Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Klaassen heeft duidelijke mening: ‘Voetbal op kunstgras is geen voetbal’

Laatste update:

Louis van Gaal zei bij de opening van het nieuwe trainingscomplex van AZ dat hij een voorstander is van kunstgras, maar dat hij weet dat lang niet iedereen daar zo over denkt. Davy Klaassen is een fel tegenstander, zo blijkt: “Kunstgras is het ergste wat er is”, klinkt het.

/

ADO Den Haag, Sparta Rotterdam, Excelsior, Heracles Almelo, Roda JC Kerkrade en PEC Zwolle spelen in de Eredivisie op kunstgras en Klaassen kijkt duidelijk niet uit naar de uitwedstrijden bij deze clubs. “Voetbal op kunstgras is geen voetbal”, zegt de aanvoerder van Ajax in Weg met de Hollandse School. “De bal rolt niet. Hij glijdt en stuitert ook niet lekker.”

“Je kunt er als club ook niet op trainen, want elk type kunstgras is weer anders”, vervolgt Klaassen zijn kritiek. “Je ziet tegenwoordig ook dat teams die thuis op kunstgras spelen, minder goed uit de voeten kunnen op echt gras. En internationaal speelt iedereen op echt gras. Daarom is het cruciaal dat alle clubs in de Eredivisie op echt gras gaan spelen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vind dat klaassen hier echt een punt heeft. Ik snap ook niet dat mensen voorstander kunnen zijn van kunstgras

5 september 2016 om 00:20

Ja maar een zompige ondergrond is ook niets waard. Als het gras is die voldoet aan een bepaalde standaard, dan ik het begrijpen. Daarnaast is kunstgras veel goedkoper dan echt gras. Veel clubs kunnen dit gewoonweg niet betalen.

5 september 2016 om 06:51

Kunnen is wat anders dan willen...

5 september 2016 om 06:59

Als je als BVO zijnde geen echt gras kan betalen moet je jezelf gaan afvragen of die club dan wel Bv moet willen voetballen.

5 september 2016 om 07:12

Het gras is het probleem meestal niet, maar de verplichte veldverwarming en alle bijkomende kosten wel.

5 september 2016 om 08:24

Met een kunstgrasveld spaar je als club zo'n 50.000 tot max 100.000 euro per jaar uit. Dat is ongeveer het salaris van 1 (wissel)speler. Dan is het wat mij betreft een economische keuze om op kunstgras te spelen.

5 september 2016 om 10:23

Plus de aanschaf van veldverwarming. Meen me te herinneren dat het bij cambuur 4 ton goedkoper was om kunstgras te nemen 3/4 jaar terug.

5 september 2016 om 00:22

Nee inderdaad. Chapeau voor Klaassen. Kijk, misschien is het toeval dat de teloorgang van het Nederlandse voetbal min of meer gelijktijdig is ingezet met de opkomst van het kunstgras. Ik noem het op z'n minst opmerkelijk toevallig. Al is dat natuurlijk niet de enige oorzaak, maar toch........

Voetbal op kunstgras is een totaal ander spelletje.

"vroeger" speelden/trainden we gewoon in de drek als het regende. Dan leer je wel baltechniek! Als tegenwoordig de bal iets anders opstuit dan verwacht weten de spelers daar al niet mee om te gaan en geven dan de staat van het veld de schuld, terwijl het hun eigen gebrek aan techniek is.
Dus is het veld slecht? Jammer dan, lekker voetballen. Van vieze broekjes is nooit iemand minder geworden. Kijk eens filmpjes uit de jaren tachtig en negentig terug zou ik zo zeggen. Toch de gloriejaren van ons voetbal. Moet je eens zien hoe die velden er toen bijlagen........

5 september 2016 om 12:13

Hahaha, zeker! Die drek had zijn charme. Mijn eerste trainingspartij bij Cvvo Lemmer, toen ik nog 5 was, had ik geen nopjes en wel een groot drekveld. Ik weet het nog als de dag van gisteren hoe ik toen juist het spelletje leuk ben gaan vinden omdat je zo lekker vies werd.

We hadden trouwens een best brede historie met Sneek in de jeugd. Even zonder wiki: ONS Sneek, Sneek BP, Waterpoortboys, Lsc, Wzs...had altijd meer clubs dan kerktorens en vaak ook nog erg goed. Waar speelde jij?

5 september 2016 om 14:31

Da's ook toevallig. Ik heb eventjes bij de rivaal Vvlemmer gespeeld. Maar dan praten we al over 30 jaar geleden. Daar had je destijds ook een drekveld achter de tribune.

5 september 2016 om 08:26

Ik ook niet. Ben het helemaal met Klaassen eens. In het amateurvoetbal zie je niet ook dat bij mooi weer het kunstgrasveld de voorkeur krijgt. Het kunstgras verziekt de voetbalsport!

Degene die met de financiële reden komen: op het moment dat er kunstgras mocht worden gelegd van de KNVB besloten clubs dit te doen zodat zij geld overhielden om de selectie te versterken. 1 speler minder in de selectie en gewoon een groundsman aanstellen!

5 september 2016 om 09:20

De reden waarom je voorstander kunt zijn van kunstgras is dat het goedkoper is, je het veel intensiever kan gebruiken en de kwaliteit stabiel is. Ik vind het argument dat elke soort kunstgras anders is, een wat vreemde want elke grasmat is ook anders. De ene ondergond is de andere niet en ook de lengte kan verschillen. Daarnaast hebben weersomstandigheden een grote invloed op een grasmat en is dat bij kunstgras een stuk minder.

5 september 2016 om 09:53

En wat te denken van de toename van blessures in het (amateur) voetbal. Denk aan de kruisbanden, enkelbanden etc.

5 september 2016 om 10:49

Je weet dat erwetenschappelijk onderzoek gedaan is waaruit bleek dat er niet aantoonbaar meer blessures waren op kunstgras....?

5 september 2016 om 12:35

nee dat weet ik niet maar zie toch degelijk meer blessures die veroorzaakt worden door kunstgras. (veelal op de amatuervelden)

5 september 2016 om 15:11

Bron: sports science.

In alle grote competities had je dit toch niet (frankrijk, Spanje, Engeland, Italie, Duitsland)?

Langs de andere kant, waarom is het zo moeilijk om een goede mat in de Arena te krijgen? Wat daar soms ligt...

5 september 2016 om 00:58

Toevallig ben ik deze zomer in Milaan geweest en heb een rondleiding gekregen in het San Siro stadion. Daar bestaat de grasmat uit 25% kunstgras en 75% echt gras..

5 september 2016 om 01:16

Dat noemen ze een hybride grasmat, welke al een aantal jaar in zeer veel stadions in alle grote competities ligt. Kunstvezels worden dan ingeweven in het echte gras om de mat te versterken.

Het percentage kunstvezels dat in de grasmat geweven wordt is een keuze en blijkbaar heeft milaan voor 25 procent gekozen. Het blijft praktisch een gewone grasmate met enkele voordelen van het kunstgras.

5 september 2016 om 01:41

25 procent vind ik zelf nogal hoog. In het Emirates zit ook een deel kunstvezels, maar dat is nog geen 5 procent.
En om het even duidelijker te maken: Er zit een deel kunststof onder het veld, niet in het veld. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de wortels van het gras steviger vastzitten en niet zo snel loskomt. In Nederland hebben onder andere Utrecht en AZ dit, en verder onder andere Arsenal, Bayern, Rangers, Wolfsburg en het San Siro.

En Medellin, er waren wel kunstgrasvelden in Engeland, QPR had er een, maar die zijn er niet meer omdat het niet is toegestaan in de hoogste 4 Engelse competities, en volgens mij ook in de conference niet, maar dat laatste weet ik niet zeker.

5 september 2016 om 04:36

FC Groningen heeft ook een dergelijke mat liggen sinds dit jaar.

5 september 2016 om 07:34

Eerst de winter maar eens afwachten

5 september 2016 om 09:05

Ajax gaat nu ook naar een hybride veld of heeft dit zelfs al. 10% kunst volgens mij. In dat artikel las ik volgens mij ook dat Real Madrid ook zo'n veld heeft liggen. Het schijnt echt super te werken. Ben benieuwd of het veld in de Arena nu beter wordt.. fingers crossed zullen we maar zeggen

5 september 2016 om 03:04

In Frankrijk heeft Lorient een kunstgras veld.

5 september 2016 om 13:18

Volgensmij heeft Lorient kunstgras in de ligue1 , of althans minimaal 1 ploeg, maar zeker niet zo erg als hier waar onderhand de halve competitie op kunstgras speelt, lachwekkend eigenlijk

Voor het amateurvoetbal is kunstgras hartstikke fijn. Voor profvoetbal is het een verschrikking.

5 september 2016 om 01:52

Ik vind het helemaal niks in het amateurvoetbal. Veel kunstgrasvelden zijn ook al platgelopen en het is net alsof je op steen voetbalt. Je knieën en gewrichten kunnen er echt problemen van krijgen.

5 september 2016 om 02:07

Inderdaad, altijd ook weer die schaafplekken na een wedstrijd, verschrikkelijk.

5 september 2016 om 06:54

Yep! Een sliding kan je ook maar beter niet op de meeste velden.

Veel clubs dachten geloof ik dat het onderhoudsvrij is en hebben geen geld om het kunstgras bij te houden. Hierdoor speel je op velden die slechter zijn te bespelen dan de meeste knollenveldeb. Het lijkt wel zaalvoetbal aan het worden. Bijtende schaafplekken En daarbij net zo blessuregevoelig.

Ongelooflijk

5 september 2016 om 11:22

Beetje vaseline op de knietjes en gaan

5 september 2016 om 08:28

Hartstikke fijn? Dit weekend was het geweldig weer om te voetballen (zaterdag) en toch moesten wij op kunstgras spelen! Kunstgras wordt gekozen voor de gemakzuchtigheid.. Lang leve de zware knieblessures

5 september 2016 om 08:57

Het probleem is dat dan de jeugdspelers op kunstgras hebben gespeeld, en daarna moeten wennen aan echt gras

Lijkt me ook beter om op echt gras te gaan spelen, zeker ook als ik al die blessures zie bij mij cluppie.

5 september 2016 om 02:49

Er is geen verband gevonden tussen kunstgras en kruisband blessures. Niet zoveel de media napraten :P

5 september 2016 om 04:37

Hij heeft het toch niet specifiek over kruisband blessures? Dat maak jij ervan.

5 september 2016 om 07:15

Een kleine gok hoor, maar ik denk dat Ajaxia sarcastisch is, en net als vele andere wel degelijk wijst naar het kunstgras als oorzaak van de blessures.

5 september 2016 om 08:12

Das allemaal wel leuk en aardig, maar volgens Jan Ekstrand (je weet wel, die gast die voor de FIFA en UEFA onderzoeken doet naar kunstgras) is het verschil in het aantal blessures verwaarloosbaar tussen die twee. Enkel de enkels komen er bij kunstgras belabberder van af. Als oorzaak wordt daarvoor niet eens het veld, maar de speelwijze en de schoenkeuze.

Maarja, haters moeten haten.

5 september 2016 om 08:47

Wetenschap, misschien zelf wat meer onderzoek doen..

Normale bewegingen op kunstgras zou vast vergelijkbaar zijn met echt gras. Echter kan het bij kunstgras (ook met de juiste schoenen) voor komen dat je lichaam verder wilt bewegen terwijl je voeten/enkels vast staan. Bij het wegdraaien bijvoorbeeld. Hierdoor kan je als je ff pech hebt je kruisbanden afscheuren.

Dat er onderzoek gedaan is, wat wellicht met name op blessure-statistieken is gericht, zegt dus ook niet alles. Ongetwijfeld dat 'echte' velden bij eredivisieclubs vele malen beter zijn dan op amateur velden. Maar je mag ook verwachten dat de lichamen van de profs veel beter in elkaar steken. Op amateurvelden lopen spelers ook vaker blessures op. Zelfs in vergelijking met oude knollenvelden.

5 september 2016 om 11:56

Tja, wetenschappelijke inderzoeken bij de FIFA. Die zou ik nu niet echt betrouwbaar willen noemen. Plus de grote teams (lees:teams met power zoals in Engeland, Spanje, Duitsland) spelen nooit op kunstgras. Hoe wil je dan meten of blessures vaker voorkomen?

Niks meer aan toe te voegen, weg met dat kunstgras in het profvoetbal. Je kunt nog beter op een knollenveld spelen vind ik, sterker nog, dat vergt misschien nog wel meer van techniek van spelers, dan moet je ineens door de lucht gaan spelen bv. en een plots op stuiterende bal toch goed aannemen, waarbij het belangrijk is om daar alvast op de anticiperen. Weerstand is vaak goed en het is goed dat Nlse clubs ook eens op een minder veld spelen, die kom je in europa ook tegen.

5 september 2016 om 06:55

Niks aan toe te voegen! Helemaal mee eens

Niet professioneel van Klaassen om dit naar buiten te brengen. Nu weten tegenstanders dat hij niet van kunstgras houdt en zullen ze het hem nog moeilijker gaan maken als hij op kunstgras gaat spelen.

5 september 2016 om 01:39

Ik denk dat hij het wel overleefd. Volgens mij vinden 99 vd 100 spelers kunstgras minder fijn. Maar het is wel makkelijk praten als je bij de rijkste club uit je land speelt. Ajax heeft de financiële mogelijkheden wel om het gras iedere dag top te verzorgen. Zelf ben ik seizoenkaarthouder bij ADO en wij hebben dat geld niet. Dus oftewel, als wij op echt gras zouden spelen dan zouden wij ook een slechtere mat hebben waardoor we de helft vd wedstrijden in een seizoen op een klote veld moeten spelen. En dat alleen omdat ventjes als Davy Klaassen het verschrikkelijk vindt. Ik heb geen enkele speler van ADO horen klagen. En ik las hierboven de reactie al, maar zelfs in het stadion van Milan en Inter ligt er gedeeltelijk kunstgras. Gewoon weer gezeur. Als je ieder jaar 6 of 7 uitwedstrijden speelt op kunstgras dan moet je er maar aan gaan wennen. Of betaalt Klaassen aan de minder vermogende clubs de kosten voor het onderhoud? Dan denk ik dat ADO in ieder geval wel weer op echt gras wil gaan spelen haha.

5 september 2016 om 06:18

Het geld niet? Ik heb gehoord dat het onderhoud van een grasmat jaarlijks een of twee ton is. Dat heeft elke club, aangezien de begrotingen in de miljoenen gaan.

5 september 2016 om 07:28

Zoals te lezen is, is het in Engeland en veel andere landen zelfs niet toegestaan om op een kunstgrasveld te voetballen. Als een eredivisieclub geen echt gras kan onderhouden, hoor je naar mijn mening ook niet in de eredivisie. Dan zou je lekker in de JL of lager kunnen voetballen.

5 september 2016 om 07:38

Engeland en Nederland zijn qua geld niet te vergelijken. De Engelse budgetten zijn niet te vergelijken met de Nederlandse. En het gras is vaak het probleem niet, maar de aanleg en het draaiende houden van de veldverwarming is voor veel (lagere) clubs de bottleneck.

5 september 2016 om 09:47

Onzin. In de regels vd fifa en uefa staat dat kunstgras gewoon is toe gestaan. Een voetbalbond kan en mag die regel niet veranderen

5 september 2016 om 13:08

Jawel hoor. Dat kan men wel.

5 september 2016 om 13:12

Een begroting is wat anders dan daadwerkelijk dat geld kunnen spenderen. Ik hoop dat je dat snapt. Er zijn niet heel veel clubs in de Eredivisie die zomaar een paar ton op tafel kunnen leggen.

Eens met Klaassen... volgens mij is dit ook de doodsteek voor ons Europese voetbal...

5 september 2016 om 01:02

De doodsteek van ons Europees voetbal is toch echt het geld en het gebrek aan ervaring wat er in de teams zit. Of de fysieke duelkracht die ontbreekt. De clubs die Nederland voornamelijk vertegenwoordigen in Europa spelen namelijk allemaal op echt gras.

5 september 2016 om 11:22

Eens maar het kunstgras helpt niet bepaald, er zijn ook serieus spelers die weigeren op kunstgras te spelen, kortom onze competitie is minder aantrekkelijk voor bepaalde spelers. Je hoort het ook van Brouwers bij Roda, die toch maar over zijn hart heeft gestreken en bij Roda is gaan spelen, maar blij met kunstgras is hij niet. Sterker nog, met name ervaren, oude spelers zien het denk ik als een obstacle ten aanzien van blessures.

Fysieke duels krijg je ook bv. minder op kunstgras, als een bal in een modderpoel blijft liggen komt het aan op pure duelkracht.

5 september 2016 om 11:58

Vergeet niet dat je fysieke duelkracht NIET ontwikkelt op kunstgras. Dat is levensgevaarlijk om daar hard een duel aan te gaan..

5 september 2016 om 01:44

Dus omdat Davy Klaassen niet van kunstgras houdt, wordt Ajax door Rostov eruit geknikkerd? PSV heeft dezelfde uitwedstrijden en presteerden vorig seizoen prima in de CL. 2x gelijk spelen tegen de uiteindelijke finalist.... Denk toch dat het wat meer met de financiën te maken heeft en niet met het kunstgras waar ze een paar keer per jaar op moeten ballen. Sorry vind het persoonlijk wel heel ver gezocht.

5 september 2016 om 09:10

wat heeft dit met Ajax te maken... geen enkele Nederlandse club stelt wat voor in Europa.... kijk hoe Nederlanders verdedigen.... dit heeft alles met kunstgras te maken...

@krentebollen.... klopt ook het geld heeft hiermee te maken...

Kunstgras wordt pas een toevoeging voor het voetbal als het niet meer van echt gras te onderscheiden is. Nu is het dat nog niet en is het in zekere zin een vorm van competitievervalsing. Teams als Heracles en PEC hebben een groter thuisvoordeel dan andere clubs. Wat Klaassen zegt: de bal rolt anders, de bal stuitert anders. Theoretisch is kunstgras prachtig: makkelijk in onderhoud, onafhankelijk van weersomstandigheden, relatief goedkoop, bestand tegen eventuele andere evenementen zoals in de Arena. Maar in de praktijk wijkt het nog veel te veel af van echt gras. Op dit moment is kunstgras gewoon een verschrikking en zouden professionele clubs dat zelf ook moeten inzien.

5 september 2016 om 08:27

Grappig, die opmerking van competitievervalsing elke keer weer. Voor clubs die op kunstgras voetballen zou het dus ook andersom werken. Er is zoiets als thuisvoordeel weer elke uitspelende club last van heeft, maar om van competitievervalsing te spreken. Net of elk grasveld gelijk is.

Ik ben het met hem eens. Af en toe kunnen zeuren over een slechte mat hoort tenslotte ook bij de sport Omgekeerd natuurlijk ook. En laten we eerlijk zijn, een speler die veel vuil werk opknapt en er roetzwart uit ziet na 90 minuten is een held, waarom zou je dat willen veranderen?

Elk type natuurgras is ook weer anders. Dat laatste is echt een argument van niets.

5 september 2016 om 00:52

Bij pec zijn ze na al die kruisbandblessures wel klaar met dat kunstgras denk ik.

Professioneel voetbal moet worden gespeeld op natuurgras. Als je als club zijnde dit niet kunt betalen dan hoor je ook geen betaald voetbal te spelen.

Liever kunstgras dan die mat in de Arena

5 september 2016 om 01:20

Je bedoelt de mat die in 2012 tot beste van Nederland werd uitgeroepen door de aanvoerders van alle teams?

Je loopt een beetje, voor de Arena worden er diverse grasmatten elders gekweekt waarmee de mat wordt vervangen als hij minder begint te worden. sindsdien is er geen probleem meer met de grasmat.

Denk dat je een beetje in de war bent met het dak, in koude periodes met het dak dicht is, slaat er veel vocht op het veld waardoor het erg glad wordt.

5 september 2016 om 06:56

Speedy, iedereen kon zien dat de grasmat er belachelijk bij lag aan het begin van de competitie. Verwijzen naar de mat uit 2012, prima. Maar die zal ondertussen echt wel zijn vervangen.

5 september 2016 om 07:45

Feyenoord1908_

Geloof me, een grasmat met kale plekken speelt nog fijner dan kunstgras.

Op kunstgras spelen lijkt meer op zaalvoetbal.

Het grasveld van Ajax is toch ook anders dan bij bv Twente of Gae? Echt een kulargument.de reden dat er kunstgrasvelden zijn, is dat de topclubs de tv gelden niet eerlijker willen verdelen.

Daardoor hebben clubs minder geld, en moeten ze wel ergens op bezuinigen. Het is allemaal romatische onzin wat mij betreft.

Waarom is de hockeysport er zo op vooruitgegaan toen ze op kunstgras gingen spelen, dat buitenspel afschafde, eigen voordeel invoerde,en tv beelden ging gebruiken?

Omdat ze daar wel met de tijd meegaan, en het voetbal hopeloos achterblijft

5 september 2016 om 01:16

Juist in Nederland worden de TV gelden behoorlijk eerlijk verdeeld. probleem van kunstgras is dat het gewoon ander voetbal is. En aangezien de grote voetballanden en daarmee alle grote clubs op gewoon gras spelen, is dat erg vervelend voor Nederland.

5 september 2016 om 06:22

Huh tv-gelden eerlijk verdelen, dat houdt in dat iedereen het deel krijgt waar ze recht op hebben. Dat willen de topclubs direct, dan krijgen ze meer dan nu.

5 september 2016 om 07:41

TV-gelden zijn toch ook gewoon eerlijk verdeeld? Het merendeel kijkt liever naar wedstrijden van Ajax, Feyenoord en PSV dan Excelsior, Sparta en Roda. Dus welke clubs zorgen voor meer TV-inkomsten? Dus dan lijkt het mij ook meer dan logisch dat deze clubs meer beloond moeten worden.

Als clubs niet voldoende geld hebben voor echt gras, dan ligt dat niet aan de tv-gelden maar merendeel aan hunzelf.

5 september 2016 om 08:43

Ligt niet aan de clubs zelf, maar echt aan het geld. Alleen als meer geld hebt kan je groeien, dan kijken er meer mensen, krijg je weer meer geld, groei je verder, kijken er weer meer mensen etc,etc. Maar als je in eerste instantie het geld niet hebt, zal je ook nooit groeien. Kijk naar Cambuur, draaien twee leuke seizoenen in de eredivisie, maar omdat het geld er niet is lukt het niet om door te groeien.

5 september 2016 om 11:00


Hootch

Dat is idd het egoistische en domme van die topclubs. Je competitie wordt sterker als iedereen sterker is. Dan wordt de competitie intressanter en dus meer waard voor tv gelden.

Nu zijn de topclubs veel sterker dan de rest. Gevolg een onintressante competitie tussen 2 clubs.

En als iedereen zou graag echt gras heeft, moet je een pot maken waaruit dit gefinancieerd wordt. De kwaliteit van het Nederlands voetbal zal niet toenemen.

Het is gewoon een kwestie van gebrek aan talent, doordat er teveel bezuimigd wordt op jeugdopleidingen.

5 september 2016 om 13:34

"en als iedereen zou graag echt gras heeft, moet je een pot maken waaruit dit gefinancieerd wordt. De kwaliteit van het Nederlands voetbal zal niet toenemen."

Dit meen je toch niet serieus hè? Sorry hoor maar we praten hier over profclubs, je maakt jezelf compleet belachelijk als je een stadion hebt met kunstgras, voetbal hoort op gras, niet zo gek he dat je bijvoorbeeld fysiek zo gigantisch veel achterloopt op andere landen, voetbal op kunstgras is namelijk zowat zaalvoetbal waar haast geen beroep word gedaan op duelkracht, daarnaast is het niet bepaald fijn om er slidings op te doen en veroorzaakt het gewoon vaker blessures wat die onzin onderzoeken dan ook aangeven.

Kun je geen gras betalen? Prima, maar ga dan lekker een divisie lager spelen

Allemaal hartstikke leuk en aardig dat anti kunstgras hoor, alleen ga jij 't even betalen voor die clubs?

Als je een bal koopt waar je zelf prima mee kan spelen, en niet/niet snel vervangen hoeft te worden dan ben je toch gek als je voor een duurdere versie gaat omdat anderen niet met die bal kunnen.

Kunstgras voetbalt heel anders dan echt gras naar mijn mening maar sja de clubs hebben hier zelf de macht in dus moet je of elkaar te gemoed komen of ermee leven.

Het is inderdaad best vreemd dat niet alle clubs in dezelfde competitie op dezelfde ondergrond spelen.
Moet wel zeggen dat het voor de clubs veel makkelijker is om kunstgras te nemen. Het is goedkoper en je kunt in de winter altijd spelen. Het helpt natuurlijk ook niet echt mee dat de Knvb boetes uit kan delen als het veld er slecht bij ligt.

Louistje heeft duidelijk gezegd dat de oude generatie en die huidige generatie voetballers er niet van zullen houden. Maar laten we even duidelijk zijn, bij heel veel amateur clubs ligt er al kunstgras, de nieuwe generatie voetballers weet niet beter. Net als dat de huidige generatie ook niet beter weet.
Zie het als een smartphone... mijn vader snapt het niet. Ik heb het moeten leren maar mijn kinderen weten niet beter en krijgen zelfs les op een tablet

5 september 2016 om 07:19

Het verschil is alleen dat de rest vd wereld op gewoon gras speelt en hierdoor fysiek zo ver voor loopt. Als er nu een hobbeltje in het veld zit, kan de huidige jeugd er al niets meer mee... doodsteek voor het echte voetbal

5 september 2016 om 14:06

Ga maar eens even goed rondkijken in landen waar geen geld is voor gras

Elke eredivisie club heeft geld zat, Prioriteit 1 echt gras spelen ipv hoge lonen betalen, (betaalbare spelers/talent contracteren)

Dat kunstgras is echt de doodsteek voor ons voetbal. Het verschil tussen een wedstrijd op kunstgras of op echt gras is enorm. Vooral qua fysieke kracht kan je op kunstgras gewoon veel minder omdat je zo vast komt te staan dat je enkel- en kniebanden er aan kapot gaan als je met veel power speelt. Types Jaap Stam zie je in Nederland niet meer. De ouderwetse bikkelaars verdwijnen met de opkomst van kunstgras.
En laat fysieke kracht nu juist de laatste jaren enorm zijn ontwikkeld in het topvoetbal. Wij liggen zo ver achter op Europa door geldgebrek, maar ook door het toestaan van kunstgras. Weg met die troep!!

Het is eigenlijk ook schandalig dat betaalde voetbalclub niet 1 x in de 2 weken een goede gras mat kunnen krijgen . Voor een amateurclub is het natuurlijk een ander verhaal

5 september 2016 om 09:36

Dat kunnen clubs wel. Maar clubs willen niet te veel geld investeren in een grasmat en gaan dus voor een goedkope versie.

Het financiële belang gaat boven het sportieve belang. Helaas is het de realiteit binnen het hedendaagse voetbal.

Waarom krijgt kunstgras de schuld dat het Nederlands voetbal achteruit gaat? En wat hebben Pec, Roda, Excelsior etc nu te maken met internationaal voetbal.
De clubs die in Nederland internationals leveren spelen allemaal op gras en die spelers zijn echt niet slechter, omdat ze dan 6x per jaar op kunstgras moeten spelen. Bovendien komt het gros van de internationals uit voor buitenlandse competities, waar het sowieso allemaal beter is. Dus dat is gewoon een kul argument, omdat we nog geen schuldige hebben gevonden voor deze slechte ligting oranje internationals.
Bovendien spelen de clubs die CL en EL spelen allemaal op Gras, dus hebben ze dezelfde condities als hun tegenstanders. Zowel uit als thuis op echt gras.
Nederland blijft echt niet achter in Europa, omdat er 6 clubs (die in Europa echt niks voorstellen) op kunstgras spelen. In Nederland moeten we eens beseffen dat we een gouden generatie internationals hebben gekeverd. Maar er ook potentieel maar 16 miljoenen mensen wonen, waarvan er waarschijnlijk maximaal 6 miljoen afstemmen op de eredivisie. Vergelijk dat eens met Spanje, Duitsland en Engeland en dat verklaart meteen waarom onze tv rechten zoveel minder waard zijn. We zijn gewoon te klein om mee te doen met de grote competities en daar moeten we ons bij neerleggen. En het is gewoon mooi als PSV of Ajax dat incidenteel ver kan komen in de CL. Verder moeten we gewoon blij zijn met de leuke competitie die wij hebben, want daar is tenminste alles mogelijk.

Hulde voor deze uitspraak van Klaassen!

5 september 2016 om 09:51

Dat je dat ooit zou zeggen over hem he? Het belang dat voetballers zich uitspreken tegen een plastic ondergrond is niet geheel onbelangrijk. Zouden er meer moeten doen. Uiteindelijk komen deze spelers later ook op een belangrijke functie waardoor ze plastic kunnen verbannen.

Tja, kunstgras heeft zo zijn nadelen. Alleen er zijn natuurlijk ook veel voordelen. Ik speelde in de winter af en toe 3 maanden niet....steeds alles afgekeurd. Nu speelt de jeugd gewoon elke week. Kunnen altijd trainen...dat heeft toch ook voordelen lijkt mij.

Helemaal mee eens je ziet het tegenwoordig al in de jeugd. Doordat trainingen en wedstrijdjes op kunstgras worden gedaan is het verbazingwekkend hoe slecht het gaat als er op gras gespeeld moet worden. Dan lijkt het wel of sommigen op schaatsen spelen

Kunstgras heeft voor en nadelen!!!!!

Luister ten eerste voetbal is gemaakt voor echt gras. Als men een constructie maakt met een minimale precentage kunstgras geweven in echt gras, oke. Je moet er dan echt niks van merken.
Maar ik ben van 1981. Voetbal is het beste op gewoon gras. Ik weet niet hoe het komt dat bepaalde mensen van kunstgras zijn gaan houden, maar sorry die kan ik echt niet serieus nemen. Net als die uitspraak van van Gaal.
Onmogelijk in mij opzicht dat de jeugd tegenwoordig traint op kunstgras. Al het echte van wat het voetbal heeft en maakt gaat verloren.
Clubs die op kunstgras spelen zijn in mijn ogen gewoon lui om natuur gras te onderhouden. Dit kan makkelijk met de juiste kennis en handelingen.
Misschien willen de meeste spelers in Engeland voetballen omdat je daar tenminste nog het gras lekker kan inademen als je veld op komt.

Dat overdreven gezeik over kunstgras, niet normaal. Al dat negatieve gepraat erover is gewoon onzin. Kom dan eens met statistieken over een langere periode die bewijzen dat kunstgras negatieve invloed heeft op prestaties. Mensen zoeken gewoon naar oorzaken waarom het zo slecht gaat met het Nederlandse voetbal of hun eigen club en komen dan met de gekste gedachten, waaronder kunstgras. Het enige wat ik jammer vind aan een goede kunstgrasmat is dat je de heerlijke grasgeur moet missen. En ja, het beeld van voetbal op een echt grasveld (of het nou een biljartlaken of een knollentuin is) blijft gewoon het mooiste, maar ga niet lopen zeiken als sommige clubs het om wat voor reden dan ook anders willen of moeten doen. Het Nederlandse voetbal gaat daar niet kapot door, daar liggen andere oorzaken aan ten grondslag. Ajax bijvoorbeeld, dat zich op een heerlijk geurend echt grasveld weer eens laat afslachten door een of ander Oost-Europees clubje.

Hij slaat de spijker op zn kop. Mijn club AZ spendeert jaarlijks een fors bedrag om te zorgen voor een prima grasmat. Geld wat men dus niet kan gebruiken voor bijv de spelersgroep. Clubs die bijvoorbeeld om financiele redenen zogenaamd niet kunnen zorgen voor een goede grasmat moeten m.i. maar korten op hun spelersbudget. Kwestie van prioritering. Als je niet kunt zorgen voor een knappe grasmat dan hoor je als club m.i. sowieso niet in het betaalde voetbal thuis.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren