Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FC Twente komt met verklaring: ‘Degradatie betekent faillissement’

Laatste update:

FC Twente kondigde donderdagavond aan in beroep te gaan tegen het voorgenomen besluit van de licentiecommissie om de club terug te zetten naar de Jupiler League en komt in een nieuwe verklaring met tekst en uitleg. Interim-directeur Onno Jacobs zegt nog altijd ‘verbijsterd’ te zijn.

/

“Met deze variant hebben wij op geen enkele wijze rekening kunnen houden, omdat het licentiereglement hier eenvoudigweg niet in voorziet. Bovendien stelt de commissie zelf dat Twente inmiddels heeft voldaan aan alle voorwaarden die de commissie eerder heeft gesteld. Vervolgens komt dezelfde commissie tot de conclusie dat daarna nog nieuwe misstanden bekend zijn geworden, maar het was nu juist de opdracht aan het ‘nieuwe Twente’ om volledig schoon schip te maken ten aanzien van het verleden”, aldus Jacobs.

“Vandaar ook de diepgaande onderzoeken. Voor alle duidelijkheid: het ‘nieuwe Twente’ heeft in alle opzichten volledig meegewerkt aan het op tafel krijgen van alle relevante feiten en als gevolg daarvan hebben alle betrokken ex-bestuurders inmiddels het veld moeten ruimen. Desondanks wordt Twente door de opbrengst van juist die medewerking nu alsnog geconfronteerd met deze nieuwe, zeer verstrekkende sanctie”, besluit Jacobs, die bijval krijgt van bestuurder Jan Schutrups.

Degradatie naar de Jupiler League lijkt het einde te kunnen betekenen voor de roodhemden: “De financiële gevolgen van deze nieuwe sanctie kan Twente simpelweg niet dragen (...) De gekozen sanctie leidt binnen afzienbare tijd eveneens tot het faillissement van de club en zou dus even goed ‘disproportioneel’ zijn. Nu wordt onze club feitelijk alsnog de definitieve doodsteek toegebracht. Daar kunnen en mogen wij ons niet bij neerleggen”, aldus Schutrups.

Denk jij dat het beroep voor FC Twente succesvol uitpakt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De licentie is toch afgenomen. Dat was 1 van de 2 scenario's waar ze rekening mee moesten houden.

19 mei 2016 om 19:14

"daar kunnen en mogen wij ons niet bij neerleggen”, aldus Schutrups.

Begrijp ik wel, alleen aan de andere kant mogen ze toch ook blij zijn dat ze lig nog een strohalm aangeboden hebben gekregen, ze hadden ook per direct failliet verklaard kunnen worden.
Wel erg zonde voor het nieuwe stadion ook dit, pure kapitaalvernietiging achteraf.
Wens alle Twente supporters veel sterkte, zelf altijd een leuk clubje gevonden en regelmatig met FM begonnen in het oosten!

19 mei 2016 om 19:35

@cyberize7x

Sjjeeezusss,

Ik reageer nu voor de laatste keer op iedereen die zich hierzooooo dom uitlaat over dingen, terwijl ze niet eens weten wat de licentiecommissie eigenlijk kan of mag,

Maar Failliet verklaren pffffffffffffffffffffffffffffff hoort daar zeker niet bij.

19 mei 2016 om 19:41

licentie intrekken betekend practisch failliet hoor

19 mei 2016 om 19:44

Ik heb het over de Knvb die de licentie kan intrekken, zij zij het bestuurlijk orgaan dus hebben daar alle recht toe dacht ik?
Knvb heeft Veendam en Agovv ook failliet verklaart dus ik begrijp jou consternatie niet zo?

19 mei 2016 om 19:44

Volgens mij weet jij het zelf niet eens. De licentiecomissie verklaart ook niemand failliet. Sterker nog dat kunnen ze helemaal niet, dat kan kunnen alleen meerdere schuldeisers of de club zelf door dit aante vragen via de kantonrechter. Het artikel stelt ook dat dit zal voortvloeien uit de terugzetting. Feitelijk is het ook geen terugzetting maar een inname van de licentie, er is echter gekozen om direct een nieuwe te verstrekken voor de Jupilerleague.

Ik vind het nogal een riskante stap van Twente. Als een rechter zich hierover buigt en tot de conclusie komt dat de licentiecomissie wel een licentie kan en mag intrekken, maar niet zomaar mag verstrekken, kan je nog wel eens veel verder van huis zijn.

19 mei 2016 om 19:48

Klopt. Maar feitelijk trekt de LC een licentie in en geven ze gelijk een nieuwe start. Twente is alleen financieel zo verrot dat ze uberhaupt ook bij licentiebehoud nog kapot kunnen gaan en dat is de LC niet aan te rekenen.

95 miljoen vreemd vermogen, negatief eigen vermogen, gigantisch gat in de begroting. Gezien de door hun ingeleverde documenten bij de LC lijkt een failliessement en herstart wellicht beter dan door blijven worstelen.

Licentie inleveren zou dus de redding voor Twente zijn.

19 mei 2016 om 20:18

@cyberize7x: Misschien dat je je eens wat meer moet inlezen in hoe de rechtspraak in Nederland werkt. Alleen een rechter kan een bedrijf failliet verklaren. De Knvb is geen rechter. De voorbeelden die jij aanhaalt (veendam en Agovv) zijn door de rechter failliet verklaart. Pas na dat faillisement heeft de Knvb de licentie van beide clubs ingetrokken. Een en ander conform het toen geldende licentiereglement. Ik hoop dat dit nu duidelijk is.

19 mei 2016 om 20:46

De Knvb kan geen faillissementen uitspreken, dat kan alleen een rechtbank. En de door jouw genoemde clubs zijn daardoor ook failliet verklaard.

19 mei 2016 om 20:53

ze moeten blij zijn want ze hadden ook een paar klasses lager geplaatst kunnen worden. weer zo iemand die te veel fan is om om de feiten tegen twente heen te kkijken. ken jij eerst maar is je feiten.

19 mei 2016 om 21:45

Als het waar is wat ze zeggen, gebeurd dat als nog met degradatie naar de JL. Ze zullen dan blijkbaar als nog failliet gaan en als nog op nieuw moeten beginnen op het laagste niveau.

Zoals ik het hier begrijp is het in de Eredivisie blijven of faillissement. Met andere woorden, de Knvb wil Twente helpen maar deze oplossing is nog pijnlijker dan alleen de licentie in nemen.

19 mei 2016 om 22:59

Intrekken die licentie, geen bestaansrecht hebben ze. Jammer voor de supporters maar hard aanpakken deze oplichtersbende!

19 mei 2016 om 23:04

@cyberize7xjuist ja,

Veendam en Agovv waren ook financieel failliet, Fc Twente heeft echter geld genoeg, en een sluitende begroting voor het volgende seizoen eredivisie was geraamd op 28 tot 30 miljoen, nu kan de knvb de licentie wel intrekken, maar failliet is toch wat anders, en nu naar blijkt degradatie naar de jupilerleague zou voor Twente de doodsteek zijn, omdat de geraamde inkomsten en dus de hele begrotingvan volgend jaar aan diggelen is.

19 mei 2016 om 23:24

Cyberize7z ga alsjeblieft snel naar bed of verdiep je in de materie, want je kraamt echt onzin uit. Hoe kan de KNVB een club in vredesnaam failliet laten verklaren? Dat doet een rechter op verzoek van een schuldeiser. De KNVB heeft daar niets mee van doen, ook biet bij AGOVV

19 mei 2016 om 19:16

Man man man.. ze moesten aan voorwaarden voldoen om het te behouden. Dat hebben ze gedaan. vervolgens wordt het verleden erbij gehaald. Dit is niet mogelijk, aangezien dat niet part of the deal was. Zo moeilijk is het niet.!!!
Op basis van verleden hadden in december de boel moeten intrekken. Nu laten ze onderzoek doen en trekken ze alsnog de licentie in. En omdat de regels degradatie niet toestaan, geven ze wel een nieuwe licentie? De Knvb had dan de regels moeten aanpassen.

19 mei 2016 om 19:22

De Knvb en de licentiecommissie zijn onafhankelijk organen. De Knvb heeft niets te vertellen over de licentiecommissie, de Knvb heeft zelf een tuchtcommissie en die heeft al een uitspraak gedaan. Verder lees je maar wat ik hieronder heb neergezet.

19 mei 2016 om 19:24

Snap je dan niet dat het 'nieuwe Twente' en het 'oude Twente' nooit helemaal los van elkaar zijn te zien? Het verleden is nu eenmaal gebeurt, daar kan je niks meer aan veranderen. Als je in het verleden de wet hebt overtreden maar nu volkomen veranderd bent, wil niet zeggen dat je er niet nog voor gestraft kan worden.

Dit is hetzelfde als iemand die een misdrijf pleegt. Diegene blijft jarenlang uit de handen van de politie, maar gedurende die tijd krijgt dat persoon een ingeving. Hij wil alle zooi uit zijn verleden achter zich laten en zichzelf verbeteren. Hij gaat vrijwilligerswerk doen, geeft zijn geld weg aan goede doelen en bovenal stopt met het breken van de wet. Via een cold case file wordt dit persoon toch opgepakt, hij werkt volledig mee en geeft alles toe. Krijgt dit persoon dan ook geen straf (of een proportioneel lichte straf als een taakstraf)? Nee natuurlijk niet, hij krijgt hoogstens een kleine strafvermindering.

19 mei 2016 om 19:33

En jij gelooft dat? Waarom liet Bert van Oostveen zich dan zo uit in de media? Het lot van Twente was al beslist maar de Knvb heeft nooit gedacht dat Twente kon voldoen aan de voorwaarden. Nu heeft de Knvb een serieus probleem denk ik. Twente ook overigens, want het wordt "alles of niets".

19 mei 2016 om 19:40

@baloog,

de personen die het gedaan hebben zou je dan moeten aanpakken, niet de club of andere onschuldige medewerkers/supporters, nu word er ge(ver)oordeeld over dingen die mensen hebben gedaan die allang bij de club er uit zijn gemieterd, als je het eerlijk wil doen, dan pak je Munsterman en Aldo v/d Laan, en niet de club, de mensen in de club wisten van niets en werden ook voor de gek gehouden.

19 mei 2016 om 19:48

Zo werkt het natuurlijk helaas niet. Bij wanbeleid van een bedrijf en een faillisement raken ook mensen die er niks aan kunnen doen hun baan kwijt.

19 mei 2016 om 20:41

@marinofct:

lees het rapport van de LC eerst voordat je zegt dat twente zich aan de voorwaarden heeft voldaan:
http://www.knvb.nl/downloads/bestand/4240/overwegi...
Daarin staat duidelijk op pagina 3 dat Twente na het intrekken van de licentie op 15 december 2015 opnieuw bepaalde zaken verzwegen heeft voor de LC, terwijl op 30 december bijvoorbeeld vergaderd is over de kwestie Tadic en dit is nooit gemeld heeft aan de LC.

Dus aan welke voorwaarden hebben ze zich gehouden?

19 mei 2016 om 23:54

Ronnerdam
15 december hebben ze een voorwaardelijke licentie gekregen, 30 december hebben ze vergaderd over de constructie van tadic. Mag je intern nog even overleggen wat er is ontdekt, en hoe dit aan te pakken, of moet je de vuile was meteen in de media gooien. De knvb is hier vrij snel ingelicht, en met de nieuwjaarsreceptie is dit ook naar de media gelekt. Waarschijnlijk zijn hier ook de constructies van engelaar en en corona gemeld bij de knvb.

Volgens het rapport van de knvb heeft twente volledig aan het rapport knuppe voldaan. Maar dankzij deze nieuwe ontwikkelingen heeft de knvb gemeend een nieuwe sanctie in het leven te moeten roepen. Een sanctie wat voor twente ook een doodsteek betekend, dus ook geen oplossing is.

Er zijn maar 2 mogelijkheden, of licentie intrekken, wat het einde betekend voor twente, of 45.000 boete, en eredivisievoetbal in enschede. Andere mogelijkheden zijn er niet volens de statuten van de licentie commissie /knvb.

Licentie intrekken heeft grote gevolgen voor het nl voetbal, bedenk is wat dit voor een gevolgen heeft voor bijvoorbeeld heraclles, wat als levensader de gezamenlijke jeugd opleiding heeft. De knvb moet een besluit nemen, ten opzichte van twente zou het terrecht wezen dat ze de licentie intrekken, voor het bestaan van het hele Nederlandse voetbal zou het verstandig wezen dat twente behouden blijft. Het voetbalbolwerk wat in enschede staat is te groot, en zou met zijn val een hoop kapot maken voor de rest van het voetbal in nederland, en ik denk ook niet dat de knvb daar belang bij heeft.

Nadat ik der een nachtje over geslapen heb schat ik in dat twente er goedkoop van af komt, niet omdat het terrecht is, maar omdat het beter is voor het Nederlandse voetbal.

19 mei 2016 om 19:16

Leer eens lezen!!!!!!!
Er is voldaan aan alle opgelegde voorwaarden die de licentiecommissie eisde en dan zouden ze de licentie behouden.
Nu ze er aan voldoen wat de commissie zelf aangeeft kom je ineens met een straf die nergens beschreven stond.

19 mei 2016 om 19:21

Maar de straf staat gewoon in de reglementen beschreven: afnemen van de licentie. Dat is ook gebeurd. Verder kopieer ik wel wat ik hieronder heb getypt:

Zo moeilijk is het inderdaad niet. De Licentiecommissie heeft de licentie van Twente voorwaardelijk ingetrokken in november vorig jaar obv de informatie waar ze toen over beschikte. De voorwaarde was dat ze mee moesten werken aan het onderzoek van Knüppe en dit ook uit moesten voeren. De Licentiecommissie is er echter achter gekomen dat de informatie die ze toen hadden nog niet volledig was omdat er door meerdere personen binnen de club is gelogen over de transfers van Tadic, Corona en Engelaar. De voorwaarde die in november is gesteld telt dus niet meer omdat die is gegeven obv incomplete informatie. Als de Licentiecommissie weet had van deze informatie ten tijde van het geven van de voorwaarde was Twente de licentie kwijt. Sindsdien heeft Twente aangetoond zich netjes aan de eisen te houden dus is de Licentiecommissie coulant geweest. Ontzettend simpel.

Allemaal ontzettend eenvoudig terug te vinden op de site van de Knvb.

19 mei 2016 om 19:42

@fl0r1d43

Het kan helemaal niet wat de Knvb licentie commissie doet, er bestaat namelijk geen aparte licentie voor jupilerleague of eredivisie, er is alleen een licentie om betaald voetbal te spelen.

19 mei 2016 om 19:45

Inderdaad, daarom geeft de Licentiecommissie Twente een nieuwe licentie voor betaald voetbal waarmee ze automatisch op het laagste niveau waar betaald voetbal wordt gespeeld terechtkomen. Laat dat nou net de Jupiler League zijn.

19 mei 2016 om 20:21

@fl0r1d43: Mag ik jou even corrigeren? In het persbericht van de Knvb (zie hun website) staat klip en klaar (en ik citeer): "de conclusie van de licentiecommissie is dat FC Twente voldaan heeft aan deze voorwaarden."

Jouw stelling dat er is gelogen en dat daarom de voorwaarden niet meer zouden tellen is dus onjuist. Dit is niet alleen mijn mening, maar dit is een feit (nogmaals, kijk het persbericht van de Knvb er maar op na).

Als jij vervolgens jouw eigen verhaal zou willen volgen dan betekent dat feitelijk dat FC Twente de licentie gewoon had moeten behouden. Of dat moreel/ethisch terecht zou zijn geweest laat ik even in het midden.

19 mei 2016 om 20:39

Het is niet 'mijn' verhaal, het is het verhaal dat in het document op de site van de Knvb staat. Het is ook niet mijn stelling, dat is de stelling van de licentiecommissie.

http://www.knvb.nl/nieuws/
betaald-voetbal/licenties/
18434/licentiecommissie-
biedt-fc-twente-tweede-
kans-de-jupiler

voor de pagina met een overzicht en

http://www.knvb.nl/
downloads/bestand/
4240/overwegingen-
licentiecommissie-
fc-twente

voor het document met beargumentatie.

In dat document staat wat ik hierboven heb getypt, lees het zelf maar na. Ik heb ook al letterlijk in de post waar je op reageert gezegd waarom het niet uitmaakt dat Twente aan de voorwaarden heeft voldaan, omdat die voorwaarden gebaseerd zijn op incomplete informatie.

19 mei 2016 om 20:43

@ shamino: lees het rapport van de LC, daarin staat dat Twente ook na 15 december 2015 nog zaken verzegen heeft richting de Lc.

http://www.knvb.nl/downloads/bestand/4240/overwegi...

19 mei 2016 om 20:57

Dat is toch allang bekend, daarom is toch mede door de Knvb een onafhankelijke onderzoeker aangesteld om de bovenste steen boven water te krijgen. En heeft Twente tot 1 mei de tijd gekregen om aan de voorwaarden van licentie commissie te voldoen. Dat hebben ze blijkbaar gedaan, maar de straf van Twente was van te voren al bekend. Ze wisten drommels goed, een degradatie naar de Jupiler League zou een faillissement betekenen. Maar om dat tijdens de competitie te doen, was hun plan niet. Dan zou alles overhoop zijn gehaald.

19 mei 2016 om 21:12

Natuurlijk, dat is de meest voor de hand liggende reden. Het grootste probleem voor de Knvb en licentiecommissie, naast de kwestie 'fc Twente' zelf is het kampioenschap. Op het moment dat Ajax aangifte doet bij het CAS of de Fifa of wie daar dan ook over gaat moet ik nog maar zien wat er gaat gebeuren. Dit is nog eens extra bemoeilijkt door het feit dat letterlijk het resultaat tegen Twente schrappen het verschil is tussen de 1e of 2e plaats. Promotie/degradatie is net zo vervelend, maar zal veel minder aandacht krijgen hoe lullig dat ook klinkt. De Knvb heeft gewoon gewacht met hun uitspraak tot na de competitie om deze problemen voor te zijn, maar ik betwijfel of het iets uitmaakt.

19 mei 2016 om 21:59

@fl0r1d43: Bedankt voor de link naar de pagina met het overzicht! Die pagina was mij nog onbekend (en ga ik dus nu aandachtig lezen)!

19 mei 2016 om 23:26

Precies Mikoss

19 mei 2016 om 21:47

Nu dus van hun probleem een probleem voor de KNVB maken. Handig

20 mei 2016 om 00:06

Nee, de knvb maakt er zelf een probleem bij, door de regels niet te hanteren. Of twente hard aanpakken, en de licentie afnemen, of die lachwekkende boete uitdelen en eredivisievoetbal voetbal in enschede. Andere sancties zijn er niet. Het ligt niet aan twente, het ligt aan de knvb met hun statuten wat geen normale sanctie kan opleggen aan twente voor dit vergrijp.

Gelukkig ligt er een jupiler league scenario klaar volgens de kenners. Ahaha

Ja het nieuwe twente heeft een tweede kans gekregen. Je kan als nieuw fc twente niet teren op het oude twente want hUn zijn gestraft

Tja, TV-inkomsten zul je missen. Dat is een feit. Maar als supporters en sponsors nu gewoon loyaal blijven dan? Die laatste verantwoordelijkheid ligt bij de mensen zelf zou je dan denken en niet bij de bond.

19 mei 2016 om 19:15

Je gaat er minimaal 10 miljoen per jaar op achteruit. Waarschijnlijk meer. Er is een half jaar keihard gewerkt om een begroting voor de ED rond te krijgen. Het rond krijgen van een begroting voor de JL gaat vele malen meer tijd kosten. Als dat al te doen is wat niet waarschijnlijk is met de schuldenlast van Twente.

19 mei 2016 om 19:32

@apostle
Waarom zou dat zoveel moeilijker zijn wanneer er zoveel supporters en sponsors de club een warm hart toedragen als men beweert? Zie Glasgow Rangers zou ik zeggen. Of de mensen komen daadwerkelijk toch alleen voor succes en wedstrijden tegen Ajax, Feyenoord, PSV etc. Ultieme successupporter test.

19 mei 2016 om 19:35

Twente heeft heel voor sponsoren en de gemeente garant gekregen voor een lening zodat ze niet failliet gaan door de schulden die ze nu al hebben. Als Twente echter naar de JL gaat zullen heel veel van die sponsoren, leningen en garantstellingen wegvallen waardoor de schulden niet meer te dragen zijn. Simpelweg omdat daar geen rekening mee gehouden is omdat dit geen mogelijk scenario kon zijn.

19 mei 2016 om 21:01

Hoe heet Glasgow Rangers nu dan. Het is nu Rangers FC. Gewoon omdat de club failliet is. Leuke test. Daar weten ze in Rotterdam alles van. Zag laatst een docu over die tijd. 15 duizend supporters in de Kuip. De ultieme test.

19 mei 2016 om 22:11

Dan praat je over 25 a 30 jaar geleden , een hele andere tijd waarin de supporters aantallen bij iedere Nederlandse club laag lag.

19 mei 2016 om 22:23

@falcao, fijn dat jij nog behoefte hebt aan die test en suggestieve vragen stelt over warm hart toedragen. Even iets meer onderzoek doen zou je opleveren dat Twente vanaf begin nieuwe stadion (1998) (toen nog Arke stadion) (nagenoeg) uitverkocht is geweest.

19 mei 2016 om 22:29

Als ze in Amsterdam opeens in de middenmoot spelen, dan is het stadion half leeg. Successupporters heeft elke club ook wij. De echte blijven, de mijne heb ik al verlengd.

19 mei 2016 om 19:19

Ik vraag me af waarom sponsors loyaal zouden blijven. Dit is een club geworden die vieze spelletjes heeft gespeeld en bovendien kijken er heel weinig mensen naar de Jupiler League. Voor grote sponsors is er, denk ik, dan geen extra winst te behalen. Ik kan het mishebben, maar ik zie niet in waarom bedrijven die draaien op winst, extra geld gaan uitgeven aan een club die ernstige imago-schade heeft geleden en bovendien uitkomt in een competitie waar heel erg weinig mensen naar kijken.

19 mei 2016 om 19:26

Er is gelukkig nog een andere club in Twente die de grote sponsors wel kan gebruiken (en een veel sympathiekere club in het algemeen is).

19 mei 2016 om 20:22

@waagplein: Aha, nog een fan fan de Enschedese Boys! Leuk om je te ontmoeten!

21 mei 2016 om 18:06

Absoluut. Hup Groen-witten!

19 mei 2016 om 19:46

De garantstellingen kun je op je buik schrijven. Dan is het financieel met deze schulden en rentelast snel gedane zaak.


Man man man.. ze moesten aan voorwaarden voldoen om het te behouden. Dat hebben ze gedaan. vervolgens wordt het verleden erbij gehaald. Dit is niet mogelijk, aangezien dat niet part of the deal was. Zo moeilijk is het niet.!!!

19 mei 2016 om 19:19

Zo moeilijk is het inderdaad niet. De Licentiecommissie heeft de licentie van Twente voorwaardelijk ingetrokken in november vorig jaar obv de informatie waar ze toen over beschikte. De voorwaarde was dat ze mee moesten werken aan het onderzoek van Knüppe en dit ook uit moesten voeren. De Licentiecommissie is er echter achter gekomen dat de informatie die ze toen hadden nog niet volledig was omdat er door meerdere personen binnen de club is gelogen over de transfers van Tadic, Corona en Engelaar. De voorwaarde die in november is gesteld telt dus niet meer omdat die is gegeven obv incomplete informatie. Als de Licentiecommissie weet had van deze informatie ten tijde van het geven van de voorwaarde was Twente de licentie kwijt. Sindsdien heeft Twente aangetoond zich netjes aan de eisen te houden dus is de Licentiecommissie coulant geweest. Ontzettend simpel.

19 mei 2016 om 19:20

In december zouden alle feiten boven water moeten zijn. Dit is niet gebeurd. Nadien zijn er nog allerlei onverkwikkelijke zaken aan het licht gekomen. In die zin heeft Twente de deal geschonden. Je kunt alleen niet bewijzen of de nieuwe leiding dit niet wist of bewust achtergehouden heeft. Je bent uiteraard geneigd te denken het eerste maar zelfs Van der Belt heeft dingen moeten verzwijgen omdat het anders al eerder einde oefening was geweest. Kan dus ook een leugentje om bestwil zijn geweest. Erg lastig dat zeker maar om zo los te gaan op de Knvb vind ik in deze situatie sowieso ongepast.

Dan gaan ze maar failliet, ga je daarna weer verder als SC Twente of zoiets. De achterban blijft toch wel en binnen een paar jaar staat de club weer waar het hoort.

Glasgow Rangers is het ook gelukt. Twente is evengoed een grote club in de regio. Start opnieuw in de jupiler, probeer successen te halen, en je komt er weer bovenop. Het kost tijd,maar het moet lukken.

19 mei 2016 om 19:20

Glasgow ging failliet, dan ben je dus schuldenvrij als je opnieuw begint. Twente moet met een gigantische schuld de JL in, dus dan als nog failliet, betekent alleen uitstel

19 mei 2016 om 22:34

Dan laat je de club toch failliet verklaren? Kan je ook met een schone lei beginnen. Ik snap dan ook niet wat de willen aanvechten. De club verliest de licentie en krijgt zomaar een nieuwe kado. Feitelijk geven ze dus aan die niet willen.

Twente legt de bal en druk dus weer bij de Knvb onder het mom van als we deze straf krijgen gaan we failliet. Anders gezegd, we gaan alleen akkoord met een kleine boete als straf, die totaal niet in verhouding staat met de grootte van de overtreding. En jullie van de knvb zijn dan verantwoordelijk voor het verdwijnen van deze club.

Ik snap goed dat Twente elke strohalm aangrijpt maar kom op zeg, je gaat niemand wijsmaken dat je geen rekening hebt gehouden met het strippen van de licentie.

19 mei 2016 om 19:47

Dat is toch geen druk opleggen? Dat is gewoon hoe het is.
Je gaat niet een begroting voor de JL opstellen als dat tot voor 2 dagen terug geen enkele mogelijkheid was. Er waren immers nog 2 dingen die de Knvb kon doen:
1. Intrekken licentie --> amateurvoetbal
2. Niet intrekken licentie --> eredivisie

Maar de bond heeft dit keer zelf Houdini en Klok erbij gehaald om toch met iets anders te komen. Faillissement zal straks alsnog betekenden dat de licentie wordt ingetrokken.

Met de grolsch-veste in de jupilerleague kan idd echt niet.
Troewens, Als faillisement op voorhand bekend is, voorkom dan ajb dat scenario dat de juupleague wederom met een club minder moet verder spelen

19 mei 2016 om 19:22

Zou er dan geen Topklasse team door willen schuiven? Of misschien een extra jeugdteam? Jong AZ had best willen promoveren volgens mij. Vraag is dan of de Jupiler League clubs daar bij van worden.. Jeugdteams zijn toch anders dan echte profclubs.

19 mei 2016 om 23:57

Er komt een tweede divisie waarna we promotie-degradatie tussen de eerste divisie en de nieuwe tweede divisie krijgen. Er is vast wel een jong-team dat direct in de eerste divisie wil spelen, dat zal vast het probleem niet zijn.

Wat een softies daar in Zeist zeg. Heb gewoon de ballen om te zeggen tegen Twente jullie blijven in de eredividie of jullie zijn failliet. Dit is zo'n waardeloze tussenoplossing die onmogelijk kan leiden tot een nieuwe start voor Twente. Ik snap dat je Twente niet ongestraft kunt laten, maar wees dan geen schijtluis dat je niet tegen een grote club durft te zeggen dat het voorbij is. Bij Veendam en Haarlem etc. waren ze daar wel heel makkelijk in. JL betekend gewoon een failliesement, maar dan kunnen ze naderhand in Zeist mooi zeggen dat zij ze nog een tweede kans hebben gegeven. Daarnaast is de timing midden in de play offs belachelijk en houden ze geen rekenint met de JL. Die zitten volgend jaar weer lekker met een oneven aantal clubs waarvan 3 beloftes.

19 mei 2016 om 19:24

Dat JL in economische zin een faillissement betekent is niet de verantwoordelijkheid van de Knvb. Dat je TV-inkomsten mist is duidelijk (circa 5 miljoen dacht ik) maar de rest is toch echt de verantwoordelijkheid van supporters en sponsors zelf. Erg zwak om die bal ook bij de Knvb neer te leggen.

19 mei 2016 om 19:41

@psvboom

Weetje wat het is! Twente heeft alles via de regels gedaan wat de knvb hem op had gelegd!
En dat is in de Eredivisie!

En dan hadden we gewoon bestaandsrecht!... De Jupiler League is gewoon einde oefening net zo als het ook voor andere grote clubs einde oefening is!

19 mei 2016 om 19:47

Oh ja..Dus als Twente dit jaar op reguliere wijze was gedegradeerd had de KNVB ook over zijn hart moeten strijken, omdat dat een doodsteek zou zijn voor een grote club? Wat een kul..Ze moeten blij zijn nog een 2e kans te krijgen.

19 mei 2016 om 20:50

@fctwent3
Stel je niet zo aan. Wat moet VfB Stuttgart dan wel niet zeggen?

20 mei 2016 om 13:12

FC Twente heeft zich niet aan alle voorwaarden gehouden. In het rapport van de LC (dus niet de Knvb) staat dat de vreemde constructies bij enkele contracten, zoals Tadic, Egelaar en Corona wel besproken zijn bij Twente, nadat ze op 15 december voorwaardelijk hun licentie kwijt waren, maar dat het verzwegen was voor de Lc.

Dus betelend dat dat je je licentie kwijt bent. Omdat de Knvb dat liever niet heeft, krijgen ze een nieuwe kans. En dus moeten ze (club en fans) niet zeuren, want als de licentie ingetrokken wordt zit je elke zondag thuis te vervelen.

Het is eigenlijk een onmogelijke situatie. Aan de ene kant is het natuurlijk oneerlijk dat door de misstanden van mensen die allang niet meer aan Twente verbonden zijn de club degradeert en dus als ik het mag geloven verdwijnt uit het profvoetbal, maar als je niks doet zeg je eigenlijk tegen clubs dat mochten ze hetzelfde als Twente doen, ze toch wel behouden blijven voor het voetbal. Wat moet je in godsnaam doen?

Aan de ene kant vind ik als ramptoerist het wel leuk als ze degraderen, maar als dat betekent dat Twente verdwijnt hoeft dat van mij nou ook weer niet, ik heb er persoonlijk ook geen problemen mee als ze gewoon lekker in de eredivisie blijven. Maar de Knvb moet zich afvragen wat voor voorbeeld ze daarmee geven. Lastig lastig lastig.

Hoe dan ook was de timing van dit nieuws bekend maken natuurlijk beschamend. Ondanks dat het een onmogelijke situatie is, hadden ze het toch wel beter kunnen managen.

19 mei 2016 om 19:32

Sportieve reactie!

Zwakke club als je failliet raakt in de Jupiler League. Maar misschien is het het beste voor iedereen (behalve de supporters van FCT natuurlijk).

19 mei 2016 om 19:33

Nee, dat heeft niets met zwakheid te maken. De structuur van een club als Twente staat haaks op wat je je kan veroorloven als Jupiler League club. De salarishuishouding is te duur om een jaar degradatie aan te kunnen. Twente heeft daarnaast al diverse boetes gehad. Dan drogen de financiën wel op....

19 mei 2016 om 21:25

Salarishuidhouding is heel makkelijk om daar in te snijden. Ziyech, Mokotjo, Gutiérrez laten vertrekken en je bent zo goed als klaar.

19 mei 2016 om 21:52

Die gaan sowieso weg. Zelfs dan is het nog niet genoeg.

19 mei 2016 om 19:34

Je hebt gelijk als je zegt dat je een zwakke club bent als je failliet raakt in de Jupiler League. Maar FC Twente zal ook op de 38e plaats staan qua tv gelden terwijl ze ook in de jupiler league de uitgaven hebben van een kleine eredivisie club. Daar zit bijvoorbeeld de hypotheek van het stadion bij. Dat zijn dus uitgaven waar je niet zomaar in kan gaan snijden.

19 mei 2016 om 20:16

Ja, daar heb je een punt natuurlijk. Ik zat zelf meer te denken aan de salarissen van de spelers, die kunnen vrijwel allemaal transfervrij de deur uit wanneer Twente degradeert denk?

19 mei 2016 om 21:26

Hypotheek hebben ze toch niet meer? Dacht dat de gemeente eigenaar van het stadion is innmiddels.

19 mei 2016 om 23:47

Maar dan nog: waar haal je dan spelers vandaan die in staat zijn om Twente zsm weer naar de Eredivisie te brengen, en die op Jupiler League niveau betaalbaar zijn? Zo makkelijk is dat niet. En met zo'n stadion zul je wel binnen 1 seizoen terug moeten zijn. Anders zijn de kosten niet op te brengen...

Hopelijk houdt de Knvb vast aan haar uitspraak en trappen ze niet in dit geneuzel. Ze moeten gestraft worden voor jarenlang misleiding en vals spelen.

19 mei 2016 om 22:55

Even voor de schepte: het gaat om een aantal overtredingen in 2014 en 2015. Dit waren overigens niet bepaald de beste seizoenen van Twente. Dus dat bijv. Doyen zich met spelersbeleid zou bemoeien (wat niet mag) heeft bar weinig opgeleverd.

Zo is het, vol in de aanval op de Knvb. Dan maar strijdend ten onder. De Knvb onderschat de strijdbaarheid van Tukkers. Ik denk dat we juridisch sterk staan.

19 mei 2016 om 19:38

Dat denk ik niet. De Knvb heeft namelijk gewoon een van de twee mogelijke opties uitgevoerd: het afnemen van de licentie. Hieropvolgend biedt men Twente aan in de JL te kunnen herstarten en niet in de onderklasse amateurs. Daar kan Twente ook gewoon geen gebruik van maken. Dan wordt het onderklasse amateurs of niets.

19 mei 2016 om 19:43

Dat is toch het tussentijds aanpassen van de spelregels. Intrekken van de proflicentie is intrekken van de proflicentie (dus terug naar de amateurs) en niet via een omweg de club terugzetten naar een profdivisie lager.

19 mei 2016 om 19:49

Prima, dan de licentie intrekken. Kijken hoe strijdbaar ze dan nog zijn vanaf de amateurtak.

19 mei 2016 om 20:01

@master1

Ik denk dat we niet veel kans maken

Het eerste geld toch? dat was intrekken van de licentie.... De licentie commisie vond dat wel te zwaar en daarom hebben hun een andere regel verzonnen in de Jupiler league starten! Maar dat kan niet?

Maar dan geld alsnog de 1ste regel toch? en dat was licentie in nemen daarna is pas weer een nieuwe licentie gegeven??

Twente gaat in beroep omdat het niet in de Jupiler League kan overleven

19 mei 2016 om 22:02

Als eerst er is nog niks zeker.

De licentie commissie heeft Twente een aantal voorwaarden gegeven zodat het mogelijk was de licentie te houden. Wonder boven wonder heeft Twente hier aan voldaan. Echter moest er wel schoon schip gemaakt worden door alles boven water te krijgen. Hierdoor kwam er nog meer aan het licht wat dus precies de bedoeling was om schoonschip te kunnen maken.

Nu wil die zelfde commissie alsnog de licentie in nemen ondanks het voldoen aan de eerder gestelde eisen. Hun willen liever de langzame onder gang dan de directe ondergang of wegkomen met een lachertje.

Ik zie werkelijk waar geen enkele rechtvaardiging voor zowel het laten degraderen van Twente als voor het intrekken van de proflicentie. Zijn er fouten gemaakt? Ja. Is er sprake geweest van misleiding... ja, waarschijnlijk wel. Maar beide sancties leiden tot het faillissement van een club die een belangrijke functie heeft in de regio, waar mensen werken.... en dan heb ik het niet over spelers en trainers van het 1e elftal. Daar dien je als licentiecommissie en als voetbalbond rekening mee te houden. Bovendien voorziet het reglement niet in de degradatie sanctie. Dus Twente heeft daarmee een sterk punt. Wat zou de KNVB dan wel moeten doen? Wat mij betreft zouden ze niet de club, maar de verantwoordelijk bestuurders moeten aanpakken. En partijen als Doyen. Gewoon weren uit welke functie of welk lidmaatschap dan ook en een flinke boete opleggen. En de club misschien 20 strafpunten. Dan heeft zo'n club nog kans op overleven. Nu trek je eigenlijk indirect de stekker eruit. En dat is onnodig en zonde.

19 mei 2016 om 19:37

Je kan niet met twee maten meten omdat Twente een grote club is. Regels gelden voor kleine en grote clubs.

19 mei 2016 om 23:41

Dat ben ik met je eens. Maar ook bij een kleine club vind ik dat degradatie of het ontnemen van een proflicentie niet de oplossing is. Je straft daarmee het bedrijf terwijl de verantwoordelijk persoon buiten schot blijft. In mijn ogen zouden Munsterman en Van der Laan degenen moeten zijn die op de blaren moeten zitten. Niet de koffiejuffrouw en de materiaalman. Maar dat is wel wat er nu gebeurt. En daar heb ik wel moeite mee. Munsterman en Van der Laan hoeven zich geen zorgen te maken. Die hebben de schaapjes op het droge. Maar tante Tinie uit de kantine is zo haar baan kwijt doordat de club nu regelrecht op een faillissement afstevent.... Of zie ik dat verkeerd?

20 mei 2016 om 11:47

Nee, je ziet het goed. Ik hoor alleen vaak de reden dat het bij Twente niet zou kunnen omdat het een grote club is en dat vind ik geen geldige reden. Het geldt voor alle clubs of niet.

Nederlandse competitie breekt zo af. Laat twente lekker in de eredivisie. Met nog een jaar cambuur ga je niet sterker worden.

19 mei 2016 om 19:39

In de eredivisie blijven? Dat is een vrijbrief voor de andere clubs om de boel net zo hard te bedonderen.

19 mei 2016 om 19:40

Dat mag geen vrijbrief zijn om de boel te besodemieteren toch? Cambuur houdt zich aan de regels en degradeert omdat ze geen spelers halen die ze niet kunnen betalen. Twente zou dan juist mogen blijven? De omgekeerde wereld.

De Knvb probeert nu alsof te doen dat het in elk geval een poging heeft gedaan om Twente te redden, door met een tussenoplossing te komen die nog steeds inhoudt dat Twente kopje ondergaat. Gelukkig prikt bijna iedereen daar doorheen en is de timing dermate ongelukkig dat er juist een stortvloed van kritiek over de Knvb heen valt.

Er was geen ideale oplossing en die is er ook niet, maar dit is toch wel een absurd scenario geworden. Een grote amateuristische janboel is het.

19 mei 2016 om 20:14

KNVB is niet betrokken
Licentiecommissie is onafhankelijk

Waarom mensen niet snappen waarom supporters en sponsors zoveel nog van twente houden?

Echt iedereen snapt dat er vies spel is gespeeld door het Oude bestuur! daar hoef je nog niet eens slim voor te zijn...

Maar WIJ FC Twente zijn veel meer dan het oude bestuur! Wij willen gewoon onze mooie club weer terug en waren goed op weg volgens de knvb en met het nieuwe bestuur deden we aan alle eisen van de knvb!

pff ben er echt kapot van we mogen niet verdwijnen uit het voetbal! waarom worden wij de dupe van die oud bestuurders het is gewoon oneerlijk

19 mei 2016 om 19:42

Landen die achter een dictator aanliepen hebben daar nadien ook voor moeten bloeden, hoe vervelend dit voor mensen persoonlijk ook is. Denk dat Twente-supporters moeten ophouden de Knvb te demoniseren maar gewoon moeten proberen het in de JL weer op te pakken. Dan komt de gunfactor ook wel weer terug.

19 mei 2016 om 19:44

Ik vraag me toch af waarom jij denkt te weten dat Twente aan alle eisen voldaan heeft.. Er is toch vast wel iets waardoor de LC heeft besloten de licentie in te trekken? En, die oud bestuurders hebben toch gehandeld in naam van Twente? Het is klote, maar de schuld ligt dan gewoon bij Twente, dat lijkt me logisch. Het is verschrikkelijk dat jullie moeten boeten voor daden van een stel klojo's die de boel hebben misleidt.

Ik wens je in ieder geval sterkte, ik hoop dat het beroep wat oplevert. Het zou zonde zijn mocht dit verkeerd aflopen!

19 mei 2016 om 19:50

@azarsenal

Weetje de Oud bestuurders hebben de boel opgelicht met Fraude in transfers en daardoor de knvb misleid! En daar zijn we voor gestraft, heel vaak punten aftrek, 3 jaar geen europees voetbal,

Het nieuwe bestuur heeft een plan opgesteld volgens de knvb! waar hun aan voldeden dat geven ze ook toe

Maar het is toch oneerlijk dat we door Fraude in transfers zo worden gestraft als supporters en niemand van het oude bestuur zit er nog Wat zou jij vinden als het bij jouw club was gebeurt?

En ik denk trouwens mocht twente verdwijnen uit het voetbal dat er nog heel veel meer clubs in het daglicht komen waar het foute boel is geweest! geloof mij maar

19 mei 2016 om 20:07

Ik zou me waarschijnlijk net zo voelen als jij, het lijkt me verschrikkelijk. AZ heeft het ook moeilijk gehad, en hoewel ik toen nog 12 was, vond ik het toen al verschrikkelijk.

Dat gezegd hebbende, deze situatie kan je niet subjectief bekijken. Op misdaden (om het zo maar te noemen) staan gewoon straffen. Je moet de persoon die de fout heeft begaan eigenlijk niet zo zien. Het oude bestuur behoord gewoon tot Twente. Die Munsterman heeft gehandeld in naam van Twente. Conclusie: Twente hoort gestraft te worden. Althans, dat is hoe ik het leer.

Al die andere straffen die jij daarnet opnoemt, staan los van dit besluit.

Ik weet niet of dit ook bij andere clubs gebeurt. Ik hoop het niet, want het Nederlandse voetbal gaat er niet op vooruit. Riskante uitspraak.

Terugkeer van SC Enschede als profclub aanstaande?

19 mei 2016 om 20:11

Wordt lastig, spelen volgend seizoen 3e klasse na hun kampioenschap op 8 mei

Wat een haat hier bij sommigen.
Als de sponsors en andere inkomsten op niveau blijven kan je zeggen dat Twente na 1 jaar weer terug is. Haken de sponsors af dan is het over en sluiten. Wie in Nederland wil dat?
Kan me voorstellen dat er iets gebeurt, omdat het anders een vrijbrief voor elke club is zich niet aan de regels te houden.
Twente heeft nu schoon schip gemaakt en alles op de rails. Zelfs met hun slechte financiële situatie hebben ze een geste gedaan naar de overige clubs.
Zet ze mijn part een x aantal jaar onder curatele, maar verniel deze club niet.
Even terzijde. Derks wist te melden dat o.a. Gudde hier achter zit. Dit is volgens mij onzin. Gudde is voorzitter van de Eredivisie clubs. Kleine clubs hebben bij hem aangegeven zich benadeeld te voelen door Twente. (o.a. missen van inkomsten) Gudde kon hier wel begrip voor opbrengen. Meer niet!!
Hoop dat Twente gewoon in de Eredivisie blijft. Informeer desnoods bij de jurist van Feyenoord.

19 mei 2016 om 20:11

De gemeente kan het met een eventuele gok niet verantwoorden naar de burger om straks voor 32 miljoen het schip in te gaan ipv de 18 miljoen waar Twente nu een lening voor heeft uitstaan bij de gemeente. Deze garantstelling zal in de JL dus nooit doorvoer vinden met als gevolg dat de rentelasten gewoonweg niet meer op te hoesten zijn.

Lees hierboven divers keren , we hebben aan alle voorwaarden voldaan van de Knvb om een Licentie en weer in de Eredivisie te mogen spelen, alleen het scheppen van deze voorwaarden weegt niet op tegen het jarenlang beduvelen van je mede voetbalteams daar wordt je voor gestraft. Dat er dan een ( milde ) straf terug zetting volgt naar een divisie lager , daar mag je dan nog blij mee zijn ! Het had ook over en uit kunnen zijn.

En dan nu de kont voor de krib gooien en zeggen gaan we failliet , sorry hoor die begroting kan j aanpassen.

19 mei 2016 om 19:45

Dan had de Knvb geen voorwaarden moeten stellen aan een eventueel behoud van de licentie.

Er word gezegd dat we hebben voldaan aan alle eisen! geven licentie commissie en knvb toe

Schuldenvrij,
opstappen van oude bestuur
nieuw bestuur samenstellen

Echt aan alles is voldaan! En dan zouden we onze licentie behouden!

Maar nu worden we weer bestraft door het oude bestuur (fraude in Transfers) terwijl dat niet eens mag elke keer weer door het oude bestuur bestraft worden terwijl het nieuwe bestuur er niks aan kan doen!!!!!

19 mei 2016 om 22:33

Niet alles. Als ik het goed heb moest in december 2015 alle lijkrn uit de kast zijn. Wat bleek dus dat de kast met lijken voller was dan gedacht. Waardoor zr ook niet op de deadline (dus regel overtreden) alles hebben kunnem laten zien. Verder wens ik je sterkte. Dit is wel de meest eerlijke oplossing als ik eerlijk ben. De licentie afnemen zou zonde zijn, maar met een boete zou het veeeeel te gemakelijk zijn.

20 mei 2016 om 01:26

@fctwent13

Zowel het oude bestuur als het nieuwe bestuur handel(d)en namens FC Twente.
De club FC Twente wordt dus terecht bestraft, maar heeft wel de mogelijkheid om de oudbestuurders aansprakelijk te stellen.

20 mei 2016 om 07:55

Ga er maar vanuit dat een van de voorwaarden van het crediteurenakkoord was dat Twente Munsterman en Van der Laan niet meer aansprakelijk kan stellen.

21 mei 2016 om 11:06

Dat zit er dik in.

Maar de belastingdienst, het OM en andere instanties hebben daar uiteraard geen boodschap aan.

Goede timing:
http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2090223-gemeenten-... iedereen maar klagen over andere competities. Maar de helft van de clubs is illegaal bezig.

19 mei 2016 om 19:51

Twente heeft niet alleen overheidssteun gehad via de gemeente, maar ook valsheid in geschrifte gepleegd, jaarrekeningen te laat ingeleverd en belasting ontdoken. Das nogal een verschil...

en wat iedereen roept: brevet van onvermogen van de Knvb natuurlijk: ze hebben niet de ballen om een beslissing te nemen (deze degradatie is een farce) en de timing is beroerd. Daarnaast het geklooi dat sc cambuur alsnog in de ere-divisie mag blijven, slaat ook nergens op. Ze zijn 18e geëindigd, dus degradatie. Twente wordt er ook uitgegooid, dus is het sportiever om die plek aan een ploeg uit de eerste divisie te geven. Lijkt wel of ze iedereen te vriend willen houden i.p.v. consequent te zijn, slappe hap, dat is het!!

19 mei 2016 om 20:41

Cambuur moeten ze hier buiten houden.
Zij zijn terecht gedegradeerd.

Ik vind het nogal een riskante stap van Twente. Als een rechter zich hierover buigt en tot de conclusie komt dat de licentiecomissie wel een licentie kan en mag intrekken, maar niet zomaar mag verstrekken, kan je nog wel eens veel verder van huis zijn.

Ja sjoemelen wordt toch niet beloond en zo hoort het ook ten opzichte van clubs die wel fair spelen en de huishouding op orde hebben. geen plaats voor sentiment. Wie zijn kont verbrand moet op de blaren zitten. Simpel.

Leuk 50-jarige jubileum heb je dan als Twente zijnde.
Alle puinhopen opgeruimd en denken dat je helemaal fris kan starten in het nieuwe seizoen .
Zorgt Bert van Oostveen er wel voor dat je sportief geliquideerd word.
Zou doodzonde zijn als Twente aansluit in een rijtje met Wageningen, Haarlem, RBC Roosendaal en Veendam.

19 mei 2016 om 22:36

Meneer van Oostveen heeft hier niet voor gezorgd.
1: de licentiecommisie is onafhankelijk en er is geen enkele inspraak van de KNVB.
2: volgens mij heeft het oude bestuur gehandeld in de naam van Twente. Ze zijn het eigenlijk zelf schuld.

De regels zijn hard, helaas.

20 mei 2016 om 07:56

Je gelooft toch werkelijk niet zelf dat van Oostveen compleet los staat van de uitslag van de licentie comissie, nee ik geloof niet in sprookjes.

Schoon schip maken is helaas niet beloond.
Wanneer garantstellingen niet doorgaan dan gaat de club simpelweg failliet, en dat weet de Knvb. Met deze wassen neus hoefden zij alleen zelf niet de stekker eruit te trekken, maar doen de schuldeisers dat straks.

19 mei 2016 om 20:11

Dat schoon schip maken was een paar jaar te laat en je beloond een club dat jarenlang de boel bedriegt en vals heeft gespeeld niet met een plek in de eredivisie. Ze hadden de licentie moeten intrekken.

19 mei 2016 om 20:18

Waarom dan alle moeite met Pva's, nieuwe aanvragen en straffen? Beetje werkverschaffing voor de Knvb zelf?

De club heeft geen enkele mogelijkheid gekregen om schoon schip te maken. Het vonnis faillissement is toch op basis van het verleden al gemaakt.
Eigen schuld, dikke bult uiteraard.

19 mei 2016 om 20:42

@jansen Joenite
Vind het heel erg voor redelijke supporters zoals jij. Geloof echt niet dat de Knvb uit is op het liquideren van Twente. Probleem zal waarschijnlijk niet zijn de inzet van de nieuwe mensen, maar het enkele feit dat er na december opnieuw een serie onverkwikkelijke zaken boven tafel gekomen is en de reglementen dit niet toelaten. De maat was toen eigenlijk al vol. Een normale club zou een of twee seizoenen Jupiler League toch moeten kunnen overleven. Dit geeft des te meer aan hoe utopisch in het verleden begroot is. Ajax en PSV kunnen bij de Knvb toch ook geen CL-plaats claimen omdat ze dat nu eenmaal begroot hebben?

19 mei 2016 om 20:48

Na het kampioenschap ging het fout en zijn er trucs bedacht om op dat niveau te blijven en/of nog verder te groeien.
En als er dan een paar gokken verkeerd uitpakken hang je.
In plaats van toen open kaart te spelen heeft Munsterman en Co gehoopt het tij nog te kunnen keren voordat de problemen compleet onhandelbaar werden.
En dat is dus volledig mislukt.
Enige gepaste straf is eigenlijk de licentie intrekken en terugzetten naar de amateurs.

19 mei 2016 om 20:53

Het ging al fout toen Munsterman teveel macht kreeg en hierdoor de balans totaal verstoord raakte. Die man is een fantast die gecorrigeerd dient te worden.

19 mei 2016 om 20:53

Na alles wat is gebeurd kan ik me de strafmaat voorstellen hoor. Maar het goedmakertje eerste divisie is nu een wassen neus. De bond weet zelf dondersgoed dat de club het zonder de garantstellingen niet gaat redden. Deze zijn immers zelf aangevraagd en afgegeven op basis van licentiebehoud (die dus is ingetrokken).
De bond had met onmiddelijke ingang bij kennisneming dan de licentie moeten intrekken wanneer zij al zagen dat het zo ernstig was. Het was een strijd die nooit gewonnen kon worden.

19 mei 2016 om 21:08

De garantstellingen is denk ik best over te praten. Gaat dan toch met name om de gemeente. En sponsors en supporters die om (waarschijnlijk) een of twee jaartjes Jupiler League weg willen blijven zijn dus ook met recht gloryhunters te noemen. Wat rest zijn gederfde tv-inkomsten, veel andere zaken zijn al wegbezuinigd. Of zie ik dan nog iets groots over het hoofd?

19 mei 2016 om 21:32

Falcao. Waarom heeft de Knvb in december dan niet Twente uit de competitie gehaald als is gebleken dat er nieuwe overtredingen zijn vastgesteld? Nu is de club aan het lijntje gehouden en is er valse hoop gewekt.

19 mei 2016 om 21:42

Ik denk niet dat de gemeente het naar de burger kan verantwoorden om straks 32 miljoen af te schrijven ipv 18 miljoen. Dat de garantstelling aangesproken wordt is vele malen groter dan in de situatie tot 2 dagen terug.
Mocht deze garantstelling én de garantstelling uit het bedrijfsleven wel doorgang krijgen, dan zie ik het al wel een stuk rooskleuriger in.

Ik wil overigens benadrukken dat ik het als supporter niet schokkend vind dat we JL spelen, maar de consequentie die ik zie is gewoon dat de club het financieel nooit voor elkaar bokst met faillissement tot gevolg.

19 mei 2016 om 23:49

@Master1
Dat wist men toen simpelweg nog niet. Blijft koffiedik kijken of de huidige Twente-leiding de beslommeringen rond die transfers toen al wist, niet wist of half wist. Feit blijft dat Twente in december de garantie moest afgeven dat alle lijken uit de kast waren. Dit bleek dus later niet het geval te zijn. Of men daar nu wel of niet iets aan kan doen, het feit ligt er.

20 mei 2016 om 07:04

Hoe onlogisch is dat? Dat je in december alle lijken uit de kast moet hebben terwijl er een onafhankelijk onderzoek in opdracht van de bond pas in februari afloopt die op zoek is naar die lijken?

Ja jammer joh, dat krijg je met jaren lang wanbeleid. En mocht je er wat van zeggen was je gewoon jalours. Hoogmoed komt voor de val he of was het in joop we thurst. En nu verontwaardigt zijn als je gestraft word. Vreemd volk

Dan leeft Twente dus nog steeds op te grote voet. Voor het tweede seizoen op rij in het rechter rijtje geëindigd. Dan moet je serieus rekening houden dat degraderen kan gebeuren. Vooral na al een aantal keer bestraft te zijn met puntenaftrek en natuurlijk dit hele gebeuren.

Als ik het goed begrijp is het dus afpakken van de proflicentie of een geldboete. Mijn verwachting is dat het uiteindelijk wel bij een geldboete blijft. Afpakken van de proflicentie wilt de Knvb niet doen. Zoveel is wel duidelijk. 99 kans.

Ze hebben jaren lang de boel bedonderd en nu lopen piepen als ze naar de Jupiler moeten. Ze mogen blij zijn dat er nog een kans geboden wordt!
Door valsheid zijn veel andere clubs de dupe geworden, geen kampioen of geen europees voetbal!

Wie zijn billen brand..........

19 mei 2016 om 23:07

Waar heb je het over? In 2014 en 2015 is een aantal overtredingen gemaakt. Weet je welke overtredingen? Twente heeft fouten gemaakt (waarvoor reeds beboet), maar of en in welke mate anderen daardoor zijn benadeeld is gissen.

Bijvoorbeeld, Eén grote overtreding was de deal met Doyen. Die zouden teveel inspraak hebben in het transferbeleid van Twente. Geloof het op niet, als Twente de afgelopen 2 jaar ergens heeft gefaald was het op transfergebied. Zo kan ik alles wel langs gaan. Maar dat causale verband tussen de overtredingen van Twente en benadelen van andere clubs wordt enorm gehypet.

Ik wil hier niks bagatelliseren, maar ik zie te veel reactie die a) de duur van de overtredingen oprekken en b) het doen overkomen alsof Twente vals heeft gespeeld door scheidsrechters om te kopen of 12 spelers op te stellen.

20 mei 2016 om 03:11

Fouten kunnen per ongeluk gebeuren op school als je bijv nieuwe dingen leert. Fraudes plegen met jaarrekeningen etc en commissies omleiden zijn geen fouten meer maar criminele activiteiten. Deze criminele activiteiten horen afgestraft te worden bij een rechtbank. Het is gebeurd bij FC Twente, dat betekend de zaak dichtgooien en alle betrokkene voor de rechter laten komen. Als er dan echt schone sponsers en bestuurders zijn kunnen ze een doorstart maken op amateur niveau. Ga niet nog weken lopen huilen om de straffen die twente heeft gekregen. Punten in mindering terwijl jullie keurig in het rechterrijtje eindigen. 3 jaar geen Europees voetbal dat is geen eens een straf voor Twente. Of dachten ze met Uvini en Bijen europees te halen. En wat losse flodders geldboetes die niks voorstellen. Twente hoort niet in de ED noch in de JL. Hun horen in de 5e klasse tegen FC bal op het dak.

Bijna het compleet basis elftal verkopen, met dat geld alle boetes, en schulden afbetalen.
Jeugd doorschuiven en opnieuw beginnen. Directie etc. moeten allemaal genoegen nemen met veel minder salaris.
Lijkt me een manier om de club te "redden".

Blijkbaar moet iedereen medelijden hebben met Twente, waarom weet ik niet. Er zijn clubs voor minder de verdwenen. Ze hebben daar de boel structureel bij elkaar gelogen, dat hebben ze zelf zo gewild. Ik kan oa ook hier op vz de discussies herinneren dat fans van andere clubs vragen stelde hoe dat allemaal kon met dikke salarissen en transfersommen, maar toen werd je voor rotte vis uitgemaakt.

Nu wordt er geroepen dat ze schoon schip willen maken. Als dat zo was zouden ze de nog steeds dure krachten als Mokotjo, Ziyech en Guttiérez al hadden verkocht. Het is zonde mocht Twente verdwijnen, maar de schuld moeten ze daar eens in eigen gelederen zoeken. Waarom stellen ze de bestuurders van destijds niet hoofdelijk aansprakelijk.

Niet degradatie veroorzaakt een faillissement maar structureel de boel bedonderen. Het houdt niet op in Twente

Wat als Twente het hoger beroep wint? En Nac wint van Willem2? Zouden ze Willem2 alsnog laten degraderen terwijl die misschien maar op 70 procent speelden omdat ze toch niet konden degraderen.

De KNVB heeft volgens mij geen andere keuze dan de stekker eruit te trekken Hoe triest het ook is.

19 mei 2016 om 22:11

Dat is gewoon hun eigen schuld. Je gaat als club toch niet gokken op deze uitkomst. Ze hebben het zelf in handen, dat wil je toch niet aan iets anders overlaten. Het is in elk geval nu wel duidelijk dat ze niet veilig zijn. Want voor Twente is het nu Eredivisie of amateurs.

19 mei 2016 om 22:49

Inderdaad, maar dat wordt dus amateurs, ze gaan dat echt niet meer terugdraaien. Wel kan het nog consequenties hebben.

19 mei 2016 om 23:14

Ze weten nog niet eens of het wel mag wat ze gedaan hebben ^^.
Dat moet eerst nog maar eens duidelijk worden.

Durf eerlijk gezegd niet te zeggen wat het wordt.
Wat het ook is de Knvb weet zich zelf wel in een "lose Lose" situatie te zetten. Twente die de licentie niet houd waar ze wel aan alle gestelde voorwaarden hebben voldaan, dat is erg opmerkelijk. Aan de andere kant een "kleine" boete voor wat Twente heeft gedaan is ook lachwekkend.

Er is geen juiste keuze.

Dit is een milde straf voor twente waar ze heel blij mee moeten zijn. Die gaan echt niet failliet van 1 jaar JL.

19 mei 2016 om 23:16

Twente heeft wat moeten regelen, met als voorwaarde dat ze dan in de Eredivisie blijven. Terug naar de JL zou dus beteken dat ze vele Euro's missen. Dan is het zo goed als zeker gebeurd.

21 mei 2016 om 16:49

Twente heeft wat moeten regelen met als voorwaarde dat de licentie behouden zou blijven. Er is nooit gezegd dat ze in de eredivisie zouden blijven.

Sorry hoor, maar is echt gehuil. Je wil jarenlang de boel besodemieteren en uiteindelijk een boete krijgen van 42K ? Daarnaast is het niet degradatie wat het probleem is, maar jarenlang de zaak besodemieteren. Leuk dat iedereen de schuld krijgt behalve twente zelf. Boete was geen optie, veel te licht, licentie intrekken en terug naar de amateurs was te zwaar. Door in beroep te gaan laat twente echter alleen die laatste optie open. Stekker eruit en klaar. Anders is de knvb niet meer serieus te nemen

Ik snap het gemekker niet zo over het feit dat dit scenario officieel niet kon. Het is in ieder geval gunstiger dan terug naar de amateurs! Dus de licentie is ingetrokken (die optie bestond nadrukkelijk), maar als geste biedt de Knvb Twente wat perspectief door ze aan te bieden in de JL te gaan ballen. Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken.

Trouwens, als Twente het cadeautje niet wil, dan sturen ze de JL-licentie toch terug naar Zeist? Dan wordt het dus amateurs (en dus faillissement).

Dat is maar de vraag als je echt trouwe supporters hebt, je sponsors hebben contracten en dat ligt dus nog meestal wel vast en je hebt nog een Ziyech die van waarde is. Ik had er voor getekend als ik Twente was en dan veel verkopen van wat er nog over is. Behalve dat kan deze straf niet, staat gewoon niet in het regelement, eigenlijk moeten ze de licensie afnemen.

In 2011 begon de Europese Commissie een onderzoek naar staatssteun aan vijf Nederlandse clubs. De grootste was Psv, die in 2011 de grond onder het stadion en het trainingscomplex voor 48 miljoen euro verkocht aan de gemeente Eindhoven - en dezelfde avond nog bekendmaakte dat voor 18 miljoen nieuwe spelers werden gecontracteerd. Na een tussenconclusie van de Commissie in 2013 dat hier waarschijnlijk sprake is van overheidssteun, bleef het stil. Het wachten is nog altijd op een definitief oordeel uit Brussel.

Ook FC Groningen wordt genoemd.. Was Hans Nijland niet de grootste lijkenpikker van de Ecv

Artikel uit Trouw (sport) overigens

20 mei 2016 om 00:18

@taalbers

Je geeft het zelf al aan, na 2013 niets meer gehoord van de EC dus zal alles kennelijk wel in orde zijn. Zo ingewikkeld was de grondtransactie nou ook weer niet dat je jaren nodig hebt om te komen tot een oordeel. Het oordeel is overigens alleen maar een beslissing of men over wil gaan tot aanklagen en dus niet iets definitiefs, uiteindelijk gaat de rechter erover, niet de EC.

Volgens mij is het zo dat Twente niet is gedegradeerd.
De licentie is gewoon ingenomen en ze hebben Direct een nieuwe gekregen. Het is dus niet zo dat ze zijn 'teruggezet', maar ze kunnen eigenlijk gewoon 'starten' op jupiler league niveau. Dat is nogal een verschil dacht ik zo.

20 mei 2016 om 02:19

En dat is de enige juiste uitleg.

20 mei 2016 om 02:29

En de enige onreglementaire uitleg.

21 mei 2016 om 11:10

De licentiecommissie gaat over de licenties.
Zij kunnen licenties zowel verstrekken als intrekken.
Er is dus helemaal niets onreglementairs gebeurd.

Het enige wat afwijkt is dat verstrekking van een licentie normaal gesproken pas gebeurd na een aanvraag.

Ik vraag me echt af wat de twente supporters dan wel een realistische straf vinden? Jullie denken toch niet dat 9 punten en een paar ton boete een logische straf is?

Is er ergens een overzicht te vinden van de illegale dingen die Twente gedaan heeft? Ook wanneer dat was en welke straffen ze hiervoor hebben gekregen?

Als ik de een moet geloven is het maar van de laatste 2 jaar en is bijna alles al bestraft. De ander heeft het over een waslijst van vele jaren.

Twente heeft al te veel kansen gehad. Alles blijven bedonderen. Dat de nu terug worden gezet is terecht. Weg ermee.

Een gegeven paard moet je nooit in de bek kijken. Snap de ophef niet zo. Ze worden gematst en dan is het nog niet goed? Kom op, accepteer gewoon deze lage straf.

Ben benieuwd wat ze kunnen doen. Als de eerste licentie is afgenomen en er een nieuwe voor is gegeven kunnen ze deze niet afpakken zonder geldige reden? Als ze nu de financien op orde hebben kan je volgens mij niet 2 keer voor hetzelfde worden aangepakt. Das net zoiets als dat je niet 2 keer voor dezelfde moord kan worden veroordeeld nadat je de 1e keer bent vrijgesproken. Jupiler league kunnen ze niet dwingen twente aan te nemen. Denk dat twente gewoon een boete gaat krijgen en erin blijft

Riskante stap van Twente! Beste oplossing is licentie intrekken, je door de rechter failliet laten verklaren en met een schone lei opnieuw beginnen.
Ik denk niet dat de LC zich laat beïnvloeden c.q. chanteren door een eventueel faillissement van Twente, daar hebben ze het zelf naar gemaakt. De LC kan niet anders dan de licentie laten intrekken.

Niet leuk voor de supporters maar dan had de aangeboden creatieve polderoplossing maar door Twente moeten zijn aangenomen.

Waarom zijn.... veendam RBC en mis er zeker nog een paar!niet gespaard gebleven!kan niemand van de KNVB meer serieus nemen nu😂

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren