Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

De gigantische gevolgen van de Brexit voor de voetballerij

Laatste update:

Het Britse volk heeft donderdag gestemd voor een ‘Brexit’, een vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie. Het vertrek uit het verbond heeft niet alleen politieke en economische consequenties, maar ook in de voetballerij zorgt de Brexit voor een aardverschuiving.

/

De twintig clubs uit de Premier League spraken nog voor het referendum uit voorstander te zijn van een langer verblijf in Europa, zo begint Goal. Ten eerste worden spelers die actief zijn op het vasteland, ‘de vrije Europese markt’, duurder voor Engelse clubs. Het Britse betaalmiddel pond wordt namelijk minder waard en Europese spelers zijn lastiger aan te trekken door de Engelse clubs, terwijl Europese clubs juist makkelijker spelers vanuit Engeland naar het vasteland kunnen halen. Kortom: spelers uit de Premier League worden relatief goedkoper.

De clubs uit de Premier League lijken populair te blijven bij buitenlandse investeerders, omdat ze goedkoper worden. Mocht het voor buitenlandse investeerders moeilijker worden om Britse bedrijven te kopen, dan dalen de waardes van die bedrijven.

/

De Brexit heeft ook enorme gevolgen voor de mogelijkheid van Britse clubs om buitenlandse spelers aan te trekken. Vanwege de vier vrijheden (personen, goederen, diensten, kapitaal) mag iedereen met een EU-paspoort zonder beperkingen aan het werk in Groot-Brittannië. Het is maar de vraag of dat door de Brexit zo blijft. In het voor Engeland slechtste geval worden de regels voor spelers van buiten de Europese Unie ook toegepast op de spelers die tot de Europese Unie behoren.

Spelers mogen dan alleen in Groot-Brittannië spelen als ze een bepaald percentage interlands hebben gespeeld. Een talent als Cristiano Ronaldo, die nog geen vedette was toen hij naar Manchester United ging, had dan niet in Engeland mogen spelen. Ook iemand als N’Golo Kanté was dan niet naar Leicester City gekomen. Groot-Brittannië zal in dat geval wel meer kansen moeten geven aan eigen jeugd en dat zou weer goed zijn voor de nationale ploegen uit Groot-Brittannië. Van de huidige spelers in de Premier League voldoet slechts een derde aan de eis van 45 procent van de gespeelde interlands in de laatste twee jaar. Van de Nederlanders zijn dat bijvoorbeeld alleen Daley Blind, Memphis Depay en Georginio Wijnaldum. Voetballers als Daryl Janmaat, Jordy Clasie en Erik Pieters halen het aantal niet.

/

Als de Brexit direct in zou gaan, zouden honderden spelers per direct hun werkvergunning verliezen. De komende tijd zal er echter niets veranderen en zullen er oplossingen gezocht worden om de zaak soepeler te laten verlopen. Er gaat ook het nodige veranderen voor Zuid-Amerikaanse talenten, die via een EU-paspoort van een ouder of grootouder relatief eenvoudig en goedkoop in de Britse competities belanden. Dat zal in de toekomst lastiger worden.

Ook voor jonge spelers heeft de Brexit enorme gevolgen. De FIFA verbiedt internationale transfers van spelers tot achttien jaar, maar de regels gelden niet als spelers binnen de EU verhuizen. Als Groot-Brittannië uit de EU verdwijnt, kunnen jonge Nederlandse toptalenten (en bijvoorbeeld spelers als Cesc Fàbregas en Héctor Bellerín) niet meer naar Engeland verhuizen.

De Brexit is een goede zaak

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Voor het voetbal zo slecht nog niet dus. Laat ze maar wat armer worden daar

24 juni 2016 om 10:13

Zo slecht nog niet? Er is volgens mij net geen enkel voordeel beschreven dat geen tegenargument was.

24 juni 2016 om 10:31

Voor die jonge talenten in Nederland is dat positief nieuws toch? Dat die Engelse niet zomaar spelers kunnen kapen

24 juni 2016 om 10:32

Ofja Nederlandse clubs hehe

24 juni 2016 om 11:30

Voor Vitesse en NAC Breda slecht nieuws

24 juni 2016 om 11:57

Voor Vitesse en NAC alleen maar goed nieuws juist

24 juni 2016 om 15:16

Dat is nog maar afwachten of dat goed nieuws is voor die clubs. De verdragen die zijn gesloten, zijn onder EU wetgeving gesloten en zullen dus opnieuw bekeken moeten worden en waarschijnlijk moeten worden gewijzigd. Als Engelse ploegen minder buitenlanders kunnen halen, betekent dat ook dat ze minder Engelse jongens zullen verhuren (immers, die hebben ze zelf nodig). Daarnaast moeten ze een buiten de EU salaris gaan verdienen en zullen ze dus duurder worden.

24 juni 2016 om 13:44

Het is niet meer dan speculeren en doemdenken wat hierboven gedaan wordt. Ja, ze stappen uit de EU maar welke relatie de UK gaat krijgen met de EU zal pas de komende jaren uitonderhandeld moeten worden. Ik geloof echt niet dat er flinke concessies gedaan gaan worden vanuit beide kampen. Kans is dus groot dat er helemaal niets gaan veranderen voor het voetbal.

24 juni 2016 om 15:07

ik denk dat de UK gewoon onderdeel blijft van de Eea, (european Economic Area) waarbij transport van goederen, personen, diensten en kapitaal ongelimiteerd blijft.

Noorwegen en Ijsland zijn ook geen EU landen maar wel onderdeel van de Eea, en ook die landen hebben geen problemen met export en import van producten van en naar EU lidstaten.

Voor deze landen moet je wel wat extra formuliertjes invullen als je goederen verstuurd en je zal een werkvisum moeten aanvragen maar echt streng is het niet.

Daarbij wat die Britten niet weten blijkbaar is dat ongeveer 70% van alle EU wetten ook geldig zijn in landen die zijn aangesloten bij de Eea. Noorwegen en Ijsland hebben over het algemeen dezelfde wetten betreft arbeidsrecht etc als andere landen in Europa.

persons, goods, services and capital

24 juni 2016 om 15:10

@joost: En waarom geloof je dat niet? De Britse politiek zal waarschijnlijk weinig concessies willen ja, al zullen ze de Brexit stemmers tevreden moeten houden en moeten laten zien dat er daadwerkelijk (grote) dingen zullen veranderen. De EU zal zich in de onderhandelingen echt wel hard opstellen. Die willen natuurlijk laten zien dat de EU verlaten grote gevolgen heeft, vooral om een dergelijk beleid te ontmoedigen bij de overige lidstaten.

@jeron: maar het verschil is dat Noorwegen en Ijsland nooit lidstaten geweest zijn. De EU zal echt wel laten merken dat een afsplitsing gevolgen heeft.

dus kortom dit heeft alleen maar voordelen voor nederland op voetbalgebied

24 juni 2016 om 09:57

Behalve dag het geld uit de premier league nu veel lastiger in de eredivisie terecht komt.

24 juni 2016 om 10:01

Als de talenten nu wat langer blijven is de kans dat je meer goeie spelers hebt om überhaupt te verkopen natuurlijk een stuk groter. Dan speelt iemand als Ake gewoon nog bij Feyenoord.

24 juni 2016 om 10:41

Wie geeft er een n$#k om geld in de competitie? Het gaat er juist om dat we spelers langer vast kunnen houden. Ik juich dit alleen maar toe. De BPL is kwalitatief gewoon slecht en de enige reden waarom Nederlandse spelers daarheen willen is voor de salarissen. In mijn ogen ontbreekt het dankzij die mentaliteit aan ambitie bij de spelers als Wijanldum en Depay.

Een Brexit is heel goed voor het voetbal.

24 juni 2016 om 10:53

In mijn ogen ontbreekt het dankzij die mentaliteit aan ambitie bij de spelers als Wijanldum en Depay

Haha, Wijnaldum en Depay. Een slechter voorbeeld bestaat er niet als je spelers wil vergelijken. Wijnaldum (basis Feyenoord, sterspeler Feyenoord, basis Psv, sterspeler Psv, basis Newcastle) werkt het heel realistisch aan zijn carriere. Doet nooit iets raars en is nooit negatief in het nieuws is de complete tegenpool van Depay die direct handelt alsof hij het voetbal heeft uitgevonden.

24 juni 2016 om 10:54

Tja, je kan de BPL wel slecht vinden maar het is nog altijd de best bekeken competitie ter wereld. De BPL staat ook nog gewoon op plek 3 in de coëfficiëntenlijst, terwijl de Eredivisie gewoon geen enkele rol van betekenis speelt.

Velen zien de BPL als de mooiste en alround gezien zwaarste competitie ter wereld. Dat vooral de topploegen in Spanje het beter doen dan de Engelsen wil natuurlijk niet direct zeggen dat de competitie in zijn geheel 'gewoon slecht is' en het daarom aan mentaliteit en ambitie ontbreekt bij spelers als Wijnaldum en Depay.

Uiteindelijk heeft de Eredivisie de grotere competities keihard nodig om nog een beetje geld te genereren. Als de BPL enigszins wegvalt, wat ik uiteindelijk niet verwacht overigens, dan betekent het dat de Eredivisieclubs het geld alleen nog maar uit Spanje, Frankrijk of Duitsland kunnen krijgen.
Dat zal uiteindelijk de prijzen die we kunnen ontvangen ook kunnen gaan drukken waardoor er minder transfergelden de Eredivisie in vloeien.

Gezien het feit dat de nodige clubs hun hoofd maar net boven water kunnen houden kan dat ook een zeer kwalijk gevolg zijn.

24 juni 2016 om 10:22

Zeg maar gerust gigantische voordelen. Engelse clubs mogen nu geen spelen jonger dan 18 jaar uit NL weghalen. Spelers wegplukken uit jeugdopleidingen is hiermee voorkomen. Heel goed nieuws dus qua voetballerij.

24 juni 2016 om 10:41

@fctwenteynwa:

Niet helemaal waar. Kijk bijvoorbeeld naar de transfers van Wijnaldum en Depay. Die zouden sowieso vorig jaar zijn vertrokken bij Psv. Maar omdat die Engelse clubs nu allemaal bulken van het geld en er op los kunnen kopen, kon PSV er 20 en 34 miljoen voor vangen. Van een Spaanse, Franse, Italiaanse of Duitse club zou PSV vast niet zulke bedragen hebben gekregen.

24 juni 2016 om 10:50

Deze hadden genoeg interlands. Dus was er geen probleem

24 juni 2016 om 10:54

Klopt, maar wat ik wilde zeggen is dat Nederlandse clubs door de rijke, koopzieke Engelse clubs nu meer kunnen vangen voor hun spelers. Dat gold dus al bij Wijnaldum en Depay, maar dat kan ook opgaan voor spelers die niet het vereiste aantal interlands hebben.

24 juni 2016 om 11:37

De pond staat nu een stuk lager dus de Engelse clubs moeten meer uit gaan geven en willen ze dat?

24 juni 2016 om 09:58

Domme Europeanen die nog steeds denken dat de EU een oplossing is. Engeland durft het tenminste aan en NL zou hier een voorbeeld aan moeten nemen maar nee wij moeten weer het braafste van de klas zijn en de EU kas meer spekken dan nodig is.

24 juni 2016 om 10:04

Laten we eerst maar eens afwachten wat dit met de Engelse economie doet voordat we het over onnodig spekken gaan hebben.

24 juni 2016 om 10:06

Als ik dit soort dingen lees, ben ik blij dat we in NL geen referendum invoeren. Ik weet niet of je doorhebt wat voor economische gevolgen dit heeft voor iedereen maar voornamelijke voor GB zelf, maar ik ben echt sprakeloos dat meer dan de helft van de bevolking zo dom is geweest om te denken dat dit echt dingen gaat oplossen. On-ge-loof-lijk.

24 juni 2016 om 10:09

Leuk om te doen alsof dit lef is bambino, maar het is vooral ondoordacht. Denken dat je de banden kunt doorsnijden en dat alles dan plotseling beter gaat. Groot Brittannië heeft geluisterd naar populisme, melancholie en onderbuikgevoel Dat zijn nooit goede raadgevers. Terugwillen naar hoe het vroeger was is altijd een slechte keuze, want dat gebeurt nooit.

24 juni 2016 om 10:16

Populistisch gelul, dat de EU oh zo slecht is. Heb je enig idee hoeveel voordeel op economisch gebied dit geeft? Wij als klein kikkerlandje stellen niks voor, en door deel uit te maken van iets groters kunnen we toch economisch sterk zijn.

24 juni 2016 om 10:19

@bambino:

Engeland durft het aan? Wat durven ze aan, dat ze nu een klap krijgen met hun Economie? Dat er banen zullen verdwijnen juist inplaats van bij komen!

Nederland volgen? Ik hoor graag 1 goed argument...

Nederland leeft van de iimport en Export. Vrije handel voor Europa is het beste wat Nederland is overkomen.
Uit de Eu dan valt heel de Rotterdamse haven in elkaar plus schiphol ook!
Dan gaan die ladingen naar Duitsland en België. Wat dus heel veel banen zal kosten en valt de Economie nog verder terug.

24 juni 2016 om 10:27

niks domme britten wij laten ons de wet voorschrijven door de eu betalen ons scheel aan bvb de zorgverzekering terwijl ze in belgie vele malen minder betalen . dit is maar even een voorbeeld . dat spelers nu minder snel naar engeland gaan is beter voor nl kunnen we hier langer van talenten genieten

24 juni 2016 om 10:37

Wat heeft onze zorgverzekering in godsnaam te maken met de EU? Dit is het probleem met zulke referenda, mensen die totaal geen verstand van zaken hebben die over belangrijke zaken mogen stemmen.

24 juni 2016 om 10:45

Wat een onzin feye88. Kijk naar landen als Noorwegen en Zwitserland, die weten zich ook prima te bedruipen zonder die volledige inmenging van de EU. En ja natuurlijk hebben zij ook bepaalde verdragen met de EU, maar op een manier die veel meer gedoseerd is en waarbij je eigen identiteit en beslisruimte meer gewaarborgd is. Het probleem dat momenteel heerst is dat mensen zich onbegrepen, gepasseerd en vooral niet gehoord voelen. Een uitvloeisel daarvan is dat als die mensen de kans krijgen om wél hun stem te laten horen, ze te rigoureus worden en in dit geval dus kiezen voor een brexit. De EU en de politieke leiders hebben het echter over zichzelf afgeroepen dat dit gebeurd is. Dus willen mensen terug naar vroeger zoals jij stelt? Ik denk het niet. Ze willen dat het anders(!) wordt en zonder deze stap hadden ze die kans nooit gekregen. Maar het lijkt tegenwoordig een trend om tegenstanders van de EU weg te zetten als populistische, xenofobe, racistische hersenlozen. Sorry maar dat vind ik veel te makkelijk. Het zal een les zijn voor de EU-bestuurders: als je niet luistert naar de mensen en ze ongelimiteerd dingen door de strot blijft duwen krijg je het keihard terug in een referendum.

24 juni 2016 om 10:45

Groot brittanie zal economisch gezien achteruit gaan, gigantisch veel banen weg uit londen als de bedrijven besluiten naar bijv frankfurt te gaan. Daarnaast zullen ze nooit even goede economische contracten kunnen als dat je in de eu zit

24 juni 2016 om 10:46

Marc:

Dit is dus een geweldig voorbeeld waarom we blij mogen zijn dat er hier geen Referendum is!

Zorgverzekering heeft 0,0 met Eu te maken! Maar laten we de EU de schuld geven..... De EU zou dit eerder juistrechttrekkend an een verschil.

Plus je zorg verzekering gaat niet naar Europa! Als mijn auto band lek raakt zal dat ook de schuld van de EU zijn?

24 juni 2016 om 10:50

De zorgverzekering word niet door de EU opgelegd pipo. Dat is die geweldige regering van Nederland die dat heeft bedacht. En als je dan toch denkt dat de zorgverzekering zo duur is door de EU, dan ben je helemaal dom om Belgie te noemen. Voor het geval je dit nog niet wist, Belgie hoort ook bij de EU.

24 juni 2016 om 10:53

Precies! Een referendum is wat mij betreft dramatisch in elk opzicht. Waarom zou je het volk laten stemmen over iets waar de, door het volk gekozen afgevaardigden, over zouden moeten beslissen. Mensen die zich laten leiden door populisme ipv mensen die zich kunnen inlezen en een gedegen mening kunnen geven.

24 juni 2016 om 10:57

Ben het volledig met je eens, mensen hebben vaak niet door wat de gevolgen zijn voor het verlaten van de EU. Vooral voor Nederland zal een Nexit waarschijnlijk grote gevolgen hebben, omdat Nederland zo gigantisch veel handelt met andere landen, en dan nog specifieker Europese landen. Ik zeg niet dat de huidige EU perfect is, verre van zelfs, maar eruit stappen zou voor Nederland niet echt gunstig zijn vrees.

24 juni 2016 om 11:09

De EU zal het opdoeken van de zorgverzekering niet zomaar accepteren.

24 juni 2016 om 11:14

Zorgverzekering en EU? Oh oh, als er hier een referendum komt hoop ik dat jij geen stemrecht hebt.

24 juni 2016 om 11:16

Het verschil is dat zij nooit bij de EU hebben gezeten. Beide landen hebben gewoon zelf iets opgebouwd, en dat is erg knap. De britten hebben zolamg geprofiteerd van de EU, en denken nu ineens zonder te kunnen. Dat valt denk ik vies tegen.

24 juni 2016 om 11:16

Tsja, Noorwegen en Zwitserland zijn dan ook landen die totaal anders zijn ingericht dan Nederland. Noorwegen is van zichzelf al heel welvarend door alle olie die ze hebben. Noorwegen heeft alles dat ze met de olie hebben verdient in een spaarpot gestopt. Daardoor is het land een van de meest welvarende landen die er bestaat. Daarbij wonen er heel weinig mensen wat alles ook nog makkelijker te behappen maakt. Nederland heeft bijvoorbeeld als het gas dat ze hebben meteen verkocht en het geld meteen geïnvesteerd. Wij hebben verder ook vrij weinig om te verkopen, behalve te acteren als importland.

Zwitserland is, doordat ze volkomen zijn ingesloten in de bergen, ook meer afgesloten van de buitenwereld. Die mondiale problemen heb je daar een stuk minder waardoor ze in Zwiterland ook niet zoveel profijt hebben van een EU dan bijvoorbeeld Nederland. Het zijn allemaal gevallen op zich.

"sorry maar dat vind ik veel te makkelijk. Het zal een les zijn voor de EU-bestuurders: als je niet luistert naar de mensen en ze ongelimiteerd dingen door de strot blijft duwen krijg je het keihard terug in een referendum.
Lees meer op www.voetbalzone.nl"

Wat wil je horen dan?

24 juni 2016 om 11:33

Zitten Amerika China in de eu nee Zwitserland nee er zijn zoveel voorbeelden waar het gewoon goed gaat zonder dictatoren van een continent. Op de korte termijn zal het hard aan komen op de lange termijn een zege. Handel is en blijft er toch wel. De Eu was opgericht voor ja vrije handel maar ook voor het welvarender maken van landen als Griekenland en het oost blok, miljarden pompen en er 0% vooruitgang in zien.
Door de vrije handel stijgt ook criminaliteit en illegale immigratie.
We moeten onze conclusies trekken en dat is dat de EU mislukt is. In mijn ogen is de EU een grotere versie van de FiFa. Het Zelfde geldt voor Trump, de mensen willen verandering en de uitspraken zal die grotendeels niet kunnen waarmaken.

24 juni 2016 om 11:38

Vergelijk je economische grootmachten als de VS en China nu met Nederland? Iedereen heeft de VS en China nodig. Ondanks dat we zelf misschien denken van wel, zijn wij niet echt 'nodig' in de wereldeconomie.

24 juni 2016 om 11:52

@TimMatavz

Zoveel voordeel dat wij enkel zwakker zijn geworden de laatste jaren economisch gezien toch?

24 juni 2016 om 11:52

En wat heeft de EU met onze zorgverzekering te maken?

24 juni 2016 om 11:58

@Thijs

Dus dan maar verder gaan met een gefaald project? De Euro en de EU is allang gefaald. Je kan dus of nu de klappen vangen of gezamelijk wanneer de EU gezamelijk gaat vallen en je bent toch bizar naïve als je dat niet aan ziet komen.

24 juni 2016 om 12:20

Marco: Ja want een VS en Chiana hebben een veel groeter wereld economie dan Nederland........

Die hebben alleen al een eigen economie en achterban waar je van kan dromen!
Daar komt bij dat dit Eu model juist op basis van een VS en China. Iedere staat daar heeft zijn eigen recht gang maar wel 1 belang endat is het totale land. Er word vrij gehandeld tussen de statenen vrij vervoer.

Handel zaler blijven ja, alleen ze vermijden dan Nederland. Waarom veel papier werk en extra kosten accepteren via Nederland als je het net zo goed via de overige landen kan doen.

Als het Oostblok wevarende word betekend dit meer inkomsten voor het Westen ook omdar er meer handel mee egdreven kan worden. Bij Polen bijv is dit al het geval nu.

Maar juist de mensen die nu het hardst roepen er uit er uit, zullen dan de klappen het meest voelen. Een Multinational pakt zo heel zijn zooitje in Amsterdam in en zet het wel in Munchen neer. Maar de banen hier zijnw eg.

Een importeur uit Duitsland (waar Nederland van leeft handel met Duistland) gaat dan wel via Antwerpen, Le avre en Hamburg. Boten komen daar net zo vaak en snel. Dag banen en inkomens.

Mense reageren alleen met onderbuik gevoelens om uit de EU te gaan.

24 juni 2016 om 12:23

@ Thijsssl

Ik wordt zo moe van dat commerciele gelul op dit continent dat je het beter als Economische Unie kan beschrijven. Misschien is dat juist hetgeen waar mensen overal in Europa zich tegen afkeren dat het alleen maar om geld geld geld draait. Je bent geen mens meer, maar een bron van inkomsten. Zouden de politiek niet eens moeten kijken naar wat mensen nu gelukkig maakt ipv dat altijd te koppelen met koude knaken?

Ook de paniekpolitiek die heerst ben ik flauw van. Een Brexit kost ons zoveel miljard, meteen weer een prijskaartje aan hangen. Terwijl nog helemaal niet duidelijk is wat gaat gebeuren maar iedereen schijnt het wel te weten. Hetzelfde geldt voor het voetbal, zie de kop hierboven; De Gigantische Gevolgen..... etc. Dat weten we nog helemaal niet, misschien gaan ze in Engeland wat regels wijzigen om het praktisch te houden of betaald de rijke Arabier gewoon de rekening.

Ik ben in regel helemaal niet tegen de EU, maar ik snap wel dat sommigen er een beetje een sik van krijgen op deze manier....

24 juni 2016 om 12:33

Harec,

Ik zal jeuit de droom helpen.

Heel de wereld draait om geld! Zonder hadden we hier geen welvaart, zonder zouden ook al die mensen niet hierheen trekken.

Zonder hadden wij het hier niet zo goed. Al vinden veel van niet, maar zijnmaar weinig landen waar je het beter zal hebben!

Het is wel duidelijkw at er gaat gebeurenw ant datis Economie! Het is voor veel mensen alleen niet duidelijk die zich niet in de economie verdiepen.

en alleen met ee onderbuik gevoel roepen de EU is ruk want het is gewoon zo.

24 juni 2016 om 12:55

Eruit stappen is misschien een oplossing voor de korte termijn om die mensen die eruit wilden nu denken dat alles anders gaat worden. Totdat ze inzien dat de economie zo'n klap krijgt en er meer nadelen dan voordelen aanzitten komen ze vast weer op hangt pootjes terug om in de EU te komen. Ze moeten nu ook weer een handelsverdrag gaan onderhandelen met de EU zou toch mooi zijn als al de EU landen daar met een referendum nee op geeft.

24 juni 2016 om 13:00

Jizzzy, je noemt met Noorwegen en Zwitserland ook twee landen die zichzelf kunnen bedruipen. Noorwegen heeft een van de grootste olievoorraden ter wereld en heeft financieel gezien de EU totaal niet nodig. Zwitserland heeft vorig jaar een kleine verandering doorgevoerd door de Zwitserse Frank los te koppelen van de Euro, gevolg hiervan was een flinke economische krimp door een vlucht van kapitaal en toerisme. Ook de export werd duurder voor omringende landen, laat dit nou net hét belangrijkste voor NL zijn. NL is veel te klein om iets voor te stellen, door de EU kan NL zich concurrerend opstellen en is de economie redelijk. Haal je dit weg dan val je als land zijnde in een heel diep gat, met veel hogere werkloosheid en een grote economische krimp. Als je dit wilt dan snap je er volgens mij echt niks van.

24 juni 2016 om 13:33

"ze moeten nu ook weer een handelsverdrag gaan onderhandelen met de Eu"

Niet alleen met de EU, maar met alle landen moet er een nieuw verdrag komen. En denken we nu echt dat de VS, China en andere grootmachten veel moeite gaan doen om met ons tot een akkoord te komen terwijl de EU als handelspartner veel meer voor de hand ligt?

En daarnaast zag ik hier iemand stellen dat de VS het ook prima kan zonder de "dictatuur" van Brussel, maar daar hebben ze de "dictatuur" van Washington wat wezenlijk niet zo gek anders is. En mensen die de EU de schuld geven van de zorgverzekering in Nederland zouden er goed aan doen om zich iets meer te verdiepen in de EU alvorens voor een Nexit te zijn. De Nederlandse economie is niet opgewassen om zelfstandig en solitair door het leven te gaan, ik lees nog wel eens mensen die vermelden dat het voor de EU en de Euro ook prima ging (al is de economie sindsdien aanzienlijk gegroeid) maar de wereld is nu eenmaal veranderd en we leven niet meer in een wereld zonder de EU en de Euro. Nu zouden we na een Nexit moeten concurreren met deze unie en zou onze valuta nooit zo sterk en stabiel kunnen worden als voor de monetaire unie. En met de gulden was alles goedkoper? Ik verdiende ook een paar gulden per uur minder dan nu....

24 juni 2016 om 13:34

Je doet net of enkel achterlijke mensen voor een vertrek hebben gestemd. Het probleem is dat de media gematigd eenzijdig bericht over de discussie. Als je verder kijkt dan je neus lang is kom je uit bij wel afgewogen gedegen argumenten die de vloer aanvegen met de rancune van bijvoorbeeld een Verhofstadt. Ik raad je aan om bijvoorbeeld eens te zoeken naar "eu Debate - Oxford Union. Daniel Hannan Mep". Dan is het opeens een stuk duidelijker waarom Groot-Brittanië gebaat is bij een Artikel 50 VEU-procedure.

24 juni 2016 om 13:44

En toch heeft het brexitkamp nu ineens geen haast meer om artikel 50 in werking te stellen terwijl Brussel daar zo snel mogelijk mee wil starten. Ze zien zelf ook wel in dat een brexit niet zo handig is maar machtspolitiek heeft een overhand gehad tijdens de campagne.

24 juni 2016 om 13:49

Ja, want de Zwitsers hebben het zo slecht? Hoe toch op. Niet in de EU zitten betekent alleen dat er geen standaard afspraken gelden maar dat je die los moet aangaan. Wedden dat de nieuwe onderhandelingen tussen de EU en de UK voor beide voordelig zullen zijn? Die hebben elkaar keihard nodig. De Britten hebben nu alleen de positie om bij beslissingen vanuit de niet aangestuurde Brusselse leiding te beslissen om mee te gaan of niet. In de praktijk levert dat veel voordelen op, en zullen ze op onderdelen misschien ook wat inleveren. Per saldo veranderd er niets. Trap toch niet in al die doemscenario's die er geschetst werder, die waren er alleen om het stemgedrag te beïnvloeden.

24 juni 2016 om 14:06

Ga eerst ff kijken wat het noorwegen en zwitserland kost om geen onderdeel van de eu te zijn, maar wel een handelspartner. Ze besparen niets tov landen die wel lid zijn, maar hebben geen inspraak op regelgeving van de eu.
On, het voetbal zal er weinig onder lijden. Geld zal er altijd genoeg zijn en de goefe spelets gaan toch wel.

24 juni 2016 om 14:16

@ Capis

Hoezo kan je niet meer handelen met eu landen zonder erin te zitten?
Je moet alleen nieuwe handelsverdragen opstellen, op de korte termijn is dit slecht maar op de lange termijn niet.
De Eu wilt een federale europese staat zoals de VS alleen vergeten ze dat er in europa zoveel verschillende culturen en politieke stromingen zijn dat dit nooit kan. Je kan niet iets door de strot duwen bij de bevolking terwijl een groot deel van Europa zo erg tegen is. We gaan op deze manier ook de kant op van het corrupte Amerika waar de gene met het meeste geld(de grootste lobby), de meeste invloed heeft. Je ziet het met Ttip waarbij de onderhandelingen geheim zijn en ze alles doen in het belang van de multinationals en niks in belang van de burgers.

24 juni 2016 om 14:18

Capis, welke droom denk je dat ik heb? Heb ik dan toch "achterlijk" in mn avatar staan? Het wordt tijd voor minder economen en meer medemenselijkheid. Als we die economen van jouw aan de macht laten komt er geen voedselpakket meer over....

24 juni 2016 om 16:37

Ja, zonder EU hadden wij natuurlijk totaal geen last gehad van de crisis en waren we nu allemaal miljonair.

25 juni 2016 om 12:50

Film heb ik ook gezien...erg interesaant en zeker gezien t feit dat hijzelf lid is van dit parlement.

24 juni 2016 om 10:05

Pas maar op hoor, er zijn meer domme onwetende mensen die puur stemmen op de persoon die het leukste/ grappigste of meest overtuigende is (ongeacht of de waarheid wordt gesproken). Die clown Wilders zal nu ook wel flink gaan schermen met deze Brexit. Zulke politieke onderwerpen zijn voor heel veel mensen (inclusief voor mij) veel te complex om helemaal te bevatten.

Straks gaan we ook roepen 'nederland moet uit Europa en de gulden moet terug, want dan wordt het beter'. En die uitspraak is nergens op gebaseerd en hoogstwaarschijnlijk simpelweg niet waar. Maar veel mensen geloven je als je beloofd dat het beter gaat worden :s. Die boeren in Engeland (die nu verschrikkelijk veel subsidie krijgen) en de handelaren (die straks extra importkosten hebben) zullen nog wel terugkomen op die uitspraak. Echt niet slim dit.

24 juni 2016 om 10:26

Waarom is die uitspraak nergens op gebaseer en hoogstwaarschijnlijk niet waar? Heb je redenen om dat te zeggen?

Volgens mij spreek je jezelf een beetje tegen want eerst zeg je dat de domme mensen puur stemmen op de meest 'overtuigende persoon' en later zeg je dat 'zulke politieke onderwerpen voor veel mensen te complex zijn'. Of begrijp ik je verkeerd?

Het is ergens toch logisch dat als je niet weet of je voor of tegen moet stemmen dat dan de meest overtuigende persoon je overhaalt om ergens op te stemmen? Of ben je dan zwak of wispelturig of dom ofzo?

24 juni 2016 om 10:46

In mijn optiek te dom, dit zal nooit goed zijn voor het land zelf. De beurs in Nederland is op dit moment zo'n 8% gedaald. In EEN dag.

En dan is in dit geval alleen Engeland uit de Eu.

Stel je voor dat Nederland hier voor kiest (gaat toch niet gebeuren want daar steekt de regering wel een stokje voor). Dan kan het zomaar gebeuren dat we in een week 20-30% van onze waarde verliezen. Laat staan de gevolgen van deze krimp. Op de korte termijn dodelijk en op de lange termijn te wispelturig en riskant.

Westend heeft zeker gelijk dat mensen gewoon te kortzichtig zijn in de meeste situaties en een te laag niveau hebben om dit soort onderwerpen niet begrijpen.

Ik hoop dat wij in Nederland slimmer zijn en dit nooit zal gebeuren.

24 juni 2016 om 11:01

Nee, niet dom, zwak of wispelturig. Het is gewoon heel veelomvattend en niet altijd in geld uit te drukken. Want je betaald natuurlijk fors voor een lidmaatschap (zo'n 4 miljard), maar dat is natuurlijk niet alles.

Veiligheid en stabiliteit (bijvoorbeeld een Europa tegenover Rusland)
Grensoverschrijdende problemen (bijvoorbeeld vluchtelingen of klimaatverandering)
Subsidie voor arme delen (zoals boeren in Frankrijk, Spanje maar ook Friesland)
Praktische voordelen (vrij reizen, studeren, werken, wonen in Europa)
Vrije handel (waardoor je voor grote mondiale bedrijven ook aantrekkelijker bent)

Mensen als Wilders pakken een probleem op (vluchtelingen) en verwijten dan Europa van alles. Maar het feit blijft dat er een probleem is in de wereld. En Nederland is te klein om dat zelf op te lossen. Dan krijg je mensen die in paniek aan de grens staan die je 'terug' stuurt (naar nergens, want ze kunnen nergens heen behalve de illegaliteit).

24 juni 2016 om 11:33

Tussen 'in paniek aan de grens staan' en 'economische vluchteling zit een heel groot verschil.

Ik snap de punten die jij aanhaalt en dat zijn natuurlijk voordelen van een samenwerking als de eu, maar daartegenover kan je natuurlijk ook weer nadelen zetten.
Voor de ene persoon pakt zo'n samenwerking en de voordelen goed uit maar voor de ander niet. Zo krijg je verschil tussen bijvoorbeeld beroepsgroepen (bijvoorbeeld verschil tussen mensen 'in de top' en mensen 'op de vloer' binnen Nederland.

24 juni 2016 om 11:42

Ach, in feite zoekt een economische vluchteling ook maar zijn geluk. Iemand die kansarm in een sloppenwijk woont is in feite ook in paniek. Daarbij zijn er in de Rotterdamse haven voldoende vacatures voor beroepen die veel Nederlanders gewoon niet willen hebben. 'op de vloer' zijn zat banen te vinden. Ik zit in de Rotterdamse haven en het is moeilijk om mechanische/ elektrische monteurs te vinden. Laat staan industriele schoonmakers. Iemand moet het doen he

Maar laten we de discussie maar op het voetbal houden. Op deze manier verspillen we heel veel tekst zonder dat we er veel wijzer van worden omdat we het allebei niet helemaal weten

24 juni 2016 om 12:57

De EU in zijn oorspronkelijke opzet ben ik vooral voor m.b.t. handelsovereenkomsten, echter ben ik het niet eens met het feit dat Brussel dicteert en de rest van de EU dit blindelings overneemt. De zelfstandigheid van alle naties komt te vervallen en worden beslissingen genomen en doorgedrukt door personen die ver van ons bed staan zoals een Tusk die een dikke vinger in de pap heeft, is maar 1 van de vele voorbeelden. Ik zeg vooral samenwerken, echter niet ten koste van je eigen soevereiniteit. Zie wat er gebeurt is met bijv. Griekenland. De Eu bepaalt wat daar gebeurt en moet het volk het slikken terwijl het de beleidsbepalers zijn die voor hun situatie heeft gezorgd. Zie IJsland dat failliet verklaard was en de bemoeienissen van de EU hebben geweigerd. IJsland maakt het nu beter dan de gemiddelde EU lid, maar horen we hier niets van. De EU is goed voor de zaken van de groot verdieners, echter merkt de gemiddelde verdiener hier niets van.

Ontopic: als het betekent dat de voetballerij naar de klote gaat door onafhankelijk te zijn vind ik dit een kleine offer. Vrijheid heeft meer waarde en brengt het meer verantwoordelijkheid voor de individu. Hoop dat Ned ook voor een referendum zal kiezen en hoop ik dat we een Brexit kunnen nabootsen. Exit lijkt mij geen reden om niet samen te kunnen werken

24 juni 2016 om 13:34

Tussen 'in paniek aan de grens staan' en 'economische vluchteling zit een heel groot verschil.

Ik snap de punten die jij aanhaalt en dat zijn natuurlijk voordelen van een samenwerking als de eu, maar daartegenover kan je natuurlijk ook weer nadelen zetten.
Voor de ene persoon pakt zo'n samenwerking en de voordelen goed uit maar voor de ander niet. Zo krijg je verschil tussen bijvoorbeeld beroepsgroepen (bijvoorbeeld verschil tussen mensen 'in de top' en mensen 'op de vloer' binnen Nederland.

Edit: foutje. Dubbele post

24 juni 2016 om 13:59

@westend
Misschien dat er in Rotterdam en/of de randstad genoeg werk is. Maar de rest van Nederland heeft een redelijk hoge werkloosheid. Die banen op de vloer worden wel degelijk 'geambieerd' door de mensen hier maar worden vaak of steeds vaker ingevuld door mensen uit Oost-Europa.

We dwalen inderdaad af van het voetbalpad. We weten het allebei eigenlijk wel, denk ik, alleen is jouw situatie anders dan die van mij.

We hebben allebei geen gelijk maar ook geen ongelijk.

24 juni 2016 om 10:43

In Engeland hebben ze niks met die dictators uit Brussel.
Wat zijn wij opgeschoten met de EU, behalve vaste donateur?
Meer werkloosheid, armer en minder zelf te bepalen.
Nou, tel uit je winst. Samenwerken, jazeker, model Eeg,
de schuldenlast van (Zuid)-Europa overnemen; nee.
Kom maar op met het Nexit referendum. Zal ze doen bibberen,
al die Eurofielen, met hun liefde voor de multinationals....

24 juni 2016 om 10:51

Nederland is een exportland. (30% van het totale Bbp)

Als wij uit de EU stappen en dus weer een eigen munt krijgen, zal de waarde van deze munt al snel met 10% stijgen aangezien Nederland een groot overschot heeft op de handelsbalans.
Dit betekend dat wij veel duurder worden dus ook minder aantrekkelijk om mee te handelen. Al in het eerste jaar zou de Nederlandse export al met 25% kunnen krimpen.

Kortom, EEN Ramp.

24 juni 2016 om 10:56

Dan vetrekken al die multinationals toch lekker. Nog meer leegstaande kantoorgebouwen in Amsterdam, nog meer werkloosheid. Top idee, ik neem aan dat jij dan afziet van een WW uitkering om het land economisch te ondersteunen.

24 juni 2016 om 10:57

Armer en minder te besteden.. Dit zal goed komen door uit de EU te gaan?

Dit heeft met de wereld Economie te maken. Als wij uit de EU stappend an zal je pas echt armer zijn. Onze munt zal minder waard worden. Rotterdam (haven) en Schiphol zullen heel, heel, heel veel verliezen ten opzichten van België, Duitsland en Frankrijk.

De financiele wereld in Amsterdam net zo. Dit gaat weet ik hoe veel banen kosten. Die dus allemaal ee nuitkering moeten krijgen. Wat dus ook weer heel veel geld zal gaan kosten.

De schulde last van Zuid Europa, maar ook de handel van Zuid Europa. Nederland leeft van de import en export!

Die zelfde multinationals zorgen wel voor jou en mijn baan en van duizende anderen!

24 juni 2016 om 11:07

Veiligheid en stabiliteit, een Europa tegenover Rusland. Wat wil je als Nederland beginnen tegen Rusland? We stellen niks voor en zijn veel te klein in dat opzicht.

Waar haal je die werkloosheid vandaan? Heel de wereld zit in een financiële crisis. Het is raar om Europa dat te verwijten. Met de EU heb je in ieder geval nog een vrije handelsstaat (zeker voor import en export nogal belangrijk). Haal je de EU weg, lopen ook al die mondiale bedrijven weg. Leuk dat je zegt sarcastisch roept 'met hun liefde voor multinationals' in hetzelfde verhaal waarin je klaagt over werkloosheid. Juist in de haven van Rotterdam (met alle grote multinationals en containerterminals) is de werkgelegenheid sky high en staan vacatures lang open.

Schuldenlast Zuid Europa overnemen doen we ook helemaal niet. We geven met Europa alleen subsidie aan arme delen. Wat wil je dan? Dat boeren in Zuid Spanje dood gaan van de honger? Moeten we onze handen er vanaf halen en ze laten stikken? En dan gaan we met Het Glazen Huis tijdens de kerst zeker weer doneren voor al die arme mensen :s.

24 juni 2016 om 12:06

Wij betalen maar krijgen ook geld terug. Zouden de Britten weten dat de achterstandswijken in Noord-Ierland en Schotland door geld van de EU opgeknapt worden? Zouden de Britten die 100 miljoen voor de verbouwing van het centrum van Birmingham terug willen betalen?

24 juni 2016 om 12:11

Kohaku, dat is ook weer een beetje simpel natuurlijk. Want met het geld dat ze 'besparen' door Europa niet te hoeven betalen kunnen ze natuurlijk in die achterstandswijken investeren. Dat is aan het land zelf natuurlijk .

24 juni 2016 om 12:11

@westend

Lol veiligheid tegenover Rusland? Dat Rusland dat omringt is door meer dan 300 militaire basissen van Westerse komaf? Die moeten eerder bang zijn dat wij hun niet aanvallen en dat is al jaren zo.

Daarbij is de financiële crisis altijd en dus ook nu weer in de Westerse circuit ontstaan.

En je laatste alinea lol hoe denk je dat die problemen zijn ontstaan? Hoe krijgt de politiek je zover om te geloven dat dit soort dingen niet voorzien waren na de beslissingen die zij zelf namen? Dat jij je nu geroepen voelt om gehoor te geven aan die problemen is ook precies wat de bedoeling was en het lastige is ik geef je hier geen ongelijk in, hulp bieden moet maar de EU hiervoor bedanken? Lol.

24 juni 2016 om 13:44

Was het een ramp om in de EEG te zijn i.p.v. de Eu?
Samenwerken met open grenzen en een Europese munt: ja.
Je laten dicteren door een arrogante, zelfverrijkende elite uit
Brussel: nee. De afgelopen financiële crisis is onstaan vanuit
de hebzucht van dezelfde soort personen. De rekening neergelegd
bij de belastingbetaler. Dus heeft niks met export of import te maken.
Voor de EU dreven we ook handel met iedereen, nu nog, dus feitelijk
is er op dat vlak niets veranderd. Maar de huidige EU zal moeten
veranderen, en dat wil men nu juist niet. Nog meer de Verhofstadjes,
Van Baakels en Pechtoldjes zeker. Als ik 1 voorbij zie komen krijg
ik al spontaan braakneigingen. Nee, de huidige EU kan me gestolen
worden. En gelukkig delen de meeste Britten dat standpunt.
Dus, eerlijk stemmen en je neerleggen bij de meerderheid!

24 juni 2016 om 19:52

De Financiele crisis is ontstaan door de hebzucht van Amerikaanse, en bij uitbreiding Europese, banken. Waaronder ook de Nederlandse en Belgische banken. Het is mij zeer onduidelijk wat de Europese unie hiermee te maken heeft.

24 juni 2016 om 23:35

Hoe dan ook hebben de beleidsbepalers in Brussel en vanuit
de nationale politiek niets nagelaten om de eigen naties in
tweeën te delen. Jong tegen oud, rijk tegenover arm, gezond
of ziek, nergens is daadwerkelijk eenheid gepropageerd.
En zoals zo vaak, wat je zaait zul je oogsten. Van daaruit
hebben b.v. een Wilders en Le Pen een grote, ontevreden
achterban verzameld. Kijk eens naar de samenstelling van
onze Tweede Kamer. Een gemêleerd gezelschap, afspiegeling
van de bevolking? De vraag stellen is hem beantwoorden. Geldt
ook voor het EP. Misschien, voordat een bakker in de Tweede
Kamer als een achtste wereldwonder wordt bekeken, eens
gaan kijken of er ook nog iemand is die de noden en behoeften
van de doorsnee Nederlander begrijpt. Dat zou al een heel
grote winst zijn. De reacties van politici op de Brexit uitslag
wekken ook al niet de indruk dat er iets van die boodschap is
aangekomen. De een wil een EU met nog meer zeggenschap,
een ander juist andersom. De EU in de huidige vorm is niet
meer levensvatbaar. Maar dat was al zo sinds de toetreding
van de wankele Zuidelijke lidstaten en de louche Oostbloklanden.
Niet 2 maar meerdere geloven op 1 kussen. Gegarandeerd dat
daar gedonder van komt. Succes ermee!

24 juni 2016 om 11:56

Of ze dom zijn vanwege deze keuze laat ik in het midden. Er is door Brussel en de regeringen van de EU landen ook veel angst gezaaid voorafgaande aan dit referendum. Een EU land zou niet kunnen overleven zonder de eenheid. Dit is natuurlijk grote bullshit. Het is voor het bedrijfsleven en de grote multinationals juist nadelig vanwege de EU handelsverdragen. Landen als Zwitserland, Noorwegen of Japan zitten niet in zulke constructies en hun valuta en economien behoren tot de sterkste en stabielste van de wereld. Misschien dat ze in Brussel hun verstand terug krijgen en aan ons, de Europese burgers, gaan denken.

24 juni 2016 om 19:48

Dat Zwitserland er niet bij zit heeft natuurlijk grotendeels te maken met zijn banken en het bankgeheim waar zo krampachtig aan werd vastgehouden. En de Noorse kroon lijkt anders toch niet zo sterk als iedereen dacht, nu de olieprijs laag staat. Maar vooral Noorwegen heeft een fantastisch bestuursorgaan, waarin tenminste vooruit wordt gedacht. Groot Brittannië komt onder het bestuur van die clown van een Farage of Boris Johnson. Populisten pur sang. Na deze uitslag ben ik bang dat zelfs Trump kan winnen.

Voor de normalisering van het voetbal lijkt mij dit in eerste instantie goed. De competitie waar het meeste geld in rond gaat word het op deze manier bemoeilijkt om de spelers te halen die ze willen. Ik zie dit als een positief item voor het voetbal.

Mooi dan kunnen die Engelse topclubs dus ook niet meer de Nederlandse clubs van hun talenten beroven.

24 juni 2016 om 10:36

Precies dit!

Nadeel is dat Engeland dan minder snel een portemonnee gaan trekken..

Ben echt heel benieuwd hoe zij de afspraken gaan maken.

Ps. Technisch gezien mag dan Engeland toch niet deelnemen aan de EK toch?

24 juni 2016 om 10:38

Jawel, ze blijven lid van de Uefa, Rusland is ook geen EU lid

24 juni 2016 om 10:39

Beetje selectieve verontwaardiging vind ik dat altijd. Onze topclubs doen exact hetzelfde. Beroven ook de toptalenten weg van kleinere clubs, zowel in binnen als in buitenland.

Prima, Hopelijk positief voor de ontwikkeling van andere Europese competities. De premier Leaque is veel te groot, met veel te veel geld.

In het ergste geval worden de scheve verhoudingen tussen PL en de rest weer wat gelijk getrokken. Verder staat dit artikel vol met ongefundeerde bangmakerij, het kan zo op de website van de NOS.

Top! Alleen maar gunstig voor ons

24 juni 2016 om 12:08

Niet enkel gunstig, je komt als club moeilijker van je spelers af als ze geen international zijn. De Engelse clubs hebben daar dan geen interesse meer in.

Brexit kan niet direct ingaan het gaat minimaal 2 jaar duren. Een beetje jammer dat ze uit de EU willen maar het is wel te begrijpen. Er kwamen veel te veel mensen naar Engeland en het heeft er voor gezorgd dat er geen huisen meer zijn en ook heel erg moeilijk om een baan te vinden. Niet heel Engeland eigenlijk mainly Londen.

24 juni 2016 om 09:56

en laat nou net de inwoners van london massaal tegen de brexit hebben gestemd...

24 juni 2016 om 11:05

De Britse overheid geeft graag geld uit aan hun grote steden. Het was juist de EU die investeerde in de andere gebieden van Groot Brittannië.

24 juni 2016 om 10:00

Maar wat ik begrepen heb waren ze in Londen over het algemeen tegen een brexit (zo'n 60%)?

Als het nog 2 jaar duurt dan denk ik dat de komende 2 jaar de Engelse clubs flink inkopen gaat doen in de rest van Europa. Dit zal de prijzen wel flink op gaan drijven dan. Goed voor de rest van voetballend Europa.

24 juni 2016 om 10:01

Toch apart dat de inwoners van Londen op 'remain' hebben gestemd, terwijl de omgeving om hun heen allemaal op 'leave' stemden.

24 juni 2016 om 10:12

Klopt omdat de mensen in Londen allemaal buitenlanders zijn hahah, alle Engelse die buiten Londen wonen hebben gestemt om eruit te gaan.

24 juni 2016 om 10:43

Dit komt omdat het scholingniveau in de steden stukken hoger ligt

24 juni 2016 om 10:47

De hele financiele sector zal verdwijnen als de banken dat besluiten. Duizenden en duizenden banen weg, ik kan dus goed begrijpen dat ze niet de eu willen verlaten

24 juni 2016 om 10:48

Niet zo gek eigenlijk. Als je weet dat 80% van het GDP van Groot-Britannie leunt op de service industrie. De bankenwereld (london banking capital of Europe) draagt daar enorm aan bij. Die oude industriële industrieën, fabrieken en boederijen etc. zijn bijna allemaal vervangen in de jaren 50, maar er zijn er nog wat in het noorden. Die mensen stemmen dan ook voor een brexit.
Ze komen zichzelf nog wel tegen door deze brexit. Zal me niks verbazen als veel banken nu naar bijvoorbeeld Frankfurt verhuizen. Niet het probleem van Nederland.
De Pond zal enorm gaan instorten, wat het voor het continent interessant maakt om daar spelers te halen.

24 juni 2016 om 10:06

@ramos, een baanvinden zal alleen maar moeilijker worden!

Londen heeft juist voor gestemd, want het is het handels centrum van Engeland. Daar gaan ze dit besluit juist het hardst voelen. Dat er geen huizen zijn heeft helemaal niks met de EU te maken.

Londen is gewoon overbevolkt, als iedere grote wereld stad! Van Shanghai tot NY tot Kaapstad.

24 juni 2016 om 10:10

@capis

Klopt niet, toen ik hier pas kwam wonen was het leven hier gewoon normaal. Maar mensen begonnen in grote nummers hier heen te komen uit roemenie enz. Die mensen wonen met 4/5 man in 1 kamer hebben ze geen problemen mee en ze betalen allemaal mee voor de huur. Het is helemaal gek geworden hier.

24 juni 2016 om 10:27

Beetje hypocriet, toen jij er ging wonen mocht dat dus wel (van je zelf) maar die roemenen ho maar. Feit is dat jij, maar ook de engelsen, Pakistanen en Indiërs dragen bij aan de overbevolking van London. De groep uit de EU is verwaarloosbaar klein.

24 juni 2016 om 10:33

@abbert

Ik zeg helemaal nergens dat ik het niet goed vind dat ze hier komen wonen. Het maakt mij niks uit, ik bedoel dat ik de Engelse bevolking wel begrijp wanneer er dus buitenlanders zoals ik komen en het overbevolkt wordt. En ik woon trouwens niet met 10 andere in een huis..

Met andere woorden: als de Brexituitpakt zoals hier wordt gesuggereerd is het een zegen voor het voetbal.
1 - Jonge talenten kunnen niet meer lukraak worden weggekaapt door het grote geld.
2 - De Engelse clubs kunnen niet meer bosjes net-niet spelers voor het eigen verdienmodel aan de haak slaan. Geldt uiteraard ook voor al die jeugdspelers die nooit doorbreken in het 1e maar wel als cash cow worden gebruikt.
3 - Er komt dus weer ruimte voor het opleiden van Engels talent met alle gevolgen van dien voor het nationale elftal.
4 - De overige competities kunnen van het bovenstaande profiteren.

24 juni 2016 om 10:15

Daarnaast zou ik in september wedstrijdje voetbalgaan kijken in Londen. naast een goedkopere overnachting is ook mijn kaartje 10% goedkoper geworden:-)

24 juni 2016 om 10:35

Met andere woorden Bayern Barca Atletico en Real blijven de beste clubs van de wereld. De Engelse competitie word vergelijkbaar met de nederlandse competitie. Tenzij een rijke buitenlander een club koopt in Engeland en zijn geld daar uit geeft aan spelers

Het feit dat dit op de ochtend na de bekendmaking van Brexit geplaatst wordt, geeft volgens mij alleen maar aan dat er niet lang over is nagedacht. Erg suggestief allemaal. Natuurlijk is het niet allemaal onzin, maar er staat (zoals een reageerder boven mij al aangeeft) een hoop bangmakerij in.

24 juni 2016 om 10:02

Ik word er niet bang van en vind het alleen maar mooi van bijv. de jonge talenten.

24 juni 2016 om 10:03

Ja want mensen gaan ernu ook pa sover na denken? Er staat ook al duidelijkd at de clubs al eerder aangaven dit niet te willen de Brexit.

Je denkt toch vooruit, je gaat niet nu het een feit is pas er over denken???? Clubsmoeten een plan er voor hebben als dit allemaal zal gebeuren, als je dan nu pas er op inspeelt zou dat wat dom zijn!

Is niks bangmakerij aan! zijn feiten,de pond dondert in elkaar die juist er sterk was. Waardoorje salaris in de UK voorheen hoger was dan de rest van de Eu.

Dat dit voor Nederland en het voetbal niet zo erg is dat is wel waar. Maar voor Engeland zelf een ramp.

24 juni 2016 om 10:57

@capis
De pond zal nu even een tijdje in waarde dalen omdat de beurs altijd overspannen reageert bij dit soort bericht.

Maar op de langere termijn stabiliseert zich dat meestal vanzelf.

Veel economen beginnen zich nu al af te vragen of hun eerder geschetste doem scenario (grote waarde keldering vd pond tov de euro) uberhaupt wel zal gaan gebeuren

24 juni 2016 om 12:04

Tuurlijk gaat dat niet gebeuren. Enkel bangmakerij. Zelfs een Nederland zou vrij gemakkelijk overleven. Dat wij denken van niet is naïviteit.

24 juni 2016 om 12:39

Naiefis juist dat je denkt dat het beter zal worden. Mensen die gestudeerd hebben in Economie zullen het minder goed weten dan een paar mensen die nooit zich er mee bezig hebben gehouden.

Transport waar Nederland opleeft zal in elkaar klappen! gaan al die banen, waarde staat dan voor kan betalenmet uitkeringen, watnog meer armoede op zal leveren. Nederland alleen is 3x niks!

Jaren gelden niet voor niks onze gulden aan de Duitse Markgekoppeld. De Gulden alleenhad al 0,0 waarde op de wereld markt.

24 juni 2016 om 10:40

Idd veel bangmakerij en speculatie in dit artikel

De pond en de beurs is even gekelderd,maar de beurs reageert altijd overspannen bij zoiets,stabiliseert zich over een tijd vanzelf.

De afgelopen maanden hebben de media (voornamelijk de bremainers) al met ,op speculatie gebaseerde,doem scenarios gestrooid,
zal de aankomende dagen nog wel veel meer worden.

VK gaat de komende 2 jaar gewoon verdagen sluiten met de EU (net als Noorwegen).
We gaan het zien hoe deze Brexit uit zal gaan pakken,
maar de roep om uit de EU te stappen gaat in veel landen nu heviger worden(behalve in landen die bestaan vd EU subsidies),
aangezien Brussel veel te veel macht naar zich toe heeft getrokken.

Het klinkt tot nu toe allemaal leuk voor de Nlse competiie, maar ik denk dat de clubs al direct om tafel gaan om een reglement op te stellen met clausules zodat deze transfers alsnog mogelijk blijven.

Wil je met een engelsman een goed gesprek begin dan gewoon over voetbal 9 van de 10 heb je beet, dus kom aan het voetbal in Engeland en wacht af voordat er iets gaat gebeuren.

Nee, dit klinkt niet zo goed voor de PL. De mooie competitie wordt dan een stuk minder spectaculair als buitenlandse toppers, die echt een geweldige toevoeging zijn voor het merk, moeilijker gehaald kunnen worden. Ik doel hiermee vooral op grote talenten, want bij mijn club krijgen die sowieso een kans.

Maar goed, eerst maar eens zien wat er daadwerkelijk verandert. Het enige waar ik om geef is Arsenal...

24 juni 2016 om 10:07

Het is toch goed voor het voetbal in het algemeen als de clubs wel meer met jeugd moeten werken? Engeland verpest het op dit moment voor de rest van Europa met uitzondering van Spanje met hun absurde tv gelden. Ik kan niet wachten op een nexit al worden referenda bij ons gewoon niet uitgevoerd zie Oekraïne. Mensen zeurden dat het maar 32% opkomst was en daarom niet democratisch genoeg is, maar bij de laatste Europese verkiezingen was het 37% en dat telt ineens wel bij Rutte? Nexit!!'

24 juni 2016 om 10:11

Nu wordt er wel meer aandacht gestoken in de eigen jeugd! De lokale Engelse jongen die wel met trots voor zijn ploeg speelt, ik vind het juist goed. De PL is al van top tot teen bijna niks Engels meer,zelfs de fans(op de tribune)bij de grote ploegen zitten veel dagjes mensen tussen. Ik hoop weer op meer goeie Engelse spelers bij de ploegen! Komt het nationale elftal wel ten goede.

24 juni 2016 om 10:32

Sinds wanneer zijn de nationale elftallen zo belangrijk? Het gaat er allereerst om dat een club zelf zo goed mogelijk presteert. Wat het nationale elftal doet, hebben de clubs niets mee te maken. De clubs leveren alleen de spelers af wanneer ze wedstrijden voor hun land moeten spelen.

Voor politieke reden ben ik voor brexit, maar voor voetbal zou ik gaan twijfelen. De pl zou minder aantrekkelijk zijn zonder buitenlanders, maar het is goed teken voor jeugdspelers, clubs als Chelsea, man city etc. Kopen veel jeugd en verhuren direct om winst te maken.

Komende jaren verandert er iets tot weinig. Er komen echt geen schokgolven. Alles gaat geleidelijk, kan ook nog heel positief uitpakken als Engeland eigen wetgeving en regels doorvoert.

Ze moeten de poll anders stellen. Voor het voetbal is Brexit denk ik een goede zaak omdat hierdoor clubs weer hun identiteit terug kunnen krijgen en niet meer een bij elkaar gekocht vreemdelingen legioen is.

Voor GB op zich lijkt me brexit geen goede zaak.

Of het nou slim is of niet. Het word wel tijd dat de EU de hand in eigen boezem gaat steken. '
Ik zou het voor het voetbal niet erg vinden als Engeland wat minder te investeren heeft in buitenlandse spelers. Geld heeft ook wel een grote rol gespeeld waarom Nederland er nu zo slecht voor staat in het voetbal.

Volgens mij juist goed kunnen ze europa niet meer beroven van de grootste talenten en zullen deze langer bij hun club blijven en door breken niet verpieteren op de tribune op de langere termijn beter voor het nederlandse voetbal

Een zeer verstandig besluit van de Britten. In Brussel hebben we te maken met een ongekozen regering die geen verantwoording moet en wil afleggen voor het beleid dat zij uitvoeren. Vrijheid is een groot goed, en oneindig meer waard dan die paar voordeeltjes voor het Engelse voetbal die de levensgevaarlijke EU blijkbaar verschaft.

24 juni 2016 om 10:44

Zoveel als dat er fout is met de EU, zo hard hebben we elkaar nodig in Europa.

Vergelijk het met je favoriete voetbalclub: je bent het vaak niet eens met de keuzes die ze maken voor nieuwe spelers, het beleid of instelling. Sterker nog, je voelt je vaak machteloos want je kan er niets aan doen, behalve kritiek leveren. Maar je stapt toch ook niet over naar een andere club of stopt met aanmoedigen?

Mijn punt is dit. De EU is imperfect, en dat zal het helaas ook voorlopig blijven. We zullen nog veel moeten veranderen om te zorgen dat het beleid bij iedereens voorkeur aansluit. Maar het is ook een van de redenen waarom zoveel Europese landen een blok kunnen vormen tegen de VS, China en Rusland. Om nog maar te zwijgen over alle handelsvoordelen.

Blijf kritiek leveren, maar geef niet op door eruit te stappen.

24 juni 2016 om 12:16

De EU is gefaald. Als je wilt verbeterem dien je nu de klappen te vangen in plaats van dat je dit gezamelijk gaat doen.

24 juni 2016 om 11:09

@Chris Botti
Kan je je lukrake claims ook onderbouwen? Ongekozen regering? (Waarom zijn er EU-verkiezingen dan?) Geen veranrwoording afleggen? Het stelsel kan zeker beter, maar er vindt wel degelijk controle plaats. En 'levensgevaarlijke EU'....? Word je fysiek bedreigd door een abstracte constructie? Ben je op een andere manier je leven niet zeker door wat de EU doet? (Laat daarbij de terroristen graag achterwege, want de meeste aanslagplegers bevinden zich in de landen zelf, dat heeft niets te maken met immigratiebeleid.)

Als je tegen de EU bent, dan moet je dat natuurlijk zelf weten. Maar zorg er dan op z'n minst voor dat je weet waar je het over hebt, ipv algemene meuk te herkauwen.

24 juni 2016 om 11:34

Er is geen grondwet die de fundamentele vrijheden van de burger in deze Verenigde Staten van Europa waarborgt. Tevens is er geen mogelijkheid de regering weg te sturen als deze niet functioneert. Dit vind ik eng.

24 juni 2016 om 11:49

Ongekozen regering.
Het Europees Parlement wordt gekozen, maar de Europese Commissie niet. Daarnaast is onze Europese president Jüncker ook niet verkozen.

Ze zullen wel een verdrag hebben qua sport. Zwitserland en Noorwegen hebben dit ook dus waarom de Engelsen niet? Mensen doen hier nu happy maar ik zie het somber in voor die mensen.

Ik heb het nieuws de afgelopen dagen niet echt gevolgd. Maar is de Brexit definitief doorgezet ? Kan me nog herinneren dat de meerderheid tegen was namelijk?

24 juni 2016 om 11:21

Referendum is uitgevallen op een overwinning voor een Brexit.

24 juni 2016 om 11:44

Was slechts een referendum. Cameron heeft aangegeven dat hij het referendum serieus zou nemen en dat een Brexit stemmen ook een Brexit zou betekenen. Die slimme vent heeft na de uitslag echter ontslag genomen. Dus het is aan de volgende om het al dan niet door te voeren. Dus in feite houdt hij zich aan de afspraak, maar kan zijn opvolger alsnog besuiten er niks mee te doen.

24 juni 2016 om 11:51

Niet helemaal. Als het goed is, is het referendum bindend wat inhoudt dat het doorgevoerd gaat worden.

Ieder nadeel heb zn voordeel!

Dan moeten ze ook uit de uefa worden gezet de domme britten

24 juni 2016 om 11:43

Want? Omdat ze uit de EU gaan? Wat denk je dat o.a. de Turkse en Israëlische clubs bij de UEFA doen?

24 juni 2016 om 12:54

Zwitserland Noorwegen ook geen EU leden spelen ook gewoon on der vlag van de Uefa.

Haha paniek alom....

Er komt echt wel een wet die Expats (o.a. voetballers) een mogelijkheid geeft om in de VK te komen werken. Zo'n wet is er nu al, en zo'n wet zal ook echt wel blijven bestaan/opnieuw worden ingediend. Kost de Britse economie anders echt veel te veel. Dus de clubs maken zich echt (nog) geen zorgen...

Zo'n exit gaat 1,5-2 jaar duren, tijd genoeg om een wet te maken die (buitenlandse) spelers in de VK mogelijk maakt.

Zoals het er nu naar uitziet stort de pond behoorlijk in. Misschien wordt het wel lekker voordelig om een weekje Londen te doen en wat PL wedstrijden te bezoeken.

Prachtig nieuws voor het voetbal wereldwijd dat het voor de Engelsen binnenkort niet meer mogelijk is om alles te kopen wat beweegt, want laten we eerlijk zijn: alle clubs daar zijn afhankelijk van eigenaren en hebben helemaal geen beperkingen meer in het kopen van spelers. In Duitsland heb je nog dat clubs de helft van hun aandelen moeten behouden en in Spanje worden de TV gelden niet gelijk verdeeld en toch doen die twee landen het op Europees niveau veel beter dan de Engelse clubs. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het nationale team van Duitsland en Spanje, zie je niet dat hun dragende spelers in Engeland spelen, maar bij hun eigen land bij grote clubs als Bayern, Barca, Real en nu ook Atletico. Ik weet zeker dat als een Özil, Mertesacker, Mata, Silva of Navas bij Schalke, Werder Bremen, Valencia of Sevilla even veel konden verdienen als wat ze nu doen bij Arsenal en Manchester City, dat ze dan nooit naar Engeland zouden gaan.

Ik denk dat dit het enige goede nieuwes van de brexit is. Dat het engelse voetbal devalueert.

Geweldig nieuws dit, voor alle niet Britse clubs en zeker ook de Nederlandse. Ik hoop dan ook zeker dat ze lekker de oude regels gaan toepassen. Helaas ben ik ergens bang dat ze voor het voetbal op 1 of andere manier waarschijnlijk wel een uitzondering zullen maken, of de wet zo maken dat voetbalclubs toch nog wat meer binnen mogen harken.

Maar goed, mocht het de oude regels worden, zien we dus 2/3de van alle niet Britse spelers vertrekken, zien ze waarschijnlijk de kijkcijfers ook flink droppen en hopelijk valt daarmee het Tvgeld ook keihard naar beneden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren