Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax ziet opnieuw groot talent naar Engelse topclub vertrekken

Laatste update:

Ajax is opnieuw een groot talent uit de eigen jeugdopleiding kwijtgeraakt aan een Engelse topclub. Er werd al wekenlang gesproken over een overstap van Juan Familia Castillo naar Chelsea en donderdag hebben the Blues de komst van de middenvelder officieel bevestigd.

/

Castillo is de aanvoerder van Nederland Onder-16 en werd in januari zestien jaar oud. Zodoende mocht hij een contract tekenen en Chelsea heeft de middenvelder nu naar Engeland gehaald. “Juan is een opwindende speler die wij al tijden, ook in zijn periode bij Ajax, volgden”, stelt de Londense club. “In zijn eerdere jeugdjaren heeft hij meer als vleugelspeler gespeeld, maar de laatste tijd is hij meer een centrale middenvelder.”

“Hij was aanvoerder van zijn team bij Ajax en bij het Nederlands elftal Onder-16”, vervolgt de club. “Daarom kent hij al veel van zijn nieuwe ploeggenoten aangezien hij op internationaal niveau al tegen ze heeft gespeeld.” Castillo hoopt in de voetsporen te treden van Timothy Fosu-Mensah, die in 2014 vertrok uit de jeugdopleiding van Ajax en in het afgelopen seizoen zijn debuut maakte in het eerste elftal van Manchester United.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit is toch wel erg jammer zeg. Is een groot talent. De brexit heeft dus weinig effect

30 juni 2016 om 18:24

Groot-Britannie zit momenteel nog steeds in de EU. Waarschijnlijk gaat dat nog wel een aantal jaar duren.

30 juni 2016 om 18:24

Brexit heeft juist een groot effect. Dit zal in de toekomst nooit meer gebeuren waarschijnlijk. Tenminste de talenten zullen niet naar Engelse clubs verkassen. Echter zal het nog minimaal 2 jaar duren voordat dergelijke regels in gaan. Tot dan krijgt Engeland en de PL nog de voordelen van het Europees lidstaat zijn.

30 juni 2016 om 18:45

Het is nog helemaal niet bekend wat voor effect dat gaat hebben. Als ze al uit de EU stappen, dan betekent dat nog niet automatisch dat alles weer zo wordt als er voor.

30 juni 2016 om 18:58

Arwinos. Dat gaat allemaal wel mee- (of tegen) vallen. Engeland mag aan de onderhandelingstafel gaan zitten met alle Eu landen en afzondelijke handelsregels gaan maken met elk land. Vooral tussen de west Europese landen zal er wat betreft vrij werkverkeer niet zoveel veranderen verwacht ik. Ik ga ervan uit dat de regels tussen Bijv. NL en Engeland soepel blijven en een Nederlander makkelijk in Engeland aan de slag kan, net zoals dat omgekeerd makkelijk zal gaan. Engeland zal waarschijnlijk hier moeilijker over doen bij oost-europese landen

30 juni 2016 om 21:51

Ik heb begrepen dat de voetballers dan door de Engelse clubs pas op 18 jarige leeftijd gehaald mogen worden. De grootste talenten hebben op hun 16e dan al een contract en kunnen ze niet op deze manier meer gehaald worden. Dan is dat een positieve ontwikkeling van de Brexit.

30 juni 2016 om 20:44

Jeroen Dijsselbloem, minister van financiën, heeft laatst bij femknowledgetour aangegeven dat dit ongeveer 10 jaar gaat duren voordat Engeland helemaal uit de EU is. Dit heeft te maken met de vele regels die nieuw opgesteld of aangepast moeten worden.

En maar zeuren wanneer ajax jeugdige spelers weghaalt ergens.. helaas worden de grootste talenten ook weggekaapt. Dit is nou eenmaal the circle of life

30 juni 2016 om 18:40

Een Nederlandse club haalt talent met 1 doel; deze écht proberen voor het 1ste elftal klaar te stomen, anders wordt de speler gewoonweg niet gehaald. De NL clubs hebben daar gewoon het budget niet voor, om lukraak talenten aan te trekken. Natuurlijk pakt de ene beter uit als de ander, maar de spelers die verkeerd uitpakken voelen de NL clubs keihard in hun portemonnee.

30 juni 2016 om 20:06

Feit blijft dat ze een speler bij een andere club weghalen, ongeacht het doel. Denk je echt dat een speler als Andersen of Fisher nu beter af is dan wanneer ze in Denemarken gebleven waren?

30 juni 2016 om 20:33

Die jongen hebben anders wel een eerlijke kans in het eerste elftal gekregen. De potentie kwam er echter niet uit.

Ik zie deze jongen over een aantal jaar van club veranderen zonder ook maar 1 serieuze wedstrijd in het eerste gespeeld te hebben.

30 juni 2016 om 20:33

Die jongens hebben anders wel een eerlijke kans in het eerste elftal gekregen. De potentie kwam er echter niet uit.

Ik zie deze jongen over een aantal jaar van club veranderen zonder ook maar 1 serieuze wedstrijd in het eerste gespeeld te hebben.

1 juli 2016 om 01:44

Inderdaad. Die zien we over 6 jaar terug bij PEC Zwolle met alle respect. BOUYend.

Jammer, maar begrijpelijk. Het geld dat hij hier kan verdienen is niets tegenover de centen in Engeland. Hopelijk is hij een positieve uitzondering, de meesten sneuvelen vroegtijdig en halen het eerste niet.

30 juni 2016 om 18:23

Hopelijk faalt hij keihard. Dan wordt hij alleen maar een voorbeeld voor andere jeugdspelers die overwegen om dezelfde stap te maken.

30 juni 2016 om 18:41

Of hij faalt juist niet en laat zien dat het ook anders kan. Dan heeft Ajax weer een topper opgeleid. Iedereen geniet toch ook van Fosu-Mensah, of wil jij dat ook hij keihard faalt?

30 juni 2016 om 18:54

Die mogelijkheid is er natuurlijk ook, al is die kans (naar mijn weten) bij Chelsea wel extreem laag. Maar als je vanuit het perspectief van Ajax kijkt, zou het natuurlijk ook beter zijn als Fosu-Mensah het niet zo goed zou doen. Als voetballiefhebber geniet ik natuurlijk wel van hem.

30 juni 2016 om 19:19

Voor Ajax maakt het niets uit of Fosu-Mensah wel of niet faalt, geld trekt jeugdspelers toch wel. Er zijn al zoveel spelers verdwenen in het buitenland, maar ook deze jongen gaat erheen. Ik denk echt dat het niets uit maakt. Geld is alles in de wereld.

30 juni 2016 om 19:44

Waarom zou hij moeten falen? Jaloers dat deze jongen als 16 jarige meer verdiend dan jij? Alsof bij Ajax blijven een garantie op succes is. Kijk eens terug op VZ en lees dat stukje over het Talent van de Toekomst eens die nu bij ADO gaat voetballen omdat Ajax hem niet meer hoeft.

30 juni 2016 om 20:41

Het is gewoon grappig om te zien hoe subjectief men naar de eigen opleidingen kijkt in vergelijk met die van grote buitenlandse clubs.

Zoals Kohaku ook al zegt, kijk eens naar het grote aantal talenten wat het bij Ajax niet redt. Spelers als Vissie, van Bruggen, Mirani, Sam Hendriks, Meleg, Höner, Boccara, de Bondt, Bitter, van den Boomen, van Kessel, Toivomaki, Marinkovic en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dat zijn allemaal talenten die van andere clubs aangetrokken zijn en allemaal weer aan de kant zijn gegooid zonder ooit een kans te krijgen.

Het is gewoon hetzelfde als topclubs in andere landen doen, alleen dan het lagere bescheiden Nederlands niveau.

30 juni 2016 om 21:01

Veel van deze spelers kunnen keurig op hun pootjes terecht komen, van den Boomen voorop, spelen veelal betaald voetbal. Ajax doet uiteraard hetzelfde, maar met het verschil dat we bij Ajax talenten wel meer de kans geven in het eerste en nee dat is nog niet genoeg om elkaar twee elftallen te laten debuteren, dat is gewoonweg onmogelijk.

Ajax haalt overigens talenten die clubs als Chelsea graag zouden willen hebben, Cerny bv. Alleen dit zijn de jongens die echt voor het perspectief gaan dat Ajax biedt, dat is vrijwel nergens anders groter.

1 juli 2016 om 17:06

@kohaku

Serieus, jaloers? Wat een simpel nonargument zeg. Erg zielig dat je persoonlijk moet worden, net zoals je verdient met een D schrijft op 47-jarige leeftijd.

Ik heb het puur over een imago van een jeugdopleiding. Is toch niet zo ingewikkeld? Ook voor de Ajax opleiding geldt dat wanneer aangetrokken jeugd niet doorbreekt, andere jeugd in de toekomst wellicht wel 2 keer nadenkt voordat ze de overstap maken.

30 juni 2016 om 18:32

Nou gelukkig dat hij dan vertrekt. Als het verdomme om de centen moet gaan voor een 16 jarig knaapje is het wel heel treurig gesteld met de voetbalwereld.

30 juni 2016 om 18:45

stel jou ouders hebben een laag inkomen, je hebt een moeilijke jeugd gehad, je hebt veel talent, en je krijgt de kans om je ouders wat geld te geven doordat jij naar een europese topclub kan. Dan doe je dat toch, waarom denkt men hier in Nederland gelijk dat het een knaapje is die alleen maar wat doet voor het geld. want wees nou eens heel eerlijk, als jij in zijn situatie zat, had je toch precies hetzelfde gedaan??

30 juni 2016 om 19:27

Nee ik had in mijzelf geinvesteerd bij een club waarvan ik zeker weet dat je kansen vanzelf wel komen. Het grote geld komt dan vanzelf wel. Diegene die op 16 jarige leeftijd al veel verdienen zijn het vaak al voor hun 25e al kwijt. Dus ik zou uiteindelijk ook nog het laatste lachen

30 juni 2016 om 19:33

@joafca, denk je dat je niks verdient bij Ajax? Als je daar een contract krijgt, verdien je ook best wat hoor, ook al jeugdspeler.

30 juni 2016 om 19:50

Jij zegt dat je in jezelf geïnvesteerd zou hebben maar dat kun je ook door naar het buitenland te vertrekken. Maar bij welke club zou jij hier in Nederland dan in jezelf geïnvesteerd hebben waarbij je zeker weet dat je kansen komen? Die club bestaat in het Nederlandse profvoetbal niet. Je krijgt alleen je kansen als je goed genoeg bent. Of denk je dat elke jeugdspeler de kans krijgt om in het eerste te spelen?

30 juni 2016 om 20:29

En wat nu als ik in het eerste jaar van mijn contract zwaar geblesseerd raak? Dit contract heb ik al binnen en hoef me niet zoveel zorgen te maken over mijn toekomst. Daarom snap ik de keuze van de speler wel op financieel gebied. Of het goed is voor de rest van je carrière, veelal niet nee.

Tja zo'n situatie is alleen maar win win voor de Engelse clubs natuurlijk. Als het talent eruit komt dan hebben ze een topspeler erbij, als het talent er niet uit komt, heeft hij 3 jaar voor hij 21 is bij ze gespeeld en is dan een homegrown player met alle voordelen die daarbij komen.

De speler zelf gaat ook lekker verdienen, dit houdt je simpelweg niet tegen. Op geen één niveau of competitie.

De Engelse bond mag zich trouwens wel gaan afvragen wat voor invloed het heeft op hun eigen nationale team, die al 50 jaar hopeloos falen op eindtoernooien en waar het vooral de laatste tientallen jaren achteruit gaat.

30 juni 2016 om 18:25

De Brexit gaat een hoop veranderen aan dit verhaal. Het zal kort gezegd alleen maar ten goede komen voor het nationaal Engels team.

30 juni 2016 om 19:04

Veel te vroeg om te zeggen of er degelijk iets gaat veranderen. Het referendum is niet eens bindend, laat staan dat het wil zeggen dat er iets radicaal gaat veranderen voor het voetbal. En mocht er iets radicaal veranderen dan is het nog maar de vraag hoeveel jaar dat nog gaat duren.

30 juni 2016 om 18:36

Het boeit de Engelse bond geen ruk. Ze harken veel en veel meer geld in met hun nationale competities en bekers dan dat ze binnenharken tijdens zo'n eindtoernooi. Met de brexit komen hopelijk de oude engelse regels terug, en dan kunnen ze wel bye bye zeggen tegen hun tvgeld.

30 juni 2016 om 19:24

En dat is dus een vorm van discriminatie. Wel de EU-sportburger vrij verkeer geven maar de gewone EU-burger niet? Dat gaat never nooit toegestaan worden.

ABN Amro? Heeft jong Ajax een andere sponsor?

30 juni 2016 om 18:26

Nee, Jong Ajax heeft gewoon Ziggo. Vanaf de A1 hebben alle teams ABN Amro als sponsor.

30 juni 2016 om 18:28

Jep, de jeugd heeft Abn.

30 juni 2016 om 19:31

Je hebt je eigen vraag beantwoord

Aaaaah ik ga een gat in de lucht springen zodra Brexit 100% is uitgevoerd en die achterlijke ''engelse'' competitie terug naar zijn roots gaat. Heerlijk gewoon!!

30 juni 2016 om 18:54

Behalve dan dat t absoluut niet zeker is, en ook niet echt waarschijnlijk, dat er weer net zo'n hoge handels en werk barrières worden opgelegd als voor de EU. Waarschijnlijk zal engeland voor een groot deel deel blijven nemen aan de vrije markt, anders valt hun economie uit elkaar. Kortom, zoveel invloed zal het op de transfermarkt van voetbal niet hebben.

30 juni 2016 om 19:04

Bullshit. De grootste reden voor een Brexit was de arbeidsimmigratie vanuit Oost-Europa. Engeland zal dat zeker aan gaan pakken. Er zijn meer vormen van vrije handel. En alle rest zal waarschijnlijk niet veranderen

30 juni 2016 om 19:54

Bullshit. Groot Britanië gaat dat niet aanpakken want de EU heeft reeds gezegd dat als GB met de EU wilt blijven handelen dat ze dan vrij verkeer van personen toe moeten staan, net zoals Noorwegen en Zwitserland dat doen om met de EU te mogen handelen.

1 juli 2016 om 09:15

@ johnboy815

Het lijkt me verstandiger als je stopt met onzin verkopen over de EU en de Brexit want je weet blijkbaar niet eens wat het allemaal inhoudt. Je hebt alleen iets gehoord over arbeidsimmigratie en denkt nu dat dat betekent dat er geen buitenlander meer in het VK komt werken. Hou maar op.

Mensen die denken dat de Brexit ff alles gaat oplossen, weten volgens mij niet wat er gaat veranderen met de Brexit en ook nog waar het probleem van Engeland's jeugdbeleid ligt. Ze willen juist vrij verkeer van mensen van de EU, dus gasten als Castillo zouden nog steeds aan de slag kunnen. Sowieso iets wat nooit goed gaat werken voor Engeland, die Brexit, maar dat is een heel ander verhaal.

Lang verhaal kort, als het gaat om sport, ze zijn aan het onderhandelen voor regelingen waarmee de huidige situatie juist in stand zou worden gehouden.

En dan ook nog, alle buitenlanders eruit gooien gaat het Engels elftal niet verbeteren, het maakt hun coaches en hun algemene aanpak op dat vlak niet automatisch beter ofzo.

30 juni 2016 om 18:42

Wel voor de sporttak, maar niet voor de ''normale'' mens?
Dat is keihard discriminatie. Is fckng ironisch. Brexit heeft gewonnen omdat ze van al die non-britten afwillen. EU mag dit nooit laten gebeuren.

30 juni 2016 om 19:10

Natuurlijk, heeft helemaal niets met de EU zelf te maken he Jordy?

30 juni 2016 om 19:21

Wat heeft helemaal niets met de EU te maken? Wat de britten wel en niet gaan toelaten? EU kan genoeg doen om dit tegen te werken. Als UK gaat discrimineren door de gewone EU burger uit te sluiten maar de EU sportburger vrij verkeer te geven, kan de EU echt wel regeltjes opstellen richting de Uk.

Dat UK uit EU gaat zal in het begin aan beide kanten gevoeld worden. Maar uiteindelijk schiet EU er het meeste mee op. Gewoon zo de regels maken dat vestigingen wél naar EU-landen gaan ipv in UK blijven, omzet binnen de EU landen houden. Net zoals het Tvgeld dat nu torenhoog is in Engeland, ook dat heeft de EU liever in een Euland lijkt mij.

1 juli 2016 om 18:36

@jordyb
Er is gesproken over vrij verkeer van mensen in het algemeen. Niet specifiek over voetbal. Het is wel idd ironisch dat veel mensen daar stemmen omdat ze van immigranten af willen, maar dat waarschijnlijk niet verwezenlijkt gaat worden. Ook grappig is dat ze ook klagen over de EU die teveel invloed op hun land heeft, terwijl de meeste EU-lidstaten vinden dat Engeland teveel invloed heeft, sorry, had, in de Eu.

Maar ja, het zal wel, het is de keuze van het volk.

30 juni 2016 om 18:44

Er gaat weldegelijk iets veranderen. Spelers onder de 18 mogen niet worden weggehaald net zoals Brazilianen. Nu mag het nog omdat de EU regels dit verbieden

1 juli 2016 om 18:41

En over een paar jaar zie je ze nog steeds kids halen.

30 juni 2016 om 18:48

Als je bedoelt dat vk en eu aan het onderhandelen zijn, dan ben je foutief geïnformeerd. Officieel heeft de regering namelijk nog geen brixit in gang gezet en tot die tijd wil de eu niet met ze onderhandelen.

1 juli 2016 om 18:43

Ik doel op wat Britse politici laten merken in de media, meerderen hebben de ambitie uitgesproken om dit in stand te houden en er zijn gesprekken geweest. Toen kwam het bericht dat de EU het liefst wilt dat GB zo snel mogelijk die Brexit doorzet.

30 juni 2016 om 20:48

Toch krijg ik de indruk dat de Britten juist minder buitenlanders in hun land willen, dat was de reden dat veel Britten voor de Brexit gekozen hebben. Daarom denk ik dat over een paar jaar dezelfde regels voor andere Europese spelers hebben die nu bijv. Brazilianen hebben. Ook zal niet zo snel ouders een baan aangeboden worden.

1 juli 2016 om 18:45

Ik ben het met je eens dat ze minder buitenlanders willen. Ik denk alleen niet dat ze dit kunnen doorzetten. Het is meer de wens van een behoorlijk deel van het volk en de meeste mensen die de baas zijn, willen eigenlijk niet breken met de huidige gang van zaken. Ik verwacht niet dat het zo ingrijpend zal zijn, omdat het belangrijke deel van Engeland het liefst geen brexit zag.

Blijft jammer, dit was natuurlijk al langer bekend maar met het verlies van Familia-Castillo verliest Ajax misschien wel zijn beste talent in de B ( ja ik vind hem in potentie beter als bijvoorbeeld Redan ) had alles om iets te kunnen worden en als liefhebber was het dan ook zonde om hem als linksback te zien voetballen. Moet wel eerlijk zijn dat hij dit jaar tegenviel, staat een beetje stil heb ik het idee. Hoop dat hij bij Chelsea zijn potentieel kan halen, ik denk dat hij daar als LM/Lcm het beste kan spelen. Heeft een goede techniek, goede snelheid, mooie pass en op momenten een goed schot in de benen. Zal een van de weinige zijn maar gun het hem van harte om te slagen, technisch met Zamani ( C1 ) en Unuvar ( C2 ) misschien wel beste de we rond hadden lopen afgelopen jaar.

30 juni 2016 om 19:49

Hij was een groot talent, maar zeker niet de grootste

30 juni 2016 om 21:03

Vertel mij dan welke speler bij Ajax uit zijn geboortejaar meer talent heeft? Misschien M. Bakker die met 15 zijn debuut in de A1 heeft gemaakt maar voor de rest is de '00 lichting beroerd imo. Ik ga zelfs zo ver dat hij van de '99 - '00 lichting na de Ligt het meeste potentieel heeft naar mijn gevoel. En ja, dat is meer potentieel dan namen als Lang, Kluivert en Nunnely, Antonucci durf ik niets over te zeggen want ik kan op hem gewoon geen pijl trekken. Maar dat kan ook komen omdat ik al heel vroeg een zwak had voor deze speler, prachtige speler die op het laatste half jaar altijd gewoon een van de toppers is geweest in een oudere leeftijdscategorie.

En de UEFA staat erbij en kijkt er na......

30 juni 2016 om 19:11

Wat een onzin... Onze vrienden uit Amsterdam halen zelf ook talenten uit het buitenland (en concurrentie weg... Denk aan Andersen, Fischer, Erikson, Boilesen, Muric, Cerny, Onana, Dolberg, Bazoer, El Ghazi, Bay, Leyder, enz...

30 juni 2016 om 19:57

Ja maar dat is iets anders natuurlijk. Want die spelers zouden als Ajax ze niet gehaald hebben allemaal mislukt zijn.

Gekkigheid natuurlijk. Ik snap niet waar de gedachte vandaan komt dat spelers wel door Nederlandse clubs weggehaald mogen worden maar niet door buitenlandse clubs. Alsof in Nederland blijven een garantie op een mooie toekomst is.

Hahaha hoor je straks nooit meer wat van. Hoeveel is de quotering hier voor?

30 juni 2016 om 20:00

Tja, dat willen de meesten helaas nog steeds niet inzien dat bij Ajax blijven net zo min een garantie op een mooie loopbaan is. Als dat echt zo zou zijn dat zou Ajax nu toch wel een paar absolute toppers in het eerste gehad hebben maar meer dan Europese subtop is het momenteel ook niet.
Slechts een heel klein percentage van de jeugdspelers haalt het eerste, of je het nu in Nederland of het buitenland bekijkt maakt niet uit.

30 juni 2016 om 21:30

Als je kijkt naar de Nederlandse jeugd spelers die in het verleden naar Chelsea zijn vertrokken dan zijn er heel wat goed terecht gekomen uiteindelijk.

Bruma - Wolfsburg en Nederlands elftal
v Aanholt - Sunderland en Nederlands elftal
Ake - Basis speler Watford afgelopen seizoen.

Of te wel zijn alle spelers die de laatste jaren in de jeugd vertrokken vanuit een Nederlandse club naar Chelsea goed terecht gekomen.

En kijk daar naast maar eens hoeveel "grote" talenten dien bij Ajax zijn gebleven uiteindelijk basis speler zijn geworden in de PL en/of het Nederlands elftal hebben gehaald.

De Nederlandse bond moet hier tegen in actie komen. Zowel voor het Nederlandse voetbal en om die spelers in bescherming te nemen. Te veel van zulke jongens gaan naar het buitenland om daar te verzuipen in alle waanzin. Dus: spelers die voor hun 18de of 20ste naar het buitenland vertrekken moeten niet meer worden opgeroepen voor nationale elftallen. Geen idee hoe veel effect dit zal hebben, maar het is iets.

30 juni 2016 om 20:00

Zullen we dat voor heel Europa gaan doen zodat Nederlandse clubs ook niet meer in het buitenland mogen shoppen?

Is het niet apart dat sinds dit gebeurt er nog maar weinig Nederlandse toptalenten doorbreken? Sinds de opkomst van het Oliegeld in het voetbal geen Nederlands toptalent meer gehad

30 juni 2016 om 19:42

Nee is niet apart.

Veel jonge spelers vertrekken naar het buitenland, die keuze kan ik nog best begrijpen! Ook vertrekken naar een topclub met een goede jeugdopleiding is te snappen, ik bedoel Ajax kan je ook geen garantie geven dat je een topspeler wordt.

Alleen ik snap niet dat talenten naar clubs als Man City en Chelsea gaan, daar breekt zelden een jeugdspeler door, kies dan clubs als Arsenal, Manchester United of een Barcelona die wel talenten een goede kans geven.

Jammer, maar was ook al verdrongen op het middenveld door Antonucci onder andere. Hij heeft niet meer de ajax opleiding, dat is vooral pech voor hem en geluk voor zijn vervanger. Ladru je mag aan de bak

30 juni 2016 om 20:02

Want een opleiding bij Ajax is een garantie op succes? Ga eens praten met die honderden spelers uit de jeugdopleiding van Ajax die geen seconde in het eerste hebben gespeeld.

30 juni 2016 om 20:48

Eigenlijk is deze reactie weer heel komisch. Dit eigen talent was al verdrongen door een jeugdspeler die Ajax zelf uit het buitenland heeft gehaald. Dan is het echter prima.

30 juni 2016 om 20:56

Nee, maar wel een hele grote kans op succes, sterker nog, ajax heeft bijna de meeste spelers in europa opgeleid, vaak komen afvallers ook prima terecht en topspelers van Ajax idem. Bij andere clubs zijn het er meer, ook op basis van de statistiek dat Ajax, hoog staat in het aantal spelers dat van ons afkomstig is. Daarnaast spelen er bij weinig clubs zoveel jeugdspelers in de basis als bij Ajax, ook een graadmeter voor perspectief.

Een Zeegelaar of Ozbiliz komen bv. keurig op hun pootjes terrecht.

30 juni 2016 om 20:58

Uiteraard, het gaat om kwaliteit, de gehaalde speler is schijnbaar beter want Castillo speelde alleen maar op LB. Mij zie je verder nergens klagen, het is zijn keuze, maar of die echt verstandig is, daar kun je je vraagtekens bij zetten. Kortom de vraag prima of niet, dat speelt niet.

Hoe dan ook voor hem 10 anderen die wel willen slagen bij en voor Ajax en niet alleen voor zichzelf.

30 juni 2016 om 23:30

Je bent trots op kwantiteit, maar een hoop van die kwantiteit komt van spelers die Ajax van andere profclubs weggeplukt heeft, nooit een beduidende kans bij Ajax hebben gehad en vervolgens een rol in de marge spelen bij kleinere Nederlandse of buitenlandse clubs.

Niet voor niets staat de top van het betreffende onderzoek vol zit met clubs die spelen in lager aangeschreven competities. Partizan Belgrado, Dinamo Zagreb, Shaktar Donetsk, Crvena Zvezda en Sparta Praag staan bijvoorbeeld allen in de top 10. Clubs uit een land met een mindere competitie waar men niet bijzonder goed hoeft te zijn om door te breken, uit landen waar spelers al vrij snel vertrekken en clubs die in staat zijn de jeugdopleidingen van de andere clubs in hun land leeg te roven.

En dat is dus frappant, want een speler als Ebecilio wordt beschimpt omdat hij 'met hangende pootjes' terug komt uit Engeland en toen gewoon direct een basisplaats bij Twente wist te pakken (op 18-19 jarige leeftijd). Rekik werd beschimpt terwijl hij op 18-jarige leeftijd op huurbasis in de basis stond bij Psv. Tegelijkertijd wordt er trots gewezen naar hoge kwantiteitscijfers die behaald worden door een waslijst aan spelers, zoals ik in een eerder reactie in dit topic genoemd heb. Dat is verder geen kritiek op de opleiding van, in dit geval, Ajax hoor. Ik bespeur alleen dat men nogal met 2 maten weet te maten in dit soort situaties.

Daarnaast is het zo dat de mindere afvallers van grote clubs uit grote competities vaak nog een heel leuke carrière hebben, maar dan wel op het tweede niveau in hun land. Vooral Engelsen trekken zelden de landsgrenzen over en ondanks dat die spelers heel aardig verdienen en op een leuk niveau spelen, worden ze niet meegeteld.

Ga maar na. Het gemiddelde salaris in de Eredivisie is zo'n 250k. Het gemiddelde salaris in de Championship is, ondanks de koersdaling van de pond, rond de 390k per jaar. In de League One is het salaris zo'n 83,5k salaris en zelfs in de League Two nog 48,4k. In de Nederlandse Jupiler League verdien je zo'n 30k per jaar.

Na een vertrek bij een grote Engelse club kan je altijd nog zeer goed terecht. Kijk maar naar recent vertrokken United talenten als Keane, Thorpe, Wootton en Tunnicliffe. Die spelen allen in de Championship, waar geen enkele club gemiddeld dan 10k toeschouwers had afgelopen seizoen en voor een gemiddeld salaris wat riant boven die van Eredivisiespelers ligt.

Afvallers van topclubs uit de grote competitie komen dus net zo goed keurig op hun pootjes terecht. Toch geldt dat dat hier als 'carriere vergooit hebben' terwijl je het bij een geflopte Ajax speler als erkenning ziet van de goede opleiding.

Zeegelaar lijkt me overigens geen lekker voorbeeld. Na zijn vertrek bij Ajax is hij een heel seizoen totaal niet aan de bak gekomen. 5 wedstrijden op het vierde niveau van Spanje. Hij heeft zich pas enkele jaren na zijn vertrek bij Ajax echt weten te ontwikkelen.

1 juli 2016 om 11:59

Maar hij speelt nu bij Sporting, kortom goed terrecht gekomen, sterker nog, zou hem graag terugzien. Ajax levert ook kwaliteit en niet alleen kwantiteit, al is dat niet voor niets een van de kritiekpunten geweest vanuit Cruijff, wordt verbeterd.

Elia is ook prima voorbeeld of Promes.

Chelsea is imo al jaren en jaren DE club die echt alle jeugd van overal en nergens zoveel mogelijk probeert op te kopen.
En uiteindelijk doen ze er 9 van de 10x gewoon niks mee.
Vind het schandalig hoe hun zoveel weg kopen maar goed, het mag.

Wat een slechte keuze. De kans dat hij bij Chelsea doorbreekt als talent is misschien nog minder dan 10 procent. Dan kan je eerder spreken dat hij nu al voor het salaris gaat.

De enige manier om Nederlandse talenten te beschermen is regelgeving. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat clubs alleen bij amateurclubs mogen scouten en wanneer gescout een soort jeugdcontract krijgen tot hun 18e. Clubs moeten dan onderling transfersommen betalen.

Ik snap wel dat je dan kansen van jeugd ook kan beperken, vandaar ook transfersommen. Wellicht grote oleidingsvergoedingen wanneer de speler het eerste haalt. B.v. Dat ze ipv een paar ton, direct een paar miljoen moeten overmaken afhankelijk van de omzet/budget van de toekomstige club waar de speler terecht komt. Het is moeilijk, maar zoiets moet toch echt komen..

Betekend niet dat clubs niet van spelers af kunnen, maar er moet toch ee nsoort bescherming komen. Want dat grote geld zorgt ervoor dat onze competitie en onze clubs klein blijven en geen kans krijgen om weer aan te sluiten.... Want als je zelfs je jeugd al niet kan beschermen tegen de groten, dan valt het hele businessplan van onze competitie uitelkaar

Formeel zit Groot-Britannie nog steeds in de EU natuurlijk, dus mensen die zich afvragen waarom de Brexit hier geen stokje voor steekt rekenen zich te vroeg rijk. Maar ik vraag me wel af of deze Castillo er zo goed aan doet, want hoe ziet zijn toekomst eruit. Zodra de Britten eruit liggen, geldt dat enkel buitenlandse spelers die in de laatste twee jaar volgens mij in ieder geval 40 procent van het aantal interlands van zijn land moet hebben gespeeld speelgerechtigd zullen zijn voor de Premier League. Dat betekent dat deze jongen veel zal gaan doen in Engeland, maar in ieder geval niet voetballen.

Als de leegloop van goede voetballers van het continent naar Engeland stopt dankzij de stem van de Britten, is de Brexit waarschijnlijk het beste dat het Europese voetbal kon overkomen in ieder geval. Wanneer niet langer het grote geld van de Engelsen bepalend zal zijn is de kans groter dat de beschikbare kwaliteit wordt verdeeld over een grotere hoeveelheid clubs in Europa, want op deze manier gaan goede spelers niet meer naar zaadclubs als pakweg Everton, West Ham of Southampton. Alleen omdat dit soort middenmotors meeprofiteren van de enorme transfergelden in Engeland.

Tikkeltje ironisch trouwens, dat juist de immigrantenstroom en angst voor het verlies van banen de meeste Britten in de armen van het OUT-kamp dreef, terwijl diezelfde mensen jaarlijks een fortuin betaalden voor een seizoenskaart om buitenlandse miljonairs te zien voetballen die naar het eiland zijn gekomen om de Britse voetbaljeugd in de weg te zitten voor een plek in het elftal.

Wie is zijn zaakwaarnemer?

Daar gaat het nl voetbal

Je zal maar uit een arm gezin komen en je vader gaat ineen een ton p.j. verdienen omdat zijn minderjarige zoon talent heeft want zo werkt dat en Ajax kan aan die wensen gewoonweg niet aan voldoen. Is het begrijpelijk, ik denk het wel want je moet verdomd sterk in je schoenen staan om deze grote verleiding te weerstaan.

We kunnen inmiddels een hele stad bevolken met dit soort spelers die uiteindelijk als 'mislukkelingen' terug in de Eredivisie opduiken. De Ebecilio's en Bruma's van deze wereld die eigenlijk twee jaar geleden al op een niveau hadden kunnen zijn waar met name Bruma nu op zit, mits hij de juiste keuzes gemaakt had.

Harde leerschool soms, maar goed het zal wel deze tijd zijn. Tot over 3 of 4 jaar bij een subtopper in de Eredivisie!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren