. Sinds 2010 hebben Nederlandse en Belgische clubs 11 onderlinge duels gespeeld waarvan Nederlandse clubs er 10 hebben gewonnen.

Verder zijn de "plannen" van meneer Woerts een aanval op de kleinere clubs, met name gericht op Excelsior (destijds bij Feyenoord was Woerts ook al geobsedeerd met het "verwijderen" van Excelsior vanwege "commerciële redenen". Als kleinere competities zo'n goed idee zouden zijn, waarom hebben alle grotere competities dan 18 of 20 clubs?

Wat Nederland gewoon moet doen om Europees te kunnen presteren is het Belgisch model van Play Offs toepassen. Zo strijden de topploegen vaker tegen elkaar. Creeer je een grotere subtop en zijn de ploegen dus ook kwalitatief beter en kunnen ze ook beter presteren in Europa. Dat dit werkt is gewoon te zien aan het aantal punten dat Belgie gehaald heeft de laatste jaren.

4 oktober 2016 om 19:16

Er is nul correlatie tussen de prestaties van Belgische clubs en het bestaan van dat bezopen competitiesysteem. Ga voor de gein eens kijken naar de 2e klasse daar, kapot gemaakt uit commercieel belang.

Kunstgras kan op zich wel maar dan moet alles kunstgras zijn. Blessures komen voor omdat spelers niet goed gewend zijn aan een ondergrond dus moet alles ofwel natuurgras zijn ofwel kunstgras en aangezien het buitenland op natuurgras speelt moeten wij dat ook doen om een achterstand te voorkomen. Het zou funest zijn om te wennen aan je eigen kunstgras veld om vervolgens blessures op te lopen op natuurgras buiten de grenzen.

Kunstgras bij grote amateurclubs met heel veel jeugd om op te trainen.
Wedstrijden op kunstgras moet je verbieden. Ik speel ook wel eens op kunstgras, en ik betrap me erop dat ik al dan niet bewust bezig ben met het feit dat slidings maken of gewoonweg vallen erg vervelend kan zijn. Als ik een sliding maak, wil ik gras en zand aan mijn knieën en geen halve fles jodium om de brand en schaafwonden te behandelen.
Dus ga je anders bewegen, duels probeer je te vermijden, ofwel, je denkt na over wat je doet. En daar komen volgens mij de blessures van. Het is niet direct de ondergrond, maar de aanpassing die je doet.

Kostenbesparing voor amateurclubs zit er niet in. Er moet nou eenmaal ontzettend veel water overheen voor je een wedstrijd begint. En dan het liefst in de rust nog een keer.geen enkele amateurclub kan dat opbrengen. Als een profclub geen lampjes kan betalen moeten ze maar eens bezuinigen op de salarissen. Zowel van spelers en staf en andere werknemers.

1 van de grootste verschillen tussen kunstgras en normaal is de snelheid van de bal. Bij een lange bal op een normaal veld neemt de snelheid van de bal af naarmate hij stuitert. Bij een kunstgras veld blijft de bal dezelfde snelheid houden.
Tel daarbij op de blessures die ontstaan zoals achillespees, enkel en liesblessures en je komt tot de conclusie dat kunstgras de doodsteek is voor het voetbal in nederland.

De Knvb moet gewoon alle clubs verplichten een deel van de begroting aan het veld te besteden in plaats van al die clubs die hun veld als ondergeschoven kindje behandelen. Ik zag velden van Bvo's waarbij je je ogen uit je kop moet schamen. De velden van 1e en 2e klasse amateurs zijn 10 x beter

Woerts vergeet een belangrijk ding te noemen: geld. Een kunstgrasveld is nou eenmaal goedkoper. Wat betreft het voetbal zelf. De champions league is een prive feestje geworden voor de rijkste clubs. Daar kunnen wij gewoon geen succes meer behalen. Ook het vertrek van spelers op een steeds jongere leeftijd is een probleem. En nog een laatste ding, mentaliteit. Dat heeft weinig met kunstgras te maken. Ook het leren verdedigen.

Ik ben het met verschillende punten eens, maar er zijn er ook een aantal waar ik niet zoveel van begrijp.

-Kunstgras moet inderdaad afgeschaft worden. In het amateurvoetbal kan kunstgras van meerwaarde zijn, maar op het hoogste niveau hoort iedere club gewoon een grasveld te hebben. De clubs die voor kunstgras hebben gekozen neem ik niets kwalijk, ik vind het eerder onbegrijpelijk dat de Knvb dit zo lang heeft toegestaan.

-Het afschaffen van de play-offs is ook een goede zaak. In het systeem zoals het er nu staat is de vorm van de dag bepalender dan de constante prestatie over een heel seizoen en dat is volgens mij niet de bedoeling. De beste ploegen over het hele seizoen genomen horen Europees te spelen.

-De Eredivisie terugbrengen naar 16 teams snap ik dan weer minder. Woerts zegt dat het dan competitiever wordt in Europa, maar ik zie eerlijk gezegd niet echt waarom. Een van de weinige verschillen is dat je vier wedstrijden per jaar minder gaat spelen, terwijl Eredivisieclubs momenteel in verhouding niet meer wedstrijden spelen dan de topcompetities. Door die vier wedstrijden minder te spelen, en alle andere dingen die daarbij komen kijken, gaat de competitie echt niet beter worden.

Waar ik me al langer over verbaas is dat er vaak gesproken wordt over de play-offs voor europees voetbal, maar dat ik nooit iemand hoor over de play-offs voor promotie/degradatie. In het huidige systeem met de periodetitels gaan er acht (!) JL-ploegen spelen om promotie en dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Een aantal seizoenen terug nam een club die zestiende stond deel aan de play-offs. Twee jaar geleden stond nummer twee FC Eindhoven met lege handen terwijl nummer zes de Graafschap promoveerde. FC eindhoven stond in de competitie 19 punten boven de Graafschap. Ik vind dat er een simpeler systeem moet worden ingevoerd waar de nummer 18 direct degradeert en de nummers 17 en 16 gaan spelen tegen de nummers 2 en 3 van de Jupiler League. Op die manier geef je alleen de beste JL-ploegen de kans om te promoveren wat de kwaliteit van de Eredivisie wél ten goede komt.

4 oktober 2016 om 14:46

Het system zou eigenlijk heel simpel moeten zijn. Twee clubs direct promotie en twee direct degradatie. Daarnaast een playoff tussen de nummer 16 eredivisie en de nummer 3 eerste divisie. Zeg maar het "bundesliga model" en om meneer Woerts happy te maken noemen we het een "innovatie".

Gelooft die Woerts trouwens echt dat mensen in Polen, Maleisië of Zuid-Afrika zitten te wachten op Ajax-Groningen, PSV-Utrecht of Feyenoord-Vitesse? Dat soort plannen van hem zijn geen "innovatie" maar dom marketing gebazel van een man die maar niet wil begrijpen dat Nederland nooit een Duitsland, een Spanje of een Engeland zal worden.

Zijn volgende plannetje zal wel zijn om sponsornamen in de clubnamen op te nemen. Kijkt u naar de DSM competitie, met dit weekend de toppers Aegon Amsterdam tegen Afas Alkmaar en direct daarna Opel Rotterdam tegen Freo/direct Energie Eindhoven?

4 oktober 2016 om 16:00

Inderdaad, zo'n Bundesliga systeem zou ook gewoon prima zijn. Woerts heeft over al zijn punten wel wat redelijke ideeën, maar veel van zijn punten gaan meer over commercie dan wat anders. Regelgeving rondom play-offs, kunstgras en het beschermen van jeugdspelers is een goede zaak die de competitie beter maakt, maar zolang er in Engeland TV-deals zijn waarbij een degradatiekandidaat meer geld krijgt dan de hele Eredivisie samen is aansluiten bij de top helaas een utopie.

4 oktober 2016 om 19:14

Bij Feyenoord kennen we deze man nog goed. Hij zou zijn moeder nog verkopen als hij er iets aan kon verdienen. Hij is geen voetbalman en is enkel uit om kleinere ("commercieel onaantrekkelijke" clubs als Excelsior de nek om te draaien.

Ik sta als een van de weinigen ook achter het voorstel om het aantal clubs in de eredivisie te verminderen. In de grote competities worden inderdaad meer wedstrijden gespeeld, maar daar zijn de selecties gewoon groter. We moeten er naar toe dat voetballers niet te zwaar belast worden. Door 4 wedstrijden minder te spelen geef je voetballers af en toe rust. Dat geldt ook voor het bekertoernooi. Ik zou de ploegen die Europees spelen later laten instromen, ook om overbelasting te voorkomen.

Hij vindt innovatie belangrijk dus pleit voor de afschaffing van kunstgras. Oh boy...

4 oktober 2016 om 19:08

Is enkel een afleidingsmanoeuvre om de geplande moord op Excelsior te kunnen uitvoeren.

Ben er ook wel voor om in ieder geval in de eredivisie iedereen op echt gras te laten spelen. Het zou voor iedere club toch geen probleem mogen zijn een speelveld te hebben dat één keer in de twee weken bespeeld wordt.

Als Woerts het heeft over opleiden tot zaalvoetballers (als dat al waar is) moeten we er wel rekening mee houden dat inmiddels in Nederland bijna de hele jeugd op kunstgras speelt. Ik durf te wedden dat er op mijn club spelertjes zijn die nog nooit op gras gevoetbald hebben. Naarmate het niveau hoger wordt neemt dat wel af maar toch, daar ligt de basis.

Gewoon de grasmeesters uit de Kuip landelijk aanstellen als Oppergrasmeesters.
Moet je eens kijken hoe de matten er dan bij liggen binnen een paar maanden!
Niemand die dan nog op plastic wil voetballen!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren