Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Messi veroordeeld tot 21 maanden gevangenisstraf

Laatste update:

Lionel Messi en zijn vader Jorge Messi zijn veroordeeld tot 21 maanden gevangenisstraf wegens belastingontduiking, zo melden diverse Spaanse media. Omdat het een gevangenisstraf van minder dan 24 maanden betreft, hoeven Messi en zijn vader niet daadwerkelijk achter de tralies te zitten.

/

Messi heeft met hulp van zijn vader Jorge de Spaanse belastingdienst opgelicht voor een bedrag van 4,1 miljoen euro. De rechter acht de kwalijke feiten bewezen en legt de Argentijnen dus een gevangenisstraf op, die wegens de lengte ervan niet daadwerkelijk uitgezeten hoeft te worden. Volgens de Spaanse wet zijn gevangenisstraffen van minder dan twee jaar voorwaardelijk.

Als Messi een strafblad had gehad was het nog een ander verhaal geworden, maar de superster heeft verder geen sterretjes achter zijn naam. Wel moet hij nog een boete van twee miljoen euro betalen; eerder trof hij al een schikking voor vijf miljoen euro.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
6 juli 2016 om 12:57

In spanje mag je een straf afkopen als het je eerste misdrijf is en de straf is minder dan 2 jaar.
Messi moet een boete betalen en daarme word deze zaak afgesloten. Hetzelfde gebeurde laatst met mascherano.

6 juli 2016 om 13:00

Maar is dit de eerste keer dat Messi veroordeeld is? Heeft hij niet vaker een straf gehad voor belastingontduiking?

6 juli 2016 om 13:01

Nee, dat heeft hij niet. Dat was steeds dezelfde zaak.

6 juli 2016 om 13:02

Alexis

En wat vind je van deze straf, vind je het volkomen terecht dat hij er zo makkelijk van af komt?

6 juli 2016 om 13:04

Nou ja, dan is dit eigenlijk geen groot nieuws.

6 juli 2016 om 13:24

Dat voorwaardelijk is de grootste onzin.
Een normaal iemand die dit flikt in Spanje wordt uit zijn appartement gesleurd en meegenomen naar de gevangenis in Madrid.

6 juli 2016 om 13:40

ga in zoverre met je mee dat het een voorspelbare uitslag is, en was ook ergens ook dus al voorspeld dat dit eruit zou komen.
Maar ja, omgekocht is natuurlijk niet te bewijzen. Denk meer dat ze geen volksopstand in Catalonië wilden, of dit het in ieder geval niet waard vonden ;-)

6 juli 2016 om 13:41

Leuk voor mensen die niet veel geld hebben staat vast dat ze vastzitten.

6 juli 2016 om 14:31

@Sammerens maar wel toevallig dat hij dan nèt geen straf langer dan 2 jaar krijgt. Ben benieuwd hoeveel maanden hij had gehad als Messi geen Messi was geweest....

6 juli 2016 om 15:35

Ik dacht precies hetzelfde Dre.

6 juli 2016 om 16:00

Als iedereen die belasting heeft ontdoken in de gevangenis zou zitten, houden we niet veel mensen over. Het is dan ook complete BS dat een normaal iemand die dit flikt een gevangenisstraf zou krijgen.

Omdat het de eerste keer is en de straf onder 24 maanden is de straf geseponeerd zeg maar. Hij hoeft niet te zitten.

6 juli 2016 om 13:07

Een op z'n minst bijzondere regel, haha. Afijn, mooi voor hem. Maar hij is wel schuldig bevonden. Benieuwd hoeveel wij als onbekenden zouden hebben gekregen voor eenzelfde vergrijp.. Al zullen deze bedragen niet snel in mijn zicht komen, haha.

6 juli 2016 om 14:36

Seponeren is dat ze de aanklacht intrekken, dit is zeker niet gebeurd.
de straf is voorwaardelijk en hij heeft in totaal 7 miljoen moeten aftikken, (is dat inclusief de ontdoken 4.1 mil?)

Mocht er weer iets fout gaan en hij krijgt weer 20 maanden, dan wordt dat gewoon opgeteld.

6 juli 2016 om 15:15

Dus messi heeft nu wel een strafblad. Wordt moeilijk werk zoeken na zijn carrière zonder VOG

6 juli 2016 om 17:27

Heel erg lastig ja, daar zal hij nog eens spijt van hebben. Hij kan niet eens taxichauffeur worden bijvoorbeeld! Man man man die heeft zn hele om zeep geholpen.

6 juli 2016 om 23:29

Heel toevallig dat die net minder dan 2 jaar krijgt

wtf? voorwaardelijk of onvoorwaardelijk?

6 juli 2016 om 17:28

Voorwaardelijk.
Onvoorwaardelijk is de liefde en steun van de Feyenoord supporters voor hun club.

7 juli 2016 om 11:53

Hahaha

Gaat toch nooit lukken om die in de gevangenis te krijgen.

6 juli 2016 om 13:51

Waarom zou hij de gevangenis in moeten? Is hij een gevaar voor de maatschappij ofzo? Moordenaars, dieven, verkrachters, pedofielen is een ander verhaal, maar hij is toch geen bedreiging of wat dan ook? Een boete volstaat wel, ik vind een voorwaardelijke gevangenisstraf zelfs onzin, gaat puur om geld. En dan heeft hij niet 4 miljoen afgestaan, maar denk eens aan de 1tientallen miljoenen die de overheid al aan Messi heeft verdiend door kaartverkoop, shirtverkoop, reclame voor Barcelona en ga zo maar door, ook daar betaalt men belasting voor. En dan gaan ze zo moeilijk doen over 4 miljoen die hij ze niet (waarschijnlijk zelfs zonder het zelf te weten) heeft gegeven. Waarom vindt jij dan dat hij de gevangenis in moet?

6 juli 2016 om 14:18

Wie zijn billen brandt...
Is toch jammer dat als iemand veroordeelt wordt dat hij niet hoeft te zitten?

6 juli 2016 om 14:49

Nee dat is niet jammer. Moordenaars , pedoseksuelen , verkrachters , mishandelaars , inbrekers/overvallers en drankrijders die horen achter slot en grendel. Belastingontduikers niet. Vooral niet omdat dit meestal uit handen gegeven wordt. En in Messi's geval heeft hij waarschijnlijk alles uit handen heeft gegeven.

6 juli 2016 om 15:27

Er zitten genoeg mensen levenslang in de gevangenis omdat ze een ongevaarlijk koffertje over een grens hebben gebracht

6 juli 2016 om 16:06

Daar gaat het helemaal niet om. Als jij de wet overtreedt, dien jij gestraft te worden naar de normen die de wet voorstelt. Profvoetballers zijn daar absoluut geen uitzondering in. Messi heeft de wet overtreden (bewust of onbewust), en dient daar verantwoordelijk voor te worden gehouden.

Als de wet zegt dat het een gevangenisstraf is, moet hij dus gewoon naar de gevangenis. In dit geval komt hij goed weg, maar in andere landen zou hij gewoon de gevangenis in gaan.

Die gaat nooit zitten...

6 juli 2016 om 13:07

Heuness moest ook ff brommen he. zeg nooit nooit. een tweede straf en dan is het toch echt zitten.

Goed. Jammer dat hij niet werkelijk een tijdje moet brommen

6 juli 2016 om 12:54

Wat is dit nou voor reactie?

6 juli 2016 om 13:00

Hij mag toch een mening geven? Ik zou het ook niet meer dam gerechtvaardigd vinden als iemand die op grote schaal de boel bedonderd heeft, daar ook zelf last van gaat ondervinden. Nu vind ik een boete ook wel een goede oplossing, dus van mij hoeft hij niet in de gevangenis te zitten, maar ik vind zijn reactie een heel logische.

6 juli 2016 om 13:00

Volgens mij een vrij normale want het is toch vreemd dat je veroordeeld wordt voor bijna 2 jaar en dan uiteindelijk niet achter de tralies komt? Het is de Spaanse wet dus daar hebben wij verder niets mee te maken maar opmerkelijk en tegenstrijdig vind ik het wel

6 juli 2016 om 13:02

Hij heeft gewoon gelijk. Als je belasting ontduikt dan verdien je het om gestraft te worden. Hij mag dan wel een geweldige voetballer zijn, maar hij moet nog steeds belasting betalen. Nu moet hij waarschijnlijk een boete betalen, maar geld is geen probleem voor hem.

6 juli 2016 om 13:02

Een reactie die komt vanuit redelijkheid in plaats van dat je alleen denkt aan de sportprestaties van deze man. Belastingontduiking vind ik toch een aardig kwalijke zaak. Echter in dit geval scheelt het hem een maandje salaris of iets in die richting...

6 juli 2016 om 13:42

@AjaxArekMilik

Nou hij heeft een 'misdaad' begaan en hoort daarvoor te zitten maar het gerechtsysteem is altijd in het voordeel van rijke mensen.

6 juli 2016 om 13:57

Is hij zo'n bedreiging voor de maatschappij? Ik durf wel te stellen dat de overheid al miljoenen meer aan Messi hebben verdiend dan ze hebben misgelopen door kaartverkoop, shirtverkoop, reclame voor de stad en het land, etc. Als ik Messi was zou ik zo snel mogelijk in een ander land gaan voetballen puur om de competitie de helft minder leuk te maken, en op die manier de Spaanse overheid nog veel meer geld mis te laten lopen dan die 4 miljoen.

6 juli 2016 om 13:57

@drose1
Beetje kortzichtige opmerking aangezien boetes voor sommige misdaden en in sommige landen inkomensafhankelijk zijn. Het rechtsysteem is dus zeker niet altijd in het voordeel van de rijken en zeker niet wanneer het om inkomstenbelasting fraude gaat..

En verder is het heel simpel; in Spanje bestaat deze regel/wet nu eenmaal dus 'hoort' iemand die veroordeeld is niet te zitten.

6 juli 2016 om 14:59

Belastingontduiking is de minst kwalijke zaak imo. Er zijn zoveel zaken erger. Zoals bijv 30 a 40 km te hard rijdn of met drank op rijden want daarmee breng je levens in gevaar. Iets wat waarschijnlijk zeker 50% van alle hypocrieten hier wel eens gedaan hebben. Bah ik kots op dat hypocriete gedrag.

6 juli 2016 om 13:55

Dat vind ik persoonlijk dus ook. Zoals zo vaak heeft rijkdom weer een enorm voordeel. Messi is in staat de gevangenisstraf af te kopen (met de boete), daarom hoeft hij niet te zitten. Jan Modaal, ongeacht hoeveel hij ontdoken had, had de boete nooit kunnen betalen en die moeten dan wel de tralies in.

Ben benieuwd of Sierd de Vos nu ook Messi Lionel M gaat noemen. Zal hij wel niet de ballen voor hebben.

6 juli 2016 om 14:54

Alsof Messi zelf zijn belastingzaken regelt nitw. Hij is er misschien wel eindverantwoordelijke voor. Maar ik laat ook alles ter goede trouw invullen. Want waarom zou je als Messi zijnde de belasting ontduiken voor 4,1 miljoen terwijl er zoveel binnenkomt. Lijkt me eerder een geval van een behartiger die dat geld voor zichzelf gereserveerd had. In dit geval zijn pa.

6 juli 2016 om 15:22

Hij is eindverantwoordelijk, en hij is veroordeeld ervoor nu dus heeft ook niet kunnen aantonen dat het buiten zijn weten om is gedaan.

Het is heel naief om te denken dat Messi omdat hij veel verdient niet de belasting zou ontduiken voor een extra 4.1 miljoen. 4.1 miljoen is een flinke smak geld, en zelfs Messi zou die graag in zijn zak steken.

6 juli 2016 om 16:06

Johnboy, Ik denk dat Messi er wel van wist en hij is uiteindelijk ook eindverantwoordelijk. Die 4.1 miljoen is echt veel geld ook voor Messi hoor stel dat hij 80 miljoen per jaar verdient dan is dat wel 5% stal dat jij 40 duizend euro per jaar verdient dan is een extra 2 duizend euro toch ook niet verkeerd.

Moet hij daadwerkelijk brommen? Er was toch een wet dat je onder een bepaald aantal maanden niet de bak on hoeft.

6 juli 2016 om 13:08

In de artikel staat het ook hhahaha

6 juli 2016 om 13:20

Niet toen ik dit schreef

No mercy als het rechtvaardig is moet ie gewoon brommen ongeacht geld, status of wat dan ook.

6 juli 2016 om 12:57

Precies!

6 juli 2016 om 13:01

Mee eens maar het zou fijn zijn als ze op de zelfde manier achter grote bedrijven aan zouden gaan. Daar heeft de maatschappij veel meer aan dan dit.

6 juli 2016 om 13:01

Die wet dat je niet in de gevangenis hoeft als je geen strafblad hebt geld ook gewoon voor een straatschoffie, dus dit is zeker wel rechtvaardig.

6 juli 2016 om 13:03

Alleen werkt het niet zo volgens de Spaanse wet. Onder de 2 jaar hoef je niet te zitten maar betaal je een boete. Tenzij het een geweldsdelict betreft.

6 juli 2016 om 13:09

Ook die mensen kunnen hun straf afkopen. De wet is voor iedereen gelijk.

6 juli 2016 om 13:10

Belasting is bedoeld voor slaven en de grote bedrijven komen ermee weg omdat het de houders zijn.

6 juli 2016 om 13:18

Nee dat hoeft niet. Het staat zo vastgelegd in Spanje dat wanneer je een blanco strafblad hebt, je bij een kortere duur dan 2 jaar niet de cel in hoeft.

6 juli 2016 om 13:37

De wet is dat je het kunt afkopen als de straf onder de 24 maanden is.. Misschien moet je wetsvoorstel indienen...

6 juli 2016 om 16:08

Ja dat is waar maar is het niet zo dat de meeste mensen hun straf niet af kunnen kopen omdat ze het geld er niet voor hebben.

Benieuwd of hij verlof krijgt voor de wedstrijden van Argentinië... Oh wacht.

Aangezien dit zijn eerste vergrijp is en de straf onder 24 maanden is, kan hij zichzelf door middel van een boete afkopen. Gaat dus niet de gevangenis in.

6 juli 2016 om 12:55

Daar moet je dus totaal niet trots op zijn.

6 juli 2016 om 13:01

Waarom zou je überhaupt trots zijn op belastingontduiking?

6 juli 2016 om 13:03

Snap ook echt niet als mensen hier blij mee moeten zijn..

Dit zijn dus een van de redenen waarom wij in een verknipte wereld zitten. Stond Messi ook niet op zon belasting eiland gedoe? Papers nog wat?

6 juli 2016 om 13:04

Guaporta

Omdat jou reactie de indruk wekt dat hij er heel makkelijk van af komt, en niemand hem wat kan maken omdat het "Messi" is.

6 juli 2016 om 13:07

Guaporta benoemd hier alleen eventjes samenvattend wat er aan de hand is. Werkelijk niets aan zijn reactie vertoont enige vorm van subjectiviteit, hoewel dat bij veel andere reacties wel is.

6 juli 2016 om 13:10

Jep dr panama papers. Daar stond hij in vanwege dit misdrijf

6 juli 2016 om 13:11

De zaak ligt heel simpel; Messi is schuldig bevonden, krijgt een gevangenisstraf van 21 maanden en maakt gebruikt van de wet zoals die in Spanje is. Wanneer je een straf korter dan 24 maanden opgelegd krijgt en het je eerste vergrijp is, kan je door middel van een boete onder de gevangenisstraf uitkomen. Heeft niets te maken met de persoon Messi of zijn status als beroemdheid, dat is simpelweg de Spaanse wet.

Dennis_kruijt, deze zaak was niet van de Panama papers. Daar werd hij wel in genoemd, maar is uiteindelijk belastingontwijking gebleken (wat gewoon legaal is). Dit is een veel oudere zaak waar hij al eerder voor in hoger beroep is gegaan.

Het valt me trouwens op dat er heel weinig mensen zijn met kennis van zaken hier. Als je geen verstand hebt van deze zaak of van de Spaanse wet, waarom reageer je hier dan nog?

6 juli 2016 om 13:30

Hoezo verknipte wereld? Dit is gewoon de wet in Spanje, heeft verder niets te maken met dat het Messi is

6 juli 2016 om 13:50

@Guaporta

Het is goed dat je verstand hebt van de Spaanse wet maar je doet het wel heel makkelijk af. Natuurlijk geldt voor iedereen hetzelfde maar ook in Spanje zijn het vooral rijke mensen die instaat zijn die boete te betalen. Dit noem ik klassenjustitie iets wat niet alleen daar maar overal op de wereld gebeurd ook hier in Nederland.

Vind je dat dit eerlijk is? Of vind je dit eerlijk omdat dit om Messi gaat, een speler waar wij allen veel plezier aan beleven. Ik bedoel de belangerijkste grondwet is tegen racisme en discriminatie maar desondanks wordt men er never voor gestraft omdat het 'niet bewezen' kan worden. We mogen dus stellen dat de wetten vaker krom zijn dan niet dus horen wij hier onze eigen logica op los te laten en dan is het een grap en frauduleus dat rijke mensen hun straffen af kunnen kopen.

6 juli 2016 om 14:01

Iedereen kan zijn straf afkopen en daarnaast is het bedrag neem ik aan afhankelijk van het inkomen.

Días multa:
Boetes van 12 maand of meer, deze worden berekend volgens een systeem met de naam “días multa“: het is het aantal dagen dat de beschuldigde kan afkopen door een boete te betalen, dit bedrag schommelt tussen de € 1,2 en € 300,51 per dag.

6 juli 2016 om 14:16

@Guaporta, kort en duidelijk, maar vooral juist samengevat. Of hij het wist of niet, het heeft plaatsgevonden en wordt daar voor gestraft; proces, veroordeling en boete. Klaar. Dat veel mensen hier dingen roepen als; Hij moet gestraft worden en de bak in... Hij is volgens de Spaanse wet veroordeeld en gestraft. Dat hij niet bijna twee jaar de cel in hoeft is zoals jij aangeeft vanwege de Spaanse wetgeving die voor iedereen in Spanje gelijk is. Het is voor sommigen hier en vooral voor sommigen in Madrid natuurlijk wel jammer dat hij niet werkelijk achter de tralies verdwijnt vanwege de kansen om eindelijk weer kampi..., ehh, ik bedoel vanwege de rechtvaardigheid!

Zullen ze wel weer wat op verzinnen, daar is alles met geld te regelen

En als wij belasting onderduiken krijgen we dikke problemenxd enbij hun is het voorwaardelijk

6 juli 2016 om 13:09

Bij jou is het ook voorwaardelijk. Je hebt exact dezelfde rechten als hij in spanje.

6 juli 2016 om 15:11

Hij heeft het over de situatie in Nederland vergeleken met Spanje.

6 juli 2016 om 18:50

Maar messi woont niet in Nederland dus dit is irrelevant voor hem. Trouwens onze wetgeving stelt ook bar weinig voor. Als je hier iemand doodtrapt en zegt dat het een ongeluk was krijg je ook max 2 jaar lol.

6 juli 2016 om 13:09

Wij wonen dan ook niet in Spanje. Of je het nu rechtvaardig vindt of niet, zo is de wet. Of je nu Messi of de lokale bakker bent

6 juli 2016 om 13:16

Dat zie je verkeerd, als jij in Spanje zou wonen zou dit hetzelfde zijn, als je de boete niet kunt betalen wordt het een ander verhaal, dan moet je wel brommen. En trouwens, in Nederland hoef je voor het plegen van fraude ook niet zo ernstig in de problemen te komen, zie FC Twente.

6 juli 2016 om 16:14

@bbl98

Alsof de situatie rondom Messi vergelijkbaar is met FC Twente. Niet het topic om jouw frustraties te uiten, zeker niet als jouw clubje ook geen schone vingers heeft...

Over zo'n afkoopboete kan wat gezegd worden. Een bakker zou zo'n boete niet of nauwelijks kunnen betalen terwijl Messi dit met gemak kan. Een eerlijkere straf zou dus een bedrag wat je ontdoken hebt een bepaald percentage van het (jaar)salaris zijn. Waarom zou een bakker grotere effecten van zo'n straf moeten voelen dan bijvoorbeeld een profvoetballer?!

6 juli 2016 om 17:22

Huh? Ik geef alleen aan dat het beiden ernstige vormen van fraude zijn waar je schijnbaar redelijk eenvoudig mee weg kan komen, ik antwoordde gewoon op de reactie van Tric over dat dit in Nederland niet zou kunnen. Trouwens, ik heb nergens gezegt dat de Graafschap (wat inderdaad 1 van mijn favoriete clubjes is) in de Eredivisie moest blijven, alleen dat ze een vergoeding verdienen omdat ze zo lang in onzekerheid zijn gelaten. Ik gaf alleen antwoord op Tric met een voorbeeld van ernstige fraude uit Nederland, waar ook makkelijk van een straf af werd gekomen. Overigens ben ik ontzettend fan van Messi, en ik zeg dus dat hij er wel makkelijk vanaf komt... Dus tja. Ik hoop dat het nu iets duidelijker is, fijne dag verder!

6 juli 2016 om 13:29

Dan moet je ook in Spanje gaan wonen

6 juli 2016 om 22:54

Verschilt per land oen

Hij hoeft niet te zitten maartoch..

De favoriete schoonzoon van een heleboel mensen gaat de fout in.

6 juli 2016 om 13:00

Pff wat een onzin de zaak gaat over de periode dat messi 19 was. Denk je nou echt dat messi toen wist wat belasting is?

6 juli 2016 om 13:06

Nope, maar het voordeel wat ermee behaald wordt komt wel hem ten goede. Of hij er nu weet van had boeit niet, als ze niet gepakt zouden worden was hij diegene geweest die er voordeel uit had gehaald, en niemand anders. Kortom, of hij ervanaf wist of niet, of hij te jong, te dom, of te onwetend was om ervanaf te weten, hij dient de gevolgen te dragen. Hij gaat niet de gevangenis in vanwege de Spaanse wet en betaald een boete die voor hem als een druppel op een gloeiende plaat is.

Heel simpel, hoe onwetend hij ook is geweest, hij dient gestraft te worden en dat is nu gebeurd.

Overigens, als jij op je 19de nog niet weet wat belasting is terwijl je miljoenen beheerd mag je je diep schamen.

6 juli 2016 om 13:07

Nou ja, vanaf zijn 19e tot 22ste, dus wel redelijk lang..en in principe zou hij het wel kunnen weten als hij 20 is he..

6 juli 2016 om 13:09

Wat een rare manier om dit goed te praten... Ik mag toch hopen dat een 19-jarige weet wat belasting is!

6 juli 2016 om 15:07

Ik weet niet of jij het snapt. Maar veel mensen die miljoenen verdienen geven dit vaak uit handen aan 'mensen met verstand van zaken'. Vooral als dit je vakgebied niet is zoals bij voetballers. Toen ik pas begon gaf ik ook alles uit handen bij Coopers. Ervanuit gaande dat alles goed geregeld is. (Nu doe ik dat wel zelf maar het vergt best wat om alles onder de knie te krijgen)

6 juli 2016 om 15:08

Als iemand op zijn of haar 19e niet weet wat belasting is, dan leeft die onder een steen, of heeft het intellect niet om het leven te begrijpen..

6 juli 2016 om 15:24

Er staat nergens dat hij het niet wist nitw. Als je de afstrekposten , bezittingen verkeerd invult. Schenkingen , goede doelen , zaken die deels belast worden niet goed invult kan dit al ontstaan. Omdat je dat (als 19-jarige ) niet beheerst geef je het uit handen. Je weet dat het betaald moet worden en daarom huur je iemand in.

6 juli 2016 om 16:18

Dan had zo'n jongen wat wereldwijzer moeten worden. Een gemiddeld persoon hoort op zijn 16de al te weten wat belasting is en dat je het moet betalen. Dat is dus absoluut geen excuus.

6 juli 2016 om 18:04

Je snapt toch wel dat Messi zijn geld ook aan tal van andere zaken gaat Sirius, het is niet even simpel een belasting teruggave invullen zoals hier.

Met zoveel geld, en zoveel stromen waar geld van binnen komt, en waar het uitgaat is zeker accountant en notaris nodig.

Als jij dat op je 16de kan vind ik dat erg knap.

Ik zie hem nooit de gevangenis ingaan. Die gaat gewoon een dikke boete betalen en hier onderuit komen. Maar voor het geval hij wel moet zitten voor ik de hashtag #freemessi in.

Hij kon dus ook geen interlands meer spelen voor Argentinie, wat een vooruitziende blik zeg.

=<24 maanden is niet perse gevangenis straf.

However, under Spanish law a prison sentence under two years can be served under probation, meaning Messi and his father are unlikely to go to jail.

The court ordered Messi to pay a fine of around 2 million euros ($2.21 million) and his father to pay 1.5 million euros for the crimes.

Wauw dat zou echt treurig zijn..

Kijk, dat is nou een speler die goed bij ons past!
Laat maar komen :D j/k

6 juli 2016 om 13:02

Hahaha, das humor!

6 juli 2016 om 13:12

Hier kan ik wel om lachen hahaha

6 juli 2016 om 13:23

Haha, ik durf bijna niet te reageren als tukker zijnde.

Maar wel raar dat je gewoon mag 'proberen' om belasting te ontduiken in Spanje. Als je geen strafblad hebt dan hoef je toch niet de gevangenis in.
Dan hebben de belastingontduikers het in Spanje toch moeilijker dan in Nederland want in Nederland maakt het niet uit of je wel of geen strafblad hebt; je hoeft de gevangenis toch niet in.

6 juli 2016 om 18:21

Je krijgt wel een hele vette boete henkie. Denk nou niet dat dat zo leuk is voor een normaal persoon.

Bij eerste (geweldloze) delicten en straffen onder de 2 jaar is het in Spanje gebruikelijk dat er niet 'gezeten' hoeft te worden. Kortom de kans is heel aannemelijk dat het met een sisser afloopt.

6 juli 2016 om 13:12

Hopelijk

Toch wel triest, heb je al zo ongelooflijk veel geld, vindt hij het ook nog nodig om de belastingdienst op te lichten

6 juli 2016 om 13:10

Hij wist er zelf niet vanaf, hij is sowieso niet al te snugger volgens mij. Neemt niet weg dat hij niet verantwoordelijk is voor de gevolgen, het is immers zijn geld en hij alleen draagt de gevolgen (positief indien hij niet gepakt wordt en negatief).

6 juli 2016 om 13:22

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het in het verweer naar voren kwam dat Messi inderdaad een bepaalde beperking heeft. Geen ramp hoor, een ieder heeft zo zijn zwaktes en sterke punten, dat maakt ons tenslotte allemaal mens. Dat het fout is is duidelijk en dat hij verantwoordelijk is daar kan geen misverstand over bestaan, maar van enige opzet van zijn kant... daar geloof ik niet zo in. Stel de straf was hoger uitgevallen en hij had moeten zitten, dan had dit gedoe hem meer gekost als wat hij ontdoken heeft.

Maar ze gaan niet de gevangenis in omdat het minder dan 2 jaar is, geen geweldsdelict is en het een eerste overtreding is, ze betalen wel een miljoenenboete. Prima oplossing als je het mij vraagt. In plaats van een carriere te ruineren en duizenden euro's uit te geven om die twee vast te zetten krijgt de Spaanse staat miljoenen binnen.

Hoezo zegt iedereen dat hij niet de bak in moet?
Directeur van Bayern zit toch ook vast voor de zelfde delict?

6 juli 2016 om 13:07

Dus in Spanje mag je gewoon de belasting ontduiken en als je word betrapt dan koop je jezelf weer vrij?
Mooie regels dan voor de elite, nu snap ik waarom iedereen in Spanje wilt voetballen..

6 juli 2016 om 13:13

Tsja zo zijn de regels nou eenmaal uefacl. Maar aan de andere kant als je hier in nederland iemand doodtrapt krijg je ook niet meer dan 2 jaar dus onze wetten zijn ook maar mild.

6 juli 2016 om 13:28

Ik stel gewoon een vraag.
Vz had eerst er niet bijgezet waarom Messi niet vast hoeft te zitten dus vond ik dat raar want Hoenes moest dat wel..
Ik ben niet bekend met de Spaanse regels dus vandaar.

6 juli 2016 om 14:41

Dus jij hebt een mening klaarstaan over iets waar jij geen kennis over hebt? Door mensen zoals jou is de wereld naar de tering aan het gaan...

6 juli 2016 om 15:11

Niets regels voor de elite. Als jij de belastingdienst oplicht voor 1500€ in Spanje mag je dat ook afkopen voor die 1500€ + boete. En die is inkomensafhankelijk. Juist erg eerlijk deze wet!

6 juli 2016 om 13:03

Omdat (zoals in het artikel staat) je in Spanje bij een korte gevangenisstraf als deze, je straf af kan kopen

6 juli 2016 om 13:05

Die hoeft daar ondertussen alleen maar te slapen en werkt alweer voor Bayern. Daar naast was het bedrag van Uli vele malen hoger en ander land, andere regels.

6 juli 2016 om 13:05

Omdat dit in Spanje is en directeur in Duitsland.

Uiteraard geloof ik Messi maar dat zal de meeste hier niks verbazen. Ik geloof niet dat hij zich bewust ervan was wat zijn vader allemaal aan het doen was met zijn geld. Of zijn financiele adviseeurs die deze zaken regelen. Hij krijgt 21 maanden omdat hij verantwoordelijk ervoor is uiteindelijk.

Ik vind het wel een rare redenering dat bij een gevangenisstraf onder de 24 maanden je niet hoeft te zitten. Is dit dat een soort voorwaardelijke straf?

Ook al komt hij er waarschijnlijk alleen met een boete mee weg is dit wel een behoorlijke klapper. Had ik niet aan zien komen.

6 juli 2016 om 13:08

Ja, dat is een voorwaardelijke straf. Ik vind het best logisch. Iemand in de gevangenis opsluiten kost duizenden euro's per jaar. Nu krijgt de Spaanse staat miljoen door een boete die hij moet betalen. Win win situatie lijkt mij.

6 juli 2016 om 13:28

Ja uiteindelijk is een schikking van 5 miljoen euro, een boete van nog eens 2 miljoen euro en een voorwaardelijke straf van 21 maanden een goede straf. Messi heeft zijn les geleerd, de schade is terugbetaald en hij zal het niet nog eens doen.

6 juli 2016 om 13:10

Klopt, onder de 24 maanden is het een voorwaardelijke straf, mits je geen strafblad hebt. Het is dus niet het afkopen van de gevangenisstraf met een boete (en dus is er geen sprake van ongelijkheid in die zin dat rijken de bak niet in hoeven o.i.d.), maar hij heeft een voorwaardelijke gevangenisstraf gekregen én een boete.

Edit: hoewel je blijkbaar wel een hogere boete betaalt als je gevangenis niet in wilt, maar deze is voor iedereen gelijk.

6 juli 2016 om 13:29

Duidelijk, thanks! Dan lijkt me dit een stevige doch eerlijke straf.

Ik vraag me af in hoeverre het toevallig is dat zijn straf dan NET onder de 24 maanden is, anders had hij dus dikke pech. Het zal mij niet verbazen als het op een of andere manier zo gemanipuleerd is dat die straf precies 21 maanden is. Ik vraag me ook af in hoeverre Messi hier nou schuldig aan is of zijn vader. Waarom zou je voor 4 miljoen de belasting oplichten als je honderden miljoenen hebt.. Bizar verhaal.

6 juli 2016 om 13:09

Helemaal niet toevallig. De openbaar aanklager eiste 22 maanden.

6 juli 2016 om 15:35

Euhm je hebt tegenwoordig ook gewoon advocaten he. Dat heet geen manipulatie dat heet strafvermindering aanvragen..

Messi heeft zoveel geld die gaat echt niet met opzet de belasting oplichten. Waarschijnlijk is het nooit zijn bedoeling geweest en moet je de man verantwoordelijk houden die zijn financiële zaken beheerd.

6 juli 2016 om 13:45

das dus t gekke....juist de mensen met genoeg geld lichten heel vaak de belasting op.
Ten eerste omdat ze altijd meer willen en ten tweede omdat ze heel veel belasting moeten betalen.

Messi zal zichzelf ongetwijfeld geen seconde bezig houden met zijn belasting aangiftes. Maar of deze ontduiking in overleg met hem gegaan is of niet, zullen we vast nooit weten.

Hij is er uiteindelijk niet rijker van geworden en t geld is op de juiste plek terecht gekomen.

Wat een nepzaak! Weet zeker dat andere niet 21mnd krijgen wanneer ze meer dan 4mil achterover drukken.

6 juli 2016 om 13:10

Want jij kent de Spaanse wet en het Spaanse rechtssysteem van buiten? Er werd 22 maanden geeist.

6 juli 2016 om 13:13

Een doorsnee iemand in Spanje die de belasting ontduikt/oplicht kan zijn straf ook afbetalen aan de hand van (een veel lagere) boete, afhankelijk van het bedrag dat ontdoken/opgelicht is. Dit heeft niks met veel geld hebben te maken, maar alles met hoe het Spaanse gerechtssysteem functioneert.

6 juli 2016 om 15:17

Hahaha je spreekt jezelf tegen in 2 berichten na elkaar. Als je in Spanje de belasting ontduikt voor 10.000 € zal de afkoopsom zijn 10.000€ + een boete gerelateerd aan die 10.000€. Dus voor 15.000€ Ben je er dan ook vanaf

6 juli 2016 om 13:15

Nee, dat is de Spaanse wet.

"volgens de Spaanse wet zijn gevangenisstraffen van minder dan twee jaar voorwaardelijk. Dit geldt niet als het een geweldsdelict betreft.'

Dus Jan Modaal zou dezelfde straf krijgen. Lees je even in voordat je uit emotie reageert.

6 juli 2016 om 13:22

Geef mij die bron dan maar eens, daar ben ik wel benieuwd naar.
Jan Modaal zal gewoon in de schulden komen omdat hij of zij de boete niet kan betalen en uiteindelijk achter de tralies belanden.

6 juli 2016 om 13:31

@ Valencianistas

Staat op ongeveer elke nieuwssite incl. Nos. Het gaat hier niet op afkopen van de straf o.i.d., het punt is dat een straf voorwaardelijk wordt als het minder dan 24 maanden is en de persoon geen strafblad heeft. Daarnaast, let op, daarnaast krijgt hij een boete. Het zou kunnen dat Jan Modaal de boete niet zou kunnen betalen, maar die boete is nu ook juist zo hoog omdat hij zoveel belasting heeft ontdoken. Heeft dus niets met corruptie te maken of met het feit dat Messi meer geld heeft.

Edit: je betaalt overigens wel een hogere boete, maar ik weet niet hoeveel hoger dus dat is niet hetzelfde als afkopen wat alleen rijken kunnen.

Messi moet een keer diep gaan nadenken en zowel zijn vader als zijn mannetjes buiten gooien. Je wil je bezig houden met voetbal en niet met zo'n zaken.

Liocriminel Messi

Zoveel verdienen en dan nog steeds frauderen en belasting ontduiken. Hebberig.

Maar ik ga niet minder genieten van zijn voetbalkwaliteiten.

6 juli 2016 om 13:49

hij was destijds 19,daarnaast denk ik niet dat een wereldvoetballer van 19jaar zelf zijn geldzaken regelt die heeft wel wat anders aan zijn hoofd, hij is er vervolgens wel verantwoordelijk voor dus een terechte straf.

Vraag:
Er staat, "als Messi een strafblad had gehad was het nog een ander verhaal geworden, maar de superster heeft verder geen sterretjes achter zijn naam."

Door deze veroordeling heeft hij nu dus wel een strafblad?
Dit kan zeer ernstige gevolgen hebben voor het verkrijgen van Visa voor veel delen van de wereld.
Dus zeggen, hij hoeft toch niet te zitten en die boete betalen is voor hem geen probleem is misschien toch wat kort door de bocht. Ik kan het mis hebben...

6 juli 2016 om 13:20

Ja inderdaad, jammer dat het WK 2018 niet in de VS is. Dan zou hij het land misschien niet eens inmogen. Rusland weet ik niets van, maar misschien dat hij daar ook niet binnenmag met een strafblad. Maar goed dat ie gestopt is als international dus, hij zag dit al aankomen...

Dus wel al eerder een schikking van 5 miljoen euro gehad maar geen strafblad op wat voor manier dan ook. Als je hier een fiets van het station leent krijg je al een strafblad.

Wat zijn de internationale rechtssystemen toch een grote grap. Grote bedrijven kunnen een zaak al net zolang verlengen tot hun tegenstanders domweg niet meer kunnen betalen. Maar in Spanje hoef je als je maar rijk genoeg bent ook niet te boeten voor je daden.

Dit gaat ook nog eens over ontduiking en niet over ontwijking. Laatstgenoemde is wel legaal maar ook ontzettend immoreel. Daar doet Messi ook gewoon aan mee maar dat was blijkbaar niet genoeg. Mag wel de beste van de wereld zijn maar ik vind het maar een naar mannetje.

serieus dat mensen hier zeggen: Messi wist niet eens wat belasting was op zn 19e.. leeft die gozer onder een steen ofzo? die jonge wist donders goed wat belasting is, hij mag misschien een topvoetballer zijn maar dan weet je ook donders goed dat het betaald moet worden. Het is gewoon een kwestie meneer wil alleen maar meer euro's op de bank.

7 juli 2016 om 08:18

Kom jij nou uit een ei? Denk je nou echt dat Messi zelf zijn belastingpapiertjes invult? Iemand die miljoenen verdient, die besteedt dat uit. Kan me niet voorstellen dat Messi in het begin van het nieuwe jaar elke keer de belastingteruggaaf zit in te vullen. Daar zal hij mensen voor hebben en die zijn de fout in gegaan. Die dienen dan ook gestraft te worden. Jouw boekhouder maakt er een potje van en dan moet jij gaan zitten?

Vaag gedoe blijft dit...

Dat hij niet de cel in hoeft heeft idd niets met Messi of zijn geld te maken. Dat de straf natuurlijk net onder de 24 maanden blijft natuurlijk wel

6 juli 2016 om 13:49

@ ferdy9

Oh ja, 'natuurlijk wel'? Vertel, heb je ook even gekeken hoeveel normaal voor belastingontduiking in Spanje staat qua gevangenisstraf, hoeveel er normaal wordt opgelegd en wat de omstandigheden zijn van de zaak, heb je het vonnis gelezen of ben je bij de uitspraak geweest? Lijkt me allemaal niet he? Hou dan maar even op met je 'natuurlijk wel'.

6 juli 2016 om 16:08

Ik ben alles behalve een fanboy van Messi en al helemaal niet gefrustreerd, ik snap alleen niet hoe je zo treurig kan zijn dat je maar wat roept om een beetje te provoceren. Want hoezo zou dat er natuurlijk mee te maken hebben? Je reactie getuigt nou niet echt van het idee dat je het snapt.

6 juli 2016 om 16:19

Ach en dat mag je vinden. Jij bent zo treurig om mensen op een een vervelend toontje de les te lezen. Daar snap ik weer niets van. Ieder zijn ding

6 juli 2016 om 17:21

En weer ga je er niet op in, als je alleen maar provoceert kun je beter niet reageren.

6 juli 2016 om 13:37

Het is gebeurd toen Messi 19 jaar was als ik me niet vergis. Zou jij op je 19de als profvoetballer daadwerkelijk de tijd nemen om al je eigen financiële zaken op rijtje te zetten of laat je dit aan een zakenman over? Zijn vader is volgens mij zijn zakenman en hij kan best corrupt zijn for all we know, maar of Messi dit daadwerkelijk zelf heeft gedaan staat nergens vast.

Ik ben benieuwd of Sierd de Vos in de eerstvolgende Classico ook zo resoluut zal zijn om het over Lionel M. te hebben.

Kan me nog goed herinneren hoe Karim B. destijds werd neergezet door hem.

6 juli 2016 om 13:53

Inderdaad, dat vond ik echt erg.

Persoonlijk vind ik het een beetje achterhaald om voor een economisch delict als belastingontduiking een gevangenisstraf te eisen als staat. Zeker in Spanje zouden ze dit anders aan moeten pakken, aangezien ze het geld van hoge boetes goed kunnen gebruiken. Geef Messi indien schuldig een torenhoge boete, en je wordt er als staat veel beter van dan wanneer iemand de gevangenis in moet. Dat kost de staat namelijk weer geld. Anyway, mooi dat er geen zware consequenties voor Messi aan dit vonnis vastzitten. Hopelijk laat hij zich voortaan in met een betere fiscaal jurist.

Ach ja, de zakenman van Messi wist hoogstwaarschijnlijk precies waar hij mee bezig was toen dit gebeurde en in Spanje zijn de wetten nou eenmaal anders, dus hij gaat de bak niet in. Niet omdat hij een bekende voetballer is, maar door de regels daar in Spanje.

Persoonlijk best jammer dat het is gebeurd, krijgt die jongen toch iets negatiefs waar men in de toekomst hem op aan zal spreken net Als Maradona en zijn drugsgebruik. Al weet ik niet of Messi überhaupt van deze zaken bewust is geweest toen het plaats nam of dat zijn vader gewoon een geldwolf is.

Deel dan geen straf uit beetje kansloos...bij elk ander was het gewoon meer als 24 maanden geweest...hij heeft gewoon fraude gepleegd tenslotte...

6 juli 2016 om 15:32

Nee joh. het is voorwaardelijk en blijft dus staan. Bij een nieuw delict wordt dit meegerekend. Het is dus een mooie uitspraak met boetedoening = verschuldigd bedrag +boete en vergelding / maatschappelijke waarde = Wetende dat als de dader zich nogmaals schuldig maakt d3 voorwaardelijke +nieuwe straf in werking treedt= voorkomen.

Messi en zijn vader hoeven niet daadwerkelijk de gevangenis in, omdat gevangenisstraffen onder de twee jaar volgens de Spaanse wet als een proeftijd in vrijheid doorgebracht mogen worden.

Ach ach ach doen waarschijnlijk 8/10 voetballers alleen daar zijn ze nog niet achter..

Had ie eens in Duitsland moeten doen. Hoeness moest ook gewoon de gevangenis in. Maar nu weet ik het. Ik ga maar eens naar Spanje verhuizen en belasting ontduiken, ik hoef dan toch niet de gevangenis in.

6 juli 2016 om 14:31

Volgens mij pleegde Hoeness de fraude onder een andere land en werd hij niet veroordeeld onder de Duitse wet? Ik kan het mis hebben natuurlijk. Is tijdje geleden :D.

6 juli 2016 om 14:57

Hoeness zette een groot bedrag op de Zwitserse bank om zo de Duitse belastingdienst te omzeilen.

6 juli 2016 om 15:42

Ja, dat begrijp ik, maar werd hij niet onder de Zwitserse wet veroordeeld? Ik weet eerlijk gezegd er zelf weinig nog erover haha.

6 juli 2016 om 23:37

Dat zeg ik ook. "had ie eens in Duitsland moeten doen." Met de bedoeling van Messi heeft geluk dat ie in Spanje de belasting ontduikt

6 juli 2016 om 15:36

Ik moet trouwens een bekenning doen. Toen ik 18 was heb ik sex gehad met een meisje van 17..... Weet je dat voor een straf was geweest in Texas??? Damn bro.
En al die alcohol die jij gedronken hebt. Waarom deed je dat niet in Saoudi Arabië?

Ik ben zelf Messi fan, maar het zou volledig terecht zijn als hij de cel in moet. Dit gaat natuurlijk niet gebeuren vanwege afkopen etc. Het is ook een beetje een onduidelijke zaak, wie heeft wat gedaan.
Ik vind het wel vreemd waarom Messi of zijn vader belasting zou ontduiken, terwijl hij miljoenen per jaar krijgt...

Die jongen heeft geld zat, waarom zou hij dan nog belasting omduiken...

Vind het toch echt ongewoon om dit te doen terwijl je 30 mil+ verdiend. Je kunt hier geen rede whats so ever voor hebben. Ik hou van messi geweldige voetballer maar ik vind dat hij ff mag na gaan denken hoogstens 3 maanden. Want anders wint ronaldo 3 jaar de ballon d'or ofzo, anders saurez.

Messi has returned the €4.1m he took from the Treasury between 2007 and 2009 and paid €5m more as penalty. Just as Mourinho did due to fiscal fraud between 2010 and 2013 when he was at Real Madrid, and as many other famous people in sport such as Nadal, Xabi Alonso, Casillas and others.

Messi is guilty for not knowing what he was signing at 18 years of age, however, the media spectacle made out of the trial is about sentencing the best player in the world, and the best in history, to the death of his image, just to keep going with the charade.

Turns out a football player with no degrees that only knew how to do one thing in his life, playing football, became a fiscal genius. But at the same time, Infanta Cristina, a public figure in Spain, princess and director of a bank didn’t know anything about her own finances.

Messi’s ex-assessors have unlinked him from his tributary management, and the prosecution have reached the conclusion that Messi didn't know about the mistakes by his father, that he wasn’t aware of issues and limited himself to play football.

However, Spain's States Advocacy does not want to reach a friendly agreement. The State’s General Attorney, Marta Silva Lapuerta insisted on making Messi stand a trial. She's clearly biased, a daughter of a Francoist minister and niece of the Popular Party’s ex-treasurer, she also previously worked in Real Madrid’s Board along Florentino Pérez.

Messi is Spain’s main contributor. He’s worth €200 million, and pays 53% of it every year. He has paid more than €100 million in taxes. For a simple comparison, Florentino’s net worth reaches €2bn. His company bills €40bn, he pays 1% in taxes and created 71 subsidiaries in fiscal paradises in 2015 alone.

7 juli 2016 om 17:05

Wow, wat een crimineel die Perez.

En dan durft spanje nog geld te vragen aan Europe, zoiets haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan.

3 Juni 2016 Messi vrijspraak
6 Juli 2016 Messi veroordeeld
zou de heer Franco Perez meer hebben betaald ?

@soccerpulse

Een advocaat had niet beter recht kunnen praten wat krom is...

Ja sommige mensen sluizen nog meer belastinggeld weg, so what? Dat maakt dat van Messi niet minder erg., En geloof mij, genoeg mensen binnen de Spaanse overheid die iemand als Perez aan zouden willen pakken, maar die zal het juridisch vast beter voor elkaar hebben en dan wordt het een lastig verhaal.

Ik geloof er overigens niks van dat Messi het meest belasting betaald, zie Panema Papers. En hij zou vast op zijn achttiende niet precies hebben geweten hoe belasting precies werkt, maar aangezien hij daarna nog jaren (weliswaar legaal) belasting heeft weggesluisd hoeven we hem echt niet het voordeel van de twijfel te geven ethisch gezien.

Sowieso is hij volledig verantwoordelijk voor wie hij aanstelt om zijn financiën te regelen, en als je goed belasting wilt ontwijken moet je altijd een vertrouwenspersoon aanstellen op wiens naam bijvoorbeeld neppe bedrijven worden gezet, Het is dan ook heel onwaarschijnlijk dat Messi of wie dan ook van belastingontwijking/ontduiking wordt beschuldigd en er totaal niets van af weet.

De kans dat ik de jackpot win is 100x groter dan dat Messi ook maar 1 dag taakstraf krijgt .

7 juli 2016 om 00:49

Ik haat de belastingdienst. Als ik zoveel geld had als messi. Had ik het ook gedaan. Altijd maar betalen en niets voor terug krijgen. Get out of here.

7 juli 2016 om 17:06

Laten we jouw ook verbieden om de weg op te gaan, schoon drinkwater te geven, bij een ongeval goede ziekenhuis zorg, etc etc.

Maar met dat geld heb je natuurlijk prive doctors, klinieken en alles wat je terug krijgt als je netjes belasting betaald.

Hahahahah jullie zijn allemaal gek man

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren