Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Het zou mij niets verbazen als de hele club dan in elkaar stort’

Laatste update:

Ted van Leeuwen stapte vorig jaar zomer binnen bij FC Twente, waar hij de rol van technisch manager kreeg toebedeeld. Met een bescheiden budget moest hij een Eredivisiewaardige selectie samenstellen en dat lukte, maar de vraag is wat Van Leeuwen de komende maanden te doen heeft. FC Twente verkeert in grote onzekerheid en zakt misschien verplicht af richting de Jupiler League.

/

In De Telegraaf zegt Van Leeuwen dat hij op dit moment helemaal niets kan betekenen voor de club. Het licht staat op rood voor versterkingen en dus moet Van Leeuwen maar afwachten. “Alles is weer bevroren. Van de huidige contractspelers lopen alleen Jerson Cabral en Robbert Schilder af. Als we terug moeten naar de Jupiler League, ontstaat er een heel andere situatie”, erkent de technisch manager vrijdag.

“Het zou mij dan inderdaad niets verbazen als de hele club in elkaar stort”, aldus Van Leeuwen. Doelman Nick Marsman geeft aan dat degradatie naar de Jupiler League voor hem onverdraaglijk zou zijn: dat wil hij niet meemaken. Hij vindt het moeilijk om te aanvaarden dat FC Twente in deze situatie verzeild is geraakt. “De Jupiler League, dat is FC Twente onwaardig. Ik kan het me niet eens indenken. Dit kan toch niet waar zijn? Ik heb echt het gevoel alsof we in één grote nachtmerrie terecht zijn gekomen.”

Denk je dat FC Twente overleeft als het degradeert?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
20 mei 2016 om 07:27

Bij Go Ahead stond hij anders echt wel aardig te keepen.

20 mei 2016 om 07:34

Klopt, in de Jupiler League.

20 mei 2016 om 07:34

Jupiler komt inderdaad meer in de buurt van zijn niveau, hij moet niet klagen...

20 mei 2016 om 07:36

Maar hij is wel beter dan de 2e keeper van utrecht, 1e keeper van pec en de 1e keeper van willem ll

20 mei 2016 om 07:39

Wij hebben met Vd Hart geen topper, maar ik wil hem echt niet ruilen met Marsman

20 mei 2016 om 10:20

Hahaha Marsman beter dan Lamprou? Lamprou had een keertje een blunder ja maar bij Marsman is het niet bij een keertje gebleven. Ik heb Marsman nog nooit punten zien pakken voor Twente en Lamprou wel eens voor Willem II

20 mei 2016 om 13:29

Lamprou is minstens 3 klasses beter dan Marsman, maar gelukkig wil niemand dit inzien vanwege zijn lengte waardoor hij hopelijk nog jaren in het rood wit blauw kan schitteren!

20 mei 2016 om 09:15

@ryanmeers

Waarom zou Nick Marsman geen recht hebben om wat te zeggen. Die jongen speelt al sinds 2003 bij Twente. Over zijn ongeloof en frustratie rond wat er met de club gebeurt, daar kan ik me ook wel wat voorstellen. Hij zegt nergens dat hij zichzelf te groot acht voor de Jupiler League. Het gaat over de situatie bij de club.

Het enige wat hij zegt als jongen van de club, is dat hij moeilijk te aanvaarden vindt om mee te maken dat zijn club in deze situatie verzeild is geraakt, dat het de status van de club de Jupiler League onwaardig is en het voor hem voelt als een grote nachtmerrie. Het is voor hem moeilijk in te denken allemaal wat er allemaal gebeurt en het het gevoel van gezichtsverlies bij degradatie van zijn club wil hij eigenlijk het liefst niet meemaken.

Als je al zolang (minus een jaartje verhuur) bij Twente speelt, dan heb je juist alle recht om je visie te geven op de benauwde positie waar je club in verzeild is geraakt. Juist hij kent de club als geen ander en mag daarom zijn mening ventileren.

20 mei 2016 om 14:54

@ buitenspelval

Jij snapt het

Wat mij betreft zijn er nog maar 2 opties.
1. Twente gaat akkoord met degradatie en probeert een regeling te treffen met de spelers om de kosten te drukken.
2. Twente vecht het aan (wat dus gaat gebeuren) en verliest haar algehele licentie en verdwijnt naar de amateurs.

Hoog tijd dat heel fc Twente inclusief de fans zichzelf eens de spiegel voorhoudt en beseft dat men gematst wordt met deze maatregel.
Tijd om op de blaren te zitten en te accepteren dat dr straf nog aardig mild is ten opzichte van de daad.

20 mei 2016 om 07:37

De straf is dan misschien in ogen van velen wel relatief mild, het probleem is dat het een straf is die onreglementair is..

Sportief gezien is de JL altijd nog beter dan de amateurs, maar in financieel opzicht weet ik het zo net nog niet... Als ze dus in een ultieme poging om in de eredivisie blijven alsnog het deksel op de neus krijgen, dan is dat maar zo.. Het is een aanvaardbaar risico!

Ik denk echter dat ze goede kans maken om gewoon in de eredivisie te blijven.

20 mei 2016 om 07:42

Mag ik vragen waarom jij denkt dat ze een goede kans maken om in de eredivisie te blijven? Ik schat die kans namelijk op 0.

Is het zoveel beter om helemaal af te zakken naar de amateurs dan een jaartje Jupiler league?

20 mei 2016 om 07:48

Dus in jouw ogen had de Knvb maar meteen de reglementaire straf moeten toekennen dat is per direct het intrekken van de licentie met als gevolg faillissement?

De Knvb heeft zich bij Fortuna toen in de vingers gesneden bij het te vroeg intrekken van de licentie. Geloof me, dat gebeurd ze geen 2e keer. Ik denk dat het over en uit is voor FC Twente, wij zaten 15 jaar geleden in de shit maar het is/was nog maar minder dan 1/3e van de problemen die Twente heeft, en kijk hoe wij het al 15 jaar doen. Wij zijn na 15 jaar de klap nog niet te boven en hangen aan een zijde draadje elk seizoen m.b.t.. voortbestaan. En als je na 15 jaar zoveel ellende kent als is Sittard ben je blij als je eens een wedstrijdje 3000 man op de tribune hebt.

20 mei 2016 om 07:57

Bij faillissement moet de reglementaire straf worden uitgedeeld idd, maar van een faillissement is geen sprake...


Ik denk dat er in de praktijk geen verschil is tussen degradatie en intrekken licentie.. Zal beide leiden tot faillissement vermoedelijk (en dan dus evt alsnog intrekken licentie).

20 mei 2016 om 08:04

Ja hoor dat mag je vragen... Daar waar de regels bij dit soort wantoestanden (nog) onduidelijk zijn, zijn de eisen waar een club aan moet voldoen voor het verkrijgen van een licentie wel duidelijk. Twente heeft een nieuwe licentie gekregen, dus (!!) voldoet de club op dut moment aan de eisen die de KNVB stelt.. Aangezien voldaan is aan de voorwaarden die in december zijn gesteld, en de club op dit moment voldoet aan de voorwaarden die de KNVB stelt aan licentiehouders, is er geen enkele reden om de licentie af te nemen...

Het is een kronkel van de KNVB om de geplande degradatieregeling al uit te kunnen voeren. Die is onreglementair...

20 mei 2016 om 08:15

Nee, niet alleen bij een faillissement moet de reglementaire straf worden uitgesproken, ook als je er een potje van hebt gemaakt. Fortuna was niet failliet, er was geen faillissement aanvraag niets, maar wij voldeden niet aan de voorwaarden van de Knvb. Vandaar dat de Knvb had besloten om onze licentie in te trekken, en vorig seizoen hebben ze dat in behandeling genomen. Er was niemand die het faillissement had aangevraagd, het intrekken van de licentie zou de oorzaak zijn geweest van een faillissement. Want als je afspraken maakt met schuldeisers en die eisen niet hun schuld op kun je nog 100 jaar zo door sukkelen zoals Fortuna doet, alleen de Knvb wil het graag anders.

Daarbij ben ik wel van mening dat de Knvb eens moet gaan kijken naar de huidige competitie en de voorwaarden, steeds meer clubs kunnen niet aan die voorwaarden voldoen. Pak de 16 contract spelers in de Jupiler League, voor een club zoals Fortuna is dat gewoon teveel. Misschien 15 jaar geleden niet, maar in de situatie waarin ze nu zitten helaas wel. Zo blijft het water keren met en bezem. Ik vind dat de Knvb moet accepteren dat sommige clubs een semi-prof club willen/kunnen worden. Zo kan Fortuna 1 stap terug doen in de hoop om 2 stappen vooruit te kunnen doen. Maar nu blijven wij maar sukkelen jaar in jaar uit, het is elk jaar kantje boord en dat geld voor veel clubs.

Dit geld niet alleen voor de Jupiler League, de economie is veranderd, clubs hebben het financieel zwaarder, de clubs die gemeentegeld kunnen aanspreken hebben geluk. Zij kunnen hun status hoog houden, eredivisie blijven voetballen maar eerlijk is eerlijk, zonder gemeentesteun waren er al veel andere clubs omgevallen waardoor bijvoorbeeld Fortuna een sterkere positie had gehad in Limburg/nederland.

20 mei 2016 om 08:25

Zeker, ook als je er een potje van maakt! Maar degradatie is geen reglementaire straf, dat is waar het probleem zit!

20 mei 2016 om 08:44

Ik snap dit niet. De Knvb heeft een superheldere uitleg op de site staan, die ik je gisteren ook al heb verteld:

- In december voorwaardelijke intrekking.
- Twente voldoet inderdaad aan de afspraken

maar

- Men heeft in december informatie achtergehouden, op basis waarvan de knvb toen de licentie al definitief zou hebben ingetrokken.
- De knvb behandelt dit als een aparte casus en trekt op basis van die frauduleuze transfers de zojuist teruggekregen licentie alsnog in.

Dat maakt van FC Twente een amateurclub. Die kan als het voldoet aan de eisen van de Knvb een proflicentie aanvragen voor de laagste profklasse. (denk aan FC Omniworld, Agovv, Achilles) Omdat de Knvb ook de vooruitgang ziet doet het zelf deze aanvraag en honoreert deze. In feite 'degradeert' FC Twente niet, het verliest de licentie, wordt een amateurclub, en krijgt een nieuwe licentie. Dit is simpelweg dichtgetimmerd.

20 mei 2016 om 08:54

@yoink:

Lees herapport op de Knvb site van de LC, daar staat dat twente dus na het voorwaardelijke intrekken op 15 december al wist van gesjoemel van diverse transfers en daar heeft men over vergaderd. Dit heeft men niet gemeld aan de LC.

Er staat een link onder de paginna over de straf aan Twente naar het volledige rapport. Op die gronden heeft men de licentie ingetrokken.

20 mei 2016 om 09:49

Haha, met 'ik snap dit niet', bedoelde ik meer de reacties van moustro .

Alles wat ik heb getypt komt rechtstreeks uit dat rapport .

20 mei 2016 om 16:13

@yoink
Je slaat drie stappen over:

Op de eerste plaats komt alleen (!) een amateurclub die op sportieve gronden het recht op promotie heeft verkregen, in aanmerking voor een proflicentie. Dat is niet het geval!

Op de tweede plaats, moet een club die om bovenstaande reden in aanmerking kan komen voor een licentie betaald voetbal, die licentie aanvragen. Dat is niet het geval geweest.

Op de derde en belangrijkste plaats: om een licentie betaald voetbal te verkrijgen, moet een club aan bepaalde voorwaarden voldoen. Voldoe je daar niet aan, dan krijg je geen licentie. Voldoe je daar wel aan, dan krijg je een licentie. Blijkbaar (!!) voldoet Twente aan de voorwaarden die gesteld worden om een licentie te ontvangen, anders had de KNVB die immers niet toe kunnen kennen... Echter, de situatie is tussen het intrekken en verstrekken van de licenties niet veranderd, waarmee gesteld kan worden dat er geen enkele reden was om de licentie überhaupt in te trekken...



Ik geef niet eens een mening over wat ik er van vindt, dit is slechts mijn interpretatie van de procedures die gelden.


Er zijn heel simpel, twee opties: wel of geen licentie. De oude eruit en dan direct een nieuwe erin riekt naar gegoochel omdat men vindt dat er in het verleden niet voldoende is nagedacht over de straffen in deze omstandigheden..

20 mei 2016 om 07:42

Hoezo wordt FC Twente gematst? Ze zouden de licentie terugkrijgen als ze aan voorwaarden zouden voldoen, dat hebben ze gedaan en nu wordt de licentie ingenomen.. Ze horen de licentie gewoon terug te krijgen en niet te worden teruggezet.

20 mei 2016 om 07:54

Wie zegt dat ze aan de voorwaarden hebben voldaan? Ik zie alleen Twente supporters dat roepen, maar Twente zegt zelf niets hierover, ook de Knvb hult zich in stilzwijgen (zwijgplicht vermoedelijk). De Knvb heeft een keer de fout gemaakt bij Fortuna om onrechtmatig de licentie in te trekken, dat gebeurd ze geen 2e keer. Als ze de licentie hebben ingetrokken dan durf ik met 99,9% zekerheid te zeggen dat ze dan gedaan hebben op basis van voorwaarden die gesteld zijn. Ik ga er dan vanuit dat Twente deze voorwaarden niet heeft gehaald.

De Knvb geeft een ongekend cadeautje door ze alsnog van een licentie te voorzien maar voor een niveau lager en opeens is de Knvb de grote boeman. Als ze bij Fortuna de licentie ingetrokken hadden en zo net waren geweest (wat ik betwijfel bij een club als Fortuna) om ons te voorzien in een licentie voor de hoofdklasse met kans op promotie naar de Jupiler League, dan was ik kwaad geweest op het bestuur van Fortuna maar blij dat de Knvb ons toch nog een kans gaf om redelijk snel terug op niveau te komen.

20 mei 2016 om 07:55

Licentie wordt niet ingenomen. Ze worden alleen een klasse terug gezet. Bij innemen van de licentie was er helemaal geen betaald voetbal meer geweest in Enschede.

20 mei 2016 om 07:56

@ fct 4 ever: jij zegt dat ze aan de voorwaarden hebben voldaan van, dat staat in het stuk van de knvb zelf. maar als je de verklaring van de lc leest die als een link in het stuk over twente op de site van de knvb staat, zie je dat men wer niet alle gegevens heeft doorgespeeld aan de lc. er staat namelijk dat op 30 december, dus na 15 dec 2015, toen de licentie voorwaardelijk werd ingetrokken, het twente bestuur over de zaak tadic heeft vergaderd, maar dit verzwegen heeft voor de lc.
http://www.knvb.nl/downloads/bestand/4240/overwegi...

dus lik je wonden als fc twente zijnde, het bedrog was op zo'n grote schaal dat zijn weerga niet kende in nederland. wees blij met je 2e kans en probeer hard te snijden en wordt kampioen van de jl. en zorg dat je snel weer gezond wordt, want fc twente is gewoon de 4e club van nederland.

20 mei 2016 om 07:57

Dit bedoel ik dus met de spiegel. Verdiep je eens in de materie.. De straf is nu al licht, laat staan een boete van 40 duizend eurotjes. Dat is alsof jij voor moord een boete krijgt van 5 euro.

20 mei 2016 om 08:18

Fortuna heeft vorig seizoen een boete gekregen van 55.000 euro voor het te laat inleveren van de jaarstukken. 55.000 euro boete voor een club die het hoofd boven water probeerde te houden met een schuld van 9 ton. Ik vind het wederom een flink verschil, ik zou blij zijn geweest met intrekken van de licentie en terug zetting naar de hoofdklasse. Hadden wij eindelijk na alle jaren eens schoon schip kunnen maken, want ondanks die 100 media berichten de laatste 15 jaar zijn wij nooit schulden vrij en gezond geweest. En ik betwijfel of Twente dat ooit zal worden.

20 mei 2016 om 08:59

Licentie is wel ingenomen en ipv van in de amateurs te moeten beginnen mogen ze in de jupiler league beginnen

20 mei 2016 om 09:42

De licensie wordt wel ingenomen, echter worden ze gematst en krijgen ze meteen een nieuwe!

20 mei 2016 om 13:02

De licentiecommissie zegt dat ze aan alle voorwaarden hebben voldaan.

Als je club geen toekomst heeft omdat je JL moet gaan spelen dan is dat toch wel een duidelijk uiting van de rotzooi die ze hebben gemaakt. Wat als ze gewoon gedegradeerd waren? Dan ook dit soort huilverhalen? Een club die tegenslag niet kan opvangen moet gewoon maar verdwijnen. En dat gelul over de JL Twente onwaardig? Hoezo? Als ik twee mensen neerschiet dan ga ik toch ook niet roepen dat een TBS kliniek Wondersloff onwaardig is? Blijkbaar vindt men het in Twente heel normaal om alles en iedereen te bedonderen zonder dat daar echte sancties tegenover staan.

20 mei 2016 om 07:40

Ajax heeft een hele dikke bankrekening, dus dat gaat lang goed, maar denk jij werkelijk dat clubs als PSV, Feijenoord, AZ, Heerenveen, Vitesse, het redden in de Jupiler League (op financieel vlak dan).

20 mei 2016 om 09:10

PSV heeft het nu ook wel weer voor elkaar hoor. De rest weet ik niet. Ik denk ook dat Ajax 10 tallen miljoenen zou verliezen.

20 mei 2016 om 09:42

Ik denk inderdaad dat al die genoemde clubs één of twee jaar Jupiler overleven. Als je een verstandig beleid voert is dat zonder meer mogelijk. Maar ja, de term verstandig beleid kennen jullie natuurlijk niet......

20 mei 2016 om 09:55

Helemaal mee eens. Als bestuurder moet je een noodscenario op tafel hebben in het geval dat je naar de JL degradeert. Natuurlijk is de kans zeer klein maar deze is zeker wel mogelijk. Stabiele eredivisieclubs als NAC, Willem II, NEC en Roda zijn ook recent gedegradeerd. Voor Twente was het voor de winterstop ook nog een mogelijkheid dat ze op sportief vlak zouden degraderen. Dan bereidt je jezelf alvast voor?

20 mei 2016 om 08:13

Als je bijvoorbeeld Feyenoord naar de JL zet gaat het ook helemaal mis hoor. De inkomsten zullen direct drastisch omlaag gaan. Terwijl je je uitgaven gebaseerd hebt op je inkomsten. Niet zo gek dus dan dit een doodsteek voor Twente zou kunnen zijn.

Juventus is er anders niet veel slechter o geworden....

En als supporter is het toch heerlijk en jaartje lekker bezoekers record scoren en echte cult clubs bezoeken? Ik snap het negatieve niet zo erg bij supporters

20 mei 2016 om 07:42

Het negatieve zit enerzijds in het sportieve, maar vooral in de overtuiging dat de club een verblijf in de JL in financieel opzicht niet overleeft..

Lijkt wel het zelfde scenario als bij de Rangers. Kijk eens waar die vandaan komen . En kijk eens naar de supporters die hun club hebben gesteund....

Moustro, je roept steeds dat ze de JL in financieel opzicht niet overleven. Waar baseer je dat op??

20 mei 2016 om 08:14

Omdat Twente qua omvang gewoon te groot is voor de JL. Hun inkomsten/uitgaven zijn niet gebaseerd op JL voetbal. Als Feyenoord zou degraderen zijn ze ook binnen no time failliet.

20 mei 2016 om 08:18

Op het gegeven dat het met eredivisie inkomsten al moeilijk genoeg zal worden het hoofd boven water te houden. De schuldenlast blijft staan, het stadion wordt ook niet goedkoper en de organisatie afslanken kost ook veel geld. Zet daar tegenover dat de inkomsten (sponsoring, recettes, transfers, tv gelden) heel veel lager zullen worden, en je zit al snel op een negatieve cashflow.. En dat betekent een faillissement..

Een club als Ajax met 100 mln op de bank zou dit best een tijdje vol kunnen houden, maar Twente heeft geen liquide middelen...

20 mei 2016 om 08:20

Kijk naar de schulden en bijbehorende lasten en je weet denk ik genoeg...

20 mei 2016 om 08:35

Volgens mij is het grote probleem dat we een nieuwe licentie krijgen waarmee we mogen starten in de Jupiler League. Dit betekent dat bij de verdeling van de tv gelden FC Twente als nummer 38 van het betaalde voetbal wordt gezien (bron: nieuwsuur en Tubantia) .

Ook het opgebouwde verleden telt niet meer mee voor de verdeling van de tv gelden voor de komende jaren.

Dat kost enorm veel geld zul je begrijpen en is samen met de eredivisie huishouding en een enorme schuldenlast niet op te brengen.

Vind ook dat Marsman niet moet zeuren
Iedereen zal bijna weggaan bij twente dure managers aan de kant zetten de trainer en kleine staf spelers laten halen
Allemaal heel klein houden dus
En dan hoop ik voor de supporters dat ze massaal komen of beter gezegd blijven dan kun je denk na 2 jaar bovenin de jp spelen en af daar weer ri de eredivisie

Sterkte en succes

Als er één iemand bij FcT niet het niveau van de eredivisie heeft is het wel Marsman. Wat een onzekere grabbelaar is dat zeg!

Het hele verhaal staat hier gewoon duidelijk:

http://www.knvb.nl/downloads/bestand/4240/overwegi...
- In december voorwaardelijke intrekking van de licentie.
- Twente voldoet in mei inderdaad aan de afspraken en krijgt de licentie terug

maar

- Men heeft in december informatie achtergehouden, op basis waarvan de knvb toen de licentie al definitief zou hebben ingetrokken, en daarmee de toendertijd gemaakte afspraken wel geschonden (alles zou op tafel komen)
- De knvb behandelt dit als een aparte casus en trekt op basis van die frauduleuze transfers de zojuist teruggekregen licentie alsnog in.

Dat maakt van FC Twente een amateurclub. Die kan als het voldoet aan de eisen van de Knvb een proflicentie aanvragen voor de laagste profklasse. (denk aan FC Omniworld, Agovv, Achilles) Omdat de Knvb ook de vooruitgang ziet doet het zelf deze aanvraag en honoreert deze. In feite 'degradeert' FC Twente niet, het verliest de licentie, wordt een amateurclub, en krijgt een nieuwe licentie voor de Jupiler League.

20 mei 2016 om 09:47

Hulde! Hier reageren de twente supporters dan weer niet op! En maar roepen hoe oneerlijk het is.

20 mei 2016 om 11:30

Bovenstaand verhaal is inderdaad geen speld tussen te krijgen. Ik denk dan ook dat de rechtszaak van FCT tegen de Knvb, uiteindelijk draait om:

- Men heeft in december informatie achtergehouden, op basis waarvan de knvb toen de licentie al definitief zou hebben ingetrokken, en daarmee de toendertijd gemaakte afspraken wel geschonden (alles zou op tafel komen)
- De knvb behandelt dit als een aparte casus en trekt op basis van die frauduleuze transfers de zojuist teruggekregen licentie alsnog in.

Als dit klopt, dan moeten wij inderdaad niet zeuren, maar klopt dit niet (ik dank dat FCT er zo over denkt), dan wordt het natuurlijk anders en zijn we genaaid.

Wat ik ook niet snap is, waarom de Knvb dan niet naar buiten brengt WAT er dan precies weer is achtergehouden en door wie?

20 mei 2016 om 14:49

Oke, zoals mijn naam ongetwijfeld doet vermoeden zit ik midden in het broeinest dat Twente heet. Ik zal proberen in beeld te brengen waarom veel fans onvrede uiten over de handelwijze van de licentiecommissie (vanaf hier Lc).

November 2015:
Twente staat er financieel uiterst belabberd voor, alle zeilen moeten worden bijgezet om een spoedig faillissement af te weren. Daarnaast bereid de club een Jupiler League scenario voor, niet omdat het een mogelijke straf is maar omdat de ploeg de 16 plaats bezet aan het einde van de maand. Tussendoor piept van der Laan er tussenuit vanwege het lekken van de Doyen-contracten.

Het Decemberakkoord:
Het is al weer even geleden dat de contracten van Doyen lekte, Aldo van der Laan (al sinds het vertrek van Munsterman in april 2015 het mikpunt van de supporters) heeft het schip verlaten, als kapitein. Op 15 december gaat de LC met Twente aan tafel, aanwezigen zijn het toenmalig bestuur, minus financieel directeur van der Belt die oververmoeid was geraakt een week eerder. Verdere namen op dat moment zijn niet bekend, maar ten Hag en Trebbe (hoofdrolspelers) waren er sowieso. De LC verplicht Twente openheid van zaken te geven, mee te werken aan een onderzoek en de conclusies en aanbevelingen hiervan naadloos implementeren binnen de organisatie, het rapport Knüppe. Daarnaast werd de maximale geldboete (45.250€) en 3 jaar ontzegging van Europees voetbal opgelegd. De zwaarste straf ooit, zoals de LC zelf later te kennen geeft.

De Tadic deal:
Nadat het onderzoek aan de gang is komt de Tadic deal naar boven, via een schimmige constructie en verzwegen contract liet Twente voorkomen alsof het 1,8 miljoen meer in kas had dan werkelijk het geval was. Hierdoor kon bijvoorbeeld de Ziyech transfer gerealiseerd worden, maar wel met een boete van 45.000 omdat Twente niet op de Knvb wachtte. Had de Knvb dit contract destijds in handen gehad, dan had Ziyech nooit bij Twente gespeeld. Bedrog van de hoogste plank. Conclusie: Twente heeft bij het decemberakkoord de LC niet volledig ingelicht.

Verder:
Er worden wat ongeregeldheden gevonden bij de contracten van Corona en Engelaar, van Oostveen zegt iets in de media wat niet positief ontvangen wordt (hoewel het niet negatief bedoeld was), de jaarrekening 2013/2014 wordt ingetrokken (als gevolg van de bevindingen van de Tadic deal) en de club zelf werkt keihard om het rapport Knüppe na te leven. Het hele toneelstuk had niet gehoeven, aangezien we nu kunnen concluderen dat Twente bij voorbaat kansloos was voor 'gewoon' licentiebehoud.

Tussendoor was er veel gerommel met garanties van gemeente Enschede, bedrijven uit de regio en trok de ECV aan de bel, men rook bloed en Twente moest boeten. Niet

Handelswijze Lc:
Tijdens de Decemberdeal werd afgesproken dat 1 mei 2016 de behandeldag zou zijn. Op 1 mei zou de LC het lot van de Tukkers bekend maken. Tussentijds verleende de LC nog gratie om de jaarcijfers van 2015 bij te stellen. Dit omdat er tijdens het onderzoek (dat op 1 maart nog niet alles was afgerond) nog dingen naar boven kwamen die invloed hadden op de cijfers. Hierover zijn de fans unaniem vrij dankbaar, aangezien dat weer 3 punten scheelde.

30 april tot 17 mei:
Ergens half/eind april gaf de LC al aan het besluit uit te stellen, om de beslissing over de reguliere wedstrijdrondes heen te dragen: 9 mei wordt alles duidelijk. Het feit dat dit besluit bewust uitgesteld wordt, doet al vermoeden dat het geen rozengeur en maneschijn verhaal gaat worden. In Twente wordt het met de dag onrustiger. Dan is hij daar, een dag nadat veel fans enigszins kinderachtig, anderzijds misschien begrijpelijk, hebben gelachen om de ontknoping van de Eredivisie wordt het stil in Twente. De dag des doods, of de dag van bevrijding, wat gaat het worden? Niks! Want, de LC moet de stukken nader bestuderen. Wanneer er wel een oordeel komt is onzeker, er wordt geen datum gegeven waardoor het alleen maar onrustiger wordt. Er is radiostilte, onzekerheid en onvrede. Niet alleen bij de club en supporters zelf, maar ook de rest van het voetballand, velen schreeuwen om het hoofd van de Enschedese club, tot ergernis en onbegrip bij de Tukkers (of dit terecht of niet is, wil graag in het midden laten).

Dag des oordeels:
De radiostilte wordt doorbroken: Joost Bakker meldt het begin van de middag dat de LC (al noemt hij dit de Knvb) om 17.00 de Enschedese club laat degraderen. De supporters zijn ziedend, niet zozeer omdat het 'slecht' nieuws te verwerken krijgt, maar omdat dit geen mogelijkheid was. De regels waren simpel: alles (wederom 45.250€ boete en licentiebehoud), of niet (doei licentie). Om 17.00 wordt het oordeel bevestigd tot genoegen van veel mensen, maar verbijstering van de Enschedese club. De uitleg van de Knvb luidt alsvolgt: Twente heeft zich niet aan de afspraken gehouden en verliest zijn licentie. Omdat de club wel aan alle voorwaarden heeft voldaan van het rapport Knüppe, wordt een nieuwe licentie uitgegeven. Iedere club die een nieuwe proflicentie krijgt begint op het laagste profniveau, zo ook Twente.

Gevolgen voor de club:
- TV-rechten dalen, Twente is op papier een nieuwe profclub en krijgt als 38e (laatste) dus het minste deel van de tv-rechten. De komende 10 (!) jaar zal Twente de gevolgen hiervan merken.
- Garantstelling gemeente kan de prullenbak in, aangezien deze liever 17 miljoen (huidige schuld van Twente) ziet verdampen dan de 32 miljoen van de garantstelling.
- Hogere schuld. De schuld was door middel van een crediteurenakkoord kunstmatig omlaag gedrukt. Echter is de voorwaarde wel dat dit op Eredivisie niveau was, wat dus niet het geval is.
- Marktwaarde spelers dalen drastisch, want de club moet meer dan ooit verkopen. Als ik wat fictieve cijfers mag gebruik, zou een Ziyech bijvoorbeeld voor rond de 5-8 miljoen vertrekken. Na degradatie mag je al blij zijn als je er 2-3 miljoen voor vangt.
- Sponsor contracten verdwijnen en/of worden minder waard, wederom minder inkomsten dus.

Dit allemaal wegstrepend tegen een uitgavenpatroon van rond de 30 miljoen, naast een schuld die dus vanaf 35 miljoen alleen maar kan groeien is einde verhaal. De LC spreekt van een tweede kans, waar het eigenlijk Twente op een mijn met drukplaat zet: Twente leeft nog, maar zodra het een stap zet ontploft de bende, en laten ze nu net stappen moeten maken.

Toelichting op reactie Twente supporters:
Begrijp de Tukkers niet verkeerd, toch ruim 90 procent ziet de zonden er van in en begrijpt grotendeels de schaal waarop Twente gefraudeerd heeft. Maar verlang niet dat zij hun club de rug toekeren. Alles, binnen en buiten het redelijke, moet aangehaald worden om een soort van nietigverklaring te kunnen realiseren, anders staat men letterlijk zonder club. Er zijn aanknopingspunten, daar kom ik zo op terug. De LC doet het voorkomen alsof het een kans biedt, maar durft zelf niet de trekker over te halen. In het belang van het Nederland's voetbal, de Eerste Divisie, werkgelegenheid in Twente en verdere maatschappelijke belang staat dit besluit niet. Persoonlijk zie ik liever de LC nu de stekker er uit halen, dan dat komende zomer of gedurende het komende seizoen de boel alsnog klapt. De gevolgen van dit besluit zijn niet te overzien, denk aan de clubs uit de Eerste Divisie, Eredivisie en in mindere mate de schuldige zelf (oftewel Twente), niemand heeft hier baat bij.

Aanknopingspunten:
- Twente kreeg gedurende het proces 2 scenario's: opzegging van de licentie (wat faillissement betekent), of een zeer karige boete. Dit waren de enige straffen volgens de reglementen van de LC. Dit trucje met een 'tweede kans' is nooit genoemd, laat staan dat iemand binnen de club het heeft kunnen/mogen voorbereiden.
- Op basis van de reglementen en het kader van de voorwaarden kan de licentie grondig ingetrokken worden, men was hier rondom februari/maart dus al eigenlijk achter bij de LC. Dat de LC dit bewust uitstelde tot na de laatste competitiewedstrijd riekt naar competitievervalsing. Meest gedupeerde: Ajax dat daardoor een titel, zekere deelname aan de CL en 15 tot 20 miljoen aan inkomsten dreigt mis te lopen. Gezien Ajax een NV is, is het verplicht in het belang van de aandeelhouders te handelen, 15 tot 20 miljoen extra op de rekening lijkt mij in het voordeel van de aandeelhouders (al zou men daar in een vergadering anders over kunnen/mogen besluiten).
- De LC geeft aan dat Twente aan het rapport Knüppe voldoet. Hetgeen wat verweten wordt is het achterhouden van informatie op 15 december 2015. De enige aanwezigen (op basis van de beperkt beschikbare informatie op dit moment) met enig kennis van de gedane zaken waren ten Hag en Trebbe, die op dat moment al zeker van ontslag waren (dit omdat van der Belt afwezig was). Deze mensen hebben om persoonlijk gewin deze info achtergehouden (imagoschade). Hierdoor zijn ze vervolgbaar voor bewust onbehoorlijk bestuur, iets wat de redding van Twente kan worden aangezien dat de club vrijpleit van het enig gewogen kwaad voor het intrekken van de licentie.
- Een dringend advies van de CSR om af te zien van de gekozen straf. De Eredivisieclubs kunnen fluiten naar hun centen (overeengekomen met het Ecv), aangezien de club met een grotere straf alsnog mag afzien van die regeling. Clubs met doorverkooppercentages (denk hierbij aan Heerenveen, Ziyech en PEC Zwolle, Mokotjo) zien de waarde dalen en verliezen zo nog meer geld. De Eerste Divisie clubs hebben aangekondigd niet te wachten op de komst van Twente etc. Echter kan de LC dit advies (hoe dringend ook) in de wind slaan. Iets wat in mij ogen ook zeer waarschijnlijk is, mocht het überhaupt zo ver komen.

Is het aangekondigde beroep realistisch? Nou nee. Allereerst is de uitspraak niet definitief, met het oog op de Csr. Twente heeft desondanks aangekondigd dit aan te vechten zodra het definitief is, en kan daarna ook nog naar het CAS stappen. Ik zie wat aanknopingspunten, maar een solide verhaal is het niet. Twente zal niet veel afwijken van die mening, maar gaat liever strijdend ten onder dan het langzaam dood bloedt. Niet omdat het kan, maar omdat het moet.

Tjonge toch, wat worden er spelletjes gespeeld. Een feit is en blijft dat de Leiding in het recente verleden die zaak financieel heeft bedonderd. Hierdoor sportief voordeel heeft behaald en daardoor andere B.v.o's en de belastingbetaler zwaar heeft benadeeld. Dat zij hierdoor ook geen respect heeft getoond voor haar trouwe Tukkerse achterban mag je asociaal noemen.
Ook zij die er niet direct voor verantwoordelijk zijn of waren storten nu krokodillentranen terwijl zij op de hoogte zijn of waren van deze financiële malversaties.
Wat mij betreft mag een burgerlijke rechter zijn of haar oordeel geven of FC Twente wel of niet haar huidige licentie mag behouden en de ware schuldigen voor dit slepend theater ( incluis de zwijgende ex-huidige medewerkers) een proces aan de broek smeren. Wordt vervolgd!!!

20 mei 2016 om 11:27

Degene die nu aan de macht zijn hebben ook dingen achtergehouden dus nog steeds bedonderen ze de zaak.twente verdiend deze straf gewoon simpel zat.jammer dat het een grote club is maar de arrogantie van spelers en fans vind ik toch wel stuitend .twente te goed voor de jupiler league lachwekkend net alsof jullie een psv ajax zijn.moet je is in spanje engeland en duitsland kijken daar heb je clubs op de lagere niveaus die nog vele malen groter zijn als twente maar die clubs hoor je zulke uitspraken ook niet maken.

de jl is ongeveer het hoogste voor marsman wat dramt hij eigenlijk,hij is wel de laatste die niet moet zeuren kom nouw

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren