Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Barcelona negeerde Mourinho: ‘Een coach moet iedereen respecteren’

Laatste update:

Barcelona stelde Josep Guardiola in mei 2008 aan als de opvolger van Frank Rijkaard en dat was destijds een relatief opmerkelijke beslissing, want Pep had slechts een verkorte opleiding tot trainer genoten en had verder nog geen jaar voor de groep van het tweede elftal gestaan.

/

Ferran Soriano, destijds de directeur van Barcelona en tegenwoordig de baas bij Manchester City, legt in zijn boek Goal: The ball doesn't go into the net by chance uit waarom hij voor Guardiola koos en niet voor José Mourinho. “Ze hadden beiden hun voordelen, maar leken ook totaal verschillend. Enerzijds konden we kiezen voor een ervaren coach die succesvol was geweest, een sterke persoonlijkheid had en een controversiële reputatie.”

“Anderzijds konden we kiezen voor een talent dat bekend was met de club, maar geen serieuze ervaring als trainer had opgedaan. De coach is iedere week het voornaamste uithangbord van de club en moet te allen tijde bedachtzaam opereren. Tegenstanders, scheidsrechters en anderen respecteren. Fair play. Hij moet de media niet beledigen of controverse veroorzaken, maar zich focussen op het spel.”

Soriano kwam dan ook al gauw tot de conclusie dat het Guardiola moest worden en niet alleen omdat de persoonlijkheid van de Catalaan hem meer aansprak dan die van Mourinho. “Guardiola werkte altijd met een vaste kern van veertien, vijftien mensen die zijn vertrouwen hadden. Daardoor ontstond er een vaste speelstijl en ontstond er niet veel onrust in de kleedkamer. De strategie van Mourinho is anders, maar hij is natuurlijk wel een van de beste coaches in de geschiedenis.”

Wie is een betere manager?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Met morinho is het beton voetbal met pep is het tike-take voetbal

31 mei 2016 om 12:16

Dat maakt de een natuurlijk niet beter dan de andere.

31 mei 2016 om 12:23

nee, maar wel meer passend bij bepaalde clubs

31 mei 2016 om 12:33

Mourinho zorgt voor mooi aanvallend voetbal met snelle counters. In tegenstelling tot het tiki taka voetbal wat na een paar jaar gaat vervelen blijft het voetbal onder Mourinho geweldig.

31 mei 2016 om 12:43

Het is niet dat het tiki taka verveeld, dat zie je fout, wat wel verveeld en irritant is, is dat veel clubs er nog steeds geen antwoord op kunnen geven, sommige doen naar wat, hopen snel uit te kunnen breken en te scoren, maar vaak gaan die clubs dan met 7 - 1 op hun bek ofzo.. Verdedigen is vaak je enige optie tegen Barca ja, maar dan moeten ze het wel goed doen.. Atletico kan het bijvoorbeeld wel, Roma kan het bijvoorbeeld niet. Uiteraard is het wel zo dat Atletico altijd wel met die tactiek speelt en dat Roma iets anders gewend is, maar toch.. Arsenal deed het ook niet helemaal goed, ze speelde toen wel 70 minuten goed, maar lieten het toch lopen en in die 2e wedstrijd liepen ze eigenlijk al achter de feiten aan. Dat irriteert mij in ieder geval.. Niet de vraag (tactiek) van Barca, maar het antwoord.

31 mei 2016 om 20:58

Arsenal had gewoon de pech (of onkunde) dat de goals niet vielen, want kansen hadden ze zeker wel in de thuiswedstrijd.

31 mei 2016 om 12:40

Pep kan met zijn voetbal geen CL winnen zonder de super krachten van Messi.

Mourinho kan dat daaraantegen wel.

31 mei 2016 om 12:52

Mourinho kan alleen wedstrijden winnen met de makkelijkste speelstijl: tegenhouden en hopen op 1/2
Goede momentjes. Het is maar wat je als fan zijnde prefereert. Ik zal nooit vergeten hoe Mourinho 5-0 kreeg van Pep. Hoe Ronaldo in de halve finale schreeuwde met zijn handen in de lucht omdat hij dol getikt werd continue in een rondo. Of dat ik Pepe op het middenveld heb mogen zien spelen haha.

Allemaal mede mogelijk gemaakt door: Mourinho

31 mei 2016 om 13:08

En Mourinho kon niet met Real Madrid de CL winnen. Wat voor conclusie trek je daar dan uit? Ben serieus benieuwd..

31 mei 2016 om 13:33

ik ben groot barca fan maar Mourinhio had de pech dat Barca op dat moment oppermachtig was. Mourinhio is gewoon een hele goeie trainer geen twijfel over mogelijk. denk dat wij allemaal heel blij moeten zijn dat hij geen trainer van Bayern is geworden of van Juventus. daar zitten namelijk precies de spelers die hem jaar in jaar uit prijzen kunnen schenken. Ik vind het knap dat hij United gaat dtrainen

31 mei 2016 om 13:38

isco24

voor aanstelling van Mourinho was Real Madrid in February al klaar met CL.

hij miste wat geluk in de halve finales vooral 2012. Ronaldo Kaka en Ramos penaltys missen tjaah.

31 mei 2016 om 13:49

hij kon met chelsea ook geen CL winnen..iets wat zelfs Di Matteo nog lukt.

Met andere woorden wat een onzin zeg je weer.
Guardiola verloor 3x van een Spaanse topploeg in de halve finale...dat kan. Je kunt bij enkele momenten vraagtekens zetten bij zn gebruikte tactiek, maar slecht is het niet.
Net als dat Mourinho met Real steeds de halve finale haalde.

Om de CL te winnen heb je altijd wat geluk nodig. Kijk nu maar weer naar de buitenspelgoal van Real.

31 mei 2016 om 14:45

babymongo

je kan zeggen wat je wil maar Mourinho levert altijd prestatie dat veel en veel beter is dan de vorige trainer.

daarmee wil ik zeggen dat Mourinho "mits" beperkte middelen meer uit kan halen dan bijv Guardiola.

ben vooral benieuwd naar Mourinho zijn 2e jaar bij Man Utd.

31 mei 2016 om 15:31

Guardiola liet barca ook nog veel beter presteren dan onder Rijkaard.

En hij kon moeilijker succesvoller zijn bij bayern dan zijn voorganger die de triple had gepakt..
Toch zijn de spelers lyrisch over hem en hebben ze enorm veel geleerd.
En ze waren ook gewoon heel succesvol, alleen t laatste stapje in de CL ontbrak.

Guardiola heeft nog nooit bij een team gezeten als Porto. Alleen bij Barca B en daarmee is hij ook gewoon kampioen geworden.

Dus we weten niet hoe hij het zou doen bij een club als Porto.

Maar Mourinho heeft absoluut kwaliteiten, dat lijkt me duidelijk. Maar dat wil niet zeggen dat Guardiola die niet heeft.
Het zijn beide wereldtrainers, met beiden hun eigen aanpak.

Het zijn beide geweldige trainers met voor en nadelen. Zo heeft José vaak vreemde acties en is het niet zo'n geweldig peraoonlijkheid. Pep daarin tegen vind ik de betere van de twee. Alleen draait hij soms door. Bayern staat met grote cijfers voor, vervolgens wordt de bal op een knullige manier verspeeld en daarom gaat Pep langs de lijn door het lint. Iets te overdreven als je het mij vraagt. De rivaliteit tussen beide zal alleen maar toenemen nudat ze beide in Manchester zitten.

31 mei 2016 om 13:53

Dat is de persoonlijkheid van Guardiola.
Hoe vreemd het ook klinkt ,overal lees je van spelers die onder hem gespeeld hebben dat
hij balverlies erger vind dan een tegendoelpunt en de wedstrijd score.

Mourinho heeft met 'kleinere' clubs/mindere teams enorme prestaties geleverd. Pep niet. Heeft alleen absolute topteams mogen trainen.

31 mei 2016 om 12:24

en mourinho heeft juist niet het maximale uit zn grote clubs gehaald.

31 mei 2016 om 13:22

En duidelijk waarom dat niet lukt toch. Mourinho is luister naar mij en ik los het op. Real heeft niet zo iemand nodig. Real heeft een del bosque, een carlito een Zidane of een sacci nodig. Iemand anders gaat zich te veel bemoeien met real!

31 mei 2016 om 14:02

De la Liga, 3x op rij halve finale cl, copa del rey en nog wat in 3 jaar tijd voor real dat vindt ik nog best redelijk gedaan

31 mei 2016 om 14:10

Pep heeft wel het mooiste voetbal laten zien van het laaste decennium. Iets wat mourinho niet kan, mooi en aanvallend voetbal spelen.

31 mei 2016 om 14:21

Maar vergeet daarbij niet, dat hettoentertijd 'magische' Barcelona wel door Guardiola is samengesteld en ontwikkeld.

Hij haalde Pique en Alves en liet blikvangers van het seizoen ervoor (ronaldinho en Deco) juist vertrekken. Bovendien gaf hij al snel veel jonge gasten een basisplaats, welke dat een jaar eerder niet hadden. Het Barcelona van Rijkaard en het Barcelona van Guardiola is echt heel anders. Guardiola is er voor een groot deel verantwoordelijk voor dat Barca als absoluut topteam gezien wordt.

Opvallend hoe mensen reageren op sommige polls van VZ. Volgens deze is Guardiola veel beter dan Mourinho? Ik denk dat veel bezoekers vooral bedoelen dat ze Guardiola een fijnere persoonlijkheid vinden en zijn manier van spelen meer waarderen. Wat ik goed kan begrijpen trouwen, ben het er wat dat betreft ook zeker mee eens. Maar echt een betere manager? Dat vind ik een stuk lastiger.

De keuze die Barcelona een aantal jaar terug heeft genomen lijkt me ook de beste te zijn geweest. Naast het feit dat Guardiola natuurlijk legendarische prestaties heeft geleverd denk ik niet dat Mourinho en Barcelona een goede match zou zijn. En dat is overigens helemaal geen schande. Niet alle spelers en managers passen bij alle clubs en andersom.

31 mei 2016 om 12:56

@dejan

Absoluut mee eens deze poll is lachwekkend. Mourinho heeft al meer bewezen klaar

31 mei 2016 om 13:38

Helemaal niet lachwekkend. Je mag je mening geven over wie je een betere manager vindt, toch? Ik vind Pep beter, de rust die hij meestal uitstraalt naar buiten toe en tegelijk bemoeit hij zich met alles. Dat hoort ook bij managen. Beiden topcoaches, maar ik vind Pep beter en zou ik als club 2x eerder aanstellen dan een Mou

31 mei 2016 om 13:54

@nerazzurri9 waarom heeft mourinho zich al meer bewezen?
Hij is 8 jaar ouder, maar zoveel meer prijzen heeft ie niet.

Daarnaast laat Guardiola zn teams doen wat het aller moeilijkst is...dominant zijn met de bal.
Mourinho is een heel ander soort coach, met andere ideen.

Wie er echt beter is, en wie er betere trainingen geeft en betere tactiek besprekingen doet...dat kunnen wij nooit beoordelen.

t zijn beide super succesvolle coaches. En je mag je voor keur hebben voor de 1 of de ander, maar zo lang ze zo blijven presteren kun je niet zeggen als buitenstaander wie er beter is. Als 1 van beide nou 4x achter elkaar de dubbel pakt....

31 mei 2016 om 14:28

@nerrazuri9: zoveel heeft mourinho niet meer bewezen dan guardiola. Guardiola heeft ongeveer evenveel prijzen, alleen een paar landstitels minder dan mourinho, terwijl guardiala veel jonger is. Mourinho zijn prestatie met porto was natuurlijk erg knap. Maar guarduola heeft dan weer het mooiste voetbal van de laatste jaren laten zien, iets wat mourinho niet kan. Al met al zijn ze qua prijzen redelijk gelijkwaardig en dan geeft voor mij de speelstijl en het gedrag de doorslag in het voordeel van guardiola.

31 mei 2016 om 13:12

Ligt er aan wat je onder de term 'manager' verstaat. Niet iedereen interpreteert het hetzelfde natuurlijk. Pep is mijns inziens een betere trainer, Mourinho een betere stimulator.
Als manager van een team is het ene niet geheel veel belangrijker dan de ander want als je een assistent hebt die bijvoorbeeld de trainingen doet maar zelf de jongens weet op te peppen kan je ook resultaat boeken.

Persoonlijk vind ik Pep beter dan Mourinho. Ik hou meer van de technische kant dan de tactische kant, maar dat is puur persoonlijk.

kwa prestaties is Mourinho veel beter.

Guardiola traint alleen teams waar ze een vermogen aan geld hebben. next zal waarschijnlijk PSG zijn.

31 mei 2016 om 12:52

Waarom gaat Messi het niet is bewijzen bij graafschap ? Kan het alleen bij Barcelona

31 mei 2016 om 12:56

Chelsea, Inter(destijds nog absolute grootmacht met vermogen) en Real Madrid? Vooral Chelsea en Madrid hebben enorm veel geld. Pep is een trainer die talenten uit de jeugd een lans biedt,niets wat Mourinho nooit zal doen.

31 mei 2016 om 13:15

Het enige teamo waar Mou heeft gepresteerd met mindere middelen is Porto. Bij Real Inter en Chelsea mocht hij kopen wie hij wilde. 1 CL gewonnen.

31 mei 2016 om 13:42

Claro2

oke noem nu 1 club van Guardiola zonder financie

2x landstitel
1europa league
1CL

met FC PORTO kom op man

Guardiola wordt 3x eruit geknikkerd door spaanse teams. met BAYERN munchen zal je zien dat Ancelotti volgend jaar gewoon de finale haalt.

31 mei 2016 om 13:55

@jerrdrista ja en mourinho presteerde met chelsea en real ook niet in de cl...maar dat schrijf je af als pech.... En bij Guardiola vind je het slecht. Beetje tegenstrijdig.

En volgens mij is er de laatste 10 jaar geen manager geweest die zoveel geld heeft uitgegeven als Mourinho....

31 mei 2016 om 14:53

ik heb respect voor Guardiola zijn kwaliteiten echt, maar hij moet nog steeds overtuigen buiten Barcelona.

Bayern is alleenheerser in Duitsland.
Maar Europees 4e.

ben benieuwd naar Man City.

31 mei 2016 om 18:18

Precies wat ik zeg. Alleen met Porto fantastisch gepresteerd. Alhoewel landstitel met Porto is ook niet echt vreemd. Je moet wel lezen vriend. Bij Chelsea Real en Inter in totaal 1 CL. Toen Italie nog meetelde. Ik heb het nergens over Pep.

Guardiola moet het nog bewijzen bij clubs die niet op voorhand de beste of 1 van de beste kernen heeft. Mourinho won de cl met Inter en Porto. Los van of je Mou moetn hij heeft al veel meer bewezen dan Guardiola op trainersvlak. Veel mensen reageren op spelstijl, Mourinho is veruit de beste op basis van ploegen smeden en titels pakken

31 mei 2016 om 13:07

en dan weer weg gaan met een ruzie niet?

31 mei 2016 om 13:21

Nee met titels elke x opnieuw

31 mei 2016 om 13:58

en Di Matteo is beter dan mourinho?
Mourinho kon met een ongelimiteerd budget niet eens de CL winnen met chelsea...di Matteo kon het wel.

En Mourinho had ook bakken met geld bij real...en daar won hij ook geen Cl.

Ploegen smeden is een kwaliteit van een trainer
maar een speelstijl ook.
Mourinho kan zijn teams niet aanvallend en dominant laten spelen. Is niet erg...hij doet het op een andere manier. Maar die speelstijl is wel het allermoeilijkst om je team aan te leren en om goed uit te voeren.

Pep en Mourinho zijn beide wereldtrainers en doen t beide op hun eigen manier.

31 mei 2016 om 15:23

Haha Di Mateo...

Het is verdomd moeilijk om de champions league te winnen, zeg er dan ook bij dat hij steeds de halve finale haalde. Het lijkt me een wereldprestatie om met Porto de cl te winnen. Daarna ook nog eens met Inter, zie ik Guardiola niet doen want die speelt te aanvallend. Een goeie coach laat net zijn spelers spelen in functie van hun kwaliteiten. Pep ik ook een geweldige coach maar Mourinho heeft nu gewoon meer bewezen. Dat kan je niet ontkennen. Mourinho wil niet aanvallend spelen, het is niet van niet kunnen, het is een visie van spelstijl.

31 mei 2016 om 14:29

Ik vind dit altijd grappig.. Tuurlijk bij Bayern stond alles als een huis.. Het superbarca van toentertijd heeft Guardiola gewoon zelf gecreerd. Hij maakt spelers als Xavii, Iniesta en Messi belangrijker dan dat ze waren en liet wereldsterren als Ronaldinho en Deco gaan. Niet net doen alsof dat team kant en klaar stond, want dat was niet zo.

31 mei 2016 om 15:25

@feelingood

Ja en Mourinho maakte subtoppers tot wereldtop wat is het moeilijkste dan? Muntari,motta,snejder,il Pincipe, Samuel,chivu,... Ga maar verder

31 mei 2016 om 20:19

Lees mijn tekstje nog eens anders? Ik geef je alleen aan dat je niet denigrerend hoeft te doen over de prestaties van Guardiola. Alsof hij bij Barca kwam en het allemaal gemakkelijk voor het oprapen lag. Dat was niet het geval. Ik zeg verder niet dat Mourinho geen knap werk heeft geleverd, of zei ik dat wel?
Guardiola heeft een team gebouwd dat de geschiedenis in gaat als één van de beste allertijden. Dat is gewoon een wereldprestatie.

Had United deze overweging maar gemaakt... Edje heeft lak aan de imago van de club, die denkt alleen: "prijzen, prijzen, prijzen en wel nu meteen!" Nu herhaalt de geschiedenis zich: Mourinho en Pep zijn beide in beeld bij dezelfde club en eindigen uiteindelijk lijnrecht tegenover elkaar bij twee aartsrivalen.

31 mei 2016 om 14:32

Inderdaad. Dit gaat een hoop gedoe opleveren en de hele poppenkast zal opengetrokken worden. Over 2 of 3 jaar is Mourinho weg en kan men weer opnieuw beginnen. De rust en continuiteit ten tijde van Ferguson was fenomenaal. Dat gaat voorlopig niet meer gebeuren ben ik bang.

Dit was al lang bekend. In de biografie van guardiola staat precies hetzelfde en die is al veel langer uit.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren