Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Zelfs in België betalen clubs salarissen die voor ons ondenkbaar zijn’

Laatste update:

Roda JC staat met drie punten uit zes wedstrijden op een teleurstellende zeventiende plaats in de Eredivisie. Technisch directeur Ton Caanen haalde afgelopen zomer veel nieuwe spelers naar Kerkrade en zegt dat hij een betere start van het nieuwe seizoen had verwacht.

/

Woensdagavond ging Roda in de KNVB Beker kansloos ten onder op bezoek bij PSV (4-0). In de competitie werd nog geen wedstrijd gewonnen. “Deze start had ik eerlijk gezegd niet voorzien. Ik had wat meer punten verwacht, en die hadden we af en toe ook best verdiend”, zegt Caanen in gesprek met Voetbal International.

Caanen was afgelopen zomer verantwoordelijk voor de komst van een hoop nieuwe spelers. Hij vindt dat de 'Nederlandse clubs de moeilijkste job op de transfermarkt hebben'. “We zoeken spelers van een bepaald niveau, maar kunnen qua financiën niet op tegen concurrerende landen. Zelfs in België betalen clubs salarissen die voor ons ondenkbaar zijn. Nederlandse spelers die voor ons interessant zijn, vragen tegenwoordig ook al gauw tussen de twee en vier ton. Daarvoor kunnen wij vier anderen halen”, aldus Caanen. “Mensen doen soms net alsof hier alleen maar buitenlandse spelers rondlopen, maar dat is onzin. Het zijn er elf. Een keuze uit noodzaak, niet uit overtuiging.” Roda geeft de competitie zondag een vervolg met een uitwedstrijd tegen koploper Feyenoord.

Handhaaft Roda JC zich dit seizoen direct in de Eredivisie?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Vraag me af hoe ze dat in belgie dan doen. Lijkt me dat NL financieel of marketing wise iets kan verbeteren.

23 september 2016 om 11:33

Veel strengere regels voor de financiele huishouding denk ik

23 september 2016 om 13:27

Een ander verdienmodel. We moeten langzaam constateren dat het verdienmodel van de nederlandseclubs keihard is gefaald. We worden nu aan alle kanten ingehaald door landen met een veel kleinere afzetmarkt. Clubs uit kleinere landen hebben meer geld te besteden aan spelers. Nederlandse clubs hebben bijna allemaal een mooi stadion. Maar zijn veel geld kwijt aan huurlasten. Daardoor is er een kleiner spelersbudget beschikbaar.

23 september 2016 om 13:49

Misschien op dezelfde manier hoe ze het in de jaren 70/80 deden? Zwart geld..?

Je kan blijven lopen huilen dat we minder geld hebben, maar daar schiet je niets mee op en daarnaast zijn ze zelf verantwoordelijk voor de verslechterde positie t.o.v. andere landen. Het is absurd dat economisch kleinere landen zoals Portugal, België, Tjechië en Croatië ons vooruit blijven of voorbij zijn gegaan.

Nederlandse clubs moeten meer doen om het bedrijfsleven in de regio te binden om meer sponsorgelden binnen te hengelen en daarnaast moeten ze meer investeren in de eigen jeugdopleiding. Daarnaast moeten we zorgen dat we snel aantrekkelijk worden voor de Aziatisch markt, zodat we meer inkomsten genereren via tvrechten. De leiding binnen ADO moet dus niet vechten met de eigenaar.

23 september 2016 om 12:50

Roda moet gewoon slimmer scouten. In de Aziatische markt heeft Roda niks te zoeken. Dat is het Sprookjes Wonderland op voetbalgebied. Denk je werkelijk dat Azie zit te wachten op Excelsior - Roda JC? Welnee, die zijn alleen geïnteresseerd in de absolute top van Europa. Voor Aziatische bedrijven is Nederland een veel te kleine afzetmarkt.
Zouden de nummers 10 t/m 18 van pak hem beet België, Tsjechië, Kroatië nu echt meer aan salaris betalen dan die categorie clubs uit Nederland? Ik weet het niet, maar het lijkt me sterk.
Investeren in jeugdopleiding is prima, maar vergeet je scoutingsapparaat ook niet. Ook dat mag wel eens geëvalueerd worden.

23 september 2016 om 13:07

Al verkoop je in eerste instantie alleen de wekelijkse topwedstrijden uit de Eredivisie, dat is een begin en daar worden alle clubs beter van, want we verdelen hier de inkomsten over alle eredivisiedeelnemers.

Ik heb het niet perse over geld alleen, het is een greep uit de landen die de afgelopen jaren ons land zijn voorbijgestreefd op de Uefa ranglijst; hun clubs doen het momenteel dus beter in Europa.

Beter scouten is altijd goed, maar je vergeet dat je dan afhankelijk bent van het scoutingsapparaat bij clubs uit de rest van de wereld en de prijs van de gescoute speler. Dat ben je bij opleiden niet. Jij weet daarnaast niet welke spelers in kaart zijn gebracht, maar voor de neus van onze clubs zijn weggekaapt.

Hoe dan ook, dat kleine denken zoals jij doet, is waarom we staan waar we staan en dat is onnederlands. Je mag je sowieso nooit bij de feiten neerleggen en altijd gaan voor het hogere.

23 september 2016 om 13:28

Ach, klein denken wil ik het niet noemen, anders wel. Het scouten van de juiste spelers is geen hogere wiskunde. Natuurlijk kun je niet elke gescoutte speler krijgen die je wilt. Echter het mooie is dat er, zeker op het niveau van Roda, heel veel goede voetballers zijn.
Ik vraag me ook af of Ajax - PSV nu zoveel geld zal opleveren vanuit Azië. Natuurlijk is het wel het onderzoeken waard. Maar de miljoenen die nodig zijn ga je hier denk ik niet mee binnenhalen.
Veel beter is denk ik de eigen afzetmarkt te vergroten door de BeNe-liga op te zetten.
Zeker moet je je nooit neerleggen en gaan voor het hogere, alleen is jouw oplossing niet de mijne.

En o ja, Portugal is een geval apart. Je moet de band die Portugal heeft met Brazilië niet vergeten. Zelfde taal, klimaat is ook lekker voor de gemiddelde Barziliaan. Dat zullen wij nooit hebben met Suriname / Antillen. Ook zijn de financiële regels in Portugal op zijn minst wat troebeler te noemen.

23 september 2016 om 13:49

@sneekpsv,

Mooi verwoord. Het is bijna komisch dat sommigen de illusie hebben dat de Eredivisie de Aziatische markt aan zou kunnen boren. Of in ieder geval op een manier waarop het financieel een wezenlijk verschil zou kunnen gaan maken. Je kan je topwedstrijden ook niet verkopen als er in die landen totaal geen interesse is in de betreffende competitie.

Een goed begin zou zijn om de verdeling van de tv gelden eens onder de loep te nemen. Die verdeling is nu enorm topzwaar. Een genivelleerd model dat meer lijkt op het model dat de Premier League gebruikt zou veel beter zijn voor de competitie.
Vorig seizoen kreeg de Graafschap nog geen 17 van het bedrag dat Ajax ontving. Dat verschil is veel en veel te groot.

Uiteindelijk heeft de Eredivisie baat er baat bij dat ook de kleinere clubs in staat zijn om een redelijke team op de been te kunnen brengen. Een competitie met veelal figurerende clubs is commercieel sowieso veel minder interessant dan een competitie waarin het niveauverschil onderling minder groot is. Daarnaast is een grotere gemiddelde weerstand in de competitie alleen maar beter voor de ontwikkeling van spelers.

Investeren in de jeugdopleiding klinkt ook allemaal leuk, maar hoe rendabel is dat voor kleinere clubs als de grotere clubs hun beste talenten weg blijven plukken? Het gros van de Nederlandse clubs heeft al grote moeite om rond te komen, laat staan dat ze fatsoenlijk geld kunnen investeren in zaken die niet direct invloed hebben op lijfsbehoud in de Eredivisie.

Uiteindelijk is er naar mijn mening maar 1 manier waarop we weer stappen kunnen zetten en dan moeten we toch echt aan de Beneliga.

23 september 2016 om 13:50

Het probleem met scouten is, is dat de grootste clubs uit elke competitie in West en Zuid Europa zo'n beetje alle spelers, hoe jong ook, al in kaart hebben. De tijden dat Ajax en PSV Ronaldo, Litmanen en Zlatan konden oppikken liggen achter ons, want dat soort spelers komen gewoon niet meer.

Portugal is inderdaad een geval apart, maar niet omdat het zo lekker warm is; Ronaldo, Romario en nog 20 andere geflopte Brazilianen kwamen ook gewoon naar PSV in ons koude kikkerlandje. In Portugal kiezen bepaalde clubs ervoor om spelers groot te maken waarvan de transferrechten in zijn geheel niet of slechts ten dele in handen zijn van de clubs en daar mogen clubs inderdaad blijkbaar financieel onder water staan. Dan nog waren Nederlandse subtopclubs als Heerenveen in het recente verleden steevast de baas over de Portugese subtoppers als Braga, Boavista en Vitoria Guimaraes en dat is ook niet meer zo.

Hoe dan ook, je kan ook aan het Nederlands elftal zien dat onze opleiding al zeker 10 jaar lang achteruit gegaan is, dus dat moet gewoon beter.

Overigens hebben veel clubs hun jeugdopleiding deels of schrijnender in zijn afgestoten, en andere hebben zwaar bezuinigd of zijn gefuseerd. Dat is vrij kwalijk.

23 september 2016 om 14:09

Een eerlijkere verdeling van de TV gelden zou inderdaad helpen. Als je het aantal clubs zou verkleinen naar bijvoorbeeld 16 clubs, dan hoef je het geld over minder clubs te verdelen.

@doncoxxx
In de tijd dat Ronaldo en Romario nog naar PSV kwamen, had Nederland nog een heel andere positie in de voetbalwereld. Toen was Nederland een van de topcompetities van Europa en wonnen we met enige regelmaat Europese prijzen. Het ging toen niet alleen om geld (toen waren de salarissen in het buitenland ook al hoger), maar ging het vooral om het toekomst perspectief van de voetballers. Ze konden zich op een goed podium in de kijker spelen voor de competities in Spanje en Italië. Die positie hebben we niet meer dus die vergelijking gaat krom.

Dat de Nederlandse subtop nu verliest van de Portugese komt ook door de dubieuze investeringsmaatschappijen in Portugal.

Dat de jeugdopleidingen nog een enorme inhaalslag te gaan hebben ben ik wel met je eens. Op dat gebied zijn we hopeloos ingehaald door zowat elk land in Europa. Maar vergeet ook de kunstgrasvelden niet. We zijn in Nederland een heel ander spelletje gaan spelen.
De teloorgang van het Nederlands voetbal heeft vele oorzaken en vele oplossingen.

23 september 2016 om 13:30

Begint en eindigt bij de Knvb. Professioneel voetbal in Limburg wordt begraven door die regels en het recente punten aftrek van de bobo's in Zeist. Roda, Fortuna en MVV doen hun best om die koppeling te zoeken met de lokale gemeenschappen. Het is niets voor niets dat zodra een van deze ploegen een beetje begint te draaien, dat het meteen vol zit.

Zou mooi zijn als de Knvb buiten het innen van geld ook een orgaan regelt die advies en steun kan brengen aan provinciale clubs. Brengt veel meer geld in het laatje want er wordt vergeten hoeveel Ajax en Feyenoord fans buiten de steden wonen en veel makkelijker voor ze is om naar de lokale club te gaan i.p.v. de topclubs.

Dan pas kan er gewerkt worden aan naamsbekendheid vind ik. Kijk bijvoorbeeld naar Leicester, hoe populair zij zijn geworden in Azië na een kampioenschap. Knvb en club moeten dus beide een basis opbouwen voordat ze verder kijken.

23 september 2016 om 13:44

In de landen die jij noemt wordt gigantisch veel zwart geld betaald aan spelers. De instanties daar laten dat gewoon op hun beloop. In Nederland zitten de KNVB en de FIOD er veel dichter op.

Ben het wel met je eens dat er veel Nederlandse clubs veel meer te halen is.

Ja nou vind ik het jammer dat Caanen degene is die de slechte spelers gehaald heeft. Vorig jaar Gullon, contract verlengd, dit jaar o.a. Mytides, aka 'de ramp', nee dat beleid slaat nergens op, en de schuld op andere factoren schuiven is erg zielig. Als Schahin terug is van zn blessure of als we een keer in een wedstrijd NIET genaaid worden, waar we wel kans hebben, dán wellicht. Maar nu eerst naar jezelf kijken. Wellicht dat er dan iets opgelost kan worden. Degradatiekandidaat nr. 1 op het moment.

23 september 2016 om 12:13

Is het niet juist Roda Jc die het afgelopen jaar een financieel impuls heeft gekregen van een investeerder of heb ik dat mis? Bizar dat ze zoveel middelmaat hebben aangetrokken. Misschien dan maar investeren in een paar toppers dan in zoveel rotzooi.

23 september 2016 om 12:29

Als je de toppers haalt wordt de sfeer er in ieder geval wel wat beter op.

23 september 2016 om 13:58

Niet echt financieel impuls, meer een overname van de schulden door Schrouff en een kleine herstructurering. Geld is er nog steeds niet, maar in ieder geval ook niet de schulden. En Schrouff als zakenman heeft ook heel "simpel" een aantal vangnetten geregeld. Beste voorbeeld is misschien wel dat de huur wordt betaald door TV inkomsten. Dat betekent a) dat de gemeente altijd geld krijgt en dus nooit afhankelijk is van betaling door Roda. Maar b) betekent dat ook dat als Roda degradeert en daardoor die tv inkomsten moet gaan missen de huur automatisch ook minder wordt.

Ik mag hopen dat Anderlecht, Brugge, Gent (de Belgische top) financieel meer te bieden heeft dan - met alle respect - Roda Jc.

Het zal nog wel altijd zo zijn dat Ajax, Psv, Feyenoord - de Nederlandse top - meer in huis hebben dan de genoemde Belgische toppers.

Lijkt me eigenlijk toch allemaal zo vreemd niet ; zoveel groter is de Nederalndse afzetmarkt nu ook weer niet in vergelijking met België.

23 september 2016 om 11:59

6 miljoen meer mensen en bijna anderhalf meer het BBP. Nederland heeft wel een grotere potentiële afzetmarkt.

23 september 2016 om 16:07

Anderlecht,Brugge,(Standard) betalen vaak meer dan Ajax en PSV. Ik denk dat Decamatgo paar jaar terug 1.3 miljoen kreeg wat hij in Nederland nooit zou krijgen.

Ik zie het eerder als een gebrek aan creativiteit bij Roda JC. Een Excelsior heeft minder financiele mogelijkheden dan Roda JC, toch is het hun wel gelukt om een selectie bij elkaar te krijgen met voornamelijk Nederlandse spelers. Ze halen ook nog eens een mooi aantal punten in de eerste 6 wedstrijden en hebben ook de afgelopen jaren op deze manier in de Eredivisie weten te overleven.

23 september 2016 om 12:17

Juist, Roda had ook Schilder, Stans, Peters, Haemhouts, Diemers, Propper, Van de Pavert, Duarte, Van Mieghem, Armenteros, Koolwijk, Ondaan, Antonia, Becker, Lachman, Van Anholt, Haye etc. kunnen contracteren. Ik denk echt niet dat die slechter zijn en meer verdienen dan dat Roda nu uitgeeft aan hun aankopen. Probleem is denk ik dat Roda een segment hoger mikt en dan uitkomt bij vage buitenlanders waarvan men denkt dat ze beter zijn.

Ik vind dit een beetje een vreemd verhaal. Meneer zoekt spelers van een bepaald niveau maar Nederlanders vragen te veel begrijp ik uit zijn verhaal. Wat ik niet begrijp, welk niveau bedoelt meneer Caanen dan? Niveau degradatiekandidaat nummer één Eredivisie niveau? Gebruikt hij het woord niveau sarcastisch ofzo? Zouden er niet in de JL Nederlandse spelers rondlopen die voor een Roda salaris willen voetballen? Sowieso vraag ik me af hoe andere Nederlandse clubs dat dan doen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Heracles, misschien wel de gierigste club van Nederland (niet denigrerend bedoelt). Dat is toch alles behalve een poenclub, maar spelen met een stuk of acht Nederlanders in de basis en behalen daarmee zelfs Europees voetbal. Sterker, een groot gedeelte van die ploeg komt zelfs uit de eigen regio vandaan. Ander voorbeeld is Exceslior, standaard de club met de kleinste begroting van de Eredivisie, en die spelen ook met bijna louter Nederlanders. Als ik ook kijk naar een club als AZ, ik denk de succesvolste provincieclub in Nederland de laatste jaren, dan kijken die ook bijna altijd naar de Nederlandse markt. Daar bestaat zelfs een groot gedeelte van de ploeg uit eigen jeugd. De buitenlanders die er zijn ze vaak bij een andere Nederlandse club vandaan gehaald. Ook de topclubs kiezen juist steeds vaker voor Nederlanders. Kijk naar Psv, jaren geleden een elftal met de Isaksson's, Manolev's, Marcelo's en Toivonen's van deze wereld was het los zand. Nu staat er een as met veel Nederlanders en een beperktere buitenlandse gedeelte en het is een geheel en de prestaties zijn een stuk beter.

23 september 2016 om 12:00

Inderdaad, gewoon een onzinverhaal van Caanen. Clubs als Heracles, Pec, Go Ahead en Excelsior hebben echt niet veel meer of zelfs minder te besteden dan Roda, maar hun selecties bestaan wel voornamelijk uit Nederlanders.

Wellicht verdelen ze in belgie de televisiegelden wel eerlijk.

Als Roda nu zijn zaakjes eens echt in orde had en dan klaagt, dan begrijp ik het . Vorige winterstop haalde Caanen een dozijn nieuwe spelers, het resultaat daarvan was toen in totaal 1 punt meer na de winterstop dan voor de winterstop. Afgelopen zomer was het weer een duiventil en ik voorspel nu alvast in de komende winterstop is het weer hetzelfde verhaal. Als je zo met je geld omgaat... tsja.

Belgie is Nederland dan ook al enkele jaren voorbij gestreefd. Kan wel begrijpen dat clubs daar meer betalen.

De ellende is begonnen met de afschaffing van de buitenlanderregeling. Die vormde een filter waardoor clubs uit de grote en/of corrupte landen niet iedereen konden kopen. Onze financiële regels zijn meer rigide en de belastingdruk een stuk zwaarder, waardoor we in een open systeem niet opgewassen zijn tegen landen die het minder nauw nemen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren