Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

KNVB wil af van omstreden schorsingsregel: 'Wij vinden dat onredelijk'

Laatste update:

Nu de KNVB de hele voetbalpiramide op de schop heeft gegooid, moet de bond een oplossing zien te vinden voor een omstreden schorsingsregel. Een speler die in het eerste elftal van een club een rode kaart ontvangt en één wedstrijd geschorst wordt, kan nog wel zijn opwachting maken in het beloftenelftal.

/

Aangezien die beloftenelftallen dit seizoen uit gaan komen in de Tweede en Derde divisies en niet meer in een aparte competitie spelen, wil de KNVB nu af van deze regeling: “We vinden die regel onredelijk en willen die aanpassen. Dat kan alleen niet zomaar. We moeten het bespreken met de clubs en uiteindelijk moet het voorstel worden bekrachtigd in de algemene vergadering betaald voetbal”, vertelt operationeel directeur Gijs de Jong op de website van de bond. De eerstvolgende vergadering vindt plaats in december

Clubs in de Jupiler League kregen door de toetreding van Jong Ajax, Jong PSV, Jong FC Twente en, dit seizoen, Jong FC Utrecht al eerder met deze regeling te maken, maar volgens De Jong heeft dat niet tot grote problemen geleid: “In die drie seizoenen is er slechts één keer van deze uitzonderingsregel gebruik gemaakt.” De KNVB verwacht dan ook dat deze regeling het komende half jaar nauwelijks in werking zal worden gesteld.

Vind jij het goed dat de KNVB deze regel wil veranderen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
10 augustus 2016 om 11:22

.... denk ff na, je kan ook de bal spelen maar met gevaarlijk spel erbij of de bal spelen maar hard in komen ect ect, indien dit, is geel gewoon harstikke terecht.

10 augustus 2016 om 11:39

Dan mogen ze dat wat mij betreft ook met terugwerkende kracht doen wanneer een speler geen kaart krijgt wanneer dat wel had gemoeten.
Overigens is het hele systeem belachelijk. Pak je je zoveelste gele kaart in het seizoen en word je automatisch geschorst de volgende speelronde heeft je huidige tegenstander daar dus alleen maar nadeel van, ipv dat je zelf als team zijnde de dupe wordt (volgende wedstrijd pas).

10 augustus 2016 om 17:37

@kennytete2, prima dat die tweede gele kaar overdreven was. Maar in zijn geval had ie eerder ook al een kaart kunnen krijgen, net als klaassen overigens. Dus als je gele kaart wil gaan seponeren moet je ze achteraf ook kunnen krijgen.

10 augustus 2016 om 11:23

Klopt, ook gewoon onterechte gele kaarten seponeren. Deze kunnen lijden tot een onterechte schorsing. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Laat 3 mannetjes na het weekend even de beelden van alle kaarten bekijken en laat hen hier en daar wat wegstrepen en klaar.

10 augustus 2016 om 16:11

ik snap de gedachtegang en enerzijds een goede maatregel. Anderszijds hoort fouten maken gwn bij de sport en daar heeft iedereen mee te maken.

10 augustus 2016 om 11:23

Dat je niet in beroep kan tegen een rode kaart in 2 x geel vind ik ook vreemd. Laat ze dat maar veranderen ipv deze onzin.

10 augustus 2016 om 11:48

Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die denken dat "als je de bal speelt" je alles maar mag doen zonder gestraft te worden.

10 augustus 2016 om 11:59

Ik geloof niet dat dat zijn punt is, maar dat weet je zelf volgens mij ook wel. Waarom moet je het nou gelijk in het extreme trekken? Hij zegt toch niet dat je alles mag doen zolang je de bal speelt? Werkelijk iedereen vond de gele kaart overdreven, je kan er voor fluiten, maar geel was het zeker niet.

10 augustus 2016 om 12:21

Echt he, dat bedoel ik

10 augustus 2016 om 14:18

Kom op, dit gebeurt zo ontzettend vaak. En nu gebeurt het bij een Ajax speler en het komt opeens helemaal weer opleven. Waarschijnlijk weet je zelf niet hoe vaak dit gebeurt.

Zo jaag je de beloften elftallen natuurlijk wel weg uit de "voetbal pyramide".
Als club zijnde wil je dat de geschorste spelers gewoon wedstrijdritme op blijven doen.
Voorheen in de beloftencompetitie was dit gewoon mogelijk.

Als die spelers nu hun hele ritme kwijtraken dan denk ik dat er weinig voordeel is voor een 2e elftal om uit te komen in de jupiler league...

10 augustus 2016 om 11:30

Een geschorste speler hoort helemaal geen ritme op te doen, hij is namelijk geschorst voor het breken van de regels. Dat is niets meer dan logisch.

Een geschorste speler hoort gewoon geschorst te zijn tot de wedstrijd(en) bij dat elftal geweest is (zijn). Vind het vreemd dat dit schijnbaar vroeger wel kon.

10 augustus 2016 om 11:31

Wat een minachting voor de jup league zeg... De Jong die in de eredivisie iemands been breekt mag dus volgens jou lekker bij jong psv meespelen tot zijn schorsing voorbij is? Denk is na voordat je wat zegt...

10 augustus 2016 om 11:45

Alles word aangepast en gedraaid voor de Jong teams, een zware minachting voor de lagere competities! Het is en blijft competitievervalsing.

10 augustus 2016 om 12:53

Daarom geef ik toch ook gewoon aan de 2e elftallen niks in de jupiler league te zoeken hebben.
Die moet je lekker laten balen in een competitie die nergens toe doet, zoals dat voorheen het geval was.

Wie is er nou bij gebaat dat die 2e elftallen in de jupiler league spelen?
Het is niet dat het nou zo een geweldig hoog niveau is, dat die jongere Ajax speler daar nou zo veel van leren.

Nee, naar mijn mening worden die 2e elftallen gewoon weer bij elkaar een in competitie om des keizers baard gezet waarin schorsingen niet meetellen.

10 augustus 2016 om 13:22

Gister zei van de Beek nog dat de Jupiler League zwaarder is in vergelijking met de Eredivisie. En dan met name op fysiek vlak. Voor onze talenten is het juist essentieel om op een hoger, zwaarder niveau te spelen. Internationaal gezien lopen onze talenten achter op andere talenten, en dan met name op fysiek vlak. Beloftenteams in de Jupiler League is dus juist wel een goede ontwikkeling.

10 augustus 2016 om 13:22

Nee, dat mag die niet.

Het gaat in deze enkel om rode kaarten die 1 wedstrijd schorsing opleveren. Denk aan 2x geel in 1 wedstrijd, 5 gele kaarten in het seizoen of het ontnemen van een scoringskans door vasthouden.

Levert allemaal 1 wedstrijd schorsing op. Geweldadige overtredingen leveren meer wedstrijden op en die moet je gewoon uitzitten.

10 augustus 2016 om 16:27

ik vindt de jong psv/ajax/utrecht teams geen probleem het probleem is alleen dat er spelers die gekocht waren voor het eerste elftal mee spelen bij jong ajax/psv/utrecht wat dus leid dat er uitslagen komen die misschien dus niet terecht waren.

stel nou dat Heiko Westermann rood krijgt of zijn vorm verliest.

wat doet ajax dan oh laat hem maar even meespelen bij jong ajax.
dan komen er een paar wedstrijden en ja hoor daar speelt Westermann weer alsof hij 24 is en knikt er nog eentje in in de laatste minuut waardoor fc bal op het dak geen play offs haalt of periode titel of op het eind van het seizoen 1 punt tekort komt voor het kampioenschap. als je nu kijkt naar Jong psv speelt daar op dit moment Remko pasveer in de basis een JL club zou Remko pasveer nooit kunnen halen vanwege zijn salaris en waarschijnlijk omdat hij daar niet zou willen spelen. maar Remko pasveer is wel stukken beter dan de gemiddelde JL keeper.

11 augustus 2016 om 00:24

Maar jij ziet dus liever dat bijvoorbeeld Nouri, vd Beek en Cerny het hele seizoen bij Jong Ajax spelen, ook al zijn ze de rest voorbij en zouden ze basis zijn bij het eerste, dan de spelers die dus blijkbaar minder zijn, puur omdat deze spelers de eerste paar wedstrijden met de beloften speelden? Volgens mij moet er meer in het moment gedacht worden dan in begin seizoen/eind seizoen.

Wellicht dat de Knvb dit soort regels eens voor een competitiestart kan veranderen, in plaats van nog een seizoen aan te klooien met regels die omstreden zijn. Weer een bewijs dat men bij de Knvb totaal niet alert is op veranderingen en dat ze veel te laat in actie komen met regels. Schijnbaar niemand die daar nadenkt of een jurist laat controleren of er nog vreemde regels zijn die het instellen van de voetbalpiramide met zich meebrengt.

Ik had nog nooit van deze regel gehoord. Klinkt aardig logisch om geschorste spelers ook buiten te sluiten voor de beloften. Maar Veltman zou dus bijvoorbeeld gewoon met jong Ajax mogen voetballen volgend weekend?

10 augustus 2016 om 12:46

Het klinkt zeker logisch en het is natuurlijk belachelijk dat die regel bestaat. Daarnaast is het sowieso ongelooflijk dat Veltman überhaupt mee kan doen met Jong Ajax, maar dat is weer een andere discussie.

10 augustus 2016 om 13:27

Eens.

Wat zijn er toch een belachelijke regels in het voetbal. Ik zou zeggen laat ze eerst is een einde maken aan dit soort kromme regels voordat ze nieuwe bedenken.

Ik snap niet waarom ze tweede elftallen toelaten in de Jupiler League en dan vervolgens niet de regelgeving, al dan niet bewust, aanpassen. Zie ook dat spelers überhaupt kunnen spelen in Ajax 1 en Ajax 2.

Van te voren spelerslijsten indienen wie er voor 1 en 2 gaan spelen en eventueel in de winterstop een mogelijkheid tot aanpassing.

10 augustus 2016 om 19:20

Ja, en dan kunnen spelers die het goed doen bij de beloften niet bij het eerste meedoen. De regels, die er zijn, zijn harstikke goed. Maximaal 2 spelers van boven de 21 (geloof ik, kan ook 23 zijn) en maximaal 1 speler die vaste waarde is bij het eerste (om 1 wedstrijd ritme op te doen na een blessure). Spelers die niet aan spelen toekomen bij het eerste, die moeten gewoon bij de beloften mee kunnen doen (want dat doen JL-clubs en amateurs ook, laat staan de overige Eredivisie-clubs). Clubs moeten ophouden met zeiken als ze toevallig tegen 2 of 3 spelers staan, waarvan er 2 18 zijn en al 10 wedstrijden bij het eerste hebben gespeeld in hun carriere. Speler als Donny van de Beek of Vaclav Cerny, die moeten gewoon met de beloften mee kunnen doen.

10 augustus 2016 om 21:55

Als je onderling tegen elkaar in een beloften competitie is dat geen probleem het wisselen. Maar niet zeuren? Hoe kun je eerlijk een competitie spelen, die ergens om gaat, terwijl bijvoorbeeld Jong ajax op vrijdag een heel ander elftal heeft dan op de maandag? Dat is schreef

11 augustus 2016 om 00:13

En als Helmond 3 schorsingen en 2 blessures heeft en er net 1 uit een schorsing terug komt en 2 van een blessure, dan hoor je er ook niemand over dat er 8 anderen in staan. Zoals gezegd, niet zeiken.

11 augustus 2016 om 00:25

Je hebt t over max 2-3 spelers van Ajax 1, geen 8 overigens.

Het is heel makkelijk op te lossen voor de Knvb, krijg je een schorsing bij een team dan mag je niet meer voor de club uitkomen totdat je de schorsing hebt uitgezeten bij het team waar je staat ingeschreven. Simpel en rechtvaardig. Als een speler bij PSV 1 een schorsing oplevert is er geen enkele goede reden waarom die speler wel voor jong PSV of een ander team uit zou mogen komen. Ik las het argument wedstrijdritme, maarja dat is gewoon in het voordeel van een club en speler en een speler wordt juist geschorst zodat speler en club een nadeel hebben.
Daarbij de regels voor wie in welke team mag spelen strikter maken. Teams moeten zich kunnen voorbereiden op een tegenstander dus gewoon vaste selectie met een zeer beperkt aantal spelers vanuit een ander team en een maximaal aantal per seizoen. Maar geen 40 verschillende.

Zo lastig hoeft het niet te zijn. Als jeugdteams ook spelen met vaste elftallen (bijvoorbeeld door registratie van de spelers) dan heb je sowieso niet dat A-spelers bij het B-team een paar duels meespelen. Door dit te voorkomen bestrijdt men competitievervalsing en is het probleem met schorsingen ook opgelost...

10 augustus 2016 om 19:24

Daar zijn duidelijke en goede regels voor. Mensen gaan zeuren over bijvoorbeeld Serero, terwijl die duidelijk geen toekomst meer heeft. Dat wordt dan elke keer als speler van het eerste genoemd of een speler als Cerny of Van de Beek, die nog geen 10 wedstrijden in de Eredivisie hebben gespeeld. Maximaal 2 spelers boven de 21 (die niet meer dan 10 wedstrijden met het eerste mee hebben gedaan) en maximaal 1 speler die vaste waarde is in het eerste en na een blessure 1 wedstrijd ritme op mag doen, dat lijken me toch goede regels? Ga je met vaste selecties werken, dan ga je ook doorstroming van jeugdspelers tegenwerken, omdat deze dan niet kunnen meespelen met het eerste.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren